Zarzadzenie nr 91/IV/2006 Wójta Gminy Wielka Nieszawka z dnia 3.11.2006 r.
ZARZĄDZENIE NR 91/IV/2006
WÓJTA GMINY WIELKA NIESZAWKA Z DNIA 03 LISTOPADA 2006 ROK.
w sprawie: zmiany zarządzenie Nr 28/IV/03 z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji wewnętrznej dotyczących prowadzenia rachunkowości w jednostce.
Na podstawie art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 i zm. Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324, Nr 229, poz. 2276, Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, po. 1535, Nr 146, poz. 1546, Nr 213, poz. 2155 i z 2005 r. Nr 10, poz.66)
Zarządzam co następuje
§1. W zarządzeniu Nr 28/IV//03 Wójta Gminy Wielka Nieszawka z dnia 24 czerwca 2003 (zmienionym zarządzeniem Nr 2/IV/06 z dnia 10 stycznia 2006 r.) w sprawie wprowadzenia instrukcji wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości budżetowej w Wielkiej Nieszawce, wprowadza się następujące zmiany:
1a) po §1 dodaje się § 1a w brzmieniu:
“§ 1a.1. Politykę rachunkowości budżetowej dla Budżetu Gminy Wielka Nieszawka i jednostki budżetowej Urzędu Gminy w Wielkiej Nieszawce, zgodnie z obowiązującą ustawą o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz.708) i wydanymi na jej podstawie rozporządzeniami wykonawczymi, dostosowuję do obowiązujących przepisów, do szczególnych zasad rachunkowości określonych w poniższych rozporządzeniach”:
1) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107, poz. 726),
2) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 112, poz. 761),
3) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781),
4) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planu kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych ( Dz. U. Nr 142, poz. 1020),
1b) Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o:
1) ustawie o finansach publicznych, należy przez to rozumieć ustawę o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104),
2) rozporządzeniu w sprawie klasyfikacji budżetowej, należy prze to rozumieć klasyfikację, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych ( Dz. U. Nr 107, poz. 726), wydanym na podstawie art. 16 ust. 4 pkt1 i ust. 5 ustawy o finansach publicznych,
3) rozporządzeniu w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego, należy przez to rozumieć, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 112, poz. 761), wydanym na podstawie art. 17 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych,
4) rozporządzeniu o sprawozdawczości budżetowej, należy przez to rozumieć rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781), wydanym na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy o finansach publicznych,
5) rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, należy przez to rozumieć rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych ( Dz.U. Nr 142, poz. 1020), wydanym na podstawie art. 17 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych,
§2. Wprowadzam zmiany w załączniku nr 1 do zarządzenia Nr 28/IV/03 Wójta Gminy Wielka Nieszawka dnia 24 czerwca 2003 rok ( z późn. zmianami) zgodnie z załącznikiem do niniejszego zarządzenia.
3) Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od 1 lipca 2006 r.
Wójt Gminy
(-) mgr inż. Kazimierz Kaczmarek
Załącznik do Zarządzenia Nr 91/IV/2006 Wójta Gminy
Wielka Nieszawka z dnia 03 listopada 2006 rok.
ZASADY EWIDENCJONOWANIA DOCHODÓW I FINANSOWANIA WYDATKÓW NA REALIZACJĘ PROJEKTÓW DOFINANSOWYWANYCH ZE ŚRODKÓW FUNDUSZY STRUKTURALNYCH
I. WYKAZ UJEDNOLICONEGO PLANU KONT
080 - Inwestycje (środki trwałe w budowie)
130 - Rachunek bieżący jednostek budżetowych
137 - Rachunki środków funduszy pomocowych
138 - Rachunki środków na prefinansowanie
227 - Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych
228 - Rozliczenie wydatków za środków funduszy pomocowych
240 - Pozostałe rachunki
257 - Należności z tytułu prefinansowania
268 - Zobowiązania z tytułu prefinansowania
400 - Koszty według rodzajów
800 - Fundusz jednostki
810 - Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
860 - Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy
901 - Dochody budżetu
902 - Wydatki budżetu
907 - Dochody z funduszy pomocowych
908 - Wydatki z funduszy pomocowych
961 - Niedobór lub nadwyżka budżetu
967 - Fundusze pomocowe
Konto pozabudżetowe
997 - Zaangażowanie środków funduszy pomocowych
Powyższe konta syntetyczne obowiązywać będą dla każdego realizowanego projektu.
II. ZASADY TWORZENIA KONTR ANALITYCZNYCH
Dla każdego realizowanego projektu utworzone zostaną odrębne konta analityczne, które będą przypisane do dziennika częściowego prowadzonego dla każdego projektu.
Konta analityczne dla każdego projektu zostaną założone w sposób umożliwiający zidentyfikowanie nazwy programu i nazwy projektu.
III. PRZYKŁADY UJĘCIA DOCHODÓW I WYDATKÓW W BUDŻECIE
GMINY I EWIDENCJI KSIĘGOWEJ
Środki z funduszy strukturalnych są dochodem budżetu, a więc należy je wprowadzić do budżetu.
Wyodrębnienie zarówno dochodów jak i wydatków związanych z realizacją projektów ( na które zawarta została umowa) musi nastąpić nie tylko na etapie wykonywania zadania, ale również na etapie planowania.
Stosownie do przepisów w zakresie klasyfikacji budżetowej
1) dochody:
a) których źródłem są środki z funduszy strukturalnych (także te otrzymane jako refundacja wydatków wcześniej poniesionych) należy sklasyfikować do §270 lub §629 i jako czwartą cyfrę dodać cyfrę 8 (§2708 lub §6298).
b) których źródłem są środki z budżetu państwa lub inne (przekazane gminie jako współfinansowanie programów finansowych z funduszy strukturalnych) należy sklasyfikować do V203 lub §633 i jako czwartą cyfrę dodać cyfrę 9 (§2039 lub 6339).
c) jeżeli źródłem finansowania są dochody własne JST są one sklasyfikowane do właściwych §§ klasyfikacji budżetowej. W tym przypadku jako czwartą cyfrę wpisuje się zero.
2) wydatki:
a) ponoszone w trakcie realizacji projektu finansowego ze środków funduszy strukturalnych ( a także te, których źródłem finansowania będzie pożyczka na prefinansowanie z budżetu państwa) należy sklasyfikować do §§ 401, 430 lub 605 i jako czwartą cyfrę dodać cyfrę 8 (§4018, §4308, §6058).
b) ponoszone na realizację projektów finansowych z wymienionych w pkt. a funduszy, ale stanowiące krajowy wkład publiczny (np. ze środków dotacji z budżetu, ale stanowiące krajowy wkład publiczny (np. ze środków dotacji z budżetu państwa oraz środków własnych JST) należy sklasyfikować do §§ 401, 430 lub 605 i jako czwartą cyfrę dodać cyfrę 9 (§4019, §4309 lub §6059).
Wydatki kwalifikowane należy zaliczyć do właściwego § z czwartą cyfrą 8.
Pozostałe wydatki stanowiące wkład krajowy należy zaliczyć do właściwego § z czwartą cyfrą 9.
Przykład (Ewidencja księgowa)
Przy założeniu, że projekt realizowany jest bezpośrednio przez organ z własnych środków (ewidencja prowadzona przez Urząd Gminy)
1. Zapłata faktury wykonawcy - 908/130 - 10.000 zł 902/130 - 10.000 zł
2. Przeksięgowanie roczne - 967/908 - 10.000 zł 961/902 - 10.000 zł
3. Refundacja- wpływ środków z EFRR - 137/907 - 10.000 zł
4. Odprowadzenie środków do budżetu gminy - 240/137 - 10.000 zł
5. Wpływ środków do budżetu gminy - 130/901 - 10.000 zł
6. Przeksięgowanie roczne - 907/967 - 10.000 zł
ZMIANY W PLANIE KONT:
Konto 224- “Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych”
Konto służy do ewidencji rozliczenia przez organ udzielonych dotacji budżetowych.
Na stronie Wn konta 224 ujmuje się wartość dotacji przekazanych przez dotującego, a na stronie Ma- wartość dotacji uznanych za wykorzystane i rozliczone, w korespondencji z kontem 810.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 224 (224-01-01, 224-02…itd.) zapewni możliwość ustalenia przekazanych dotacji, według jednostek oraz przeznaczenia dotacji ( drugi człon konta oznacza jednostkę a trzeci przeznaczenie).
Saldo Wn konta oznacza wartość niewykorzystanych, nieroliczonych dotacji lub wartość dotacji należnych do zwrotu w roku, w którym zostały przekazane.
Rozliczone i przypisane do zwrotu dotacje, które organ dotujący zalicza do dochodów budżetowych, są ujmowane na koncie 221.
Konto 980- Plan finansowy wydatków budżetowych ( konto pozabilansowe)
Na stronie Wn konta ujmuje się plan finansowy wydatków budżetowych oraz jego korekty, a na stronie Ma równowartość zrealizowanych wydatków budżetowych.
Ewidencja szczegółowa do konta- według planu finansowego.
Konto na koniec roku nie wykazuje salda.
SPRAWZDANIA FINANSOWE:
Jednostka sporządza 3- częściowe sprawozdanie finansowe:
1) bilans,
2) rachunek zysków i strat jednostki ( wariant porównawczy),
3) zestawienie zmian w funduszu jednostki na dzień bilansowy
Wójt Gminy
(-) mgr inż. Kazimierz Kaczmarek