Uchwała nr III/13/2018
UCHWAŁA NR III/13/2018
RADY GMINY WIELKA NIESZAWKA z dnia 12 grudnia 2018 r.
w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej
Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1. W uchwale Nr XXIV/127/2016 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 14 grudnia 2016 rok w sprawie wieloletniej prognozy finansowej zmienionej uchwałami Nr XXVII/140/2017 z dnia 17 marca 2017 rok, Nr XXXVI/184/2017 z dnia 13 grudnia 2017 rok, Nr XXXVII/192/2018 z dnia 31 stycznia 2018 rok, Nr XXXIX/203/2018 z dnia 28 marca 2018 rok, Nr XLI/209/2018 z dnia 30 maja 2018 rok wprowadza się następujące zmiany:
1) załącznik nr 1 do uchwały otrzymuje brzmienie jak w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.
2) załącznik nr 2 do uchwały otrzymuje brzmienie jak w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
(-) Arkadiusz Wyrzykowski
(-) Arkadiusz Wyrzykowski
Załącznik Nr 3 do uchwały Nr III/13/2018
Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 12 grudnia 2018 r.
OBJAŚNIENIA
- 2020 - 5.000.000,00
- 2021 - 3.700.000,00
- 2022 - 4.000.000,00
Realizowane i planowane inwestycje to:
1) inwestycje drogowe (asfaltowanie dróg i chodniki)
2) rozbudowa sieci wodociągowo-kanalizacyjnej
3) wykonanie oświetlenia ulicznego
4) rozbudowa infrastruktury sportowo-rekreacyjnej
5) rozbudowa gminnej oczyszczalni ścieków w Wielkiej Nieszawce,
6) Centrum Obsługi Mieszkańców w Wielkiej Nieszawce,
7) Centrum Społeczno-Kulturalne w Wielkiej Nieszawce,
Zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych przedkłada się projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej przedstawiającą perspektywę finansową na podstawie planowanych wielkości dochodów i wydatków.
Wieloletnia prognoza finansowa obejmuje okres roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat.
Założenia makroekonomiczne zostały przyjęte przez rząd wraz z ustawą budżetową i zgodnie z zaleceniami Gmina w okresie do 2022 r. posłużyła się oficjalną prognozą zatwierdzoną przez Radę Ministrów.
Ponadto do przygotowania prognozy posłużono się analizą wykonania budżetów w ostatnim okresie z uwzględnieniem realiów Gminy i możliwością pozyskania dodatkowych środków.
Na nieznaczny wzrost dochodów w 2018 roku i latach następnych oprócz zwyżki podatków wpływ będą miały dochody z wynajmu mienia gminy oraz wzrostem odbiorców wody i ścieków i wpłat związanych odbiorem odpadów komunalnych.
Ponadto duży wpływ na wzrost zarówno dochodów jak i wydatków ma wprowadzona ustawa o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (świadczenia wychowawcze - 500+).
Wieloletnia prognoza finansowa przyjmowana jest bardzo ostrożnie bowiem podstawowe parametry budżetu tj. dochody i wydatki są prognozowane na podstawie wielu danych, które mają wpływ na ich wielkość. Wielkości przyjmowane w WPF w znacznym stopniu zależą od czynników obiektywnych. Nie tylko sytuacja gospodarcza kraju, czyli wskaźniki makroekonomiczne, mają bezpośrednie przełożenie na finanse samorządów, lecz także zmiany w zasadach finansowania zadań publicznych.
Wydatki budżetu gminy prognozowane są przy założeniu zapewnienia pełnego finansowania tzw. "sztywnych" oraz zobowiązań wynikających z umów długoterminowych.
Ustalenie planowanych do realizacji wydatków bieżących ograniczone jest dochodami gminy, które zmuszają do racjonalizacji wydatków bieżących w niemal każdej dziedzinie.
Po stronie wydatków w WPF nieznacznie planuje się podwyższać środki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane związane z przewidywanym wzrostem najniższego wynagrodzenia oraz prognozowanego realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
W okresie objętym prognozą nie planuje się zaciągać zobowiązań w postaci pożyczek czy kredytów.
Wydatki majątkowe - ich wielkość w kolejnych latach prognozy założono na poziomie możliwości finansowych Gminy, z uwzględnieniem przedsięwzięć ujętych w załączniku do WPF. W pozostałym zakresie przewiduje się realizację inwestycji rocznych. Przyjęta na rok 2019 wielkość wydatków majątkowych jest zgodna z budżetem Gminy, natomiast wielkość tych wydatków w latach następnych stanowi maksymalny ich poziom możliwy do sfinansowania ze środków własnych.
Na inwestycje planuje się wygospodarować środki z budżetu odpowiednio w latach:
- 2019 - 11.920.844,00Wieloletnia prognoza finansowa obejmuje okres roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat.
Założenia makroekonomiczne zostały przyjęte przez rząd wraz z ustawą budżetową i zgodnie z zaleceniami Gmina w okresie do 2022 r. posłużyła się oficjalną prognozą zatwierdzoną przez Radę Ministrów.
Ponadto do przygotowania prognozy posłużono się analizą wykonania budżetów w ostatnim okresie z uwzględnieniem realiów Gminy i możliwością pozyskania dodatkowych środków.
Na nieznaczny wzrost dochodów w 2018 roku i latach następnych oprócz zwyżki podatków wpływ będą miały dochody z wynajmu mienia gminy oraz wzrostem odbiorców wody i ścieków i wpłat związanych odbiorem odpadów komunalnych.
Ponadto duży wpływ na wzrost zarówno dochodów jak i wydatków ma wprowadzona ustawa o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (świadczenia wychowawcze - 500+).
Wieloletnia prognoza finansowa przyjmowana jest bardzo ostrożnie bowiem podstawowe parametry budżetu tj. dochody i wydatki są prognozowane na podstawie wielu danych, które mają wpływ na ich wielkość. Wielkości przyjmowane w WPF w znacznym stopniu zależą od czynników obiektywnych. Nie tylko sytuacja gospodarcza kraju, czyli wskaźniki makroekonomiczne, mają bezpośrednie przełożenie na finanse samorządów, lecz także zmiany w zasadach finansowania zadań publicznych.
Wydatki budżetu gminy prognozowane są przy założeniu zapewnienia pełnego finansowania tzw. "sztywnych" oraz zobowiązań wynikających z umów długoterminowych.
Ustalenie planowanych do realizacji wydatków bieżących ograniczone jest dochodami gminy, które zmuszają do racjonalizacji wydatków bieżących w niemal każdej dziedzinie.
Po stronie wydatków w WPF nieznacznie planuje się podwyższać środki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane związane z przewidywanym wzrostem najniższego wynagrodzenia oraz prognozowanego realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
W okresie objętym prognozą nie planuje się zaciągać zobowiązań w postaci pożyczek czy kredytów.
Wydatki majątkowe - ich wielkość w kolejnych latach prognozy założono na poziomie możliwości finansowych Gminy, z uwzględnieniem przedsięwzięć ujętych w załączniku do WPF. W pozostałym zakresie przewiduje się realizację inwestycji rocznych. Przyjęta na rok 2019 wielkość wydatków majątkowych jest zgodna z budżetem Gminy, natomiast wielkość tych wydatków w latach następnych stanowi maksymalny ich poziom możliwy do sfinansowania ze środków własnych.
Na inwestycje planuje się wygospodarować środki z budżetu odpowiednio w latach:
- 2020 - 5.000.000,00
- 2021 - 3.700.000,00
- 2022 - 4.000.000,00
Realizowane i planowane inwestycje to:
1) inwestycje drogowe (asfaltowanie dróg i chodniki)
2) rozbudowa sieci wodociągowo-kanalizacyjnej
3) wykonanie oświetlenia ulicznego
4) rozbudowa infrastruktury sportowo-rekreacyjnej
5) rozbudowa gminnej oczyszczalni ścieków w Wielkiej Nieszawce,
6) Centrum Obsługi Mieszkańców w Wielkiej Nieszawce,
7) Centrum Społeczno-Kulturalne w Wielkiej Nieszawce,
Ponadto wprowadza się wieloletnie przedsięwzięcie realizowane wspólnie z Urzędem Marszałkowskim i Starostwem Powiatowym polegające na budowie dróg rowerowych w ramach zadania "Poprawa bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców oraz wsparcie niskoemisyjnego transportu drogowego poprzez wybudowanie dróg dla rowerów" oraz Infostradę Kujaw i Pomorza 2.0. i projekt "Nasze Przedszkole - wszechstronny rozwój i wykwalifikowana kadra" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.