Uchwała nr II/12/2018
UCHWAŁA NR III/12/2018
RADY GMINY WIELKA NIESZAWKA z dnia 12 grudnia 2018 r.
w sprawie uchwalenia budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2019
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 4 pkt 9, lit. i, pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r. poz. 994, poz. 1000, poz. 1349 i poz. 1432) oraz art. 211, 212, 214, 215, 222, 235 - 257, 239, 258, 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (D.U. z 2017 r. poz. 2077 i 2018 r. poz. 62 poz. 1000, poz. 1366)
Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1. Ustala się łączną kwotę dochodów budżetu na 2019 rok w wysokości 29.300.000,00
- dochody bieżące w kwocie - 29.300.000,00
zgodnie z załącznikiem nr 1
§ 2. 1. Ustala się łączną kwotę wydatków budżetu na 2019 rok w wysokości 36.428.000,00
z tego:
- wydatki bieżące w wysokości - 24.507.156,00
- wydatki majątkowe w wysokości - 11.920.844,00
zgodnie z załącznikiem nr 2
2. Określa się zadania inwestycyjne na 2019 rok zgodnie z załącznikiem nr 3
§ 3. 1. Deficyt budżetu w kwocie 7.128.000,00 zł zostanie sfinansowany przychodami pochodzącymi z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych.
2. Określa się łączną kwotę planowanych przychodów w wysokości 7.128.000,00 zł zgodnie z załącznikiem nr 4
§ 4. Określa się plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i zadań zleconych odrębnymi ustawami, zgodnie z załącznikami nr 5 i 6.
1) dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych - 2.008.016,00 zł
2) dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych - 620.000,00 zł
zgodnie z załącznikiem nr 7
§ 6. Określa się plan dochodów i wydatków rachunków dochodów własnych jednostek budżetowych
1) dochody - 390.000,00 zł
2) wydatki - 390.000,00 zł
zgodnie z załącznikiem nr 8
§ 7. Określa się wpływy w kwocie 3.700.000,00 zł związane z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska oraz wydatki w kwocie 3.700.000,00 zł
zgodnie z załącznikiem nr 9
§ 8. Gmina nie ma zawartych ani nie planuje w 2019 roku zawierać umów o partnerstwie publiczno-prywatnym.
1) dokonywania zmian w budżecie polegających na przesunięciach w planie wydatków między rozdziałami i paragrafami w ramach działu, w zakresie wydatków bieżących.
2) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.
3) udzielania poręczeń i gwarancji do wysokości 150.000,00 zł
2) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.
3) udzielania poręczeń i gwarancji do wysokości 150.000,00 zł
§ 10. 1. Ustala się dochody w kwocie 60.000,00 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 50.000,00 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
2. Ustala się wydatki w kwocie 10.000,00 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii.
1) ogólną w wysokości - 190.000,00 zł
2) celową (zarządzanie kryzysowe) w wysokości - 80.000,00 zł
2. Ustala się fundusz sołecki w formie zestawienia wydatków z podziałem kwot oraz określeniem przedsięwzięć do realizacji dla poszczególnych sołectw zgodnie z załącznikiem nr 10
§ 13. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 14. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy
(-) Arkadiusz Wyrzykowski
(-) Arkadiusz Wyrzykowski
UZASADNIENIE
PRZYJĘTYCH WIELKOŚCI DOCHODÓW
ORAZ KIERUNKÓW I WYSOKOŚCI WYDATKÓW
PRZYJĘTYCH WIELKOŚCI DOCHODÓW
ORAZ KIERUNKÓW I WYSOKOŚCI WYDATKÓW
Projekt budżetu Gminy Wielka Nieszawka na 2019 r. opracowany został zgodnie z wymogami przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.)
Strona dochodowa projektu zawiera wpływy z wszystkich możliwych źródeł, wynikających z przepisów prawa, w tym przede wszystkim z ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1530). Wysokość dochodów własnych gminy oszacowano biorąc za podstawę przewidywane wykonanie w 2018 roku oraz planowane na rok 2019 stawki podatków i opłat lokalnych, analizę wpływów zarówno w latach poprzednich jak i w roku bieżącym z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu w stosunku do 2018 r. zgodnie z zasadami wyznaczania limitów wskaźników wydatków do opracowania budżetu państwa na 2019 rok przedłożonymi przez Ministerstwo Finansów.
Natomiast wysokość dotacji i subwencji przyjęto:
- na podstawie decyzji z Krajowego Biura Wyborczego na prowadzenie i aktualizację stałego rejestru wyborców,
- na podstawie decyzji Wojewody Kujawsko – Pomorskiego o wstępnych wielkościach dotacjicelowych przeznaczonych na realizację zadań zleconych, własnych , powierzonych.
- na podstawie decyzji Ministra Finansów o wstępnych rocznych kwotach poszczególnych części subwencji i wstępnej planowanej na 2019 rok kwocie dochodu z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, stanowiących dochód budżetu państwa.
Udział gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 4 ust.2 w związku z art. 89 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2018 r. poz. 153) w 2019 r. wynosić będzie 38,08%.
Przekazana informacja o planowanych dochodach z tytułu udziału gmin we wpływach z podaatku dochodowego od osób fizycznych nie ma charakteru dyrektywnego, a jedynie informacyjno-szacunkowy, ponieważ dochody podatkowe planowane są w budżecie państwa na podstawie szacunków i prognoz.
Polityka finansowa wyrażająca się umiejętnością gromadzenia i wydatkowania środków pieniężnych dla realizacji celów społecznych i gospodarczaych przez gminę musi liczyć się z ograniczeniami wynikającymi z przepisów, które pozostawiają gminie niewielki zakres swobody i gmina nie może w zasadzie bezpośrednio zwiększać sowich dochodów. Kierunki i wysokości wydatków przyjętych w projekcie budżetu na 2019 rok opracowano na podstawie planów finansowych opracowanych przez Kierowników jednostek organizacyjnych Gminy oraz analizy kosztów w latach ubiegłych i skorygowanych stosownie do możliwości dochodów budżetowych gminy.
Jeśli chodzi o wydatki również państwo ogranicza dowolne ich kształtowanie przez gminę, ustalając listę zadań obligatoryjnych. W efekcie należy najpierw przewidzieć środki na zadania obowiązkowe, a dopiero w drugiej kolejności na różne inne cele, nawet te uznane za ważniejsze. W zakresie finansownia zadań zleconych i powierzonych gmina nie ma żadnych możliwości prowadzenia własnej polityki dotyczącej wydawania środków. Większy zakres swobody gmina ma w odniesieniu do zadań własnych, jednak i tu lista zadań obligatoryjnych w stosuku do których państwo dodatkowo narzuca standardy ich wykonania, skutecznie wyczerpuje jej możliwości finansowe - dotyczy to zwłaszcza oświaty konsumującej największą część wydatków jednostki.
DOCHODY:
Prognoza dochodów budżetu gminy na 2019 r. opiera się na przewidywanym wykonaniu budżetu w 2018 r. jak również poziomie dotychczasowych tegorocznych wpływów budżetowych.
Po stronie dochodów projekt budżetu został zamknięty kwotą 29.300.000,00 zł.
Na dochody składają się : subwencje, dochody ze sprzedaży wody, odbioru odpadów komunalnych z podatków i opłat lokalnych, udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa (dochodowy od osób fizycznych i prawnych), opłata skarbowa i od czynności cywilnoprawnych oraz wpływy z usług, dochody z odsetek na rachunkach bankowych, dochody z najmu, dzierżawy oraz dotacje celowe na zadania zlecone i własne.
Wytwarzanie i zaopatrzenie w energię elektryczną, gaz i wodę - wpływy ze sprzedaży wyrobów tj. opłaty za sprzedaną wodę.
Gospodarka mieszkaniowa:
- dochody z najmu i dzierżawy m.in. za wynajem pomieszczeń dla telekomunikacji, apteki oraz obiektów CSiR dla Spółki Gminy.
- wpłaty za zajęcie i umieszczenie urządzeń w pasie drogowym.
Działalność usługowa – dotacja celowa na zadania powierzone gminom w zakresie cmentarnictwa wojennego.
Administracja publiczna- dotacja celowa na zadania zlecone wprowadzona na podstawie informacji z Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy,
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek
nie posiadających osobowości prawnej:
- podatki i opłaty lokalne tj. podatek rolny, leśny , od nieruchomości i transportowy, których wpływy zostały określone na podstawie analizy dochodów w latach ubiegłych,
- wpływy z opłaty skarbowej określono na podstawie realizacji w latach ubiegłych,
- podatek od czynności cywilnoprawnych – przekazywany za pośrednictwem urzędu skarbowego a wysokość ustalona na podstawie realizacji w latach poprzednich,
- podatek od działalności gospodarczej osób fizycznych, opłacany w formie karty podatkowej i przekazywany za pośrednictwem urzędu skarbowego
- podatki od spadków i darowizn – przekazywane za pośrednictwem urzędu skarboweg a wysokość ustalona na podstawie analizy wykonania w latach ubiegłych,
- opłaty za odbiór odpadów komunalnych,
- wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu określono na podstawie wydanych
decyzji na prowadzenie punktów ze sprzedażą napojów alkoholowych,
- udziały gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – od osób fizycznych oraz od osób prawnych przyjętych do planu na podstawie wykonania w latach ubiegłych
Różne dochody i rozliczenia
- wpływ subwencji oświatowej oraz uzupełniającej dla gmin, które zostały przyjęte na podstawie informacji przesłanej z Ministerstwa Finansów.
- odsetki z rachunków bankowych,
- różne rozliczenia z lat ubiegłych m.in. rozliczenie podatku VAT,
- wpływy z tytułu kosztów upomnień.
Pomoc społeczna
Dotacje celowe na zadania zlecone i własne włączone na podstawie informacji uzyskanej
z Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy z przeznaczeniem na:
- wypłaty zasiłków stałych, okresowych
- opłatę składki ZUS od niektórych świadczeń pobieranych z pomocy społecznej
- dofinansowanie programu „dożywianie”
- dofinansowanie działalności ośrodka pomocy społecznej.
Rodzina
Dotacja celowa na zadania zlecone związane ze świadczeniami wychowawczymi 500+ oraz na wypłatę funduszu alimentacyjnego i świadczeń rodzinnych wraz z dodatkami.
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - wpływy za odbiór ścieków, odpadów komunalnych oraz wpłaty z opłat i kar za korzystanie ze środowiska.
WYDATKI:
Projekt budżetu w zakresie wydatków wynosi 36.428.000,00 zł z deficytem w wysokości 7.128.000,00 zł który zostanie sfinansowany przychodami pochodzącymi z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych.
Rolnictwo i łowiectwo – infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi – zostały zaplanowane środki na rozbudowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w wysokości 600.000,00 zł w tym 200.000,00 zł pochodzące z opłat i kar za korzystanie ze środowiska w związku z tym, że do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Zarezerwowane zostały również środki finansowanie na rzecz izby rolniczej, co wynika z przepisu art. 35 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych oraz na zwalczanie chorób zakaźnych.
Zabezpieczono również środki w wysokości 160.000,00 zł na wymianę wodomierzy w jednym sołectwie.
Transport i łączność – w planie uwzględniono środki na utrzymanie dróg w stanie zapewniającym bezpieczeństwo ich użytkownikom oraz na zimowe utrzymanie (odśnieżanie, posypywanie piaskiem).
Proponuje się również zabezpieczyć środki na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników interwencyjnych zadrudnianych za pośrednictwem Urzędu Pracy.
Z uwagi na zniszczenia po okresie zimowym zabezpiecza się również środki na bieżące naprawy i remonty dróg oraz nawierzchni asfaltowych.
Przyjęto również środki na zadania inwestycyjne związane z budową dróg gminnych zgodnie z uchwałą Rady w sprawie kolejności realizacji.
Ponadto uwzględniono środki rozdysponowane w ramach Funfuszu Sołeckiego na progi zwalniające i stojaki rowerowe w wysokości 27.000,00 zł.
Gospodarka mieszkaniowa – uwzględniono środki na wyceny oraz operaty szacunkowe, wypisy i wyrysy. Zabezpieczono również środki na wykupy gruntów w celu regulacji stanu prawnego dróg gminnych oraz wykup gruntów na planowane inwestycje gminne.
Ponadto zaplanowano środki na obsługę geodezyjną i dalsze regulowanie ksiąg wieczystych. Zabezpieczono również środki na wypłatę odszkodowań dla Spółdzielni Mieszkaniowych i Nadleśnictwa za zajmowanie mieszkań po eksmisji w związku z niedostarczeniem przez Gminę lokali socjalnych.
Działalność usługowa – zostały uwzględniono środki w wysokości 3.000,00 zł na zadania powierzone związane z utrzymaniem cmentarzy wojennych.
Ponadto w powyższym dziale uwzględniono środki na prace związane ze zmianami w planie zagospodarowania przestrzennego.
Administracja publiczna, są uwzględnione środki na zadania zlecone i własne.
W rozdziale urzędy wojewódzkie plan wydatków jest równy otrzymanym dotacjom.
Natomiast w rozdziale rady gmin uwzględniono środki na diety i działalność bieżącą rady oraz jej komisji a wysokość środków została zaplanowana na podstawie analizy wykorzystania środków w roku bieżącym i latach poprzednich oraz przyjętej uchwały w sprawie wysokości diet.
Urzędy gmin – zaplanowano środki na prawidłowe funkcjonowanie urzędu i podległych jednostek organizacyjnych.
W planie uwzględniono wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz zabezpieczono środki na wypłatę nagród jubileuszowych pracowników z długoletnim stażem oraz zwiększenie zatrudnienia w związku ze zwiększaniem się zadań.
Zabezpieczone zostały również środki na materiały biurowe, przesyłki listowe, energię elektryczną, środki czystości oraz opłaty za dostawę energii cieplnej i usługi telefoniczne W wydatkach uwzględnione są również środki na opiekę autorską, obsługę informatyczną oraz aktualizację programów komputerowych wykorzystywanych do pracy w urzędzie.
Zostały zaplanowane również środki na utrzymanie samochodu służbowego m.in. ubezpieczenie, konserwacja oraz zakup paliwa.
Paragraf nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń obejmuje wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze wynikające z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto proponuje się przeznaczyć również środki na szkolenia i delegacje dla pracowników w związku z częstymi zmianami przepisów.
Zabezpieczono również środki na wpłatę do PEFRON.
Promocja jednostek samorządu terytorialnego – proponuje się zapewnić środki na zakup usług i materiałów promocyjnych oraz dodatków promujących Gminę w prasie.
Ponadto zabezpieczono środki na przedsięwzięcia realizowane w ramach funduszu sołeckiego promującego Gminę.
W pozostałej działalności zaplanowano środki na opłaty i prowizje bankowe związane z prowadzeniem rachunków oraz składki na rzecz członkowstwa w organizacjach (Lokalna Grupa Działania, Związek Gmin Wiejskich i Stowarzyszenie "Europa Kujaw i Pomorza")
Uwzględniono również środki na wypłatę inkasa sołeckiego.
Ponadto proponuje się przeznaczyć środki na wydatki związane z organizacją festynów gminnych oraz na koszty trwałości projektu pn. "Infostrada Pomorza i Kujaw".
Zaplanowano również środki na wkład własny do ZIT wg klucza ludnościowego oraz na planowany dodatek do wynagrodzenia wraz z pochodnymi.
Uwzględniono również wydatki na przedsięwzięcia realizowane w ramach funduszu sołeckiego.
Urzędy naczelnych organów władzy państwowej - dotacja na aktualizację rejestru wyborców a plan wydatków określono w wysokości planowanych dochodów.
Różne rozliczenia – zgodnie z ustawą o finansach publicznych zaplanowano ogólną rezerwę budżetową na pokrycie nieprzewidzianych wydatków.
Zgodnie z ustawą o zarządzaniu kryzysowym została utworzona rezerwa celowa na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości nie mniejszej niż 0,5 % bieżących wydatków budżetu jst, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne tj. od kwoty 14.852.597,00 zł.
Oświata i wychowanie – uwzględniono środki na prawidłowe funkcjonowanie placówek oświatowych tj. zakup gazu, środków czystości, prasa, przesyłki listowe, usługi telefoniczne, wywóz nieczystości oraz zakup energii elektrycznej i wody.
Ponadto zostały zabezpieczone środki na świadczenia wynikające z karty nauczyciela tj. na ZFŚS, dodatki wiejski i mieszkaniowe oraz na szkolenia nauczycieli w wysokości 1% wynagrodzenia nauczycieli ze szkół.
W pozycji wynagrodzenia osobowe pracowników uwzględniono środki na wszystkie zajęcia, które były dotychczas uwzględnione w arkuszu organizacyjnym oraz na nagrody jubileuszowe dla nauczycieli z długim stażem pracy.
W w/wym. dziale (rozdz. 80113) uwzględniono środki na dowóz uczniów do szkół tj. koszty związane z utrzymaniem autobusu szkolnego i samochodu do przewozu dzieci z Brzeczki, wynagrodzenia i pochodne dla zatrudnionych kierowców i opiekunek dla dowożonych dzieci oraz ubezpieczenie i przeglądy pojazdów.
Ponadto uwzględniono środki na wypłaty ryczałtów za dowożenie dzieci do szkół przez rodziców swoimi środkami transportu i zakup biletów dla dzieci i opiekunów dowożących uczniów do szkół specjalnych.
Stołówki szkolne – zostały uwzględnione środki na utrzymanie stołówki oraz zatrudnionych tam pracowników.
Przedszkola - zabezpieczono środki na prawidłowe funkcjonowanie przedszkola publicznego tj. zakup gazu, środki czystości, usługi telekomunikacyjne, odbiór odpadów komunalnych oraz zakup energii. W pozycji wynagrodzenia pracowników zabezpieczono środki zgodnie z arkuszem organizacyjnym oraz wszystkie świadczenia wynikające z karty nauczyciela. Zabezpieczono również środki na funjonowanie kuchni i stołówki przedszkolnej, która przygotowuje również obiady dla uczniów szkoły podstawowej w Małej Nieszawce. Ponadto zaplanowano środki na dotację dla przedszkola niepublicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami i wnioskiem Dyrektora Przedszkola "Leśny Ludek" oraz na zapłatę dla korzystających z przedszkoli w Toruniu.
W pozostałej działalności zabezpieczono środki na wydatki dokonywane przez Gminę na rzecz szkoły m.in. zakup książek na zakończenie roku szkolnego oraz na wspieranie działalności szkół poprzez doposażenie szkół oraz prowadzenie zajęć w czasie ferii zimowych z funduszu sołeckiego trzech sołectw.
Ochrona zdrowia – rozdział przeciwdziałanie alkoholizmowi został utworzony zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zgodnie z którą, dochody uzyskane z tytułu opłaty za wydane zezwolenia na sprzedaż alkoholu winny być
wykorzystane na realizację gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz gminnego programu przeciwdziałania narkomanii.
Ponadto zabezpieczono środki w wysokości 72.000,00 zł na profilaktykę zakażeń wirusem HPV przyjęte do realizacji w ramach budżetu partycypacyjnego z puli ogólnogminnej oraz 4.000,00 zł na kurs pierwszej pomocy i szczepienia z funduszu sołeckiego Cierpic.
Opieka społeczna - część zadań jest zleconych a część własnych.
Otrzymujemy środki na zasiłki stałe, okresowe, usługi opiekuńcze oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od zasiłków z pomocy społecznej.
Ponadto z budżetu państwa jest w części finansowane utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, które jest zadaniem własnym gminy.
Zabezpieczone zostały środki na wynagrodzenia i pochodne oraz szkolenia i delegacje dla pracowników z uwzględnieniem kosztów przeprowadzanaia wywiadów środowiskowych.
Ponadto zaplanowano środki na obsługę informatyczną oprogramowania i wydatki rzeczowe
tj. materiały biurowe, koszty przesyłu zasiłków itp.
W budżecie zostały zaplanowane również środki na wypłatę dodatków mieszkaniowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Proponuje się również przeznaczyć środki gminy na zasiłki celowe oraz na pomoc finansową związaną z dożywianiem dzieci w szkołach (zadanie własne)
Ponadto zabezpieczone zostały środki na zakup usług opiekuńczych (zapłata za pobyt w DPS).
Edukacyjna opieka wychowawcza - zostały zaplanowane środki na stypendia o charakterze motywacyjnym dla uczniów Gimnazjum zgodnie z uchwałą Rady Gminy oraz na dofinansowanie stypendiów dla uczniów o charakterze socjalnym.
Rodzina - to dział gdzie część zadań jest zleconych i finansowanych z budżetu państwa a część zadań własnych obciążających budżet gminy. Otrzymujemy środki na świadczenia rodzinne z dodatkami oraz na wypłatę funduszu alimentacyjnego i świadczeń wychowawczych - 500+
W związku z wejściem w życie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej zobowiązującej gminy do współfinansowania pieczy zastępczej tj. wydatki na opiekę w rodzinie zastępczej oraz na utrzymanie dzieci umieszczonych w placówkach szkolno-wychowawczych zabezpiecza się również środki na powyższy cel. Zabezpieczono również środki związane z Kartą Dużej Rodziny i zatrudnieniem asystenta rodziny.
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – rozdział gospodarka ściekowa i ochrona wód zabezpieczono środki na rozbudowę i modernizację oczyszczalni ścieków w Wielkiej Nieszawce, w tym 500.00000 pochodzące z opłat i kar za korzystanie ze środowiska.
Gospodarka odpadami, to wydatki związane z wejścia w życie nowej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ponieważ gminy zobowiązane są ustawowo do odbioru i bezpiecznego zagospodarowania wszystkich odpadów komunalnych.
W związku z powyższym zabezpiecza się środki na wydatki związane z odbiorem odpadów komunalnych - wydatki związane z zatrudnieniem pracownika, zawartą umową z MPO i nne wydatki związane z ewidencją i egzekucją opłat.
Utrzymanie zieleni w miastach i gminach - w rozdziale tym zabezpieczono środki na utrzymanie zieleni w gminie.
Wpływy i wydatki związane z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska - w rozdziale tym zabezpieczono środki wynikające z ustawy - Prawo ochrony środowiska do przekazania w m-cu sierpniu do WFOŚiGW w Toruniu.
Oświetlenie ulic, placów i dróg, to plan wydatków związanych z oświetleniem dróg gminnych oraz wydatki związane z eksploatacją i konserwacją i budową oświetlenia ulicznego.
Pozostała działalność, to koszty utrzymania komórki organizacyjnej w urzędzie, która zajmuje się całą gospodarką komunalną tj. zaopatrzeniem w wodę i odbiór ścieków, zimowym utrzymaniem dróg, sprawnością urządzeń komunalnych itp.
W planie uwzględniono wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz zabezpieczono środki na zakup ubrań roboczych zgodnie z przepisami bhp.
Zabezpieczono również środki na prawidłową eksploatację urządzeń komunalnych, wydatki związane z konserwacją oraz na naprawy sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków w przypadku awarii oraz zakup energii elektrycznej do zasilania przepompowni i oczyszczalni ścieków.
Koszty eksploatacji sieci systematycznie wzrastają z uwagi na: z jednej strony starzenie się sieci z drugiej oddawanie nowych odcinków do eksploatacji.
Na podstawie analizy wydatków w roku bieżącym i latach poprzednich proponuje się środki na powyższy cel nieco zwiększyć.
Ponadto uwzględniono środki na wydatki związane z ewidencją i egzekucją zakupu i sprzedaży wody oraz odprowadzania ścieków tj. artykuły papiernicze, nadzór informatyczny.
W dziale tym uwzględniono również środki na ubezpieczenie majątku komunalnego gminy, opłaty za zanieczyszczanie środowiska gminy z lat ubiegłych.
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – w planie uwzględniono również środki na wspieranie inicjatyw kulturalnych realizowanych w ramach funduszu sołeckiego i przyjętych do realizacji w ramach budżetu partcypacyjnego.
Ponadto zabezpieczono środki w postaci dotacji dla samorządowej instytucji kultury w wysokości 400.000,00 zł.
Biblioteki - zabezpieczono na ten cel dotację podmiotową na rzecz instytucji kultury w wysokości 134.000,00 zł.
Kultura fizyczna i sport - zaplanowano środki na drobne upominki i nagrody dla uczestników sportowych imprez gminnych oraz na organizację imprez sportowych oraz przedsięwzięcia realizowane w ramach funduszu sołeckiego.
Zabezpieczono również środki związane z utrzymaniem boiska „Orlik 2012” tj. zatrudnienie trenera środowiskowego, koszty oświetlenia, ogrzewania i bieżącej eksploatacji.
Ponadto zabezpieczono środki z Funduszu sołeckiego na zadania realizowane w zakresie wspierania inicjatyw sportowych oraz dotacje na dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom.
INWESTYCJE:
Na zadania inwestycyjne planuje się przeznaczyć w 2019 r. środki w wysokości 11.920.844,00 zł na realizację n/w zadań:
1) rozbudowa gminnej sieci wodociągowo- kanalizacyjnej m. in. ze środków wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska,
2) rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków
3) budowa ścieżki rowerowej Mała Nieszawka-Wielka Nieszawka-Cierpice dł. 7 km
4) wykupy gruntów pod planowane inwestycje gminne,
5) rozbudowa oświetlenia ulicznego,
6) budowle sportowe i rekreacyjne (siłownie)
7) Centrum Obsługi Mieszkańców w Wielkiej Nieszawce,
8) Centrum Społeczno-Kulturalne w Wiekjiej Nieszawce,
9) Inwestycje drogowe-utwardzenie dróg gminnych
Zakres i finansowanie zadań inwestycyjnych określa załącznik nr 3 do przedłożonego projektu budżetu gminy na 2019 rok.
Przyjęte zadania do realizacji w ramach budżetu partycypacyjnego:
1) Sołectwo Mała Nieszawka:
- zakup i montaż 23 pojemników na śmieci i 23 pojemników z podajnikiem na psie odchody - 22.000,00 zł
3) Sołectwo Cierpice:
- monitoring na placach zabaw w Cierpicach - 6.000,00 zł
- przystanek autobusowy w Cierpicach i oświetlenie bloków - 20.000,00 zł
4) Pula ogólnogminna:
- promocja potraw kuchni regionalnej - 3.000,00 zł
- kwartalne spotkania ze sztuką - 11.000,00 zł
- profilaktyka zakażeń wirusem HPV - 72.000,00 zł
Wydatki w ramach Funduszu Sołeckiego:
CIERPICE
1) 60016-4210 - 18.000,00 (poprawa bezpieczeństwa-progi zwalniające i stojaki)
2) 75075-4300 - 9.000,00 (promocja sołectwa-uroczystości i imprezy masowe )
3) 75095-4210 - 5.200,00 (zakup tablic ogłoszeniowych)
4) 80195-4210 - 4.000,00 (wspieranie działalności szkoły w Cierpicach
5) 85121-4210 - 4.000,00 (ochrona zdrowia-szczepienie przeciwko grypie)
6) 92605-4300 - 6.983,00 (wspieranie inicjatyw sportowych)
7) 92605-6050 - 9.500,00 (wspieranie inicjatyw sportowych-zestawy do ćwiczeń)
WIELKA NIESZAWKA
80195-4210 - 6.000,00 (doposażenie szkoły w Cierpicach)
80195-4300 - 6.000,00 (zajęcia dla dzieci szkolnych)
92109-4210 - 4.000,00 (wspieranie inicjatyw kulturalnych)
92109-4300 - 6.000,00 (wspieranie inicjatyw kulturalnych)
92605-4300 - 6.183,00 (wspieranie inicjatyw sportowych)
92605-6050 - 28.500,00 (zakup i montaż siłowni zewnętrznych)
MAŁA NIESZAWKA
1) 60016-4210 - 9.000,00 (poprawa bezpieczeństwa-progi zwalniające)
2) 92109-4300 - 11.983,00 (wspieranie inicjatyw kulturalnych)
3) 92605-4300 - 20.700,00 (wspieranie inicjatyw sportowych)
4) 92605-6050 - 15.000,00 (zakup i montaż siłowni zewnętrznych)
BRZOZA
1) 75075-4300 - 2.895,00 (promocja sołectwa-uroczystości i imprezy masowe)
2) 92605-4300 - 2.000,00 (wspieranie inicjatyw sportowych)
3) 92605-6050 - 15.000,00 (zakup i montaż siłowni zewnętrznych)