W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Uchwała nr XXXII/159/2017

Uchwała  nr XXXII/159/2017
Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 2 sierpnia 2017 r.
 
w sprawie założenia Przedszkola w Małej Nieszawce
 

Na podstawie art. 29 ust. 1 pkt. 1, art. 88 ust. 1 i ust. 7 oraz art. 102 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59), w związku z art. 307 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r.,  poz. 60) uchwala się, co następuje:
 
§ 1. 1. Z dniem 1 września 2017 r. zakłada się Przedszkole w Małej Nieszawce, z siedzibą w Małej Nieszawce  ul. Kręta 4,  zwane dalej „Przedszkolem”.
2. Akt założycielski Przedszkola stanowi załącznik nr 1 do uchwały.
3. Z dniem 1 września 2017 r. Przedszkolu nadaje się pierwszy statut w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do uchwały.
  
§ 2. Traci moc uchwała nr XXXI/157/2017 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 czerwca 2017 r.  w sprawie założenia Przedszkola Publicznego w Małej Nieszawce ul. Kręta 4.
 
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wielka Nieszawka.
 
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ireneusz Śmiechowski
 

Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXXII/159/2017
Rady Gminy Wielka Nieszawka
z dnia 2 sierpnia 2017 r.
 
 
 
 
   
AKT   ZAŁOŻYCIELSKI   PRZEDSZKOLA W MAŁEJ NIESZAWCE
 
Na podstawie art. 29 ust. 1 pkt. 1 i art. 88 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 14 grudnia  2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) oraz § 1 uchwały nr XXXII/159/2017 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 2 sierpnia 2017 r. w sprawie założenia Przedszkola  w Małej Nieszawce.
 
   
z dniem 1 września 2017 r. zakłada się  przedszkole o nazwie: „Przedszkole w Małej Nieszawce”,  z siedzibą w Małej Nieszawce ul. Kręta 4.
 
 
Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ireneusz Śmiechowski
 
 
 
 
                       
Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XXXII/159/2017
Rady Gminy Wielka Nieszawka  z dnia 2 sierpnia 2017 r.
 

 
STATUT
PRZEDSZKOLA W MAŁEJ NIESZAWCE

 
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. 1. Przedszkole  w Małej Nieszawce, zwane dalej „Przedszkolem” prowadzi zajęcia z zakresu wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku przedszkolnym.
2. Przedszkole działa w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59);
2) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60);
3) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, ze zm.);
4) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.);
5) statutu Przedszkola.
§ 2. Siedziba Przedszkola mieści się w Małej Nieszawce, ul. Kręta 4.
§ 3. Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Wielka Nieszawka z siedzibą w Wielkiej Nieszawce, ul. Toruńska 12, zwana dalej „Gminą”.
§ 4. Przedszkole jest jednostką organizacyjną Gminy.
§ 5. Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty.
 
Rozdział 2.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 6. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa.
2. Celem Przedszkola jest w szczególności:
1) zapewnienie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
2) realizacja programów wychowania przedszkolnego uwzględniających podstawę programową wychowania przedszkolnego;
3) wspomaganie indywidualnego rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym;
4) wspieranie ciekawości, aktywności i samodzielności dzieci oraz kształtowanie wiadomości  
i umiejętności ważnych w dalszej edukacji szkolnej;
5) wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka oraz przygotowaniu dziecka do nauki w szkole;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną poprzez prawidłowe żywienie, dbanie o czystość i higienę osobistą, promowanie zdrowego trybu życia;
7) budowanie u dzieci systemu wartości;
8) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci i kształtowanie u nich poczucia przynależności społecznej;
9) umożliwienie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
3. Zadaniem Przedszkola jest w szczególności:
1) tworzenie dzieciom przyjaznych i bezpiecznych warunków kształcenia, wychowania i opieki;
2) uwzględnianie w swojej działalności indywidualnych potrzeb emocjonalnych i poznawczych dzieci, zapewnienie im bezpieczeństwa i możliwości rozwoju;
3) stosowanie systemu pomocy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
4) dostarczanie dzieciom pozytywnych wzorców zachowania i postępowania;
5) dostosowanie metod pracy do wieku i naturalnej aktywności dzieci;
6) umożliwienie dzieciom poznawania świata w jego jedności i złożoności oraz rozbudzanie ciekawości poznawczej;
7) stałe podnoszenie poziomu jakości pracy Przedszkola.
4. Zadania Przedszkola w zakresie udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane są we współpracy z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli i innymi przedszkolami, szkołami  i placówkami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana i udzielana przez przedszkole polega na:
1) rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka;
2) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor Przedszkola w formie:
1) zajęć specjalistycznych dla dzieci: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
2) porad, konsultacji, szkoleń i warsztatów dla nauczycieli i rodziców.
 
Rozdział 3.
ORGANY PRZEDSZKOLA

§ 7. Organami Przedszkola są:
1) Dyrektor,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców.
§ 8. 1. Dyrektor kieruje działalnością Przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.
2. Dyrektora zatrudnia i zwalnia organ prowadzący zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
3. Dyrektor umożliwia współdziałanie i współpracę organów przedszkola.
4. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla osób zatrudnionych w Przedszkolu.
§ 9. 1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu.
3. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
  1) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Przedszkola;
  2) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego;
  3) opiniowanie arkusza organizacyjnego Przedszkola;
  4) opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień.
§ 10. 1. Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola.
2. Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:
1) występowanie do  dyrektora Przedszkola lub do Rady Pedagogicznej z wnioskami lub opiniami dotyczącymi spraw Przedszkola;
2) gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców lub innych źródeł z przeznaczeniem na wspieranie działalności statutowej Przedszkola;
3)  inicjowanie spotkań z rodzicami lub nauczycielami mających na celu kształtowanie i rozwijanie umiejętności porozumiewania się i współpracy między domem, a Przedszkolem;
4) podejmowanie działań mających na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w rodzinie i środowisku.
§ 11. 1. Organy Przedszkola współdziałają ze sobą, w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci oraz podnoszenia jakości pracy Przedszkola.
2. Organy Przedszkola zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą poprzez:
1) organizowanie wspólnych posiedzeń,
2) wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organów na spotkania,
3) planowanie i podejmowanie wspólnych działań.
§ 12.  Nieporozumienia i spory pomiędzy Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców rozstrzyga dyrektor.
 
Rozdział 4.
ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA

§ 13. 1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
§ 14. 1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Przedszkola opracowany przez dyrektora.
2. Rada Pedagogiczna jest uprawniona do opiniowania projektu arkusza organizacji Przedszkola.
3. W arkuszu organizacji Przedszkola określa się w szczególności:
1) czas pracy Przedszkola i poszczególnych oddziałów,
2) liczbę oddziałów w Przedszkolu,
3) liczbę etatów nauczycieli i pracowników administracji i obsługi,
4) kwalifikacje nauczycieli,
5) liczbę nauczycieli w podziale na stopnie awansu zawodowego, przystępujących do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych w roku szkolnym, którego dotyczy arkusz organizacyjny.
§ 15. Ustalany przez nauczyciela, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, szczegółowy rozkład dnia dla każdego oddziału określa czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
§ 16. 1. Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
§ 17. 1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego. Dyrektor jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
3. W Przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe, m.in.: rytmika, nauka religii i inne uwzględniające wnioski rodziców.
§ 18. W Przedszkolu prowadzona jest dokumentacja zajęć zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 19. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, tj. od 1września do 31 sierpnia.
2.Terminy przerw w pracy Przedszkola ustalane są przez organ prowadzący, na wniosek dyrektora  i Rady Rodziców.
3. Przedszkole pracuje od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, w godzinach od 7.00 do 16.00.
 
Rozdział 5.
ZASADY ODPŁATNOŚCI

§ 20. 1. Opłaty za pobyt dzieci w Przedszkolu ustala Rada Gminy, z uwzględnieniem prawa dziecka do bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie.
2. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor zarządzeniem podanym do publicznej wiadomości, uwzględniając w miarą możliwości propozycje Rady Rodziców.
3. Pracownicy Przedszkola, korzystający z wyżywienia, pokrywają jego koszt, zgodnie z zasadami określonymi przez dyrektora.
 
Rozdział 6.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

§ 21. 1. W Przedszkolu zatrudnia się, zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami, nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
2. Nauczycieli i innych pracowników zatrudnia i zwalnia dyrektor.
3. Pracownicy zatrudniani są według potrzeb na podstawie zatwierdzonego na dany rok szkolny arkusza organizacyjnego.
4. Szczegółowe zadania pracowników pedagogicznych oraz administracji i obsługi określa dyrektor w zakresach czynności.
§ 22. 1. Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą. Jest jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece dzieci.
2. W swoich działaniach nauczyciel jest zobowiązany do kierowania się dobrem dziecka jako wartością nadrzędną.
3. Do zakresu zadań nauczyciela należy w szczególności:
1) realizowanie zadań statutowych Przedszkola,
2) opracowanie programu wychowania przedszkolnego,
3) systematyczne przygotowanie i prowadzenie zajęć wychowawczo-dydaktycznych, podnoszenie kwalifikacji zawodowych, dążenie do osiągnięcia lepszych wyników pracy, dbanie o powierzony sprzęt, pomoce, oraz estetyczny wygląd pomieszczeń przedszkolnych,
4) współpraca z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
5) prowadzenie obserwacji pedagogicznej mającej na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
6) współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną,
7) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej i realizacji jej uchwał,
8) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności, zainteresowań i niwelowanie deficytów
rozwojowych dziecka.
4. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo oświatowych.
5. Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną dotyczącą powierzonego mu oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami oraz inną zleconą przez dyrektora.
6. Nauczyciel zobowiązany jest wykonywać inne czynności zlecone przez dyrektora wynikające z działalności przedszkola.
 
Rozdział 7.
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI

§ 23. Dziecko ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, procesu wychowawczo dydaktycznego;
2) uczestniczenia we wszystkich formach aktywności organizowanych w Przedszkolu;
3) szacunku, godności i nietykalności osobistej;
4) podmiotowego i równego traktowania;
5) swobody w wyrażaniu myśli;
6) rozwijania swych zainteresowań i zdolności;
7) opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa;
8) pomocy nauczyciela w trudnych dla niego sytuacjach;
9) korzystania z pomieszczeń przedszkolnych, sprzętu, zabawek i pomocy dydaktycznych;
10) korzystania z opieki zdrowotnej oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
11) uczestnictwa w imprezach kulturalnych, sportowych i rozrywkowych.
§ 24. Do obowiązków dziecka należy:
1) przestrzeganie zasad i norm współżycia ustalonych w zbiorowości przedszkolnej;
2) poszanowanie godności rówieśników i osób dorosłych;
3) aktywne uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych i zabawach ruchowych;
4) wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych na miarę swoich możliwości;
5) dbałość o zabawki i pomoce dydaktyczne;
6) stosowanie się do poleceń nauczyciela.
§ 25.  Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków  w przypadku:
1) nieprzerwanej nieobecności dziecka w Przedszkolu trwającej ponad miesiąc bez poinformowania dyrektora o przyczynie tej nieobecności;
2) zachowania dziecka, które zagraża bezpieczeństwu swojemu lub innych wychowanków.
 
Rozdział 8.
RODZICE

§ 26. Rodzice i nauczyciele  współdziałają ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
§ 27. Formami kontaktu  Przedszkola z rodzicami są:
1) zebrania ogólne i grupowe organizowane nie rzadziej niż dwa razy w roku;
2) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami, pedagogiem organizowane na bieżąco, wg potrzeby;
3) zajęcia otwarte, organizowane nie rzadziej niż dwa razy w roku;
4) udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych, organizowanych wg potrzeby przez Przedszkole.
 
Rozdział 9
SZCZEGÓŁOWE ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI
Z PRZEDSZKOLA

§ 28. 1. Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z Przedszkola osobiście przez rodziców, bądź przez inne osoby pełnoletnie na podstawie pisemnego upoważnienia rodziców.
2. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać numer i serię dowodu osobistego osoby wskazanej do odbioru dziecka oraz podpis osoby upoważniającej.
3. Dziecko może zostać odebrane przez osobę wskazaną w pisemnym upoważnieniu złożonym w Przedszkolu i po okazaniu przez nią dowodu tożsamości.
4. Pracownicy Przedszkola mogą odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy odbiera je osoba nieupoważniona lub gdy zachowanie osoby, która zamierza odebrać dziecko z Przedszkola, budzi obawy, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa i wskazuje na spożycie alkoholu, środka odurzającego lub innej podobnie działającej substancji.
 
Rozdział 10.
SPOSÓB SPRAWOWANIA OPIEKI NAD DZIEĆMI W CZASIE ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU ORAZ POZA PRZEDSZKOLEM

§ 29. 1. Przedszkole sprawuje bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie ich pobytu w Przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza Przedszkolem, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka  i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
2. Dzieci przebywające w Przedszkolu są pod opieką nauczyciela, który organizuje im zabawy i zajęcia wychowawczo-dydaktyczne.
§ 30. 1. Nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
2. Nauczyciel każdorazowo kontroluje miejsca, w których przebywają dzieci oraz sprzęt, pomoce i wykorzystywane narzędzia.
§ 31. 1. Nauczyciel może opuścić oddział tylko w razie przekazania dzieci pod opiekę innego nauczyciela,
którego powinien poinformować o wszystkich sprawach dotyczących dzieci będących pod jego opieką.
2. W nagłym wypadku nauczyciel może opuścić dzieci pod warunkiem, że zapewni im w tym czasie opiekę innej upoważnionej osoby.
§ 32. 1. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
2. Dzieci mogą uczestniczyć w wycieczkach i spacerach poza terenem Przedszkola za zgodą rodziców wyrażoną w formie pisemnego oświadczenia.
§ 33. 1. Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna.
2. Nauczyciel zobowiązany jest powiadomić dyrektora oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach.
3. Pracownicy Przedszkola nie podają dzieciom żadnych leków lub substancji o podobnym działaniu.
4. Rodzice podpisują oświadczenie w sprawie zezwolenia na wezwanie do dziecka pogotowia w uzasadnionych przypadkach.

Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ireneusz Śmiechowski

Powiadom znajomego