Uchwała nr XXXIV/165/2013
UCHWAŁA NR XXXIV/165/2013
Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 12 grudnia 2013 r.
Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 12 grudnia 2013 r.
w sprawie: uchwalenia budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2014
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 4 pkt
9, lit.i, pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst
jednolity Dz.U. z 2013 r. poz.594) oraz art. 211, 212, 214, 215, 222, 235 -
257, 239, 258, 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.)
Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1. Ustala się łączną kwotę dochodów budżetu na 2014 rok w wysokości 17.800.000,00 zł
- dochody bieżące w kwocie - 17.800.000,00 zł
zgodnie z załącznikiem nr 1
§ 2.1. Ustala się łączną kwotę wydatków budżetu na 2014 rok w wysokości 19.980.000,00 zł, z tego:
- wydatki bieżące w wysokości - 14.441.000,00 zł
- wydatki majątkowe w wysokości - 5.539.000,00 zł
zgodnie z załącznikiem nr 2
2. Określa się zadania inwestycyjne na 2014 rok zgodnie z załącznikiem nr 3
§ 3.1. Deficyt budżetu w kwocie 2.180.000,00 zł zostanie sfinansowany przychodami
pochodzącymi z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych.
2. Określa się łączną kwotę planowanych przychodów w wysokości 2.180.000,00 zł
zgodnie z załącznikiem nr 4
§ 4. Określa się plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu
administracji rządowej i zadań zleconych odrębnymi ustawami, zgodnie z załącznikami
nr 5 i 5a.
§ 5. Ustala się zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu JST:
1) dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych - 104.000,00 zł,
2) dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych - 420.000,00 zł,
zgodnie z załącznikiem nr 6
§ 6. Określa się plan przychodów i wydatków rachunku dochodów własnych jednostek
budżetowych:
1) przychody – 150.000,00 zł;
2) wydatki – 150.000,00 zł,
zgodnie z załącznikiem nr 7.
§ 7. Określa się wpływy w kwocie 1.620.000,00 zł związane z gromadzeniem środków
z opłat i kar za korzystanie ze środowiska oraz wydatki w kwocie 1.620.000,00 zł
zgodnie z załącznikiem nr 8.
§ 8. Gmina nie ma zawartych ani nie planuje w 2014 roku zawierać umów o partnerstwie
publiczno-prywatnym.
§ 9. Upoważnia się Wójta do:
1) dokonywania zmian w budżecie polegających na przesunięciach w planie
wydatków między rozdziałami i paragrafami w ramach działu, w zakresie wydatków bieżących.
2) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych
bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.
§ 10.1. Ustala się dochody w kwocie 70.000,00 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż
napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 60.000,00 zł na realizację zadań
określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych.
2.Ustala się wydatki w kwocie 10.000,00 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii.
§ 11. W budżecie tworzy się rezerwy:
1) ogólną w wysokości - 138.000,00 zł
2) celową (zarządzanie kryzysowe) w wysokości - 42.000,00 zł
§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 13. Uchwała
wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 roku i podlega publikacji
Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz na tablicy
ogłoszeń Urzędu Gminy.
Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz na tablicy
ogłoszeń Urzędu Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ireneusz Śmiechowski
(-) Ireneusz Śmiechowski
__________________________________________
Zmiany
tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w(Dz.U. z 2010 r., Nr
28, poz. 146; Dz.U. z 2010 r., Nr 96, poz. 620; Dz.U. z 2010 r., Nr 123, poz.
835; Dz.U. z 2010 r., Nr 152, poz. 1020; Dz.U. z 2010 r., Nr 238, poz. 1578;
Dz.U. z 2010 r., Nr 257, poz. 1726 z 2011 r. Dz.U. Nr 185, poz. 1092; Nr
201, poz.1183; Nr 234, poz. 1386; Nr 240, poz.1429;Nr 291, poz.1707)
Załącznik nr 1 (257kB)
Załącznik nr 2 (656kB)
Załącznik nr 3 (116kB)
Załącznik nr 4 (238kB)
Załącznik nr 5 (1592kB)
Załącznik nr 5a (303kB)
Załącznik nr 6 (328kB)
Załącznik nr 7 (331kB)
Załącznik nr 8 (376kB)
U Z A S A D N I E N I E
PRZYJĘTYCH
WIELKOŚCI DOCHODÓW
ORAZ KIERUNKÓW I WYSOKOŚCI WYDATKÓW
ORAZ KIERUNKÓW I WYSOKOŚCI WYDATKÓW
Projekt budżetu Gminy Wielka
Nieszawka na 2014 r. opracowany został
zgodnie z wymogami przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr
157. poz. 1240 z późn. zm.)
Strona dochodowa projektu zawiera wpływy z wszystkich możliwych źródeł, wynikających z przepisów prawa, w tym przede wszystkim z ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 roku Nr 88 poz. 539 ze zmianami).
Wysokość dochodów własnych gminy oszacowano biorąc za podstawę przewidywane wykonanie w 2013 roku oraz przyjęte na rok 2014 stawki podatków i opłat lokalnych, analizę wpływów zarówno w latach poprzednich jak i w roku bieżącym z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu w stosunku do 2013 r. zgodnie z zasadami wyznaczania limitów wskaźników
wydatków do opracowania budżetu państwa na 2014 rok przedłożonymi przez Ministerstwo Finansów.
Natomiast wysokość dotacji i subwencji przyjęto:
- na podstawie decyzji z Krajowego Biura Wyborczego na prowadzenie i aktualizację stałego rejestru wyborców,
- na podstawie decyzji Wojewody Kujawsko – Pomorskiego o wstępnych wielkościach
dotacji celowych przeznaczonych na realizację zadań zleconych, własnych , powierzonych.
- na podstawie decyzji Ministra Finansów o wstępnych rocznych kwotach poszczególnych
części subwencji i wstępnej planowanej na 2014 rok kwocie dochodu z tytułu udziału
we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, stanowiących dochód
budżetu państwa.
Udział gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art.9 ust.1 w związku z art. 89 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2010 r. Nr 80, poz.526 z późn. zm.), Kierunki i wysokości wydatków przyjętych w projekcie budżetu na 2014 rok opracowano na podstawie planów finansowych opracowanych przez Kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz analizy kosztów w latach ubiegłych i skorygowanych stosownie do możliwości dochodów budżetowych gminy.
Gmina na 2014 rok nie ma żadnych
zobowiązań ani udzielonych poręczeń i gwarancji.
Strona dochodowa projektu zawiera wpływy z wszystkich możliwych źródeł, wynikających z przepisów prawa, w tym przede wszystkim z ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 roku Nr 88 poz. 539 ze zmianami).
Wysokość dochodów własnych gminy oszacowano biorąc za podstawę przewidywane wykonanie w 2013 roku oraz przyjęte na rok 2014 stawki podatków i opłat lokalnych, analizę wpływów zarówno w latach poprzednich jak i w roku bieżącym z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu w stosunku do 2013 r. zgodnie z zasadami wyznaczania limitów wskaźników
wydatków do opracowania budżetu państwa na 2014 rok przedłożonymi przez Ministerstwo Finansów.
Natomiast wysokość dotacji i subwencji przyjęto:
- na podstawie decyzji z Krajowego Biura Wyborczego na prowadzenie i aktualizację stałego rejestru wyborców,
- na podstawie decyzji Wojewody Kujawsko – Pomorskiego o wstępnych wielkościach
dotacji celowych przeznaczonych na realizację zadań zleconych, własnych , powierzonych.
- na podstawie decyzji Ministra Finansów o wstępnych rocznych kwotach poszczególnych
części subwencji i wstępnej planowanej na 2014 rok kwocie dochodu z tytułu udziału
we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, stanowiących dochód
budżetu państwa.
Udział gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art.9 ust.1 w związku z art. 89 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2010 r. Nr 80, poz.526 z późn. zm.), Kierunki i wysokości wydatków przyjętych w projekcie budżetu na 2014 rok opracowano na podstawie planów finansowych opracowanych przez Kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz analizy kosztów w latach ubiegłych i skorygowanych stosownie do możliwości dochodów budżetowych gminy.
DOCHODY:
Prognoza dochodów budżetu gminy na 2014
r. opiera się na przewidywanym wykonaniu budżetu w 2013 r. jak również poziomie
dotychczasowych tegorocznych wpływów budżetowych.
Po stronie dochodów projekt został zamknięty kwotą 17.800.00,00
Na dochody składają się : dotacje, subwencja, dochody ze sprzedaży wody, odbioru odpadów komunalnych z podatków i opłat lokalnych, udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa (dochodowy od osób fizycznych i prawnych), opłata skarbowa i od czynności cywilnoprawnych oraz wpływy z usług, dochody z odsetek na rachunkach bankowych, wpłaty z tytułu partycypacji w kosztach budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, dochody z najmu, dzierżawy oraz dotacje celowe na zadania zlecone i własne.
Po stronie dochodów projekt został zamknięty kwotą 17.800.00,00
Na dochody składają się : dotacje, subwencja, dochody ze sprzedaży wody, odbioru odpadów komunalnych z podatków i opłat lokalnych, udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa (dochodowy od osób fizycznych i prawnych), opłata skarbowa i od czynności cywilnoprawnych oraz wpływy z usług, dochody z odsetek na rachunkach bankowych, wpłaty z tytułu partycypacji w kosztach budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, dochody z najmu, dzierżawy oraz dotacje celowe na zadania zlecone i własne.
Wytwarzanie i zaopatrzenie w energię elektryczną, gaz i wodę -wpływy ze sprzedaży wyrobów tj. opłaty za sprzedaną wodę.
Gospodarka mieszkaniowa:
- dochody z najmu i dzierżawy m.in. za wynajem pomieszczeń dla telekomunikacji, apteki
oraz obiektów CSiR dla Spółki Gminy.
- wpływy z tytułu użytkowania wieczystego,
- wpływy z innych opłat stanowią dochody, które planuje się uzyskać z jednorazowej
opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku ze zmianą miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego,
- wpłaty za zajęcie i umieszczenie urządzeń w pasie drogowym.
Działalność usługowa – dotacja celowa na zadania powierzone gminom w zakresie cmentarnictwa wojennego.
Administracja publiczna - dotacja celowa na zadania zlecone wprowadzona
na podstawie informacji z Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy,
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek
nie posiadających osobowości prawnej:
- podatki i opłaty lokalne tj. podatek rolny, leśny , od nieruchomości i transportowy,
których wpływy zostały określone na podstawie analizy dochodów w latach ubiegłych,
- wpływy z opłaty skarbowej określono na podstawie realizacji w latach ubiegłych,
- podatek od czynności cywilnoprawnych – przekazywany za pośrednictwem urzędu
skarbowego a wysokość ustalona na podstawie realizacji w latach poprzednich,
- podatek od działalności gospodarczej osób fizycznych, opłacany w formie karty podatkowej
i przekazywany za pośrednictwem urzędu skarbowego
- podatki od spadków i darowizn – przekazywane za pośrednictwem urzędu skarbowego
a wysokość ustalona na podstawie analizy wykonania w latach ubiegłych,
- opłaty za odbiór odpadów komunalnych,
- wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu określono na podstawie wydanych
decyzji na prowadzenie punktów ze sprzedażą napojów alkoholowych,
- udziały gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – od osób fizycznych
oraz od osób prawnych przyjętych do planu na podstawie wykonania w latach ubiegłych,
Różne rozliczenia
- wpływ subwencji oświatowej oraz uzupełniającej dla gmin, które zostały przyjęte
na podstawie informacji przesłanej z Ministerstwa Finansów,
- odsetki z rachunków bankowych.
Opieka społeczna
Dotacje celowe na zadania zlecone i własne włączone na podstawie informacji uzyskanej
z Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy z przeznaczeniem na:
- wypłatę świadczeń rodzinnych wraz z dodatkami, funduszu alimentacyjnego
- wypłaty zasiłków stałych, okresowych
- opłatę składki ZUS od niektórych świadczeń pobieranych z pomocy społecznej
- dofinansowanie programu „dożywianie”
- dofinansowanie działalności ośrodka pomocy społecznej.
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - wpływy za odbiór ścieków oraz wpłaty z opłat i kar za korzystanie ze środowiska.
WYDATKI:
Projekt budżetu tj. plan wydatków wynosi 19.980.000,00 i jest wyższy od planowanych dochodów o kwotę 2.180.000,00 zł, którą planuje się pokryć nadwyżkami z lat ubiegłych.
Rolnictwo i łowiectwo – infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi – zostały
zaplanowane środki na rozbudowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w tym 420.000,00
pochodzących z opłat i kar za korzystanie ze środowiska w związku z tym, że do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w
wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.
Zarezerwowane zostały również środki finansowanie na rzecz izby rolniczej, co wynika
z przepisu art. 35 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych oraz na zwalczanie
chorób zakaźnych.
Transport i łączność – w planie uwzględniono środki na utrzymanie dróg w stanie
zapewniającym bezpieczeństwo ich użytkownikom oraz na zimowe utrzymanie
(odśnieżanie, posypywanie piaskiem).
Proponuje się również zabezpieczyć środki na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników interwencyjnych zatrudnianych za pośrednictwem Urzędu Pracy.
Z uwagi na zniszczenia po okresie zimowym zabezpiecza się również środki na bieżące
naprawy i remonty dróg oraz nawierzchni asfaltowych.
Przyjęto również środki na zadania inwestycyjne związane z budową dróg.
Gospodarka mieszkaniowa – uwzględniono środki na wyceny oraz operaty szacunkowe
w celu ustalenia opłat z tytułu wzrostu wartości nieruchomości oraz wykupy gruntów
pod drogi.
Ponadto zaplanowano środki na obsługę geodezyjną i dalsze regulowanie ksiąg wieczystych.
Zabezpieczono również środki na wypłatę odszkodowań dla Spółdzielni Mieszkaniowych
i Nadleśnictwa za zajmowanie mieszkań po eksmisji w związku z niedostarczeniem przez Gminę lokali socjalnych.
Działalność usługowa – zostały uwzględniono środki w wysokości 3.000,00 zł
na zadania powierzone związane z utrzymaniem cmentarzy wojennych oraz 5.000,00 zł
środków własnych na wykonanie płyty na mogile wojennej na cmentarzu w Cierpicach.
Ponadto w powyższym dziale uwzględniono środki na prace związane ze zmianami
w planie zagospodarowania przestrzennego.
Administracja publiczna, są uwzględnione środki na zadania zlecone i własne.
W rozdziale urzędy wojewódzkie plan wydatków jest równy otrzymanym dotacjom.
Natomiast w rozdziale rady gmin uwzględniono środki na diety i działalność bieżącą rady
oraz jej komisji a wysokość środków została zaplanowana na podstawie analizy wykorzystania środków w roku bieżącym i latach poprzednich.
Urzędy gmin – zaplanowano środki na prawidłowe funkcjonowanie urzędu i podległych jednostek organizacyjnych.
W planie uwzględniono wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz zabezpieczono środki na wypłatę nagród jubileuszowych pracowników z długoletnim stażem.
Zabezpieczone zostały również środki na materiały biurowe, przesyłki listowe, energię elektryczną, środki czystości oraz opłaty za dostawę energii cieplnej i usługi telefoniczne.
W wydatkach uwzględnione są również środki na opiekę autorską, obsługę informatyczną oraz aktualizację programów komputerowych wykorzystywanych do pracy w urzędzie.
Zostały zaplanowane również środki na utrzymanie samochodu służbowego m.in. ubezpieczenie, konserwacja oraz zakup paliwa.
Paragraf nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń obejmuje wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze wynikające z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Proponuje się przeznaczyć również środki na szkolenia i delegacje dla pracowników w związku z częstymi zmianami przepisów.
Ponadto zostały zabezpieczone środki na wpłatę do PEFRON.
Promocja jednostek samorządu terytorialnego – proponuje się zapewnić środki na zakup usług i materiałów promocyjnych oraz wydanie publikacji promocyjnej pn. "Gmina Wielka Nieszawka. Dziedzictwo natury"
W pozostałej działalności zaplanowano środki na opłaty i prowizje bankowe związane
z prowadzeniem rachunków, na utrzymanie funkcjonującego Gminnego Centrum Informacji
oraz na składki na rzecz członkowstwa w organizacjach (Lokalna Grupa działania, Związek Gmin Wiejskich i Stowarzyszenie "Europa Kujaw i Pomorza")
Uwzględniono również środki na wypłatę inkasa sołeckiego.
Ponadto proponuje się przeznaczyć środki na wydatki związane z organizacją festynów
gminnych oraz na realizację projektu pn. "Budowa oznakowania małej infrastruktury - 3 tablice informacji turystycznej na terenie gminy"
Zaplanowano również środki na wynagrodzenia i pochodne zatrudnionych pracowników
na podstawie umowy z Urzędem Pracy, który w części refunduje poniesione wydatki.
Urzędy naczelnych organów władzy państwowej – dotacja na aktualizację
rejestru wyborców a plan wydatków określono w wysokości planowanych dochodów.
Różne rozliczenia – zgodnie z ustawą o finansach publicznych zaplanowano ogólną
rezerwę budżetową na pokrycie nieprzewidzianych wydatków.
Zgodnie z ustawą o zarządzaniu kryzysowym została utworzona rezerwa celowa na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości nie mniejszej niż 0,5 % bieżących wydatków budżetu jst, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne tj. od kwoty 8.148.500,00 zł.
Oświata i wychowanie – uwzględniono
środki na prawidłowe funkcjonowanie placówek oświatowych tj. zakup oleju
opałowego, gazu, środki czystości, prasa, przesyłki listowe, usługi
telefoniczne, wywóz nieczystości oraz energia elektryczna i woda.
Ponadto zostały zabezpieczone środki na świadczenia wynikające z karty nauczyciela tj.
na ZFŚS, dodatki wiejski i mieszkaniowe oraz na szkolenia nauczycieli w wysokości 1%
wynagrodzenia nauczycieli ze Szkół Podstawowych i Gimnazjum.
W pozycji wynagrodzenia osobowe pracowników uwzględniono środki na wszystkie zajęcia, które były dotychczas uwzględnione w arkuszu organizacyjnym oraz na nagrody jubileuszowe dla nauczycieli z długim stażem pracy.
Ponadto planuje się zabezpieczyć środki na budowę kotłowni przy szkole w Cierpicach przystosowanej do przyłączenia gazu ziemnego oraz budowę parkingu i boiska przez szkole w Małej Nieszawce.
Zgodnie z przyjętą uchwałą intencyjną w 2013 roku przyjmuje się środki na dofinansowanie projektu pn. "Realizacja systemu innowacyjnej edukacji w woj. kujawsko-pomorskim poprzez zbudowanie systemu dystrybucji treści edukacyjnych"
z W w/wym. dziale (rozdz. 80113) uwzględniono środki na dowóz uczniów do szkół tj. koszty związane z utrzymaniem autobusu szkolnego i samochodu do przewozu dzieci z Brzozy i Brzeczki, wynagrodzenia i pochodne dla zatrudnionych kierowców i opiekunek dla dowożonych dzieci oraz ubezpieczenie i przeglądy pojazdów.
Ponadto uwzględniono środki na wypłaty ryczałtów za dowożenie dzieci do szkół przez rodziców swoimi środkami transportu i zakup biletów dla dzieci i opiekunów dowożących uczniów do szkół specjalnych.
Stołówki szkolne – zostały uwzględnione środki na utrzymanie stołówki oraz zatrudnionych tam pracowników.
W związku z coraz większą ilością korzystających z przedszkoli niepublicznych zaplanowano środki na dotację w wysokości 420.000 zł oraz 72.000,00 na zapłatę dla korzystających z przedszkoli w Toruniu i Lubiczu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
W pozostałej działalności
zabezpieczono środki na wydatki dokonywane przez Gminę na rzecz szkoły m.in.
zakup książek na zakończenie roku szkolnego.
Ponadto zostały zabezpieczone środki na świadczenia wynikające z karty nauczyciela tj.
na ZFŚS, dodatki wiejski i mieszkaniowe oraz na szkolenia nauczycieli w wysokości 1%
wynagrodzenia nauczycieli ze Szkół Podstawowych i Gimnazjum.
W pozycji wynagrodzenia osobowe pracowników uwzględniono środki na wszystkie zajęcia, które były dotychczas uwzględnione w arkuszu organizacyjnym oraz na nagrody jubileuszowe dla nauczycieli z długim stażem pracy.
Ponadto planuje się zabezpieczyć środki na budowę kotłowni przy szkole w Cierpicach przystosowanej do przyłączenia gazu ziemnego oraz budowę parkingu i boiska przez szkole w Małej Nieszawce.
Zgodnie z przyjętą uchwałą intencyjną w 2013 roku przyjmuje się środki na dofinansowanie projektu pn. "Realizacja systemu innowacyjnej edukacji w woj. kujawsko-pomorskim poprzez zbudowanie systemu dystrybucji treści edukacyjnych"
z W w/wym. dziale (rozdz. 80113) uwzględniono środki na dowóz uczniów do szkół tj. koszty związane z utrzymaniem autobusu szkolnego i samochodu do przewozu dzieci z Brzozy i Brzeczki, wynagrodzenia i pochodne dla zatrudnionych kierowców i opiekunek dla dowożonych dzieci oraz ubezpieczenie i przeglądy pojazdów.
Ponadto uwzględniono środki na wypłaty ryczałtów za dowożenie dzieci do szkół przez rodziców swoimi środkami transportu i zakup biletów dla dzieci i opiekunów dowożących uczniów do szkół specjalnych.
Stołówki szkolne – zostały uwzględnione środki na utrzymanie stołówki oraz zatrudnionych tam pracowników.
W związku z coraz większą ilością korzystających z przedszkoli niepublicznych zaplanowano środki na dotację w wysokości 420.000 zł oraz 72.000,00 na zapłatę dla korzystających z przedszkoli w Toruniu i Lubiczu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Ochrona zdrowia – rozdział przeciwdziałanie
alkoholizmowi został utworzony zgodnie
z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zgodnie z którą, dochody uzyskane z tytułu opłaty za wydane zezwolenia na sprzedaż alkoholu winny być wykorzystane na realizację gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz gminnego programu przeciwdziałania narkomanii.
z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zgodnie z którą, dochody uzyskane z tytułu opłaty za wydane zezwolenia na sprzedaż alkoholu winny być wykorzystane na realizację gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz gminnego programu przeciwdziałania narkomanii.
Opieka społeczna - część zadań jest zleconych a część własnych.
Otrzymujemy środki na zasiłki stałe, okresowe oraz świadczenia rodzinne z dodatkami,
składki na ubezpieczenia społeczne i
zdrowotne od zasiłków z pomocy społecznej oraz na wypłatę funduszu
alimentacyjnego.
Ponadto z budżetu państwa jest w części finansowane utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, które jest zadaniem własnym gminy.
W związku z tym, że z dniem 01-01-2014 r. GOPS staje się zgodnie z obowiązującymi przepisami samodzielną jednostką organizacyjną zwiększają się koszty jego funkcjonowania.
Zwiększone zostały środki na wynagrodzenia i pochodne z uwagi na obowiązek zatrudnienia dodatkowego pracownika.
Ponadto zaplanowano środki na wydatki rzeczowe tj. materiały biurowe, koszty przesyłu zasiłków itp.
W budżecie zostały zaplanowane również środki na wypłatę dodatków mieszkaniowych
zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Proponuje się przeznaczyć 260.000,00 zł ze środków gminy na zasiłki celowe oraz na pomoc finansową związaną z dożywianiem dzieci w szkołach (zadanie własne)
Ponadto zabezpieczone zostały środki w wysokości 66.000,00 zł na zakup usług opiekuńczych (zapłata za pobyt w DPS).
W związku z wejściem w życie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej zobowiązującej gminy do współfinansowania w wysokości 50% pieczy zastępczej
włącza się również środki na powyższy cel.
Ponadto z budżetu państwa jest w części finansowane utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, które jest zadaniem własnym gminy.
W związku z tym, że z dniem 01-01-2014 r. GOPS staje się zgodnie z obowiązującymi przepisami samodzielną jednostką organizacyjną zwiększają się koszty jego funkcjonowania.
Zwiększone zostały środki na wynagrodzenia i pochodne z uwagi na obowiązek zatrudnienia dodatkowego pracownika.
Ponadto zaplanowano środki na wydatki rzeczowe tj. materiały biurowe, koszty przesyłu zasiłków itp.
W budżecie zostały zaplanowane również środki na wypłatę dodatków mieszkaniowych
zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Proponuje się przeznaczyć 260.000,00 zł ze środków gminy na zasiłki celowe oraz na pomoc finansową związaną z dożywianiem dzieci w szkołach (zadanie własne)
Ponadto zabezpieczone zostały środki w wysokości 66.000,00 zł na zakup usług opiekuńczych (zapłata za pobyt w DPS).
W związku z wejściem w życie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej zobowiązującej gminy do współfinansowania w wysokości 50% pieczy zastępczej
włącza się również środki na powyższy cel.
Gospodarka komunalna i ochrona
środowiska
–
rozdział gospodarka odpadami, to
wydatki związane z wejścia w życie nowej ustawy o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach, ponieważ od 1 lipca 2013 r.gminy zobowiązane są do odbioru
i bezpiecznego zagospodarowania wszystkich odpadów komunalnych.
W związku z powyższym zabezpiecza się środki na wydatki związane z odbiorem odpadów komunalnych - wydatki związane z zatrudnieniem pracownika, zawartą umową z MPO i inne wydatki związane z ewidencją i egzekucją opłat.
W związku z powyższym zabezpiecza się środki na wydatki związane z odbiorem odpadów komunalnych - wydatki związane z zatrudnieniem pracownika, zawartą umową z MPO i inne wydatki związane z ewidencją i egzekucją opłat.
Oświetlenie ulic, placów i dróg,
to plan wydatków związanych z oświetleniem dróg oraz
wydatki związane z konserwacją oświetlenia ulicznego.
Ponadto zabezpieczono środki na budowę oświetlenia przy kolejnych drogach gminnych.
Pozostała działalność, to koszty utrzymania komórki organizacyjnej w urzędzie, która zajmuje się całą gospodarką komunalną tj. zaopatrzeniem w wodę i odbiór ścieków, zimowym utrzymaniem dróg, sprawnością urządzeń komunalnych itp.
W planie uwzględniono wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz zabezpieczono środki na
pełnienie dyżurów oraz zakup ubrań roboczych zgodnie z przepisami bhp.
Zabezpieczono również środki na prawidłową eksploatację urządzeń komunalnych, wydatki związane z konserwacją oraz na naprawy sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków w przypadku awarii oraz zakup energii elektrycznej do zasilania przepompowni i oczyszczalni ścieków.
wydatki związane z konserwacją oświetlenia ulicznego.
Ponadto zabezpieczono środki na budowę oświetlenia przy kolejnych drogach gminnych.
Pozostała działalność, to koszty utrzymania komórki organizacyjnej w urzędzie, która zajmuje się całą gospodarką komunalną tj. zaopatrzeniem w wodę i odbiór ścieków, zimowym utrzymaniem dróg, sprawnością urządzeń komunalnych itp.
W planie uwzględniono wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz zabezpieczono środki na
pełnienie dyżurów oraz zakup ubrań roboczych zgodnie z przepisami bhp.
Zabezpieczono również środki na prawidłową eksploatację urządzeń komunalnych, wydatki związane z konserwacją oraz na naprawy sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków w przypadku awarii oraz zakup energii elektrycznej do zasilania przepompowni i oczyszczalni ścieków.
Koszty eksploatacji sieci systematycznie
wzrastają z uwagi na, z jednej strony starzenie się sieci z drugiej oddawanie
nowych odcinków do eksploatacji.
Na podstawie analizy wydatków w roku bieżącym i latach poprzednich proponuje się
środki na powyższy cel nieco zwiększyć.
Ponadto uwzględniono środki związane z ewidencją i egzekucją zakupu i sprzedaży wody
oraz odprowadzania ścieków tj. artykuły papiernicze, nadzór informatyczny.
W dziale tym uwzględniono również środki na ubezpieczenie majątku komunalnego gminy,
opłaty za zanieczyszczanie środowiska gminy z lat ubiegłych.
Na podstawie analizy wydatków w roku bieżącym i latach poprzednich proponuje się
środki na powyższy cel nieco zwiększyć.
Ponadto uwzględniono środki związane z ewidencją i egzekucją zakupu i sprzedaży wody
oraz odprowadzania ścieków tj. artykuły papiernicze, nadzór informatyczny.
W dziale tym uwzględniono również środki na ubezpieczenie majątku komunalnego gminy,
opłaty za zanieczyszczanie środowiska gminy z lat ubiegłych.
Kultura i ochrona dziedzictwa
narodowego
– uwzględniono tu plan wydatków związanych z utrzymaniem Domu Kultury
(świetlicy) i są to niezbędne środki na zakup gazu, środków czystości, opłatę
energii oraz na wydatki związane z organizacją zajęć kulturalnych, spotkań
zespołu muzycznego oraz emerytów i rencistów z terenu gminy.
Ponadto zabezpieczono środki na wynagrodzenia i pochodne dla zatrudnionych tam pracowników.
zespołu muzycznego oraz emerytów i rencistów z terenu gminy.
Ponadto zabezpieczono środki na wynagrodzenia i pochodne dla zatrudnionych tam pracowników.
Biblioteki - zabezpieczono na ten cel dotację podmiotową na rzecz instytucji kultury
w wysokości 104.000,00 zł.
Kultura fizyczna i sport - zaplanowano
środki na drobne upominki i nagrody dla uczestników sportowych imprez gminnych
oraz na organizację imprez sportowych.
Zabezpieczono również środki związane z utrzymaniem boiska „Orlik 2012” obiektu tj.
zatrudnienie trenera środowiskowego, koszty oświetlenia, ogrzewania i bieżącej eksploatacji. Zabezpieczono również środki na zatrudnienie trenera sekcji kolarskiej i na obsługę siłowni w Cierpicach.
Zabezpieczono również środki związane z utrzymaniem boiska „Orlik 2012” obiektu tj.
zatrudnienie trenera środowiskowego, koszty oświetlenia, ogrzewania i bieżącej eksploatacji. Zabezpieczono również środki na zatrudnienie trenera sekcji kolarskiej i na obsługę siłowni w Cierpicach.
INWESTYCJE:
Na zadania inwestycyjne planuje się przeznaczyć w 2014 r. środki w wysokości 5.539.000,00 na n/w zadania:
1) rozbudowa gminnej sieci wodociągowo- kanalizacyjnej,
2) kontynuacja budowy dróg gminnych,
3) budowa wiaduktu nad torami kolejowymi w Cierpicach,
3) rozbudowa oświetlenia ulicznego,
4) kotłownia przy szkole w Cierpicach,
5) budowa boiska i parkingu przy szkole w Małej Nieszawce,
6) tablice interaktywne do szkół podstawowych,
7) tablice informacji turystycznej,
Zakres i finansowanie zadań inwestycyjnych określa załącznik nr 3 do przedłożonego
projektu budżetu gminy na 2014 rok.
Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ireneusz Śmiechowski