Uchwała nr XLI/202/2010
Uchwała nr XLI/202/2010
Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 7 października 2010 roku
Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 7 października 2010 roku
w sprawie określenia zasad umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawnych przypadających Gminie.
Na podstawie art. 59 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. Nr 157, poz. 1240)
uchwala się,
co następuje:
§ 1. Określa się zasady umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych , mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Wielka Nieszawka od osób fizycznych, prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, zwanych dalej dłużnikami.
§ 2.1.Należność może być umorzona w całości lub w części, jeżeli:
1) należności nie ściągnięto w toku zakończonego postępowania likwidacyjnego lub
upadłościowego,
2) nie można ustalić dłużnika lub dłużnik zmarł nie pozostawiając spadkobierców,
3) ściągnięcie należności zagraża egzystencji dłużnika,
4) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska
się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności,
5) przemawiają za tym uzasadnione względy społeczne i gospodarcze.
2. Umorzenie należności w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 3 może nastąpić
wyłącznie na wniosek dłużnika, natomiast w pozostałych przypadkach również na
wniosek wierzyciela.
3. Decyzja o umorzeniu należności musi być poprzedzona postępowaniem
wyjaśniającym, które wykaże występowanie przynajmniej jednej z przesłanek
umorzenia wymienionych w ust. 1.
4. Umorzenie należności, za którą odpowiada solidarnie więcej niż jeden dłużnik, może
nastąpić, gdy przynajmniej jedna z okoliczności uzasadniających umorzenie,
wymienionych w ust. 1 zachodzi co do wszystkich dłużników.
§ 3.1. Do umarzania należności uprawniony jest:
1) Wójt Gminy Wielka Nieszawka jeżeli kwota należności nie przekracza
kwoty 10.000,00 zł,
2) Wójt Gminy Wielka Nieszawka, po zasięgnięciu opinii Rady Gminy, jeśli kwota
przekracza sumę określoną w pkt 1.
2. Przez kwotę należności, o której mowa w ust. 1, rozumie się należność główną wraz
z odsetkami.
3. Kwoty należności tego samego dłużnika wynikające z różnych tytułów nie ulegają
kumulacji.
§ 4.1.Wójt Gminy działając na zasadach określonych w § 3, na wniosek dłużnika, może
jednorazowo odraczać terminy zapłaty całości lub części należności lub rozłożyć
płatność całości lub części należności na raty na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy
licząc od dnia złożenia wniosku.
2.W przypadku zawarcia umowy w sprawie odroczenia lub rozłożenia na raty bieg
naliczania odsetek zostaje przerwany w okresie od dnia złożenia wniosku do dnia
wskazanego w umowie.
3. Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie albo w pełnej wysokości należności, której termin
płatności odroczono, albo nie spłaci w pełnej wysokości ustalonych rat, należność
pozostała do zapłaty staje się wymagalna natychmiast wraz z odsetkami ustawowymi
liczonymi od pierwotnej daty wymagalności zobowiązania
§ 5. Umarzanie należności, a także udzielanie ulg w ich spłacaniu, o których mowa w § 4
następuje w drodze umowy, a w sytuacjach przewidzianych w § 2 ust.1 pkt 2 w drodze
jednostronnego oświadczenia woli Wójta.
§ 6.1. Umarzanie, odraczanie terminu zapłaty oraz rozkładanie na raty płatności
podmiotów będących przedsiębiorcami na rzecz gminy z tytułu należności pieniężnych
stanowi pomoc de minimis, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia
Komisji (WE) Nr 1998/2006 w sprawie stosowania art.107 i 108 TFUE do pomocy de
minimis (Dz.U.UE, seria L, nr 379.5 oraz art.5 Traktatu Dz.U.UE z 13 grudnia 2007 r.,
seria C, nr 306.134) oraz dodatkowo przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r.
o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59,
poz. 404 z późn. zm.)
2. Pomoc de minimis stanowią ulgi wymienione w § 2 ust. 1 pkt 3 i 5
§ 7. Do wniosku o udzielenie ulg wymienionych w niniejszej uchwale należy dołączyć
dokumenty potwierdzające sytuację ekonomiczną wnioskodawcy a w przypadku
ubiegających się o pomoc de minimis również:
a) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie wnioskodawca otrzymał w roku,
w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat,
albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie lub
oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
b) informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące w szczególności
wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności oraz wielkości
i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów
kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona
pomoc de mini mis.
§ 8. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 9. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dniu od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący
Rady Gminy
(-) Bronisław Krywionek
(-) Bronisław Krywionek
Uzasadnienie
do uchwały nr XLI/202/2010
Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 7 października 2010 roku
do uchwały nr XLI/202/2010
Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 7 października 2010 roku
Faktycznym celem podjęcia przedmiotowej uchwały jest umożliwienie
udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych mieszkańcom gminy znajdujących
w trudnej sytuacji materialnej.
Zasady udzielania ulg przedsiębiorcom są uregulowane odrębnymi przepisami
w tym rozporządzeniami Komisji Europejskiej.
Stosownie do art.7 ust.3 (programy pomocy de mini mis) ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.) projekt uchwały został zgłoszony Prezesowi UOKIK.
Zastrzeżenia przedstawione przez Prezesa dotyczące przejrzystości zasad udzielania
pomocy zostały uwzględnione w przedłożonym projekcie uchwały.
Przewodniczący
Rady Gminy
(-) Bronisław Krywionek
(-) Bronisław Krywionek