W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Uchwała nr XLI/202/2010

Uchwała nr XLI/202/2010
Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 7 października 2010 roku
 
 
w sprawie określenia zasad umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawnych przypadających Gminie.
                 
 
Na podstawie art. 59 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. Nr 157, poz. 1240)
 
uchwala się, co następuje:
 
§ 1. Określa się zasady umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych , mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Wielka Nieszawka od osób fizycznych, prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, zwanych dalej dłużnikami.
 
§ 2.1.Należność może być umorzona w całości lub w części, jeżeli:
       1) należności nie ściągnięto w toku zakończonego postępowania likwidacyjnego lub
           upadłościowego,
       2) nie można ustalić dłużnika lub dłużnik zmarł nie pozostawiając spadkobierców,
       3) ściągnięcie należności zagraża egzystencji dłużnika,
       4) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska
           się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności,
       5) przemawiają za tym uzasadnione względy społeczne i gospodarcze.
  
       2. Umorzenie należności w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 3 może nastąpić
            wyłącznie na wniosek dłużnika, natomiast w pozostałych przypadkach również na
            wniosek wierzyciela.
     
       3. Decyzja o umorzeniu należności musi być poprzedzona postępowaniem 
           wyjaśniającym, które wykaże występowanie przynajmniej jednej z przesłanek
           umorzenia  wymienionych w ust. 1.
          
       4. Umorzenie należności, za którą odpowiada solidarnie więcej niż jeden dłużnik, może 
           nastąpić, gdy przynajmniej jedna z okoliczności uzasadniających umorzenie,
           wymienionych w ust. 1 zachodzi co do wszystkich dłużników.
 
§ 3.1. Do umarzania należności uprawniony jest:
       1) Wójt Gminy Wielka Nieszawka jeżeli kwota należności nie przekracza
           kwoty 10.000,00 zł,
       2) Wójt Gminy Wielka Nieszawka, po zasięgnięciu opinii Rady Gminy, jeśli kwota
           przekracza sumę określoną w pkt 1.
 
       2. Przez kwotę należności, o której mowa w ust. 1, rozumie się należność główną wraz
             z odsetkami.
 
       3. Kwoty należności tego samego dłużnika wynikające z różnych tytułów nie ulegają
             kumulacji.
 
§ 4.1.Wójt Gminy działając na zasadach określonych w   § 3, na wniosek dłużnika, może
        jednorazowo odraczać terminy zapłaty całości lub części należności lub rozłożyć
        płatność całości lub części należności na raty na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy
        licząc od dnia złożenia wniosku.
 
     2.W przypadku zawarcia umowy w sprawie odroczenia lub rozłożenia na raty bieg
        naliczania odsetek zostaje przerwany w okresie od dnia złożenia wniosku do dnia
        wskazanego w umowie.
 
     3. Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie albo w pełnej wysokości należności, której termin
         płatności odroczono, albo nie spłaci w pełnej wysokości ustalonych rat, należność
         pozostała do zapłaty staje się wymagalna natychmiast wraz z odsetkami ustawowymi
         liczonymi od pierwotnej daty wymagalności zobowiązania
  
§ 5. Umarzanie należności, a także udzielanie ulg w ich spłacaniu, o których mowa w   § 4
      następuje w drodze umowy, a w sytuacjach przewidzianych w § 2 ust.1 pkt 2 w drodze  
      jednostronnego oświadczenia woli Wójta.
 
§ 6.1. Umarzanie, odraczanie terminu zapłaty oraz rozkładanie na raty płatności   
         podmiotów będących przedsiębiorcami  na rzecz gminy z tytułu należności pieniężnych
         stanowi pomoc de minimis, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia
         Komisji (WE) Nr 1998/2006 w sprawie stosowania art.107 i 108 TFUE do pomocy de
         minimis (Dz.U.UE, seria  L, nr 379.5 oraz art.5 Traktatu Dz.U.UE z 13 grudnia 2007 r.,
         seria C, nr 306.134) oraz dodatkowo przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r.
         o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59,
         poz. 404 z późn. zm.)
     2. Pomoc de minimis stanowią ulgi wymienione w § 2 ust. 1 pkt 3 i 5
 
§ 7. Do wniosku o udzielenie ulg wymienionych w niniejszej uchwale należy dołączyć 
      dokumenty potwierdzające sytuację ekonomiczną wnioskodawcy a w przypadku
      ubiegających się o pomoc de minimis również:
      a) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie wnioskodawca otrzymał w roku,
          w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat,
          albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie lub
          oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
      b) informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące w szczególności  
          wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności oraz wielkości
          i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów  
          kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona
          pomoc de mini mis.
 
§ 8. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
    
§ 9. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dniu od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku
      Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.



Przewodniczący Rady Gminy
(-) Bronisław Krywionek




Uzasadnienie
do uchwały nr XLI/202/2010
Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 7 października 2010 roku  
 
 
Faktycznym celem podjęcia przedmiotowej uchwały jest umożliwienie
udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych mieszkańcom gminy znajdujących 
w trudnej sytuacji materialnej.
Zasady udzielania ulg przedsiębiorcom są uregulowane odrębnymi przepisami
w tym rozporządzeniami Komisji Europejskiej.
Stosownie do art.7 ust.3 (programy pomocy de mini mis) ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.) projekt uchwały został zgłoszony Prezesowi UOKIK.
Zastrzeżenia przedstawione przez Prezesa dotyczące przejrzystości zasad udzielania
pomocy zostały uwzględnione w przedłożonym projekcie uchwały.


Przewodniczący Rady Gminy
(-) Bronisław Krywionek

Powiadom znajomego