Uchwała Nr XXXIII/150/05 Rady Gminy Wielka Nieszawka w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2006 rok.
Uchwała Nr XXXIII/150/05
Rady Gminy Wielka Nieszawka
z dnia 29 grudnia 2005 roku
w sprawie: uchwalenia budżetu gminy na 2006 rok.
Na podstawie art. 109 ust. 1 i 2, art. 116 ust. 1 i 4, art. 122, art. 124 ust. 1, 2, 3 i
art. 128 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r o finansach publicznych
Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65 poz. 594,
Nr 166, poz. 1611, Nr 189, poz. 1851 i 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890,
Nr 123, poz. 1291, Nr 121, poz. 1264, Nr 210, poz. 2135, Nr 273, poz. 2703) oraz
art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z
2001 r. Nr 142, poz. 1591 oraz z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113,
poz. 984, Nr 156, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806 i 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162,
poz. 1568 i 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167 oz. 1559 oraz z
2005 r. Nr 172, poz. 1441)
u c h w a l a s i ę, co następuje:
§ 1.
Uchwala się budżet gminy na 2006 rok w wysokości:
1) DOCHODY 9.060.000,00
w tym:
a) dotacje celowe na zadania zlecone i powierzone z zakresu administracji
rządowej 1.140.123,00
b) dochody za wydane pozwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych 65.000,00
c) subwencje 2.303.488,00
d) dochody własne gminy 5.551.389,00
zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały.
2) WYDATKI 11.129.000,00
w tym:
a) wydatki majątkowe 4.410.300,00
b) wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 3.356.651,00
c) wydatki bieżące - pozostałe 3.272.049,00
d) rezerwa budżetowa 90.000,00
zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.
3) DEFICYT 2.069.000,00
§ 2.
Ustala się następujące źródła pokrycia deficytu: “nadwyżka budżetowa gminy z lat ubiegłych” w wysokości 2.069.000,00 zł zgodnie z załącznikiem nr 3 do niniejszej uchwały.
§ 3.
Określa się wykaz inwestycji realizowanych oraz wysokość nakładów inwestycyjnych i źródła ich sfinansowania zgodnie z załącznikiem nr 4 do niniejszej uchwały.
§ 4.
Ustala się limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne zgodnie z załącznikiem nr 5 do niniejszej uchwały.
§ 5.
Określa się plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska zgodnie z załącznikiem nr 6 do niniejszej uchwały.
§ 6.
Ustala się dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w wysokości 65.000,00 zł.
§ 7.
Ustala się dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz zadań powierzonych gminie zgodnie z załącznikiem nr 7 do niniejszej uchwały.
§ 8.
Upoważnia się Wójta Gminy do dokonywania zmian w planie wydatków polegających na dokonaniu przesunięć wydatków między rozdziałami i paragrafami.
§ 9.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2006 roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczacy Rady Gminy
(-) Bronisław Krywionek
U Z A S A D N I E N I E PRZYJĘTYCH WIELKOŚCI DOCHODÓW ORAZ KIERUNKÓW I WYSOKOŚCI WYDATKÓW
Projekt budżetu gminy na 2006 rok został opracowany na podstawie ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966).
Wysokość dochodów przyjęto na podstawie analizy wpływów zarówno w latach poprzednich jak i w roku bieżącym z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu o 2,5 % w stosunku do 2005 r. zgodnie z zasadami wyznaczania limitów wydatków do opracowania budżetu państwa na 2006 rok przedłożonymi przez Ministerstwo Finansów.
Kwota rocznej subwencji ogólnej (w tym oświatowej oraz uzupełniającej związanej z gęstością zaludnienia) oraz planowane wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych zostały włączone do projektu budżetu na podstawie informacji uzyskanej z Ministerstwa Finansów.
Kierunki i wysokości wydatków przyjętych w projekcie budżetu na 2006 rok opracowano na podstawie planów finansowych opracowanych przez Kierowników jednostek organizacyjnych gminy i skorygowanych stosownie do możliwości dochodów budżetowych.
DOCHODY:
Po stronie dochodów projekt został zamknięty kwotą 9.060.000,00 zł.
Na dochody składają się : dotacje, subwencje, dochody ze sprzedaży wody, z podatków i opłat lokalnych, udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa (dochodowy od osób fizycznych i prawnych), opłata skarbowa i od czynności cywilnoprawnych oraz wpływy z usług, dochody z odsetek na rachunkach bankowych, wpłaty z tytułu partycypacji w kosztach budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, dochody z najmu, dzierżawy oraz dotacje celowe na zadania zlecone.
Infrastruktura wodociągowa i sanitacji wsi – wpływy ze sprzedaży wyrobów i składników majątkowych – opłaty za sprzedaną wodę i przyjęte ścieki od mieszkańców gminy oraz wpływy z tytułu partycypacji w kosztach budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej zgodnie z zawartymi umowami.
Gospodarka mieszkaniowa:
-dochody z najmu i dzierżawy – za wynajem pomieszczeń dla Telekomunikacji Polskiej i apteki,
- wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności
- wpływy ze sprzedaży wyrobów i składników majątkowych – pozostałe do spłaty należności za sprzedaż szkoły w Cierpicach oraz działek gminnych.
- wpływy z innych opłat stanowią dochody, które planuje się uzyskać z jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku ze zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Działalność usługowa – dotacja celowa na zadania powierzone gminom w zakresie cmentarnictwa wojennego.
Administracja publiczna:
- dotacja celowa na zadania zlecone wprowadzona na podstawie informacji z Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy,
- wpływy z usług (użyczenie kamery, ksero, telefonu, specyfikacje),
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej
- podatki i opłaty lokalne tj. podatek rolny, leśny , od nieruchomości i transportowy, których wpływy zostały określone na podstawie analizy dochodów w latach ubiegłych
- wpływy z opłaty skarbowej określono na podstawie realizacji w latach ubiegłych,
- podatek od czynności cywilnoprawnych – przekazywany za pośrednictwem Urzędu Skarbowego a wysokość ustalona na podstawie realizacji w latach poprzednich,
- wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu określono na podstawie wydanych decyzji na prowadzenie punktów ze sprzedażą napojów alkoholowych,
- udziały gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – od osób fizycznych w projekcie budżetu przyjęto na podstawie informacji przesłanej z Ministerstwa Finansów,
- odsetki od nieterminowych wpłat podatków i opłat loklanych,
Różne rozliczenia
- wpływy subwencji dla gmin, które zostały przyjęte na podstawie informacji przesłanej z Ministerstwa Finansów,
- odsetki z rachunków bankowych.
Opieka społeczna – dotacje celowe na zadania zlecone – środki zostały włączone na podstawie informacji uzyskanej z Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy. W powyższej dotacji zostały uwzględnione środki na wypłatę świadczeń rodzinnych wraz z dodatkami oraz na wypłaty zasiłków stałych, okresowych i opłatę składki ZUS od niektórych świadczeń pobieranych z pomocy społecznej.
WYDATKI:
Projekt budżetu tj. plan wydatków wynosi 11.129.000,00 i jest to budżet zrównoważony.
Niedobór (różnica między dochodami i wydatkami) w wysokości 2.069.000,00 zł planuje się pokryć nadwyżkami z lat ubiegłych.
Rolnictwo i łowiectwo – infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi – zostały zaplanowane środki na zakup wody z Toruńskich Wodociągów oraz energii do zasilania przepompowni.
Ponadto uwzględniono środki na rozbudowę sieci kanalizacyjnej w Wielkiej Nieszawce i Małej Nieszawce oraz na rozbudowę gminnej sieci wodociągowej sołectw – Wielka i Mała Nieszawka.
W 2006 r. planuje się wybudować sieć kanalizacyjną w Małej Nieszawce w ulicach:
- ul. Toruńska 189
- ul. Prosta-Olszynowa
- ul. Piaskowa
- ul. Leśna
- ul. Bukowa, Czeremchowa
oraz w Wielkiej Nieszawce w ulicach:
- do starego cmentarza
- ul. Wierzbowa
- ul. Szkolna
Natomiast sieć wodociągową w Małej Nieszawce:
- ul. Toruńska 189
- ul. Prosta-Olszynowa
- ul. Piaskowa
- ul. Bukowa, Czeremchowa
oraz w Wielkiej Nieszawce w ul. Wierzbowej i do starego cmentarza.
Zarezerwowane zostały również środki na finansowanie izby rolniczej, co wynika z przepisu art. 35 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych oraz 1.000,00 zł na zwalczanie chorób zakaźnych.
Transport i łączność – w planie uwzględniono środki na utrzymanie dróg w stanie zapewniającym bezpieczeństwo ich użytkownikom, na zimowe utrzymanie dróg (odśnieżanie, posypywanie piaskiem).
Z uwagi na zniszczenia po okresie zimowym zabezpiecza się również środki na bieżące naprawy i remonty dróg oraz nawierzchni asfaltowych.
W projekcie uwzględniono również środki na asfaltowanie dróg gminnych oraz chodników. Do asfaltowania przewidziano następujące drogi gminne:
- ul. Brzozowa – Cierpice
- ul. Ogrodowa – Cierpice
- ul. Zielona – Wielka Nieszawka
- ul. Miodowa – Mała Nieszawka
- ul. Topolowa – Mała Nieszawka
Na ul. Zakole w Cierpicach i ul. Wałowej w Małej Nieszawce planuje się wykonać
podbudowę z kruszywa.
Ponadto proponuje się wykonać chodniki przy następujących ulicach:
- ul. Szkolna – Cierpice
- ul. Toruńska – Wielka Nieszawka (od istniejącego do ul. Wiślanej)
- ul. Toruńska – Mała Nieszawka (od granicy gminy do istniejącego i od ul. Prostej
do Urzędu Gminy)
oraz wykonać parking przed garażami.
Gospodarka mieszkaniowa – uwzględniono środki na wypłaty odszkodowań za przejęte z mocy prawa grunty pod drogami (regulacja stanu prawnego dróg) w wyniku zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz wykup nieruchomości gruntowej położonej w Cierpicach i na wyceny oraz operaty szacunkowe w celu ustalenia opłat za wzrost wartości nieruchomości.
Działalność usługowa – zostały uwzględniono środki w wysokości otrzymanej dotacji na zadania powierzone związane z utrzymaniem cmentarzy wojennych.
Administracja publiczna, są uwzględnione środki na zadania zlecone i własne. W rozdziale urzędy wojewódzkie plan wydatków jest równy otrzymanym dotacjom.
Natomiast w rozdziale rady gmin uwzględniono środki na diety i działalność bieżącą rady oraz jej komisji a wysokość środków została zaplanowana na podstawie analizy wykorzystania środków w roku bieżącym i latach poprzednich.
Urzędy gmin – zaplanowano środki na prawidłowe funkcjonowanie urzędu i podległych jednostek organizacyjnych.
W planie uwzględniono wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz zabezpieczono środki na wypłatę nagród jubileuszowych (pracowników z długoletnim stażem) oraz na podwyżki.
Ponadto zabezpieczono środki na papier, przesyłki listowe, energię elektryczną, środki czystości oraz opłaty za dostawę energii cieplnej i usługi telefoniczne.
W wydatkach uwzględnione są również środki na opiekę autorską oraz aktualizację programów komputerowych wykorzystywanych do pracy w urzędzie oraz zakup nowego programu komputerowego finansowo-księgowego.
Paragraf nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń obejmuje wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze wynikające z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Proponuje się przeznaczyć również środki na szkolenia i delegacje dla pracowników w związku z częstymi zmianami przepisów.
W pozostałej działalności zaplanowano środki na opłaty i prowizje bankowe związane z prowadzeniem rachunków oraz programu komputerowego do obsługi operacji bankowych.
Ponadto proponuje się przeznaczyć środki na wydatki związane z promocją gminy oraz na utrzymanie funkcjonującego Gminnego Centrum Informacji.
Urzędy naczelnych organów władzy państwowej – dotacja na aktualizację rejestru wyborców a plan wydatków określono w wysokości planowanych dochodów.
Wydatki związane z poborem podatków, to środki przeznaczone na wypłatę inkasa sołeckiego oraz inne wydatki związane z poborem podatków tj. opłaty sądowe, za wpis do hipoteki, druki.
Różne rozliczenia – zgodnie z ustawą o finansach publicznych zaplanowano ogólną rezerwę budżetową na pokrycie nie przewidzianych wydatków.
Oświata i wychowanie – uwzględniono środki na prawidłowe funkcjonowanie placówek oświatowych tj. zakup oleju opałowego, środki czystości, prasa, przesyłki listowe, usługi telefoniczne, wywóz nieczystości oraz energia elektryczna i woda.
W pozycji wynagrodzenia osobowe pracowników uwzględniono środki na wszystkie zajęcia, które były dotychczas uwzględnione w arkuszu organizacyjnym oraz na podwyżki wynagrodzeń w wysokości 4%.
Ponadto zabezpieczono środki na konserwację i malowanie zewnętrznych ścian budynku Gimnazjum.
W w/wym. dziale uwzględniono środki na dowóz uczniów do szkół tj. koszty związane z utrzymaniem autobusu szkolnego, wynagrodzenia i pochodne zatrudnionego kierowcy i opiekunki dla dowożonych dzieci oraz ubezpieczenie i przeglądy pojazdu.
Ponadto uwzględniono środki na wypłaty ryczałtów za dowożenie dzieci do szkół przez rodziców swoimi środkami transportu.
W związku ze zwiększeniem się ilości dowożonych dzieci do Gimnazjum i braku możliwości dowozu wszystkich dzieci autobusem szkolnym zostały zarezerwowane środki na zakup biletów miesięcznych na autobus PKS.
Ochrona zdrowia – rozdział przeciwdziałanie alkoholizmowi został utworzony zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zgodnie z którą, dochody uzyskane z tytułu opłaty za wydane zezwolenia na sprzedaż alkoholu winny być wykorzystane na realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Ponadto proponuje się zabezpieczyć 4.000,00 zł na zakup usług zdrowotnych związanych Z profilaktyką zdrowotną.
W dziale opieka społeczna część zadań jest zleconych a część własnych.
Otrzymujemy środki na zasiłki stałe, okresowe oraz świadczenia rodzinne z dodatkami, składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od zasiłków z pomocy społecznej.
Ponadto z budżetu państwa jest w części finansowane utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, które jest już zadaniem własnym gminy.
Uwzględnione tu zostały środki na wynagrodzenia i pochodne zatrudnionych pracowników.
Ponadto zaplanowano środki na wydatki rzeczowe tj. materiały biurowe, koszty przesyłu zasiłków itp.
Zgodnie z nową ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego- dodatki mieszkaniowe nie są już dofinansowane z budżetu państwa i stąd w budżecie proponuje się przyjąć środki na powyższy cel w pełnej przewidywanej wypłacie.
Proponuje się przeznaczyć 150.000,00 zł ze środków gminy na zasiłki celowe oraz na pomoc finansową związaną z dożywianiem dzieci w szkołach (zadanie własne)
Edukacyjna opieka wychowawcza – świetlice szkolne – zostały uwzględnione środki na utrzymanie stołówki oraz zatrudnionych tam pracowników.
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – rozdział oświetlenie ulic, placów i dróg, to plan wydatków związanych z oświetleniem dróg oraz wydatki związane z konserwacją oświetlenia ulicznego.
W myśl zapisów nowej ustawy również powyższe zadania należy do zadań własnych i nie będzie dofinansowane z budżetu państwa.
Ponadto proponuje się przeznaczyć 598.400,00 zł na wydatki inwestycyjne związane z wykonaniem oświetlenia ulic wg poniższego:
1) Mała Nieszawka – ul. Topolowa, Słoneczna, Widok, Leśna (uzupełnienie)
2) Wielka Nieszawka – ul. Piękna, Kalinowa, Szkolna
3) Cierpice – ul. Gniewkowska, Parkowa, Leśna, Szkolna, Sosnowa
4) Brzoza – ok. 500 m
Pozostała działalność, to koszty utrzymania komórki organizacyjnej w urzędzie, która zajmuje się całą gospodarką komunalną. Uwzględniono tutaj środki na prawidłową eksploatację urządzeń komunalnych, wydatki związane z konserwacją oraz na naprawy sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków w przypadku awarii, na co koszty systematycznie wzrastają i na podstawie analizy wydatków w roku bieżącym proponuje się środki na powyższy cel nieco zwiększyć.
W związku z rozbudową oczyszczalni ścieków i koniecznością całodobowego nadzoru istnieje konieczność zatrudnienia dodatkowo dwóch pracowników.
Wobec powyższego zabezpieczono środki na wynagrodzenia i pochodne zatrudnionych w wymienionej komórce pracowników oraz na planowane zwiększenie zatrudnienia i wzrost płac.
W dziale tym uwzględniono również środki na ubezpieczenie majątku komunalnego gminy.
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – uwzględniono tu plan wydatków związanych z utrzymaniem biblioteki i Domu Kultury i są to niezbędne środki na zakup oleju opałowego, książek, środków czystości, opłatę energii i telefonu oraz na wydatki związane z organizacją zajęć kulturalnych, sportowych, prowadzeniem siłowni.
Proponuje się również uwzględnić środki na organizację dwóch festynów gminnych.
Ponadto zabezpieczono środki na wynagrodzenia i pochodne dla zatrudnionych tam pracowników.
W dziale kultura fizyczna i sport zaplanowano środki na drobne upominki i nagrody dla uczestników sportowych imprez gminnych oraz na imprezy sportowe odbywające się poza szkołą.
Ponadto proponuje się włączyć 500.000,00 zł na prace przygotowawcze związane z budową Centrum Sportu i Rekreacji.
INWESTYCJE:
Na zadania inwestycyjne planuje się przeznaczyć z budżetu gminy 4.410.300,00 oraz z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska 500.000,00 a pozostałe środki planowane za zanieczyszczanie środowiska zgodnie z obowiązującymi przepisami zostaną przekazane do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. W ramach zadań inwestycyjnych planuje się:
- rozbudowę gminnej sieci kanalizacyjnej,
- rozbudowa gminnej sieci wodociągowej,
- wykonanie oświetlenia ulicznego,
- kontynuację asfaltowania dróg i budowy chodników
- wykonanie projektów budowlanych na modernizację budynku Urzędu Gminy i obiektów po Ośrodku Kultury,
- prace przygotowawcze związane z budową Centrum Sportu i Rekreacji.
Zakres i finansowanie zadań inwestycyjnych określa załącznik nr 3 do przedłożonego projektu budżetu na 2006 rok oraz Uchwała Nr XXX/138/2005 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27.10.2005 r. w sprawie: zakresu rzeczowego zadań inwestycyjnych na terenie Gminy w roku 2006.
Przewodniczacy Rady Gminy
(-) Bronisław Krywionek