W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Uchwała Nr XXIV/123/05 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 21 marca 2005 roku w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok.

 

UCHWAŁA Nr XXIV/123/ 05

Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 21 marca 2005 roku

w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok .

Na podstawie art. 4 1 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi / Dz.U. z 2002r. Nr 147 , poz. 1231 oraz Nr 167 , poz. 1372 , z 2003r. Nr 80 poz.719 i Nr 122, poz.1143, z 2004r. Nr 29 poz.257, Nr 99 poz.1001, Nr 152, poz.1597 i Nr 273, poz.2703, z 2005r. Nr 23,poz.186 / Rada Gminy Wielka Nieszawka uchwala co następuje:

§ 1. Przyjąć Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały .

§ 2. Wykonywanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wielka Nieszawka .

§ 3. Traci moc Uchwała nr XII/65/04 z dnia 17 lutego 2004r. Rady Gminy Wielka Nieszawka w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004r.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia .

Prtzewodniczacy Rady Gminy

                                                                                           /-/ Bronisław Krywionek

 

Załącznik do uchwały nr XXIV Rady Gminy

Wielka Nieszawka z dnia 21 marca 2005 roku

 

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2005 ROK

I. DIAGNOZA

Zgodnie z art. 4.1 ust.1 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi , prowadzenie działań związanych z profilaktyka i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracja społeczna osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gminy . Realizacja tych działań prowadzona jest w postaci Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych , uchwalanego corocznie przez Radę Gminy( art.41ust.2 ustawy) .

Założeniem niniejszego Programu jest realizacja działań zmierzających do poprawy sytuacji osób i rodzin w których występuje problem alkoholizmu oraz prowadzenie działań o charakterze profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych . Program stanowi całość , którą należy realizować systematycznie i konsekwentnie na przestrzeni kilku lat .

Polska zajmuje jedno z czołowych miejsc w Europie w ilości spożywanego alkoholu w przeliczeniu na jednego mieszkańca . W gminie Wielka Nieszawka także sprzedawana jest jego ogromna ilość . Obecnie na terenie Gminy mamy 24 punkty sprzedaży alkoholu –czyli 1punkt przypada na 158 mieszkańców . Wszystkie punkty sprzedają piwo. Napoje o zawartości do 18 % alkoholu sprzedawane były w 18 sklepach a napoje powyżej 18% zawartości alkoholu sprzedawane były w końcu 2004r. w 11 punktach . O ilości sprzedanego alkoholu na terenie gminy Wielka Nieszawka lepiej powiedzą środki pieniężne jakie pozostawione zostały przez kupujących w sklepach na terenie Gminy .

W 2004r. łączna wartość sprzedanego na terenie gminy Wielka Nieszawka alkoholu ( detaliczna ) wyniosła 2.050.814 zł

Jak wynika z deklaracji właścicieli lokalnych punktów sprzedaży alkoholu w 2004r. sprzedano:

- napoje o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwo o łącznej wartości – 1.209.543,-zł. ,

- alkoholu o zawartości powyżej 4,5% do 18% alkoholu z wyjątkiem piwa- 329.607,-zł

- o zawartości powyżej 18% alkoholu – 511.664,-zł.

Jak wskazują w/w dane statystyczny mieszkaniec Gminy ( od niemowlęcia do starca ) wydał w 2004 na alkohol ponad 590,-zł.!! Spożywanie napojów alkoholowych w nadmiarze przysparza wielu problemów społecznych , które mają swoje odbicie w funkcjonowaniu najmniejszej jednostki społeczeństwa jaką jest rodzina . Z problemem alkoholizmu wiąże się zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania zarówno sfery ekonomicznej , materialnej jak i zdrowotnej społeczeństwa . Przeciwdziałanie wszystkim czynnikom niosącym zagrożenie leży w interesie samorządu lokalnego , dlatego bardzo ważnym elementem każdego działania jest dobrze zorganizowana działalność profilaktyczna oraz prowadząca do rozwiązania istniejących już problemów , związanych z nadużywaniem alkoholu . Podstawą do podejmowanych działań jest “ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi “ .

Rada Gminy Wielka Nieszawka uważa , że program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych tworzy merytoryczną podstawę do przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi oraz uzyskania postępów w rozwiązywaniu problemów alkoholowych związanych ze sprzedażą i spożywaniem alkoholu na terenie Gminy.

Rozdział 1

PROFILAKTYKA

Zadaniem profilaktyki jest zmniejszenie ilości spożywanego alkoholu oraz ograniczenie przypadków nowych uzależnień i niedopuszczenie do pojawienia się problemu narkomanii. Jak do tej pory na terenie naszej gminy nie występuje zjawisko narkomanii i miejmy nadzieję , że nie będziemy musieli się z nim zmagać . Zjawiska patologiczne , uwarunkowane wieloczynnikowo , w tym nadużywanie alkoholu , przebiegają w sposób trudny do obserwowania i zwalczania . Gminna Komisja współpracuje z placówkami na terenie miasta Torunia , gdzie kierowane są na konsultacje osoby zgłaszające się z problemami , których rozwiązywaniem mogą zająć się wyłącznie osoby przeszkolone w tym celu . W 2004r. za pośrednictwem gminnej Komisji 8 osób skorzystało ze specjalistycznych porad terapeutów . Ponadto 4 osoby uczestniczyły w spotkaniach grup samopomocowych działających na terenie Torunia .

Od kilku już lat w placówkach szkolnych naszej gminy prowadzone są zajęcia, których głównym celem jest zwiększenie świadomości dzieci i młodzieży o szkodliwości spożywania alkoholu i narkotyków . Także podczas wakacji np. przez prowadzenie zajęć o charakterze profilaktycznym na organizowanych przez Gminę koloniach staramy się osiągać zamierzone efekty.

§1.1 Cel ten może być osiągnięty przez tworzenie warunków , wdrażanie i konsekwentną realizację nowoczesnych działań profilaktycznych wśród dzieci i młodzieży takich jak :

     1) ochrona dzieci i młodzieży przed uzależnieniem od alkoholu i narkotyków ;

     2) zmniejszenie ilości spożywanego alkoholu przez mieszkańców Gminy ;

     3) ograniczanie liczby nowych przypadków uzależnień.

    2. zapobieganie zjawiskom patologicznym realizowane będzie przez tworzenie warunków , wdrażanie , wsparcie finansowe i konsekwentna realizację działań profilaktycznych .

   3. działania profilaktyczne wśród dzieci i młodzieży polegać będą w szczególności na :

     1)promowaniu życia bez alkoholu , przez działalność kulturalną i sportową

     2) realizacji programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży zagrożonych    uzależnieniami ;

     3) redukcji zagrożeń ryzyka uzależnień w grupach dzieci i młodzieży , szczególnie z rodzin alkoholowych poprzez stworzenie możliwości uczestniczenia w zorganizowanym przez Gminę wypoczynku zawierającym program profilaktyczno-terapeutyczny;

     4) prowadzeniu działalności edukacyjnej dotyczącej problemów alkoholowych ;

     5) prowadzeniu działalności informacyjnej i edukacyjnej , w szczególności dla dzieci i młodzieży ;

     6) bieżącej ocenie sytuacji oraz kontroli skuteczności podejmowanych działań profilaktycznych

     7) utrzymaniu ścisłej kontroli reklamy pośredniej i bezpośredniej napojów alkoholowych ;

     8) wprowadzeniu do podstawowej opieki zdrowotnej wczesnego diagnozowania zagrożeń zdrowotnych związanych z piciem alkoholu , zażywaniem narkotyków ;

     9) wdrażaniu programów wczesnej interwencji skierowanych do rodzin dotkniętych chorobą alkoholową .             

                                                                            Rozdział 2

ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

Podstawowym zadaniem samorządu terytorialnego jest zwiększanie dostępności terapii uzależnienia od alkoholu i współuzależnienia dla mieszkańców gminy . Dostępność profesjonalnej i efektywnej terapii warunkuje skuteczność jakichkolwiek działań podejmowanych na rzecz osób z problemem alkoholowym i członków ich rodzin . Na terenie naszej gminy nie działa żadna placówka lecznictwa odwykowego jednak dla umożliwienia rozwiązywania problemów alkoholowych poprzez lecznictwo, gmina współpracuje z ośrodkami na terenie powiatu toruńskiego , radziejowskiego oraz świeckiego gdzie nasi mieszkańcy mogą korzystać z opieki . Na mocy art.21 ust.1 ustawy , leczenie odwykowe osób uzależnionych od alkoholu odbywa się w zakładach lecznictwa odwykowego a od osób uzależnionych od alkoholu nie pobiera się opłat za świadczenia w zakresie terapii uzależnienia od alkoholu ( art.21 ust.3 ustawy ). Problemem osób i rodzin w których występuje problem uzależnień zajmuje się także Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wielkiej Nieszawce , który ściśle współpracuje z Komisją . Pracownicy GOPS uczestniczą w diagnozowaniu środowiska , przeprowadzaniu rozmów z osobami uzależnionymi a ponadto rodziny patologiczne obejmowane są pomocą finansową lub rzeczową przyznawaną przez ośrodek pomocy . W 2004r. pomoc GOPS “dotarła” do 9 rodzin w których występuje problem uzależnienia jednego z członków rodziny .

Doraźnym sposobem rozwiązania problemu osoby nietrzeźwej jest umieszczenie w Izbie Wytrzeźwień . Najczęściej jest to sposób na przerwanie lub uniknięcie awantury domowej , zaistnienia przemocy lub zapobieżenia nieszczęściu. W 2004r. zanotowaliśmy 42 pobyty osób zatrzymanych na terenie gminy z czego 34 pobyty dotyczyły mieszkańców gminy Wielka Nieszawka . Izbą Wytrzeźwień w Toruniu , gmina posiada podpisana stosowną umowę. Z pobytem w Izbie związane jest ponoszenie kosztów zarówno przez samych klientów ale również przez gminę . W ramach ponoszonych przez Gminę kosztów przeprowadzane są rozmowy zarówno z klientami izby jak i z członkami ich rodzin . Niestety zauważyć należy, że niechlubna statystykę kształtuje kilka osób , które to w ciągu jednego roku przebywają w Izbie Wytrzeźwień kilkakrotnie. “Rekordzista “ przebywał w Izbie 9 razy w 2004r.

W związku z powyższym w celu pomocy osobom uzależnionym od alkoholu i ich rodzinom Gmina będzie w 2005r. realizować w szczególności:

§2. Zadania polegające na podejmowaniu działań na rzecz rozwiązywania problemów alkoholowych przez :

a) wspomaganie merytoryczne lub organizacyjne działalności służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych ,

b) zwiększenie dostępu do informacji o ofercie pomocy profilaktyczno-terapeutycznej w zakresie uzależnień poprzez upowszechnienie działalności Klubów AA , Wspólnot AA , instytucji , organizacji pozarządowych ,

c) współpracy z partnerami w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych .

§3. W zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych Gmina będzie współpracować z partnerami , takimi jak : administracja rządowa , policja , instytucje pomocy społecznej , placówki oświatowo-wychowawcze , placówki ochrony zdrowia , media .

§4. W celu rozpoznawania i skutecznego leczenia osób uzależnionych od alkoholu prowadzone będą następujące działania :

1) Prowadzenie w podstawowej opiece zdrowotnej wczesnej interwencji zagrożeń zdrowotnych związanych z piciem alkoholu ;

2) Zwiększenia dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu oraz członków ich rodzin

§5.Wspieranie i organizowanie pomocy terapeutycznej i prawnej rodzinom z problemem alkoholowym oraz pomoc rodzinom z problemami alkoholowymi realizowana będzie w szczególności poprzez :

1) umożliwienie członkom rodziny osoby uzależnionej od alkoholu uczestniczenia w programach profilaktycznych zwłaszcza dla dzieci i młodzieży ,

2) zapewnienie pomocy ofiarom przemocy w rodzinie , będącej skutkiem nadużywania alkoholu ,

                                                        Rozdział 3

OGRANICZENIE DOSTĘPNOŚCI ALKOHOLU

Szacuje się, że w Polsce w rodzinach z problemem alkoholowym żyje około 3-4 mln. osób i spośród tej grupy w około 60% przypadków stosowana jest przemoc, zarówno fizyczna jak i psychiczna a sprawcami tej przemocy są osoby nadużywające alkoholu. Niestety gmina Wielka Nieszawka nie jest wolna od tego problemu. W roku ubiegłym ujawniono cztery przypadki przemocy domowej . We wszystkich przypadkach sprawcy byli pod wpływem alkoholu. We wszystkich przypadkach przeprowadzona została procedura “Niebieskiej Karty” . Czy ujawnione przez policję i pomoc społeczną przypadki przemocy spowodowane przez nadużywanie alkoholu były wszystkimi jakie miały miejsce na terenie gminy? . Ważnym jest aby polityka władz gminy wobec sprzedaży alkoholu służyła dla ludzi odpowiedzialnych a osoby, które do problemu alkoholizmu podchodzą w sposób lekceważący lub w ogóle go nie dostrzegają zdały sobie sprawę z powagi sytuacji i dostrzegły zgubne konsekwencje nadużywania napojów alkoholowych .

Dla lepszego radzenia sobie z problemami alkoholowymi potrzebne są zorganizowane działania prowadzone na szczeblu Gminy lub wsi . Ograniczenie czynników wpływających na wzrost zagrożeń związanych z piciem napojów alkoholowych będzie osiągane przez odpowiednie kształtowanie zasad dostępności alkoholu na terenie Gminy Wielka Nieszawka i tak :

§ 6.1. Gmina realizująca zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dążyć będzie do ograniczania dostępności alkoholu .

2. Ograniczanie dostępności alkoholu następować będzie w szczególności poprzez bezwzględne przestrzeganie wyznaczonej uchwałą Rady Gminy liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych , zawierających powyżej 4,5% alkoholu ( z wyjątkiem piwa ) , przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Gminy .

Rozdział 4

ZADANIA FINANSOWANE W RAMACH REALIZACJI GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

§ 7.1 W celu optymalnego wykorzystania środków finansowych pozyskiwanych z opłat za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych środki te powinny być przeznaczone na finansowanie zadań odpowiadających intencjom ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz postanowieniom niniejszego programu a w szczególności na finansowanie :

1)organizacji wypoczynku zimowego i letniego dzieci i młodzieży , podczas którego realizowane są programy z zakresu profilaktyki uzależnień ;

2) działań profilaktycznych polegających na organizowaniu dla społeczności lokalnej imprez profilaktycznych o charakterze kulturalnym , sportowym , - w szczególności dla dzieci i młodzieży – nie tylko odbywających się bez udziału alkoholu , ale eksponujących ten fakt .

3) udział w kampaniach z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych zarówno o zasięgu lokalnym jak i ogólnokrajowym .

                                                                           Rozdziała 5

ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

§8. W ramach realizacji Gminnego Programu , członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych , z wyjątkiem pracowników Urzędu Gminy, za udział w pracach Komisji otrzymują wynagrodzenie w kwocie 62.,-zł. ( brutto) za każde posiedzenie Komisji , nie więcej jednak niż 62,-zł ( brutto ) miesięcznie

                                                                          Rozdział 6

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 9. Posiadacz zezwolenia winien umieścić w miejscu sprzedaży napojów alkoholowych, w miejscu widocznym :

   1) informacje o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych ;

  2) wywieszkę informacyjną o posiadaniu zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wraz z informacją określającą przypadki , kiedy to zezwolenie może być cofnięte

Prtzewodniczacy Rady Gminy

                                                                                           /-/ Bronisław Krywionek

 

 

 

 

 

 

Powiadom znajomego