W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Uchwała Nr XIII/68/04 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 22 marca 2004 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2004 rok.

 

Na podstawie art. 109 ust. 1 i 2, art. 112 ust. 2 pkt 5, art. 116 ust. 1 i 4, art. 122, art. 124 ust. 1, 2, 3 i art. 128 ust. 2, pkt 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 oraz z 2003 r. Nr 45, poz 391, Nr 65 poz. 594, Nr 166, poz. 1611, Nr 189, poz. 1851) oraz art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 oraz 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 , Nr 214, poz. 1806 i 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568)   u c h w a l a   s i ę, co następuje:

§ 1.

Uchwala się budżet gminy na 2004 rok w wysokości:

1. DOCHODY                                                                                                                6.698.000,00

w tym:

a) dotacje celowe na zadania zlecone i powierzone z zakresu

    administracji rządowej                                                                        355.570,00

b) dochody za wydane pozwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych           46.000,00

c) subwencje                                                                                      2.145.904,00

d) dochody własne gminy                                                                    4.150.526,00

zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały.

 

2. WYDATKI                                                                                                                  6.698.000,00

w tym:

a)  wydatki majątkowe                                                                        1.457.500,00

b)  wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń                                      2.964.795,00

c)  dotacje przekazane przez samorząd                                                      2.300,00

d)  wydatki bieżące - pozostałe                                                           2.207.405,00

e)  rezerwa budżetowa                                                                            66.000,00

zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.

§ 2.

Określa się wykaz inwestycji realizowanych oraz wysokość nakładów inwestycyjnych i źródła ich sfinansowania zgodnie z załącznikiem nr 3 do niniejszej uchwały.

§ 3.

Ustala się limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne zgodnie z załącznikiem nr 4 do niniejszej uchwały.

§ 4.

Określa się plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska zgodnie z załącznikiem nr 5 do niniejszej uchwały.

§ 5.

Ustala się dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w wysokości 46.000,00 zł.

§ 6.

Ustala się dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz zadań powierzonych gminie zgodnie z załącznikiem nr 6 do niniejszej uchwały.

§ 7.

Określa się plany przychodów i wydatków środków specjalnych zgodnie z załącznikiem nr 7, 8 i 9 do niniejszej uchwały.

              § 8.

Upoważnia się Wójta Gminy do dokonywania zmian w planie wydatków polegających na dokonaniu przesunięć wydatków między rozdziałami i paragrafami.

              § 9.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

   § 10.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2004roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

Przewodniczący Rady Gminy

/-/ Bronisław Krywionek

 

 

Uzasadnienie do uchwały Nr XIII/68/04 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 22 marca 2004 roku.

Projekt budżetu gminy na 2004 rok został opracowany na podstawie ustawy z dnia13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966).Wysokość dochodów przyjęto na podstawie analizy wpływów zarówno w latach poprzednich jak i w roku bieżącym z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu o 2% w stosunku do 2003 r.zgodnie z zasadami wyznaczania limitów wydatków do opracowania budżetu państwa na 2004 rok przedłożonymi przez Ministerstwo Finansów. Kwota rocznej subwencji ogólnej (w tym oświatowej oraz uzupełniającej związanej z gęstością zaludnienia) oraz planowane wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych zostały włączone do projektu budżetu na podstawie informacji uzyskanej z Ministerstwa Finansów.Kierunki i wysokości wydatków przyjętych w projekcie budżetu na 2004 rok opracowano na podstawie planów finansowych opracowanych przez Kierowników jednostek organizacyjnych gminy i skorygowanych stosownie do możliwości dochodów budżetowych.

 

DOCHODY:

Po stronie dochodów projekt został zamknięty kwotą 6.698.000,00 zł.Na dochody składają się : dotacje, subwencje, dochody ze sprzedaży wody, z podatków  opłat lokalnych, udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa (dochodowy od osób fizycznych i prawnych), opłata skarbowa i od czynności cywilnoprawnych oraz wpływy z usług, dochody z odsetek na rachunkach bankowych, wpłaty z tytułu partycypacji w kosztach budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, dochody z najmu, dzierżawy oraz dotacje celowe na zadania zlecone.

Infrastruktura wodociągowa i sanitacji wsi – wpływy ze sprzedaży wyrobów i składników majątkowych – opłaty za sprzedaną wodę i przyjęte ścieki od mieszkańców gminy oraz wpływy z tytułu partycypacji w kosztach budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej zgodnie z zawartymi umowami.

Gospodarka mieszkaniowa:

-dochody z najmu i dzierżawy – za wynajem pomieszczeń dla Telekomunikacji Polskiej i apteki, - wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności - wpływy ze sprzedaży wyrobów i składników majątkowych – pozostałe do spłaty należności za sprzedaż szkoły w Cierpicach oraz działek gminnych.

Administracja publiczna:

- dotacja celowa na zadania zlecone wprowadzona na podstawie informacji z Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy, - wpływy z tytułu opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż alkoholu. - wpływy z usług (użyczenie kamery, ksero, telefonu),

Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej - podatki i opłaty lokalne tj. podatek rolny, leśny , od nieruchomości i transportowy, których wpływy zostały określone na podstawie analizy dochodów w latach ubiegłych - wpływy z opłaty skarbowej określono na podstawie realizacji w latach ubiegłych, - podatek od czynności cywilnoprawnych – przekazywany za pośrednictwem Urzędu Skarbowego a wysokość ustalona na podstawie realizacji w latach poprzednich, - odsetki z rachunków bankowych, - udziały gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – od osób fizycznych w projekcie budżetu przyjęto na podstawie informacji przesłanej z Ministerstwa Finansów, - wpływy subwencji dla gmin zostały przyjęte również na podstawie danych przekazanych z Ministerstwa Finansów, - wpływy z innych opłat stanowią dochody, które planuje się uzyskać z jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku ze zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Opieka społeczna – dotacje celowe na zadania zlecone – środki zostały włączone na podstawie informacji uzyskanej z Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy.

Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – dotacja celowa na zadania zlecone - rozliczenie za oświetlenie ulic z roku poprzedniego.

WYDATKI:

Projekt budżetu tj. plan wydatków wynosi 6.698.000,00 i jest to budżet zrównoważony (planowane dochody równe są planowanym wydatkom)

Rolnictwo i łowiectwo infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi – zostały zaplanowane środki na zakup wody z Toruńskich Wodociągów oraz energii do zasilania przepompowni. Ponadto uwzględniono środki na rozbudowę kanalizacji w Wielkiej Nieszawce i Cierpicach zgodnie z zawartą wieloletnią umową oraz na rozbudowę gminnej sieci wodociągowej i oczyszczalni ścieków. Zarezerwowane zostały również środki na finansowanie izby rolniczej, co wynika z przepisu art. 35 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych oraz 1.000,00 zł na zwalczanie chorób zakaźnych.

Transport i łączność – w planie uwzględniono środki na utrzymanie dróg w stanie zapewniającym bezpieczeństwo ich użytkownikom, na zimowe utrzymanie dróg (odśnieżanie, posypywanie piaskiem) oraz uwzględniono środki na naprawę mostka na kanale w wysokości 6.000,00 zł. Z uwagi na duże zniszczenia po okresie zimowym zabezpiecza się większe środki na bieżące naprawy i remonty dróg oraz nawierzchni asfaltowych.W projekcie uwzględniono również środki na asfaltowanie dróg gminnych.Proponuje się ponadto przeznaczyć środki na wykonanie chodników oraz ścieżki rowerowe.

Gospodarka mieszkaniowa – uwzględniono środki na wypłaty odszkodowań za przejęte z mocy prawa grunty pod drogami (regulacja stanu prawnego dróg) w wyniku zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Działalność usługowa – uwzględniono środki w wysokości otrzymanej dotacji Na zadania powierzone w zakresie cmentarnictwa wojennego.

Administracja publiczna, są uwzględnione środki na zadania zlecone i własne. W rozdziale urzędy wojewódzkie plan wydatków jest równy otrzymanym dotacjom. Natomiast w rozdziale rady gmin uwzględniono środki na diety i działalność bieżącą rady oraz jej komisji i na podstawie analizy wykorzystania środków w roku bieżącym i latach  poprzednich planuje się pozostawić na niezmienionym poziomie w stosunku do roku poprzedniego..

Urzędy gmin – zaplanowano środki na prawidłowe funkcjonowanie urzędu i podległych jednostek organizacyjnych.W planie uwzględniono wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz zabezpieczono środki na wypłatę nagród jubileuszowych (pracowników z długoletnim stażem) i na podwyżki w wysokości 3 %.Ponadto zabezpieczono środki na papier, przesyłki listowe, energię elektryczną, środki czystości oraz opłaty za dostawę energii cieplnej i usługi telefoniczne.W wydatkach uwzględnione są również środki na opiekę autorską oraz aktualizację programów komputerowych wykorzystywanych do pracy w urzędzie. Paragraf nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń obejmuje wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze wynikające z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Proponuje się przeznaczyć również środki na szkolenia pracowników w związku z częstymi zmianami przepisów. Ponadto w planie uwzględnione zostały środki na doposażenie pomieszczeń w meble biurowe. Zgodnie z uchwałą przyjętą przez Radę Gminy zabezpieczono również środki na wymianę drzwi i okien oraz wykonanie zadaszenia i podjazdów do budynku Urzędu Gminy i Urzędu Stanu Cywilnego.

W pozostałej działalności zaplanowano środki opłaty i prowizji bankowych związanych z prowadzeniem rachunków.

Ponadto proponuje się przeznaczyć środki na działalność Gminnego Centrum Informacji realizowanego w ramach Programu Aktywizacji Zawodowej Absolwentów “Pierwsza Praca” zgodnie z zawartą umową.

Różne rozliczenia – zgodnie z ustawą o finansach publicznych zaplanowano ogólną rezerwę budżetową na pokrycie nie przewidzianych wydatków.

Urzędy naczelnych organów władzy państwowej – dotacja na aktualizację rejestru wyborców.

Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – w celu zwiększenia bezpieczeństwa i patroli na terenie gminy proponuje się przeznaczyć środki na zakup paliwa dla Komisariatu Policji Podgórz, obsługującego naszą gminę.

Wydatki związane z poborem podatków, to środki przeznaczone na wypłatę inkasa sołeckiego.

Oświata i wychowanie – uwzględniono środki na prawidłowe funkcjonowanie placówek oświatowych tj. zakup oleju opałowego, środki czystości, prasa, przesyłki listowe, usługi telefoniczne, wywóz nieczystości oraz energia elektryczna i woda.W pozycji wynagrodzenia osobowe pracowników uwzględniono środki na wszystkie zajęcia, które były dotychczas uwzględnione w arkuszu organizacyjnym oraz na podwyżki wynagrodzeń w wysokości 3%. W w/wym. dziale uwzględniono środki na dowóz uczniów do szkół tj. koszty związane z utrzymaniem autobusu szkolnego, wynagrodzenia i pochodne zatrudnionego kierowcy i opiekunki dla dowożonych dzieci oraz ubezpieczenie pojazdu. Ponadto uwzględniono środki na wypłaty ryczałtów za dowożenie dzieci do szkół przez rodziców swoimi środkami transportu.W związku ze zwiększeniem się ilości dowożonych dzieci do Gimnazjum i braku możliwości dowozu wszystkich dzieci autobusem szkolnym zostały zarezerwowane środki na zakup biletów miesięcznych na autobus PKS. Zgonie z zawartą umową zostały również włączone do budżetu środki na zadania inwestycyjne Inwestycyjne p.n. rozbudowa szkoły w Cierpicach wraz z jej pierwszym wyposażeniem.

Ochrona zdrowia – rozdział przeciwdziałanie alkoholizmowi został utworzony zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zgodnie z którą, dochody uzyskane z tytułu opłaty za wydane zezwolenia na sprzedaż alkoholu winny być wykorzystane na realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

W dziale opieka społeczna część zadań jest zleconych a część własnych.Otrzymujemy środki na zasiłki stałe, okresowe i gwarantowane oraz zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne, składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od zasiłków z pomocy społecznej. Ponadto z budżetu państwa jest w części finansowane utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.Uwzględnione tu zostały środki na wynagrodzenia i pochodne zatrudnionych pracowników.Ponadto zaplanowano środki na wydatki rzeczowe tj. materiały biurowe, koszty przesyłu zasiłków itp.Zgodnie z nową ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego- dodatki mieszkaniowe nie będą dofinansowane z budżetu państwa i stąd w budżecie proponuje się przyjąć środki na powyższy cel w pełnej przewidywanej wypłacie. Proponuje się przeznaczyć 160.000,00 zł ze środków gminy na zasiłki celowe oraz na pomoc finansową związaną z dożywianiem dzieci w szkołach (zadanie własne) W związku z ustawowym przejęciem zadań w zakresie ustalania i wypłaty zasiłków rodzinnych wraz z dodatkami proponuje się przeznaczyć środki na adaptację i modernizację pomieszczeń biurowych oraz zwiększenie zatrudnienie w pierwszym etapie przejmowania powyższych zadań o jeden etat.

Edukacyjna opieka wychowawcza – świetlice szkolne – zostały uwzględnione środki na utrzymanie stołówki oraz zatrudnionych tam pracowników.

Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – rozdział oświetlenie ulic, placów i dróg, to plan wydatków związanych z oświetleniem dróg oraz wydatki związane z konserwacją oświetlenia ulicznego. W myśl zapisów nowej ustawy również powyższe zadania należy do zadań własnych i nie będzie dofinansowane z budżetu państwa.Ponadto zgodnie z wolą Rady planuje się przeznaczyć środki na wykonanie oświetlenia ulicznego w Wielkiej Nieszawce przy ul. Zielonej.

Pozostała działalność, to koszty utrzymania komórki organizacyjnej w urzędzie, która zajmuje się całą gospodarką komunalną. Uwzględniono tutaj środki na prawidłową eksploatację urządzeń komunalnych, wydatki związane z konserwacją oraz na naprawy sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków w przypadku awarii. Zabezpieczono ponadto środki na wynagrodzenia i pochodne zatrudnionych w wymienionej komórce pracowników oraz na planowany wzrost płac.Proponuje się ponadto przeznaczyć środki na remont bieżący pomieszczeń referatu.W dziale tym uwzględniono również środki na ubezpieczenie majątku gminy.

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – uwzględniono tu plan wydatków związanych z utrzymaniem biblioteki i Ośrodka Kultury i są to niezbędne środki na zakup oleju opałowego, książek, środków czystości, opłatę energii i telefonu oraz na wydatki związane z organizacją zajęć kulturalnych, sportowych i siłowni, które to prowadzone są przez osoby zatrudnione na podstawie umowy-zlecenia. Ponadto zabezpieczono środki na wynagrodzenia i pochodne dla zatrudnionych tam pracowników.

W dziale kultura fizyczna i sport zaplanowano środki na drobne upominki i nagrody dla uczestników sportowych imprez gminnych oraz na imprezy sportowe odbywające się poza szkołą. Ponadto proponuje się przeznaczyć 1.000,00 zł na potrzeby UKS Mała Nieszawka oraz przekazać 2.300,00 w formie dotacji dla Ludowego Zespołu Sportowego w Cierpicach.

INWESTYCJE:

Na zadania inwestycyjne planuje się przeznaczyć z budżetu gminy 1.457.500,00 oraz z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska 905.000,00 a pozostałe środki planowane za zanieczyszczanie środowiska zgodnie z obowiązującymi przepisami zostaną przekazane do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.

W ramach zadań inwestycyjnych planuje się: kontynuacja budowy sieci kanalizacyjnej sołectw Wielka Nieszawka i Cierpice;  rozbudowę sieci kanalizacyjnej w Małej Nieszawce;  rozbudowa gminnej sieci wodociągowej;  rozbudowa oczyszczalni ścieków;  kontynuacja rozbudowy szkoły podstawowej w Cierpicach.

Natomiast w ramach robót drogowych planuje się:  most na kanale Nieszawskim; chodniki, zatoki autobusowe i wiaty przystankowe w Małej i Wielkiej Nieszawce; ścieżki rowerowe;  asfaltowanie dróg gminnych (kolejność asfaltowania dróg proponuje się określić uchwałą Rady Gminy.

Poza tym planuje się zabezpieczyć środki na prace remontowo-budowlane w Urzędzie Gminy i budynku po Ośrodku Kultury oraz przygotowanie dokumentacji na Centrum Sportowo-Rekreacyjne i Wymiany Młodzieży.

Zakres i finansowanie zadań inwestycyjnych określa załącznik nr 3 do przedłożonego projektu budżetu na 2004 rok.

Z załącznika dotyczącego zadań inwestycyjnych wynika, że Gmina planuje pozyskać środki w formie pożyczki z GFOŚiGW oraz strukturalne środki Unii i Sapardu.Obecnie trwają prace przygotowawcze w celu pozyskania w/wym. środków a zaplanowane zadania finansowane ze środków “zewnętrznych” będą mogły być realizowane dopiero po pozytywnym załatwieniu wniosków.

W przypadku odmowy przyznania środków Gminie na realizację niektórych finansowanych i współfinansowanych zadań będzie można wykonawstwo w części sfinansować z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych oraz realizację zaplanowanych zadań rozłożyć na dłuższy okres (zadania wieloletnie). Jednakże ostateczna decyzja w sprawie realizacji określonych zadań będzie konsultowana z Radą Gminy i określona odrębną uchwałą.

 

                                                   Przewodniczący Rady Gminy

                                                       /-/ Bronisław Krywionek

 

Uwaga! Załączniki do uchwały umieszczono  pod pozycją budżet gminy.

 

 

 

 

 

Powiadom znajomego