Otwarty konkurs ofert nr 1/2024 na realizację zadań publicznych dla organizacji pozarządowych w roku 2024
Działając na podstawie art. 11 ust. 2 i art. 13 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571 z późn. zm.)
Wójt Gminy Wielka Nieszawka
ogłasza
otwarty konkurs ofert nr 1/2024 na wykonanie zadań publicznych
związanych z realizacją zadań Gminy Wielka Nieszawka w 2024 roku w zakresie
WSPIERANIA I UPOWSZECHNIANIA KULTUTY FIZYCZNEJ
I. Rodzaje zadań objętych konkursem
1. Celem otwartego konkursu ofert nr 1/2024 na realizację zadań publicznych związanych z realizacją zadań gminy jest upowszechnianie kultury fizycznej i rekreacji wśród mieszkańców gminy.
2. Zadania z zakresu wspierania i upowszechnia kultury fizycznej mogą być wykonywane poprzez realizację działań na rzecz m.in.:
a) organizacji przedsięwzięć sportowo-rekreacyjnych ogólnie dostępnych dla mieszkańców gminy, popularyzujących rozwój masowej rekreacji, aktywności fizycznej,
b) organizacji współzawodnictwa sportowego, promocji osiągnięć sportowych oraz propagowanie zdrowego stylu życia,
c) szkolenia sportowego dzieci i młodzieży w celu ich rozwoju fizycznego
i aktywizacji sportowej oraz przygotowania dzieci i młodzieży uzdolnionej sportowo do współzawodnictwa sportowego.
3. Zadanie może być realizowane w różnych formach, a w szczególności poprzez organizację przedsięwzięć ogólnodostępnych dla mieszkańców gminy, w tym m.in. w zakresie szkolenia sportowego dzieci i młodzieży obejmującego np. organizację treningów i zajęć sportowych w różnych dyscyplinach sportowych, organizację i udział we współzawodnictwie sportowym.
4. W przypadku wyboru oferty, realizacja zadania nastąpi w trybie wspierania realizacji zadania.
II. Wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadań w 2024 roku
1. Na realizację zadań w roku 2024 planuje się przeznaczyć kwotę łączną w wysokości 20.000,00 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych 00/100).
2. Kwota wyżej wskazana może ulec zmianie w szczególności w przypadku stwierdzenia, że zadanie można zrealizować mniejszym kosztem, złożone oferty nie uzyskają akceptacji Wójta Gminy Wielkiej Nieszawce lub zaistnieje konieczność zmniejszenia budżetu gminy w części przeznaczonej na realizację zadań z przyczyn trudnych do przewidzenia w dniu ogłoszenia konkursu.
III. Zasady przyznawania dotacji
1. Zlecenie zadania i udzielanie dotacji następuje z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571).
2. O przyznanie dotacji na realizację zadania mogą ubiegać się oferenci wymienieniu w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzący nieodpłatną i/lub odpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie objętym konkursem.
3. Wójt Gminy Wielka Nieszawka przyznaje dotacje celowe na realizację zadania wyłonionego w konkursie na podstawie oceny ofert dokonanej przez komisję konkursową, w trybie indywidualnych rozstrzygnięć, od których nie przysługuje odwołanie.
4. Wysokość dotacji może być niższa niż wnioskowana w ofercie. Rekomendowane przez komisję konkursową powołaną do oceny ofert, ewentualne zmiany kalkulacji kosztów, zakresu rzeczowego oraz rezultatów zadania stanowią podstawę do aktualizacji oferty przez oferenta. Procentowy udział przyznanej dotacji nie może być wyższy niż wnioskowany w ofercie.
5. Wójt Gminy Wielka Nieszawka może odmówić podmiotowi wyłonionemu w konkursie przyznania dotacji i podpisania umowy, w przypadku gdy okaże się, że podmiot lub jego reprezentanci utracą zdolność do czynności prawnych; zostaną ujawnione nieznane wcześniej okoliczności podważające wiarygodność merytoryczną lub finansową oferenta; w przypadku, gdy wysokość przyznanej dotacji jest niższa niż wnioskowana w ofercie, oferent nie złoży w wyznaczonym terminie aktualizacji oferty uwzględniającej zmiany; w organach oferenta zasiadają osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za przestępstwo skarbowe; zawarcie umowy nie leży w interesie publicznym.
6. Złożenie oferty nie jest równoznaczne z zapewnieniem przyznania dotacji, nie gwarantuje również przyznania dotacji w wysokości wnioskowanej przez oferenta.
IV. Terminy i warunki realizacji zadania
1. Szczegółowe i ostateczne warunki realizacji, finansowania i rozliczania zadania reguluje umowa zawarta pomiędzy oferentem a Gminą Wielka Nieszawka.
Zadanie winno być zrealizowane w terminie do dnia 31 grudnia 2024 roku,
z zastrzeżeniem, iż szczegółowe terminy wykonania zadania określone zostaną w umowie.
Rozpoczęcie realizacji zadania może nastąpić najwcześniej w dniu podpisania umowy dotacyjnej. Koszty realizacji zadania, które oferent poniósł przed zawarciem umowy nie będą podlegać refundacji przez Gminę Wielka Nieszawka.
Dopuszcza się dokonywanie przesunięć w zakresie ponoszonych wydatków: jeżeli dany wydatek finansowany z dotacji wykazany w sprawozdaniu z realizacji zadania publicznego nie jest równy odpowiedniemu kosztowi określonemu w umowie, to uznaje się go za zgodny z umową wtedy, gdy nie nastąpiło zwiększenie tego wydatku o więcej niż 20%. Zmiany powyżej 20% procent wymagają uprzedniej pisemnej zgody Zleceniodawcy. Pisemnej zgody wymaga również utworzenie nowej pozycji kosztowej w ramach kwoty dotacji. Oferent zobowiązany jest przedstawić zaktualizowaną kalkulację kosztów oferty po uzyskaniu zgody na wprowadzenie zmian. Podobnie mogą być dokonywane zmiany w zakresie sposobu i terminu jego realizacji. Zmiany powyższe wymagają aneksu do umowy.
Kalkulacja przewidywanych kosztów realizacji zadania może uwzględniać świadczenia pieniężne od odbiorców zadania (jako jedno ze źródeł finansowania zadania o ile organizacja składająca ofertę prowadzi działalność odpłatną pożytku publicznego).
Zadanie winno być zrealizowane z najwyższą starannością zgodnie z zawartą umową oraz obowiązującymi standardami i przepisami prawa.
Przyznane środki finansowe podmiot realizujący zadanie jest zobowiązany wykorzystać zgodnie z przeznaczeniem oraz terminem realizacji zadania określonym w umowie. Nieosiągnięcie zaplanowanych w ofercie rezultatów może rodzić konsekwencje proporcjonalnego zwrotu przyznanej dotacji.
8. Zadanie winno być wykonane dla jak największej liczby mieszkańców
V. Zapewnienie dostępności zadania
1. Przy wykonywaniu zadania publicznego Oferent zobowiązany jest, zgodnie z zapisami art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 2240) do zapewnienia odbiorcom zadania publicznego co najmniej w zakresie minimalnym:
1) w obszarze dostępności architektonicznej:
a) wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków, w których realizowane będzie zadanie publiczne,
b) instalacji urządzeń lub zastosowania środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, w których realizowane jest zadanie publiczne, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych,
c) informacji o rozkładzie pomieszczeń w budynku w sposób wizualny, dotykowy lub głosowy,
d) wstępu do budynku, w którym realizowane jest zadanie publiczne, osobie korzystającej z psa asystującego,
e) osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub uratowania w inny sposób, z budynku w którym realizowane jest zadanie publiczne;
2) w obszarze dostępności cyfrowej: funkcjonalności, kompatybilności, postrzegalności, zrozumiałości strony internetowej i aplikacji mobilnej poprzez spełnienie wymagań określonych w załączniku ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych w odniesieniu do strony internetowej lub aplikacji mobilnej jak również materiałów cyfrowych wytwarzanych i wykorzystywanych do realizacji zadania lub jego promocji;
3) w obszarze dostępności informacyjno-komunikacyjnej:
a) obsługi, w ramach zadania publicznego, z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w ustawie o języku migowym i innych środkach komunikowania się, lub poprzez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje,
b) instalacji urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących w ramach zadania publicznego, np. pętla indukcyjna, system FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia;
c) na stronie internetowej podmiotu informacji o zakresie działalności w postaci pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym, informacja w tekście łatwym do czytania i zrozumienia,
d) na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji w sposób preferowany przez osobę ze szczególnymi potrzebami.
2. Obsługa odbiorców zadania publicznego może być realizowana poprzez dostęp alternatywny zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, szczegółowo określony przez oferenta w części VI oferty konkursowej (opis barier architektonicznych, uzasadnienie braku możliwości ich likwidacji, opisanie dostępu alternatywnego).
3. W umowie o wsparcia realizacji zadania publicznego Zleceniodawca określi szczegółowe warunki służące zapewnieniu przez Zleceniobiorcę dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie realizacji zadań publicznych, z uwzględnieniem minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, o ile jest to możliwe, z uwzględnieniem uniwersalnego projektowania. Dostępność definiowana jest jako dostępność architektoniczna, cyfrowa, informacyjno-komunikacyjna.
4. Umowa dotacyjna może być rozwiązana przez Zleceniodawcę w drodze jednostronnego oświadczenia ze skutkiem natychmiastowym w przypadku niewywiązywania się Zleceniobiorcy z obowiązku zapewniania dostępności, o której mowa w ust. 1.
VI. Termin i warunki składania ofert
W konkursie mogą brać udział podmioty określone w art. 11 ust. 3 ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
(t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571) w tym stowarzyszenia zwykłe, które powstały po 20.05.2016 r. lub dokonały zmian zgodnie z nowelizacją ustawy Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2020 poz. 2261) – jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku w zakresie zadania.
2. Oferty realizacji zadania należy sporządzić wg wzoru określonego w Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października
2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz.U. 2018 poz. 2057).
3. Warunkiem przystąpienia do konkursu jest przygotowanie i złożenie oferty na realizację zadania w wersji papierowej wraz z załącznikami osobiście lub drogą pocztową do Urzędu Gminy w Wielkiej Nieszawce, 87-165 Cierpice, ul. Toruńska 12, w zamkniętych kopertach, opatrzonych napisem „Konkurs ‒ wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej wśród mieszkańców Gminy Wielka Nieszawka” w terminie do 01.08.2024 r. godz. 15:00 (decyduje data stempla pocztowego).
3. Do oferty należy załączyć:
1) aktualny odpis z odpowiedniego rejestru lub inne dokumenty informujące o statusie prawnym podmiotu składającego ofertę i umocowanie osób go reprezentujących, np. kopia umowy lub statutu spółki potwierdzoną za zgodność z oryginałem – w przypadku gdy oferent jest spółką prawa handlowego, o której mowa w art.3 ust. 3 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
2) kopię statutu oferenta potwierdzoną za zgodność z oryginałem;
3) inne, np. dokumenty upoważniające daną osobę lub osoby do reprezentowania podmiotu ‒ dotyczy podmiotów, które w dokumencie stanowiącym o podstawie działalności nie posiadają informacji o osobach upoważnionych do reprezentowania podmiotu, oświadczenia właściwego organu, zarządu głównego lub innego organu wykonawczego.
4. Wszystkie załączniki do oferty należy podpisać i opieczętować lub poświadczyć za zgodność z oryginałem.
5. Za poprawność i kompletność oferty, termin, sposób i miejsce jej złożenia odpowiada oferent.
6. Złożenie oferty nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji, ani nie gwarantuje przyznania dotacji w wysokości wnioskowanej przez oferenta.
7. Dotacje otrzymają podmioty, których oferty zostaną wybrane w postępowaniu konkursowym.
VII. Termin, tryb i kryteria przyznawania dofinansowania
1. Wybór ofert zostanie dokonany w ciągu 36 dni od upływu terminu na składanie ofert.
2. W przypadku stwierdzenia w złożonej ofercie błędów formalnych podlegających poprawie, podmiot biorący udział w konkursie zostanie o tym fakcie powiadomiony pisemnie, mailowo lub telefonicznie. Oferent ma 5 dni roboczych, od momentu powiadomienia, na dokonanie poprawek.
3. Złożone w otwartym konkursie oferty analizuje i ocenia powołana przez Wójta Gminy Wielka Nieszawka komisja konkursowa.
4. Komisja przedstawia własną propozycję wysokości dotacji na realizację poszczególnych projektów oraz ewentualnie rekomenduje zmiany kalkulacji kosztów i/lub zakresu rzeczowego i/lub rezultatów zadania, które stanowią podstawę do aktualizacji oferty przez oferenta.
5. Ocena Komisji wraz z propozycją wysokości dotacji jest przekazywana Wójtowi Gminy Wielka Nieszawka, który podejmuje ostateczną decyzję w tej sprawie.
6. Przy ocenie ofert pod względem merytorycznym Komisja bierze pod uwagę następujące kryteria:
a) możliwość realizacji zadania przez oferenta, w tym posiadanie zasobów rzeczowych ;
b) przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
c) proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja pozarządowa lub podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy będą realizować zadanie publiczne;
d) w przypadku wsparcia realizacji zadania uwzględnia planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego;
e) uwzględnia planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków;
f) uwzględnia doświadczenie oraz rzetelność i terminowość w realizacji zadań, których dotyczy niniejszy konkurs.
7. Wyniki otwartego konkursu ofert Wójt ogłasza niezwłocznie po wyborze ofert, a następnie bez zbędnej zwłoki zawiera umowy z wyłonionymi organizacjami pozarządowymi i podmiotami. Złożona oferta stanowi załącznik do umowy.
8. Terminy przekazywania dotacji określa umowa.
9. Wójt Gminy Wielka Nieszawka zastrzega sobie prawo do unieważnienia konkursu w przypadku niezłożenia żadnej oferty lub gdy żadna ze złożonych ofert nie spełnia wymogów zawartych w ogłoszeniu o konkursie oraz do przedłużenia terminu rozstrzygnięcia konkursu. Wójt Gminy Wielka Nieszawka zastrzega sobie również prawo do nierozdysponowania wszystkich środków przewidzianych w ogłoszeniu konkursowym.
VIII. Wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania w 2024 r. i w roku poprzednim
1. Na realizację zadania w roku 2024 planuje się przeznaczyć kwotę w łącznej wysokości 20 000 zł.
2. Na realizację zadań tego samego rodzaju co zadanie objęte konkursem przeznaczono w 2023 r. łącznie kwotę w wysokości 20.000,00 zł. Wyniki konkursu zostały opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy na www.bip.wielkanieszawka.pl oraz na stronie internetowej Gminy Wielka Nieszawka na www.wielkanieszawka.pl.
IX. Postanowienia końcowe
1. Wyłoniony podmiot zobowiązany będzie do informowania, że zadanie jest współfinansowane ze środków otrzymanych od Gminy Wielka Nieszawka oraz zamieszczania w informacjach pisemnych, internetowych, graficznych oraz wideo oznaczenia graficznego Gminy Wielka Nieszawka.
2. Dotowany podmiot posiadający własną stronę internetową zobowiązany będzie do zamieszczenia na niej informacji o wsparciu.
3. Dotowany podmiot, zobowiązany będzie do:
1) wyodrębnienia w ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację umowy;
2) udostępnienie na wezwanie właściwej komórki organizacyjnej Urzędu Gminy Wielka Nieszawka oryginałów dokumentów (faktur, rachunków, dokumentacji z rozeznania rynku) oraz dokumentacji, o której mowa wyżej, celem kontroli prawidłowości wydatkowania dotacji oraz kontroli prowadzenia właściwej dokumentacji z nią związanej;
3) kontrola, o której mowa wyżej, nie ogranicza prawa Gminy Wielka Nieszawka do kontroli całości realizowanego zadania pod względem finansowym i merytorycznym.
4. Oferent jest zobowiązany do sporządzenia i złożenia sprawozdania z wykonania zadania publicznego w terminie wskazanym w umowie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji zadania. Sprawozdanie należy złożyć w wersji papierowej, na podstawie wzoru określonego w Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań
z wykonania tych zadań (Dz.U. 2018 poz. 2057).
5. Sprawozdanie powinno zostać podpisane przez osobę lub osoby uprawnione, które zgodnie
z zapisami w KRS lub innym dokumencie prawnym są upoważnione do reprezentowania oferenta na zewnątrz i zaciągania w jego imieniu zobowiązań finansowych (zawierania umów).
6. Zleceniodawca może wezwać Zleceniobiorcę do złożenia wraz ze sprawozdaniami częściowymi i/lub końcowymi z realizacji zadania publicznego wykazu wszystkich faktur (rachunków), które związane były z wykonaniem zadania.
Wójt Gminy Wielka Nieszawka
(-) Katarzyna Streich