W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XLIII/2018 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 13 sierpnia 2018 r.

Protokół nr XLIII/2018
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
13 sierpnia2018 roku
w godz. od 9: 00 do 10: 25 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:
1.  Otwarcie posiedzenia:

     a) stwierdzenie quorum,

     b) przyjęcie porządku obrad.

2.  Przyjęcie protokołu z XLII sesji, która odbyła się w dniu 27 czerwca 2018 roku.

3.  Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:

a) zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 1),

b) zmieniająca uchwałę w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych i ich zagospodarowania (druk nr 2),
c) zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok (druk nr 3),
d) zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowisko kierownicze oraz ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć innych nauczycieli niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karty Nauczyciela (druk nr 4).

 
Przerwa

 
4.  Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji. 
5.  Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
6.  Interpelacje i wolne wnioski.
7.  Zakończenie sesji.

Ad. 1
a) XLIII
sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał Pana Wójta, Panią Zastępcę Wójta, Panią Skarbnik, Panią Mecenas, Panie i Panów Radnych, Sołtysów oraz zaproszonych gości i mieszkańców gminy.
Przewodniczący stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 13 (nieobecni radni Michał Dąbrowski i Arkadiusz Wyrzykowski), co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.
Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad XLIII sesji Rady Gminy. Za jego przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła porządek obrad XLIII sesji jednogłośnie.
Ad. 2
Przewodniczący Rady
poinformował, że do biura Rady Gminy wpłynęły sugestie co do treści protokołu z XLII sesji, która odbyła się w dniu 27 czerwca 2018 r., które zostały naniesione. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XLII sesji. Za jego przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XLII sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.
Ad. 3
a)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 1).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 1 przedstawiono projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wielka Nieszawka. Niniejsza uchwała wprowadza zmiany w regulaminie, aby z początkiem 2019 r. dostosować regulamin do rozporządzenia ministra środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. (weszło w życie 1 lipca 2017 r.) w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów. Rozporządzenie wprowadza jednolite standardy selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Zgodnie z rozporządzeniem frakcje odpadów należy zbierać w czterech różnych pojemnikach lub workach: odpady z papieru w pojemniku koloru niebieskiego z napisem „Papier”, ze szkła – koloru zielonego z napisem „Szkło”, z metalu, tworzyw sztucznych i opakowania wielomateriałowe – koloru żółtego z napisem „Metale i tworzywa sztuczne”, odpady ulegające biodegradacji – koloru brązowego z napisem „Bio”, odpady zmieszane – koloru czarnego lub ciemnego koloru. Do czasu wyposażenia nieruchomości w odpowiednie pojemniki odpady mogą być gromadzone na dotychczasowych zasadach, czyli w workach, jednak nie dłużej niż do 30 czerwca 2022 r.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 9 sierpnia zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, z czego mieszkańcy będą musieli zwrócić się z wnioskiem o dostarczenie nowych pojemników, czy otrzymają je z automatu.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zgodnie z obowiązującą ustawą o gospodarce odpadami, pojemniki wystawia właściciel. W umowie, która obowiązuje do końca roku, gmina ma zagwarantowane dostarczenie pojemników przez MPO. W obecnie przygotowywanym przetargu w specyfikacji znajdzie się zapis o obowiązku dostarczenia mieszkańcom pojemników przez firmę odbierającą śmieci. Do 30 czerwca 2022 r. można będzie używać worki w odpowiednich kolorach, na co zezwala ustawa. Po tym terminie odpady będą musiały być gromadzone w pojemnikach (obecnie koszt 1 pojemnika to 200 zł). Nowe zasady gospodarowania spowodują wzrost cen za odbiór odpadów.
Sołtys sołectwa Cierpic Ryszard Kryszewski – stwierdził, że jeżeli firma odbierająca odpady będzie musiała dostarczyć każdemu właścicielowi 5 pojemników (obecnie 2 pojemniki i 2 worki), to ceny niewątpliwie wzrosną.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że tak właśnie stało się w jednej z dzielnic Warszawy, gdzie przetarg został rozstrzygnięty i dostarczono właścicielom pojemniki.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że dotychczas była taka możliwość, że jeden pojemnik do odpadów bio mógł być wykorzystany przez kilka rodzin i osoby samotne zamieszkujących daną posesję. Zapytała, czy po wprowadzeniu zmian będzie mógł funkcjonować taki sam model.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że takiej możliwości nie będzie, ale uchwała wprowadza m.in. zapis, że właściciele nieruchomości, na terenie których w wyniku pielęgnacji zieleni powstają odpady zielone, mogą je kompostować we własnym zakresie, mogą być także przekazywane na bieżąco do PSZOK.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała, czy po uchwaleniu zmian w regulaminie, przetarg zostanie niezwłocznie ogłoszony, czy mieszkańcy będą jednak mieli czas, aby zakupić pojemniki.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że do 30 czerwca 2022 r. będzie możliwość zbierania odpadów w workach. W specyfikacji przetargowej zostanie zapisane alternatywne rozwiązanie: worki lub pojemniki.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę nr XLIII/222/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 13 sierpnia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 2 przedstawiono projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych i ich zagospodarowania. Po zmianą nazewnictwa odpadów zgodnie z rozporządzeniem ministra środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. uchwała wprowadza informację o zasadach zbierania odpadów komunalnych przez mobilny PSZOK, stanowiący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych. W zamian za opłatę uiszczoną przez właściciela nieruchomości, będzie świadczyć usługi polegające na odbiorze od właścicieli nieruchomości mebli (nie częściej niż raz na kwartał) i zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (nie częściej niż raz w miesiącu). Harmonogram świadczenia usług przez mobilny punkt zbiórki odpadów komunalnych będzie podany do publicznej wiadomości mieszkańcom, w formie ogłoszeń na tablicach ogłoszeń usytuowanych na terenie Gminy Wielka Nieszawka oraz na stronie internetowej Gminy Wielka Nieszawka. System mobilnego zbierania odpadów zacznie funkcjonować od początku 2019 r.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Aniela Grela – zapytała, czy jest skalkulowany koszt odbioru przez mobilny system zbierania odpadów.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że odbiór będzie się odbywał w ramach opłat uiszczanych co miesiąc przez właścicieli nieruchomości. Nie będzie żadnych dodatkowych opłat.
Jeżeli będzie jakaś nadzwyczajna sytuacja, poza ustalonym grafikiem, można będzie uzgodnić telefonicznie odbiór odpadów. Grafik zbiórki będzie ustalony na cały rok.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XLIII/223/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 13 sierpnia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych i ich zagospodarowania w brzmieniu jak na druku 2 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy. Po przekazaniu materiałów radnym wpłynęła informacja z Krajowego Biura Wyborczego o przyznaniu dotacji na zadania zlecone z przeznaczeniem na pokrycie wydatków związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów do rad gminy i wyborów wójtów w wysokości 98 185 zł. Dokonanie zmian budżetu związane jest z włączeniem dotacji na zadania zlecone zgodnie z decyzjami wojewody kujawsko-pomorskiego zarówno po stroni dochodów jak i wydatków oraz dotacji na wypłatę wynagrodzenia dla urzędnika wyborczego za udział w szkoleniu. Ponadto do dochodów włączono dotację z tytułu rekompensaty utraconych dochodów w podatkach lokalnych od zakładów pracy chronionej oraz środki europejskie tytułem refundacji na budowę przedszkola gminnego jako ostateczne rozliczenie. Wobec ukazania się obwieszczenia ministra środowiska w sprawie średniej krajowej dochodów gmin i powiatów w 2017 r. przypadającej na jednego mieszkańca do obliczenia nadwyżki dochodów budżetu gminy pochodzących z opłat i kar środowiskowych podlegających przekazaniu na rzecz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Toruniu w terminie do 16 sierpnia 2018 r. proponuje się zwiększyć zarówno dochody jak i wydatki w rozdziale 90019 o kwotę 230.000 zł. Powyższe wynika z tego, że dochody wynikające z obwieszczenia znacznie zmniejszyły się w porównaniu do roku poprzedniego i stąd zgodnie z ustawowym wyliczeniem znacznie więcej środków należy przekazać do Wojewódzkiego Funduszu. Ponadto zgodnie z porozumieniem dotyczącym zadania pn. Budowa przystanków kolejowych w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT City zawartym pomiędzy PKP a gminą, gmina zobowiązana jest do uzyskania stosownych certyfikacji zgodności dla podsystemów i składników interoperacyjności w kolejnictwie i na ich podstawie dokonania stosownego wystąpienia do UTK o wydanie świadectwa do eksploatacji wybudowanych i zmodernizowanych elementów infrastruktury, które jest niezbędne do przekazania poniesionych nakładów do PKP. Koszt uzyskania świadectwa to 40.000 zł plus VAT 23 %. Proponuje się włączenie środków na powyższy cel. W związku ze znacznym wzrostem opłat za energię elektryczną w ramach grupy zakupowej, do której należy gmina, proponuje się również zwiększyć plan wydatków zarówno na oświetlenie drogowe jak i opłaty za energię do zasilania przepompowni. Po dokonaniu powyższych zmian dochody budżetu wyniosą 29.814.710 zł, wydatki 37.252.174 zł, deficyt7.437.464 zostanie pokryty z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści z autopoprawką.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 10 sierpnia zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że w perspektywie jest jeszcze budowa dwóch przystanków kolejowych na terenie gminy (Cierpice i Mała Nieszawka). Trzeba było wcześniej ustalić opłaty za certyfikaty.
Zastępca wójta Agnieszka Gołębiowska – odpowiedziała, że obowiązek uzyskania certyfikatu ciąży na wszystkich beneficjentach programu BiT City od 2015 r. Do tej pory oferty certyfikacji były na poziomie 100 tys. zł za jeden przystanek. Teraz udało się wynegocjować niższą cenę i dlatego będzie to obecnie wykonywane. Nie ma na razie założeń, że powstaną nowe przystanki.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy nie warto zastanowić się nad generatorem prądu w związku ze wzrostem cen energii elektrycznej, na własny użytek gminy.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że gmina posiada 3 generatory, które są używane w momencie zaniku napięcia. Jest to system zbyt drogie przedsięwzięcie, każde włączanie generatora jest droższe niż zakup energii w ramach grupy zakupowej, bo generatory funkcjonują w oparciu o olej napędowy, którego cena jest duża.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XLIII/224/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 13 sierpnia 2018 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok w brzmieniu jak na druku nr 3 z autopoprawką – stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
d)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 4 przedstawiono projekt uchwały w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowisko kierownicze oraz tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów i logopedów. Uchwała nr XXV/139/01, która regulowała te kwestie, została podjęta w 2001 r. W związku z wybudowaniem przedszkola oraz powołaniem od 1 września 2018 r. wicedyrektora Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce, zaistniała konieczność ustalenia obowiązkowego tygodniowego wymiaru godzin dla tych stanowisk. Po konsultacjach z dyrektorami i ze związkami zawodowymi podczas posiedzenia Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sport ustalono wymiar godzin: dla dyrektora przedszkola i dyrektorów szkół podstawowych – 5 godzin, dla wicedyrektora – 8 godzin. Określa się również tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć prowadzonych przez pedagogów i logopedów na 22 godziny tygodniowo z godnie z Kartą Nauczyciela (do tej pory 20 godzin). Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela poinformowała, że komisja na wspólnym posiedzeniu ze związkami zawodowymi w dn. 10 sierpnia zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała o nadgodziny, które mogą pojawić się w trakcie roku szkolnego.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że z dn. 1 września zgodnie z Kartą Nauczyciela nie będą mieli żadnych nadgodzin.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XLIII/225/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 13 sierpnia 2018 r. w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowisko kierownicze oraz tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów i logopedów w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Przewodniczący ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 4
Przewodniczący Rady
oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
a) Przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz
– poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 9 sierpnia opiniowała materiały na sesję.
b) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela
poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 10 sierpnia opiniowała materiały na sesję.
c) Przewodnicząca Komisji
Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska – poinformowała, że komisja nie spotkała się między sesjami.
d) Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria −
poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 10 sierpnia opiniowała materiały na sesję.
Ad. 5
Przewodniczący
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XLII sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 27 czerwca 2018 r.
Ad. 6
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz
– w związku z podjęciem uchwał dotyczących kwestii zbiórki odpadów, postulowała o ponowne przeprowadzenia akcji ulotkowej i przypomnienie mieszkańcom, jakie odpady należy wrzucać do jakiego worka.
Radny Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:
- czy będzie prowadzony nabór na fotowoltaikę,
- w mostku za Aquaparkiem zrobiła się duża dziura i trzeba ją załatać,
- na ul. Wierzbowej w kanale w odległości 50 m za ostatnimi zabudowaniami bobry zrobiły żeremie i zatrzymały odpływ wody. W wyniku tego na ul. Wierzbowej zrobiła się dziura, po wymyciu drogi wodą wypływającą z kanałku. Trzeba tamę rozebrać,
- na ul. Przemysłowej należy wyciąć gałęzie zasłaniające latarnie,
- mieszkańcy ul. Majowej skarżą się na słaby odbiór śmieci,
- poprosił o oczyszczenie tablic informacyjnych ze starych ogłoszeń,
- czy przewiduje się monitoring placów zabaw,
- czy wyjaśniła się sprawa zanieczyszczenia wody w Kanale Nieszawskim.
Radna Aniela Grela – zapytała, czy gmina nie może interweniować odnośnie oczyszczenia rowów melioracyjnych, zwłaszcza zarośniętego rowu przy krajowej drodze nr 273.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała, na jakim etapie jest budowa ścieżki rowerowej.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – poruszył następujące kwestie:
- jedna z mieszkanek 7 lipca złożyła pismo w sprawie demontażu progu zwalniającego, natomiast mieszkaniec, który mieszka 100 m dalej, chce budowy progu. Montowane najazdowe progi nie spełniają swojego zadania, bo są krótkie i można przez nie przejechać z pełną prędkością. Poprosił o udzielenie odpowiedzi pisemnej mieszkance na jej pismo,
- czy gmina otrzymała odpowiedź na wysłane pismo w sprawie remontu drogi wojewódzkiej nr 200,
- na ul. Długiej do 1 września ma być utwardzone pobocze przez wykonawcę, po budowie gazociągu. Czy termin będzie dotrzymany?
- poprosił radnych z Cierpic o rozpropagowanie wśród mieszkańców informacji o bezpłatnym szkoleniu w zakresie udzielania pierwszej pomocy, które odbędzie się w dniu 31 sierpnia w Cierpicach,
- zaprosił na raj rowerowy trzech sołectw, który odbędzie się 26 sierpnia, można dzwonić do sołtysów i się zapisywać.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, czy jest ogłoszony przetarg na oświetlenie ul. Piaskowej w ramach funduszu sołeckiego. Kanał na ul. Topolowej od strony betonowej jest zarośnięty, poprosiła o jego oczyszczenie. Mieszkańcy pytają, czy byłaby możliwość zmiany nawierzchni na tym odcinku drogi, bo jeździ tędy dużo dzieci do szkoły.
Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – poprosił o wysłanie gminnego samochodu na Brzozę, aby odebrał zalegające tam odpady wielkogabarytowe. Mieszkańcy nie mają możliwości, żeby je przywieźć samodzielnie do punktu zbiórki odpadów. Dobrze by było, aby nowe pojemniki były odpowiednio opisane na co są przeznaczone, ponieważ mieszkańcy nie przestrzegają zasad segregacji. Zapytał o możliwość remontu dalszej części ul. Ciechocińskiej.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – zapytał o nadgodziny w sytuacji, kiedy któryś z nauczycieli będzie chory i trzeba go będzie zastąpić.
Mieszkanka Pani Polak – poruszyła sprawę nieuregulowanej własności rowu i braku drogi. Z tego powodu nie może rozgraniczyć terenu i przepisać działek na dzieci.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na poruszone kwestie, odpowiedział, że:
- wprowadzając nowy system pojemnikowy gospodarowania odpadami, gmina przeprowadzi akcję informacyjną w postaci ulotek dla mieszkańców, po rozstrzygnięciu przetargu,
- został ogłoszony drugi nabór na fotowoltaikę, jeżeli będą chętni, gmina złoży wniosek do Urzędu Marszałkowskiego.
Zastępca wójta Agnieszka Gołębiowska – poinformowała, że został ogłoszony nabór w ramach działania 3.1. W ramach tego działa jest możliwość uzyskania dofinansowania na pompy ciepła powietrze-powietrze, a jest duże zainteresowanie wśród mieszkańców tym źródłem ciepła. Trzeba będzie dokonać wyboru między pompami a fotowoltaiką, tym bardziej, że gmina ma złe doświadczenie z instalacją systemów fotwoltaiki, których montaż się przeciąga.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – kontynuując odpowiedzi na poruszone kwestie, odpowiedział, że:
- instalacja wszystkich systemów fotowoltaiki powinna zostać zakończona do 25 sierpnia, zgodnie z grafikiem,
- dziura na mostku przy Olendrze zostanie naprawiona,
- bobry są pod ochroną i gmina nie może rozebrać żeremia. Zostaną zrobione zdjęcia i przesłane do wojewódzkiego konserwatora przyrody. Zazwyczaj na zlecenie konserwatora wybrana firma buduje sztuczne żeremie w innym miejscu,
- na czas remontu ul. Majowej zostało wyznaczone miejsce zastępcze, gdzie mieszkańcy mogli składać worki. MPO tłumaczyło się, że worków nie odebrano, bo na drodze stały koparki. Ale mimo to można było przejechać. Dzisiaj rano wszystkie worki zostały zabrane. Trzeba gminę informować o tego typu sytuacjach, aby mogła podejmować stosowne działania,
- monitoring placów zabaw nie jest technicznie łatwy do zrealizowania, z tego względu, że trzeba gdzieś zamontować nagrywarkę obrazu, a przy placach zabaw gmina nie posiada swoich obiektów komunalnych, gdzie można by doprowadzić łącze kamery,
- kanał Niziny Nieszawskiej został częściowo oczyszczony, od oczyszczalni ścieków na Dybowie do oczyszczalni ścieków przy Urzędzie Gminy. Nie jest natomiast skoszony wał przeciwpowodziowy, mimo interwencji u wojewody,
- jeżeli chodzi o rów przy drodze nr 273, gmina wystąpi z pismem do Zarządu Dróg Wojewódzkich z prośbą o jego oczyszczenie,
- jeżeli chodzi o remont drogi nr 200, Zarząd Dróg Wojewódzkich odpowiedział, że droga jest w dobrym stanie,
- jeżeli chodzi o ścieżkę rowerową, został złożony wniosek o wydawanie pozwolenia na budowę,
- jeżeli chodzi o progi zwalniające na Kąkolu, jedni chcą, drudzy nie chcą,
-jest potwierdzenie firmy wykonującej gazociąg na ul. Długiej, że do końca sierpnia przywrócą drogę do pierwotnego stanu,
- oświetlenie na ul. Piaskowej jest w przygotowaniu,
- nie będzie zmieniana nawierzchnia na ul. Topolowej z tego względu, że z drogi korzystają samochody ciężarowe z Marwitu, przewożące warzywa z pól popegeerowskich. Z asfaltu nie pozostałoby ani śladu, z kolei płyty betonowe są bardziej wytrzymałe. Ustalono, że ciężarówki Marwitu mogą poruszać się tylko po tej drodze,
- meble z Brzozy zostaną odebrane traktorem z przyczepą w tym tygodniu,
- na dalszy remont ul. Ciechocińskiej należy zarezerwować środki w budżecie gminy na 2019 rok,
- rów przy nieruchomości p. Polak do nikogo nie należy, nie ma księgi wieczystej, nie jest to własność ani gminy, ani żadnego z mieszkających tam mieszkańców, nie ma właściciela. W związku z tym istnieje problem z rozgraniczeniem gruntu. Gmina spróbuje ustalić, co można w tej sprawie zrobić. Sprawa jest skomplikowana, bo starosta, który reprezentuje Skarb Państwa, nie jest zainteresowany przejęciem rowu, bo jak go przejmie, będzie musiał go czyścić. Nie ma też podstawy prawnej, żeby przekazać go gminie. Droga jest wyrysowana w planie zagospodarowania przestrzennego, ale nie jest geodezyjnie wydzielona przez właścicieli terenu. Jest to więc droga umowna. Kwestia rozgraniczenia leży po stronie właścicieli nieruchomości. Jeżeli złożą wniosek o geodezyjny podział nieruchomości, gmina zajmie się nim w trybie pilnym.
Radny Mieczysław Kociucki – zauważył, że nie można dokonać rozgraniczenia terenu ze względu na rów, który nie ma właściciela.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że ten problem dotyczy tylko p. Polak i radnego Kociuckiego, pozostałe tereny mają wytyczone granice, na których geodeta może bazować. Nie jest to w kompetencji gminy, tylko starostwa. Gmina szukała różnych starych dokumentów, na których można by się oprzeć. Postara się jakoś pomóc.
Radny Mieczysław Kociucki – zapytał o przetarg na budowę Centrum Obsługi mieszkańców.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zostanie ogłoszony po wyborach. Generalnie nie ma ludzi do pracy w firmach budowlanych.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiadomiła o kradzieżach, głównie rowerów, które miały miejsce w ostatnim czasie na terenie gminy i dewastacjach przy altankach koło GCK. Altanka na kamerze nie jest w nocy widoczna. Są kamery skierowane na teren sportowy, ale nie na otoczenie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że na nagraniach z kamery trudno jest rozpoznać kogoś w nocy, widać tylko sylwetkę. Co do kradzieży w ostatnim czasie, mieszkańcy wynajmują obcokrajowcom mieszkania i całe budynki, nie meldując ich. Zwrócił się z apelem, aby każdy spojrzał, jak to w jego sąsiedztwie wygląda. Gmina Wielka Nieszawka sytuuje się na przedmieściach dużego miasta, dlatego jest na terenie gminy wielu ludzi z różnych stron świata. Każdy z mieszkańców chce zarobić, i nic więcej go nie interesuje. Wcześniej takich bezpardonowych kradzieży nie było. Żaden monitoring tego nie załatwi, mieszkańcy muszą dbać o własne bezpieczeństwo.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – stwierdziła, że Ukraińcy mieszkający na terenie gminy, to ludzie, którzy przyjechali zarobić, a nie kraść.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie mówił o Ukraińcach. Jest dużo ludzi z zewnątrz, którzy pojawili się na terenie gminy.
Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym radni składają oświadczenia majątkowe na dwa miesiące przed końcem kadencji. Kadencja kończy się 16 listopada. Powiedział, że Narodowa Rada Ekologiczna przyznała gminie nagrodę „Ekojanosik 2018” za proekologiczne działania na rzecz obniżenia poziomu niskiej emisji oraz poprawę wrażliwości ekologicznej mieszkańców. Nagrodę odebrał w lipcu w Warszawie p. wójt.
Ad. 7
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski
podziękował zebranym za wzięcie udziału w XLIII sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.



Protokołowała:                                                                 Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                           (-) Ireneusz Śmiechowski


Powiadom znajomego