Protokół nr XLIII/2018 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 13 sierpnia 2018 r.
Protokół
nr XLIII/2018
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która
odbyła się w dniu 13 sierpnia2018 roku
w godz. od
9: 00 do 10: 25 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce
Obecni
wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do
protokołu.
Proponowany
porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie
porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XLII sesji,
która odbyła się w dniu 27 czerwca 2018 roku.
3.
Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) zmieniająca
uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na
terenie Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 1),
b)
zmieniająca uchwałę w sprawie określenia szczegółowego sposobu
i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów
komunalnych i ich zagospodarowania (druk nr 2),
c)
zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok (druk nr 3),
d)
zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego
wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowisko
kierownicze oraz ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin
zajęć innych nauczycieli niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy z
dnia 26 stycznia 1982 r. Karty Nauczyciela (druk nr 4).
4. Informacja z działalności Komisji
między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
5.
Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych
uchwał.
6. Interpelacje i wolne wnioski.
7.
Zakończenie sesji.
Ad.
1
a)
XLIII sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie
powitał Pana Wójta, Panią Zastępcę Wójta, Panią Skarbnik,
Panią Mecenas, Panie i Panów Radnych, Sołtysów oraz zaproszonych
gości i mieszkańców gminy.
Przewodniczący
stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych
obecnych jest 13 (nieobecni radni Michał Dąbrowski i Arkadiusz
Wyrzykowski), co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do
podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b)
Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag
do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na
sesję.
Radni
nie wnieśli uwag do porządku obrad.Przewodniczący
poddał pod głosowanie porządek obrad XLIII sesji Rady Gminy. Za
jego przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła porządek
obrad XLIII sesji jednogłośnie.
Ad.
2
Przewodniczący
Rady poinformował, że do biura Rady Gminy wpłynęły sugestie
co do treści protokołu z XLII sesji, która odbyła się w dniu 27
czerwca 2018 r., które zostały naniesione. W związku z tym poddał
pod głosowanie przyjęcie protokołu z XLII sesji. Za jego
przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził,
że w wyniku głosowania protokół z XLII sesji został przyjęty
przez Radę Gminy jednogłośnie.
Ad.
3
a)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat
(druk nr 1).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 1
przedstawiono projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie
regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wielka
Nieszawka. Niniejsza uchwała wprowadza zmiany w regulaminie, aby z
początkiem 2019 r. dostosować regulamin do rozporządzenia ministra
środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. (weszło w życie 1 lipca 2017
r.) w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania
wybranych frakcji odpadów. Rozporządzenie wprowadza jednolite
standardy selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Zgodnie z
rozporządzeniem frakcje odpadów należy zbierać w czterech różnych
pojemnikach lub workach: odpady z papieru w pojemniku koloru
niebieskiego z napisem „Papier”, ze szkła – koloru zielonego z
napisem „Szkło”, z metalu, tworzyw sztucznych i opakowania
wielomateriałowe – koloru żółtego z napisem „Metale i
tworzywa sztuczne”, odpady ulegające biodegradacji – koloru
brązowego z napisem „Bio”, odpady zmieszane – koloru czarnego
lub ciemnego koloru. Do czasu wyposażenia nieruchomości w
odpowiednie pojemniki odpady mogą być gromadzone na dotychczasowych
zasadach, czyli w workach, jednak nie dłużej niż do 30 czerwca
2022 r.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w
tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała,
że komisja na posiedzeniu w dn. 9 sierpnia zaopiniowała projekt
uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, z czego mieszkańcy będą
musieli zwrócić się z wnioskiem o dostarczenie nowych pojemników,
czy otrzymają je z automatu.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zgodnie z obowiązującą
ustawą o gospodarce odpadami, pojemniki wystawia właściciel. W
umowie, która obowiązuje do końca roku, gmina ma zagwarantowane
dostarczenie pojemników przez MPO. W obecnie przygotowywanym
przetargu w specyfikacji znajdzie się zapis o obowiązku
dostarczenia mieszkańcom pojemników przez firmę odbierającą
śmieci. Do 30 czerwca 2022 r. można będzie używać worki w
odpowiednich kolorach, na co zezwala ustawa. Po tym terminie odpady
będą musiały być gromadzone w pojemnikach (obecnie koszt 1
pojemnika to 200 zł). Nowe zasady gospodarowania spowodują wzrost
cen za odbiór odpadów.
Sołtys
sołectwa Cierpic Ryszard Kryszewski – stwierdził, że jeżeli
firma odbierająca odpady będzie musiała dostarczyć każdemu
właścicielowi 5 pojemników (obecnie 2 pojemniki i 2 worki), to
ceny niewątpliwie wzrosną.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że tak właśnie stało
się w jednej z dzielnic Warszawy, gdzie przetarg został
rozstrzygnięty i dostarczono właścicielom pojemniki.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że
dotychczas była taka możliwość, że jeden pojemnik do odpadów
bio mógł być wykorzystany przez kilka rodzin i osoby samotne
zamieszkujących daną posesję. Zapytała, czy po wprowadzeniu zmian
będzie mógł funkcjonować taki sam model.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że takiej możliwości
nie będzie, ale uchwała wprowadza m.in. zapis, że właściciele
nieruchomości, na terenie których w wyniku pielęgnacji zieleni
powstają odpady zielone, mogą je kompostować we własnym zakresie,
mogą być także przekazywane na bieżąco do PSZOK.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała, czy po uchwaleniu
zmian w regulaminie, przetarg zostanie niezwłocznie ogłoszony, czy
mieszkańcy będą jednak mieli czas, aby zakupić pojemniki.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że do 30 czerwca 2022 r.
będzie możliwość zbierania odpadów w workach. W specyfikacji
przetargowej zostanie zapisane alternatywne rozwiązanie: worki lub
pojemniki.
Przewodniczący
Rady Gminy zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę
nr XLIII/222/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 13 sierpnia
2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania
czystości i porządku na terenie Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu
jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
b)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 2
przedstawiono projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie
określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w
zakresie odbierania odpadów komunalnych i ich zagospodarowania. Po
zmianą nazewnictwa odpadów zgodnie z rozporządzeniem ministra
środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. uchwała wprowadza informację
o zasadach zbierania odpadów komunalnych przez mobilny PSZOK,
stanowiący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych. W
zamian za opłatę uiszczoną przez właściciela nieruchomości,
będzie świadczyć usługi polegające na odbiorze od właścicieli
nieruchomości mebli (nie częściej niż raz na kwartał) i zużytego
sprzętu elektrycznego i elektronicznego (nie częściej niż raz w
miesiącu). Harmonogram świadczenia usług przez mobilny punkt
zbiórki odpadów komunalnych będzie podany do publicznej wiadomości
mieszkańcom, w formie ogłoszeń na tablicach ogłoszeń
usytuowanych na terenie Gminy Wielka Nieszawka oraz na stronie
internetowej Gminy Wielka Nieszawka. System mobilnego zbierania
odpadów zacznie funkcjonować od początku 2019 r.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w
tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała,
że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radna
Aniela Grela – zapytała, czy jest skalkulowany koszt odbioru
przez mobilny system zbierania odpadów.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że odbiór będzie się
odbywał w ramach opłat uiszczanych co miesiąc przez właścicieli
nieruchomości. Nie będzie żadnych dodatkowych opłat.
Jeżeli
będzie jakaś nadzwyczajna sytuacja, poza ustalonym grafikiem, można
będzie uzgodnić telefonicznie odbiór odpadów. Grafik zbiórki
będzie ustalony na cały rok.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XLIII/223/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 13 sierpnia
2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie określenia szczegółowego
sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów
komunalnych i ich zagospodarowania w brzmieniu jak na druku 2 –
stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
c)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – zgłosił autopoprawkę do projektu
uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy. Po przekazaniu materiałów
radnym wpłynęła informacja z Krajowego Biura Wyborczego o
przyznaniu dotacji na zadania zlecone z przeznaczeniem na pokrycie
wydatków związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów do
rad gminy i wyborów wójtów w wysokości 98 185 zł. Dokonanie
zmian budżetu związane jest z włączeniem dotacji na zadania
zlecone zgodnie z decyzjami wojewody kujawsko-pomorskiego zarówno po
stroni dochodów jak i wydatków oraz dotacji na wypłatę
wynagrodzenia dla urzędnika wyborczego za udział w szkoleniu.
Ponadto do dochodów włączono dotację z tytułu rekompensaty
utraconych dochodów w podatkach lokalnych od zakładów pracy
chronionej oraz środki europejskie tytułem refundacji na budowę
przedszkola gminnego jako ostateczne rozliczenie. Wobec ukazania się
obwieszczenia ministra środowiska w sprawie średniej krajowej
dochodów gmin i powiatów w 2017 r. przypadającej na jednego
mieszkańca do obliczenia nadwyżki dochodów budżetu gminy
pochodzących z opłat i kar środowiskowych podlegających
przekazaniu na rzecz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w
Toruniu w terminie do 16 sierpnia 2018 r. proponuje się zwiększyć
zarówno dochody jak i wydatki w rozdziale 90019 o kwotę 230.000 zł.
Powyższe wynika z tego, że dochody wynikające z obwieszczenia
znacznie zmniejszyły się w porównaniu do roku poprzedniego i stąd
zgodnie z ustawowym wyliczeniem znacznie więcej środków należy
przekazać do Wojewódzkiego Funduszu. Ponadto zgodnie z
porozumieniem dotyczącym zadania pn. Budowa przystanków kolejowych
w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT City zawartym
pomiędzy PKP a gminą, gmina zobowiązana jest do uzyskania
stosownych certyfikacji zgodności dla podsystemów i składników
interoperacyjności w kolejnictwie i na ich podstawie dokonania
stosownego wystąpienia do UTK o wydanie świadectwa do eksploatacji
wybudowanych i zmodernizowanych elementów infrastruktury, które
jest niezbędne do przekazania poniesionych nakładów do PKP. Koszt
uzyskania świadectwa to 40.000 zł plus VAT 23 %. Proponuje się
włączenie środków na powyższy cel. W związku ze znacznym
wzrostem opłat za energię elektryczną w ramach grupy zakupowej, do
której należy gmina, proponuje się również zwiększyć plan
wydatków zarówno na oświetlenie drogowe jak i opłaty za energię
do zasilania przepompowni. Po dokonaniu powyższych zmian dochody
budżetu wyniosą 29.814.710 zł, wydatki 37.252.174 zł,
deficyt7.437.464 zostanie pokryty z nadwyżki budżetowej z lat
ubiegłych. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej
formie i treści z autopoprawką.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię
komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała,
że komisja na posiedzeniu w dn. 10 sierpnia zaopiniowała projekt
uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że
w perspektywie jest jeszcze budowa dwóch przystanków kolejowych na
terenie gminy (Cierpice i Mała Nieszawka). Trzeba było wcześniej
ustalić opłaty za certyfikaty.
Zastępca
wójta Agnieszka Gołębiowska – odpowiedziała, że obowiązek
uzyskania certyfikatu ciąży na wszystkich beneficjentach programu
BiT City od 2015 r. Do tej pory oferty certyfikacji były na poziomie
100 tys. zł za jeden przystanek. Teraz udało się wynegocjować
niższą cenę i dlatego będzie to obecnie wykonywane. Nie ma na
razie założeń, że powstaną nowe przystanki.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy nie warto zastanowić się
nad generatorem prądu w związku ze wzrostem cen energii
elektrycznej, na własny użytek gminy.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że gmina posiada 3
generatory, które są używane w momencie zaniku napięcia. Jest to
system zbyt drogie przedsięwzięcie, każde włączanie generatora
jest droższe niż zakup energii w ramach grupy zakupowej, bo
generatory funkcjonują w oparciu o olej napędowy, którego cena
jest duża.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XLIII/224/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 13 sierpnia
2018 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok
w brzmieniu jak na druku nr 3 z autopoprawką – stanowi załącznik
nr 5 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów
przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było.
Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy
przyjęła uchwałę jednogłośnie.
d)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 4
przedstawiono projekt uchwały w sprawie zasad udzielania i rozmiaru
zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć
nauczycielom, którym powierzono stanowisko kierownicze oraz
tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów i
logopedów. Uchwała nr XXV/139/01, która regulowała te kwestie,
została podjęta w 2001 r. W związku z wybudowaniem przedszkola
oraz powołaniem od 1 września 2018 r. wicedyrektora Szkoły
Podstawowej w Małej Nieszawce, zaistniała konieczność ustalenia
obowiązkowego tygodniowego wymiaru godzin dla tych stanowisk. Po
konsultacjach z dyrektorami i ze związkami zawodowymi podczas
posiedzenia Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sport ustalono
wymiar godzin: dla dyrektora przedszkola i dyrektorów szkół
podstawowych – 5 godzin, dla wicedyrektora – 8 godzin. Określa
się również tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć
prowadzonych przez pedagogów i logopedów na 22 godziny tygodniowo z
godnie z Kartą Nauczyciela (do tej pory 20 godzin). Wójt wniósł o
przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja na
wspólnym posiedzeniu ze związkami zawodowymi w dn. 10 sierpnia
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała o
nadgodziny, które mogą pojawić się w trakcie roku szkolnego.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że z dn. 1 września
zgodnie z Kartą Nauczyciela nie będą mieli żadnych nadgodzin.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XLIII/225/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 13 sierpnia
2018 r. w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego
obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym
powierzono stanowisko kierownicze oraz tygodniowego obowiązkowego
wymiaru godzin zajęć pedagogów i logopedów w brzmieniu jak na
druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Za jej
przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
Przewodniczący
ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.
Po
przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad.
4
Przewodniczący
Rady oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia
informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
a) Przewodnicząca
Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i
Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że
komisja spotkała się 1 raz, w dn. 9 sierpnia opiniowała materiały
na sesję.
b) Przewodnicząca
Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela –
poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn.
10 sierpnia opiniowała materiały na sesję.
c) Przewodnicząca
Komisji Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska –
poinformowała, że komisja nie spotkała się między
sesjami.
d) Przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria − poinformowała,
że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 10 sierpnia
opiniowała materiały na sesję.
Ad.
5
Przewodniczący
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XLII
sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 27 czerwca 2018 r.
Ad.
6
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – w związku z podjęciem uchwał
dotyczących kwestii zbiórki odpadów, postulowała o ponowne
przeprowadzenia akcji ulotkowej i przypomnienie mieszkańcom, jakie
odpady należy wrzucać do jakiego worka.
Radny
Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:
-
czy będzie prowadzony nabór na fotowoltaikę,
-
w mostku za Aquaparkiem zrobiła się duża dziura i trzeba ją
załatać,
-
na ul. Wierzbowej w kanale w odległości 50 m za ostatnimi
zabudowaniami bobry zrobiły żeremie i zatrzymały odpływ wody. W
wyniku tego na ul. Wierzbowej zrobiła się dziura, po wymyciu drogi
wodą wypływającą z kanałku. Trzeba tamę rozebrać,
-
na ul. Przemysłowej należy wyciąć gałęzie zasłaniające
latarnie,
-
mieszkańcy ul. Majowej skarżą się na słaby odbiór śmieci,
-
poprosił o oczyszczenie tablic informacyjnych ze starych ogłoszeń,
-
czy przewiduje się monitoring placów zabaw,
-
czy wyjaśniła się sprawa zanieczyszczenia wody w Kanale
Nieszawskim.
Radna
Aniela Grela – zapytała, czy gmina nie może interweniować
odnośnie oczyszczenia rowów melioracyjnych, zwłaszcza zarośniętego
rowu przy krajowej drodze nr 273.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała, na jakim etapie
jest budowa ścieżki rowerowej.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – poruszył następujące
kwestie:
-
jedna z mieszkanek 7 lipca złożyła pismo w sprawie demontażu
progu zwalniającego, natomiast mieszkaniec, który mieszka 100 m
dalej, chce budowy progu. Montowane najazdowe progi nie spełniają
swojego zadania, bo są krótkie i można przez nie przejechać z
pełną prędkością. Poprosił o udzielenie odpowiedzi pisemnej
mieszkance na jej pismo,
-
czy gmina otrzymała odpowiedź na wysłane pismo w sprawie remontu
drogi wojewódzkiej nr 200,
-
na ul. Długiej do 1 września ma być utwardzone pobocze przez
wykonawcę, po budowie gazociągu. Czy termin będzie dotrzymany?
-
poprosił radnych z Cierpic o rozpropagowanie wśród mieszkańców
informacji o bezpłatnym szkoleniu w zakresie udzielania pierwszej
pomocy, które odbędzie się w dniu 31 sierpnia w Cierpicach,
-
zaprosił na raj rowerowy trzech sołectw, który odbędzie się 26
sierpnia, można dzwonić do sołtysów i się zapisywać.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, czy
jest ogłoszony przetarg na oświetlenie ul. Piaskowej w ramach
funduszu sołeckiego. Kanał na ul. Topolowej od strony betonowej
jest zarośnięty, poprosiła o jego oczyszczenie. Mieszkańcy
pytają, czy byłaby możliwość zmiany nawierzchni na tym odcinku
drogi, bo jeździ tędy dużo dzieci do szkoły.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – poprosił o wysłanie
gminnego samochodu na Brzozę, aby odebrał zalegające tam odpady
wielkogabarytowe. Mieszkańcy nie mają możliwości, żeby je
przywieźć samodzielnie do punktu zbiórki odpadów. Dobrze by było,
aby nowe pojemniki były odpowiednio opisane na co są przeznaczone,
ponieważ mieszkańcy nie przestrzegają zasad segregacji. Zapytał o
możliwość remontu dalszej części ul. Ciechocińskiej.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – zapytał o nadgodziny w
sytuacji, kiedy któryś z nauczycieli będzie chory i trzeba go
będzie zastąpić.
Mieszkanka
Pani Polak – poruszyła sprawę nieuregulowanej własności
rowu i braku drogi. Z tego powodu nie może rozgraniczyć terenu i
przepisać działek na dzieci.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na poruszone kwestie,
odpowiedział, że:
-
wprowadzając nowy system pojemnikowy gospodarowania odpadami, gmina
przeprowadzi akcję informacyjną w postaci ulotek dla mieszkańców,
po rozstrzygnięciu przetargu,
-
został ogłoszony drugi nabór na fotowoltaikę, jeżeli będą
chętni, gmina złoży wniosek do Urzędu Marszałkowskiego.
Zastępca
wójta Agnieszka Gołębiowska – poinformowała, że został
ogłoszony nabór w ramach działania 3.1. W ramach tego działa jest
możliwość uzyskania dofinansowania na pompy ciepła
powietrze-powietrze, a jest duże zainteresowanie wśród mieszkańców
tym źródłem ciepła. Trzeba będzie dokonać wyboru między
pompami a fotowoltaiką, tym bardziej, że gmina ma złe
doświadczenie z instalacją systemów fotwoltaiki, których montaż
się przeciąga.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – kontynuując odpowiedzi na poruszone
kwestie, odpowiedział, że:
-
instalacja wszystkich systemów fotowoltaiki powinna zostać
zakończona do 25 sierpnia, zgodnie z grafikiem,
-
dziura na mostku przy Olendrze zostanie naprawiona,
-
bobry są pod ochroną i gmina nie może rozebrać żeremia. Zostaną
zrobione zdjęcia i przesłane do wojewódzkiego konserwatora
przyrody. Zazwyczaj na zlecenie konserwatora wybrana firma buduje
sztuczne żeremie w innym miejscu,
-
na czas remontu ul. Majowej zostało wyznaczone miejsce zastępcze,
gdzie mieszkańcy mogli składać worki. MPO tłumaczyło się, że
worków nie odebrano, bo na drodze stały koparki. Ale mimo to można
było przejechać. Dzisiaj rano wszystkie worki zostały zabrane.
Trzeba gminę informować o tego typu sytuacjach, aby mogła
podejmować stosowne działania,
-
monitoring placów zabaw nie jest technicznie łatwy do
zrealizowania, z tego względu, że trzeba gdzieś zamontować
nagrywarkę obrazu, a przy placach zabaw gmina nie posiada swoich
obiektów komunalnych, gdzie można by doprowadzić łącze kamery,
-
kanał Niziny Nieszawskiej został częściowo oczyszczony, od
oczyszczalni ścieków na Dybowie do oczyszczalni ścieków przy
Urzędzie Gminy. Nie jest natomiast skoszony wał przeciwpowodziowy,
mimo interwencji u wojewody,
-
jeżeli chodzi o rów przy drodze nr 273, gmina wystąpi z pismem do
Zarządu Dróg Wojewódzkich z prośbą o jego oczyszczenie,
-
jeżeli chodzi o remont drogi nr 200, Zarząd Dróg Wojewódzkich
odpowiedział, że droga jest w dobrym stanie,
-
jeżeli chodzi o ścieżkę rowerową, został złożony wniosek o
wydawanie pozwolenia na budowę,
-
jeżeli chodzi o progi zwalniające na Kąkolu, jedni chcą, drudzy
nie chcą,
-jest
potwierdzenie firmy wykonującej gazociąg na ul. Długiej, że do
końca sierpnia przywrócą drogę do pierwotnego stanu,
-
oświetlenie na ul. Piaskowej jest w przygotowaniu,
-
nie będzie zmieniana nawierzchnia na ul. Topolowej z tego względu,
że z drogi korzystają samochody ciężarowe z Marwitu, przewożące
warzywa z pól popegeerowskich. Z asfaltu nie pozostałoby ani śladu,
z kolei płyty betonowe są bardziej wytrzymałe. Ustalono, że
ciężarówki Marwitu mogą poruszać się tylko po tej drodze,
-
meble z Brzozy zostaną odebrane traktorem z przyczepą w tym
tygodniu,
-
na dalszy remont ul. Ciechocińskiej należy zarezerwować środki w
budżecie gminy na 2019 rok,
-
rów przy nieruchomości p. Polak do nikogo nie należy, nie ma
księgi wieczystej, nie jest to własność ani gminy, ani żadnego z
mieszkających tam mieszkańców, nie ma właściciela. W związku z
tym istnieje problem z rozgraniczeniem gruntu. Gmina spróbuje
ustalić, co można w tej sprawie zrobić. Sprawa jest skomplikowana,
bo starosta, który reprezentuje Skarb Państwa, nie jest
zainteresowany przejęciem rowu, bo jak go przejmie, będzie musiał
go czyścić. Nie ma też podstawy prawnej, żeby przekazać go
gminie. Droga jest wyrysowana w planie zagospodarowania
przestrzennego, ale nie jest geodezyjnie wydzielona przez właścicieli
terenu. Jest to więc droga umowna. Kwestia rozgraniczenia leży po
stronie właścicieli nieruchomości. Jeżeli złożą wniosek o
geodezyjny podział nieruchomości, gmina zajmie się nim w trybie
pilnym.
Radny
Mieczysław Kociucki – zauważył, że nie można dokonać
rozgraniczenia terenu ze względu na rów, który nie ma właściciela.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że ten problem dotyczy
tylko p. Polak i radnego Kociuckiego, pozostałe tereny mają
wytyczone granice, na których geodeta może bazować. Nie jest to w
kompetencji gminy, tylko starostwa. Gmina szukała różnych starych
dokumentów, na których można by się oprzeć. Postara się jakoś
pomóc.
Radny
Mieczysław Kociucki – zapytał o przetarg na budowę Centrum
Obsługi mieszkańców.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zostanie ogłoszony po
wyborach. Generalnie nie ma ludzi do pracy w firmach budowlanych.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiadomiła o
kradzieżach, głównie rowerów, które miały miejsce w ostatnim
czasie na terenie gminy i dewastacjach przy altankach koło GCK.
Altanka na kamerze nie jest w nocy widoczna. Są kamery skierowane na
teren sportowy, ale nie na otoczenie.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że na nagraniach z kamery
trudno jest rozpoznać kogoś w nocy, widać tylko sylwetkę. Co do
kradzieży w ostatnim czasie, mieszkańcy wynajmują obcokrajowcom
mieszkania i całe budynki, nie meldując ich. Zwrócił się z
apelem, aby każdy spojrzał, jak to w jego sąsiedztwie wygląda.
Gmina Wielka Nieszawka sytuuje się na przedmieściach dużego
miasta, dlatego jest na terenie gminy wielu ludzi z różnych stron
świata. Każdy z mieszkańców chce zarobić, i nic więcej go nie
interesuje. Wcześniej takich bezpardonowych kradzieży nie było.
Żaden monitoring tego nie załatwi, mieszkańcy muszą dbać o
własne bezpieczeństwo.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – stwierdziła, że
Ukraińcy mieszkający na terenie gminy, to ludzie, którzy
przyjechali zarobić, a nie kraść.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie mówił o
Ukraińcach. Jest dużo ludzi z zewnątrz, którzy pojawili się na
terenie gminy.
Przewodniczący
Rady Gminy – poinformował, że zgodnie z ustawą o
samorządzie gminnym radni składają oświadczenia
majątkowe na dwa miesiące przed końcem kadencji. Kadencja kończy
się 16 listopada. Powiedział, że Narodowa Rada Ekologiczna
przyznała gminie nagrodę „Ekojanosik 2018” za proekologiczne
działania na rzecz obniżenia poziomu niskiej emisji oraz poprawę
wrażliwości ekologicznej mieszkańców. Nagrodę odebrał w lipcu w
Warszawie p. wójt.
Ad.
7
Przewodniczący
Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski podziękował zebranym za
wzięcie udziału w XLIII sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął
obrady.
Protokołowała:
Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ewa Wróblewska-Kucharska (-) Ireneusz Śmiechowski