Protokół nr XLII/2018 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 27 czerwca 2018 r.
Protokół nr XLII/2018
z sesji Rady Gminy Wielka, która odbyła się w dniu 27 czerwca 2018 roku
w godzi od 9:00 do 11:45 w Gminnym Centrum Kultury w Małej Nieszawce
Obecni
wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do
protokołu.
Proponowany porządek obrad:
1.
Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie
quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XLI sesji, która odbyła się w
dniu 30 maja 2018 roku.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał
w sprawie:
a) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości
gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 298/8)
(druk nr 1),
b)
wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w
miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 298/10) (druk nr 2),
c)
wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w
miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 298/12, 298/14) (druk nr 3),
d)
wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w
miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 389/12, 389/15, 389/23) (druk
nr 4),
e)
wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w
miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 375/20) (druk nr 5),
f)
wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w
miejscowości Cierpice (dz. nr 69/40) (druk nr 6),
g)
wyrażenia zgody na wykoszenie traw na użytkach ekologicznych,
będących w kompetencji Rady Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 7),
h)
w sprawie ustalenia na terenie gminy Wielka Nieszawka maksymalnej
liczby zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych oraz
zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych
(druk nr 8).
4.
Informacja dotycząca funkcjonowania Referatu Technicznego w Urzędzie
Gminy w 2017 roku (druk nr 9).
5.
Informacja z działalności Centrum Sportu i Rekreacji „Olender”
sp. z o.o. w Wielkiej Nieszawce za okres od 01.01.2017 do 31.12.2017
r. (druk nr 10).
Przerwa
6. Informacja z działalności Komisji
między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
7.
Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych
uchwał.
8. Interpelacje i wolne wnioski.
9.
Zakończenie sesji.
Ad.
1
a)
XLII sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie
powitał Pana Wójta, Panią Zastępcę Wójta, Panią Skarbnik,
Panią Mecenas, Panie i Panów Radnych, Sołtysów oraz zaproszonych
gości, w tym po raz pierwszy prezesa CSiR „Olender” Pana Piotra
Ratke, przewodniczącą radny nadzorczej CSiR „Olender” Panią
Grażynę Jasińską oraz mieszkańców gminy.
Przewodniczący
stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych
obecnych jest 14 (nieobecny radny Michał Dąbrowski), co oznacza, że
jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i
opinii.
b)
Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag
do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na
sesję.
Radni
nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący
poddał pod głosowanie porządek obrad XLII sesji Rady Gminy. Za
jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła porządek
obrad XLII sesji jednogłośnie.
Ad.
2
Przewodniczący
Rady poinformował, że do biura Rady Gminy wpłynęły sugestie
co do treści protokołu z XLI sesji, która odbyła się w dniu 30
maja 2018 r., które zostały naniesione. W związku z tym poddał
pod głosowanie przyjęcie protokołu z XLI sesji. Za jego przyjęciem
głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów
wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w
wyniku głosowania protokół z XLI sesji został przyjęty przez
Radę Gminy jednogłośnie.
Ad.
3
a)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat
(druk nr 1).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 1
przedstawiono projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie
przez Gminę w drodze darowizny prawa własności nieruchomości
gruntowej oznaczonej geodezyjnie numerem działki 298/8 o pow. 0,0161
ha w miejscowości Mała Nieszawka. Działka ta stanowi drogę
wewnętrzną, część ul. Piaskowej, do działek budowlanych. Wójt
wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w
tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała,
że komisja na posiedzeniu w dn. 25 czerwca zaopiniowała projekt
uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, z czego wynika nagły przypływ
przejmowania działek pod budowę dróg przez gminę, na sesji będzie
procedowanych kilka uchwał w tej sprawie.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że przejęcia działek
wynikają z wniosków, które wpływają od ich właścicieli. Gmina
rozpoczyna procedurę przejęcia, na co musi wyrazić zgodę rada
gminy, przyjmując stosowną uchwałę.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – wyraziła
nadzieję, że po przejęciu działek pod drogę ul. Piaskową
projekt na 2018 r. rady sołeckiej i sołtysa dotyczący oświetlenia
tej ulicy zostanie zrealizowany.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że wyrażenie woli nabycia
działki przez radę gminy nie oznacza, że działka staje się
automatycznie własnością gminy. Konieczne jest podpisanie aktu
notarialnego. Czasami jest to niemożliwe, bo okazuje się, że w
księdze wieczystej znajdują się wpisy obciążające nieruchomość.
Przewodniczący
Rady Gminy zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę
nr XLII/214/2018 rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 27 czerwca
2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości
gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 298/8)
w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do
protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
b)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 2
przedstawiono projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie
przez Gminę w drodze darowizny prawa własności nieruchomości
gruntowej oznaczonej geodezyjnie numerem działki 298/10 o pow.
0,0162 ha w miejscowości Mała Nieszawka. Działka ta stanowi drogę
wewnętrzną, dalszą część ul. Piaskowej, do działek
budowlanych. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej
formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w
tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała,
że komisja na posiedzeniu w dn. 25 czerwca zaopiniowała projekt
uchwały pozytywnie. Dodała, że 3 uchwały dotyczą tej samej ulicy
i wynika to z tego, że są różni właściciele tych działek.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XLII/215/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca
2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości
gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr
298/10) w brzmieniu jak na druku 2 – stanowi załącznik nr 3 do
protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
c)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 3
przedstawiono projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgodę na nabycie
przez Gminę w drodze darowizny, prawa własności nieruchomości
gruntowej oznaczonej geodezyjnie numerami działek 298/12, 298/14 o
łącznej pow. 0,0337 ha w miejscowości Mała Nieszawka. Jest to
dalsza część ul. Piaskowej. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w
przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w
tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała,
że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XLII/216/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca
2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości
gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. o nr
298/12, 298/14) w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik
nr 5 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów
przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było.
Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy
przyjęła uchwałę jednogłośnie.
d)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, na druku nr 4
przedstawiono projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgodę na nabycie
przez Gminę w drodze darowizny, prawa własności nieruchomości
gruntowej oznaczonej geodezyjnie numerami działek 389/12, 389/15,
389/23 o łącznej pow. 0,0296 ha w miejscowości Mała Nieszawka.
Jest to przedłużenie ul. Brązowej, która na całej długości
jest własnością prywatną. Następna uchwała będzie dotyczyła
tej części. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej
formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w
tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała,
że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XLII/217/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca
2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości
gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. o nr
389/12, 389/15, 389/23) w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi
załącznik nr 6 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14
radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się
nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada
Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
e)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, na druku nr 5
przedstawiono projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgodę na nabycie
przez Gminę w drodze darowizny, prawa własności nieruchomości
gruntowej oznaczonej geodezyjnie numerem działki 375/20 o pow.
0,0779 ha w miejscowości Mała Nieszawka. Jest to ciąg ul. Brązowej
od ul. Toruńskiej do fragmentu, na nabycie którego radni wyrazili
przed chwilą zgodę. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w
przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w
tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała,
że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że
dobrze, że działki są przejmowane przez gminę. Mówiono o tym
kilkakrotnie, aby przejmować działki chociaż za symboliczną
złotówkę za metr, a nie nieodpłatnie. Nadal nie ma uregulowania w
tej sprawie. Przy przyszłych regulacjach należałoby zapłacić 1-2
zł właścicielem przekazywanych pod drogi nieruchomości.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że wszyscy mieszkańcy,
którzy złożyli wnioski, złożyli je dobrowolnie. Przejmowane
nieruchomości powstały jako drogi wewnętrzne po podziale przez
właścicieli gruntów na działki budowlane. Przejęcie przez gminę
nieruchomości oznacza, że w przyszłości trzeba będzie na nich
wybudować drogę, a koszt wybudowania drogi jest bardzo duży. Gmina
nie ma obowiązku przejmowania tych działek, bo są to drogi
wewnętrzne, dojazdowe. Te, które są drogami strategicznymi i
wynikają z miejscowego planu zagospodarowania terenu, są nabywane
przez gminę za cenę oszacowaną przez biegłego, jako odszkodowanie
za przejęty przez gminę z mocy prawa grunt. Innych przypadków nie
ma.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – powiedział, że dobrze, iż
powstają nowe drogi i nowa infrastruktura. Trzeba by się zająć
drogami, które już istnieją, i są w fatalnym stanie. Taką drogą
jest główna droga przez Brzozę ul. Ciechocińska. Poprosił o
ujęcie jej remontu w przyszłych planach inwestycyjnych. Podziękował
wójtowi za kontrolę i duży wkład w odtworzenie ul. Ciechocińskiej
po budowie magistrali wodnej z Torunia do Ciechocinka. Remontu
wymagają dalsze jej odcinki.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XLII/218/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca
2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości
gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr
375/20) w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 7 do
protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów
przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było.
Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy
przyjęła uchwałę jednogłośnie.
f)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, na druku nr 6
przedstawiono projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgodę na nabycie
przez Gminę w drodze darowizny, prawa własności nieruchomości
gruntowej oznaczonej geodezyjnie numerem działki 64/40 o pow. 0,4019
ha w miejscowości Cierpice. Jest to ciąg komunikacyjny przez
osiedle, droga o nazwie ul. Wspólna. Wójt wniósł o przyjęcie
uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w
tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała,
że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie. Należy
poprawić w treści uchwały błąd, jest obręb Mała Nieszawka
powinien być obręb Cierpice.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poprosił radnych o naniesienie poprawki
w projekcie uchwały.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała,
dlaczego tak szybko nieruchomość jest przejmowana, skoro działki
nie są jeszcze zabudowane, czy to oznacza, że wkrótce powstanie
tam droga z kostki.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że decyzje inwestycyjne
podejmuje rada gminy. Na początku kadencji przyjęto harmonogram
budowy dróg, określając kolejność ich realizacji. Są ulice,
które nie są do dzisiaj zabudowane i drogi te nie są realizowane.
Na osiedlu w Cierpicach są wybudowane 3 budynki mieszkalne. Część
działek jest sprzedana i w niedalekiej przyszłości powstaną na
nich budynki.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XLII/219/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca
2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości
gruntowej, położonej w miejscowości Cierpice (dz. nr 69/40) w
brzmieniu jak na druku nr 6 z autopoprawką – stanowi załącznik
nr 8 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów
przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było.
Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy
przyjęła uchwałę jednogłośnie.
g)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 7).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, na druku nr 7
przedstawiono projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na
wykoszenie traw na użytkach ekologicznych, będących w kompetencji
rady gminy. Nadleśnictwo Gniewkowo zwróciło się z wnioskiem o
wyrażenie zgody na wykonanie jednorazowego koszenia traw na użytkach
ekologicznych usytuowanych w obrębie Popioły na działkach, których
numery podano w projekcie uchwały. Powyższy zabieg umożliwi
zwierzynie leśnej łatwiejszy dostęp do bardziej wartościowej
naturalnej karmy, ponadto zostanie zachowany dotychczasowy charakter
użytków ekologicznych. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w
przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w
tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała,
że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XLII/220/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca
2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na wykoszenie traw na użytkach
ekologicznych, będących w kompetencji Rady Gminy Wielka Nieszawka w
brzmieniu jak na druku nr 7 – stanowi załącznik nr 9 do
protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów
przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było.
Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy
przyjęła uchwałę jednogłośnie.
h)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 8).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, na druku nr 8
przedstawiono projekt uchwały w sprawie ustalenia na terenie gminy
maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów
alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania
napojów alkoholowych. Nowe zapisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości
nakazują wprowadzenie limitów dla wszystkich rodzajów napojów
alkoholowych, według zawartości alkoholu. Proponuje się, aby limit
na wszystkie rodzaje napojów alkoholowych dla zezwoleń wydawanych
na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w
miejscu sprzedaży oraz do spożycia poza miejscem sprzedaży ustalić
na poziomie po 15 zezwoleń. Na dzień 13 czerwca na terenie gminy
funkcjonowało 18 placówek, w których sprzedawany lub podawany jest
alkohol, w tym 8 lokali gastronomicznych i 10 sklepów. Zaproponowana
liczba zezwoleń zachowuje dotychczasowy limit wynikający z
poprzedniej uchwały z 2013 r. i nie powoduje utraty zezwoleń dla
działających już punktów, a jednocześnie daje jeszcze możliwość
wydania zezwoleń nowym podmiotom. Na temat liczby punktów sprzedaży
wypowiedziały się rady sołeckie, opiniując pozytywnie projekt
uchwały. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości zobowiązuje radę gminy
do wskazania minimalnej odległości miejsc sprzedaży i podawania
napojów alkoholowych od szkół, przedszkoli, placówek
kulturalno-oświatowych, obiektów sportowych i obiektów kultu
religijnego. Odległość tą ustalono, po dokonaniu dokładnych
pomiarów, na nie mniej niż 90 metrów (w poprzedniej uchwale 100 m)
od wyżej wymienionych obiektów. Wygląda to następująco: Dino od
przedszkola 225 m, sklep spożywczy na ul. Toruńskiej w Małej
Nieszawce od szkoły 126 m, od cmentarza 94 m, w Cierpicach sklep od
wejścia do szkoły przy ul. Szkolnej 214 m, od cmentarza 137 m. Wójt
wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała o sprzedaż napoi
alkoholowych w restauracji CSiR Olender, czyli w obiekcie sportowym.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że jest to obiekt
rekreacyjny.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zaproponował, żeby przełożyć
przyjęcie uchwały na następną sesję, aby przeanalizować
przypadek „Olendra”, obiektu rekreacyjno-sportowego.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że nie ma takiej potrzeby,
gdyż CSiR Olender jest obiektem rekreacyjnym komercyjnym, a nie
typowym obiektem sportowym, ponieważ obiekty sportowe są publicznie
dostępne, nieodpłatnie.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XLII/221/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca
2018 r. w sprawie ustalenia na terenie gminy Wielka Nieszawka
maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów
alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania
napojów alkoholowych w brzmieniu jak na druku nr 8 – stanowi
załącznik nr 10 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 10
radnych, głosów przeciwnych nie było, 4 osoby wstrzymały się od
głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada
Gminy przyjęła uchwałę większością głosów.
Ad.
4
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 9).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, na druku nr 9
przedstawiono informację dotyczącą funkcjonowania Referatu
Technicznego w Urzędzie Gminy w 2017 r. Na sesji obecny jest
kierownik referatu p. Janusz Żurawski, który może odpowiedzieć na
pytania.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w
tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała,
że komisja zaopiniowała informację pozytywnie, po wyjaśnieniu
wszystkich wątpliwości przez p. Żurawskiego.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy kierownikowi referatu
technicznego wiadomo, że oczyszczalnia ścieków w ostatnim czasie
nie działa, jak powinna. Nieczystości wpływają do Kanału
Nieszawskiego.
Radny
Mieczysław Kociucki ‒ zapytał w ilu procentach jest
wykorzystana oczyszczalnia ścieków i jakie są jej rezerwy.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, jakiego sprzętu brakuje i
jakie są braki kadrowe.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – stwierdził, że jest to
najlepiej działający referat, z którym współpracuje. Wystarczy
sygnał, a są podejmowane natychmiast odpowiednie i skuteczne
działania, niezależnie czy chodzi o awarie, odśnieżanie czy
elektryczność. Wyraził nadzieję, że dobra działalność
referatu zostanie doceniona również w sposób finansowy. Pracownicy
pracują bardzo ofiarnie, są w pełni zaangażowani, a problemów
jest bardzo dużo, zwłaszcza z kanalizacją.
Kierownik
Referatu Technicznego Janusz Żurawski – odpowiedział, że:
-
przepustowość oczyszczalni wynosi 710 m³ na dobę, a przypływy
wynoszą 500-600 m³, czyli są jeszcze rezerwy,
-
co do kanału, pobrane zostały próbki wody, woda była mętna, ale
teraz jest już czysta, widać dno kanału, trzeba poczekać na
wyniki kontroli,
-
została podpisana umowa na modernizację oczyszczalni, został
przekazany plac budowy,
-
w zeszłym roku ubył jeden pracownik, który przeszedł na rentę, w
jego miejsce jest zatrudniony inny kierowca ciągnika, w tym roku od
kilku miesięcy choruje elektryk, został przyjęty pracownik na
zastępstwo,
-
nie ma problemu ze sprzętem, są pługi do odśnieżania, zakupiono
nową przyczepę asenizacyjną.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała,
dlaczego wyjazdowe zespoły są 1-osobowe, chodzi szczególnie o
dyżury popołudniowe i nocne. W momencie np. awarii studzienek
kanalizacyjnych, istnieje zagrożenie, że wydzielający się
siarkowodór może wywołać zatrucie pracownika i nikt nie będzie
wiedział, że coś się stało.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – zapytał, czy jest
możliwość zwiększenia kadry referatu. 1-osobowa obsługa nie jest
wystarczająca ze względu na ilość zgłaszanych usterek, np.
naprawa chodników, wykaszanie placów zabaw, wypełnianie łuków na
zakrętach dróg, które nie są usuwane lub usuwane z opóźnieniem
właśnie ze względu na szczupłą obsadę. Są to sprawy istotne
dla bezpieczeństwa mieszkańców. Zapytał, czy może nie ma
chętnych do tej pracy.
Radna
Aniela Grela – stwierdziła, że wysypywanie łuków jest pracą
bez sensu, bo za 2 dni autobus lub cięższe auto wyrzuci nawieziony
materiał na drogę, co stwarza jeszcze większe zagrożenie dla
rowerzystów i samochodów. Cykliczne wsypanie kamienia zwiększa
nakłady pracy i koszty. Konieczne i trwalsze byłoby wyasfaltowanie
łuków.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że od 2 lat szuka się
właściwej technologii na wypełnienie łuków, ale rozwiązania
nadal nie ma.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, skąd zdaniem kierownika
referatu technicznego pojawiła się mętna i śmierdząca woda w
kanale, czy nie jest to wina oczyszczalni ścieków.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – dodał, że taka woda pojawia się
regularnie od kilku miesięcy.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że gmina nie jest
właścicielem dróg, o których mowa w związku z łukami na
zakrętach, są to tereny leśne. W celu poszerzenia dróg (mają 3,5
m szerokości) gmina wykupuje od Lasów Państwowych nieruchomości,
np. na ul. Ogrodowej pod ścieżkę rowerową i poszerzenie drogi w
celu złagodzenia łuku. Kiedy budowano te drogi, nikt nie
przypuszczał, że będą nimi jeździć autobusy. Powstały nowe
osiedla, wzrosła liczba mieszkańców, pojawiły się problemy
natury komunikacyjnej, które sukcesywnie się rozwiązuje. Dlatego
wykupuje się tereny pod poszerzenie dróg, aby autobusy bezpiecznie
jeździły, szczególnie na zakrętach, które obecnie są pod kątem
prostym. Co do oczyszczalni ścieków, odpowiedzialność spoczywa na
wszystkich, a nikt z radnych wcześniej nie zabierał w tej sprawie
głosu, to gmina wyliczyła, że trzeba ją zmodernizować,
przebudować i dostosować do aktualnych potrzeb. Wodę z kanału
bada Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska, bo gmina razem z
WIOŚ próbowała dociec, skąd ta ciecz w wodzie się pojawiła. Po
sporządzeniu raportu z badania próbek będzie wiadomo.
Kierownik
Referatu Technicznego Janusz Żurawski – poinformował, że
oczyszczalnia została wybudowana w 1996 r. i po to jest remont i
modernizacja, aby ją dostosować do rosnących potrzeb i aby służyła
kolejne lata. Był problem ze znalezieniem wykonawcy, można było
rozpocząć prace pół roku wcześniej, ale nie było oferentów.
Kłopoty z oczyszczalnią pojawiły się dopiero teraz.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – ponowił pytanie, czy
planuje się zatrudnić dodatkowych pracowników, czy może nie ma
chętnych.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że wszędzie są problemy
kadrowe, wszędzie brakuje ludzi. Gdyby stan osobowy był w 100 %
dyspozycyjny, referat byłby w stanie poradzić sobie z wszystkimi
zadaniami. Jeżeli brakuje 2 pracowników (na zwolnieniu, w tym 1
elektryk na długotrwałym zwolnieniu), i trzeba zapewnić
funkcjonowanie od godziny 6 do 22, to pojawiają się problemy i
referat nie jest w stanie wszystkiego zrobić. Pozyskanie elektryka z
uprawnieniami sepowskimi do obsługi urządzeń i transformatorów
jest bardzo trudne, ale udało się pozyskać takiego pracownika.
Wiadomo, że jest problem na jednym bloku oczyszczalni, bo ma ona 22
lata, pracownicy robią, co mogą, żeby system dobrze działał.
Można było rozpocząć modernizację wcześniej, ale nie było
chętnych. Na pewno nic z oczyszczalni ścieków nie jest zrzucane
świadomie do kanału. Regularnie są prowadzone badania. Jeżeli coś
się zdarzyło, to leży to po stronie sprzętu lub ludzi. Trzeba
czekać na wynik kontroli.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Informację
dotyczącą funkcjonowania Referatu Technicznego w Urzędzie Gminy w
Wielkiej Nieszawce w 2017 r. w brzmieniu jak na druku nr 9 –
stanowi załącznik nr 11 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało
14 radnych, głosów przeciwnych nie było, nikt nie wstrzymał się
od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada
Gminy przyjęła informację jednogłośnie.
Ad.
5
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 10).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, na druku nr 10
przedstawiono sprawozdanie zarządu z działalności Centrum Sportu i
Rekreacji Olender w Wielkiej Nieszawce za rok obrachunkowy od
1.01.2017 r. do 31.12.2017 r. Po analizie 3 ostatnich lat zyski
spółki netto po odliczeniu podatku przedstawiają się następująco:
2015 – 465 195 zł, 2016 – 629 810 zł, 2017 –
787 508 zł, co jest bardzo dobrym wynikiem, z czego należy się
cieszyć i być dumnym. Poprosił przewodniczącą rady nadzorczej o
przedstawienie wyników finansowych za 2017 r.
Przewodnicząca
Rady Nadzorczej Grażyna Jasińska – powiedziała, że w 2017
r. spółka uzyskała najwyższy do tej pory zysk netto, na co wpływ
miała sprzedaż. Przychody w 2016 r. wyniosły 6 mln 75 tys.
zł, w 2017 r. 6 mln 369 tys. zł (wzrost o 4,84 %).
Obecnie cały kapitał zakładowy wynosi ponad 3 mln zł (przy
kapitale założycielskim 500 tys. zł). Zysk netto za 2017 r. jest
najwyższy, jeśli chodzi o działalność Olendra od jego otwarcia w
2011 r. Jeśli chodzi o przewidywane kierunki rozwoju na 2018 r. jest
to dalsze pozyskiwanie nowych klientów, zarówno na część
basenową, jak i rekreacyjną i hotelową (duże obłożenie związane
z konferencjami) oraz zwiększanie udziału restauracji i kawiarni w
przychodach spółki, stąd zmiana i dostosowanie menu do potrzeb
gości i mieszkańców gminy. Reasumując, sam wypracowany zysk netto
mówi wszystko na temat działalności spółki.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja
zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie, niemniej jest kilka pytań,
które radni chcieliby zadać.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radna
Aniela Grela – poprosiła o wyjaśnienie statystyk. W
sprawozdaniu za 2017 r. podana kwota za 2016 r. (6 mln 75 tys. zł),
różni się od kwoty ze sprawozdania z ubiegłego roku za 2016 r. (6
mln 717 tys. zł) o 640 tys. zł.
Przewodnicząca
Rady Nadzorczej Grażyna Jasińska – wyjaśniła, że
sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem zarządu do KRS
prezentowane jest łącznie w wartościach netto, przychody netto a
przychody brutto (pokazane w statystyce) to są dwie różne
wartości. Przychody netto są zatwierdzane przez biegłego
rewidenta, który co roku bada bilans spółki i rachunek zysków i
strat. Natomiast radnym prezentowane są obroty (przychody) czyli
statystyka brutto (przed odjęciem podatku VAT). Tych dwóch wartości
netto i brutto nie można ze sobą porównywać. Przyjmuje uwagę i w
następnym sprawozdaniu statystyki będą opisywane bardziej
czytelnie, skoro te dwa pojęcia netto i brutto okazały się
niezrozumiałe.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała, czy podany przychód
za 2017 r. jest przychodem brutto czy netto.
Przewodnicząca
Rady Nadzorczej Grażyna Jasińska – odpowiedziała, że na
potrzeby statystyki w sprawozdaniu finansowym i sprawozdaniu zarządu
podaje się przychód netto 6 mln 369 zł, a w prezentacji przychód
brutto 7 mln 35 tys. zł, aby pochwalić się statystykami obrotu.
Przychód netto (bez podatku VAT) nie może być równy przychodowi
brutto (przychód z podatkiem VAT), są to dwie różne wartości.
Radna
Aniela Grela – zapytała, z czego wynika tak duża różnica
między planowanym zyskiem brutto z działalności podstawowej a
uzyskanym wynikiem (o ponad 588%). Czy wynika to z niewłaściwego
planowania czy nierealizowania zaplanowanych inwestycji.
Przewodnicząca
Rady Nadzorczej Grażyna Jasińska – odpowiedziała, że
faktycznie nie udało się zrealizować wszystkich zaplanowanych
inwestycji na 2017 r., ale jednocześnie ciężko jest zaplanować
przychody. Planuje się bardziej ostrożnie i jeżeli okaże się, że
wynik jest lepszy niż zakładano, można się cieszyć z tego faktu.
Należy uznać to na plus, że sprzedaż i zysk okazały się
większe, niż planowano.
Radna
Aniela Grela – zapytała, czy podjęto działania w celu
pozyskania funduszy zewnętrznych na rozbudowę infrastruktury
zewnętrznej.
Przewodnicząca
Rady Nadzorczej Grażyna Jasińska – odpowiedziała, że na
chwilę obecną nie podjęto takich działań ze względu na to, że
spółka dysponuje wysokim kapitałem własnym, który pozwala
inwestować do wysokości kapitału rezerwowego na inwestycje.
Aquapark dysponuje wypracowaną przez wszystkie lata działalności
gotówką. Ponadto do tej pory plany rozwojowe nie do końca zostały
zrealizowane, planuje się dalszy rozwój obiektu o część hotelową
i rekreacyjną.
Radna
Aniela Grela – zapytała, w jakim ewentualnie terminie planuje
się rozpoczęcie tych inwestycji, typu wodny plac zabaw dla dzieci,
rozbudowa hotelu, korty tenisowe.
Prezes
CSiR Olender Piotr Ratke – poinformował, że pracownia
architektoniczna przygotowująca w ubiegłym roku koncepcję wodnego
placu zabaw, na początku kwietnia br. wycofała się ze współpracy,
gdyż podjęła inną inwestycję i nie dysponowała rezerwą
czasową. Zakładany przez pracownię koszt budowy to kwota 1,3 mln
zł, natomiast ewentualny wykonawca, z którym nawiązano kontakt,
wycenił niecką o pow. 150 m² na 900 tys. zł netto, technologię
basenową na ok. 0,5 mln zł, wybudowanie 3 kondygnacji po 150 m²
każda, łącznie 450 m² (wybudowanie 1 m² to koszt o. 4-5 tys.
zł), co daje całkowitą kwotę realizacji inwestycji ok. 2,3-2,5
mln zł. Inwestycja z pewnością poprawiłaby atrakcyjność
obiektu, wpłynęłaby pozytywnie na decyzje zakupowe klientów, i
przyniosłaby duży zwrot. Prowadzone są wstępne rozmowy z
architektami w kierunku rozbudowy skrzydła hotelowego o 16 pokoi z
34 miejscami noclegowymi, czyli w sumie ok. 450 m² na piętrze plus
450 m² na parterze, gdzie można by zrobić bazę zabiegową, aby
sprzedawać turnusy rehabilitacyjne, i 450 m² podziemia do
wykorzystania na administrację. W planie trzeba wziąć pod uwagę
rozplanowanie innych działów, które są w obiekcie, i możliwości
punktu gastronomicznego. Inwestycję należy rozsądnie przygotować,
tak aby służyła bezawaryjnie przez wiele lat. Koszt skrzydła to
ok. 6 mln zł. Spółka posiada do dyspozycji niecałą połowę i
trzeba będzie poszukać środków zewnętrznych, albo zwrócić się
do radnych z wnioskiem o zapisanie funduszy w budżecie gminy. Z
mniejszych inwestycji, rozpoczęto budowę boiska wielofunkcyjnego (z
kortem tenisowym) z bezpieczną nawierzchnią na nieużywanej części
parkingu, po zniwelowaniu terenu. Druga inwestycja na ten rok to
zmiana przeznaczenia jednego z pomieszczeń na poziomie minus 1 na
bawialnię dla dzieci z prawdziwego zdarzenia.
Radna
Aniela Grela – zapytała, czy nawiązano współpracę z muzeum
etnograficznym w Wielkiej Nieszawce i jakie są to formy współpracy.
Ile jest rowerów do wypożyczenia i innego sprzętu? Jakie działania
są podejmowane w celu poprawy wizerunku aquaparku poprzez nasadzenia
zieleni.
Prezes
CSiR Olender Piotr Ratke – odpowiedział, że odbyło się
spotkanie z zastępcą dyrektora muzeum w Toruniu. Jest kilka
wspólnych wniosków co do współpracy. Jeden obiekt reklamuje drugi
przez wystawienie materiałów reklamowych (ulotki, roll-up,
wyświetlanie na ekranach filmików o muzeum w Olendrze, prezentacja
zdjęć muzeum). Rowerów jest 6, do wypożyczenia w recepcji
hotelowej. W restauracji nie tylko zmieniono menu, ale wprowadzono
nowe smaki i nowe propozycje sommeliera (karta dobrych win w
przystępnych cenach). Jest nowy wystrój w restauracji: zasłony,
nowe obrusy, kwiaty, na tarasie restauracyjnym będą nowe nasadzenia
w skrzyniach.
Radny
Krzysztof Czarnecki – powiedział, że panie pracujące w
firmach zewnętrznych sprzątających obiekt, na które się
skarżyły, wiązały wielką nadzieję ze zmianą prezesa. Czy
został zrobiony porządek z firmą obecnie obsługującą Olendra,
czy planuje się w przyszłości zatrudnienie tych pań bezpośrednio
na umowę o pracę przez Olendra, czy prezes widzi jakieś istotne
usterki mające wpływ na funkcjonowanie całego obiektu.
Prezes
CSiR Olender Piotr Ratke – poinformował, że panie sprzątające
wyraziły mu duże niezadowolenie ze współpracy z firmą
sprzątającą, wybraną w trybie przetargowym. Wysłał upomnienie
do firmy pierwszego dnia swojej pracy. Ostatecznie na firmę została
nałożona kara finansowa, oprócz tego w ramach kary firma umyła
przeszklenia, panie dostały podwyżkę i premie, bo w kwietniu i
maju miały bardzo ciężkie warunki pracy. Widząc, w jakich
warunkach pracują te panie, skierował dużo siły i energii, aby
doprowadzić do normalności. Właściciel firmy miał problemy z
zatrudnieniem personelu, na co sam sobie zapracował. Dopiero od
końca maja jest pełny skład osobowy. Powstało trochę zaległości
na obiekcie, jeżeli chodzi o doczyszczanie, bo panie fizycznie nie
były w stanie wszystkiego zrobić. Przeprowadzono audyt z udziałem
właściciela firmy.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – przyłączył się do prośby radnego
Czarneckiego, żeby zatrudnić panie na umowę o pracę. Rynek pracy
się zmienia, szczególnie rynek usług. Dwie panie pracują od kilku
lat w Olendrze, jedna od samego początku, która po nieskutecznych
prośbach kierowanych do właściciela firmy sprzątającej o
normalne zatrudnienie na umowę o pracę, odeszła gdzieś indziej.
Uważa, że jeżeli ktoś pracuje w firmie sprzątającej w tym samym
obiekcie, w trzeciej lub czwartej z kolei, to znaczy, że się
sprawdza i warto by było zatrudnić taką osobę na stałe na
podobnym stanowisku i dać jej możliwość rozwoju. Warto zastanowić
się nad zatrzymaniem pracowników, którzy ostatnio odchodzą z
powodów finansowych, bo chcą się rozwijać. Zdaniem mieszkańców
restauracja ma bardzo słaby wystrój, w porównaniu do wysokiego
poziomu serwowanego jedzenia, natomiast z drugiej strony ceny są
zbyt wygórowane dla klienteli korzystającej z basenu. Warto by
zastanowić się nad zmianą formuły, aby każdy wychodząc z basenu
mógł sobie pozwolić na pójście do restauracji. Czy zastanawiano
się nad zmianą terminu wymiany wody w czasie przerwy
technologicznej. Najmniej gości przyjeżdża w grudniu, a przerwa
jest we wrześniu. Przyłącza się do prośby o zagospodarowanie
terenu z przodu i z tyłu o zieleń. Uznał, że przewodnicząca rady
nadzorczej nieadekwatne odpowiedziała na pytania radnych pań Greli
i Wieczerzak-Małysz na temat różnic w prezentowanych w
sprawozdaniach kwotach przychodów. Radni złożą wniosek formalny w
sprawie nieścisłości w sprawozdaniu finansowym.
Przewodnicząca
Rady Nadzorczej Grażyna Jasińska – wyjaśniła, że w ciągu
kilku lat testowano różne terminy przerwy technologicznej i
początek września okazał się najbardziej odpowiedni. Chciała
wiedzieć, co radny nazywa sprawozdaniem finansowym.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że są do sprawozdania,
które radni otrzymali w zeszłym roku i obecnym. Mają wątpliwości,
skąd się wzięło 600-700 tys. zł różnicy.
Przewodnicząca
Rady Nadzorczej Grażyna Jasińska – odpowiedziała, że
sprawozdanie finansowe składane jest corocznie w KRS i tam można
sprawdzić.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała, czy obiady
weekendowe nie cieszyły się powodzeniem, bo zostały zlikwidowane,
czy z jakiegoś innego powodu.
Radny
Mieczysław Kociucki – stwierdził, że w zeszłym roku
sprawozdanie było przygotowane bardziej przejrzyście. Były
porównania zysków w hotelu, w gastronomii, z basenu. W tym roku
jest to uproszczone. Są plany rozbudowy, ale w przypadku hotelu,
który przynosi najwyższe zyski, obecne średnie obłożenie w skali
roku na poziomie 70 % jest już maksymalne i więcej się nie
osiągnie, bo trzeba przewidzieć bieżące remonty i przebudowywanie
pokoi. Takie duże obłożenie być może jest spowodowane za niskimi
cenami. Przy wyższej cenie wkład będzie mniejszy, a zysk większy.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – zapytał, czy nie można
obniżyć ceny biletu wstępu na basen dla mieszkańców gminy, tym
bardziej, że obiekt dobrze prosperuje, wypłacane są różne premie
uznaniowe i nagrody roczne pracownikom. Mieszkańcy płacą tyle samo
co przyjezdni.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że pracownicy nie mają
dużych wypłat. Wypłacone premie powinni byli dostać, aby nie
szukali pracy gdzie indziej. Jeżeli chodzi o bilety, po podsumowaniu
wszystkich programów realizowanych dla mieszkańców, w ramach
których mogą korzystać oni nieodpłatnie z aquaparku, koncepcja
obniżenia ceny biletu jest niezasadna. Świadczy o tym doświadczenie
Solca Kujawskiego, gdzie mieszkańcy handlują darmowymi biletami. W
gminie Wielka Nieszawka przyjął się dobry system finansowania
realizacji różnych programów dla mieszańców, w ramach funduszu
sołeckiego i budżetu obywatelskiego. Mieszkańcy przychodzą i
zapisują się, tak powinno to działać.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – powiedział, że cieszą
bardzo dobre wyniki działalności CSiR Olender. Tym bardziej, że
kiedy projekt budowy trafił pod obrady rady gminy, tylko dwie osoby
były zainteresowane, a reszta uważała, że projekt jest utopijny.
70 % obłożenia hotelu nie jest złym wynikiem, ale nigdy nie jest
tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej. Na zwiększenie
popularności obiektu mogłaby wpłynąć budowa pola golfowego. Zna
osoby, które byłyby zainteresowane kupnem na terenie gminy Wielka
Nieszawka nieużytków o powierzchni ok. 20 ha, bez względu na cenę,
aby przekształcić je na pole golfowe. Na pewno byliby chętni, aby
mieszkać w hotelu i korzystać z pola golfowego, które podniosłoby
frekwencję i obroty tego hotelu. Gdyby była taka możliwość,
chętnie uczestniczyłby w takim projekcie i wskazał zainteresowaną
kupnem terenu osobę.
Radna
Aniela Grela – zaproponowała, aby nie ingerować w politykę
zatrudnienia w Olendrze. Od zatrudniania jest prezes i rada nadzorcza
i oni najlepiej wiedzą, jak układać sobie pracę i relacje z
pracownikami. Podziękowała radzie nadzorczej, poprzedniemu i
obecnemu prezesowi za osiągnięty wynik finansowy i pogratulowała,
życząc, aby w tym roku Olender rozwijał się jeszcze bardziej dla
mieszkańców i dla gości, żeby był jeszcze bardziej
rozpoznawalny, łącznie z serwowanymi menonickimi potrawami.
Prezes
CSiR Olender Piotr Ratke – odpowiedział, że jeżeli chodzi o
zatrudnienie, Olender ma własną politykę zatrudniania, od lat
firmy sprzątające są wybierane w drodze przetargu. Wychodzi z
takiego założenia, że jeśli ktoś pracuje kilka lat w obiekcie i
przychodzi do niego, mówiąc, że chciałby się rozwijać i zmienić
pracę, to on go rozumie i nie stoi mu na przeszkodzie w odejściu z
pracy, szczególnie kiedy jest to młoda osoba. Jeżeli chodzi o ceny
w restauracji, restauracja jest integralną częścią
trzygwiazdkowego hotelu i pewien poziom cenowy musi być utrzymany.
Ceny i gramatura dań są skalkulowane przy normalnej marży
gastronomicznej. Natomiast, klient, który przychodzi na basen, ma
możliwość skorzystania z oferty przekąsek, typu hot-dogi,
zapiekanki w kawiarni. Sporo klientów przychodzi też do
restauracji. Co do obiadów weekendowych, restauracja z nich nie
rezygnuje, wkrótce wejdzie letnie menu. Obiady weekendowe dobrze się
sprzedają i do tej formuły Olender wróci. Zgodził się z radnym
Kociuckim, że żaden hotelarz nie chce większego obłożenia hotelu
niż 70 %, bo wiąże się to ze zbyt dużym zużyciem i
zaangażowaniem środków działów technicznych do usprawniania.
Olender nie będzie walczył o większe obłożenie, z tym, że
obecne możliwości lokalowe, czyli pomieszczenie 60 gości na
normalnych łóżkach plus do 20 dostawek, są niewystarczające dla
klienta konferencyjnego. Są zapytania dla grup 80-osobowych, dlatego
będzie realizowany projekt rozbudowy hotelu, aby ten sektor
dynamicznie się rozwijający pozyskać, nie tracąc przy tym
klientów indywidualnych. Jeżeli chodzi o obniżkę cen dla
mieszkańców, wójt odpowiedział na to pytanie. Obecnie realizowany
jest projekt „Stawiamy na formę”, w ramach którego można sobie
wybrać odpowiedni pakiet. Jeżeli chodzi o wymianę wody, wrzesień
jest terminem, kiedy warunki atmosferyczne panujące na zewnątrz
pozwalają na normalne prace remontowo-modernizacyjne. W tym roku w
saunach suchych będzie wymieniane odeskowanie i ekranowanie sufitów,
aby sauny efektywniej działały.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała o
naukę pływania dla uczniów szkół z terenu gminy. Kilkakrotnie
natrafiła na basenie na grupy ze szkół, ale niestety tej nauki
pływania nie było. Gmina płaci za lekcje, a dzieci nie są uczone.
Dzieci szły do jacuzzi, robiły, co chciały, ale nie było nauki
pływania z ratownikiem.
Radna
Aniela Grela – powiedziała, że kiedy ona była, były lekcje
pływania z ratownikiem. Dzieci regularnie i systematycznie, fachowo
były prowadzone na mały i na duży basen, na pewno były zajęcia.
Po skończonych zajęciach miały 5-10 minut na własną, dowolną
zabawę w części rekreacyjnej.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na koniec roku
szkolnego dzieci zdają egzamin na kartę pływacką, więc muszą
umieć pływać. Są też zawody pływackie o Puchar Wójta na
zakończenie zajęć pływania. Z każdą klasą przyjeżdża na
basen nauczyciel, więc też widzi, co się dzieje. Jest też wolny
czas, kiedy dzieci mogą się bawić, więc być może sołtys
trafiła na taki moment. Generalnie nauka pływania się odbywa,
dzieci uczą się pływać, bo najważniejsze, żeby na koniec roku
szkolnego pokazały, co potrafią. Nie wszystkie zdają na kartę
pływacką, bo nie każdy zanurkuje, ze względu na odruch lękowy.
Żeby zdać na kartę, trzeba umieć pływać.
(Wyszła
Radna Agnieszka Wrzesińska)
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie sprawozdanie
zarządu z działalności Centrum Sportu i Rekreacji Olender sp. z
o.o. w Wielkiej Nieszawce za rok obrachunkowy od 1.10.2017 r. do
31.12.2017 r. w brzmieniu jak na druku nr 10 – stanowi załącznik
nr 12 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych,
głosów przeciwnych nie było, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy
przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.
Przewodniczący
ogłosił 15-minutową przerwę w obradach.
Po
przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad.
6
Przewodniczący
Rady oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia
informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
b) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela – poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 25 czerwca opiniowała materiały na sesję.
c) Członek Komisji Statutowo-Regulaminowej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja spotkała się 3 razy, w dn. 11, 25 i 27 czerwca pracowała nad projektem nowego statutu gminy.
d) Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria − poinformowała, że komisja nie spotkała się między sesjami.
Ad. 8
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – poruszył następujące kwestie:
- rodzice uczniów ze Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce pytają o egzamin na kartę rowerową, co roku był, w tym roku go nie było,
- kiedy pasażerowie Arrivy wysiadający na przystanku w Kąkolu mogą spodziewać się utwardzenia nawierzchni na przystanku autobusowym,
- kiedy zostanie naprawiona droga na ul. Sosnowej w Cierpicach,
- czy planowane jest bezpieczne przejście przez drogę S10,
- co z placem zabaw na ul. Sosnowej, czy jest tam coś planowane,
- czy jest możliwe wybudowanie siłowni zewnętrznej przy placu zabaw na ul. Sosnowej,
- dlaczego Gminne Centrum Kultury ma ofertę wakacyjną tylko na sierpień, a wakacje już się zaczęły, rocznie utrzymanie GCK będzie kosztowało 300 tys., zł, a zajęć jest mniej niż w zeszłym roku,
- rok temu na sesji rady gminy rozmawiano na temat naprawy łącznika z kostki brukowej pomiędzy Herringiem a ul. Prostą w Małej Nieszawce, miało to być zrobione do końca wiosny tego roku, czy coś w tym kierunku jest robione,
- zapytał o naprawę dziury przy wjeździe do szkoły w Małej Nieszawce,
- czy wiadomo, jacy kandydaci złożyli papiery na konkurs na dyrektora szkoły w Małej Nieszawce, kto zasiada w komisji i czy jest wynik konkursu, czy konkurs dopiero się odbędzie.
Radny Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:
- na ostatniej sesji rady gminy prosił wójta o informację o przyznanych dotacjach na poszczególne sołectwa, takiej informacji nie otrzymał,
- na poprzedniej sesji pytał o remonty ulic, w tym ul. Tulipanowej i ul. Zielonej w Wielkiej Nieszawce, zapytał, jak wygląda sprawa przetargu na remont, czy został rozstrzygnięty, jeżeli tak, to na jakich zasadach i kiedy rozpoczną się prace,
- czy wójt podjął działania w firmie Wody Polskie, jeżeli chodzi o skoszenie wału przeciwpowodziowego na terenie gminy, wcześniej koszenie odbywało się 2 razy w roku, w maju i sierpniu,
- jak wygląda przetarg na budowę nowego Urzędu Gminy, na jakim jest etapie,
- wielokrotnie dzwonił w sprawie placu zabaw w Wielkiej Nieszawce przy ul. Zielonej z prośbą o wykoszenie trawy i wybranie śmieci z koszy i ich pozbieranie,
- zapytał o zgłoszoną na poprzedniej sesji częstą absencję dyrektor szkoły w Cierpicach, sprawa miała być zbadana, co z tego wynikło.
Radna Aniela Grela – zapytała, czy nie można by było zmodyfikować projektu ścieżki w Cierpicach, która prowadzi tylko do płotu gimnazjum. Brakuje ok. 80 m, aby weszła na teren szkoły. Boisko i tak nie jest wymiarowe, więc gdyby cofnięto płot o 3 m, nie byłoby problemu, aby korzystać z boiska na takich samych zasadach jak teraz, natomiast byłoby dla dzieci bezpieczniej, bo wjeżdżałyby bezpośrednio na teren szkoły, a nie wyjeżdżałyby na ulicę. Samo zdjęcie jednego przęsła nic nie zmieni. Gdyby ścieżka została przedłużona, zmieniłoby się też oznakowanie ul. Zakole. Kto był odpowiedzialny za organizację przeglądu chórów „Po ten kwiat paproci”. Nie było żadnych dekoracji, nie było herbu gminy. Dopiero po interwencji przewodniczącego rady i zastępcy wójta te elementy się znalazły. Tego typu imprezy organizowane przez gminę służą jej promocji.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – poruszyła następujące kwestie:
- na całej praktycznie długości od granic Nieszawki kanał jest zarośnięty trawą, która zarasta całą powierzchnię, jeżeli będzie to niedopilnowane, będzie brak przepływu,
- poprosiła o zamontowanie dwóch luster od strony ul. Piaskowej i od ul. Kwiatowej,
- podziękowała radnym i mieszkańcom za obecność na odsłonięciu obelisku na cmentarzu rzymsko-katolickim, upamiętniającego cmentarz ewangelicki w Małej Nieszawce,
- zaprosiła na szkolenie z zakresu pierwszej pomocy, finansowane z budżetu obywatelskiego Powiatu Toruńskiego w dn. 30 czerwca, 7-godzinne szkolenie jest bezpłatne i kończy się otrzymaniem zaświadczenia o ukończeniu kursu.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – poruszył następujące kwestie:
- wrócił do sprawy łuków na zakrętach, na skrzyżowaniu ul. Długiej z ul. Dybowską została wybrana ziemia z grubym tłuczniem. Łuk został zasypany poniżej asfaltu drobnym kamieniem, co zdaje egzamin, pozostałe łuki można by zasypać w ten sam sposób,
- pobocze na ul. Długiej i przystanek autobusowy są do poprawy, otrzymał informację z Urzędu Gminy, że jeżeli nie zrobi tego firma, która wykonywała przekop pod gaz, to zrobi to gmina i obciąży firmę kosztami naprawy,
- na ul. Sosnowej na 2-metrowym odcinki zniszczony jest chodnik,
- droga wojewódzka nr 200 do dworca kolejowego, o której złym stanie wiele razy rozmawiano, nadal jest pełna dziur, nie udaje się nic w tym temacie uzgodnić z Wojewódzkim Zarządem Dróg.
Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – zapytał, czy jest przewidziana druga transza dofinansowania do wymiany pieców na piece nowej generacji, bo byłoby wielu chętnych. Czy jest możliwość zorganizowania wycieczki dla seniorów, ostatnia była 4 lata temu. Wydawało się, że stanie się to tradycją, tym bardziej, że młodzi mają wiele form spędzania wolnego czas: siłownie, boisko Orlik, a starsi mieszkańcy niewiele mają propozycji.
Kierownik Referatu Technicznego Janusz Żurawski – poinformował, że w dniu dzisiejszym odbywa się przetarg na wykaszanie kanałów.
Radny Krzysztof Czarnecki – poinformował, że złoży na ręce przewodniczącego rady gminy 3 różne wnioski formalne po zakończeniu sesji.
Radny Mieczysław Kociucki – zapytał, czy gmina dysponuje nieużytkami pod budowę pola golfowego.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na poruszone kwestie, odpowiedział, że:
- egzamin na kartę rowerową w szkole jest sprawą między rodzicami, a dyrektorem szkoły, a nie sprawą samorządu,
- jest problem wyegzekwowania od firmy gazowniczej, która budowała w ubiegłym roku gazociąg, żeby usunęła usterki i naprawiła nawierzchnię pobocza i przystanku autobusowego, jeżeli nie dojdzie do porozumienia, gmina wystąpi do gazowni, która te prace zleciła,
- wpłynęły oferty w trybie przetargowym na remonty dróg, jedna część dróg do końca lipca a druga w sierpniu będzie naprawiona,
- przejście przez drogę nr 10 w Cierpicach jest bezpieczne, bo są tam światła, innego przejścia na drodze krajowej nie można wybudować. Przejście powstało po 3 wypadkach śmiertelnych, od momentu pojawienia się przejścia ze światłami do żadnego niebezpiecznego zdarzenia nie doszło,
- jeżeli chodzi o place zabaw i plac na ul. Sosnowej, wszystkie place zostaną wykonane z pieniędzy z budżetu gminy i z pieniędzy unijnych w ramach LIDERA (prawie 400 tys. zł), siłownie zostaną zamontowane przy szkole w Cierpicach i na placu zabaw przy Andrewex-ie,
- oferta wakacyjna na lipiec zostanie przygotowana przez GCK i podana do wiadomości mieszkańców,
- jeżeli chodzi o fragment ścieżki rowerowej od Rancha do Herringa, był naprawiony, i ponownie kostki zostały ukradzione. Kierownik referatu technicznego w przeciągu 2 tygodni doprowadzi do naprawy,
- jeżeli chodzi o śmieci na placu zabaw, papierki, butelki, zapytał, co mieszkańcy robią, żeby tego nie było. Plac zabaw na ul. Zielonej zbudowany rok temu za 300 tys. zł został zdewastowany przez młodzież i nie ma winnych, nikt nic nie widział, a przecież mieszkają obok ludzie, rodzice i znajomi, którzy powinni zwrócić dzieciom uwagę. Trzeba reagować, bo inaczej bez końca gmina będzie zbierać śmieci i wydawać publiczne pieniądze na naprawy,
- jeżeli chodzi o dziury przy szkole w Małej Nieszawce, radny Wyrzykowski był na spotkaniu z dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich i mógł przedstawić problem w sposób bezpośredni, a radny nie zabrał w tej sprawie głosu,
- jeżeli chodzi o konkurs na dyrektora, nie można mówić, jak powiedział radny Wyrzykowski rodzicom na zakończenie roku, że nie wiadomo, kogo oni wybrali. Konkurs został ogłoszony na stronie internetowej, ogłoszenie radni mogą przeczytać i wszystkiego się dowiedzieć. Konkurs odbędzie się 29 czerwca, zostały złożone oferty i będzie rozstrzygnięcie.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że mieszkaniec zapytał go, kogo wybrali na dyrektora, a on odpowiedział, że nie wie kogo wybrali.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że odebrał wypowiedź radnego, tak jakby konkurs był rozstrzygnięty i nie wiadomo kogo i jacy oni wybrali. Komisja konkursowa składa się z 12 osób, z czego przedstawicieli gminy jest tylko 3. Pierwszy etap konkursu to etap formalno-prawny, jeżeli dokumentacja została poprawnie złożona, kandydaci przechodzą do następnego etapu, gdzie komisja ich przesłuchuje, na końcu jest tajne głosowanie nad wyborem dyrektora. Kontynuując powiedział, że:
- informacja o podziale dofinansowania na wymianę pieców pomiędzy sołectwa dla radnego Czarneckiego jest przygotowana, zostanie mu przekazana. Umowy z wszystkimi, którzy złożyli wnioski, zostały zawarte i mieszkańcy przystępują do realizacji,
- wał przeciwpowodziowy powinien być już drugi raz koszony, podobnie jak kanał, ale Wody Polskie dopiero rozstrzygnęły przetarg, wcześniej spółki wodne podlegające marszałkowi województwa, które zostały zlikwidowane, miały doskonale przygotowane procedury, plan i harmonogram prac, wszystko było wiadomo, nigdy nie było problemu. Po powołaniu spółki Wody Polskie, podlegającej ministrowi, nie wiadomo, kto jest właścicielem wału przeciwpowodziowego,
- jeżeli chodzi o pytanie dotyczące absencji dyrektor szkoły w Cierpicach, była nieobecna tylko wtedy, kiedy miała delegacje wyjazdowe na szkolenia, a szkoleń w ostatnim okresie w związku z RODO i zmianami w ustawie o systemie oświaty było bardzo dużo,
- projekt ścieżki rowerowej w Cierpicach obejmuje dojazd do ul. Zakole, wychodzącej przy płocie i w tym projekcie nic więcej nie da się zrobić. Procedura uzyskania pozwolenia na budowę była bardzo skomplikowana z uwagi na fakt, że obok biegnie tor kolejowy i trzeba było uzyskać odstępstwo od przepisów prawa budowlanego, które zakazuje budowania czegokolwiek w określonej odległości od torów. Jeżeli będzie taka propozycja, to można ścieżkę przedłużyć przez boisko, bo gospodarzem terenu jest szkoła. Docelowo ścieżka ma prowadzić od Torunia do Gniewkowa i Inowrocławia,
- za przegląd zespołów seniorów było odpowiedzialne Gminne Centrum Kultury, organizator przeglądu, do pomocy byli wydelegowani pracownicy Urzędu Gminy,
- zakup luster na ul. Piaskową i Kwiatową trzeba zaplanować w nowym budżecie, koszt 1 lustra to 5,6 tys. zł,
- jeżeli chodzi o drogę wojewódzką nr 200. gmina jest zdana na łaskę innej instytucji. Po raz kolejny gmina wystąpi z pismem do ZDW w Bydgoszczy, aby wyrównano tą drogę, albo zezwolono na to gminie,
- gmina nie dysponuje 20 ha nieużytków pod budowę pola golfowego, pojawiali się już inwestorzy, są za duże wymagania co do infrastruktury pola golfowego, muszą być naturalne stawy, a takich np. na piaszczystym terenie poligonu nie ma,
- jeżeli chodzi o koszenie kanałów, o którym mówił już p. Żurawski, w kanał wjeżdża pływająca kosiarka, która kosi cały kanał,
- na modernizację oczyszczalni ścieków, która odbędzie się w dwóch etapach, została zawarta już umowa, plac budowy został przekazany, firma zamawia urządzenia, prace rozpoczną się od najbardziej zużytego bloku, który był stawiany jako pierwszy,
- na pierwszy przetarg na budowę Urzędu Gminy nie było żadnej oferty.
Przewodniczący Rady uprzedził radnych o możliwości zwołania sesji w okresie wakacyjnym.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała o możliwość pociągnięcia gazu na ul. Leśnej, potrzebne by było specjalne pozwolenie, bo gazociąg musiałby przejść pod torami kolejowymi.Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że właściciel nieruchomości musi uzyskać wszystkie uzgodnienia, również kolejowe z PKP, pod nadzorem którego odbywa się budowa. Gazociąg w poszczególnych ulicach buduje gazownia na wniosek mieszkańców.
Ad. 9
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski podziękował zebranym za wzięcie udziału w XLII sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.
Protokołowała:
Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ewa Wróblewska-Kucharska (-) Ireneusz Śmiechowski