W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XLII/2018 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 27 czerwca 2018 r.

Protokół nr XLII/2018
z sesji Rady Gminy Wielka, która odbyła się w dniu 27 czerwca 2018 roku
w godzi od 9:00 do 11:45 w Gminnym Centrum Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:
1.  Otwarcie posiedzenia:
     a) stwierdzenie quorum,
     b) przyjęcie porządku obrad.
2.  Przyjęcie protokołu z XLI sesji, która odbyła się w dniu 30 maja 2018 roku.
3.  Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a)  wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 298/8)
(druk nr 1),
b) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 298/10) (druk nr 2),
c) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 298/12, 298/14) (druk nr 3),
d) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 389/12, 389/15, 389/23) (druk nr 4),
e) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 375/20) (druk nr 5),
f) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości Cierpice (dz. nr 69/40) (druk nr 6),
g) wyrażenia zgody na wykoszenie traw na użytkach ekologicznych, będących w kompetencji Rady Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 7),
h) w sprawie ustalenia na terenie gminy Wielka Nieszawka maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych (druk nr 8).
4. Informacja dotycząca funkcjonowania Referatu Technicznego w Urzędzie Gminy w 2017 roku (druk nr 9).
5. Informacja z działalności Centrum Sportu i Rekreacji „Olender” sp. z o.o. w Wielkiej Nieszawce za okres od 01.01.2017 do 31.12.2017 r. (druk nr 10).
  Przerwa
 
6.  Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji. 
7.  Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
8.  Interpelacje i wolne wnioski.
9.  Zakończenie sesji.

Ad. 1
a) XLII
sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał Pana Wójta, Panią Zastępcę Wójta, Panią Skarbnik, Panią Mecenas, Panie i Panów Radnych, Sołtysów oraz zaproszonych gości, w tym po raz pierwszy prezesa CSiR „Olender” Pana Piotra Ratke, przewodniczącą radny nadzorczej CSiR „Olender” Panią Grażynę Jasińską oraz mieszkańców gminy.
Przewodniczący stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 14 (nieobecny radny Michał Dąbrowski), co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.
Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad XLII sesji Rady Gminy. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła porządek obrad XLII sesji jednogłośnie.
Ad. 2
Przewodniczący Rady
poinformował, że do biura Rady Gminy wpłynęły sugestie co do treści protokołu z XLI sesji, która odbyła się w dniu 30 maja 2018 r., które zostały naniesione. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XLI sesji. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XLI sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.
Ad. 3
a)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 1).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 1 przedstawiono projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie przez Gminę w drodze darowizny prawa własności nieruchomości gruntowej oznaczonej geodezyjnie numerem działki 298/8 o pow. 0,0161 ha w miejscowości Mała Nieszawka. Działka ta stanowi drogę wewnętrzną, część ul. Piaskowej, do działek budowlanych. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 czerwca zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, z czego wynika nagły przypływ przejmowania działek pod budowę dróg przez gminę, na sesji będzie procedowanych kilka uchwał w tej sprawie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że przejęcia działek wynikają z wniosków, które wpływają od ich właścicieli. Gmina rozpoczyna procedurę przejęcia, na co musi wyrazić zgodę rada gminy, przyjmując stosowną uchwałę.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – wyraziła nadzieję, że po przejęciu działek pod drogę ul. Piaskową projekt na 2018 r. rady sołeckiej i sołtysa dotyczący oświetlenia tej ulicy zostanie zrealizowany.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że wyrażenie woli nabycia działki przez radę gminy nie oznacza, że działka staje się automatycznie własnością gminy. Konieczne jest podpisanie aktu notarialnego. Czasami jest to niemożliwe, bo okazuje się, że w księdze wieczystej znajdują się wpisy obciążające nieruchomość.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę nr XLII/214/2018 rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 27 czerwca 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 298/8) w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 2 przedstawiono projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie przez Gminę w drodze darowizny prawa własności nieruchomości gruntowej oznaczonej geodezyjnie numerem działki 298/10 o pow. 0,0162 ha w miejscowości Mała Nieszawka. Działka ta stanowi drogę wewnętrzną, dalszą część ul. Piaskowej, do działek budowlanych. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 czerwca zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie. Dodała, że 3 uchwały dotyczą tej samej ulicy i wynika to z tego, że są różni właściciele tych działek.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XLII/215/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 298/10) w brzmieniu jak na druku 2 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 3 przedstawiono projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgodę na nabycie przez Gminę w drodze darowizny, prawa własności nieruchomości gruntowej oznaczonej geodezyjnie numerami działek 298/12, 298/14 o łącznej pow. 0,0337 ha w miejscowości Mała Nieszawka. Jest to dalsza część ul. Piaskowej. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XLII/216/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. o nr 298/12, 298/14) w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
d)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, na druku nr 4 przedstawiono projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgodę na nabycie przez Gminę w drodze darowizny, prawa własności nieruchomości gruntowej oznaczonej geodezyjnie numerami działek 389/12, 389/15, 389/23 o łącznej pow. 0,0296 ha w miejscowości Mała Nieszawka. Jest to przedłużenie ul. Brązowej, która na całej długości jest własnością prywatną. Następna uchwała będzie dotyczyła tej części. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XLII/217/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. o nr 389/12, 389/15, 389/23) w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
e)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, na druku nr 5 przedstawiono projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgodę na nabycie przez Gminę w drodze darowizny, prawa własności nieruchomości gruntowej oznaczonej geodezyjnie numerem działki 375/20 o pow. 0,0779 ha w miejscowości Mała Nieszawka. Jest to ciąg ul. Brązowej od ul. Toruńskiej do fragmentu, na nabycie którego radni wyrazili przed chwilą zgodę. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że dobrze, że działki są przejmowane przez gminę. Mówiono o tym kilkakrotnie, aby przejmować działki chociaż za symboliczną złotówkę za metr, a nie nieodpłatnie. Nadal nie ma uregulowania w tej sprawie. Przy przyszłych regulacjach należałoby zapłacić 1-2 zł właścicielem przekazywanych pod drogi nieruchomości.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że wszyscy mieszkańcy, którzy złożyli wnioski, złożyli je dobrowolnie. Przejmowane nieruchomości powstały jako drogi wewnętrzne po podziale przez właścicieli gruntów na działki budowlane. Przejęcie przez gminę nieruchomości oznacza, że w przyszłości trzeba będzie na nich wybudować drogę, a koszt wybudowania drogi jest bardzo duży. Gmina nie ma obowiązku przejmowania tych działek, bo są to drogi wewnętrzne, dojazdowe. Te, które są drogami strategicznymi i wynikają z miejscowego planu zagospodarowania terenu, są nabywane przez gminę za cenę oszacowaną przez biegłego, jako odszkodowanie za przejęty przez gminę z mocy prawa grunt. Innych przypadków nie ma.
Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – powiedział, że dobrze, iż powstają nowe drogi i nowa infrastruktura. Trzeba by się zająć drogami, które już istnieją, i są w fatalnym stanie. Taką drogą jest główna droga przez Brzozę ul. Ciechocińska. Poprosił o ujęcie jej remontu w przyszłych planach inwestycyjnych. Podziękował wójtowi za kontrolę i duży wkład w odtworzenie ul. Ciechocińskiej po budowie magistrali wodnej z Torunia do Ciechocinka. Remontu wymagają dalsze jej odcinki.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XLII/218/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 375/20) w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 7 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
f)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, na druku nr 6 przedstawiono projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgodę na nabycie przez Gminę w drodze darowizny, prawa własności nieruchomości gruntowej oznaczonej geodezyjnie numerem działki 64/40 o pow. 0,4019 ha w miejscowości Cierpice. Jest to ciąg komunikacyjny przez osiedle, droga o nazwie ul. Wspólna. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie. Należy poprawić w treści uchwały błąd, jest obręb Mała Nieszawka powinien być obręb Cierpice.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poprosił radnych o naniesienie poprawki w projekcie uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, dlaczego tak szybko nieruchomość jest przejmowana, skoro działki nie są jeszcze zabudowane, czy to oznacza, że wkrótce powstanie tam droga z kostki.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że decyzje inwestycyjne podejmuje rada gminy. Na początku kadencji przyjęto harmonogram budowy dróg, określając kolejność ich realizacji. Są ulice, które nie są do dzisiaj zabudowane i drogi te nie są realizowane. Na osiedlu w Cierpicach są wybudowane 3 budynki mieszkalne. Część działek jest sprzedana i w niedalekiej przyszłości powstaną na nich budynki.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XLII/219/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości Cierpice (dz. nr 69/40) w brzmieniu jak na druku nr 6 z autopoprawką – stanowi załącznik nr 8 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
g)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 7).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, na druku nr 7 przedstawiono projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wykoszenie traw na użytkach ekologicznych, będących w kompetencji rady gminy. Nadleśnictwo Gniewkowo zwróciło się z wnioskiem o wyrażenie zgody na wykonanie jednorazowego koszenia traw na użytkach ekologicznych usytuowanych w obrębie Popioły na działkach, których numery podano w projekcie uchwały. Powyższy zabieg umożliwi zwierzynie leśnej łatwiejszy dostęp do bardziej wartościowej naturalnej karmy, ponadto zostanie zachowany dotychczasowy charakter użytków ekologicznych. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XLII/220/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na wykoszenie traw na użytkach ekologicznych, będących w kompetencji Rady Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 7 – stanowi załącznik nr 9 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
h)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 8).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, na druku nr 8 przedstawiono projekt uchwały w sprawie ustalenia na terenie gminy maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. Nowe zapisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości nakazują wprowadzenie limitów dla wszystkich rodzajów napojów alkoholowych, według zawartości alkoholu. Proponuje się, aby limit na wszystkie rodzaje napojów alkoholowych dla zezwoleń wydawanych na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży oraz do spożycia poza miejscem sprzedaży ustalić na poziomie po 15 zezwoleń. Na dzień 13 czerwca na terenie gminy funkcjonowało 18 placówek, w których sprzedawany lub podawany jest alkohol, w tym 8 lokali gastronomicznych i 10 sklepów. Zaproponowana liczba zezwoleń zachowuje dotychczasowy limit wynikający z poprzedniej uchwały z 2013 r. i nie powoduje utraty zezwoleń dla działających już punktów, a jednocześnie daje jeszcze możliwość wydania zezwoleń nowym podmiotom. Na temat liczby punktów sprzedaży wypowiedziały się rady sołeckie, opiniując pozytywnie projekt uchwały. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości zobowiązuje radę gminy do wskazania minimalnej odległości miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych od szkół, przedszkoli, placówek kulturalno-oświatowych, obiektów sportowych i obiektów kultu religijnego. Odległość tą ustalono, po dokonaniu dokładnych pomiarów, na nie mniej niż 90 metrów (w poprzedniej uchwale 100 m) od wyżej wymienionych obiektów. Wygląda to następująco: Dino od przedszkola 225 m, sklep spożywczy na ul. Toruńskiej w Małej Nieszawce od szkoły 126 m, od cmentarza 94 m, w Cierpicach sklep od wejścia do szkoły przy ul. Szkolnej 214 m, od cmentarza 137 m. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała o sprzedaż napoi alkoholowych w restauracji CSiR Olender, czyli w obiekcie sportowym.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że jest to obiekt rekreacyjny.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zaproponował, żeby przełożyć przyjęcie uchwały na następną sesję, aby przeanalizować przypadek „Olendra”, obiektu rekreacyjno-sportowego.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że nie ma takiej potrzeby, gdyż CSiR Olender jest obiektem rekreacyjnym komercyjnym, a nie typowym obiektem sportowym, ponieważ obiekty sportowe są publicznie dostępne, nieodpłatnie.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XLII/221/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie ustalenia na terenie gminy Wielka Nieszawka maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych w brzmieniu jak na druku nr 8 – stanowi załącznik nr 10 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych nie było, 4 osoby wstrzymały się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę większością głosów.
Ad. 4
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 9).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, na druku nr 9 przedstawiono informację dotyczącą funkcjonowania Referatu Technicznego w Urzędzie Gminy w 2017 r. Na sesji obecny jest kierownik referatu p. Janusz Żurawski, który może odpowiedzieć na pytania.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz poinformowała, że komisja zaopiniowała informację pozytywnie, po wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości przez p. Żurawskiego.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy kierownikowi referatu technicznego wiadomo, że oczyszczalnia ścieków w ostatnim czasie nie działa, jak powinna. Nieczystości wpływają do Kanału Nieszawskiego.
Radny Mieczysław Kociucki ‒ zapytał w ilu procentach jest wykorzystana oczyszczalnia ścieków i jakie są jej rezerwy.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, jakiego sprzętu brakuje i jakie są braki kadrowe.
Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – stwierdził, że jest to najlepiej działający referat, z którym współpracuje. Wystarczy sygnał, a są podejmowane natychmiast odpowiednie i skuteczne działania, niezależnie czy chodzi o awarie, odśnieżanie czy elektryczność. Wyraził nadzieję, że dobra działalność referatu zostanie doceniona również w sposób finansowy. Pracownicy pracują bardzo ofiarnie, są w pełni zaangażowani, a problemów jest bardzo dużo, zwłaszcza z kanalizacją.
Kierownik Referatu Technicznego Janusz Żurawski – odpowiedział, że:
- przepustowość oczyszczalni wynosi 710 m³ na dobę, a przypływy wynoszą 500-600 m³, czyli są jeszcze rezerwy,
- co do kanału, pobrane zostały próbki wody, woda była mętna, ale teraz jest już czysta, widać dno kanału, trzeba poczekać na wyniki kontroli,
- została podpisana umowa na modernizację oczyszczalni, został przekazany plac budowy,
- w zeszłym roku ubył jeden pracownik, który przeszedł na rentę, w jego miejsce jest zatrudniony inny kierowca ciągnika, w tym roku od kilku miesięcy choruje elektryk, został przyjęty pracownik na zastępstwo,
- nie ma problemu ze sprzętem, są pługi do odśnieżania, zakupiono nową przyczepę asenizacyjną.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, dlaczego wyjazdowe zespoły są 1-osobowe, chodzi szczególnie o dyżury popołudniowe i nocne. W momencie np. awarii studzienek kanalizacyjnych, istnieje zagrożenie, że wydzielający się siarkowodór może wywołać zatrucie pracownika i nikt nie będzie wiedział, że coś się stało.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – zapytał, czy jest możliwość zwiększenia kadry referatu. 1-osobowa obsługa nie jest wystarczająca ze względu na ilość zgłaszanych usterek, np. naprawa chodników, wykaszanie placów zabaw, wypełnianie łuków na zakrętach dróg, które nie są usuwane lub usuwane z opóźnieniem właśnie ze względu na szczupłą obsadę. Są to sprawy istotne dla bezpieczeństwa mieszkańców. Zapytał, czy może nie ma chętnych do tej pracy.
Radna Aniela Grela – stwierdziła, że wysypywanie łuków jest pracą bez sensu, bo za 2 dni autobus lub cięższe auto wyrzuci nawieziony materiał na drogę, co stwarza jeszcze większe zagrożenie dla rowerzystów i samochodów. Cykliczne wsypanie kamienia zwiększa nakłady pracy i koszty. Konieczne i trwalsze byłoby wyasfaltowanie łuków.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że od 2 lat szuka się właściwej technologii na wypełnienie łuków, ale rozwiązania nadal nie ma.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, skąd zdaniem kierownika referatu technicznego pojawiła się mętna i śmierdząca woda w kanale, czy nie jest to wina oczyszczalni ścieków.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – dodał, że taka woda pojawia się regularnie od kilku miesięcy.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że gmina nie jest właścicielem dróg, o których mowa w związku z łukami na zakrętach, są to tereny leśne. W celu poszerzenia dróg (mają 3,5 m szerokości) gmina wykupuje od Lasów Państwowych nieruchomości, np. na ul. Ogrodowej pod ścieżkę rowerową i poszerzenie drogi w celu złagodzenia łuku. Kiedy budowano te drogi, nikt nie przypuszczał, że będą nimi jeździć autobusy. Powstały nowe osiedla, wzrosła liczba mieszkańców, pojawiły się problemy natury komunikacyjnej, które sukcesywnie się rozwiązuje. Dlatego wykupuje się tereny pod poszerzenie dróg, aby autobusy bezpiecznie jeździły, szczególnie na zakrętach, które obecnie są pod kątem prostym. Co do oczyszczalni ścieków, odpowiedzialność spoczywa na wszystkich, a nikt z radnych wcześniej nie zabierał w tej sprawie głosu, to gmina wyliczyła, że trzeba ją zmodernizować, przebudować i dostosować do aktualnych potrzeb. Wodę z kanału bada Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska, bo gmina razem z WIOŚ próbowała dociec, skąd ta ciecz w wodzie się pojawiła. Po sporządzeniu raportu z badania próbek będzie wiadomo.
Kierownik Referatu Technicznego Janusz Żurawski – poinformował, że oczyszczalnia została wybudowana w 1996 r. i po to jest remont i modernizacja, aby ją dostosować do rosnących potrzeb i aby służyła kolejne lata. Był problem ze znalezieniem wykonawcy, można było rozpocząć prace pół roku wcześniej, ale nie było oferentów. Kłopoty z oczyszczalnią pojawiły się dopiero teraz.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – ponowił pytanie, czy planuje się zatrudnić dodatkowych pracowników, czy może nie ma chętnych.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że wszędzie są problemy kadrowe, wszędzie brakuje ludzi. Gdyby stan osobowy był w 100 % dyspozycyjny, referat byłby w stanie poradzić sobie z wszystkimi zadaniami. Jeżeli brakuje 2 pracowników (na zwolnieniu, w tym 1 elektryk na długotrwałym zwolnieniu), i trzeba zapewnić funkcjonowanie od godziny 6 do 22, to pojawiają się problemy i referat nie jest w stanie wszystkiego zrobić. Pozyskanie elektryka z uprawnieniami sepowskimi do obsługi urządzeń i transformatorów jest bardzo trudne, ale udało się pozyskać takiego pracownika. Wiadomo, że jest problem na jednym bloku oczyszczalni, bo ma ona 22 lata, pracownicy robią, co mogą, żeby system dobrze działał. Można było rozpocząć modernizację wcześniej, ale nie było chętnych. Na pewno nic z oczyszczalni ścieków nie jest zrzucane świadomie do kanału. Regularnie są prowadzone badania. Jeżeli coś się zdarzyło, to leży to po stronie sprzętu lub ludzi. Trzeba czekać na wynik kontroli.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Informację dotyczącą funkcjonowania Referatu Technicznego w Urzędzie Gminy w Wielkiej Nieszawce w 2017 r. w brzmieniu jak na druku nr 9 – stanowi załącznik nr 11 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, nikt nie wstrzymał się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła informację jednogłośnie.
Ad. 5
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 10).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, na druku nr 10 przedstawiono sprawozdanie zarządu z działalności Centrum Sportu i Rekreacji Olender w Wielkiej Nieszawce za rok obrachunkowy od 1.01.2017 r. do 31.12.2017 r. Po analizie 3 ostatnich lat zyski spółki netto po odliczeniu podatku przedstawiają się następująco: 2015 – 465 195 zł, 2016 – 629 810 zł, 2017 – 787 508 zł, co jest bardzo dobrym wynikiem, z czego należy się cieszyć i być dumnym. Poprosił przewodniczącą rady nadzorczej o przedstawienie wyników finansowych za 2017 r.
Przewodnicząca Rady Nadzorczej Grażyna Jasińska – powiedziała, że w 2017 r. spółka uzyskała najwyższy do tej pory zysk netto, na co wpływ miała sprzedaż. Przychody w 2016 r. wyniosły 6 mln 75 tys. zł, w 2017 r. 6 mln 369 tys. zł (wzrost o 4,84 %). Obecnie cały kapitał zakładowy wynosi ponad 3 mln zł (przy kapitale założycielskim 500 tys. zł). Zysk netto za 2017 r. jest najwyższy, jeśli chodzi o działalność Olendra od jego otwarcia w 2011 r. Jeśli chodzi o przewidywane kierunki rozwoju na 2018 r. jest to dalsze pozyskiwanie nowych klientów, zarówno na część basenową, jak i rekreacyjną i hotelową (duże obłożenie związane z konferencjami) oraz zwiększanie udziału restauracji i kawiarni w przychodach spółki, stąd zmiana i dostosowanie menu do potrzeb gości i mieszkańców gminy. Reasumując, sam wypracowany zysk netto mówi wszystko na temat działalności spółki.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela poinformowała, że komisja zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie, niemniej jest kilka pytań, które radni chcieliby zadać.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Aniela Grela – poprosiła o wyjaśnienie statystyk. W sprawozdaniu za 2017 r. podana kwota za 2016 r. (6 mln 75 tys. zł), różni się od kwoty ze sprawozdania z ubiegłego roku za 2016 r. (6 mln 717 tys. zł) o 640 tys. zł.
Przewodnicząca Rady Nadzorczej Grażyna Jasińska – wyjaśniła, że sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem zarządu do KRS prezentowane jest łącznie w wartościach netto, przychody netto a przychody brutto (pokazane w statystyce) to są dwie różne wartości. Przychody netto są zatwierdzane przez biegłego rewidenta, który co roku bada bilans spółki i rachunek zysków i strat. Natomiast radnym prezentowane są obroty (przychody) czyli statystyka brutto (przed odjęciem podatku VAT). Tych dwóch wartości netto i brutto nie można ze sobą porównywać. Przyjmuje uwagę i w następnym sprawozdaniu statystyki będą opisywane bardziej czytelnie, skoro te dwa pojęcia netto i brutto okazały się niezrozumiałe.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała, czy podany przychód za 2017 r. jest przychodem brutto czy netto.
Przewodnicząca Rady Nadzorczej Grażyna Jasińska – odpowiedziała, że na potrzeby statystyki w sprawozdaniu finansowym i sprawozdaniu zarządu podaje się przychód netto 6 mln 369 zł, a w prezentacji przychód brutto 7 mln 35 tys. zł, aby pochwalić się statystykami obrotu. Przychód netto (bez podatku VAT) nie może być równy przychodowi brutto (przychód z podatkiem VAT), są to dwie różne wartości.
Radna Aniela Grela – zapytała, z czego wynika tak duża różnica między planowanym zyskiem brutto z działalności podstawowej a uzyskanym wynikiem (o ponad 588%). Czy wynika to z niewłaściwego planowania czy nierealizowania zaplanowanych inwestycji.
Przewodnicząca Rady Nadzorczej Grażyna Jasińska – odpowiedziała, że faktycznie nie udało się zrealizować wszystkich zaplanowanych inwestycji na 2017 r., ale jednocześnie ciężko jest zaplanować przychody. Planuje się bardziej ostrożnie i jeżeli okaże się, że wynik jest lepszy niż zakładano, można się cieszyć z tego faktu. Należy uznać to na plus, że sprzedaż i zysk okazały się większe, niż planowano.
Radna Aniela Grela – zapytała, czy podjęto działania w celu pozyskania funduszy zewnętrznych na rozbudowę infrastruktury zewnętrznej.
Przewodnicząca Rady Nadzorczej Grażyna Jasińska – odpowiedziała, że na chwilę obecną nie podjęto takich działań ze względu na to, że spółka dysponuje wysokim kapitałem własnym, który pozwala inwestować do wysokości kapitału rezerwowego na inwestycje. Aquapark dysponuje wypracowaną przez wszystkie lata działalności gotówką. Ponadto do tej pory plany rozwojowe nie do końca zostały zrealizowane, planuje się dalszy rozwój obiektu o część hotelową i rekreacyjną.
Radna Aniela Grela – zapytała, w jakim ewentualnie terminie planuje się rozpoczęcie tych inwestycji, typu wodny plac zabaw dla dzieci, rozbudowa hotelu, korty tenisowe.
Prezes CSiR Olender Piotr Ratke – poinformował, że pracownia architektoniczna przygotowująca w ubiegłym roku koncepcję wodnego placu zabaw, na początku kwietnia br. wycofała się ze współpracy, gdyż podjęła inną inwestycję i nie dysponowała rezerwą czasową. Zakładany przez pracownię koszt budowy to kwota 1,3 mln zł, natomiast ewentualny wykonawca, z którym nawiązano kontakt, wycenił niecką o pow. 150 m² na 900 tys. zł netto, technologię basenową na ok. 0,5 mln zł, wybudowanie 3 kondygnacji po 150 m² każda, łącznie 450 m² (wybudowanie 1 m² to koszt o. 4-5 tys. zł), co daje całkowitą kwotę realizacji inwestycji ok. 2,3-2,5 mln zł. Inwestycja z pewnością poprawiłaby atrakcyjność obiektu, wpłynęłaby pozytywnie na decyzje zakupowe klientów, i przyniosłaby duży zwrot. Prowadzone są wstępne rozmowy z architektami w kierunku rozbudowy skrzydła hotelowego o 16 pokoi z 34 miejscami noclegowymi, czyli w sumie ok. 450 m² na piętrze plus 450 m² na parterze, gdzie można by zrobić bazę zabiegową, aby sprzedawać turnusy rehabilitacyjne, i 450 m² podziemia do wykorzystania na administrację. W planie trzeba wziąć pod uwagę rozplanowanie innych działów, które są w obiekcie, i możliwości punktu gastronomicznego. Inwestycję należy rozsądnie przygotować, tak aby służyła bezawaryjnie przez wiele lat. Koszt skrzydła to ok. 6 mln zł. Spółka posiada do dyspozycji niecałą połowę i trzeba będzie poszukać środków zewnętrznych, albo zwrócić się do radnych z wnioskiem o zapisanie funduszy w budżecie gminy. Z mniejszych inwestycji, rozpoczęto budowę boiska wielofunkcyjnego (z kortem tenisowym) z bezpieczną nawierzchnią na nieużywanej części parkingu, po zniwelowaniu terenu. Druga inwestycja na ten rok to zmiana przeznaczenia jednego z pomieszczeń na poziomie minus 1 na bawialnię dla dzieci z prawdziwego zdarzenia.
Radna Aniela Grela – zapytała, czy nawiązano współpracę z muzeum etnograficznym w Wielkiej Nieszawce i jakie są to formy współpracy. Ile jest rowerów do wypożyczenia i innego sprzętu? Jakie działania są podejmowane w celu poprawy wizerunku aquaparku poprzez nasadzenia zieleni.
Prezes CSiR Olender Piotr Ratke – odpowiedział, że odbyło się spotkanie z zastępcą dyrektora muzeum w Toruniu. Jest kilka wspólnych wniosków co do współpracy. Jeden obiekt reklamuje drugi przez wystawienie materiałów reklamowych (ulotki, roll-up, wyświetlanie na ekranach filmików o muzeum w Olendrze, prezentacja zdjęć muzeum). Rowerów jest 6, do wypożyczenia w recepcji hotelowej. W restauracji nie tylko zmieniono menu, ale wprowadzono nowe smaki i nowe propozycje sommeliera (karta dobrych win w przystępnych cenach). Jest nowy wystrój w restauracji: zasłony, nowe obrusy, kwiaty, na tarasie restauracyjnym będą nowe nasadzenia w skrzyniach.
Radny Krzysztof Czarnecki – powiedział, że panie pracujące w firmach zewnętrznych sprzątających obiekt, na które się skarżyły, wiązały wielką nadzieję ze zmianą prezesa. Czy został zrobiony porządek z firmą obecnie obsługującą Olendra, czy planuje się w przyszłości zatrudnienie tych pań bezpośrednio na umowę o pracę przez Olendra, czy prezes widzi jakieś istotne usterki mające wpływ na funkcjonowanie całego obiektu.
Prezes CSiR Olender Piotr Ratke – poinformował, że panie sprzątające wyraziły mu duże niezadowolenie ze współpracy z firmą sprzątającą, wybraną w trybie przetargowym. Wysłał upomnienie do firmy pierwszego dnia swojej pracy. Ostatecznie na firmę została nałożona kara finansowa, oprócz tego w ramach kary firma umyła przeszklenia, panie dostały podwyżkę i premie, bo w kwietniu i maju miały bardzo ciężkie warunki pracy. Widząc, w jakich warunkach pracują te panie, skierował dużo siły i energii, aby doprowadzić do normalności. Właściciel firmy miał problemy z zatrudnieniem personelu, na co sam sobie zapracował. Dopiero od końca maja jest pełny skład osobowy. Powstało trochę zaległości na obiekcie, jeżeli chodzi o doczyszczanie, bo panie fizycznie nie były w stanie wszystkiego zrobić. Przeprowadzono audyt z udziałem właściciela firmy.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – przyłączył się do prośby radnego Czarneckiego, żeby zatrudnić panie na umowę o pracę. Rynek pracy się zmienia, szczególnie rynek usług. Dwie panie pracują od kilku lat w Olendrze, jedna od samego początku, która po nieskutecznych prośbach kierowanych do właściciela firmy sprzątającej o normalne zatrudnienie na umowę o pracę, odeszła gdzieś indziej. Uważa, że jeżeli ktoś pracuje w firmie sprzątającej w tym samym obiekcie, w trzeciej lub czwartej z kolei, to znaczy, że się sprawdza i warto by było zatrudnić taką osobę na stałe na podobnym stanowisku i dać jej możliwość rozwoju. Warto zastanowić się nad zatrzymaniem pracowników, którzy ostatnio odchodzą z powodów finansowych, bo chcą się rozwijać. Zdaniem mieszkańców restauracja ma bardzo słaby wystrój, w porównaniu do wysokiego poziomu serwowanego jedzenia, natomiast z drugiej strony ceny są zbyt wygórowane dla klienteli korzystającej z basenu. Warto by zastanowić się nad zmianą formuły, aby każdy wychodząc z basenu mógł sobie pozwolić na pójście do restauracji. Czy zastanawiano się nad zmianą terminu wymiany wody w czasie przerwy technologicznej. Najmniej gości przyjeżdża w grudniu, a przerwa jest we wrześniu. Przyłącza się do prośby o zagospodarowanie terenu z przodu i z tyłu o zieleń. Uznał, że przewodnicząca rady nadzorczej nieadekwatne odpowiedziała na pytania radnych pań Greli i Wieczerzak-Małysz na temat różnic w prezentowanych w sprawozdaniach kwotach przychodów. Radni złożą wniosek formalny w sprawie nieścisłości w sprawozdaniu finansowym.
Przewodnicząca Rady Nadzorczej Grażyna Jasińska – wyjaśniła, że w ciągu kilku lat testowano różne terminy przerwy technologicznej i początek września okazał się najbardziej odpowiedni. Chciała wiedzieć, co radny nazywa sprawozdaniem finansowym.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że są do sprawozdania, które radni otrzymali w zeszłym roku i obecnym. Mają wątpliwości, skąd się wzięło 600-700 tys. zł różnicy.
Przewodnicząca Rady Nadzorczej Grażyna Jasińska – odpowiedziała, że sprawozdanie finansowe składane jest corocznie w KRS i tam można sprawdzić.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała, czy obiady weekendowe nie cieszyły się powodzeniem, bo zostały zlikwidowane, czy z jakiegoś innego powodu.
Radny Mieczysław Kociucki – stwierdził, że w zeszłym roku sprawozdanie było przygotowane bardziej przejrzyście. Były porównania zysków w hotelu, w gastronomii, z basenu. W tym roku jest to uproszczone. Są plany rozbudowy, ale w przypadku hotelu, który przynosi najwyższe zyski, obecne średnie obłożenie w skali roku na poziomie 70 % jest już maksymalne i więcej się nie osiągnie, bo trzeba przewidzieć bieżące remonty i przebudowywanie pokoi. Takie duże obłożenie być może jest spowodowane za niskimi cenami. Przy wyższej cenie wkład będzie mniejszy, a zysk większy.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – zapytał, czy nie można obniżyć ceny biletu wstępu na basen dla mieszkańców gminy, tym bardziej, że obiekt dobrze prosperuje, wypłacane są różne premie uznaniowe i nagrody roczne pracownikom. Mieszkańcy płacą tyle samo co przyjezdni.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że pracownicy nie mają dużych wypłat. Wypłacone premie powinni byli dostać, aby nie szukali pracy gdzie indziej. Jeżeli chodzi o bilety, po podsumowaniu wszystkich programów realizowanych dla mieszkańców, w ramach których mogą korzystać oni nieodpłatnie z aquaparku, koncepcja obniżenia ceny biletu jest niezasadna. Świadczy o tym doświadczenie Solca Kujawskiego, gdzie mieszkańcy handlują darmowymi biletami. W gminie Wielka Nieszawka przyjął się dobry system finansowania realizacji różnych programów dla mieszańców, w ramach funduszu sołeckiego i budżetu obywatelskiego. Mieszkańcy przychodzą i zapisują się, tak powinno to działać.
Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – powiedział, że cieszą bardzo dobre wyniki działalności CSiR Olender. Tym bardziej, że kiedy projekt budowy trafił pod obrady rady gminy, tylko dwie osoby były zainteresowane, a reszta uważała, że projekt jest utopijny. 70 % obłożenia hotelu nie jest złym wynikiem, ale nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej. Na zwiększenie popularności obiektu mogłaby wpłynąć budowa pola golfowego. Zna osoby, które byłyby zainteresowane kupnem na terenie gminy Wielka Nieszawka nieużytków o powierzchni ok. 20 ha, bez względu na cenę, aby przekształcić je na pole golfowe. Na pewno byliby chętni, aby mieszkać w hotelu i korzystać z pola golfowego, które podniosłoby frekwencję i obroty tego hotelu. Gdyby była taka możliwość, chętnie uczestniczyłby w takim projekcie i wskazał zainteresowaną kupnem terenu osobę.
Radna Aniela Grela – zaproponowała, aby nie ingerować w politykę zatrudnienia w Olendrze. Od zatrudniania jest prezes i rada nadzorcza i oni najlepiej wiedzą, jak układać sobie pracę i relacje z pracownikami. Podziękowała radzie nadzorczej, poprzedniemu i obecnemu prezesowi za osiągnięty wynik finansowy i pogratulowała, życząc, aby w tym roku Olender rozwijał się jeszcze bardziej dla mieszkańców i dla gości, żeby był jeszcze bardziej rozpoznawalny, łącznie z serwowanymi menonickimi potrawami.
Prezes CSiR Olender Piotr Ratke – odpowiedział, że jeżeli chodzi o zatrudnienie, Olender ma własną politykę zatrudniania, od lat firmy sprzątające są wybierane w drodze przetargu. Wychodzi z takiego założenia, że jeśli ktoś pracuje kilka lat w obiekcie i przychodzi do niego, mówiąc, że chciałby się rozwijać i zmienić pracę, to on go rozumie i nie stoi mu na przeszkodzie w odejściu z pracy, szczególnie kiedy jest to młoda osoba. Jeżeli chodzi o ceny w restauracji, restauracja jest integralną częścią trzygwiazdkowego hotelu i pewien poziom cenowy musi być utrzymany. Ceny i gramatura dań są skalkulowane przy normalnej marży gastronomicznej. Natomiast, klient, który przychodzi na basen, ma możliwość skorzystania z oferty przekąsek, typu hot-dogi, zapiekanki w kawiarni. Sporo klientów przychodzi też do restauracji. Co do obiadów weekendowych, restauracja z nich nie rezygnuje, wkrótce wejdzie letnie menu. Obiady weekendowe dobrze się sprzedają i do tej formuły Olender wróci. Zgodził się z radnym Kociuckim, że żaden hotelarz nie chce większego obłożenia hotelu niż 70 %, bo wiąże się to ze zbyt dużym zużyciem i zaangażowaniem środków działów technicznych do usprawniania. Olender nie będzie walczył o większe obłożenie, z tym, że obecne możliwości lokalowe, czyli pomieszczenie 60 gości na normalnych łóżkach plus do 20 dostawek, są niewystarczające dla klienta konferencyjnego. Są zapytania dla grup 80-osobowych, dlatego będzie realizowany projekt rozbudowy hotelu, aby ten sektor dynamicznie się rozwijający pozyskać, nie tracąc przy tym klientów indywidualnych. Jeżeli chodzi o obniżkę cen dla mieszkańców, wójt odpowiedział na to pytanie. Obecnie realizowany jest projekt „Stawiamy na formę”, w ramach którego można sobie wybrać odpowiedni pakiet. Jeżeli chodzi o wymianę wody, wrzesień jest terminem, kiedy warunki atmosferyczne panujące na zewnątrz pozwalają na normalne prace remontowo-modernizacyjne. W tym roku w saunach suchych będzie wymieniane odeskowanie i ekranowanie sufitów, aby sauny efektywniej działały.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała o naukę pływania dla uczniów szkół z terenu gminy. Kilkakrotnie natrafiła na basenie na grupy ze szkół, ale niestety tej nauki pływania nie było. Gmina płaci za lekcje, a dzieci nie są uczone. Dzieci szły do jacuzzi, robiły, co chciały, ale nie było nauki pływania z ratownikiem.
Radna Aniela Grela – powiedziała, że kiedy ona była, były lekcje pływania z ratownikiem. Dzieci regularnie i systematycznie, fachowo były prowadzone na mały i na duży basen, na pewno były zajęcia. Po skończonych zajęciach miały 5-10 minut na własną, dowolną zabawę w części rekreacyjnej.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na koniec roku szkolnego dzieci zdają egzamin na kartę pływacką, więc muszą umieć pływać. Są też zawody pływackie o Puchar Wójta na zakończenie zajęć pływania. Z każdą klasą przyjeżdża na basen nauczyciel, więc też widzi, co się dzieje. Jest też wolny czas, kiedy dzieci mogą się bawić, więc być może sołtys trafiła na taki moment. Generalnie nauka pływania się odbywa, dzieci uczą się pływać, bo najważniejsze, żeby na koniec roku szkolnego pokazały, co potrafią. Nie wszystkie zdają na kartę pływacką, bo nie każdy zanurkuje, ze względu na odruch lękowy. Żeby zdać na kartę, trzeba umieć pływać.
(Wyszła Radna Agnieszka Wrzesińska)
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie sprawozdanie zarządu z działalności Centrum Sportu i Rekreacji Olender sp. z o.o. w Wielkiej Nieszawce za rok obrachunkowy od 1.10.2017 r. do 31.12.2017 r. w brzmieniu jak na druku nr 10 – stanowi załącznik nr 12 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, nikt nie wstrzymał się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.

Przewodniczący ogłosił 15-minutową przerwę w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 6
Przewodniczący Rady
oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

a ) Przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że komisja spotkała się 2 razy, w dn. 14 czerwca dokonała przeglądu placów zabaw, w dn. 25 czerwca opiniowała materiały na sesję oraz zapoznała się z protokółem z przeglądu hydrantów.
b) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 25 czerwca opiniowała materiały na sesję.
c) Członek Komisji Statutowo-Regulaminowej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja spotkała się 3 razy, w dn. 11, 25 i 27 czerwca pracowała nad projektem nowego statutu gminy.
d) Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria − poinformowała, że komisja nie spotkała się między sesjami.
Ad. 7
Przewodniczący przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XLI sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 30 maja 2018 r.
Ad. 8

Radny Arkadiusz Wyrzykowski
– poruszył następujące kwestie:

- rodzice uczniów ze Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce pytają o egzamin na kartę rowerową, co roku był, w tym roku go nie było,

- kiedy pasażerowie Arrivy wysiadający na przystanku w Kąkolu mogą spodziewać się utwardzenia nawierzchni na przystanku autobusowym,

- kiedy zostanie naprawiona droga na ul. Sosnowej w Cierpicach,
- czy planowane jest bezpieczne przejście przez drogę S10,
- co z placem zabaw na ul. Sosnowej, czy jest tam coś planowane,

- czy jest możliwe wybudowanie siłowni zewnętrznej przy placu zabaw na ul. Sosnowej,

- dlaczego Gminne Centrum Kultury ma ofertę wakacyjną tylko na sierpień, a wakacje już się zaczęły, rocznie utrzymanie GCK będzie kosztowało 300 tys., zł, a zajęć jest mniej niż w zeszłym roku,

- rok temu na sesji rady gminy rozmawiano na temat naprawy łącznika z kostki brukowej pomiędzy Herringiem a ul. Prostą w Małej Nieszawce, miało to być zrobione do końca wiosny tego roku, czy coś w tym kierunku jest robione,

- zapytał o naprawę dziury przy wjeździe do szkoły w Małej Nieszawce,

- czy wiadomo, jacy kandydaci złożyli papiery na konkurs na dyrektora szkoły w Małej Nieszawce, kto zasiada w komisji i czy jest wynik konkursu, czy konkurs dopiero się odbędzie.

Radny Krzysztof Czarnecki
– poruszył następujące kwestie:

- na ostatniej sesji rady gminy prosił wójta o informację o przyznanych dotacjach na poszczególne sołectwa, takiej informacji nie otrzymał,

- na poprzedniej sesji pytał o remonty ulic, w tym ul. Tulipanowej i ul. Zielonej w Wielkiej Nieszawce, zapytał, jak wygląda sprawa przetargu na remont, czy został rozstrzygnięty, jeżeli tak, to na jakich zasadach i kiedy rozpoczną się prace,

- czy wójt podjął działania w firmie Wody Polskie, jeżeli chodzi o skoszenie wału przeciwpowodziowego na terenie gminy, wcześniej koszenie odbywało się 2 razy w roku, w maju i sierpniu,

- jak wygląda przetarg na budowę nowego Urzędu Gminy, na jakim jest etapie,

- wielokrotnie dzwonił w sprawie placu zabaw w Wielkiej Nieszawce przy ul. Zielonej z prośbą o wykoszenie trawy i wybranie śmieci z koszy i ich pozbieranie,

- zapytał o zgłoszoną na poprzedniej sesji częstą absencję dyrektor szkoły w Cierpicach, sprawa miała być zbadana, co z tego wynikło.

Radna Aniela Grela
– zapytała, czy nie można by było zmodyfikować projektu ścieżki w Cierpicach, która prowadzi tylko do płotu gimnazjum. Brakuje ok. 80 m, aby weszła na teren szkoły. Boisko i tak nie jest wymiarowe, więc gdyby cofnięto płot o 3 m, nie byłoby problemu, aby korzystać z boiska na takich samych zasadach jak teraz, natomiast byłoby dla dzieci bezpieczniej, bo wjeżdżałyby bezpośrednio na teren szkoły, a nie wyjeżdżałyby na ulicę. Samo zdjęcie jednego przęsła nic nie zmieni. Gdyby ścieżka została przedłużona, zmieniłoby się też oznakowanie ul. Zakole. Kto był odpowiedzialny za organizację przeglądu chórów „Po ten kwiat paproci”. Nie było żadnych dekoracji, nie było herbu gminy. Dopiero po interwencji przewodniczącego rady i zastępcy wójta te elementy się znalazły. Tego typu imprezy organizowane przez gminę służą jej promocji.

Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska
– poruszyła następujące kwestie:

- na całej praktycznie długości od granic Nieszawki kanał jest zarośnięty trawą, która zarasta całą powierzchnię, jeżeli będzie to niedopilnowane, będzie brak przepływu,

- poprosiła o zamontowanie dwóch luster od strony ul. Piaskowej i od ul. Kwiatowej,

- podziękowała radnym i mieszkańcom za obecność na odsłonięciu obelisku na cmentarzu rzymsko-katolickim, upamiętniającego cmentarz ewangelicki w Małej Nieszawce,

- zaprosiła na szkolenie z zakresu pierwszej pomocy, finansowane z budżetu obywatelskiego Powiatu Toruńskiego w dn. 30 czerwca, 7-godzinne szkolenie jest bezpłatne i kończy się otrzymaniem zaświadczenia o ukończeniu kursu.

Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski
– poruszył następujące kwestie:

- wrócił do sprawy łuków na zakrętach, na skrzyżowaniu ul. Długiej z ul. Dybowską została wybrana ziemia z grubym tłuczniem. Łuk został zasypany poniżej asfaltu drobnym kamieniem, co zdaje egzamin, pozostałe łuki można by zasypać w ten sam sposób,

- pobocze na ul. Długiej i przystanek autobusowy są do poprawy, otrzymał informację z Urzędu Gminy, że jeżeli nie zrobi tego firma, która wykonywała przekop pod gaz, to zrobi to gmina i obciąży firmę kosztami naprawy,

- na ul. Sosnowej na 2-metrowym odcinki zniszczony jest chodnik,

- droga wojewódzka nr 200 do dworca kolejowego, o której złym stanie wiele razy rozmawiano, nadal jest pełna dziur, nie udaje się nic w tym temacie uzgodnić z Wojewódzkim Zarządem Dróg.

Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek
– zapytał, czy jest przewidziana druga transza dofinansowania do wymiany pieców na piece nowej generacji, bo byłoby wielu chętnych. Czy jest możliwość zorganizowania wycieczki dla seniorów, ostatnia była 4 lata temu. Wydawało się, że stanie się to tradycją, tym bardziej, że młodzi mają wiele form spędzania wolnego czas: siłownie, boisko Orlik, a starsi mieszkańcy niewiele mają propozycji.

Kierownik Referatu Technicznego Janusz Żurawski
– poinformował, że w dniu dzisiejszym odbywa się przetarg na wykaszanie kanałów.

Radny Krzysztof Czarnecki
– poinformował, że złoży na ręce przewodniczącego rady gminy 3 różne wnioski formalne po zakończeniu sesji.

Radny Mieczysław Kociucki
– zapytał, czy gmina dysponuje nieużytkami pod budowę pola golfowego.

Wójt Kazimierz Kaczmarek
– odpowiadając na poruszone kwestie, odpowiedział, że:

- egzamin na kartę rowerową w szkole jest sprawą między rodzicami, a dyrektorem szkoły, a nie sprawą samorządu,

- jest problem wyegzekwowania od firmy gazowniczej, która budowała w ubiegłym roku gazociąg, żeby usunęła usterki i naprawiła nawierzchnię pobocza i przystanku autobusowego, jeżeli nie dojdzie do porozumienia, gmina wystąpi do gazowni, która te prace zleciła,

- wpłynęły oferty w trybie przetargowym na remonty dróg, jedna część dróg do końca lipca a druga w sierpniu będzie naprawiona,

- przejście przez drogę nr 10 w Cierpicach jest bezpieczne, bo są tam światła, innego przejścia na drodze krajowej nie można wybudować. Przejście powstało po 3 wypadkach śmiertelnych, od momentu pojawienia się przejścia ze światłami do żadnego niebezpiecznego zdarzenia nie doszło,

- jeżeli chodzi o place zabaw i plac na ul. Sosnowej, wszystkie place zostaną wykonane z pieniędzy z budżetu gminy i z pieniędzy unijnych w ramach LIDERA (prawie 400 tys. zł), siłownie zostaną zamontowane przy szkole w Cierpicach i na placu zabaw przy Andrewex-ie,

- oferta wakacyjna na lipiec zostanie przygotowana przez GCK i podana do wiadomości mieszkańców,

- jeżeli chodzi o fragment ścieżki rowerowej od Rancha do Herringa, był naprawiony, i ponownie kostki zostały ukradzione. Kierownik referatu technicznego w przeciągu 2 tygodni doprowadzi do naprawy,

- jeżeli chodzi o śmieci na placu zabaw, papierki, butelki, zapytał, co mieszkańcy robią, żeby tego nie było. Plac zabaw na ul. Zielonej zbudowany rok temu za 300 tys. zł został zdewastowany przez młodzież i nie ma winnych, nikt nic nie widział, a przecież mieszkają obok ludzie, rodzice i znajomi, którzy powinni zwrócić dzieciom uwagę. Trzeba reagować, bo inaczej bez końca gmina będzie zbierać śmieci i wydawać publiczne pieniądze na naprawy,

- jeżeli chodzi o dziury przy szkole w Małej Nieszawce, radny Wyrzykowski był na spotkaniu z dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich i mógł przedstawić problem w sposób bezpośredni, a radny nie zabrał w tej sprawie głosu,

- jeżeli chodzi o konkurs na dyrektora, nie można mówić, jak powiedział radny Wyrzykowski rodzicom na zakończenie roku, że nie wiadomo, kogo oni wybrali. Konkurs został ogłoszony na stronie internetowej, ogłoszenie radni mogą przeczytać i wszystkiego się dowiedzieć. Konkurs odbędzie się 29 czerwca, zostały złożone oferty i będzie rozstrzygnięcie.

Radny Arkadiusz Wyrzykowski
– powiedział, że mieszkaniec zapytał go, kogo wybrali na dyrektora, a on odpowiedział, że nie wie kogo wybrali.

Wójt Kazimierz Kaczmarek
– stwierdził, że odebrał wypowiedź radnego, tak jakby konkurs był rozstrzygnięty i nie wiadomo kogo i jacy oni wybrali. Komisja konkursowa składa się z 12 osób, z czego przedstawicieli gminy jest tylko 3. Pierwszy etap konkursu to etap formalno-prawny, jeżeli dokumentacja została poprawnie złożona, kandydaci przechodzą do następnego etapu, gdzie komisja ich przesłuchuje, na końcu jest tajne głosowanie nad wyborem dyrektora. Kontynuując powiedział, że:

- informacja o podziale dofinansowania na wymianę pieców pomiędzy sołectwa dla radnego Czarneckiego jest przygotowana, zostanie mu przekazana. Umowy z wszystkimi, którzy złożyli wnioski, zostały zawarte i mieszkańcy przystępują do realizacji,

- wał przeciwpowodziowy powinien być już drugi raz koszony, podobnie jak kanał, ale Wody Polskie dopiero rozstrzygnęły przetarg, wcześniej spółki wodne podlegające marszałkowi województwa, które zostały zlikwidowane, miały doskonale przygotowane procedury, plan i harmonogram prac, wszystko było wiadomo, nigdy nie było problemu. Po powołaniu spółki Wody Polskie, podlegającej ministrowi, nie wiadomo, kto jest właścicielem wału przeciwpowodziowego,

- jeżeli chodzi o pytanie dotyczące absencji dyrektor szkoły w Cierpicach, była nieobecna tylko wtedy, kiedy miała delegacje wyjazdowe na szkolenia, a szkoleń w ostatnim okresie w związku z RODO i zmianami w ustawie o systemie oświaty było bardzo dużo,

- projekt ścieżki rowerowej w Cierpicach obejmuje dojazd do ul. Zakole, wychodzącej przy płocie i w tym projekcie nic więcej nie da się zrobić. Procedura uzyskania pozwolenia na budowę była bardzo skomplikowana z uwagi na fakt, że obok biegnie tor kolejowy i trzeba było uzyskać odstępstwo od przepisów prawa budowlanego, które zakazuje budowania czegokolwiek w określonej odległości od torów. Jeżeli będzie taka propozycja, to można ścieżkę przedłużyć przez boisko, bo gospodarzem terenu jest szkoła. Docelowo ścieżka ma prowadzić od Torunia do Gniewkowa i Inowrocławia,

- za przegląd zespołów seniorów było odpowiedzialne Gminne Centrum Kultury, organizator przeglądu, do pomocy byli wydelegowani pracownicy Urzędu Gminy,

- zakup luster na ul. Piaskową i Kwiatową trzeba zaplanować w nowym budżecie, koszt 1 lustra to 5,6 tys. zł,

- jeżeli chodzi o drogę wojewódzką nr 200. gmina jest zdana na łaskę innej instytucji. Po raz kolejny gmina wystąpi z pismem do ZDW w Bydgoszczy, aby wyrównano tą drogę, albo zezwolono na to gminie,

- gmina nie dysponuje 20 ha nieużytków pod budowę pola golfowego, pojawiali się już inwestorzy, są za duże wymagania co do infrastruktury pola golfowego, muszą być naturalne stawy, a takich np. na piaszczystym terenie poligonu nie ma,

- jeżeli chodzi o koszenie kanałów, o którym mówił już p. Żurawski, w kanał wjeżdża pływająca kosiarka, która kosi cały kanał,

- na modernizację oczyszczalni ścieków, która odbędzie się w dwóch etapach, została zawarta już umowa, plac budowy został przekazany, firma zamawia urządzenia, prace rozpoczną się od najbardziej zużytego bloku, który był stawiany jako pierwszy,

- na pierwszy przetarg na budowę Urzędu Gminy nie było żadnej oferty.

Przewodniczący Rady
uprzedził radnych o możliwości zwołania sesji w okresie wakacyjnym.

Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska
– zapytała o możliwość pociągnięcia gazu na ul. Leśnej, potrzebne by było specjalne pozwolenie, bo gazociąg musiałby przejść pod torami kolejowymi.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że właściciel nieruchomości musi uzyskać wszystkie uzgodnienia, również kolejowe z PKP, pod nadzorem którego odbywa się budowa. Gazociąg w poszczególnych ulicach buduje gazownia na wniosek mieszkańców.
Ad. 9

Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski
podziękował zebranym za wzięcie udziału w XLII sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.


Protokołowała:                                                                     Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                               (-) Ireneusz Śmiechowski



Powiadom znajomego