Protokół nr XLI/2018 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 30 maja 2018 r.
Protokół
nr XLI/2018
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która
odbyła się w dniu 30 maja 2018 roku
w godz. od
9:00 do 12:20 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce
Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
Proponowany
porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie
porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XL sesji, która
odbyła się w dniu 25 kwietnia 2018 roku.
3. Rozpatrzenie
projektów uchwał w sprawie:
a) nadania nazwy ulicy na
terenie gminy Wielka Nieszawka wieś Mała Nieszawka (dz. nr 230/70)
(druk nr 1),
b)
zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok (druk nr 2),
c)
zmiany wieloletniej prognozy finansowej (druk nr 3),
d)
zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2017 r. Gminnej Biblioteki
Publicznej (druk nr 4),
e)
zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego
Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2017 rok (druk nr
5).
4.
Stanowisko w sprawie ścieżki rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej
nr 272 (druk nr 6).
5.
Sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Gminy Wielka
Nieszawka z organizacjami pozarządowymi za rok 2017 (druk nr 7).
Przerwa
6. Absolutorium dla Wójta za 2017 rok:
a)
sprawozdanie roczne Wójta Gminy Wielka Nieszawka z przebiegu
wykonania budżetu gminy za 2017 rok (radni otrzymali w dn. 8
marca 2018 r.),
b) sprawozdanie finansowe (radni otrzymali
w dn. 11 kwietnia 2018 r.),
c) informacja o stanie mienia
(radni otrzymali w dn. 8 marca 2018 r.),
d) opinia
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy o przedłożonym przez
Wójta Gminy Wielka Nieszawka sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy
za 2017 rok wraz z informacją o stanie mienia Gminy,
e)
wystąpienie przewodniczących Komisji Rady Gminy w sprawie opinii o
przebiegu wykonania budżetu gminy za 2017 rok,
f) opinia Komisji
Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu gminy za 2017 rok oraz
wniosek o absolutorium dla Wójta Gminy za 2017 rok,
g) opinia
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w sprawie wniosku Komisji
Rewizyjnej o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za rok 2017,
h)
dyskusja,
i) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia
sprawozdania za rok 2017 (druk nr 8),
j) podjęcie
uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2017 rok (druk
nr 9).
Przerwa
7.
Informacja z działalności Komisji między sesjami –
referują przewodniczący Komisji.
8. Informacja
Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
9.
Interpelacje i wolne wnioski.
10. Zakończenie sesji.
Ad.
1
a)
XLI sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie
powitał Pana Wójta, Panią Skarbnik, Panią Mecenas, Panie i Panów
Radnych, Sołtysów oraz zaproszonych gości i mieszkańców gminy.
Przewodniczący
stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych
obecnych jest 14 (nieobecny radny Jacek Kapela), co oznacza, że jest
quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i
opinii.
b)
Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag
do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na
sesję.
Radni
nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący
poddał pod głosowanie porządek obrad XLI sesji Rady Gminy. Za jego
przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła porządek obrad XLI
sesji jednogłośnie.
Ad.
2
Przewodniczący
Rady poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego
do godz. 8:30 nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do
treści protokołu z XL sesji, która odbyła się w dniu 25 kwietnia
2018 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu
z XL sesji w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało
14 radnych, głosów przeciwnych nie było, nikt nie wstrzymał się
od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania
protokół z XL sesji został przyjęty przez Radę Gminy
jednogłośnie.
Ad.
3
a)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat
(druk nr 1).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 1
przedstawiono projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy we wsi
Mała Nieszawka dz. nr 230/70. Zgodnie z wnioskiem rady sołeckiej
Małej Nieszawki nadaje się nawę Magnoliowa ulicy, której przebieg
został wskazany w załączniku do uchwały, znajdującej się w
pobliżu ul. Olszynowej. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w
przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w
tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że
komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Mieczysław Kociucki – stwierdził, że na mapie nie ma
zaznaczonej ul. Olszynowej, tak żeby radni mieli jakieś
odniesienie.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że na mapie jest podana
nazwa Olszynowa, z tym, że mapa była skanowana i nie na każdym
komputerze ta nazwa jest wystarczająco widoczna. Na wszystkich
komisjach, na których były omawiane materiały na sesję,
tłumaczył, gdzie znajduje się, ulica, której dotyczy niniejsza
uchwała.
Przewodniczący
Rady Gminy zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę
nr XLI/207/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 30 maja 2018 r.
w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do
protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
b)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 2
przedstawiono uchwałę w sprawie zmiany budżetu gminy na 2018 rok.
Zmiana budżetu po stronie dochodów wynika z włączenia dotacji na
zadania własne oraz zwiększenie dochodów z tytułu wpływu podatku
VAT z m-ca grudnia 2017 roku i wpłat za udział w koloniach letnich
z uwagi na znaczne zwiększenie się ilości uczestników (ze 130 do
170). Po stronie wydatków włączono tylko część środków z
tytułu dotacji na zadania własne, ponieważ przy uchwalaniu budżetu
zabezpieczono większość środków niezbędnych do realizacji
zadania w zakresie wychowania przedszkolnego. Ponadto w związku z
większą ilością chętnych do uczestnictwa w koloniach letnich
zwiększa się również wydatki na powyższy cel. W związku z
realizacją projektu związanego z zakupem samochodu z wyposażeniem
dla obsługi PSZOK proponuje się podwyższyć wydatki na zakup
garaży (w tym jednego na magazyn). Zgodnie z uchwałą Rady Gminy w
sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowych na
dofinansowanie 10 mieszkańcom kosztów inwestycji służących
ochronie powietrza, polegających na wymianie źródeł ciepła na
kotły na paliwa stałe, włącza się do wydatków dotacje na
dofinansowanie w/w zadania. W wyniku przeprowadzonego naboru do
programu Ekopiec złożono łącznie 26 wniosków, z których 23
spełniały wymogi formalne. W wyniku losowania wskazano 10 osób,
które uzyskają wsparcie. Ze względu na fakt, że pozostałe
wnioski w dużej mierze zostały złożone przez osoby starsze, które
ze względu na ograniczenia fizyczne i finansowe nie są w stanie
samodzielnie sfinansować wymiany pieca na ekologiczny, proponuje się
udzielenie dotacji tym mieszkańcom ze środków własnych gminy (52
tys. zł na 13 pieców). Tak więc wszyscy, którzy złożyli
wnioski, otrzymają dofinansowanie. Ponadto zgodnie z wnioskiem
kierownika jednostki dokonano przesunięć między paragrafami. Po
dokonaniu powyższych zmian budżet wyniesie: po stronie dochodów
28.733.666,00 zł, po stronie wydatków 36.315.241,00 zł. Wójt
wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię
komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała,
że komisja w dn. 28 maja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, ile osób z każdego sołectwa
otrzyma dofinansowanie na wymianę pieca.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że może przygotować
taką informację radnemu.
Radna
Aniela Grela – zauważyła, że w paragrafie pomoc społeczna
zmniejszono środki o 10 tys. zł.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że są to przesunięcia
między paragrafami na wniosek kierownika GOPS.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XLI/208/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 maja 2018
r. w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok w
brzmieniu jak na druku 2 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie
było, nikt nie wstrzymał się od głosu. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
c)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 3
przedstawiono projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy
finansowej. Po dwukrotnym ogłoszeniu przetargu okazało się, że
koszty realizacji zadania rozbudowa i modernizacja oczyszczalni
ścieków są wyższe (5.766.453 zł) w porównaniu do kosztorysu
inwestorskiego i stąd proponuje się dokonać aktualizacji wykazu
przedsięwzięć (załącznik do Wieloletniej Prognozy Finansowej),
określającego limity nakładów finansowych na to zadanie, w
podziale na 2 lata trwania inwestycji. Wójt wniósł o przyjęcie
uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię
komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała,
że komisja w dn. 28 maja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, czy
przy okazji rozbudowy oczyszczalni ścieków przewiduje się również
rozbudowę sieci wodno-kanalizacyjnej dla nowych mieszkańców.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w każdym budżecie
zapisywane są środki na rozbudowę sieci wodno-kanalizacyjnej.
Obecnie ogłoszony jest przetarg na rozbudowę sieci w Małej
Nieszawce, trzy inne przetargi dotyczące tego typu inwestycji
zostały już w tym roku rozstrzygnięte.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał o wkopy na Dybowie.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że budowana jest tam
kanalizacja, na którą gmina otrzymała dofinansowanie w ramach
PROW.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – stwierdziła, że w załączniku
nr 3 „Zadania inwestycyjne” do uchwały w sprawie zmiany budżetu,
który sołtys też otrzymała, w punkcie 1 wymienione jest zadanie
„gminna sieć wodociągowa i kanalizacyjna” i kwota wydatków na
ten cel.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy mieszkańcy, którzy mają
przydomowe oczyszczalnie ścieków, będą mogli przyłączyć się
do budowanej na Dybowie sieci, w momencie, kiedy ich oczyszczalnie
się zepsują.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zmieniła się
dyrektywa, jeżeli chodzi o przydomowe oczyszczalnie ścieków, czyli
od 1 stycznia będzie pełna kontrola wojewódzkiego inspektoratu
ochrony środowiska. Jeśli oczyszczalnia nie spełni norm, a
większość oczyszczalni nie spełnia żadnych norm, właściciel
będzie płacił kary.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy gmina mogłaby podjąć
rozmowy z nadleśnictwem w sprawie postawienia toalety przy miejscu
do grillowania na Dybowie.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w umowie z
nadleśnictwem na wynajem terenu, którą podpisuje osoba wynajmująca
teren na ognisko, jest zapis, że organizator musi zabezpieczyć
toaletę na czas imprezy. Jest to teren nadleśnictwa, w związku z
tym gmina nie może prowadzić tam żadnych inwestycji, jedynie może
podjąć rozmowy w tym temacie.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – poinformował, że z Zielonki na
Dybowie ktoś ukradł duży kamień młyński. Został drugi
mniejszy, który trzeba zabezpieczyć przed kradzieżą i gdzieś go
wyeksponować.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – zauważył, że ważącego kilka ton
kamienia bez użycia ciężkiego sprzętu nikt nie był w stanie
ukraść, czyli wiele osób musiało widzieć, jak wywożono ten
kamień, a jednak mieszkańcy nie zareagowali.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XLI/209/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 maja 2018
r. w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej w brzmieniu jak
na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Za jej
przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
d)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że uchwała na druku nr 4
dotyczy zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2017 r. Gminnej
Biblioteki Publicznej, która działa w oparciu o dotację z budżetu
gminy. Kierownik biblioteki bardzo oszczędnie dysponuje środkami, w
związku z tym na koniec roku zostało 5.366,29 zł.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja
zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał wójta o przyszłość
biblioteki w momencie, kiedy zostanie przyłączona do Gminnego
Centrum Kultury, a dyrektor GBP zapytał o to, jakie są potrzeby
biblioteki.
Dyrektor
GBP Maria Miłoszewicz – powiedziała, że środki, które są
zabezpieczone w budżecie gminy na działalność biblioteki, są
wystarczające. Gdyby była taka możliwość, można by było
unowocześnić placówkę, wymieniając stare regały.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zasugerował, żeby w takim razie
pozostałe z ubiegłego roku fundusze przeznaczyć na wymianę
regałów, jeżeli jest taka prawna możliwość.
Dyrektor
GBP Maria Miłoszewicz – wyjaśniła, że nie wiadomo, czy
zaoszczędzone środki zostaną, ponieważ w bieżącym roku pojawiły
się nieplanowane wydatki, np. koszty inspektora RODO.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że przyłączenie
biblioteki do GCK jest w sferze planów.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XLI/210/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 maja 2018
r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2017 r.
Gminnej Biblioteki Publicznej w brzmieniu jak na druku nr 4 –
stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało
14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących
się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania
Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
e)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że uchwała na druku nr 5
dotyczy zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnego Ośrodka
Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2017 r. GOZ zamknął rok zyskiem w
kwocie 22.446,73 zł. Ogółem kwota zgromadzonych oszczędności
wynosi 0,5 mln zł, które zostaną spożytkowane, kiedy zostanie
wybudowany nowy ośrodek zdrowia, z dodatkowymi poradniami i
sprzętem, tak żeby więcej mieszkańców korzystało z usług
ośrodka niż to jest do tej pory.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja
zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radna
Elżbieta Tota – zapytała, ilu pacjentów jest zapisanych do
ośrodka, czy ta liczba się zwiększa, czy zmniejsza. Nie ma na
sesji żadnego przedstawiciela ośrodka, ani kierownika, ani
księgowej, więc nie można poruszyć wielu tematów wymagających
wyjaśnienia. Kilka lat temu było w zwyczaju przygotowywanie
sprawozdania z działalności ośrodka: ilość przyjęć pacjentów,
ilość wizyt, wejść do środowiska, ilość szczepień. Była to
jakaś wizja działalności tego ośrodka. Takie sprawozdanie
pokazałoby, w jakim stopniu pracownicy są obciążeni obowiązkami
i czy ilość pracowników jest odpowiednia do ilości tych obciążeń.
Radna
Aniela Grela – zapytała, czy są uruchomione lub kiedy zostaną
uruchomione programy profilaktyki zdrowotnej, do których gmina
została zakwalifikowana, tj. badania tętniaka aorty brzusznej oraz
zakażeń WZW typu B i C.
Radny
Krzysztof Czarnecki – wyraził żal, ze nie ma żadnego
przedstawiciela ośrodka zdrowia, a jest wiele pytań, które radni
chcieliby zadać. Jest wiele problemów w ośrodku zdrowia, np.
nieodbieraniem telefonów przez pielęgniarki, nagminne spóźnianie
się lekarzy do pracy, co bardzo denerwuje mieszkańców.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że chciałby wiedzieć,
jaki sprzęt został zakupiony, jakie są plany rozwoju ośrodka, ilu
jest pracowników, czy zakłada się zatrudnienie recepcjonistki. W
związku z tym, że nie można uzyskać odpowiedzi na te pytania,
wnioskował o przełożenie głosowania nad sprawozdaniem na następną
sesję.
Przewodniczący
Rady Gminy – stwierdził, że ze względów proceduralnych nie
ma takiej możliwości.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – wyjaśnił, że uchwała dotyczy
przyjęcia sprawozdania finansowego ośrodka zdrowia za 2017 rok.
Zadane pytania nie dotyczą kwestii finansowych, a innych danych
statystycznych, których zebranie będzie wymagało sporo pracy
merytorycznej pracowników ośrodka, aby ustalić, ile poszczególnych
działań wykonano. Jeżeli jest takie życzenie, to poprosi
kierownika ośrodka, aby takie dane przygotował dla radnych.
Zauważył, że w ośrodku zdrowia jest dobra sytuacja, bo jest 4
lekarzy i każdy z mieszkańców może wybrać lekarza, do którego
chce chodzić. Oczywiście są też mankamenty, o których mówił
radny Czarnecki i nad którymi trzeba się pochylić. Trzeba jednak
zdawać sobie sprawę, że służba zdrowia działa na terenie gminy
bardzo dobrze w porównaniu do innych gmin, gdzie w większości
przypadków odsyła się pacjentów do Torunia. Nie wszystkie usługi
są dostępne, np. nie ma USG, ale w ośrodku nie ma miejsca, aby
taki aparat postawić. Badania, o których mówiła radna Grela, będą
realizowane na podstawie wniosku, który gmina złożyła do
marszałka. Zostanie podpisana umowa z marszałkiem województwa,
który finansuje program, i ze szpitalem w Chełmży, który będzie
wykonywał badania dla mieszkańców gminy. Część badań będzie
wykonywana w CSIR Olender we wrześniu, bo w ośrodku zdrowia od
godz. 8 do 18 nie ma możliwości wydzielenia pomieszczenia, w którym
lekarz mógłby wykonać badania USG. Będą prowadzone zapisy na
badania i przekazana informacja, kiedy one się odbędą. Dużą
bolączką ośrodka jest brak odpowiedniej powierzchni, np. recepcja
jest bardzo małym pomieszczeniem, gdzie w dodatku stoją szafy z
kartotekami pacjentów, brak jest wystarczającej liczby gabinetów.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zgłosiła propozycję w
związku ze spóźnieniami lekarzy, aby nie rejestrować pacjentów
przez pierwsze pół godziny, tj. do godz. 8:30.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – potwierdził, że spóźnianie się jest
naganne, i nie można tego usprawiedliwiać, ale nawet w prywatnej
służbie zdrowia, gdzie się płaci za wizytę, lekarze również
się spóźniają. Niestety jest problem, bo brakuje lekarzy, część
z nich wyjechała za granicę i także nie kształci się
wystarczającej liczby lekarzy.
Radny
Michał Dąbrowski – stwierdził, że jest to przykre, ale taka
sytuacja jest w całym kraju. Od 11 lat jeździ po różnych
specjalistach, w większości przypadków prywatnie, i wszędzie musi
czekać 3-4 godziny, po godzinie, na którą był umówiony. Brakuje
lekarzy, są niedopłacani, w związku z tym pracują na kilku
etatach.
Radna
Elżbieta Tota – powiedziała, że lekarzy trzeba zostawić w
spokoju, bo znajdą sobie nowe miejsca pracy. Za to powinna być
lepiej zorganizowana praca pielęgniarek. W tej chwili są
zatrudnione w ośrodku 4 pielęgniarki, w dni pobrań powinny być 2
pielęgniarki, według ustalonego przez kierownika ośrodka
harmonogramu, i wtedy nie czekałoby się na odbiór telefonu.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – sprecyzował, że w ośrodku są
zatrudnione 2 pielęgniarki na pełny etat, jedna na część etatu,
jedna na umowę-zlecenie.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – powiedział, że nie
można dać się terroryzować służbie zdrowia, lekarze powinni
przychodzić na czas, a pielęgniarki odbierać telefony. Kierownik
ośrodka nie wymaga od pielęgniarek, bo sam od siebie nie wymaga.
Lekarze się spóźniają, bo pracują na kilku etatach, aby jak
najwięcej zarobić.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zgodziła się
ze wszystkimi zarzutami, ale powiedziała, że mieszkańcy Małej
Nieszawki pozytywnie ustosunkowują się do pracy ośrodka zdrowia,
biorąc pod uwagę dostępność często organizowanych dodatkowych
badań, które wprawdzie są odpłatne, ale ceny są konkurencyjne w
stosunku do cen rynkowych. Przekazała prośbę mieszkanek o
zorganizowanie badań mammograficznych, ostatnie były 1,5 roku temu.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że wszystkie badania
mammograficzne na terenie gminy były organizowane przez Urząd Gminy
a nie ośrodek zdrowia, łącznie z zabezpieczeniem zasilania
mammobusa.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XLI/211/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 maja 2018
r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego
Publicznego Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2017
rok w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 7 do
protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów
przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było.
Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy
przyjęła uchwałę jednogłośnie.
Ad.
4
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 6
przedstawiono stanowisko w sprawie ścieżki rowerowej wzdłuż drogi
wojewódzkiej nr 273. Część wniosków mieszkańców i gminy
złożonych do projektanta została zrealizowana, część jest w
trakcie realizacji. Planowane jest spotkanie w przyszłym tygodniu z
Zarządem Dróg Wojewódzkich i z projektantem. Jeżeli w lipcu nie
będzie pozwolenia na budowę, to ścieżki rowerowe w Kowalewie,
Chełmży, Lubiczu i Wielkiej Nieszawce nie zostaną zbudowane.
Ministerstwo Rozwoju poinformowało, że niezrealizowanie inwestycji
będzie wiązało się z karami finansowymi.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię w tej
sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała,
że komisja po dyskusji zaopiniowała stanowisko pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że jego zdaniem ścieżka
na odcinku od Małej do Wielkiej Nieszawki powinna biec po lewej
stronie.
Radny
Michał Dąbrowski – zapytał, jakiego rzędu kary groziłyby
gminie w przypadku nierealizowania tej inwestycji. Było by to
dziwne, bo podobno gmina nie jest stroną w tej inwestycji.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy wiadomo jakie są
propozycje odszkodowań dla mieszkańców, od których zostaną
przejęte grunty pod ścieżkę rowerową.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że na odszkodowania
przewidziano w kosztorysie inwestorskim 573 tys. zł. Jeżeli chodzi
o kary za niezrealizowanie inwestycji, gmina jest związana umową w
ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i jest beneficjentem
środków, tak jak wszystkie gminy powiatu toruńskiego, do
wykorzystania na budowę ścieżki rowerowej. Nie chodzi o to, że
ścieżka nie zostanie wybudowana, ale o to, że środki przyznane
gminie nie zostaną wykorzystane.
Radny
Mieczysław Kociucki – zapytał, jaki jest koszt odszkodowania
za metr terenu przejętego pod ścieżkę i czy osobno będzie
wyliczony koszt odszkodowania za grunt oraz za przestawienie płotu i
wykonanie nowych nasadzeń.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że wycena musi objąć
wszystko.
Radny
Mieczysław Kociucki – zauważył, że przy przestawianiu
niektóre płoty się rozlecą.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – wyjaśnił, że zastosowanie będzie
miała procedura zapisana w ustawie o szczególnych zasadach
przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
Ponieważ jest to droga wojewódzka, wojewoda wydaje pozwolenie na
budowę, powołuje zespół biegłych rzeczoznawców, którzy
dokonują wyceny i wydaje decyzje Zarządowi Dróg Wojewódzkich do
wypłaty odszkodowania.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – dodała, że każda działka i
każdy płot są wyceniane indywidualnie, bo ktoś ma płot z siatki,
ktoś murowany. Nie ma ujednoliconej ceny.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, czy
przewiduje się zaproszenie na spotkanie mieszkańców bezpośrednio
zainteresowanych.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że mieszkańcy nie będą
zapraszani indywidualnie. Informacje o spotkaniu zostaną
zamieszczone na stronie internetowej, w sklepach i tablicach
informacyjnych.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – powiedział, że budowa
nowych ścieżek jest koniecznością. Poprosił w imieniu
mieszkańców Brzozy o remont istniejącej trasy rowerowej z Torunia
do Ciechocinka, która prowadzi przez Brzozę. Po budowie instalacji
wodnej droga została jeszcze bardziej zniszczona, a wiele osób
korzysta z tej ścieżki.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że cały odcinek ul.
Ciechocińskiej jest regularnie przygotowywany do odbioru, odbyło
się kilka spotkań z firmami, które wykonują naprawy. Jest inny
problem: od Czerniewic do Brzozy w jednym miejscu osoba prywatna
postawiła płot i zamknęła przejazd ścieżki rowerowej. Pozostały
fragment w górę przechodzi po terenie Lasów Państwowych. Teren,
który należy do gminy, zostanie należycie naprawiony.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Stanowisko
Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 maja 2018 r. w
sprawie ścieżki rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 273 w
brzmieniu jak na druku nr 6 – stanowi załącznik nr 8 do
protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła ocenę
jednogłośnie.
Ad.
5
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 7).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 7
przedstawiono sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Gminy
Wielka Nieszawka z organizacjami pozarządowymi za rok 2017, w którym
opisano, jak wyglądała współpraca w poszczególnych działaniach
i ile środków przekazano na sfinansowanie zadań z zakresu
wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu, na
działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności
lokalnych, czy na działalność kulturalną i turystyczną. Była
też udzielana organizacjom pozarządowym pomoc pozafinansowa
poprzez: udostępnianie pomieszczeń stanowiących własność gminy,
bezpłatne udostępnianie autobusu szkolnego na przejazdy na
przeglądy i konkursy, wymianę informacji będących podstawą
prawidłowego diagnozowania problemów i potrzeb mieszkańców. W
szczególności działania gminy były ukierunkowane na tworzenie
warunków do zwiększenia aktywności społecznej oraz prowadzenie
ciekawych i efektywnych inicjatyw na rzecz mieszkańców, w tym
wspieranie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla młodzieży.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Statutowo-Regulaminowej o
opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Agnieszka Wrzesińska – poinformowała, że
komisja w dn. 28 maja zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, ile łącznie kosztowała
organizacja festynu gminno-parafialnego, jeżeli dopłata, czyli nie
całość, wynosiła 21 783 zł. Skoro tyle wydaje się
pieniędzy na festyn, to warto, żeby dostępna była dla mieszkańców
woda, chociażby do kupienia.
Radny
Krzysztof Czarnecki – powiedział, że w sprawozdaniu pojawiła
się informacja, iż projekt programu współpracy gminy z
organizacjami pozarządowymi podlegał konsultacji poprzez
umieszczenie na stronie internetowej i na tablicach ogłoszeń.
Zastanawiał się, czy nie lepiej spotkać się wspólnie z
organizacjami i zapytać czego oczekują, co chcą zrealizować i na
kanwie dyskusji merytorycznych przygotować zarys programu.
Radny
Michał Dąbrowski – zapytał, jakie organizacje pozarządowe
organizowały festyn parafialno-gminny i zajęcia muzyczne.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, ile
wynosi wynagrodzenie za prowadzenie zajęć sportowych: obsługa
boiska „Orlik”, drużyny kolarskiej i siłowni, ponieważ jest
podana całkowita kwota wydatków na ten cel − 41.936 zł, bez
rozbicia na poszczególne zajęcia.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – zapytał o pozycje
dotyczące dofinansowania wyjazdów chórów: „Leśna Kraina”
4.324 zł, „Wspomnienie” 450 zł, czy to nie jest jakaś pomyłka
w wyliczeniach, w związku z dużą różnicą miedzy obiema kwotami.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że wynagrodzenie było
wypłacane trenerom sportowym na „Orliku”, i przez część
ubiegłego roku trenerowi prowadzącemu drużynę kolarską i
instruktorowi siłowni, dlatego pojawiły się w sprawozdaniu te
zajęcia. Obecnie budynek siłowni wraz ze sprzętem przejęła
szkoła w Cierpicach, a drużyna kolarska weszła w skład powstałego
stowarzyszenia Olender. W tym roku finansowane są wyłącznie
zajęcia na „Orliku”. Jeżeli chodzi o dofinansowanie festynu
parafialno-gminnego, to koszty ponosi również parafia, bo jest to
wspólny festyn, ale proboszcz nie musi składać sprawozdania, ile
pieniędzy wydał. Gmina wykazuje w sprawozdaniu tylko swój wkład
finansowy. Do tej pory zawsze było tak, że na festynie było
stoisko, na którym można było kupić napoje. Firma, która
zapewniała stoisko od kilku lat, wycofała się w tym roku, ponieważ
nie zwracały się jej koszty wykupu koncesji na sprzedaż piwa, gdyż
mieszkańcy kupowali napoje w sklepie przy torach. Nikt inny nie
zdecydował się w tym roku. Następnym razem woda będzie
zapewniona. Jeżeli chodzi o konsultacje, odbywają się w podanym w
sprawozdaniu trybie, jest to formuła, która pozwala wszystkim
mieszkańcom na wnoszenie uwag do programu, bo nie tylko organizacje
pożytku publicznego mają do tego prawo. Z organizacjami zawsze
można rozmawiać. Jeżeli chodzi o zajęcia muzyczne, są to
wynagrodzenia 3 instruktorów, którzy akompaniują i prowadzą próby
dla zespołów śpiewaczych.
Radny
Michał Dąbrowski – powiedział, że są to zadania własne
gminy. Sprawozdanie dotyczy współpracy z organizacjami
pozarządowymi, a wykazane są w nim też działania, które
bezpośrednio podejmuje gmina.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że oczywiście
„Wspomnienie”, które korzysta z dofinansowania, nie jest
organizacją pożytku publicznego, ale jest to grupa ludzi, którzy
chcą coś robić i gmina ich w tych działaniach wspiera. Jeżeli
chodzi o kwoty dofinansowania wyjazdów poszczególnych chórów, są
one ewidencjonowane w budżecie gminy na podstawie rachunków
przedkładanych przez chóry.
Radny
Michał Dąbrowski – wyjaśnił, że popiera wszystkie
działania prowadzone przez gminę, ale ma wątpliwość, czy
niektóre z nich nie powinny być ujęte w w sprawozdaniu z
działalności kulturalnej gminy, a nie w sprawozdaniu ze współpracy
z organizacjami pozarządowymi.
Mieszkanka
Cierpic Halina Dąbrowska – zapytała, ile jest stowarzyszeń
zarejestrowanych na stronie gminy. Klub seniora „Leśna Kraina”
ma pełną osobowość prawną, jest zrzeszony w Ogólnopolskim
Klubie Seniorów. W 2014 r. podjęto uchwałę rady gminy o
współpracy z organizacjami pozarządowymi na terenie gminy i na tej
podstawie chór, który działa przy stowarzyszeniu, otrzymuje
dofinansowanie. Chór „Wspomnienie” powstał z inicjatywy grupy
obywatelskiej i dlatego też jest objęty pomocą finansową gminy.
Radni powinni otrzymać informację, jakie organizacje pozarządowe i
jakie grupy obywatelskie działają na terenie gminy, bo są to 2
różne kategorie. W tym roku uchwałą rady gminy zostało powołane
Gminne Centrum Kultury, ale nie określono, jak ma wyglądać
współpraca centrum z organizacjami pozarządowymi, trzeba takie
ramy ustalić. Stowarzyszeniem pozarządowym jest chór Appassionata
i klub sportowy Olender, które działają na terenie gminy.
Kościelną organizacją pozarządową jest Caritas, Akcja Katolicka
Młodzieży Katolickiej. Te wszystkie organizacje katolickie,
podobnie jak klub seniorów „Leśna Kraina” działają na
pełnomocnictwie, gdyż są to tzw. organizacje liniowe. W 2017 r.
udało się wypracować z Urzędem Gminy poprawną współpracę.
Gmina nie ogłasza konkursów, ale realizowane przez zespoły
działania wpisują się w zadania własne gminy z zakresu kultury i
turystyki.
Radna
Aniela Grela – zaproponowała, żeby przygotować preliminarz
działań każdego stowarzyszenia, według jego potrzeb, w ramach
przydzielonego limitu kwot dla każdej organizacji, zapisanego w
budżecie Gminnego Centrum Kultury.
Radny
Krzysztof Czarnecki – powiedział, że w takim razie potrzebne
jest spotkanie organizacji z dyrektor centrum kultury.
Radca
prawny Beata Romanowska – poinformowała, że współpraca
gminy z organizacjami pozarządowymi jest uregulowana w ustawie o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Są w niej
przewidziane dotacje z budżetu publicznego, czyli m.in. z budżetu
gminy i te dotacje mogą być udzielone w 2 formach, albo w wyniku
ogłoszonego przez gminę konkursu, albo w trybie pozakonkursowym.
Organizacja pozarządowa może wystąpić z wnioskiem o realizację
zadania publicznego. W ślad za tym wnioskiem publikowane jest
ogłoszenie, bo być może jakaś inna organizacja będzie chciała
ubiega się
o dofinansowanie takiego samego zadania. To są tzw. małe dotacje, do
10 tys. zł. Nie można sporządzić preliminarza, bo dotacje są
udziela albo na wniosek, albo w drodze konkursu. Nie można z góry
podzielić pieniędzy na cały rok między organizacje, bo ustawa
tego nie przewiduje.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – podkreślił, że jego celem jest, aby
wszyscy byli zadowoleni. Widać to po kwotach, które są zapisane w
programie współpracy, i po wyższych kwotach dotacji, które są
realnie przyznawane. Pojawiają się działania, które nie były
wcześniej brane pod uwagę przez organizacje, dlatego nie da się
zaplanować wszystkiego z góry.
Radny
Michał Dąbrowski – stwierdził, że jeżeli w sprawozdaniu
jest wymieniona dopłata do festynu parafialno-gminnego i przeglądu
seniorów, zorganizowanych przez gminę Wielka Nieszawka, to można
mieć wątpliwość, czy te zadania podlegają pod współpracę z
organizacjami pozarządowymi czy to są jednak zadania własne gminy.
Radca
prawny Beata Romanowska – wyjaśniła, że szeroko ujmując
współpraca z organizacjami pozarządowymi, to nie jest współpraca
dla współpracy. Jest to realizacja zadań własnych gminy poprzez
współpracę z organizacjami pozarządowymi.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie
z realizacji Programu Współpracy Gminy Wielka Nieszawka z
organizacjami pozarządowymi za rok 2017 w brzmieniu jak na druku
nr 7 – stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych nie
było, 4 osoby wstrzymały się od głosu. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła
sprawozdanie większością głosów.
Przewodniczący
Rady ogłosił 15-minutową przerwę.
Po
przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad.
6
a)
Przewodniczący
Rady Gminy poinformował, że sprawozdanie roczne Wójta Gminy Wielka
Nieszawka z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2017 rok i
informację o stanie mienia radni otrzymali w dniu 3 marca 2018 roku,
sprawozdanie finansowe w dniu 11 kwietnia 2018 roku. Następnie oddał
głos Wójtowi w celu omówienia dokumentów wymienionych w
podpunktach od a) do d).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że budżet gminy na 2017
rok został uchwalony w dniu 14 grudnia 2016 r. uchwałą Nr
XXIV/126/2016 Rady Gminy Wielka Nieszawka w wysokości: plan
dochodów 26.140.000 zł; plan wydatków 30.740.000 zł. W ciągu
2017 r. budżet był zmieniany: uchwałą Nr XXV/132/2017 Rady Gminy
z dnia 25 stycznia 2017 r. dokonano zmian zgodnie z pismem Urzędu
marszałkowskiego w sprawie wybudowania drogi dla rowerów oraz
wprowadzono do realizacji zakup inwestycyjny i zwiększono środki na
zadania inwestycyjne; uchwałą Nr XXVII/139/2017 Rady Gminy z dnia
17 marca 2017 r. dokonano korekty dotacji i subwencji zgodnie z
decyzjami Ministra Finansów i Wojewody kujawsko-pomorskiego oraz
dokonano zmiany załącznika inwestycyjnego; uchwałą Nr
XXVIII/142/2017 Rady Gminy z dnia 29 marca 2017 r. dokonano zmian
dotacji zgodnie z decyzjami Wojewody kujawsko- pomorskiego,
zabezpieczono środki na przygotowanie zadania związanego z energią
źródeł odnawialnych oraz skorygowano zadania inwestycyjne; uchwałą
Nr XXXI/158/2017 Rady Gminy z dnia 30 czerwca 2017 r. dokonano zmian
dotacji zgodnie z decyzjami Wojewody kujawsko-pomorskiego,
zabezpieczono środki na organizację wypoczynku letniego dla dzieci
i młodzieży oraz dokonano korekty środków na zadania
inwestycyjne; uchwałą Nr XXXII/160/2017 Rady Gminy z dnia 02
sierpnia 2017 r. dokonano zmian w zakresie dochodów i wydatków
środków pochodzących z opłat i kar za korzystanie ze środowiska;
uchwałą Nr XXXIII/164/2017 Rady Gminy z dnia 29 sierpnia 2017 r.
dokonano zmian dotacji zgodnie z decyzjami Wojewody
kujawsko-pomorskiego, zabezpieczono środki na funkcjonowanie nowo
otwartego przedszkola w Małej Nieszawce oraz dokonano korekty
środków na zadania inwestycyjne; uchwałą Nr XXXIV/178/2017 Rady
Gminy z dnia 20 listopada 2017 r. dokonano zmian dotacji z tytułu
rekompensaty utraconych dochodów oraz zgodnie z decyzjami Wojewody
kujawsko-pomorskiego a po stronie wydatków dokonano korekty budżetu
w związku z reformą oświaty oraz dokonano korekty środków na
zadania inwestycyjne; oraz Zarządzeniami Wójta Gminy Nr 4/2017 z
dnia 23 lutego 2017 r., Nr 17/2017 z dnia 27 kwietnia 2017 r., Nr
56/2017 z dnia 28 września 2017 r., Nr 62/2017 z dnia 26
października 2017 r. i Nr 79/2017 z dnia 15 grudnia 2017 r. dokonano
zmian dotyczących włączeń dotacji celowych zarówno po stronie
dochodów jak i wydatków oraz przesunięć między rozdziałami i
paragrafami.
Po
dokonaniu powyższych zmian budżet gminy przedstawiał się
następująco: plan dochodów 27.749.320 zł, plan wydatków
29.623.241 zł, deficyt 1.873.921 zł. Na koniec okresu
sprawozdawczego kwota należności wyniosła 694.025 zł, kwota
zobowiązań niewymagalnych 471.407 zł. Należności dotyczą
podatków i opłat lokalnych a zobowiązania niewymagalne dotyczą
naliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego, składki do ZUS,
podatku dochodowego od osób fizycznych oraz faktur, które wpłynęły
w m-cu styczniu 2018 roku a dotyczyły kosztów roku sprawozdawczego.
Zobowiązań
wymagalnych Gmina nie posiadała. W 2017 r. dochody budżetu na plan
27.749.320 zł zostały wykonane w kwocie 31.122.662 zł, tj. 112,16
% planowanej wielkości. W ogólnej kwocie dochodów gminy w 2017 r.
poszczególne tytuły wynoszą: uzyskane dochody własne 15.264.170
zł, udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa
5.612.188 zł, dotacje celowe na zadania zlecone i powierzone
4.829.296 zł, dotacja celowa na zadania własne 412.849 zł,
subwencje 5.004.159 zł.
Wydatki
na plan 29.623.241 zł zostały wykonane w kwocie 26.732.747 zł, tj.
90,24 % planowanej wielkości. W ogólnej kwocie zrealizowanych
wydatków w 2017 r. poszczególne tytuły wynoszą: wydatki
inwestycyjne (majątkowe) 6.744.850 zł, wydatki na wynagrodzenia i
pochodne od wynagrodzeń 7.070.747 zł, wydatki rzeczowe 12.250.770,
dotacje dla jednostek sektora i spoza sektora finansów publicznych
666.380 zł.
Środki
na zadania inwestycyjne zostały wykorzystane na: budowę przedszkola
w Małej Nieszawce, wykonanie dokumentacji projektowej Centrum
Obsługi Mieszkańców i Centrum Społeczno-Kulturalnego w Wielkiej
Nieszawce, wykup gruntów, inwestycje w zakresie gospodarki
wodno-ściekowej, dokumentację projektową oczyszczalni ścieków,
odwodnienie budynku Gimnazjum, oświetlenie uliczne, dokumentację
projektową na inwestycje drogowe – drogi gminne, infrastrukturę
sportową (place zabaw w Wielkiej Nieszawce i Cierpicach),
dokumentację na wspieranie energii odnawialnej – fotowoltaiki,
samochód Fiat Ducato i wóz asenizacyjny. Na niskie wykonanie planu
zaplanowanych wydatków budżetowych w okresie sprawozdawczym tj. w
2017 roku złożyło się kilka czynników. Przede wszystkim nie
zostały dokonane wydatki zaplanowane na wieloletnie zadania
inwestycyjne z przyczyn niezależnych od Gminy. Ponadto na niższe
wykonanie wydatków miała również wpływ łagodna zima, z czym
wiążą się niższe wydatki na ogrzewanie, mniejsze koszty
utrzymania zimowego dróg gminnych oraz mniej awarii sieci
wodociągowo-kanalizacyjnej.
b)
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – omówił kolejno dokumenty składające
się na sprawozdanie według stanu na 31 grudnia 2017 r., bilans
jednostki budżetowej, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w
funduszu jednostki (radni otrzymali 11 kwietnia 2018 r.): zestawienie
zmian w funduszu jednostki – fundusz jednostki na koniec okresu
rozliczeniowego wyniósł 81 992 824,25 zł, a zysk netto
33 237 822,29 zł, w sumie 115 230 646,54 zł;
rachunek zysków i strat jednostki zamknął się w kwocie 33 237
822,29 zł zysku; bilans jednostki budżetowej wyniósł po stronie
aktywów 116 589 797,90 zł, po stronie pasywów 116 589 797,90
zł, nadwyżka budżetowa wynosi 26 704 881,02 zł.
c)
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że wartość mienia gminy
wyniosła: na koniec 2016 r. 120.821.652 zł, na koniec 2017 r. −
126.387.361 zł. W informacji wyszczególnione są wszystkie
składniki mienia, tj.: budynki i budowle, środki transportu,
maszyny, urządzenia techniczne, grunty, środki trwałe w zarządzie
oraz poza siedzibą jednostki.
d)
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odczytał Uchwałę nr 1/S/2018 Składu
Orzekającego Nr 5 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia
20 marca 2018 roku w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta
Gminy Wielka Nieszawka sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za
2017 rok wraz z informacją o stanie mienia Gminy. Skład Orzekający
RIO zaopiniował pozytywnie sprawozdanie z wykonania budżetu za 2017
rok.
e)
Przewodniczący
Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu wyrażenia
opinii o sprawozdaniu Wójta z przebiegu wykonania budżetu gminy za
2017 rok, i tak:
Przewodnicząca
Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i
Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz –
poinformowała, że komisja w dn. 14 maja 2018 r. pozytywnie
zaopiniowała wykonanie budżetu za rok 2017.
Przewodnicząca
Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela –
poinformowała, że komisja w dn. 14 maja 2018 r. pozytywnie
zaopiniowała sprawozdanie Wójta z przebiegu wykonania budżetu za
2017 rok.
Przewodnicząca
Komisji Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska –
poinformowała, że komisja w dn. 14 maja 2018 r. pozytywnie
zaopiniowała sprawozdanie roczne Wójta z wykonania budżetu za rok
2017.
f)
Przewodniczący
Rady oddał głos Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej w celu
wyrażenia opinii w sprawie wykonania budżetu gminy za 2017 rok oraz
przedstawienia wniosku o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za
2017 rok.
Przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria –
poinformowała, że Komisja powołana przez Radę Gminy w składzie:
Małgorzata Kopańska-Mizeria − Przewodnicząca Komisji, Elżbieta
Tota − Zastępca Przewodniczącego, Jacek Muzioł – Członek,
Agnieszka Wrzesińska – Członek, na posiedzeniu w dniu 16 maja
2018 r. zapoznała się i rozpatrzyła n/w materiały za 2017 rok:
sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki
samorządu terytorialnego, opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o
wykonaniu budżetu, informację o stanie mienia komunalnego
jednostki. Ponadto przedmiotem analizy były plany finansowe
jednostki oraz dokumenty finansowo-księgowe i materiały dotyczące
spraw merytorycznych związanych z wyborem ofert na usługi i
wykonawstwo. Badając powyższe dokumenty Komisja stwierdza, że:
plan dochodów i wydatków wykazany w sprawozdaniu uwzględnia zmiany
wynikające z podjętych uchwał i zarządzeń budżetowych gminy;
uchwały i zarządzenia zmieniające budżet najczęściej dotyczyły
włączenia do budżetu dotacji na zadania zlecone i powierzone,
zmian wysokości subwencji oraz przesunięć pomiędzy rozdziałami i
paragrafami. Ponadto dokonano korekty budżetu w związku z reformą
oświaty i środków na zadania inwestycyjne w związku z brakiem
wykonawców. Zarządzenia Wójta dotyczące zmian budżetu były
podejmowane zgodnie z prawem w ramach upoważnień wydanych przez
Radę Gminy. Dochody budżetowe ogółem w 2017 r. na plan wynoszący
27.749.320 zł zostały zrealizowane w wysokości 31.122.662 zł, co
stanowi 112,16 % w stosunku do zaplanowanych wielkości. Wysokie
wykonanie dochodów wynika m.in. z wpłaty refundacji dn. 28.12.2017
r. w wysokości 2.135.308 zł zgodnie z podpisaną umową z dn.
15.12.2017 r. na dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego budowy przedszkola. Natomiast wydatki budżetu na plan
wynoszący 29.623.241 zł zostały wykonane w wysokości 26.732.747
zł, co w stosunku do planu stanowi 90,24%. Budżet gminy na 2017 rok
zatwierdzony przez Radę Gminy w dniu 15 grudnia 2016 r. uchwałą Nr
XXIV/126/2016 z deficytem w wysokości 4.600.000,00 zł sfinansowanym
przychodami pochodzącymi z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych.
Po dokonanych zmianach w ciągu roku na dzień 31 grudnia budżet
przedstawiał się następująco: plan dochodów – 27.749.320 zł,
plan wydatków 29.623.241 zł, przy planowanym deficycie w wysokości
1.873.921 zł. Sprawozdania będące przedmiotem rozpatrzenia zostały
złożone w ustawowo wymaganych terminach. W wyniku zrealizowanych
dochodów i wydatków w wielkościach przedstawionych w sprawozdaniu
Wójta za 2017 rok budżet Gminy zamknął się ostatecznie nadwyżką
w wysokości 4.389.915 zł. W 2017 roku jednostka nie posiadała
żadnych zobowiązań do spłaty. Według wyjaśnień Wójta Gminy na
niskie wykonanie zaplanowanych wydatków budżetowych w okresie
sprawozdawczym tj. w 2017 roku złożyło się kilka czynników.
Przede wszystkim nie zostały dokonane wydatki zaplanowane na
wieloletnie zadania inwestycyjne z przyczyn niezależnych od Gminy,
tj. w wyniku dwukrotnie ogłaszanych przetargów nie udało się
wyłonić wykonawcy. Ponadto na niższe wykonanie wydatków miała
również wpływ łagodna zima, z czym wiążą się niższe wydatki
na ogrzewanie, mniejsze koszty utrzymania zimowego dróg gminnych
oraz mniej awarii sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Ustalone w
budżecie kwoty dochodów są wielkościami realnie zaplanowanymi,
mającymi wystarczyć łącznie z nadwyżkami z lat ubiegłych
osiągnięciu planowanej równowagi budżetowej. Planowane przez Radę
Gminy kwoty wydatków budżetowych są natomiast wielkościami
maksymalnymi nakładów na poszczególne cele i są wiążące dla
Wójta Gminy, gdyż może on wydatkować środki pieniężne tylko na
cele określone w uchwale i do granic pieniężnych w niej
uchwalonych. Po przeanalizowaniu w/wym. dokumentów Komisja Rewizyjna
stwierdza, że cele założone w budżecie zostały osiągnięte. Nie
nastąpiły przekroczenia wydatków budżetowych przez Wójta, które
mogłyby być podstawą do wszczęcia postępowania o naruszenie
dyscypliny budżetowej. Wykorzystanie środków publicznych
otrzymanych w ramach dotacji celowych było zgodne z ich
przeznaczeniem. Pozostałe zadania były realizowane zgodnie z
przyjętą uchwałą budżetową wraz z jej zmianami. Ze środków
budżetowych na realizację zadań inwestycyjnych na plan 7.672.200
zł wydatkowano kwotę w wysokości 6.744.850 zł, co stanowi 87,91%
planu rocznego z przeznaczeniem m.in. na: wykup gruntów, inwestycje
w zakresie gospodarki wodno-ściekowej tj. gminna sieć wodociągowa
i kanalizacyjna, inwestycje oświatowe: budowę Przedszkola w Malej
Nieszawce, odwodnienie budynku szkoły podstawowej w Cierpicach,
inwestycje w zakresie infrastruktury sportowej – place zabaw w
Cierpicach i Wielkiej Nieszawce, oświetlenie na ul. Bydgoskiej w
Małej Nieszawce i placu rekreacji przy budynku Ośrodka Kultury,
dokumentację projektową na zadania: Centrum Obsługi Mieszkańców
i Centrum Społeczno-Kulturalne w Wielkiej Nieszawce, oczyszczalnia
ścieków w Wielkiej Nieszawce, budowa dróg gminnych, energia
odnawialna – fotowoltaika, zakupy inwestycyjne – przyczepa
rolnicza Fiat Ducato.
Zadania
inwestycyjne były realizowane zgodnie z zawartymi umowami, a zapłata
była dokonywana w ustawowych terminach. Przy zawieraniu umów
przestrzegano zasadę wyboru najkorzystniejszej oferty zgodnie z
ustawą o zamówieniach publicznych. Zaplanowane zadania inwestycyjne
do wykonania w cyklu rocznym w większości zostały zrealizowane.
Nie udało się wykonać sieci wodociągowej w ul. Leśnej w Małej
Nieszawce z uwagi Na brak ofert w dwukrotnie ogłaszanych przetargach
i rozstrzygnięcie kolejnego znacznie opóźniło termin realizacji
robót. Natomiast zaplanowane kwoty na inwestycje wieloletnie z
przyczyn niezależnych od Gminy w roku budżetowym 2017 nie zostały
wykonane. Realizacja wymienionych inwestycji zaplanowana jest na
okres dłuższy jak jeden rok i uwzględnione są w załączniku
Wieloletniej Prognozy Finansowej. Przetargi na opracowanie
dokumentacji projektowej z uwagi na nieprawidłowości m.in. brak
wadium, cena najkorzystniejszej oferty przewyższająca kwotę, która
zamawiający postanawia przeznaczyć oraz często inne oczekiwania
zamawiającego na pozwalały na dokonanie rozstrzygnięcia za
pierwszym podejściem i należało przetargi powtarzać. W okresie
sprawozdawczym ostatecznie rozstrzygnięto przetargi i podpisano
umowy na opracowanie dokumentacji projektowej na wszystkie inwestycje
wieloletnie tj. budowę Centrum Obsługi Mieszkańców i Centrum
Społeczno-Kulturalnego w Wielkiej Nieszawce oraz budowę Przedszkola
Publicznego w Małej Nieszawce a realizacja wymienionych inwestycji
zaplanowana jest na okres dłuższy jak jeden rok i uwzględnione są
w załączniku Wieloletniej Prognozy Finansowej. Zdaniem Komisji na
powyższe tj. małe zaangażowanie środków w roku budżetowym 2017
Wójt nie miał wpływu, ponieważ albo brak było wykonawców na
złożone oferty przetargowe albo oferty znacznie przekraczały
kwoty, które zamawiający postanowił przeznaczyć na zadania
inwestycyjne. Natomiast niewykorzystane środki z 2017 roku zwiększą
nadwyżkę budżetową. Informacja Wójta Gminy o przebiegu wykonania
budżetu za 2017 rok została przedłożona do zaopiniowania przez
wszystkie Komisje powołane przez Radę Gminy, które nie wniosły
zastrzeżeń do realizacji budżetu oraz przedłożonych materiałów.
Biorąc pod uwagę przedstawioną ocenę przedłożonych dokumentów
i wyjaśnień Komisja Rewizyjna postanowiła nie wnosić zarzutów do
wykonania budżetu na 2017 rok. Na podstawie art. 18 a, ust. 3 ustawy
z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz.
1875 i poz. 2232, z 2018 poz. 130) oraz art. 270 ustawy z dnia 27
sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077
i z 2018 poz. 62). Komisja pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu
gminy i złożyła wniosek o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium
za 2017 rok.
g)
Przewodniczący
Rady odczytał uchwałę Nr 6/Kr/2018 Składu Orzekającego
Regionalnej Izby Obrachunkowej Nr 5 w Bydgoszczy z dnia 16 maja 2018
roku w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium
Wójtowi Gminy Wielka Nieszawka za 2017 rok, który został
pozytywnie zaopiniowany przez Skład.
h)
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję nad punktem 4 lit. od a) do g) porządku
obrad, dotyczącą: sprawozdania Wójta Gminy Wielka Nieszawka z
przebiegu wykonania budżetu gminy za 2017 rok, sprawozdania
finansowego, informacji o stanie mienia oraz wniosku Komisji
Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy za 2017 rok.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy zostały opublikowane
całe sprawozdania z wykonania budżetu za poprzednie lata i za 2017
r., które powinno być opublikowane przed udzieleniem absolutorium.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że myśli, że tak, ale
nie sprawdzał czy są całe czy czegoś brakuje.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że zgodnie z prawem
sprawozdania za wszystkie poprzednie lata powinny być opublikowane w
Dzienniku Urzędowym. Za 2017 r. też powinno być opublikowane
jeszcze przed podjęciem uchwały rady gminy. Następnie odczytał
interpretację prawną: „Tak, obowiązek publikacji sprawozdania z
wykonania budżetu wynika z ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych
oraz zasady jawności gospodarki finansowej. Tryb zatwierdzania,
przyjmowania oraz oceny wykonania budżetu jst reguluje ustawa o
finansach publicznych. Stanowi ona, że zarząd przedstawia organowi
stanowiącemu sprawozdanie z wykonania budżetu jst w szczególności
nie mniejszej niż w uchwale budżetowej. Następnie organ stanowiący
rozpatruje i zatwierdza sprawozdanie finansowe jst wraz ze
sprawozdaniem z wykonania budżetu. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 4
ustawy o samorządzie gminnym rozpatrywanie i zatwierdzanie
sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały ws.
udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu należy do
wyłącznej kompetencji rady gminy. Jednocześnie art. 61 ust. 2 tej
ustawy stanowi, że wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową
i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów
prawa miejscowego. Oznacza tym samym, że zarządzenie wójta o
przekazanie sprawozdania finansowego z wykonania budżetu do
rozpatrzenia przez radę gminy oraz uchwały rady w tym zakresie
podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym, całej publikacji. W
przypadku rady gminy przesądza o tym art. 13 pkt 7 ustawy o
ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych
w brzmieniu obowiązującym od 2010 r. Uchwały budżetowe
województwa, powiatu, gminy z wykonania budżetu oraz sprawozdania z
wykonania budżetu gminy podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym.
Użycie w przepisie spójnika oraz wskazuje, ze jest to odrębna od
art. 61 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym podstawa opublikowania
całego sprawozdania z wykonania budżetu w przypadku zarządzenia
wójta jak i uchwały rady gminy. Sprawozdanie finansowe z wykonania
budżetu stanowi załącznik do wyżej wymienionych aktów. Całe
sprawozdanie nie było nigdy od wielu lat publikowane. Nie jest to
więc w tej chwili dokument umocowany w prawie. Nie wiem, czy możemy
głosować nad absolutorium i przede wszystkim nad sprawozdaniem”.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w uchwale RIO
napisano, że przyjęty tryb publikacji sprawozdania rocznego jest
zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.
Radca
prawny Beata Romanowska – powiedziała, że radni na obecnej
sesji rozpatrują i zatwierdzają sprawozdanie Wójta oraz udzielają
lub nie udzielają absolutorium wójtowi. Natomiast czy to było
publikowane czy nie, to jest zupełnie inna kwestia. Nie ma takiego
wymogu, że można głosować uchwałę o przyjęciu sprawozdania i
uchwałę o udzieleniu absolutorium dopiero wtedy, kiedy sprawozdanie
będzie opublikowane. To są dwie różne kwestie.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – poinformował, że jako klub radnych
mają wątpliwości dotyczące współpracy gminy w zakresie funduszu
sołeckiego. Słaba jest promocja funduszu obywatelskiego,
nietrzymanie się regulaminu. Mają wątpliwości prawne dotyczące
aktów i regulaminów, np. powołania GCK. Brak jasnych odpowiedzi
dotyczących pobierania opłat za przyłącza wodno-kanalizacyjne, co
może mieć umocowanie w budżecie lub niestety może mieć
ewentualne umocowanie przyszłych odszkodowań. W związku z tym klub
„Jesteśmy dla Was” będzie głosował za przyjęciem
sprawozdania budżetowego, gdyż może, że jest to tylko
niedopatrzenie braku publikacji, ale głosowanie na nie dla
absolutorium dla Wójta.
Przewodniczący
zamknął dyskusję.
j)
Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2017 rok (druk nr 9) radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie odczytał powyższy projekt, którego przyjęcie poddał pod głosowanie Za przyjęciem głosowało 10 radnych, 3 radnych było przeciw, jedna osoba wstrzymała się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy udzieliła Wójtowi Gminy Wielka Nieszawka absolutorium za 2017 rok bezwzględną większością głosów i podjęła uchwałę Nr XLI/213/2018 z dn. 30 maja 2018 r. Następnie radni i Przewodniczący Rady oklaskami pogratulowali Wójtowi sukcesów.
(wyszedł radny Jacek Muzioł)
Przewodniczący
Rady ogłosił 10-minutową przerwę.
Po
przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad.
7
Przewodniczący
Rady oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia
informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
Przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że komisja spotkała się 2 razy, w dn. 14 maja opiniowała sprawozdanie Wójta z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2017 rok i zapoznała się z informacją o stanie mienia Gminy oraz sprawozdaniem finansowym, w dn. 28 maja przyjęła dokumentację organizacji ruchu wybranych lokalizacji z wybranymi przepisami, opiniami i uzgodnieniami ich dotyczącymi (na 4 osiedlach) oraz opiniowała materiały na sesję.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela – poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 14 maja opiniowała sprawozdanie Wójta z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2017 rok i zapoznała się z informacją o stanie mienia Gminy oraz sprawozdaniem finansowym oraz sprawozdaniami Gminnego Ośrodka Zdrowia i Gminnej Biblioteki Publicznej.
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska – poinformowała, że komisja spotkała się 2 razy, w dn. 14 maja opiniowała sprawozdanie Wójta z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2017 rok i zapoznała się z informacją o stanie mienia Gminy oraz sprawozdaniem finansowym, w dn. 28 maja opiniowała materiały na sesję.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria − poinformowała, że komisja spotkała się 2 razy, w dn. 16 maja przygotowywała stanowisko w sprawie absolutorium, w dn. 28 maja opiniowała materiały na sesję.
Ad.
8
Przewodniczący
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XL
sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 25 kwietnia 2018 r.
Ad.
9
Radny
Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:
-
kiedy rozpoczną się remonty ul. Chabrowej i ul. Tulipanowej,
-
czy powstanie, a jeżeli tak to kiedy, sklep wielkopowierzchniowy,
-
co z przetargiem na Urząd Gminy,
-
jest dużo sygnałów, że często nie ma dyrektor w szkole w
Cierpicach, trudno ją zastać.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – poruszył następujące kwestie:
-
mieszkańcy Brzozy proszą, aby ktoś przyjechał sprawdzić stan ul.
Ciechocińskiej i Żeglarskiej,
-
czy na Brzozie będzie wykaszana trawa,
-
czy będzie konkurs na dyrektora Szkoły Podstawowej w Małej
Nieszawce,
-
co z naprawą pobocza drogi przy Szkole Podstawowej w Małej
Nieszawce.
Radna
Aniela Grela – zapytała, czy jest jakiś pomysł, aby zapewnić
mieszkańcom inny dojazd do przystanku kolejowego na Kąkolu, niż
drogą nr 10, która nie ma pobocza, czy ul. Sosnową, pozastawianą
samochodami. Mieszkańcy mają do wyboru jeszcze nieformalną drogę
przez las. Trzeba opracować taką koncepcję, aby wszyscy mieszkańcy
mogli korzystać ze stacji kolejowej, a nie tylko ci, mieszkający w
pobliżu.
Radny
Michał Dąbrowski – złożył wniosek, aby opublikować
sprawozdania wójta z wykonania budżetu zgodnie z trybem przyjętym
w zarządzeniach.
Radny
Mieczysław Kociucki – poprosił, aby ustalić, ile potrzeba by
wykupić gruntów przy ul. Rzemieślniczej, ponieważ jest tam duży
ruch, bo kierowcy robią sobie skrót. Ul. Rzemieślnicza jest
wyremontowana do torów, dlatego kierowcy nie jadą ul. Leśną, a
skracają sobie drogę. Następna sprawa: na ul. Olszynowej są
miejsca, która ulegają dewastacji, szczególnie przy hydrantach.
Jeżeli droga jest jeszcze na gwarancji, to należałoby ją naprawić
w ramach gwarancji.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zasygnalizował, że jedna z lamp na
ul. Majowej przekrzywiła się i grozi zawaleniem.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – poruszyła
następujące kwestie:
-
remontu wymaga ul. Krańcowa, samochody dostawcze jeżdżące tamtędy
do zakładów kamieniarskiego i papierniczego poruszają się
niewspółmiernie szybko w stosunku do jakości drogi,
-
na ul. Wiosennej zagłębia się asfalt, prawdopodobnie w wyniku
przecieków wodnych,
-
czy istnieje możliwość zainstalowania w tym roku dwóch luster na
wysokości ul. Piaskowej i ul. Kwiatowej,
-
bardzo zaniedbany jest pod względem melioracyjnym wylot przy ul.
Prostej przy torach. W związku z niemożliwością odpływu wody
powstał tam teren bagienny i woda podcieka pod tory,
-
mieszkaniec gminy Czarek Łączkowski, ubiegłoroczny medalista
mistrzostw Europy i mistrzostw świata w kolarstwie torowym, zajął
w dn. 21 i 23 maja w Dobczycach i Pruszkowie I miejsce w
konkurencjach kolarstwa torowego w sprincie, a Karol Wawrzyniak
zdobył srebrny i brązowy medal w konkurencjach średniodystansowych.
Aktualnie Czarek Łączkowski jedzie na zgrupowanie europejskie,
-
uczennica klasy gimnazjalnej w Szkole Podstawowej, mieszkanka Małej
Nieszawki Agnieszka Stupak zajęła IV miejsce w powiatowym etapie
konkursu Wiedzy o Powiecie Toruńskim.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – poruszył następujące
kwestie:
-
ciągle jest problem z dziurami na łukach trasy w Cierpicach, którą
jeździ autobus. Droga jest wąska, nie ma pobocza, autobusy
wyrzucają tłuczeń, którym zasypywane są dziury, na asfalt. Przy
planowaniu remontu tej drogi trzeba przewidzieć wyasfaltowanie
łuków,
-
pobocze ul. Długiej po wykonanych robotach gazowniczych, jest
podziurawione,
-
chodnik na ul. Sosnowej, między Andrewex-em a drogą nr 10, na
długości 2 m, jest zdewastowany,
-
od długiego czasu mieszkańcy upominają się o remont drogi
wojewódzkiej nr 200, gmina wysyłała monity w tej sprawie, ale
Wojewódzki Zarząd Dróg nic nie robi a droga jest nieprzejezdna.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że
na ul. Leśnej, gdzie jest budowany dom, bezpośrednio przy ulicy
jest wyprowadzenie gazu, niezabezpieczone żadnym zaworem. Może
dojść do wybuchu, jeżeli ktoś wpadnie na głupi pomysł.
Radna
Agnieszka Wrzesińska – powiedziała, że w szkole w Cierpicach
jest codziennie i nie zaobserwowała, żeby pani dyrektor nie było,
jest wręcz przeciwnie, zawsze jest w szkole. Nie wie, skąd radny
Czarnecki ma takie informacje.
Radny
Krzysztof Czarnecki – poprosił o monit w Wodach Polskich w
sprawie wykoszenie wału przeciwpowodziowego.
Mieszkanka
Cierpic Halina Dąbrowska – zawnioskowała o aktualizację
wykazu na stronie internetowej gminy stowarzyszeń zwykłych i
stowarzyszeń z osobowością prawną. Stwierdziła, że skoro na
sesji czas wystąpień jest ograniczony, należy zwoływać zebrania
wiejskie. Chciałaby się zapoznać z nowym statutem sołectwa.
Prezes
NSS „Wspólne Gniazdo” Aleksander Małysz – odniósł się
do najważniejszego punktu sesji, czyli sprawozdania Wójta z
realizacji budżetu w 2017 r. i absolutorium dla wójta. Padały
suche liczby i fakty, za którymi kryje się duże zaangażowanie na
rzecz gminy. W związku z tym w imieniu stowarzyszenia wyraził
uznanie dla osób, które budżet tworzą i go realizują, dla p.
wójta za to, że budżet trzymany jest w ryzach, dla p. skarbnik za
to, że budżet jest dobrze zaplanowany. Wyraził uznanie dla p.
Mateusza Kurzawskiego za prowadzenie CSiR „Olender”, bo nieczęsto
się zdarza, żeby taki ośrodek osiągał dodatnie wyniki finansowe
i zasilał budżet gminy. Gmina Wielka Nieszawka jest w ogóle
wyjątkowa. W Polsce jest ok. 2,5 tys. gmin, z czego tylko ok. 100
gmin, które nie mają zadłużenia, należy do nich gmina Wielka
Nieszawka. W imieniu przyszłych władz podziękował za to, że
wejdą one w następną kadencję ze zbilansowanym budżetem bez
długów i z całą możliwością działania.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na poruszone kwestie,
odpowiedział, że:
-
jeżeli chodzi o remonty ulic, został ogłoszony przetarg na ich
remonty,
-
nie ma za wiele wiedzy na temat budowy na terenie gminy sklepu
wielkopowierzchniowego, są różne zapytania dotyczące terenu, na
którym miałby powstać sklep, niekoniecznie związane z tego typu
działalnością,
-
jeżeli chodzi o nieobecność dyrektora szkoły w Cierpicach, jak
widać są różne zdania na ten temat, zostanie to sprawdzone,
-
jeżeli chodzi o stan ul. Ciechocińskiej na Brzozie, gdzie Toruńskie
Wodociągi budowały kolektor, droga jest w trakcie napraw, wkrótce
problem powinien zniknąć. Na Brzozie nie można jeszcze wykosić
trawy, bo są wszędzie zwały ziemi po budowie,
-
nie było jeszcze konkursu na dyrektora Szkoły Podstawowej w Małej
Nieszawce, obecny dyrektor nie jest pełniącym obowiązki dyrektora,
jest pełnoprawnym dyrektorem do 31 sierpnia. Zgodnie z ustawą wójt
miał prawo powołać dyrektora po odejściu w ciągu roku szkolnego
poprzedniego dyrektora. Konkurs na dyrektora szkoły zostanie
ogłoszony w czerwcu,
-
jeżeli chodzi o naprawę drogi wojewódzkiej nr 273 przy szkole, w
przyszłym tygodniu odbędzie się spotkanie z kierownikiem Rejonu
Dróg Wojewódzkich. Droga w tym roku nie była w ogólne
remontowana, bo zarząd nie ma na to pieniędzy,
-
jeżeli chodzi o drogę do Andrewex-u, gmina wystąpiła do
Andrewex-u o zmianę organizacji ruchu w okolicach wjazdu na teren
zakładu, została przedłożona koncepcja i wskazano firmę, która
może przygotować zmianę organizacji ruchu. Po prawej stronie,
jadąc od drogi nr 10, będzie wyznaczony specjalny pas, na którym
będą stały oczekujące na wjazd na teren fabryki ciężarówki.
Zostanie przeniesiony parking dla pracowników administracji, przed
biurowcem będą parkować wyłącznie busy dowożące pracowników
do pracy. W planie remontu dróg jest przewidziana również naprawa
ul. Sosnowej od drogi wojewódzkiej do bloków,
-
jeżeli chodzi o ul. Rzemieślniczą, jest zrobiona do torów,
odcinek wzdłuż torów jest własnością prywatną, z której
trzeba by wydzielić drogę. Wszystko jest do uzgodnienia, ale
potrzebna jest inicjatywa ze strony właścicieli gruntu. Poza tym
droga byłaby docelowo ślepa, po uruchomieniu przejazdu kolejowego w
Cierpicach według nowego systemu. Przy ul. Leśnej będzie szlaban,
i ta część zostanie zamknięta,
-
jeżeli chodzi o uszkodzoną nawierzchnię z kostki wokół hydrantów
na ul. Olszynowej, przyjrzy się sprawie,
-
przy ul. Prostej jest melioracja szczegółowa i należy do
właściciela gruntu, być może któryś z przepustów jest
niedrożny. Tory kolejowe znajdują się na nasypie, więc woda
powinna spływać w dół,
-
zostanie przeprowadzona kolejna wizja na ul. Długiej, czy droga
została właściwie uporządkowana po budowie gazociągu,
-
chodnik przy Andrewex-ie zostanie naprawiony,
-
zostanie sprawdzone o co chodzi z podłączeniem gazu na ul. Leśnej,
powinna być zamknięta skrzynka gazowa,
-
wykaz wszystkich stowarzyszeń znajdzie się na niedawno
zmodernizowanej stronie internetowej gminy.
Mieszkanka
Cierpic Halina Dąbrowska – zapytała o realizację zadania z
budżetu obywatelskiego polegającego na postawieniu altany na
Jarkach.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że pieniądze na ten cel są
zapisane w budżecie, na razie trzeba zastanowić się nad koncepcją,
bo altana powinna być ładna i funkcjonalna.
Radna
Agnieszka Wrzesińska – poprosiła o wykoszenie okolic stacji
kolejowej na Kąkolu.
Radny
Michał Dąbrowski – zapytał, czy gmina realizuje, czy też
wspiera demontaż eternitu z poszyć dachowych.
(wyszła
radna Agnieszka Wrzesińska)
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że gmina zwróciła się
do ministerstwa o dotację, ale jej nie otrzymała. Jest taki plan,
gmina szuka środków na ten cel. Z dotacji gmina mogłaby pokryć
koszty odebrania i utylizacji eternitu, ale trzeba mieć świadomość,
że na nowy dach musi mieć środki właściciel domu.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zaprosiła na
akcję krwiodawstwa 10 czerwca w Małej Nieszawce.
Ad.
10
Przewodniczący
Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski podziękował zebranym za
wzięcie udziału w XLI sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął
obrady.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy
Ewa Wróblewska-Kucharska (-) Ireneusz Śmiechowski