W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XLI/2018 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 30 maja 2018 r.

Protokół nr XLI/2018
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
30 maja 2018 roku
w godz. od 9:00 do 12:20 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:
1.  Otwarcie posiedzenia:
     a) stwierdzenie quorum,
     b) przyjęcie porządku obrad.
2.  Przyjęcie protokołu z XL sesji, która odbyła się w dniu 25 kwietnia 2018 roku.
3.  Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a)  nadania nazwy ulicy na terenie gminy Wielka Nieszawka wieś Mała Nieszawka (dz. nr 230/70) (druk nr 1),

b) zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok (druk nr 2),

c) zmiany wieloletniej prognozy finansowej (druk nr 3),

d) zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2017 r. Gminnej Biblioteki Publicznej (druk nr 4),

e) zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2017 rok (druk nr 5).

4. Stanowisko w sprawie ścieżki rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 272 (druk nr 6).

5. Sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Gminy Wielka Nieszawka z organizacjami pozarządowymi za rok 2017 (druk nr 7).

Przerwa
 
6. Absolutorium dla Wójta za 2017 rok:
a) sprawozdanie roczne Wójta Gminy Wielka Nieszawka z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2017 rok (radni otrzymali w dn. 8 marca 2018 r.),
b) sprawozdanie finansowe (radni otrzymali w dn. 11 kwietnia 2018 r.),
c) informacja o stanie mienia (radni otrzymali w dn. 8 marca 2018 r.),
d) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy o przedłożonym przez Wójta Gminy Wielka Nieszawka sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2017 rok wraz z informacją o stanie mienia Gminy,
e) wystąpienie przewodniczących Komisji Rady Gminy w sprawie opinii o przebiegu wykonania budżetu gminy za 2017 rok,
f) opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu gminy za 2017 rok oraz wniosek o absolutorium dla Wójta Gminy za 2017 rok,
g) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za rok 2017,
h) dyskusja,
i) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania za rok 2017 (druk nr 8)
j) podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2017 rok (druk nr 9).
 
Przerwa
 
7.  Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji. 
8.  Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
9.  Interpelacje i wolne wnioski.
10.  Zakończenie sesji.

Ad. 1
a) XLI
sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał Pana Wójta, Panią Skarbnik, Panią Mecenas, Panie i Panów Radnych, Sołtysów oraz zaproszonych gości i mieszkańców gminy.
Przewodniczący stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 14 (nieobecny radny Jacek Kapela), co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.
Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad XLI sesji Rady Gminy. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła porządek obrad XLI sesji jednogłośnie.
Ad. 2
Przewodniczący Rady
poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 8:30 nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XL sesji, która odbyła się w dniu 25 kwietnia 2018 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XL sesji w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, nikt nie wstrzymał się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XL sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.
Ad. 3
a)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 1).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 1 przedstawiono projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy we wsi Mała Nieszawka dz. nr 230/70. Zgodnie z wnioskiem rady sołeckiej Małej Nieszawki nadaje się nawę Magnoliowa ulicy, której przebieg został wskazany w załączniku do uchwały, znajdującej się w pobliżu ul. Olszynowej. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Mieczysław Kociucki – stwierdził, że na mapie nie ma zaznaczonej ul. Olszynowej, tak żeby radni mieli jakieś odniesienie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że na mapie jest podana nazwa Olszynowa, z tym, że mapa była skanowana i nie na każdym komputerze ta nazwa jest wystarczająco widoczna. Na wszystkich komisjach, na których były omawiane materiały na sesję, tłumaczył, gdzie znajduje się, ulica, której dotyczy niniejsza uchwała.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę nr XLI/207/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 30 maja 2018 r. w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 2 przedstawiono uchwałę w sprawie zmiany budżetu gminy na 2018 rok. Zmiana budżetu po stronie dochodów wynika z włączenia dotacji na zadania własne oraz zwiększenie dochodów z tytułu wpływu podatku VAT z m-ca grudnia 2017 roku i wpłat za udział w koloniach letnich z uwagi na znaczne zwiększenie się ilości uczestników (ze 130 do 170). Po stronie wydatków włączono tylko część środków z tytułu dotacji na zadania własne, ponieważ przy uchwalaniu budżetu zabezpieczono większość środków niezbędnych do realizacji zadania w zakresie wychowania przedszkolnego. Ponadto w związku z większą ilością chętnych do uczestnictwa w koloniach letnich zwiększa się również wydatki na powyższy cel. W związku z realizacją projektu związanego z zakupem samochodu z wyposażeniem dla obsługi PSZOK proponuje się podwyższyć wydatki na zakup garaży (w tym jednego na magazyn). Zgodnie z uchwałą Rady Gminy w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowych na dofinansowanie 10 mieszkańcom kosztów inwestycji służących ochronie powietrza, polegających na wymianie źródeł ciepła na kotły na paliwa stałe, włącza się do wydatków dotacje na dofinansowanie w/w zadania. W wyniku przeprowadzonego naboru do programu Ekopiec złożono łącznie 26 wniosków, z których 23 spełniały wymogi formalne. W wyniku losowania wskazano 10 osób, które uzyskają wsparcie. Ze względu na fakt, że pozostałe wnioski w dużej mierze zostały złożone przez osoby starsze, które ze względu na ograniczenia fizyczne i finansowe nie są w stanie samodzielnie sfinansować wymiany pieca na ekologiczny, proponuje się udzielenie dotacji tym mieszkańcom ze środków własnych gminy (52 tys. zł na 13 pieców). Tak więc wszyscy, którzy złożyli wnioski, otrzymają dofinansowanie. Ponadto zgodnie z wnioskiem kierownika jednostki dokonano przesunięć między paragrafami. Po dokonaniu powyższych zmian budżet wyniesie: po stronie dochodów 28.733.666,00 zł, po stronie wydatków 36.315.241,00 zł. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja w dn. 28 maja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, ile osób z każdego sołectwa otrzyma dofinansowanie na wymianę pieca.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że może przygotować taką informację radnemu.
Radna Aniela Grela – zauważyła, że w paragrafie pomoc społeczna zmniejszono środki o 10 tys. zł.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że są to przesunięcia między paragrafami na wniosek kierownika GOPS.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XLI/208/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok w brzmieniu jak na druku 2 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, nikt nie wstrzymał się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 3 przedstawiono projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Po dwukrotnym ogłoszeniu przetargu okazało się, że koszty realizacji zadania rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków są wyższe (5.766.453 zł) w porównaniu do kosztorysu inwestorskiego i stąd proponuje się dokonać aktualizacji wykazu przedsięwzięć (załącznik do Wieloletniej Prognozy Finansowej), określającego limity nakładów finansowych na to zadanie, w podziale na 2 lata trwania inwestycji. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja w dn. 28 maja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, czy przy okazji rozbudowy oczyszczalni ścieków przewiduje się również rozbudowę sieci wodno-kanalizacyjnej dla nowych mieszkańców.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w każdym budżecie zapisywane są środki na rozbudowę sieci wodno-kanalizacyjnej. Obecnie ogłoszony jest przetarg na rozbudowę sieci w Małej Nieszawce, trzy inne przetargi dotyczące tego typu inwestycji zostały już w tym roku rozstrzygnięte.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał o wkopy na Dybowie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że budowana jest tam kanalizacja, na którą gmina otrzymała dofinansowanie w ramach PROW.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – stwierdziła, że w załączniku nr 3 „Zadania inwestycyjne” do uchwały w sprawie zmiany budżetu, który sołtys też otrzymała, w punkcie 1 wymienione jest zadanie „gminna sieć wodociągowa i kanalizacyjna” i kwota wydatków na ten cel.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy mieszkańcy, którzy mają przydomowe oczyszczalnie ścieków, będą mogli przyłączyć się do budowanej na Dybowie sieci, w momencie, kiedy ich oczyszczalnie się zepsują.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zmieniła się dyrektywa, jeżeli chodzi o przydomowe oczyszczalnie ścieków, czyli od 1 stycznia będzie pełna kontrola wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska. Jeśli oczyszczalnia nie spełni norm, a większość oczyszczalni nie spełnia żadnych norm, właściciel będzie płacił kary.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy gmina mogłaby podjąć rozmowy z nadleśnictwem w sprawie postawienia toalety przy miejscu do grillowania na Dybowie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w umowie z nadleśnictwem na wynajem terenu, którą podpisuje osoba wynajmująca teren na ognisko, jest zapis, że organizator musi zabezpieczyć toaletę na czas imprezy. Jest to teren nadleśnictwa, w związku z tym gmina nie może prowadzić tam żadnych inwestycji, jedynie może podjąć rozmowy w tym temacie.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – poinformował, że z Zielonki na Dybowie ktoś ukradł duży kamień młyński. Został drugi mniejszy, który trzeba zabezpieczyć przed kradzieżą i gdzieś go wyeksponować.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – zauważył, że ważącego kilka ton kamienia bez użycia ciężkiego sprzętu nikt nie był w stanie ukraść, czyli wiele osób musiało widzieć, jak wywożono ten kamień, a jednak mieszkańcy nie zareagowali.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XLI/209/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
d)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że uchwała na druku nr 4 dotyczy zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2017 r. Gminnej Biblioteki Publicznej, która działa w oparciu o dotację z budżetu gminy. Kierownik biblioteki bardzo oszczędnie dysponuje środkami, w związku z tym na koniec roku zostało 5.366,29 zł.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela poinformowała, że komisja zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał wójta o przyszłość biblioteki w momencie, kiedy zostanie przyłączona do Gminnego Centrum Kultury, a dyrektor GBP zapytał o to, jakie są potrzeby biblioteki.
Dyrektor GBP Maria Miłoszewicz – powiedziała, że środki, które są zabezpieczone w budżecie gminy na działalność biblioteki, są wystarczające. Gdyby była taka możliwość, można by było unowocześnić placówkę, wymieniając stare regały.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zasugerował, żeby w takim razie pozostałe z ubiegłego roku fundusze przeznaczyć na wymianę regałów, jeżeli jest taka prawna możliwość.
Dyrektor GBP Maria Miłoszewicz – wyjaśniła, że nie wiadomo, czy zaoszczędzone środki zostaną, ponieważ w bieżącym roku pojawiły się nieplanowane wydatki, np. koszty inspektora RODO.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że przyłączenie biblioteki do GCK jest w sferze planów.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XLI/210/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2017 r. Gminnej Biblioteki Publicznej w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
e)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że uchwała na druku nr 5 dotyczy zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2017 r. GOZ zamknął rok zyskiem w kwocie 22.446,73 zł. Ogółem kwota zgromadzonych oszczędności wynosi 0,5 mln zł, które zostaną spożytkowane, kiedy zostanie wybudowany nowy ośrodek zdrowia, z dodatkowymi poradniami i sprzętem, tak żeby więcej mieszkańców korzystało z usług ośrodka niż to jest do tej pory.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela poinformowała, że komisja zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Elżbieta Tota – zapytała, ilu pacjentów jest zapisanych do ośrodka, czy ta liczba się zwiększa, czy zmniejsza. Nie ma na sesji żadnego przedstawiciela ośrodka, ani kierownika, ani księgowej, więc nie można poruszyć wielu tematów wymagających wyjaśnienia. Kilka lat temu było w zwyczaju przygotowywanie sprawozdania z działalności ośrodka: ilość przyjęć pacjentów, ilość wizyt, wejść do środowiska, ilość szczepień. Była to jakaś wizja działalności tego ośrodka. Takie sprawozdanie pokazałoby, w jakim stopniu pracownicy są obciążeni obowiązkami i czy ilość pracowników jest odpowiednia do ilości tych obciążeń.
Radna Aniela Grela – zapytała, czy są uruchomione lub kiedy zostaną uruchomione programy profilaktyki zdrowotnej, do których gmina została zakwalifikowana, tj. badania tętniaka aorty brzusznej oraz zakażeń WZW typu B i C.
Radny Krzysztof Czarnecki – wyraził żal, ze nie ma żadnego przedstawiciela ośrodka zdrowia, a jest wiele pytań, które radni chcieliby zadać. Jest wiele problemów w ośrodku zdrowia, np. nieodbieraniem telefonów przez pielęgniarki, nagminne spóźnianie się lekarzy do pracy, co bardzo denerwuje mieszkańców.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że chciałby wiedzieć, jaki sprzęt został zakupiony, jakie są plany rozwoju ośrodka, ilu jest pracowników, czy zakłada się zatrudnienie recepcjonistki. W związku z tym, że nie można uzyskać odpowiedzi na te pytania, wnioskował o przełożenie głosowania nad sprawozdaniem na następną sesję.
Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, że ze względów proceduralnych nie ma takiej możliwości.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – wyjaśnił, że uchwała dotyczy przyjęcia sprawozdania finansowego ośrodka zdrowia za 2017 rok. Zadane pytania nie dotyczą kwestii finansowych, a innych danych statystycznych, których zebranie będzie wymagało sporo pracy merytorycznej pracowników ośrodka, aby ustalić, ile poszczególnych działań wykonano. Jeżeli jest takie życzenie, to poprosi kierownika ośrodka, aby takie dane przygotował dla radnych. Zauważył, że w ośrodku zdrowia jest dobra sytuacja, bo jest 4 lekarzy i każdy z mieszkańców może wybrać lekarza, do którego chce chodzić. Oczywiście są też mankamenty, o których mówił radny Czarnecki i nad którymi trzeba się pochylić. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że służba zdrowia działa na terenie gminy bardzo dobrze w porównaniu do innych gmin, gdzie w większości przypadków odsyła się pacjentów do Torunia. Nie wszystkie usługi są dostępne, np. nie ma USG, ale w ośrodku nie ma miejsca, aby taki aparat postawić. Badania, o których mówiła radna Grela, będą realizowane na podstawie wniosku, który gmina złożyła do marszałka. Zostanie podpisana umowa z marszałkiem województwa, który finansuje program, i ze szpitalem w Chełmży, który będzie wykonywał badania dla mieszkańców gminy. Część badań będzie wykonywana w CSIR Olender we wrześniu, bo w ośrodku zdrowia od godz. 8 do 18 nie ma możliwości wydzielenia pomieszczenia, w którym lekarz mógłby wykonać badania USG. Będą prowadzone zapisy na badania i przekazana informacja, kiedy one się odbędą. Dużą bolączką ośrodka jest brak odpowiedniej powierzchni, np. recepcja jest bardzo małym pomieszczeniem, gdzie w dodatku stoją szafy z kartotekami pacjentów, brak jest wystarczającej liczby gabinetów.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zgłosiła propozycję w związku ze spóźnieniami lekarzy, aby nie rejestrować pacjentów przez pierwsze pół godziny, tj. do godz. 8:30.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – potwierdził, że spóźnianie się jest naganne, i nie można tego usprawiedliwiać, ale nawet w prywatnej służbie zdrowia, gdzie się płaci za wizytę, lekarze również się spóźniają. Niestety jest problem, bo brakuje lekarzy, część z nich wyjechała za granicę i także nie kształci się wystarczającej liczby lekarzy.
Radny Michał Dąbrowski – stwierdził, że jest to przykre, ale taka sytuacja jest w całym kraju. Od 11 lat jeździ po różnych specjalistach, w większości przypadków prywatnie, i wszędzie musi czekać 3-4 godziny, po godzinie, na którą był umówiony. Brakuje lekarzy, są niedopłacani, w związku z tym pracują na kilku etatach.
Radna Elżbieta Tota – powiedziała, że lekarzy trzeba zostawić w spokoju, bo znajdą sobie nowe miejsca pracy. Za to powinna być lepiej zorganizowana praca pielęgniarek. W tej chwili są zatrudnione w ośrodku 4 pielęgniarki, w dni pobrań powinny być 2 pielęgniarki, według ustalonego przez kierownika ośrodka harmonogramu, i wtedy nie czekałoby się na odbiór telefonu.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – sprecyzował, że w ośrodku są zatrudnione 2 pielęgniarki na pełny etat, jedna na część etatu, jedna na umowę-zlecenie.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – powiedział, że nie można dać się terroryzować służbie zdrowia, lekarze powinni przychodzić na czas, a pielęgniarki odbierać telefony. Kierownik ośrodka nie wymaga od pielęgniarek, bo sam od siebie nie wymaga. Lekarze się spóźniają, bo pracują na kilku etatach, aby jak najwięcej zarobić.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zgodziła się ze wszystkimi zarzutami, ale powiedziała, że mieszkańcy Małej Nieszawki pozytywnie ustosunkowują się do pracy ośrodka zdrowia, biorąc pod uwagę dostępność często organizowanych dodatkowych badań, które wprawdzie są odpłatne, ale ceny są konkurencyjne w stosunku do cen rynkowych. Przekazała prośbę mieszkanek o zorganizowanie badań mammograficznych, ostatnie były 1,5 roku temu.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że wszystkie badania mammograficzne na terenie gminy były organizowane przez Urząd Gminy a nie ośrodek zdrowia, łącznie z zabezpieczeniem zasilania mammobusa.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XLI/211/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2017 rok w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 7 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
Ad. 4
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 6 przedstawiono stanowisko w sprawie ścieżki rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 273. Część wniosków mieszkańców i gminy złożonych do projektanta została zrealizowana, część jest w trakcie realizacji. Planowane jest spotkanie w przyszłym tygodniu z Zarządem Dróg Wojewódzkich i z projektantem. Jeżeli w lipcu nie będzie pozwolenia na budowę, to ścieżki rowerowe w Kowalewie, Chełmży, Lubiczu i Wielkiej Nieszawce nie zostaną zbudowane. Ministerstwo Rozwoju poinformowało, że niezrealizowanie inwestycji będzie wiązało się z karami finansowymi.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz poinformowała, że komisja po dyskusji zaopiniowała stanowisko pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że jego zdaniem ścieżka na odcinku od Małej do Wielkiej Nieszawki powinna biec po lewej stronie.
Radny Michał Dąbrowski – zapytał, jakiego rzędu kary groziłyby gminie w przypadku nierealizowania tej inwestycji. Było by to dziwne, bo podobno gmina nie jest stroną w tej inwestycji.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy wiadomo jakie są propozycje odszkodowań dla mieszkańców, od których zostaną przejęte grunty pod ścieżkę rowerową.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że na odszkodowania przewidziano w kosztorysie inwestorskim 573 tys. zł. Jeżeli chodzi o kary za niezrealizowanie inwestycji, gmina jest związana umową w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i jest beneficjentem środków, tak jak wszystkie gminy powiatu toruńskiego, do wykorzystania na budowę ścieżki rowerowej. Nie chodzi o to, że ścieżka nie zostanie wybudowana, ale o to, że środki przyznane gminie nie zostaną wykorzystane.
Radny Mieczysław Kociucki – zapytał, jaki jest koszt odszkodowania za metr terenu przejętego pod ścieżkę i czy osobno będzie wyliczony koszt odszkodowania za grunt oraz za przestawienie płotu i wykonanie nowych nasadzeń.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że wycena musi objąć wszystko.
Radny Mieczysław Kociucki – zauważył, że przy przestawianiu niektóre płoty się rozlecą.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – wyjaśnił, że zastosowanie będzie miała procedura zapisana w ustawie o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Ponieważ jest to droga wojewódzka, wojewoda wydaje pozwolenie na budowę, powołuje zespół biegłych rzeczoznawców, którzy dokonują wyceny i wydaje decyzje Zarządowi Dróg Wojewódzkich do wypłaty odszkodowania.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – dodała, że każda działka i każdy płot są wyceniane indywidualnie, bo ktoś ma płot z siatki, ktoś murowany. Nie ma ujednoliconej ceny.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, czy przewiduje się zaproszenie na spotkanie mieszkańców bezpośrednio zainteresowanych.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że mieszkańcy nie będą zapraszani indywidualnie. Informacje o spotkaniu zostaną zamieszczone na stronie internetowej, w sklepach i tablicach informacyjnych.
Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – powiedział, że budowa nowych ścieżek jest koniecznością. Poprosił w imieniu mieszkańców Brzozy o remont istniejącej trasy rowerowej z Torunia do Ciechocinka, która prowadzi przez Brzozę. Po budowie instalacji wodnej droga została jeszcze bardziej zniszczona, a wiele osób korzysta z tej ścieżki.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że cały odcinek ul. Ciechocińskiej jest regularnie przygotowywany do odbioru, odbyło się kilka spotkań z firmami, które wykonują naprawy. Jest inny problem: od Czerniewic do Brzozy w jednym miejscu osoba prywatna postawiła płot i zamknęła przejazd ścieżki rowerowej. Pozostały fragment w górę przechodzi po terenie Lasów Państwowych. Teren, który należy do gminy, zostanie należycie naprawiony.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Stanowisko Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie ścieżki rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 273 w brzmieniu jak na druku nr 6 – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła ocenę jednogłośnie.
Ad. 5
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 7).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 7 przedstawiono sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Gminy Wielka Nieszawka z organizacjami pozarządowymi za rok 2017, w którym opisano, jak wyglądała współpraca w poszczególnych działaniach i ile środków przekazano na sfinansowanie zadań z zakresu wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu, na działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, czy na działalność kulturalną i turystyczną. Była też udzielana organizacjom pozarządowym pomoc pozafinansowa poprzez: udostępnianie pomieszczeń stanowiących własność gminy, bezpłatne udostępnianie autobusu szkolnego na przejazdy na przeglądy i konkursy, wymianę informacji będących podstawą prawidłowego diagnozowania problemów i potrzeb mieszkańców. W szczególności działania gminy były ukierunkowane na tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej oraz prowadzenie ciekawych i efektywnych inicjatyw na rzecz mieszkańców, w tym wspieranie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla młodzieży.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Statutowo-Regulaminowej o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Agnieszka Wrzesińska poinformowała, że komisja w dn. 28 maja zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, ile łącznie kosztowała organizacja festynu gminno-parafialnego, jeżeli dopłata, czyli nie całość, wynosiła 21 783 zł. Skoro tyle wydaje się pieniędzy na festyn, to warto, żeby dostępna była dla mieszkańców woda, chociażby do kupienia.
Radny Krzysztof Czarnecki – powiedział, że w sprawozdaniu pojawiła się informacja, iż projekt programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi podlegał konsultacji poprzez umieszczenie na stronie internetowej i na tablicach ogłoszeń. Zastanawiał się, czy nie lepiej spotkać się wspólnie z organizacjami i zapytać czego oczekują, co chcą zrealizować i na kanwie dyskusji merytorycznych przygotować zarys programu.
Radny Michał Dąbrowski – zapytał, jakie organizacje pozarządowe organizowały festyn parafialno-gminny i zajęcia muzyczne.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, ile wynosi wynagrodzenie za prowadzenie zajęć sportowych: obsługa boiska „Orlik”, drużyny kolarskiej i siłowni, ponieważ jest podana całkowita kwota wydatków na ten cel − 41.936 zł, bez rozbicia na poszczególne zajęcia.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – zapytał o pozycje dotyczące dofinansowania wyjazdów chórów: „Leśna Kraina” 4.324 zł, „Wspomnienie” 450 zł, czy to nie jest jakaś pomyłka w wyliczeniach, w związku z dużą różnicą miedzy obiema kwotami.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że wynagrodzenie było wypłacane trenerom sportowym na „Orliku”, i przez część ubiegłego roku trenerowi prowadzącemu drużynę kolarską i instruktorowi siłowni, dlatego pojawiły się w sprawozdaniu te zajęcia. Obecnie budynek siłowni wraz ze sprzętem przejęła szkoła w Cierpicach, a drużyna kolarska weszła w skład powstałego stowarzyszenia Olender. W tym roku finansowane są wyłącznie zajęcia na „Orliku”. Jeżeli chodzi o dofinansowanie festynu parafialno-gminnego, to koszty ponosi również parafia, bo jest to wspólny festyn, ale proboszcz nie musi składać sprawozdania, ile pieniędzy wydał. Gmina wykazuje w sprawozdaniu tylko swój wkład finansowy. Do tej pory zawsze było tak, że na festynie było stoisko, na którym można było kupić napoje. Firma, która zapewniała stoisko od kilku lat, wycofała się w tym roku, ponieważ nie zwracały się jej koszty wykupu koncesji na sprzedaż piwa, gdyż mieszkańcy kupowali napoje w sklepie przy torach. Nikt inny nie zdecydował się w tym roku. Następnym razem woda będzie zapewniona. Jeżeli chodzi o konsultacje, odbywają się w podanym w sprawozdaniu trybie, jest to formuła, która pozwala wszystkim mieszkańcom na wnoszenie uwag do programu, bo nie tylko organizacje pożytku publicznego mają do tego prawo. Z organizacjami zawsze można rozmawiać. Jeżeli chodzi o zajęcia muzyczne, są to wynagrodzenia 3 instruktorów, którzy akompaniują i prowadzą próby dla zespołów śpiewaczych.
Radny Michał Dąbrowski – powiedział, że są to zadania własne gminy. Sprawozdanie dotyczy współpracy z organizacjami pozarządowymi, a wykazane są w nim też działania, które bezpośrednio podejmuje gmina.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że oczywiście „Wspomnienie”, które korzysta z dofinansowania, nie jest organizacją pożytku publicznego, ale jest to grupa ludzi, którzy chcą coś robić i gmina ich w tych działaniach wspiera. Jeżeli chodzi o kwoty dofinansowania wyjazdów poszczególnych chórów, są one ewidencjonowane w budżecie gminy na podstawie rachunków przedkładanych przez chóry.
Radny Michał Dąbrowski – wyjaśnił, że popiera wszystkie działania prowadzone przez gminę, ale ma wątpliwość, czy niektóre z nich nie powinny być ujęte w w sprawozdaniu z działalności kulturalnej gminy, a nie w sprawozdaniu ze współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Mieszkanka Cierpic Halina Dąbrowska – zapytała, ile jest stowarzyszeń zarejestrowanych na stronie gminy. Klub seniora „Leśna Kraina” ma pełną osobowość prawną, jest zrzeszony w Ogólnopolskim Klubie Seniorów. W 2014 r. podjęto uchwałę rady gminy o współpracy z organizacjami pozarządowymi na terenie gminy i na tej podstawie chór, który działa przy stowarzyszeniu, otrzymuje dofinansowanie. Chór „Wspomnienie” powstał z inicjatywy grupy obywatelskiej i dlatego też jest objęty pomocą finansową gminy. Radni powinni otrzymać informację, jakie organizacje pozarządowe i jakie grupy obywatelskie działają na terenie gminy, bo są to 2 różne kategorie. W tym roku uchwałą rady gminy zostało powołane Gminne Centrum Kultury, ale nie określono, jak ma wyglądać współpraca centrum z organizacjami pozarządowymi, trzeba takie ramy ustalić. Stowarzyszeniem pozarządowym jest chór Appassionata i klub sportowy Olender, które działają na terenie gminy. Kościelną organizacją pozarządową jest Caritas, Akcja Katolicka Młodzieży Katolickiej. Te wszystkie organizacje katolickie, podobnie jak klub seniorów „Leśna Kraina” działają na pełnomocnictwie, gdyż są to tzw. organizacje liniowe. W 2017 r. udało się wypracować z Urzędem Gminy poprawną współpracę. Gmina nie ogłasza konkursów, ale realizowane przez zespoły działania wpisują się w zadania własne gminy z zakresu kultury i turystyki.
Radna Aniela Grela – zaproponowała, żeby przygotować preliminarz działań każdego stowarzyszenia, według jego potrzeb, w ramach przydzielonego limitu kwot dla każdej organizacji, zapisanego w budżecie Gminnego Centrum Kultury.
Radny Krzysztof Czarnecki – powiedział, że w takim razie potrzebne jest spotkanie organizacji z dyrektor centrum kultury.
Radca prawny Beata Romanowska – poinformowała, że współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi jest uregulowana w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Są w niej przewidziane dotacje z budżetu publicznego, czyli m.in. z budżetu gminy i te dotacje mogą być udzielone w 2 formach, albo w wyniku ogłoszonego przez gminę konkursu, albo w trybie pozakonkursowym. Organizacja pozarządowa może wystąpić z wnioskiem o realizację zadania publicznego. W ślad za tym wnioskiem publikowane jest ogłoszenie, bo być może jakaś inna organizacja będzie chciała ubiega się o dofinansowanie takiego samego zadania. To są tzw. małe dotacje, do 10 tys. zł. Nie można sporządzić preliminarza, bo dotacje są udziela albo na wniosek, albo w drodze konkursu. Nie można z góry podzielić pieniędzy na cały rok między organizacje, bo ustawa tego nie przewiduje.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – podkreślił, że jego celem jest, aby wszyscy byli zadowoleni. Widać to po kwotach, które są zapisane w programie współpracy, i po wyższych kwotach dotacji, które są realnie przyznawane. Pojawiają się działania, które nie były wcześniej brane pod uwagę przez organizacje, dlatego nie da się zaplanować wszystkiego z góry.
Radny Michał Dąbrowski – stwierdził, że jeżeli w sprawozdaniu jest wymieniona dopłata do festynu parafialno-gminnego i przeglądu seniorów, zorganizowanych przez gminę Wielka Nieszawka, to można mieć wątpliwość, czy te zadania podlegają pod współpracę z organizacjami pozarządowymi czy to są jednak zadania własne gminy.
Radca prawny Beata Romanowska – wyjaśniła, że szeroko ujmując współpraca z organizacjami pozarządowymi, to nie jest współpraca dla współpracy. Jest to realizacja zadań własnych gminy poprzez współpracę z organizacjami pozarządowymi.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Gminy Wielka Nieszawka z organizacjami pozarządowymi za rok 2017 w brzmieniu jak na druku nr 7 – stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych nie było, 4 osoby wstrzymały się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie większością głosów.

Przewodniczący Rady ogłosił 15-minutową przerwę.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 6
a)
Przewodniczący
Rady Gminy poinformował, że sprawozdanie roczne Wójta Gminy Wielka Nieszawka z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2017 rok i informację o stanie mienia radni otrzymali w dniu 3 marca 2018 roku, sprawozdanie finansowe w dniu 11 kwietnia 2018 roku. Następnie oddał głos Wójtowi w celu omówienia dokumentów wymienionych w podpunktach od a) do d).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że budżet gminy na 2017 rok został uchwalony w dniu 14 grudnia 2016 r. uchwałą Nr XXIV/126/2016 Rady Gminy Wielka Nieszawka w wysokości: plan dochodów 26.140.000 zł; plan wydatków 30.740.000 zł. W ciągu 2017 r. budżet był zmieniany: uchwałą Nr XXV/132/2017 Rady Gminy z dnia 25 stycznia 2017 r. dokonano zmian zgodnie z pismem Urzędu marszałkowskiego w sprawie wybudowania drogi dla rowerów oraz wprowadzono do realizacji zakup inwestycyjny i zwiększono środki na zadania inwestycyjne; uchwałą Nr XXVII/139/2017 Rady Gminy z dnia 17 marca 2017 r. dokonano korekty dotacji i subwencji zgodnie z decyzjami Ministra Finansów i Wojewody kujawsko-pomorskiego oraz dokonano zmiany załącznika inwestycyjnego; uchwałą Nr XXVIII/142/2017 Rady Gminy z dnia 29 marca 2017 r. dokonano zmian dotacji zgodnie z decyzjami Wojewody kujawsko- pomorskiego, zabezpieczono środki na przygotowanie zadania związanego z energią źródeł odnawialnych oraz skorygowano zadania inwestycyjne; uchwałą Nr XXXI/158/2017 Rady Gminy z dnia 30 czerwca 2017 r. dokonano zmian dotacji zgodnie z decyzjami Wojewody kujawsko-pomorskiego, zabezpieczono środki na organizację wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży oraz dokonano korekty środków na zadania inwestycyjne; uchwałą Nr XXXII/160/2017 Rady Gminy z dnia 02 sierpnia 2017 r. dokonano zmian w zakresie dochodów i wydatków środków pochodzących z opłat i kar za korzystanie ze środowiska; uchwałą Nr XXXIII/164/2017 Rady Gminy z dnia 29 sierpnia 2017 r. dokonano zmian dotacji zgodnie z decyzjami Wojewody kujawsko-pomorskiego, zabezpieczono środki na funkcjonowanie nowo otwartego przedszkola w Małej Nieszawce oraz dokonano korekty środków na zadania inwestycyjne; uchwałą Nr XXXIV/178/2017 Rady Gminy z dnia 20 listopada 2017 r. dokonano zmian dotacji z tytułu rekompensaty utraconych dochodów oraz zgodnie z decyzjami Wojewody kujawsko-pomorskiego a po stronie wydatków dokonano korekty budżetu w związku z reformą oświaty oraz dokonano korekty środków na zadania inwestycyjne; oraz Zarządzeniami Wójta Gminy Nr 4/2017 z dnia 23 lutego 2017 r., Nr 17/2017 z dnia 27 kwietnia 2017 r., Nr 56/2017 z dnia 28 września 2017 r., Nr 62/2017 z dnia 26 października 2017 r. i Nr 79/2017 z dnia 15 grudnia 2017 r. dokonano zmian dotyczących włączeń dotacji celowych zarówno po stronie dochodów jak i wydatków oraz przesunięć między rozdziałami i paragrafami.
Po dokonaniu powyższych zmian budżet gminy przedstawiał się następująco: plan dochodów 27.749.320 zł, plan wydatków 29.623.241 zł, deficyt 1.873.921 zł. Na koniec okresu sprawozdawczego kwota należności wyniosła 694.025 zł, kwota zobowiązań niewymagalnych 471.407 zł. Należności dotyczą podatków i opłat lokalnych a zobowiązania niewymagalne dotyczą naliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego, składki do ZUS, podatku dochodowego od osób fizycznych oraz faktur, które wpłynęły w m-cu styczniu 2018 roku a dotyczyły kosztów roku sprawozdawczego.
Zobowiązań wymagalnych Gmina nie posiadała. W 2017 r. dochody budżetu na plan 27.749.320 zł zostały wykonane w kwocie 31.122.662 zł, tj. 112,16 % planowanej wielkości. W ogólnej kwocie dochodów gminy w 2017 r. poszczególne tytuły wynoszą: uzyskane dochody własne 15.264.170 zł, udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa 5.612.188 zł, dotacje celowe na zadania zlecone i powierzone 4.829.296 zł, dotacja celowa na zadania własne 412.849 zł, subwencje 5.004.159 zł.
Wydatki na plan 29.623.241 zł zostały wykonane w kwocie 26.732.747 zł, tj. 90,24 % planowanej wielkości. W ogólnej kwocie zrealizowanych wydatków w 2017 r. poszczególne tytuły wynoszą: wydatki inwestycyjne (majątkowe) 6.744.850 zł, wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 7.070.747 zł, wydatki rzeczowe 12.250.770, dotacje dla jednostek sektora i spoza sektora finansów publicznych 666.380 zł.
Środki na zadania inwestycyjne zostały wykorzystane na: budowę przedszkola w Małej Nieszawce, wykonanie dokumentacji projektowej Centrum Obsługi Mieszkańców i Centrum Społeczno-Kulturalnego w Wielkiej Nieszawce, wykup gruntów, inwestycje w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, dokumentację projektową oczyszczalni ścieków, odwodnienie budynku Gimnazjum, oświetlenie uliczne, dokumentację projektową na inwestycje drogowe – drogi gminne, infrastrukturę sportową (place zabaw w Wielkiej Nieszawce i Cierpicach), dokumentację na wspieranie energii odnawialnej – fotowoltaiki, samochód Fiat Ducato i wóz asenizacyjny. Na niskie wykonanie planu zaplanowanych wydatków budżetowych w okresie sprawozdawczym tj. w 2017 roku złożyło się kilka czynników. Przede wszystkim nie zostały dokonane wydatki zaplanowane na wieloletnie zadania inwestycyjne z przyczyn niezależnych od Gminy. Ponadto na niższe wykonanie wydatków miała również wpływ łagodna zima, z czym wiążą się niższe wydatki na ogrzewanie, mniejsze koszty utrzymania zimowego dróg gminnych oraz mniej awarii sieci wodociągowo-kanalizacyjnej.
b)
Wójt Kazimierz Kaczmarek
– omówił kolejno dokumenty składające się na sprawozdanie według stanu na 31 grudnia 2017 r., bilans jednostki budżetowej, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu jednostki (radni otrzymali 11 kwietnia 2018 r.): zestawienie zmian w funduszu jednostki – fundusz jednostki na koniec okresu rozliczeniowego wyniósł 81 992 824,25 zł, a zysk netto 33 237 822,29 zł, w sumie 115 230 646,54 zł; rachunek zysków i strat jednostki zamknął się w kwocie 33 237 822,29 zł zysku; bilans jednostki budżetowej wyniósł po stronie aktywów 116 589 797,90 zł, po stronie pasywów 116 589 797,90 zł, nadwyżka budżetowa wynosi 26 704 881,02 zł.
c)
Wójt Kazimierz Kaczmarek
– poinformował, że wartość mienia gminy wyniosła: na koniec 2016 r. 120.821.652 zł, na koniec 2017 r. − 126.387.361 zł. W informacji wyszczególnione są wszystkie składniki mienia, tj.: budynki i budowle, środki transportu, maszyny, urządzenia techniczne, grunty, środki trwałe w zarządzie oraz poza siedzibą jednostki.
d)
Wójt Kazimierz Kaczmarek
– odczytał Uchwałę nr 1/S/2018 Składu Orzekającego Nr 5 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 20 marca 2018 roku w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Wielka Nieszawka sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2017 rok wraz z informacją o stanie mienia Gminy. Skład Orzekający RIO zaopiniował pozytywnie sprawozdanie z wykonania budżetu za 2017 rok.
e)
Przewodniczący Rady
oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu wyrażenia opinii o sprawozdaniu Wójta z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2017 rok, i tak:
Przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że komisja w dn. 14 maja 2018 r. pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu za rok 2017.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela poinformowała, że komisja w dn. 14 maja 2018 r. pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Wójta z przebiegu wykonania budżetu za 2017 rok.
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska poinformowała, że komisja w dn. 14 maja 2018 r. pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie roczne Wójta z wykonania budżetu za rok 2017.
f)
Przewodniczący Rady
oddał głos Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej w celu wyrażenia opinii w sprawie wykonania budżetu gminy za 2017 rok oraz przedstawienia wniosku o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za 2017 rok.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że Komisja powołana przez Radę Gminy w składzie: Małgorzata Kopańska-Mizeria − Przewodnicząca Komisji, Elżbieta Tota − Zastępca Przewodniczącego, Jacek Muzioł – Członek, Agnieszka Wrzesińska – Członek, na posiedzeniu w dniu 16 maja 2018 r. zapoznała się i rozpatrzyła n/w materiały za 2017 rok: sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o wykonaniu budżetu, informację o stanie mienia komunalnego jednostki. Ponadto przedmiotem analizy były plany finansowe jednostki oraz dokumenty finansowo-księgowe i materiały dotyczące spraw merytorycznych związanych z wyborem ofert na usługi i wykonawstwo. Badając powyższe dokumenty Komisja stwierdza, że: plan dochodów i wydatków wykazany w sprawozdaniu uwzględnia zmiany wynikające z podjętych uchwał i zarządzeń budżetowych gminy; uchwały i zarządzenia zmieniające budżet najczęściej dotyczyły włączenia do budżetu dotacji na zadania zlecone i powierzone, zmian wysokości subwencji oraz przesunięć pomiędzy rozdziałami i paragrafami. Ponadto dokonano korekty budżetu w związku z reformą oświaty i środków na zadania inwestycyjne w związku z brakiem wykonawców. Zarządzenia Wójta dotyczące zmian budżetu były podejmowane zgodnie z prawem w ramach upoważnień wydanych przez Radę Gminy. Dochody budżetowe ogółem w 2017 r. na plan wynoszący 27.749.320 zł zostały zrealizowane w wysokości 31.122.662 zł, co stanowi 112,16 % w stosunku do zaplanowanych wielkości. Wysokie wykonanie dochodów wynika m.in. z wpłaty refundacji dn. 28.12.2017 r. w wysokości 2.135.308 zł zgodnie z podpisaną umową z dn. 15.12.2017 r. na dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego budowy przedszkola. Natomiast wydatki budżetu na plan wynoszący 29.623.241 zł zostały wykonane w wysokości 26.732.747 zł, co w stosunku do planu stanowi 90,24%. Budżet gminy na 2017 rok zatwierdzony przez Radę Gminy w dniu 15 grudnia 2016 r. uchwałą Nr XXIV/126/2016 z deficytem w wysokości 4.600.000,00 zł sfinansowanym przychodami pochodzącymi z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych. Po dokonanych zmianach w ciągu roku na dzień 31 grudnia budżet przedstawiał się następująco: plan dochodów – 27.749.320 zł, plan wydatków 29.623.241 zł, przy planowanym deficycie w wysokości 1.873.921 zł. Sprawozdania będące przedmiotem rozpatrzenia zostały złożone w ustawowo wymaganych terminach. W wyniku zrealizowanych dochodów i wydatków w wielkościach przedstawionych w sprawozdaniu Wójta za 2017 rok budżet Gminy zamknął się ostatecznie nadwyżką w wysokości 4.389.915 zł. W 2017 roku jednostka nie posiadała żadnych zobowiązań do spłaty. Według wyjaśnień Wójta Gminy na niskie wykonanie zaplanowanych wydatków budżetowych w okresie sprawozdawczym tj. w 2017 roku złożyło się kilka czynników. Przede wszystkim nie zostały dokonane wydatki zaplanowane na wieloletnie zadania inwestycyjne z przyczyn niezależnych od Gminy, tj. w wyniku dwukrotnie ogłaszanych przetargów nie udało się wyłonić wykonawcy. Ponadto na niższe wykonanie wydatków miała również wpływ łagodna zima, z czym wiążą się niższe wydatki na ogrzewanie, mniejsze koszty utrzymania zimowego dróg gminnych oraz mniej awarii sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Ustalone w budżecie kwoty dochodów są wielkościami realnie zaplanowanymi, mającymi wystarczyć łącznie z nadwyżkami z lat ubiegłych osiągnięciu planowanej równowagi budżetowej. Planowane przez Radę Gminy kwoty wydatków budżetowych są natomiast wielkościami maksymalnymi nakładów na poszczególne cele i są wiążące dla Wójta Gminy, gdyż może on wydatkować środki pieniężne tylko na cele określone w uchwale i do granic pieniężnych w niej uchwalonych. Po przeanalizowaniu w/wym. dokumentów Komisja Rewizyjna stwierdza, że cele założone w budżecie zostały osiągnięte. Nie nastąpiły przekroczenia wydatków budżetowych przez Wójta, które mogłyby być podstawą do wszczęcia postępowania o naruszenie dyscypliny budżetowej. Wykorzystanie środków publicznych otrzymanych w ramach dotacji celowych było zgodne z ich przeznaczeniem. Pozostałe zadania były realizowane zgodnie z przyjętą uchwałą budżetową wraz z jej zmianami. Ze środków budżetowych na realizację zadań inwestycyjnych na plan 7.672.200 zł wydatkowano kwotę w wysokości 6.744.850 zł, co stanowi 87,91% planu rocznego z przeznaczeniem m.in. na: wykup gruntów, inwestycje w zakresie gospodarki wodno-ściekowej tj. gminna sieć wodociągowa i kanalizacyjna, inwestycje oświatowe: budowę Przedszkola w Malej Nieszawce, odwodnienie budynku szkoły podstawowej w Cierpicach, inwestycje w zakresie infrastruktury sportowej – place zabaw w Cierpicach i Wielkiej Nieszawce, oświetlenie na ul. Bydgoskiej w Małej Nieszawce i placu rekreacji przy budynku Ośrodka Kultury, dokumentację projektową na zadania: Centrum Obsługi Mieszkańców i Centrum Społeczno-Kulturalne w Wielkiej Nieszawce, oczyszczalnia ścieków w Wielkiej Nieszawce, budowa dróg gminnych, energia odnawialna – fotowoltaika, zakupy inwestycyjne – przyczepa rolnicza Fiat Ducato.
Zadania inwestycyjne były realizowane zgodnie z zawartymi umowami, a zapłata była dokonywana w ustawowych terminach. Przy zawieraniu umów przestrzegano zasadę wyboru najkorzystniejszej oferty zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych. Zaplanowane zadania inwestycyjne do wykonania w cyklu rocznym w większości zostały zrealizowane. Nie udało się wykonać sieci wodociągowej w ul. Leśnej w Małej Nieszawce z uwagi Na brak ofert w dwukrotnie ogłaszanych przetargach i rozstrzygnięcie kolejnego znacznie opóźniło termin realizacji robót. Natomiast zaplanowane kwoty na inwestycje wieloletnie z przyczyn niezależnych od Gminy w roku budżetowym 2017 nie zostały wykonane. Realizacja wymienionych inwestycji zaplanowana jest na okres dłuższy jak jeden rok i uwzględnione są w załączniku Wieloletniej Prognozy Finansowej. Przetargi na opracowanie dokumentacji projektowej z uwagi na nieprawidłowości m.in. brak wadium, cena najkorzystniejszej oferty przewyższająca kwotę, która zamawiający postanawia przeznaczyć oraz często inne oczekiwania zamawiającego na pozwalały na dokonanie rozstrzygnięcia za pierwszym podejściem i należało przetargi powtarzać. W okresie sprawozdawczym ostatecznie rozstrzygnięto przetargi i podpisano umowy na opracowanie dokumentacji projektowej na wszystkie inwestycje wieloletnie tj. budowę Centrum Obsługi Mieszkańców i Centrum Społeczno-Kulturalnego w Wielkiej Nieszawce oraz budowę Przedszkola Publicznego w Małej Nieszawce a realizacja wymienionych inwestycji zaplanowana jest na okres dłuższy jak jeden rok i uwzględnione są w załączniku Wieloletniej Prognozy Finansowej. Zdaniem Komisji na powyższe tj. małe zaangażowanie środków w roku budżetowym 2017 Wójt nie miał wpływu, ponieważ albo brak było wykonawców na złożone oferty przetargowe albo oferty znacznie przekraczały kwoty, które zamawiający postanowił przeznaczyć na zadania inwestycyjne. Natomiast niewykorzystane środki z 2017 roku zwiększą nadwyżkę budżetową. Informacja Wójta Gminy o przebiegu wykonania budżetu za 2017 rok została przedłożona do zaopiniowania przez wszystkie Komisje powołane przez Radę Gminy, które nie wniosły zastrzeżeń do realizacji budżetu oraz przedłożonych materiałów. Biorąc pod uwagę przedstawioną ocenę przedłożonych dokumentów i wyjaśnień Komisja Rewizyjna postanowiła nie wnosić zarzutów do wykonania budżetu na 2017 rok. Na podstawie art. 18 a, ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 i poz. 2232, z 2018 poz. 130) oraz art. 270 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 i z 2018 poz. 62). Komisja pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu gminy i złożyła wniosek o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za 2017 rok.
g)
Przewodniczący Rady
odczytał uchwałę Nr 6/Kr/2018 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej Nr 5 w Bydgoszczy z dnia 16 maja 2018 roku w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Wielka Nieszawka za 2017 rok, który został pozytywnie zaopiniowany przez Skład.
h)
Przewodniczący Rady
otworzył dyskusję nad punktem 4 lit. od a) do g) porządku obrad, dotyczącą: sprawozdania Wójta Gminy Wielka Nieszawka z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2017 rok, sprawozdania finansowego, informacji o stanie mienia oraz wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy za 2017 rok.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy zostały opublikowane całe sprawozdania z wykonania budżetu za poprzednie lata i za 2017 r., które powinno być opublikowane przed udzieleniem absolutorium.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że myśli, że tak, ale nie sprawdzał czy są całe czy czegoś brakuje.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że zgodnie z prawem sprawozdania za wszystkie poprzednie lata powinny być opublikowane w Dzienniku Urzędowym. Za 2017 r. też powinno być opublikowane jeszcze przed podjęciem uchwały rady gminy. Następnie odczytał interpretację prawną: „Tak, obowiązek publikacji sprawozdania z wykonania budżetu wynika z ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych oraz zasady jawności gospodarki finansowej. Tryb zatwierdzania, przyjmowania oraz oceny wykonania budżetu jst reguluje ustawa o finansach publicznych. Stanowi ona, że zarząd przedstawia organowi stanowiącemu sprawozdanie z wykonania budżetu jst w szczególności nie mniejszej niż w uchwale budżetowej. Następnie organ stanowiący rozpatruje i zatwierdza sprawozdanie finansowe jst wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały ws. udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu należy do wyłącznej kompetencji rady gminy. Jednocześnie art. 61 ust. 2 tej ustawy stanowi, że wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego. Oznacza tym samym, że zarządzenie wójta o przekazanie sprawozdania finansowego z wykonania budżetu do rozpatrzenia przez radę gminy oraz uchwały rady w tym zakresie podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym, całej publikacji. W przypadku rady gminy przesądza o tym art. 13 pkt 7 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych w brzmieniu obowiązującym od 2010 r. Uchwały budżetowe województwa, powiatu, gminy z wykonania budżetu oraz sprawozdania z wykonania budżetu gminy podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym. Użycie w przepisie spójnika oraz wskazuje, ze jest to odrębna od art. 61 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym podstawa opublikowania całego sprawozdania z wykonania budżetu w przypadku zarządzenia wójta jak i uchwały rady gminy. Sprawozdanie finansowe z wykonania budżetu stanowi załącznik do wyżej wymienionych aktów. Całe sprawozdanie nie było nigdy od wielu lat publikowane. Nie jest to więc w tej chwili dokument umocowany w prawie. Nie wiem, czy możemy głosować nad absolutorium i przede wszystkim nad sprawozdaniem”.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w uchwale RIO napisano, że przyjęty tryb publikacji sprawozdania rocznego jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.
Radca prawny Beata Romanowska – powiedziała, że radni na obecnej sesji rozpatrują i zatwierdzają sprawozdanie Wójta oraz udzielają lub nie udzielają absolutorium wójtowi. Natomiast czy to było publikowane czy nie, to jest zupełnie inna kwestia. Nie ma takiego wymogu, że można głosować uchwałę o przyjęciu sprawozdania i uchwałę o udzieleniu absolutorium dopiero wtedy, kiedy sprawozdanie będzie opublikowane. To są dwie różne kwestie.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – poinformował, że jako klub radnych mają wątpliwości dotyczące współpracy gminy w zakresie funduszu sołeckiego. Słaba jest promocja funduszu obywatelskiego, nietrzymanie się regulaminu. Mają wątpliwości prawne dotyczące aktów i regulaminów, np. powołania GCK. Brak jasnych odpowiedzi dotyczących pobierania opłat za przyłącza wodno-kanalizacyjne, co może mieć umocowanie w budżecie lub niestety może mieć ewentualne umocowanie przyszłych odszkodowań. W związku z tym klub „Jesteśmy dla Was” będzie głosował za przyjęciem sprawozdania budżetowego, gdyż może, że jest to tylko niedopatrzenie braku publikacji, ale głosowanie na nie dla absolutorium dla Wójta.
Przewodniczący zamknął dyskusję.

i)
Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania (druk nr 8) radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie odczytał powyższy projekt, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, nikt nie wstrzymał się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy przyjęła jednogłośnie uchwałę Nr XLI/212/2018 z dn. 30 maja 2018 r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania.
j)

Przewodniczący Rady
poinformował, że projekt uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2017 rok (druk nr 9) radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie odczytał powyższy projekt, którego przyjęcie poddał pod głosowanie Za przyjęciem głosowało 10 radnych, 3 radnych było przeciw, jedna osoba wstrzymała się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy udzieliła Wójtowi Gminy Wielka Nieszawka absolutorium za 2017 rok bezwzględną większością głosów i podjęła uchwałę Nr XLI/213/2018 z dn. 30 maja 2018 r. Następnie radni i Przewodniczący Rady oklaskami pogratulowali Wójtowi sukcesów.

(wyszedł radny Jacek Muzioł)

Przewodniczący Rady ogłosił 10-minutową przerwę.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 7
Przewodniczący Rady
oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

  1. Przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że komisja spotkała się 2 razy, w dn. 14 maja opiniowała sprawozdanie Wójta z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2017 rok i zapoznała się z informacją o stanie mienia Gminy oraz sprawozdaniem finansowym, w dn. 28 maja przyjęła dokumentację organizacji ruchu wybranych lokalizacji z wybranymi przepisami, opiniami i uzgodnieniami ich dotyczącymi (na 4 osiedlach) oraz opiniowała materiały na sesję.

  2. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 14 maja opiniowała sprawozdanie Wójta z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2017 rok i zapoznała się z informacją o stanie mienia Gminy oraz sprawozdaniem finansowym oraz sprawozdaniami Gminnego Ośrodka Zdrowia i Gminnej Biblioteki Publicznej.

  3. Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska – poinformowała, że komisja spotkała się 2 razy, w dn. 14 maja opiniowała sprawozdanie Wójta z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2017 rok i zapoznała się z informacją o stanie mienia Gminy oraz sprawozdaniem finansowym, w dn. 28 maja opiniowała materiały na sesję.

  4. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria − poinformowała, że komisja spotkała się 2 razy, w dn. 16 maja przygotowywała stanowisko w sprawie absolutorium, w dn. 28 maja opiniowała materiały na sesję.

Ad. 8
Przewodniczący
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XL sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 25 kwietnia 2018 r.
Ad. 9
Radny Krzysztof Czarnecki
– poruszył następujące kwestie:
- kiedy rozpoczną się remonty ul. Chabrowej i ul. Tulipanowej,
- czy powstanie, a jeżeli tak to kiedy, sklep wielkopowierzchniowy,
- co z przetargiem na Urząd Gminy,
- jest dużo sygnałów, że często nie ma dyrektor w szkole w Cierpicach, trudno ją zastać.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – poruszył następujące kwestie:
- mieszkańcy Brzozy proszą, aby ktoś przyjechał sprawdzić stan ul. Ciechocińskiej i Żeglarskiej,
- czy na Brzozie będzie wykaszana trawa,
- czy będzie konkurs na dyrektora Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce,
- co z naprawą pobocza drogi przy Szkole Podstawowej w Małej Nieszawce.
Radna Aniela Grela – zapytała, czy jest jakiś pomysł, aby zapewnić mieszkańcom inny dojazd do przystanku kolejowego na Kąkolu, niż drogą nr 10, która nie ma pobocza, czy ul. Sosnową, pozastawianą samochodami. Mieszkańcy mają do wyboru jeszcze nieformalną drogę przez las. Trzeba opracować taką koncepcję, aby wszyscy mieszkańcy mogli korzystać ze stacji kolejowej, a nie tylko ci, mieszkający w pobliżu.
Radny Michał Dąbrowski – złożył wniosek, aby opublikować sprawozdania wójta z wykonania budżetu zgodnie z trybem przyjętym w zarządzeniach.
Radny Mieczysław Kociucki – poprosił, aby ustalić, ile potrzeba by wykupić gruntów przy ul. Rzemieślniczej, ponieważ jest tam duży ruch, bo kierowcy robią sobie skrót. Ul. Rzemieślnicza jest wyremontowana do torów, dlatego kierowcy nie jadą ul. Leśną, a skracają sobie drogę. Następna sprawa: na ul. Olszynowej są miejsca, która ulegają dewastacji, szczególnie przy hydrantach. Jeżeli droga jest jeszcze na gwarancji, to należałoby ją naprawić w ramach gwarancji.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zasygnalizował, że jedna z lamp na ul. Majowej przekrzywiła się i grozi zawaleniem.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – poruszyła następujące kwestie:
- remontu wymaga ul. Krańcowa, samochody dostawcze jeżdżące tamtędy do zakładów kamieniarskiego i papierniczego poruszają się niewspółmiernie szybko w stosunku do jakości drogi,
- na ul. Wiosennej zagłębia się asfalt, prawdopodobnie w wyniku przecieków wodnych,
- czy istnieje możliwość zainstalowania w tym roku dwóch luster na wysokości ul. Piaskowej i ul. Kwiatowej,
- bardzo zaniedbany jest pod względem melioracyjnym wylot przy ul. Prostej przy torach. W związku z niemożliwością odpływu wody powstał tam teren bagienny i woda podcieka pod tory,
- mieszkaniec gminy Czarek Łączkowski, ubiegłoroczny medalista mistrzostw Europy i mistrzostw świata w kolarstwie torowym, zajął w dn. 21 i 23 maja w Dobczycach i Pruszkowie I miejsce w konkurencjach kolarstwa torowego w sprincie, a Karol Wawrzyniak zdobył srebrny i brązowy medal w konkurencjach średniodystansowych. Aktualnie Czarek Łączkowski jedzie na zgrupowanie europejskie,
- uczennica klasy gimnazjalnej w Szkole Podstawowej, mieszkanka Małej Nieszawki Agnieszka Stupak zajęła IV miejsce w powiatowym etapie konkursu Wiedzy o Powiecie Toruńskim.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – poruszył następujące kwestie:
- ciągle jest problem z dziurami na łukach trasy w Cierpicach, którą jeździ autobus. Droga jest wąska, nie ma pobocza, autobusy wyrzucają tłuczeń, którym zasypywane są dziury, na asfalt. Przy planowaniu remontu tej drogi trzeba przewidzieć wyasfaltowanie łuków,
- pobocze ul. Długiej po wykonanych robotach gazowniczych, jest podziurawione,
- chodnik na ul. Sosnowej, między Andrewex-em a drogą nr 10, na długości 2 m, jest zdewastowany,
- od długiego czasu mieszkańcy upominają się o remont drogi wojewódzkiej nr 200, gmina wysyłała monity w tej sprawie, ale Wojewódzki Zarząd Dróg nic nie robi a droga jest nieprzejezdna.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że na ul. Leśnej, gdzie jest budowany dom, bezpośrednio przy ulicy jest wyprowadzenie gazu, niezabezpieczone żadnym zaworem. Może dojść do wybuchu, jeżeli ktoś wpadnie na głupi pomysł.
Radna Agnieszka Wrzesińska – powiedziała, że w szkole w Cierpicach jest codziennie i nie zaobserwowała, żeby pani dyrektor nie było, jest wręcz przeciwnie, zawsze jest w szkole. Nie wie, skąd radny Czarnecki ma takie informacje.
Radny Krzysztof Czarnecki – poprosił o monit w Wodach Polskich w sprawie wykoszenie wału przeciwpowodziowego.
Mieszkanka Cierpic Halina Dąbrowska – zawnioskowała o aktualizację wykazu na stronie internetowej gminy stowarzyszeń zwykłych i stowarzyszeń z osobowością prawną. Stwierdziła, że skoro na sesji czas wystąpień jest ograniczony, należy zwoływać zebrania wiejskie. Chciałaby się zapoznać z nowym statutem sołectwa.
Prezes NSS „Wspólne Gniazdo” Aleksander Małysz – odniósł się do najważniejszego punktu sesji, czyli sprawozdania Wójta z realizacji budżetu w 2017 r. i absolutorium dla wójta. Padały suche liczby i fakty, za którymi kryje się duże zaangażowanie na rzecz gminy. W związku z tym w imieniu stowarzyszenia wyraził uznanie dla osób, które budżet tworzą i go realizują, dla p. wójta za to, że budżet trzymany jest w ryzach, dla p. skarbnik za to, że budżet jest dobrze zaplanowany. Wyraził uznanie dla p. Mateusza Kurzawskiego za prowadzenie CSiR „Olender”, bo nieczęsto się zdarza, żeby taki ośrodek osiągał dodatnie wyniki finansowe i zasilał budżet gminy. Gmina Wielka Nieszawka jest w ogóle wyjątkowa. W Polsce jest ok. 2,5 tys. gmin, z czego tylko ok. 100 gmin, które nie mają zadłużenia, należy do nich gmina Wielka Nieszawka. W imieniu przyszłych władz podziękował za to, że wejdą one w następną kadencję ze zbilansowanym budżetem bez długów i z całą możliwością działania.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na poruszone kwestie, odpowiedział, że:
- jeżeli chodzi o remonty ulic, został ogłoszony przetarg na ich remonty,
- nie ma za wiele wiedzy na temat budowy na terenie gminy sklepu wielkopowierzchniowego, są różne zapytania dotyczące terenu, na którym miałby powstać sklep, niekoniecznie związane z tego typu działalnością,
- jeżeli chodzi o nieobecność dyrektora szkoły w Cierpicach, jak widać są różne zdania na ten temat, zostanie to sprawdzone,
- jeżeli chodzi o stan ul. Ciechocińskiej na Brzozie, gdzie Toruńskie Wodociągi budowały kolektor, droga jest w trakcie napraw, wkrótce problem powinien zniknąć. Na Brzozie nie można jeszcze wykosić trawy, bo są wszędzie zwały ziemi po budowie,
- nie było jeszcze konkursu na dyrektora Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce, obecny dyrektor nie jest pełniącym obowiązki dyrektora, jest pełnoprawnym dyrektorem do 31 sierpnia. Zgodnie z ustawą wójt miał prawo powołać dyrektora po odejściu w ciągu roku szkolnego poprzedniego dyrektora. Konkurs na dyrektora szkoły zostanie ogłoszony w czerwcu,
- jeżeli chodzi o naprawę drogi wojewódzkiej nr 273 przy szkole, w przyszłym tygodniu odbędzie się spotkanie z kierownikiem Rejonu Dróg Wojewódzkich. Droga w tym roku nie była w ogólne remontowana, bo zarząd nie ma na to pieniędzy,
- jeżeli chodzi o drogę do Andrewex-u, gmina wystąpiła do Andrewex-u o zmianę organizacji ruchu w okolicach wjazdu na teren zakładu, została przedłożona koncepcja i wskazano firmę, która może przygotować zmianę organizacji ruchu. Po prawej stronie, jadąc od drogi nr 10, będzie wyznaczony specjalny pas, na którym będą stały oczekujące na wjazd na teren fabryki ciężarówki. Zostanie przeniesiony parking dla pracowników administracji, przed biurowcem będą parkować wyłącznie busy dowożące pracowników do pracy. W planie remontu dróg jest przewidziana również naprawa ul. Sosnowej od drogi wojewódzkiej do bloków,
- jeżeli chodzi o ul. Rzemieślniczą, jest zrobiona do torów, odcinek wzdłuż torów jest własnością prywatną, z której trzeba by wydzielić drogę. Wszystko jest do uzgodnienia, ale potrzebna jest inicjatywa ze strony właścicieli gruntu. Poza tym droga byłaby docelowo ślepa, po uruchomieniu przejazdu kolejowego w Cierpicach według nowego systemu. Przy ul. Leśnej będzie szlaban, i ta część zostanie zamknięta,
- jeżeli chodzi o uszkodzoną nawierzchnię z kostki wokół hydrantów na ul. Olszynowej, przyjrzy się sprawie,
- przy ul. Prostej jest melioracja szczegółowa i należy do właściciela gruntu, być może któryś z przepustów jest niedrożny. Tory kolejowe znajdują się na nasypie, więc woda powinna spływać w dół,
- zostanie przeprowadzona kolejna wizja na ul. Długiej, czy droga została właściwie uporządkowana po budowie gazociągu,
- chodnik przy Andrewex-ie zostanie naprawiony,
- zostanie sprawdzone o co chodzi z podłączeniem gazu na ul. Leśnej, powinna być zamknięta skrzynka gazowa,
- wykaz wszystkich stowarzyszeń znajdzie się na niedawno zmodernizowanej stronie internetowej gminy.
Mieszkanka Cierpic Halina Dąbrowska – zapytała o realizację zadania z budżetu obywatelskiego polegającego na postawieniu altany na Jarkach.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że pieniądze na ten cel są zapisane w budżecie, na razie trzeba zastanowić się nad koncepcją, bo altana powinna być ładna i funkcjonalna.
Radna Agnieszka Wrzesińska – poprosiła o wykoszenie okolic stacji kolejowej na Kąkolu.
Radny Michał Dąbrowski – zapytał, czy gmina realizuje, czy też wspiera demontaż eternitu z poszyć dachowych.
(wyszła radna Agnieszka Wrzesińska)
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że gmina zwróciła się do ministerstwa o dotację, ale jej nie otrzymała. Jest taki plan, gmina szuka środków na ten cel. Z dotacji gmina mogłaby pokryć koszty odebrania i utylizacji eternitu, ale trzeba mieć świadomość, że na nowy dach musi mieć środki właściciel domu.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zaprosiła na akcję krwiodawstwa 10 czerwca w Małej Nieszawce.
Ad. 10
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski
podziękował zebranym za wzięcie udziału w XLI sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.



Protokołowała:                                                                       Przewodniczący Rady Gminy
Ewa Wróblewska-Kucharska                                                     (-) Ireneusz Śmiechowski



Powiadom znajomego