Protokół nr XL/2018 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 25 kwietnia 2018 r.
Protokół
nr XL/2018
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która
odbyła się w dniu 25 kwietnia 2018 roku
w godz. od
9:00 do 11:50 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce
Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
Proponowany
porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie
porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XXXIX sesji,
która odbyła się w dniu 28 marca 2018 roku.
3.
Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) podziału
gminy na stałe obwody głosowania (druk nr 1),
b) zmiany
budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok (druk nr 2),
c) wyrażenia
zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w
miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 45/9) (druk nr 3).
4.
Ocena zasobów pomocy społecznej za rok 2017 dla gminy Wielka
Nieszawka (druk nr 4).
5.
Harmonogram prac nad zmianą Statutu Gminy Wielka Nieszawka (druk
nr 5).
Przerwa
6.
Informacja z działalności Komisji między sesjami –
referują przewodniczący Komisji.
7. Informacja
Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
8.
Interpelacje i wolne wnioski.
9. Zakończenie sesji.
Ad.
1
a)
XL sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie
powitał Pana Wójta, Panią Skarbnik, Panią Zastępcę Wójta,
Panią Mecenas, Panie i Panów Radnych, Sołtysów oraz zaproszonych
gości i mieszkańców gminy.
Przewodniczący
stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych
obecnych jest 14 (nieobecny radny Jacek Kapela), co oznacza, że jest
quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i
opinii.
b)
Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag
do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na
sesję.
Radni
nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący
poddał pod głosowanie porządek obrad XL sesji Rady Gminy. Za jego
przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła porządek obrad XL
sesji jednogłośnie.
Ad.
2
Przewodniczący
Rady zapytał radnych, czy mają uwagi do treści protokołu z
XXXIX sesji, która odbyła się w dniu 28 marca 2018 r.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – poinformował, że jako klub radnych
składał informację, że nie wszystko zostało uwzględnione w
protokole i nie dostał żadnej odpowiedzi, więc członkowie klubu
będą głosować przeciwko przyjęciu protokołu.
Przewodniczący
Rady – odpowiedział, że wniosek radnego Wyrzykowskiego
sugerował, że protokół jest okrojony, natomiast Przewodniczący
nie dopatrzył się żadnego uchybienia. Protokół został
sporządzony zgodnie ze statutem, jest bardzo szczegółowy, zawiera
streszczenie wypowiedzi wszystkich osób, które zabierały głos
podczas sesji.
Następnie
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z
XXXIX sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
28 marca 2018 r. w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem
głosowało 10 radnych, 4 radnych było przeciwnych, nikt nie
wstrzymał się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku
głosowania protokół z XXXIX sesji został przyjęty przez Radę
Gminy większością głosów.
Ad.
3
a)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat
(druk nr 1).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 1
przedstawiono projekt uchwały w sprawie podziału gminy na stałe
obwody głosowania. Dokonując podziału Gminy Wielka Nieszawka na
obwody kierowano się generalną zasadą wynikającą z art. 12 § 3
Kodeksu wyborczego, iż stały obwód głosowania powinien obejmować
od 500 do 4000 mieszkańców. W przypadkach uzasadnionych miejscowymi
warunkami obwód może obejmować mniejszą liczbę mieszkańców.
Przyjęto również sugestie Komisarza Wyborczego w Toruniu, że
obwód głosowania powinien obejmować swoimi granicami całe okręgi
wyborcze oraz że obwód powinien swoimi granicami obejmować nie
więcej niż 4-5 okręgów wyborczych. Gmina została podzielona na 5
obwodów: obwód nr 1 sołectwo Mała Nieszawka z siedzibą obwodowej
komisji wyborczej w Szkole Podstawowej w Małej Nieszawce, liczba
mieszkańców 1293, okręgi wyborcze 2, 3, 4, 5; obwód nr 2 sołectwo
Mała Nieszawka z siedzibą obwodowej komisji wyborczej w budynku
Gminnego Centrum Kultury w Małej Nieszawce, liczba mieszkańców
1085, okręgi wyborcze 6, 7, 8; obwód nr 3 sołectwo Cierpice z
siedzibą obwodowej komisji wyborczej w Szkole Podstawowej w
Cierpicach, liczba mieszkańców 1245, okręgi wyborcze 12, 13, 14,
15; obwód nr 4 sołectwo Wielka Nieszawka z siedzibą obwodowej
komisji wyborczej w Centrum Sportu i Rekreacji „Olender” w
Wielkiej Nieszawce, liczba mieszańców 1076, okręgi wyborcze 9, 10,
11; obwód nr 5 sołectwo Brzoza, sołectwo Cierpice ul. Poznańska z
siedzibą obwodowej komisji wyborczej w Agroturystyce „Brzoza” w
Brzozie, liczba mieszkańców 206, okręg wyborczy nr 1. Wójt wniósł
o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Statutowo-Regulaminowej o
opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Agnieszka Wrzesińska – poinformowała, że
komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady Gminy zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę
nr XL/204/2018 rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 25 kwietnia 2018
r. w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do
protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
b)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – wniósł autopoprawkę do zmiany budżetu
gminy. Po przesłaniu materiałów na sesję wpłynęły decyzje
Wojewody zwiększające plan dotacji w dziale 010 – Rolnictwo i
łowiectwo, rozdz. 01095, paragraf 2010 o kwotę 36.640,00 zł, z
przeznaczeniem na zwrot części podatku akcyzowego zawartego w cenie
oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej przez
producentów rolnych; w dziale 854 Edukacyjna opieka wychowawcza,
rozdz. 85415 paragraf 2030 o kwotę 9.460,00 zł z przeznaczeniem na
dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym
dla uczniów. Po stronie wydatków włączono dotacje zgodnie z ich
przeznaczeniem. Po dokonaniu powyższych zmian budżet przedstawia
się następująco: dochody − 28.459.566,00 zł, wydatki –
36.041.141,00 zł, niedobór w wysokości 7.581.575,00 zł zostanie
pokryty nadwyżkami z lat ubiegłych. Dokonanie zmian budżetu
wynika z potrzeby uaktualnienia i zabezpieczenia środków na
zaplanowane zadania inwestycyjne w związku z tym, że po
rozstrzygnięciu większości przetargów okazało się, że koszty
inaczej ukształtowały się w porównaniu do kosztorysów
inwestorskich. Powstały oszczędności na budowie dróg i
oświetlenia, natomiast trzeba dołożyć środki na rozbudowę
oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej. Ponadto proponuje się
zwiększyć środki na konserwację i naprawę nawierzchni boiska na
Orliku, remont nawierzchni dróg gminnych oraz zabezpieczyć
finansowanie organizowanych kolonii letnich. Zarówno po stronie
dochodów jak i wydatków włączono dotacje zgodnie z decyzjami
Wojewody Kujawsko-Pomorskiego oraz dokonano przesunięć między
paragrafami. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej
formie i treści z autopoprawką.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Regulaminowej o opinię
komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała,
że komisja w dn. 23 kwietnia zaopiniowała projekt uchwały
pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała,
dlaczego w budżecie została wcześniej zapisana niska kwota na
organizację kolonii letnich i dlaczego boisko Orlik, którego murawa
jest tak kosztowna w utrzymaniu, zamknięte jest przez pół dnia,
otwierane dopiero po południu. Są przecież dzieci nieuczęszczające
do szkoły i mogłyby korzystać z boiska do południa.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że co roku środki na
kolonie przyjmowane są po rozpoznaniu dokładnej liczby chętnych
uczestników. Do południa nie ma dzieci na boisku Orlik, gdyż mają
w tym czasie lekcje. Jeżeli szkoły chcą przeprowadzić zajęcia na
boisku, klucze są dostępne w Centrum Kultury. Orlik jest czynny
codziennie po południu, łącznie z sobotą i niedzielą, więc
każdy chce przyjść, ma prawo z niego korzystać.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że
klucze są, ale nie są udostępniane, gdyż nikt nie chce wziąć
odpowiedzialności za dzieci korzystające z boiska poza czasem jego
funkcjonowania.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że bardzo często z
boiska korzysta szkoła z Małej Nieszawki, nauczyciel w-fu bierze
klucze i prowadzi zajęcia z uczniami. Dzieci są pod nadzorem.
Zawsze obowiązuje taka sama zasada, że dzieci wchodzą na obiekt z
instruktorem. Wszystkie dzieci w przedziale 3-6 lat chodzą do
przedszkola, pozostałe są w szkole, więc nie ma dzieci, które
miałyby korzystać z boiska do południa.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy nie można by wydłużyć
na okres wiosenno-letni i początek jesieni działania Orlika, np. od
13:30, bo dzieci kończą zajęcia ok. godz. 13.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że według rozpoznania
godziny funkcjonowania Orlika pokrywają się z zapotrzebowaniem.
Jest poważny problem z pozyskaniem instruktorów, na Orliku pracuje
jeden miejscowy instruktor, a dwóch dojeżdża z Torunia.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XL/205/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 25 kwietnia
2018 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok
w brzmieniu jak na druku 2 z autopoprawką – stanowi załącznik nr
3 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie
było, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
większością głosów.
c)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 3
przedstawiono projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgodę na nabycie
przez Gminę w drodze darowizny, prawa własności nieruchomości
gruntowej oznaczonej geodezyjnie numerem działki 45/9 o pow. 0,0449
ha w miejscowości Mała Nieszawka, której właściciel złożył
wniosek o nieodpłatne jej przekazanie. Działka ta stanowi drogę
wewnętrzną do działek budowlanych. Wójt wniósł o przyjęcie
uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w
tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała,
że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że
dwa lata temu podjęto temat ujednolicenia kwestii przejmowania przez
gminę dróg od ich właścicieli. Jest wiele osób, które chciałyby
odpłatnie przekazać swoje grunty. Jeżeli podjęto w tym temacie
działania, to jakie ustalono stawki. Nieruchomości były
przejmowane przez gminę od stawki 0 zł (nieodpłatnie) do 47 zł za
m².
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że każda osoba
składająca wniosek o przejęcie gruntu przez gminę ma prawo
zadecydować, że chce przekazać gminie działkę bezpłatnie. Są
drogi, które przechodzą na rzecz gminy na mocy prawa. Wtedy biegły
wycenia wartość działki. Jest wiele różnych przypadków, tyle,
ilu chętnych do przekazania swoich nieruchomości i nie da się tej
kwestii ujednolicić.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XL/206/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 25 kwietnia
2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości
gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 45/9)
w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do
protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów
przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było.
Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy
przyjęła uchwałę jednogłośnie.
Ad.
4
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że Ocenę zasobów pomocy
społecznej za 2017 r. przygotował Gminny Ośrodek Pomocy
Społecznej. Autorki tego sprawozdania są obecne na sali i mogą
odpowiedzieć na postawione pytania.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja na
posiedzeniu w dn. 23 kwietnia zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radna
Elżbieta Tota – zapytała o ilość rodzin dysfunkcyjnych.
Przez dłuższy czas było to 12 rodzin, teraz jest 10. Czy są to
cały czas te same rodziny, które mają przydzielonego asystenta na
stałe, czy jest to rotacja i rodziny objęte wcześniej opieką
muszą sobie potem radzić same.
Kierownik
GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że rzeczywiście
jest to liczba 12 rodzin, niektóre rodziny odchodzą z sytemu, inne
przychodzą, jest więc rotacja. Praca z rodzinami dysfunkcyjnymi
jest pracą długoterminową, nie ma żadnego wskazania, jak długo
trzeba pracować z daną rodziną. W rodzinach występują różne
dysfunkcje, które wymagają innego czasu pracy w zależności od
danego przypadku. Jeden asystent nie może mieć więcej niż 15
rodzin pod opieką. W obecnej chwili 10 rodzin objętych jest
asystenturą. Jeżeli będą większe potrzeby, GOPS będzie je
realizował.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – w związku z
tym, że na jednego asystenta przypada 15 rodzin, zapytała, w jaki
sposób ten asystent wykonuje swoją pracę, czy jest to tylko praca
dokumentacyjna, czy jest to rzeczywista pomoc w zakresie
terapeutycznym, czy opieka nad dziećmi, które takiej pomocy
wymagają, np. w zakresie nauki pozalekcyjnej. Jest szereg działań,
które asystent powinien prowadzić, choćby tylko w stosunku do
dzieci.
Kierownik
GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że dlatego, iż
jest to złożony proces, asystent może mieć pod opieką tylko 15
rodzin. Praca asystenta nie polega na odrabianiu zadań domowych z
dziećmi, ale na uczeniu rodziców, jak mają swoim dzieciom pomóc.
Jego rolą jest nauczenie rodziców prawidłowego funkcjonowania w
środowisku. Jeżeli zachodzi potrzeba pomocy psychologicznej czy
pedagogicznej, asystent wspólnie z pracownikami GOPS podejmuje
odpowiednie działania, aby taką pomoc rodzinie zapewnić, w
zależności od zapotrzebowania i problemu występującego w danej
rodzinie.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – zapytał, czy jeżeli
rodzice nie są w stanie sami pomóc dziecku w zadaniach domowych,
pomimo otrzymanych wskazówek, to czy asystent w tym dziecku pomaga.
Kierownik
GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że oczywiście w
miarę swoich możliwości pomaga, ale nie można od niego wymagać,
żeby uczył dziecka np. fizyki, skoro nie jest nauczycielem fizyki.
Kiedy tylko jest w stanie pomóc dzieciom w odrabianiu lekcji czy
przygotowywaniu innych prac, to robi to. Kontaktuje się również ze
szkołą, dyrektorem, pedagogiem czy wychowawcą klasy, żeby
zapewnić dziecku dodatkowe zajęcia kompensacyjno-wyrównawcze w
szkole.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy GOPS monitoruje wydawanie
przez rodziców środków świadczenia 500 + i czy są przypadki
wstrzymania tego świadczenia.
Kierownik
GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że GOPS weryfikuje
wydatkowanie tych środków, są to pieniądze w większości
przeznaczone na dzieci, ale z tych pieniędzy rodziny również
utrzymują się. Jest to dodatkowy dochód dla rodzin wielodzietnych.
Nie było przypadku wstrzymania świadczenia.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – powiedział, że chciałby
prosić o kontakt opiekunów z sołtysami, którzy widzą, co się
dzieje na ich terenie i są najbliżej środowiska potrzebującego
pomocy.
Kierownik
GOPS Magdalena Żbikowska – poprosiła o kontakt z GOPS-em,
gdyż nie może podawać, które rodziny z danego sołectwa są
objęte asystenturą, z uwagi na ochronę danych osobowych. Jeżeli
sołtys ma wiedzę o rodzinie potrzebującej pomocy, to GOPS po
uzyskaniu informacji, podejmie odpowiednie działania, aby zapewnić
opiekę.
Mieszkanka
Cierpic Janina Brończyk – zapytała, ile godzin w miesiącu
pracuje asystent.
Kierownik
GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że asystent
pracuje na 2/3 etatu.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Ocenę
zasobów pomocy społecznej za rok 2017 dla gminy Wielka Nieszawka w
brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do
protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła ocenę
jednogłośnie.
Ad.
5
Przewodniczący
Rady odczytał Harmonogram prac nad zmianą statutu Gminy Wielka
Nieszawka (druk nr 5): do 15 maja 2018 r. przedstawienie przez wójta
i radnych propozycji
zmian w statucie gminy, adresować na Urząd Gminy do
Przewodniczącego Komisji Statutowo-Regulaminowej, do końca czerwca
2018 r. opracowanie przez Komisję Statutowo-Regulaminową projektu
zmian statutu gminy, przy udziale radcy prawnego i przedstawienie
Przewodniczącemu Rady Gminy, wrzesień 2018 r. czytanie projektu
statutu gminy na sesji roboczej rady gminy, wrzesień 2018 r.
uchwalenie zmian w statucie gminy. Poprosił radnych o zapoznanie się
ze zmianami ustawy o samorządzie gminnym, przemyślenie i zgłaszanie
swoich propozycji do statutu w podanym terminie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Michał Dąbrowski – poprosił o przesłanie radnym podstawy
prawnej, żeby radni wiedzieli, jakie zaszły zmiany w ustawie.
Radca
prawny Beata Romanowska – powiedziała, że ustawa o zmianie
ustawy o samorządzie gminnym została opublikowana w Dzienniku Ustaw
z 2018 roku pod poz. 130.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – poprosił o przedłużenie
terminu zgłaszania propozycji do statutu do 30 maja w związku z
długą majówką.
Przewodniczący
Rady – uznał wniosek o przedłużenie terminu za zasadny i
zaproponował zmianę na 20 maja.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Harmonogram
prac nad zmianą statutu Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na
druku nr 5 ze zmianą terminu w pkt 1 na 20 maja – stanowi
załącznik nr 7 do protokołu.
Za
jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła
harmonogram jednogłośnie.
Przewodniczący
Rady ogłosił 10-minutową przerwę.
Po
przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad.
6
Przewodniczący
Rady oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia
informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
Przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 20 kwietnia przyjęła informację o katalogu dróg gminnych oraz dokumentację organizacji ruchu drogowego wybranych lokalizacji z wymaganymi przepisami, opiniami i uzgodnieniami ich dotyczących oraz wnioskach mieszkańców dot. dróg oraz opiniowała materiały na sesję.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela – poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 23 kwietnia opiniowała materiały na sesję.
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska – poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 23 kwietnia opiniowała materiały na sesję.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria − poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 23 kwietnia opiniowała materiały na sesję.
Ad.
7
Przewodniczący
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XXXIX
sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 28 marca 2018 r.
Ad.
8
Radna
Aniela Grela – zapytała dyrektor Gminnego Centrum Kultury,
dlaczego do tej pory nie ma żadnego kalendarza imprez organizowanych
przez GCK oraz kalendarza obchodów 100. rocznicy odzyskania przez
Polskę niepodległości. W zakładce „Kultura” na stronie
internetowej jest tylko informacja o godzinach pracy p. dyrektor. Nie
każdy korzysta z Facebooka, na którym według p. dyrektor
zamieszczane są informacje, po to jest strona gminy. Trzeba też
zaktualizować informacje dotyczące zespołów prowadzonych przez
instruktora p. Alinę Sobecką. Chciała również wiedzieć: kto
nadzoruje pracę instruktorów na boisku Orlik, czy mają oni
opracowany jakiś program zajęć, czy będą realizowane w tym roku
jakieś inwestycje w CSiR „Olender” i czy Olender nawiąże
współpracę z Olenderskim Parkiem Etnograficznym (np. oznakowanie
przejścia do muzeum).
Radny
Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:
-
jak wygląda harmonogram remontu i budowy dróg,
-
w dniu wczorajszym odbyła się akcja sprzątania świata z udziałem
radnych i mieszkańców na ul. Krętej w Małej Nieszawce, na odcinku
od przedszkola do kanałku (odcinek długości ok. 200 m) zebrano 36
worków śmieci,
-
kto został nowym prezesem Olendra,
-
czy planowane jest powołanie spółki wodnej w gminie.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – poruszył następujące kwestie:
-
jakie doświadczenie ma nowy prezes Olendra,
-
trzeba zorganizować wspólną akcję dotyczącą uporządkowania
stanu rowów melioracyjnych na terenie gminy, w niektórych miejscach
woda wybija, a jeszcze nie było dużych opadów deszczu,
-
wysłał do ZDW 40 merytorycznych uwag co do ścieżki rowerowej,
uzyskał odpowiedzi po kilku monitach, tylko na połowę pytań,
nadal nie rozwiązano problemu niebezpiecznego przejścia ścieżki
przy Orliku, nie zostały uwzględnione uwagi, również innych
mieszkańców, dotyczące odwodnienia, nie uwzględniono drugiej
strony ulicy, np. przy kościele, przyszłym urzędzie gminy,
przyszłym centrum społeczno-kulturalnym. Ścieżka po jednej
stronie nie jest dobrym pomysłem, po prawej stronie będzie więcej
ziemi do wykupu niż po lewej stronie, poza tym droga po prawej
stronie jest źle profilowana i będzie to bardzo niebezpieczne
miejsce. Czy odbędzie się drugie spotkanie konsultacyjne z
mieszkańcami, na którym projektant przedstawi zmiany przebiegu
ścieżki rowerowej.
Radny
Michał Dąbrowski – nawiązując do wypowiedzi radnej Anieli
Greli w sprawie funkcjonowania GCK, zapytał czy zgodnie ze statutem
dyrektor zarządza placówką w oparciu o plan merytoryczny i
finansowy, i gdzie ten plan można znaleźć.
Radny
Krzysztof Czarnecki – poprosił o częstsze opróżnianie koszy
na śmieci na placach zabaw.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – poruszył następujące
kwestie:
-
na jakim etapie jest rozwiązywanie problemu parkowania samochodów
przy Andrewex-ie,
-
droga wojewódzka nr 200 jest nadal nie wyremontowana, sam jak i
Urząd Gminy pisał do ZDW w Bydgoszczy, otrzymywał lakoniczne
odpowiedzi, a mieszkają tam mieszkańcy gminy,
-
co ustalono na spotkaniu w Rojewie w sprawie budowy drogi z Rojewa do
leśniczówki na Dybowie,
-
po ul. Długiej na Kąkolu przejeżdżają samochody leśne o dużym
tonażu niszczące drogę, czy nie można wystąpić do nadzoru ruchu
drogowego o ograniczenie tonażu poruszających się po tej drodze
pojazdów,
-
mieszkańcy na Kąkolu wystąpili o montaż progu zwalniającego,
jeżeli progi mają być uwzględniane, to powinny być to progi z
kostki, a nie przykręcane, które nie powodują zmniejszenia
prędkości przejeżdżających przez nie samochodów i szkoda na nie
pieniędzy.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – poruszyła
następujące kwestie:
-
nie zgadza się z odpowiedziami ZDW w Bydgoszczy na temat przebiegu
ścieżki rowerowej, który nie został zmieniony mimo zgłaszanych
zastrzeżeń mieszkańców. ZDW stwierdził, że podtrzymuje
koncepcję prezentowaną na konsultacjach społecznych. Jej zdaniem
takie konsultacje się nie odbyły, było 1 spotkanie w lutym, na
którym nie było żadnych konsultacji, tylko przedstawienie przez
projektanta definitywnych rozwiązań. Dalej ZDW napisało, że
korzystanie z rowerów na ścieżce rowerowej ma być alternatywą
dla samochodu. Mieszkańcom zależy, żeby nie tracić części
swoich gruntów i taka była przesłanka wystosowanych do ZDW pism w
sprawie przebiegu ścieżki,
-
nie uporządkowano terenu po pracach remontowych na zjeździe z drogi
wojewódzkiej nr 273 w stronę ul. Krętej przy Dino,
-
kiedy rozpoczną się naprawy ulic, dużo obrzeży ulic jest
uszkodzonych, na ul. Krańcowej jest ogromna dziura,
-
w Małej Nieszawce z funduszu sołeckiego zostanie postawiony obelisk
na cmentarzu rzymsko-katolickim, upamiętniający cmentarz
ewangelicki, zabraknie ok. 500 zł.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał o remont ul. Zielonej w Wielkiej
Nieszawce.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – poprosił o odebranie z
Brzozy odpadów wielkogabarytowych. Podziękował wójtowi za wizytę
na ul. Ciechocińskiej, która po instalacji wodociągu do
Ciechocinka jest w fatalnym stanie, wykonane naprawy są
prowizoryczne, asfalt został połamany przez ciężki sprzęt. Jest
to dla mieszkańców Brzozy najważniejsza sprawa, bo jest to jedyna
ulica przebiegająca przez wieś. Była też tam ścieżka z Torunia
do Ciechocinka, obecnie zasypana nie materiał budowlany. Na jakim
etapie są rozmowy z wykonawcą w sprawie odtworzenia tej drogi?
Mieszkanka
Cierpic Janina Brończyk – powiedziała, że nie uzyskała
odpowiedzi na zadane na poprzedniej sesji pytanie.
Przewodniczący
Rady – stwierdził, że wójt odpowiada od lat w miarę
możliwości na zadawane przez radnych i sołtysów pytania, a także
na pytania zadawane przez mieszkańców. Wszystkie pytania i
udzielone odpowiedzi są zapisane w protokole z sesji rady.
Radca
prawny Beata Romanowska – wyjaśniła, że w punkcie
„Interpelacje i wolne wnioski” jest zadawanych szereg pytań. Na
niektóre z tych pytań, w zależności od ich treści, wójt stara
się odpowiadać. Pytania, na które nie odpowiada, zapisane są w
protokole i odpowiedź będzie udzielana na piśmie.
Mieszkanka
Cierpic Janina Brończyk – poinformowała, że nie otrzymała
odpowiedzi na pytanie, i ponownie je zadaje: dlaczego jedni
mieszkańcy płacili za przyłącze w całości, inni płacili
śladowo, a jeszcze inni nie płacili wcale, i dlaczego mieszkańcy
Wielkiej Nieszawki nie płacili za przyłącze wodno-kanalizacyjne.
Mieszkaniec
Małej Nieszawki Tomasz Zakierski – powiedział, że byli
mieszkańcy, którzy wnosili opłaty za przyłącze dwukrotnie, m.in.
on za przyłącze do domu mieszkalnego i za przyłącze do firmy.
Druga sprawa, również otrzymał lakoniczne odpowiedzi od ZDW w
Bydgoszczy na pismo w sprawie ścieżki rowerowej. Zapytał, od kiedy
Urząd Gminy uczestniczy w ustaleniach związanych ze ścieżką
rowerową i jej lokalizacją. Dotychczas nie było żadnych
konsultacji społecznych z mieszkańcami w tej sprawie. Od 20 lat
były ograniczane prawa mieszkańców w miejscowym planie
zagospodarowania przestrzennego po lewej stronie ul. Toruńskiej
jadąc od Torunia w stronę Nieszawki. Nagle projektowana jest
ścieżka po prawej stronie, i chciałby wiedzieć, czym to jest
uzasadnione. Skierował w tym temacie pismo do gminy jako organu
będącego stroną w realizacji tej inwestycji, na które nie
otrzymał odpowiedzi. Po prawej stronie drogi jest kila przewężeń,
które będą powodowały różne niebezpieczne zdarzenia. Poprosił
o jasne stanowisko Urzędu Gminy w tej kwestii. Następna sprawa, raz
w tygodniu pracownik ZDW dokonuje inspekcji drogi wojewódzkiej
przebiegającej przez teren gminy, co nie przynosi efektu, bo nie
zauważa podstawowych problemów, jak lokalizacja latarni, każda w
innej odległości od drogi, dotyczy też to znaków drogowych.
Pozostawiono drzewa w skrajni dróg, a był pewien okres, kiedy można
je było zlikwidować. To wszystko przy intensywnym ruchu na drodze,
stwarza duże niebezpieczeństwo, kiedy do ruchu włącza się
dodatkowo sprzęt rolniczy. Jeżeli chodzi o meliorację na terenie
gminy, ZDW w sposób nielegalny zamontował w drodze kratę,
wprowadzając do utrzymywanych przez niego studni, do ponad połowy
ich wysokości, piasek z koryt na ulicy, w efekcie czego stoi woda.
Poprosił o wszczęcie postępowania administracyjnego w tej sprawie.
Radny
Krzysztof Czarnecki – przypomniał, że zadawał już na
poprzednich sesjach pytanie, co się stanie, jeżeli ścieżka
rowerowa nie zostanie wybudowana, a widać, że jest spory opór
mieszkańców w tej sprawie. Poruszał też problem zalegającego na
drogach piasku.
Mieszkaniec
Brzozy – zapytał, czy znane są plany zagospodarowania
przestrzennego dla Brzozy, które mogą ulec zmianie w związku z
projektowaną budową tamy w Nieszawie. Chciały postawić kurnik z
pustaków, w miejscu obecnego drewnianego kurnika. Trzeba się zająć
agroturystyką na Brzozie, przyjeżdżające tam grupy zaśmiecają
całe pobocze od wiaduktu do gospodarstwa agroturystycznego, którego
właściciel twierdzi, że to nie jego sprawa, a przecież wycieczki
szkolne przyjeżdżają do niego i z tego żyje.
Mieszanka
Cierpic Urszula Szczerkowska – zapytała dyrektor GCK, gdzie
może znaleźć informacje na temat trzeciego przeglądu zespołów
śpiewaczych seniorów.
Barbara
Kłosińska-Weckwerth – wyraziła zadowolenie, że stawiane są
pomniki upamiętniające byłych mieszkańców gminy, czy na
cmentarzu ewangelickim czy w postaci muzeum etnograficznego lub
nadawanych nazw, ale wnioskuje, aby na 100-lecie odzyskania przez
Polskę niepodległości, w kościele w Cierpicach, wybudowanym z
inicjatywy mieszkających przed II wojną światową na terenie gminy
Polaków, powstały obeliski poświęcone mieszkańcom − Polakom,
którzy stracili życie w 1939 r. w Barbarce oraz Polakom wywiezionym
na Syberię w 1945 r.
Radny
Michał Dąbrowski – ustosunkowując się do poruszanego
problemu progów zwalniających, powiedział, że reguluje tą
kwestię rozporządzenie ministra infrastruktury, określające
dokładnie, jak powinien wyglądać próg zwalniający i czym jest
próg zwalniający. Krótkie przykręcane do asfaltu elementy z
tworzywa nie są progiem zwalniającym, tylko progiem podrzutowym,
służącym do ograniczenia prędkości do 5-10 km/h, stosowanym poza
drogami publicznymi, np. w takich miejscach jak parkingi czy place
manewrowe. Próg zwalniający jest długim progiem, wyrzucającym
samochód, który ogranicza prędkość do 20 km/h. Progi podrzutowe
nie powinny być instalowane na drogach gminnych.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że od stycznia ubiegłego
roku prosił 8 razy o interwencję w sprawie zasypania dziury na
drodze wojewódzkiej przy wyjeździe ze szkoły w Małej Nieszawce.
Chciałby wiedzieć, ile pism zostało wysłanych do ZDW w tej
sprawie. Sam może zasypać dziurę, tylko potrzebuje od gminy
materiału do jej zasypania.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na poruszone kwestie,
odpowiedział, że:
-
zbierane są informacje dotyczące wszystkich imprez, jakie odbędą
się na terenie gminy w związku z obchodami 100-lecia odzyskania
przez Polskę niepodległości. Kalendarium imprez ukaże się w
formie papierowego folderu i na stronie internetowej,
-
instruktorzy pracujący na boisku Orlik mają umowy podpisane z
Urzędem Gminy, jest ustalony dokładny harmonogram ich pracy i
zajęcia, które mają prowadzić,
-
współpraca CSiR „Olender” z Olenderskim Parkiem Etnograficznym
zostanie nawiązana, oznakowanie jest przygotowywane przez muzeum w
Toruniu,
-
jako inwestycja w „Olendrze”, jest przygotowywany projekt wodnego
placu zabaw dla dzieci,
-
jest potrzeba uruchomienia spółki wodnej, ale w dalszej kolejności
potrzebna jest wola wszystkich mieszkańców, do których należą
rowy melioracyjne, aby partycypować w kosztach utrzymania melioracji
wodnych na terenie gminy,
-
nowym prezesem CSiR „Olender” został Piotr Ratke, mieszkaniec
gminy, który był przez 9 lat dyrektorem zarządzającym w Skodzie,
ma on duże doświadczenie menadżerskie,
-
gmina od dawna uczestniczy w przedsięwzięciu budowy ścieżki
rowerowej, bo wójt wynegocjował środki na jej budowę w ramach
ZiT, jednak pierwszą wizualizację ścieżki zobaczył w tym samym
czasie co mieszkańcy, czyli w lutym tego roku podczas spotkania z
projektantem. Po spotkaniu gmina przekazała do ZDW i projektanta
pytania mieszkańców, lub mieszkańcy sami bezpośrednio wysyłali
pisma z pytaniami i uwagami. Pojawiła się nowa koncepcja ścieżki,
której gmina nie zaakceptowała. Newralgiczne miejsca zostały
inaczej zaprojektowane niż to było przedstawiane, bez uwzględnienia
złożonych wniosków. Jest jasne, że bez zajęcia części terenów
prywatnych, nie uda się ścieżki wybudować. Nie ma ostatecznego
terminu uzgodnienia projektu, jest jednak termin, do kiedy przyznane
na ten cel środki należy wykorzystać. Na razie jest mowa o
uzgadnianiu projektu przebiegu ścieżki, potem zostaną ustalone
kwestie dotyczące odszkodowań za wywłaszczone tereny.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy gmina walczy, aby ścieżka
rowerowa była po jednej i po drugiej stronie drogi. Głównie chodzi
o przeprowadzenie ścieżki po lewej stronie przy projektowanym nowym
Urzędzie Gminy z salą kinową i dziennym domie pobytu seniorów w
Wielkiej Nieszawce.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projektanci i ZDW
stoją na stanowisku, że nie powinno być za dużo przejść przez
drogę z prawej na lewą stronę ścieżki, jednak zaprojektowane
przejścia nie znajdują się w tych miejscach, w których zdaniem
gminy powinny się znaleźć. Stanowisko gminy jest takie samo jak
mieszkańców. Była robiona analiza kosztowa budowy ścieżki po
lewej bądź po prawej stronie, rzekomo proponowany przebieg po
prawej stronie jadąc od Torunia jest tańszy w realizacji. Gmina nie
otrzymała szczegółów tych wyliczeń. Gmina oczekuje współpracy
z mieszkańcami w celu wypracowania wspólnego stanowiska. Spotkanie,
które się odbyło z mieszkańcami, zostało nazwane przez
inwestorów konsultacjami, ale nimi nie było.
Radny
Michał Dąbrowski – stwierdził, że dyskusja jest potrzebna,
ale to nie jest czas i miejsce, żeby ją rozwijać. Zwrócił się z
prośbą, aby zorganizować spotkanie z mieszkańcami w tej sprawie,
nawet bez projektanta, żeby mieszkańcy mieli szansę się
wypowiedzieć. Na pewno mieszkańcy przyjdą i będą chcieli
rozmawiać i wesprzeć gminę w jej działaniach.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – wyraziła przekonanie, że
obecność projektanta jest konieczna na takim spotkaniu. Po ostatnim
spotkaniu mieszkańcy mieli możliwość wypowiedzenia się, wysłano
ponad 100-200 pytań, i każdy z mieszkańców dostał jakieś
częściowe odpowiedzi na swoje uwagi. Nie ma natomiast sumarycznego
zestawienia. Projektant, który miałby uczestniczyć w spotkaniu,
musi znać projekt, musi znać rozwiązania na poszczególnych
odcinkach, wiedzieć gdzie, co się dzieje. Projektant na spotkaniu z
mieszkańcami, nie wiedział, o czym mówi.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – dodał, że gmina szczegółowo
uzgadniała z projektantem przebieg ścieżki przy ul. Wiślanej,
przy szkole i boisku, przedstawiając swoje rozwiązania, po czym
okazało się, że projektant narysował zupełnie coś innego.
Postara się zorganizować spotkanie projektanta z mieszkańcami.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – powiedziała, że powinien być
określony udział i rola gminy w tym przedsięwzięciu, bo na
ostatnim spotkaniu projektant stwierdził, że wójt nie jest stroną.
Radca
prawny Beata Romanowska – wyjaśniła, że stroną są
właściciele działek, po których idzie ścieżka.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zauważyła, że Urząd Gminy
jest przedstawicielem w takim działaniu mieszkańców, przez posesje
których będzie szła ścieżka, bo przecież każdy ze 150
właścicieli z osobna nie będzie rozmawiał z projektantem czy z
ZDW.
Zastępca
Wójta Agnieszka Gołębiowska – poinformowała, że w 2016 r.
zostało zawarte porozumienie, na mocy którego na zamawiającego
został wyznaczony Urząd Marszałkowski i Zarząd Dróg
Wojewódzkich. Faktycznie dla projektanta w myśl porozumienia gmina
nie jest stroną, która zamawiała projekt. Tą stroną jest ZDW i
dlatego taką informację podał projektant na spotkaniu.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – stwierdziła, że w związku z
tym, może powinno zostać podpisane porozumienie między ZDW a
gminą, żeby Urząd miał też coś do powiedzenia, bo inwestycja
będzie realizowana dla mieszkańców gminy i na terenie gminy.
Radca
prawny Beata Romanowska – powiedziała, że w Toruniu buduje
się dużo dróg w tzw. procedurze ZRID-owskiej, czyli inwestycji
celu publicznego przechodzącej przez wiele nieruchomości. Kiedy
jest pozwolenie ma budowę, jest wydawana decyzja ustalająca
lokalizację danego przedsięwzięcia, i w momencie, kiedy ta decyzja
jest prawomocna, własność nieruchomości, przez które to
przedsięwzięcie przechodzi, z mocy prawa staje się własnością
zarządcy drogi. Drugim elementem jest procedura postępowania
administracyjnego, w którym jest ustala kwestia odszkodowania, tj.
wycena nieruchomości, które przeszły z mocy prawa na rzecz
zarządcy drogi. Takie jest prawne uregulowanie. Nie widzi możliwości
reprezentowania właścicieli nieruchomości, przez które ścieżka
rowerowa przechodzi, przez Urząd Gminy, bo Urząd jest jednostką
nieposiadającą osobowości prawnej. Stronę może zastępować
tylko pełnomocnik, czyli osoba fizyczna, nie urząd. W zakresie, w
jakim ścieżka będzie szła po nieruchomości, która stanowi
własność gminy, gmina będzie stroną w tych postępowaniach, tak
jak inni właściciele, po których nieruchomości przechodzi
ścieżka.
Radny
Michał Dąbrowski – powiedział, że jeżeli chodzi o
procedury, to wszystko się zgadza. Brakuje tego, że pomysł budowy
ścieżki nie był z mieszkańcami w żaden sposób skonsultowany.
Ktoś odgórnie wymyślił koncepcję, wykonał projekt i z nim
przyszedł.
Radca
prawny Beata Romanowska – sprecyzowała, że mądry inwestor
porozumie się ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami, bo w jego
interesie jest dotąd konsultować z mieszkańcami przebieg tej
ścieżki, aż mieszkańcy ją zaakceptują. Mieszkańcy muszą być
jednak świadomi, że nie obejdzie się bez ZRID-u i odebrania w
trybie ZRID-owskim części ich nieruchomości pod inwestycję. Gdyby
ścieżka szła po terenie zarządcy drogi albo gminy, to problemu by
nie było.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zastanawiał się, czy nie byłoby lepiej
przerobić istniejący chodnik na ścieżkę rowerową lub spłaszczyć
go i zrobić ciąg pieszo-rowerowy.
Zastępca
Wójta Agnieszka Gołębiowska – uzupełniła, że zabrakło
czasu na konsultacje, bo umowa z projektantem została zawarta
dopiero w październiku 2017 r. i wykonawca miał bardzo mało czasu
na opracowanie projektu. Niestety, są to uwarunkowania, na które
gmina nie miała wpływu. Wójt interweniował w tej sprawie w
zarządzie województwa, gdyż to marszałek decydował o zapewnieniu
finansowania na projektowanie tego przedsięwzięcia. Specyfika
pozyskiwania środków unijnych jest często taka, że zakładany
czas się kurczy, jeżeli okazuje się, że koszty są inne niż
zakładane i trzeba rozpisywać kolejny przetarg.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – kontynuując odpowiedzi na poruszone
kwestie, odpowiedział, że:
-
odbyło się spotkanie z właścicielem irmy dotyczące organizacji
ruchu, który jest bardzo intensywny przy Andrewex-ie. Czekają tam
ciężarówki na załadunek lub rozładunek, przyjeżdżają busy
dowożące ludzi do pracy z sąsiednich gmin, przyjeżdżają
pracownicy swoimi samochodami, które stoją przed biurowcem.
Ustalono, że do 30 kwietnia Andrewex przedstawi wersję roboczą
rozwiązania problemu, bo musi zbudować parkingi i udrożnić drogę,
aby była ona bezpieczna dla mieszkańców,
-
droga nr 200 i droga 237 zgodnie z deklaracją ZDW będą zrobione.
Nie chodzi o przywiezienie taczki czy trzech taczek kamienia, bo
problem jest innej natury. Gdyby na tej zasypanej dziurze, coś się
w przyszłości wydarzyło, i biegły uznałby, że powodem jest
wsypanie kamienia, to ten, który to zrobił, ponosi za to
odpowiedzialność. Powinien zrobić to zarząd dróg, bo jest
właścicielem drogi wojewódzkiej i ponosi za nią odpowiedzialność.
Zwróci się ponownie do zarządu, aby obie drogi zostały naprawione
w szybkim tempie,
-
jeżeli chodzi o przejazd ciężarówek przez Kąkol, można postawić
znaki ograniczające tonaż, tylko trzeba by też postawić
policjanta, który by to ograniczenie egzekwował. Takie znaki są na
ul. Leśnej i nikt ich nie respektuje,
-
jeżeli chodzi o koszty obelisku na cmentarzu ewangelickim, kiedy
planuje się przedsięwzięcie z funduszu sołeckiego, to trzeba
dokładnie oszacować koszty. Spróbuje rozwiązać problem
brakujących środków,
-
jest przygotowywany przetarg na remont wszystkich ulic asfaltowych na
terenie gminy, w tym ul. Zielonej w Wielkiej Nieszawce,
-
jeżeli chodzi o odpady wielkogabarytowe na Brzozie, gmina realizuje
projekt zakupu samochodu w ramach środków z Funduszu Ochrony
Środowiska, który będzie odbierał od mieszkańców gminy takie
odpady. Postara się zorganizować odbiór odpadów,
-
na ul. Ciechocińskiej firma Iżbud z Grudziądza kończy budowę
wodociągu do Ciechocinka i przystąpiła do porządkowania terenu.
Zakłada, że wszystko będzie usunięte, łącznie z namuleniami i
nasypami powstałymi w wyniku wybierania materiału z komór po obu
stronach drogi. Zgodnie z umową zniszczony asfalt ma być wycięty i
położony nowy. Zobowiązał inwestora, tj. Toruńskie Wodociągi,
aby dopilnował zapisów umowy w kwestii odtworzenia drogi po
zakończeniu inwestycji do poprzedniego stanu,
-
za przyłącza płacili wszyscy, którzy podłączali się do sieci
wodociągowej i kanalizacyjnej, w Wielkiej Nieszawce na odcinku od
Domu Pomocy Społecznej do p. Maternego, bo to był pierwszy
fragment, kiedy budowano oczyszczalnię ścieków w 1996 r. Nie była
to opłata ryczałtowa, ale każdy płacił według wielkości
zbudowanego przyłącza. Następny fragment był realizowany w 2000
r. i mieszkańcy wnosili kwoty ryczałtowe za przyłącza,
-
wszystkie decyzje dotyczące drogi wojewódzkiej wydaje wojewoda,
-
jeżeli chodzi o plan zagospodarowania na Brzozie, trudno powiedzieć,
kiedy powstanie zapora i jaki będzie efekt zabezpieczenia
powodziowego. Wtedy dopiero może być zmieniony plan
zagospodarowania Brzozy,
-
musi się zgodzić, że to, co dzieje się ze śmieciami przy
agroturystyce, jest niedopuszczalne,
-
informacja o przeglądzie zespołów śpiewaczych seniorów dotrze do
wszystkich zainteresowanych,
-
co do obelisków, muszą powstać sformalizowane komitety budowy
obelisków w Cierpicach, włącznie z przygotowaniem finansowania
przedsięwzięcia. Inicjatywa musi być po stronie mieszkańców,
oddolna, gmina może się potem włączyć w te działania,
-
tam, gdzie gmina robi progi zwalniające, robi jest z kostki
brukowej. Nie wszędzie jest to możliwe, bo jeżeli ulica jest
ruchliwa, nie można jej na dłużej zamknąć.
Dyrektor
GCK w Małej Nieszawce Urszula Runowska – odpowiadając na
pytanie radnej Anieli Greli, powiedziała, że właśnie rozpoczęło
się spotkanie w sprawie koordynacji wszystkich działań dotyczących
upamiętnienia na terenie gminy 100. rocznicy odzyskania przez Polskę
niepodległości. Po ustaleniu kalendarium, informacja pojawi się na
stronie internetowej gminy. Co do strony internetowej GCK, ze
względów finansowych zrezygnowała z odrębnej strony. Jeżeli
chodzi o plan finansowy, przyniosła go na sesję do wglądu. Plan
będzie dostępny na stronie BIP GCK, po jej utworzeniu. Dotacja
gminy wynosi 300 tys. zł, wynagrodzenia osobowe pracowników 128
tys. zł, składki na ubezpieczenia społeczne 23.200 zł, składki
na fundusz pracy 3.136 zł, zakup materiałów i wyposażenia
(prenumerata, usługi biurowe i komputerowe, środki czystości,
imprezy, tj. Dzień Dziecka, majówka parafialno-gminna, festyn
gminny) 66 tys. zł, zakup usług pozostałych (usługi transportowe,
naprawy i przeglądy, usługi informatyczne i BHP, medycyna pracy,
usługi bankowe i pozostałe imprezy) 43 tys. zł. Jeżeli chodzi o
zajęcia prowadzone w GCK, rozpoczęły się zajęcia brydżowe,
ogłoszony został nabór na zajęcia teatralne dla dzieci (na razie
nie ma większego zainteresowania – 4 osoby), latem planuje się
rozpoczęcie zajęć tanecznych, które ruszą na dobre od września.
Kontaktuje się z mieszkańcami przez tablice informacyjne, stronę
internetową gminy i stronę fanpejdżową na Facebooku. Na stronie
internetowej gminy w zakładce „Kultura” jest grafik zajęć, na
bieżąco informacje zamieszczane są na Facebooku. Ostatnio w Solcu
Kujawskim odbył się przegląd artystyczny seniorów szczebla
wojewódzkiego, w którym uczestniczyły dwa zespoły: Leśna Kraina
i Appassionata. Zespoły godnie zaprezentowały gminę Wielka
Nieszawka. Jeżeli chodzi o przegląd artystyczny seniorów „Po ten
kwiat paproci”, odbędzie się 16 czerwca, rozsyłane są
zawiadomienia. W budżecie obywatelskim są środki na organizację
uroczystości gminnej z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości,
zostanie zaproszony godny uwagi wykonawca. Planowane są różne
wydarzenia z tej okazji, wspólnie ze szkołami, przedszkolem,
parafiami i nadleśnictwem. GCK nawiązało współpracę z Orkiestrą
Wojskową Garnizonu Toruń, zaprosi jakiś zespół pieśni i tańca,
zaprezentują się lokalne zespoły (występy na festynie we
wrześniu). Gmina wykonuje zadania z zakresu kultury jako zadania
własne, i po to jest powołane GCK, aby te zadania wykonywać.
Zadania wykonywane są w taki sposób, aby każdy z mieszkańców, a
nie tylko określona grupa, mógł korzystać w ramach
zarezerwowanych środków z propozycji kulturalnej.
(wyszła
radna Agnieszka Wrzesińska)
Zespoły
śpiewacze, które chcą otrzymywać środki na swoją działalność,
muszę też dać coś od siebie społeczności gminnej. W 2018 r.
przy okazji każdej organizowanej imprezy na terenie gminy będą
wprowadzane elementy patriotyczne. Będzie to ciąg różnych zdarzeń
w ciągu całego roku, związanych z obchodami 100-lecia odzyskania
niepodległości, który zostanie podany do publicznej wiadomości.
Radna
Aniela Grela – stwierdziła, że właśnie tego się oczekuje.
Nie chodzi o plan finansowy, bo był już przedstawiany kilkukrotnie,
m.in. na posiedzeniu komisji, ale o program wydarzeń
niepodległościowych z podziałem na miesiące. Na niektóre
działania GCK nie trzeba dużych nakładów finansowych, np.
spotkanie z seniorami, wystawa prac uczniów, konkurs plakatu czy
fotografii, itp. Skoro nie ma tych informacji na stronie w zakładce
„Kultura”, i strona jest nieaktualna, to skąd mieszkańcy mają
wiedzieć, co się dzieje w GCK.
(wyszedł
radny Jacek Muzioł)
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, kto jest w komitecie
organizacyjnym obchodów 100- lecia odzyskania niepodległości.
Dyrektor
GCK w Małej Nieszawce Urszula Runowska – odpowiedziała, że
w komitecie jest p. wójt, dyrektorki szkół i przedszkoli.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – uzupełnił, że w komitecie są wszyscy
kierownicy jednostek organizacyjnych, włączy się w działania CSiR
„Olender”, Stowarzyszenie „Olender”. Planuje się wiele
różnych inicjatyw, które zostaną ułożone chronologicznie, z
podaniem ich organizatora. Przed każdą imprezą będą podawane
dokładne informacje.
Dyrektor
GCK w Małej Nieszawce Urszula Runowska – poinformowała, że
zaproponowała grupie seniorów udział w radzie doradczej GCK.
Zgodnie ze statutem każda grupa mieszkańców może złożyć
wniosek o powołanie rady doradczej. Taki organ byłby dla niej
bardzo dużą pomocą i Centrum miałoby szansę realizowania tego,
czego oczekują mieszkańcy.
Barbara
Kłosińska-Weckwerth – powiedziała, że są takie
rozwiązania, aby radę programową powoływała rada gminy, bo rada
gminy powinna mieć nadzór nad wydawaniem pieniędzy przez centrum
kultury ze środków budżetu przeznaczonych na działania
kulturalne. Statut GCK jest zbyt ogólny.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zapis w statucie o
ciele doradczym jest zgodny z prawem. Do tego organu powinni wchodzić
ludzie, którzy mają pasję krzewienia kultury. GCK dysponuje
skromnym budżetem, za który odpowiada dyrektor, a ciało doradcze
ma pomoc w efektywnym i jak najlepszym wykorzystaniu tych środków.
Nie chodzi o jakieś odgórne typowanie do rady doradczej, ale o
udział w niej osób autentycznie chcących pomóc.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – zapytał o ustalenia z
gminą Rojewo w sprawie budowy drogi do leśniczówki.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że Rojewo w tym roku
wybuduje drogę asfaltową do leśniczówki Zielona. Przed
leśniczówką Zielona gmina Wielka Nieszawka ma duży teren pod
inwestycje. Zadaniem gminy będzie połączenie z drogą do Rojewa
fragmentu drogi od leśniczówki do wiaduktu, po wybudowaniu
kanalizacji. Teren nie ma planu zagospodarowania, bo trzeba mieć
dobry pomysł, jak wykorzystać to piękne miejsce z dużym
potencjałem, nad rzeczką Zielona. Gmina będzie przygotowywała
projekt budowy swojego odcinka drogi jeszcze w tym roku.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że grupa aktywnych
mieszkańców „Jesteśmy dla Was”, chciałaby również włączyć
się w organizację obchodów, sporo zaplanowała, wiele rzeczy już
zostało zrobionych.
Mieszkanka
Cierpic Janina Brończyk – powiedziała, że na organizację
imprez przeznaczono 43 tys. zł. Radni gminy nie wnioskują o
zwiększenie tej kwoty, mimo że mają wielkie oczekiwania.
Przypomniała, że wiele grup działa społecznie, jeździ za własne
pieniądze na występy.
Radny
Michał Dąbrowski – powiedział, że pieniądze, które rada
gminy zapisała w budżecie na działanie GCK, zostały zaproponowane
przez p. wójta. Radni wyrażali wątpliwość, czy są to
wystarczające środki. Do tej pory radni czekali na program
finansowo-merytoryczny, który jest jeszcze tworzony. Rada gminy na
tą chwilę nie ma podstawy i wiedzy na ten temat, ile pieniędzy
należałoby dołożyć. Jeżeli te dane będą i dyrektor będzie
wnioskowała o zwiększenie kwoty, to p. wójt na pewno przygotuje
zmianę do budżetu, żeby te pieniądze wprowadzić.
Dyrektor
GCK Urszula Runowska – powiedziała, że siadając do tworzenia
planu finansowego nie miała doświadczenia, ile tych pieniędzy
będzie potrzeba. 43 tys. to kwota przeznaczona na niektóre imprezy,
jest jeszcze 66 tys. zł na inne uroczystości, które odbywają się
corocznie, jak. Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, festyn
parafialno-gminny, wrześniowy festyn gminny, więc w sumie jest to
ponad 100 tys. zł. Widzi jednak problem, bo wygląda na to, że
większość środków będzie musiała przeznaczyć na usługi
transportowe, bo grupy śpiewacze seniorów piszą do niej ciągle
wnioski o dofinansowanie ich wyjazdów w różne miejsca. A w
kulturze chodzi też o to, żeby była ona prezentowana na terenie
gminy dla lokalnej społeczności, a nie tylko na zewnątrz, co służy
tylko tym zespołom. Niech te zespoły korzystają z sali w GCK, aby
zorganizować koncert dla mieszkańców, np. co miesiąc. Oczekuje,
aby z tych działających zespołów, kila osób włączyło się do
działania GCK jako organ doradczy, a nie programowy, żeby coś
przygotować w gminie, np. jakąś wystawę mieszkańca, który ma
talent plastyczny. Sama tego nie wie i potrzebuje ciała doradczego,
a na jej propozycję w sprawie współpracy w tej formie seniorzy nie
wyrazili chęci. Robi, co może, organizuje zajęcia dla dorosłych
nauki języka angielskiego, kółko teatralne dla dzieci, zespoły
uczestniczą w przeglądach, a ona jako dyrektor działa dopiero 2
miesiące. Oczekuje też od radnych wsparcia i pomocy.
Mieszkaniec
Małej Nieszawki Tomasz Zakierski – powiedział, że warto
pomyśleć o melioracji dróg, przy okazji ich remontów. W innym
wypadku pieniądze będą stracone, bo drogi bez odwodnienia będą
rozjeżdżane.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że gmina jest gotowa
udzielić dotacji spółce wodnej, pod warunkiem, że ona powstanie.
Mieszkaniec
Małej Nieszawki Tomasz Zakierski – poinformował, że był
ostatnim przewodniczącym spółki wodnej na terenie gminy. Niestety,
nie było żadnych narzędzi do jej prowadzenia, ponieważ je statut
był skostniały. Spółka została zawieszona. Ze strony gminy nie
było pomocy, gmina nie służyła radcą prawnym, bo ówczesna rada
gmina nie dawała wójtowi na to zgody. Były pomysły, aby tworzyć
budżet z opłat pobieranych od mieszkańców, ale nie było żadnej
inicjatywy, żeby wprowadzić mechanizm pobierania opłat. Do dnia
dzisiejszego sam we własnym imieniu walczy o kanał z Zarządem
Melioracji Wodnych i Urzędem Marszałkowskim.
Przewodniczący
Rady – przypomniał radnym o konieczności złożenia
oświadczeń majątkowych do końca kwietnia.
Ad.
9
Przewodniczący
Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski podziękował zebranym za
wzięcie udziału w XL sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął
obrady.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ewa Wróblewska-Kucharska (-) Ireneusz Śmiechowski