W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XL/2018 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 25 kwietnia 2018 r.

Protokół nr XL/2018
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
25 kwietnia 2018 roku
w godz. od 9:00 do 11:50 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:
1.  Otwarcie posiedzenia:
     a) stwierdzenie quorum,
     b) przyjęcie porządku obrad.
2.  Przyjęcie protokołu z XXXIX sesji, która odbyła się w dniu 28 marca 2018 roku.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) podziału gminy na stałe obwody głosowania (druk nr 1),
b) zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok
(druk nr 2),
c) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 45/9) (druk nr 3).
4. Ocena zasobów pomocy społecznej za rok 2017 dla gminy Wielka Nieszawka (druk nr 4).
5. Harmonogram prac nad zmianą Statutu Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 5).

Przerwa

6.  Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji. 
7.  Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
8.  Interpelacje i wolne wnioski.
9.  Zakończenie sesji.

Ad. 1
a) XL sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał Pana Wójta, Panią Skarbnik, Panią Zastępcę Wójta, Panią Mecenas, Panie i Panów Radnych, Sołtysów oraz zaproszonych gości i mieszkańców gminy.
Przewodniczący stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 14 (nieobecny radny Jacek Kapela), co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.
Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad XL sesji Rady Gminy. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła porządek obrad XL sesji jednogłośnie.
Ad. 2
Przewodniczący Rady
zapytał radnych, czy mają uwagi do treści protokołu z XXXIX sesji, która odbyła się w dniu 28 marca 2018 r.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – poinformował, że jako klub radnych składał informację, że nie wszystko zostało uwzględnione w protokole i nie dostał żadnej odpowiedzi, więc członkowie klubu będą głosować przeciwko przyjęciu protokołu.
Przewodniczący Rady – odpowiedział, że wniosek radnego Wyrzykowskiego sugerował, że protokół jest okrojony, natomiast Przewodniczący nie dopatrzył się żadnego uchybienia. Protokół został sporządzony zgodnie ze statutem, jest bardzo szczegółowy, zawiera streszczenie wypowiedzi wszystkich osób, które zabierały głos podczas sesji.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXXIX sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 28 marca 2018 r. w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 10 radnych, 4 radnych było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XXXIX sesji został przyjęty przez Radę Gminy większością głosów.
Ad. 3
a)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 1).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 1 przedstawiono projekt uchwały w sprawie podziału gminy na stałe obwody głosowania. Dokonując podziału Gminy Wielka Nieszawka na obwody kierowano się generalną zasadą wynikającą z art. 12 § 3 Kodeksu wyborczego, iż stały obwód głosowania powinien obejmować od 500 do 4000 mieszkańców. W przypadkach uzasadnionych miejscowymi warunkami obwód może obejmować mniejszą liczbę mieszkańców. Przyjęto również sugestie Komisarza Wyborczego w Toruniu, że obwód głosowania powinien obejmować swoimi granicami całe okręgi wyborcze oraz że obwód powinien swoimi granicami obejmować nie więcej niż 4-5 okręgów wyborczych. Gmina została podzielona na 5 obwodów: obwód nr 1 sołectwo Mała Nieszawka z siedzibą obwodowej komisji wyborczej w Szkole Podstawowej w Małej Nieszawce, liczba mieszkańców 1293, okręgi wyborcze 2, 3, 4, 5; obwód nr 2 sołectwo Mała Nieszawka z siedzibą obwodowej komisji wyborczej w budynku Gminnego Centrum Kultury w Małej Nieszawce, liczba mieszkańców 1085, okręgi wyborcze 6, 7, 8; obwód nr 3 sołectwo Cierpice z siedzibą obwodowej komisji wyborczej w Szkole Podstawowej w Cierpicach, liczba mieszkańców 1245, okręgi wyborcze 12, 13, 14, 15; obwód nr 4 sołectwo Wielka Nieszawka z siedzibą obwodowej komisji wyborczej w Centrum Sportu i Rekreacji „Olender” w Wielkiej Nieszawce, liczba mieszańców 1076, okręgi wyborcze 9, 10, 11; obwód nr 5 sołectwo Brzoza, sołectwo Cierpice ul. Poznańska z siedzibą obwodowej komisji wyborczej w Agroturystyce „Brzoza” w Brzozie, liczba mieszkańców 206, okręg wyborczy nr 1. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Statutowo-Regulaminowej o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Agnieszka Wrzesińska poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę nr XL/204/2018 rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 25 kwietnia 2018 r. w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – wniósł autopoprawkę do zmiany budżetu gminy. Po przesłaniu materiałów na sesję wpłynęły decyzje Wojewody zwiększające plan dotacji w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo, rozdz. 01095, paragraf 2010 o kwotę 36.640,00 zł, z przeznaczeniem na zwrot części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej przez producentów rolnych; w dziale 854 Edukacyjna opieka wychowawcza, rozdz. 85415 paragraf 2030 o kwotę 9.460,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów. Po stronie wydatków włączono dotacje zgodnie z ich przeznaczeniem. Po dokonaniu powyższych zmian budżet przedstawia się następująco: dochody − 28.459.566,00 zł, wydatki – 36.041.141,00 zł, niedobór w wysokości 7.581.575,00 zł zostanie pokryty nadwyżkami z lat ubiegłych. Dokonanie zmian budżetu wynika z potrzeby uaktualnienia i zabezpieczenia środków na zaplanowane zadania inwestycyjne w związku z tym, że po rozstrzygnięciu większości przetargów okazało się, że koszty inaczej ukształtowały się w porównaniu do kosztorysów inwestorskich. Powstały oszczędności na budowie dróg i oświetlenia, natomiast trzeba dołożyć środki na rozbudowę oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej. Ponadto proponuje się zwiększyć środki na konserwację i naprawę nawierzchni boiska na Orliku, remont nawierzchni dróg gminnych oraz zabezpieczyć finansowanie organizowanych kolonii letnich. Zarówno po stronie dochodów jak i wydatków włączono dotacje zgodnie z decyzjami Wojewody Kujawsko-Pomorskiego oraz dokonano przesunięć między paragrafami. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści z autopoprawką.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Regulaminowej o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja w dn. 23 kwietnia zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, dlaczego w budżecie została wcześniej zapisana niska kwota na organizację kolonii letnich i dlaczego boisko Orlik, którego murawa jest tak kosztowna w utrzymaniu, zamknięte jest przez pół dnia, otwierane dopiero po południu. Są przecież dzieci nieuczęszczające do szkoły i mogłyby korzystać z boiska do południa.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że co roku środki na kolonie przyjmowane są po rozpoznaniu dokładnej liczby chętnych uczestników. Do południa nie ma dzieci na boisku Orlik, gdyż mają w tym czasie lekcje. Jeżeli szkoły chcą przeprowadzić zajęcia na boisku, klucze są dostępne w Centrum Kultury. Orlik jest czynny codziennie po południu, łącznie z sobotą i niedzielą, więc każdy chce przyjść, ma prawo z niego korzystać.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że klucze są, ale nie są udostępniane, gdyż nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za dzieci korzystające z boiska poza czasem jego funkcjonowania.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że bardzo często z boiska korzysta szkoła z Małej Nieszawki, nauczyciel w-fu bierze klucze i prowadzi zajęcia z uczniami. Dzieci są pod nadzorem. Zawsze obowiązuje taka sama zasada, że dzieci wchodzą na obiekt z instruktorem. Wszystkie dzieci w przedziale 3-6 lat chodzą do przedszkola, pozostałe są w szkole, więc nie ma dzieci, które miałyby korzystać z boiska do południa.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy nie można by wydłużyć na okres wiosenno-letni i początek jesieni działania Orlika, np. od 13:30, bo dzieci kończą zajęcia ok. godz. 13.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że według rozpoznania godziny funkcjonowania Orlika pokrywają się z zapotrzebowaniem. Jest poważny problem z pozyskaniem instruktorów, na Orliku pracuje jeden miejscowy instruktor, a dwóch dojeżdża z Torunia.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XL/205/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 25 kwietnia 2018 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok w brzmieniu jak na druku 2 z autopoprawką – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę większością głosów.
c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 3 przedstawiono projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgodę na nabycie przez Gminę w drodze darowizny, prawa własności nieruchomości gruntowej oznaczonej geodezyjnie numerem działki 45/9 o pow. 0,0449 ha w miejscowości Mała Nieszawka, której właściciel złożył wniosek o nieodpłatne jej przekazanie. Działka ta stanowi drogę wewnętrzną do działek budowlanych. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że dwa lata temu podjęto temat ujednolicenia kwestii przejmowania przez gminę dróg od ich właścicieli. Jest wiele osób, które chciałyby odpłatnie przekazać swoje grunty. Jeżeli podjęto w tym temacie działania, to jakie ustalono stawki. Nieruchomości były przejmowane przez gminę od stawki 0 zł (nieodpłatnie) do 47 zł za m².
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że każda osoba składająca wniosek o przejęcie gruntu przez gminę ma prawo zadecydować, że chce przekazać gminie działkę bezpłatnie. Są drogi, które przechodzą na rzecz gminy na mocy prawa. Wtedy biegły wycenia wartość działki. Jest wiele różnych przypadków, tyle, ilu chętnych do przekazania swoich nieruchomości i nie da się tej kwestii ujednolicić.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XL/206/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 25 kwietnia 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości Mała Nieszawka (dz. nr 45/9) w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
Ad. 4
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że Ocenę zasobów pomocy społecznej za 2017 r. przygotował Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Autorki tego sprawozdania są obecne na sali i mogą odpowiedzieć na postawione pytania.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 23 kwietnia zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Elżbieta Tota – zapytała o ilość rodzin dysfunkcyjnych. Przez dłuższy czas było to 12 rodzin, teraz jest 10. Czy są to cały czas te same rodziny, które mają przydzielonego asystenta na stałe, czy jest to rotacja i rodziny objęte wcześniej opieką muszą sobie potem radzić same.
Kierownik GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że rzeczywiście jest to liczba 12 rodzin, niektóre rodziny odchodzą z sytemu, inne przychodzą, jest więc rotacja. Praca z rodzinami dysfunkcyjnymi jest pracą długoterminową, nie ma żadnego wskazania, jak długo trzeba pracować z daną rodziną. W rodzinach występują różne dysfunkcje, które wymagają innego czasu pracy w zależności od danego przypadku. Jeden asystent nie może mieć więcej niż 15 rodzin pod opieką. W obecnej chwili 10 rodzin objętych jest asystenturą. Jeżeli będą większe potrzeby, GOPS będzie je realizował.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – w związku z tym, że na jednego asystenta przypada 15 rodzin, zapytała, w jaki sposób ten asystent wykonuje swoją pracę, czy jest to tylko praca dokumentacyjna, czy jest to rzeczywista pomoc w zakresie terapeutycznym, czy opieka nad dziećmi, które takiej pomocy wymagają, np. w zakresie nauki pozalekcyjnej. Jest szereg działań, które asystent powinien prowadzić, choćby tylko w stosunku do dzieci.
Kierownik GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że dlatego, iż jest to złożony proces, asystent może mieć pod opieką tylko 15 rodzin. Praca asystenta nie polega na odrabianiu zadań domowych z dziećmi, ale na uczeniu rodziców, jak mają swoim dzieciom pomóc. Jego rolą jest nauczenie rodziców prawidłowego funkcjonowania w środowisku. Jeżeli zachodzi potrzeba pomocy psychologicznej czy pedagogicznej, asystent wspólnie z pracownikami GOPS podejmuje odpowiednie działania, aby taką pomoc rodzinie zapewnić, w zależności od zapotrzebowania i problemu występującego w danej rodzinie.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – zapytał, czy jeżeli rodzice nie są w stanie sami pomóc dziecku w zadaniach domowych, pomimo otrzymanych wskazówek, to czy asystent w tym dziecku pomaga.
Kierownik GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że oczywiście w miarę swoich możliwości pomaga, ale nie można od niego wymagać, żeby uczył dziecka np. fizyki, skoro nie jest nauczycielem fizyki. Kiedy tylko jest w stanie pomóc dzieciom w odrabianiu lekcji czy przygotowywaniu innych prac, to robi to. Kontaktuje się również ze szkołą, dyrektorem, pedagogiem czy wychowawcą klasy, żeby zapewnić dziecku dodatkowe zajęcia kompensacyjno-wyrównawcze w szkole.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy GOPS monitoruje wydawanie przez rodziców środków świadczenia 500 + i czy są przypadki wstrzymania tego świadczenia.
Kierownik GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że GOPS weryfikuje wydatkowanie tych środków, są to pieniądze w większości przeznaczone na dzieci, ale z tych pieniędzy rodziny również utrzymują się. Jest to dodatkowy dochód dla rodzin wielodzietnych. Nie było przypadku wstrzymania świadczenia.
Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – powiedział, że chciałby prosić o kontakt opiekunów z sołtysami, którzy widzą, co się dzieje na ich terenie i są najbliżej środowiska potrzebującego pomocy.
Kierownik GOPS Magdalena Żbikowska – poprosiła o kontakt z GOPS-em, gdyż nie może podawać, które rodziny z danego sołectwa są objęte asystenturą, z uwagi na ochronę danych osobowych. Jeżeli sołtys ma wiedzę o rodzinie potrzebującej pomocy, to GOPS po uzyskaniu informacji, podejmie odpowiednie działania, aby zapewnić opiekę.
Mieszkanka Cierpic Janina Brończyk – zapytała, ile godzin w miesiącu pracuje asystent.
Kierownik GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że asystent pracuje na 2/3 etatu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Ocenę zasobów pomocy społecznej za rok 2017 dla gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła ocenę jednogłośnie.
Ad. 5
Przewodniczący Rady
odczytał Harmonogram prac nad zmianą statutu Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 5): do 15 maja 2018 r. przedstawienie przez wójta i radnych propozycji zmian w statucie gminy, adresować na Urząd Gminy do Przewodniczącego Komisji Statutowo-Regulaminowej, do końca czerwca 2018 r. opracowanie przez Komisję Statutowo-Regulaminową projektu zmian statutu gminy, przy udziale radcy prawnego i przedstawienie Przewodniczącemu Rady Gminy, wrzesień 2018 r. czytanie projektu statutu gminy na sesji roboczej rady gminy, wrzesień 2018 r. uchwalenie zmian w statucie gminy. Poprosił radnych o zapoznanie się ze zmianami ustawy o samorządzie gminnym, przemyślenie i zgłaszanie swoich propozycji do statutu w podanym terminie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Michał Dąbrowski – poprosił o przesłanie radnym podstawy prawnej, żeby radni wiedzieli, jakie zaszły zmiany w ustawie.
Radca prawny Beata Romanowska – powiedziała, że ustawa o zmianie ustawy o samorządzie gminnym została opublikowana w Dzienniku Ustaw z 2018 roku pod poz. 130.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – poprosił o przedłużenie terminu zgłaszania propozycji do statutu do 30 maja w związku z długą majówką.
Przewodniczący Rady – uznał wniosek o przedłużenie terminu za zasadny i zaproponował zmianę na 20 maja.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Harmonogram prac nad zmianą statutu Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 5 ze zmianą terminu w pkt 1 na 20 maja – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła harmonogram jednogłośnie.

Przewodniczący Rady ogłosił 10-minutową przerwę.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 6
Przewodniczący Rady
oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

  1. Przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 20 kwietnia przyjęła informację o katalogu dróg gminnych oraz dokumentację organizacji ruchu drogowego wybranych lokalizacji z wymaganymi przepisami, opiniami i uzgodnieniami ich dotyczących oraz wnioskach mieszkańców dot. dróg oraz opiniowała materiały na sesję.

  2. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 23 kwietnia opiniowała materiały na sesję.

  3. Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska – poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 23 kwietnia opiniowała materiały na sesję.

  4. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria − poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 23 kwietnia opiniowała materiały na sesję.

Ad. 7
Przewodniczący
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XXXIX sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 28 marca 2018 r.
Ad. 8
Radna Aniela Grela
– zapytała dyrektor Gminnego Centrum Kultury, dlaczego do tej pory nie ma żadnego kalendarza imprez organizowanych przez GCK oraz kalendarza obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W zakładce „Kultura” na stronie internetowej jest tylko informacja o godzinach pracy p. dyrektor. Nie każdy korzysta z Facebooka, na którym według p. dyrektor zamieszczane są informacje, po to jest strona gminy. Trzeba też zaktualizować informacje dotyczące zespołów prowadzonych przez instruktora p. Alinę Sobecką. Chciała również wiedzieć: kto nadzoruje pracę instruktorów na boisku Orlik, czy mają oni opracowany jakiś program zajęć, czy będą realizowane w tym roku jakieś inwestycje w CSiR „Olender” i czy Olender nawiąże współpracę z Olenderskim Parkiem Etnograficznym (np. oznakowanie przejścia do muzeum).
Radny Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:
- jak wygląda harmonogram remontu i budowy dróg,
- w dniu wczorajszym odbyła się akcja sprzątania świata z udziałem radnych i mieszkańców na ul. Krętej w Małej Nieszawce, na odcinku od przedszkola do kanałku (odcinek długości ok. 200 m) zebrano 36 worków śmieci,
- kto został nowym prezesem Olendra,
- czy planowane jest powołanie spółki wodnej w gminie.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – poruszył następujące kwestie:
- jakie doświadczenie ma nowy prezes Olendra,
- trzeba zorganizować wspólną akcję dotyczącą uporządkowania stanu rowów melioracyjnych na terenie gminy, w niektórych miejscach woda wybija, a jeszcze nie było dużych opadów deszczu,
- wysłał do ZDW 40 merytorycznych uwag co do ścieżki rowerowej, uzyskał odpowiedzi po kilku monitach, tylko na połowę pytań, nadal nie rozwiązano problemu niebezpiecznego przejścia ścieżki przy Orliku, nie zostały uwzględnione uwagi, również innych mieszkańców, dotyczące odwodnienia, nie uwzględniono drugiej strony ulicy, np. przy kościele, przyszłym urzędzie gminy, przyszłym centrum społeczno-kulturalnym. Ścieżka po jednej stronie nie jest dobrym pomysłem, po prawej stronie będzie więcej ziemi do wykupu niż po lewej stronie, poza tym droga po prawej stronie jest źle profilowana i będzie to bardzo niebezpieczne miejsce. Czy odbędzie się drugie spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami, na którym projektant przedstawi zmiany przebiegu ścieżki rowerowej.
Radny Michał Dąbrowski – nawiązując do wypowiedzi radnej Anieli Greli w sprawie funkcjonowania GCK, zapytał czy zgodnie ze statutem dyrektor zarządza placówką w oparciu o plan merytoryczny i finansowy, i gdzie ten plan można znaleźć.
Radny Krzysztof Czarnecki – poprosił o częstsze opróżnianie koszy na śmieci na placach zabaw.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – poruszył następujące kwestie:
- na jakim etapie jest rozwiązywanie problemu parkowania samochodów przy Andrewex-ie,
- droga wojewódzka nr 200 jest nadal nie wyremontowana, sam jak i Urząd Gminy pisał do ZDW w Bydgoszczy, otrzymywał lakoniczne odpowiedzi, a mieszkają tam mieszkańcy gminy,
- co ustalono na spotkaniu w Rojewie w sprawie budowy drogi z Rojewa do leśniczówki na Dybowie,
- po ul. Długiej na Kąkolu przejeżdżają samochody leśne o dużym tonażu niszczące drogę, czy nie można wystąpić do nadzoru ruchu drogowego o ograniczenie tonażu poruszających się po tej drodze pojazdów,
- mieszkańcy na Kąkolu wystąpili o montaż progu zwalniającego, jeżeli progi mają być uwzględniane, to powinny być to progi z kostki, a nie przykręcane, które nie powodują zmniejszenia prędkości przejeżdżających przez nie samochodów i szkoda na nie pieniędzy.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – poruszyła następujące kwestie:
- nie zgadza się z odpowiedziami ZDW w Bydgoszczy na temat przebiegu ścieżki rowerowej, który nie został zmieniony mimo zgłaszanych zastrzeżeń mieszkańców. ZDW stwierdził, że podtrzymuje koncepcję prezentowaną na konsultacjach społecznych. Jej zdaniem takie konsultacje się nie odbyły, było 1 spotkanie w lutym, na którym nie było żadnych konsultacji, tylko przedstawienie przez projektanta definitywnych rozwiązań. Dalej ZDW napisało, że korzystanie z rowerów na ścieżce rowerowej ma być alternatywą dla samochodu. Mieszkańcom zależy, żeby nie tracić części swoich gruntów i taka była przesłanka wystosowanych do ZDW pism w sprawie przebiegu ścieżki,
- nie uporządkowano terenu po pracach remontowych na zjeździe z drogi wojewódzkiej nr 273 w stronę ul. Krętej przy Dino,
- kiedy rozpoczną się naprawy ulic, dużo obrzeży ulic jest uszkodzonych, na ul. Krańcowej jest ogromna dziura,
- w Małej Nieszawce z funduszu sołeckiego zostanie postawiony obelisk na cmentarzu rzymsko-katolickim, upamiętniający cmentarz ewangelicki, zabraknie ok. 500 zł.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał o remont ul. Zielonej w Wielkiej Nieszawce.
Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – poprosił o odebranie z Brzozy odpadów wielkogabarytowych. Podziękował wójtowi za wizytę na ul. Ciechocińskiej, która po instalacji wodociągu do Ciechocinka jest w fatalnym stanie, wykonane naprawy są prowizoryczne, asfalt został połamany przez ciężki sprzęt. Jest to dla mieszkańców Brzozy najważniejsza sprawa, bo jest to jedyna ulica przebiegająca przez wieś. Była też tam ścieżka z Torunia do Ciechocinka, obecnie zasypana nie materiał budowlany. Na jakim etapie są rozmowy z wykonawcą w sprawie odtworzenia tej drogi?
Mieszkanka Cierpic Janina Brończyk – powiedziała, że nie uzyskała odpowiedzi na zadane na poprzedniej sesji pytanie.
Przewodniczący Rady – stwierdził, że wójt odpowiada od lat w miarę możliwości na zadawane przez radnych i sołtysów pytania, a także na pytania zadawane przez mieszkańców. Wszystkie pytania i udzielone odpowiedzi są zapisane w protokole z sesji rady.
Radca prawny Beata Romanowska – wyjaśniła, że w punkcie „Interpelacje i wolne wnioski” jest zadawanych szereg pytań. Na niektóre z tych pytań, w zależności od ich treści, wójt stara się odpowiadać. Pytania, na które nie odpowiada, zapisane są w protokole i odpowiedź będzie udzielana na piśmie.
Mieszkanka Cierpic Janina Brończyk – poinformowała, że nie otrzymała odpowiedzi na pytanie, i ponownie je zadaje: dlaczego jedni mieszkańcy płacili za przyłącze w całości, inni płacili śladowo, a jeszcze inni nie płacili wcale, i dlaczego mieszkańcy Wielkiej Nieszawki nie płacili za przyłącze wodno-kanalizacyjne.
Mieszkaniec Małej Nieszawki Tomasz Zakierski – powiedział, że byli mieszkańcy, którzy wnosili opłaty za przyłącze dwukrotnie, m.in. on za przyłącze do domu mieszkalnego i za przyłącze do firmy. Druga sprawa, również otrzymał lakoniczne odpowiedzi od ZDW w Bydgoszczy na pismo w sprawie ścieżki rowerowej. Zapytał, od kiedy Urząd Gminy uczestniczy w ustaleniach związanych ze ścieżką rowerową i jej lokalizacją. Dotychczas nie było żadnych konsultacji społecznych z mieszkańcami w tej sprawie. Od 20 lat były ograniczane prawa mieszkańców w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego po lewej stronie ul. Toruńskiej jadąc od Torunia w stronę Nieszawki. Nagle projektowana jest ścieżka po prawej stronie, i chciałby wiedzieć, czym to jest uzasadnione. Skierował w tym temacie pismo do gminy jako organu będącego stroną w realizacji tej inwestycji, na które nie otrzymał odpowiedzi. Po prawej stronie drogi jest kila przewężeń, które będą powodowały różne niebezpieczne zdarzenia. Poprosił o jasne stanowisko Urzędu Gminy w tej kwestii. Następna sprawa, raz w tygodniu pracownik ZDW dokonuje inspekcji drogi wojewódzkiej przebiegającej przez teren gminy, co nie przynosi efektu, bo nie zauważa podstawowych problemów, jak lokalizacja latarni, każda w innej odległości od drogi, dotyczy też to znaków drogowych. Pozostawiono drzewa w skrajni dróg, a był pewien okres, kiedy można je było zlikwidować. To wszystko przy intensywnym ruchu na drodze, stwarza duże niebezpieczeństwo, kiedy do ruchu włącza się dodatkowo sprzęt rolniczy. Jeżeli chodzi o meliorację na terenie gminy, ZDW w sposób nielegalny zamontował w drodze kratę, wprowadzając do utrzymywanych przez niego studni, do ponad połowy ich wysokości, piasek z koryt na ulicy, w efekcie czego stoi woda. Poprosił o wszczęcie postępowania administracyjnego w tej sprawie.
Radny Krzysztof Czarnecki – przypomniał, że zadawał już na poprzednich sesjach pytanie, co się stanie, jeżeli ścieżka rowerowa nie zostanie wybudowana, a widać, że jest spory opór mieszkańców w tej sprawie. Poruszał też problem zalegającego na drogach piasku.
Mieszkaniec Brzozy – zapytał, czy znane są plany zagospodarowania przestrzennego dla Brzozy, które mogą ulec zmianie w związku z projektowaną budową tamy w Nieszawie. Chciały postawić kurnik z pustaków, w miejscu obecnego drewnianego kurnika. Trzeba się zająć agroturystyką na Brzozie, przyjeżdżające tam grupy zaśmiecają całe pobocze od wiaduktu do gospodarstwa agroturystycznego, którego właściciel twierdzi, że to nie jego sprawa, a przecież wycieczki szkolne przyjeżdżają do niego i z tego żyje.
Mieszanka Cierpic Urszula Szczerkowska – zapytała dyrektor GCK, gdzie może znaleźć informacje na temat trzeciego przeglądu zespołów śpiewaczych seniorów.
Barbara Kłosińska-Weckwerth – wyraziła zadowolenie, że stawiane są pomniki upamiętniające byłych mieszkańców gminy, czy na cmentarzu ewangelickim czy w postaci muzeum etnograficznego lub nadawanych nazw, ale wnioskuje, aby na 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości, w kościele w Cierpicach, wybudowanym z inicjatywy mieszkających przed II wojną światową na terenie gminy Polaków, powstały obeliski poświęcone mieszkańcom − Polakom, którzy stracili życie w 1939 r. w Barbarce oraz Polakom wywiezionym na Syberię w 1945 r.
Radny Michał Dąbrowski – ustosunkowując się do poruszanego problemu progów zwalniających, powiedział, że reguluje tą kwestię rozporządzenie ministra infrastruktury, określające dokładnie, jak powinien wyglądać próg zwalniający i czym jest próg zwalniający. Krótkie przykręcane do asfaltu elementy z tworzywa nie są progiem zwalniającym, tylko progiem podrzutowym, służącym do ograniczenia prędkości do 5-10 km/h, stosowanym poza drogami publicznymi, np. w takich miejscach jak parkingi czy place manewrowe. Próg zwalniający jest długim progiem, wyrzucającym samochód, który ogranicza prędkość do 20 km/h. Progi podrzutowe nie powinny być instalowane na drogach gminnych.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że od stycznia ubiegłego roku prosił 8 razy o interwencję w sprawie zasypania dziury na drodze wojewódzkiej przy wyjeździe ze szkoły w Małej Nieszawce. Chciałby wiedzieć, ile pism zostało wysłanych do ZDW w tej sprawie. Sam może zasypać dziurę, tylko potrzebuje od gminy materiału do jej zasypania.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na poruszone kwestie, odpowiedział, że:
- zbierane są informacje dotyczące wszystkich imprez, jakie odbędą się na terenie gminy w związku z obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Kalendarium imprez ukaże się w formie papierowego folderu i na stronie internetowej,
- instruktorzy pracujący na boisku Orlik mają umowy podpisane z Urzędem Gminy, jest ustalony dokładny harmonogram ich pracy i zajęcia, które mają prowadzić,
- współpraca CSiR „Olender” z Olenderskim Parkiem Etnograficznym zostanie nawiązana, oznakowanie jest przygotowywane przez muzeum w Toruniu,
- jako inwestycja w „Olendrze”, jest przygotowywany projekt wodnego placu zabaw dla dzieci,
- jest potrzeba uruchomienia spółki wodnej, ale w dalszej kolejności potrzebna jest wola wszystkich mieszkańców, do których należą rowy melioracyjne, aby partycypować w kosztach utrzymania melioracji wodnych na terenie gminy,
- nowym prezesem CSiR „Olender” został Piotr Ratke, mieszkaniec gminy, który był przez 9 lat dyrektorem zarządzającym w Skodzie, ma on duże doświadczenie menadżerskie,
- gmina od dawna uczestniczy w przedsięwzięciu budowy ścieżki rowerowej, bo wójt wynegocjował środki na jej budowę w ramach ZiT, jednak pierwszą wizualizację ścieżki zobaczył w tym samym czasie co mieszkańcy, czyli w lutym tego roku podczas spotkania z projektantem. Po spotkaniu gmina przekazała do ZDW i projektanta pytania mieszkańców, lub mieszkańcy sami bezpośrednio wysyłali pisma z pytaniami i uwagami. Pojawiła się nowa koncepcja ścieżki, której gmina nie zaakceptowała. Newralgiczne miejsca zostały inaczej zaprojektowane niż to było przedstawiane, bez uwzględnienia złożonych wniosków. Jest jasne, że bez zajęcia części terenów prywatnych, nie uda się ścieżki wybudować. Nie ma ostatecznego terminu uzgodnienia projektu, jest jednak termin, do kiedy przyznane na ten cel środki należy wykorzystać. Na razie jest mowa o uzgadnianiu projektu przebiegu ścieżki, potem zostaną ustalone kwestie dotyczące odszkodowań za wywłaszczone tereny.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy gmina walczy, aby ścieżka rowerowa była po jednej i po drugiej stronie drogi. Głównie chodzi o przeprowadzenie ścieżki po lewej stronie przy projektowanym nowym Urzędzie Gminy z salą kinową i dziennym domie pobytu seniorów w Wielkiej Nieszawce.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projektanci i ZDW stoją na stanowisku, że nie powinno być za dużo przejść przez drogę z prawej na lewą stronę ścieżki, jednak zaprojektowane przejścia nie znajdują się w tych miejscach, w których zdaniem gminy powinny się znaleźć. Stanowisko gminy jest takie samo jak mieszkańców. Była robiona analiza kosztowa budowy ścieżki po lewej bądź po prawej stronie, rzekomo proponowany przebieg po prawej stronie jadąc od Torunia jest tańszy w realizacji. Gmina nie otrzymała szczegółów tych wyliczeń. Gmina oczekuje współpracy z mieszkańcami w celu wypracowania wspólnego stanowiska. Spotkanie, które się odbyło z mieszkańcami, zostało nazwane przez inwestorów konsultacjami, ale nimi nie było.
Radny Michał Dąbrowski – stwierdził, że dyskusja jest potrzebna, ale to nie jest czas i miejsce, żeby ją rozwijać. Zwrócił się z prośbą, aby zorganizować spotkanie z mieszkańcami w tej sprawie, nawet bez projektanta, żeby mieszkańcy mieli szansę się wypowiedzieć. Na pewno mieszkańcy przyjdą i będą chcieli rozmawiać i wesprzeć gminę w jej działaniach.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – wyraziła przekonanie, że obecność projektanta jest konieczna na takim spotkaniu. Po ostatnim spotkaniu mieszkańcy mieli możliwość wypowiedzenia się, wysłano ponad 100-200 pytań, i każdy z mieszkańców dostał jakieś częściowe odpowiedzi na swoje uwagi. Nie ma natomiast sumarycznego zestawienia. Projektant, który miałby uczestniczyć w spotkaniu, musi znać projekt, musi znać rozwiązania na poszczególnych odcinkach, wiedzieć gdzie, co się dzieje. Projektant na spotkaniu z mieszkańcami, nie wiedział, o czym mówi.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – dodał, że gmina szczegółowo uzgadniała z projektantem przebieg ścieżki przy ul. Wiślanej, przy szkole i boisku, przedstawiając swoje rozwiązania, po czym okazało się, że projektant narysował zupełnie coś innego. Postara się zorganizować spotkanie projektanta z mieszkańcami.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – powiedziała, że powinien być określony udział i rola gminy w tym przedsięwzięciu, bo na ostatnim spotkaniu projektant stwierdził, że wójt nie jest stroną.
Radca prawny Beata Romanowska – wyjaśniła, że stroną są właściciele działek, po których idzie ścieżka.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zauważyła, że Urząd Gminy jest przedstawicielem w takim działaniu mieszkańców, przez posesje których będzie szła ścieżka, bo przecież każdy ze 150 właścicieli z osobna nie będzie rozmawiał z projektantem czy z ZDW.
Zastępca Wójta Agnieszka Gołębiowska – poinformowała, że w 2016 r. zostało zawarte porozumienie, na mocy którego na zamawiającego został wyznaczony Urząd Marszałkowski i Zarząd Dróg Wojewódzkich. Faktycznie dla projektanta w myśl porozumienia gmina nie jest stroną, która zamawiała projekt. Tą stroną jest ZDW i dlatego taką informację podał projektant na spotkaniu.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – stwierdziła, że w związku z tym, może powinno zostać podpisane porozumienie między ZDW a gminą, żeby Urząd miał też coś do powiedzenia, bo inwestycja będzie realizowana dla mieszkańców gminy i na terenie gminy.
Radca prawny Beata Romanowska – powiedziała, że w Toruniu buduje się dużo dróg w tzw. procedurze ZRID-owskiej, czyli inwestycji celu publicznego przechodzącej przez wiele nieruchomości. Kiedy jest pozwolenie ma budowę, jest wydawana decyzja ustalająca lokalizację danego przedsięwzięcia, i w momencie, kiedy ta decyzja jest prawomocna, własność nieruchomości, przez które to przedsięwzięcie przechodzi, z mocy prawa staje się własnością zarządcy drogi. Drugim elementem jest procedura postępowania administracyjnego, w którym jest ustala kwestia odszkodowania, tj. wycena nieruchomości, które przeszły z mocy prawa na rzecz zarządcy drogi. Takie jest prawne uregulowanie. Nie widzi możliwości reprezentowania właścicieli nieruchomości, przez które ścieżka rowerowa przechodzi, przez Urząd Gminy, bo Urząd jest jednostką nieposiadającą osobowości prawnej. Stronę może zastępować tylko pełnomocnik, czyli osoba fizyczna, nie urząd. W zakresie, w jakim ścieżka będzie szła po nieruchomości, która stanowi własność gminy, gmina będzie stroną w tych postępowaniach, tak jak inni właściciele, po których nieruchomości przechodzi ścieżka.
Radny Michał Dąbrowski – powiedział, że jeżeli chodzi o procedury, to wszystko się zgadza. Brakuje tego, że pomysł budowy ścieżki nie był z mieszkańcami w żaden sposób skonsultowany. Ktoś odgórnie wymyślił koncepcję, wykonał projekt i z nim przyszedł.
Radca prawny Beata Romanowska – sprecyzowała, że mądry inwestor porozumie się ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami, bo w jego interesie jest dotąd konsultować z mieszkańcami przebieg tej ścieżki, aż mieszkańcy ją zaakceptują. Mieszkańcy muszą być jednak świadomi, że nie obejdzie się bez ZRID-u i odebrania w trybie ZRID-owskim części ich nieruchomości pod inwestycję. Gdyby ścieżka szła po terenie zarządcy drogi albo gminy, to problemu by nie było.
Radny Krzysztof Czarnecki – zastanawiał się, czy nie byłoby lepiej przerobić istniejący chodnik na ścieżkę rowerową lub spłaszczyć go i zrobić ciąg pieszo-rowerowy.
Zastępca Wójta Agnieszka Gołębiowska – uzupełniła, że zabrakło czasu na konsultacje, bo umowa z projektantem została zawarta dopiero w październiku 2017 r. i wykonawca miał bardzo mało czasu na opracowanie projektu. Niestety, są to uwarunkowania, na które gmina nie miała wpływu. Wójt interweniował w tej sprawie w zarządzie województwa, gdyż to marszałek decydował o zapewnieniu finansowania na projektowanie tego przedsięwzięcia. Specyfika pozyskiwania środków unijnych jest często taka, że zakładany czas się kurczy, jeżeli okazuje się, że koszty są inne niż zakładane i trzeba rozpisywać kolejny przetarg.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – kontynuując odpowiedzi na poruszone kwestie, odpowiedział, że:
- odbyło się spotkanie z właścicielem irmy dotyczące organizacji ruchu, który jest bardzo intensywny przy Andrewex-ie. Czekają tam ciężarówki na załadunek lub rozładunek, przyjeżdżają busy dowożące ludzi do pracy z sąsiednich gmin, przyjeżdżają pracownicy swoimi samochodami, które stoją przed biurowcem. Ustalono, że do 30 kwietnia Andrewex przedstawi wersję roboczą rozwiązania problemu, bo musi zbudować parkingi i udrożnić drogę, aby była ona bezpieczna dla mieszkańców,
- droga nr 200 i droga 237 zgodnie z deklaracją ZDW będą zrobione. Nie chodzi o przywiezienie taczki czy trzech taczek kamienia, bo problem jest innej natury. Gdyby na tej zasypanej dziurze, coś się w przyszłości wydarzyło, i biegły uznałby, że powodem jest wsypanie kamienia, to ten, który to zrobił, ponosi za to odpowiedzialność. Powinien zrobić to zarząd dróg, bo jest właścicielem drogi wojewódzkiej i ponosi za nią odpowiedzialność. Zwróci się ponownie do zarządu, aby obie drogi zostały naprawione w szybkim tempie,
- jeżeli chodzi o przejazd ciężarówek przez Kąkol, można postawić znaki ograniczające tonaż, tylko trzeba by też postawić policjanta, który by to ograniczenie egzekwował. Takie znaki są na ul. Leśnej i nikt ich nie respektuje,
- jeżeli chodzi o koszty obelisku na cmentarzu ewangelickim, kiedy planuje się przedsięwzięcie z funduszu sołeckiego, to trzeba dokładnie oszacować koszty. Spróbuje rozwiązać problem brakujących środków,
- jest przygotowywany przetarg na remont wszystkich ulic asfaltowych na terenie gminy, w tym ul. Zielonej w Wielkiej Nieszawce,
- jeżeli chodzi o odpady wielkogabarytowe na Brzozie, gmina realizuje projekt zakupu samochodu w ramach środków z Funduszu Ochrony Środowiska, który będzie odbierał od mieszkańców gminy takie odpady. Postara się zorganizować odbiór odpadów,
- na ul. Ciechocińskiej firma Iżbud z Grudziądza kończy budowę wodociągu do Ciechocinka i przystąpiła do porządkowania terenu. Zakłada, że wszystko będzie usunięte, łącznie z namuleniami i nasypami powstałymi w wyniku wybierania materiału z komór po obu stronach drogi. Zgodnie z umową zniszczony asfalt ma być wycięty i położony nowy. Zobowiązał inwestora, tj. Toruńskie Wodociągi, aby dopilnował zapisów umowy w kwestii odtworzenia drogi po zakończeniu inwestycji do poprzedniego stanu,
- za przyłącza płacili wszyscy, którzy podłączali się do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, w Wielkiej Nieszawce na odcinku od Domu Pomocy Społecznej do p. Maternego, bo to był pierwszy fragment, kiedy budowano oczyszczalnię ścieków w 1996 r. Nie była to opłata ryczałtowa, ale każdy płacił według wielkości zbudowanego przyłącza. Następny fragment był realizowany w 2000 r. i mieszkańcy wnosili kwoty ryczałtowe za przyłącza,
- wszystkie decyzje dotyczące drogi wojewódzkiej wydaje wojewoda,
- jeżeli chodzi o plan zagospodarowania na Brzozie, trudno powiedzieć, kiedy powstanie zapora i jaki będzie efekt zabezpieczenia powodziowego. Wtedy dopiero może być zmieniony plan zagospodarowania Brzozy,
- musi się zgodzić, że to, co dzieje się ze śmieciami przy agroturystyce, jest niedopuszczalne,
- informacja o przeglądzie zespołów śpiewaczych seniorów dotrze do wszystkich zainteresowanych,
- co do obelisków, muszą powstać sformalizowane komitety budowy obelisków w Cierpicach, włącznie z przygotowaniem finansowania przedsięwzięcia. Inicjatywa musi być po stronie mieszkańców, oddolna, gmina może się potem włączyć w te działania,
- tam, gdzie gmina robi progi zwalniające, robi jest z kostki brukowej. Nie wszędzie jest to możliwe, bo jeżeli ulica jest ruchliwa, nie można jej na dłużej zamknąć.
Dyrektor GCK w Małej Nieszawce Urszula Runowska – odpowiadając na pytanie radnej Anieli Greli, powiedziała, że właśnie rozpoczęło się spotkanie w sprawie koordynacji wszystkich działań dotyczących upamiętnienia na terenie gminy 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Po ustaleniu kalendarium, informacja pojawi się na stronie internetowej gminy. Co do strony internetowej GCK, ze względów finansowych zrezygnowała z odrębnej strony. Jeżeli chodzi o plan finansowy, przyniosła go na sesję do wglądu. Plan będzie dostępny na stronie BIP GCK, po jej utworzeniu. Dotacja gminy wynosi 300 tys. zł, wynagrodzenia osobowe pracowników 128 tys. zł, składki na ubezpieczenia społeczne 23.200 zł, składki na fundusz pracy 3.136 zł, zakup materiałów i wyposażenia (prenumerata, usługi biurowe i komputerowe, środki czystości, imprezy, tj. Dzień Dziecka, majówka parafialno-gminna, festyn gminny) 66 tys. zł, zakup usług pozostałych (usługi transportowe, naprawy i przeglądy, usługi informatyczne i BHP, medycyna pracy, usługi bankowe i pozostałe imprezy) 43 tys. zł. Jeżeli chodzi o zajęcia prowadzone w GCK, rozpoczęły się zajęcia brydżowe, ogłoszony został nabór na zajęcia teatralne dla dzieci (na razie nie ma większego zainteresowania – 4 osoby), latem planuje się rozpoczęcie zajęć tanecznych, które ruszą na dobre od września. Kontaktuje się z mieszkańcami przez tablice informacyjne, stronę internetową gminy i stronę fanpejdżową na Facebooku. Na stronie internetowej gminy w zakładce „Kultura” jest grafik zajęć, na bieżąco informacje zamieszczane są na Facebooku. Ostatnio w Solcu Kujawskim odbył się przegląd artystyczny seniorów szczebla wojewódzkiego, w którym uczestniczyły dwa zespoły: Leśna Kraina i Appassionata. Zespoły godnie zaprezentowały gminę Wielka Nieszawka. Jeżeli chodzi o przegląd artystyczny seniorów „Po ten kwiat paproci”, odbędzie się 16 czerwca, rozsyłane są zawiadomienia. W budżecie obywatelskim są środki na organizację uroczystości gminnej z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości, zostanie zaproszony godny uwagi wykonawca. Planowane są różne wydarzenia z tej okazji, wspólnie ze szkołami, przedszkolem, parafiami i nadleśnictwem. GCK nawiązało współpracę z Orkiestrą Wojskową Garnizonu Toruń, zaprosi jakiś zespół pieśni i tańca, zaprezentują się lokalne zespoły (występy na festynie we wrześniu). Gmina wykonuje zadania z zakresu kultury jako zadania własne, i po to jest powołane GCK, aby te zadania wykonywać. Zadania wykonywane są w taki sposób, aby każdy z mieszkańców, a nie tylko określona grupa, mógł korzystać w ramach zarezerwowanych środków z propozycji kulturalnej.
(wyszła radna Agnieszka Wrzesińska)
Zespoły śpiewacze, które chcą otrzymywać środki na swoją działalność, muszę też dać coś od siebie społeczności gminnej. W 2018 r. przy okazji każdej organizowanej imprezy na terenie gminy będą wprowadzane elementy patriotyczne. Będzie to ciąg różnych zdarzeń w ciągu całego roku, związanych z obchodami 100-lecia odzyskania niepodległości, który zostanie podany do publicznej wiadomości.
Radna Aniela Grela – stwierdziła, że właśnie tego się oczekuje. Nie chodzi o plan finansowy, bo był już przedstawiany kilkukrotnie, m.in. na posiedzeniu komisji, ale o program wydarzeń niepodległościowych z podziałem na miesiące. Na niektóre działania GCK nie trzeba dużych nakładów finansowych, np. spotkanie z seniorami, wystawa prac uczniów, konkurs plakatu czy fotografii, itp. Skoro nie ma tych informacji na stronie w zakładce „Kultura”, i strona jest nieaktualna, to skąd mieszkańcy mają wiedzieć, co się dzieje w GCK.
(wyszedł radny Jacek Muzioł)
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, kto jest w komitecie organizacyjnym obchodów 100- lecia odzyskania niepodległości.
Dyrektor GCK w Małej Nieszawce Urszula Runowska – odpowiedziała, że w komitecie jest p. wójt, dyrektorki szkół i przedszkoli.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – uzupełnił, że w komitecie są wszyscy kierownicy jednostek organizacyjnych, włączy się w działania CSiR „Olender”, Stowarzyszenie „Olender”. Planuje się wiele różnych inicjatyw, które zostaną ułożone chronologicznie, z podaniem ich organizatora. Przed każdą imprezą będą podawane dokładne informacje.
Dyrektor GCK w Małej Nieszawce Urszula Runowska – poinformowała, że zaproponowała grupie seniorów udział w radzie doradczej GCK. Zgodnie ze statutem każda grupa mieszkańców może złożyć wniosek o powołanie rady doradczej. Taki organ byłby dla niej bardzo dużą pomocą i Centrum miałoby szansę realizowania tego, czego oczekują mieszkańcy.
Barbara Kłosińska-Weckwerth – powiedziała, że są takie rozwiązania, aby radę programową powoływała rada gminy, bo rada gminy powinna mieć nadzór nad wydawaniem pieniędzy przez centrum kultury ze środków budżetu przeznaczonych na działania kulturalne. Statut GCK jest zbyt ogólny.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zapis w statucie o ciele doradczym jest zgodny z prawem. Do tego organu powinni wchodzić ludzie, którzy mają pasję krzewienia kultury. GCK dysponuje skromnym budżetem, za który odpowiada dyrektor, a ciało doradcze ma pomoc w efektywnym i jak najlepszym wykorzystaniu tych środków. Nie chodzi o jakieś odgórne typowanie do rady doradczej, ale o udział w niej osób autentycznie chcących pomóc.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – zapytał o ustalenia z gminą Rojewo w sprawie budowy drogi do leśniczówki.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że Rojewo w tym roku wybuduje drogę asfaltową do leśniczówki Zielona. Przed leśniczówką Zielona gmina Wielka Nieszawka ma duży teren pod inwestycje. Zadaniem gminy będzie połączenie z drogą do Rojewa fragmentu drogi od leśniczówki do wiaduktu, po wybudowaniu kanalizacji. Teren nie ma planu zagospodarowania, bo trzeba mieć dobry pomysł, jak wykorzystać to piękne miejsce z dużym potencjałem, nad rzeczką Zielona. Gmina będzie przygotowywała projekt budowy swojego odcinka drogi jeszcze w tym roku.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że grupa aktywnych mieszkańców „Jesteśmy dla Was”, chciałaby również włączyć się w organizację obchodów, sporo zaplanowała, wiele rzeczy już zostało zrobionych.
Mieszkanka Cierpic Janina Brończyk – powiedziała, że na organizację imprez przeznaczono 43 tys. zł. Radni gminy nie wnioskują o zwiększenie tej kwoty, mimo że mają wielkie oczekiwania. Przypomniała, że wiele grup działa społecznie, jeździ za własne pieniądze na występy.
Radny Michał Dąbrowski – powiedział, że pieniądze, które rada gminy zapisała w budżecie na działanie GCK, zostały zaproponowane przez p. wójta. Radni wyrażali wątpliwość, czy są to wystarczające środki. Do tej pory radni czekali na program finansowo-merytoryczny, który jest jeszcze tworzony. Rada gminy na tą chwilę nie ma podstawy i wiedzy na ten temat, ile pieniędzy należałoby dołożyć. Jeżeli te dane będą i dyrektor będzie wnioskowała o zwiększenie kwoty, to p. wójt na pewno przygotuje zmianę do budżetu, żeby te pieniądze wprowadzić.
Dyrektor GCK Urszula Runowska – powiedziała, że siadając do tworzenia planu finansowego nie miała doświadczenia, ile tych pieniędzy będzie potrzeba. 43 tys. to kwota przeznaczona na niektóre imprezy, jest jeszcze 66 tys. zł na inne uroczystości, które odbywają się corocznie, jak. Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, festyn parafialno-gminny, wrześniowy festyn gminny, więc w sumie jest to ponad 100 tys. zł. Widzi jednak problem, bo wygląda na to, że większość środków będzie musiała przeznaczyć na usługi transportowe, bo grupy śpiewacze seniorów piszą do niej ciągle wnioski o dofinansowanie ich wyjazdów w różne miejsca. A w kulturze chodzi też o to, żeby była ona prezentowana na terenie gminy dla lokalnej społeczności, a nie tylko na zewnątrz, co służy tylko tym zespołom. Niech te zespoły korzystają z sali w GCK, aby zorganizować koncert dla mieszkańców, np. co miesiąc. Oczekuje, aby z tych działających zespołów, kila osób włączyło się do działania GCK jako organ doradczy, a nie programowy, żeby coś przygotować w gminie, np. jakąś wystawę mieszkańca, który ma talent plastyczny. Sama tego nie wie i potrzebuje ciała doradczego, a na jej propozycję w sprawie współpracy w tej formie seniorzy nie wyrazili chęci. Robi, co może, organizuje zajęcia dla dorosłych nauki języka angielskiego, kółko teatralne dla dzieci, zespoły uczestniczą w przeglądach, a ona jako dyrektor działa dopiero 2 miesiące. Oczekuje też od radnych wsparcia i pomocy.
Mieszkaniec Małej Nieszawki Tomasz Zakierski – powiedział, że warto pomyśleć o melioracji dróg, przy okazji ich remontów. W innym wypadku pieniądze będą stracone, bo drogi bez odwodnienia będą rozjeżdżane.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że gmina jest gotowa udzielić dotacji spółce wodnej, pod warunkiem, że ona powstanie.
Mieszkaniec Małej Nieszawki Tomasz Zakierski – poinformował, że był ostatnim przewodniczącym spółki wodnej na terenie gminy. Niestety, nie było żadnych narzędzi do jej prowadzenia, ponieważ je statut był skostniały. Spółka została zawieszona. Ze strony gminy nie było pomocy, gmina nie służyła radcą prawnym, bo ówczesna rada gmina nie dawała wójtowi na to zgody. Były pomysły, aby tworzyć budżet z opłat pobieranych od mieszkańców, ale nie było żadnej inicjatywy, żeby wprowadzić mechanizm pobierania opłat. Do dnia dzisiejszego sam we własnym imieniu walczy o kanał z Zarządem Melioracji Wodnych i Urzędem Marszałkowskim.
Przewodniczący Rady – przypomniał radnym o konieczności złożenia oświadczeń majątkowych do końca kwietnia.
Ad. 9
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski
podziękował zebranym za wzięcie udziału w XL sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.


Protokołowała:                                                                       Przewodniczący Rady Gminy

(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                               (-) Ireneusz Śmiechowski


Powiadom znajomego