W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

protokół nr XXXIX /2018 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 28 marca 2018 r.

Protokół nr XXXIX/2018
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
28 marca 2018 roku
w godz. od 9:00 do 11:00 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:
1.  Otwarcie posiedzenia:
     a) stwierdzenie quorum,
     b) przyjęcie porządku obrad.
2.  Przyjęcie protokołu z XXXVIII sesji, która odbyła się w dniu 28 lutego 2018 roku.
3. Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wielkiej Nieszawce za rok 2017 (druk nr 1).
4. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) okręgów wyborczych (druk nr 2),
b) zamiany nieruchomości gruntowych
(druk nr 3),
c) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości Cierpice (dz. nr 168/21) (druk nr 4),
d) określenia zasad udzielania dotacji celowych na dofinansowanie kosztów inwestycji służących ochronie powietrza, realizowanych na terenie Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 5),
e) zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok (druk nr 6),
f) zmiany wieloletniej prognozy finansowej (druk nr 7).

Przerwa

5. Sprawozdanie z działalności stałych Komisji Rady Gminy za 2017 rok:
a) Komisji Rewizyjnej (druk nr 8),

b) Komisji Statutowo-Regulaminowej (druk nr 9),

c) Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu (druk nr 10),

d) Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji (druk nr 11).

6.  Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.

7.  Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.

8.  Interpelacje i wolne wnioski.

9.  Zakończenie sesji.

Ad. 1
a) XXXIX
sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał Pana Wójta, Panią Skarbnik, Panią Mecenas, Panie i Panów Radnych oraz zaproszonych gości.
Przewodniczący stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 14 (nieobecny radny Mieczysław Kociucki), co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.
Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad XXXIX sesji Rady Gminy. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła porządek obrad XXXIX sesji jednogłośnie.
Ad. 2
Przewodniczący Rady
poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 8:30 nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XXXVIII sesji, która odbyła się w dniu 28 lutego 2018 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXXVIII sesji w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, jedna osoba wstrzymała się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XXXVIII sesji został przyjęty przez Radę Gminy większością głosów.
Ad. 3
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 1).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 1 przedstawiono Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2017 rok. Opisano wszystkie formy działania GOPS, które były dokładnie omawiane na posiedzeniach komisji.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela poinformowała, że komisja na posiedzeniu z udziałem kierownik GOPS Magdaleną Żbikowską i pracownikiem GOPS Moniką Szyplik, które przedstawiły szczegółowe wyjaśnienia, zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – stwierdził, że na posiedzeniu komisji wiele dyskutowano o kwestiach ujętych w sprawozdaniu, temat został szczegółowo omówiony i wyczerpany.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za rok 2017 w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.
Ad. 4
a)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zgodnie z art. 419 §2 Kodeksu Wyborczego rada gminy dokonuje, na wniosek wójta gminy podziału na okręgi wyborcze, ustala ich granice, numery i liczbę wybieranych radnych w każdym okręgu. Dokonanie podziału na okręgi wyborcze następuje według jednolitej normy przedstawicielstwa obliczonej przez podzielenie liczby mieszkańców gminy przez liczbę radnych wybieranych do rady gminy. W przypadku gminy Wielka Nieszawka jednolita norma przedstawicielstwa wynosi 325,27 (tj. liczba mieszkańców gminy wg stanu na dzień 31 grudnia 2017 r. – 4879 osoby: 15 radnych = 325,27). Przy tej normie przedstawicielstwa okazało się, że sołectwo Brzoza (zamieszkuje 158 osób) straciłoby swojego radnego. W związku z tym do tego okręgu dołączono ul. Poznańską i liczba wyborców wzrosła do 212, co daje 0,65 mandatu (po zaokrągleniu 1 mandat). Po korektach podział mandatów w gminie Wielka Nieszawka wygląda następująco: okręg nr 2 sołectwo Mała Nieszawka 0,99 mandatu (1 mandat), okręg nr 3 sołectwo Mała Nieszawka 0,98 mandatu (1 mandat), okręg nr 4 sołectwo Mała Nieszawka 0,96 mandatu (1 mandat), okręg nr 5 sołectwo Mała Nieszawka 0,98 mandatu (1 mandat), okręg nr 6 sołectwo Mała Nieszawka 1,26 mandatu (1 mandat), okręg nr 7 sołectwo Mała Nieszawka 1,09 mandatu (1 mandat), okręg nr 8 sołectwo Mała Nieszawka 0,94 mandatu (1 mandat), okręg nr 9 sołectwo Wielka Nieszawka 1,12 mandatu (1 mandat), okręg nr 10 sołectwo Wielka Nieszawka 1,14 mandatu (1 mandat), okręg nr 11 sołectwo Wielka Nieszawka 1,02 mandatu (1 mandat), okręg nr 12 sołectwo Cierpice 0,86 mandatu (1 mandat), okręg nr 13 sołectwo Cierpice 0,90 mandatu (1 mandat), okręg nr 14 sołectwo Cierpice 0,98 mandatu (1 mandat), okręg nr 15 sołectwo Cierpice 1,05 mandatu (1 mandat). Projekt podziału gminy na okręgi został skonsultowany z Komisarzem Wyborczym. Do projektu uchwały Komisarz Wyborczy w Toruniu, nie wniósł zastrzeżeń. Po przyjęciu uchwała zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
W związku z tym, że wszystkie komisje opiniowały projekt uchwały Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących Komisji o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że komisja pozytywne zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska – poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XXXIX/198/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 28 marca 2018 r. w sprawie okręgów wyborczych w brzmieniu jak na druku 2 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 3 przedstawiono projekt uchwały w sprawie zamiany nieruchomości gruntowych między gminą a p. Waldemarem Kalembą, przy ul. Topolowej. Nieruchomości, będące przedmiotem zamiany: ze strony Gminy Wielka Nieszawka, działka nr 68 o pow. 400m², dla której prowadzona jest księga wieczysta nr TO1T/00037149/4 obręb Mała Nieszawka, ze strony Waldemara Kalemby, działka nr 393/1 o pow. 400m², dla których prowadzona jest księga wieczysta nr TO1T/00005852/2, obręb Mała Nieszawka. Zamiana gruntów umożliwi dojazd do wszystkich nieruchomości. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XXXIX/199/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 28 marca 2018 r. w sprawie zamiany nieruchomości gruntowych w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 4 przedstawiono projekt uchwały dotyczący wyrażenia zgody na nabycie przez Gminę w drodze darowizny, prawa własności nieruchomości gruntowej oznaczonej geodezyjnie numerem działki 168/21 o pow. 0,0695 ha, obręb Cierpice, zapisanej w kw nr TO1T/00107886/4. Działka ta stanowi drogę wewnętrzną do działek budowlanych (dochodzi do ul. Leśnej). Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zadał pytanie w imieniu sąsiada w sprawie form przekazywania gminie gruntów pod drogi. Od jednych przejmuje się działki nieodpłatnie, od innych za przysłowiową 1 zł, innym się płaci. Sąsiad chciałby przekazać drogą gminie, ale nie wie, czy ma żądać jakiejś odpłatności.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że sąsiad radnego Wyrzykowskiego złożył wniosek o nieodpłatne przejęcie działki przez gminę. Na kolejnej sesji zostanie podjęta uchwała w tej sprawie.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXIX/200/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 28 marca 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości Cierpice (dz. nr 168/21) w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
d)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy określenia zasad udzielania dotacji celowych na dofinansowanie kosztów inwestycji służących ochronie powietrza, realizowanych na terenie Gminy Wielka Nieszawka. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu ogłosił konkurs na realizację projektu EKOpiec, dzieląc środki między gminy według ilości ich mieszkańców. Gmina Wielka Nieszawka znajduje się w grupie beneficjentów do 20 tys. mieszkańców, otrzyma dofinansowanie w wysokości 20 tys. zł na wymianę 10 pieców, taką samą kwotę dołoży gmina. Tak więc dopłata na wymianę jednego pieca wyniesie łącznie 4 tys. zł. Zasady udzielania dotacji zawiera „Regulamin udzielania dotacji celowej na wymianę źródeł ciepła zasilanych paliwami stałymi na terenie Gminy Wielka Nieszawka”, stanowiący załącznik do uchwały. W zarządzeniu Wójta, które ukaże się po świętach, określone zostaną wzory dokumentów oraz harmonogram dla udzielenia dotacji celowych na wymianę źródeł ciepła. Celem Programu jest ograniczenie niskiej emisji poprzez wymianę źródeł ciepła zasilanych paliwami stałymi w budynkach i lokalach mieszkalnych na obszarze Gminy. Wybór wniosków przewidzianych do dofinansowania, spośród wszystkich wniosków spełniających kryteria, nastąpi w drodze publicznego losowania. Wylosowanych zostanie 10 wniosków kwalifikujących się do dofinansowania. Wszystkie pozostałe wnioski zostaną kolejno wylosowane i wpisane na listę rezerwową. W przypadku zwiększenia alokacji przez WFOŚiGW na Program w roku 2018, dotację mogą otrzymać kolejni Wnioskodawcy z listy rezerwowej. Jest to program pilotażowy, aby sprawdzić zainteresowanie mieszkańców. Dofinansowanie dotyczy wymiany istniejących źródeł ciepła zasilanych paliwem stałym na: kotły na paliwa stałe, kotły gazowe, kotły olejowe, kotły elektryczne – piece zasilane prądem elektrycznym, podłączenie do sieci ciepłowniczej. Decyzja o rodzaju zakupionego pieca będzie należała do mieszkańca, który otrzyma dofinansowanie. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały i regulamin pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał Wójta o precyzyjniejszy termin wydania zarządzenia. Radny stwierdził, że już jakiś czas temu wnioskował, aby taki program był realizowany na terenie gminy, nie wskazując kiedy i do kogo taki wniosek został przez niego złożony.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że wnioski muszą być złożone do 31 maja. W związku z tym zarządzenie ukaże się 4 lub 5 kwietnia.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poprosiła, aby w zarządzeniu Wójta znalazł się dokładniejszy opis wyboru dostawcy pieca i wykonawcy, aby każdy zainteresowany mieszkaniec wiedział, jakie powinien zgromadzić dokumenty do rozliczenia dofinansowania.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zakup pieców nie będzie rozstrzygany w formie przetargu publicznego, gdyż każdy z mieszkańców ma prawo wybrać piec, który najbardziej będzie mu odpowiadał. Warunki będą omawiane z każdym indywidualnie, w zależności od jego potrzeb.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXIX/201/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 28 marca 2018 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowych na dofinansowanie kosztów inwestycji służących ochronie powietrza, realizowanych na terenie Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
e)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok. Zmiana budżetu zarówno po stronie dochodów jak i wydatków wynika z pozytywnego rozpatrzenia i podpisania umowy o dofinansowanie projektu „Nasze Przedszkole - wszechstronny rozwój i wykwalifikowana kadra” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z zasadami konkursu dla projektu poziom dofinansowania wynosi 85% kosztów kwalifikowanych projektu i jest realizowany w formie zaliczek w wysokości określonej w harmonogramie płatności. Ponadto włączono dotację na Kartę Dużej Rodziny oraz zwiększono dochody z tytułu rozliczeń z lat ubiegłych (VAT, odszkodowania od ubezpieczyciela) i dochody z tytułu opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego. Po dokonaniu powyższych zmian dochody budżetu wyniosą 28.339.200 zł a wydatki 33.475.775 zł i niedobór w wysokości 5.136.577 zł zostanie pokryty nadwyżkami z lat ubiegłych. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 26 marca zaopiniowała uchwałę pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXIX/202/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 28 marca 2018 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok w brzmieniu jak na druku nr 6 – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
f)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 7).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 7 przedstawiono projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Do wykazu przedsięwzięć wpisano projekt „Nasze Przedszkole - wszechstronny rozwój i wykwalifikowana kadra”, który będzie realizowany w ciągu 2 lat: 2018 i 2019. Wartość projektu to 209.300,00 zł, z czego 184.800,00 zł będzie wydatkowane w 2018 r, a 24.500 zł w 2019 r.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 26 marca zaopiniowała uchwałę pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXIX/203/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 28 marca 2018 r. w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej w brzmieniu jak na druku nr 7 – stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Przewodniczący Rady ogłosił 15-minutową przerwę.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 5
Przewodniczący
poinformował, że radni mieli okazję zapoznać się ze sprawozdaniami z działalności komisji za 2017 rok, w związku z tym otworzył dyskusję.
a) Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej (druk nr 8) − radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej za 2017 rok w brzmieniu jak na druku nr 8 − stanowi załącznik nr 10 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.
b) Sprawozdanie Komisji Statutowo-Regulaminowej (druk nr 9) − radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności Komisji Statutowo-Regulaminowej za 2017 rok w brzmieniu jak na druku nr 9 – stanowi załącznik nr 11 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.
c) Sprawozdanie Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu (druk nr 10) − radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu za 2017 rok w brzmieniu jak na druku nr 10 – stanowi załącznik nr 12 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.
d) Sprawozdanie Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji (druk nr 11) − radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji za 2017 rok w brzmieniu jak na druku nr 11 − stanowi załącznik nr 13 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.
Ad. 6
Przewodniczący Rady
oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

a) Przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 26 marca opiniowała materiały na sesję.
b) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela poinformowała, że komisja spotkała się 2 razy, w dn. 16 marca 2018 r. spotkała się z dyrektor Gminnego Centrum Kultury, w dn. 26 marca opiniowała materiały na sesję.

c) Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska – poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 26 marca opiniowała materiały na sesję.
d) Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria − poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 26 marca opiniowała zmianę budżetu gminy na 2018 rok, zmianę wieloletniej prognozy finansowej, przygotowała sprawozdanie z działalności komisji za 2017 rok i sprawdzała realizację uchwał rady gminy za 2017 rok.
Ad. 7

Przewodniczący
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XXXVIII sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 28 lutego 2018 r.

Ad. 8

Radny Krzysztof Czarnecki
– poruszył następujące kwestie:

- czy znana jest koncepcja budowy nowego, trzeciego mostu przez Wisłę, i gdzie byłby z niego zjazd na terenie gminy (pytanie od mieszkańca),

- kiedy zostanie naprawiona droga ul. Jaśminowa za Aquaparkiem w stronę Wisły, jest nieprzejezdna,

- zapytał o zmiany kadrowe w Aquaparku, kiedy odszedł prezes, kto i kiedy zostanie nowym prezesem,

- na styku ul. Chabrowej i ul. Tulipanowej jest duża dziura, prosi o jej zaklejenie. Na ul. Tulipanowej po opadach deszczu jest stale kałuża, co utrudnia życie mieszkańcom,

- korona wału przeciwpowodziowego jest rozjeżdżona i bardzo zniszczona. Prosi o interwencję u odpowiednich służb,

- na ul. Krańcowej jeżdżące tiry niszczą drogę, przez co pękają ściany domów,

- odczytał interpelację skierowaną do Wójta dotyczącą zgodności z prawem pobierania opłat od mieszkańców za przyłącza wodno-kanalizacyjne. W interpelacji prosi o podanie podstawy prawnej, na podstawie której pobierano opłaty od mieszkańców, i kwoty całkowitej od początku ich pobierania,

- odczytał powtórny wniosek formalny Klubu „Jesteśmy dla Was”, skierowany do Wójta, o zmianę Regulaminu Gminy Wielka Nieszawka i uzupełnienie go o punkt odnośnie obowiązku publikacji protokołów z sesji Rady Gminy na Biuletynie Informacji Publicznej w określonym terminie uzgodnionym przez radnych i pracowników gminy.

Wójt Kazimierz Kaczmarek
– odpowiadając na poruszone kwestie, odpowiedział, że:

- koncepcja budowy trzeciego mostu brana jest pod uwagę od dawna, teren gminy jest przewidziany w studium, most będzie wychodził między ul. Malinową i ul. Poziomkową w Małej Nieszawce,

- jeżeli chodzi o drogi, w czasie zimy uległy zniszczeniu, będą sukcesywnie naprawiane,

- prezes Olendra złożył rezygnację, w związku z przejściem do innej spółki, gdzie ma korzystniejsze warunki finansowe. Ogłoszono konkurs na to stanowisko, zgłosiło się 6 osób, rada nadzorcza wybrała jednego spośród 5 kandydatów, którzy spełnili warunki formalne,

- jeżeli chodzi o ul. Krańcową, tiry jeździły tam od zawsze, z tyłu jest papiernia i zakład kamieniarski. Pojazdy są coraz cięższe i większe,

- jeżeli chodzi o protokoły z sesji, nie widzi przeszkód, aby mogły znaleźć się na BIP-ie.

Radca Beata Romanowska
– powiedziała, że protokoły mogą być publikowane po przyjęciu przez radę gminy.

Wójt Kazimierz Kaczmarek
– kontynuując odpowiedzi na poruszone tematy, powiedział, że w Internecie pojawiły się różne informacje, wspierane m.in. przez niektórych radnych opozycji, zarzucające mu niezgodne z prawem pobieranie od mieszkańców darowizny na cel budowy sieci wodno-kanalizacyjnej. Co może być niezgodnego z prawem w zawieraniu umów cywilno-prawnych? Celowo wprowadza się mieszkańców w błąd, zarzucając rzekome niezgodne z prawem zawieranie umów cywilno-prawnych przywołuje się orzeczenia sądów administracyjnych stwierdzających nieważność niektórych uchwał rad gminy o nałożeniu opłat za włączenie do gminnej sieci wodno-kanalizacyjnej, a przecież w gminie Wielka Nieszawka nie podjęto uchwały, która by to regulowała. Jako argument mający uzasadnić tą krytykę, przywołuje się decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego uchylającą wydaną przez Wójta decyzję. Tylko nie podano, że w tej sprawie SKO zajmowało się sprawą udostępnienia informacji publicznej, a nie zgodnością z prawem umów darowizny. Kilka lat temu jeden z mieszkańców, który zawarł z gminą umowę i wpłacił pieniądze na budowę sieci wodno-kanalizacyjnej, pozwał gminę do sądu o zwrot tej darowizny. Sąd oddalił to powództwo jako niezasadne. Dla gminy było to potwierdzenie zgodności z prawem dotychczasowego działania. Ta akcja medialna jest elementem walki politycznej, rozpoczętą kampanią wyborczą. Z dobrem gminy nie ma nic wspólnego. Wiadomo jest przecież, że wszystkie darowizny zostały zużyte zgodnie z przeznaczeniem. Udzielone przez mieszkańców wsparcie pozwoliło na szybsze objęcie gminy siecią wodno-kanalizacyjną. Można powiedzieć, że od lat funkcjonowała w gminie swego rodzaju umowa społeczna. Mieszkańcy nie chcieli opłat adiacenckich, tylko chcieli, aby wszyscy uczestniczyli w budowie sieci wodno-kanalizacyjnej. Gmina nie pobierała i nie pobiera opłat adiacenckich, a takie opłaty mogą wynieść nawet do 50% różnicy między wartością, jaką miała nieruchomość przed wybudowaniem infrastruktury technicznej (sieci wodociągowej, kanalizacji, drogi i oświetlenia), a wartością, jaką nieruchomość ma po ich wybudowaniu. To wszystko powoduje wzrost wartości nieruchomości, przy czym wartością nieruchomości uwzględnianą przy naliczaniu opłat adiacenckich nie jest cena jej nabycia, lecz wartość wyliczana przez biegłego na podstawienie wartości nieruchomości w 3 sąsiednich gminach. Pobieranie opłat adiacenckich wymaga poniesienia przez gminę odpowiednich kosztów, bo trzeba powołać biegłego i zatrudnić dodatkowych pracowników do wydawania decyzji. Z punktu widzenia gminy korzystniejsze było zawieranie umów darowizny i było to rozwiązanie społecznie sprawiedliwe, bo każdy płacił tyle samo, za to samo. W ramach tej umowy społecznej gmina utrzymywała również niskie ceny wody i ścieków, na minimalnym poziomie, znacznie niższym niż w sąsiednich gminach. Komu to przeszkadzało, komu zależy, żeby skłócić mieszkańców gminy? To dzięki zgodzie, którą udało się wspólnie wypracować i przez lata utrzymywać, i dzięki rozsądnym decyzjom gospodarczym, dzisiaj gmina Wielka Nieszawka jest piękna i zagospodarowana, i zajmuje wysokie miejsca w różnych rankingach ogólnopolskich.

Radny Krzysztof Czarnecki
– stwierdził, że w takim razie radni mogą przyjąć, że opłaty były pobieranie zgodnie z prawem.

Wójt Kazimierz Kaczmarek
– odpowiedział, że tak.

Radna Aniela Grela
– zapytała dyrektor Gminnego Centrum Kultury, czy jest gminny program obchodów 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, a jeżeli nie, to poprosiła o skontaktowanie się ze szkołami, kołem seniorów. Każde środowisko przygotowuje jakąś imprezę, którą można by wpisać do gminnego kalendarium.

Radny Arkadiusz Wyrzykowski
– poruszył następujące kwestie:

- czy jest szansa, aby w gminie powstał barter przedsiębiorczości, pomagający młodym przedsiębiorcom, nie tylko w zakładaniu i prowadzeniu działalności, ale też świadczący usługi doradztwa prawnego i podatkowego,

- czy są przewidziane obiecane bilety na basen dla mieszkańców Brzozy,

- czy gmina pomoże mieszkańcom Brzozy w uzyskaniu dotacji na wymianę źródeł ogrzewania,

- na Brzozie zniknęły jakiś czas temu brązowe pojemniki na odpady, co było wielokrotnie zgłaszane,

- w Nieszawce nie ma wyznaczonych ogólno dostępnych miejsc postojowych, należy również uporządkować organizację ruchu na ulicach osiedlowych, prosi o przygotowanie rozwiązań na następną sesję,

- ścieżka rowerowa, która ma powstać w Cierpicach, została podzielona na odcinki, między którymi są nawet kilkunastometrowe przerwy,

- ile i jakie wnioski do rady gminy zostały złożone przez mieszkańców gminy i instytucje z terenu gminy, np. w ostatnim roku, schowane „do szuflady” i nierozwiązane. Prosił o przygotowanie listy na następną sesję w wersji papierowej z datami wpływu,

- zapytał przewodniczącego Rady, co ze złożonymi przez niego ustnie w ciągu ostatnich kilku miesięcy 2-3 wnioskami formalnymi, które nie zostały złożone do prac w komisjach.

Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski
– poskarżył się, że jako sołtys nie mógł skorzystać z kolorowego ksera w Gminnym Centrum Kultury, gdyż dyrektor powiedziała, że jest zepsute, a jak zostanie naprawione, to i tak nie będzie mógł z niego korzystać, ponieważ kolorowe tonery są za drogie. Druga sprawa, korzystając z obecności na posiedzeniu Rady Gminy kierownika GOPS, powiedział, że na terenie Cierpic zamieszkuje osoba ciężko chora, która potrzebuje transportu na zabiegi chemioterapii do ośrodka w Bydgoszczy.

Radny Arkadiusz Wyrzykowski
– poinformował, w odpowiedzi na pytanie radnej Greli, że odbywają się spotkania z różnymi środowiskami dotyczące organizacji obchodów 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę.

Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek
– zasygnalizował, że ul. Ciechocińska w Brzozie została bardzo zdewastowana przez zakładanie linii wodociągowej do Ciechocinka. Wymaga renowacji, gdyż jest to główna droga w sołectwie Brzoza i bez tej ulicy wieś jest odcięta od komunikacji. Temat wymaga zaangażowania odpowiednich osób, aby ułatwić mieszkańcom egzystencję. Zwrócił się w imieniu mieszkańców do radnej Brzozy, aby pomogła w rozwiązaniu największego problemu w tym sołectwie.

Mieszkaniec Wielkiej Nieszawki
Maciej Mazurkiewicz – poruszył problem pobierania darowizn za przyłącze do sieci wodno-kanalizacyjnej. W jednym z wyroków sądu administracyjnego w Warszawie wskazano, iż nie jest możliwe nakładanie na mieszkańców w jakikolwiek inny sposób niż opłata adiacencka opłat na budowę sieci wodno-kanalizacyjnej. Mieszkaniec stwierdził, że w gminie Wielka Nieszawka nie pobierano opłaty adiacenckiej, wcześniej były opłaty za wydanie warunków technicznych na przyłącze wodno-kanalizacyjne, potem pojawiły się umowy o darowiznę celową z przeznaczeniem na rozbudowę sieci wodno-kanalizacyjnej. W latach 2000-2018 gmina pobrała darowizny w wysokości 2.673.741 zł. Aby nie pobierać opłat za przyłącze, można było wprowadzić opłaty adiacenckie lub podnieść mieszkańcom opłaty za wodę i ścieki. Zapytał, dlaczego gmina zmieniła sposób pobierania opłat za wydanie warunków przyłącza wodno-kanalizacyjnego z opłat na darowiznę, dlaczego nie zastosowano opłat adiacenckich czy podniesienia cen wody, czy wójt zapłacił za wydanie warunków na przyłącze, dlaczego niektóre osoby nie ponosiły tych opłat. Dlaczego jedna z opłat w formie darowizny, która była przypuszczalnie wniesiona za wydanie warunków na linię dosyłową, została zwrócona mieszkańcowi.

(wyszła radna Elżbieta Tota)

Radca prawny Beata Romanowska
– odpowiedziała, że jako prawnik powinien wiedzieć, że w Polsce wyroki sądów wiążą w konkretnej sprawie. Nie ma systemu precedensowego, czyli nawet jeżeli były wydane wyroki sądów administracyjnych. Tak jak p. wójt mówił w oświadczeniu, dotyczyły one uchwał. Gmina Wielka Nieszawka nie miała uchwały, która nakładałaby na mieszkańców obowiązek wnoszenia opłat za wydanie warunków technicznych, więc w ogóle nie można się tu powoływać na ustalenia sądu administracyjnego. Nie można sięgać do argumentów sądów administracyjnych w sprawie cywilnej. Nie ma systemu precedensowego, więc w każdej sprawie sąd inaczej orzeka, nie jest związany orzeczeniem w innej sprawie. Gmina miała zawarte umowy cywilno-prawne i te umowy cywilno-prawne zgodnie z kodeksem cywilnym zawarte, są ważne. Sprawa, której dotyka mieszkaniec, czyli zwrócona wpłata, została zwrócona, ponieważ została pomyłkowo wpłacona. Natomiast p. Mazurkiewicz wystąpił o zwrot opłaty, którą uiścił na podstawie ważnej, zawartej umowy, i wtedy gmina odmówiła zwrotu, bo nie można wyjąć z budżetu gminy pieniędzy, które legalnie do niego weszły. Prawo obowiązuje wszystkich.

Mieszkanka Cierpic Janina Brończyk
– powiedziała, że uiściła opłatę za przyłącze na podstawie umowy sporządzonej ponad 16 lat temu. Do umowy była dołączona uchwała. Wystąpiła do gminy o udostępnienie uwierzytelnionego dokumentu, który podpisała, i o potwierdzenie, że w całości wpłaciła 1800 zł. Skoro prawo obowiązuje wszystkich, dlaczego jest tak, że jedni nic nie płacili, pomimo monitów wysyłanych z Urzędu Gminy, albo wpłacali minimalną część opłaty, a inni wpłacili całość. Sama dokonała opłaty w całości dopiero po monitach, bo nie chciała płacić, będąc przekonana, że opłaty są niezgodnie z prawem, skoro jest to zadanie własne gminy. Wszyscy zapytani przez nią wójtowie sąsiednich gmin odpowiadali, że nie pobierają opłat od mieszkańców za przyłącza, bo jest to zadanie własne gminy. Czy mieszkańcy Wielkiej Nieszawka tak samo jak mieszkańcy Cierpic, wnosili opłaty z tego tytułu?

Mieszkaniec Wielkiej Nieszawki
Maciej Mazurkiewicz – powiedział, że sprawa opłat jest sprawą administracyjną a nie cywilną, bo jego zdaniem gmina unika konsekwencji, które wynikałyby z przyjęcia przez radę gminy uchwały w tym przedmiocie. Podejmie kroki w celu unieważnienia sposobu pobierania opłat. Według niego, jedni płacą, od innych gmina nie wymaga opłat za dostęp do warunków technicznych przyłącza wodno-kanalizacyjnego. Zapytał, czy wójt zapłacił za przyłącze.

Wójt Kazimierz Kaczmarek
– odpowiedział, że mieszkaniec może być spokojny, bo zapłacił.

Prezes NSS „Wspólne Gniazdo” Aleksander Małysz
– złożył życzenia z okazji zbliżających się świąt. Odniósł się do poruszanej kwestii opłat za przyłącze wodno-kanalizacyjne. Mieszkańcy cenią sobie, że w Urzędzie Gminy jest dbałość o budżet, tak żeby przychody bilansowały się z wydatkami. W tym kontekście cieszy się, że ujawnił się mieszkaniec z przygotowaniem prawniczym, który w sytuacji, gdyby gmina miała jakieś kłopoty, mógłby włączyć się do wspólnych działań, aby bronić gminę przed karami i rozwiązywać inne problemy. Tak zawsze mieszkańcy robili, starali się bronić tego, co wspólne. Nie trzeba robić afery z czegoś, o czym wszyscy od dawna wiedzieli, że opłaty na budowę sieci i przyłączy są wnoszone. Mieszka w Wielkiej Nieszawce i też taką opłatę wnosił. Był zadowolony, że miał tak szybko te media doprowadzone do domu. Trzeba zrobić wszystko, aby osoby, które będą się chciały przeprowadzić na teren gminy, nadal miały media doprowadzane sprawnie, szybko i dobrze. Awantura w tym nie pomoże. Jest to zadanie własne gminy, ale na jego realizację gmina musi mieć środki, które w jakiś sposób powinny docierać do budżetu gminy. Tak było, mieszkańcy to akceptowali, więc nie ma powodu, aby robić teraz z tego problem. Na jednym z portali społecznościowych został zamieszczony artykuł, który sugeruje jakoby te darowizny były wpłacane na rzecz wójta gminy. Jest to próba dyskredytowania postaci wójta i tego, co w tej gminie się robi. Odebrał z niesmakiem ten tekst, ten sposób narracji, ten sposób przedstawienia sprawy. Tekst, jak można sądzić po wypowiedziach na sesji p. Mazurkiewicza, może być jego autorstwa. Jeśli rzeczywiście on zamieścił ten tekst, który jest niepodpisany, jest to bardzo nieeleganckie z jego strony.

Barbara Kłosińska-Weckwerth
– zapytała, kto będzie realizował uchwałę rady gminy dotyczącą współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi, w której zapisano, że wkład gminy w realizację przez tę samą organizację pozarządową w trybie pozakonkursowym, zadań przewidzianych w programie nie może przekroczyć łącznie w 2018 roku 20.000 zł. Uzyskała informacje, że uchwała będzie realizowana przez nowo powołane Gminne Centrum Kultury w Małej Nieszawce. Jej zdaniem jest to zadanie własne gminy i powinno być realizowane przez Urząd Gminy. Chciała wiedzieć, kto będzie zarządzał boiskiem „Orlik”.

Wójt Kazimierz Kaczmarek
– odpowiedział, że boiskiem będzie zarządzać dyrektor GCK, toczą się w tej sprawie rozmowy. „Orlik” nie ma nic wspólnego z organizacjami pożytku publicznego, jego funkcjonowanie wynika z realizacji zadań kultury fizycznej. Jeżeli chodzi o środki na wsparcie organizacji pozarządowych, nie ma się czego obawiać, bo w ubiegłym roku przekazano tych środków dużo więcej, niż wynikało z programu. Współpracą z organizacjami pozarządowymi będzie zajmować się GCK.

Dyrektor GCK Urszula Runowska
– wyjaśniła, że GCK jest samorządową instytucją kultury z osobowością prawną, powołaną przez radę gminy z dniem 1 marca. GCK zarządza dyrektor, który realizuje zadania własne gminy, polegające na zaspokajaniu potrzeb kulturalnych mieszkańców gminy. GCK udostępnia mieszkańcom swoją opiekę i swoje finanse, aby realizować formy aktywności kulturalnej, najbardziej im odpowiadające. Finanse pochodzące z dotacji celowej przyznanej z budżetu gminy, i z dotacji innego rodzaju, mogą być przeznaczone na działalność kulturalną. Koszty związane z zaspokajaniem potrzeb sportowych mieszkańców nie mogą być pokrywane z dotacji na działalność kulturalną. Jako dyrektor opracowała plan finansowy na działalność kulturalną. Jeżeli chodzi o działalność sportową, trwają rozmowy i ustalenia prawne, bo na pewno dogodne byłoby zarządzanie „Orlikem” przez GKC, skoro boisko znajduje się w najbliższym sąsiedztwie centrum kultury. Jeżeli chodzi o program obchodów święta niepodległości, jest on jeszcze nieskonkretyzowany, ale jest dużo pomysłów i na pewno obchody będą godnie uczczone. Jeżeli chodzi o kolorowe ksero, to zaszło nieporozumienie. Musiała zakupić drukarkę i kopiarkę, ale ze względu na szczupłość środków i koszty kolorowych materiałów eksploatacyjnych, zakupiono czarno-białą drukarkę i kopiarkę. Wywieszane kolorowe zdjęcia są drukowane na prywatnych drukarkach.

Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski
– stwierdził, że ta sytuacja jest dla niego niezrozumiała. Dopóki nie było dyrektor, ośrodek działał i nie było z tym problemu, robiono kolorowe ksero. Zapytał kierownika GOPS p. Żbikowską, czy uda się zorganizować transport dla chorej osoby dojeżdżającej do Bydgoszczy.

Przewodniczący Rady
– stwierdził, że nie jest to temat na sesję. W tej sprawie należy zwrócić się bezpośrednio do GOPS, Gminnego Ośrodka Zdrowia i Komisji Zdrowia, Kultury i Sportu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek
– zauważył, że sytuacja, o której mówi sołtys, dotyczy wrażliwych spraw tej osoby, i dlatego nie należy tego publicznie omawiać. Poprosił o zwrócenie się do kierownika GOPS, który przekaże wójtowi, w jaki sposób sprawa została rozwiązana.

Kierownik GOPS Magdalena Żbikowska
– dodała, że GOPS wie, o kogo chodzi. Pracownik socjalny GOPS jest w stałym kontakcie z tą osobą i wie dokładnie, jaki jest problem. Do tej pory osoba miała zapewniony transport we własnym zakresie. Jeżeli mieszkańcy wiedzą, że jest problem z dowożeniem, to nie powinni rozmawiać między sobą w sklepie, tylko tak, jak wójt powiedział, powinni podejść do GOPS i bezpośrednio przekazać tą informację. GOPS załatwia obecnie dowóz karetką przewozową ze skierowaniem z Gminnego Ośrodka Zdrowia.

Barbara Kłosińska-Weckwerth
– przedstawiła trudności finansowe rodziny tej osoby.

Radna Aniela Grela
– powiedziała, że pomoc w dowiezieniu jest potrzebna, ale to nie jest jedyna osoba chora na terenie gminy.

Kierownik GOPS Magdalena Żbikowska
– powiedziała, że nie może informować radnych, czy osoba, o której mowa, otrzymuje świadczenia z GOPS, czy nie, ponieważ są to dane wrażliwe. Jest to sprawa między GOPS-em i osobą bezpośrednio zainteresowaną. Na pewno nikt z obecnych na sali nie chciałby, aby na forum publicznym udzielać informacji na jego temat. Jeżeli są podobne sytuacje, to prosi o ich zgłaszanie do GOPS-u, a nie poruszanie ich na forum.

(Wyszła radna Agnieszka Wrzesińska)

Mieszkaniec Wielkiej Nieszawki
Maciej Mazurkiewicz – zapytał p. Małysza, czy ma być wdzięczny organowi gminy Wielka Nieszawka za realizację zadania własnego, które polegało na budowie przyłącza wodno-kanalizacyjnego, i za to, że organ pobrał za to, jego zdaniem nielegalnie, 3,6 tys. zł i zrealizował zadanie, za które miał zapłacone.

Przewodniczący Rady
– stwierdził, że już dużo zostało w tej sprawie powiedziane. Jest za rozmowami, ale nie prowadzonymi w ten sposób. Następnie poprosił radnych o składanie oświadczeń majątkowych do końca kwietnia.

Ad. 9

Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski
podziękował zebranym za wzięcie udziału w XXXIX sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.

Protokołowała:                                                                 Przewodniczący Rady Gminy
Ewa Wróblewska-Kucharska                                              (-) Ireneusz Śmiechowski


Powiadom znajomego