W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XXXVIII/2018 z sesji Rady Gminy Wielka, która odbyła się w dn. 28 lutego 2018 r.

Protokół nr XXXVIII/2018
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
28 lutego 2018 roku
w godz. od 9:00 do 11:40 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:
1.  Otwarcie posiedzenia:
     a) stwierdzenie quorum,
     b) przyjęcie porządku obrad.
2.  Przyjęcie protokołu z XXXVII sesji, która odbyła się w dniu 31 stycznia 2018 roku.
3. Sprawozdanie z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej w Małej Nieszawce za 2017 rok (druk nr 1).
4. Sprawozdanie z działalności kulturalnej za rok 2017 (druk nr 2).
5. Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego za 2017 rok (druk nr 3).
6. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok (druk nr 4),
b) Regulaminu budżetu obywatelskiego na rok 2019
(druk nr 5),
c) zmieniająca uchwałę dotyczącą przyjęcia „Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Wielka Nieszawka” (druk nr 6).

Przerwa

7.  Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji. 
8.  Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
9.  Interpelacje i wolne wnioski.
10.  Zakończenie sesji.

Ad. 1
a) XXXVIII
sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał Pana Wójta, Panią zastępcę Wójta, Panią Skarbnik, Panią Mecenas, Panie i Panów Radnych oraz zaproszonych gości.
Przewodniczący stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 15, co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.
Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad XXXVIII sesji Rady Gminy. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła porządek obrad XXXVIII sesji jednogłośnie.

Ad. 2
Przewodniczący Rady
poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 8:30 nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XXXVII sesji, która odbyła się w dniu 31 stycznia 2018 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXXVII sesji w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XXVII sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 3
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 1, sprawozdanie z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej za rok 2017).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w 2017 r. biblioteka zarejestrowała 465 czytelników, udzielono 509 różnego rodzaju informacji: bibliotecznych, katalogowo-bibliotecznych, regionalnych i dotyczących spraw lokalnych, bibliotekę odwiedziło 3806 użytkowników, wypożyczono 6669 książek. Biblioteka wzbogaciła się o 248 nowości wydawniczych za kwotę 8858 zł, czego 3658 zł stanowiła dotacja z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Stan księgozbioru wynosił 16440 woluminów. Trwał proces tworzenia bazy danych zbiorów biblioteki, poprzez program obsługi bibliotecznej MAK+. Imprezy promujące czytelnictwo zostały szczegółowo opisane w sprawozdaniu, organizowane są spotkania z autorami, czytelnicy biblioteki brali udział z powodzeniem w wielu konkursach lokalnych i powiatowych. Od 1 marca 2018 r. dyrektorem Gminnego Centrum Kultury będzie Urszula Runowska.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela poinformowała, że komisja zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Aniela Grela ‒ powiedziała, że w sprawozdaniu brakuje porównania do lat poprzednich, jeżeli chodzi o ilość czytelników i zakupionych książek.
Dyrektor GBP Maria Miłoszewicz – odpowiedziała, że jeżeli jest taka potrzeba, to może przygotować porównanie. Generalnie liczba czytelników utrzymuje się na jednakowym poziomie.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał o potrzeby biblioteki, czy są to może książki lub nowe regały.
Dyrektor GBP Maria Miłoszewicz – przekazała, że dobrym pomysłem byłby zakup audiobooków, bo jest na nie duże zapotrzebowanie.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, czy udało się zebrać grupę dzieci i utworzyć dla nich kącik w bibliotece.
Dyrektor GBP Maria Miłoszewicz – stwierdziła, że kącik zabaw powstał nie dla konkretnej grupy dzieci, ale po to, aby zająć czymś dzieci przychodzące ze swoimi mami do biblioteki.
Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – zauważył, że ilość kupowanych nowości wydawniczych nie jest zbyt wystarczająca. Często mieszkańcy mają w domach dużo książek, które mogliby przekazać do biblioteki.
Dyrektor GBP Maria Miłoszewicz – odpowiedziała, że przynoszone książki nie mogą być inwentaryzowane, poza tym nie są w najlepszym stanie, a biblioteka to nie magazyn na stare książki. Czytelnicy są zainteresowani nowościami.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie sprawozdanie z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej w Małej Nieszawce w 2017 r. w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.

Ad. 4
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2, sprawozdanie z działalności kulturalnej za rok 2017).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w 2017 r. podjęto wiele działań mających na celu zachęcenie dzieci i młodzież do udziału w zorganizowanych pozalekcyjnych formach aktywności. Zaproponowano wiele form do wyboru. W ośrodku kultury działa grupa wokalna PULS, młodzieżowy zespół wokalny MIXTER, muzyczna grupa GAMA, zespół seniorów WSPOMNIENIE i solistki. Wszystkie grupy brały udział w konkursach i licznych imprezach kulturalnych wynikających z kalendarza imprez. Do dyspozycji jest również pracownia komputerowa, z której skorzystało 500 osób. Ośrodek prowadził wiele działań mających na celu zintegrowanie mieszkańców, zorganizowano wiele imprez, które szczegółowo zostały przedstawione w sprawozdaniu.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Michał Dąbrowski – zapytał, jakiego rzędu środki są przeznaczane na działalność kulturalną na przestrzeni ostatnich lat.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że ponieważ ośrodek kultury nie funkcjonuje jako instytucja formalna, wydatki na kulturę są ujęte w budżecie gminy w różnych paragrafach. Taka informacja zostanie przygotowana.
Radny Michał Dąbrowski – zapytał, na jakim poziomie kształtują się wydatki dotyczące działalności, która jest ujęta w sprawozdaniu.
Radna Małgorzata Kopańska-Mizeria – powiedziała, że są to też m.in. koszty wynagrodzenia instruktora i koszty wyjazdów na imprezy.
Wójt Kazimierz Kaczmarek poinformował, że stałe pozycje w sprawozdaniu za 2017 r. to koszty wynagrodzenia sprzątaczki, instruktora zatrudnionego na ¾ etatu, opłaty za prąd.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności kulturalnej za rok 2017 w brzmieniu jak na druku 2 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.

Ad. 5
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 3 zostało przedstawione sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Wielka Nieszawka w 2017 r. Kwota bazowa wynosiła 2 752,92 zł. Wskaźniki dla nauczyciela stażysty to 100 % kwoty bazowej, nauczyciela kontraktowego – 111 %, nauczyciela mianowanego – 144 %, nauczyciela dyplomowanego – 184%. W sprawozdaniu przedstawiono średnie wynagrodzenia, od 1 stycznia do 31 sierpnia i od 1 września do 31 grudnia, średnioroczną liczbę etatów ustaloną dla okresów obowiązywania poszczególnych kwot bazowych, sumę iloczynów średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń, ustalonych dla okresów obowiązywania poszczególnych kwot bazowych oraz kwotę różnicy (tak zwana 14 pensja) wypłaconej w grudniu 2017 r. Najmniejsze wyrównanie otrzymują ci, co najbardziej się angażują, najwięcej ci, co mają mało godzin. Tak to jest skonstruowane w Karcie Nauczyciela.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela poinformowała, że komisja zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, ilu nauczycieli jest na zwolnieniach lekarskich i zdrowotnych.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że na zwolnieniach zdrowotnych jest 3 nauczycieli, w szkole w Cierpicach 2 nauczycieli odeszło w trakcie roku szkolnego, w tym nauczyciel matematyki, a lekcje matematyki są codziennie. Od 1 stycznia 2018 r. nastąpiły zmiany w udzielaniu urlopu dla poratowania zdrowia nauczyciela. Teraz taką decyzję będzie mógł wydać tylko lekarz medycyny pracy, a na badanie nauczyciela kieruje dyrektor szkoły. Niestety takie przypadki są, a dyrektor zostaje z problemem, który musi rozwiązać. Nie jest to problem tylko dyrektora, ale też dzieci, które mają zachwiany system nauczania. Mają problem rodzice, bo materiał trzeba nadgonić.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy podane kwoty są kwotami brutto.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że są to kwoty brutto.
Radna Aniela Grela – zapytała, czy nauczyciele, którzy są na urlopach zdrowotnych, również otrzymują 14 pensję.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że właśnie ci nauczyciele są największymi beneficjentami.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, czy nie byłoby lepszym rozwiązaniem zatrudnienie młodych nauczycieli po studiach, którzy nie mają pracy. Ekonomicznie jest to bardziej uzasadnione, niż zatrudnianie nauczycieli, którzy dorabiają do emerytury.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że gmina jest nastawiona na zatrudnianie młodych nauczycieli, ale teraz to jest inna sytuacja. W trakcie roku szkolnego jest bardzo trudno znaleźć nauczyciela na zastępstwo na kilka miesięcy, które pozostały do końca roku szkolnego. Nauczyciel matematyki poszedł na zwolnienie zdrowotne, bo zaczęli skarżyć się na niego rodzice. Po interwencjach rodziców u dyrektora, dyrektor przeprowadził z nauczycielem rozmowę, a on w odpowiedzi poszedł na urlop dla podratowania zdrowia.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – powiedział, że jeżeli nauczyciele planują urlopy zdrowotne, to powinni wcześniej o tym poinformować, z dużym wyprzedzeniem, żeby szkoła mogła się przygotować. Przecież to nie są jakieś nagłe zachorowania. Najbardziej poszkodowane są dzieci.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że też by sobie życzył, aby tak było, ale tak niestety nie jest. Od 1 stycznia 2018 r. urlopu zdrowotnego udziela wyłącznie lekarz medycyny pracy, ale to nie znaczy, że tych zwolnieniem będzie mniej. Są takie schorzenia, według zapisów ustawy, w których powstaniu czynniki środowiska pracy lub sposób wykonywania pracy odgrywają istotną rolę, co nietrudno zastosować do pracy nauczyciela, który zawsze dostanie na podstawie takiej argumentacji zwolnienie od lekarza.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Ad. 4
a) Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 4 przedstawiono uchwałę dotyczącą zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok. Zmiana budżetu po stronie dochodów wynika ze zmiany kwoty dochodów z tytułu części oświatowej subwencji ogólnej zgodnie z pismem Ministra Finansów. Ponadto zgodnie z decyzją Wojewody Kujawsko-Pomorskiego po stronie dochodów dokonano korekty dotacji na zadania własne i zlecone. Po stronie wydatków włączono środki na zadania zlecone. Natomiast na zadania własne po stronie wydatków nie dokonano korekty, ponieważ przy uchwalaniu budżetu na 2018 r. włączono środki niezbędne do realizacji zadań własnych. W związku z rozpoczęciem samodzielnej działalności przez instytucję kultury zabezpiecza się środki w postaci dotacji dla jednostek sektora finansów publicznych. Ponadto w związku z rozstrzygnięciem konkursu związanego z zakupem samochodu z wyposażeniem dla obsługi PSZOK proponuje się włączy inwestycję do realizacji. Zgodnie z zasadami konkursu, poziom dofinansowania wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych projektu i jest realizowany w formie refundacji. Po dokonaniu powyższych zmian dochody budżetu wyniosą 28.085.510 zł a wydatki 33.290.737 zł, niedobór w wysokości 5.205.227 zł zostanie pokryty nadwyżkami z lat ubiegłych. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja zaopiniowała zmianę budżetu pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Michał Dąbrowski – zapytał, na jakiej podstawie wyliczono kwotę 300 tys. zł na działalność Gminnego Centrum Kultury w Małej Nieszawce.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zauważyła, że w budżecie zapisano kwotę 300 tys. zł na działanie GCK i 100 tys. zł na działanie GBP. Czy te kwoty obejmują wydatki osobowe i utrzymanie obiektu.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zastanawiał się, czyta kwota będzie wystarczająca.
Radna Aniela Grela – zapytała, czy w tej kwocie są przewidziane środki na organizację imprez.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że czas pokaże, czy trzeba będzie zwiększyć tą kwotę. Dyrektor przygotuje plan przedsięwzięć do realizacji. Obecnie zaplanowane środki obejmują fundusz płac (dyrektor – 1 etat, instruktor – ¾ etatu, księgowa ½ etatu), koszty zespołów wokalnych, kurs tańca, warsztaty plastyczne, zajęcia w czasie wakacji, kurs brydża, kółko teatralne, festyny, przegląd zespołów seniorów. Dyrektor przedłoży plan finansowy, na podstawie planowanych przedsięwzięć. Biblioteka będzie funkcjonować samodzielnie.
Radny Krzysztof Czarnecki – pogratulował p. Urszuli Runowskiej, że podjęła się odpowiedzialnej roli, jaką jest funkcja dyrektora GCK i zapewnił, że może liczyć na wsparcie i pomoc.
Dyrektor GCK Urszula Runowska – powiedziała, że otrzymała propozycję objęcia stanowiska dyrektora GCK od p. Wójta i przyjęła ją, obejmie stanowisko z dn. 1 marca. Ma rok na wykazanie się, że jest odpowiednią osobą na tym stanowisku. Kocha kulturę, ma bardzo wiele pomysłów. Ze względu na ograniczenia lokalowe nie da się prowadzić zbyt dużej ilości zajęć. Przedstawiła wójtowi koncepcję rozwoju GCK. Będzie wsłuchana w potrzeby mieszkańców, tak, aby chętnie przychodzili na zajęcia, które będą ich interesować. Będzie gospodarowała środkami, które otrzymała, w sposób racjonalny i ma zamiast pozyskiwać środki zewnętrzne. Przyznane środki są małe, gdyż dużą część oferty będą stanowiły bezpłatne zajęcia. Największymi beneficjentami będą dzieci i renciści, ale chce też przyciągnąć ciekawą ofertą mieszkańców w średnim wieku. Gmina nie jest w stanie konkurować z ofertą kulturalną Torunia, nie sprowadzi gwiazd wielkiego formatu, ale może zaproponować np. zajęcia brydża, które połączą i młodych i starszych i osoby w średnim wieku. Są to zajęcia bardzo rozwojowe, zapobiegające demencji u starszych ludzi. Młodzi, korzystający na co dzień z elektronicznych kanałów komunikacyjnych, mają okazję czegoś się nauczyć i mają możliwość bezpośredniego kontaktu i rozmowy. Są plany poprowadzenia warsztatów teatralnych dla dzieci. Ma zamiar spotkać się z dyrektorami szkół, aby nie powielać zajęć oferowanych przez szkołę. Zajęcia w GCK mogłyby być też przedłużeniem szkolnych kółek recytatorskich i dramatycznych. Jej ambicją i zamierzeniem jest rozwój kultury na terenie gminy. Jeżeli ludzie zaczynają interesować się kulturą, to znaczy, że inne potrzeby mają już zaspokojone. Mieszkańcy mogą mieć czas dla siebie, czas dla swoich zainteresowań. Ze swojej strony przygotuje plan finansowy na 2018 rok i program działania. Wyraziła przekonanie, że sprosta zadaniu.
Radny Michał Dąbrowski – stwierdził, że jest nadzieja, iż coś zacznie się dziać na terenie gminy w sferze kultury. Zapytał, czy te 300 tys. to są środki dokładane do innych środków już wcześniej zapisanych w budżecie na działania kulturalne.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie da się planować działalności kulturalnej, bez planowania wynagrodzenia dla pracowników kultury. Czas pokaże, czy założone środki będą wystarczające. Tak jak powiedziała dyrektor, gmina nie ma możliwości konkurowania z ofertą Torunia, organizującego drogie imprezy. Chodzi głównie o zaopiekowanie się najmłodszymi i najstarszymi mieszkańcami, aby mieli zajęcia na miejscu. Prowadzone są rozmowy w sprawie uruchomienia szkoły muzycznej, od września dopełnieniem mogłaby być orkiestra, która uświetniałaby gminne imprezy. Pewne rzeczy będą korygowanie na bieżąco, bo jeżeli nie będzie zainteresowania jakimiś zajęciami, to na ich miejsce pojawi się nowa propozycja. Stopniowo budynek zacznie tętnić życiem.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że uczestniczyła w remoncie budynku. Obecnie bolączką jest stan parkietu w sali widowiskowej. Należałoby go wycyklinować i polakierować, bo będzie bardzo eksploatowany, biorąc pod uwagę wszystkie planowane zajęcia.
Dyrektor GCK Urszula Runowska – powiedziała, że w tym roku nie przewidziała środków na ten cel. Rozmawiała z instruktorką tańca, która stwierdziła, że parkiet jeszcze się nadaje.
Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – stwierdził, że mieszkańcy Brzozy byliby zainteresowani zajęciami w GCK, np. grą w brydża. Trzeba ustalić harmonogram spotkań, a sołtysi rozpropagują te informacje, bo mają z mieszkańcami najbliższy kontakt.
Dyrektor GCK Urszula Runowska – opowiedziała, że GCK będzie starało się dotrzeć do mieszkańców z informacją o ofercie, w tej chwili najbardziej popularną formą są media społecznościowe, ale starsi z nich nie korzystają, więc przyda się pomoc sołtysów w rozpropagowaniu informacji. Statut GCK przewiduje powołanie organu doradczego, więc oczekuje inicjatywy mieszkańców i sołtysów, aby zapewnić kontakty i przekazać oczekiwania mieszkańców. Powstanie strona internetowa i strona na Facebooku, więc prosiła o zaglądanie i rozpowszechnianie zamieszczanych tam informacji. Gmina ma ustawowy obowiązek dbania o potrzeby kulturalne mieszkańców jako zadania własnego i chciałaby, żeby organizowane zajęcia wychodziły naprzeciw ich oczekiwaniom i zainteresowaniom.
Przewodniczący Rady – wyraził nadzieję, że KZOKiS włączy się w działania GCK.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXVIII/195/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 28 lutego 2018 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

b) Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy Regulaminu budżetu obywatelskiego na rok 2019. Zgodnie z zapisem projektu uchwały traci moc uchwała nr XXVI/137/2017 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 1 marca 2017 r. w sprawie budżetu partycypacyjnego w Gminie Wielka Nieszawka na rok 2018. Do regulaminu wprowadzono zaproponowane przez radnych poprawki. Ponadto poprosił o zmianę datę z 21 na 31 lipca 2018 r. w § 10 ust. 7. W budżecie gminy na 2019 rok planuje się przeznaczyć na realizację budżetu obywatelskiego środki finansowe do wysokości 160.000 zł. Zaproponowana w uchwale kwota odpowiada ustawowemu limitowi 0,5 % wydatków budżetu gminy wskazanych w ostatnim sprawozdaniu budżetowym. W związku z tym, że kwota jest mała, na posiedzeniach komisji padła propozycja, aby zastanowić się nad zrezygnowaniem z puli lokalnej na rzecz puli ogólno gminnej, w ramach której można zrealizować zadania służące mieszkańcom całej Gminy. Jeżeli są pytania, odpowie na nie.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Statutowo-Regulaminowej o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Agnieszka Wrzesińska – poinformowała, że komisja w dn. 27 lutego zaopiniowała regulamin pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że zapis § 13 zamyka możliwość korekty wniosku przez wnioskodawcę, ponieważ wniosek może być korygowany nie więcej niż 1 raz, a w § 11 jest mowa o modyfikacji projektu na etapie oceny formalnej przez Wójta przy pomocy właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych Urzędu Gminy.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zapis jest prawidłowy, bo nie ma potrzeby, aby wnioskodawca wezwany w trybie § 12 do modyfikacji wniosku, poprawiał go więcej niż 1 raz.
Radny Michał Dąbrowski – stwierdził, że rzeczywiście jest jakieś niedociągnięcie. Jeżeli koszty realizacji projektu zostaną urealnione w procesie weryfikacji zgłoszonych projektów i okaże się, że są wyższe, zamyka się wnioskodawcy drogę do zmiany zakresu rzeczowego projektu.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zgłaszający projekt powinien oszacować zakładany koszt jego realizacji. Gmina wychodzi naprzeciw, zapisując w regulaminie możliwość korekty wniosku przez wnioskodawcę, bo priorytetem jest realizowanie zgłaszanych zadań, a nie ich nierealizowanie. W razie stwierdzenia, że wniosek nie zawiera informacji potrzebnych do analizy projektu lub realizacja zgłoszonego projektu przekracza pulę środków, zawiadamia się wnioskodawcę o konieczności dokonania uzupełnień lub modyfikacji zakresu rzeczowego projektu.
Radna Małgorzata Kopańska-Mizeria – stwierdziła, że § 13 odsyła do § 10 ust. 7, w którym mowa jest o tym, że projektodawca jest wzywany do usunięcia braków, ale odsyła też do § 11, gdzie jest mowa o korekcie dokonywanej przez gminę, co wyklucza poprawienie wniosku przez jego wnioskodawcę, bo wniosek można poprawiać nie więcej niż 1 raz. Może trzeba by dodać słowo „lub”, co daje możliwość wyboru modyfikacji wniosku przez wnioskodawcę lub gminę.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w § 13 przywołuje się też § 12, który precyzuje, że składający ma możliwość dokonania uzupełnień lub zmiany zakresu rzeczowego projektu, czyli wnioskodawca może dokonać korekty pierwotnie złożonego projektu.
Radny Michał Dąbrowski – stwierdził, że w takim razie zabrakło w § 13 informacji, że wnioskodawca może korygować wniosek nie więcej niż 1 raz.
Wójt Kazimierz Kaczmarek
– poprosił o poprawienie § 13 przez dodanie słów „przez wnioskodawcę”. Po zmianie zapis § 13 będzie brzmiał: „Wniosek może być korygowany przez wnioskodawcę nie więcej niż 1 raz, z zastrzeżeniem, iż korektą jest poprawienie wniosku na podstawie § 10 ust. 7, § 11 lub § 12.” W każdym z wymienionych w tym paragrafie przypadków istnieje możliwość korekty pierwotnego wniosku.
Radny Michał Dąbrowski – powiedział, że w § 12 brakuje informacji, do kiedy wnioskodawca będzie poinformowany o konieczności dokonania korekty, jest informacja, że ma 5 dni roboczych na dokonanie korekty od momentu zawiadomienia o brakach we wniosku. Czy będzie powiadomiony do daty podanej w § 6 pkt. 1 ust. 3.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w § 6 podane są wszystkie etapy realizacji budżetu obywatelskiego. Do 10 września, kiedy upływa termin weryfikacji i opiniowania formalno-finansowego i merytorycznego zgłoszonych projektów, wnioskodawca zostanie poinformowany o konieczności korekty swojego wniosku. Będzie miał na to czas do 20 września, kiedy rozpocznie się głosowanie.
Radna Małgorzata Kopańska-Mizeria – zapytała, skąd się mogą brać oszczędności na realizację niezakwalifikowanych projektów, o których mowa w regulaminie, skoro projekty mają być urealnione i przyjęte do wysokości znajdujących się w budżecie obywatelskim środków.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że za wybrane do realizacji (zakwalifikowane) uznaje się projekty, które uzyskały największą liczbę głosów jednak nie mniej niż 30 głosów – z wyjątkiem sołectwa Brzoza, aż do wyczerpania puli środków przeznaczonych na budżet obywatelski dla projektów w poszczególnych wsiach oraz dla projektów ogólno gminnych. Niezakwalifikowane projekty, to te, które otrzymały wymaganą minimalną ilość głosów, ale mniej niż pozostałe. Tworzy się listę projektów według ilości otrzymanych głosów. Jeżeli po ogłoszeniu przetargów na realizację przyjętych zadań okaże się, że powstaną oszczędności, w następnej kolejności będą realizowane kolejne projekty z listy.
Radna Małgorzata Kopańska-Mizeria – zapytała, dlaczego zmieniono wiek mieszkańców, którzy mogą składać wnioski i głosować, z 16 na 18 lat. Z czego to wynika, jeżeli nie z przepisów, to zamyka to drogę młodym ludziom do decydowania.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie wynika to z przepisów, ale z doświadczeń z poprzednich lat. Młodzi nie włączali się do budżetu partycypacyjnego. Oczywiście można nanieść wszelkie proponowane poprawki do regulaminu, żeby maksymalnie wykorzystać środki budżetu obywatelskiego i zachęcić mieszkańców do aktywności obywatelskiej.
Radna Małgorzata Kopańska-Mizeria – zauważyła, że w regulaminie pojawiają się dwa terminy „oszacowanie” i „kosztorys”, które nie są tożsame. Trudno zinterpretować, którą formułę wybrać. Czy nie powinno to być inaczej sformułowane, bo wprowadza w błąd.
Radca prawny Beata Romanowska – stwierdziła, że nie sądzi, że wprowadza to w błąd. Chodziło o to, żeby nie narzucać mieszkańcom określonej formuły. Jakby napisano tylko „kosztorys”, to można by zrozumieć, że trzeba przedstawić kosztorys inwestorski, a chodzi o wycenę wartości, dokonaną z należytą starannością i przewidzenie wszystkich wydatków związanych z realizacją zadania.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że w regulaminie nie ma informacji o sprawozdaniu z realizacji budżetu obywatelskiego.
Radca prawny Beata Romanowska – odpowiedziała, że gmina prowadzi konsultacje z mieszkańcami co do wydatkowania środków w ramach budżetu obywatelskiego, więc wiadomo jakie zadania w ramach budżetu zostaną zrealizowane, bo zostały one przegłosowane przez mieszkańców. Informacje o kosztach realizacji przyjętych projektów są wykazane w rocznym sprawozdaniu z wykonania budżetu, więc nie widzi potrzeby sporządzania osobnego sprawozdania.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – stwierdził, że znana jest ogólnie kwota przeznaczona w danym roku na budżet obywatelski, ale czasami są zmiany, bo środki zaplanowane na dane zadanie okazują się niewystarczające, bo np. wzrosną ceny, i wójt dokłada pieniądze z budżetu gminy. Gdyby było takie sprawozdanie z realnymi kosztami realizacji zadania, to w przyszłości można by na nim bazować, przygotowując wnioski, żeby uniknąć błędów z oszacowaniem projektów.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – nawiązując do dyskusji o użycie terminologii, stwierdziła, że zamiast „oszacowanie”/”kosztorys”, można użyć sformułowania „kosztorys szacunkowy”, tak jak jest to określone w Formularzu zgłoszenia projektu.
Radca prawny Beata Romanowska – odpowiedziała, że każda uchwała jest dla ludzi, dla jednych jest bardziej czytelna, dla innych mniej, to zależy od odbiorcy, dlatego można to zmienić.
Radny Michał Dąbrowski – stwierdził, że odbiorca ma mieć komfort czytania, dlatego terminologia w regulaminie powinna być jednolita, czyli powinno użyć się sformułowania „kosztorys szacunkowy”. Podobnie występują w regulaminie takie terminy jak: modyfikacja, zmiana, korekta projektu. Sprawozdanie z realizacji byłoby uzasadnione, ponieważ czasami w jednej procedurze przetargowej zadania są łączone. Paragraf 28 zaspakaja potrzebę związaną z odstąpieniem od realizacji projektu, w przypadku okoliczności, których nie dało się przewidzieć na etapie weryfikacji projektu, np. wzrost kosztów realizacji zdania, o którym to czynniku wspominał radny Wyrzykowski.
Radca prawny Beata Romanowska – powiedziała, że jeżeli chodzi o sprawozdanie, to przecież wnioskodawca będzie wiedział, czy jego projekt został przyjęty i zrealizowany, czy nie, więc jest to niepotrzebne powielanie informacji i angażowanie czasu. Jeżeli chodzi o wymienione terminy: modyfikacja, zmiana, korekta, to są to dopuszczalne synonimy i mogą występować w regulaminie wymiennie.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – zapytał, czy w nawiązaniu do § 9 „Zgłaszający projekt powinien określić zakładany koszt realizacji projektu według własnego kosztorysu szacunkowego”, wnioskodawca będzie mógł liczyć na pomoc urzędnika w ustaleniu wszystkich składowych kosztów realizacji zadania, o których wnioskodawca może nie wiedzieć, tak, aby projekt był dobrze oszacowany i nie został odrzucony.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że po weryfikacji wniosku pod kątem finansowym, wnioskodawca zostanie poinformowany o konieczności urealnienia kosztów i realny kosztorys szacunkowy zostanie wspólnie opracowany z uwzględnieniem wszystkich składników i etapów realizacji projektu. Tak to zostało zapisane w regulaminie. Celem nadrzędnym jest realizacja projektów a nie ich odrzucanie.
Radna Aniela Grela – poparła propozycję, aby obniżyć do 16 lat wieku mieszkańców uprawnionych do udziału w budżecie obywatelskim. Można propagować ideę budżetu w szkołach, aby zainteresować młodzież czynnym udziałem w tym przedsięwzięciu. Zapytała, jak wygląda podział środków na poszczególne sołectwa i na pulę ogólno gminną.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że pula na realizację projektów ogólno gminnych wynosi 50 % (80 tys. zł) i na projekty lokalne 50 % (80 tys. zł), z czego 50 % puli dzieli się w równych częściach pomiędzy wszystkie wsie i 50 % proporcjonalnie do liczby ich mieszkańców, ustalonej według stanu na dzień 1 stycznia roku, w którym obliczana jest pula. W związku z tym, że po podziale puli lokalnej na każde sołectwo przypada mała kwota, proponował na posiedzeniach komisji, aby zastanowić się nad rezygnacją z puli lokalnej na rzecz ogólno gminnej i zrealizować zadania służące ogółowi mieszkańców gminy. Następnie zaproponował zmianę w regulaminie dotyczącą wieku mieszkańców mogących składać wnioski, popierać projekt i głosować na wybrane projekty, z 18 na 16 lat oraz zmianę użytej terminologii oszacowanie (kosztorys) na kosztorys szacunkowy. Poprosił radnych o naniesienie tych poprawek.
Radny Michał Dąbrowski – zauważył, że w Toruniu są wyznaczone dwa terminy konsultacyjne, kiedy można przyjść i skonsultować swój projekt przed jego złożeniem.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że też istnieje taka możliwość, aby przed zgłoszeniem projektu jego wnioskodawca przyszedł do Urzędy Gminy w celu weryfikacji przyjętych przez niego szacunkowych kosztów realizacji zadania. Chodzi przecież o to, żeby projekty zrealizować.
Radca prawny Beata Romanowska – stwierdziła, że okres na składanie wniosków jest bardzo długi, od marca do lipca. Jest to wystarczająco długi czas, aby zastanowić się, jaki projekt zgłosić do realizacji i przyjść do Urzędu Gminy, aby pracownik merytoryczny skonsultował przymiarki kosztowe.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – stwierdziła, że przecież w regulaminie w § 10 pkt 4 jest zapis o weryfikacji kosztów projektu. Jeżeli sołtys czegoś nie uwzględni, to jego kosztorys szacunkowy zostanie urealniony pod kątem sprawdzenia czy w kosztorysie uwzględnił wszystkie składniki i etapy realizacji projektu. To stanowi gwarancję, że wnioskodawca nie zostanie pozostawiony sam sobie i zostanie wezwany do uzupełnienia wniosku.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – dodał, że właśnie taki jest cel, aby udzielić pomocy przy konstruowaniu budżetu zgłoszonego zadania, tak, aby zostało ono przyjęte do realizacji.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – poinformowała, że w ubiegłym roku złożyła wniosek do budżetu partycypacyjnego. Był taki sam zapis w regulaminie o możliwości korekty wniosku w ciągu 5 dni roboczych po potrzymaniu zawiadomienia o brakach we wniosku. Nie otrzymała żadnego powiadomienia od komisji weryfikacyjnej. Po fakcie dokonanym dowiedziała się, które projekty przeszły, a które zostały odrzucone. Prosi w związku z tym, aby zapisy regulaminu były przez komisję przestrzegane. Poza tym w komisji nie powinny być tylko osoby będące pracownikami gminy, ale żeby współodpowiedzialność ponosili również radni powołani do komisji, prezentujący nie koniecznie ten sam punkt widzenia. Jeżeli chodzi o działania sprawozdawcze, trzy razy z rzędu składała wnioski do budżetu obywatelskiego powiatu toruńskiego, i począwszy od pierwszej edycji musiała przygotować sprawozdanie z realizacji zadania, nie tylko opisowe, ale fotograficzne i podsumowujące, z pełnym kosztorysem. Miała też obowiązek informowania mieszkańców o organizowanych imprezach (dwukrotnie warsztaty kulinarne) i po zakończeniu realizacji zadania musiała podać w sprawozdaniu ilość uczestników zorganizowanych imprez. Jest to bardzo duży nakład pracy dla wnioskodawcy. Gminna powinna przynajmniej pomóc zweryfikować projekt pod względem finansowym.
Jako wnioskodawca projektu oświetlenia ul. Bydgoskiej, zrealizowanego w ubiegłym roku, nie jest zadowolona z realizacji zadania. Oświetlenie nie zostało dociągnięte do końca, brakuje przynajmniej 1 lampy.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając sołtys, powiedział, że p. Jacek Mularz wyraźnie wytłumaczył jej, iż stan prawny na to nie zezwalał. Gmina nie może stawiać lamp na drodze krajowej należącej do GDDKiA. Trzeba bazować na faktach.
Radna Małgorzata Kopańska-Mizeria – wyraziła nadzieję, że jeżeli będą realizowane w ramach budżetu obywatelskiego jakieś projekty „miękkie”, gmina będzie egzekwowała od wnioskodawców sprawozdania z przebiegu wydarzenia (opis, liczba uczestników).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w ramach budżetu obywatelskiego nie realizowano projektów miękkich. Są one realizowane w ramach funduszu sołeckiego.
Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – stwierdził, że bardzo ważne jest, aby wnioski były realne i zweryfikowane przez kompetentne osoby, tak, aby można je było realizować.
Radca prawny Beata Romanowska – przypomniała, że aby projekt mógł być realizowany, musi spełniać jeszcze jeden warunek – musi służyć realizacji zadań gminy.
Radny Michał Dąbrowski – zaproponował, aby zastanowić się nad połączeniem budżetu obywatelskiego z funduszem sołeckim, aby można zrealizować jakieś zadanie ze wspólnych środków. Czasami jest tak, że tych środków z jednego źródła jest za mało.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – poinformowała, że właśnie na tej zasadzie połączenia środków został zrealizowany projekt na ul. Rzemieślniczej.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXVIII/196/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 28 lutego 2018 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego na rok 2019 w brzmieniu jak na druku nr 5 z naniesionymi poprawkami – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

d)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy zmiany Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Wielka Nieszawka. W uchwale Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie zatwierdzenia listy ocenianych projektów w ramach RPO WKP Osi priorytetowej 3 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie dla Działania 3.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, projekt pn. „Wspieranie wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych w Gminie Wielka Nieszawka” został zatwierdzony i umieszczony na liście projektów wskazanych do wsparcia. W celu zwarcia umowy o dofinansowanie projektu niezbędne jest okazanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej, z którego wynika zgodność zakresu rzeczowego projektu ujętego we wniosku o dofinansowanie z zapisami PGN poprzez ujęcie nazwy zadania inwestycyjnego tożsamej z tytułem projektu. Ze względu na fakt braku identycznej nazwy projektu w treści PGN niezbędne jest wskazanie zadań poprzez dodanie załącznika pt. Wykaz planowanych przedsięwzięć, w którym zostaną ujęte wprost nazwy projektów wpływających na niskoemisyjność. W związku z tym w uchwale nr XXI/116/2016 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie przyjęcia „Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Wielka Nieszawka wprowadza się następujące zmiany: dodaje się załącznik nr 3 pt.: „Wykaz planowanych przedsięwzięć” w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały. Wpisuje się następujące przedsięwzięcia: wspieranie wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych; wdrażanie programu Ekopiec; poprawa bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców oraz wsparcie niskoemisyjnego transportu drogowego poprzez wybudowanie dróg dla rowerów Toruń – Mała Nieszawka – Wielka Nieszawka w ciągu drogi wojewódzkiej nr 273; rozbudowa drogi gminnej nr 100917C ul. Ogrodowej i nr 100913C ul. Kolejowej poprzez budowę ciągu pieszo-rowerowego w Cierpicach.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, jakiego rodzaju wsparcia dotyczy program Ekopiec.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że gmina otrzymała dofinansowanie w wysokości 20 tys. zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu na wymianę źródeł ciepła zasilanych paliwami stałymi. Każdy mieszkaniec spełniający warunki może ubiegać się o dofinansowanie w wysokości 4 tys. zł na wymianę pieca. Regulamin udzielania wsparcia zostanie przedstawiony na następnej sesji.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – stwierdził, że należałoby również prowadzić wśród mieszkańców działania edukacyjne, w jaki sposób powinni palić w piecach, np. w postaci ulotek na festynach.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że wielu mieszkańców składa propozycję odnośnie ścieżki rowerowej, żeby chodnik, jadąc od Torunia znajdujący się po lewej stronie ulicy, zamienić na ścieżkę rowerową, a chodnik przenieść na prawą stronę, bo na chodnik potrzeba mniej miejsca. Zaoszczędziłoby to przejmowania zbyt wielu gruntów od mieszkańców, którzy nie musieliby przenosić płotów i wycinać rosnących na granicach działek drzew.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że przekazał projektantowi uwagi zgłoszone przez mieszkańców co do przebiegu ścieżki rowerowej, gdyż gmina nie jest decydentem w tej sprawie. Przez dwa lata prowadził rozmowy w zarządem ZiT, żeby otrzymać środki na budowę przedszkola i ścieżki rowerowej. Pieniądze były dziełowe według liczby mieszkańców, a gmina Wielka Nieszawka jest najmniejszą pod tym względem gminą i przysługiwało jej bardzo mało środków. Pieniądze na te 2 cele oddał ze swojej puli prezydent Torunia. Rolą samorządów jest, aby doprowadzić do wybudowania ścieżki, gdyż w 2020 r. trzeba ostatecznie rozliczyć przyznane środki. Jeżeli nie dojdzie do wybudowania ścieżki do tego czasu, to pieniądze przepadną. Na fragmencie, który będzie budowany przez gminę od ul. Ogrodowej, teren jest przygotowany pod inwestycję, drzewa są wycięte, zostanie ogłoszony przetarg, tak, żeby do września ścieżka została wybudowana. Po powstaniu ścieżki ze środków ZiT trzeba będzie udowodnić, że jej wybudowanie spowoduje spadek poruszających się po u. Toruńskiej samochodów i zwiększenie liczby osób korzystających z rowerów. O zmianie strony, po której miałaby powstać ścieżka, to nie gmina decyduje. Poza tym po lewej stronie drogi w Małej Nieszawce, gdzie jest gęsta zabudowa, jest dużo złączy energetycznych, które trzeba by przebudować, starych studni wodociągowych, każdy z mieszkańców ma zaraz przy płocie w ogródku studnię wodomierzową, również trzeba by przestawiać płoty, zarówno po lewej jak i prawej stronie ul. Toruńskiej. Pomijając fakt, że gmina wybudowała chodnik za duże pieniądze, każdy, każdy, kto budował dom, wie jak długo się czeka na warunki budowy przyłączy, poza tym ktoś musiałby zapłacić za przełożenie chodnika i przyłączy. Do tej pory nie wiadomo, jak będzie wyglądał wykup gruntów, niewykluczone, że Urząd Marszałkowski będzie próbował scedować to na gminę, a mowa tu o bardzo dużych kwotach. Trzeba, aby samorządowcy i mieszkańcy mówili jednym głosem, żeby nie podsycać atmosfery, już i tak zaognionej przez brak przygotowania merytorycznego projektanta i przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego, którzy przybyli na spotkanie z mieszkańcami, bo inaczej nie da się tego projektu zrealizować.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy wójt nie obawia się, że gmina straci te pieniądze, jeżeli nie uda się wybudować ścieżki rowerowej.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – podkreślił, że są to środki przeznaczone na ścieżkę rowerową i nie da się ich przeznaczyć na inny cel, dlatego wszyscy powinni dołożyć wszelkich starań, aby nie doszło do utraty tych środków. Radni powinni również tłumaczyć mieszkańcom, jaki jest cel tej inwestycji, bo nie wszyscy rozumieją do końca ideę całego przedsięwzięcia. A przecież chodzi o bardzo ważną kwestię, kwestię poprawy bezpieczeństwa i ograniczenia liczby poruszających się pojazdów oraz większą możliwość korzystania z rowerów. Projekt powinien zakłada bezpośredni wyjazd z każdej podporządkowanej ulicy, wyjazd z każdej posesji na ścieżkę rowerową, a takiego projektu projektant nie przedstawił. Ten, który przedstawił, jest zupełnie nieczytelny. Gmina będzie pilnowała, żeby projekt został właściwie zrealizowany.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, kiedy odbędzie się następne spotkanie w tej sprawie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że jak tylko termin zostanie ustalony, mieszkańcy otrzymają stosowną informację.
Radny Michał Dąbrowski – potwierdził, że najważniejsze jest mówienie jednym głosem w sprawie ścieżki rowerowej, jako mieszkańcy i samorządowcy. Rzeczywiście za bardzo duże pieniądze został wybudowany przez gminę chodnik. Nie sprzyja on jednak poruszaniu się po nim rowerów, bo jest na nim szereg pagórków. Obecnie jest w stanie niezadawalającym, ma 20 lat i trzeba by było coś z nim zrobić. Budowanie ścieżki rowerowej po północnej stronie, gdzie jest Dino i szkoła, nie poprawi bezpieczeństwa, ale je pogorszy. Gdyby po lewej stronie powstał ciąg rowerowo-pieszy, można by go o wiele szerzej wykorzystać, np. do jazdy na rolkach. Koncepcję trzeba by w zupełnie inny sposób przemyśleć, niż zostało to przedstawione przez projektantów. Skoro głosy mieszkańców są bardzo różne na ten temat, może warto usiąść i porozmawiać, żeby wypracować wspólną koncepcję. Teraz każdy ma swoją indywidualną, kłócącą się z innymi punktami widzenia.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXVIII/197/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 28 stycznia 2018 r. zmieniającą uchwałę dotyczącą przyjęcia „Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Wielka Nieszawka” w brzmieniu jak na druku nr 6 – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Przewodniczący Rady ogłosił 10-minutową przerwę.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 7
Przewodniczący Rady
oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
a) Przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz
– poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 26 lutego opiniowała materiały na sesję i przygotowała sprawozdanie z działalności komisji za 2017 rok.
b) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela
poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 26 lutego 2018 r. opiniowała materiały na sesję.
c) Przewodnicząca Komisji
Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska – poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 27 lutego opiniowała regulamin budżetu obywatelskiego.
d) Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria
poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 27 lutego opiniowała zmianę budżetu gminy na 2018 rok.

Ad. 8
Przewodniczący
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XXXVII sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 31 grudnia 2018 r.
(wyszła radna Agnieszka Wrzesińska)

Ad. 9
Radna Elżbieta Tota
– powiedziała, że na terenie gminy Wielka Nieszawka istnieją grupy wsparcia dla osób uzależnionych i ich rodzin, ale takie wsparcie potrzebnej jest też innym rodzinom, gdzie są przypadki ciężkich chorób. Jedni radzą sobie lepiej, drudzy gorzej, ale wszyscy potrzebują i pomocy i wsparcia. Spotkała się w tej sprawie z pracownikiem GOPS, p. Szczupłowską, która również widzi taką potrzebę. W punkcie konsultacyjnym zatrudniony jest terapeuta do spraw uzależnień, ale potrzebny też jest psycholog, i dla osób uzależnionych i dla drugiej grupy. Można przewidzieć 2 godziny konsultacji w tygodniu: 1 godzina byłaby opłacana z programu alkoholowego, a na drugą trzeba by znaleźć pieniądze w budżecie gminy. Druga sprawa, w Cierpicach stoi drogowskaz przy ul. Kolejowej, wskazujący drogę do nieistniejącej już stacji, trzeba go przesunąć w miejsce, gdzie jest nowy przystanek kolejowy. Zapytała, czyją własnością jest suszarnia w Cierpiszewie vis-a-vis bloków, gdyż budynek się wali i nie wygląda estetycznie.
(wyszła radna Anna Kamińska-Kumorek)
Radna Aniela Grela – odpowiadając na pytanie o psychologa, powiedziała, że gmina w porozumieniu z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Toruniu może nawiązać współpracę i korzystać z mobilnych porad psychologicznych. Jeżeli będzie taka potrzeba, GOPS może wystąpić o udzielanie pomocy na terenie gminy.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – sprostował, że pomoc psychologa z PCPR udzielana jest przy jednorazowym zdarzeniu. Nie jest to pomoc na stałe.
Radna Elżbieta Tota – powiedziała, że zależy jej, aby taka pomoc była dostępna, bo nie każdy potrafi poradzić sobie z trudnymi dla niego problemami.
Radna Aniela Grela – zapytała, czy jest jakaś koncepcja na zapewnienie dowozu dzieci do szkoły i na basen, ze względu na dużą awaryjność gminnego autobusu. Czy jest pomysł na zakup, czy na wynajem.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy jest coś wiadomo na temat powstania Biedronki na terenie gminy, jeżeli tak, to w jakim miejscu powstanie.
Radny Michał Dąbrowski – poruszył następujące kwestie:
- na terenie gminy zainstalowano system monitorowania zanieczyszczeń powietrza. W Polsce normy dla pyłów drobnych PM10 są ustalone na trzech poziomach: poziom dopuszczalny 50 µg/m3 (dobowy), poziom informowania 200 µg/m3 (dobowy), poziom alarmowy 300 µg/m3 (dobowy). Normy mówią o sprawdzaniu średniodobowych wskaźników, a na stronie gminnej Systemu Obserwacji Zanieczyszczenia Powietrza są wskaźniki chwilowe i średniogodzinne, brak jest jednoznacznych informacji, czy progi dobowe zostały przekroczone, czy nie. Poza tym przydałby się na stałe odnośnik (przycisk) na głównej stronie internetowej, przekierowujący na stronę obserwacji,
- jeżeli chodzi o ciśnienie w sieci wodociągowej, wybudowano nową linię wodociągową w Cierpicach, która miała zapewnić stabilność ciśnienia w gminnej sieci wodociągowej, tymczasem w Małej Nieszawce ciśnienie spadło w drastyczny sposób. Kiedy gaszono pożar w Małej Nieszawce, strażacy jeździli do hydrantu przy Olendrze,
- na ul. Kanałowej jako utwardzenie terenu wysypano śmieci, skąd te śmieci się tam wzięły.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – poruszył następujące kwestie:
- czy są jakieś nowe informacje i plany budowy Centrum Obsługi Mieszkańców i Centrum Społeczno-Kulturalnego w Wielkiej Nieszawce,
- czy jest jakieś rozwiązanie dotyczące awaryjnego autobusu,
- przy szkole w Małej Nieszawce jest dziura w jezdni,
- czy są jakieś plany dotyczące zagospodarowania terenu za Olendrem,
- na jakim etapie jest projekt rozbudowy oczyszczalni ścieków,
- budynek piekarni i willa na ul. Leśnej są w bardzo złym stanie technicznym, bawi się tam młodzież, czy można zobligować właściciela do ogrodzenia terenu,
- prosił o przegląd znaków drogowych na terenie gminy, bo wiele znaków jest niepotrzebnych.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – poinformował, że rozmawiał z zastępcą nadleśniczego p. Falkowskim na temat rozbiórki niszczejącej suszarni. Częściowo teren należy do osób prywatnych, które przebywają za granicą, częściowo do nadleśnictwa. Nadleśnictwo nie może rozebrać nieswojej własności.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na poruszone kwestie, odpowiedział, że:
- grupa wsparcia dla rodzin z problemami z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, o której była mowa, jest to mobilna grupa działająca w nagłych przypadkach: pożaru, wypadków samochodowych, na wezwanie GOPS-u; jeżeli chodzi o stały dyżur psychologa raz w tygodniu przekaże sprawę gminnej komisji alkoholowej do rozpatrzenia,
- zwróci uwagę zarządowi dróg wojewódzkich na znak kierujący do nieistniejącej stacji kolejowej,
- w ubiegłym roku wystąpił do powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, żeby zajął się sprawą suszarni. Rzeczywiście tak jest, że współwłaścicielami są nadleśnictwo i osoby prywatne. PINB wydał decyzję w tej sprawie i nadleśnictwo przystąpiło do opracowania dokumentacji rozbiórki tego budynku,
- jeżeli chodzi o autobus, jeździ od 1999 r., nie powinno być awarii, miał wymieniane różne części, w tym sprzęgło, autobus zostanie poddany ekspertyzie i zdiagnozowany, aby podjąć decyzję. W tej chwili jeździ wynajęty autobus,
- jeżeli chodzi o Biedronkę, gmina nie wydaje pozwolenia na budowę. Firma doszła do porozumienia z właścicielem terenu, na którym miałby powstać sklep, i wystąpiła o wydanie warunków przyłącza wodno-kanalizacyjnego, sklep ma powstać obok ul. Baśniowej w Wielkiej Nieszawce,
- jeżeli chodzi o system monitorowania zanieczyszczeń powietrza, są dwa wskazania: w systemie godzinowym i średniodobowym, z tym, że ten drugi wynik pojawia się z pewnym opóźnieniem. Na stronie głównej gminy pojawi się przycisk odsyłający do strony monitoringu zanieczyszczeń powietrza. Jedna ze skrzynek monitorujących została zainstalowana na ul. Toruńskiej w Małej Nieszawce, żeby sprawdzić, czy różne natężenie ruchu pojazdów w ciągu dnia i w nocy ma wpływ, a w rzeczywistości czujnik odzwierciedla duże zadymienie pochodzące z osiedla, bo w nocy jest minimalny ruch na ul. Toruńskiej; podobnie czujnik na ul. Narcyzowej znajdujący się w centrum osiedla mieszkaniowego wskazuje duże zanieczyszczenie powietrza. Po jakimś czasie czujniki zostaną przeniesione w inne miejsca w okresie zimowym, aby mieć pełny obraz jakości powietrza na terenie całej gminy. Jeżeli są jakieś propozycje miejsc instalacji, to prosi o ich wskazanie. Czujniki smogu są jednym z elementów edukacji, bo pokazują, jaka jest jakość powietrza, każdy może zobaczyć, jak wygląda sytuacja na jego osiedlu. Oczywiście można też przygotować drukowane materiały edukacyjne. Gmina Wielka Nieszawka jest jedyną gminą wiejską, która ten system zamontowała. Pojawiła się nawet telewizja TVN, żeby przeprowadzić wywiad i nagrać materiał. Firma, która montowała czujniki, na co dzień współpracuje z WFŚiGW, jest doświadczoną firmą i będzie mogła pomóc w analizie zebranych przez okres 1 roku,
(wyszła radna Małgorzata Kopańska-Mizeria)
- jeżeli chodzi o śmieci na ul. Kanałowej, fragment z kostki brukowej jest własnością gminy, natomiast drugi fragment to własność prywatna, przy której złożono kilka tysięcy ton kamieni, gruzu i ziemi. Nasypanie tej wielkiej hałdy spowodowało, że pojawiła się wielka kałuża, nie było dojazdu po posesji i właścicielka posesji zwróciła się do gminy z prośbą o pomoc. Gminnym sprzętem rozgarnięto część hałdy, należącej do mieszkanki, aby zasypać nierówności. Jeśli są tam śmieci, poprosi właścicielkę, aby je usunęła,
- jeżeli chodzi o budowę Centrum Obsługi Mieszkańców i Centrum Społeczno-Kulturalne, ogłoszono przetarg, jest dużo wejść na stronę, ale nie wpłynęły żadne zapytania, a ci, co chcą wystartować w przetargu, przeważnie wysyłają różne zapytania do specyfikacji przetargowej. Kiedy trwał przetarg na budowę Olendra, napływało mnóstwo różnych zapytań. Ogłoszono też przetarg na budowę kanalizacji na ul. Dybowską, ale nikt się nie zgłosił. Przetargi będą ponawiane,
- jeżeli chodzi o zagospodarowanie terenu za Olendrem, doprojektowywany jest wodny plac zabaw dla dzieci, oddany jest do użytku bulodrom, będą jeszcze inne inwestycje,
- ogłoszono przetarg na rozbudowę oczyszczalni ścieków,
- gmina ustali, kto jest właścicielem nieruchomości na ul. Leśnej w Małej Nieszawce, i wystąpi do niego z wnioskiem o zabezpieczenie terenu,
- oczywiście trzeba zrobić przegląd znaków drogowych, bo jest ich za dużo, podobnie jak w całej Polsce. Trzeba zastanowić się w jakiej formule to zrobić,
- odniósł się do informacji opublikowanej na Facebooku przez radnego Wyrzykowskiego, że za gminne pieniądze w wysokości 700 tys. funduje się solary dla wybranych. Otóż ten projekt jest w połowie finansowany przez samych mieszkańców, w połowie z funduszy z Urzędu Marszałkowskiego. Gmina jest organizatorem przedsięwzięcia, ale nie wykłada ani złotówki.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – poinformował, że mieszkańcy, którzy do niego się zgłaszają, mówią, że w innych gminach z tego samego projektu można było zrealizować np. wymianę pieców, a solary są dość kosztowne i w niektórych przypadkach nieopłacalne, więc stać na nie tylko zamożnych mieszkańców. Większość mieszkańców chciałaby rozwinąć projekt wymiany pieców, który wójt zaproponował (projekt Ekopiec).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że czytając wpis radnego na Facebooku, można odnieść wrażenie, że gmina zafundowała kilkudziesięciu wybranym osobom solary za 700 tys. zł, co jest nieprawdą. Każdy z mieszkańców wykłada od 9 do 11 tys. zł, w zależności od instalacji, łącznie 350 tys., druga część pochodzi z dofinansowania Urzędu Marszałkowskiego. Jeżeli podaje się jakąś informację, to trzeba podawać prawdziwe fakty.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zobowiązał się do skorygowania informacji.
Zastępca Wójta Agnieszka Gołębiowska – dodała, że działanie 3.1 było przeznaczone na wspieranie odnawialnych źródeł energii z zakresu fotowoltaiki, kolektorów słonecznych oraz geotermalnych pomp ciepła. W lipcu ma być ogłoszona kolejna edycja konkursu na dofinansowanie odnawialnych źródeł energii i być może wtedy będzie dofinansowanie na pompy powietrze-powietrze. Gdyby wpisano do wniosku wymianę pieców, to i tak gmina nie otrzymałaby na ten cel środków. Doświadczenia gmin z kolektorami słonecznymi tzw. solarami nie są zbyt pozytywne, dlatego do projektu wpisano instalacje fotowoltaiczne.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska zapytała, czy został uregulowany status prawny ul. Leśnej, a jeżeli nie, to kiedy przewiduje się załatwienie tej sprawy. Cały czas 30 osób z Małej Nieszawki jest zainteresowanych pompami ciepła.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – podkreślił, że gmina realizuje nawet jak najmniejsze projekty, bo każde przedsięwzięcie przynosi jakiś efekt. Nie da się wyeliminować wszystkich źródeł ogrzewania generujących smog w jednym roku. Jest to długi proces, dlatego nawet jeżeli będzie jednorazowo wymienionych 5, 10 czy 15 instalacji, to warto to robić. Kiedy będą ogłoszone kolejne projekty, gmina na pewno będzie aplikować o dofinansowanie, aby mieszkańcy mogli z tych środków skorzystać. Jeżeli chodzi o ul. Leśną, jej stan prawny nie jest uregulowany. Wiąże się to z dużymi wydatkami, które gmina musiałaby ponieść w związku z przyjęciem miejscowego planu zagospodarowania dla tego terenu. Taki jest warunek postawiony przez Lasy Państwowe, żeby mogło dojść do wymian gruntów między gminą a nadleśnictwem.

Ad. 10
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski
podziękował zebranym za wzięcie udziału w XXXVIII sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.



Protokołowała:                                                                   Przewodniczący Rady Gminy

Ewa Wróblewska-Kucharska                                                Ireneusz Śmiechowski


Powiadom znajomego