Protokół nr XXXVIII/2018 z sesji Rady Gminy Wielka, która odbyła się w dn. 28 lutego 2018 r.
Protokół
nr XXXVIII/2018
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która
odbyła się w dniu 28 lutego 2018 roku
w godz. od
9:00 do 11:40 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce
Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
Proponowany
porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie
porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XXXVII sesji,
która odbyła się w dniu 31 stycznia 2018 roku.
3.
Sprawozdanie z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej w Małej
Nieszawce za 2017 rok (druk nr 1).
4.
Sprawozdanie z działalności kulturalnej za rok 2017 (druk nr 2).
5.
Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na
poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych
przez jednostkę samorządu terytorialnego za 2017 rok (druk nr
3).
6.
Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) zmiany
budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok (druk nr 4),
b) Regulaminu
budżetu obywatelskiego na rok 2019 (druk nr 5),
c) zmieniająca
uchwałę dotyczącą przyjęcia „Planu Gospodarki Niskoemisyjnej
dla Gminy Wielka Nieszawka” (druk nr 6).
Przerwa
7.
Informacja z działalności Komisji między sesjami –
referują przewodniczący Komisji.
8. Informacja
Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
9.
Interpelacje i wolne wnioski.
10. Zakończenie sesji.
Ad.
1
a)
XXXVIII sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie
powitał Pana Wójta, Panią zastępcę Wójta, Panią Skarbnik,
Panią Mecenas, Panie i Panów Radnych oraz zaproszonych gości.
Przewodniczący
stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych
obecnych jest 15, co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do
podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b)
Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag
do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na
sesję.
Radni
nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący
poddał pod głosowanie porządek obrad XXXVIII sesji Rady Gminy. Za
jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła porządek
obrad XXXVIII sesji jednogłośnie.
Ad.
2
Przewodniczący
Rady poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego
do godz. 8:30 nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do
treści protokołu z XXXVII sesji, która odbyła się w dniu 31
stycznia 2018 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie
protokołu z XXXVII sesji w przedstawionej treści. Za jego
przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził,
że w wyniku głosowania protokół z XXVII sesji został przyjęty
przez Radę Gminy jednogłośnie.
Ad.
3
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat
(druk nr 1, sprawozdanie z działalności Gminnej Biblioteki
Publicznej za rok 2017).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w 2017 r. biblioteka
zarejestrowała 465 czytelników, udzielono 509 różnego rodzaju
informacji: bibliotecznych, katalogowo-bibliotecznych, regionalnych i
dotyczących spraw lokalnych, bibliotekę odwiedziło 3806
użytkowników, wypożyczono 6669 książek. Biblioteka wzbogaciła
się o 248 nowości wydawniczych za kwotę 8858 zł, czego 3658 zł
stanowiła dotacja z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Stan księgozbioru wynosił 16440 woluminów. Trwał proces tworzenia
bazy danych zbiorów biblioteki, poprzez program obsługi
bibliotecznej MAK+. Imprezy promujące czytelnictwo zostały
szczegółowo opisane w sprawozdaniu, organizowane są spotkania z
autorami, czytelnicy biblioteki brali udział z powodzeniem w wielu
konkursach lokalnych i powiatowych. Od 1 marca 2018 r. dyrektorem
Gminnego Centrum Kultury będzie Urszula Runowska.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja
zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radna
Aniela Grela ‒ powiedziała, że w sprawozdaniu brakuje
porównania do lat poprzednich, jeżeli chodzi o ilość czytelników
i zakupionych książek.
Dyrektor
GBP Maria Miłoszewicz – odpowiedziała, że jeżeli jest taka
potrzeba, to może przygotować porównanie. Generalnie liczba
czytelników utrzymuje się na jednakowym poziomie.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał o potrzeby biblioteki, czy są
to może książki lub nowe regały.
Dyrektor
GBP Maria Miłoszewicz – przekazała, że dobrym pomysłem
byłby zakup audiobooków, bo jest na nie duże zapotrzebowanie.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, czy
udało się zebrać grupę dzieci i utworzyć dla nich kącik w
bibliotece.
Dyrektor
GBP Maria Miłoszewicz – stwierdziła, że kącik zabaw powstał
nie dla konkretnej grupy dzieci, ale po to, aby zająć czymś dzieci
przychodzące ze swoimi mami do biblioteki.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – zauważył, że ilość
kupowanych nowości wydawniczych nie jest zbyt wystarczająca. Często
mieszkańcy mają w domach dużo książek, które mogliby przekazać
do biblioteki.
Dyrektor
GBP Maria Miłoszewicz – odpowiedziała, że przynoszone
książki nie mogą być inwentaryzowane, poza tym nie są w
najlepszym stanie, a biblioteka to nie magazyn na stare książki.
Czytelnicy są zainteresowani nowościami.
Przewodniczący
Rady Gminy zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie
sprawozdanie z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej w Małej
Nieszawce w 2017 r. w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi
załącznik nr 3 do protokołu.
Za
jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła
sprawozdanie jednogłośnie.
Ad.
4
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2,
sprawozdanie z działalności kulturalnej za rok 2017).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w 2017 r. podjęto
wiele działań mających na celu zachęcenie dzieci i młodzież do
udziału w zorganizowanych pozalekcyjnych formach aktywności.
Zaproponowano wiele form do wyboru. W ośrodku kultury działa grupa
wokalna PULS, młodzieżowy zespół wokalny MIXTER, muzyczna grupa
GAMA, zespół seniorów WSPOMNIENIE i solistki. Wszystkie grupy
brały udział w konkursach i licznych imprezach kulturalnych
wynikających z kalendarza imprez. Do dyspozycji jest również
pracownia komputerowa, z której skorzystało 500 osób. Ośrodek
prowadził wiele działań mających na celu zintegrowanie
mieszkańców, zorganizowano wiele imprez, które szczegółowo
zostały przedstawione w sprawozdaniu.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja zaopiniowała
sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Michał Dąbrowski – zapytał, jakiego rzędu środki są
przeznaczane na działalność kulturalną na przestrzeni ostatnich
lat.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że ponieważ ośrodek
kultury nie funkcjonuje jako instytucja formalna, wydatki na kulturę
są ujęte w budżecie gminy w różnych paragrafach. Taka informacja
zostanie przygotowana.
Radny
Michał Dąbrowski – zapytał, na jakim poziomie kształtują
się wydatki dotyczące działalności, która jest ujęta w
sprawozdaniu.
Radna
Małgorzata Kopańska-Mizeria – powiedziała, że są to też
m.in. koszty wynagrodzenia instruktora i koszty wyjazdów na imprezy.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że stałe pozycje
w sprawozdaniu za 2017 r. to koszty wynagrodzenia sprzątaczki,
instruktora zatrudnionego na ¾ etatu, opłaty za prąd.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie
z działalności kulturalnej za rok 2017 w brzmieniu jak na druku 2 –
stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za
jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła
sprawozdanie jednogłośnie.
Ad.
5
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 3 zostało
przedstawione sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń
nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach
prowadzonych przez Gminę Wielka Nieszawka w 2017 r. Kwota bazowa
wynosiła 2 752,92 zł. Wskaźniki dla nauczyciela stażysty to
100 % kwoty bazowej, nauczyciela kontraktowego – 111 %, nauczyciela
mianowanego – 144 %, nauczyciela dyplomowanego – 184%. W
sprawozdaniu przedstawiono średnie wynagrodzenia, od 1 stycznia do
31 sierpnia i od 1 września do 31 grudnia, średnioroczną liczbę
etatów ustaloną dla okresów obowiązywania poszczególnych kwot
bazowych, sumę iloczynów średniorocznej liczby etatów i średnich
wynagrodzeń, ustalonych dla okresów obowiązywania poszczególnych
kwot bazowych oraz kwotę różnicy (tak zwana 14 pensja) wypłaconej
w grudniu 2017 r. Najmniejsze wyrównanie otrzymują ci, co
najbardziej się angażują, najwięcej ci, co mają mało godzin.
Tak to jest skonstruowane w Karcie Nauczyciela.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja
zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, ilu
nauczycieli jest na zwolnieniach lekarskich i zdrowotnych.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że na zwolnieniach
zdrowotnych jest 3 nauczycieli, w szkole w Cierpicach 2 nauczycieli
odeszło w trakcie roku szkolnego, w tym nauczyciel matematyki, a
lekcje matematyki są codziennie. Od 1 stycznia 2018 r. nastąpiły
zmiany w udzielaniu urlopu dla poratowania zdrowia nauczyciela. Teraz
taką decyzję będzie mógł wydać tylko lekarz medycyny pracy, a
na badanie nauczyciela kieruje dyrektor szkoły. Niestety takie
przypadki są, a dyrektor zostaje z problemem, który musi rozwiązać.
Nie jest to problem tylko dyrektora, ale też dzieci, które mają
zachwiany system nauczania. Mają problem rodzice, bo materiał
trzeba nadgonić.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy podane kwoty są kwotami
brutto.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że są to kwoty brutto.
Radna
Aniela Grela – zapytała, czy nauczyciele, którzy są na
urlopach zdrowotnych, również otrzymują 14 pensję.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że właśnie ci
nauczyciele są największymi beneficjentami.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, czy
nie byłoby lepszym rozwiązaniem zatrudnienie młodych nauczycieli
po studiach, którzy nie mają pracy. Ekonomicznie jest to bardziej
uzasadnione, niż zatrudnianie nauczycieli, którzy dorabiają do
emerytury.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że gmina jest nastawiona na
zatrudnianie młodych nauczycieli, ale teraz to jest inna sytuacja. W
trakcie roku szkolnego jest bardzo trudno znaleźć nauczyciela na
zastępstwo na kilka miesięcy, które pozostały do końca roku
szkolnego. Nauczyciel matematyki poszedł na zwolnienie zdrowotne, bo
zaczęli skarżyć się na niego rodzice. Po interwencjach rodziców
u dyrektora, dyrektor przeprowadził z nauczycielem rozmowę, a on w
odpowiedzi poszedł na urlop dla podratowania zdrowia.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – powiedział, że jeżeli
nauczyciele planują urlopy zdrowotne, to powinni wcześniej o tym
poinformować, z dużym wyprzedzeniem, żeby szkoła mogła się
przygotować. Przecież to nie są jakieś nagłe zachorowania.
Najbardziej poszkodowane są dzieci.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że też by sobie życzył,
aby tak było, ale tak niestety nie jest. Od 1 stycznia 2018 r.
urlopu zdrowotnego udziela wyłącznie lekarz medycyny pracy, ale to
nie znaczy, że tych zwolnieniem będzie mniej. Są takie schorzenia,
według zapisów ustawy, w których powstaniu czynniki środowiska
pracy lub sposób wykonywania pracy odgrywają istotną rolę, co
nietrudno zastosować do pracy nauczyciela, który zawsze dostanie na
podstawie takiej argumentacji zwolnienie od lekarza.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie
z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych
stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę
samorządu terytorialnego w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi
załącznik nr 5 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15
radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się
nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada
Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
Ad.
4
a) Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 4
przedstawiono uchwałę dotyczącą zmiany budżetu gminy Wielka
Nieszawka na 2018 rok. Zmiana budżetu po stronie dochodów wynika ze
zmiany kwoty dochodów z tytułu części oświatowej subwencji
ogólnej zgodnie z pismem Ministra Finansów. Ponadto zgodnie z
decyzją Wojewody Kujawsko-Pomorskiego po stronie dochodów dokonano
korekty dotacji na zadania własne i zlecone. Po stronie wydatków
włączono środki na zadania zlecone. Natomiast na zadania własne
po stronie wydatków nie dokonano korekty, ponieważ przy uchwalaniu
budżetu na 2018 r. włączono środki niezbędne do realizacji zadań
własnych. W związku z rozpoczęciem samodzielnej działalności
przez instytucję kultury zabezpiecza się środki w postaci dotacji
dla jednostek sektora finansów publicznych. Ponadto w związku z
rozstrzygnięciem konkursu związanego z zakupem samochodu z
wyposażeniem dla obsługi PSZOK proponuje się włączy inwestycję
do realizacji. Zgodnie z zasadami konkursu, poziom dofinansowania
wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych projektu i jest realizowany w
formie refundacji. Po dokonaniu powyższych zmian dochody budżetu
wyniosą 28.085.510 zł a wydatki 33.290.737 zł, niedobór w
wysokości 5.205.227 zł zostanie pokryty nadwyżkami z lat
ubiegłych. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej
formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię w
tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że
komisja zaopiniowała zmianę budżetu pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Michał Dąbrowski – zapytał, na jakiej podstawie wyliczono
kwotę 300 tys. zł na działalność Gminnego Centrum Kultury w
Małej Nieszawce.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zauważyła, że w budżecie
zapisano kwotę 300 tys. zł na działanie GCK i 100 tys. zł na
działanie GBP. Czy te kwoty obejmują wydatki osobowe i utrzymanie
obiektu.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zastanawiał się, czyta kwota będzie
wystarczająca.
Radna
Aniela Grela – zapytała, czy w tej kwocie są przewidziane
środki na organizację imprez.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że czas pokaże, czy trzeba
będzie zwiększyć tą kwotę. Dyrektor przygotuje plan
przedsięwzięć do realizacji. Obecnie zaplanowane środki obejmują
fundusz płac (dyrektor – 1 etat, instruktor – ¾ etatu, księgowa
½ etatu), koszty zespołów wokalnych, kurs tańca, warsztaty
plastyczne, zajęcia w czasie wakacji, kurs brydża, kółko
teatralne, festyny, przegląd zespołów seniorów. Dyrektor
przedłoży plan finansowy, na podstawie planowanych przedsięwzięć.
Biblioteka będzie funkcjonować samodzielnie.
Radny
Krzysztof Czarnecki – pogratulował p. Urszuli Runowskiej, że
podjęła się odpowiedzialnej roli, jaką jest funkcja dyrektora GCK
i zapewnił, że może liczyć na wsparcie i pomoc.
Dyrektor
GCK Urszula Runowska – powiedziała, że otrzymała propozycję
objęcia stanowiska dyrektora GCK od p. Wójta i przyjęła ją,
obejmie stanowisko z dn. 1 marca. Ma rok na wykazanie się, że jest
odpowiednią osobą na tym stanowisku. Kocha kulturę, ma bardzo
wiele pomysłów. Ze względu na ograniczenia lokalowe nie da się
prowadzić zbyt dużej ilości zajęć. Przedstawiła wójtowi
koncepcję rozwoju GCK. Będzie wsłuchana w potrzeby mieszkańców,
tak, aby chętnie przychodzili na zajęcia, które będą ich
interesować. Będzie gospodarowała środkami, które otrzymała, w
sposób racjonalny i ma zamiast pozyskiwać środki zewnętrzne.
Przyznane środki są małe, gdyż dużą część oferty będą
stanowiły bezpłatne zajęcia. Największymi beneficjentami będą
dzieci i renciści, ale chce też przyciągnąć ciekawą ofertą
mieszkańców w średnim wieku. Gmina nie jest w stanie konkurować z
ofertą kulturalną Torunia, nie sprowadzi gwiazd wielkiego formatu,
ale może zaproponować np. zajęcia brydża, które połączą i
młodych i starszych i osoby w średnim wieku. Są to zajęcia bardzo
rozwojowe, zapobiegające demencji u starszych ludzi. Młodzi,
korzystający na co dzień z elektronicznych kanałów
komunikacyjnych, mają okazję czegoś się nauczyć i mają
możliwość bezpośredniego kontaktu i rozmowy. Są plany
poprowadzenia warsztatów teatralnych dla dzieci. Ma zamiar spotkać
się z dyrektorami szkół, aby nie powielać zajęć oferowanych
przez szkołę. Zajęcia w GCK mogłyby być też przedłużeniem
szkolnych kółek recytatorskich i dramatycznych. Jej ambicją i
zamierzeniem jest rozwój kultury na terenie gminy. Jeżeli ludzie
zaczynają interesować się kulturą, to znaczy, że inne potrzeby
mają już zaspokojone. Mieszkańcy mogą mieć czas dla siebie, czas
dla swoich zainteresowań. Ze swojej strony przygotuje plan finansowy
na 2018 rok i program działania. Wyraziła przekonanie, że sprosta
zadaniu.
Radny
Michał Dąbrowski – stwierdził, że jest nadzieja, iż coś
zacznie się dziać na terenie gminy w sferze kultury. Zapytał, czy
te 300 tys. to są środki dokładane do innych środków już
wcześniej zapisanych w budżecie na działania kulturalne.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie da się planować
działalności kulturalnej, bez planowania wynagrodzenia dla
pracowników kultury. Czas pokaże, czy założone środki będą
wystarczające. Tak jak powiedziała dyrektor, gmina nie ma
możliwości konkurowania z ofertą Torunia, organizującego drogie
imprezy. Chodzi głównie o zaopiekowanie się najmłodszymi i
najstarszymi mieszkańcami, aby mieli zajęcia na miejscu. Prowadzone
są rozmowy w sprawie uruchomienia szkoły muzycznej, od września
dopełnieniem mogłaby być orkiestra, która uświetniałaby gminne
imprezy. Pewne rzeczy będą korygowanie na bieżąco, bo jeżeli
nie będzie zainteresowania jakimiś zajęciami, to na ich miejsce
pojawi się nowa propozycja. Stopniowo budynek zacznie tętnić
życiem.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że
uczestniczyła w remoncie budynku. Obecnie bolączką jest stan
parkietu w sali widowiskowej. Należałoby go wycyklinować i
polakierować, bo będzie bardzo eksploatowany, biorąc pod uwagę
wszystkie planowane zajęcia.
Dyrektor
GCK Urszula Runowska – powiedziała, że w tym roku nie
przewidziała środków na ten cel. Rozmawiała z instruktorką
tańca, która stwierdziła, że parkiet jeszcze się nadaje.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – stwierdził, że mieszkańcy
Brzozy byliby zainteresowani zajęciami w GCK, np. grą w brydża.
Trzeba ustalić harmonogram spotkań, a sołtysi rozpropagują te
informacje, bo mają z mieszkańcami najbliższy kontakt.
Dyrektor
GCK Urszula Runowska – opowiedziała, że GCK będzie starało
się dotrzeć do mieszkańców z informacją o ofercie, w tej
chwili najbardziej popularną formą są media społecznościowe, ale
starsi z nich nie korzystają, więc przyda się pomoc sołtysów w
rozpropagowaniu informacji. Statut GCK przewiduje powołanie organu
doradczego, więc oczekuje inicjatywy mieszkańców i sołtysów, aby
zapewnić kontakty i przekazać oczekiwania mieszkańców. Powstanie
strona internetowa i strona na Facebooku, więc prosiła o zaglądanie
i rozpowszechnianie zamieszczanych tam informacji. Gmina ma ustawowy
obowiązek dbania o potrzeby kulturalne mieszkańców jako zadania
własnego i chciałaby, żeby organizowane zajęcia wychodziły
naprzeciw ich oczekiwaniom i zainteresowaniom.
Przewodniczący
Rady – wyraził nadzieję, że KZOKiS włączy się w działania
GCK.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XXXVIII/195/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 28 lutego 2018
r. w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok w
brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do
protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
b) Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały
dotyczy Regulaminu budżetu obywatelskiego na rok 2019. Zgodnie z
zapisem projektu uchwały traci moc uchwała nr XXVI/137/2017 Rady
Gminy Wielka Nieszawka z dnia 1 marca 2017 r. w sprawie budżetu
partycypacyjnego w Gminie Wielka Nieszawka na rok 2018. Do regulaminu
wprowadzono zaproponowane przez radnych poprawki. Ponadto poprosił o
zmianę datę z 21 na 31 lipca 2018 r. w § 10 ust. 7. W budżecie
gminy na 2019 rok planuje się przeznaczyć na realizację budżetu
obywatelskiego środki finansowe do wysokości 160.000 zł.
Zaproponowana w uchwale kwota odpowiada ustawowemu limitowi 0,5 %
wydatków budżetu gminy wskazanych w ostatnim sprawozdaniu
budżetowym. W związku z tym, że kwota jest mała, na posiedzeniach
komisji padła propozycja, aby zastanowić się nad zrezygnowaniem z
puli lokalnej na rzecz puli ogólno gminnej, w ramach której można
zrealizować zadania służące mieszkańcom całej Gminy. Jeżeli są
pytania, odpowie na nie.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Statutowo-Regulaminowej o
opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Agnieszka Wrzesińska – poinformowała, że komisja w
dn. 27 lutego zaopiniowała regulamin pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że zapis § 13 zamyka
możliwość korekty wniosku przez wnioskodawcę, ponieważ wniosek
może być korygowany nie więcej niż 1 raz, a w § 11 jest mowa o
modyfikacji projektu na etapie oceny formalnej przez Wójta przy
pomocy właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych Urzędu
Gminy.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zapis jest prawidłowy,
bo nie ma potrzeby, aby wnioskodawca wezwany w trybie § 12 do
modyfikacji wniosku, poprawiał go więcej niż 1 raz.
Radny
Michał Dąbrowski – stwierdził, że rzeczywiście jest jakieś
niedociągnięcie. Jeżeli koszty realizacji projektu zostaną
urealnione w procesie weryfikacji zgłoszonych projektów i okaże
się, że są wyższe, zamyka się wnioskodawcy drogę do zmiany
zakresu rzeczowego projektu.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zgłaszający projekt
powinien oszacować zakładany koszt jego realizacji. Gmina wychodzi
naprzeciw, zapisując w regulaminie możliwość korekty wniosku
przez wnioskodawcę, bo priorytetem jest realizowanie zgłaszanych
zadań, a nie ich nierealizowanie. W razie stwierdzenia, że wniosek
nie zawiera informacji potrzebnych do analizy projektu lub realizacja
zgłoszonego projektu przekracza pulę środków, zawiadamia się
wnioskodawcę o konieczności dokonania uzupełnień lub modyfikacji
zakresu rzeczowego projektu.
Radna
Małgorzata Kopańska-Mizeria – stwierdziła, że § 13 odsyła
do § 10 ust. 7, w którym mowa jest o tym, że projektodawca jest
wzywany do usunięcia braków, ale odsyła też do § 11, gdzie jest
mowa o korekcie dokonywanej przez gminę, co wyklucza poprawienie
wniosku przez jego wnioskodawcę, bo wniosek można poprawiać nie
więcej niż 1 raz. Może trzeba by dodać słowo „lub”, co daje
możliwość wyboru modyfikacji wniosku przez wnioskodawcę lub
gminę.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w § 13 przywołuje
się też § 12, który precyzuje, że składający ma możliwość
dokonania uzupełnień lub zmiany zakresu rzeczowego projektu, czyli
wnioskodawca może dokonać korekty pierwotnie złożonego projektu.
Radny
Michał Dąbrowski – stwierdził, że w takim razie zabrakło w
§ 13 informacji, że wnioskodawca może korygować wniosek nie
więcej niż 1 raz.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek –
poprosił o poprawienie § 13 przez dodanie słów „przez
wnioskodawcę”. Po zmianie zapis § 13 będzie brzmiał: „Wniosek
może być korygowany przez
wnioskodawcę
nie więcej niż 1 raz, z zastrzeżeniem, iż korektą jest
poprawienie wniosku na podstawie § 10 ust. 7, § 11 lub § 12.”
W każdym z wymienionych w tym paragrafie przypadków istnieje
możliwość korekty pierwotnego wniosku.
Radny
Michał Dąbrowski – powiedział, że w § 12 brakuje
informacji, do kiedy wnioskodawca będzie poinformowany o
konieczności dokonania korekty, jest informacja, że ma 5 dni
roboczych na dokonanie korekty od momentu zawiadomienia o brakach we
wniosku. Czy będzie powiadomiony do daty podanej w § 6 pkt. 1 ust.
3.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w § 6 podane są
wszystkie etapy realizacji budżetu obywatelskiego. Do 10 września,
kiedy upływa termin weryfikacji i opiniowania formalno-finansowego i
merytorycznego zgłoszonych projektów, wnioskodawca zostanie
poinformowany o konieczności korekty swojego wniosku. Będzie miał
na to czas do 20 września, kiedy rozpocznie się głosowanie.
Radna
Małgorzata Kopańska-Mizeria – zapytała, skąd się mogą
brać oszczędności na realizację niezakwalifikowanych projektów,
o których mowa w regulaminie, skoro projekty mają być urealnione i
przyjęte do wysokości znajdujących się w budżecie obywatelskim
środków.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że za wybrane do
realizacji (zakwalifikowane) uznaje się projekty, które uzyskały
największą liczbę głosów jednak nie mniej niż 30 głosów – z
wyjątkiem sołectwa Brzoza, aż do wyczerpania puli środków
przeznaczonych na budżet obywatelski dla projektów w poszczególnych
wsiach oraz dla projektów ogólno gminnych. Niezakwalifikowane
projekty, to te, które otrzymały wymaganą minimalną ilość
głosów, ale mniej niż pozostałe. Tworzy się listę projektów
według ilości otrzymanych głosów. Jeżeli po ogłoszeniu
przetargów na realizację przyjętych zadań okaże się, że
powstaną oszczędności, w następnej kolejności będą realizowane
kolejne projekty z listy.
Radna
Małgorzata Kopańska-Mizeria – zapytała, dlaczego zmieniono
wiek mieszkańców, którzy mogą składać wnioski i głosować, z
16 na 18 lat. Z czego to wynika, jeżeli nie z przepisów, to zamyka
to drogę młodym ludziom do decydowania.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie wynika to z
przepisów, ale z doświadczeń z poprzednich lat. Młodzi nie
włączali się do budżetu partycypacyjnego. Oczywiście można
nanieść wszelkie proponowane poprawki do regulaminu, żeby
maksymalnie wykorzystać środki budżetu obywatelskiego i zachęcić
mieszkańców do aktywności obywatelskiej.
Radna
Małgorzata Kopańska-Mizeria – zauważyła, że w regulaminie
pojawiają się dwa terminy „oszacowanie” i „kosztorys”,
które nie są tożsame. Trudno zinterpretować, którą formułę
wybrać. Czy nie powinno to być inaczej sformułowane, bo wprowadza
w błąd.
Radca
prawny Beata Romanowska – stwierdziła, że nie sądzi, że
wprowadza to w błąd. Chodziło o to, żeby nie narzucać
mieszkańcom określonej formuły. Jakby napisano tylko „kosztorys”,
to można by zrozumieć, że trzeba przedstawić kosztorys
inwestorski, a chodzi o wycenę wartości, dokonaną z należytą
starannością i przewidzenie wszystkich wydatków związanych z
realizacją zadania.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – powiedział, że w regulaminie nie ma
informacji o sprawozdaniu z realizacji budżetu obywatelskiego.
Radca
prawny Beata Romanowska – odpowiedziała, że gmina prowadzi
konsultacje z mieszkańcami co do wydatkowania środków w ramach
budżetu obywatelskiego, więc wiadomo jakie zadania w ramach budżetu
zostaną zrealizowane, bo zostały one przegłosowane przez
mieszkańców. Informacje o kosztach realizacji przyjętych projektów
są wykazane w rocznym sprawozdaniu z wykonania budżetu, więc nie
widzi potrzeby sporządzania osobnego sprawozdania.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – stwierdził, że znana jest ogólnie
kwota przeznaczona w danym roku na budżet obywatelski, ale czasami
są zmiany, bo środki zaplanowane na dane zadanie okazują się
niewystarczające, bo np. wzrosną ceny, i wójt dokłada pieniądze
z budżetu gminy. Gdyby było takie sprawozdanie z realnymi kosztami
realizacji zadania, to w przyszłości można by na nim bazować,
przygotowując wnioski, żeby uniknąć błędów z oszacowaniem
projektów.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – nawiązując do dyskusji o
użycie terminologii, stwierdziła, że zamiast
„oszacowanie”/”kosztorys”, można użyć sformułowania
„kosztorys szacunkowy”, tak jak jest to określone w Formularzu
zgłoszenia projektu.
Radca
prawny Beata Romanowska – odpowiedziała, że każda uchwała
jest dla ludzi, dla jednych jest bardziej czytelna, dla innych mniej,
to zależy od odbiorcy, dlatego można to zmienić.
Radny
Michał Dąbrowski – stwierdził, że odbiorca ma mieć komfort
czytania, dlatego terminologia w regulaminie powinna być jednolita,
czyli powinno użyć się sformułowania „kosztorys szacunkowy”.
Podobnie występują w regulaminie takie terminy jak: modyfikacja,
zmiana, korekta projektu. Sprawozdanie z realizacji byłoby
uzasadnione, ponieważ czasami w jednej procedurze przetargowej
zadania są łączone. Paragraf 28 zaspakaja potrzebę związaną z
odstąpieniem od realizacji projektu, w przypadku okoliczności,
których nie dało się przewidzieć na etapie weryfikacji projektu,
np. wzrost kosztów realizacji zdania, o którym to czynniku
wspominał radny Wyrzykowski.
Radca
prawny Beata Romanowska – powiedziała, że jeżeli chodzi o
sprawozdanie, to przecież wnioskodawca będzie wiedział, czy jego
projekt został przyjęty i zrealizowany, czy nie, więc jest to
niepotrzebne powielanie informacji i angażowanie czasu. Jeżeli
chodzi o wymienione terminy: modyfikacja, zmiana, korekta, to są to
dopuszczalne synonimy i mogą występować w regulaminie wymiennie.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – zapytał, czy w
nawiązaniu do § 9 „Zgłaszający projekt powinien określić
zakładany koszt realizacji projektu według własnego kosztorysu
szacunkowego”, wnioskodawca będzie mógł liczyć na pomoc
urzędnika w ustaleniu wszystkich składowych kosztów realizacji
zadania, o których wnioskodawca może nie wiedzieć, tak, aby
projekt był dobrze oszacowany i nie został odrzucony.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że po weryfikacji wniosku
pod kątem finansowym, wnioskodawca zostanie poinformowany o
konieczności urealnienia kosztów i realny kosztorys szacunkowy
zostanie wspólnie opracowany z uwzględnieniem wszystkich składników
i etapów realizacji projektu. Tak to zostało zapisane w
regulaminie. Celem nadrzędnym jest realizacja projektów a nie ich
odrzucanie.
Radna
Aniela Grela – poparła propozycję, aby obniżyć do 16 lat
wieku mieszkańców uprawnionych do udziału w budżecie
obywatelskim. Można propagować ideę budżetu w szkołach, aby
zainteresować młodzież czynnym udziałem w tym przedsięwzięciu.
Zapytała, jak wygląda podział środków na poszczególne sołectwa
i na pulę ogólno gminną.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że pula na realizację
projektów ogólno gminnych wynosi 50 % (80 tys. zł) i na projekty
lokalne 50 % (80 tys. zł), z czego 50 % puli dzieli się w równych
częściach pomiędzy wszystkie wsie i 50 % proporcjonalnie do liczby
ich mieszkańców, ustalonej według stanu na dzień 1 stycznia roku,
w którym obliczana jest pula. W związku z tym, że po podziale puli
lokalnej na każde sołectwo przypada mała kwota, proponował na
posiedzeniach komisji, aby zastanowić się nad rezygnacją z puli
lokalnej na rzecz ogólno gminnej i zrealizować zadania służące
ogółowi mieszkańców gminy. Następnie zaproponował zmianę w
regulaminie dotyczącą wieku mieszkańców mogących składać
wnioski, popierać projekt i głosować na wybrane projekty, z 18 na
16 lat oraz zmianę użytej terminologii oszacowanie (kosztorys) na
kosztorys szacunkowy. Poprosił radnych o naniesienie tych poprawek.
Radny
Michał Dąbrowski – zauważył, że w Toruniu są wyznaczone
dwa terminy konsultacyjne, kiedy można przyjść i skonsultować
swój projekt przed jego złożeniem.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że też istnieje taka
możliwość, aby przed zgłoszeniem projektu jego wnioskodawca
przyszedł do Urzędy Gminy w celu weryfikacji przyjętych przez
niego szacunkowych kosztów realizacji zadania. Chodzi przecież o
to, żeby projekty zrealizować.
Radca
prawny Beata Romanowska – stwierdziła, że okres na składanie
wniosków jest bardzo długi, od marca do lipca. Jest to
wystarczająco długi czas, aby zastanowić się, jaki projekt
zgłosić do realizacji i przyjść do Urzędu Gminy, aby pracownik
merytoryczny skonsultował przymiarki kosztowe.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – stwierdziła, że przecież w
regulaminie w § 10 pkt 4 jest zapis o weryfikacji kosztów projektu.
Jeżeli sołtys czegoś nie uwzględni, to jego kosztorys szacunkowy
zostanie urealniony pod kątem sprawdzenia czy w kosztorysie
uwzględnił wszystkie składniki i etapy realizacji projektu. To
stanowi gwarancję, że wnioskodawca nie zostanie pozostawiony sam
sobie i zostanie wezwany do uzupełnienia wniosku.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – dodał, że właśnie taki jest cel, aby
udzielić pomocy przy konstruowaniu budżetu zgłoszonego zadania,
tak, aby zostało ono przyjęte do realizacji.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – poinformowała,
że w ubiegłym roku złożyła wniosek do budżetu partycypacyjnego.
Był taki sam zapis w regulaminie o możliwości korekty wniosku w
ciągu 5 dni roboczych po potrzymaniu zawiadomienia o brakach we
wniosku. Nie otrzymała żadnego powiadomienia od komisji
weryfikacyjnej. Po fakcie dokonanym dowiedziała się, które
projekty przeszły, a które zostały odrzucone. Prosi w związku z
tym, aby zapisy regulaminu były przez komisję przestrzegane. Poza
tym w komisji nie powinny być tylko osoby będące pracownikami
gminy, ale żeby współodpowiedzialność ponosili również radni
powołani do komisji, prezentujący nie koniecznie ten sam punkt
widzenia. Jeżeli chodzi o działania sprawozdawcze, trzy razy z
rzędu składała wnioski do budżetu obywatelskiego powiatu
toruńskiego, i począwszy od pierwszej edycji musiała przygotować
sprawozdanie z realizacji zadania, nie tylko opisowe, ale
fotograficzne i podsumowujące, z pełnym kosztorysem. Miała też
obowiązek informowania mieszkańców o organizowanych imprezach
(dwukrotnie warsztaty kulinarne) i po zakończeniu realizacji zadania
musiała podać w
sprawozdaniu ilość uczestników
zorganizowanych imprez. Jest to bardzo duży nakład pracy dla
wnioskodawcy. Gminna powinna przynajmniej pomóc zweryfikować
projekt pod względem finansowym.
Jako
wnioskodawca projektu oświetlenia ul. Bydgoskiej, zrealizowanego w
ubiegłym roku, nie jest zadowolona z realizacji zadania. Oświetlenie
nie zostało dociągnięte do końca, brakuje przynajmniej 1 lampy.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając sołtys, powiedział, że
p. Jacek Mularz wyraźnie wytłumaczył jej, iż stan prawny na to
nie zezwalał. Gmina nie może stawiać lamp na drodze krajowej
należącej do GDDKiA. Trzeba bazować na faktach.
Radna
Małgorzata Kopańska-Mizeria – wyraziła nadzieję, że jeżeli
będą realizowane w ramach budżetu obywatelskiego jakieś projekty
„miękkie”, gmina będzie egzekwowała od wnioskodawców
sprawozdania z przebiegu wydarzenia (opis, liczba uczestników).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w ramach budżetu
obywatelskiego nie realizowano projektów miękkich. Są one
realizowane w ramach funduszu sołeckiego.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – stwierdził, że bardzo ważne
jest, aby wnioski były realne i zweryfikowane przez kompetentne
osoby, tak, aby można je było realizować.
Radca
prawny Beata Romanowska – przypomniała, że aby projekt mógł
być realizowany, musi spełniać jeszcze jeden warunek – musi
służyć realizacji zadań gminy.
Radny
Michał Dąbrowski – zaproponował, aby zastanowić się nad
połączeniem budżetu obywatelskiego z funduszem sołeckim, aby
można zrealizować jakieś zadanie ze wspólnych środków. Czasami
jest tak, że tych środków z jednego źródła jest za mało.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – poinformowała,
że właśnie na tej zasadzie połączenia środków został
zrealizowany projekt na ul. Rzemieślniczej.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XXXVIII/196/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 28 lutego 2018
r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego na rok 2019 w
brzmieniu jak na druku nr 5 z naniesionymi poprawkami – stanowi
załącznik nr 7 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
d)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały
dotyczy zmiany Planu Gospodarki Niskoemisyjnej
dla Gminy Wielka Nieszawka. W uchwale Zarządu Województwa
Kujawsko-Pomorskiego z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie
zatwierdzenia listy ocenianych projektów w ramach RPO WKP Osi
priorytetowej 3 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna
w regionie dla Działania 3.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji
energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, projekt pn.
„Wspieranie wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych w Gminie
Wielka Nieszawka” został zatwierdzony i umieszczony na liście
projektów wskazanych do wsparcia. W celu zwarcia umowy o
dofinansowanie projektu niezbędne jest okazanie Planu Gospodarki
Niskoemisyjnej, z którego wynika zgodność zakresu rzeczowego
projektu ujętego we wniosku o dofinansowanie z zapisami PGN poprzez
ujęcie nazwy zadania inwestycyjnego tożsamej z tytułem projektu.
Ze względu na fakt braku identycznej nazwy projektu w treści PGN
niezbędne jest wskazanie zadań poprzez dodanie załącznika pt.
Wykaz planowanych przedsięwzięć, w którym zostaną ujęte wprost
nazwy projektów wpływających na niskoemisyjność. W związku z
tym w uchwale nr XXI/116/2016 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie
przyjęcia „Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Wielka
Nieszawka wprowadza się następujące zmiany: dodaje się załącznik
nr 3 pt.: „Wykaz planowanych przedsięwzięć” w brzmieniu
stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały. Wpisuje się następujące
przedsięwzięcia: wspieranie wytwarzania energii ze źródeł
odnawialnych; wdrażanie programu Ekopiec; poprawa bezpieczeństwa i
komfortu życia mieszkańców oraz wsparcie niskoemisyjnego
transportu drogowego poprzez wybudowanie dróg dla rowerów Toruń –
Mała Nieszawka – Wielka Nieszawka w ciągu drogi wojewódzkiej nr
273; rozbudowa drogi gminnej nr 100917C ul. Ogrodowej i nr 100913C
ul. Kolejowej poprzez budowę ciągu pieszo-rowerowego w Cierpicach.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię w tej
sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że
komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, jakiego rodzaju wsparcia
dotyczy program Ekopiec.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że gmina otrzymała
dofinansowanie w wysokości 20 tys. zł z Wojewódzkiego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu na wymianę źródeł
ciepła zasilanych paliwami stałymi. Każdy mieszkaniec spełniający
warunki może ubiegać się o dofinansowanie w wysokości 4 tys. zł
na wymianę pieca. Regulamin udzielania wsparcia zostanie
przedstawiony na następnej sesji.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – stwierdził, że należałoby również
prowadzić wśród mieszkańców działania edukacyjne, w jaki sposób
powinni palić w piecach, np. w postaci ulotek na festynach.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że
wielu mieszkańców składa propozycję odnośnie ścieżki
rowerowej, żeby chodnik, jadąc od Torunia znajdujący się po lewej
stronie ulicy, zamienić na ścieżkę rowerową, a chodnik przenieść
na prawą stronę, bo na chodnik potrzeba mniej miejsca.
Zaoszczędziłoby to przejmowania zbyt wielu gruntów od mieszkańców,
którzy nie musieliby przenosić płotów i wycinać rosnących na
granicach działek drzew.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że przekazał
projektantowi uwagi zgłoszone przez mieszkańców co do przebiegu
ścieżki rowerowej, gdyż gmina nie jest decydentem w tej sprawie.
Przez dwa lata prowadził rozmowy w zarządem ZiT, żeby otrzymać
środki na budowę przedszkola i ścieżki rowerowej. Pieniądze były
dziełowe według liczby mieszkańców, a gmina Wielka Nieszawka jest
najmniejszą pod tym względem gminą i przysługiwało jej bardzo
mało środków. Pieniądze na te 2 cele oddał ze swojej puli
prezydent Torunia. Rolą samorządów jest, aby doprowadzić do
wybudowania ścieżki, gdyż w 2020 r. trzeba ostatecznie rozliczyć
przyznane środki. Jeżeli nie dojdzie do wybudowania ścieżki do
tego czasu, to pieniądze przepadną. Na fragmencie, który będzie
budowany przez gminę od ul. Ogrodowej, teren jest przygotowany pod
inwestycję, drzewa są wycięte, zostanie ogłoszony przetarg, tak,
żeby do września ścieżka została wybudowana. Po powstaniu
ścieżki ze środków ZiT trzeba będzie udowodnić, że jej
wybudowanie spowoduje spadek poruszających się po u. Toruńskiej
samochodów i zwiększenie liczby osób korzystających z rowerów. O
zmianie strony, po której miałaby powstać ścieżka, to nie gmina
decyduje. Poza tym po lewej stronie drogi w Małej Nieszawce, gdzie
jest gęsta zabudowa, jest dużo złączy energetycznych, które
trzeba by przebudować, starych studni wodociągowych, każdy z
mieszkańców ma zaraz przy płocie w ogródku studnię wodomierzową,
również trzeba by przestawiać płoty, zarówno po lewej jak i
prawej stronie ul. Toruńskiej. Pomijając fakt, że gmina wybudowała
chodnik za duże pieniądze, każdy, każdy, kto budował dom, wie
jak długo się czeka na warunki budowy przyłączy, poza tym ktoś
musiałby zapłacić za przełożenie chodnika i przyłączy. Do tej
pory nie wiadomo, jak będzie wyglądał wykup gruntów,
niewykluczone, że Urząd Marszałkowski będzie próbował scedować
to na gminę, a mowa tu o bardzo dużych kwotach. Trzeba, aby
samorządowcy i mieszkańcy mówili jednym głosem, żeby nie
podsycać atmosfery, już i tak zaognionej przez brak przygotowania
merytorycznego projektanta i przedstawicieli Urzędu
Marszałkowskiego, którzy przybyli na spotkanie z mieszkańcami, bo
inaczej nie da się tego projektu zrealizować.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy wójt nie obawia się, że
gmina straci te pieniądze, jeżeli nie uda się wybudować ścieżki
rowerowej.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – podkreślił, że są to środki
przeznaczone na ścieżkę rowerową i nie da się ich przeznaczyć
na inny cel, dlatego wszyscy powinni dołożyć wszelkich starań,
aby nie doszło do utraty tych środków. Radni powinni również
tłumaczyć mieszkańcom, jaki jest cel tej inwestycji, bo nie
wszyscy rozumieją do końca ideę całego przedsięwzięcia. A
przecież chodzi o bardzo ważną kwestię, kwestię poprawy
bezpieczeństwa i ograniczenia liczby poruszających się pojazdów
oraz większą możliwość korzystania z rowerów. Projekt powinien
zakłada bezpośredni
wyjazd z każdej podporządkowanej ulicy, wyjazd z każdej posesji na
ścieżkę rowerową, a takiego projektu projektant nie przedstawił.
Ten, który przedstawił, jest zupełnie nieczytelny. Gmina będzie
pilnowała, żeby projekt został właściwie zrealizowany.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, kiedy odbędzie się następne
spotkanie w tej sprawie.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że jak tylko termin
zostanie ustalony, mieszkańcy otrzymają stosowną informację.
Radny
Michał Dąbrowski – potwierdził, że najważniejsze jest
mówienie jednym głosem w sprawie ścieżki rowerowej, jako
mieszkańcy i samorządowcy. Rzeczywiście za bardzo duże pieniądze
został wybudowany przez gminę chodnik. Nie sprzyja on jednak
poruszaniu się po nim rowerów, bo jest na nim szereg pagórków.
Obecnie jest w stanie niezadawalającym, ma 20 lat i trzeba by było
coś z nim zrobić. Budowanie ścieżki rowerowej po północnej
stronie, gdzie jest Dino i szkoła, nie poprawi bezpieczeństwa, ale
je pogorszy. Gdyby po lewej stronie powstał ciąg rowerowo-pieszy,
można by go o wiele szerzej wykorzystać, np. do jazdy na rolkach.
Koncepcję trzeba by w zupełnie inny sposób przemyśleć, niż
zostało to przedstawione przez projektantów. Skoro głosy
mieszkańców są bardzo różne na ten temat, może warto usiąść
i porozmawiać, żeby wypracować wspólną koncepcję. Teraz każdy
ma swoją indywidualną, kłócącą się z innymi punktami widzenia.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XXXVIII/197/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 28 stycznia
2018 r. zmieniającą uchwałę dotyczącą
przyjęcia „Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Wielka
Nieszawka” w brzmieniu jak na druku nr 6 – stanowi
załącznik nr 8 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
Przewodniczący
Rady ogłosił 10-minutową przerwę.
Po
przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad.
7
Przewodniczący
Rady oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia
informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
a) Przewodnicząca
Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i
Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że
komisja spotkała się 1 raz, w dn. 26 lutego opiniowała materiały
na sesję i przygotowała sprawozdanie z działalności komisji za
2017 rok.
b) Przewodnicząca
Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela –
poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn.
26 lutego 2018 r. opiniowała materiały na sesję.
c) Przewodnicząca
Komisji Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska –
poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 27
lutego opiniowała regulamin budżetu obywatelskiego.
d) Przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała,
że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 27 lutego opiniowała
zmianę budżetu gminy na 2018 rok.
Ad.
8
Przewodniczący
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na
XXXVII sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 31 grudnia 2018
r.
(wyszła
radna Agnieszka Wrzesińska)
Ad.
9
Radna
Elżbieta Tota – powiedziała, że na terenie gminy Wielka
Nieszawka istnieją grupy wsparcia dla osób uzależnionych i ich
rodzin, ale takie wsparcie potrzebnej jest też innym rodzinom, gdzie
są przypadki ciężkich chorób. Jedni radzą sobie lepiej, drudzy
gorzej, ale wszyscy potrzebują i pomocy i wsparcia. Spotkała się w
tej sprawie z pracownikiem GOPS, p. Szczupłowską, która również
widzi taką potrzebę. W punkcie konsultacyjnym zatrudniony jest
terapeuta do spraw uzależnień, ale potrzebny też jest psycholog, i
dla osób uzależnionych i dla drugiej grupy. Można przewidzieć 2
godziny konsultacji w tygodniu: 1 godzina byłaby opłacana z
programu alkoholowego, a na drugą trzeba by znaleźć pieniądze w
budżecie gminy. Druga sprawa, w Cierpicach stoi drogowskaz przy ul.
Kolejowej, wskazujący drogę do nieistniejącej już stacji, trzeba
go przesunąć w miejsce, gdzie jest nowy przystanek kolejowy.
Zapytała, czyją własnością jest suszarnia w Cierpiszewie
vis-a-vis bloków, gdyż budynek się wali i nie wygląda
estetycznie.
(wyszła
radna Anna Kamińska-Kumorek)
Radna
Aniela Grela – odpowiadając na pytanie o psychologa,
powiedziała, że gmina w porozumieniu z Powiatowym Centrum Pomocy
Rodzinie w Toruniu może nawiązać współpracę i korzystać z
mobilnych porad psychologicznych. Jeżeli będzie taka potrzeba, GOPS
może wystąpić o udzielanie pomocy na terenie gminy.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – sprostował, że pomoc psychologa z PCPR
udzielana jest przy jednorazowym zdarzeniu. Nie jest to pomoc na
stałe.
Radna
Elżbieta Tota – powiedziała, że zależy jej, aby taka pomoc
była dostępna, bo nie każdy potrafi poradzić sobie z trudnymi dla
niego problemami.
Radna
Aniela Grela – zapytała, czy jest jakaś koncepcja na
zapewnienie dowozu dzieci do szkoły i na basen, ze względu na dużą
awaryjność gminnego autobusu. Czy jest pomysł na zakup, czy na
wynajem.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy jest coś wiadomo na temat
powstania Biedronki na terenie gminy, jeżeli tak, to w jakim miejscu
powstanie.
Radny
Michał Dąbrowski – poruszył następujące kwestie:
-
na terenie gminy zainstalowano system monitorowania zanieczyszczeń
powietrza. W Polsce normy dla pyłów drobnych PM10 są ustalone na
trzech poziomach: poziom dopuszczalny 50 µg/m3 (dobowy), poziom
informowania 200 µg/m3 (dobowy), poziom alarmowy 300 µg/m3
(dobowy). Normy mówią o sprawdzaniu średniodobowych wskaźników,
a na stronie gminnej Systemu Obserwacji Zanieczyszczenia Powietrza są
wskaźniki chwilowe i średniogodzinne, brak jest jednoznacznych
informacji, czy progi dobowe zostały przekroczone, czy nie. Poza tym
przydałby się na stałe odnośnik (przycisk) na głównej stronie
internetowej, przekierowujący na stronę obserwacji,
-
jeżeli chodzi o ciśnienie w sieci wodociągowej, wybudowano nową
linię wodociągową w Cierpicach, która miała zapewnić stabilność
ciśnienia w gminnej sieci wodociągowej, tymczasem w Małej
Nieszawce ciśnienie spadło w drastyczny sposób. Kiedy gaszono
pożar w Małej Nieszawce, strażacy jeździli do hydrantu przy
Olendrze,
-
na ul. Kanałowej jako utwardzenie terenu wysypano śmieci, skąd te
śmieci się tam wzięły.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – poruszył następujące kwestie:
-
czy są jakieś nowe informacje i plany budowy Centrum Obsługi
Mieszkańców i Centrum Społeczno-Kulturalnego w Wielkiej Nieszawce,
-
czy jest jakieś rozwiązanie dotyczące awaryjnego autobusu,
-
przy szkole w Małej Nieszawce jest dziura w jezdni,
-
czy są jakieś plany dotyczące zagospodarowania terenu za Olendrem,
-
na jakim etapie jest projekt rozbudowy oczyszczalni ścieków,
-
budynek piekarni i willa na ul. Leśnej są w bardzo złym stanie
technicznym, bawi się tam młodzież, czy można zobligować
właściciela do ogrodzenia terenu,
-
prosił o przegląd znaków drogowych na terenie gminy, bo wiele
znaków jest niepotrzebnych.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – poinformował, że
rozmawiał z zastępcą nadleśniczego p. Falkowskim na temat
rozbiórki niszczejącej suszarni. Częściowo teren należy do osób
prywatnych, które przebywają za granicą, częściowo do
nadleśnictwa. Nadleśnictwo nie może rozebrać nieswojej własności.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na poruszone kwestie,
odpowiedział, że:
-
grupa wsparcia dla rodzin z problemami z Powiatowego Centrum Pomocy
Rodzinie, o której była mowa, jest to mobilna grupa działająca w
nagłych przypadkach: pożaru, wypadków samochodowych, na wezwanie
GOPS-u; jeżeli chodzi o stały dyżur psychologa raz w tygodniu
przekaże sprawę gminnej komisji alkoholowej do rozpatrzenia,
-
zwróci uwagę zarządowi dróg wojewódzkich na znak kierujący do
nieistniejącej stacji kolejowej,
-
w ubiegłym roku wystąpił do powiatowego inspektora nadzoru
budowlanego, żeby zajął się sprawą suszarni. Rzeczywiście tak
jest, że współwłaścicielami są nadleśnictwo i osoby prywatne.
PINB wydał decyzję w tej sprawie i nadleśnictwo przystąpiło do
opracowania dokumentacji rozbiórki tego budynku,
-
jeżeli chodzi o autobus, jeździ od 1999 r., nie powinno być
awarii, miał wymieniane różne części, w tym sprzęgło, autobus
zostanie poddany ekspertyzie i zdiagnozowany, aby podjąć decyzję.
W tej chwili jeździ wynajęty autobus,
-
jeżeli chodzi o Biedronkę, gmina nie wydaje pozwolenia na budowę.
Firma doszła do porozumienia z właścicielem terenu, na którym
miałby powstać sklep, i wystąpiła o wydanie warunków przyłącza
wodno-kanalizacyjnego, sklep ma powstać obok
ul. Baśniowej w Wielkiej Nieszawce,
-
jeżeli chodzi o system monitorowania zanieczyszczeń powietrza, są
dwa wskazania: w systemie godzinowym i średniodobowym, z tym, że
ten drugi wynik pojawia się z pewnym opóźnieniem. Na stronie
głównej gminy pojawi się przycisk odsyłający do strony
monitoringu zanieczyszczeń powietrza. Jedna ze skrzynek
monitorujących została zainstalowana na ul. Toruńskiej w Małej
Nieszawce, żeby sprawdzić, czy różne natężenie ruchu pojazdów
w ciągu dnia i w nocy ma wpływ, a w rzeczywistości czujnik
odzwierciedla duże zadymienie pochodzące z osiedla, bo w nocy jest
minimalny ruch na ul. Toruńskiej; podobnie czujnik na ul. Narcyzowej
znajdujący się w centrum osiedla mieszkaniowego wskazuje duże
zanieczyszczenie powietrza. Po jakimś czasie czujniki zostaną
przeniesione w inne miejsca w okresie zimowym, aby mieć pełny obraz
jakości powietrza na terenie całej gminy. Jeżeli są jakieś
propozycje miejsc instalacji, to prosi o ich wskazanie. Czujniki
smogu są jednym z elementów edukacji, bo pokazują, jaka jest
jakość powietrza, każdy może zobaczyć, jak wygląda sytuacja na
jego osiedlu. Oczywiście można też przygotować drukowane
materiały edukacyjne. Gmina Wielka Nieszawka jest jedyną gminą
wiejską, która ten system zamontowała. Pojawiła się nawet
telewizja TVN, żeby przeprowadzić wywiad i nagrać materiał.
Firma, która montowała czujniki, na co dzień współpracuje z
WFŚiGW, jest doświadczoną firmą i będzie mogła pomóc w
analizie zebranych przez okres 1 roku,
(wyszła
radna Małgorzata Kopańska-Mizeria)
-
jeżeli chodzi o śmieci na ul. Kanałowej, fragment z kostki
brukowej jest własnością gminy, natomiast drugi fragment to
własność prywatna, przy której złożono kilka tysięcy ton
kamieni, gruzu i ziemi. Nasypanie tej wielkiej hałdy spowodowało,
że pojawiła się wielka kałuża, nie było dojazdu po posesji i
właścicielka posesji zwróciła się do gminy z prośbą o pomoc.
Gminnym sprzętem rozgarnięto część hałdy, należącej do
mieszkanki, aby zasypać nierówności. Jeśli są tam śmieci,
poprosi właścicielkę, aby je usunęła,
-
jeżeli chodzi o budowę Centrum Obsługi Mieszkańców i Centrum
Społeczno-Kulturalne, ogłoszono przetarg, jest dużo wejść na
stronę, ale nie wpłynęły żadne zapytania, a ci, co chcą
wystartować w przetargu, przeważnie wysyłają różne zapytania do
specyfikacji przetargowej. Kiedy trwał przetarg na budowę Olendra,
napływało mnóstwo różnych zapytań. Ogłoszono też przetarg na
budowę kanalizacji na ul. Dybowską, ale nikt się nie zgłosił.
Przetargi będą ponawiane,
-
jeżeli chodzi o zagospodarowanie terenu za Olendrem,
doprojektowywany jest wodny plac zabaw dla dzieci, oddany jest do
użytku bulodrom, będą jeszcze inne inwestycje,
-
ogłoszono przetarg na rozbudowę oczyszczalni ścieków,
-
gmina ustali, kto jest właścicielem nieruchomości na ul. Leśnej w
Małej Nieszawce, i wystąpi do niego z wnioskiem o zabezpieczenie
terenu,
-
oczywiście trzeba zrobić przegląd znaków drogowych, bo jest ich
za dużo, podobnie jak w całej Polsce. Trzeba zastanowić się w
jakiej formule to zrobić,
-
odniósł się do informacji opublikowanej na Facebooku przez
radnego Wyrzykowskiego, że za gminne pieniądze w wysokości 700
tys. funduje się solary dla wybranych. Otóż ten projekt jest w
połowie finansowany przez samych mieszkańców, w połowie z
funduszy z Urzędu Marszałkowskiego. Gmina jest organizatorem
przedsięwzięcia, ale nie wykłada ani złotówki.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – poinformował, że mieszkańcy, którzy
do niego się zgłaszają, mówią, że w innych gminach z tego
samego projektu można było zrealizować np. wymianę pieców, a
solary są dość kosztowne i w niektórych przypadkach nieopłacalne,
więc stać na nie tylko zamożnych mieszkańców. Większość
mieszkańców chciałaby rozwinąć projekt wymiany pieców, który
wójt zaproponował (projekt Ekopiec).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że czytając wpis radnego
na Facebooku, można odnieść wrażenie, że gmina zafundowała
kilkudziesięciu wybranym osobom solary za 700 tys. zł, co jest
nieprawdą. Każdy z mieszkańców wykłada od 9 do 11 tys. zł, w
zależności od instalacji, łącznie 350 tys., druga część
pochodzi z dofinansowania Urzędu Marszałkowskiego. Jeżeli podaje
się jakąś informację, to trzeba podawać prawdziwe fakty.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zobowiązał się do skorygowania
informacji.
Zastępca
Wójta Agnieszka Gołębiowska – dodała, że działanie 3.1
było przeznaczone na wspieranie odnawialnych źródeł energii z
zakresu fotowoltaiki, kolektorów słonecznych oraz geotermalnych
pomp ciepła. W lipcu ma być ogłoszona kolejna edycja konkursu na
dofinansowanie odnawialnych źródeł energii i być może wtedy
będzie dofinansowanie na pompy powietrze-powietrze. Gdyby wpisano do
wniosku wymianę pieców, to i tak gmina nie otrzymałaby na ten cel
środków. Doświadczenia gmin z kolektorami słonecznymi tzw.
solarami nie są zbyt pozytywne, dlatego do projektu wpisano
instalacje fotowoltaiczne.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała,
czy został uregulowany status prawny ul. Leśnej, a jeżeli nie, to
kiedy przewiduje się załatwienie tej sprawy. Cały czas 30 osób z
Małej Nieszawki jest zainteresowanych pompami ciepła.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – podkreślił, że gmina realizuje nawet
jak najmniejsze projekty, bo każde przedsięwzięcie przynosi jakiś
efekt. Nie da się wyeliminować wszystkich źródeł ogrzewania
generujących smog w jednym roku. Jest to długi proces, dlatego
nawet jeżeli będzie jednorazowo wymienionych 5, 10 czy 15
instalacji, to warto to robić. Kiedy będą ogłoszone kolejne
projekty, gmina na pewno będzie aplikować o dofinansowanie, aby
mieszkańcy mogli z tych środków skorzystać. Jeżeli chodzi o ul.
Leśną, jej stan prawny nie jest uregulowany. Wiąże się to z
dużymi wydatkami, które gmina musiałaby ponieść w związku z
przyjęciem miejscowego planu zagospodarowania dla tego terenu. Taki
jest warunek postawiony przez Lasy Państwowe, żeby mogło dojść
do wymian gruntów między gminą a nadleśnictwem.
Ad.
10
Przewodniczący
Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski podziękował zebranym za
wzięcie udziału w XXXVIII sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i
zamknął obrady.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy
Ewa Wróblewska-Kucharska Ireneusz Śmiechowski