Protokół nr XXXVII/2018 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 31 stycznia 2018 r.
Protokół
nr XXXVII/2018
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która
odbyła się w dniu 31 stycznia 2018 roku
w godz. od
9:00 do 12:20 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce
Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
Proponowany
porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie
porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XXXVI sesji,
która odbyła się w dniu 13 grudnia 2017 roku.
3.
Sprawozdanie z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa
na terenie gminy Wielka Nieszawka w 2017 roku (druk nr 1),
4.
Sprawozdanie z prac Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w zakresie profilaktyki alkoholowej oraz w
zakresie przeciwdziałania narkomanii za 2017 r. (druk nr 2).
5.
Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) przyjęcia
Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2018 (druk nr
3),
b) przystąpienia
do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
dla obszaru obejmującego działki o numerach 313/1, 317/1, 318,
319/1, 314 w Wielkiej Nieszawce (druk nr 4),
c) uchwalenia
Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2018 – 2020 (druk
nr 5),
d) ustalenia
szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach
wsparcia (druk nr 6),
e) przystąpienia
do realizacji projektu pn. „Nasze przedszkole − wszechstronny
rozwój i wykwalifikowana kadra” o numerze
RPKP.10.01.01-04-0007/17 (druk nr 7),
f) trybu
udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych, dla
których Gmina Wielka Nieszawka jest organem rejestrującym oraz
trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i
wykorzystania (druk nr 8),
g) zmiany
budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok (druk nr 9),
h) zmiany
wieloletniej prognozy finansowej (druk nr 10),
i) udzielenia
Gminie Gostycyn pomocy finansowej (druk nr 11),
j) programu
opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności
zwierząt na terenie Gminy Wielka Nieszawka w 2018 roku (druk nr
12).
Przerwa
6.
Informacja z działalności Komisji między sesjami –
referują przewodniczący Komisji.
7. Informacja
Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
8.
Interpelacje i wolne wnioski.
9. Zakończenie sesji.
Ad.
1
a)
XXXVII sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie
powitał Pana Wójta, Panią zastępcę Wójta, Panią Skarbnik,
Panią Mecenas, Panie i Panów Radnych oraz zaproszonych gości:
komendanta komisariatu policji Toruń-Podgórz Jacka Wolframa,
zastępcę komendanta Macieja Wojtaka, Romana Kontowicza kierownika
referatu prewencji, Magdalenę Żbikowską kierownika GOPS i
pracowników GOPS, po raz pierwszy obecną na sesji Barbarę
Mrugalską dyrektor Przedszkola w Małej Nieszawce oraz innych
pozostałych gości oraz mieszkańców gminy.
Przewodniczący
stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych
obecnych jest 15, co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do
podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b)
Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag
do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na
sesję.
Radni
nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący
poddał pod głosowanie porządek obrad XXXVII sesji Rady Gminy. Za
jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła porządek
obrad XXXVII sesji jednogłośnie.
Ad.
2
Przewodniczący
Rady poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego
do godz. 8:30 nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do
treści protokołu z XXXVI sesji, która odbyła się w dniu 13
grudnia 2017 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie
protokołu z XXXVI sesji w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem
głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów
wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w
wyniku głosowania protokół z XXIV sesji został przyjęty przez
Radę Gminy jednogłośnie.
Ad.
3
Przewodniczący
Rady Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 1).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zgodnie z
obowiązującym prawem na druku nr 1 przedstawiono ocenę stanu
bezpieczeństwa na terenie Gminy Wielka Nieszawka w 2017 roku.
Następnie oddał głos komendantowi Komisariatu Policji
Toruń-Podgórz w celu przedstawienia sprawozdania.
Komendant
Jacek Wolfram – przedstawił działania policji w 2017 r. w
zakresie bezpieczeństwa działu kryminalnego. Poinformował, że
komisariat obejmuje swoim działaniem część miasta Torunia i gminę
Wielka Nieszawka. Dzielnicowym na terenie gminy jest Dariusz
Michalski. W jego zastępstwie na sesji obecny jest podk. Roman
Kontowicz, kierownik referatu prewencji, który nadzoruje pracę
dzielnicowych i wytycza kierunki prewencji. W komisariacie w chwili
obecnej etatowo zatrudnionych jest 58 funkcjonariuszy (w 2017 r.
przybyło 7 etatów w referacie prewencji, w tym policjanci pełniący
służbę w zespole patrolowo-interwencyjnym, 1 dzielnicowy, pomocnik
dyżurnego). Komisariat podzielony jest na służbę prewencji i
służbę kryminalną, 2 etaty służby cywilnej. Od 214 r. do 2017
r. systematycznie spada ilość stwierdzonych przestępstw
kryminalnych. W 2017 r. na terenie gminy zaistniały 62 przestępstwa.
W poszczególnych kategoriach wygląda to następująco: kradzież
mienia 2014 r 28 czynów, 2015 r. 14 czynów, 2016 r., 19 czynów, w
2017 r. 11 czynów; kradzież z włamaniem 21 czynów w 2015 r., 13
w 2016 r., 8 czynów w 2017 r.; uszkodzenie mienia 9 czynów w 2015
r., 5 w 2016 r., 5 w 2017 r.; nietrzeźwi kierowcy 12 stwierdzonych
czynów w 2015 r., 6 w 2016 r., 9 w 2017 r,; uszkodzenie ciała 3
przestępstwa (bójki, pobicia) w 2015 r., 0 w 2016 r., 0 w 2017 r.;
przestępstwa narkotykowe 3 w 2015 r., 2 w 2016 r., 2 w 2017 r.;
wypadki drogowe 5 w 2015 r., 3 w tym dwa z ofiarami śmiertelnymi w
2016 r., 1 w 2017 r.; uszkodzenie infrastruktury (kradzież
przewodów) równo po 9 w 2015 i 2016 r., 3 w 2017 r.; znieważenie
miejsca pochówku (pomnik na cmentarzu żołnierzy radzieckich) 2
przestępstwa w 2015 r., 0 w 2016 r. i 2017 r.; znieważenie
funkcjonariuszy państwowych i naruszenie nietykalności cielesnej 2
czyny w 2016 r., 0 w 2017 r.; przestępstwa przeciwko rodzinie 2 w
2015 r., 0 w 2016 r., 5 w 2017 r.; przestępstwa gospodarcze 1 w 2015
r., 3 w 2016 r., 1 w 2017 r. Miejsca najbardziej zagrożone na
terenie gminy to: Cierpice, Brzoza i Wielka Nieszawka, nie odnotowano
zdarzeń ogniowych, natomiast odnotowano uszkodzenia wiat
przystankowych (przy szkole i przy Andrewexie w Cierpicach) na szkodę
Urzędy Gminy; dosyć częste kradzieże Wielka i Mała Nieszawka,
najczęściej dochodzi do kradzieży z otwartych pomieszczeń
przydomowych, głównie rowerów i elektronarzędzi; kradzieże z
włamaniem do domów w budowie i zamieszkałych (głównie
elektronarzędzia, kable, biżuteria) oraz do baków paliwa
ciężarówek stacjonujących w nocy na niestrzeżonych parkingach
przy stacjach paliw Mała Nieszawka i Cierpice. Kilka przykładów
działań na terenie gminy: w trakcie wykonywania czynności na
miejscu ujawnienia pojazdu marki Mercedes Sprinter, skradzionego z
terenu Niemiec, funkcjonariusze KP Toruń-Podgórz ustalili, a
następnie zatrzymali sprawcę kradzieży tego pojazdu, obywateli
Ukrainy, w Małej Nieszawce; sprawca po uderzeniu pięścią
pokrzywdzonej, wyrwał jej z ręki telefon komórkowy, a następnie
celem utrzymania się w jego posiadaniu zaczął bić ją pięścią
po całym ciele, po czym wraz ze skradzionym mieniem oddalił się z
miejsca zdarzenia. Straty 1500 zł. Sprawca w wyniku podjętych
niezwłocznie czynności został zatrzymany. Miejsce zdarzenia –
Cierpice. Policjanci w ramach służby zrealizowali głównie
założenia ograniczenia dynamiki przestępstw i podniesienia ich.
Głównym celem na 2018 r. jest dalsze ograniczenie przestępstw
społecznie najbardziej uciążliwych (kradzieże przydomowe,
włamania, szkodzenie mienia) przez pion prewencji i dzielnicowego
oraz wykrywanie i pociąganie do odpowiedzialności sprawców tych
przestępstw przez pion kryminalny. W 2017 r. prowadzono na terenie
gminy 5 postępowań, z tego 2 postępowania dotyczyły rozboju, w
obu przypadkach sprawcy zostali zatrzymani, w jednym przypadku sąd
zastosował areszt tymczasowy mieszkańca gminy, w drugim – dozór
i zakaz zbliżania się i poręczenia majątkowego.
Zastępca
komendanta Maciej Wojtak – poinformował, że policja z
komisariatu Toruń-Podgórz prowadziła w 2017 r. działania
prewencji kryminalnej, realizując programy „Bezpieczna droga do
szkoły”, „Bezpieczne osiedle”, „Poznaj swojego dzielnicowego
‒ oznakuj swój rower”, działania profilaktyczne na rzecz dzieci
i młodzieży, osób starszych i rodziny, spotkania ze
społeczeństwem, program profilaktyczno-edukacyjny „Pomagam”,
program „Fred goes net”, rozmowy z mieszkańcami dot. wyłudzeń
na „wnuczka” i „policjanta. W ramach programu „Poznaj swojego
dzielnicowego, oznakuj swój rower" dzielnicowy dokonywał
znakowania rowerów, sprawdzał legalność ich pochodzenia oraz
spotykał się z mieszkańcami. Program „Pomagam” był
przeznaczony dla uczniów szkół gimnazjalnych. Poruszana w nim była
problematyka przemocy w rodzinie w stosunku do osób nieletnich.
Program ten miał na celu uzmysłowienie młodzieży, że przemoc w
stosunku do nich jest przestępstwem i w przypadku jej doznania,
gdzie mogą uzyskać pomoc. Program profilaktyczno-edukacyjny
„Wnuczek” był skierowany do osób starszych i samotnie
zamieszkujących. Poruszana w nim była tematyka dosyć często
stosowanej metody na tzw. wnuczka w celu wyłudzenia pieniędzy.
Omawiano zasady postępowania w przypadku otrzymania telefonu od
osoby podającej się za wnuczka z prośbą o wypłacenie mu
pieniędzy. Dzielnicowy docierał do proboszczów parafii z prośbą
o przekazanie apelu do parafian w ogłoszeniach duszpasterskich o
zachowanie ostrożności w podobnych przypadkach. W zakresie
problematyki alkoholowej przeprowadzone były kontrole miejsc
sprzedaży alkoholu. Podczas kontroli skupiono się na sprzedaży
alkoholu nieletnim, nie ujawniono takich przypadków. W ramach tej
problematyki przeprowadzone zostały pogadanki w klasach
gimnazjalnych odnośnie problematyki alkoholowej, jej przyczyn,
skutków i następstw, a także zapoznano młodzież z programem
„Fred goes net” skierowanym do osób nieletnich mających po raz
pierwszy kontakt z alkoholem i narkotykami. W trakcie patroli
szkolnych oraz działań ukierunkowanych na przestępczość
nieletnich przeprowadzanych na terenie gminy przeprowadzone były
kontrole miejsc gromadzenia się młodzieży pod kątem spożywania
alkoholu oraz ujawniania nietrzeźwych osób nieletnich. W zakresie
problematyki narkotykowej przeprowadzone zostały w placówkach
oświatowych na terenie gminy pogadanki odnośnie zagrożeń
związanych z zażywaniem środków narkotycznych, skutków zażywania
takich środków oraz zachowań po kontakcie z takimi środkami. W
trakcie patroli szkolnych oraz działań ukierunkowanych na
przestępczość nieletnich prowadzona była kontrola i obserwacja
terenów przyszkolnych, gdzie może dochodzić do sprzedaży takich
środków. Odnośnie zjawiska przemocy w rodzinie, w ramach
prowadzonych pogadanek na terenie szkół poruszana została także
ta problematyka, gdzie naświetlone zostały przyczyny występowania
przemocy, a także jej skutki. Omówione zostały sposoby zwalczania
przemocy w rodzinie oraz wskazane instytucje mogące udzielić pomocy
w takich przypadkach. Jeżeli chodzi o działania prewencyjne na
terenie gminy Wielka Nieszawka wyglądało to następująco,
porównując rok 2016 i rok 2017: stwierdzone przestępstwa 2016 –
83, 2017 – 62, przeprowadzone postępowania o wykroczenia 2016 -
52, 2017 - 69, skierowanie wniosków o ukaranie 2016 - 16, 2017 - 17.
Dane dotyczące przestępczości przedstawiają się następująco:
liczba zatrzymań na gorącym uczynku 176, liczba postępowań
wszczętych nieznacznie wzrosła z 597 w 2016 r., do 606 w 2017 r.,
wskaźnik wykrywalności 74,47 %, liczba interwencji przeprowadzonych
przez policjantów wyniosła ogółem 5141, na terenie gminy 492, z
czego: interwencje uliczne – 74, interwencje domowe – 80,
interwencje w ruchu drogowym – 137, inne interwencje – 201; ilość
interwencji podejmowanych ogółem na dobę 14, z czego 1,35 na
terenie gminy. Różnica interwencji w latach 2013-2017 plus 1745
interwencji. Wybrane elementy efektywności policjantów referatu
prewencji: zatrzymano nietrzeźwych kierujących – 19, ujawniono
osób poszukiwanych – 179, wylegitymowano osób - 21.303, ujawniono
wykroczeń ogółem – 2164, ujawniono wykroczeń porządkowych 764,
pouczono – 691 osób. Funkcjonuje Krajowa Mapa Zagrożeń, na
której można zaznaczać miejsca zagrożone ze wskazaniem daty, dnia
tygodnia, pory dnia, ze wskazaniem rodzaju zagrożenia. Liczba
zgłoszeń na terenie działania KMP w Toruniu to 3630, z czego
potwierdzonych 15068, czyli procentowo 41,48 %, niepotwierdzonych
1725. Najczęściej zgłaszane przez mieszkańców gminy kategorie
zagrożeń: przekraczanie dozwolonej prędkości, nieprawidłowe
parkowanie głównie w obrębie Szkoły Podstawowej w Małej
Nieszawce, spożywanie alkoholu w miejscach niedozwolonych. Główne
kierunki działalności policji w 2018 r. to: kontynuowanie działań
w zakresie prewencji kryminalnej na terenie Gminy Wielka Nieszawka;
zwiększenie w miarę możliwości ilości patroli na terenie Gminy
celem ograniczenia przestępczości pospolitej a w szczególności
kradzieży i kradzieży z włamaniem, wykroczeń jak również
zapewnienia bezpieczeństwa na drogach; organizowanie wsparcia KP
Toruń-Podgórz siłami z Komendy Miejskiej Policji w Toruniu i
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy; w dalszym ciągu
prowadzenie i kontynuowanie programów profilaktycznych dla
nieletnich, ukierunkowanych m.in. na ochronę przed przestępczością
i demoralizacją jak również programów profilaktycznych
skierowanych do wszystkich mieszkańców Gminy Wielka Nieszawka;
prowadzenie rozpoznania ujawnionych przypadków przemocy w rodzinie
celem ustalenia źródeł, narastania konfliktów i zapobiegania ich
występowania; kontynuowanie działań skierowanych na eliminację
zjawiska „prostytucji przydrożnej”; utrzymanie, poprzez
skuteczne działanie, właściwego trendu, polegającego na
zmniejszaniu liczby zaistniałych przestępstw na terenie Gminy
Wielka Nieszawka, przy jednoczesnym wzroście liczby zatrzymanych
sprawców tych zdarzeń.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela ‒ poinformowała, że na spotkaniu w dn.
30 stycznia komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – przekazał prośbę mieszkańców o
interwencję w sprawie pań stojących przy drodze oraz o sprawdzanie
prędkości przez patrole drogowe raczej na terenie gminy, gdzie
zagrożenie ze strony kierowców jest większe, a nie na ul.
Nieszawskiej przy myjni. Podziękował za częstsze patole o godz.
8:00 przy szkole w Małej Nieszawce.
Radna
Aniela Grela – zapytała, czy Krajowa Mapa Zagrożeń jest
potrzebna i czy nie przeszkadza w pracy policji, gdyż policjanci są
zobligowani sprawdzić każde zgłoszenie, a tylko 40 % z nich jest
potwierdzonych. Na terenie gminy występują takie zagrożenia jak
przekraczanie dozwolonej prędkości, nieprawidłowe parkowanie i
spożywanie alkoholu w miejscach niedozwolonych. Są one dobrze
zidentyfikowane, gdyż występowały przed powstaniem Mapy Zagrożeń.
Radny
Krzysztof Czarnecki – stwierdził, że przedstawiony materiał
był bardzo ciekawy i obszerny. Zapytał, co zdaniem policji gmina
mogłaby zrobić, aby jeszcze bardziej usprawnić współpracę na
linii policja-samorząd, policja-mieszkańcy.
Radny
Jacek Kapela – zwrócił uwagę na narastający problem
rozjeżdżania wału przeciwpowodziowego przez sprzęt terenowy,
przez co wał jest w fatalnym stanie. Poprosił o zainteresowanie się
tą sprawą.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – zapytał, ile spotkań odbyło
się w tamtym roku z mieszkańcami, gdyż na Brzozie żadne spotkanie
się nie odbyło. Dzielnicowy nie skorzystał z zaproszenia na
zebranie wiejskie.
Komendant
Jacek Wolfram – odpowiadając na poruszone kwestie, powiedział,
że:
-
wydział ruchu drogowego kieruje funkcjonariuszy na teren całej
gminy, głównie na trasy przelotowe, a ul. Nieszawska jest drogą
prowadzącą do Torunia, obowiązuje na niej ograniczenie prędkości,
więc policjanci muszą reagować,
-
jeżeli chodzi o większą ilość patroli, to też mu zależy, żeby
były kierowane bardziej do centrum gminy, i na wylot w kierunku
Inowrocławia, bo tam jest więcej zagrożeń,
-
co do stałej obecności w okolicach szkoły w Małej Nieszawce, jest
ona zapewniana przez patrole ruchu drogowego i dzielnicowego, ze
względu na notoryczne nieprzestrzeganie przez rodziców przepisów
ruchu drogowego. Otrzymują oni wskazówki dotyczące prawidłowego
zachowania, część interwencji kończy się wypisaniem mandatu za
łamanie przepisów, kiedy kierowca nie reaguje na pouczenia. Podczas
spotkań z rodzicami funkcjonariusze zwracają się z apelami, aby
dbali o bezpieczeństwo własnych dzieci,
-
Krajowa Mapa Zagrożeń jest jednym ze środków umożliwiających
przekazywanie informacji przez mieszkańców. Kiedy nie było tego
środka, wcześniej policja radziła sobie w inny sposób. Teraz
procedura dla mieszkańca jest uproszczona, nie musi dzwonić,
wystarczy, że kliknie na stronie internetowej, aby zgłosić
zagrożenie. Wiadomo, że część zgłoszeń jest nietrafiona, ale
też telefoniczne zgłoszenia nie zawsze są potwierdzane. KMZ jest
przydatna, obok zgłoszeń telefonicznych i bezpośrednich rozmów z
mieszkańcami, przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Ponadto
dzięki temu internetowemu medium zwiększa się ilość obywateli
współpracujących z policją. Tylko we współpracy z mieszkańcami
policja może w pełni wywiązać się ze swojego zadania, jakim jest
zapewnienie bezpieczeństwa. Otwartość samorządu i mieszkańców
gminy Wielka Nieszawka we współpracy z policją powoduje, że jest
bezpieczniej. Oczywiście nie da się w pełni wyeliminować
wszystkich zagrożeń,
-
ze swojej strony policja liczy na dobrą współpracę samorządu i
mieszkańców z dzielnicowym i innymi służbami. Gmina wspomaga
wysiłki policji w formie materialnej, za co podziękował. Jest to
całoroczny wkład we wszelkie aspekty działania komisariatu i
policji toruńskiej,
-
jeżeli chodzi o problem quadów i innego sprzętu terenowego, jest
znany. Pojawia się na poligonie, w lasach. Ludzie kupują coraz
mocniejszy sprzęt i używają go w niedozwolonych miejscach. Policja
wzmocni działania w tym obszarze i postara się wraz ze strażą
przeciwdziałać temu zjawisku, aby ochronić wał,
-
jeżeli chodzi o przydrożną prostytucję, jest w zainteresowaniu
policji, pod stałym nadzorem. Policja musi działać w normach
prawa, które ograniczają działania, ale wykorzystuje wszelkie
instrumenty prawne, aby utrudnić ten proceder,
-
obiecał, że na pewno pojawi się wraz z dzielnicowym na najbliższym
spotkaniu w Brzozie. Spotkań dzielnicowego z mieszkańcami jest
całkiem dużo, średnio 2-4 w miesiącu z większą grupą osób
(około 40-50 spotkań rocznie), gdzie omawiany jest jakiś problem,
nie mówiąc o indywidualnych rozmowach, bo dzielnicowy codziennie
jest na służbie na terenie gminy i wykonuje swoje czynności.
Radny
Michał Dąbrowski – stwierdził, że wielokrotnie na sesjach
poruszał problem samochodów parkujących w strefach zamieszkania.
Ponieważ w zeszłym roku przekazał na sesji funkcjonariuszom
dokumentację fotograficzną, zapytał co udało się zrobić w tym
temacie przez 10 miesięcy od ostatniego spotkania i jakie są plany
rozwiązania problemu na przyszłość.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – poinformował, że
podobny problem zastawiania dróg przez pojazdy pracowników
Andrewex-u pojawia się w Cierpicach na osiedlu przy tym zakładzie
pracy. Mieszkańcy nie moa wyjechać czy przejść. Poprosił policji
o przeprowadzenie rozmowy w tej sprawie z dyrekcją zakładu.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – wyraził zadowolenie, że
policja ma coraz większe sukcesy w swojej pracy. Martwi go natomiast
wzrost przestępczości takiej jak picie w miejscach niedozwolonych.
Zastępca
komendanta Maciej Wojtak – odpowiedział, że dzielnicowy w
trakcie swojego obchodu dokonuje kontroli w strefach zamieszkania,
starając się przede wszystkim pouczać. W strefie zamieszkania
możliwe jest parkowanie tylko w miejscu dozwolonym, a takich
wyznaczonych miejsc nie ma. Część mieszkańców parkuje przed
posesją, zamiast na terenie posesji. Przyjeżdżają też goście.
Wszystko zależy od świadomości mieszkańców. Jeżeli będą
stosowali się do przepisów prawa, to problem będzie rozwiązany.
Lepiej rozmawiać i pouczać, niż wdrażać postępowanie mandatowe
i karać. W gestii gminy leży decyzja, czy i gdzie wyznaczyć
dozwolone miejsca postojowe w strefie zamieszkania.
Radny
Michał Dąbrowski – stwierdził, że problem dotyczy stref
zamieszkania, gdzie utworzenie parkingu jest utrudnione i nie ma
skutecznego rozwiązania problemu. W niektórych miastach przyjęto
rozwiązanie dozwolonego parkowania po jednej stronie drogi. Nie
wolno parkować w strefie zamieszkania, a mieszkańcy nie mają,
gdzie parkować i niejako są zmuszeni do łamania tego przepisu.
Cierpią na tym działania prewencyjne, bo patrzą na to dzieci,
które wiedzą, że są jakieś przepisy, których nie można łamać,
a na terenie gminy są one łamane.
Zastępca
komendanta Maciej Wojtak – zauważył, że policja sama z
siebie nie stawia znaków drogowych. Gmina musi sama ustalić, które
ulice są strefami zamieszkania, które nie. Jeżeli ustali się taką
strefę, to trzeba wyznaczyć miejsca przeznaczone do postoju. We
własnym zakresie radni powinni wypracować stanowisko, które
zadowoli wszystkich zainteresowanych. Policja może reagować w
granicach prawa.
Radny
Michał Dąbrowski – zapytał, czy policja nie opiniuje
projektu organizacji ruchu na etapie tworzenia strefy zamieszkania.
Zastępca
komendanta Maciej Wojtak – powiedział, że w wydziale ruchu
drogowego w komendzie miejskiej policji jeden z funkcjonariuszy
wyznaczony jest do opiniowania, jeżeli chodzi o oznakowanie poziome
i pionowe otwieranej drogi. Można z nim nawiązać kontakt.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że strefa zamieszkania
miała w zdecydowany sposób poprawić bezpieczeństwo na osiedlach.
Mieszkańcy stawiają samochody na ulicy, zamiast parkować je na
swojej posesji. Policja powinna egzekwować prawo, bo drogi na
osiedlach są wąskie, a samochody poruszają się bardzo szybko, co
stwarza duże niebezpieczeństwo i może skutkować wypadkami,
szczególnie wśród bawiących się w strefie zamieszkania dzieci.
Projekt organizacji ruchu został zaakceptowany przez policję i
zarząd dróg powiatowych, bo taka jest procedura w przypadku dróg
gminnych. Kiedy pouczenia nie skutkują, trzeba egzekwować przepisy
za pomocą mandatów. Gmina nie ma straży gminnej, więc karanie
jest w gestii policji, która gmina wpiera. Podziękował policji za
współpracę w ubiegłym roku, wyrażając jednocześnie nadzieję,
że w obecnym roku będzie równie dobra. Odnosząc się do
spostrzeżeń radnego Kapeli, zaapelował do policji o przyjrzenie
się sprawie sprzętu terenowego jeżdżącego po wale. Wał jest po
remoncie, w związku z obfitymi opadami w 2017 r. jest nasączony
wodą i każdy wjazd quadu czy samochodu terenowego pozostawia
głębokie koleiny. Potrzebne są regularne patrole w obrębie wału
od ul. Zagrodowej w Toruniu aż do Dybowa, szczególnie w weekendy.
Można zacząć perswazję od pouczeń, a kiedy to nie poskutkuje,
trzeba karać mandatami.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – nalegał, aby zająć
się sprawą parkowania przy Andrewex-ie. Około godz. 14 pojawiają
się na parkingu załadowane ciężarówki, które powinny wjeżdżać
na teren zakładu, a nie blokować całą drogę.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że odbyło się spotkanie
z prezesem spółki w tej sprawie. Problem jest znany, ale zakład
nie podjął żadnych działań. Na pewno wskazana jest interwencja
policji.
Komendant
Jacek Wolfram – obiecał, że zajmie się sprawą Andrewex-u,
wysyłając funkcjonariuszy z sekcji patrolowo-interwencyjnej, aby
przywrócić porządek. Funkcjonariusze zostaną też skierowani do
miejsc zamieszkania, tam, gdzie jest problem. Mieszkańcy nie parkują
na swoich posesjach, a przed nimi. W zeszłym roku był problem przy
szkole w Małej Nieszawce i nadal jest, w związku z tym regularnie
pojawiają się tam patrole, tak samo patrole będą interweniować w
strefach zamieszkania, egzekwując mandatami, jeżeli będzie taka
potrzeba, przestrzeganie prawa na pożądanym poziomie. Co do
wsparcia ze strony gminy, współpraca z samorządem i mieszkańcami
bardzo dobrze się układa. Komenda miejska i komisariat policji
zwrócili się do samorządu o wsparcie finansowe zakupu samochodu,
bo tabor szybko ulega zużyciu ze względu na intensywną
eksploatację. Gmina udzieliła wsparcia do zakupu poprzedniego
samochodu i teraz nowego, za co podziękował. Policja współpracuje
ze szkłami, jest otwarta na wszystkie propozycje spotkań. Robi
wszystko, aby na terenie gminy było bezpiecznie.
Przewodniczący
Rady Gminy zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie
sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy Wielka
Nieszawka w 2017 r. w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi
załącznik nr 3 do protokołu.
Za
jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła
sprawozdanie jednogłośnie.
Ad.
4
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 2
przedstawiono sprawozdanie z prac komisji ds. Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie profilaktyki
alkoholowej oraz w zakresie przeciwdziałania narkomanii za 2017 rok.
Poprosił Beatę Szczupłowską, członkiem komisji o przedstawienie
sprawozdania.
Beata
Szczupłowska – poinformowała, że komisja zmieniała
dwukrotnie swój skład. Obecny skład to: Barbara Ślesik –
przewodnicząca komisji, Dorota Kaczorowska, Aleksandra Kowalczyk,
Beata Szczupłowska, Andrzej Michalski – członkowie komisji, Lidia
Gajek – pełnomocnik Wójta ds. Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych. Komisja działa w oparciu o ustawę
wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, o ustawę
o przeciwdziałaniu narkomanii oraz o ustawie o ochrony danych
osobowych. Komisja w 2017 r. odbyła 12 spotkań, podczas których
przeprowadzała rozmowy z osobami nadużywającymi alkoholu oraz
członkami ich rodzin. Rozmowy miały charakter
motywacyjno-diagnostyczny. W 2017 r. 4 mieszkańców Gminy odbyło
leczenie odwykowe na oddziale całodobowym oraz 1 osoba odbyła
terapię na oddziale dziennym. Prace GKPiRPA w Wielkiej Nieszawce w
2017 r. skoncentrowane były na działaniach profilaktycznych
skierowanych przede wszystkim do środowiska dzieci i młodzieży
szkół gminnych, ale również do osób dorosłych: uzależnionych,
współuzależnionych (rodziny). Przedmiotem działań Komisji były
przedsięwzięcia profilaktyczne dla poszczególnych grup, jak też
praca z osobami uzależnionymi i ich rodzinami w formie prowadzenia
wywiadów, rozmów, motywowania do odbycia leczenia odwykowego.
Komisja współpracowała w tym zakresie z terapeutką uzależnień,
prowadzącą Punkt Konsultacyjny w Małej Nieszawce (terapeutka
wspiera m.in. działania grupy AA z terenu gminy), GOPS, Miejskim
Ośrodkiem Edukacji i Profilaktyki Uzależnień, Wojewódzkim
Ośrodkiem Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia ‒ Oddział
Odwykowy w Czerniewicach, Policją, pedagogami szkolnymi, Zespołem
Interdyscyplinarnym, Pełnomocnikiem Marszałka Województwa
Kujawsko-Pomorskiego ds. Uzależnień HIV i AIDS, Pełnomocnikiem
Rządu ds. Równego Traktowania, czy Państwową Agencją
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Kontynuował działalność
Punkt Konsultacyjny dla osób uzależnionych i ich rodzin, który
działał w takich obszarach, jak: prowadzenie poradnictwa
indywidualnego w zakresie pomocy osobom uzależnionym od alkoholu,
motywowanie osób do podjęcia leczenia odwykowego oraz informowanie
o możliwości podjęcia terapii, prowadzenie pracy edukacyjnej w
zakresie poprawienia funkcjonowania społecznego i rodzinnego osób
uzależnionych od alkoholu, prowadzenie pracy edukacyjnej i
wspierającej dla osób współuzależnionych i ich rodzin;
upowszechnianie materiałów informacyjnych o chorobie alkoholowej i
narkotykowej, udzielanie wsparcia i pomocy psychologicznej osobom,
które zakończyły terapię podstawową, współpraca z GOPS, sądami
(kuratorzy sądowi i społeczni), Policją, szkołami na terenie
gminy oraz GKPiRPA w Wielkiej Nieszawce Kontynuował działalność
Klub Anonimowych Alkoholików (AA) „Od Nowa” (spotkania w
poniedziałki). Członkowie Klubu angażowali się w realizację
projektu „Bo warto jest…”, którego pomysłodawcą był jeden z
jego członków.
Komisja
opiniowała w trakcie roku wnioski o wydanie pozwoleń na sprzedaż
alkoholu przeprowadzając każdorazowo kontrolę każdego z punktów
sprzedaży. Aktualizowano i rozprowadzano na terenie gminy informator
dotyczący uzależnień, walki z nimi oraz możliwości korzystania z
pomocy dla osób uzależnionych bądź zagrożonych uzależnieniem i
ich rodzin na terenie Gminy. Prowadzono na stronie internetowej
www.wielkanieszawka.pl
zakładkę GKPiRPA, w której umieszczane są najważniejsze
informacje dotyczące zakresu działania Komisji. W trakcie roku
zrealizowano szereg przedsięwzięć, m.in. tj.: organizacja programu
edukacyjnego „przyjaciele Zippiego” dla dzieci w wieku 5-9 lat,
promującego zdrowie psychiczne, poprzez rozwijanie umiejętności
psychospołecznych u małych dzieci; udział w ramach profilaktyki
uczniów klas VI w grze miejskiej „Starówka dla zdrówka”;
profilaktyczno-edukacyjny Teatr dla dzieci i młodzieży Moralitet
wystawił 4 spektakle bajek edukacyjnych w
szkołach podstawowych w Małej Nieszawce i Cierpicach, realizacja
projektu „Bo warto jest…” w ramach budżetu partycypacyjnego
gminy, który miał na celu propagowanie idei zabawy bez alkoholu. W
ramach projektu odbyły się 22 spotkania grupy roboczej.
Zrealizowany został cykl warsztatów dotyczących terapii uzależnień
jak i związanych z partycypacją społeczną i konsultacjami
społecznymi. Do projektu oprócz członków Klubu AA zostali
zaproszeni mieszkańcy gminy, którzy uczestniczyli w finalnym
wydarzeniu pn. „Wspólne biesiadowanie”.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja w dn. 30
stycznia 2018 r. zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radna
Aniela Grela – zapytała, w którym miejscu na stronie internetowej
można znaleźć informacje na temat działania i spotkań komisji.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy komisja posiada
informacje o ilości miejsc sprzedaży alkoholu na terenie gminy i
czy ma wpływ na wydawanie pozwoleń na nowe miejsca sprzedaży. Może
należałoby ograniczyć te miejsca, albo nie wydawać nowych
pozwoleń.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zadała
następujące pytania: ilu kuratorów sądowych bezpośrednio
współpracuje z komisją w sferze przeciwdziałania alkoholizmowi,
ile pieniędzy wydano na spotkania komisji i działania w stosunku do
podopiecznych, ile osób przebywało w izbie wytrzeźwień i jakie
były koszty z tym związane, w jakim zakresie komisja współpracowała
z pełnomocnikiem rządu ds. równego traktowania, jakie działania
profilaktyczne były przeprowadzone na koloniach dotyczące
przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, ile osób po spotkaniach
terapeutycznych udało się wyprowadzić z nałogu alkoholowego w
2017 r.
Członek
komisji Lidia Gajek – opowiedziała, że jeżeli chodzi o
stronę internetową, komisja postara się, aby informacje były
widoczne dla każdego mieszkańca, który chciałby skorzystać ze
wsparcia. Współpraca z pełnomocnikiem rządu dotyczyła zapytań i
o kwestie prawne, co do których komisja miała wątpliwości.
Corocznie na każdych koloniach prowadzone są dla dzieci pogadanki
profilaktyczne.
Członek
komisji Beata Szczupłowska – odpowiadając na pozostałe
pytania, powiedziała, że komisja opiniuje wnioski o wydanie
pozwoleń na sprzedaż alkoholu, oceniając punkt sprzedaży pod
kątem spełniania wymogów określonych ustawą. We wszystkich
punktach na terenie gminy wymogi są spełnione. Co do ilości punków
sprzedaży, to rada gminy w uchwale określa ilość punktów
sprzedaży. Informacja o ilość osób przebywających w izbie
wytrzeźwień przesyłana jest do Urzędu Gminy, członkowie komisji
nie mają prawa do przetwarzania danych wrażliwych, może bazować
tylko na informacjach, jakich udzielą im sami zainteresowani lub
rodziny osób uzależnionych od alkoholu, albo pracownik socjalny.
Komisja nie może zwracać się do instytucji z prośbą o udzielenie
informacji na temat danej osoby. Odpowiedź na pytanie o ilość
osób, które wyszły z nałogu, jest bardzo trudna, ponieważ
alkoholizm jest chorobą i się nie kończy. Zagrożenie powrotem do
nałogu trwa do końca życia. Ktoś może nie pić przez kilka lat,
a potem zaczyna pić i choroba powraca. W ubiegłym roku komisja
zmotywowała 5 osób do podjęcia leczenia odwykowego. Komisja ma w
swoim składzie jednego kuratora sądowego zawodowego i jednego
społecznego.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że z terenu gminy w 2017 r.
dowieziono do izby wytrzeźwień 72 osoby, z czego połowę stanowiły
osoby niebędące mieszkańcami gminy, pochodzące z sąsiednich
gmin, z Aleksandra Kujawskiego, Inowrocławia, Gniewkowa, Solca
Kujawskiego i Torunia, ale zatrzymane na terenie gminy. Z drugiej
połowy połowę stanowili mieszkańcy DPS w Wielkiej Nieszawce, a
pozostali to mieszkańcy przewiezieni do izby wytrzeźwień przez
policję interweniującą w zgłoszonych awanturach domowych. Dla
informacji radnych, w ubiegłym roku na terenie gminy wartość
sprzedaży alkoholu wyniosła ponad 2 mln zł.
Radna
Aniela Grela – nawiązując do propozycji radnego
Wyrzykowskiego dotyczącej ograniczenia punktów sprzedaży alkoholu,
stwierdziła, że drastyczne zmniejszenie legalnych punktów
sprzedaży przyczyni się do powstania nielegalnego rynku. Na terenie
gminy nie ma zbyt wielu punktów sprzedaży i dalsze ich ograniczenie
nie tylko nic zmieni, a wprost przeciwnie, zasili budżety prywatnych
osób nielegalnie sprzedających alkohol.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – sprecyzował, że z limitu punktów
sprzedaży uchwalonego przez radę gminy, wykorzystane jest ok. 60 %.
Wiele sklepów, które sprzedawało alkohol w detalu, przestało
korzystać z zezwoleń, gdyż opłaty, jakie muszą wnosić do
budżetu gminy za sprzedaż, są wyższe od ich marży ze sprzedaży
alkoholu. Największym rekordzistą sprzedaży jest sklep DINO. Inne
3 sklepy mają też obrony na poziomie kilkuset złotych, działają
2 nocne punkty sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest
przeciwny ograniczaniu punktów sprzedaży, gdyż wtedy rozwinie się
rynek nielegalny.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że
projekt pn. „Bo warto jest…”, promujący zabawę bez alkoholu,
powinien być sfinansowany z budżetu komisji alkoholowej, a nie z
budżetu partycypacyjnego gminy, w związku z jego tematyką.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że projekt został
przygotowany i zgłoszony do realizacji w ramach budżetu
obywatelskiego przez samych mieszkańców, członków klubu „AA”.
Został przegłosowany.
Członek
komisji Beata Szczupłowska – jako uczestnik tego projektu,
wyjaśniła, że projekt został zgłoszony jako obywatelski, ale
budżet partycypacyjny nie ma własnych środków. Środki na dane
zadanie wyodrębnianie są z poszczególnych działów, w przypadku
tego projektu pieniądze na jego realizację zostały wyodrębnione
ze środków budżetowych pochodzących z opłat ze sprzedaży
alkoholu, przeznaczonych na profilaktykę alkoholowej i
przeciwdziałania narkomanii.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie
z prac Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych w zakresie profilaktyki alkoholowej oraz w zakresie
przeciwdziałania narkomanii za 2017 rok w brzmieniu jak na druku 2–
stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za
jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła
sprawozdanie jednogłośnie.
Ad.
5
a)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że na druku nr 3
przedstawiono gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, uchwalany corocznie
przez Radę Gminy. Zadania ujęte w gminnym programie są inicjowane
prze gminną komisję rozwiązywania problemów alkoholowych,
powołaną przez Wójta gminy, która czuwa nad realizacją gminnego
programu i koordynuje realizację poszczególnych zadań i projektów.
W związku z powyższym przedkłada się Radzie Gminy przygotowany
Program na 2018 r., którego założeniem jest prowadzenie działań
zmierzających do poprawy sytuacji osób i rodzin, w których
występuje problem uzależnienia.
Członek
GKPiRPA Beata Szczupłowska – poinformowała, że zgodnie z
wymogami program profilaktyki musi być zgodny z narodowym programem
zdrowia. W związku z tym w wielu punktach się z nim pokrywa. Główne
kierunki działania Programu to: tworzenie warunków do trzeźwego i
zdrowego stylu życia dla dzieci i młodzieży; zapewnienie dzieciom
i młodzieży dostępu do programów edukacyjnych i profilaktycznych
uczących życia bez używek; wdrażanie reguł skutecznej opieki
psychologicznej i socjoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży z
rodzin z problemem alkoholowym; wdrażanie reguł skutecznego
egzekwowania zakazu podawania i sprzedaży alkoholu osobom nieletnim;
współpraca z innymi samorządami, instytucjami i organizacjami
pozarządowymi; zwiększenie dostępności usług terapeutycznych i
edukacyjnych dla osób uzależnionych i ich rodzin; kształtowanie
prawidłowych postaw normatywnych dotyczących używania środków
psychoaktywnych; poszerzenie wiedzy wśród dzieci i młodzieży na
temat szkodliwości zażywania środków psychoaktywnych;
zmniejszanie tendencji do zachowań ryzykownych wśród młodzieży i
wzmacnianie zachowań pożądanych; zwiększenie profesjonalnego
przygotowania osób pracujących z młodzieżą i rodzinami, których
występują destrukcyjne zachowania; promowanie postawy abstynencji
jako jednej z szans kształtowania osobowości; zmniejszenie ilości
i dolegliwości zaburzeń życia rodzinnego powodowanego nadużywaniem
alkoholu i narkotyków oraz stosowaniu przemocy. Szczególny nacisk
kładzie się na działania profilaktyczne skierowane do dzieci i
młodzieży, bo to jest etap w życiu, kiedy można wypracować na
przyszłość prawidłowe postawy oraz zdrowy i trzeźwy styl życia.
Planuje się dalszą współpracę z punktem konsultacyjnym dla osób
uzależnionych i ich rodzin, który będzie prowadzić poradnictwo
indywidualne w zakresie pomocy osobom uzależnionym, motywować do
podjęcia leczenia odwykowego, oraz z grupą Anonimowych Alkoholików,
która wymaga stałego wsparcia, a zarazem swoimi doświadczeniami i
trudnościami dochodzenia do trzeźwienia może dzielić się z
osobami uzależnianymi, pokazując, jak można zerwać z nałogiem.
Komisja ma w planach dofinansowanie imprez i spektakli
profilaktycznych w szkołach. Będzie kontynuowany projekt „Bo
warto jest działać dalej” zgłoszony do realizacji w ramach
budżetu obywatelskiego na 2018 rok. Będzie w nim uczestniczyć
większa ilość młodzieży. Przewidziana jest debata ze
specjalistami na temat możliwości zabawy bez alkoholu. Zapisy nowej
ustawy pozwolą komisji na występowanie z wnioskiem o udostępnienie
danych osób do różnych instytucji, o wskazanie kierunków działań
profilaktycznych (profilaktyka, motywowanie, interwencja). Skład
komisji poszerzył się o dzielnicowego, co pozwoli na działania
interwencyjne. Pedagodzy szkolni, członkowie komisji, prowadzą
rozmowy z rodzinami, w których występuje problem alkoholowy, a
które nie są znane komisji, bo nie korzystają ze świadczeń
pomocy społecznej. Komisja przygotuje akcje informacyjną w postaci
ulotek i informacji na stronie internetowej, aby mieszkańcy
wiedzieli, czym zajmuje się komisja, i gdzie i kiedy można zwrócić
się po pomoc, jakiego rodzaju pomoc można uzyskać w punkcie
konsultacyjnym. Przeprowadzone będą badania statystyczne, aby
sprawdzić jaki odsetek osób już uzależnionych lub na pograniczu
potrzebuje pomocy.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja zaopiniowała
program pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XXXVII/185/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia
2018 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o Przeciwdziałania Narkomanii
na rok 2018 w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr
5 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów
przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było.
Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy
przyjęła uchwałę jednogłośnie.
b)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 4
przedstawiono projekt uchwały w sprawie przystąpienia do
sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla
obszaru obejmującego działki o numerach 313/1, 317/1, 318, 319/1,
314 w Wielkiej Nieszawce. Dla przedmiotowego terenu Rada Gminy Wielka
Nieszawka podjęła uchwałę Nr XXXIV/164/2013 z dnia 12 grudnia
2013 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego. Od momentu podjęcia ww. uchwały
ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym uległa wielokrotnym zmianom. Wskazane jest więc
podjęcie nowej uchwały zgodnie z obowiązującym porządkiem
prawnym. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej
formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię w tej
sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że
komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XXXVII/186/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia
2018 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego dla obszaru obejmującego działki o
numerach 313/1, 317/1, 318, 319/1, 314 w Wielkiej Nieszawce w
brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do
protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
Przewodniczący
Rady przegłosował wprowadzenie 5-minutowej przerwy w obradach.
Po
przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
c)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w projekt uchwały
dotyczy Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2018-2020.
Poprosił kierownik GOPS Magdalenę Żbikowską o przedstawienie
programu.
Kierownik
GOPS Magdalena Żbikowska – powiedziała, że program został
opracowany na podstawie art. 176 ustawy z dn. 9 czerwca 2011 roku o
wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, który nakazuje
opracowanie programu. Program został przyjęty w ubiegłym roku, ale
w związku z tym, że zaszły niewielkie zmiany: powstało
przedszkole, przestało funkcjonować gimnazjum, dokonano jego
aktualizacji, dodając te informacje. Poza tym w pozostałej części
jest jak najbardziej aktualny i od ubiegłego roku GOPS pracuje
opierając się na jego założeniach. Głównym celem programu jest
stworzenie skutecznego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną, co
sprzyja prawidłowemu ich rozwojowi. Program określa działania
prorodzinne, profilaktyczne, w tym ukierunkowane na wspieranie rodzin
przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja zaopiniowała
program pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy gmina posiada placówkę
wsparcia dziennego wymienioną w tabeli „Profilaktyka –
wspieranie rodziny”.
Kierownik
GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że na terenie
gminy nie ma takiej placówki, natomiast jest asystent rodziny.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XXXVII/187/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia
2018 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na
lata 2018-2020 w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik
nr 7 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
d)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt ustalenia
szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach
wsparcia. Wszystkie osoby, które kierowane są do ośrodków,
ponoszą odpłatność za pobyt w przypadku, kiedy przekraczają
określone kryterium dochodowe. Poprosił kierownik GOPS Magdalenę
Żbikowską o przedstawienie szczegółów.
Kierownik
GOPS Magdalena Żbikowska – wyjaśniła, że uchwała określa
wysokość odpłatności za pobyt w ośrodków wsparcia:
schroniskach, noclegowniach, hostelach, dla osób bezdomnych i
pozbawionych schronienia, które posiadają własny dochód
przekraczający kryterium dochodowe określone w art. 8 ustawy o
pomocy społecznej. Osoby kierowane do ośrodków wsparcia, które
mieszczą się w kryterium, nie ponoszą odpłatności za swój
pobyt. W formie tabelarycznej określono procentowo wysokość
odpłatności za pobyt danej osoby w ośrodku wsparcia w stosunku do
kosztu jej pobytu w ośrodku, w zależności od wskaźnika
przekroczenia kryterium dochodowego wyrażonego procentowo. W
przypadku, gdy pobyt osoby w ośrodku nie obejmuje pełnego miesiąca
kalendarzowego, wysokość odpłatności oblicza się stosownie do
liczby dni pobytu. Osoba kierowana do ośrodka otrzymuje od GOPS
decyzję, w której wyjaśnione są wszystkie zasady odpłatności i
termin, do kiedy może przebywać w ośrodku. Osoba może zostać
zwolniona z opłaty za pobyt w ośrodku w szczególnie uzasadnionych
przypadkach, np. ponoszenie wysokich kosztów leczenia, rehabilitacji
lub straty związanej ze zdarzeniem losowym. Zwolnienie nie może
wynosić więcej niż równowartość 3-miesięcznego pełnego pobytu
w ośrodku.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja zaopiniowała
uchwałę pozytywnie. Uważa, że częściowe ponoszenie kosztów
jest zasadne.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, ile osób z gminy korzysta z
pobytu w ośrodkach wsparcia.
Kierownik
GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że obecnie na
terenie gminy nie ma bezdomnych mieszkańców, ale zgodnie z
ustawowym przepisem gmina jest zobowiązana do pokrycia kosztów
pobytu w ośrodku osób, które mają ostatni meldunek pobytu na
terenie gminy. W tej chwili gmina ponosi odpłatność za jedną taką
osobę, która przebywa w schronisku w Świeciu.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał ilu mieszkańcom gmina
dofinansowuje pobyt w DPS-ie.
Kierownik
GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że pobyt w DPS-ie
a udzielenie schronienia osobie bezdomnej, to są dwie różne formy
wsparcia i dwie oddzielne instytucje, które udzielają wsparcia. Do
pobytu w DPS-ie muszą być też przesłanki zdrowotne. W obecnej
chwili przebywa w DPS-ie 7 osób.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, do
jakich ośrodków wsparcia GOPS będzie kierował osoby z terenu
gminy.
Kierownik
GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że będą to
noclegownie i schroniska znajdujące się najbliżej, czyli w Toruniu
lub Chełmży. Po przyjęciu uchwały zostaną podpisane stosowne
umowy lub porozumienia z danym ośrodkiem. Do tej pory gmina
korzystała ze schroniska dla bezdomnych przy ul. Dworcowej i ze
schroniska „Caritasu” przy ul. Bydgoskiej w Toruniu.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XXXVII/188/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia
2018 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia
odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia w brzmieniu jak na druku
nr 6 – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
e)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 7).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały
dotyczy przystąpienia do realizacji projektu pt. „Nasze
przedszkole – wszechstronny rozwój i wykwalifikowana kadra” o
numerze RPKP.10.01.01-04-0007/17. Jest to tzw. projekt miękki
związany z projektem budowy przedszkola w Małej Nieszawce. Kwota
była bardzo mała, ale udało się wynegocjować nowe warunki i
większe środki. Całkowita wartość projektu to 209.263,93 zł, w
tym wartość dofinansowania 177.874,34 zł. Wkład własny gminy
wyniesie 15%, tj. 31.389,59 zł. Środki zostaną przeznaczone na
zakup pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć
edukacji przedszkolnej, dodatkowe zajęcia w zakresie wsparcia
logopedycznego, integracji sensorycznej oraz ruchu rozwijającego,
kształcenie nauczycieli na studiach podyplomowych z zakresu
integracji sensorycznej. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w
przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja zaopiniowała
uchwałę pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy jest możliwość
wpisania do treści uchwały, że dotyczy ona przedszkola
publicznego, gdyż nie ma takiej informacji. Jak do celu tworzenia
warunków równych szans edukacyjnych dla dzieci w wieku
przedszkolnym, zamieszkałych na terenie gminy, ma się sytuacja, że
dzieci chodzą też do przedszkola niepublicznego.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że projekt dotyczy
wyłącznie nowo wybudowanego przedszkola na ul. Krętej w Małej
Nieszawce. Nie na możliwości przeniesienia środków gdziekolwiek
indziej. Nr projektu wpisany do uchwały dotyczy projektu budowy
przedszkola, na którą gmina otrzymała dofinansowanie, i projekt
miękki jest jego częścią składową, dotyczy tego samego zadania.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, jaka
będzie wysokość środków przeznaczonych na sfinansowanie studiów
podyplomowych z zakresu integracji sensorycznej i ilu nauczycieli z
przedszkola skorzysta z tego wsparcia.
Zastępca
Wójta Agnieszka Gołębiowska – odpowiedziała, że poziom
dofinansowania dla całego projektu wynosi 85%, dla wszystkich
działań. Zadanie sfinansowania studiów podyplomowych w zakresie
integracji sensorycznej jest przewidziane dla 1 nauczyciela.
Radny
Michał Dąbrowski – zapytał, w jaki sposób gmina zabezpieczy
się, żeby nauczyciel, który zostanie dokształcony częściowo
również ze środków gminnych, wykonywał jak najdłużej pracę w
przedszkolu gminnym i czy przewiduje się formalne zabezpieczenie,
żeby po zrezygnowaniu z pracy nauczyciel musiał zwrócić koszty
kształcenia, żeby za te pieniądze przygotować następnego
nauczyciela.
Zastępca
Wójta Agnieszka Gołębiowska – odpowiedziała, że umowa na
dofinansowanie nie została jeszcze podpisana z Urzędem
Marszałkowski, w związku z tym nie ma jeszcze umów z
nauczycielami. Można takie sformułowanie ująć w umowie,
zobowiązując osobę, której wykształcenie zostanie rozwinięte
poprzez ten projekt, do zwrotu środków, jeżeli nie będzie
pracować w przedszkoli gminnym przez najbliższe 5 lat.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała, czy trwałość
projektu nie przewiduje, do jakiego okresu nauczyciel powinien
pracować.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że trwałość projektu
dotyczy projektów twardych. Przy projektach miękkich typu zajęcia
dodatkowe i szkolenia nie ma takiego zapisu.
Zastępca
Wójta Agnieszka Gołębiowska – uzupełniła, że te kwestie
są jeszcze nieuzgodnione, bo gmina jest przed zawarciem umowy.
Faktycznie jest to projekt komplementarny z projektem twardym.
Beneficjent środków, jakim jest gmina, powinien zagwarantować
realizację celu przynajmniej przez 5 kolejnych lat.
Radny
Michał Dąbrowski – zapytał, czy zostanie zorganizowana sala
do zajęć sensorycznych i czy będzie ogólnodostępna dla
wszystkich dzieci z gminy, nieuczęszczających do tego przedszkola.
Dyrektor
przedszkola Barbara Mrugalska – odpowiedziała, że sala już
jest, obecnie wszystkie dzieci z przedszkola tam uczęszczają w
ramach zajęć. W szkole podstawowej w Małej Nieszawce są też
dzieci zaburzone z integracji sensorycznej i w porozumieniu ze
szkołą, te dzieci będą mogły korzystać z zajęć. Jeżeli
będzie taka potrzeba współpracy, to jak najbardziej jest na nią
otwarta.
Radna
Aniela Grela – zapytała, do kiedy będzie realizowany ten
projekt.
Zastępca
Wójta Agnieszka Gołębiowska – opowiedziała, że projekt
będzie realizowany do połowy 2019 r.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XXXVII/189/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia
2018 r. w sprawie przystąpienia do realizacji projektu pt. „Nasze
przedszkole – wszechstronny rozwój i wykwalifikowana kadra” o
numerze RPKP.10.01.01-04-0007/17 w brzmieniu jak na druku nr 7 –
stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
f)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 8).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zgodnie z art. 38
ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań
oświatowych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego
zobowiązany został do ustalenia trybu udzielania i rozliczania
dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek
prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki
samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości
ich wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawy
obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we
wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz
termin i sposób rozliczenia dotacji. Z końcem 2017 roku straciły
moc przepisy ustawy o systemie oświaty, zawierające delegację do
określenia przez radę gminy zasad i trybu udzielania dotacji
oświatowych, a mianowicie art. 90 ust. 4 ustawy, który był
podstawą uchwalenia obowiązującej do tej pory uchwały. W związku
z tym Uchwała Nr XX/96/2008 Rady Gminy w Wielkiej Nieszawce z dnia
25 czerwca 2008 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji
dla przedszkoli niepublicznych prowadzonych na terenie Gminy Wielka
Nieszawka przez podmioty nie należące do sektora finansów
publicznych dotacji traci moc. Uchwała będzie miała zastosowanie w
przypadku, kiedy gmina nie będzie podpisywała z Przedszkolem „Leśny
Ludek” umowy, jak to ma obecnie miejsce, na realizację zadania
publicznego polegającego na zapewnieniu wychowania przedszkolnego
dzieciom z terenu gminy. Na podstawie przedszkole nie pobiera od
rodziców opłat, gdyż działa na zasadach przedszkola publicznego i
otrzymuje dofinasowanie z budżetu gminy. Uchwała dotyczy sytuacji,
jaka miała miejsce po uruchomieniu przedszkola niepublicznego, kiedy
gmina pokrywała koszty pobytu dziecka w przedszkolu niepublicznym w
wysokości 75 % a rodzice opłacali część kosztów wychowania
przedszkolnego swojego dziecka. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały
w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja zaopiniowała
uchwałę pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XXXVII/190/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia
2018 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla
przedszkoli niepublicznych, dla których Gmina Wielka Nieszawka jest
organem rejestrującym oraz trybu przeprowadzania kontroli
prawidłowości ich pobrania i wykorzystania w brzmieniu jak na druku
nr 8 – stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
g)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 9).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały
dotyczy zmiany budżetu gminy na 2018 rok. Zachodzi konieczność
zmiany budżetu w związku z realizacją projektów
współfinansowanych ze środków unijnych otrzymywanych za
pośrednictwem Urzędu. Po stronie dochodów włączono dotację na
realizację projektu pn. Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0 oraz na
inwestycje pn. „Wspieranie wytwarzania energii pochodzącej ze
źródeł odnawialnych”. Włączono również środki od
mieszkańców, którzy chcą przystąpić do projektu związanego z
wytwarzaniem energii. Po stronie wydatków włącza się do
realizacji współfinansowane inwestycje. Ponadto proponuje się
zwiększyć plan na zadania związane z opieką nad zwierzętami oraz
zabezpieczyć środki na dofinansowanie zakupu samochodu dla Policji
oraz na opracowania ekspertyz. Udało się wynegocjować kwotę 1 mln
zł na rewitalizację starego Urzędu Gminy, z tym, że wniosek musi
być złożony do końca marca a pozwolenie na budowę uzyskane do
połowy marca. Po zmianach sumę dochodów w wysokości 26.960.000,00
zł zastępuje się sumą 28.102.033,00 zł, w tym: dochody bieżące
27.532.900,00 zł, dochody majątkowe 569.133,00 zł, sumę wydatków
w wysokości 31.477.000,00 zł zastępuje się sumą 32.822.932,00
zł, w tym: wydatki bieżące 22.455.588,00 zł, wydatki majątkowe
10.367.344,00 zł, deficyt budżetu wynosi 4.720.899,00 i zostanie
sfinansowany przychodami pochodzącymi z nadwyżki budżetowej z lat
ubiegłych. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej
formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczą Komisji Rewizyjnej o opinię w tej
sprawie.
Przewodnicząca
Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Michał Dąbrowski – zapytał, dlaczego środki na fotowoltaikę
zostały włączone do budżetu, skoro przetarg nie został jeszcze
rozstrzygnięty i nie wiadomo, ile tych środków będzie
potrzebnych. Czy jest wiadomo, że gmina otrzyma środki, czy wniosek
został zaakceptowany.
Zastępca
Wójta Agnieszka Gołębiowska – odpowiedziała, że jest już
decyzja o dofinansowaniu tego projektu. Do umowy o dofinansowanie
trzeba będzie przedstawić prognozę finansową. Bez zapisania
środków w budżecie, nie można będzie pozyskać dofinansowania.
Faktem jest, że nie wiadomo, jaka będzie kwota wpłaty, której
mieszkańcy będą musieli dokonać. Kwota będzie znana po otwarciu
ofert.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XXXVII/191/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia
2018 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok
w brzmieniu jak na druku nr 9 – stanowi załącznik nr 11 do
protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie
było, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
większością głosów.
h)
Przewodniczący
Rady poprosił wójta o wprowadzenie w temat (druk nr 10).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 10
przedstawiono projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy
finansowej. Wieloletnia prognoza finansowa na lata 2018-2021 została
przedstawiona w załącznikach do uchwały, w formie tabelarycznej. W
załączniku nr 1 wyszczególniono m.in. dochody, w tym z tytułu
udziału we wpłatach z podatku dochodowego od osób fizycznych,
udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych,
podatków i opłat, dotacji i środków przeznaczonych na cele
bieżące i inwestycje oraz wydatki. Załącznik nr 2 to wykaz
przedsięwzięć inwestycyjnych. Nie ma żadnego zagrożenia
realizacji inwestycji. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w
przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię w
tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria –
poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały
pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XXXVII/192/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia
2018 r. w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej w brzmieniu
jak na druku 10 – stanowi załącznik nr 12 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
i)
Przewodniczący
Rady poprosił wójta o wprowadzenie w temat (druk nr 11).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 11
przedstawiono projekt uchwały w sprawie udzielenia Gminie Gostycyn
pomocy finansowej. Do Gminy wpłynęły wnioski dwóch klubów
radnych w sprawie przygotowania uchwały w sprawie udzielenia pomocy
finansowej dla Gminy poszkodowanej w wyniku nawałnicy, która w nicy
z 11 na 12 sierpniu 2017 r. przeszła przez region. Jednocześnie
wpłynął wniosek Gminy Gostycyn z województwa kujawsko-pomorskiego
o udzielenie takiej pomocy w związku z rozległymi zniszczeniami
wywołanymi przez front burzowy. W wyniku nawałnicy doszło do
uszkodzenia obiektów stanowiących mienie gminy m.in. konstrukcji
obiektu przedszkola w Gostycynie. Gmina Wielka Nieszawka udziela ze
swojego budżetu pomocy finansowej Gminie Gostycyn. Pomoc finansowa
zostanie udzielona ze środków budżetu Gminy Wielka Nieszawka na
2018 r. w wysokości 60.000,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie
kosztów inwestycji polegającej na odbudowie przedszkola gminnego.
Po podjęciu uchwały zostanie zawarta stosowna umowa.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię w
tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XXXVII/193/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia
2018 r. w sprawie udzielenia Gminie Gostycyn pomocy finansowej w
brzmieniu jak na druku 11 – stanowi załącznik nr 13 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
j)
Przewodniczący
Rady poprosił wójta o wprowadzenie w temat (druk nr 12).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 12
przedstawiono projekt uchwały w sprawie określenia programu opieki
nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt
na terenie Gminy Wielka Nieszawka na rok 2018. Zgodnie z art. 11a
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt Rada Gminy ma
obowiązek określenia w drodze uchwały, corocznie do dnia 31 marca,
programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania
bezdomności zwierząt. Program ten obejmuje realizację
następujących zadań: zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w
schronisku dla zwierząt, opiekę nad wolno żyjącymi kotami, w tym
ich dokarmianie, odławianie bezdomnych zwierząt, obligatoryjną
sterylizację albo kastrację zwierząt w schroniskach dla zwierząt,
poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt, usypianie
ślepych miotów, wskazanie gospodarstwa rolnego w celu zapewnienia
miejsca dla zwierząt gospodarskich, zapewnienie całodobowej opieki
weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt
oraz kastrację zwierząt posiadających właścicieli. Projekt
przedmiotowej uchwały został zaopiniowany przez Państwowego
Powiatowego Inspektora Weterynarii oraz zarządców kół łowieckich
działających na obszarze Gminy Wielka Nieszawka. Do tej pory stała
opłata dla schroniska wynosiła 8 tys. zł, teraz wynosi 48 tys. zł.
Wzrosła również stawka przejazdu za 1 km i godziny obsługi. W
budżecie zapisano ogółem 60 tys. zł na program opieki nad
zwierzętami bezdomnymi, ale ta kwota może nie być wystarczająca.
W zeszłym roku z terenu gminy do schroniska zostało wywiezionych 30
psów. Usługa za wywiezienie każdego psa to 1,2 tys. zł. Ponadto
wywieziono 2 bociany i 1 myszołowa do pogotowia dla zwierząt w
Brzozy Bydgoskiej. Jeżeli sytuacja się powtórzy w tym roku co do
ilości psów i innych zwierząt, to koszty będą bliskie 100 tys.
zł. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i
treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię w tej
sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej Małgorzata Wieczerzak-Małysz –
poinformowała, że komisja większością głosów zaopiniowała
projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Michał Dąbrowski – powiedział, że bociany czy myszołowy są
zwierzętami wolno żyjącymi i trudno mówić o ich bezdomności i
czy powinny podlegać pod środki przeznaczone na zwierzęta
bezdomne, czyli odławianie wałęsających się psów, dokarmianie
kotów, czy też ich leczenie. Może należałoby wyodrębnić pewną
pulę środków na takie przypadki, jakie wystąpiły z dzikimi
zwierzętami.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że to nie ma znaczenia,
bo pieniądze pochodzą z tego samego budżetu gminy. Trudno
przewidzieć, czy będą takie przypadki, bo w ubiegłych latach ich
nie było. Zgodnie z ustawą gmina jest zobowiązana do zapewnienia
opieki rannym dzikim zwierzętom.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – stwierdził, że uchwała jest
potrzeba, ale nie podoba mu się, że gmina niejako została zmuszona
przez schronisko do przeznaczenia większej niż w ubiegłym roku
kwoty na jego utrzymanie, i dlatego wstrzyma się od głosu.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że schronisko podpisuje z
gminą umowę, ale tak naprawdę otrzymuje ono wytyczne od prezydenta
miasta, bo działa w jego imieniu. Można nie zawrzeć umowy, ale co
gmina miałaby wtedy zrobić z wałęsającymi się psami.
Radna
Aniela Grela – zapytała, ile jest bezdomnych kotów w blokach
i ile jest dokarmianych, i czy osoby zajmujące się nimi oddają je
do sterylizacji.
Radny
Michał Dąbrowski – zauważył, że na terenie gminy jest
wiele bezdomnych psów z wyboru i czy to nie jest tak, że jeden pies
wielokrotnie wożony jest do schroniska. Może należałoby zrobić
katalog zdjęć psów wożonych w tą i z powrotem.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w ubiegłym roku był
taki jeden przypadek. Prowadzone są różne działania, aby tych
psów wywieźć jak najmniej. Gdyby wywożono wszystkie zgłoszone
psy, to rzeczywiście tak by było, że jednego dnia pies byłby
wywieziony, a następnego właściciel odbierałby go ze schroniska.
Psów mających właścicieli, a chodzących luzem po ulicy, jest
bardzo dużo. Są dziwne przypadki, w tamtym roku do gospodarstwa
rolnego, z którym gmina ma podpisaną umowę, przewożono zagłodzone
kozy. Ludzie kupują zwierzęta, a potem się nimi nie opiekują.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy zidentyfikowano osoby, np.
przyjeżdżające do aquaparku, które zostawiły na terenie gminy
psa czy kota, i odjechały.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że takie sytuacje
zdarzają się szczególnie na początku wakacji, kiedy ludzie
wyjeżdżają z miasta na urlop. Zwierzęta są głównie zostawiane
w Małej Nieszawce przy skrzyżowaniu ul. Leśnej z drogą na Poznań
i stamtąd wywożone do schroniska.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XXXVII/194/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia
2018 r. w sprawie określenia programu opieki nad zwierzętami
bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy
Wielka Nieszawka na rok 2018 w brzmieniu jak na druku 12 – stanowi
załącznik nr 14 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie
było, 2 osoby wstrzymały się od głosu. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
większością głosów.
Przewodniczący
Rady ogłosił 10-minutową przerwę.
Po
przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad.
6
Przewodniczący
Rady oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia
informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
a) Przewodnicząca
Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i
Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że
komisja spotkała się 1 raz, opiniowała materiały na sesję i
przyjęła informację na temat stanu zaawansowania miejscowych
planów zagospodarowania przestrzennego, zaopiniowanych w 2017 r.
b) Przewodnicząca
Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela –
poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz w dn. 30
stycznia 2018 r., i opiniowała materiały na sesję.
c) Przewodnicząca
Komisji Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska –
poinformowała, że komisja nie spotkała się między
sesjami.
d) Przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała,
że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 26 stycznia
opiniowała materiały na sesję.
Ad.
7
Przewodniczący
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XXXVI
sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 13 grudnia 2017 r.
(wyszła
radna Agnieszka Wrzesińska)
Ad.
8
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała, są jakieś plany
dotyczące wybudowania ul. Pogodnej w związku z bardzo złym stanem
ul. Zielonej.
Radna
Aniela Grela – podziękowała w imieniu obdarowanych osób za
wsparcie przed świętami Bożego Narodzenia. Zabrane od członków
klubu radnych w wysokości 1,5 tys. zł zostały przeznaczone na
wsparcie 1 osoby, ciężko chorej. 6 osób opowiedziało na jej apel
i przygotowało paczki żywnościowe i środki czystości, które
zostały przekazane osobom samotnym z terenu gminy za pośrednictwem
GOPS.
(wyszła
radna Małgorzata Kopańska-Mizeria)
Radny
Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:
-
droga do wału jest rozjeżdżona i nieprzejezdna,
-
na jakie drogi odbywają się obecnie przetargi, czy zostały
rozstrzygnięte i na jakie kwoty,
-
na jakim etapie jest budowa ścieżki rowerowej,
-
czy zostały zakupione czujniki smogu i gdzie będą zamontowane,
-
cały czas brakuje kostki w chodniku za aquaparkiem,
-
jest dużo błota na ul. Toruńskiej, po sypaniu piaskiem i solą,
-
w koszu na przystanku autobusowym koło pizzerni jest pełno śmieci,
-
na ul. Tulipanowej w Wielkiej Nieszawce jest wielka kałuża, która
zamarza, kiedy jest mróz, stwarzając niebezpieczeństwo,
-
czy przewodniczący rady gminy ustalił terminy sesji na cały rok,
-
na ul. Osiedlowej w Wielkiej Nieszawce jest nadal kałuża, nie można
przejechać.
Radny
Michał Dąbrowski – zapytał o realizację uchwały nr
XVI/70/2016 z dn. 27 stycznia 2016 r. w sprawie nadania kategorii
dróg gminnych drogom m.in. ul. Majowej, Makowej i Zielnej, ponieważ
ukazał się przetarg na ich budowę i w dokumentacji oznakowane są
jako drogi wewnętrzne. Zgodnie z przepisami drogą wewnętrzną jest
droga, która nie została przypisana do żadnej kategorii dróg, a
uchwałą zostały przypisane do kategorii dróg gminnych. Poprosił
o wyjaśnienie, czy uchwała nie została zrealizowana, czy jest błąd
w dokumentacji projektowej.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – poinformował, że mieszkańcy terenu
między ul. Prostą a Herringiem proszą o naprawę chodnika.
Poprosił o zasypanie dziury koło wjazdu na parking do szkoły
podstawowej w Małej Nieszawce i o uporządkowanie miejsca, gdzie
zatrzymują się autokary zabierające dzieci na wycieczki, jest tam
dziura na dziurze. Jako klub radnych złożyli formalny wniosek, aby
stworzyć listę lokalizacji wszystkich hydrantów na terenie gminy,
gdzie są, w jakim są stanie i gdzie ich brakuje.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – zgłosił problem dziur
na zakrętach ul. Leśnej, od kościoła do ul. Bydgoskiej, gdzie
jeździ autobus. Coraz częściej czuć smród w Cierpicach
pochodzący prawdopodobnie z ubojni kur w Strudze Jezuickiej, będą
budowane jeszcze fermy kurze w Rojewie, prosił o interwencję
ochrony środowiska.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, czy
jest jeszcze możliwość dopisania się do listy na montaż
fotowoltaiki.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – stwierdził, że często
powraca temat stanu dróg na terenie gminy. Na Brzozie kładziona
jest rura wodociągowa z Torunia do Ciechocinka i droga ul.
Ciechocińska jest całkowicie rozjechana. Czy są jakieś ustalenia
z firmą wkopującą rurę co naprawy drogi po skończeniu prac i
przywrócenia jest do stanu używalności, gdyż mieszkają tam
ludzie i jest to jedyna droga, którą mogą dojechać do swoich
posesji.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na poruszone kwestie,
poinformował, że:
-
rzeczywiście jest budowany wodociąg ul. Ciechocińską w Brzozie do
Ciechocinka i były nieprawidłowości w sztuce budowlanej,
dochodziło nawet do kradzieży wody. Odbyło się spotkanie z
prezesem Toruńskich Wodociągów i prezesem firmy wykonującej
prace, są pewne ustalenia, gmina monitoruje sytuację,
-
jeżeli któryś z obecnych wnioskodawców wycofa swój wniosek o
montaż paneli fotowoltaicznych, to wtedy będzie mógł skorzystać
z tego inny mieszkaniec.
Zastępca
Wójta Agnieszka Gołębiowska – dodała, że prawdopodobnie
będzie druga tura projektu.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – kontynuując, odpowiedział, że:
-
w momencie pojawienia się nowego rozdania pieniędzy na ten cel,
mieszkańcy zostaną poinformowani,
-
jeżeli chodzi o drogi, dziury i piasek na drogach, naprawy zostaną
wykonane na wiosnę, piasek zostanie zamieciony, kiedy będzie sucho,
bo błota nie da się zamiatać,
-
jeżeli chodzi o hydranty, jest mapa hydrantów, strażacy ją
posiadają, co roku jest uzgadniana i aktualizowana. Kiedy miał
miejsce pożar w fabryce zniczy w Małej Nieszawce, nie było
problemu z hydrantami, strażacy podłączyli się do 2 hydrantów na
tej samej nitce, przy szkole i przy Dino, i nastąpił duży spadek
ciśnienia wody. Od samego początku, jeszcze przed rozpoczęciem
akcji, był na miejscu kierownik referatu technicznego i informował
strażaków, gdzie znajdują się najbliższe hydranty. Na ul. Leśnej
jest specjalny punkt poboru wody dla straży pożarnej, z którego
strażacy nie chcieli skorzystać, twierdząc, że droga jest za
wąska. Jeździli do „Olendra”, gdzie jest wyższe ciśnienie w
hydrancie i tam uzupełniali zapasy wody. Gmina zrobi na wiosnę
przegląd hydrantów, bo niektóre ich części są kradzione,
-
jeżeli chodzi o drogę wojewódzką, ul. Toruńską gmina nie może
sama nic zrobić, bo nie jest to droga gminna. Wystąpi z wnioskiem
do ZDW o zasypanie dziur,
-
jeżeli chodzi o ścieżkę rowerową między Herringiem a ul.
Prostą, część pierwszego fragmentu został rozkradziony, jest to
dobry skrót dla ludzi, zostanie uzupełniony na wiosnę,
-
jeżeli chodzi o kategorię dróg ul. Majowa, Makowa i Zielna, jest
to błąd w dokumentacji przetargowej, ulice są drogami gminnymi,
-
przetargi są rozpisane, jeszcze żaden nie został rozstrzygnięty,
zostaną jak najszybciej rozstrzygnięte, pod warunkiem, że pojawią
się wykonawcy. Ogłoszono też przetarg na budowę Centrum Obsługi
Klientów i Centrum Społeczno-Kulturalne, jest duża liczba odsłon
na stronie, okaże się, czy będą oferty,
-
jeżeli chodzi o ul. Pogodną, dotyczy też to drogi do leśniczówki
Zielona, dokumentacja na te drogi zostanie przygotowana w tym roku.
Gmina Rojewo buduje drogę asfaltową od swojej strony w kierunku
leśniczówki. Będzie można skorzystać ze „schetynówki”,
-
jeżeli o detektory zanieczyszczenia powietrza, gmina jest na etapie
uzgadniania lokalizacji, gdzie czujniki antysmogowe zostaną
zainstalowane,
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, na jakie drogi rozpisane są
przetargi.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że informacje o
aktualnych przetargach znajdują na stronie BIP, są to drogi z
katalogu przyjętego przez radę gminy uchwała w 2015 r. 5 lutego
2018 r. odbędzie się spotkanie dla mieszkańców dotyczące
przebiegu ścieżki rowerowej od granic gminy z Toruniem do ul.
Ogrodowej w Cierpicach. Inwestorami są Zarząd Dróg Wojewódzkich i
Urząd Marszałkowski, gmina partycypuje w kosztach budowy.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – wyraził nadzieję, że
ochrona środowiska zajmie się problemem zasmrodzenia powietrza w
Cierpicach, którym wcześniej wspominał. Jeżeli chodzi o wał
przeciwpowodziowy, kiedyś były szlabany uniemożliwiające wjazd.
Może wystarczy postawić po środku drogi wjazdowej betonowe słupy,
żeby samochody i quady nie przejeżdżały, a rowerzyści i piesi
obejdą je bez problemu.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zgadza się z
sołtysem, a obecnie nie ma właściciela wału. Wojewódzki Zarząd
melioracji i Gospodarki Wodnej został zlikwidowany i na jego miejsce
nie powołano żadnej instytucji, ni ma z kim rozmawiać. Kiedyś
były stalowe pręty przy wjeździe do góry na wał i nikt nie
niszczył wału.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska –
zaproponowała, aby do mieszkańców bezpośrednio
zainteresowanych przebiegiem ścieżki rowerowej, bo będzie
przechodziła przez ich teren, wysłać informacje o konsultacjach
listownie, bo nie każdy korzysta z Internetu.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że tak jak to było
ostatnim razem, informacje znajdą się w sklepach i także na
stronie internetowej. Wystąpiono z prośbą do inwestorów, aby
przygotowali na spotkanie informacje, ile terenu z danej
nieruchomości zostanie zabrane pod ścieżkę rowerową, bo
mieszkańcy chcą to wiedzieć. Na pewno po uzgodnieniu przebiegu
ścieżki nastąpi kontakt z każdym mieszkańcem, bo musi wyrazić
zgodę na przekazanie terenu za odpowiednim odszkodowaniem.
Przewodniczący
Rady Gminy – odpowiedział radnemu Czarneckiemu, że ustalenie
harmonogramu sesji nie jest obligatoryjne. W myśl art. 20 ust. 1
ustawy o samorządzie gminnym rada gminy obraduje na sesjach
zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej
niż raz na kwartał. Ogłosił, że najbliższa sesja odbędzie się
28 lutego.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – ponowił pytanie, czy
ochrona środowiska może zająć się sprawą smrodu w Cierpicach.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że również na Kąkolu
znajdzie się detektor zanieczyszczenia powietrza. Dane będą
zbierane i udostępnione na stronie internetowej. Jeżeli na
podstawie wykresów okaże się, że jest problem, będzie można
rozmawiać ze ubojnią drobiu w Strudze Jezuickiej. Każdy ma różną
wrażliwość zapachową, a detektor jest miarodajnym źródłem
informacji i na jego danych można się będzie oprzeć. Potrzeba na
to kilka miesięcy.
Radna
Aniela Grela – potwierdziła, że czasami jest odczuwalny
fatalny odór, jak się otworzy okno.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie podaje tego w
wątpliwość, ale na razie gmina nie dysponuje żadnymi miarodajnymi
dowodami, jakimi będą wykresy z detektora.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała, czy w ogóle są
przepisy regulujące te kwestie, jak to jest w przypadku norm
natężenia hałasu.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie ma takich
przepisów. Poziom hałasu można określić, ale zapach trudno
określić. Muszą się w tej materii wypowiedzieć naukowcy.
Urządzenia antysmogowe wykażą, czy powietrze jest zanieczyszczone.
Przewodniczący
Rady Gminy – poinformował, że podany termin najbliższej
sesji 28 luty może uleć zmianie. W roku wyborczym sesje będą
zwoływane w miarę potrzeby.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że będzie dużo tematów
organizacyjnych, to uchwalenia przez radę, jak to jest przy każdych
wyborach.
Ad.
9
Przewodniczący
Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski podziękował zebranym za
wzięcie udziału w XXXVII sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i
zamknął obrady.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy
Ewa Wróblewska-Kucharska (-) Ireneusz Śmiechowski