W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XXXVII/2018 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 31 stycznia 2018 r.

Protokół nr XXXVII/2018
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
31 stycznia 2018 roku
w godz. od 9:00 do 12:20 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:

1.  Otwarcie posiedzenia:
     a) stwierdzenie quorum,
     b) przyjęcie porządku obrad.
2.  Przyjęcie protokołu z XXXVI sesji, która odbyła się w dniu 13 grudnia 2017 roku.
3. Sprawozdanie z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa na terenie gminy Wielka Nieszawka w 2017 roku (druk nr 1),
4. Sprawozdanie z prac Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie profilaktyki alkoholowej oraz w zakresie przeciwdziałania narkomanii za 2017 r. (druk nr 2).
5. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2018 (druk nr 3),
b) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru obejmującego działki o numerach 313/1, 317/1, 318, 319/1, 314 w Wielkiej Nieszawce (druk nr 4),
c) uchwalenia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2018 – 2020 (druk nr 5),
d) ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia (druk nr 6),
e) przystąpienia do realizacji projektu pn. „Nasze przedszkole − wszechstronny rozwój i wykwalifikowana kadra” o numerze RPKP.10.01.01-04-0007/17 (druk nr 7),
f) trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych, dla których Gmina Wielka Nieszawka jest organem rejestrującym oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania (druk nr 8),
g) zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok (druk nr 9),
h) zmiany wieloletniej prognozy finansowej (druk nr 10),
i) udzielenia Gminie Gostycyn pomocy finansowej (druk nr 11),
j) programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Wielka Nieszawka w 2018 roku (druk nr 12).

Przerwa

6.  Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji. 
7.  Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
8.  Interpelacje i wolne wnioski.
9.  Zakończenie sesji.

Ad. 1
a) XXXVII
sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał Pana Wójta, Panią zastępcę Wójta, Panią Skarbnik, Panią Mecenas, Panie i Panów Radnych oraz zaproszonych gości: komendanta komisariatu policji Toruń-Podgórz Jacka Wolframa, zastępcę komendanta Macieja Wojtaka, Romana Kontowicza kierownika referatu prewencji, Magdalenę Żbikowską kierownika GOPS i pracowników GOPS, po raz pierwszy obecną na sesji Barbarę Mrugalską dyrektor Przedszkola w Małej Nieszawce oraz innych pozostałych gości oraz mieszkańców gminy.
Przewodniczący stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 15, co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.

b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.
Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad XXXVII sesji Rady Gminy. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła porządek obrad XXXVII sesji jednogłośnie.

Ad. 2
Przewodniczący Rady
poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 8:30 nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XXXVI sesji, która odbyła się w dniu 13 grudnia 2017 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXXVI sesji w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XXIV sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 3
Przewodniczący Rady Wójta Gminy
o wprowadzenie w temat (druk nr 1).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zgodnie z obowiązującym prawem na druku nr 1 przedstawiono ocenę stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy Wielka Nieszawka w 2017 roku. Następnie oddał głos komendantowi Komisariatu Policji Toruń-Podgórz w celu przedstawienia sprawozdania.
Komendant Jacek Wolfram – przedstawił działania policji w 2017 r. w zakresie bezpieczeństwa działu kryminalnego. Poinformował, że komisariat obejmuje swoim działaniem część miasta Torunia i gminę Wielka Nieszawka. Dzielnicowym na terenie gminy jest Dariusz Michalski. W jego zastępstwie na sesji obecny jest podk. Roman Kontowicz, kierownik referatu prewencji, który nadzoruje pracę dzielnicowych i wytycza kierunki prewencji. W komisariacie w chwili obecnej etatowo zatrudnionych jest 58 funkcjonariuszy (w 2017 r. przybyło 7 etatów w referacie prewencji, w tym policjanci pełniący służbę w zespole patrolowo-interwencyjnym, 1 dzielnicowy, pomocnik dyżurnego). Komisariat podzielony jest na służbę prewencji i służbę kryminalną, 2 etaty służby cywilnej. Od 214 r. do 2017 r. systematycznie spada ilość stwierdzonych przestępstw kryminalnych. W 2017 r. na terenie gminy zaistniały 62 przestępstwa. W poszczególnych kategoriach wygląda to następująco: kradzież mienia 2014 r 28 czynów, 2015 r. 14 czynów, 2016 r., 19 czynów, w 2017 r. 11 czynów; kradzież z włamaniem 21 czynów w 2015 r., 13 w 2016 r., 8 czynów w 2017 r.; uszkodzenie mienia 9 czynów w 2015 r., 5 w 2016 r., 5 w 2017 r.; nietrzeźwi kierowcy 12 stwierdzonych czynów w 2015 r., 6 w 2016 r., 9 w 2017 r,; uszkodzenie ciała 3 przestępstwa (bójki, pobicia) w 2015 r., 0 w 2016 r., 0 w 2017 r.; przestępstwa narkotykowe 3 w 2015 r., 2 w 2016 r., 2 w 2017 r.; wypadki drogowe 5 w 2015 r., 3 w tym dwa z ofiarami śmiertelnymi w 2016 r., 1 w 2017 r.; uszkodzenie infrastruktury (kradzież przewodów) równo po 9 w 2015 i 2016 r., 3 w 2017 r.; znieważenie miejsca pochówku (pomnik na cmentarzu żołnierzy radzieckich) 2 przestępstwa w 2015 r., 0 w 2016 r. i 2017 r.; znieważenie funkcjonariuszy państwowych i naruszenie nietykalności cielesnej 2 czyny w 2016 r., 0 w 2017 r.; przestępstwa przeciwko rodzinie 2 w 2015 r., 0 w 2016 r., 5 w 2017 r.; przestępstwa gospodarcze 1 w 2015 r., 3 w 2016 r., 1 w 2017 r. Miejsca najbardziej zagrożone na terenie gminy to: Cierpice, Brzoza i Wielka Nieszawka, nie odnotowano zdarzeń ogniowych, natomiast odnotowano uszkodzenia wiat przystankowych (przy szkole i przy Andrewexie w Cierpicach) na szkodę Urzędy Gminy; dosyć częste kradzieże Wielka i Mała Nieszawka, najczęściej dochodzi do kradzieży z otwartych pomieszczeń przydomowych, głównie rowerów i elektronarzędzi; kradzieże z włamaniem do domów w budowie i zamieszkałych (głównie elektronarzędzia, kable, biżuteria) oraz do baków paliwa ciężarówek stacjonujących w nocy na niestrzeżonych parkingach przy stacjach paliw Mała Nieszawka i Cierpice. Kilka przykładów działań na terenie gminy: w trakcie wykonywania czynności na miejscu ujawnienia pojazdu marki Mercedes Sprinter, skradzionego z terenu Niemiec, funkcjonariusze KP Toruń-Podgórz ustalili, a następnie zatrzymali sprawcę kradzieży tego pojazdu, obywateli Ukrainy, w Małej Nieszawce; sprawca po uderzeniu pięścią pokrzywdzonej, wyrwał jej z ręki telefon komórkowy, a następnie celem utrzymania się w jego posiadaniu zaczął bić ją pięścią po całym ciele, po czym wraz ze skradzionym mieniem oddalił się z miejsca zdarzenia. Straty 1500 zł. Sprawca w wyniku podjętych niezwłocznie czynności został zatrzymany. Miejsce zdarzenia – Cierpice. Policjanci w ramach służby zrealizowali głównie założenia ograniczenia dynamiki przestępstw i podniesienia ich. Głównym celem na 2018 r. jest dalsze ograniczenie przestępstw społecznie najbardziej uciążliwych (kradzieże przydomowe, włamania, szkodzenie mienia) przez pion prewencji i dzielnicowego oraz wykrywanie i pociąganie do odpowiedzialności sprawców tych przestępstw przez pion kryminalny. W 2017 r. prowadzono na terenie gminy 5 postępowań, z tego 2 postępowania dotyczyły rozboju, w obu przypadkach sprawcy zostali zatrzymani, w jednym przypadku sąd zastosował areszt tymczasowy mieszkańca gminy, w drugim – dozór i zakaz zbliżania się i poręczenia majątkowego.
Zastępca komendanta Maciej Wojtak – poinformował, że policja z komisariatu Toruń-Podgórz prowadziła w 2017 r. działania prewencji kryminalnej, realizując programy „Bezpieczna droga do szkoły”, „Bezpieczne osiedle”, „Poznaj swojego dzielnicowego ‒ oznakuj swój rower”, działania profilaktyczne na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i rodziny, spotkania ze społeczeństwem, program profilaktyczno-edukacyjny „Pomagam”, program „Fred goes net”, rozmowy z mieszkańcami dot. wyłudzeń na „wnuczka” i „policjanta. W ramach programu „Poznaj swojego dzielnicowego, oznakuj swój rower" dzielnicowy dokonywał znakowania rowerów, sprawdzał legalność ich pochodzenia oraz spotykał się z mieszkańcami. Program „Pomagam” był przeznaczony dla uczniów szkół gimnazjalnych. Poruszana w nim była problematyka przemocy w rodzinie w stosunku do osób nieletnich. Program ten miał na celu uzmysłowienie młodzieży, że przemoc w stosunku do nich jest przestępstwem i w przypadku jej doznania, gdzie mogą uzyskać pomoc. Program profilaktyczno-edukacyjny „Wnuczek” był skierowany do osób starszych i samotnie zamieszkujących. Poruszana w nim była tematyka dosyć często stosowanej metody na tzw. wnuczka w celu wyłudzenia pieniędzy. Omawiano zasady postępowania w przypadku otrzymania telefonu od osoby podającej się za wnuczka z prośbą o wypłacenie mu pieniędzy. Dzielnicowy docierał do proboszczów parafii z prośbą o przekazanie apelu do parafian w ogłoszeniach duszpasterskich o zachowanie ostrożności w podobnych przypadkach. W zakresie problematyki alkoholowej przeprowadzone były kontrole miejsc sprzedaży alkoholu. Podczas kontroli skupiono się na sprzedaży alkoholu nieletnim, nie ujawniono takich przypadków. W ramach tej problematyki przeprowadzone zostały pogadanki w klasach gimnazjalnych odnośnie problematyki alkoholowej, jej przyczyn, skutków i następstw, a także zapoznano młodzież z programem „Fred goes net” skierowanym do osób nieletnich mających po raz pierwszy kontakt z alkoholem i narkotykami. W trakcie patroli szkolnych oraz działań ukierunkowanych na przestępczość nieletnich przeprowadzanych na terenie gminy przeprowadzone były kontrole miejsc gromadzenia się młodzieży pod kątem spożywania alkoholu oraz ujawniania nietrzeźwych osób nieletnich. W zakresie problematyki narkotykowej przeprowadzone zostały w placówkach oświatowych na terenie gminy pogadanki odnośnie zagrożeń związanych z zażywaniem środków narkotycznych, skutków zażywania takich środków oraz zachowań po kontakcie z takimi środkami. W trakcie patroli szkolnych oraz działań ukierunkowanych na przestępczość nieletnich prowadzona była kontrola i obserwacja terenów przyszkolnych, gdzie może dochodzić do sprzedaży takich środków. Odnośnie zjawiska przemocy w rodzinie, w ramach prowadzonych pogadanek na terenie szkół poruszana została także ta problematyka, gdzie naświetlone zostały przyczyny występowania przemocy, a także jej skutki. Omówione zostały sposoby zwalczania przemocy w rodzinie oraz wskazane instytucje mogące udzielić pomocy w takich przypadkach. Jeżeli chodzi o działania prewencyjne na terenie gminy Wielka Nieszawka wyglądało to następująco, porównując rok 2016 i rok 2017: stwierdzone przestępstwa 2016 – 83, 2017 – 62, przeprowadzone postępowania o wykroczenia 2016 - 52, 2017 - 69, skierowanie wniosków o ukaranie 2016 - 16, 2017 - 17. Dane dotyczące przestępczości przedstawiają się następująco: liczba zatrzymań na gorącym uczynku 176, liczba postępowań wszczętych nieznacznie wzrosła z 597 w 2016 r., do 606 w 2017 r., wskaźnik wykrywalności 74,47 %, liczba interwencji przeprowadzonych przez policjantów wyniosła ogółem 5141, na terenie gminy 492, z czego: interwencje uliczne – 74, interwencje domowe – 80, interwencje w ruchu drogowym – 137, inne interwencje – 201; ilość interwencji podejmowanych ogółem na dobę 14, z czego 1,35 na terenie gminy. Różnica interwencji w latach 2013-2017 plus 1745 interwencji. Wybrane elementy efektywności policjantów referatu prewencji: zatrzymano nietrzeźwych kierujących – 19, ujawniono osób poszukiwanych – 179, wylegitymowano osób - 21.303, ujawniono wykroczeń ogółem – 2164, ujawniono wykroczeń porządkowych 764, pouczono – 691 osób. Funkcjonuje Krajowa Mapa Zagrożeń, na której można zaznaczać miejsca zagrożone ze wskazaniem daty, dnia tygodnia, pory dnia, ze wskazaniem rodzaju zagrożenia. Liczba zgłoszeń na terenie działania KMP w Toruniu to 3630, z czego potwierdzonych 15068, czyli procentowo 41,48 %, niepotwierdzonych 1725. Najczęściej zgłaszane przez mieszkańców gminy kategorie zagrożeń: przekraczanie dozwolonej prędkości, nieprawidłowe parkowanie głównie w obrębie Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce, spożywanie alkoholu w miejscach niedozwolonych. Główne kierunki działalności policji w 2018 r. to: kontynuowanie działań w zakresie prewencji kryminalnej na terenie Gminy Wielka Nieszawka; zwiększenie w miarę możliwości ilości patroli na terenie Gminy celem ograniczenia przestępczości pospolitej a w szczególności kradzieży i kradzieży z włamaniem, wykroczeń jak również zapewnienia bezpieczeństwa na drogach; organizowanie wsparcia KP Toruń-Podgórz siłami z Komendy Miejskiej Policji w Toruniu i Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy; w dalszym ciągu prowadzenie i kontynuowanie programów profilaktycznych dla nieletnich, ukierunkowanych m.in. na ochronę przed przestępczością i demoralizacją jak również programów profilaktycznych skierowanych do wszystkich mieszkańców Gminy Wielka Nieszawka; prowadzenie rozpoznania ujawnionych przypadków przemocy w rodzinie celem ustalenia źródeł, narastania konfliktów i zapobiegania ich występowania; kontynuowanie działań skierowanych na eliminację zjawiska „prostytucji przydrożnej”; utrzymanie, poprzez skuteczne działanie, właściwego trendu, polegającego na zmniejszaniu liczby zaistniałych przestępstw na terenie Gminy Wielka Nieszawka, przy jednoczesnym wzroście liczby zatrzymanych sprawców tych zdarzeń.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela ‒ poinformowała, że na spotkaniu w dn. 30 stycznia komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – przekazał prośbę mieszkańców o interwencję w sprawie pań stojących przy drodze oraz o sprawdzanie prędkości przez patrole drogowe raczej na terenie gminy, gdzie zagrożenie ze strony kierowców jest większe, a nie na ul. Nieszawskiej przy myjni. Podziękował za częstsze patole o godz. 8:00 przy szkole w Małej Nieszawce.
Radna Aniela Grela – zapytała, czy Krajowa Mapa Zagrożeń jest potrzebna i czy nie przeszkadza w pracy policji, gdyż policjanci są zobligowani sprawdzić każde zgłoszenie, a tylko 40 % z nich jest potwierdzonych. Na terenie gminy występują takie zagrożenia jak przekraczanie dozwolonej prędkości, nieprawidłowe parkowanie i spożywanie alkoholu w miejscach niedozwolonych. Są one dobrze zidentyfikowane, gdyż występowały przed powstaniem Mapy Zagrożeń.
Radny Krzysztof Czarnecki – stwierdził, że przedstawiony materiał był bardzo ciekawy i obszerny. Zapytał, co zdaniem policji gmina mogłaby zrobić, aby jeszcze bardziej usprawnić współpracę na linii policja-samorząd, policja-mieszkańcy.
Radny Jacek Kapela – zwrócił uwagę na narastający problem rozjeżdżania wału przeciwpowodziowego przez sprzęt terenowy, przez co wał jest w fatalnym stanie. Poprosił o zainteresowanie się tą sprawą.
Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – zapytał, ile spotkań odbyło się w tamtym roku z mieszkańcami, gdyż na Brzozie żadne spotkanie się nie odbyło. Dzielnicowy nie skorzystał z zaproszenia na zebranie wiejskie.
Komendant Jacek Wolfram – odpowiadając na poruszone kwestie, powiedział, że:
- wydział ruchu drogowego kieruje funkcjonariuszy na teren całej gminy, głównie na trasy przelotowe, a ul. Nieszawska jest drogą prowadzącą do Torunia, obowiązuje na niej ograniczenie prędkości, więc policjanci muszą reagować,
- jeżeli chodzi o większą ilość patroli, to też mu zależy, żeby były kierowane bardziej do centrum gminy, i na wylot w kierunku Inowrocławia, bo tam jest więcej zagrożeń,
- co do stałej obecności w okolicach szkoły w Małej Nieszawce, jest ona zapewniana przez patrole ruchu drogowego i dzielnicowego, ze względu na notoryczne nieprzestrzeganie przez rodziców przepisów ruchu drogowego. Otrzymują oni wskazówki dotyczące prawidłowego zachowania, część interwencji kończy się wypisaniem mandatu za łamanie przepisów, kiedy kierowca nie reaguje na pouczenia. Podczas spotkań z rodzicami funkcjonariusze zwracają się z apelami, aby dbali o bezpieczeństwo własnych dzieci,
- Krajowa Mapa Zagrożeń jest jednym ze środków umożliwiających przekazywanie informacji przez mieszkańców. Kiedy nie było tego środka, wcześniej policja radziła sobie w inny sposób. Teraz procedura dla mieszkańca jest uproszczona, nie musi dzwonić, wystarczy, że kliknie na stronie internetowej, aby zgłosić zagrożenie. Wiadomo, że część zgłoszeń jest nietrafiona, ale też telefoniczne zgłoszenia nie zawsze są potwierdzane. KMZ jest przydatna, obok zgłoszeń telefonicznych i bezpośrednich rozmów z mieszkańcami, przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Ponadto dzięki temu internetowemu medium zwiększa się ilość obywateli współpracujących z policją. Tylko we współpracy z mieszkańcami policja może w pełni wywiązać się ze swojego zadania, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa. Otwartość samorządu i mieszkańców gminy Wielka Nieszawka we współpracy z policją powoduje, że jest bezpieczniej. Oczywiście nie da się w pełni wyeliminować wszystkich zagrożeń,
- ze swojej strony policja liczy na dobrą współpracę samorządu i mieszkańców z dzielnicowym i innymi służbami. Gmina wspomaga wysiłki policji w formie materialnej, za co podziękował. Jest to całoroczny wkład we wszelkie aspekty działania komisariatu i policji toruńskiej,
- jeżeli chodzi o problem quadów i innego sprzętu terenowego, jest znany. Pojawia się na poligonie, w lasach. Ludzie kupują coraz mocniejszy sprzęt i używają go w niedozwolonych miejscach. Policja wzmocni działania w tym obszarze i postara się wraz ze strażą przeciwdziałać temu zjawisku, aby ochronić wał,
- jeżeli chodzi o przydrożną prostytucję, jest w zainteresowaniu policji, pod stałym nadzorem. Policja musi działać w normach prawa, które ograniczają działania, ale wykorzystuje wszelkie instrumenty prawne, aby utrudnić ten proceder,
- obiecał, że na pewno pojawi się wraz z dzielnicowym na najbliższym spotkaniu w Brzozie. Spotkań dzielnicowego z mieszkańcami jest całkiem dużo, średnio 2-4 w miesiącu z większą grupą osób (około 40-50 spotkań rocznie), gdzie omawiany jest jakiś problem, nie mówiąc o indywidualnych rozmowach, bo dzielnicowy codziennie jest na służbie na terenie gminy i wykonuje swoje czynności.
Radny Michał Dąbrowski – stwierdził, że wielokrotnie na sesjach poruszał problem samochodów parkujących w strefach zamieszkania. Ponieważ w zeszłym roku przekazał na sesji funkcjonariuszom dokumentację fotograficzną, zapytał co udało się zrobić w tym temacie przez 10 miesięcy od ostatniego spotkania i jakie są plany rozwiązania problemu na przyszłość.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – poinformował, że podobny problem zastawiania dróg przez pojazdy pracowników Andrewex-u pojawia się w Cierpicach na osiedlu przy tym zakładzie pracy. Mieszkańcy nie moa wyjechać czy przejść. Poprosił policji o przeprowadzenie rozmowy w tej sprawie z dyrekcją zakładu.
Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – wyraził zadowolenie, że policja ma coraz większe sukcesy w swojej pracy. Martwi go natomiast wzrost przestępczości takiej jak picie w miejscach niedozwolonych.
Zastępca komendanta Maciej Wojtak – odpowiedział, że dzielnicowy w trakcie swojego obchodu dokonuje kontroli w strefach zamieszkania, starając się przede wszystkim pouczać. W strefie zamieszkania możliwe jest parkowanie tylko w miejscu dozwolonym, a takich wyznaczonych miejsc nie ma. Część mieszkańców parkuje przed posesją, zamiast na terenie posesji. Przyjeżdżają też goście. Wszystko zależy od świadomości mieszkańców. Jeżeli będą stosowali się do przepisów prawa, to problem będzie rozwiązany. Lepiej rozmawiać i pouczać, niż wdrażać postępowanie mandatowe i karać. W gestii gminy leży decyzja, czy i gdzie wyznaczyć dozwolone miejsca postojowe w strefie zamieszkania.
Radny Michał Dąbrowski – stwierdził, że problem dotyczy stref zamieszkania, gdzie utworzenie parkingu jest utrudnione i nie ma skutecznego rozwiązania problemu. W niektórych miastach przyjęto rozwiązanie dozwolonego parkowania po jednej stronie drogi. Nie wolno parkować w strefie zamieszkania, a mieszkańcy nie mają, gdzie parkować i niejako są zmuszeni do łamania tego przepisu. Cierpią na tym działania prewencyjne, bo patrzą na to dzieci, które wiedzą, że są jakieś przepisy, których nie można łamać, a na terenie gminy są one łamane.
Zastępca komendanta Maciej Wojtak – zauważył, że policja sama z siebie nie stawia znaków drogowych. Gmina musi sama ustalić, które ulice są strefami zamieszkania, które nie. Jeżeli ustali się taką strefę, to trzeba wyznaczyć miejsca przeznaczone do postoju. We własnym zakresie radni powinni wypracować stanowisko, które zadowoli wszystkich zainteresowanych. Policja może reagować w granicach prawa.
Radny Michał Dąbrowski – zapytał, czy policja nie opiniuje projektu organizacji ruchu na etapie tworzenia strefy zamieszkania.
Zastępca komendanta Maciej Wojtak – powiedział, że w wydziale ruchu drogowego w komendzie miejskiej policji jeden z funkcjonariuszy wyznaczony jest do opiniowania, jeżeli chodzi o oznakowanie poziome i pionowe otwieranej drogi. Można z nim nawiązać kontakt.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że strefa zamieszkania miała w zdecydowany sposób poprawić bezpieczeństwo na osiedlach. Mieszkańcy stawiają samochody na ulicy, zamiast parkować je na swojej posesji. Policja powinna egzekwować prawo, bo drogi na osiedlach są wąskie, a samochody poruszają się bardzo szybko, co stwarza duże niebezpieczeństwo i może skutkować wypadkami, szczególnie wśród bawiących się w strefie zamieszkania dzieci. Projekt organizacji ruchu został zaakceptowany przez policję i zarząd dróg powiatowych, bo taka jest procedura w przypadku dróg gminnych. Kiedy pouczenia nie skutkują, trzeba egzekwować przepisy za pomocą mandatów. Gmina nie ma straży gminnej, więc karanie jest w gestii policji, która gmina wpiera. Podziękował policji za współpracę w ubiegłym roku, wyrażając jednocześnie nadzieję, że w obecnym roku będzie równie dobra. Odnosząc się do spostrzeżeń radnego Kapeli, zaapelował do policji o przyjrzenie się sprawie sprzętu terenowego jeżdżącego po wale. Wał jest po remoncie, w związku z obfitymi opadami w 2017 r. jest nasączony wodą i każdy wjazd quadu czy samochodu terenowego pozostawia głębokie koleiny. Potrzebne są regularne patrole w obrębie wału od ul. Zagrodowej w Toruniu aż do Dybowa, szczególnie w weekendy. Można zacząć perswazję od pouczeń, a kiedy to nie poskutkuje, trzeba karać mandatami.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – nalegał, aby zająć się sprawą parkowania przy Andrewex-ie. Około godz. 14 pojawiają się na parkingu załadowane ciężarówki, które powinny wjeżdżać na teren zakładu, a nie blokować całą drogę.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że odbyło się spotkanie z prezesem spółki w tej sprawie. Problem jest znany, ale zakład nie podjął żadnych działań. Na pewno wskazana jest interwencja policji.
Komendant Jacek Wolfram – obiecał, że zajmie się sprawą Andrewex-u, wysyłając funkcjonariuszy z sekcji patrolowo-interwencyjnej, aby przywrócić porządek. Funkcjonariusze zostaną też skierowani do miejsc zamieszkania, tam, gdzie jest problem. Mieszkańcy nie parkują na swoich posesjach, a przed nimi. W zeszłym roku był problem przy szkole w Małej Nieszawce i nadal jest, w związku z tym regularnie pojawiają się tam patrole, tak samo patrole będą interweniować w strefach zamieszkania, egzekwując mandatami, jeżeli będzie taka potrzeba, przestrzeganie prawa na pożądanym poziomie. Co do wsparcia ze strony gminy, współpraca z samorządem i mieszkańcami bardzo dobrze się układa. Komenda miejska i komisariat policji zwrócili się do samorządu o wsparcie finansowe zakupu samochodu, bo tabor szybko ulega zużyciu ze względu na intensywną eksploatację. Gmina udzieliła wsparcia do zakupu poprzedniego samochodu i teraz nowego, za co podziękował. Policja współpracuje ze szkłami, jest otwarta na wszystkie propozycje spotkań. Robi wszystko, aby na terenie gminy było bezpiecznie.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy Wielka Nieszawka w 2017 r. w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.

Ad. 4
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 2 przedstawiono sprawozdanie z prac komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie profilaktyki alkoholowej oraz w zakresie przeciwdziałania narkomanii za 2017 rok. Poprosił Beatę Szczupłowską, członkiem komisji o przedstawienie sprawozdania.
Beata Szczupłowska – poinformowała, że komisja zmieniała dwukrotnie swój skład. Obecny skład to: Barbara Ślesik – przewodnicząca komisji, Dorota Kaczorowska, Aleksandra Kowalczyk, Beata Szczupłowska, Andrzej Michalski – członkowie komisji, Lidia Gajek – pełnomocnik Wójta ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Komisja działa w oparciu o ustawę wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, o ustawę o przeciwdziałaniu narkomanii oraz o ustawie o ochrony danych osobowych. Komisja w 2017 r. odbyła 12 spotkań, podczas których przeprowadzała rozmowy z osobami nadużywającymi alkoholu oraz członkami ich rodzin. Rozmowy miały charakter motywacyjno-diagnostyczny. W 2017 r. 4 mieszkańców Gminy odbyło leczenie odwykowe na oddziale całodobowym oraz 1 osoba odbyła terapię na oddziale dziennym. Prace GKPiRPA w Wielkiej Nieszawce w 2017 r. skoncentrowane były na działaniach profilaktycznych skierowanych przede wszystkim do środowiska dzieci i młodzieży szkół gminnych, ale również do osób dorosłych: uzależnionych, współuzależnionych (rodziny). Przedmiotem działań Komisji były przedsięwzięcia profilaktyczne dla poszczególnych grup, jak też praca z osobami uzależnionymi i ich rodzinami w formie prowadzenia wywiadów, rozmów, motywowania do odbycia leczenia odwykowego. Komisja współpracowała w tym zakresie z terapeutką uzależnień, prowadzącą Punkt Konsultacyjny w Małej Nieszawce (terapeutka wspiera m.in. działania grupy AA z terenu gminy), GOPS, Miejskim Ośrodkiem Edukacji i Profilaktyki Uzależnień, Wojewódzkim Ośrodkiem Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia ‒ Oddział Odwykowy w Czerniewicach, Policją, pedagogami szkolnymi, Zespołem Interdyscyplinarnym, Pełnomocnikiem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego ds. Uzależnień HIV i AIDS, Pełnomocnikiem Rządu ds. Równego Traktowania, czy Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Kontynuował działalność Punkt Konsultacyjny dla osób uzależnionych i ich rodzin, który działał w takich obszarach, jak: prowadzenie poradnictwa indywidualnego w zakresie pomocy osobom uzależnionym od alkoholu, motywowanie osób do podjęcia leczenia odwykowego oraz informowanie o możliwości podjęcia terapii, prowadzenie pracy edukacyjnej w zakresie poprawienia funkcjonowania społecznego i rodzinnego osób uzależnionych od alkoholu, prowadzenie pracy edukacyjnej i wspierającej dla osób współuzależnionych i ich rodzin; upowszechnianie materiałów informacyjnych o chorobie alkoholowej i narkotykowej, udzielanie wsparcia i pomocy psychologicznej osobom, które zakończyły terapię podstawową, współpraca z GOPS, sądami (kuratorzy sądowi i społeczni), Policją, szkołami na terenie gminy oraz GKPiRPA w Wielkiej Nieszawce Kontynuował działalność Klub Anonimowych Alkoholików (AA) „Od Nowa” (spotkania w poniedziałki). Członkowie Klubu angażowali się w realizację projektu „Bo warto jest…”, którego pomysłodawcą był jeden z jego członków.
Komisja opiniowała w trakcie roku wnioski o wydanie pozwoleń na sprzedaż alkoholu przeprowadzając każdorazowo kontrolę każdego z punktów sprzedaży. Aktualizowano i rozprowadzano na terenie gminy informator dotyczący uzależnień, walki z nimi oraz możliwości korzystania z pomocy dla osób uzależnionych bądź zagrożonych uzależnieniem i ich rodzin na terenie Gminy. Prowadzono na stronie internetowej
www.wielkanieszawka.pl zakładkę GKPiRPA, w której umieszczane są najważniejsze informacje dotyczące zakresu działania Komisji. W trakcie roku zrealizowano szereg przedsięwzięć, m.in. tj.: organizacja programu edukacyjnego „przyjaciele Zippiego” dla dzieci w wieku 5-9 lat, promującego zdrowie psychiczne, poprzez rozwijanie umiejętności psychospołecznych u małych dzieci; udział w ramach profilaktyki uczniów klas VI w grze miejskiej „Starówka dla zdrówka”; profilaktyczno-edukacyjny Teatr dla dzieci i młodzieży Moralitet wystawił 4 spektakle bajek edukacyjnych w szkołach podstawowych w Małej Nieszawce i Cierpicach, realizacja projektu „Bo warto jest…” w ramach budżetu partycypacyjnego gminy, który miał na celu propagowanie idei zabawy bez alkoholu. W ramach projektu odbyły się 22 spotkania grupy roboczej. Zrealizowany został cykl warsztatów dotyczących terapii uzależnień jak i związanych z partycypacją społeczną i konsultacjami społecznymi. Do projektu oprócz członków Klubu AA zostali zaproszeni mieszkańcy gminy, którzy uczestniczyli w finalnym wydarzeniu pn. „Wspólne biesiadowanie”.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja w dn. 30 stycznia 2018 r. zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Aniela Grela – zapytała, w którym miejscu na stronie internetowej można znaleźć informacje na temat działania i spotkań komisji.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy komisja posiada informacje o ilości miejsc sprzedaży alkoholu na terenie gminy i czy ma wpływ na wydawanie pozwoleń na nowe miejsca sprzedaży. Może należałoby ograniczyć te miejsca, albo nie wydawać nowych pozwoleń.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zadała następujące pytania: ilu kuratorów sądowych bezpośrednio współpracuje z komisją w sferze przeciwdziałania alkoholizmowi, ile pieniędzy wydano na spotkania komisji i działania w stosunku do podopiecznych, ile osób przebywało w izbie wytrzeźwień i jakie były koszty z tym związane, w jakim zakresie komisja współpracowała z pełnomocnikiem rządu ds. równego traktowania, jakie działania profilaktyczne były przeprowadzone na koloniach dotyczące przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, ile osób po spotkaniach terapeutycznych udało się wyprowadzić z nałogu alkoholowego w 2017 r.
Członek komisji Lidia Gajek – opowiedziała, że jeżeli chodzi o stronę internetową, komisja postara się, aby informacje były widoczne dla każdego mieszkańca, który chciałby skorzystać ze wsparcia. Współpraca z pełnomocnikiem rządu dotyczyła zapytań i o kwestie prawne, co do których komisja miała wątpliwości. Corocznie na każdych koloniach prowadzone są dla dzieci pogadanki profilaktyczne.
Członek komisji Beata Szczupłowska – odpowiadając na pozostałe pytania, powiedziała, że komisja opiniuje wnioski o wydanie pozwoleń na sprzedaż alkoholu, oceniając punkt sprzedaży pod kątem spełniania wymogów określonych ustawą. We wszystkich punktach na terenie gminy wymogi są spełnione. Co do ilości punków sprzedaży, to rada gminy w uchwale określa ilość punktów sprzedaży. Informacja o ilość osób przebywających w izbie wytrzeźwień przesyłana jest do Urzędu Gminy, członkowie komisji nie mają prawa do przetwarzania danych wrażliwych, może bazować tylko na informacjach, jakich udzielą im sami zainteresowani lub rodziny osób uzależnionych od alkoholu, albo pracownik socjalny. Komisja nie może zwracać się do instytucji z prośbą o udzielenie informacji na temat danej osoby. Odpowiedź na pytanie o ilość osób, które wyszły z nałogu, jest bardzo trudna, ponieważ alkoholizm jest chorobą i się nie kończy. Zagrożenie powrotem do nałogu trwa do końca życia. Ktoś może nie pić przez kilka lat, a potem zaczyna pić i choroba powraca. W ubiegłym roku komisja zmotywowała 5 osób do podjęcia leczenia odwykowego. Komisja ma w swoim składzie jednego kuratora sądowego zawodowego i jednego społecznego.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że z terenu gminy w 2017 r. dowieziono do izby wytrzeźwień 72 osoby, z czego połowę stanowiły osoby niebędące mieszkańcami gminy, pochodzące z sąsiednich gmin, z Aleksandra Kujawskiego, Inowrocławia, Gniewkowa, Solca Kujawskiego i Torunia, ale zatrzymane na terenie gminy. Z drugiej połowy połowę stanowili mieszkańcy DPS w Wielkiej Nieszawce, a pozostali to mieszkańcy przewiezieni do izby wytrzeźwień przez policję interweniującą w zgłoszonych awanturach domowych. Dla informacji radnych, w ubiegłym roku na terenie gminy wartość sprzedaży alkoholu wyniosła ponad 2 mln zł.
Radna Aniela Grela – nawiązując do propozycji radnego Wyrzykowskiego dotyczącej ograniczenia punktów sprzedaży alkoholu, stwierdziła, że drastyczne zmniejszenie legalnych punktów sprzedaży przyczyni się do powstania nielegalnego rynku. Na terenie gminy nie ma zbyt wielu punktów sprzedaży i dalsze ich ograniczenie nie tylko nic zmieni, a wprost przeciwnie, zasili budżety prywatnych osób nielegalnie sprzedających alkohol.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – sprecyzował, że z limitu punktów sprzedaży uchwalonego przez radę gminy, wykorzystane jest ok. 60 %. Wiele sklepów, które sprzedawało alkohol w detalu, przestało korzystać z zezwoleń, gdyż opłaty, jakie muszą wnosić do budżetu gminy za sprzedaż, są wyższe od ich marży ze sprzedaży alkoholu. Największym rekordzistą sprzedaży jest sklep DINO. Inne 3 sklepy mają też obrony na poziomie kilkuset złotych, działają 2 nocne punkty sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest przeciwny ograniczaniu punktów sprzedaży, gdyż wtedy rozwinie się rynek nielegalny.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że projekt pn. „Bo warto jest…”, promujący zabawę bez alkoholu, powinien być sfinansowany z budżetu komisji alkoholowej, a nie z budżetu partycypacyjnego gminy, w związku z jego tematyką.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że projekt został przygotowany i zgłoszony do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego przez samych mieszkańców, członków klubu „AA”. Został przegłosowany.
Członek komisji Beata Szczupłowska – jako uczestnik tego projektu, wyjaśniła, że projekt został zgłoszony jako obywatelski, ale budżet partycypacyjny nie ma własnych środków. Środki na dane zadanie wyodrębnianie są z poszczególnych działów, w przypadku tego projektu pieniądze na jego realizację zostały wyodrębnione ze środków budżetowych pochodzących z opłat ze sprzedaży alkoholu, przeznaczonych na profilaktykę alkoholowej i przeciwdziałania narkomanii.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z prac Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie profilaktyki alkoholowej oraz w zakresie przeciwdziałania narkomanii za 2017 rok w brzmieniu jak na druku 2– stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.

Ad. 5
a)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że na druku nr 3 przedstawiono gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, uchwalany corocznie przez Radę Gminy. Zadania ujęte w gminnym programie są inicjowane prze gminną komisję rozwiązywania problemów alkoholowych, powołaną przez Wójta gminy, która czuwa nad realizacją gminnego programu i koordynuje realizację poszczególnych zadań i projektów. W związku z powyższym przedkłada się Radzie Gminy przygotowany Program na 2018 r., którego założeniem jest prowadzenie działań zmierzających do poprawy sytuacji osób i rodzin, w których występuje problem uzależnienia.
Członek GKPiRPA Beata Szczupłowska – poinformowała, że zgodnie z wymogami program profilaktyki musi być zgodny z narodowym programem zdrowia. W związku z tym w wielu punktach się z nim pokrywa. Główne kierunki działania Programu to: tworzenie warunków do trzeźwego i zdrowego stylu życia dla dzieci i młodzieży; zapewnienie dzieciom i młodzieży dostępu do programów edukacyjnych i profilaktycznych uczących życia bez używek; wdrażanie reguł skutecznej opieki psychologicznej i socjoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym; wdrażanie reguł skutecznego egzekwowania zakazu podawania i sprzedaży alkoholu osobom nieletnim; współpraca z innymi samorządami, instytucjami i organizacjami pozarządowymi; zwiększenie dostępności usług terapeutycznych i edukacyjnych dla osób uzależnionych i ich rodzin; kształtowanie prawidłowych postaw normatywnych dotyczących używania środków psychoaktywnych; poszerzenie wiedzy wśród dzieci i młodzieży na temat szkodliwości zażywania środków psychoaktywnych; zmniejszanie tendencji do zachowań ryzykownych wśród młodzieży i wzmacnianie zachowań pożądanych; zwiększenie profesjonalnego przygotowania osób pracujących z młodzieżą i rodzinami, których występują destrukcyjne zachowania; promowanie postawy abstynencji jako jednej z szans kształtowania osobowości; zmniejszenie ilości i dolegliwości zaburzeń życia rodzinnego powodowanego nadużywaniem alkoholu i narkotyków oraz stosowaniu przemocy. Szczególny nacisk kładzie się na działania profilaktyczne skierowane do dzieci i młodzieży, bo to jest etap w życiu, kiedy można wypracować na przyszłość prawidłowe postawy oraz zdrowy i trzeźwy styl życia. Planuje się dalszą współpracę z punktem konsultacyjnym dla osób uzależnionych i ich rodzin, który będzie prowadzić poradnictwo indywidualne w zakresie pomocy osobom uzależnionym, motywować do podjęcia leczenia odwykowego, oraz z grupą Anonimowych Alkoholików, która wymaga stałego wsparcia, a zarazem swoimi doświadczeniami i trudnościami dochodzenia do trzeźwienia może dzielić się z osobami uzależnianymi, pokazując, jak można zerwać z nałogiem. Komisja ma w planach dofinansowanie imprez i spektakli profilaktycznych w szkołach. Będzie kontynuowany projekt „Bo warto jest działać dalej” zgłoszony do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego na 2018 rok. Będzie w nim uczestniczyć większa ilość młodzieży. Przewidziana jest debata ze specjalistami na temat możliwości zabawy bez alkoholu. Zapisy nowej ustawy pozwolą komisji na występowanie z wnioskiem o udostępnienie danych osób do różnych instytucji, o wskazanie kierunków działań profilaktycznych (profilaktyka, motywowanie, interwencja). Skład komisji poszerzył się o dzielnicowego, co pozwoli na działania interwencyjne. Pedagodzy szkolni, członkowie komisji, prowadzą rozmowy z rodzinami, w których występuje problem alkoholowy, a które nie są znane komisji, bo nie korzystają ze świadczeń pomocy społecznej. Komisja przygotuje akcje informacyjną w postaci ulotek i informacji na stronie internetowej, aby mieszkańcy wiedzieli, czym zajmuje się komisja, i gdzie i kiedy można zwrócić się po pomoc, jakiego rodzaju pomoc można uzyskać w punkcie konsultacyjnym. Przeprowadzone będą badania statystyczne, aby sprawdzić jaki odsetek osób już uzależnionych lub na pograniczu potrzebuje pomocy.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja zaopiniowała program pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXVII/185/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia 2018 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2018 w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 4 przedstawiono projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru obejmującego działki o numerach 313/1, 317/1, 318, 319/1, 314 w Wielkiej Nieszawce. Dla przedmiotowego terenu Rada Gminy Wielka Nieszawka podjęła uchwałę Nr XXXIV/164/2013 z dnia 12 grudnia 2013 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Od momentu podjęcia ww. uchwały ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uległa wielokrotnym zmianom. Wskazane jest więc podjęcie nowej uchwały zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXVII/186/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia 2018 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru obejmującego działki o numerach 313/1, 317/1, 318, 319/1, 314 w Wielkiej Nieszawce w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Przewodniczący Rady przegłosował wprowadzenie 5-minutowej przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w projekt uchwały dotyczy Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2018-2020. Poprosił kierownik GOPS Magdalenę Żbikowską o przedstawienie programu.
Kierownik GOPS Magdalena Żbikowska – powiedziała, że program został opracowany na podstawie art. 176 ustawy z dn. 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, który nakazuje opracowanie programu. Program został przyjęty w ubiegłym roku, ale w związku z tym, że zaszły niewielkie zmiany: powstało przedszkole, przestało funkcjonować gimnazjum, dokonano jego aktualizacji, dodając te informacje. Poza tym w pozostałej części jest jak najbardziej aktualny i od ubiegłego roku GOPS pracuje opierając się na jego założeniach. Głównym celem programu jest stworzenie skutecznego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną, co sprzyja prawidłowemu ich rozwojowi. Program określa działania prorodzinne, profilaktyczne, w tym ukierunkowane na wspieranie rodzin przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja zaopiniowała program pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy gmina posiada placówkę wsparcia dziennego wymienioną w tabeli „Profilaktyka – wspieranie rodziny”.
Kierownik GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że na terenie gminy nie ma takiej placówki, natomiast jest asystent rodziny.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXVII/187/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia 2018 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2018-2020 w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

d)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia. Wszystkie osoby, które kierowane są do ośrodków, ponoszą odpłatność za pobyt w przypadku, kiedy przekraczają określone kryterium dochodowe. Poprosił kierownik GOPS Magdalenę Żbikowską o przedstawienie szczegółów.
Kierownik GOPS Magdalena Żbikowska – wyjaśniła, że uchwała określa wysokość odpłatności za pobyt w ośrodków wsparcia: schroniskach, noclegowniach, hostelach, dla osób bezdomnych i pozbawionych schronienia, które posiadają własny dochód przekraczający kryterium dochodowe określone w art. 8 ustawy o pomocy społecznej. Osoby kierowane do ośrodków wsparcia, które mieszczą się w kryterium, nie ponoszą odpłatności za swój pobyt. W formie tabelarycznej określono procentowo wysokość odpłatności za pobyt danej osoby w ośrodku wsparcia w stosunku do kosztu jej pobytu w ośrodku, w zależności od wskaźnika przekroczenia kryterium dochodowego wyrażonego procentowo. W przypadku, gdy pobyt osoby w ośrodku nie obejmuje pełnego miesiąca kalendarzowego, wysokość odpłatności oblicza się stosownie do liczby dni pobytu. Osoba kierowana do ośrodka otrzymuje od GOPS decyzję, w której wyjaśnione są wszystkie zasady odpłatności i termin, do kiedy może przebywać w ośrodku. Osoba może zostać zwolniona z opłaty za pobyt w ośrodku w szczególnie uzasadnionych przypadkach, np. ponoszenie wysokich kosztów leczenia, rehabilitacji lub straty związanej ze zdarzeniem losowym. Zwolnienie nie może wynosić więcej niż równowartość 3-miesięcznego pełnego pobytu w ośrodku.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie. Uważa, że częściowe ponoszenie kosztów jest zasadne.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, ile osób z gminy korzysta z pobytu w ośrodkach wsparcia.
Kierownik GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że obecnie na terenie gminy nie ma bezdomnych mieszkańców, ale zgodnie z ustawowym przepisem gmina jest zobowiązana do pokrycia kosztów pobytu w ośrodku osób, które mają ostatni meldunek pobytu na terenie gminy. W tej chwili gmina ponosi odpłatność za jedną taką osobę, która przebywa w schronisku w Świeciu.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał ilu mieszkańcom gmina dofinansowuje pobyt w DPS-ie.
Kierownik GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że pobyt w DPS-ie a udzielenie schronienia osobie bezdomnej, to są dwie różne formy wsparcia i dwie oddzielne instytucje, które udzielają wsparcia. Do pobytu w DPS-ie muszą być też przesłanki zdrowotne. W obecnej chwili przebywa w DPS-ie 7 osób.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, do jakich ośrodków wsparcia GOPS będzie kierował osoby z terenu gminy.
Kierownik GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że będą to noclegownie i schroniska znajdujące się najbliżej, czyli w Toruniu lub Chełmży. Po przyjęciu uchwały zostaną podpisane stosowne umowy lub porozumienia z danym ośrodkiem. Do tej pory gmina korzystała ze schroniska dla bezdomnych przy ul. Dworcowej i ze schroniska „Caritasu” przy ul. Bydgoskiej w Toruniu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXVII/188/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia 2018 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia w brzmieniu jak na druku nr 6 – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

e)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 7).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy przystąpienia do realizacji projektu pt. „Nasze przedszkole – wszechstronny rozwój i wykwalifikowana kadra” o numerze RPKP.10.01.01-04-0007/17. Jest to tzw. projekt miękki związany z projektem budowy przedszkola w Małej Nieszawce. Kwota była bardzo mała, ale udało się wynegocjować nowe warunki i większe środki. Całkowita wartość projektu to 209.263,93 zł, w tym wartość dofinansowania 177.874,34 zł. Wkład własny gminy wyniesie 15%, tj. 31.389,59 zł. Środki zostaną przeznaczone na zakup pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć edukacji przedszkolnej, dodatkowe zajęcia w zakresie wsparcia logopedycznego, integracji sensorycznej oraz ruchu rozwijającego, kształcenie nauczycieli na studiach podyplomowych z zakresu integracji sensorycznej. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy jest możliwość wpisania do treści uchwały, że dotyczy ona przedszkola publicznego, gdyż nie ma takiej informacji. Jak do celu tworzenia warunków równych szans edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym, zamieszkałych na terenie gminy, ma się sytuacja, że dzieci chodzą też do przedszkola niepublicznego.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że projekt dotyczy wyłącznie nowo wybudowanego przedszkola na ul. Krętej w Małej Nieszawce. Nie na możliwości przeniesienia środków gdziekolwiek indziej. Nr projektu wpisany do uchwały dotyczy projektu budowy przedszkola, na którą gmina otrzymała dofinansowanie, i projekt miękki jest jego częścią składową, dotyczy tego samego zadania.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, jaka będzie wysokość środków przeznaczonych na sfinansowanie studiów podyplomowych z zakresu integracji sensorycznej i ilu nauczycieli z przedszkola skorzysta z tego wsparcia.
Zastępca Wójta Agnieszka Gołębiowska – odpowiedziała, że poziom dofinansowania dla całego projektu wynosi 85%, dla wszystkich działań. Zadanie sfinansowania studiów podyplomowych w zakresie integracji sensorycznej jest przewidziane dla 1 nauczyciela.
Radny Michał Dąbrowski – zapytał, w jaki sposób gmina zabezpieczy się, żeby nauczyciel, który zostanie dokształcony częściowo również ze środków gminnych, wykonywał jak najdłużej pracę w przedszkolu gminnym i czy przewiduje się formalne zabezpieczenie, żeby po zrezygnowaniu z pracy nauczyciel musiał zwrócić koszty kształcenia, żeby za te pieniądze przygotować następnego nauczyciela.
Zastępca Wójta Agnieszka Gołębiowska – odpowiedziała, że umowa na dofinansowanie nie została jeszcze podpisana z Urzędem Marszałkowski, w związku z tym nie ma jeszcze umów z nauczycielami. Można takie sformułowanie ująć w umowie, zobowiązując osobę, której wykształcenie zostanie rozwinięte poprzez ten projekt, do zwrotu środków, jeżeli nie będzie pracować w przedszkoli gminnym przez najbliższe 5 lat.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała, czy trwałość projektu nie przewiduje, do jakiego okresu nauczyciel powinien pracować.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że trwałość projektu dotyczy projektów twardych. Przy projektach miękkich typu zajęcia dodatkowe i szkolenia nie ma takiego zapisu.
Zastępca Wójta Agnieszka Gołębiowska – uzupełniła, że te kwestie są jeszcze nieuzgodnione, bo gmina jest przed zawarciem umowy. Faktycznie jest to projekt komplementarny z projektem twardym. Beneficjent środków, jakim jest gmina, powinien zagwarantować realizację celu przynajmniej przez 5 kolejnych lat.
Radny Michał Dąbrowski – zapytał, czy zostanie zorganizowana sala do zajęć sensorycznych i czy będzie ogólnodostępna dla wszystkich dzieci z gminy, nieuczęszczających do tego przedszkola.

Dyrektor przedszkola Barbara Mrugalska – odpowiedziała, że sala już jest, obecnie wszystkie dzieci z przedszkola tam uczęszczają w ramach zajęć. W szkole podstawowej w Małej Nieszawce są też dzieci zaburzone z integracji sensorycznej i w porozumieniu ze szkołą, te dzieci będą mogły korzystać z zajęć. Jeżeli będzie taka potrzeba współpracy, to jak najbardziej jest na nią otwarta.
Radna Aniela Grela – zapytała, do kiedy będzie realizowany ten projekt.
Zastępca Wójta Agnieszka Gołębiowska – opowiedziała, że projekt będzie realizowany do połowy 2019 r.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXVII/189/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia 2018 r. w sprawie przystąpienia do realizacji projektu pt. „Nasze przedszkole – wszechstronny rozwój i wykwalifikowana kadra” o numerze RPKP.10.01.01-04-0007/17 w brzmieniu jak na druku nr 7 – stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

f)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 8).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego zobowiązany został do ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawy obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji. Z końcem 2017 roku straciły moc przepisy ustawy o systemie oświaty, zawierające delegację do określenia przez radę gminy zasad i trybu udzielania dotacji oświatowych, a mianowicie art. 90 ust. 4 ustawy, który był podstawą uchwalenia obowiązującej do tej pory uchwały. W związku z tym Uchwała Nr XX/96/2008 Rady Gminy w Wielkiej Nieszawce z dnia 25 czerwca 2008 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych prowadzonych na terenie Gminy Wielka Nieszawka przez podmioty nie należące do sektora finansów publicznych dotacji traci moc. Uchwała będzie miała zastosowanie w przypadku, kiedy gmina nie będzie podpisywała z Przedszkolem „Leśny Ludek” umowy, jak to ma obecnie miejsce, na realizację zadania publicznego polegającego na zapewnieniu wychowania przedszkolnego dzieciom z terenu gminy. Na podstawie przedszkole nie pobiera od rodziców opłat, gdyż działa na zasadach przedszkola publicznego i otrzymuje dofinasowanie z budżetu gminy. Uchwała dotyczy sytuacji, jaka miała miejsce po uruchomieniu przedszkola niepublicznego, kiedy gmina pokrywała koszty pobytu dziecka w przedszkolu niepublicznym w wysokości 75 % a rodzice opłacali część kosztów wychowania przedszkolnego swojego dziecka. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXVII/190/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia 2018 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych, dla których Gmina Wielka Nieszawka jest organem rejestrującym oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania w brzmieniu jak na druku nr 8 – stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

g)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 9).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy zmiany budżetu gminy na 2018 rok. Zachodzi konieczność zmiany budżetu w związku z realizacją projektów współfinansowanych ze środków unijnych otrzymywanych za pośrednictwem Urzędu. Po stronie dochodów włączono dotację na realizację projektu pn. Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0 oraz na inwestycje pn. „Wspieranie wytwarzania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych”. Włączono również środki od mieszkańców, którzy chcą przystąpić do projektu związanego z wytwarzaniem energii. Po stronie wydatków włącza się do realizacji współfinansowane inwestycje. Ponadto proponuje się zwiększyć plan na zadania związane z opieką nad zwierzętami oraz zabezpieczyć środki na dofinansowanie zakupu samochodu dla Policji oraz na opracowania ekspertyz. Udało się wynegocjować kwotę 1 mln zł na rewitalizację starego Urzędu Gminy, z tym, że wniosek musi być złożony do końca marca a pozwolenie na budowę uzyskane do połowy marca. Po zmianach sumę dochodów w wysokości 26.960.000,00 zł zastępuje się sumą 28.102.033,00 zł, w tym: dochody bieżące 27.532.900,00 zł, dochody majątkowe 569.133,00 zł, sumę wydatków w wysokości 31.477.000,00 zł zastępuje się sumą 32.822.932,00 zł, w tym: wydatki bieżące 22.455.588,00 zł, wydatki majątkowe 10.367.344,00 zł, deficyt budżetu wynosi 4.720.899,00 i zostanie sfinansowany przychodami pochodzącymi z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczą Komisji Rewizyjnej o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Michał Dąbrowski – zapytał, dlaczego środki na fotowoltaikę zostały włączone do budżetu, skoro przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty i nie wiadomo, ile tych środków będzie potrzebnych. Czy jest wiadomo, że gmina otrzyma środki, czy wniosek został zaakceptowany.
Zastępca Wójta Agnieszka Gołębiowska – odpowiedziała, że jest już decyzja o dofinansowaniu tego projektu. Do umowy o dofinansowanie trzeba będzie przedstawić prognozę finansową. Bez zapisania środków w budżecie, nie można będzie pozyskać dofinansowania. Faktem jest, że nie wiadomo, jaka będzie kwota wpłaty, której mieszkańcy będą musieli dokonać. Kwota będzie znana po otwarciu ofert.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXVII/191/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia 2018 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2018 rok w brzmieniu jak na druku nr 9 – stanowi załącznik nr 11 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę większością głosów.

h)
Przewodniczący Rady
poprosił wójta o wprowadzenie w temat (druk nr 10).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 10 przedstawiono projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Wieloletnia prognoza finansowa na lata 2018-2021 została przedstawiona w załącznikach do uchwały, w formie tabelarycznej. W załączniku nr 1 wyszczególniono m.in. dochody, w tym z tytułu udziału we wpłatach z podatku dochodowego od osób fizycznych, udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, podatków i opłat, dotacji i środków przeznaczonych na cele bieżące i inwestycje oraz wydatki. Załącznik nr 2 to wykaz przedsięwzięć inwestycyjnych. Nie ma żadnego zagrożenia realizacji inwestycji. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXVII/192/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia 2018 r. w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej w brzmieniu jak na druku 10 – stanowi załącznik nr 12 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

i)
Przewodniczący Rady
poprosił wójta o wprowadzenie w temat (druk nr 11).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 11 przedstawiono projekt uchwały w sprawie udzielenia Gminie Gostycyn pomocy finansowej. Do Gminy wpłynęły wnioski dwóch klubów radnych w sprawie przygotowania uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy poszkodowanej w wyniku nawałnicy, która w nicy z 11 na 12 sierpniu 2017 r. przeszła przez region. Jednocześnie wpłynął wniosek Gminy Gostycyn z województwa kujawsko-pomorskiego o udzielenie takiej pomocy w związku z rozległymi zniszczeniami wywołanymi przez front burzowy. W wyniku nawałnicy doszło do uszkodzenia obiektów stanowiących mienie gminy m.in. konstrukcji obiektu przedszkola w Gostycynie. Gmina Wielka Nieszawka udziela ze swojego budżetu pomocy finansowej Gminie Gostycyn. Pomoc finansowa zostanie udzielona ze środków budżetu Gminy Wielka Nieszawka na 2018 r. w wysokości 60.000,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów inwestycji polegającej na odbudowie przedszkola gminnego. Po podjęciu uchwały zostanie zawarta stosowna umowa.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXVII/193/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia 2018 r. w sprawie udzielenia Gminie Gostycyn pomocy finansowej w brzmieniu jak na druku 11 – stanowi załącznik nr 13 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

j)
Przewodniczący Rady
poprosił wójta o wprowadzenie w temat (druk nr 12).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 12 przedstawiono projekt uchwały w sprawie określenia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Wielka Nieszawka na rok 2018. Zgodnie z art. 11a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt Rada Gminy ma obowiązek określenia w drodze uchwały, corocznie do dnia 31 marca, programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt. Program ten obejmuje realizację następujących zadań: zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla zwierząt, opiekę nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie, odławianie bezdomnych zwierząt, obligatoryjną sterylizację albo kastrację zwierząt w schroniskach dla zwierząt, poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt, usypianie ślepych miotów, wskazanie gospodarstwa rolnego w celu zapewnienia miejsca dla zwierząt gospodarskich, zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt oraz kastrację zwierząt posiadających właścicieli. Projekt przedmiotowej uchwały został zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Weterynarii oraz zarządców kół łowieckich działających na obszarze Gminy Wielka Nieszawka. Do tej pory stała opłata dla schroniska wynosiła 8 tys. zł, teraz wynosi 48 tys. zł. Wzrosła również stawka przejazdu za 1 km i godziny obsługi. W budżecie zapisano ogółem 60 tys. zł na program opieki nad zwierzętami bezdomnymi, ale ta kwota może nie być wystarczająca. W zeszłym roku z terenu gminy do schroniska zostało wywiezionych 30 psów. Usługa za wywiezienie każdego psa to 1,2 tys. zł. Ponadto wywieziono 2 bociany i 1 myszołowa do pogotowia dla zwierząt w Brzozy Bydgoskiej. Jeżeli sytuacja się powtórzy w tym roku co do ilości psów i innych zwierząt, to koszty będą bliskie 100 tys. zł. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że komisja większością głosów zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Michał Dąbrowski – powiedział, że bociany czy myszołowy są zwierzętami wolno żyjącymi i trudno mówić o ich bezdomności i czy powinny podlegać pod środki przeznaczone na zwierzęta bezdomne, czyli odławianie wałęsających się psów, dokarmianie kotów, czy też ich leczenie. Może należałoby wyodrębnić pewną pulę środków na takie przypadki, jakie wystąpiły z dzikimi zwierzętami.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że to nie ma znaczenia, bo pieniądze pochodzą z tego samego budżetu gminy. Trudno przewidzieć, czy będą takie przypadki, bo w ubiegłych latach ich nie było. Zgodnie z ustawą gmina jest zobowiązana do zapewnienia opieki rannym dzikim zwierzętom.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – stwierdził, że uchwała jest potrzeba, ale nie podoba mu się, że gmina niejako została zmuszona przez schronisko do przeznaczenia większej niż w ubiegłym roku kwoty na jego utrzymanie, i dlatego wstrzyma się od głosu.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że schronisko podpisuje z gminą umowę, ale tak naprawdę otrzymuje ono wytyczne od prezydenta miasta, bo działa w jego imieniu. Można nie zawrzeć umowy, ale co gmina miałaby wtedy zrobić z wałęsającymi się psami.
Radna Aniela Grela – zapytała, ile jest bezdomnych kotów w blokach i ile jest dokarmianych, i czy osoby zajmujące się nimi oddają je do sterylizacji.
Radny Michał Dąbrowski – zauważył, że na terenie gminy jest wiele bezdomnych psów z wyboru i czy to nie jest tak, że jeden pies wielokrotnie wożony jest do schroniska. Może należałoby zrobić katalog zdjęć psów wożonych w tą i z powrotem.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w ubiegłym roku był taki jeden przypadek. Prowadzone są różne działania, aby tych psów wywieźć jak najmniej. Gdyby wywożono wszystkie zgłoszone psy, to rzeczywiście tak by było, że jednego dnia pies byłby wywieziony, a następnego właściciel odbierałby go ze schroniska. Psów mających właścicieli, a chodzących luzem po ulicy, jest bardzo dużo. Są dziwne przypadki, w tamtym roku do gospodarstwa rolnego, z którym gmina ma podpisaną umowę, przewożono zagłodzone kozy. Ludzie kupują zwierzęta, a potem się nimi nie opiekują.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy zidentyfikowano osoby, np. przyjeżdżające do aquaparku, które zostawiły na terenie gminy psa czy kota, i odjechały.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że takie sytuacje zdarzają się szczególnie na początku wakacji, kiedy ludzie wyjeżdżają z miasta na urlop. Zwierzęta są głównie zostawiane w Małej Nieszawce przy skrzyżowaniu ul. Leśnej z drogą na Poznań i stamtąd wywożone do schroniska.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXVII/194/2018 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 stycznia 2018 r. w sprawie określenia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Wielka Nieszawka na rok 2018 w brzmieniu jak na druku 12 – stanowi załącznik nr 14 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 osoby wstrzymały się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę większością głosów.

Przewodniczący Rady ogłosił 10-minutową przerwę.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 6
Przewodniczący Rady
oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
a) Przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz
– poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, opiniowała materiały na sesję i przyjęła informację na temat stanu zaawansowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, zaopiniowanych w 2017 r.
b) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela
poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz w dn. 30 stycznia 2018 r., i opiniowała materiały na sesję.
c) Przewodnicząca Komisji
Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska – poinformowała, że komisja nie spotkała się między sesjami.
d) Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria
poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 26 stycznia opiniowała materiały na sesję.

Ad. 7
Przewodniczący
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XXXVI sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 13 grudnia 2017 r.
(wyszła radna Agnieszka Wrzesińska)

Ad. 8
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz
– zapytała, są jakieś plany dotyczące wybudowania ul. Pogodnej w związku z bardzo złym stanem ul. Zielonej.
Radna Aniela Grela – podziękowała w imieniu obdarowanych osób za wsparcie przed świętami Bożego Narodzenia. Zabrane od członków klubu radnych w wysokości 1,5 tys. zł zostały przeznaczone na wsparcie 1 osoby, ciężko chorej. 6 osób opowiedziało na jej apel i przygotowało paczki żywnościowe i środki czystości, które zostały przekazane osobom samotnym z terenu gminy za pośrednictwem GOPS.
(wyszła radna Małgorzata Kopańska-Mizeria)
Radny Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:
- droga do wału jest rozjeżdżona i nieprzejezdna,
- na jakie drogi odbywają się obecnie przetargi, czy zostały rozstrzygnięte i na jakie kwoty,
- na jakim etapie jest budowa ścieżki rowerowej,
- czy zostały zakupione czujniki smogu i gdzie będą zamontowane,
- cały czas brakuje kostki w chodniku za aquaparkiem,
- jest dużo błota na ul. Toruńskiej, po sypaniu piaskiem i solą,
- w koszu na przystanku autobusowym koło pizzerni jest pełno śmieci,
- na ul. Tulipanowej w Wielkiej Nieszawce jest wielka kałuża, która zamarza, kiedy jest mróz, stwarzając niebezpieczeństwo,
- czy przewodniczący rady gminy ustalił terminy sesji na cały rok,
- na ul. Osiedlowej w Wielkiej Nieszawce jest nadal kałuża, nie można przejechać.
Radny Michał Dąbrowski – zapytał o realizację uchwały nr XVI/70/2016 z dn. 27 stycznia 2016 r. w sprawie nadania kategorii dróg gminnych drogom m.in. ul. Majowej, Makowej i Zielnej, ponieważ ukazał się przetarg na ich budowę i w dokumentacji oznakowane są jako drogi wewnętrzne. Zgodnie z przepisami drogą wewnętrzną jest droga, która nie została przypisana do żadnej kategorii dróg, a uchwałą zostały przypisane do kategorii dróg gminnych. Poprosił o wyjaśnienie, czy uchwała nie została zrealizowana, czy jest błąd w dokumentacji projektowej.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – poinformował, że mieszkańcy terenu między ul. Prostą a Herringiem proszą o naprawę chodnika. Poprosił o zasypanie dziury koło wjazdu na parking do szkoły podstawowej w Małej Nieszawce i o uporządkowanie miejsca, gdzie zatrzymują się autokary zabierające dzieci na wycieczki, jest tam dziura na dziurze. Jako klub radnych złożyli formalny wniosek, aby stworzyć listę lokalizacji wszystkich hydrantów na terenie gminy, gdzie są, w jakim są stanie i gdzie ich brakuje.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – zgłosił problem dziur na zakrętach ul. Leśnej, od kościoła do ul. Bydgoskiej, gdzie jeździ autobus. Coraz częściej czuć smród w Cierpicach pochodzący prawdopodobnie z ubojni kur w Strudze Jezuickiej, będą budowane jeszcze fermy kurze w Rojewie, prosił o interwencję ochrony środowiska.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, czy jest jeszcze możliwość dopisania się do listy na montaż fotowoltaiki.
Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – stwierdził, że często powraca temat stanu dróg na terenie gminy. Na Brzozie kładziona jest rura wodociągowa z Torunia do Ciechocinka i droga ul. Ciechocińska jest całkowicie rozjechana. Czy są jakieś ustalenia z firmą wkopującą rurę co naprawy drogi po skończeniu prac i przywrócenia jest do stanu używalności, gdyż mieszkają tam ludzie i jest to jedyna droga, którą mogą dojechać do swoich posesji.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na poruszone kwestie, poinformował, że:
- rzeczywiście jest budowany wodociąg ul. Ciechocińską w Brzozie do Ciechocinka i były nieprawidłowości w sztuce budowlanej, dochodziło nawet do kradzieży wody. Odbyło się spotkanie z prezesem Toruńskich Wodociągów i prezesem firmy wykonującej prace, są pewne ustalenia, gmina monitoruje sytuację,
- jeżeli któryś z obecnych wnioskodawców wycofa swój wniosek o montaż paneli fotowoltaicznych, to wtedy będzie mógł skorzystać z tego inny mieszkaniec.
Zastępca Wójta Agnieszka Gołębiowska – dodała, że prawdopodobnie będzie druga tura projektu.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – kontynuując, odpowiedział, że:
- w momencie pojawienia się nowego rozdania pieniędzy na ten cel, mieszkańcy zostaną poinformowani,
- jeżeli chodzi o drogi, dziury i piasek na drogach, naprawy zostaną wykonane na wiosnę, piasek zostanie zamieciony, kiedy będzie sucho, bo błota nie da się zamiatać,
- jeżeli chodzi o hydranty, jest mapa hydrantów, strażacy ją posiadają, co roku jest uzgadniana i aktualizowana. Kiedy miał miejsce pożar w fabryce zniczy w Małej Nieszawce, nie było problemu z hydrantami, strażacy podłączyli się do 2 hydrantów na tej samej nitce, przy szkole i przy Dino, i nastąpił duży spadek ciśnienia wody. Od samego początku, jeszcze przed rozpoczęciem akcji, był na miejscu kierownik referatu technicznego i informował strażaków, gdzie znajdują się najbliższe hydranty. Na ul. Leśnej jest specjalny punkt poboru wody dla straży pożarnej, z którego strażacy nie chcieli skorzystać, twierdząc, że droga jest za wąska. Jeździli do „Olendra”, gdzie jest wyższe ciśnienie w hydrancie i tam uzupełniali zapasy wody. Gmina zrobi na wiosnę przegląd hydrantów, bo niektóre ich części są kradzione,
- jeżeli chodzi o drogę wojewódzką, ul. Toruńską gmina nie może sama nic zrobić, bo nie jest to droga gminna. Wystąpi z wnioskiem do ZDW o zasypanie dziur,
- jeżeli chodzi o ścieżkę rowerową między Herringiem a ul. Prostą, część pierwszego fragmentu został rozkradziony, jest to dobry skrót dla ludzi, zostanie uzupełniony na wiosnę,
- jeżeli chodzi o kategorię dróg ul. Majowa, Makowa i Zielna, jest to błąd w dokumentacji przetargowej, ulice są drogami gminnymi,
- przetargi są rozpisane, jeszcze żaden nie został rozstrzygnięty, zostaną jak najszybciej rozstrzygnięte, pod warunkiem, że pojawią się wykonawcy. Ogłoszono też przetarg na budowę Centrum Obsługi Klientów i Centrum Społeczno-Kulturalne, jest duża liczba odsłon na stronie, okaże się, czy będą oferty,
- jeżeli chodzi o ul. Pogodną, dotyczy też to drogi do leśniczówki Zielona, dokumentacja na te drogi zostanie przygotowana w tym roku. Gmina Rojewo buduje drogę asfaltową od swojej strony w kierunku leśniczówki. Będzie można skorzystać ze „schetynówki”,
- jeżeli o detektory zanieczyszczenia powietrza, gmina jest na etapie uzgadniania lokalizacji, gdzie czujniki antysmogowe zostaną zainstalowane,
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, na jakie drogi rozpisane są przetargi.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że informacje o aktualnych przetargach znajdują na stronie BIP, są to drogi z katalogu przyjętego przez radę gminy uchwała w 2015 r. 5 lutego 2018 r. odbędzie się spotkanie dla mieszkańców dotyczące przebiegu ścieżki rowerowej od granic gminy z Toruniem do ul. Ogrodowej w Cierpicach. Inwestorami są Zarząd Dróg Wojewódzkich i Urząd Marszałkowski, gmina partycypuje w kosztach budowy.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – wyraził nadzieję, że ochrona środowiska zajmie się problemem zasmrodzenia powietrza w Cierpicach, którym wcześniej wspominał. Jeżeli chodzi o wał przeciwpowodziowy, kiedyś były szlabany uniemożliwiające wjazd. Może wystarczy postawić po środku drogi wjazdowej betonowe słupy, żeby samochody i quady nie przejeżdżały, a rowerzyści i piesi obejdą je bez problemu.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zgadza się z sołtysem, a obecnie nie ma właściciela wału. Wojewódzki Zarząd melioracji i Gospodarki Wodnej został zlikwidowany i na jego miejsce nie powołano żadnej instytucji, ni ma z kim rozmawiać. Kiedyś były stalowe pręty przy wjeździe do góry na wał i nikt nie niszczył wału.
Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska zaproponowała, aby do mieszkańców bezpośrednio zainteresowanych przebiegiem ścieżki rowerowej, bo będzie przechodziła przez ich teren, wysłać informacje o konsultacjach listownie, bo nie każdy korzysta z Internetu.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że tak jak to było ostatnim razem, informacje znajdą się w sklepach i także na stronie internetowej. Wystąpiono z prośbą do inwestorów, aby przygotowali na spotkanie informacje, ile terenu z danej nieruchomości zostanie zabrane pod ścieżkę rowerową, bo mieszkańcy chcą to wiedzieć. Na pewno po uzgodnieniu przebiegu ścieżki nastąpi kontakt z każdym mieszkańcem, bo musi wyrazić zgodę na przekazanie terenu za odpowiednim odszkodowaniem.
Przewodniczący Rady Gminy – odpowiedział radnemu Czarneckiemu, że ustalenie harmonogramu sesji nie jest obligatoryjne. W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał. Ogłosił, że najbliższa sesja odbędzie się 28 lutego.
Sołtys sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – ponowił pytanie, czy ochrona środowiska może zająć się sprawą smrodu w Cierpicach.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że również na Kąkolu znajdzie się detektor zanieczyszczenia powietrza. Dane będą zbierane i udostępnione na stronie internetowej. Jeżeli na podstawie wykresów okaże się, że jest problem, będzie można rozmawiać ze ubojnią drobiu w Strudze Jezuickiej. Każdy ma różną wrażliwość zapachową, a detektor jest miarodajnym źródłem informacji i na jego danych można się będzie oprzeć. Potrzeba na to kilka miesięcy.
Radna Aniela Grela – potwierdziła, że czasami jest odczuwalny fatalny odór, jak się otworzy okno.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie podaje tego w wątpliwość, ale na razie gmina nie dysponuje żadnymi miarodajnymi dowodami, jakimi będą wykresy z detektora.
Radna Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała, czy w ogóle są przepisy regulujące te kwestie, jak to jest w przypadku norm natężenia hałasu.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie ma takich przepisów. Poziom hałasu można określić, ale zapach trudno określić. Muszą się w tej materii wypowiedzieć naukowcy. Urządzenia antysmogowe wykażą, czy powietrze jest zanieczyszczone.
Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że podany termin najbliższej sesji 28 luty może uleć zmianie. W roku wyborczym sesje będą zwoływane w miarę potrzeby.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że będzie dużo tematów organizacyjnych, to uchwalenia przez radę, jak to jest przy każdych wyborach.

Ad. 9
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski
podziękował zebranym za wzięcie udziału w XXXVII sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.



Protokołowała:                                                                               Przewodniczący Rady Gminy
Ewa Wróblewska-Kucharska                                                             (-) Ireneusz Śmiechowski


Powiadom znajomego