Protokół nr XXXIII/2017 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 29 sierpnia 2017 roku
Protokół
nr XXXIII/2017
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która
odbyła się w dniu 29 sierpnia 2017 roku
w godz. od
09:00 do 10:50 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce
Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
Proponowany
porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie
porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołów
a) z XXXI
sesji, która odbyła się w dniu 30 czerwca 2017 roku,
b)
z XXXII sesji, która odbyła się w dniu 2 sierpnia 2017 roku.
3.
Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) nadania nazwy
ulicy na terenie gminy Wielka Nieszawka wieś Mała Nieszawka (dz. nr
35/8, 35/9, 26/37 oraz cześć dz. nr 26/26) (druk nr 1),
b)
nadania nazwy ulicy na terenie gminy Wielka Nieszawka wieś Wielka
Nieszawka (dz. nr 147, 86/1, 267) (druk nr 2),
c)
wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej (druk nr 3),
d)
zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2017 rok (druk nr 4),
e)
utworzenia wydzielonych rachunków własnych w jednostkach
budżetowych Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 5).
4.
Informacja Wójta Gminy Wielka Nieszawka z przebiegu wykonania
budżetu gminy za I półrocze 2017 roku (radni otrzymali w dn. 16
sierpnia 2017r.).
Przerwa
5. Informacja z działalności Komisji
między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
6.
Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych
uchwał.
7. Interpelacje i wolne wnioski.
8.
Zakończenie sesji.
Ad.
1
a)
XXXIII sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie
powitał Pana Wójta, Panią Sekretarz, Panią Skarbnik, Panie i
Panów Radnych, Sołtysów oraz mieszkańców gminy.
Przewodniczący
stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych
obecnych jest 13 (nieobecni radni Michał Dąbrowski i Jacek Kapela),
co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania
uchwał, stanowisk i opinii.
b)
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku
posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.
Radni
nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący
poddał pod głosowanie porządek obrad XXXIII sesji Rady Gminy. Za
jego przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła porządek
obrad XXXIII sesji jednogłośnie.
Ad.
2
a-b)
Przewodniczący Rady
poinformował, że do biura Rady Gminy do dnia bieżącego do godz.
8:30 nie wpłynęły żadne uwagi co do treści protokołu z XXXI
sesji, która odbyła się w dniu 30 czerwca 2017 r. i protokołu z
XXXII, która odbyła się 2 sierpnia 2017 r. W związku z tym poddał
pod głosowanie przyjęcie protokołów z XXXI i XXXII sesji w
przedstawionej treści. Za ich przyjęciem głosowało 13 radnych,
głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie
było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania
protokoły z XXXI i XXXII sesji zostały przyjęte przez Radę Gminy
jednogłośnie.
Ad.
3
a) Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat
(druk nr 1).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały
dotyczy nadania nazwy ulicy na terenie gminy Wielka Nieszawka wieś
Mała Nieszawka, dz. nr 35/8, 35/9, 26/37 oraz część dz. nr 26/26.
W związku z postępującą zabudową działek w Małej Nieszawce na
terenach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową konieczne jest
ustalenie adresów poszczególnych posesji. Rada Sołecka sołectwa
Mała Nieszawka zaproponowała nazwę ulicy: Baśniowa. Właściciele
terenu wyrazili pisemną zgodę na nadanie nazwy ulicy.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię w tej
sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała,
że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XXXIII/161/2017 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 29 sierpnia
2017 r. w sprawie nadania nazwy ulicy na terenie gminy Wielka
Nieszawka wieś Mała Nieszawka (dz. nr 35/8, 35/9, 26/37 oraz część
dz. nr 26/26) w brzmieniu jak na druku 1 – stanowi załącznik nr 3
do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy nadania nazwy ulicy na terenie gminy Wielka Nieszawka wieś Wielka Nieszawka, dz. nr 147, 86/1, 267. W związku z postępującą zabudową działek w Wielkiej Nieszawce konieczne jest ustalenie adresów poszczególnych posesji. Rada Sołecka sołectwa Wielka Nieszawka zaproponowała nazwę ulicy: Sowia. Działki wymienione w uchwale stanowią własność Gminy Wielka Nieszawka.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XXXIII/162/2017 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 29 sierpnia 2017 r. w sprawie nadania nazwy ulicy na terenie gminy Wielka Nieszawka (dz. nr 147, 86/1, 267) w brzmieniu jak na druku 2 – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
c) Przewodniczący Rady poprosił Wójta o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, oznaczonej geodezyjnie jako działka nr 57/36 o pow. 198 m², położonej w Wielkiej Nieszawce. Nieruchomość zostanie nabyta za cenę zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego. Działka, której dotyczy projekt uchwały, położona jest w pasie drogi ul. Wiślanej. W tym fragmencie drogi znajduje się urządzenie kanalizacyjne i przepompownia.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że komisja po spotkaniu z urbanistą i uzyskaniu wyjaśnień właścicieli przedmiotowych działek pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, jaki jest klucz wyboru nieruchomości do nabycia przez gminę. Kto jest właścicielem działki i czy sam zgłosił się z wnioskiem o jej wykup, dlaczego wspomniane urządzenia nie zostały wybudowane na działce gminnej.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że takie były techniczne możliwości, w momencie budowy sieci teren nie był zagospodarowany, nikt się tam nie budował, nie było miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i nie było podziału terenu na działki budowlane. Teren jest wykorzystywany rolniczo. Z wnioskiem o wykup zwrócił się właściciel, rzeczoznawca wycenił działkę na 11.400 zł.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XXXIII/163/2017 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 29 sierpnia 2017 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej w brzmieniu jak na druku 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 9 radnych, głosów przeciwnych nie było, 4 radnych wstrzymało się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę większością głosów.
d) Przewodniczący Rady poprosił Wójta o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – zgłosił autopoprawkę do zmiany budżetu gminy. Po przesłaniu materiałów na sesję Rady Gminy wpłynęła decyzja Wojewody Kujawsko-Pomorskiego dotycząca zmniejszenia dochodów w dz. 750 Administracja publiczna rozdz. 75011 § 2010 dotyczącym zadań z zakresu spraw obywatelskich o kwotę 551,00 zł. W związku z powyższym proponuje się dokonać zmian w powyższym zakresie zarówno po stronie dochodów jak i wydatków. Po dokonaniu powyższej zmiany budżet po stronie dochodów będzie wynosił 26.891.819,00 zł a po stronie wydatków 33.230.548,00 zł. Dokonanie zmian budżetu wynika z potrzeby zabezpieczenia środków na dokończenie budowy oraz funkcjonowanie przedszkola w Małej Nieszawce. Ponadto dokonano zmian kwot dotacji zgodnie z decyzjami Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, zarówno po stronie dochodów jak i wydatków. W związku z tym, że z przyczyn niezależnych od Gminy (brak ofert na realizację) rozpoczęcie budowy obiektów Centrum Społeczno-Kulturalnego zostanie przesunięte w czasie, a tym samym zaangażowanie środków w planowanej wysokości nie będzie konieczne, proponuje się dokonać korekty zadań inwestycyjnych.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja w dn. 25.08 pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Na posiedzeniu komisji rozmawiano o pomocy dla ofiar żywiołu w województwie kujawsko-pomorskim, wiele gmin zwraca się o pomoc finansową na usuwanie skutków nawałnicy. Ma to być pomoc sterowana, udzielona konkretnej gminie i w konkretnej kwocie. Złożyła wniosek Klubu Radnych „Wspólne Gniazdo” o podjęcie uchwały w tej sprawie na najbliższej sesji.
(Podobny wniosek formalny w sprawie przekazania środków finansowych w kwocie 50 tys. zł samorządom poszkodowanym w nawałnicy z połowy sierpnia 2017 r. przed sesją rady gminy złożył na ręce przewodniczącego Rady Gminy Klub Radnych „Jesteśmy dla Was”.)
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXIII/164/2017 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 29 sierpnia 2017 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2017 rok. Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
e) Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy utworzenia wydzielonych rachunków dochodów własnych w jednostkach budżetowych Gminy Wielka Nieszawka, tj. Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce, Szkoły Podstawowej w Cierpicach i Przedszkola w Małej Nieszawce. Zgodnie z art. 233 ustawy o finansach publicznych samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie o systemie oświaty gromadzą na wydzielonym rachunku dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, pochodzące w szczególności: ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej oraz z odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzenie albo użytkowaniu. Ponadto organ stanowiący określa: jednostki budżetowe, które gromadzą dochody, źródła, z których dochody są gromadzone na rachunku, przeznaczenie dochodów, sposób i tryb sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych, dokonywanie zmian w planie oraz ich zatwierdzania. Ustalone w projekcie uchwały źródła dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku i wydatków z nich finansowanych stwarzają kierownikom jednostek możliwość efektywniejszego dysponowania środkami gromadzonymi na wydzielonym rachunku. Na wydzielonych rachunkach będą gromadzone m.in. wpłaty za obiady.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy w związku z utworzeniem odrębnych rachunków będzie można po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły dokonywać wpłat za obiady przelewem bankowym, bo taka jest prośba rodziców.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zgodnie z zapisem uchwały na wydzielone konto bankowe będzie można wpłacać środki z różnych źródeł, od darczyńców, wynikające z umów na wynajem sal, a także za wyżywienie. Wydzielone konto daje możliwość placówce oświatowej pozyskiwania dodatkowych środków na swoją działalność.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXXIII/165/2017 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 29 sierpnia 2017 r. w sprawie utworzenia wydzielonych rachunków dochodów własnych w jednostkach budżetowych Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 7 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
Ad. 4
Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6, radni otrzymali w dn. 16 sierpnia 2017 r.).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – zapoznał radnych z Informacją z przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2017 roku. Budżet został zrealizowany następująco: po stronie dochodów na plan 26.645.929 zł wykonano 16.525.002 zł, tj. 62,01 % planowanej wielkości, po stronie wydatków na plan 32.984.658 zł wykonano 8.503.747 zł, tj. 25,78 % planowanej wielkości. W okresie sprawozdawczym na zadania inwestycyjne wykorzystano kwotę w wysokości 436.473 zł (na plan 12.387.200 zł) i są to wydatki związane z pracami przygotowawczymi do realizacji inwestycji. Większe wydatki na inwestycje dokonane będą w II półroczu. Z inwestycji wieloletnich najbardziej zaawansowana jest budowa przedszkola w Małej Nieszawce. Natomiast zaplanowane kwoty na pozostałe inwestycje wieloletnie z przyczyn niezależnych od Gminy (brak wykonawców, żadna firma nie stanęła do przetargu) w roku budżetowym 2017 nie zostaną najprawdopodobniej wydane. Przedłużają się prace związane z opracowaniem dokumentacji projektowej na budowę Centrum Obsługi Mieszkańców i Centrum Społeczno-Kulturalne w Wielkiej Nieszawce. Skład Orzekający Nr 5 Regionalnej Izby Obrachunkowej Uchwałą Nr 1/I/2017 z dn. 16 sierpnia 2017 roku zaopiniował pozytywnie Informację o przebiegu z wykonania budżetu za I półrocze 2017 roku Gminy Wielka Nieszawka.
W związku z tym, że wszystkie komisji opiniowały informację, Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących komisji o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że komisja zaopiniowała informację pozytywnie.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela – poinformowała, że komisja zaopiniowała informację pozytywnie.
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska – poinformowała, że komisja zaopiniowała informację pozytywnie.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja zaopiniowała informację pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Mieczysław Kociucki – zapytał, z czego wynikają wpływy środków z opłat i kar za zanieczyszczenie środowiska wykazane w dz. 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska w wysokości 3.395.848 zł. Jeżeli chodzi o realizację sieci wodociągowej, jakiego odcinka to dotyczy i za jaką kwotę inwestycja zostanie zrealizowana.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że gmina otrzymuje za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego środki z opłat i kar z tytułu zrzucania ścieków do Wisły na Dybowie przez firmę Soda Mątwy. Dochody i wydatki otrzymywane na podstawie ustawy o ochronie środowiska zostały włączane do budżetu gminy. Gminy, w których dochody za korzystanie ze środowiska są większe niż 10-krotność średniej krajowej przychodów z roku poprzedniego przypadających na jednego mieszkańca, liczonej odpowiednio dla gmin, przekazują nadwyżkę z tytułu tych przychodów do właściwego funduszu wojewódzkiego. Dane do obliczenia nadwyżki zgodnie z ustawą – Prawo ochrony środowiska są naliczane zgodnie obwieszczeniem ministra właściwego do spraw środowiska w sprawie średniej krajowej przychodów gminnych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej i wtedy obliczona nadwyżka za 2016 r., która zgodnie z przepisami została przekazana w m-cu sierpniu 2017 r. do WFOŚiGW w Toruniu. Na podstawie analizy przekazywanych środków w latach ubiegłych założono, że będzie to kwota w wysokości około 2.300.000,00 zł. Dochody gminy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska są wyliczane w następujący sposób: liczba mieszkańców x 11,40 zł x 10 miesięcy.
Jeżeli chodzi o wodociąg na ul. Leśnej i kanalizację na Dybowie, Gmina nie może podać w ogłoszeniu przetargowym kwoty, jaką na ten cel przeznacza. Załącza natomiast szczegółową dokumentację, na podstawie której oferent proponuje swoją wycenę na wykonanie inwestycji. Niestety nikt nie złożył oferty na wykonanie zadania. Gmina ma zapisane w budżecie na wykonanie tych dwóch zadań 600 tys. zł.
Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – zapytał, jak na budżet gminy wpłynęła reforma oświaty i czy już wiadomo, jaka będzie skala podwyżek dla nauczycieli, czy budżet gminy będzie na to przygotowany. W dz. 801 Oświata i wychowanie wydatki wynoszą prawie 11 mln zł.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nigdy nie jest tak, że subwencja oświatowa jest wystarczająca i dlatego z pewnością podwyżki dla nauczycieli będą odczuwalne dla budżetu gminy. Jeżeli chodzi o reformę oświaty, spowodowała ona wzrost kosztów. Doszły nowe godziny zajęć z niektórych przedmiotów w podstawie programowej, w kolejnym roku będą kolejne, bo chodziło o utrzymanie etatów nauczycielskich. Na terenie gminy nie było zwolnień, a nawet pojawiły się dodatkowe etaty z racji zwiększenia godzin.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Informację Wójta Gminy Wielka Nieszawka z przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2017 roku w brzmieniu jak na druku nr 6 – stanowi załącznik nr 8 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła Informację jednogłośnie.
Przewodniczący
Rady ogłosił 15-minutową przerwę.
Po
przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad.
5
Przewodniczący
Rady oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia
informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
a) Przewodnicząca
Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i
Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że
komisja spotkała się 2 razy, w dn. 28 sierpnia i w dn. 29 sierpnia
opiniowała materiały na sesję.
b) Przewodnicząca
Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela –
poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dniu 29
sierpnia opiniowała materiały na sesję.
c)
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska
– poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w
dniu 25 sierpnia opiniowała materiały na sesję.
d) Przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria –
poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 25 sierpnia
opiniowała materiały na sesję.
Ad.
6
Przewodniczący
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XXXI
sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 30 czerwca 2017 r. i na
XXXII sesji Rady Gminy, która odbyła się 2 sierpnia 2017 r.
Ad.
7
Przewodniczący
poinformował o złożeniu dwóch wniosków dotyczących
udzielenia pomocy poszkodowanym w sierpniowej nawałnicy: wniosku
klubu radnych „Jesteśmy dla Was” i wniosku klubu radnych
„Wspólne Gniazdo”.
Radna
Małgorzata Kopańska-Mizeria – powiedziała, że wniosek klubu
dotyczy solidarnego udzielenia pomocy gminom dotkniętym klęską
żywiołową. Może to być gmina z terenu województwa
kujawsko-pomorskiego. Konieczne jest przygotowanie uchwały w sprawie
przyznania pomocy finansowej. Najpierw należałoby zrobić
rozeznanie wśród gmin, komu i na jaki cel są potrzebne pieniądze,
bo potem dana gmina musi się z tej pomocy rozliczyć, i jaka miałaby
być ta kwota. Można będzie przedyskutować te kwestie na
komisjach.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – potwierdził, że udzielenie pomocy
wymaga podjęcia stosownej uchwały, w której zostanie wskazany
odbiorca, kwota i cel, na jaki ma być przeznaczona pomoc. Do tej
pory nie prowadzono żadnych rozmów z władzami samorządowymi, aby
nie robić niepotrzebnej nadziei. Należy określić kryteria, czy to
ma być gmina z województwa kujawsko-pomorskiego czy pomorskiego.
Takich gmin jest sporo. Najbardziej poszkodowane zostały w
województwie kujawsko-pomorskim gminy Tuchola, Sośno, Kęsowo a w
województwie pomorskim gminy Chojnice i Czersk. Liczba zniszczonych
domów jest bardzo duża ‒ 500-700, zniszczeniu uległy też
budynki gospodarcze, np. w gminie Sośno 760 budynków. Po wyborze
gminy, szczegóły odnośnie pomocy, jej udzielenia i rozliczenia,
zostaną omówione z lokalnymi władzami samorządowymi i zapisane w
stosownej umowie, po podjęciu uchwały przez Radę Gminy Wielka
Nieszawka.
Radny
Krzysztof Czarnecki – poinformował o złożeniu wniosku Klubu
Radnych „Jesteśmy dla Was” przed
sesją rady gminy ws. przekazania środków finansowych w kwocie 50
tys. zł samorządom poszkodowanym w nawałnicy. Również samorząd
województwa kujawsko-pomorskiego wspiera poszkodowane gminy. Warto
by było zrobić rozeznanie, jakie gminy otrzymały już pomoc i
skierować pomoc z gminy Wielka Nieszawka do gminy, która najmniej
otrzymała takiego wsparcia.
Przewodniczący
Rady – stwierdził, że z pewnością wszystkie szczegóły
zostaną przedyskutowane na posiedzeniach komisji.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że nie można podejmować
rozmów z gminami, dopóki nie dokona się konkretnego wyboru. W
wielu gminach została zniszczona infrastruktura, np. stacje
uzdatniania wody i trzeba je odbudować. Kiedy będzie wybrany
konkretny adresat pomocy, wtedy będą prowadzone rozmowy na temat
pomocy, jakiej potrzebuje.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zastanawiał się, czy może jest
jakiś sztab kryzysowy, zbierający informacje o poszkodowanych,
który mógłby wskazać, jaka gmina bardziej potrzebuje pomocy lub
najmniej jej otrzymała. Media skupiają się na 2-3 gminach, a tak
naprawdę może być gmina, gdzie zniszczonych jest tylko 50 domów i
nikt jej nie pomaga.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że przejeżdżał w
okolicach Żnina i tam były praktycznie wszystkie domy zniszczone i
wyrwany las. Pomoc jest potrzebna praktycznie wszystkim poszkodowanym
gminom. Będzie zrobione rozpoznanie przy pomocy Wojewódzkiego
Sztabu Zarządzania Kryzysowego, z tym, że nie ma on kompletnych
danych. Na terenie gminy Wielka Nieszawka nie było strat, był jeden
przypadek, że z budynku produkcyjnego został w 20% zerwany dach i
biegły rzeczoznawca uznał tą szkodę. Jeżeli radni go do tego
upoważnią, to wyszuka i zaproponuje konkretną gminę. Dotacja musi
być celowana, skierowana do konkretnego adresata, który będzie
musiał się z niej rozliczyć. Są różne potrzeby.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy nie można by
przyspieszyć całego procesu.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że decyzja zostanie
podjęta po powrocie pani skarbnik z urlopu.
Radny
Mieczysław Kociucki – stwierdził, że termin następnej sesji
przypada 27 września, a trzeba podjąć odpowiednie kroki jak
najprędzej.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zaproponował krótką sesję w tej
spawie w następnym tygodniu.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że sposób udzielania
pomocy jest ściśle określony przepisami, jest to procedura
wymagająca czasu, uchwała musi być uzgodniona z Regionalną Izbą
Obrachunkową, strony muszą podpisać stosowną umowę.
Radny
Mieczysław Kociucki – zapytał o proponowaną kwotę pomocy.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – poinformował, że mogło to by być
50 tys. zł.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – potwierdził, że kwota 50 tys. zł jest
w zasięgu możliwości budżetu gminy, ale nie wiadomo, jakie będą
oczekiwania. Co do ostatecznej kwoty, najpierw trzeba wysłuchać
drugiej strony, i dopiero podjąć decyzję.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała, czy w związku z
tym potrzebne będą zmiany w budżecie gminy.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że tak.
Skarbnik
Mirosława Mierzwińska – dodała, że stosownego zapisu w
budżecie gminy trzeba będzie dokonać, ale pieniądze będą
potrzebne dotowanej gminie później, po wykonaniu prac.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zauważył, że obecnie brakuje głównie
rąk do pracy.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że zmiana w budżecie
będzie ostatnim etapem, najpierw zostanie podpisana umowa i przyjęta
przez Radę Gminy uchwała o udzieleniu pomocy.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józek Kumorek – zapytał, czy naprawa
zerwanego dachu na Brzozie kwalifikuje się do ewentualnego
odszkodowania i czy mieszkaniec Glinek ma szansę na jakąś pomoc
finansową na przełożenie dachu w związku z zerwanymi dachówkami.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – opowiedział, że nie otrzymał
zgłoszenia od mieszkańca Glinek. Jeżeli chodzi o budynek na
Brzozie, wykorzystywany jest on w celach rekreacyjnych przez
mieszkańców Torunia. Sporządzona dokumentacja dotycząca zakresu
szkody została przekazana MOPS-u w Toruniu.
Po
zakończeniu dyskusji dotyczącej udzielenia pomocy
Przewodniczący Rady podał pod głosowanie wnioski klubu radnych
„Wspólne Gniazdo” i klubu radnych „Jesteśmy dla Was” w
sprawie wyrażenia wsparcia dla poszkodowanych gmin. Za ich
przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła wnioski jednogłośnie.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że po 10 latach różnych
zabiegów zakończono dyskusję na temat przebiegu drogi S10. Wniosek
gminy, aby droga nie przebiegała przez Cierpice po starym śladzie,
został uwzględniony. Obecna droga stanie się gminą drogą
lokalną. Rozwiązanie zaproponowane przez gminę jest rozwiązaniem
optymalnym, wybudowanie drogi zgodnie z nowym przebiegiem jest dużo
tańsze i nie wymaga dużej wycinki lasu.
Przewodniczący
Rady Gminy – poinformował o piśmie Naczelnika Drugiego Urzędu
Skarbowego w Toruniu w sprawie korekty oświadczeń majątkowych
radnych za 2016 rok.
Radna
Aniela Grela – złożyła formalny wniosek o uhonorowanie
niezrzeszonych, społecznych działaczy, którzy nieodpłatnie
pracują na rzecz dzieci, młodzieży i osób starszych na terenie
gminy, na niwie kultury, sportu, turystyki i innych dziedzin. W
związku z tym, że na stronie internetowej gminy nie ma informacji
na temat wszystkich najbliższych imprez, poprosiła sekretarz gminy
o przedstawienie kalendarium.
Sekretarz
Gminy Agnieszka Gołębiowska – powiedziała, że w najbliższym
czasie planowane są dwie imprezy, finansowane z budżetu gminy: w
dniu 9 września I Bieg Wałem Wiślanym o Puchar Wójta Gminy Wielka
Nieszawka, w dniu 23 września festyn połączony z potyczkami
rodzinnymi współfinansowanymi ze środków LGD, i koncertem. Z
budżetu partycypacyjnego sfinansowane będzie spotkanie
profilaktyczne, które odbędzie się 2 września przy GOK-u. 30
września na zakończenie sezonu odbędą się na terenie gminy
Mistrzostwa Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Kolarstwie Szosowym,
organizowane przez Stowarzyszenie „Oleder” – sekcja kolarska
„Iskra”.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał o termin otwarcia przedszkola w
Małej Nieszawce. Zauważył, że z terenu gminy wywodzi się
olimpijczyk Michał Gołaś, więc warto go uhonorować w jakiś
sposób, np. przez nazwanie ulicy jego imieniem.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – poruszył następujące kwestie:
-
jeżeli jest już ustalony termin otwarcia przedszkola, to rodzice
proszą o jego podanie na stronie gminy, bo nie mają żadnych
informacji na ten temat,
-
na terenie budowy przedszkola doszło do nieszczęśliwego wypadku,
-
chodzą słuchy, że na budowie byli zatrudnieni nielegalni
pracownicy,
-
krążą plotki, że pani dyrektor przedszkola przyprowadziła ze
sobą kadrę zarządzającą, czy jest możliwość zweryfikowania
tej informacji,
-
podziękował sołtysom za zorganizowanie rajdu rowerowego,
-
podziękował p. Halinie Dąbrowskiej za szeroką pracę społeczną,
integrującą młodzież i seniorów, ostatnio odbyła się wycieczka
śladami historycznej i obecnej infrastruktury melioracyjnej na
terenie gminy, sfinansowana ze środków budżetu partycypacyjnego
powiatu toruńskiego.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – poruszył następujące
kwestie:
-
od miesiąca wyczuwalne są nieprzyjemne zapachy pochodzące z okolic
Solca Kujawskiego. Trzeba wezwać sanepid, aby zadziałał w tej
sprawie,
-
trzeba zrobić odwodnienie wiaduktu kolejowego, bo teren jest
podmywany,
-
na dachu wiaty koło Andrewex-u rosną chwasty, prosił o zrobienie
porządku,
-
prosił o interwencję w sprawie remontu drogi nr 200, od drogi nr 19
do stacji kolejowej,
-
poinformował o złożeniu w Urzędzie Gminy wniosku o ujęcie w
harmonogramie inwestycji drogowych na rok 2018 remontu ul. Dybowskiej
w Cierpicach,
-
czy park przy stacji kolejowej należy do gminy czy do kolei, bo
jedna z mieszkanek składuje tam meble wypoczynkowe i nie reaguje na
prośby o ich usunięcie.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na poruszone kwestie,
powiedział, że:
-
jeżeli chodzi o remont drogi nr 200, nie jest to droga gminna, gmina
skierowała pismo do ZDW w tej sprawie i otrzymała informację, że
czynności zostały podjęte, może mieszkańcy z sołtysem powinni
też napisać pismo do ZDW,
-
jeżeli chodzi o ul. Dybowską, droga została wyrównana i jest
przejezdna, jej utwardzenie przy tak dużym natężeniu ruchu na S10,
stwarzałoby poważnie zagrożenie bezpieczeństwa i prowadziło do
wypadków, bo kierowcy jeździliby dużo szybciej i nie wyrabialiby
się na zjeździe z wiaduktu na drogą S10. Do czasu, kiedy droga nr
10 nie stanie się lokalną drogą gminną, utwardzenie ul.
Dybowskiej byłoby katastrofalne w skutkach,
-
jeżeli chodzi o park przy dworcu, teren ten należy do kolei.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, ile osób z terenu gminy
znalazło zatrudnienie w nowym przedszkolu.
Radny
Mieczysław Kociucki – zwrócił się z prośbą o przegląd
drzewostanu znajdującego się w gestii gminy pod kątem zagrożenia
drogowego i zagrożenia dla mieszkańców.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na zadane pytania i
poruszone kwestie, poinformował, że:
-
29 najbardziej niebezpiecznych drzew zostanie usuniętych w
najbliższym czasie,
-
jeżeli chodzi o wniosek w sprawie uhonorowania społeczników we
wszystkich dziedzinach życia publicznego, trzeba stworzyć stosowne
uregulowania prawne tak, jak to ma miejsce w innych gminach. Jeżeli
radni się tego podejmą, nie widzi problemu, aby system honorowania
mieszkańców wcielić w życie,
-
jeżeli chodzi o otwarcie przedszkola, 22 sierpnia odbyło się
spotkanie z rodzicami dzieci zapisanych do przedszkola, sprawdzana
była obecność, tylko 2 osoby nie dotarły, ale potem był z nimi
kontakt telefoniczny. Wstępnie ustalono termin oficjalnego otwarcia
na 8 września, a na 11 września uruchomienie przedszkola dla
dzieci,
-
gmina zawarła umowę z generalnym wykonawcą na budowę przedszkola,
wykonawca był zobowiązany przedkładać każdą umowę z
podwykonawcami, i nie jest rolą gminy sprawdzać, czy zatrudnieni
robotnicy pracują legalnie. Należy podkreślić, że tak
zorganizowanej i sprawnie działającej firmy budowlanej do tej pory
nie widziano w gminie, co potwierdzają inspektorzy nadzoru. To, że
pracują tam Ukraińcy, nie jest dla nikogo tajemnicą,
-
jeżeli chodzi o wypadek na budowie, był to wypadek zaliczany do
kategorii wypadków zbiorowych, bo dwóch robotników spadło razem z
rusztowaniem na posadzkę w holu głównym, jednemu nic się nie
stało, drugi złamał rękę. Przez 3 dni prace były wstrzymane ze
względu na procedury kontrolne, co zachwiało harmonogramem prac
budowlanych i spowodowało opóźnienie,
-
jeżeli chodzi o zatrudnienie, w przedszkolu będzie 19,25 etatów, z
czego zatrudnionych 13 osób z terenu gminy, brakuje jeszcze
konserwatora,
-
nie jest prawdą, że przedszkolem będzie zarządzać jakaś kadra
ze zewnątrz, jednoosobowo zarządza przedszkolem dyrektor, a główną
księgową jest mieszkanka Wielkiej Nieszawki, która będzie również
pełnić funkcję kadrowej i sekretarza przedszkola. Na to stanowisko
był ogłoszony konkurs, bo tego wymagają przepisy prawa. W
pozostałych przypadkach mieszkańcy zgłaszali swoje kandydatury.
Wszyscy zatrudnieni nauczyciele skończyli studia wyższe, mają
odpowiednie kwalifikacje, a dwie nauczycielki są tzw. nauczycielami
przechodzącymi, jedna jest terapeutą, a druga pedagogiem i ma
uprawnienia do nauczania jęz. angielskiego.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – stwierdził, że też uważa, że
krążące informacje o zatrudnieniu są plotkami, ale zadał
pytanie, bo tego oczekiwali od niego mieszkańcy. Jest też zdania,
jako osoba z branży budowlanej, że firma budująca przedszkole
dobrze wykonuje swoje zadania i prace szybko postępują.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – zaznaczył, że za organizacją nowej
jednostki, jaką jest przedszkole w Małej Nieszawce, odpowiada nowo
wybrany w konkursie pani dyrektor, która posiada 30-letni staż
pracy. To dyrektor zatrudnia i zwalnia pracowników, to on ponosi
pełną odpowiedzialność za sprawne funkcjonowanie jednostki i za
pracujący w jednostce personel. Praca z dziećmi wymaga
specyficznych5
umiejętności i to, że ktoś skończył studia, nie znaczy, że do
tej pracy się nadaje.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała, jakie jest
obłożenie przedszkola.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w tej chwili
zapisanych jest do przedszkola 117 dzieci, w tym dwie zerówki. W
przedszkolu jest 6 oddziałów, które mogą pomieścić 150 dzieci.
Przewodniczący
Rady poddał pod głosowanie wniosek radnej Anieli Greli w
sprawie uhonorowania społeczników we wszystkich dziedzinach życia
społecznego i opracowania regulaminu wyróżnień. Za jego
przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła wniosek jednogłośnie.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – powiedziała, odnośnie
problemu nieprzyjemnych zapachów, zgłoszonego przez sołtysa, że
miała podobny problem w Toruniu, kiedy tam mieszkała, w związku z
działalnością zakładów drobiarskich. Jest to walka z wiatrakami,
po 2 latach Sanepid wydał decyzję obligującą zakład do wymiany
instalacji wentylacyjnej i unieszkodliwiania zapachów, i na tym się
skończyło.
Ad.
8
Przewodniczący
Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski podziękował zebranym za
wzięcie udziału w XXXIII sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i
zamknął obrady.
Protokołowała:
Przewodniczący Rady Gminy
Ewa Wróblewska-Kucharska Ireneusz Śmiechowski