Protokół z XXX sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 31 maja 2017 r.
Protokół
nr XXX/2017
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która
odbyła się w dniu 31 maja 2017 roku
w godz. od
9:00 do 11:20 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce
Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
Proponowany
porządek obrad:
1. Otwarcie
posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2.
Przyjęcie protokołu z XXIX sesji, która odbyła się w dniu 26
kwietnia 2017 roku.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał w
sprawie:
a) przyjęcia Lokalnego Programu Rewitalizacji
Gminy Wielka Nieszawka na lata 2016-2023 (druk nr 1),
b)
zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych oraz ustalenie jej
przebiegu (druk nr 2),
c)
zbycia działki nr 646/17 położonej w miejscowości Cierpice, jako
nieruchomości zamiennej w ramach odszkodowania za nieruchomość
oznaczoną numerem działki 65/8, położoną w miejscowości
Cierpice, gm. Wielka Nieszawka (druk nr 3),
d)
zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2016 r. Gminnej Biblioteki
Publicznej (druk nr 4),
e)
zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego
Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2016 rok (druk
nr 5).
Przerwa
4. Absolutorium dla Wójta za 2016 rok:
a)
sprawozdanie roczne Wójta Gminy Wielka Nieszawka z przebiegu
wykonania budżetu gminy za 2016 rok (radni otrzymali w dn. 14
marca 2017r.),
b) sprawozdanie finansowe (radni otrzymali
w dn. 10 maja 2017r.),
c) informacja o stanie mienia (radni
otrzymali w dn. 14 marca 2017r.),
d) opinia Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Bydgoszczy o przedłożonym przez Wójta Gminy Wielka
Nieszawka sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2016 rok wraz z
informacją o stanie mienia Gminy,
e) wystąpienie
przewodniczących Komisji Rady Gminy w sprawie opinii o przebiegu
wykonania budżetu gminy za 2016 rok,
f) opinia Komisji
Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu gminy za 2016 rok oraz
wniosek o absolutorium dla Wójta Gminy za 2016 rok,
g) opinia
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w sprawie wniosku Komisji
Rewizyjnej o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za rok 2016,
h)
dyskusja,
i) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia
sprawozdania za rok 2016 (druk nr 6),
j) podjęcie
uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2016 rok (druk
nr 7).
Przerwa
5.
Informacja z działalności Komisji między sesjami –
referują przewodniczący Komisji.
6. Informacja
Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
7.
Interpelacje i wolne wnioski.
8. Zakończenie sesji.
Ad.
1
a)
XXX sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie
powitał Pana Wójta, Zastępcę Wójta, Panią Sekretarz, Panią
Skarbnik, Panią Radczynię, Panie i Panów Radnych, Sołtysów i
mieszkańców gminy.
Przewodniczący
stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych
obecnych jest 14 (nieobecny radny Michał Dąbrowski), co oznacza, że
jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i
opinii.
Przewodniczący
Rady poinformował, że w dn. 29 maja 2017 r. podczas uroczystości w
Pałacu Prezydenckim w Warszawie z okazji Dnia Samorządu
Terytorialnego Wójt Gminy Wielka Nieszawka Pan Kazimierz Kaczmarek
został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski za
wybitne zasługi w działalności na rzecz rozwoju samorządu
terytorialnego, za działalność społeczną i publiczną, i za
osiągnięcia w pracy samorządowej. Następnie pogratulował p.
Wójtowi tego wyróżnienia.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – podziękował za złożone gratulacje,
zaznaczając, że do tego odznaczenia przyczyniło się również
swoją pracą wielu ludzi, pracownicy samorządowi i radni wielu
kadencji.
b)
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku
posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.
Radni
nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący
poddał pod głosowanie porządek obrad XXX sesji Rady Gminy. Za jego
przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła porządek obrad XXX
sesji jednogłośnie.
Ad.
2
Przewodniczący
Rady poinformował, że do biura Rady Gminy nie wpłynęły żadne
uwagi co do treści protokołu z XXIX sesji, która odbyła się w
dniu 26 kwietnia 2017 r. W związku z tym poddał pod głosowanie
przyjęcie protokołu z XXIX sesji w przedstawionej treści. Za jego
przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził,
że w wyniku głosowania protokół z XXIX sesji został przyjęty
przez Radę Gminy jednogłośnie.
Ad.
3
a) Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat
(druk nr 1).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że 14 grudnia 2016 r.
rada gminy przyjęła Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Wielka
Nieszawka na lata 2016-2023, który został opracowany zgodnie z
wytycznymi. Po jego przyjęciu Urząd Marszałkowski wniósł wiele
uwag, co za tym idzie, konieczne jest uchylenie poprzedniej uchwały
i przyjęcie zmienionego Programu Rewitalizacji z naniesionymi
poprawkami. Wójt oddał głos Jackowi Błażejewskiemu, którego
firma przygotowała program, w celu przedstawienia wprowadzonych
zmian.
Jacek
Błażejewski – przedstawił wprowadzone do LPR zmiany,
zaznaczając, że być może nie są to ostatnie zmiany, gdyż Urząd
Marszałkowski sam nie bardzo wie, jak ten dokument powinien
wyglądać. W rozdziale 1 usunięto podrozdział Powiązania
Lokalnego Programu Rewitalizacji z dokumentami krajowymi. W rozdziale
2 Uproszczona diagnoza gminy Wielka Nieszawka dodano podrozdział
Wnioski pod kątem występowania stanu kryzysowego. W rozdziałach 3
i 4 dotyczących obszaru zdegradowanego gminy uwag nie było. W
rozdziale 5 rozszerzono diagnozę obszaru rewitalizacji oraz dopisano
wnioski pod kątem występowania stanu kryzysowego. W rozdziale 6
Wizja stanu obszaru rewitalizacji po przeprowadzonej rewitalizacji
rozbudowano opis wizji obszaru rewitalizacji – przedstawiono
problemy, cele oraz pożądany stan obszaru. W rozdziale 7 Cele
rewitalizacji i kierunki działań zmieniono cel rewitalizacji na
Ożywienie i aktywizacja lokalnej społeczności oraz zwiększenie
partycypacji w życiu społecznym mieszkańców obszaru
rewitalizacji. W rozdziale 8 Lista przedsięwzięć rewitalizacyjnych
rozszerzono opis przedsięwzięcia Stworzenie w budynku po Urzędzie
Gminy w Wielkiej Nieszawce biblioteki dla mieszkańców oraz siedziby
spotkań lokalnych organizacji pozarządowych oraz różnych grup
zainteresowań. W rozdziale 9 Mechanizmy zapewnienia
komplementarności między poszczególnymi
projektami/przedsięwzięciami rewitalizacyjnymi oraz pomiędzy
działaniami różnych podmiotów i funduszy na obszarze objętym
programem rewitalizacji dopisano informacje o komplementarnych
przedsięwzięciach wpisanych do Wieloletniego Planu Finansowego,
dopisano informację, że projekty rewitalizacyjne nie będą
kolidowały z innymi przedsięwzięciami do realizacji przez gminę
oraz dodano podrozdział Komplementarność międzyokresowa, w którym
przedstawiono projekty zrealizowane w latach 2007-2013 i sfinansowane
ze środków UE. W rozdziale 10 Mechanizmy włączenia interesariuszy
w proces rewitalizacji uzupełniono informacje dotyczące udziału
NGO w procesie rewitalizacji. W rozdziale 11 Szacunkowe ramy
finansowe w odniesieniu do głównych i uzupełniających
projektów/przedsięwzięć rewitalizacyjnych zaktualizowano tabelę
Główne projekty/przedsięwzięcia rewitalizacyjne – harmonogram i
szacunkowe ramy finansowe. W rozdziale 12 System zarządzania
realizacją programu rewitalizacji poprawiono zapisy dotyczące
interesariuszy rewitalizacji. W rozdziale 13 System monitoringu,
oceny skuteczności działań i system wprowadzania zmian dodano
podrozdział Monitorowanie osiągania założonych celów
rewitalizacji.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i inwestycji o opinię w tej
sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała,
że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XXX/145/2017 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 maja 2017 r.
w sprawie przyjęcia Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Wielka
Nieszawka na lata 2016-2023 w brzmieniu jak na druku 1 – stanowi
załącznik nr 3 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
b) Przewodniczący
Rady poprosił Wójta o wprowadzenie w temat (druk nr 2).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały
dotyczy zaliczenia drogi, będącej własnością Gminy, na działce
nr 62/2 o długości 380 m.b. do kategorii dróg gminnych oraz
ustalenia jej przebiegu. Droga stanowi uzupełnienie sieci dróg
służących miejscowym potrzebom i przebiega od ul. Menonitów do
ul. Wiślanej.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i inwestycji o opinię w tej
sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała,
że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Mieczysław Kociucki – stwierdził, że na mapie, którą radni
otrzymali, nie ma żadnego punktu odniesienia, mapa jest nieczytelna.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że jeżeli były
wątpliwości co do lokalizacji, można było podjechać i zobaczyć,
gdzie to jest.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XXX/146/2017 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 maja 2017 r.
w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych oraz ustalenie
jej przebiegu w brzmieniu jak na druku 2 – stanowi załącznik nr 4
do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
c) Przewodniczący
Rady poprosił Wójta o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały
dotyczy zbycia przez Gminę działki nr 646/17 o pow. 0,0028 ha,
położonej w Cierpicach, w odpowiednich udziałach na rzecz
dotychczasowych właścicieli działki nr 65/8 o pow. 0,0028 ha,
położonej w Cierpicach jako nieruchomości zamiennej w ramach
odszkodowania za nieruchomość oznaczoną nr działki 65/8,
wydzieloną pod drogę gminną, chodnik wzdłuż ul. Długiej, która
przeszła z mocy prawa na własność gminy.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i inwestycji o opinię w tej
sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała,
że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr
XXX/147/2017 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 maja 2017 r.
w sprawie zbycia działki nr 646/17 położonej w miejscowości
Cierpice, jako nieruchomości zamiennej w ramach odszkodowania za
nieruchomość oznaczoną numerem działki 65/8, położoną w
miejscowości Cierpice, gm. Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku
5 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
d) Przewodniczący
Rady poprosił Wójta o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały
dotyczący zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2016 r. Gminnej
Biblioteki Publicznej w Małej Nieszawce, zgodnie z ustawą o
samorządzie gminnym i ustawą o rachunkowości. Środki finansowe na
prowadzenie działalności statutowej biblioteki pochodzą z budżetu
gminy. W okresie sprawozdawczym dotacja wyniosła 117.000,00 zł.
Bilans na dn. 31 grudnia 2016 r. zamknął się po stronie aktywów i
pasywów kwotą 138,37 zł. Rachunek zysków i strat za rok obrotowy
zamknął się zyskiem netto w wysokości 138,37 zł. Zysk netto za
2016 rok w kwocie 138,37 zł zostanie przeznaczony na wydatki bieżące
w 2017 r. Sprawozdanie zostało przedstawione w formie tabelarycznej,
ze szczegółowymi objaśnieniami. Wójt wniósł o przyjęcie
uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja zaopiniowała
sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XXX/148/2017 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 maja 2017 r. w
sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2016 r. Gminnej
Biblioteki Publicznej w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi
załącznik nr 6 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14
radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się
nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada
Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
e) Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zgodnie z ustawą o
samorządzie gminnym i ustawą o rachunkowości sprawozdanie
finansowe Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce podlega
zatwierdzeniu przez Radę Gminy. Bilans na dz. 31.12.2016r. po
stronie aktywów i pasywów zamknął się w kwocie 613.951,01 zł,
rachunek zysków strat zamknął się w kwocie zysku netto 69.210,38
zł, który zostanie w całości przeznaczony na zwiększenie
kapitału. Sprawozdanie zostało przedstawione w formie tabelarycznej
ze szczegółowymi objaśnieniami.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela – poinformowała, że komisja na
posiedzeniu w dn. 30.05.2017r. zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XXX/149/2017 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 31 maja 2017 r. w
sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego
Publicznego Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2016
rok w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 7 do
protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów
przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było.
Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy
przyjęła uchwałę jednogłośnie.
Przewodniczący
Rady ogłosił 10-minutową przerwę.
Po
przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad.
4
a) Przewodniczący
Rady Gminy poinformował, że sprawozdanie roczne Wójta Gminy Wielka
Nieszawka z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2016 rok i
informację o stanie mienia radni otrzymali w dniu 14 marca 2017
roku, sprawozdanie finansowe w dniu 10 maja 2017 roku – stanowią
załączniki nr 8-10 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi
w celu omówienia dokumentów wymienionych w podpunktach od a) do d).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że budżet gminy na 2016
rok został uchwalony w dniu 15 grudnia 2015 r. uchwałą Nr
XIV/70/2015 Rady Gminy Wielka Nieszawka w wysokości: plan
dochodów 21.700.000 zł; plan wydatków 21.700.000 zł. W ciągu
2016 r. budżet był zmieniany: uchwałą Nr XVI/82/2016 Rady Gminy z
dnia 29 lutego 2016 r. dokonano zmian dotacji zgodnie z decyzjami
Wojewody kujawsko-pomorskiego oraz wprowadzono do realizacji dwie
inwestycje gminne i zwiększono środki na zadania inwestycyjne;
uchwałą Nr XIX/105/2016 Rady Gminy z dnia 25 maja 2016 r. dokonano
korekty dotacji i subwencji zgodnie z decyzjami Ministra Finansów i
Wojewody kujawsko- pomorskiego oraz włączono środki tytułem
refundacji za budowę przystanku w ramach Bit City, zabezpieczono
środki na organizację wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży
oraz dokonano zmiany załącznika inwestycyjnego; uchwałą Nr
XX/113/2016 Rady Gminy z dnia 29 czerwca 2016 r. dokonano zmian
dotacji zgodnie z decyzjami Wojewody kujawsko- pomorskiego,
ostatecznego rozliczenia projektu w ramach Bit City oraz zwiększono
zarówno dochody jak i wydatki związane z korzystaniem ze środowiska
i dokonano korekty zadań inwestycyjnych; uchwałą Nr XXI/115/2016
Rady Gminy z dnia 14 września 2016 r. dokonano zmian dotacji zgodnie
z decyzjami Wojewody kujawsko-pomorskiego oraz dokonano korekty
środków na zadania inwestycyjne; uchwałą Nr XXIV/128/2016 Rady
Gminy z dnia 14 grudnia 2016 r. dostosowano klasyfikację budżetową
dochodów do zmienionych przepisów; oraz Zarządzeniami Wójta Gminy
Nr 10/2016 z dnia 30 marca 2016 r., Nr 20/2016 z dnia 28 kwietnia
2016 r., Nr 46/2016 z dnia 05 sierpnia 2016 r., Nr 68/2016 z dnia 30
września 2016 r., Nr 70/2016 z dnia 27 października 2016 r., Nr
76/2016 z dnia 28 listopada 2016 r. i Nr 80/2016 z dnia 16 grudni
2016 r. dokonano zmian dotyczących włączeń dotacji celowych
zarówno po stronie dochodów jak i wydatków oraz przesunięć
między rozdziałami i paragrafami.
Po
dokonaniu powyższych zmian budżet gminy przedstawiał się
następująco: plan dochodów 30.325.258 zł, plan wydatków
30.325.258 zł. Na koniec okresu sprawozdawczego kwota należności
wyniosła 699.321 zł, kwota zobowiązań niewymagalnych 460.630 zł.
Należności dotyczą podatków i opłat lokalnych a zobowiązania
niewymagalne dotyczą składki do ZUS oraz faktur, które wpłynęły
w m-cu styczniu a dotyczyły kosztów roku sprawozdawczego.
Zobowiązań
wymagalnych Gmina nie posiadała. W wyniku wykonania budżetu (wyższe
dochody od planowanych oraz niższe wydatki) wypracowano nadwyżkę w
wysokości 11.316.353 zł.
W
2016 r. dochody budżetu na plan 30.325.258 zł zostały wykonane w
kwocie 31.683.317 zł, tj. 104,47 % planowanej wielkości. W ogólnej
kwocie dochodów gminy w 2016 r. poszczególne tytuły wynoszą:
uzyskane dochody własne 12.552.309 zł, udziały w podatkach
stanowiących dochód budżetu państwa 4.797.387 zł, dotacje celowe
na zadania zlecone i powierzone 3.961.138 zł, dotacja celowa na
zadania własne 504.352 zł, subwencje 4.724.201 zł, dotacje celowe
w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich
5.143.930 zł.
Wydatki
na plan 30.325.258 zł zostały wykonane w kwocie 20.366.964 zł, tj.
67,16 % planowanej wielkości. W ogólnej kwocie zrealizowanych
wydatków w 2016 r. poszczególne tytuły wynoszą: wydatki
inwestycyjne (majątkowe) 2.372.722 zł, wydatki na wynagrodzenia i
pochodne od wynagrodzeń 6.495.694 zł, wydatki rzeczowe 10.874.632,
dotacje dla jednostek sektora i spoza sektora finansów publicznych
623.916 zł.
Środki
na zadania inwestycyjne zostały wykorzystane na: wykup gruntów,
inwestycje w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, oświetlenie
uliczne, inwestycje drogowe – drogi gminne i zatoka autobusowa,
infrastrukturę sportową (siłownia zewnętrzna w Wielkiej
Nieszawce, siłownia zewnętrzna w Cierpicach, miejsce rekreacji w
Małej Nieszawce), ciągnik z osprzętem i posypywarka do piasku oraz
monitoring. Na niskie wykonanie planu zaplanowanych wydatków
budżetowych w okresie sprawozdawczym tj. w 2016 roku złożyło się
kilka czynników. Przede wszystkim nie zostały dokonane wydatki
zaplanowane na wieloletnie zadania inwestycyjne z przyczyn
niezależnych od Gminy. Ponadto na niższe wykonanie wydatków miała
również wpływ łagodna zima, z czym wiążą się wydatki na
ogrzewanie, utrzymanie zimowe dróg gminnych oraz częstsze awarie
sieci wodociągowo-kanalizacyjnej.
b) Wójt
Kazimierz Kaczmarek – omówił kolejno dokumenty składające
się na sprawozdanie według stanu na 31 grudnia 2016 r., bilans
jednostki budżetowej, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w
funduszu jednostki (radni otrzymali 10 maja 2017 r.) – stanowi
załącznik nr 9 do protokołu: zestawienie zmian w funduszu
jednostki – fundusz jednostki na koniec okresu rozliczeniowego
wyniósł 77 600 078,77 zł, a zysk netto 31 635 263,12
zł, w sumie 109 235 341,89 zł; rachunek zysków i strat
jednostki zamknął się w kwocie 31 635 263,12 zł zysku;
bilans jednostki budżetowej wyniósł po stronie aktywów 110 721
949,42 zł, po stronie pasywów 110 721 949,42 zł,
nadwyżka budżetowa wynosi 22 845 016,55 zł.
c) Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że wartość mienia gminy
wyniosła: na koniec 2015 r. 117.452.849 zł, na koniec 2016 r. −
120.821.652 zł. W informacji wyszczególnione są wszystkie
składniki mienia, tj.: budynki i budowle, środki trwałe, maszyny,
urządzenia techniczne, grunty, środki trwałe (informacja o stanie
mienia komunalnego na 31.12.2016 r. stanowi załącznik nr 10 do
protokołu).
d) Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odczytał Uchwałę nr 1/S/2017 Składu
Orzekającego Nr 5 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia
14 marca 2017 roku w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta
Gminy Wielka Nieszawka sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za
2016 rok wraz z informacją o stanie mienia Gminy (stanowi załącznik
nr 11 do protokołu). Skład Orzekający RIO zaopiniował pozytywnie
sprawozdanie z wykonania budżetu za 2016 rok.
e) Przewodniczący
Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu wyrażenia
opinii o sprawozdaniu Wójta z przebiegu wykonania budżetu gminy za
2016 rok, i tak:
Przewodnicząca
Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i
Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz –
poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała wykonanie
budżetu za rok 2016.
Przewodnicząca
Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela –
poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie
Wójta z przebiegu wykonania budżetu za 2016 rok.
Przewodnicząca
Komisji Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska –
poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie
roczne Wójta z wykonania budżetu za rok 2016.
f) Przewodniczący
Rady oddał głos Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej w celu
wyrażenia opinii w sprawie wykonania budżetu gminy za 2016 rok oraz
przedstawienia wniosku o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za
2016 rok.
Przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria –
poinformowała, że Komisja powołana przez Radę Gminy w składzie:
Małgorzata Kopańska-Mizeria − Przewodnicząca Komisji, Elżbieta
Tota − Zastępca Przewodniczącego, Jacek Muzioł – Członek,
Agnieszka Wrzesińska – Członek na posiedzeniu w dniu 19 maja 2017
r. zapoznała się i rozpatrzyła n/w materiały za 2016 rok:
sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki
samorządu terytorialnego, opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o
wykonaniu budżetu, informację o stanie mienia komunalnego
jednostki. Ponadto przedmiotem analizy były plany finansowe
jednostki oraz dokumenty finansowo-księgowe i materiały dotyczące
spraw merytorycznych związanych z wyborem ofert na usługi i
wykonawstwo. Badając powyższe dokumenty Komisja stwierdza, że:
plan dochodów i wydatków wykazany w sprawozdaniu uwzględnia zmiany
wynikające z podjętych uchwał i zarządzeń budżetowych gminy;
uchwały i zarządzenia zmieniające budżet najczęściej dotyczyły
włączenia do budżetu dotacji na zadania zlecone i powierzone,
zmian wysokości subwencji oraz przesunięć pomiędzy rozdziałami i
paragrafami. Ponadto zwiększano środki na zadania inwestycyjne
pokrywając niedobór nadwyżkami z lat ubiegłych. Zarządzenia
Wójta dotyczące zmian budżetu były podejmowane zgodnie z prawem w
ramach upoważnień wydanych przez Radę Gminy. Dochody budżetowe
ogółem w 2016 r. na plan wynoszący 30.325.258 zł zostały
zrealizowane w wysokości 31.683.317 zł, co stanowi 104,47 % w
stosunku do zaplanowanych wielkości. Natomiast wydatki budżetu na
plan wynoszący 30.325.258 zł zostały wykonane w wysokości
20.366.964 zł, co w stosunku do planu stanowi 67,16%. Budżet gminy
na 2016 rok zatwierdzony przez Radę Gminy w dniu 15 grudnia 2015 r.
uchwałą Nr XIV/70/2015 wynosił zarówno po stronie dochodów jak i
wydatków 21.700.000.
Po
dokonanych zmianach w ciągu roku na dzień 31 grudnia budżet
przedstawiał się następująco: plan dochodów – 30.325.258 zł,
plan wydatków 30.325.258 zł, czyli budżet zrównoważony.
Sprawozdania będące przedmiotem rozpatrzenia zostały złożone w
ustawowo wymaganych terminach. W wyniku zrealizowanych dochodów i
wydatków w wielkościach przedstawionych w sprawozdaniu Wójta za
2016 rok budżet Gminy zamknął się ostatecznie nadwyżką w
wysokości 11.316.354 zł. W 2016 roku jednostka nie posiadała
żadnych zobowiązań do spłaty. Według wyjaśnień Wójta Gminy na
niskie wykonanie zaplanowanych wydatków budżetowych w okresie
sprawozdawczym tj. w 2016 roku złożyło się kilka czynników.
Przede wszystkim nie zostały dokonane wydatki zaplanowane na
wieloletnie zadania inwestycyjne z przyczyn niezależnych od Gminy.
Ponadto na niższe wykonanie wydatków miała również wpływ
łagodna zima, z czym wiążą się niższe wydatki na ogrzewanie,
mniejsze koszty utrzymania zimowego dróg gminnych oraz mniej awarii
sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Ustalone w budżecie kwoty
dochodów są wielkościami realnie zaplanowanymi, mającymi
wystarczyć łącznie z nadwyżkami z lat ubiegłych osiągnięciu
planowanej równowagi budżetowej. Planowane przez Radę Gminy kwoty
wydatków budżetowych są natomiast wielkościami maksymalnymi
nakładów na poszczególne cele i są wiążące dla Wójta Gminy,
gdyż może on wydatkować środki pieniężne tylko na cele
określone w uchwale i do granic pieniężnych w niej uchwalonych. Po
przeanalizowaniu w/wym. dokumentów Komisja Rewizyjna stwierdza, że
cele założone w budżecie zostały osiągnięte. Nie nastąpiły
przekroczenia wydatków budżetowych przez Wójta, które mogłyby
być podstawą do wszczęcia postępowania o naruszenie dyscypliny
budżetowej. Wykorzystanie środków publicznych otrzymanych w ramach
dotacji celowych było zgodne z ich przeznaczeniem. Pozostałe
zadania były realizowane zgodnie z przyjętą uchwałą budżetową
wraz z jej zmianami. Ze środków budżetowych na realizację zadań
inwestycyjnych na plan 9.405.000 zł wydatkowano kwotę w wysokości
2.357.487 zł, co stanowi 25,07% planu rocznego z przeznaczeniem
m.in. na: wykup gruntów, inwestycje w zakresie gospodarki
wodno-ściekowej tj. gminna sieć wodociągowa i kanalizacyjna,
przebudowę ulic na terenie gminy: ul. Świerkowa w Cierpicach,
Wiśniowa w Cierpicach, ul. Rzemieślnicza w Małej Nieszawce, ul.
Osikowa w Małej Nieszawce, ul. Kalinowa w Małej Nieszawce, ul.
Jaśminowa w Wielkiej Nieszawce, ul. Radosna w Małej Nieszawce, ul.
Ciechocińska w Brzozie, zatoka autobusowa przy ul. Szkolnej w
Cierpicach; inwestycje w zakresie infrastruktury sportowej:
ogólnodostępna siłownia zewnętrzna w Wielkiej Nieszawce, plac
zabaw z siłownią w Cierpicach, zagospodarowanie terenu
przeznaczonego na ogólnodostępne miejsce rekreacji w Małej
Nieszawce; oświetlenie uliczne ulic: ul. Tulipanowa w Wielkiej
Nieszawce, ul. Różana, Poziomkowa, Bukowa, Czeremchowa, Osikowa,
Radosna, Kalinowa, Rzemieślnicza i Słoneczna w Małej Nieszawce,
ul. Wędkarskiej i Ciechocińska w Brzozie, ul. Długa, Świerkowa i
Wiśniowa w Cierpicach; monitoring na terenie oczyszczalni i
parkingu; zakupy inwestycyjne – przyczepa rolnicza i posypywarka do
piasku.
Zadania
inwestycyjne były realizowane zgodnie z zawartymi umowami, a zapłata
była dokonywana w ustawowych terminach. Przy zawieraniu umów
przestrzegano zasadę wyboru najkorzystniejszej oferty zgodnie z
ustawą o zamówieniach publicznych. Zaplanowane zadania inwestycyjne
do wykonania w cyklu rocznym w większości zostały zrealizowane.
Nie udało się wykonać sieci wodociągowo-kanalizacyjnej
przebiegającej przez tereny leśne z uwagi na bardzo skomplikowane
procedury dotyczące uzgodnień. Natomiast zaplanowane kwoty na
inwestycje wieloletnie z przyczyn niezależnych od Gminy w roku
budżetowym 2016 nie zostały wykonane. Przetargi na opracowanie
dokumentacji projektowej z uwagi na nieprawidłowości m.in. brak
wadium, cena najkorzystniejszej oferty przewyższająca kwotę, która
zamawiający postanawia przeznaczyć oraz często inne oczekiwania
zamawiającego na pozwalały na dokonanie rozstrzygnięcia za
pierwszym podejściem i należało przetargi powtarzać. W okresie
sprawozdawczym ostatecznie rozstrzygnięto przetargi i podpisano
umowy na opracowanie dokumentacji projektowej na wszystkie inwestycje
wieloletnie tj. budowę Centrum Obsługi Mieszkańców i Centrum
Społeczno-Kulturalnego w Wielkiej Nieszawce oraz budowę Przedszkola
Publicznego w Małej Nieszawce a realizacja wymienionych inwestycji
zaplanowana jest na okres dłuższy jak jeden rok i uwzględnione są
w załączniku Wieloletniej Prognozy Finansowej. Zdaniem Komisji na
powyższe tj. małe zaangażowanie środków w roku budżetowym 2016
Wójt nie miał wpływu a zadania inwestycyjne zostaną zrealizowane
w zaplanowanym okresie. Natomiast niewykorzystane środki z 2016 roku
zwiększą nadwyżkę budżetową. Informacja Wójta Gminy o
przebiegu wykonania budżetu za 2016 rok została przedłożona do
zaopiniowania przez wszystkie Komisje powołane przez Radę Gminy,
które nie wniosły zastrzeżeń do realizacji budżetu oraz
przedłożonych materiałów. Biorąc pod uwagę przedstawioną ocenę
przedłożonych dokumentów i wyjaśnień Komisja Rewizyjna
postanowiła nie wnosić zarzutów do wykonania budżetu na 2016 rok.
Na podstawie art. 18 a, ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 446, poz.
1579, poz. 1948 i Dz.U z 2017 poz. 730) oraz art.270 ustawy z dnia 27
sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z
2016 r. poz. 1870, poz. 1948, poz. 1984, poz. 226, Dz.U z 2017 poz.
199, poz. 659) Komisja pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu
gminy i złożyła wniosek o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium
za 2016 rok – stanowi załącznik nr 12 do protokołu.
g) Przewodniczący
Rady odczytał uchwałę Nr 9/Kr/2017 Składu Orzekającego
Regionalnej Izby Obrachunkowej Nr 5 w Bydgoszczy z dnia 23 maja 2017
roku w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium
Wójtowi Gminy Wielka Nieszawka za 2016 rok, który został
pozytywnie zaopiniowany przez Skład Orzekający – ksero uchwały
stanowi załącznik nr 13 do protokołu.
h) Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję nad punktem 4 lit. od a) do g) porządku
obrad, dotyczącą: sprawozdania Wójta Gminy Wielka Nieszawka o
przebiegu wykonania budżetu gminy za 2016 rok, sprawozdania
finansowego, informacji o stanie mienia oraz wniosku Komisji
Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy za 2016 rok.
Radny
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
zamknął dyskusję.
i) Przewodniczący
Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia
sprawozdania (druk nr 6) radni otrzymali w materiałach na sesję.
Następnie odczytał powyższy projekt, którego przyjęcie poddał
pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów
przeciwnych nie było, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy przyjęła jednogłośnie
uchwałę Nr XXX/150/2016 z dn. 31 maja 2017 r. w sprawie
zatwierdzenia sprawozdania – stanowi załącznik nr 14 do
protokołu.
j) Przewodniczący
Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie absolutorium
dla Wójta Gminy za 2016 rok (druk nr 7) radni otrzymali w
materiałach na sesję. Następnie odczytał powyższy projekt,
którego przyjęcie poddał pod głosowanie Za przyjęciem głosowało
10 radnych, 3 radnych było przeciw, jedna osoba wstrzymała się od
głosu. Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy udzieliła
Wójtowi Gminy Wielka Nieszawka absolutorium za 2016 rok większością
głosów i podjęła uchwałę Nr XXX/151/2017 z dn. 31 maja
2017 r. – stanowi załącznik nr 15 do protokołu. Następnie radni
i Przewodniczący Radni oklaskami pogratulowali Wójtowi sukcesów.
Przewodniczący
Rady ogłosił 10-minutową przerwę.
Po
przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad.
5
Przewodniczący
Rady oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia
informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
a) Przewodnicząca
Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i
Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że
komisja spotkała się 2 razy, w dn. 16 maja opiniowała sprawozdanie
Wójta z przebiegu wykonania budżetu za 2016 r., zapoznała się z
opinią RIO oraz sprawozdaniem finansowym i informacją o stanie
mienia komunalnego, w dn. 29 maja opiniowała materiały na sesję.
b) Przewodnicząca
Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela –
poinformowała, że komisja spotkała się 2 razy, w dn. 16 maja
opiniowała sprawozdanie Wójta z przebiegu wykonania budżetu za
2016 r, zapoznała się z opinią RIO oraz sprawozdaniem finansowym i
informacją o stanie mienia komunalnego, w dniu 30 maja opiniowała
materiały na sesję.
c)
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska
– poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w
dn. 16 maja opiniowała sprawozdanie Wójta z przebiegu wykonania
budżetu za 2016 r., zapoznała się z opinią RIO oraz sprawozdaniem
finansowym i informacją o stanie mienia komunalnego.
d) Przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria –
poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 19 maja
przygotowała stanowisko w sprawie wykonania budżetu.
Ad.
6
Przewodniczący
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XXIX
sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 26 kwietnia 2017 r.
Ad.
7
Radny
Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:
-
mieszkanka Cierpic prosiła o postawienie znaku kierunkowego do jej
posesji znajdującej się na ul. Szkolnej 5, bo ludzie, którzy chcą
do niej dojechać, błądzą,
-
prosił o zasypanie dziur na ul. Zielonej,
-
prosił o wyrównanie ul. Szafirowej, w stronę wału,
-
czy wiadomo, po której stronie będzie biegła ścieżka rowerowa,
-
kiedy rozpocznie się budowa placu zabaw w Wielkiej Nieszawce i
budowa Urzędu Gminy,
-
czy znaleziono rozwiązanie problemu na ul. Osiedlowej w Wielkiej
Nieszawce,
-
czy pozyskano już środki na dofinansowanie montażu paneli
fotowoltaicznych,
-
kiedy zostanie wybrany dyrektor Szkoły Podstawowej w Małej
Nieszawce,
-
w dn. 25 marca na strzelnicy w „Olendrze” doszło do zadymienia
spowodowanego rykoszetem pocisku, w związku z tym prezes „Olendra”
domaga się od najemcy strzelnicy odszkodowania, obie strony nie mogą
dojść do porozumienia.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – poruszył następujące kwestie:
-
mieszkańcy ul. Krętej pytają, czy jest przygotowana koncepcja
ruchu pieszego i kołowego w związku z budową przedszkola na tej
ulicy, chcieliby się z nią zapoznać,
-
pani sołtys Małej Nieszawki prosi o umieszczenie na stronie gminy
informacji o warsztatach kulinarnych w Małej Nieszawce, gdyby była
taka możliwość, to prosi o organizowanie imprez w niekolidujących
ze sobą terminach i godzinach, bo warsztaty kulinarne połączone z
wykładami na temat zdrowego żywienia odbywają się w tym samym
dniu co Dzień Dziecka,
-
dach przystanku autobusowego w Wielkiej Nieszawce za blokami jest w
złym stanie,
-
jak będzie wyglądała sprawa odszkodowania za tereny, które będą
przejmowane pod ścieżkę rowerową, i po której stronie będzie
ona przebiegać,
-
prosił o wstawienie protokołu z kwietnia na BIP.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – odpowiadając radnemu
Kociuckiemu na wcześniej poruszoną kwestię nieczytelnej mapki,
stwierdziła, że radni otrzymują materiały tydzień wcześniej i
jeżeli są jakieś zapytania, do można zapytać w Urzędzie Gminy
albo przyjść na posiedzenie komisji, żeby otrzymać wyjaśnienia.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – poruszył następujące
kwestie:
-
na poprzedniej sesji mówił o tym, że teren przystanku przy
Andrewexie jest obniżony i przy opadach deszczu stoją tam kałuże,
można by wspólnie znaleźć jakieś rozwiązanie, np. zrobić
podbudowę z kostki,
-
trzeba oczyścić i odmalować wiatę po drugiej stronie ulicy,
-
nowa droga przy Andrewexie jest zaniżona, z obu stron są skarpy i
przy roztopach czy ulewach woda nie znajduje ujścia, potrzebne jest
jej odwodnienie,
-
poprosił o ustawienie 2 nowych tablic ogłoszeniowych: na Dybowie i
na nowo powstałym przystanku kolejowym przy peronie nr 2, ponadto
stare tablice wymagają odnowienia,
-
poprosił o zaasfaltowanie łuków na ul. Ogrodowej i ul. Leśnej,
-
zapytał, czy podjęto jakieś kroki w sprawie poprawy stanu drogi
wojewódzkiej nr 200 od ul. Bydgoskiej do starej stacji kolejowej w
Cierpicach.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – poprosił o ujęcie w planach
wycięcia krzaków przy ul Ciechocińskiej. Mieszkańcy ul. Leśnej
proszą o wyrównanie jedynej drogi dojazdowej do ich posesji,
udostępnionej przed nadleśnictwo. Zasugerował, żeby postawić
przed Urzędem Gminy ławkę dla oczekujących klientów, gdyż
wejście do Urzędu jest wąskie i tworzą się zatory.
Mieszkaniec
Cierpic Janusz Łapkiewicz – zapytał, czy zastanawiano się
już nad rozwiązaniem problemów osiedla, na którym mieszka,
przedstawionych wójtowi w ubiegłym roku.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na poruszone kwestie,
odpowiedział, że:
-
mieszkanka ul. Zielonej powinna zgłosić się do Urzędu Gminy i jej
sprawa zostanie załatwiona,
-
remonty na wymienionych ulicach są sukcesywnie wykonywane,
-
wykupami terenów pod ścieżkę rowerową będzie zajmował się
wojewoda, gdyż jest to droga wojewódzka, ścieżka będzie biegła
po prawej stronie z przejściami na lewą stronę w niektórych
miejscach,
-
projektowanie placów zabaw jest na ukończeniu, następnie zostanie
ogłoszony przetarg na montaż urządzeń,
-
w najbliższym czasie zostanie złożona dokumentacja w celu
uzyskania pozwolenia na budowę dwóch zaplanowanych w Wielkiej
Nieszawce budynków, w tym Urzędu Gminy,
-
radni zostaną poinformowani, kto będzie dyrektorem Szkoły
Podstawowej w Małej Nieszawce, po jego wyłonieniu,
-
zadymienie w „Olendrze” spowodowała strzelnica, doszło do
szkód, i powinna sama ponieść konsekwencje finansowe, zapłacić
odszkodowanie, jeżeli nie była ubezpieczona od tego typu zdarzeń.
W momencie przyjazdu straży pożarnej pracownicy strzelnicy nie
przyznali się, że to tam doszło do tego zdarzenia i trzeba było
ewakuować obiekt.
Radca
prawny Beata Romanowska – stwierdziła, że jest to sprawa
między wydzierżawiającym a najemcą lokalu, najemca strzelnicy
powinien zgłosić się do zarządu spółki w celu podjęcia rozmów,
a nie angażować w to radnych.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – kontynuując swoją wypowiedź na
poruszone kwestie odpowiedział, że:
-
na ul. Krętej, gdzie trwa budowa przedszkola, powstanie koncepcja
organizacji ruchu, na razie jest za wcześnie na dyskusje na ten
temat, wszystko wyjaśni się po skończeniu budowy, tempo budowy
jest szybkie i przedszkole powinno zostać oddane w terminie,
mieszkańcy ulicy (są tam 3 budynki mieszkalne) zostaną
poinformowani o koncepcji organizacji ruchu, kiedy ona powstanie,
(wyszedł
radny Krzysztof Czarnecki, na sali obecnych jest 13 radnych)
-
jeżeli chodzi o organizację imprez, impreza na Dzień Dziecka była
zaplanowana dużo wcześniej, ustalona godzina imprezy jest też
uwarunkowana wiekiem uczestników imprezy,
-
przystanki autobusowe są kolejno naprawiane i malowane, wiata na
Kąkolu zostanie odświeżona, natomiast podbudowa z kostki przy
przystanku i odwodnienie ulicy są zadaniami inwestycyjnymi, na które
muszą być pieniądze w budżecie,
-
na tablice ogłoszeniowe trzeba zaplanować we wrześniu środki do
budżetu na 2018 rok, zdewastowane tablice zostaną rozebrane i na
ich miejsce zostaną postawione nowe,
-
jeżeli chodzi o łuki drogi na ul. Ogrodowej i Leśnej, przebiegają
one przez teren nadleśnictwa, więc nie można ich wyasfaltować,
można tam jedynie dosypać kamienia, aby zniwelować nierówności,
przy okazji budowy ścieżki rowerowej droga będzie poszerzana,
-
jeżeli chodzi o drogę nr 200, będzie rozmawiał na ten temat z
Wojewódzkim Zarządem Dróg,
-
jeżeli chodzi o krzewy na ul. Ciechocińskiej w Brzozie była
prowadzona wycinka, obecnie brak jest ludzi, były etaty dla
bezrobotnych, ale nie ma chętnych, może znajdzie się taki ktoś na
Brzozie,
-
jeżeli chodzi o dojazd do ul. Leśnej w Brzozie, mieszkańcy kupując
lokale w budynku nie zawarli umowy notarialnej na dojazd do swojej
nieruchomości. Powinni wystąpić do sądu o ustanowienie drogi
koniecznej. Jeżeli nadleśnictwo wyrazi zgodę, gmina zasypie dziury
kamieniem na leśnej, jedynej drodze. Jest tam problem – dom został
zakupiony od nadleśnictwa bez dogi dojazdowej,
-
jeżeli chodzi o osiedle przy Andrewexie, o którym mówił
mieszkaniec, poczynione z mieszkańcami ustalenia dotyczące dróg na
osiedlu, zostały zrealizowane. Gmina przejęła część gruntów od
Skarbu Państwa, część wykupiła od osób prywatnych, i powstało
połączenie od ul. Sosnowej do starego osiedla tartacznego. Tylko
przy starych drewnianych budynkach nie ma możliwości wybudowania
drogi, bo nie można przejąć gruntów ze względu na nieuregulowane
sprawy spadkowe. Droga jest wybudowana i oświetlona, przyjrzy się
problemowi zastoju wody, poruszonemu przez sołtysa. Osoby, które
zajmują się kotami na osiedlu, są zaopatrywane na bieżąco w
karmę.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – poinformował, że mieszkaniec ul.
Krętej ma na swojej działce kilkusetletnie lipy, które są
niszczone przez szkodniki. Nie stać go na ich leczenie. Pyta, gdzie
mógłby się zwrócić w tej sprawie, czy nie można by ustanowić
tych drzew pomnikami przyrody, bo wtedy istniałaby szansa na
uzyskanie jakichś funduszy na ratowanie drzew.
Mieszkaniec
Cierpic Janusz Łapkiewicz – poprosił p. wójta o porozumienie
z ks. Proboszczem w celu poprowadzenia ścieżki na cmentarzu w
Cierpicach do sektora znajdującego się w narożniku ul. Szkolnej i
drogi nr 10.
Przewodniczący
Rady – stwierdził, że gospodarzem terenu cmentarza
parafialnego jest ks. proboszcz i to z nim mieszkaniec powinien
porozmawiać na ten temat.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że kiedy stawiał nowe
nagrobki, musiał też mieć zgodę proboszcza. Taka jest zasada.
Mieszkaniec
Cierpic Janusz Łapkiewicz – poprosił o pomalowanie pasów na
przejściach dla pieszych w okolicach szkoły i cmentarza, gdyż
wytarła się tam farba i są one niewidoczne. Na przystankach
autobusowych stoi woda, bo tłuczeń został wyjeżdżony przez
autobusy. Słupki i łańcuszki oddzielające chodnik od drogi ul.
Sosnowej zostały skradzione lub zniszczone.
Przewodniczący
Rady – poinformował, że wszystkie tego typu sprawy można
zgłaszać w Urzędzie Gminy, lub do sołtysa czy radnego z danego
terenu.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – poparł wniosek, aby
uporządkować teren na cmentarzu, o którym mówił mieszkaniec.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – zaprosił radnych na przegląd Klubów
Seniorów połączony z zabawą, który odbędzie się 24 czerwca na
placu przy boisku „Orlik” w Małej Nieszawce.
Ad.
8
Przewodniczący
Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski podziękował zebranym za
wzięcie udziału w XXX sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął
obrady.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ewa Wróblewska-Kucharska (-) Ireneusz Śmiechowski