Protokół nr XVIII/2017 z sesji Rady gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się 29 marca 2017 roku
Protokół nr
XXVIII/2017
z
sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 29
marca 2017 roku
w
godz. od 9:00 do 11:00 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce
Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia:a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołów:
a) z XXVI sesji, która odbyła się w dniu 1 marca 2017 roku,
b) z XXVII sesji, która odbyła się w dniu 17 marca 2017 roku.
3. Sprawozdanie z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa na terenie gminy Wielka Nieszawka w 2016 roku (druk nr 1).
4. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjum do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo Oświatowe (druk nr 2),
b) zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2017 rok (druk nr 3).
5. Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wielkiej Nieszawce za rok 2016 (druk nr 4).
Przerwa
6. Sprawozdanie z działalności stałych Komisji Rady Gminy za 2016 rok:
a) Komisji Rewizyjnej (druk nr 5),
b) Komisji Statutowo-Regulaminowej (druk nr 6),
c) Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu (druk nr 7),
d) Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji (druk nr 8).
7.Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
8. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
9. Interpelacje i wolne wnioski.
10. Zakończenie sesji.
Ad. 1
Przewodniczący stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 15, co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.
Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad XXVIII sesji Rady Gminy. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła porządek obrad XXVIII sesji jednogłośnie.
Ad. 2
b) Przewodniczący Rady poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 8:30 nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XXVII sesji, która odbyła się w dniu 17 marca 2017 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXVII sesji w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XXVII sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.
Ad. 3
Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 1).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 1 przedstawiono sprawozdanie z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Wielka Nieszawka w 2016 roku. Następnie oddał głos komendantowi Komisariatu Policji Toruń-Podgórz w celu przedstawienia sprawozdania.
Komendant Jacek Wolfram – przedstawił działania policji w 2016 r. w zakresie bezpieczeństwa działu kryminalnego. Poinformował, że komisariat obejmuje swoim działaniem część miasta Torunia i gminę Wielka Nieszawka. Etatowo powinno był zatrudnionych 53 funkcjonariuszy, a zawsze jest od 2 do 4 wakatów, dotyczących pionu prewencji i działu kryminalnego, gdzie przychodzą najmłodsi adepci sztuki policyjnej. Komisariat podzielony jest na służbę prewencji i służbę kryminalną, 2 etaty służby cywilnej. W 2016 r. na terenie gminy zaistniały 83 przestępstwa, od 2014 r. ilość przestępstw spada, tylko w przypadku kradzieży mienia ilość przypadków zwiększyła się z 14 w 2015 r., do 19 w 2016 r., odpowiednio: kradzież z włamaniem 21 czynów w 2015 r., 13 w 2016 r., uszkodzenie mienia 5 czynów w 2015 r., 5 w 2016 r., nietrzeźwi kierowcy 12 stwierdzonych czynów w 2015 r., 6 w 2016 r., uszkodzenie ciała 3 przestępstwa (bójki, pobicia) w 2015 r., 0 w 2016 r., przestępstwa narkotykowe 3 w 2015 r., 2 w 2016 r., wypadki drogowe 5 w 2015 r., 3 w tym dwa z ofiarami śmiertelnymi w 2016 r., uszkodzenie infrastruktury (kolejowa) równo po 9 w 2015 i 2016 r., znieważenie miejsca pochówku (pomnik na cmentarzu żołnierzy radzieckich) 2 przestępstwa w 2015 r., 0 w 2016 r., znieważenie funkcjonariuszy państwowych i naruszenie nietykalności cielesnej 2 czyny w 2016 r., przestępstwa gospodarcze 1 w 2015 r., 3 w 2016 r. Miejsca najbardziej zagrożone na terenie gminy to: Cierpice, Brzoza i Wielka Nieszawka, na szczęście nie odnotowano umyślnych podpaleń, natomiast odnotowano uszkodzenia wiat przystankowych (przy szkole i przy Andrewexie w Cierpicach) na szkodę Urzędy Gminy, z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii zaistniały 2 czyny na terenie Małej Nieszawki, dosyć częste kradzieże Wielka i Mała Nieszawka i Cierpice, najczęściej dochodzi do kradzieży z otwartych pomieszczeń przydomowych, głównie rowerów i elektronarzędzi, kradzieże z włamaniem do domów w budowie i zamieszkałych oraz do baków paliwa ciężarówek stacjonujących w nocy na parkingach. Kilka przykładów działań na terenie gminy: funkcjonariusze z Zespołu Prewencji na Wodach i Terenach Przywodnych Wydziału Prewencji KMP w Toruniu zatrzymali osoby, które przy użyciu pontonu i sieci rybackiej dokonywały nielegalnego połowu na Wiśle, zabezpieczono narzędzia służące do popełnienia przestępstwa oraz złowione ryby, funkcjonariusze z OPP w Bydgoszczy zatrzymali skradziony w Berlinie pojazd, którym poruszał się obywatel Ukrainy, policjanci z KP Toruń-Podgórz w wyniku kontroli pojazdu, znaleźli za siedzeniem kierowcy środki narkotyczne, zabezpieczono również szable i sztylety mogące pochodzić z kradzieży, zatrzymano osoby z terenu gminy, które z tarasu domu jednorodzinnego dokonały zaboru skutera, zatrzymano również mieszkańców Bydgoszczy, którzy przewozili samochodem elementy linii produkcyjnej środków odurzających, co dało początek dużej sprawie narkotykowej. Policjanci w ramach służby starają się ograniczać dynamikę przestępstw i podnosić ich wykrywalność (obecnie na poziomie 50-60 %). Głównym celem na 2017 r. jest ograniczenie przestępstw społecznie uciążliwych (kradzieże przydomowe, włamania, szkodzenie mienia) przez pion prewencji i dzielnicowego oraz wykrywanie i pociąganie do odpowiedzialności sprawców tych przestępstw przez pion kryminalny.
Zastępca komendanta Maciej Wojtak – poinformował, że policja prowadziła w 2016 r. działania prewencji kryminalnej, realizując programy „Bezpieczna droga do szkoły”, „Bezpieczne osiedle”, „Poznaj swojego dzielnicowego - oznakuj swój rower”, działania profilaktyczne na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i rodziny, spotkania ze społeczeństwem, program profilaktyczno-edukacyjny „Pomagam”, program „Fred goes net”, rozmowy z mieszkańcami dot. wyłudzeń na „wnuczka”. (takich zdarzeń na terenie gminy nie było). W ramach programu „Poznaj swojego dzielnicowego, oznakuj swój rower" dzielnicowy dokonywał znakowania rowerów, sprawdzał legalność ich pochodzenia oraz spotykał się z mieszkańcami. Program „Pomagam” był przeznaczony dla uczniów szkół gimnazjalnych. Poruszana w nim była problematyka przemocy w rodzinie w stosunku do osób nieletnich. Program ten miał na celu uzmysłowienie młodzieży, że przemoc w stosunku do nich jest przestępstwem i w przypadku jej doznania, gdzie mogą uzyskać pomoc. Program profilaktyczno-edukacyjny „Wnuczek” był skierowany do osób starszych i samotnie zamieszkujących. Poruszana w nim była tematyka dosyć często stosowanej metody na tzw. wnuczka w celu wyłudzenia pieniędzy. Omawiano zasady postępowania w przypadku otrzymania telefonu od osoby podającej się za wnuczka z prośbą o wypłacenie mu pieniędzy. Dzielnicowy docierał do proboszczów parafii z prośbą o przekazanie apelu do parafian w ogłoszeniach duszpasterskich o zachowanie ostrożności w podobnych przypadkach. W zakresie problematyki alkoholowej przeprowadzone były kontrole miejsc sprzedaży alkoholu. Podczas kontroli skupiono się na sprzedaży alkoholu nieletnim, nie ujawniono takich przypadków. W ramach tej problematyki przeprowadzone zostały pogadanki w klasach gimnazjalnych, a także zapoznano młodzież z programem „Fred goes net” skierowanym do osób nieletnich mających po raz pierwszy kontakt z alkoholem i narkotykami. W trakcie patroli szkolnych oraz działań ukierunkowanych na przestępczość nieletnich przeprowadzanych na terenie gminy przeprowadzone były kontrole miejsc gromadzenia się młodzieży pod kątem spożywania alkoholu oraz ujawniania nietrzeźwych osób nieletnich. W zakresie problematyki narkotykowej przeprowadzone zostały w placówkach oświatowych na terenie gminy pogadanki odnośnie zagrożeń związanych z zażywaniem środków narkotycznych, skutków zażywania takich środków oraz zachowań po kontakcie z takimi środkami. W trakcie patroli szkolnych oraz działań ukierunkowanych na przestępczość nieletnich prowadzona była kontrola i obserwacja terenów przyszkolnych, gdzie może dochodzić do sprzedaży takich środków. Odnośnie zjawiska przemocy w rodzinie, w ramach prowadzonych pogadanek na terenie szkół poruszana została także ta problematyka, gdzie naświetlone zostały przyczyny występowania przemocy, a także jej skutki. Omówione zostały sposoby zwalczania przemocy w rodzinie oraz wskazane instytucje mogące udzielić pomocy w takich przypadkach. Jeżeli chodzi o działania prewencyjne na terenie gminy Wielka Nieszawka wyglądało to następująco, porównując rok 2015 i rok 2016: zatrzymania nietrzeźwych kierowców 2015 – 12, 2016 - 6, stwierdzone przestępstwa 2015 – 90, 2016 – 83, przeprowadzone postępowania o wykroczenia 2015 - 42, 2016 - 52, skierowanie wniosków o ukaranie 2015 − 7, 2016 - 16. Dane dotyczące przestępczości przedstawiają się następująco: liczba zatrzymań na gorącym uczynku 173, zatrzymanych ogółem sprawców przestępstw 307, liczba postępowań wszczętych 597, wskaźnik wykrywalności 67,28 %, liczba interwencji przeprowadzonych przez policjantów wyniosła ogółem 5095, o 293 interwencje więcej niż w 2015 r. ilość interwencji podejmowanych na dobę 14. Wybrane elementy efektywności policjantów referatu prewencji: wylegitymowano osób - 21.657, ujawniono osób poszukiwanych - 184, doprowadzono do izby wytrzeźwień - 419 razy, ujawniono łącznie - 1.536 wykroczeń, w tym ujawnionych wykroczeń porządkowych 472, zatrzymano nietrzeźwych kierujących - 21. Liczba spraw prowadzonych przez dzielnicowych: 2014 - 241, 2015 - 463, 2016 – 612, wzrost o 149 postępowań. Krajowa Mapa Zagrożeń, najczęściej zgłaszane przez mieszkańców zgłoszenia: nieprawidłowe parkowanie 338, przekraczanie dozwolonej prędkości 230, spożywanie alkoholu 182, używanie środków odurzających 90, zła organizacja ruchu drogowego 67, miejsca grupowania się nieletnich 87, żebractwo 53. Liczba zgłoszeń na terenie działania KMP w Toruniu to 1208, z czego potwierdzonych 238, czyli procentowo 19,70 %, niepotwierdzonych 773. Główne kierunki działalności policji w 2017 r. to: kontynuowanie działań w zakresie prewencji kryminalnej na terenie Gminy Wielka Nieszawka; zwiększenie w miarę możliwości ilości patroli na terenie Gminy celem ograniczenia przestępczości pospolitej a w szczególności kradzieży i kradzieży z włamaniem, wykroczeń jak również zapewnienia bezpieczeństwa na drogach; organizowanie wsparcia KP Toruń-Podgórz siłami z Komendy Miejskiej Policji w Toruniu i Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy; w dalszym ciągu prowadzenie i kontynuowanie programów profilaktycznych dla nieletnich, ukierunkowanych m.in. na ochronę przed przestępczością i demoralizacją jak również programów profilaktycznych skierowanych do wszystkich mieszkańców Gminy Wielka Nieszawka; prowadzenie rozpoznania ujawnionych przypadków przemocy w rodzinie celem ustalenia źródeł, narastania konfliktów i zapobiegania ich występowania; kontynuowanie działań skierowanych na eliminację zjawiska „prostytucji przydrożnej”; utrzymanie, poprzez skuteczne działanie, właściwego trendu, polegającego na zmniejszaniu liczby zaistniałych przestępstw na terenie Gminy Wielka Nieszawka, przy jednoczesnym wzroście liczby zatrzymanych sprawców tych zdarzeń.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Aniela Grela − poinformowała, że na spotkaniu w dn. 28 kwietnia komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Arkadiusz Wyrzykowski – przedstawił kilka uwag swoich i mieszkańców: zapewnienie większej liczby patroli pieszych, więcej badania kierowców pod kątem trzeźwości i prędkości na terenie gminy koło szkół i kościoła, mniej kontroli na ul. Nieszawskiej, więcej obecności przy szkole. Czy policja wykryła sprawców kradzieży rowerów i co z przydrożną prostytucją, która źle świadczy o gminie.
Radna Aniela Grela – zauważyła, że ze wprowadzonej Krajowej Mapy Zagrożeń wynika tylko chaos, bo skoro jest tylko 20% potwierdzonych zgłoszeń, a na pozostałe niekiedy wyimaginowane zgłoszenia policja też reaguje, przez co traci czas i nie wykonuje innej pracy. Złym parkowaniem powinna zajmować się straż miejska, jest to więc powielanie działań przez dwa organy.
Radny Michał Dąbrowski – powiedział, że przedstawione statystyki odnoszą się w większości przypadków do skali kraju i do skali komisariatu, natomiast jego nie interesują jakieś dane, ale sytuacja na terenie gminy, bo ona decyduje bezpośrednio o bezpieczeństwie mieszkańców, w tym dzieci. W celu zilustrowania problemu przekazał komendantowi zdjęcia obrazujące codzienne zjawisko niedozwolonego parkowania na jego osiedlu w strefie zamieszkania. W strefach zamieszkania, gdzie wszyscy powinni czuć się bezpiecznie, gdzie dzieci mogą się bawić i jeździć na rowerach i wrotkach i w inny sposób spędzać wolny czas, gdzie nie powinny stać zaparkowane samochody, samochody jednak parkują i to w taki sposób, że zaburzają to bezpieczeństwo, bo dzieci wybiegające spomiędzy tych samochodów, są zagrożone, nawet jeżeli nadjeżdżający pojazd porusza się z dozwoloną prędkością 20 km/h, mają ograniczone pole widzenia i nie widzą nadjeżdżających pojazdów. Taki stan rzeczy ma miejsce codziennie, mimo wprowadzenia 3 lata temu stref zamieszkania. Strefa bezpieczeństwa została wprowadzona w miejscu, gdzie mieszkańcy nie mają gdzie parkować, bo mają małe posesje, a samochodów po 2-3, z drugiej strony są osoby, które chcą w pełni korzystać z bezpiecznych warunków, jakie wprowadza strefa zamieszkania, i puszczają dzieci poniżej 7 lat bez opieki. Poprosił o porozmawianie z mieszkańcami i zwrócenie im uwagi, a także o zastanowienie się jak rozwiązać ten narastający problem. Kolejny problem to od lat zatrzymywanie się na znaku zakazu przy szkole w Małej Nieszawce, o stałych godzinach, kiedy rodzice przywożą dzieci do szkoły i je odbierają. Trzeba interweniować, bo dochodzi do wielu niebezpiecznych sytuacji. Ważne są statystyki, ale dla mieszkańców ważniejsze jest to co się dzieje na osiedlach, gdzie mieszkają i ich bezpieczeństwo.
Komendant
Jacek Wolfram – odnosząc się do poruszonych kwestii,
odpowiedział, że:
-
jeżeli chodzi o kontroli prędkości, służby policjantów
prewencji i policjantów referatu kryminalnego są dyslokowani stale
na terenie gminy Wielka Nieszawka, są to służby w różnych
godzinach od 6 do 14, od 14 do 22, i nocnych, z uwagi na to, że
obszar gminy jest terenem newralgicznym, służby pojawiają się
prawie codziennie, są to funkcjonariusze komisariatu a także
prewencji Komendy Miejskiej, np. służby wodne, jeżeli jest taka
wola, zostaną nasilone kontrole trzeźwości, są one również
skierowane na pieszych i rowerzystów, będą to kontrole dynamiczne
na terenie całej gminy różnych miejscach,
-
jeżeli chodzi o kradzież rowerów, zaistniało kilka takich
przestępstw, ale nie udało się wykryć żadnego sprawcy kradzieży,
-
jeżeli chodzi o panie do towarzystwa, działania podejmowane są
cyklicznie przez pion prewencji i pion operacyjny,
-
jeżeli chodzi o Krajową Mapę Zagrożeń, jest to skuteczne
narzędzie, które służy policji,
w 20% potwierdzalności,
obywatele zamieszczają tam różne wpisy, zbliżone do ich problemu,
daje to pewien obraz spraw, które nurtują obywateli np. jednego
osiedla, jest to też narzędzie komunikacji między obywatelem a
policją, nie odciąga policjantów od innych zadań, bo te
zgłoszenia weryfikacji kart są kierowane do dzielnicowego, który
na bazie własnego doświadczenia i oglądu w terenie, stwierdza, czy
zgłoszenie wymaga weryfikacji, jeżeli tak, to weryfikują je na
bieżąco,
-
jeżeli chodzi o strefy zamieszkania i nieprawidłowe parkowanie,
dzielnicowy ujmie to w planie swoich zadań, te przypadki będą też
sprawdzane przez funkcjonariuszy pionu prewencji, żeby systemowo
problem rozwiązać w konsultacji z Urzędem Gminy, bo odbije się to
na kieszeniach obywateli nieprawidłowo parkujących, kiedy formy
pouczenia będą nieskuteczne, trzeba by nakładać mandaty,
-
jeżeli chodzi o nieprawidłowe parkowanie przy szkole, jest to stały
problem, prowadzone są rozmowy z dyrektor szkoły i mieszkańcami,
którzy przywożą swoje dzieci, wskazując im obowiązek
przestrzegania prawa, jeżeli nie odnosi to skutku, to zmienione
zostaną formy działania na bardziej restrykcyjne, zostaną nasilone
patrole w godzinach porannych, żeby wyperswadować niewłaściwe
zachowania.
Zastępca
komendanta Maciej Wojtak – poinformował, że policja prowadzi
działania nękające panie do towarzystwa, problem polega nie tym,
że policja nie ma narzędzi, ustawodawca nie przewidział żadnych
kart za prowadzenie tego typu zajęcia, jest ono legalne, natomiast
czerpanie korzyści z tego tytułu jest nielegalne. Karać można te
panie jedynie za nielegalny wjazd do lasu, nieobyczajne postępowanie,
jest to walka z wiatrakami, bo nie ma rozwiązań systemowych. Panie
dostają mandaty, płacą je, bo stać je na to.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – stwierdził, że skoro
przystanki są dobrem społecznym, dobrze by było, by pojemniki na
śmieci znajdujące się w ich pobliżu były plastikowe, to
uratowałoby to wiele szyb przed stłuczeniem. Sam był świadkiem
podejrzanego zachowania młodzieży, która kręciła się na
przystanku wieczorem, na drugi dzień szyba była wybita i obok leżał
metalowy pojemnik na śmieci, za pomocą którego została wybita.
Chciałby, aby przedstawić jego sugestie odpowiednim służbom.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że kontroli trzeźwości
jest bardzo dużo, przez ostatni tydzień jeżdżąc bardzo rano był
codziennie dwa razy kontrolowany na trzeźwość, więc już większej
ilości tych kontroli już nie potrzeba. Rzeczywiście niedozwolone
parkowanie przy szkole jest problemem, trzeba być restrykcyjnym i
egzekwować prawo, nakładając mandaty, a skończyć z pouczaniem i
instruowaniem. Na szczęście do tej pory nie doszło do żadnego
tragicznego zdarzenia. Przy szkole i przy cmentarzu są parkingi i
nie ma potrzeby wysadzania dzieci z narażeniem bezpieczeństwa
uczestników ruchu drogowego. Na osiedlu, o którym mówił radny
Dąbrowski, została zmieniona organizacja ruchu, która została
zatwierdzona przez zainteresowane strony, i dlatego trzeba zacząć
egzekwować przepisy związane ze strefą zamieszkania. W większości
przypadków nowych ulic ustanawia się strefy zamieszkania,
mieszkańcy muszą znaleźć na swoich posesjach miejsce do
parkowania samochodów, a nie stawiać je na ulicach, które są
pieszo-jezdniami.
Komendant
Jacek Wolfram – obiecał, że policjanci zajmą się
intensywnie problemem szkoły, jak i wspomnianego osiedla. Prosił o
przekazywanie mieszkańcom informacji o obowiązujących zasadach
parkowania, bo z jednej strony jest restrykcja, a z drugiej powinna
być profilaktyka, czyli poinformowanie, że nieprzestrzeganie
przepisów będzie miało swoje konsekwencje i będzie karane. Prosił
o zgłaszanie „na żywo” do komisariatu do dyżurnego, wszystkich
zdarzeń związanych z uszkodzeniem mienia czy z podejrzanym
grupowaniem się osób, których mieszkańcy są świadkami. Wtedy
patrol policji podjedzie i wylegitymuje przebywające na przystanku
osoby, którym odbierze to chęć na popełnienie wykroczenia, bo nie
będą już anonimowe.
Radny
Michał Dąbrowski – powiedział, że na osiedlu, gdzie mieszka
ul. Piaskowa/Słoneczna, domy powstawały w latach 90., kiedy plan
zagospodarowania przewidywał 1 miejsce parkingowe na 1 dom. Dzisiaj
mieszkańcy mają po 3 samochody, a mają 1 miejsce wykonane zgodnie
z planem zagospodarowania, a nie przewiduje się miejsc parkingowych
na pieszo-jezdni. Trzeba edukować, karać, a będzie to nadal
problem, bo te samochody gdzieś muszą stać. W Toruniu są takie
strefy, w których dopuszcza się parkowanie na jezdni. Może trzeba
by wypracować konstruktywne rozwiązanie, ustalić jakiś sposób
parkowania, np. po jednej stronie jezdni.
Radna
Aniela Grela – poprosiła policjantów o rozmowy z uczniami, i
przypomnienie im, że przystanki są wspólnym dobrem, bo widzi, co
dzieci robią czekając na przystankach.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – poinformował, że na każdym zebraniu
pani dyrektor przypomina rodzicom o zakazie parkowania przed bramą.
Zwracają też uwagę panie sprzątające i pani sekretarka, czasami
nauczyciele i inni rodzice. Niestety bez skutku.
Komendant
Jacek Wolfram – podziękował za wszystkie sugestie, które
będą wzięte pod uwagę, i zachęcał do kontaktu w razie
niepojących sytuacji, bo wtedy policja może szybko zareagować.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie sprawozdanie
z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa na
terenie gminy Wielka Nieszawka w 2016 roku w brzmieniu jak na druku
nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu. Za jego przyjęciem
głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów
wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w
wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.
Ad.
4
a)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 2 radni
otrzymali projekt uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół
podstawowych i gimnazjum do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego
ustawą - Prawo Oświatowe. W związku ze zmianami w zakresie
reorganizacji systemu szkolnictwa, wprowadzonymi ustawą z dnia 14
grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę − Prawo oświatowe
Rada Gminy Wielka Nieszawka podjęła w dn. 25 stycznia 2017 r.
uchwałę nr XXV/134/2017 w sprawie projektu dostosowania sieci szkół
podstawowych i gimnazjum do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego
ustawą − Prawo Oświatowe. Zgodnie z zapisami art. 208 i 209
ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę –
Prawo oświatowe podjęta uchwała została przekazana
Kujawsko-Pomorskiemu Kuratorowi Oświaty i związkom zawodowym w celu
jej zaopiniowania. Kurator Oświaty i związki zawodowe: Związek
Nauczycielstwa Polskiego i NSZZ „Solidarność” w Toruniu
zaopiniowały uchwałę pozytywnie. W myśl art. 210 ustawy
Przepisy wprowadzające ustawę − Prawo Oświatowe rada gminy
po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty i uwzględnieniu
uwag zawartych w przedmiotowej opinii w terminie do dnia 31 marca
2017 r. podejmuje uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół
podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego. Uchwała ta
stanowi jednocześnie akty założycielskie ośmioletnich szkół
podstawowych prowadzonych przez gminę.
Ustala się następujący plan sieci
publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Wielka
Nieszawka, a także granice obwodów tych szkół na okres od dnia 1
września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r.: Publiczna
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Małej Nieszawce z siedzibą
w Małej Nieszawce przy ul. Toruńskiej 64 staje się ośmioletnią
szkołą podstawową o strukturze organizacyjnej klas I-VIII i
obejmuje swym obwodem sołectwo Mała Nieszawka; Publiczna Szkoła
Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Cierpicach z siedzibą w
Cierpicach przy ul. Szkolnej 9 staje się ośmioletnią szkołą
podstawową o strukturze organizacyjnej klas I-VIII z oddziałami
Gimnazjum, i obejmuje swym obwodem sołectwa: Brzoza, Cierpice i
Wielka Nieszawka. Obwód klas dotychczasowego Publicznego Gimnazjum
im. Jana Kochanowskiego obejmuje sołectwa: Brzoza, Cierpice, Mała
Nieszawka i Wielka Nieszawka.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela − poinformowała, że na spotkaniu w dn.
28 kwietnia komisja pozytywnie zaopiniowała uchwałę pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radna
Aniela Grela – zapytała, jaką treść będzie miało
świadectwo ukończenia klasy przez gimnazjalistę, czy będzie to
ukończenie szkoły podstawowej w oddziale gimnazjalnym, czy tylko
szkoły podstawowej.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że będzie to świadectwo
szkoły podstawowej ze wskazaniem, że jest to ukończenie oddziału
gimnazjalnego. Na pewno pojawią się uregulowania prawne w tej
sprawie.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – zapytała, czy
rejonizacja będzie ściśle przestrzegana, czy do szkoły w Małej
Nieszawce będą przyjmowane dzieci z Wielkiej Nieszawki i z Torunia
z ul. Ogrodowej.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zawsze rejonizacja
była przestrzegana, chociaż w pewnym momencie grupa dzieci z
Wielkiej Nieszawki z różnych powodów znalazła się w szkole w
Małej Nieszawce. Teraz rejonizacja będzie ściśle przestrzegana,
bo dysproporcje ilościowe uczniów między szkołami są już zbyt
duże. Od kilku lat nie są już przyjmowane dzieci z obwodu Szkoły
Podstawowej nr 15 w Toruniu.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XXVIII/141/2017 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 29 marca 2017
r. w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjum
do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą − Prawo
Oświatowe w brzmieniu jak na druku nr 2 – stanowi załącznik nr 4
do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów
przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było.
Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy
przyjęła uchwałę jednogłośnie.
b)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – wniósł autopoprawkę do budżetu. Po
przesłaniu materiałów do radnych wojewoda zwiększył plan dotacji
celowej w dziale 854 edukacyjna opieka wychowawcza w rozdz. 85425 z
przeznaczeniem na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej
uczniów charakterze socjalnym o kwotę 10.243,00 zł. Po zmianie
budżet gminy będzie wyglądał następująco: po stronie dochodów
sumę w wysokości 26.156.776,00 zł zastępuje się sumą
26.318.319,00 zł, po stronie wydatków sumę w wysokości
32.495.505,00 zł zastępuje się sumą 32.657.048,00 zł, deficyt w
wysokości 6.338.729,00 zł zostanie sfinansowany przychodami
pochodzącymi z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych. Potrzeba
zmiany budżetu wynika z potrzeby zabezpieczenia środków na
przygotowanie zadania związanego ze wspieraniem i wytwarzaniem
energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych w związku z
możliwością pozyskania dofinansowania ze środków RPO WKN na lata
2014-2020. W związku z potrzebą wykonania oświetlenia na boisku i
obiektach infrastruktury sportowej w Małej Nieszawce proponuje się
zwiększyć środki na oświetlenie. Ponadto proponuje się
przesunąć część środków z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska
z zadania budowa sieci wodno-kanalizacyjnej na modernizację
oczyszczalni ścieków (dokumentacja techniczna, w przyszłym roku
wymiana zużytych elementów i budowa dodatkowego zbiornika). Zarówno
po stronie dochodów jak i wydatków została włączona dotacja na
zadania zlecone i własne.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię w
tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że
komisja zaopiniowała projekt zmiany budżetu pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – zapytała, czy planuje się
zwiększenie przepustowości oczyszczalni, czy zostanie ona na
poziomie 710 m sześciennych.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że przepustowość się
zwiększy w związku z wybudowaniem nowej komory, która będzie
mogła przyjąć dodatkowo kilkaset metrów sześciennych. Głównie
jednak chodzi o to, aby zredukować ładunek. Mieszkańcy obniżyli
zużycie wody, a tym samym zagęścili ładunek i jest kłopot z
utrzymaniem parametrów.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł
pod głosowanie uchwałę Nr
XXVIII/142/2017 Rady Gminy Wielka
Nieszawka z dn. 29 marca 2017 r. w sprawie zmiany budżetu gminy
Wielka Nieszawka na 2017 rok w brzmieniu jak na druku nr 3 z
autopoprawką – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Za jej
przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
Ad.
5
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 4 zostało
przedstawione sprawozdanie z działalności GOPS w 2016 r. Patrząc
na GOPS, pod kątem ilości zadań, które wykonuje, wielkości
budżetu, jakim dysponuje i ilości osób, które zatrudnia, można
dojść do wniosku, że wkrótce będzie to fabryka dużo większa
niż Urząd Gminy. Kiedy zaczynał pracę w 1994 r. jednoosobowo
kierownik ośrodka pomocy społecznej wykonywał całą pracę. Potem
przyszedł stażysta, i powoli ta fabryka się rozrastała, obecnie
zatrudnia wielu ludzi na pełnych i częściowych etatach. GOPS jest
samodzielną jednostką, podlegającą wójtowi, wydającą bardzo
dużo publicznych pieniędzy.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Aniela Grela − poinformowała, że na spotkaniu w dn.
28 kwietnia komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Krzysztof Czarnecki – powiedział, że użyte słowo „fabryka”
nie jest adekwatnym słowem dla określenia GOPS, po prostu przybyło
zadań, z roku na rok jest ich coraz więcej, w związku z tym
przybywa też pracowników.
Sołtys sołectwa Brzoza Józef
Kumorek – poprosił, aby kontrolować na Brzozie osoby
pobierające zasiłki socjalne, gdyż nie zawsze pieniądze
przeznaczone są na bytowe potrzeby, a dużej mierze na alkohol.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – poparł swojego
przedmówcę. Niektórym beneficjentom pomocy społecznej wydaje się,
że ta pomoc po prostu im się należy, bo tak zawsze było, i trzeba
zwrócić uwagę na co im się te pieniądze daje. Jak się im
proponuje pracę, nie chcą skorzystać z propozycji.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – skonstatował, że przyznawanie środków
pomocy społecznej odbywa się w oparciu o ustawę, jeżeli ktoś ma
prawo do świadczenia, to nie można mu go odmówić i trzeba je
wypłacić. Można jedynie napiętnować sytuację, kiedy przyznane
świadczenia nie są przeznaczone na potrzeby bytowe, tylko na
alkohol.
Radna
Aniela Grela – stwierdziła, że nie można generalizować,
gdyż są to pojedyncze przypadki. Natomiast większość
beneficjentów tej pomocy potrzebuje i wykorzystuje ją odpowiednio.
Dobrze, że ta pomoc jest.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zapytał, czy jest możliwość, aby za
otrzymaną pomoc wymagać przepracowania pewnej ilości godzin.
Kierownik
GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że nie ma takiej
możliwości. Nie można zmusić kogoś do pracy za otrzymaną pomoc,
bo jest to niezgodne z prawem. Jeżeli sąsiedzi wiedzą, że po
wypłacie świadczeń rodzinnych następuje impreza alkoholowa lub
awantura, gdzie może ktoś ucierpieć, to należy dzwonić na
policję, a nie anonimowo informować GOPS po 2-3 tygodniach, i nie
ma możliwości sprawdzenia czy rzeczywiście tego dnia była w danej
rodzinie impreza alkoholowa i te pieniądze zostały przeznaczone na
alkohol, a nie na dzieci czy życie. Gdy pracownik socjalny odwiedza
rodzinę po takim zgłoszeniu, wszystko jest w porządku i nie można
zamienić pomocy pieniężnej na rzeczową niepieniężną.
Radny
Michał Dąbrowski – zauważył, że kierownik GOPS podniosła
ważny problem społeczny. Przez lata życia w systemie
komunistycznym Polacy nauczyli się, że nie trzeba informować i
donosić. Trzeba jednak odróżnić donoszenie od ratowania, jak
sąsiad na sąsiada nie „doniesie” np. w przypadku
nieprawidłowego parkowania, ale jak wydarzy się coś niedobrego, to
wtedy będzie doszukiwanie się winnych. W tym przypadku sąsiedzi
udają, że nie widzą i nie słyszą, co się dzieje za ścianą.
Kiedy wydarzy się problem, to wtedy wszyscy mają wiele do
powiedzenia. Trzeba edukować społeczeństwo, żeby reagowało i
zgłaszało problemy, które występują.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – powiedziała, że
kiedyś często widziała pracowników GOPS wychodzących w teren na
wizje lokalne i wywiady środowiskowe, a teraz ich nie widać.
Kierownik
GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że nadal są
wyjścia w teren, na każdy wniosek, na każdą informację czy to od
sąsiada, czy od innej osoby, czy z policji, pracownik socjalny
reaguje i składa wizytę, a nie widać go, bo jeździ własnym
samochodem. Pracownicy socjalni są w stałym kontakcie ze swoimi
podopiecznymi. Jeżeli rodzina nie korzysta z pomocy społecznej, to
pracownik nie może wejść do takiego domu.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że w mediach pojawiają się
od czasu do czasu relacje jakiś nieszczęść rodzinnych i wtedy
pada pytanie, czy rodzina była pod opieką ośrodka pomocy
społecznej. Wiele tragedii ma miejsce w czterech ścianach, jeżeli
sąsiedzi, którzy to widzą i słyszą, nie reagują i nie
przekazują informacji, to GOPS nie jest w stanie tego ustalić. Na
jednego pracownika socjalnego przypada bardzo wielu mieszkańców.
Trzeba wyczulać mieszkańców, żeby informowali o różnych
niepokojących zjawiskach GOPS albo wójta, żeby można było
zareagować we właściwym czasie. Pan sołtys z Brzozy informuje o
takich zdarzeniach, na miejsce posyłane są zespoły osób, łącznie
z policją, i rzeczywiście potwierdzają się przekazywane
informacje i reakcja następuje we właściwym czasie, zanim dojdzie
do jakiegoś nieszczęścia.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł
pod głosowanie sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Wielkiej Nieszawce w brzmieniu jak na druku nr 4
– stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Za jego przyjęciem
głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów
wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w
wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła stanowisko jednogłośnie.
Przewodniczący
Rady ogłosił 15-minutową przerwę.
Po
przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad.
6
a)
Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej (druk nr 5) −
radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie
z działalności Komisji Rewizyjnej za 2016 rok w brzmieniu jak na
druku nr 5 − stanowi załącznik nr 7 do protokołu. Za jego
przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie
jednogłośnie.
b)
Sprawozdanie Komisji Statutowo-Regulaminowej (druk nr 6) −
radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie
z działalności Komisji Statutowo-Regulaminowej za 2016 rok w
brzmieniu jak na druku nr 6 – stanowi załącznik nr 8 do
protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów
przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było.
Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy
przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.
c)
Sprawozdanie Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu (druk nr
7) − radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie
z działalności Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu za 2016
rok w brzmieniu jak na druku nr 7 – stanowi załącznik nr 9 do
protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów
przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było.
Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy
przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.
d)
Sprawozdanie Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony
Środowiska i Inwestycji (druk nr 8) − radni nie zabrali głosu
w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie
z działalności Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony
Środowiska i Inwestycji za 2016 rok w brzmieniu jak na druku nr 8 -
stanowi załącznik nr 10 do protokołu. Za jego przyjęciem
głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów
wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w
wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.
Ad.
7
Przewodniczący
Rady oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia
informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
a) Przewodnicząca
Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i
Inwestycji Małgorzata Wieczerzak-Małysz – poinformowała, że
komisja spotkała się 1 raz, w dn. 27 marca przyjęła sprawozdanie
referatu inwestycji o realizacji inwestycji gminnych i realizacji
zamówień publicznych w zakresie przetargów referatu i wstępnie
opiniowała wnioski o zmianę w planie zagospodarowania
przestrzennego.
b) Przewodnicząca
Komisji Statutowo-Regulaminowej Agnieszka Wrzesińska –
poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, i przygotowała
sprawozdanie z pracy komisji.
c) Przewodnicząca
Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Aniela Grela –
poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 28 marca
opiniowała materiały na sesję.
d) Przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria − poinformowała,
że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 28 marca przygotowywała
sprawozdanie z działalności komisji w 2016 roku i analizowała
realizację uchwał Rady Gminy z 2016 r., opiniowała projekt zmiany
budżetu.
Ad.
8
Przewodniczący
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XXVII
sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 17 marca 2017 r.
Ad.
9
Radny
Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:
-
zapytał, jakie jest zainteresowanie fotowoltaiką po spotkaniu z
mieszkańcami na ten temat, które odbyło się w CSiR Olender,
-
zgłaszał do Urzędu Gminy kradzież z kostki chodnika na ul.
Jaśminowej za CSiR Olender,
-
na skrzyżowaniu ul. Chabrowej i ul. Tulipanowej powstała duża
dziura, która po opadach deszczu napełnia się wodą, kałuża
podczas mrozów zamarza i stwarza zagrożenie,
-
czy dla nauczycieli pracujących w gimnazjum w Cierpicach znajdą się
godziny uzupełniające w szkole w Małej Nieszawce w nowym roku
szkolnym, w razie niepełnych etatów,
-
jeżeli pani dyrektor SP w Małej Nieszawce będzie rezygnowała z
funkcji, na kiedy przewidziany jest konkurs na nowego dyrektora
szkoły,
-
czy rozpoczęto budowę nowego Urzędu Gminy w Wielkiej Nieszawce i
przedszkola w Małej Nieszawce, jeżeli nie, kiedy to nastąpi,
-
czy jest znany termin otwarcia muzeum,
-
czy będą prowadzone rozmowy z właścicielami drewniane domu
menonickiego w Wielkiej Nieszawce w celu jego odkupienia, gdyż ulega
on postępującej degradacji.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – przedstawił następujące kwestie:
-
za blokami przy ul. Toruńskiej w Wielkiej Nieszawce jest uszkodzony
przystanek,
-
czy rozpoczęto projektowanie ścieżki rowerowej i po której
stronie będzie ona przebiegać w okolicy GOK-u w Malej Nieszawce,
-
czy znany jest przebieg drogi ekspresowej nr 10 przez Cierpice.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał o termin rozpoczęcia budowy
placu zabaw w Wielkiej Nieszawce.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – przedstawiła
sugestię mieszkańców ul. Rzemieślniczej, aby ze względu na
częste awarie starej sieci wodociągowej przebudować ją lub
wybudować całkiem nową linię, być może uda się pozyskać na
ten cel środki zewnętrzne z funduszu ochrony środowiska.
Sołtys
sołectwa Brzoza Józef Kumorek – zauważył, że na Brzozie
nie ma sieci kanalizacyjnej ze względu na rozproszenie zabudowy
mieszkaniowej. Czy jest możliwość chociaż minimalnego
dofinansowania z gminy budowy przez mieszkańców ekologicznego
szamba.
Sołtys
sołectwa Cierpice Ryszard Kryszewski – poinformował, że na
ul. Gniewkowskiej przy zjeździe na parking przystanku PKP podmywany
jest asfalt, co powoduje jego załamywanie. Należałoby położyć
tam odwodnienie.
Radny
Mieczysław Kociucki – zapytał o budowę wodociągu na ul.
Leśnej i czy na terenie zakupionym pod budowę Urzędu Gminy
inwestycja rozpocznie się w tym roku, bo inaczej działka zarośnie.
Sołtys
sołectwa Mała Nieszawka Brygida Czapiewska – poinformowała,
że mieszkańcy z Małej Nieszawki, którzy są na liście
rezerwowej, pytają, kiedy będzie program dotyczący instalacji pomp
ciepła. Zapytała, czy instruktor boiska „Orlik” będzie również
organizował gry i zabawy na nowo powstałym placu rekreacyjnym.
Sekretarz
Agnieszka Gołębiowska – poinformowała, że do tej pory
złożono 21 wniosków dotyczących instalacji paneli
fotowoltaicznych. Jest duże zainteresowanie wśród mieszkańców tą
formą odnawialnych źródeł energii (OZE). Do projektu o
dofinansowanie OZE nie można włączyć dofinansowania do pomp
ciepła. Jest dofinansowanie albo na kolektory słoneczne albo na
fotowoltaikę.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na poruszone kwestie,
poinformował, że:
-
jeżeli chodzi o kostkę brukową na ul. Jaśminowej i kałuży na
ul. Tulipanowej, rozpozna temat,
-
jeżeli chodzi o arkusz organizacyjny szkół, kilkakrotnie spotykał
się z dyrektorami szkół w tej sprawie, ale nie ma jeszcze nowych
wytycznych co do siatki godzin, arkusze będą gotowe do 9 kwietnia,
dla niektórych nauczycieli gimnazjum będą łączone etaty w dwóch
szkołach,
-
rozpoczęto budowę przedszkola, firma jest na placu budowy,
-
planuje się rozpoczęcie budowy Urzędu Gminy jeszcze w tym roku,
-
rozpozna temat przystanku w Wielkiej Nieszawce,
-
jeżeli chodzi o drogę ekspresową S 10, gmina zaproponowała zmiany
w przebiegu korytarza, katowicka firma „Mosty”, która zajmuje
się projektowaniem, przyjęła sugestie, ale do tej pory nie
wpłynęła dokumentacja do uzgodnienia, zresztą obecnie brakuje
środków na budowę tej drogi,
-
jeżeli chodzi o wodociąg na ul. Rzemieślniczej, sieć jest dobra,
ale problemy spowodowane są działalnością piekarni, do której
dojeżdżają ciężkie samochody z mąką, torfowy grunt,
przesiąknięty wodami gruntowymi zapada się pod ich ciężarem,
powodując zapadanie drogi i uszkodzenia sieci,
-
jeżeli chodzi o budynek wykupiony od PKP przy ul. Łódzkiej w
Brzozie, którego mieszkańcy nie mają kanalizacji, proponował
zarządcy wspólnoty rozwiązanie problemu,
-
jeżeli chodzi o podmywanie ul. Gniewkowskiej, przyjrzy się
tematowi,
-
jeżeli chodzi o budowę wodociągu na ul. Leśnej i kanalizacji na
Dybowie, po podpisaniu aktu notarialnego z nadleśnictwem w sprawie
wymiany gruntów, inwestycje zostaną rozpoczęte,
-
jeżeli chodzi o budowę placów zabaw, są na etapie projektowania,
po rozstrzygnięciu przetargu inwestycje zostaną rozpoczęte,
-
jeżeli chodzi o otwarcie muzeum, termin będzie znany po spotkaniu z
dyrektorem Muzeum Etnograficznego w Toruniu,
-
jeżeli chodzi i ścieżkę rowerową, został ogłoszony przetarg na
przygotowanie dokumentacji projektowej, w Małej Nieszawce po lewej
stronie budynki są odsunięte od drogi i tam powstanie ścieżka, na
niektórych odcinkach ścieżka będzie przechodziła na prawą
stronę,
-
jeżeli chodzi o miejsce rekreacji, instruktor „Orlika” nie
będzie go dozorował, jest ono przeznaczone do publicznego użytku,
dla bezpieczeństwa zostaną zamontowane 4 kamery i 2 lampy,
natomiast „Orlik” ruszy od 1 kwietnia.
-
jeżeli chodzi o konkurs na dyrektora szkoły w Małej Nieszawce,
odbędzie się niebawem w związku z tym, że obecna pani dyrektor
odchodzi na emeryturę w dn. 31 sierpnia 2017 r., informacje pojawią
się na stronie internetowej gminy i w prasie,
-
jeżeli chodzi o budynek naprzeciwko Urzędu Gminy, nie nadaje się
na przeniesienie, gdyby tak było już dawno Muzeum Etnograficzne
zajęłoby się tą sprawą. Były robione szczegółowe ekspertyzy,
które wykazały, że przy ruszeniu budynku, rozpadłby się.
Radny
Michał Dąbrowski – zauważył, że progi zwalniające na ul.
Rzemieślniczej zostały źle zrobione. Gdyby były długie, łagodne
i zrobione z kostki betonowej, samochody ciężarowe musiałyby
zwalniać na progu i nie przejeżdżałyby jak przez obecne progi z
dużą prędkością, niszcząc infrastrukturę. W przyszłości
trzeba będzie stosować właśnie takie rozwiązania, aby zmusić
kierowców do zmniejszenia prędkości.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – opowiedział, że wybudowanie progów w
takiej technologii, o jakiej mówi radny, na ul. Rzemieślniczej przy
natężeniu ruchu do piekarni, jest niemożliwe, bo trzeba by było
zamknąć ulicę na 2 tygodnie. Jest również zwolennikiem takiego
rozwiązania, ale niektórych ulic nie można zamknąć na czas
budowy tego typu progów. Gumowe progi nie są trwałe, niszczą się
pod ciężarem przejeżdżających samochodów.
Radny
Arkadiusz Wyrzykowski – zaproponował, aby w związku z
odejściem długoletniej pani dyrektor szkoły, zorganizować
uroczystość.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że radny jako rodzic jak
może włączyć się w przygotowanie uroczystości w szkole, aby
podziękować jej za lata jej pracy, a samorząd z pewnością zrobi
to, co do niego należy.
Radna
Małgorzata Wieczerzak-Małysz – dodała, że muzealnicy
przeprowadzili ekspertyzy budynku, i okazało się, że przenoszone
na teren muzeum w Wielkiej Nieszawce obiekty były w lepszym stanie
niż obiekt gminny, mimo że też wymagały wymiany wielu elementów.
Przewodniczący
Rady Gminy – przekazał życzenia świąteczne, które
napłynęły do Rady Gminy.
Ad.
10
Przewodniczący
Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski podziękował zebranym za
wzięcie udziału w XXVIII sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i
zamknął obrady.
Protokołowała:
Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ewa Wróblewska-Kucharska (- ) Ireneusz Śmiechowski