W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XXXIII/2013 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 26 listopada 2013 r.

Protokół nr XXXIII/2013
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
26 listopada 2013 roku
w godz. od 15:00 do 16:45 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XXXII sesji, która odbyła się w dniu 25 października 2013 roku.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) redukcji zanieczyszczenia powietrza wskutek zastosowania pomp ciepła (druk nr 1),
b) zmiany budżetu gminy na rok 2013 (druk nr 2),

c) obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku rolnego w 2014 r. na obszarze Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 3).
4. Stanowisko w sprawie podatku leśnego (druk nr 4).

Przerwa

5. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych za rok 2012:
a) Wojewody Kujawsko-Pomorskiego (dot. Wójta Gminy i Przewodniczącego Rady Gminy),
b) Wójta Gminy (dot. pracowników samorządowych),
c) Przewodniczącego Rady Gminy (dot. radnych).
6. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
7. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
8. Interpelacje i wolne wnioski.
9. Zakończenie sesji.

Ad. 1
a) XXXIII sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał Pana Wójta, Panią Skarbnik, Panie i Panów Radnych, zaproszonych gości oraz mieszkańców gminy.
Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 12 (nieobecni radni: Jacek Kapela usprawiedliwiony, Rafał Kujawa i Jolanta Sobiech usprawiedliwiona), co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.


b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.

Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie porządku sesji. Za jego przyjęciem głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania porządek obrad na obecną sesję został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 14-ej nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XXXII sesji, która odbyła się w dniu 25 października 2013 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XXXII sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 3
a)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 1).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy redukcji zanieczyszczenia powietrza wskutek zastosowania pomp ciepła. Z inicjatywy Wójta jesienią ruszył projekt „Ochrona Środowiska Gminy Wielka Nieszawka”. Celem projektu jest m.in.: redukcja emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń, wyeliminowanie energii nieodnawialnej i wparcie procesu zwiększenia udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, dywersyfikacja źródeł energii, poprawa jakości życia mieszkańców poprzez umożliwienie im egzystencji w czystym i zdrowym środowisku, ochrona dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, jako dziedzictwa przyszłych pokoleń, ze szczególnym uwzględnieniem terenów cennych przyrodniczo oraz turystycznych a także podniesienie świadomości i wiedzy ekologicznej mieszkańców. Cele projektu powinny być osiągnięte poprzez montaż i wykorzystanie pomp ciepła do podgrzewania wody użytkowej w ok. 500 budynkach mieszkalnych osób fizycznych. Mieszkańcy otrzymają ze środków gminy dofinansowanie na zakup i instalację pompy ciepła w wysokości 80 %, przy wkładzie własnym mieszkańców w wysokości 20 %. Do tej pory zostało złożonych 185 deklaracji. Po popisaniu umowy z mieszkańcami, w drodze przetargu zostaną wybrani wykonawcy, tak, aby w okresie letnim pompy zostały zainstalowane i można byłoby z nich korzystać. Po 5 latach eksploatacji urządzenia będą bezpłatnie przekazane na własność ich użytkownikom. Do podgrzania wody pompa wykorzystuje energię cieplną z powietrza zewnętrznego lub wewnętrznego, pozyskując ze środowiska naturalnego większość energii potrzebnej do pracy. Działa jako uzupełniający lub samodzielny system przygotowania ciepłej wody, już przy temperaturze powietrza 8º C, dlatego potrafi pokryć 70-100 % rocznego zapotrzebowania na ciepłą wodę. W porównaniu z rozwiązaniami tradycyjnymi, pozwala to zdecydowanie obniżyć koszty. Cena podgrzania 290 l, bo taka jest pojemność zbiornika, od temperatury 15 do 60 º C, to 2,25 zł, przy cenie 0,52 zł/kWh, przeważnie jednak w gospodarstwie domowym wystarcza podgrzanie wody do 40 º C, przez co koszty są jeszcze mniejsze, w skali miesiąca ok. 20 zł. Zimą można podłączyć wężownicę pompy do kotła grzewczego i w ten sposób ogrzać wodę w jej zasobniku. Zgodnie z dyrektywami unijnymi gmina musi również osiągnąć odpowiedni wskaźnik udziału energii odnawialnej, tj. 2 megawaty i temu instalacja pomp ma służyć. Obecnie CSiR wytwarza 1 megawat energii, reszta ma pochodzić od mieszkańców. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i treści.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Bogdan Falkowski poinformował, że w dn. 25 listopada komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna Halina Dąbrowska – powiedziała, że zaszło jakieś nieporozumienie, bo krążą po gminie informacje, że mieszkańcy będą musieli płacić miesięczny ryczałt w wysokości 150 zł za użytkowanie pompy.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie ma żadnych ukrytych dodatkowych opłat oprócz jednorazowej wpłaty wkładu własnego użytkownika, który będzie dzierżawił nieodpłatnie od gminy urządzenie przez 5 lat tak, aby nie płacić podatku od udzielonego przez gminę dofinansowania. Po 5 latach eksploatacji pompy będą bezpłatnie przekazane na własność ich użytkownikom.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała, czy podjęcie uchwały przez radę nie zobliguje mieszkańców do instalacji pomp ciepła. Niektórzy nie mają środków na wkład własny, albo nie mają miejsca w domu, żeby wstawić pompę..

(Doszedł radny Rafał Kujawa, obecnych jest 13 radnych).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że to jest nieobowiązkowa alternatywa pozyskania ciepłej wody. Np. miasto Kraków podjęło uchwałę o likwidacji wszystkich pieców na węgiel i na drewno, inne miasta podejmują uchwały wskazujące określony termin likwidacji tego typu kotłów i przejścia na alternatywne źródła energii. Proponowany projekt uchwały Rady Gminy Wielka Nieszawka, nie powoduje takich skutków. Pompy ciepła są alternatywą dla gazu, gdyż nie wszystkich stać na taką instalację, a osiągane efekty są takie same. Obowiązkiem każdego jest dbanie o poprawę jakości życia mieszkańców. Obecnie na osiedlach, gdzie latem podgrzewana jest woda przy użyciu pieców, w których pali się dosłownie wszystko, m.in. butelki plastykowe, wieczorem nie ma czym oddychać, nie mówiąc już o zimie, kiedy problem jeszcze bardziej się nasila. Brak jest świadomości ekologicznej i dlatego trzeba ją pobudzić. Jeżeli chodzi o zachorowalność na nowotwory, powiat toruński przoduje w statystykach, dlatego trzeba szukać takich rozwiązań, żeby nie zatruwać środowiska. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że jest to spowodowane m.in. wdychaniem zatrutego przez związki chemiczne, powstające podczas spalania wszelkiego rodzaju śmieci, powietrza. Pompy ciepła, działające od temperatury 8 º C, tj. od wczesnej wiosny do późnej jesieni, rozwiązują ten problem, gdyż w tym okresie nie trzeba używać pieca do podgrzania ciepłej wody, bo wystarczy sama pompa. Palenie śmieci jest nawykiem, z którym trzeba walczyć przy użyciu różnych metod, aby problem całkowicie wyeliminować, dlatego znaleziono pieniądze w budżecie gminy na zakup urządzenia.

Radna Małgorzata Kopańska-Mizeria – powiedziała, że radni od dłuższego czasu prosili o projekt nastawiony na ograniczenie emisji dwutlenku węgla i cieszy się, że doszło do jego powstania i realizacji. Świadomość ekologiczna mieszkańców zmienia się powoli i rolą radnych jest przekonanie tych niezdecydowanych, którzy mają stare nawyki, że ten projekt jest potrzebny.

Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że ograniczenie emisji CO2 jest bardzo ważne, ale mieszkańcy pytają, czy będzie też podobne dofinansowanie do podłączenia się do gazu, jak obecnie do zakupu pomp ciepła. Rzeczywiście chcą zrezygnować z pieca, ale interesuje ich instalacja gazowa, która nie tylko pozwoli podgrzewać wodę użytkową, ale i ogrzewać mieszkania.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że obecnie będzie realizowany projekt instalacji pomp ciepła. Jeżeli pojawią się projekty unijne przewidujące dofinansowanie instalacji gazowej, to będą one realizowane. Trzeba zastosować wszystkie możliwe rozwiązania, aby dbać o czystość powietrza z myślą o potomnych.

Radny Michał Dąbrowski – przywołał dyskusję prowadzoną w radiu, po wejściu dyrektywy unijnej odnośnie emisji zanieczyszczeń, na temat zakazu palenia w piecu węglem, wynikającego rzekomo z tej dyrektywy. Sytuacja jest odwrotna, poprzez tą dyrektywę Unia otworzy furtkę władzom miast i gmin do tworzenia stref, w których będzie możliwe wyłączenie pewnych źródeł energii, np. pieców węglowych czy kaflowych, na podstawie projektów dofinansowanych ze środków unijnych, zakładających eliminację dwutlenku węgla i zastosowanie innego źródła energii, np. gazu czy ciepła systemowego. Przyjmowany przez radę gminy projekt jest początkiem zmian. Jeżeli Unia Europejska zażąda realizacji swojej dyrektywy, to trzeba będzie wymieniać piece węglowe na gazowe, np. na Starówce w Toruniu są tylko piece węglowe i żeby je wyeliminować, będzie musiała tam powstać sieć ciepłownicza.

Radna Brygida Czapiewska – zwróciła uwagę radnemu, że Polska jest suwerennym krajem i nie można patrzeć tylko z perspektywy Unii Europejskiej. Zapytała Wójta, czy w przypadku kiedy mieszkańcy nie zadeklarują swojego udziału w projekcie w tym roku, będą to mogli zrobić w przyszłym roku, i czy również otrzymają dofinansowanie.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odnosząc się do pierwszej części wypowiedzi radnej, powiedział, że obecnie przy konstruowaniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego regionalny dyrektor ochrony środowiska nie opiniuje planów pozytywnie, jeżeli nie ma w nich zapisu o niedopuszczaniu palenia węglem. W Ciechocinku każdy inwestor budujący nowy dom nie dostaje pozwolenia na budowę, jeżeli nie ma ogrzewania innego niż węglowe, czyli ogrzewania uznanego za ekologiczne, i z tym się trzeba liczyć. Początki zawsze są trudne. Znajdą się zapewne jeszcze inne źródła energii, które pozwolą na wyeliminowanie zanieczyszczeń powietrza. Jeżeli chodzi o możliwość przystąpienia do projektu w przyszłym roku, nie jest to ostatnia uchwała w tej sprawie. Długo szukał alternatywnego źródła energii do kolektorów słonecznych, które mają zastosowanie od kwietnia do września, kiedy świeci słońce, i stwarzają problemy przy przerwach w dostawie prądu. Pojawiły się na rynku pompy ciepła produkowane przez trzy firmy, w przyszłości pojawią się z pewnością jeszcze inne urządzenia, bo technika odnawialnych źródeł energii idzie do przodu w szybkim tempie. Tak jak kiedyś nie wyobrażano sobie telefonów komórkowych, tak dziś trudno sobie wyobrazić, jakie inne urządzenia pojawią się w tym segmencie. Jeżeli cały świat nie pójdzie w kierunku odnawialnych źródeł energii, to zanieczyszczenie powietrza gazami cieplarnianymi będzie niewyobrażalne, co spowoduje roztopienie się lodowców i ogromne przeobrażenia klimatyczne. Jedno jest pewne, przyjmowany projekt nie jest ostatnim projektem w tej materii.

Radny Krzysztof Czarnecki – wyraził przekonanie, że gmina idzie w dobrym kierunku. Prawdą jest, że RDOŚ nie zaopiniuje pozytywnie planu zagospodarowania z ogrzewaniem węglowym, ale trzeba pamiętać, że w większości domów są kominki i niestety w tych kominkach ludzie również palą śmieci. Dopóki nie zostanie zlikwidowane ogrzewanie węglowe, jak i palenie śmieciami w kominkach, to nic się nie zmieni.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zauważył, że musi zmienić się świadomość ekologiczna ludzi.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXXIII/161/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 26 listopada 2013 roku w sprawie redukcji zanieczyszczenia powietrza wskutek zastosowania pomp ciepła w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 12 radnych, 1 radny był przeciw, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę większością głosów.

b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że radni na początku sesji otrzymali autopoprawkę do projektu uchwały zmieniającej budżet na 2013 r. w związku decyzjami Wojewody dotyczącymi zwiększenia planu dotacji, które nadeszły po dostarczeniu radnym materiałów. W dz. 801 rozdz. 80103 § 2030 i w dz. 801 rozdz. 80104 § 2030 zwiększono środki o 14.076,00 zł i 17.802,00 zł z przeznaczeniem na realizację zadań w zakresie wychowania przedszkolnego w okresie listopad-grudzień 2013 r., w dz. 852 rozdz. 85295 § 2010 – o 2.884,00 zł na realizację rządowego programu wspierania osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego, w dz. 852 rozdz. 85295 § 2030 – o 20.700,00 zł z przeznaczeniem na realizację rządowego programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”, w dz. 852 rozdz. 85212 § 2010 – o 40.000,00 zł z przeznaczeniem na realizację świadczeń rodzinnych. W dz. 852 rozdz. 85213 § 2010 wojewoda zmniejszył plan dotacji o kwotę 885,00 zł na dofinansowanie opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne. Powyższe dotacje proponuje się włączyć do budżetu w wysokości określonej przez wojewodę zarówno po stronie dochodów jak i wydatków. Po dokonaniu powyższych zmian budżet po stronie dochodów będzie wynosił 18.858.807,00 zł a po stronie wydatków 20.758.807,00 zł. Przechodząc do zaproponowanych zmian budżetowych, dochody proponuje się podwyższyć poprzez włączenie dotacji przekazanych decyzjami Wojewody Kujawsko-Pomorskiego oraz z PFRON z tytułu rekompensaty utraconych dochodów w podatkach lokalnych od zakładów pracy chronionej. Natomiast po stronie wydatków włącza się dotacje zgodnie z przeznaczeniem oraz proponuje się dokonać zmian w załączniku inwestycyjnym poprzez zwiększenie wydatków na oświetlenie ulic oraz przeznaczenie środków na: dofinansowanie zakupu samochodu dla Policji, zakup kopiarki oraz zgodnie z wnioskiem Urzędu Marszałkowskiego zapis o zakupie tablic interaktywnych (zadanie będzie realizowane w 2014 roku). W związku z wydzieleniem od następnego roku GOPS zabezpiecza się środki na przygotowanie stanowiska d/s kadr i księgowości. Proponuje się również dokonać przesunięć między paragrafami. Największy wydatek, to dofinansowanie zakupu nieoznakowanego terenowego samochodu dla Policji w wysokości 60 tys. (łączny koszt samochodu 190 tys. zł). Po ostatnich wydarzeniach na terenie gminy, zasadne jest dofinansowanie tego zakupu. Na ul. Wodociągowej został okradziony dom, złodzieje uciekali w kierunku Gniewkowa, potem wjechali w poligon i radiowozy policyjne ugrzęzły w piasku. Również na Brzozie, kiedy trzeba było się udać w tereny leśne, samochody Policji ugrzęzły, i dopiero rano udało się strażakom je wyciągnąć. Komendant komisariatu Toruń-Podgórz, obsługującego gminę, musiał pożyczyć od komendy wojewódzkiej samochód terenowy marki Jeep, który w opisanych sytuacjach zdaje egzamin. W porozumieniu zawartym z Komendą Wojewódzką Policji zawarto zapis, że zakupiony, dofinansowany przez gminę samochód ma również służyć patrolom dzielnicowego na terenie gminy Wielka Nieszawka. Bezpieczeństwo mieszkańców nie ma ceny i jest najważniejsze. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i treści z autopoprawką.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja w dn. 25 listopada zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXXIII/162/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 26 listopada 2013 roku w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2013 w brzmieniu jak na druku nr 2 z autopoprawką – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy obniżenia średniej ceny żyta przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego w 2014 r. na obszarze Gminy Wielka Nieszawka. Średnią cenę skupu żyta za okres 11 kwartałów będącą podstawą do ustalania podatku rolnego na rok podatkowy 2014, określoną w Komunikacie Prezesa GUS z dnia 18 października 2013r. proponuje się obniżyć z kwoty 69,28 zł za 1 q do koty 48,00 zł za 1 q. W załączniku do projektu uchwały zestawiono stawki: w 2013 r. ustawowa cena 1 q żyta wynosiła 75,96 zł, na 2014 r. ustalono cenę 69,28 zł. Żeby cena była niższa, przyjęto do wyliczenia ceny żyta z ostatnich 5 lat. Proponuje się przyjęcie przez radę na 2014 r. ceny za 1 q żyta w wysokości 48,00 zł, co jest stawką wyższą od stawki z 2013 r. (47,20 zł), ale niższą od stawki ustalonej przez GUS. Proponuje się przyjąć stawkę podatku rolnego za 1 ha przeliczeniowy gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego wg ceny żyta uchwalonej przez Radę Gminy w wysokości 120 zł (w 2013 r. 118 zł), za 1 ha fizyczny gruntów niewchodzących w skład gospodarstwa rolnego wg cen żyta uchwalonej przez Radę Gminy stawkę podatku w wysokości 240,00 zł (w 2013 r. 236 zł).

Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i treści.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXXIII/163/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 26 listopada 2013 roku w sprawie obniżenia średniej ceny żyta przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego w 2014 r. na obszarze Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Ad. 4
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt stanowiska dotyczy podatku leśnego na 2014 r. Proponuje się nie korzystać z uprawnienia do dokonania obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna, ustalonej na podstawie komunikatu Prezesa GUS, przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku leśnego za rok 2014. W świetle postanowień pkt. 1 stanowiska podstawą obliczania podatku leśnego na obszarze Gminy Wielka Nieszawka w 2014 r. będzie kwota171,05 zł/m3 ogłoszona w komunikacie Prezesa GUS z dnia 21 października 2013r. Podatek leśny od 1 ha lasu za rok 2014 będzie wynosił 37,6310zł. Dla lasów ochronnych stawka podatku leśnego ulega ustawowemu obniżeniu o 50%. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i treści.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt stanowiska pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Stanowisko Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 26 listopada 2013 roku w sprawie podatku leśnego w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Za jego przyjęciem głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny wstrzymał się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła stanowisko większością głosów.

Przewodniczący Rady ogłosił 10 min. przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 5
a)

Wójt Kazimierz Kaczmarek – przedstawił informację dotyczącą oświadczeń majątkowych za rok 2012 Wójta Gminy Pana Kazimierza Kaczmarka i Przewodniczącego Rady Gminy Pana Ireneusza Śmiechowskiego, złożonych Wojewodzie Kujawsko-Pomorskiemu. Przedmiotowe oświadczenia zostały złożone w terminie. W trakcie przeprowadzonej przez Wojewodę analizy danych w oświadczeniu majątkowym Wójta stwierdzono uchybienie w postaci nie wykazania dochodu z innych źródeł. W złożonej Wojewodzie korekcie wyjaśniono, że ujęto łącznie sumę dochodów z dwóch źródeł: z tytułu zatrudnienia oraz dochód z innych źródeł. Nie stwierdzono nieprawidłowości w oświadczeniu majątkowym Przewodniczącego Rady Gminy.

b)
Wójt Kazimierz Kaczmarek
– przedstawił informację o oświadczeniach majątkowych za rok 2012 złożonych do Wójta zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dn. 8 marca 1990 r. Oświadczenia majątkowe zostały złożone przez wszystkie zobowiązane do tego osoby (10 osób), w terminie, tj. do 30 kwietnia 2013 r. wg stanu na dn. 31 grudnia 2012 r., z wyjątkiem p. Karoliny Rogowskiej, która złożyła swoje oświadczenie w dn. 10.06.2013 r., po uprzednim wezwaniu przez Wójta gminy. W związku z zakończeniem pracy na stanowisku kierownika GOZ przez p. Dariusza Jędrzejewskiego i objęciem funkcji i zakończeniem pracy przez p. Teresę Włodarczyk i p. Karoliną Rogowską zostały złożone oświadczenia majątkowe zgodnie z art. 24 h ust. 5 ustawy z dn. 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W wyniku analizy złożonych oświadczeń Naczelnik II Urzędu Skarbowego w Toruniu nie stwierdził nieprawidłowości, a Naczelnik I Urzędu w Toruniu nie zgłosił uwag. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Aleksandrowie Kujawskim stwierdził nieprawidłowości w oświadczeniu majątkowym p. Karoliny Rogowskiej. Dotyczyły one m.in. niezgodności podanych dochodów w oświadczeniu i załączonej kopii PIT, braku informacji o stanie zadłużenia, błędnego adresu, prowadzenia działalności gospodarczej. Wójt gminy przekazał pismo z uwagami do p. Rogowskiej i zobowiązał do niezwłocznego wyjaśnienia i uzupełnienia oświadczenia majątkowego.

c)
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski
– przedstawił informację dotyczącą oświadczeń majątkowych radnych za rok 2012. Przedmiotowe oświadczenia majątkowe zostały złożone zgodnie z terminem określonym w ustawie o samorządzie gminnym z dn. 8 marca 1990 r., tj. do dnia 30 kwietnia 2013 r. wg stanu na dzień 31 grudnia 2012 r. Po analizie danych zostały one przesłane Naczelnikowi Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu. W przypadku oświadczeń 13 radnych nie stwierdzono nieprawidłowości. Nieprawidłowości w oświadczeniu majątkowym radnej Pani Elżbiety Tota zostały wyjaśnione przez radną w przekazanej na ręce Przewodniczącego Rady korekcie, przesłanej następnie przez Przewodniczącego Naczelnikowi Drugiego Urzędu Skarbowego.

Ad. 6
Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

  1. Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja spotkała się między sesjami 2 razy, w dn. 12 listopada zapoznała się ze stanem dróg i placów (nawierzchnia, oświetlenie, odprowadzanie wód opadowych) oraz sprzętu do ich utrzymania przed okresem zimowym, w dn. 25 listopada opiniowała materiały na obecną sesję.

  2. Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja nie odbyła żadnego posiedzenia pomiędzy sesjami.

  3. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 14 listopada przygotowywała „Wampiriadę” w Małej Nieszawce.

  4. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, 25 listopada opiniowała materiały na obecną sesję.

Ad. 7
Przewodniczący Rady
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XXXII sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 25 października 2013 r.

Ad. 8
Radny Bogdan Falkowski
– stwierdził, że projekt instalacji pomp ciepła jest właściwym kierunkiem działania gminy, uzasadnionym ekologicznie i ekonomicznie. Osoby zaangażowane w propagowanie projektu, za aprobatą proboszczów, rozdawały po mszach niedzielnych foldery informacyjne i deklaracje udziału w projekcie. Poinformował o zdarzeniu, które miało miejsce w Cierpicach: po jednej ze mszy św., kiedy on z panem Masalskim, rozdawali materiały zainteresowanym mieszkańcom, kilka metrów dalej pani radna Halina Dąbrowska, otoczona grupą osób, głośno komentowała, że ten projekt to „kiełbasa wyborcza” i że będzie on realizowany przez krewnych wójta. Był zażenowany tą sytuacją, gdyż osoby publiczne, do jakich należy radna, są zobowiązane do pewnych standardów etycznych.

Radna Halina Dąbrowska – odpowiedziała, że ambona nie jest miejscem do lobbowania projektów. Na ambonę wszedł nikomu nieznany pan i opowiadał o projekcie. Takie akcje powinny być prowadzone w salce parafialnej, a nie na ambonie. Tak jak wielu wiernych, nieprzyzwyczajonych do tego typu wystąpień, była zbulwersowana tym faktem. Rzeczywiście powiedziała pod kościołem, że to jest „kiełbasa wyborcza”.

Radny Bogdan Falkowski – zauważył, że mieszkańcy wielu gmin życzyliby sobie takiej „kiełbasy wyborczej” najlepszego gatunku, tak jak w Gminie Wielka Nieszawka, w postaci wyremontowanych dróg, rozbudowanej sieci wodno-kanalizacyjnej, oświetlenia i teraz pomp ciepła.

Radna Anna Kamińska-Kumorek – zapytała, czy byłaby możliwość interwencji w sprawie wyremontowania nawierzchni pod „krowim mostkiem”, gdyż z tego przejazdu korzysta wielu mieszkańców.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że przejazd należy do miasta i nie jest ujęty w inwestycji modernizacji ul. Nieszawskiej. Z torowiska spływa woda, która powoduje wymywanie nawierzchni. Dopóki nie zostanie skończony remont torowiska w ramach projektu BiT City, to żadne prace nie będą pod „krowim mostkiem” wykonane.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała o naprawę progu zwalniającego na ul. Rzemieślniczej i remont ul. Wodociągowej.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w przyszłym roku na ul. Rzemieślniczej zostanie zainstalowany nowy próg, podobny do tego jak na ul. Piaskowej. Jeżeli chodzi o ul. Wodociągową, do przetargu na wykonanie kolektora pod Wisłą stanęło 14 firm i prace rozpoczną się w przyszłym roku.

Radny Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:
- zwrócił uwagę na stan poboczy przy ul. Toruńskiej, asfalt się obrywa i tworzą się ogromne dziury. Z drogi na co dzień korzysta wielu mieszkańców i jeżeli to możliwe, poprosił o uzupełnienie ubytków,
- mieszkańcy ul. Białej pytają o możliwość doprowadzenia kanalizacji do ich domu z ul. Zielonej, na razie mają własną oczyszczalnię,
- na przystanku w Wielkiej Nieszawce przy mleczarni został zamazany rozkład jazdy PKS, poprosił o interwencję, aby został on wymieniony,
- na wysokości p. Rafała Kujawy nie palą się lampy, rano gasną bardzo często, niektóre są uszkodzone,
- mieszkańcy ul. Topolowej w Małej Nieszawce pytają o możliwość oświetlenia tej ulicy od kościoła w stronę bloków.

Sołtys Józef Kumorek – powiedział, że z ciekawością przysłuchiwał się rozmowie na temat „kiełbasy wyborczej”. Podziękował w imieniu swoim i mieszkańców, za zakończenie budowy oświetlenia na Brzozie. Wyraził nadzieję, że dofinansowany przez gminę terenowy samochód policji, będzie również patrolował Brzozę. Zapytał, czy w związku z tym, że odbiór śmieci jest rzadszy, odbywa się co 2 tygodnie, jest przewidziana zmiana w opłacie. Podczas zbierania podatków usłyszał wiele cierpkich uwag od mieszkańców na ten temat, bo w Brzozie jest jedyną osobą reprezentującą gminę, z którą mają oni do czynienia.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – opowiadając na poruszone kwestie odpowiedział, że:
- ul. Toruńska jest drogą wojewódzką, radny Czarnecki pracuje w Urzędzie Marszałkowskim i może uda mu się poruszyć ten temat w bezpośredniej rozmowie z dyrektorem Czajkowskim. Niedawno odbyło się spotkanie z kierownikiem Gościniakiem, odpowiedzialnym za tą drogę, który twierdzi, że nie ma czym uzupełnić ubytków, a droga w najbliższych 5 latach nie jest w ogóle przewidziana do remontu. Gmina na ile mogła zasypywała dziury, ale materiał się skończył,
- rozkłady jazdy są zamalowane albo pourywane na wszystkich przystankach autobusowych. Jak będzie nowy samochód, patrole policji będą częstsze, szczególnie wieczorem, i może uda się zapobiegać dewastacji, przeganiając przesiadującą na przystankach młodzież,
- miejsc z uszkodzonymi lampami jest więcej, złożono wniosek w tej sprawie do spółki sopockiej obsługującej stare oświetlenie,
- radni przyjmowali harmonogram oświetlenia gminy i ul. Topolowa nie jest ujęta w planach na przyszły rok, odcinki od starej kotłowni do bloków i od kanału do szosy są oświetlone, pozostaje niewielki fragment do oświetlenia,
- jeżeli chodzi o opłaty za śmieci, w wyniku długich negocjacji z MPO, udało się obniżyć kontrakt o 220 tys., mimo że MPO od 1 lipca do chwili obecnej notowało na terenie gminy miesięczne straty w wys. 47 tys. zł. W wyniku negocjacji obniżki kontaktu, z Chorągiewki, Dybowa i Brzozy zielone pojemniki będą wywożone co dwa tygodnie, zmniejszono też częstotliwość wywozu odpadów bio w okresie zimowym. Jeżeli ktoś na Brzozie będzie potrzebował większego zielonego pojemnika niż 120 l, to otrzyma 240 l. Wystarczy, aby sołtys zgłosił takie zapotrzebowanie. MPO rozważało wypowiedzenie gminie umowy, ze względu na ponoszone straty. Wójt pokazał jej na przykładach, że spółka sama generuje niepotrzebne koszty i dlatego od 1 stycznia 2014 r. dni wywozu odpadów się zmienią, tak aby jeden samochód i jedna, oddelegowana brygada obsłużyła w ciągu tygodnia teren całej gminy. Obecnie jeżdżących po gminie samochodów MPO jest bardzo dużo, stąd te koszty. Np. na ul. Działkową, Polną i Zapole samochód przyjeżdża 2 razy, najpierw na Polną, a za 3 dni na ul. Działkową i Zapole. Takich przykładów jest wiele. Były też przypadki omijania niektórych ulic, bo kiedy kierowca znający teren gminy poszedł na urlop, zastępujący go kolega je omijał. Mieszkańcy otrzymają nowe grafiki obowiązujące od 1 stycznia 2014 r.,
- jeżeli chodzi o ul. Białą, wpłynął wniosek od mieszkańców. Priorytetem w przyszłym roku jest jednak wodociąg od drogi nr 15 do nadleśnictwa Cierpiszewo, celem podniesienia ciśnienia wody, aby w czasie upałów i zwiększonego poboru wszyscy mieli wodę.

Radna Małgorzata Kopańska-Mizeria – odnosząc się do remontu przejazdu pod „krowim mostkiem”, powiedziała, że mieszkańcy Małej i Wielkiej Nieszawki stojący codziennie w korku, cieszą się, że ze względu na zły stan nawierzchni za dużo ludzi nie przejeżdża z ul. Poznańskiej pod „krowim mostkiem” i nie generuje jeszcze większego korka. Po wysłuchaniu wypowiedzi radnego Falkowskiego na temat zdarzenia w Cierpicach, stwierdziła, że jest zbulwersowana tym, co usłyszała. Jeżeli stawia się zarzuty, że działania wójta są niezgodne z ustawą o zamówieniach publicznych i faworyzują którąś z firm, to nie są to błahe oskarżenia. Rada gminy jest na etapie uchwały inicjującej projekt instalacji pom ciepła, nie został ogłoszony przetarg, więc nie można mówić o wynikach przetargu, kto wygrał, a kto nie wygrał, dlatego oskarżenia są na wyrost i nieuprawnione. Informacje o projekcie były przekazywane w kościele, gdyż chodziło o dotarcie do jak największej liczby osób. Wcześniej zostały zorganizowane spotkania, jedna przybyło na nie bardzo niewielu mieszkańców. W związku z tym ratunkowo postanowiono, że ogłosi się założenia projektu w kościele, gdyż na msze uczęszcza wielu mieszkańców i ta informacja do nich dotrze. Z wiadomych powodów, o których była mowa przy podejmowaniu uchwały w sprawie redukcji zanieczyszczenia powietrza wskutek zastosowania pomp ciepła, zamierzeniem było przekonanie do tego projektu jak największej liczy osób, a żeby tak się stało, informacja musiała do nich dotrzeć. Jeżeli mieszkańcy nie otrzymaliby tej informacji, to nie mogliby się do niej odnieść. To była kwestia skuteczności dotarcia z informacją do mieszkańców.

Prezes NSS „Wspólne Gniazdo” Stanisław Masalski – powiedział, że miał nieprzyjemność brać udział w incydencie pod kościołem. Sprawa jest bardzo poważna, bo jeden funkcjonariusz publiczny oskarżył drugiego funkcjonariusza publicznego o korupcję. Jeśli ten pierwszy funkcjonariusz ma dowody na to, że korupcja ma mieć miejsce, to powinien przekazać te dowody radzie i należy sprawę wójta skierować do prokuratury, bo to jest poważne oskarżenie rzucone przez radnego pod kościołem, w miejscu publicznym. Słyszało to wiele osób. Jeśli radna Dąbrowska ma dowody na to, że wójt planuje przestępstwo, to żąda od niej przekazania tych dowodów na to, że to przestępstwo mieć miejsce. Czeka na odpowiedź radnej w tej sprawie.

Radna Halina Dąbrowska – powiedziała, że nigdy nie padło słowo „korupcja”, w ogólne nie użyła takiego sformułowania. Jedynie mówiła, że była to „kiełbasa wyborcza”. Kiedy to mówiła, zaatakowała ją żona radnego. W koło niej był krąg ludzi, którzy słyszeli, co powiedziała. O żadnej korupcji nie było mowy. Wszyscy obok niej byli zbulwersowani, że ktoś pojawił się na ambonie. Do takiego sposobu przekazywania informacji na temat jakiejś inwestycji, nie są przyzwyczajeni. Gdyby przekazano komunikat, że zainteresowani tym programem mogą się zgłosić do salki i że tam otrzymają szczegółową informację, nie byłoby w ogóle żadnej dyskusji. Niestety, proboszcz dopuścił kogoś z zewnątrz na ambonę. Ludzie mogli to różnie odebrać. Pan na ambonie powiedział, że pracuje jako „ciepłownik”, jest przedstawicielem firmy, chciałby zachęcić do tego programu i będzie szczegółowo na jego temat informował w salce. Pan Masalski i Pan Falkowski stanęli z deklaracjami i je rozdawali. O korupcji nie było mowy. Ktoś ją zapytał, o co chodzi. Odpowiedziała, że tymi instalacjami interesują się jej krewni, nie było mowy o krewnych wójta, ani innych. Nigdy nie mówiła o korupcji, bo nie ma takich uprawnień, natomiast o „kiełbasie wyborczej” owszem mówiła i pytała, dlaczego akurat teraz ten projekt, bo można to było zrobić znacznie wcześniej.

Zgłosiła uwagi mieszkańców w sprawie błąkających się zwierząt. Wstępnie rozmawiała z wójtem na temat kotów przy Andrewex-ie. Skoro nie można pomóc przy zakupie karmy, prosiła o ich wyłapanie. Mieszkańcy skarżą się na zanieczyszczenie placu zabaw przez koty, które przechodzą przez uszkodzone ogrodzenie.

Prezes NSS „Wspólne Gniazdo” Stanisław Masalski – stwierdził z przykrością, że radna kłamie i mówi nieprawdę. Jest w stanie nawet to zrozumieć, ale radzi jej wycofać się z kłamliwych oskarżeń i przeprosić posądzoną osobę. To kwestia kultury osobistej. Na terenie gminy jest jeszcze jedna osoba, która uprawia taki sam proceder. W imieniu Stowarzyszenia „Wspólne Gniazdo” powiedział, że od tej chwili członkowie stowarzyszenia będą dokumentować takie przypadki, bo przestępstwo jest ścigane z urzędu. Jeśli zbiorą dowody, sprawę zgłoszą do prokuratury, bez względu na to, czy pomawiany będzie wójt, który jest funkcjonariuszem publicznym, czy radny, czy jakikolwiek inny mieszkaniec gminy. Będą dochodzić prawdy, bo takie pomawianie jest obniżeniem standardów życia społecznego. W ten sposób nie można postępować.

Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że zawsze ma cywilną odwagę mówić prawdę i prosiła, żeby nie wmawiać jej kłamstwa. Powiedziała kilka słów pod kościołem, ale o żadnych pomówieniach nie ma mowy, bo ona nie ma takich uprawnień.

Radny Bogdan Falkowski – powiedział, że swoje słowa radna powtórzyła mu w oczy. Może nie użyła dosłownie słowa „korupcja”, ale powiedziała, że zaangażowani w wykonanie projektu będą ludzie z rodziny wójta.

Radna Halina Dąbrowska – powiedziała, że mówiła o ludziach ze swojej rodziny, bo to oni są zaangażowani i informują o projekcie.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że jeżeli pan Sebastian Gołębiowski jest z rodziny radnej Dąbrowskiej, to potwierdza, że w spotkaniach uczestniczył, przedstawiając fotowoltaikę, a nie pompy ciepła, bo to nie jego branża i nie będzie miał z nimi do czynienia. Poprosił p. Gołębiowskiego, żeby był na spotkaniach z mieszkańcami, bo być może będą oni w przyszłości zainteresowani tego typu źródłem odnawialnym energii, kiedy wejdzie ustawa w tej sprawie.

Radna Brygida Czapiewska – poinformowała, że w ubiegłym tygodniu jechała w kierunku kościoła w Cierpicach, i ponieważ nie było przejazdu przez tory kolejowe przy szkole, skręciła w kierunku Borzęczkowa. Z naprzeciwka, od strony Wielkiej Nieszawki jechał nieco większy samochód. Ona chcąc zjechać na pobocze napotkała przeszkodę w postaci wysuniętych przynajmniej o 1 metr kamieni przed ogrodzeniem posesji. Jeżeli ktoś będzie jechał zimą i kamienie będą przykryte śniegiem, to zniszczy sobie samochód uderzając w nie. Przejazd jest wąski, jechała po ciemku i w ostatniej chwili nacisnęła na hamulec. Prosiła o zainteresowanie się tematem.

Sołtys Józef Kumorek – wyraził nadzieję, że takie epizody jak na obecnej sesji, nie będą często miały miejsca, bo przeważnie panuje sympatyczna atmosfera. Kościół jest również instytucją, gdzie nie ma nic złego w tym, że agituje się czy przekazuje się pewne informacje mieszkańcom.

Radny Michał Dąbrowski – wrócił do kwestii progu zwalniającego na ul. Rzemieślniczej, bo brak progu stwarza znaczne zagrożenie dla wyjeżdżających od ul. Słonecznej. Obowiązuje tam zasada prawej ręki, niestety kierowcy furgonetek z piekarni nie znają tej zasady i dość często pojawiają się groźne sytuacje. Jeżeli będzie ślisko, to będą tam wypadki.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że odnośnie osiedla ul. Rzemieślniczej, Piaskowej, Kwiatowej, całego rejonu na wprost cmentarza, po nowym roku nastąpi całkowita zmiana organizacji ruchu, już zatwierdzona przez Zarząd Dróg Powiatowych. Staną nowe znaki, główną ulicą będzie ul. Rzemieślnicza, pozostałe będą podporządkowanymi pieszo-jezdniami. Rzeczywiście jest to najbardziej niebezpiecznie osiedle, bo większość ludzi nie zna zasady prawej ręki lub jej nie przestrzega.

Przewodniczący Rady Gminy – w związku z tym, że na ostatniej sesji radna Halina Dąbrowska wnosiła o zapisanie w budżecie środków na tablice upamiętniające, poinformował, że wójt wysłał pismo do wojewody w sprawie przekazania funduszy na renowację istniejącego pomnika. Poprosił radną o sformułowanie konkretnego wniosku na piśmie dotyczącego tablic.

Ponieważ radni otrzymali projekt budżetu na rok 2014, prosił komisje o prace nad nim. Termin następnej sesji został wyznaczony na 12 grudnia.


Ad. 9

Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski podziękował zebranym za wzięcie udziału w XXXIII sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.


Protokołowała:                                                           Przewodniczący Rady Gminy

(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                   (-) Ireneusz Śmiechowski

Powiadom znajomego