W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XXX/2013 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 12 lipca 2013r.

Protokół nr XXX/2013
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
12 lipca 2013 roku
w godz. od 15:00 do 16:30 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XXIX sesji, która odbyła się w dniu 3 czerwca 2013 roku.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:

a) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w Cierpicach (dz. nr 169/24) (druk nr 1),
b) zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Mała Nieszawka na lata 2013-2019 (druk nr 2),

c )zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2013 (druk nr 3).

4. Przyjęcie Informacji dotyczącej funkcjonowania Referatu Technicznego w Urzędzie Gminy w 2012 roku (druk nr 4).

5. Informacja dotycząca funkcjonowania Centrum Sportu i Rekreacji OLENDER w Wielkiej Nieszawce za okres od 01.06.2012 do 30.04.2013 r. (druk nr 5).

Przerwa

6. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
7. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
8. Interpelacje i wolne wnioski.
9. Zakończenie sesji.

Ad. 1
a)
XXX sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał Pana Wójta, Panią Skarbnik, Pana Sekretarza, Panie i Panów Radnych, zaproszonych gości oraz mieszkańców gminy.
Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 13 (nieobecni usprawiedliwieni: radny Bogdan Falkowski i radna Elżbieta Tota), co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b) Na wniosek Wójta Gminy Przewodniczący Rady wniósł do porządku obrad projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w Małej Nieszawce (dz. nr 376/11).
Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek Wójta o zmianę porządku przez wprowadzenie projektu uchwały jako druku nr 4. Za jego przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania porządek obrad na obecną sesję w zmienionej formie został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie. Poprosił o dopisanie projektu uchwały jako druk nr 4 w punkcie 3 d porządku i przenumerowanie w dół następujących po nim druków.

Ad. 2
Przewodniczący Rady
poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 14-ej nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XXIX sesji, która odbyła się w dniu 3 czerwca 2013 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XXIX sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 3
a)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 1).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy wyrażenia zgody na nabycie w drodze darowizny nieruchomości gruntowej dz. nr 169/24, położonej w Cierpicach. Jest to teren w postaci małego trójkąta, który wchodzi w drogę gminną. Właściciele działki państwo Gutowscy, twierdzą, że pod koniec lat 80. XX w. przekazali ją gminie, ale w księdze wieczystej nie ma takiego wpisu, w związku z tym obecnie trzeba uregulować jej stan prawny. Rzeczywistym potwierdzeniem przekazania jest fakt, że płot nieruchomości i inne urządzenia nie znajdują się na tej działce. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił członka Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji, radnego Rafała Kujawę, o opinię komisji w tej sprawie.
Radny Rafał Kujawa poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXX/145/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 12 lipca 2013 roku w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w Cierpicach (dz. nr 169/24) w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Mała Nieszawka na lata 2013-2019. Potrzeba zmiany planu przyjętego na lata 2007-2013 wynika z możliwości, jakie stwarza aplikowanie o dofinansowanie różnych przedsięwzięć w ramach działania Gminy w strukturze Lokalnej Grupy Działania „Podgrodzie Toruńskie”. W załączniku do projektu uchwały zostały opisane wszystkie przedsięwzięcia do realizacji w Małej Nieszawce. W pierwszej kolejności zapisano budowę, z dofinansowaniem ze środków PROW „Odnowa wsi”, miejsca rekreacji i wypoczynku przy Szkole Podstawowej, w podobnym układzie jak przy Szkole Podstawowej w Cierpicach, czyli parking, wielofunkcyjne boisko i nieduży plac zabaw. Negocjacje z właścicielem gruntu, na którym miałby powstać ten kompleks, prowadzone są od dłuższego czasu. Nabycie miałoby się odbyć na zasadzie wymiany prywatnej nieruchomości gruntowej na równowartościowe grunty gminne. Ogólnie w ramach planu odnowy planuje się sfinansować 5 działań w zależności od pozyskanych środków. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący Rady poprosił członka Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji, radnego Rafała Kujawę, o opinię komisji w tej sprawie.
Radny Rafał Kujawa poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy będą, i kiedy, plany odnowy innych miejscowości.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że obecnie gmina posiada 2 plany odnowy wsi: Małej Nieszawki i Cierpic, wynikające z możliwości uzyskania dofinansowania na działania ściśle określone przez Program Operacyjny „Odnowa wsi”. Priorytetem jest budowa miejsca rekreacji i wypoczynku w Małej Nieszawce. W ramach tych środków wybudowano w Cierpicach parking i boisko przy Szkole Podstawowej oraz chodnik na Kąkolu. Stworzenie programu bez konkretnych koncepcji, popartych środkami, mija się z celem.
Radna Brygida Czapiewska − zapytała o możliwość skrócenia terminu realizacji tablic informacyjnych o atrakcjach gminy, który jest wyznaczony w przedziale 2013-2017 r.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że o przyznaniu środków decyduje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego poprzez Urząd Marszałkowski, który w ramach umowy z LGD „Podgrodzie Toruńskie” przekazuje przyznane dofinansowanie. Podane terminy mają być terminami realnymi, rozpiętość czasowa jest duża, żeby nie trzeba było zmieniać zatwierdzonego planu odnowy.
Radna Brygida Czapiewska – stwierdziła, że rozumie dużą rozpiętość czasową, jeżeli chodzi o zagospodarowanie tereny przy Ośrodku Kultury, bo koszt tej inwestycji wynosi 300.000 zł, jednak w przypadku tablic koszt jest niewielki, a byłyby one przydatne dla turystów odwiedzających gminę.
Wójta Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie chodzi o zwykłe tablice informacyjne. Jeszcze żadnej tego typu tablicy nie ma terenie gminy. Tablice zostaną postawione w widocznych miejscach, aby nie były dewastowane. Jeśli chodzi o inwestycję przy Szkole Podstawowej, to zostanie ona zrealizowana do końca 2014 r., bo środki będą zapewnione. Do dn. 16 sierpnia gmina musi złożyć wniosek w biurze LGD w celu jego zaopiniowania przez radę LGD, przed przedłożeniem marszałkowi do akceptacji. Co do pozostałych przedsięwzięć, zostały zapisane w planie, z tym że marszałek nie podpisał jeszcze kontraktu terytorialnego z ministrem rozwoju regionalnego na lata 2014-2020. Kontrakt przewiduje m.in. finansowanie Lokalnych Grup Działania i w tą koncepcję gmina wpisała swoje inwestycje.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXX/146/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 12 lipca 2013 roku w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Mała Nieszawka na lata 2013-2019 w brzmieniu jak na druku nr 2 – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę większością głosów.

c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały zmieniającej budżet w związku z decyzją Wojewody z 4 lipca br. zwiększającą plan dotacji z przeznaczeniem na dofinansowanie wypłat zasiłków stałych. Zwiększa się o kwotę 16.939,00 zł zarówno plan dochodów jak i wydatków w dziale 852 rozdz. 85216. Po dokonaniu powyższych zmian budżet będzie wyglądał następująco: plan dochodów – 18.513.364,00 zł, plan wydatków – 20.313.364,00 zł. Jeżeli chodzi o zmianę budżetu, proponuje się podwyższyć dochody poprzez włączenie dotacji przekazanej decyzją Wojewody oraz z PFRON z tytułu rekompensaty utraconych dochodów w podatkach lokalnych od zakładów pracy chronionej. Ponadto proponuje się podwyższyć dochody z tytułu odsetek od lokat bankowych. Natomiast po stronie wydatków włącza się dotacje zgodnie z przeznaczeniem oraz proponuje się zwiększyć środki na budowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej o kwotę 520 tys. zł. Zostanie przygotowany projekt na sieć wodociągową, która zepnie pierścieniem Cierpice, aby podnieść ciśnienie wody, szczególnie na końcowym odcinku, w okolicach bloków Adrewex-u i dla całego Kąkola, jak również aby poprawić bezpieczeństwo całej sieci gminnej. W tym roku podczas robót została uszkodzona główna rura wodociągowa i cała gmina została bez wody. Obecnie na rurze są zainstalowanie nowe zasuwy, co pozwala na zamknięcie obiegu w dowolnym miejscu i uniknięcie w przyszłości tego typu sytuacji. Nowy odcinek sieci wodociągowej będzie miał 7 km długości, i będzie przebiegał drogami leśnymi od Jednostki Wojskowej na Chorągiewce do Nadleśnictwa Cierpiszewo. Gmina zużywa średnio 800 m³ wody na dobę. W upały, jakie miały miejsce w tym roku, zużywano od godz. 5 do godz. 16 − 400 m³ wody, a od godz. 16 do godz. 21 – 864 m³ wody. Obecna sieć nie była w stanie dostarczyć takiej ilości wody. Mieszkańcy nie dość, że podlewali ogródki, to myli jeszcze chodniki przed swoimi domami, a sąsiedzi w blokach nie mieli w mieszkaniu wody z braku odpowiedniego ciśnienia. Po przygotowaniu projektu, będzie wiadomo, ile dokładnie będzie kosztowała budowa, ale szacunkowo wyceniono ją na 1,4 mln zł. Inwestycja jest ona nieodzowna.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 9 lipca br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Halina Dąbrowska – wyraziła nadzieję, że przy okazji budowy obwodnicy wodociągowej, zostanie rozwiązany problem podłączenia do sieci osiedla leśnego na Dybowie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że inwestycja wodociągowa, o której mówił, nie była zaplanowana na ten rok, w związku z tym nie może niczego obiecać. Priorytetem jest budowa pierścienia ze względu na bezpieczeństwo gminy. Na terenie gminy jest prowadzonych wiele robót przez różne firmy nieprzygotowane, nie mające wiedzy, jakie media znajdują się w terenie, i w każdej chwili może dojść do uszkodzenia głównej rury, co już miało miejsce, i odcięcia gminy od wody. Po ostatniej awarii na ul. Rzemieślniczej zapełnienie 100 km sieci trwało 3 dni, i zbiegło się jeszcze z bardzo dużym poborem wody ze względu na duże upały. Jeżeli będą środki, będzie można planować inne inwestycje.
Radna Halina Dąbrowska – powiedziała, że sama doświadczyła, co to znaczy spadek ciśnienia wody i popiera działania zmierzające do ustabilizowania sytuacji. Jeżeli byłaby możliwość przy okazji zaplanowanego przedsięwzięcia podłączenia osiedla na Dybowie do sieci, to prosiła o to ze względu na złożone mieszkańcom obietnice.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXX/147/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 12 lipca 2013 roku w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2013 w brzmieniu jak na druku nr 3 z autopoprawką – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

d)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że Rada Gminy podjęła uchwałę o nieodpłatnym przejęciu od mieszkańców ul. Malinowej drogi, nieruchomości gruntowej dz. nr 376/11 położonej w Małej Nieszawce. Nie można było podpisać aktu notarialnego, ponieważ pp. Gołębiewscy, współwłaściciele drogi wyprowadzili się w międzyczasie z gminy. Udało się odkupić od nich część udziałów w nieruchomości w wymiarze 2/22 p. Leszkowi Krzeszewskiemu, który dostarczył podpisany w dn. 11 lipca br. akt notarialny potwierdzający transakcję sprzedaży. W związku z tym radni otrzymali przed sesją projekt uchwały zmieniający podjętą wcześniej uchwałę, w której pp. Gołębiewscy figurowali jako współwłaściciele gruntu.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXX/148/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 12 lipca 2013 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w Małej Nieszawce (dz. 376/11) w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny wstrzymał się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę większością głosów.

Ad. 4
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że informacja, którą radni otrzymali, dotyczy funkcjonowania Referatu Technicznego w Urzędzie Gminy w Wielkiej Nieszawce w 2012 r. Radni mieli okazję zapoznać się z tym szczegółowym materiałem. Referat zajmuje się utrzymaniem komunalnej infrastruktury gminy: sieci wodno-kanalizacyjnej, dróg, oświetlenia i wszystkimi sprawami związanymi z zapewnieniem porządku i poprawy bezpieczeństwa na terenie gminy. Praca Referatu nie budzi żadnych zastrzeżeń, chociaż obsada osobowa jest niewystarczająca, ponieważ pracownicy obsługują również oczyszczalnię ścieków w systemie dyżurowym i w święta. Można pomyśleć nad technicznym usprawnieniu ich pracy. Nie wiadomo, jak długo uda się utrzymać Referat w strukturze Urzędu Gminy, co jest najtańszym rozwiązaniem, ze względu na to, że przepisy prawa narzucają wymóg wyodrębnienia Referatu jako gminnej spółki komunalnej. W razie pytań na sali obecny jest kierownik Referatu Technicznego.
Przewodniczący Rady poprosił członka Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji, radnego Rafała Kujawę, o opinię komisji w tej sprawie.
Radny Rafał Kujawa poinformował, że komisja na spotkaniu w dn. 9 lipca br. zaopiniowała informację pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że nie ma większych uwag co do funkcjonowania tego referatu, ale prosiła o umieszczenie na tablicach informacyjnych dobrze widocznych telefonów alarmowych pogotowia technicznego. W czasie jej nieobecności doszło po wycieku wody i mieszkańcy nie wiedzieli, gdzie to zgłosić.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poprosił o przekazanie sąsiadom, że na każdym rachunku za wodę są wszystkie numery służb technicznych, co jest najprostszą formą informacji. Na tablicach powieszone numery mogą w każdej chwili zniknąć.
Radny Krzysztof Czarnecki – powiedział, że nie ma żadnych uwag do przygotowanego sprawozdania, natomiast chciał wiedzieć, gdzie mieszkańcy mogą skorzystać z beczkowozu w przypadku awarii.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – opowiedział, że gmina założyła dostarczenie wody po 24 godz. od awarii, ustawowo jest to 48 godz. W przypadku opisanej awarii tak naprawdę nie było gdzie nabrać wody, bo doszło do uszkodzenia głównej rury wodociągowej.
Sołtys Brzozy Józef Kumorek – ocenił Referat Techniczny jako jeden z najlepiej pracujących referatów na terenie gminy. Wyraził nadzieję, że za tymi sukcesami pójdą w najbliższym czasie podwyżki.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Informację dot. funkcjonowania Referatu Technicznego w urzędzie Gminy w Wielkiej Nieszawce w 2012 r. w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła informację jednogłośnie.

Ad. 5
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że nie będzie szczegółowo omawiał informacji dotyczącej działalności Centrum Sportu i Rekreacji „Olender”, ponieważ większość zawartych w niej danych jest radnym znana. Najważniejsze są dane finansowe. Najlepszymi miesiącami w 2012 r. po względem przychodów brutto, były: maj - 511 343 zł, wrzesień − 485 293 zł, listopad − 495 411 zł. Udział poszczególnych działów przedstawiał się w 2012 r. następująco: basen – 44 %, hotel – 30 %, restauracja – 22 %, pozostałe (SPA, fitness, siłownia, kręgielnia) – 4 %. Jeśli chodzi o statystyki obłożenia hotelu, było to: 54 % w maju i wrześniu, 49 % w czerwcu, 57 % w październiku, 69 % w grudniu, średnie obłożenie w 2012 r. to 47 %, co jest bardzo dobrym wynikiem, gdyż na ogół w hotelach jest to 35 % . Jeśli chodzi o basen, największe obciążenie było w sierpniu – 22 852 osoby, w licu basen był zamknięty z powodu przerwy technologicznej. W tym roku przerwa przypadnie między 2 a 12 września. Przeprowadzona została ankieta wśród 110 klientów, z których 64 % stanowili mężczyźni, a najliczniej była reprezentowana grupa wiekowa między 31 a 40 rokiem życia. W skali od 1 do 5, 30 % ankietowanych oceniło aquapark na 5 pkt (super atrakcyjny), 46 % ankietowanych dało 4 pkt (bardzo atrakcyjny). Na pytanie, czy aquapark ma wystarczającą ilość atrakcji, 69 % osób opowiedziało, że tak. 44 % oceniło jakość świadczonych usług w strefie saun jako bardzo dobrą, 25 % jako dobrą, 21 % jako średnią, 10 % jako złą i bardzo złą. Na odpowiedź, czy korzystają z innych usług CSiR niż basen, 73 % ankietowanych odpowiedziało, że tak. 96 % potwierdziło, że ponownie odwiedzi aquapark, a 93 % poleci obiekt znajomym. Zysk w 2012 r. przed opodatkowaniem wyniósł 396 949,68 zł, po opodatkowaniu 321 864,68 zł. W 2013 r. od stycznia do końca maja zysk przed opodatkowaniem wyniósł 221 154,14 zł, po opodatkowaniu 185 918,14 zł. W ubiegłym roku zysk mógł być większy, ale wydano dodatkowo 100 tys. na uposażenia i na plac zabaw. Wójt poinformował, że na wszelkie pytania odpowie przewodnicząca rady nadzorczej CSiR, Pani Grażyna Jasińska.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i ogłosił 15 min. przerwy w obradach.

Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 6
Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

  1. Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja nie odbyła posiedzeń między sesjami.

  2. Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja nie odbyła posiedzeń między sesjami. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja spotkała się między 9 lipca br. i opiniowała materiały na sesję.

  3. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja spotkała 9 lipca br. i opiniowała materiały na bieżącą sesję.

  4. Radny Rafał Kujawa z Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji – poinformował, że komisja spotkała się między sesjami 2 razy, 7 czerwca w terenie oceniała potrzeby w zakresie remontów dróg, w tym urządzeń służących do odprowadzania wód opadowych oraz sprawności hydrantów oraz urządzeń melioracji wodnych i zabezpieczenia przeciwpowodziowego, 9 lipca opiniowała materiały na sesję.

Ad. 7
Przewodniczący Rady
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XXIX sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 3 czerwca 2013 r.

Ad. 8
Radna Brygida Czapiewska
– poruszył następujące kwestie:
- na kiedy planowany jest remont ul. Wodociągowej,
- jak długo będą trwały prace na ul. Rzemieślniczej
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że ul. Wodociągowa, jak i ul. Prosta i ul. Szkolna są rozjeżdżane przez firmy remontujące tory kolejowe i nie ma możliwości ich upilnowania, bo policja musiałaby patrolować ulice przez całą dobę. Trzeba uzbroić się w cierpliwość, tym bardziej, że gmina dostała od nich 6 tys. ton kamienia, wykorzystywanego jako podbudowa na remontowanych drogach gminnych. Generalny wykonawca modernizacji torowisk reaguje na sygnały gminy, ale roboty wykonywane są głównie przez podwykonawców. Toruńskie Wodociągi otrzymały już pozwolenie na budowę wodociągu, prawdopodobnie po wakacjach będzie wiadomo, kiedy rozpoczną się prace.
Termin ukończenia robót na ul. Rzemieślniczej to ok. 20 sierpnia, ale nawet jeżeli roboty się przedłużą, to gmina nie będzie się temu przeciwstawiała ze względu na problem wysokiego poziomu wód gruntowych w tamtej okolicy, które znajdują się 1,3 m pod ziemią, a studnie mają się znaleźć na głębokości 2,5 m. Dodatkowe utrudnienie wynika z faktu gęsto położonej w gruncie infrastruktury: rur gazociągu, kanalizacji, 2 wodociągów, łączy telekomunikacyjnych i kabli energetycznych. Nie można wstawić studni między tymi urządzeniami. Nie wszystkie media były zinwentaryzowane, i przy projekcie trudno było przewidzieć takie trudności. Roboty wykonywane są ręcznie, żeby nie doprowadzić do awarii. Jest dużo sprzętu i ludzi, ale nie da się przyspieszyć prac właśnie z powodu wymienionych trudności. Na większości odcinków będzie wylany nowy asfalt, więc dodatkowo termin się wydłuży o wykonanie nowej nawierzchni.
Radny Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące sprawy:
- zgłaszał do Urzędu Gminy informację o popsutych barierkach na mostku za aquaparkiem. Nie wie, czy zostały naprawione,
- mieszkańcy pytają o termin podstawienia pojemników na bioodpady. Tłumaczył im, że będą podstawiane sukcesywnie,
- pani Pasturek napisała pismo do Gminy Wielka Nieszawka w sprawie ul. Działkowej, jedna kopia była skierowana do Wójta a druga do Rady Gminy. Zapytał, dlaczego radni nie otrzymali go, żeby się z nim zapoznać,
- pan Sławomir Kujawa składał wniosek o przekształcenie działek i pyta, kiedy będzie odpowiedź,
- najstarsze tabliczki z nazwami ulic są wyblakłe, należałoby je wymienić.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na kwestie poruszone przez radnego, poinformował, że:
- tabliczki z nazwami są sukcesywnie wymieniane,
- otrzymał pismo wystosowane przez wszystkich mieszkańców ul. Działkowej. Na najbliższej sesji rada otrzyma projekt uchwały w sprawie przejęcia od pana Dąbrowicza działek stanowiących drogi dojazdowe do działek budowlanych na ul. Działkowej i ul. Zapole. Nie są one działkami gminnymi, o czym mieszkańcy doskonale wiedzą. Ustalono z p. Dąbrowiczem odszkodowanie za przejęcie gruntów przez gminę. Obecnie przygotowywany jest projekt i obie drogi będą wykonane z kostki jeszcze w tym roku. Plan inwestycyjny na 2013 r. został już zrealizowany i zostały środki, w związku z tym, że kamień na podbudowę gmina otrzymała za darmo. Oprócz wspomnianych ulic, zostanie wykonanych kilka dróg, których modernizacja była przewidziana na przyszły rok. Nie zostanie wykonana natomiast ulica łącząca „Stare Nadleśnictwo” z Zakątkiem Leśnym. Droga jest wydzielona, jednak najpierw trzeba wyremontować fragment od drogi nr 10 do nadleśnictwa, a na te prace nie zostały zapisane środki w budżecie 2013 r. Kompleksowe roboty będą wykonywane w przyszłym roku, tak aby oddać do użytku całość drogi. Po oddaniu drogi komunikacja autobusowa będzie sprawniej funkcjonowała, bo zostanie przeniesiona pętla z Cierpiszewa, gdzie autobusy miały problem z zawracaniem. Mieszkańcy Zakątka będą korzystali z przystanku autobusowego przy powstałej drodze,
- jeżeli chodzi o odbiór odpadów komunalnych, na terenie gminy nie jest źle. Obecnie został wyznaczony do nadzorowania podstawiania przez MPO pojemników pracownik Urzędu, pan Gołaś, z którym będzie można się kontaktować w razie problemów. Wszystkie pojemniki są już na Brzozie, w Małej Nieszawce pojemniki zostaną rozwiezione w przeciągu kilku najbliższych dni, do końca miesiąca również mieszkańcy Wielkiej Nieszawki i Cierpic zostaną wyposażeni w pojemniki i worki. Są też pojemniki w miejscach, w których nigdy ich nie było ze względu na brak dojazdu do posesji koło torów (pan Szynkowski i inni). Ustalono z mieszkańcami, w jaki sposób będą od nich odbierane gromadzone odpady. Wszelkie problemy rozwiązywane są na bieżąco. Prawdziwe sortowanie rozpocznie się po nowym roku. Trzeba przeszkolić kierowców, jak dojeżdżać do posesji, z których wcześniej MPO nie odbierało odpadów, twierdząc, że nie ma tam dojazdu. Po wygraniu przetargu MPO nie ma wyboru i musi odbierać odpady od wszystkich mieszkańców. Na osiedlach mieszkaniowych „Stokrotka” i „Zgoda” i przy Domu Pomocy Społecznej zostaną podstawione duże kontenery, mieszkańcy nie będą zbierać odpadów w systemie workowym, co znacznie usprawni działanie. Na takiej samej zasadzie są gromadzone odpady przez aquapark, a pod koniec sierpnia również szkoły zostaną wyposażone w kontenery. We wrześniu zostaną podjęte decyzje co do zasad poboru opłat za odbiór śmieci, aby ułatwić mieszkańcom wnoszenie wpłat, które mogłoby się odbywać na zasadzie inkasa, tak jak w przypadku podatku od nieruchomości. Okresem rozliczeniowym byłby kwartał, gdyż trudno byłoby prześledzić w ciągu jednego miesiąca wszystkie wpłaty i wydać decyzje wzywające do uregulowania opłaty tym, którzy tych opłat nie wnieśli. Od 1 sierpnia zostanie otwarty nowy rachunek bankowy, na który będą wpłacane wyłącznie należności z tytułu opłat za wodę i kanalizację oraz śmieci, co usprawni funkcjonowanie i pozwoli na lepszą kontrolę dokonywanych wpłat. Informacja o numerze rachunku pojawi się na stronie internetowej gminy, na tablicach ogłoszeń. Urząd Gminy przyjmie każdą sugestię radnych, w jaki jeszcze inny sposób dotrzeć skutecznie do mieszkańców z tą informacją,
- jeżeli chodzi o barierki, są już zrobione. Za ich dewastację można winić młodzież z Wielkiej Nieszawki.
Radna Brygida Czapiewska – powiedziała, że kanał przed wałem przed okresem intensywnych odpadów był pełen, nie wykoszono jego obrzeża. Zwróciła się z prośbą do Referatu Technicznego o oczyszczenie kanału z wodorośli i wykoszenie brzegów.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że właścicielem kanału i wału przeciwpowodziowego jest Wojewódzki Zarząd Melioracji i Gospodarki Wodnej. Zostaną podjęte działania, aby doszło do ich oczyszczenia i wykoszenia.
Radna Halina Dąbrowska – zapytała, czy osoba, która robi indywidualnie odwiert studni, musi to zgłaszać w Urzędzie Gminy. Osoby, które robią odwierty, wyrzucają wybraną ziemię na drogi, do lasu, na jej i sąsiadów działki, a odwiertów na Kąkolu i w Cierpicach jest bardzo dużo. Studnie są kopane na głębokość 23 m.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że trzeba mieć pozwolenie na wiercenie studni w glebach pochodzących z okresu czwartorzędu, a w tym przypadku chodzi właśnie o takie gleby. W Małej Nieszawce wody podskórne są generalnie na głębokości 10 m, a na Kąkolu woda jest dużo głębiej. Studnie są kopane, aby czerpać z nich wodę do podlewania ogródka.
Radna Halina Dąbrowska – poinformowała, że mieszkańcy kopiący studnię, chcą także korzystać z wody na potrzeby domowe, gdyż jest ona bardzo dobrej jakości. Nie podoba jest się, że piasek z urobku wysypywany jest gdzie się da.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że pracownik odczytując wodomierze sprawdzi przy okazji, czy nie ma włączenia w sieć gminną, bo woda ze studni nie jest czyszczona i może dojść do wtórnego zakażenia całej sieci wodociągowej. Nie wolno łączyć tych dwóch sieci.

Radny Krzysztof Czarnecki
– zapytał, czy w tym roku będzie remontowana ul. Chabrowa w Wielkiej Nieszawce.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że dopiero jak zostaną rozstrzygnięte kolejne przetargi, okaże się, czy zostaną pieniądze na inne niż przewidziane inwestycje drogowe, bo nie można ogłaszać przetargów nie mając pieniędzy na dane zadanie.
Radna Brygida Czapiewska – zauważyła, że mieszkańcy ulic Polna, Zapole, Miodowa nie mają żadnej tablicy informacyjnej. Sklep u „Julka” został zamknięty, i nie ma miejsca, gdzie można było zostawiać informacje o organizowanych „Wampiriadach”. Prosiła o postawienie chociaż jednej tablicy w wymienionych okolicach, żeby można było dotrzeć szybko z informacją do mieszkańców.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w budżecie na 2013 r. nie ma zapisanych środków na tablice. W ubiegłym roku postawiono 10 tablic, również na nowych osiedlach: ul. Złotej, ul. Malinowej. Trzeba zapisać w budżecie na 2014 r. środki na kolejne 10 tablic.
Sołtys Józef Kumorek – podziękował Wójtowi za wykonanie ul. Ciechocińskiej na Brzozie. Zapytał, czy ul. Żeglarzy, gdzie mieszka pani Karpuszak, będzie także wyremontowana.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że ul. Żeglarzy była w programie inwestycji drogowych, ale potem z niego została wykreślona, gdyż nie należy do gminy a jest prywatną własnością pana Krzysztofa Czachorowskiego.

Ad. 9
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski  podziękował zebranym za wzięcie udziału w XXX sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.


Protokołowała:                                                                                           Przewodniczący Rady Gminy

(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                                              (-) Ireneusz Śmiechowski

Powiadom znajomego