Protokół nr XXX/2013 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 12 lipca 2013r.
Protokół
nr XXX/2013
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która
odbyła się w dniu 12 lipca 2013 roku
w godz. od
15:00 do 16:30 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce
Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
Proponowany porządek obrad:
1.
Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b)
przyjęcie porządku obrad.
2.
Przyjęcie protokołu z XXIX sesji, która odbyła się w dniu 3
czerwca 2013 roku.
3.
Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
b) zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Mała Nieszawka na lata 2013-2019 (druk nr 2),
c )zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2013 (druk nr 3).
4. Przyjęcie Informacji dotyczącej funkcjonowania Referatu Technicznego w Urzędzie Gminy w 2012 roku (druk nr 4).
5. Informacja dotycząca funkcjonowania Centrum Sportu i Rekreacji OLENDER w Wielkiej Nieszawce za okres od 01.06.2012 do 30.04.2013 r. (druk nr 5).
Przerwa
6.
Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują
przewodniczący Komisji.
7.
Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych
uchwał.
8.
Interpelacje i wolne wnioski.
9.
Zakończenie sesji.
Ad.
1
a)
XXX sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie
powitał Pana Wójta, Panią Skarbnik, Pana Sekretarza, Panie i Panów
Radnych, zaproszonych gości oraz mieszkańców gminy.
Stwierdził,
że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 13
(nieobecni usprawiedliwieni: radny Bogdan Falkowski i radna Elżbieta
Tota), co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do
podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b) Na wniosek
Wójta Gminy Przewodniczący Rady wniósł do porządku obrad
projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie wyrażenia zgody
na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w Małej Nieszawce
(dz. nr 376/11).
Następnie
Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek Wójta o
zmianę porządku przez wprowadzenie projektu uchwały jako druku nr
4. Za jego przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych
nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania porządek obrad na obecną
sesję w zmienionej formie został przyjęty przez Radę Gminy
jednogłośnie. Poprosił o dopisanie projektu uchwały jako druk nr
4 w punkcie 3 d porządku i przenumerowanie w dół następujących
po nim druków.
Ad.
2
Przewodniczący
Rady poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego
do godz. 14-ej nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do
treści protokołu z XXIX sesji, która odbyła się w dniu 3 czerwca
2013 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu
w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 13 radnych,
głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie
było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół
z XXIX sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.
Ad.
3
a)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 1).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały
dotyczy wyrażenia zgody na nabycie w drodze darowizny nieruchomości
gruntowej dz. nr 169/24, położonej w Cierpicach. Jest to teren w
postaci małego trójkąta, który wchodzi w drogę gminną.
Właściciele działki państwo Gutowscy, twierdzą, że pod koniec
lat 80. XX w. przekazali ją gminie, ale w księdze wieczystej nie ma
takiego wpisu, w związku z tym obecnie trzeba uregulować jej stan
prawny. Rzeczywistym potwierdzeniem przekazania jest fakt, że płot
nieruchomości i inne urządzenia nie znajdują się na tej działce.
Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie
i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił członka Komisji Zagospodarowania Przestrzennego,
Ochrony Środowiska i Inwestycji, radnego Rafała Kujawę, o opinię
komisji w tej sprawie.
Radny
Rafał Kujawa – poinformował, że komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr
XXX/145/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 12 lipca 2013
roku w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej,
położonej w Cierpicach (dz. nr 169/24) w brzmieniu jak na druku nr
1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
b)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały
dotyczy zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Mała Nieszawka na
lata 2013-2019. Potrzeba zmiany planu przyjętego na lata 2007-2013
wynika z możliwości, jakie stwarza aplikowanie o dofinansowanie
różnych przedsięwzięć w ramach działania Gminy w strukturze
Lokalnej Grupy Działania „Podgrodzie Toruńskie”. W załączniku
do projektu uchwały zostały opisane wszystkie przedsięwzięcia do
realizacji w Małej Nieszawce. W pierwszej kolejności zapisano
budowę, z dofinansowaniem ze środków PROW „Odnowa wsi”,
miejsca rekreacji i wypoczynku przy Szkole Podstawowej, w podobnym
układzie jak przy Szkole Podstawowej w Cierpicach, czyli parking,
wielofunkcyjne boisko i nieduży plac zabaw. Negocjacje z
właścicielem gruntu, na którym miałby powstać ten kompleks,
prowadzone są od dłuższego czasu. Nabycie miałoby się odbyć na
zasadzie wymiany prywatnej nieruchomości gruntowej na
równowartościowe grunty gminne. Ogólnie w ramach planu odnowy
planuje się sfinansować 5 działań w zależności od pozyskanych
środków. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w
przedstawionej formie i treści.
Przewodniczący
Rady poprosił członka Komisji Zagospodarowania Przestrzennego,
Ochrony Środowiska i Inwestycji, radnego Rafała Kujawę, o opinię
komisji w tej sprawie.
Radny
Rafał Kujawa – poinformował, że komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy będą, i kiedy, plany
odnowy innych miejscowości.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że obecnie gmina posiada
2 plany odnowy wsi: Małej Nieszawki i Cierpic, wynikające z
możliwości uzyskania dofinansowania na działania ściśle
określone przez Program Operacyjny „Odnowa wsi”. Priorytetem
jest budowa miejsca rekreacji i wypoczynku w Małej Nieszawce. W
ramach tych środków wybudowano w Cierpicach parking i boisko przy
Szkole Podstawowej oraz chodnik na Kąkolu. Stworzenie programu bez
konkretnych koncepcji, popartych środkami, mija się z celem.
Radna
Brygida Czapiewska − zapytała o możliwość skrócenia
terminu realizacji tablic informacyjnych o atrakcjach gminy, który
jest wyznaczony w przedziale 2013-2017 r.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że o przyznaniu środków
decyduje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego poprzez Urząd
Marszałkowski, który w ramach umowy z LGD „Podgrodzie Toruńskie”
przekazuje przyznane dofinansowanie. Podane terminy mają być
terminami realnymi, rozpiętość czasowa jest duża, żeby nie
trzeba było zmieniać zatwierdzonego planu odnowy.
Radna
Brygida Czapiewska – stwierdziła, że rozumie dużą
rozpiętość czasową, jeżeli chodzi o zagospodarowanie tereny przy
Ośrodku Kultury, bo koszt tej inwestycji wynosi 300.000 zł, jednak
w przypadku tablic koszt jest niewielki, a byłyby one przydatne dla
turystów odwiedzających gminę.
Wójta
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie chodzi o zwykłe
tablice informacyjne. Jeszcze żadnej tego typu tablicy nie ma
terenie gminy. Tablice zostaną postawione w widocznych miejscach,
aby nie były dewastowane. Jeśli chodzi o inwestycję przy Szkole
Podstawowej, to zostanie ona zrealizowana do końca 2014 r., bo
środki będą zapewnione. Do dn. 16 sierpnia gmina musi złożyć
wniosek w biurze LGD w celu jego zaopiniowania przez radę LGD, przed
przedłożeniem marszałkowi do akceptacji. Co do pozostałych
przedsięwzięć, zostały zapisane w planie, z tym że marszałek
nie podpisał jeszcze kontraktu terytorialnego z ministrem rozwoju
regionalnego na lata 2014-2020. Kontrakt przewiduje m.in.
finansowanie Lokalnych Grup Działania i w tą koncepcję gmina
wpisała swoje inwestycje.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr
XXX/146/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 12 lipca 2013
roku w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Mała
Nieszawka na lata 2013-2019 w brzmieniu jak na druku nr 2 – stanowi
załącznik nr 4 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych nie
było, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
większością głosów.
c)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – zgłosił autopoprawkę do projektu
uchwały zmieniającej budżet w związku z decyzją Wojewody z 4
lipca br. zwiększającą plan dotacji z przeznaczeniem na
dofinansowanie wypłat zasiłków stałych. Zwiększa się o kwotę
16.939,00 zł zarówno plan dochodów jak i wydatków w dziale 852
rozdz. 85216. Po dokonaniu powyższych zmian budżet będzie wyglądał
następująco: plan dochodów – 18.513.364,00 zł, plan wydatków –
20.313.364,00 zł. Jeżeli chodzi o zmianę budżetu, proponuje się
podwyższyć dochody poprzez włączenie
dotacji przekazanej decyzją Wojewody oraz z PFRON z tytułu
rekompensaty utraconych dochodów w podatkach lokalnych od zakładów
pracy chronionej. Ponadto proponuje się podwyższyć dochody z
tytułu odsetek od lokat bankowych. Natomiast po stronie wydatków
włącza się dotacje zgodnie z przeznaczeniem oraz proponuje się
zwiększyć środki na budowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej o
kwotę 520 tys. zł. Zostanie przygotowany projekt na sieć
wodociągową, która zepnie pierścieniem Cierpice, aby podnieść
ciśnienie wody, szczególnie na końcowym odcinku, w okolicach
bloków Adrewex-u i dla całego Kąkola, jak również aby poprawić
bezpieczeństwo całej sieci gminnej. W tym roku podczas robót
została uszkodzona główna rura wodociągowa i cała gmina została
bez wody. Obecnie na rurze są zainstalowanie nowe zasuwy, co pozwala
na zamknięcie obiegu w dowolnym miejscu i uniknięcie w przyszłości
tego typu sytuacji. Nowy odcinek sieci wodociągowej będzie miał 7
km długości, i będzie przebiegał drogami leśnymi od Jednostki
Wojskowej na Chorągiewce do Nadleśnictwa Cierpiszewo. Gmina zużywa
średnio 800 m³ wody na dobę. W upały, jakie miały miejsce w tym
roku, zużywano od godz. 5 do godz. 16 − 400 m³ wody, a od godz.
16 do godz. 21 – 864 m³ wody. Obecna sieć nie była w stanie
dostarczyć takiej ilości wody. Mieszkańcy nie dość, że
podlewali ogródki, to myli jeszcze chodniki przed swoimi domami, a
sąsiedzi w blokach nie mieli w mieszkaniu wody z braku odpowiedniego
ciśnienia. Po przygotowaniu projektu, będzie wiadomo, ile dokładnie
będzie kosztowała budowa, ale szacunkowo wyceniono ją na 1,4 mln
zł. Inwestycja jest ona nieodzowna.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię
komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria –
poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 9 lipca
br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radna
Halina Dąbrowska – wyraziła nadzieję, że przy okazji budowy
obwodnicy wodociągowej, zostanie rozwiązany problem podłączenia
do sieci osiedla leśnego na Dybowie.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że inwestycja
wodociągowa, o której mówił, nie była zaplanowana na ten rok, w
związku z tym nie może niczego obiecać. Priorytetem jest budowa
pierścienia ze względu na bezpieczeństwo gminy. Na terenie gminy
jest prowadzonych wiele robót przez różne firmy nieprzygotowane,
nie mające wiedzy, jakie media znajdują się w terenie, i w każdej
chwili może dojść do uszkodzenia głównej rury, co już miało
miejsce, i odcięcia gminy od wody. Po ostatniej awarii na ul.
Rzemieślniczej zapełnienie 100 km sieci trwało 3 dni, i zbiegło
się jeszcze z bardzo dużym poborem wody ze względu na duże upały.
Jeżeli będą środki, będzie można planować inne inwestycje.
Radna
Halina Dąbrowska – powiedziała, że sama doświadczyła, co
to znaczy spadek ciśnienia wody i popiera działania zmierzające do
ustabilizowania sytuacji. Jeżeli byłaby możliwość przy okazji
zaplanowanego przedsięwzięcia podłączenia osiedla na Dybowie do
sieci, to prosiła o to ze względu na złożone mieszkańcom
obietnice.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr
XXX/147/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 12 lipca 2013
roku w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2013 w
brzmieniu jak na druku nr 3 z autopoprawką – stanowi załącznik
nr 5 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
d)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że Rada Gminy podjęła
uchwałę o nieodpłatnym przejęciu od mieszkańców ul. Malinowej
drogi, nieruchomości gruntowej dz. nr 376/11 położonej w Małej
Nieszawce. Nie można było podpisać aktu notarialnego, ponieważ
pp. Gołębiewscy, współwłaściciele drogi wyprowadzili się w
międzyczasie z gminy. Udało się odkupić od nich część
udziałów w nieruchomości w wymiarze 2/22 p. Leszkowi
Krzeszewskiemu, który dostarczył podpisany w dn. 11 lipca br. akt
notarialny potwierdzający transakcję sprzedaży. W związku z tym
radni otrzymali przed sesją projekt uchwały zmieniający podjętą
wcześniej uchwałę, w której pp. Gołębiewscy figurowali jako
współwłaściciele gruntu.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr
XXX/148/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 12 lipca 2013
roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie
nieruchomości gruntowej, położonej w Małej Nieszawce (dz. 376/11)
w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do
protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie
było, 1 radny wstrzymał się od głosu. Przewodniczący stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę większością
głosów.
Ad.
4
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że informacja, którą
radni otrzymali, dotyczy funkcjonowania Referatu Technicznego w
Urzędzie Gminy w Wielkiej Nieszawce w 2012 r. Radni mieli okazję
zapoznać się z tym szczegółowym materiałem. Referat zajmuje się
utrzymaniem komunalnej infrastruktury gminy: sieci
wodno-kanalizacyjnej, dróg, oświetlenia i wszystkimi sprawami
związanymi z zapewnieniem porządku i poprawy bezpieczeństwa na
terenie gminy. Praca Referatu nie budzi żadnych zastrzeżeń,
chociaż obsada osobowa jest niewystarczająca, ponieważ pracownicy
obsługują również oczyszczalnię ścieków w systemie dyżurowym
i w święta. Można pomyśleć nad technicznym usprawnieniu ich
pracy. Nie wiadomo, jak długo uda się utrzymać Referat w
strukturze Urzędu Gminy, co jest najtańszym rozwiązaniem, ze
względu na to, że przepisy prawa narzucają wymóg wyodrębnienia
Referatu jako gminnej spółki komunalnej. W razie pytań na sali
obecny jest kierownik Referatu Technicznego.
Przewodniczący
Rady poprosił członka Komisji Zagospodarowania Przestrzennego,
Ochrony Środowiska i Inwestycji, radnego Rafała Kujawę, o opinię
komisji w tej sprawie.
Radny
Rafał Kujawa – poinformował, że komisja
na spotkaniu w dn. 9 lipca br. zaopiniowała informację pozytywnie.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radna
Halina Dąbrowska – stwierdziła, że nie ma większych uwag co
do funkcjonowania tego referatu, ale prosiła o umieszczenie na
tablicach informacyjnych dobrze widocznych telefonów alarmowych
pogotowia technicznego. W czasie jej nieobecności doszło po wycieku
wody i mieszkańcy nie wiedzieli, gdzie to zgłosić.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poprosił o przekazanie sąsiadom, że na
każdym rachunku za wodę są wszystkie numery służb technicznych,
co jest najprostszą formą informacji. Na tablicach powieszone
numery mogą w każdej chwili zniknąć.
Radny
Krzysztof Czarnecki – powiedział, że nie ma żadnych uwag do
przygotowanego sprawozdania, natomiast chciał wiedzieć, gdzie
mieszkańcy mogą skorzystać z beczkowozu w przypadku awarii.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – opowiedział, że gmina założyła
dostarczenie wody po 24 godz. od awarii, ustawowo jest to 48 godz. W
przypadku opisanej awarii tak naprawdę nie było gdzie nabrać wody,
bo doszło do uszkodzenia głównej rury wodociągowej.
Sołtys
Brzozy Józef Kumorek – ocenił Referat Techniczny jako jeden z
najlepiej pracujących referatów na terenie gminy. Wyraził
nadzieję, że za tymi sukcesami pójdą w najbliższym czasie
podwyżki.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Informację
dot. funkcjonowania Referatu Technicznego w urzędzie Gminy w
Wielkiej Nieszawce w 2012 r. w brzmieniu jak na druku nr 5 –
stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Za
jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie
było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła
informację jednogłośnie.
Ad.
5
Przewodniczący
Radypoprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że nie będzie szczegółowo
omawiał informacji dotyczącej działalności Centrum Sportu i
Rekreacji „Olender”, ponieważ większość zawartych w niej
danych jest radnym znana. Najważniejsze są dane finansowe.
Najlepszymi miesiącami w 2012 r. po względem przychodów brutto,
były: maj - 511 343 zł, wrzesień − 485 293 zł, listopad − 495
411 zł. Udział poszczególnych działów przedstawiał się w 2012
r. następująco: basen – 44 %, hotel – 30 %, restauracja – 22
%, pozostałe (SPA, fitness, siłownia, kręgielnia) – 4 %. Jeśli
chodzi o statystyki obłożenia hotelu, było to: 54 % w maju i
wrześniu, 49 % w czerwcu, 57 % w październiku, 69 % w grudniu,
średnie obłożenie w 2012 r. to 47 %, co jest bardzo dobrym
wynikiem, gdyż na ogół w hotelach jest to 35 % . Jeśli chodzi o
basen, największe obciążenie było w sierpniu – 22 852
osoby, w licu basen był zamknięty z powodu przerwy technologicznej.
W tym roku przerwa przypadnie między 2 a 12 września.
Przeprowadzona została ankieta wśród 110 klientów, z których 64
% stanowili mężczyźni, a najliczniej była reprezentowana grupa
wiekowa między 31 a 40 rokiem życia. W skali od 1 do 5, 30 %
ankietowanych oceniło aquapark na 5 pkt (super atrakcyjny), 46 %
ankietowanych dało 4 pkt (bardzo atrakcyjny). Na pytanie, czy
aquapark ma wystarczającą ilość atrakcji, 69 % osób
opowiedziało, że tak. 44 % oceniło jakość świadczonych usług w
strefie saun jako bardzo dobrą, 25 % jako dobrą, 21 % jako średnią,
10 % jako złą i bardzo złą. Na odpowiedź, czy korzystają z
innych usług CSiR niż basen, 73 % ankietowanych odpowiedziało, że
tak. 96 % potwierdziło, że ponownie odwiedzi aquapark, a 93 %
poleci obiekt znajomym. Zysk w 2012 r. przed opodatkowaniem wyniósł
396 949,68 zł, po opodatkowaniu 321 864,68 zł. W 2013 r.
od stycznia do końca maja zysk przed opodatkowaniem wyniósł
221 154,14 zł, po opodatkowaniu 185 918,14 zł. W ubiegłym
roku zysk mógł być większy, ale wydano dodatkowo 100 tys. na
uposażenia i na plac zabaw. Wójt poinformował, że na wszelkie
pytania odpowie przewodnicząca rady nadzorczej CSiR, Pani Grażyna
Jasińska.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Radni
nie zabrali głosu w dyskusji.Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i ogłosił 15 min. przerwy w
obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad.
6
Przewodniczący
Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu złożenia
informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja nie odbyła posiedzeń między sesjami.
Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja nie odbyła posiedzeń między sesjami. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja spotkała się między 9 lipca br. i opiniowała materiały na sesję.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja spotkała 9 lipca br. i opiniowała materiały na bieżącą sesję.
Radny Rafał Kujawa z Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji – poinformował, że komisja spotkała się między sesjami 2 razy, 7 czerwca w terenie oceniała potrzeby w zakresie remontów dróg, w tym urządzeń służących do odprowadzania wód opadowych oraz sprawności hydrantów oraz urządzeń melioracji wodnych i zabezpieczenia przeciwpowodziowego, 9 lipca opiniowała materiały na sesję.
Ad.
7
Przewodniczący
Rady przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na
XXIX sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 3 czerwca 2013 r.
Ad.
8
Radna
Brygida Czapiewska – poruszył następujące kwestie:
-
na kiedy planowany jest remont ul. Wodociągowej,
-
jak długo będą trwały prace na ul. Rzemieślniczej
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że ul. Wodociągowa, jak
i ul. Prosta i ul. Szkolna są rozjeżdżane przez firmy remontujące
tory kolejowe i nie ma możliwości ich upilnowania, bo policja
musiałaby patrolować ulice przez całą dobę. Trzeba uzbroić się
w cierpliwość, tym bardziej, że gmina dostała od nich 6 tys. ton
kamienia, wykorzystywanego jako podbudowa na remontowanych drogach
gminnych. Generalny wykonawca modernizacji torowisk reaguje na
sygnały gminy, ale roboty wykonywane są głównie przez
podwykonawców. Toruńskie Wodociągi otrzymały już pozwolenie na
budowę wodociągu, prawdopodobnie po wakacjach będzie wiadomo,
kiedy rozpoczną się prace.
Termin
ukończenia robót na ul. Rzemieślniczej to ok. 20 sierpnia, ale
nawet jeżeli roboty się przedłużą, to gmina nie będzie się
temu przeciwstawiała ze względu na problem wysokiego poziomu wód
gruntowych w tamtej okolicy, które znajdują się 1,3 m pod ziemią,
a studnie mają się znaleźć na głębokości 2,5 m. Dodatkowe
utrudnienie wynika z faktu gęsto położonej w gruncie
infrastruktury: rur gazociągu, kanalizacji, 2 wodociągów, łączy
telekomunikacyjnych i kabli energetycznych. Nie można wstawić
studni między tymi urządzeniami. Nie wszystkie media były
zinwentaryzowane, i przy projekcie trudno było przewidzieć takie
trudności. Roboty wykonywane są ręcznie, żeby nie doprowadzić do
awarii. Jest dużo sprzętu i ludzi, ale nie da się przyspieszyć
prac właśnie z powodu wymienionych trudności. Na większości
odcinków będzie wylany nowy asfalt, więc dodatkowo termin się
wydłuży o wykonanie nowej nawierzchni.
Radny
Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące sprawy:
-
zgłaszał do Urzędu Gminy informację o popsutych barierkach na
mostku za aquaparkiem. Nie wie, czy zostały naprawione,
-
mieszkańcy pytają o termin podstawienia pojemników na bioodpady.
Tłumaczył im, że będą podstawiane sukcesywnie,
-
pani Pasturek napisała pismo do Gminy Wielka Nieszawka w sprawie ul.
Działkowej, jedna kopia była skierowana do Wójta a druga do Rady
Gminy. Zapytał, dlaczego radni nie otrzymali go, żeby się z nim
zapoznać,
-
pan Sławomir Kujawa składał wniosek o przekształcenie działek i
pyta, kiedy będzie odpowiedź,
-
najstarsze tabliczki z nazwami ulic są wyblakłe, należałoby je
wymienić.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na kwestie poruszone przez
radnego, poinformował, że:
-
tabliczki z nazwami są sukcesywnie wymieniane,
-
otrzymał pismo wystosowane przez wszystkich mieszkańców ul.
Działkowej. Na najbliższej sesji rada otrzyma projekt uchwały w
sprawie przejęcia od pana Dąbrowicza działek stanowiących drogi
dojazdowe do działek budowlanych na ul. Działkowej i ul. Zapole.
Nie są one działkami gminnymi, o czym mieszkańcy doskonale wiedzą.
Ustalono z p. Dąbrowiczem odszkodowanie za przejęcie gruntów przez
gminę. Obecnie przygotowywany jest projekt i obie drogi będą
wykonane z kostki jeszcze w tym roku. Plan inwestycyjny na 2013 r.
został już zrealizowany i zostały środki, w związku z tym, że
kamień na podbudowę gmina otrzymała za darmo. Oprócz wspomnianych
ulic, zostanie wykonanych kilka dróg, których modernizacja była
przewidziana na przyszły rok. Nie zostanie wykonana natomiast ulica
łącząca „Stare Nadleśnictwo” z Zakątkiem Leśnym. Droga jest
wydzielona, jednak najpierw trzeba wyremontować fragment od drogi nr
10 do nadleśnictwa, a na te prace nie zostały zapisane środki w
budżecie 2013 r. Kompleksowe roboty będą wykonywane w przyszłym
roku, tak aby oddać do użytku całość drogi. Po oddaniu drogi
komunikacja autobusowa będzie sprawniej funkcjonowała, bo zostanie
przeniesiona pętla z Cierpiszewa, gdzie autobusy miały problem z
zawracaniem. Mieszkańcy Zakątka będą korzystali z przystanku
autobusowego przy powstałej drodze,
-
jeżeli chodzi o odbiór odpadów komunalnych, na terenie gminy nie
jest źle. Obecnie został wyznaczony do nadzorowania podstawiania
przez MPO pojemników pracownik Urzędu, pan Gołaś, z którym
będzie można się kontaktować w razie problemów. Wszystkie
pojemniki są już na Brzozie, w Małej Nieszawce pojemniki zostaną
rozwiezione w przeciągu kilku najbliższych dni, do końca miesiąca
również mieszkańcy Wielkiej Nieszawki i Cierpic zostaną
wyposażeni w pojemniki i worki. Są też pojemniki w miejscach, w
których nigdy ich nie było ze względu na brak dojazdu do posesji
koło torów (pan Szynkowski i inni). Ustalono z mieszkańcami, w
jaki sposób będą od nich odbierane gromadzone odpady. Wszelkie
problemy rozwiązywane są na bieżąco. Prawdziwe sortowanie
rozpocznie się po nowym roku. Trzeba przeszkolić kierowców, jak
dojeżdżać do posesji, z których wcześniej MPO nie odbierało
odpadów, twierdząc, że nie ma tam dojazdu. Po wygraniu przetargu
MPO nie ma wyboru i musi odbierać odpady od wszystkich mieszkańców.
Na osiedlach mieszkaniowych „Stokrotka” i „Zgoda” i przy Domu
Pomocy Społecznej zostaną podstawione duże kontenery, mieszkańcy
nie będą zbierać odpadów w systemie workowym, co znacznie
usprawni działanie. Na takiej samej zasadzie są gromadzone odpady
przez aquapark, a pod koniec sierpnia również szkoły zostaną
wyposażone w kontenery. We wrześniu zostaną podjęte decyzje co do
zasad poboru opłat za odbiór śmieci, aby ułatwić mieszkańcom
wnoszenie wpłat, które mogłoby się odbywać na zasadzie inkasa,
tak jak w przypadku podatku od nieruchomości. Okresem rozliczeniowym
byłby kwartał, gdyż trudno byłoby prześledzić w ciągu jednego
miesiąca wszystkie wpłaty i wydać decyzje wzywające do
uregulowania opłaty tym, którzy tych opłat nie wnieśli. Od 1
sierpnia zostanie otwarty nowy rachunek bankowy, na który będą
wpłacane wyłącznie należności z tytułu opłat za wodę i
kanalizację oraz śmieci, co usprawni funkcjonowanie i pozwoli na
lepszą kontrolę dokonywanych wpłat. Informacja o numerze rachunku
pojawi się na stronie internetowej gminy, na tablicach ogłoszeń.
Urząd Gminy przyjmie każdą sugestię radnych, w jaki jeszcze inny
sposób dotrzeć skutecznie do mieszkańców z tą informacją,
-
jeżeli chodzi o barierki, są już zrobione. Za ich dewastację
można winić młodzież z Wielkiej Nieszawki.
Radna
Brygida Czapiewska – powiedziała, że kanał przed wałem
przed okresem intensywnych odpadów był pełen, nie wykoszono jego
obrzeża. Zwróciła się z prośbą do Referatu Technicznego o
oczyszczenie kanału z wodorośli i wykoszenie brzegów.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że właścicielem kanału
i wału przeciwpowodziowego jest Wojewódzki Zarząd Melioracji i
Gospodarki Wodnej. Zostaną podjęte działania, aby doszło do ich
oczyszczenia i wykoszenia.
Radna
Halina Dąbrowska – zapytała, czy osoba, która robi
indywidualnie odwiert studni, musi to zgłaszać w Urzędzie Gminy.
Osoby, które robią odwierty, wyrzucają wybraną ziemię na drogi,
do lasu, na jej i sąsiadów działki, a odwiertów na Kąkolu i w
Cierpicach jest bardzo dużo. Studnie są kopane na głębokość 23
m.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że trzeba mieć
pozwolenie na wiercenie studni w glebach pochodzących z okresu
czwartorzędu, a w tym przypadku chodzi właśnie o takie gleby. W
Małej Nieszawce wody podskórne są generalnie na głębokości 10
m, a na Kąkolu woda jest dużo głębiej. Studnie są kopane, aby
czerpać z nich wodę do podlewania ogródka.
Radna
Halina Dąbrowska – poinformowała, że mieszkańcy kopiący
studnię, chcą także korzystać z wody na potrzeby domowe, gdyż
jest ona bardzo dobrej jakości. Nie podoba jest się, że piasek z
urobku wysypywany jest gdzie się da.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że pracownik odczytując
wodomierze sprawdzi przy okazji, czy nie ma włączenia w sieć
gminną, bo woda ze studni nie jest czyszczona i może dojść do
wtórnego zakażenia całej sieci wodociągowej. Nie wolno łączyć
tych dwóch sieci.
Radny
Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy w tym roku będzie
remontowana ul. Chabrowa w Wielkiej Nieszawce.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że dopiero jak zostaną
rozstrzygnięte kolejne przetargi, okaże się, czy zostaną
pieniądze na inne niż przewidziane inwestycje drogowe, bo nie można
ogłaszać przetargów nie mając pieniędzy na dane zadanie.
Radna
Brygida Czapiewska – zauważyła, że mieszkańcy ulic Polna,
Zapole, Miodowa nie mają żadnej tablicy informacyjnej. Sklep u
„Julka” został zamknięty, i nie ma miejsca, gdzie można było
zostawiać informacje o organizowanych „Wampiriadach”. Prosiła o
postawienie chociaż jednej tablicy w wymienionych okolicach, żeby
można było dotrzeć szybko z informacją do mieszkańców.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w budżecie na 2013 r.
nie ma zapisanych środków na tablice. W ubiegłym roku postawiono
10 tablic, również na nowych osiedlach: ul. Złotej, ul. Malinowej.
Trzeba zapisać w budżecie na 2014 r. środki na kolejne 10 tablic.
Sołtys
Józef Kumorek – podziękował Wójtowi za wykonanie ul.
Ciechocińskiej na Brzozie. Zapytał, czy ul. Żeglarzy, gdzie
mieszka pani Karpuszak, będzie także wyremontowana.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że ul. Żeglarzy była w
programie inwestycji drogowych, ale potem z niego została
wykreślona, gdyż nie należy do gminy a jest prywatną własnością
pana Krzysztofa Czachorowskiego.
Ad.
9
Przewodniczący
Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski podziękował zebranym za wzięcie udziału w
XXX sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ewa Wróblewska-Kucharska (-) Ireneusz Śmiechowski