W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XXIX z sesji Rady gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 3 czerwca 2013 r.

Projekt protokołu nr XXIX/2013
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
3 czerwca 2013 roku
w godz. od 15:00 do 16:50 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XXVIII sesji, która odbyła się w dniu 29 kwietnia 2013 roku.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w Cierpicach (dz. nr 169/14) (druk nr 1),

b) wydzierżawienia nieruchomości rolnej (druk nr 2),
c)zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2012 r. Gminnej Biblioteki Publicznej (druk nr 3),

d) zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2012 rok (druk nr 4),

e)zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2013 (druk nr 5),

f) ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5 % alkoholu (z wyjątkiem piwa (druk nr 6).

Przerwa

4. Absolutorium dla Wójta za 2012 rok:

a) sprawozdanie roczne Wójta Gminy Wielka Nieszawka z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2012 rok (radni otrzymali w dn. 17 kwietnia 2013 roku),
b) sprawozdanie finansowe (radni otrzymali w dn. 25 kwietnia 2013 roku),
c) informacja o stanie mienia (radni otrzymali w dn. 17 kwietnia 2013 roku),
d) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy o przedłożonym przez Wójta Gminy Wielka Nieszawka sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2012 rok wraz z informacją o stanie mienia Gminy (radni otrzymali 17 kwietnia 2012 roku),
e) wystąpienie przewodniczących Komisji Rady Gminy w sprawie opinii o przebiegu wykonania budżetu gminy za 2012 rok,
f) opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu gminy za 2012 rok oraz wniosek o absolutorium dla Wójta Gminy za 2012 rok,
g) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za rok 2012,
h) dyskusja,
i) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania (druk nr 7),
j) podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2012 rok (druk nr 8).

Przerwa

5. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
6. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
7. Interpelacje i wolne wnioski.
8. Zakończenie sesji.

Ad. 1

a) XXIX sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał Pana Wójta, Panią Skarbnik, Pana Sekretarza, Panie i Panów Radnych, zaproszonych gości oraz mieszkańców gminy.
Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 14 (nieobecny radny Rafał Kujawa), co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.

Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.

Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie porządku sesji. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania porządek obrad na obecną sesję został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 2

Przewodniczący Rady poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 14-ej nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XXVIII sesji, która odbyła się w dniu 29 kwietnia 2013 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XXVIII sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

(doszedł radny Rafał Kujawa, obecnych jest 15 radnych)

Ad. 3

a)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 1).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy wyrażenia zgody na nabycie w drodze darowizny nieruchomości gruntowej dz. 169/14 o pow. 425 m², położonej w Cierpicach. Działka ta stanowi wewnętrzną drogę dojazdową do działek budowlanych na ul. Parkowej. Stan prawny pozostałego terenu na tej drodze, małego trójkąta, należącego prawdopodobnie do pp. Gutowskich, zostanie potwierdzony przez geodetę. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i treści.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXIX/137/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 3 czerwca 2013 roku w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej, położonej w Cierpicach (dz. nr 169/14) w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy wyrażenia zgody na dalsze wydzierżawienie panu. Józefowi Grześkowiakowi nieruchomości rolnej oznaczonej geodezyjnie numerem działki 128/10 o pow. 0,1443 ha położonej w Wielkiej Nieszawce na okres 1 roku. Zgodnie z obowiązującym prawem Rada Gminy jest jedynym organem uprawnionym do wyrażenia zgody na dalsze dzierżawienie terenu, znajdującego się obok Urzędu Gminy, na którym p. Grześkowiak uprawia gorczycę i ma ule. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i treści.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy nie można wydzierżawić terenu panu Grześkowiakowi na dłużej niż na 1 rok.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zasadne i bezpieczne jest wydzierżawianie gruntu na 1 rok, gdyż biegną tamtędy wszystkie gminne sieci kanalizacyjne. Poza tym okres dzierżawy został ustalony zgodnie z wnioskiem samego zainteresowanego.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXIX/138/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 3 czerwca 2013 roku w sprawie wydzierżawienia nieruchomości rolnej w brzmieniu jak na druku nr 2 – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt na druku nr 3 dotyczy zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2012 r. Gminnej Biblioteki Publicznej. Biblioteka funkcjonuje w oparciu o dotacje z budżetu gminy. Po stronie przychodów na plan 108.103,88 zł wykonano 108.112,22 zł, po stronie wydatków na plan 108.103,88 zł wykonano 105.804,49 zł. Wszystkie wydatki zostały rozliczone, w tym dotacja z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zysk netto w kwocie 2.307,73 zł zostanie przeznaczony na wydatki bieżące w 2013 r. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i treści.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 31 maja br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXIX/139/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 3 czerwca 2013 roku w sprawie zatwierdzenia sprawozdania za 2012 r. Gminnej Biblioteki Publicznej w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

d)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zysk netto za 2012 r. Gminnego Ośrodka Zdrowia wyniósł 12 650,93 zł. W załączniku do projektu uchwały znalazł się bilans sporządzony na dzień 31.12.2012 r., rachunek zysków i strat oraz inne rozliczenia. Wszelkich odpowiedzi na ewentualne pytania udzieli p. Maria Kotowska, główna księgowa GOZ, obecna na sali. W razie braku pytań Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i treści.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 31 maja br. zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXIX/140/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 3 czerwca 2013 roku w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2012 rok w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

e)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zgłosił autopoprawkę w związku z wpłynięciem informacji o decyzji Ministra Finansów dotyczącej zwiększenia dotacji na dofinansowanie asystentów rodzinnych i wypłatę zasiłków okresowych w wysokości 22 602,00 zł. Wymieniona kota została wprowadzona do budżetu zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków. Potrzeba zmiany budżetu po stronie dochodów wynika z konieczności włączenia dotacji, rozliczenia z lat ubiegłych VAT, wpływów za odbiór odpadów komunalnych, wpłat za organizację kolonii letnich, podwyższenia odsetek od lokat terminowych, pomocy finansowej na realizację budowy sieci wodno-kanalizacyjnej, po stronie wydatków wprowadza się dotacje i środki na realizację budowy sieci, zabezpieczenie wydatków związanych z odbiorem odpadów komunalnych z terenu gminy, zabezpieczenie środków na opłatę kolonii letnich, środki na okresowe przeglądy konserwacyjne i serwisowe urządzeń i instalacji CSiR, podwyższenie wydatków na utrzymanie dróg gminnych. Po dokonaniu zmian sumę dochodów w wysokości 17.577.496,00 zł zastępuje się sumą 18.397.472,00 zł, w tym dochody bieżące - 18.231.851,00 zł, dochody majątkowe - 165.621,00 zł, sumę wydatków w wysokości 18.891.204,00 zł zastępuje się sumą 19.757.472,00 zł, w tym wydatki bieżące -14.662.472,00 zł, wydatki majątkowe - 5.095.000,00 zł. Deficyt budżetu w kwocie 1.360.000,00 zł zostanie sfinansowany przychodami pochodzącymi z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych.

Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i treści z autopoprawką.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 31 maja br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXIX/141/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 3 czerwca 2013 roku w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2013 w brzmieniu jak na druku nr 5 z autopoprawką – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

f)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w związku z wątpliwościami, jakie pojawiły się podczas kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej, spowodowanymi zmianą ustawy o przeciwdziałaniu alkoholizmowi w 2001 r., przedkłada się poniższy projekt uchwały. Rada Gminy podjęła w 1993 r. uchwałę ustalającą liczbę punktów sprzedaży alkoholu przeznaczonego do spożycia poza miejscem sprzedaży w ilości 15 punktów, z podziałem na sprzedaż alkoholu od 4,5% do 18 % oraz powyżej 18 %. W 2001 r. pojawił się w ustawie zapis, że powinno się również określić uchwałą rady liczbę barów i restauracji mogących sprzedawać alkohol do spożycia w miejscu sprzedaży, ale po dyskusji Gmina postanowiła nie ograniczać liczby tego typu punktów sprzedaży. Natomiast w gminnym Programie przeciwdziałania alkoholizmowi ustalono zasady i reguły funkcjonowania barów i restauracji sprzedających alkohol. W związku z wątpliwościami RIO przygotowano projekt uchwały wyznaczający liczbę punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5 %, z wyjątkiem piwa, przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży w ilości 15 punktów, w miejscu sprzedaży również w ilości 15 punktów. Obecnie wydanych jest 8 zezwoleń dla sklepów i 12 zezwoleń dla barów i restauracji, więc liczba 15 w obu przypadkach powinna być wystarczająca. Są takie sklepy i bary, które nie prowadzą sprzedaży piwa, bo jest to dla nich nieopłacalne, gdyż opłaty za wydanie zezwolenia na sprzedaż są dosyć wysokie. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i treści.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 31 maja br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXIX/142/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 3 czerwca 2013 roku w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5 % alkoholu (z wyjątkiem piwa) w brzmieniu jak na druku nr 6 – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Przewodniczący ogłosił 10 min. przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.


Ad. 4
a)

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że sprawozdanie roczne Wójta Gminy Wielka Nieszawka z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2012 rok radni otrzymali w dniu 17 kwietnia 2013 roku – stanowi załącznik nr 9 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu omówienia sprawozdania.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że budżet gminy na 2012 rok został uchwalony w dniu 08 grudnia 2011 r. uchwałą Nr XIII/59/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka w wysokości: plan dochodów 16.250.000 zł; plan wydatków 16.550.000 zł, z niedoborem 300.000 zł. W ciągu 2012 r. budżet był zmieniany: uchwałą Nr XV/66/2012 Rady Gminy z dnia 01 marca 2012 r. dokonano zmian poprzez włączenie dotacji celowej oraz zwiększono środki na zadania inwestycyjne; uchwałą Nr XVI/68/2012 Rady Gminy z dnia 30 marca 2012 r. dokonano zmian w zakresie dotacji, środków PFRON oraz rozliczenia podatku VAT z roku poprzedniego oraz zabezpieczono środki na wyceny i wykup gruntów, zmiany w planie i opiekę nad zwierzętami; uchwałą Nr XVII/83/2012 Rady Gminy z dnia 27 kwietnia 2012 r. dokonano korekty dotacji i subwencji zgodnie z decyzjami Ministra Finansów i Wojewody kujawsko-pomorskiego oraz zabezpieczono środki na organizację wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży; uchwałą Nr XIX/94/2012 Rady Gminy z dnia 27 czerwca 2012 r. zwiększono zarówno dochody jak i wydatki o dotacje oraz na realizację projektu POKL; uchwałą Nr XX/95/2012 Rady Gminy z dnia 04 września 2012 r. zwiększono zarówno dochody jak i wydatki o dotacje oraz podwyższono środki na inwestycje i zabezpieczono na pieczę zastępczą; uchwałą Nr XXI/96/2012 Rady Gminy z dnia 18 września 2012 r. zwiększono zarówno dochody jak i wydatki o dotacje, podwyższono planowane dochody z odsetek od lokat oraz podwyższono wydatki na inwestycje drogowe i zabezpieczono na naukę pływania dla uczniów; uchwałą Nr XXIV/112/2012 Rady Gminy z dnia 14 grudnia 2012 r. zwiększono zarówno dochody jak i wydatki o dotacje i subwencję, podwyższono planowane dochody z odsetek, sprzedaży wody oraz podatku transportowego i od czynności cywilnoprawnych a po stronie dochodów skorygowano środki na inwestycje i podwyższono plan na zakup wody oraz przegląd serwisowy; oraz zarządzeniami Wójta Gminy: Nr 66/2012 z dnia 25 października 2012 r., Nr 84/2012 z dnia 27 grudnia 2012 r. dokonano zmian dotyczących włączeń dotacji celowych zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków, włączenia uzupełnienia subwencji oraz przesunięć między paragrafami.

Po dokonaniu powyższych zmian budżet gminy przedstawiał się następująco: plan dochodów 18.855.035 zł, plan wydatków 20.670.100 zł, deficyt 1.815.065 zł. Na koniec okresu sprawozdawczego kwota należności wyniosła 392.758 zł, kwota zobowiązań niewymagalnych 379.131 zł. Należności dotyczą podatków i opłat lokalnych a zobowiązania niewymagalne naliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego za okres sprawozdawczy i składki do ZUS. Zobowiązań wymagalnych Gmina nie posiada.

W 2012 r. dochody budżetu na plan 18.855.035 zł zostały wykonane w kwocie 19.833.561 zł, tj. 105,19 % planowanej wielkości. W ogólnej kwocie dochodów gminy w 2012 r. poszczególne tytuły wynoszą: uzyskane dochody własne 11.280.074 zł, udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa 2.977.117 zł, dotacje celowe na zadania zlecone i powierzone 1.138.817 zł, dotacja celowa na zadania własne 259.575 zł, dotacja na inwestycje 462.972 zł, subwencje 3.715.006 zł.

Wydatki na plan 20.670.100 zł zostały wykonane w kwocie 17.878.313 zł, tj. 86,49 % planowanej wielkości. W ogólnej kwocie zrealizowanych wydatków w 2012 r. poszczególne tytuły wynoszą: wydatki inwestycyjne (majątkowe) 4.914.137 zł, wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 5.214.601 zł, wydatki rzeczowe 7.749.575 zł.

W wyniku wykonania budżetu (wyższe dochody od planowanych oraz niższe wydatki) wypracowano nadwyżkę w wysokości 1.955.248,00 zł.

Środki na zadania inwestycyjne zostały wykorzystane na: wykup gruntów, inwestycje w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, oświetlenie uliczne zasilane energią słoneczną i wiatrową, inwestycje drogowe, budowę Centrum Sportu i Rekreacji w Wielkiej Nieszawce, zakupy inwestycyjne i monitoring w szkołach podstawowych.

Następnie Wójt omówił sprawozdanie z wykonania planu finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Małej Nieszawce za 2012 rok – stanowi załącznik nr 10 do protokołu. I tak: przychody na plan 108.103,88 zł wykonano w kwocie 108.112,22 zł, tj. 100,01 % planowanej wielkości. Głównym źródłem przychodów GBP była dotacja podmiotowa z budżetu Gminy. Wydatki na plan 108.103,88 zł wykonano w kwocie 105.804,49 zł, tj. w 97,87 %.

Z kolei Wójt przedstawił sprawozdanie z wykonania planu finansowego Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za rok 2012 – stanowi załącznik nr 11 do protokołu. I tak: przychody na plan 1.092.131,18 zł zostały wykonane w kwocie 1.149.712,00 zł, tj. w 105,27 %; wydatki bieżące na plan 785.501,38 zł wykonano w kwocie 700.421,24 zł, tj. w 89,17 %. Rezerwa wynosi 287.629,80 zł.

Reasumując Wójt powiedział, że realizacja budżetu za 2012 r. nie była łatwa, szczególnie po stronie wydatków, ze względu na nieterminowe rozliczenia półroczne z budżetu państwa. Zrealizowano wszystkie zaplanowane na 2012 rok inwestycje. Gmina odniosła sukces inwestycyjny i finansowy.

b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta o omówienie sprawozdania finansowego na dzień 31.12.2012 r., które radni otrzymali dn. 25 kwietnia 2013 r.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – omówił kolejno dokumenty składające się na sprawozdanie – stanowi załącznik nr 12 do protokołu: zestawienie zmian w funduszu jednostki – fundusz jednostki na koniec okresu rozliczeniowego wyniósł 58 929 055,80 zł, a zysk netto 21 924 504,18 zł, w sumie 80 853 559,98 zł; rachunek zysków i strat jednostki zamknął się w kwocie 21 924 504,18 zł zysku; bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego wyniósł po stronie aktywów 13 785 582,88 zł, po stronie pasywów 13 785 582,88 zł; bilans jednostki budżetowej wyniósł po stronie aktywów 81 469 915,97 zł, po stronie pasywów 81 469 915,97 zł.
c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta o przedstawienie informacji o stanie mienia na 31.12.2012 r., przekazanej radnym wraz ze sprawozdaniem z przebiegu wykonania budżetu w dn. 17 kwietnia 2013 r. – stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że wartość mienia gminy wyniosła: na koniec 2011 r. 78.105.190 zł, na koniec 2012 r. − 80.386.430 zł. W informacji wyszczególnione są wszystkie składniki mienia, tj.: budynki i budowle, grunty, środki trwałe.

d)
Przewodniczący Rady
oddał głos Wójtowi w celu odczytania Radzie Uchwały nr 2/S/2013 Składu Orzekającego Nr 5 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 27.03.013 roku w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Wielka Nieszawka sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2012 rok wraz z informacją o stanie mienia Gminy – radni otrzymali uchwałę w dniu 17 kwietnia 2013 r., ksero uchwały stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odczytał uchwałę. Skład Orzekający RIO zaopiniował pozytywnie sprawozdanie z wykonania budżetu za 2012 rok.

e)
Przewodniczący Rady
oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu wyrażenia opinii o sprawozdaniu Wójta z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2012 rok, i tak:

  1. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak poinformowała, że komisja na posiedzeniu odbytym w dniu 21 maja 2013 r. wraz z dwoma innymi komisjami pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Wójta z przebiegu wykonania budżetu za 2012 rok.

  2. Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że na posiedzeniu w dn. 21 maja 2013 r. komisja pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu za rok 2012.

  3. Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska poinformowała, że komisja na posiedzeniu odbytym w dn. 21 maja 2013 r. pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie roczne Wójta z wykonania budżetu za rok 2012.

f)
Przewodniczący Rady
oddał głos Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej w celu wyrażenia opinii w sprawie wykonania budżetu gminy za 2012 rok oraz przedstawienia wniosku o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za 2012 rok.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że Komisja powołana przez Radę Gminy w składzie: Małgorzata Kopańska-Mizeria − Przewodnicząca Komisji, Elżbieta Tota − Zastępca Przewodniczącego, Jacek Kapela – Członek, Jolanta Sobiech – Członek na posiedzeniu w dniu 22 maja 2013 r. zapoznała się i rozpatrzyła n/w materiały za 2012 rok: sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o wykonaniu budżetu, informację o stanie mienia komunalnego jednostki. Ponadto przedmiotem analizy były plany finansowe jednostki oraz dokumenty finansowo-księgowe i materiały dotyczące spraw merytorycznych związanych z wyborem ofert na usługi i wykonawstwo. Badając powyższe dokumenty Komisja stwierdza, że: plan dochodów i wydatków wykazany w sprawozdaniu uwzględnia zmiany wynikające z podjętych uchwał i zarządzeń budżetowych gminy; uchwały i zarządzenia zmieniające budżet najczęściej dotyczyły włączenia do budżetu dotacji na zadania zlecone i powierzone, zmian wysokości subwencji oraz przesunięć pomiędzy rozdziałami i paragrafami; ponadto zwiększano środki na zadania inwestycyjne pokrywając niedobór nadwyżkami z lat ubiegłych; Zarządzenia Wójta dotyczące zmian budżetu były podejmowane zgodnie z prawem w ramach upoważnień wydanych przez Radę Gminy; dochody budżetowe ogółem w 2012 r. na plan wynoszący 18.855.035 zł zostały zrealizowane w wysokości 19.833.561 zł, co stanowi 105,19 % w stosunku do zaplanowanych wielkości, natomiast wydatki budżetu na plan wynoszący 20.670.100 zł zostały wykonane w wysokości 17.878.313 zł, co w stosunku do planu stanowi 86,49 %; budżet gminy na 2012 rok zatwierdzony przez Radę Gminy wynosił zarówno po stronie dochodów jak i wydatków 16.250.000 zł, czyli był budżetem zrównoważonym. Po dokonanych zmianach w ciągu roku na dzień 31 grudnia budżet przedstawiał się następująco: plan dochodów – 18.855.035 zł, plan wydatków − 20.670.100 zł, z niedoborem w wysokości 1.815.065 zł. Sprawozdania będące przedmiotem rozpatrzenia zostały złożone w ustawowo wymaganych terminach. W wyniku wyższego wykonania planu dochodów i niższego jak planowano wydatków budżet Gminy zamknął się ostatecznie nadwyżką w wysokości 1.955.248 zł. Ustalone w budżecie kwoty dochodów są wielkościami realnie zaplanowanymi, mającymi wystarczyć łącznie z nadwyżkami z lat ubiegłych do osiągnięcia planowanej równowagi budżetowej. Planowane przez Radę Gminy kwoty wydatków budżetowych są natomiast wielkościami maksymalnymi nakładów na poszczególne cele i są wiążące dla Wójta Gminy, gdyż może on wydatkować środki pieniężne tylko na cele określone w uchwale i do granic pieniężnych w niej uchwalonych.

Po przeanalizowaniu w/wym. dokumentów Komisja Rewizyjna stwierdziła, że cele założone w budżecie zostały osiągnięte. Nie nastąpiły przekroczenia wydatków budżetowych przez Wójta, które mogłyby być podstawą do wszczęcia postępowania o naruszenie dyscypliny budżetowej. Wykorzystanie środków publicznych otrzymanych w ramach dotacji celowych było zgodne z ich przeznaczeniem. Pozostałe zadania były realizowane zgodnie z przyjętą uchwałą budżetową wraz z jej zmianami.

Ze środków budżetowych łącznie z dotacjami celowymi na realizację zadań inwestycyjnych na plan 6.462.953 zł wydatkowano kwotę w wysokości 4.914.137 zł z przeznaczeniem m.in. na: wykup gruntów, inwestycje w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, tj. gminną sieć wodociągową i kanalizacyjną, przebudowę ulic na terenie gminy: ul. Sosnowej w Cierpicach, ul. Zacisze, Kanałowej i Polnej w Małej Nieszawce, ul. Narcyzowej i Spółdzielczej w Wielkiej Nieszawce, oświetlenie uliczne zasilane energią słoneczną i wiatrową, monitoring w szkołach, zakupy inwestycyjne – rozsiewacz, pług odśnieżny, koparko-ładowarka, kociołki warzelniane oraz zestaw komputerowy, budowę Centrum Sportu i Rekreacji w Wielkiej Nieszawce. Zadania inwestycyjne były realizowane zgodnie z zawartymi umowami, a zapłata była dokonywana w ustawowych terminach. Przy zawieraniu umów przestrzegano zasadę wyboru najkorzystniejszej oferty zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych. Zaplanowane zadania inwestycyjne do wykonania w cyklu rocznym zostały zrealizowane.

Wykonawca Centrum Sportu i Rekreacji w Wielkiej Nieszawce zobowiązał się do usunięcia usterek oraz rozliczenia się z podwykonawcami, o których Gmina miała wiedzę, i ostatecznego rozliczenia inwestycji.

Informacja Wójta Gminy o przebiegu wykonania budżetu za 2012 rok została przedłożona do zaopiniowania przez wszystkie Komisje powołane przez Radę Gminy, które nie wniosły zastrzeżeń do realizacji budżetu oraz przedłożonych materiałów.

Biorąc pod uwagę przedstawioną ocenę przedłożonych dokumentów Komisja Rewizyjna postanowiła nie wnosić zarzutów do wykonania budżetu na 2012 rok. Na podstawie art. 18 a, ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 270 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Komisja pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu gminy i złożyła wniosek o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za 2012 rok – stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

g)
Przewodniczący Rady odczytał uchwałę Nr 10/W/2013 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej Nr 5 w Bydgoszczy z dnia 27.05.2013 roku w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Wielka Nieszawka za 2012 rok, który został pozytywnie zaopiniowany przez Skład Orzekający – ksero uchwały stanowi załącznik nr 16 do protokołu.

h)
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad punktem 5 lit. od a) do g) porządku obrad, dotyczącą: sprawozdania Wójta Gminy Wielka Nieszawka o przebiegu wykonania budżetu gminy za 2012 rok, sprawozdania finansowego, informacji o stanie mienia oraz wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy za 2012 rok.

Radna Brygida Czapiewska – pogratulowała Wójtowi Gminy wykonania budżetu za rok 2012 i życzyła, aby realizacja budżetu w 2013 roku wyglądała podobnie.

Przewodniczący zamknął dyskusję.

i)
Przewodniczący Rady
poinformował, że projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania (druk nr 7) radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie odczytał powyższy projekt, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie przyjęła uchwałę Nr XXIX/143/2013 z dn. 3 czerwca 2013 r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania – stanowi załącznik nr 17 do protokołu.

j)
Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2012 rok (druk nr 8) radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie odczytał powyższy projekt, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za udzieleniem absolutorium dla Wójta głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie udzieliła Wójtowi Gminy Wielka Nieszawka absolutorium za 2012 rok i podjęła uchwałę Nr XXIX/144/2013 z dn. 3 czerwca 2013 r. – stanowi załącznik nr 18 do protokołu. Następnie radni i Przewodniczący Rady oklaskami pogratulowali Wójtowi sukcesów.

Przewodniczący ogłosił 10 min. przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 5
Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

  1. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja spotykała się między sesjami 2 razy, 22 maja opiniowała sprawozdanie Wójta z przebiegu wykonania budżetu za 2012 rok, 31 maja opiniowała materiały na sesję.

  2. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja spotykała się 3 razy, 17 maja przygotowywała „Wampiriadę”, 21 maja omawiała sprawozdanie z przebiegu wykonania budżetu i 31 maja opiniowania materiały na bieżącą sesję.

  3. Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja spotkała się między sesjami 2 razy, 27 maja w terenie oceniała realizację inwestycji gminnych z roku 2012 i stan placów zabaw,
    31 maja opiniowała materiały na sesję.

  4. Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja odbyła 2 posiedzenia między sesjami, 20 maja w sprawie zmian w statucie i regulaminie Rady Gminy zgodnie z wnioskiem z poprzedniej sesji, przygotowywany jest projekt uchwały, 31 maja wspólnie z innymi komisjami opiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu za 2012 rok.

Ad. 6
Przewodniczący Rady
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XXVIII sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 29 kwietnia 2013 r.

Ad. 7
Radny Krzysztof Czarnecki
– poruszył następujące kwestie:
- jak daleko posunięte są prace z przetargami na wykonanie inwestycji drogowych,
- jak wygląda sprawa z wymianą gruntów pod budowę boiska i parkingu przy Szkole Podstawowej w Małej Nieszawce,
- chodnik pomiędzy posesją państwa Łojek a Urzędem Gminy załamuje się,
- jest naprawiany dach na aquaparku, na czyj koszt odbywa się naprawa, firmy Alstal czy gminy,
- pani Olejarczyk zgłaszała, że brzoza rosnąca koło jej płotu dotyka do linii energetycznej. Prosiła, aby energetyka przycięła gałęzie.

Przewodniczący Rady – prosił o zgłaszanie uwag mieszkańców do Urzędu Gminy.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na kwestie poruszone przez radnego, powiedział, że:
- jeżeli chodzi o inwestycje drogowe, to rozpoczęto już inwestycję na Brzozie, w środę i czwartek rozstrzygnięte zostaną przetargi na ul. Bliską, ul. Przyjazną i ul. Miłą, oraz ul. Lipową, pozostałe drogi będą realizowane sukcesywnie. Na ul. Parkowej w Cierpicach jest problem ze słupem, i wykonanie drogi będzie odroczone, gdyż najpierw trzeba wykonać dokumentację na przestawienie słupa. Energetyka zwróci gminie koszty dokumentacji. Kiedy będzie ona gotowa, Wójt będzie naciskał, aby jak najszybciej został zabrany neonowy słup stojący na środku jezdni, a na jego miejsce postawiony słup wirowy. Z kolei na ul. Malinowej, następnej w kolejce po Brzozie, występuje problem własności terenu. Inwestycje będą realizowane stopniowo, bo w Urzędzie Gminy w referacie planowania i inwestycji jest tylko 2 pracowników, którzy nie są w stanie wszystkiego zrobić od razu, ze względu na przeróżne zadania. To, co robią, robią dobrze, co potwierdziły kontrole Urzędu Kontroli Skarbowej i Regionalnej Izby Obrachunkowej, po których nie wniesiono żadnych uwag do zamówień publicznych, co jest bardzo pozytywną informacją. Trzeba jeszcze szybko przygotować dokumentację na budowę punktu selektywnej zbiórki odpadów,
- jeżeli chodzi o budowę boiska i parkingu, gminne grunty i grunty pana Sobiecha będące przedmiotem wymiany zostały wycenione, odbędzie się spotkanie z p. Sobiechem w tej sprawie,
- jeżeli chodzi o chodnik, takich miejsc na terenie gminy jest kilka, a nie ma odpowiednej liczby pracowników, żeby sprostać wszystkim zadaniom. Dodatkowo jeden z pracowników Referatu Technicznego został oddelegowany do zadań związanych z gospodarką odpadami komunalnymi, rozwozi deklaracje i powiadomienia, oraz spisuje liczniki wody. Od 1 lipca dojdzie nowy pracownik na oczyszczalnię ścieków. Cały czas wykaszane są pobocza dróg. Urząd Pracy przyznał gminie 5 etatów dla bezrobotnych, ale na staż przyszły tylko 3 osoby, a pozostali mówią, że albo są w trakcie załatwiania pracy, albo nie są zainteresowani stażem. Wszyscy bezrobotni, których Urząd Pracy wzywał, odmówili podjęcia pracy,
- jeżeli chodzi o dach na „Olendrze”, to wymieniane są w ramach gwarancji membrany na części basenowej, prace wykonywane są przez firmę z Sopotu na koszt Alstalu i zostaną zakończone do 31 lipca,
- jeżeli chodzi o brzozę na ul. Narcyzowej, takich drzew na terenie gminy jest bardzo dużo, również pod liniami średniego napięcia. Gmina w tej sprawie wysłała pismo, ale nie ma na nie odpowiedzi. Energa podzieliła się na kilka spółek i wszelkie sprawy załatwiane są teraz bardzo wolno,
- żeby uprzedzić pytania o ul. Rzemieślniczą, w czwartek zostanie podpisana z wybranym wykonawcą umowa na odwodnienie ul. Rzemieślniczej i ul. Toruńskiej.

Sołtys Brzozy Józef Kumorek – podziękował Wójtowi za rozpoczęcie modernizacji ul. Ciechocińskiej i zrealizowanie oświetlenia pod tunelem, które jednak jeszcze nie działa.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że taka sama sytuacja jest na ul. Bydgoskiej, gdzie postawiono lampy. Gmina czeka na liczniki, które ma zamontować energetyka z Kalisza. Wtedy zostanie włączone zasilanie lamp.

Sołtys Brzozy Józef Kumorek – powiedział, że na Brzozie znowu wycinane są drzewa, nad czym nie ma żadnej kontroli, bo nie ma praktycznie żadnych patroli policji. Rozmawiał kiedyś na ten temat z komendantem policji, który stwierdził, że samochody policyjne tam nie jeżdżą z obawy o urwanie zawieszenia. Słyszał od komendanta komisariatu Podgórz o projekcie kupna jeepa i skierowanej do Wójta prośbie o dofinansowanie tego zakupu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – potwierdził, że taki wniosek o dofinansowanie do niego wpłynął. Chodzi o kwotę 65 tys. zł, czyli połowę ceny zakupu samochodu terenowego. Na obecną chwilę nie widzi takiej możliwości, biorąc pod uwagę działania policji na terenie gminy. Gmina wydała do tej pory dwukrotną kwotę proponowanego dofinansowania na naprawę przystanków. Jak policja złapie sprawców wandalizmu, do czego nigdy nie doszło, to gmina wyasygnuje pieniądze na zakup samochodu.

Radna Halina Dąbrowska – stanęła w obronie energetyki, twierdząc, że pracownicy firmy w marcu obcinali z podnośnika drzewa dotykające linii energetycznych. Gdyby w piśmie gminy drzewa były wytypowane do wycięcia, to byłyby wycięte. Energetyka sama jest zainteresowana wycinaniem gałęzi, żeby nie doszło do uszkodzenia przewodów i słupów. Ktoś musi przejrzeć trasy przebiegu linii energetycznych, i na pewno energetyka po wystosowaniu pisma z konkretnych informacjami dokona wycinki.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – potwierdził, że rzeczywiście wycinano, ale tylko wyznaczone przez energetykę gałęzie. Nie posprzątano po wycince, m.in. przy ul. Leśnej. W okresie zimowym linie były przeglądane przez pracowników energetyki i wyznaczono drzewa do przycięcia. Gmina skierowała pismo pod właściwy adres, jednak z powodu podziału Energy na kilka spółek, czas działania się wydłuża ze względu na postępowania przetargowe na wykonie prac, gdyż Energa sama nie wykonuje wycinek.

Prezes NSS „Wspólne Gniazdo” Stanisław Masalski – stwierdził, że za słupy i linie przesyłowe odpowiada energetyka i jej obowiązkiem i w jej interesie jest utrzymanie ich w odpowiednim stanie. Energetyka powinna wykonywać przeglądy, bo to jest jej majątek. Gmina właściwie nie musi interesować się tym tematem, ale wykazuje dobrą wolę.

Dyrektor SP w Małej Nieszawce Bronisława Masłowska – zauważyła, że istnieje potrzeba zainstalowania bankomatu na terenie gminy.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że banki stawiają bankomaty tylko w swoich siedzibach. Prowadzono rozmowy z PEKAO BP na temat bankomatu w CSiR „Olender”, ale koszty utrzymania (dowóz pieniędzy, naprawy) są dla banku zbyt duże.

Zaprosił radnych na spotkanie dotyczące przebiegu trasy ekspresowej S10 do Szkoły Podstawowej w Cierpicach w dn. 5 czerwca. Będą przedstawiane trzy warianty przebiegu tej trasy, przecinającej Cierpice na dwie części i powodującej w każdym proponowanym wariancie duże utrudnienia komunikacyjne dla mieszkańców i firmy Andrewex. Im więcej osób będzie na spotkaniu, tym więcej uwag i wniosków można będzie sformułować i przekazać wykonawcy.

Ad. 8

Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz podziękował zebranym za wzięcie udziału w XXIX sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.


Protokołowała:                                                                Przewodniczący Rady Gminy 

(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                          (-) Ireneusz Śmiechowski

Powiadom znajomego