W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XXVII/2013 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 20 marca 20103 r.

Protokół nr XXVII/2013
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
20 marca 2013 roku
w godz. od 15:00 do 16:40 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.


Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XXVI sesji, która odbyła się w dniu 26 lutego 2013 roku.
3 Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
   a) ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków (druk nr 1),
   b) ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego (druk nr 2),

   c) podjęcia działań związanych z realizacją Projektu pn. „Realizacja systemu innowacyjnej edukacji w województwie kujawsko-pomorskim poprzez zbudowanie systemu dystrybucji treści edukacyjnych” (druk nr 3),
   d) nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 roku (druk nr 4),

   e)zmiany budżetu gminy na 2013 rok (druk nr 5),

    f) wyrażenia zgody na wykoszenie traw na użytkach ekologicznych, znajdujących się w kompetencji Rady Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 6),

   g) przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Wielka Nieszawka w 2013 roku (druk nr 7),

   h) wyrażenia woli przystąpienia Gminy Wielka Nieszawka do Kujawsko-Pomorskiego Samorządowego Stowarzyszenia „Europa Kujaw i Pomorza” (druk nr 8).

4. Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wielkiej Nieszawce za rok 2012 (druk nr 9).

Przerwa

5. Sprawozdanie z działalności stałych Komisji Rady Gminy za 2012 rok:
     a) Komisji Rewizyjnej (druk nr 10),

     b) Komisji Statutowo-Regulaminowej (druk nr 11), 
     c)
Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu (druk nr 12),

     d) Komisji Zagospodarowania Przestrzennego. Ochrony Środowiska i Inwestycji (druk nr 13).

6. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.

7. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.

8. Interpelacje i wolne wnioski.

9. Zakończenie sesji.

Ad. 1

a) XXVII sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał Pana Wójta, Pana Sekretarza, Panią Skarbnik, Panie i Panów Radnych, zaproszonych gości oraz mieszkańców gminy.
Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 15, co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.

Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.

Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie porządku sesji. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania porządek obrad na obecną sesję został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 2

Przewodniczący Rady poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 14-ej nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XXVI sesji, która odbyła się w dniu 26 lutego 2013 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XXVI sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 3

a)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 1).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zgodnie z załącznikiem do projektu uchwały, zawierającym szczegółowe koszty, nastąpił wzrost opłaty za wodę o 5,83 % w stosunku do ubiegłego roku, opłaty za odprowadzanie ścieków o 6,94 %. W związku z tym ustala się opłatę za wodę pobieraną z wodociągu gminnego w wysokości 2,54 zł brutto za m³ (w tym podatek VAT 8 %) oraz opłatę za ścieki wprowadzane z nieruchomości do gminnych kolektorów ściekowych oraz ścieki dostarczane do gminnej oczyszczalni ścieków przez podmioty posiadające stosowne zezwolenie w wysokości 3,85 zł brutto za m³ (w tym podatek VAT 8 %). Stawka za drugi rodzaj ścieków powinna być wyższa, gdyż surowe ścieki wożone z istniejących szamb kosztują w przeróbce dużo drożej. Ponieważ gospodarstw, dostarczających ścieki z szamb jest niewiele a dodatkowo ścieki odbierane są przez gminny sprzęt, cena jest taka sama jak w przypadku ścieków wprowadzanych z nieruchomości do gminnych kolektorów sanitarnych. Łącznie cena dostawy wody i odprowadzania ścieków wynosi 6,39 zł brutto za m³. Radni otrzymali przykładowe ceny, publikowane w prasie, obowiązujące w sąsiednich gminach i w powiecie, w takich miejscowościach jak Gniewkowo (7,99 zł + odczyt wodomierza 2,70 zł), Ciechocinek (7,77 zł), Lubicz (9,65 zł + odczyt wodomierza 5,40 zł), Łysomice (7,15 zł), Chełmża (9,57 zł + odczyt wodomierza 7,07 zł), Toruń (8,08 zł + odczyt wodomierza 5,13 zł), Włocławek (8,86 zł). Jak widać część gmin przyjęła opłatę za jednorazowy odczyt licznika, jednak gmina takiej opłaty nie pobierała i nie będzie pobierać. Cena w gminie Wielka Nieszawka jest najniższa spośród podanych cen. Można się zastanawiać, czy opłaty są duże czy małe. Trzeba mieć na uwadze, że szczególnie na koszty związane z odprowadzaniem ścieków mają wpływ zwiększające się ceny energii, gdyż w gminie jest 250 przepompowni ścieków i oczyszczalnia ścieków, które potrzebują prądu do funkcjonowania. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej treści.

Ponieważ stawki opłat za wodę i odprowadzanie ścieków były tematem obrad wszystkich komisji Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących Komisji o opinię w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 19 marca br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska poinformowała, że w głosowaniu nad projektem 2 członków komisji wstrzymało się od głosu, głosów przeciwnych nie było, 1 osoba była za przyjęciem projektu.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna Brygida Czapiewska – wyjaśniła, dlaczego głosowanie komisji nad projektem uchwały przebiegło w sposób, jaki przedstawiła. Od 2000 r. obserwuje się stały wzrost opłat za wodę i odprowadzanie ścieków. Można to zrozumieć, gdyż np. koszty energii i transportu ciągle wzrastają. Jednak należy mieć na uwadze zarobki mieszkańców, utrzymujące się na stałym poziomie, oraz wzrastającą biedę i bezrobocie. Nawet przy minimalnych podwyżkach, które będą miały miejsce również w kolejnych latach, i niższych cenach niż w gminach ościennych, radni bezwiednie popierają wzrost różnego rodzaju opłat w całym kraju, mimo że zarobki ludzi nie rosną. Czy to przyzwolenie na podwyżki ma trwać, odpowiedzi na to pytanie każdy radny sam powinien poszukać.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że jeżeli ktoś z radnych analizował przekazane materiały, to zauważył, jak kształtowały się koszty opłat w 2012 r. i jakie koszty są planowane w 2013 r. Ze strony gminy nie ma żadnych podwyżek kosztów, wzrost opłat wynika ze wzrostu ceny zakupu wody i ceny przetworzenia ścieków, gdyż w obu przypadkach potrzebna jest energia elektryczna, której cena wzrosła.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXVII/124/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 20 marca 2013 roku w sprawie ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę większością głosów.

b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały na druku nr 2 jest tym samym projektem, który radni przegłosowali na ostatniej sesji. W poprzedniej uchwale był zapis o zwolnieniach dla gminnych podmiotów gospodarczych, na który nie zgodziła się Regionalna Izba Obrachunkowa. W starej uchwale był taki zapis, ale w świetle ustawy o konkurencyjności nie dopuszcza się, aby podmioty lokalne płaciły mniej niż podmioty zewnętrzne. W związku z tym w projekcie uchwały usunięto punkt dotyczący uprzywilejowania podmiotów lokalnych, natomiast pozostałe stawki nie uległy zmianie. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej treści.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXVII/125/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 20 marca 2013 roku w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego w brzmieniu jak na druku nr 2 – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt na druku nr 3 jest projektem intencyjnym, związanym z przystąpieniem gminy do projektu innowacji edukacji w województwie kujawsko-pomorskim poprzez zbudowanie systemu dystrybucji treści edukacyjnych. Chodzi o wyposażenie w tablice interaktywne sześciu oddziałów w gminnych szkołach podstawowych, w klasach 4, 5, 6. Finansowy udział gminy wynosi 25 % kosztów programu. W tym roku gmina wydatkuje 721,34 zł, natomiast w budżecie na 2014 r., kiedy to nastąpi realizacja projektu, po rozstrzygnięciu przetargu przez marszałka, gmina wyasygnuje odpowiednie środki na pokrycie wkładu własnego gminy, stanowiącego nie więcej niż 25 % wartości projektu. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i treści.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 19 marca br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Krzysztof Czarnecki – poinformował, że bardzo wiele gmin jest zainteresowanych tym projektem i dobrze się stało, że Gmina Wielka Nieszawka również do niego przystępuje.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXVII/126/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 20 marca 2013 roku w sprawie podjęcia działań związanych z realizacją Projektu pn. „Realizacja systemu innowacyjnej edukacji w województwie kujawsko-pomorskim poprzez zbudowanie systemu dystrybucji treści edukacyjnych” w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

d)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na spotkaniu z sekretarzem gminy w dn. 18 marca 2013 r. sołtysi wyrazili pozytywną opinię o projekcie uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 r. ze względu na bardzo ograniczone środki i faktyczną realizację potrzeb sołectw przez Gminę w ramach posiadanych środków w budżecie (protokół ze spotkania w załączeniu). W sołectwach oddalonych od dużych aglomeracji miejskich środki przeznaczane są głównie na organizację festynów. W przypadku Gminy Wielka Nieszawka, znajdującej się w pobliżu Torunia z bogatą ofertą kulturalną, wyodrębnienie funduszu jest bezzasadne. Gmina organizuje rocznie 2 festyny, jeden wiosną w dn. 3 maja w Cierpicach, drugi we wrześniu w Małej Nieszawce, umożliwiające spotkanie się mieszkańców. Połączenie środków pozwala na realizację większych inwestycji.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXVII/127/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 20 marca 2013 roku w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 roku w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

e)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zgłosił autopoprawkę do budżetu: w dziale 852 rodz. 85214 § 2030 dochodzi kwota 2.616,00 zł, w dziale 852 rozdz. 85295 § 2010 dochodzi kwota 400 zł, zgodnie z decyzją Wojewody zwiększającą dochody, przesłaną po dostarczeniu radnym materiałów na sesję. Powyższe kwoty zostaną włączone do budżetu zarówno po stronie dochodów jak i wydatków. W budżecie gminy na rok 2013 proponuje się skorygować dochody zgodnie z informacją Ministra Finansów w sprawie ostatecznych kwot subwencji i udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz decyzjami Wojewody kujawsko-pomorskiego w sprawie dotacji na zadania zlecone i własne. Ponadto potrzeba dokonania zmian budżetu po stronie wydatków wynika z tego, że wykonawca budowy CSiR, tj. Alstal nie wywiązał się w ubiegłym roku z warunków umowy − nie usunął usterek wskazanych przy odbiorze końcowym obiektu oraz nie rozliczył się z podwykonawcami. Zgodnie z zawartą umową faktura ostateczna może być uregulowana po przedłożeniu protokołu potwierdzającego bezusterkowe wykonanie zadania. Zgodnie z ustaleniami do 15 czerwca wszystkie usterki mają być usunięte. Ponadto proponuje się włączyć środki na wydatki związane z przygotowaniem inwestycji pn. wiadukt nad torami kolejowymi w Cierpicach w ciągu drogi kolejowej. W związku z potrzebą zakupu programów związanych z opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi niezbędny jest zakup nowego serwera. Po dokonaniu powyższych zmian i po autopoprawce budżet po stronie dochodów będzie wynosił 17.518.108,00 zł, po stronie wydatków 18.831.816,00 zł a niedobór w wysokości 1.313.708,00 zł zostanie pokryty nadwyżkami z lat ubiegłych.

Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i brzmieniu, wraz z autopoprawką.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 19 marca br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXVII/128/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 20 marca 2013 roku w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2013 w brzmieniu jak na druku nr 5 wraz z autopoprawką – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

f)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy nadleśnictwa Gniewkowo, które zwróciło się z wnioskiem o wyrażenie zgody na wykonanie jednorazowego koszenia traw na użytkach ekologicznych na terenie leśnictwa Popioły. Uchwała zostaje podjęta przed okresem wegetatywnym, aby prace mogły być wykonane we właściwym czasie. Poprzednio nadleśnictwo składało wnioski, dopiero kiedy nadchodziła pora koszenia i nie było w tym okresie zaplanowanych sesji, co powodowało, że Rada mogła wyrazić zgodę na wykoszenie dopiero po okresie wegetatywnym.

Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i brzmieniu.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie. Zapytał, czy w przyszłości nie można by było podjąć jednej uchwały zamykającej ten temat.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że ustawa przewiduje, iż takie uchwały muszą być podejmowane corocznie. Taką przynajmniej interpretację gmina otrzymała z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXVII/129/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 20 marca 2013 roku w sprawie wyrażenia zgody na wykoszenie traw na użytkach ekologicznych, znajdujących się w kompetencji Rady Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 6 – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

g)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 7).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt Rada Gminy zobowiązana jest do przyjęcia corocznie programu opiekinad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt. Program niczym się nie różni od ubiegłorocznego programu. Nie zmieniły się instytucje, które będą współpracować z gminą przy realizacji programu, czyli lekarz weterynarii w przypadku zdarzeń drogowych na drogach gminnych z udziałem zwierząt, w których odniosłyby one obrażenia, gospodarstwo rolne p. Streicha zapewniające opiekę bezdomnym zwierzętom gospodarskim i schronisko dla bezdomnych zwierząt w Toruniu. Koszt programu ciągle wzrasta, stała opłata wynikająca z umowy ze schroniskiem wynosi ok. 22 tys. zł, dodatkowo średnie koszty wyłapania jednego bezdomnego psa z terenu gminy to koszt 600 zł. Tworzenie gminnego schroniska byłoby związane z dużo większymi kosztami.

Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja zaopiniowała projekt programu pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała, gdzie należy zgłaszać informacje o poszkodowanych na drogach gminnych zwierzętach, gdyż w programie nie ma numeru telefonu weterynarza.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że z reguły w takich zdarzeniach uczestniczą policjanci i przekazują informacje do centrum zarządzania kryzysowego, powiadamiającego na telefony służbowe Wójta lub pracownika ds. zarządzania kryzysowego. Osoba otrzymująca taką informację zawiadamia weterynarza, z którym została podpisana umowa. Przeważnie takie zdarzenia nie mają miejsca w godzinach funkcjonowania Urzędu Gminy, ale w dni wolne od pracy lub w nocy. Ostatnio na Brzozie z drogi A1 spadła mała sarna, której nic się nie stało. Policjanci pilnowali jej aż do przyjazdu sołtysa.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, za co gmina płaci schronisku ponad 20 tysięcy zł, co jest bardzo dużą kwotą.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że warunkiem zawarcia umowy jest zapłata za gotowość schroniska do przyjęcia bezdomnych zwierząt, i to jest właśnie zapłata za tą gotowość. Był taki okres, kiedy gmina nie miała zawartej umowy, i natychmiast pojawiła się Naczelna Izba Kontroli. Są róże sytuacje, które wymagają interwencji schroniska. Tak samo jest w przypadku umowy z Izbą Wytrzeźwień, gdyż zadaniem własnym gminy jest prowadzenie tego typu instytucji. Był przypadek pijanego jeżącego przy ul. Bydgoskiej, na drodze gminnej. Mimo że nie był mieszkańcem gminy, musiał być odwieziony do Izby Wytrzeźwień na koszt gminy, aby nie przejechał go jakiś samochód. Izba Wytrzeźwień przesyła do Urzędu Gminy zestawienia osób, które przebywały w Izbie, podając powód zatrzymania, np. awantury domowe. Okazuje się, że połowa z tych osób nie mieszka na terenie gminy, a doszło do zdarzeń z ich udziałem u rodziny, do której przyjechały w gościnę. Gmina za takie osoby również płaci średnią cenę statystyczną z niezapłaconych kwot przez przebywających w Izbie Wytrzeźwień. Nawet jak osoba przetrzymana pokryje koszt swojego pobytu, to gmina i tak za nią zapłaci tą średnią cenę statystyczną.

Radna Halina Dąbrowska − zapytała o skutki niewykonania zadania wyłapania bezdomnego zwierzęcia przez pracownika schroniska, tak jak to miało miejsce na Kąkolu. Mieszkańcy wsi biegali za psem, razem z pracownikiem schroniska i weterynarzem, a pies nadal jest. Zastanawiała się, czy gmina możne potrącić sobie jakąś kwotę za niewykonanie zlecenia.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że pamięta ten przypadek. Pracownik schroniska przyjeżdżał 3 razy, próbował uśpić psa, bez rezultatu. Sprawa dobrze się skończyła, bo pies został przygarnięty. Gmina płaci za każdy przejechany przez samochód ze schroniska kilometr, za czas pracy jednego lub dwóch pracowników i za tygodniowy pobyt w schronisku wyłapanego psa. To wszystko składa się na średnią kwotę 600 zł za jednego psa. Czasami jest to mniejsza kwota, w zależności od odległości do miejscowości, do której jadą pracownicy schroniska.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uuchwałę Nr XXVII/130/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 20 marca 2013 roku w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Wielka Nieszawka w 2013 roku w brzmieniu jak na druku nr 7 – stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

h)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 8).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że treść projektu jest taka sama jak uchwały podjętej na ostatniej sesji. Na sesji Sejmiku, kiedy podejmowano podobną uchwałę, jeden z radnych zauważył, że w tytule stowarzyszenia powinno być „Europa Kujaw i Pomorza”, a nie „Europa Pomorza i Kujaw”. Nazwa odnosi się do nazwy województwa kujawsko-pomorskiego, stąd też wszystkie gminy, które przystępują do tego stowarzyszenia, muszą zmienić uchwałę. Jest to dokument do rejestracji w sądzie, dlatego powinien być zgodny z właściwą nazwą stowarzyszenia.

Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Statutowo-Regulaminowej o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 19 marca br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie. Komisja zastanawiała się, kto jest inicjatorem powstania stowarzyszenia i dlaczego na posiedzeniu Sejmiku, na którym zmieniono nazwę stowarzyszenia, nie przygotowano projektu statutu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że z inicjatywą powołania stowarzyszenia wystąpił marszałek województwa. Sejmik podejmował taką samą uchwałę, jak Rada Gminy Wielka Nieszawka. Dopiero na I walnym zgromadzeniu zostanie przedstawiony projekt statutu do przedyskutowania. Na obecnym etapie wszystkie zainteresowane gminy deklarują wolę przystąpienia do stowarzyszenia.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Uchwałę Nr XXVII/131/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 20 marca 2013 roku w sprawie wyrażenia woli przystąpienia Gminy Wielka Nieszawka do Kujawsko-Pomorskiego Samorządowego Stowarzyszenia „Europa Kujaw i Pomorza” w brzmieniu jak na druku nr 8 – stanowi załącznik nr 10 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Ad. 4
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 9).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w sprawozdaniu z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2012 rok dokładnie opisano wszystkie działania opieki społecznej, formy pomocy (wypłacane zasiłki), udział w aktywizacji osób bezrobotnych i wiele innych zadań realizowanych przez GOPS. Ta instytucja staje się instytucją o coraz większym zasięgu działania, coraz większej odpowiedzialności, dlatego sukcesywnie powiększa się kadra. Obecnie gmina przystępuje do programu pieczy zastępczej, ze względu na to, że rodziny wielodzietne, które do tej pory nie sprawiały kłopotów, zaczynają je stwarzać. Analizując różne przypadki w Polsce, na przestrzeni ostatnich miesięcy, można stwierdzić, że za wszystkie tragedie w rodzinie obwinia się ośrodek pomocy społecznej, dlatego trzeba użyć wszystkich możliwych środków, aby do takich tragedii nie dochodziło na terenie gminy. Od 1 stycznia 2014 r. GOPS zostanie wyodrębniony ze struktur Urzędu Gminy i stanie się samodzielną instytucją. Gmina przeszła wiele kontroli, po których wojewoda zgodził się przedłużyć funkcjonowanie GOPS w strukturach Urzędu, natomiast Regionalna Izba Obrachunkowa takiej zgody nie wyraziła. Działanie Ośrodka jako odrębnej instytucji będzie dużo kosztowniejsze niż do tej pory. W związku z koniecznością podejmowania w niektórych przypadkach natychmiastowych decyzji, z odpowiedzialnością i wynikającymi z niej konsekwencjami, spoczywającymi obecnie na wójcie, musi dojść do wyodrębnienia tej jednostki, aby mogła ona spełniać w pełni swoje zadania, i aby to jej kierownik ponosił odpowiedzialność za podejmowane przez nią decyzje. Gmina Wielka Nieszawka i Gmina Łubianka są jedynymi gminami, w których jeszcze funkcjonują w strukturach Urzędu ośrodki pomocy społecznej, i obie gminy podjęły decyzję o usamodzielnieniu tych jednostek. Wójt poinformował, że na ewentualne pytania radnych odpowie kierownik GOPS, p. Magdalena Żbikowska, obecna na sali.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 19 marca br. zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, kto będzie powoływał kierownika jednostki po jej wyodrębnieniu, wójt czy wojewoda.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że wójt powołuje kierownika, ale kierownik GOPS-u już jest. Będzie to reorganizacja struktury, aby Ośrodek stal się samodzielną jednostką. Nastąpi ona w drodze uchwały Rady Gminy, gdyż kierownik musi otrzymać uprawnienia i obowiązki, jakie ciążą do tej pory na wójcie w tej materii, i przejąć odpowiedzialność za opiekę społeczną.

Sołtys Brzozy Józef Kumorek – zapytał kierownik GOPS, czy są prowadzone jakieś badania skali bezrobocia na terenie gminy. Jeżeli były prowadzone takie badania, czy jest wiadomo, jaki jest procent wśród bezrobotnych, bezrobotnych bez pracy oraz bezrobotnych „robotnych”, czyli pracujących w „szarej” strefie.

Kierownik GOPS Magdalena Żbikowska – odpowiedziała, że wszystkie osoby, które są traktowane jako bezrobotne, muszą być zarejestrowane w Urzędzie Pracy i otrzymują status osoby bezrobotnej. Co miesiąc PUP przesyła informacje o ilości zarejestrowanych osób bezrobotnych z terenu gminy, z prawem do zasiłku bądź bez prawa do zasiłku dla bezrobotnych. Ktoś, kto pracuje dorywczo, niekonieczne zdradza tą informację Ośrodkowi. Nawet jeżeli GOPS ma informację, że ktoś z bezrobotnych pracuje dorywczo, żaden pracodawca tego faktu nie potwierdzi.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – dla uzupełnienia dodał, że poziom bezrobocia na terenie gminy wynosi 3,69 % i taki poziom od pewnego czasu się utrzymuje.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wielkiej Nieszawce za rok 2012 w brzmieniu jak na druku nr 9 – stanowi załącznik nr 11 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.


Przewodniczący ogłosił 15 min. przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.


Ad. 5
Przewodniczący Rady
oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu złożenia sprawozdań z działalności Komisji za 2012 rok.

a)

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria
– poinformowała, że komisja przygotowała sprawozdanie na posiedzeniu w dn. 15 marca (druk nr 10). Radni je otrzymali i mogli się z nim zapoznać. Komisja odbyła w 2012 r. 11 posiedzeń, prawie we wszystkich uczestniczyli wszyscy członkowie komisji, z wyjątkiem jednego. Komisja wykonywała prace w zakresie wyznaczonym przez Radę w planie pracy komisji.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej za 2012 rok w brzmieniu jak na druku nr 10 – stanowi załącznik nr 12 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.

b)
Przewodnicząca Komisji
Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że radni otrzymali sprawozdanie komisji (druk nr 11). Komisja odbyła 11 posiedzeń, w tym 3 wspólne z innymi komisjami, przede wszystkim z Komisją Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu, w dn. 26 czerwca 2012 r. ze wszystkimi komisjami w celu zapoznania się z funkcjonowaniem CSIR „Olender”.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności Komisji Statutowo-Regulaminowej za 2012 rok w brzmieniu jak na druku nr 11 – stanowi załącznik nr 13 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.

c)
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak –
poinformowała, że komisja spotykała się w 2012 r. 22 razy, zgodnie z informacjami przekazanymi radnym w sprawozdaniu (druk nr 12), i zrealizowała przewidziany plan pracy. Najwięcej spotkań dotyczyło organizacji „Wampiriady”.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu za 2012 rok w brzmieniu jak na druku nr 12 – stanowi załącznik nr 14 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.

d)
Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski
– poinformował, że radni otrzymali sprawozdanie z prac komisji w 2012 r. w materiałach na sesję (druk nr 13). W imieniu komisji poprosił o jego przyjęcie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji za 2012 rok w brzmieniu jak na druku nr 13 – stanowi załącznik nr 15 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.


Ad. 6

Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

a) Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja spotkała się między sesjami 1 raz, w dn. 19 marca, i opiniowała materiały na sesję.
b) Przewodnicząca Komisji
Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja odbyła 2 posiedzenia, 18 i 19 marca, w celu przygotowania sprawozdanie z działalności komisji i opiniowania materiały na bieżącą sesję.
c) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja spotykała się 2 razy, 12 marca opracowała sprawozdanie, 19 marca opiniowania materiały na bieżącą sesję.
d)
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria
– poinformowała, że komisja między sesjami spotykała się 2 razy, 15 marca przygotowała sprawozdanie i dokonała analizy realizacji uchwał Rady Gminy podjętych w 2012 r., 19 marca opiniowania materiały na bieżącą sesję.

Ad. 7
Przewodniczący Rady
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XXVI sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 26 lutego 2013 r.

Ad. 8
Radny Krzysztof Czarnecki
– zapytał o muzeum na terenie gminy. Podobno wystąpiły jakieś problemy budowlane. Firma wykonująca prace rozbierała fundamenty.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że budowa muzeum nie jest zadaniem gminy, dlatego nie wypowiadał się w tej sprawie. Poinformował, że pierwsza chałupa o pow. 300 m², która będzie pełnić funkcję wystawienniczo-administracyjną, zostanie postawiona do końca czerwca, łącznie z ogrodzeniem całego terenu muzeum. Chata jest już rozebrana, zakonserwowana i gotowa do złożenia. Do końca 2013 r. zostaną postawione kolejne 3 zagrody, i w 2014 r. kolejne trzy. Obecnie gmina ogłosiła przetarg na wykonanie sieci wodno-kanalizacyjnej (ok. 150 m) do tego muzeum z osiedla na ul. Mennonitów. Będzie również doprowadzony gaz. Firma, która buduje fundamenty pod pierwszą chałupę, nie ma odpowiednich kompetencji do stawiania obiektów muzealnych, ale jest to problem dyrektora Muzeum. Firma została wybrana w przetargu, a wiadomo, że przy wyborze wykonawcy brana jest po uwagę najniższa cena. Firma wylała fundamenty z betonu, a powinny być z kamienia, i dlatego trzeba będzie je rozebrać.

Radna Halina Dąbrowska – zapytała, jak wygląda sprawa gminnej Izby Pamięci, która miała być zorganizowana w chacie mennonickiej po panu Grześkowiaku. Widzi, że chata niszczeje, dach jest w złym stanie.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że konserwator zabytków nie jest zainteresowany tym budynkiem. Oryginalna substancja muzealna tego obiektu jest bardzo znikoma, gdyż został on w dużej mierze zdewastowany i zniszczony. Wójt rozważa różne warianty, konsultuje się w tej sprawie z ekspertami z muzeum. Gmina chciałaby zachować chociaż jeden budynek z terenu gminy, bo te, które znajdą się w muzeum, niektóre zresztą bardzo piękne, pochodzą z różnych rejonów. Na początku XX w. Wielka Nieszawka została uznana przez pruskiego konserwatora zabytków za zabytkową wieś, ale niestety nic z niej nie zostało. Mimo że chata w Wielkiej Nieszawce nie jest zabytkiem, to znajduje się na liście obiektów chronionych. Przejęcie chaty wiąże się z wydatkami, które gmina musiałaby ponieść, dlatego trzeba się nad tym dobrze zastanowić. Rozmawiał kilkakrotnie ze spadkobiercami pana Grześkowiaka, ale nie ma wśród nich jednomyślności.

Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że czas nagli, bo chata wkrótce może ulec zupełnemu zniszczeniu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – dodał, że spadkobiercy dzielą majątek i nie są zainteresowani, aby chałupa pozostała na swoim miejscu, gdyż chcą sprzedać teren na działki budowlane.

Radna Elżbieta Tota – zapytała, czy są szanse założenia internetu drogą radiową z wykorzystaniem wieży na Dybowie, i czy znany jest termin remontu przejazdu kolejowego w Cierpicach.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że wszystkie przejazdy kolejowe i torowiska na odcinku Toruń-Bydgoszcz będą przebudowane w tym roku. W trakcie remontu przejazdy będą zamknięte. Firma remontująca chciała zamknąć w jednym czasie wszystkie przejazdy na terenie gminy, dlatego ustalono, że może robić to albo nocami, albo zamykać tylko po jednym przejeździe. Na ul. Wodociągowej, gdzie nie ma sygnalizacji świetlnej, będzie taka sama sygnalizacji jak na przejeździe na ul. Leśnej. Jeżeli chodzi o internet radiowy, przeprowadzono badania na wieży na Dybowie, jednak są one negatywne, ze względu na duże zalesienie gminy. Być może perspektywą dla gminy jest internet satelitarny, który staje się coraz tańszy.

Przewodniczący Rady – przypomniał radnym o składaniu oświadczeń majątkowych w Biurze Obsługi Rady Gminy lub w sekretariacie Urzędu Gminy. Przekazał radnym życzenia świąteczne od dyrektorów szkół.

Ad. 9

Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski złożył wszystkim życzenia z okazji zbliżających się świąt wielkanocnych, podziękował zebranym za wzięcie udziału w XXVII sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.



Protokołowała:                                                         Przewodniczący Rady Gminy

(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                 (-) Ireneusz Śmiechowski

Powiadom znajomego