Protokół nr XXVI/2013 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 26 lutego 2013 r.
Protokół nr XXVI/2013
z sesji Rady Gminy Wielka
Nieszawka, która odbyła się w dniu 26 lutego 2013
roku
w godz. od 15:00 do 17:00 w Ośrodku Kultury w Małej
Nieszawce
Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
Proponowany porządek obrad:
1.
Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b)
przyjęcie porządku obrad.
2.
Przyjęcie protokołu z XXV sesji, która odbyła się w dniu 29
stycznia 2013 roku.
3.
Sprawozdanie z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa
i porządku publicznego na terenie gminy Wielka Nieszawka (druk
nr 1).
4.
Sprawozdanie z działalności za 2012 rok:
a)
Gminnego Centrum Informacji w Małej Nieszawce (druk 2),
b)
Gminnej Biblioteki Publicznej w Małej Nieszawce (druk nr 3),
c)
Ośrodka Kultury w Małej Nieszawce (druk nr 4).
5.
Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na
poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych
przez jednostkę samorządu terytorialnego za 2012 rok (druk nr
5).
Przerwa
6.
Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) nadania
nazw ulicom na terenie Gminy Wielka Nieszawka wieś Wielka Nieszawka
(dz. nr: 144/1; 144/2; 262 oraz 91; 151; 275) (druk nr 6),
c) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Wielka Nieszawka (druk nr 8),
d) wyrażenia woli przystąpienia Gminy Wielka Nieszawka do Kujawsko-Pomorskiego Samorządowego Stowarzyszenia „Europa Pomorza i Kujaw” (druk nr 9).
7. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
8. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
9. Interpelacje i wolne wnioski.
10. Zakończenie sesji.
Ad. 1
a)
XXVI sesję Rady
Gminy Wielka Nieszawka
otworzył Przewodniczący
Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski.
Na wstępie powitał Pana Wójta, Pana Sekretarza, Panią Skarbnik,
Panie i Panów Radnych, zaproszonych gości, a wśród nich po raz
pierwszy uczestniczącego w sesji komendanta Komisariatu Policji
Touń-Podgórz p. Wojciecha Nowackiego, zastępcę komendanta p.
Macieja Wojtaka i dzielnicowego p. Zbigniewa Cybulskiego, oraz
mieszkańców gminy.
Stwierdził,
że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 14
(nieobecny radny Rafał Kujawa), co oznacza, że jest quorum i Rada
jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b)
Następnie Przewodniczący
Rady poprosił o
zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z
materiałami na sesję.
Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie porządku sesji. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania porządek obrad na obecną sesję został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.
Ad.
2
Przewodniczący
Rady poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego
do godz. 14-ej nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do
treści protokołu z XXV sesji, która odbyła się w dniu 29
stycznia 2013 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie
protokołu w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało
14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących
się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania
protokół z XXV sesji został przyjęty przez Radę Gminy
jednogłośnie.
Ad.
3
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr
1).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że
sprawozdanie z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa
i porządku publicznego na terenie gminy Wielka Nieszawka przedłoży
p. Komendant Komisariatu Toruń-Podgórz. Dodał, że dotychczasowa
współpraca z policją, z poprzednim kierownictwem (zmiana na
stanowisku nastąpiła pod koniec grudnia ubiegłego roku), układała
się bardzo dobrze. W ubiegłym roku nastąpiła również zmiana
dzielnicowego obsługującego sołectwa gminy. Nowy dzielnicowy, p.
Zbigniew Cybulski, bardzo szybko poznał lokalne środowisko i będzie
pomocny mieszkańcom w różnych kwestiach, bo taka jest jego
podstawowa rola. W trosce o bezpieczeństwo na terenie gminy zwrócił
się z prośbą do pp. Komendantów o poprawę bezpieczeństwa przy
Szkole Podstawowej w Małej Nieszawce. Problem ten poruszany jest od
wielu lat, z nadzieją, że nastąpi poprawa. Gmina ze swojej strony
podejmuje działania, żeby w tym albo na początku przyszłego roku
wybudować parking i boisko z drugiej strony szkoły. Trwa etap
przygotowawczy tej inwestycji. Niemniej obecnie parking znajduje się
obok szkoły, przy kaplicy. Podjeżdżanie samochodami pod bramkę
szkoły, na przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną, oraz
wysadzanie dziecka przy zielonym świetle dla pojazdów, nawet przy
podjętych środkach ostrożności, tj. ograniczenie prędkości do
40 km/godz. i zainstalowanie sygnalizacji świetlnej sterowanej
przyciskiem, stwarza bardzo poważne zagrożenie. Prosił o zajęcie
się tą sprawą. Życzył policji, aby w bieżącym roku było jak
najmniej nieprzyjemnych zdarzeń, w których będzie musiała
interweniować.
Na terenie gminy dochodzi do dewastacji mienia publicznego, przystanek w Cierpicach na rozjeździe do Andrewex-u jest regularnie rozbijany. Jego zdaniem można wykryć złoczyńców, poświęcając na to trochę czasu. W Wielkiej Nieszawce zginęło ostatnio kilkanaście sztuk pokryw żeliwnych na studniach kanalizacyjnych. W sytuacji kradzieży może dojść do tragedii, kiedy ktoś wpadnie do niezabezpieczonej studni o głębokości nawet do 10 m. Od kilku lat działania typu rozbijanie szyb na przystankach, kradzież kratek ściekowych i pokryw na studniach kanalizacyjnych są nagminne. Czas położyć temu kres, bo gmina ma kłopoty z firmami ubezpieczeniowymi, które nie chcą już wypłacać odszkodowań. Życzył wszystkim mieszkańcom, w związku z postawieniem na sesji tematu bezpieczeństwa, jak najmniej zdarzeń o charakterze kryminalnym oraz poczucia bezpieczeństwa. Podkreślił, że bezpieczeństwo gminy spoczywa w rękach obecnych na sali oficerów policji. Następnie oddał głos komendantom w celu przedstawienia sprawozdania z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy w 2012 r.
Zastępca komendanta Maciej Wojtak – podziękował za zaproszenie na sesję. Potwierdził, że współpraca między policją a Wójtem układa się bardzo dobrze i wyraził nadzieję, że dalej będzie tak się układała, jeżeli nie lepiej. W odniesieniu do zdarzeń wymienionych przez Wójta stwierdził, że faktycznie jest problem z kradzieżą pokryw studzienek kanalizacyjnych, ale nie jest to problem wyłącznie gminy Wielka Nieszawka. Policja robi wszystko, aby ująć sprawców kradzieży. Następnie przeszedł do omówienia sprawozdania.
Zadania prewencji kryminalnej na terenie gminy realizowane przy dużym nakładzie pracy przez dzielnicowego i policjantów z pionu prewencji to programy: „Bezpieczna wieś”, „Bezpieczna droga do szkoły”, „Bezpieczny ogród”, „Bezpieczny dom”, Bezpieczne osiedle” i „Bezpieczny parking”. Wdrożono także programy profilaktyczne na rzecz ochrony dzieci, młodzieży i rodzin oraz grup ryzyka zawodowego. W trakcie wykonywania prewencyjnych obowiązków służbowych na terenie gminy w ubiegłym roku zatrzymano 17 nietrzeźwych kierowców, o 10 mniej niż w roku 2011. Należy mieć nadzieję, że to była rzeczywista ilość nietrzeźwych poruszających się po drodze i jej zmniejszenie jest wynikiem prowadzonych działań prewencyjnych i represyjnych wobec nietrzeźwych kierowców. Ukarano mandatami karnymi 71 osób (o 3 więcej niż w 2011 r.). Przeprowadzono 306 interwencji (270 w 2011 r.), przy czym teren gminy jest jednym ze spokojniejszych, bezpiecznych rejonów, gdyż rocznie komisariat przeprowadza w sumie około 6 tys. interwencji na terenie objętym swoim działaniem. Przeprowadzono 42 postępowania o wykroczenie (o 3 więcej niż w 2011 r.), skierowano 6 wniosków o ukaranie. Wspólnie z policjantami ruchu drogowego i oddziałów prewencji w Bydgoszczy prowadzono działania pod kryptonimem „Prędkość i alkohol zero tolerancji dla osób naruszających przepisy ruchu drogowego”, w ramach których skontrolowano 752 pojazdy, zatrzymano 3 nietrzeźwych kierujących, liczba ta świadczy, że świadomość kierowców o skutkach kierowania pojazdu pod wpływem alkoholu jest większa, ukarano mandatem karnym 39 osób, zatrzymano 20 dowodów rejestracyjnych i 3 prawa jazdy. W latach ubiegłych te liczby były wyższe.
Co do przestępczości, w ubiegłym roku odnotowano 1 zdarzenie, jeżeli chodzi o bójki i pobicia, sprawca został zatrzymany a sprawa trafiła do sądu. W 2012 r. odnotowano większą liczbę kradzieży, w tym kradzieży pojazdów – 75 (66 w 2011 r.), ale wykrywalność tych zdarzeń ciągle rośnie, prawie połowa (35) została wykryta. Nie odnotowano przestępstw rozbójniczych, co bardzo cieszy, bo jest to bardzo poważna kategoria zdarzeń. Podobnie nie odnotowano żadnych przypadków uszkodzenia ciała, natomiast odnotowano 8 przypadków uszkodzenia mienia (wzrost o 3 zdarzenia), chodzi o studzienki, o których wspominał p. Wójt. Niestety nie udało się wykryć i zatrzymać sprawców. Jeżeli uda się zatrzymać jakiegokolwiek sprawcę tego typu zdarzenia, policja będzie wracać do wcześniejszych zdarzeń, próbując ustalić, czy sprawca nie jest zamieszany w poprzednie kradzieże. Podobnie jak w 2011 r. odnotowano 2 przestępstwa narkotykowe, sprawcy zostali zatrzymani i rozliczeni. Stwierdzono 61 przestępstw kierowania w stanie nietrzeźwości, z czego wykryto 49. Łączna ilość zdarzeń spada, w 2011 r. było ich 209, w 2012 r. – 179, stąd konkluzja, że na terenie gminy jest coraz bezpieczniej. Liczba spraw wykrytych jest również wyższa niż w 2011 r. Skuteczność policji w zwalczaniu przestępczości i wykrywaniu jej jest wyższa. Porównując statystyki roku 2011 i 2012, odnotowano więcej kradzieży (113 %) i uszkodzeń mienia (160 %). Te przestępstwa będą dla policji priorytetem, jeżeli chodzi o ich zwalczanie. W pozostałych kategoriach wskaźniki są lepsze niż w 2011 r. Podniosła się również wykrywalność przestępstw i wynosi 52 %, co znaczy, że co drugie przestępstwo jest wykryte, sprawca jest ustalony i ukarany. Główne kierunki działań policji na 2013 r. to: kontynuowanie działań w zakresie prewencji kryminalnej − kontakty ze społecznością lokalną, informowanie o sposobie wyłudzeń metodą „na wnuczka”, dzielnicowy dociera do księży, aby informowali osoby starsze o zagrożeniach tego typu przestępczości, gdzie osoby podają się za rodzinę i dokonują wyłudzeń czasami znacznych kwot pieniędzy; zwiększenie w miarę możliwości ilości patroli na terenie gminy, z wykorzystaniem wsparcia z Komendy Miejskiej Policji w Toruniu i oddziałów prewencji kierowanych z Bydgoszczy, organizowane są wspólne patrole, lub siły te pełnią patrole samodzielnie; zwalczanie przestępczości narkotykowej w zakresie posiadania narkotyków, a w szczególności tzw. „dealerstwa” w celu chronienia dzieci i młodzieży; zwiększenie zaufania społecznego przez solidność i konsekwencję w pełnionej służbie. W nawiązaniu do wypowiedzi p. Wójta na temat sytuacji przy szkole w Małej Nieszawce, policja prowadziła działalność informującą i pouczającą. Obecnie następują represje mandatowe w stosunku do kierujących, którzy parkują przy szkole, stwarzając realne zagrożenie dla bezpieczeństwa uczęszczających tam dzieci. Będą kontynuowane działania skierowane na eliminację zjawiska „prostytucji przydrożnej”. O ile wcześniej przed wejściem niektórych państw do Unii Europejskiej nie było problemu, bo można byłą taką osobę wydalić z kraju, o tyle obecnie osoby trudniące się prostytucją są obywatelami UE i Polski. Stosuje się wobec nich represje mandatowe i organizuje patrole ze strażą leśną. Policja prowadzi rozpoznanie ujawnionych przypadków przemocy w rodzinie celem ustalenia źródeł narastania konfliktów i zapobiegania ich występowaniu. Dzielnicowy współpracuje z GOPS-em, zakładane są „niebieskie karty”. Jeżeli przemoc ma formę bardziej drastyczną, sprawy są kierowane do sądu. Policja będzie prowadzić dalsze starania u władz samorządowych Gminy Wielka Nieszawka o wsparcie finansowe na poprawę bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy.
Komendant Wojciech Nowacki – zwrócił się do radnych z prośbą o sygnały w sprawie wykroczeń. Policja np. otrzymała sygnał o parkowaniu przy szkole w Małej Nieszawce samochodów przez rodziców odwożących dzieci do szkoły i szybko na niego zareagowała. Sygnał wyszedł od mieszkańców i można było go rozpatrzyć. Na podstawie otrzymanych informacji policja rozpatruje również temat kradzieży mienia w postaci kradzieży pokryw studzienek kanalizacyjnych, przygląda się kierunkom, z jakich mogą przyjeżdżać sprawcy dokonujący tych kradzieży. Bardzo istotne jest to, żeby mieszkańcy, jeżeli posiadają taką wiedzę, przekazywali ją niezwłocznie do organu ścigania, aby policja mogła szybko podjąć działania. Często grupa społeczna posiada informacje, które policja może wykorzystać do usprawnienia procesu wykrywczego i poprawy wskaźników wykrywalności przestępstw. Informacje te są istotne, bo czas reakcji po zdarzeniu jest czynnikiem, zwłaszcza w przestępstwach kryminalnych, najważniejszym. Informacja powinna być zgłaszana natychmiast, w czasie trwania przestępstwa. Mieszkańcy przemieszczając się po terenie gminy widzą obce samochody, z zewnątrz, którymi mogli przyjechać sprawcy kradzieży. Nie podejrzewa, by złodzieje wywodzili się z lokalnej społeczności. Łącznikiem komendy Touń-Podgórz z mieszkańcami jest dzielnicowy, policjant z dużym poziomem kompetencji i bagażem doświadczeń, umiejący organizować sobie pracę, który będzie włączał się w różne działania. Jednym z tematów jest problem narkotyków, nieobcy na terenie gminy, o którym z pewnością rodzice rozmawiają z dziećmi w domu, a dyrektorzy szkół z pedagogami i nauczycielami. Temu problemowi, jak i problemowi parkowania przy szkole, czy zdarzającym się rozbojów nieletnich na terenie szkoły policja będzie się uważnie przyglądać, bo priorytetem dla niej jest bezpieczeństwo dzieci. Jeżeli policjanci będą otrzymywali sygnały o takich zdarzeniach, to będą układać plan pracy tak, aby na nie w odpowiedni sposób reagować.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie sprawozdania.
Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 lutego br. zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Krzysztof Czarnecki – zastanawiał się czy w przypadku dewastacji przystanków, tj. wybijania szyb, nie pomogłyby w wykryciu przestępców ukryte kamery.
Komendant Wojciech Nowacki – odpowiedział, że z pewnością tak, lecz wiąże się to z problemami technicznymi, poza obecnymi możliwościami policji. Jeżeli chodzi o czynnik ludzki, to policja dysponuje odpowiednią liczba policjantów, chociaż czasami odczuwalne są braki. Posiada też sprzęt techniczny, np. w postaci samochodów. Pomysł z kamerami jest brany pod uwagę, ale na sprzęt trzeba czekać w kolejce.
Dyrektor SP w Małej Nieszawce Bronisława Masłowska – wyraziła nadzieję, że słupek wykrywalności przestępstw będzie rósł. Jeżeli chodzi o parkowanie przy szkole, jest to odwieczny problem. Poprzednicy komendanta włożyli wiele starań w tej sprawie. Takich zdarzeń było mniej, kiedy okna gabinetu dyrektora i sekretariatu wychodziły na drogę, bo w takich sytuacjach natychmiast reagowała. W ramach rozpoczętej współpracy prosiła komendanta o interwencje w godz. 7:50 do 8:15 i 12:50 do 13:15, kiedy to rodzice dzieci z oddziałów przedszkolnych stwarzają zagrożenie, parkując samochody na chodniku pod bramką przy szkole. Są to rodzice dzieci najmłodszych, bo starsze dzieci wracają do domu pieszo.
Komendant Wojciech Nowacki – stwierdził, że pierwszym krokiem, jaki można by było zrobić, byłaby tzw. odprawa, czyli spotkanie z rodzicami danych grup dzieci. Jako reprezentant komendy przybyłby z dzielnicowym, aby uświadomić rodzicom zagrożenia, jakie sami stwarzają, sobie samym i swoim dzieciom. Jeżeli w ślad za rozmową profilaktyczną nie będzie podniesienia świadomości, to policja będzie musiała represjonować niewłaściwe postawy mandatami.
Dyrektor SP w Małej Nieszawce Bronisława Masłowska – powiedziała, że jedynym skutecznym rozwiązaniem są mandaty. Rozdawano już „cytrynki”, „jabłuszka”, ulotki wręczane każdemu rodzicowi, były prelekcje podczas plenarnych spotkań z rodzicami, bez skutku, dlatego trzeba zastąpić działania profilaktyczne bloczkiem mandatów.
Dzielnicowy Zbigniew Cybulski – dodał do wypowiedzi komendanta, że wystawiono 2 mandaty i skierowano 1 wniosek do sądu, bo rodzic odmówił przyjęcia mandatu koło szkoły.
Sołtys Brzozy Józef Kumorek – zasugerował, aby pomyśleć o jakiej zatoczce parkingowej, bo rodzice nie mają gdzie parkować.
Radna Brygida Czapiewska – zapytała o wspólne działania policji ze Strażą Leśną dotyczące przeciwdziałania rozbojom, takim jak kłusownictwo.
Komendant Wojciech Nowacki – odpowiedział, że policja incydentalnie współpracuje z 2 komendantami Straży Leśnej. Uspokoił, że w rejonie podległym komisariatowi Toruń-Podgórz według jego wiedzy, uzyskanej od komendanta Straży Leśnej, nie zanotowano przypadków kłusownictwa zwierzyny łownej. Gdyby według wiedzy mieszkańców było inaczej, to prosił o sygnały. Jako pasjonat wędkarstwa, szczególnie interesuje się kłusownictwem ryb na Strudze Zielonce. Podkreślił, że policjantów w komendzie jest niewielu, i tylko jeden dzielnicowy na teren całej gminy. Jeżeli jest taka możliwość posiłkują się oddziałami prewencji ruchu drogowego, które otrzymują dodatkowe zadania. Bardzo istotne są sygnały od mieszkańców, którzy najlepiej znają środowisko, w którym mieszkają, przy założeniu, że kłusownikami są osoby ze społeczności lokalnej. Jeżeli są to osoby z zewnątrz, to trudniej będzie je uchwycić. Jak w każdym gospodarstwie, mieszkańcy sami powinni troszczyć się o porządek i przekazywać sygnały policji. Znany jest mu jeden przypadek skłusowania wilczycy w innym rejonie, ale nie słyszał o żadnych przypadkach kłusowania ryb czy zwierzyny łownej na terenie gminy Wielka Nieszawka.
Sołtys Brzozy Józef Kumorek – poinformował, że były przypadki kłusownictwa na Brzozie, ale kłusownicy są uzbrojeni, a on nie.
Komendant Wojciech Nowacki – podziękował za zaproszenie sesję i wyraził chęć współpracy. Jeszcze raz podkreślił, że każdy sygnał jest istotny i wartościowy. Sposób wykorzystania wiedzy jest wtórny, ale ważne jest, aby policja taką wiedzy posiadała.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.
Ad.
4
a)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że Gminne Centrum Informacji, którego działalności dotyczy sprawozdanie, znajduje się w budynku Ośrodka Kultury. GCI zostało utworzone z grantu Ministerstwa Pracy kilka lat temu i funkcjonuje do dzisiaj. Posiada 5 stanowisk komputerowych, stałe łącze internetowe, skaner i kserokopiarkę. Można z niego korzystać w godzinach funkcjonowania Ośrodka Kultury. W 2012 r. GCI odwiedzono ok. 1500 osób. Młodzi wyszukują w Internecie materiały edukacyjne i rozrywkowe. GCI wykonuje materiały na sesje Rady Gminy, dla GOPS-u i działających przy Ośrodku Kultury grup wokalno-tanecznych. Wcześniej w GCI pracowali na etacie stażyści lub pracownicy interwencyjni, ale obecnie nie ma tego typu pracowników, chociaż złożono wniosek do Urzędu Pracy i może uda się kogoś pozyskać. GCI jest wykorzystywane i jest potrzebne, a to był najważniejszy cel, który przyświecał utworzeniu tego centrum.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie sprawozdania.
Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 lutego br. zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności Gminnego Centrum Informacji w Małej Nieszawce za rok 2012 w brzmieniu jak na druku nr 2 – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.
b)
Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że biblioteka znajduje się w budynku Ośrodka Kultury. W 2012 r. zarejestrowano 393 nowych czytelników. Bibliotekę odwiedziło ponad 3200 osób. Wypożyczono ponad 6 tys. książek. Zbiory biblioteki regularnie się powiększają. Wszystkie nowe nabytki ewidencjonowane są w elektronicznej bazie danych poprzez program obsługi bibliotecznej MAK+, a także systematycznie wprowadza się zbiory z lat poprzednich. Dyrektor biblioteki p. Maria Miłoszewicz prowadzi przeróżne działania z młodymi reprezentantami biblioteki, uczestnicząc w różnego rodzaju konkursach czytelniczych i innych. Organizuje spotkania autorskie z pisarzami dla dzieci i młodzieży. W dobie, w której przeważa Internet, w gminie Wielka Nieszawka czytelnictwo jeszcze funkcjonuje. W przyszłym roku trzeba będzie przeznaczyć więcej środków na zakup nowości, które mogą być konkurencyjne z Internetem, a dyrektor biblioteki potrafi wybrać interesujące pozycje. Książki stały się drogie, i żeby kupić wartościową książkę, trzeba wydać trochę więcej pieniędzy.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie sprawozdania.
Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 lutego br. zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Sołtys Brzozy Józef Kumorek – zapytał, jakiego rodzaju książki są najchętniej wypożyczane.
Dyrektor Biblioteki Maria Miłoszewicz – opowiedziała, że w bibliotekach gminnych trudno określić najchętniej czytane książki, bo potrzeby czytelnicze są bardzo różne.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej w Małej Nieszawce za rok 2012 w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.
c)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że wszystkie 3 instytucje, których dotyczą sprawozdania, mieszczą się w jednym budynku i nie mogą w zasadzie funkcjonować osobno, bo spełniają wobec siebie rolę komplementarną. W ciągu roku jest bardzo dużo przeróżnych wydarzeń, które szczegółowo zostały opisane w raporcie. Jest ich tak dużo, że czasami trudno znaleźć wolny termin, kiedy sale są wolne, zwłaszcza w godzinach popołudniowych. Przy skromnej obsadzie osobowej oferta działań jest bardzo bogata, a współpraca między pracownikami układa się bardzo dobrze. Prowadzone są zajęcia dla kilku grup amatorskich, w tym teatru, które przygotowują różnorodne imprezy. Gminny teatr amatorski „Bajarka” przygotował sztuki wystawiane np.: w czasie ferii pt. „Kopciuszek”, w czasie festynów gminnych „Pchła Szachrajka”, widowisko artystyczne „Balladyna” z okazji Narodowego Święta Niepodległości w dn. 11 listopada ub. r. Najważniejszy jest fakt, że ci, którzy pracują w Ośrodku Kultury, potrafią się porozumieć z innymi podmiotami prowadzącymi swoje działania w Ośrodku, co stanowi połowę sukcesu. Wójt złożył podziękowania pracownikom Ośrodka za ich pracę.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie sprawozdania.
Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 lutego br. zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności Ośrodka Kultury za rok 2012 w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.
Ad.
5
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zgodnie z ustawą o systemie oświaty zobowiązany jest do złożenia sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego za 2012 rok. Wskaźniki określone w Karcie Nauczyciela kształtowały się na poziomie 100 %, 111 %, 144 % i 184 % w zależności od stopnia awansu zawodowego. Do średniego wynagrodzenia trzeba dopłacić różnicę uzależnioną od kwot bazowych. W przypadku gminy nie było konieczności wypłaty dodatkowych środków, gdyż kwoty bazowe zostały osiągnięte, wypłacono jedynie pieniądze związane z odprawą i nagrodą jubileuszową (ok. 30 tys. zł) w kategoriach nauczyciel mianowany i nauczyciel dyplomowany. Za 2011 r. wypłat było dużo więcej, gdyż trzeba było wyrównać różnice wynagrodzeń, po kilka tys. złotych, nauczycielom, którzy byli na urlopach zdrowotnych, w 2012 roku takiej sytuacji nie było. To, co jest różnicą powyżej 100 %, wynika z różnych uwarunkowań dotyczących angażu, tj. odprawy emerytalne, nagrody jubileuszowe. Reasumując, w 2012 r. nie wypłacono nikomu dodatkowego uposażenia, tzw. 14 pensji.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Dyrektor SP w Małej Nieszawce Bronisława Masłowska – dodała, że zwiększono dodatki motywacyjne, co wpłynęły na to, że nie było wypłat dodatkowego uposażenia i ma nadzieję, że ten system nadal będzie działał. Zawsze ją bolało, że musiała wypłacać niemałe kwoty nauczycielom.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i poinformował, że obowiązek przedstawienia sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego wynika z przepisów prawa, i dlatego podaje się je jako informację, nie podlegającą przegłosowaniu.
Przewodniczący
ogłosił 15 min. przerwy w obradach.
Po
przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad.
6
a)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy nadania nazw dwóm ulicom we wsi Wielka Nieszawka, pierwsza znajduje się za pp. Czarneckich, druga, sąsiednia, prowadzi do p. Mełnickiej. Powstała tam spółka polsko-niemiecka, która produkowała makarony. Rada Sołecka zaproponowała nazwę ul. Lisia, ponieważ jednak ul. Lisia jest już na terenie gminy w Małej Nieszawce, zmieniono nazwę na ul. Jastrzębia. Przyjęto zasadę, żeby nie dublować nazw ulic w sołectwach, bo potem są niejasności, jak w przypadku ul. Leśnej w Małej Nieszawce i ul. Leśnej w Cierpicach. Jak ktoś szuka tej ulicy, nawet nie wiedząc w jakiej jest miejscowości, to nie wiadomo, gdzie go skierować, czy do Cierpic, czy do Małej Nieszawki. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej treści.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXVI/120/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 26 lutego 2013 roku w sprawie nadania nazw ulicom na terenie Gminy Wielka Nieszawka wieś Wielka Nieszawka (dz. nr: 144/1; 144/2; 262 oraz 91; 151; 275) w brzmieniu jak na druku nr 6 – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
b)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 7).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego były podejmowane w 2004 i 2011 r. Uchwała z 2011 r. zakładała 2 rodzaje opłat za zajęcie pasa drogowego, za umieszczenie w pasie drogowym dogi gminnej obiektów i urządzeń infrastruktury telekomunikacyjnej 20 zł za m², poza jezdnią 18 zł za m² oraz za umieszczenie innych urządzeń infrastruktury technicznej odpowiednio 200 zł za m², poza jezdnią 180 zł za m². Uchwałę zaskarżyli do SKO nowi dyrektorzy gazowni z Bydgoszczy. SKO podtrzymało uchwałę, gdyż nie może zmienić aktu prawa miejscowego. Dyrektorzy spotkali się z Wójtem w związku z budową ok. 4 km gazociągu na Kąkolu w Cierpicach. Wyliczyli, że budowa się nie opłaca, gdyż musieliby wnieść opłaty za zajęcie pasa drogowego na czas budowy, a potem coroczną opłatę za umieszczenie gazociągu w pasie drogowym. Stawka maksymalna wynikająca z ustawy wynosi 200 zł i na takim właśnie poziomie została określona w poprzedniej uchwale. W obecnym projekcie proponuje się jedną opłatę dla wszystkich urządzeń infrastruktury technicznej – 150 zł w pasie drogowym i 100 zł poza jezdnią. Po przeliczeniu efekt finansowy dla budżetu gminy jest ten sam, ale zmiana stawek przyczyni się do kontynuowania inwestycji gazyfikacji na terenie gminy.
Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i brzmieniu.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXVI/121/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 26 lutego 2013 roku w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego w brzmieniu jak na druku nr 7 – stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
c)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 8).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Wielka Nieszawka dotyczy terenu pod Olęderski Park Etnograficzny w Wielkiej Nieszawce, zgodnie z załącznikiem do projektu uchwały. Na chwilę obecną plan zagospodarowania przewiduje budownictwo zagrodowe i muzeum otrzymuje pozwolenia na stawianie kolejnych siedlisk, jednak muzeum chce sięgać po środki unijne, i w takim przypadku w miejscowym planie zagospodarowania musi widnieć konkretny zapis, że obszar jest przeznaczony pod muzeum Mennonitów i Olendrów.
Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie i brzmieniu.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXVI/122/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 26 lutego 2013 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 8 – stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
d)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 9).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że z inicjatywy marszałka województwa powstaje Kujawsko-Pomorskie Samorządowe Stowarzyszenie „Europa Pomorza i Kujaw”, którego celem będzie podejmowanie działań na rzecz budowy i rozwoju silnej pozycji województwa w Unii Europejskiej poprzez reprezentowanie interesów samorządów województwa kujawsko-pomorskiego w Brukseli, gdzie planuje się powołanie biura; promowanie społecznych, gospodarczych, kulturowych oraz środowiskowych walorów regionu; budowanie potencjału administracyjnego organów administracji publicznej w kontekście sprawnego i efektywnego wykorzystania środków Unii Europejskiej; udział w szkoleniach i projektach międzynarodowych służących budowaniu silnej pozycji województwa kujawsko-pomorskiego w Unii Europejskiej. Składka członkowska od jednego mieszkańca wynosi 10 gr, z zastrzeżeniem, że roczna składka członkowska gminy nie przekroczy kwoty 600 zł.
Z materiałami na sesję radni otrzymali informacje na temat innego stowarzyszenia województwa kujawsko-pomorskiego, „Salutaris”. Prosił, aby radni zapoznali się z tymi informacjami i na następnej sesji podyskutowali na ten temat. Stowarzyszenie ma zajmować się doraźną pomocą finansową w razie klęsk żywiołowych lub katastrof, składka wynosi 50 gr od mieszkańca. Duże wątpliwości budzą niektóre zapisy, do których Wójt zgłaszał uwagi na etapie tworzenia statusu, ale nie zostały one uwzględnione. Np. pomoc jest udzielana przy minimalnej liczbie poszkodowanej ludności wynoszącej 10 osób. Jeżeli spali się budynek jednorodzinny, w którym będzie mieszkać 3-5 osób, to rodzina nie dostanie pomocy z funduszu. Radni podejmą decyzję, czy gmina ma zgłosić akces do stowarzyszenia. Nie ma pośpiechu, bo przystąpienie miałoby miejsce w 2014 r.
Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Statutowo-Regulaminowej o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 21 lutego br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie. Województwo, jak i gmina powinny być promowane i pozyskiwać środki na rozwój, ale na razie jest to działanie w ciemno, bo stowarzyszenie nie ma jeszcze statusu. Wójt uspokoił komisję, że gdyby stowarzyszenie nie zdało egzaminu, to gmina może z niego wystąpić.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXVI/123/2013 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 26 lutego 2013 roku w sprawie wyrażenia woli przystąpienia Gminy Wielka Nieszawka do Kujawsko-Pomorskiego Samorządowego Stowarzyszenia „Europa Pomorza i Kujaw” w brzmieniu jak na druku nr 9 – stanowi załącznik nr 11 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
Ad.
7
Przewodniczący
Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu złożenia
informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja spotkała się 1 raz i opiniowała materiały na sesję.
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, opiniując materiały na bieżącą sesję.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja spotykała się 3 razy, 15 lutego br. przygotowywała „Wampiriadę” (zaprosiła wszystkich na 3 marca do Gimnazjum w Cierpicach), 22 lutego br. omawiała materiały na sesję z Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej oraz spotkała się z p. Józefem Dąbrowskim odnośnie UKS „Iskra”, 25 lutego br. omawiała sprawozdanie policji.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja nie spotykała się między sesjami.
Ad.
8
Przewodniczący
Rady przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na
XXV sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 29 stycznia 2013 r.
Ad.
9
Przewodniczący
Rady − poinformował, że do Rady Gminy dotarły podziękowania
dla Rady oraz Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu od Krajowej
Rady Honorowego Krwiodawstwa PCK
za organizację „Wampiriad” na terenie gminy.
Wójt Kazimierz Kaczmarek wręczył przekazane dyplomy wszystkim członkom Komisji.
Przewodniczący Rady – podziękował za inicjatywę akcji honorowego oddawania krwi p. Brygidzie Czapiewskiej, która jest jej pomysłodawcą, oraz całej Komisji.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał o możliwość wykorzystania tłucznia z kolei do utwardzenia dróg, które nie będą w tym roku modernizowane. Interweniował u niego mieszkaniec ul. Wierzbowej.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że tłuczeń z PKP, łącznie ok. 6 tys. ton, jest przeznaczony pod budowę dróg. Na ul. Wierzbowej odcinek od ul. Pięknej do kanału jest w bardzo dobrym stanie, gdyż był utwardzany. Fragment na rogu ul. Wierzbowej i ul. Złotej będzie poprawiony, po zmianie pogody. Jest zima, ziemia raz przymarza, raz puszcza. Najgorsze odcinki zostaną utwardzone.
Radna Halina Dąbrowska – zapytała, kiedy gmina przystąpi do wykupu wytyczonych w planie zagospodarowania dróg i terenów częściowo przejętych przez gminę na poszerzenie dróg. Interweniują u niej mieszkańcy w tej sprawie a ona nie potrafi udzielić im odpowiedzi. Chodzi np. o tereny p. Markiewicz, przy ul. Parkowej przejęte na poszerzenie drogi i p. Boguszewskiego przy ul. Wiślanej i ul. Nad Potokiem, gdzie znajduje się studzienka kanalizacyjna. Prawdopodobnie ci mieszkańcy czekają już 3 lata na wykup.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że gdyby zrealizowano od razu wykup wszystkich gruntów wydzielonych pod drogi, to nie można by zrealizować żadnej inwestycji. Stara się dysponować środkami, tak aby z rocznym czy dwuletnim opóźnieniem wykupować grunty. P. Markiewicz jest na tegorocznej liście, natomiast wobec p. Boguszewskiego gmina nie ma żadnych zobowiązań. Na terenie gminy na prywatnych posesjach znajduje się ok. 1,5 tys. studzienek, np. przy ul. Toruńskiej jest bardzo dużo studzienek i nikt nie chce za to pieniędzy, bo inaczej gmina nic by nie zbudowała. Jeżeli na terenie p. Boguszewskiego była jakaś studzienka, to na pewno nikt bez jego zgody by jej nie wybudował.
Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że nie wie, jakie były ustalenia, ale podobno był problem z rozliczeniem inwestycji, bo p. Boguszewski nie chciał wpuścić inwestora na swój teren.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że jeżeli chodzi o ul. Wiślaną do wału przeciwpowodziowego, to cała instalacja jest w drodze gminnej, a nie na terenie p. Boguszewskiego, o czym on doskonale wie. Przedmiotem sesji nie powinny być obrady na temat p. Boguszewskiego.
Radna Halina Dąbrowska – powiedziała, że jeżeli sytuacja wygląda tak, jak przedstawił ją p. Wójt, czyli instalacja nie znajduje się na terenie p. Boguszewskiego, to należy przerwać dyskusję jakimś pismem i mu to wyjaśnić.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – dodał, że zlecił geodecie rozgraniczenie w tym roku ul. Wiślanej, aż do samego wału, aby skończyć raz na zawsze dyskusje z p. Boguszewskim. Rodzice p. Boguszewskiego sprowadzili się do gminy po wojnie, wszyscy tą drogą jeździli i nikt nikomu nigdy nie robił problemów, dopiero p. Boguszewski zaczął je stwarzać.
Dyrektor SP w Małej Nieszawce Bronisława Masłowska – zapytała, czy w związku z wejściem nowej ustawy śmieciowej, jako kierownik jednostki, musi rozwiązać umowę z MPO i w jakim terminie to zrobić. W regulaminie uchwalonym przez Radę Gminy zapisano, że należy naliczyć 3 litry tygodniowo na każdego ucznia, co jest według niej wielkością zawyżoną. Jeżeli w szkole prowadzona jest segregacja, to co szkoła ma wrzucać do pojemnika? Obecnie na podstawie umowy z MPO płaci za wywóz śmieci 86,25 zł brutto, natomiast od 1 lipca będzie płaciła 240 zł, czyli o 200 % więcej niż do tej pory. Prosiła o wyjaśnienie, dlaczego po pojemniku o 240 l następny dostępny pojemnik ma pojemność aż 1100 l. Wyliczyła, że przy ilości uczniów w szkole (170) potrzeby jest szkole pojemnik ok. 500-litrowy, a takiego nie ma, więc musiała w deklaracji wybrać pojemnik 1100-litrowy. Zapytała, czy w specyfikacji przetargu nie można wprowadzić pojemników 500- lub 600-litrowych. Jest przerażona, że szkoła będzie musiała płacić 200 % więcej, nawet dokonując segregacji.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że obecnie za segregację płaci gmina z budżetu, za każdą wieś 2000 zł. Jeżeli chodzi o szkoły, to na razie nie ma powodu do obaw. Co do normatywów pojemników, w eksploatacji są tylko takie pojemniki 240 l i 1100 l, pośrednich nie ma, są natomiast mniejsze 60 l i 120 l. W przypadku przedsiębiorstw, szkół, hoteli nie płaci się za ilość wyprodukowanych śmieci, ale według określonych w regulaminie norm i przypisanych pojemników. Przy zmianie uchwały, pozycja dotycząca szkół zostanie skorygowana. Zgodnie z wytycznymi wychodziło w Polsce 3 l na ucznia. Trzeba wziąć pod uwagę również posegregowane śmieci, a nie tylko te z pojemnika. Przetarg został ogłoszony, otarcie ofert nastąpi 26 marca. Zmiana ustawy z 25 stycznia br. przewiduje, że pojemniki dostarczy firma odbierająca śmieci, a nie jak to było wcześniej zapisane musiał je zakupić właściciel posesji. Kolejna zmiana ustawy to zróżnicowanie stawek opłaty w zależności od różnych kryteriów i łączenie różnych kryteriów na terenie tej samej gminy (np. powierzchnia mieszkania, ilość mieszkańców), co rodzi już w tej chwili konflikty, bo jedni będą płacili mniej a drudzy więcej. W krajach Unii Europejskiej przyjmuje się jako kryterium do wyliczenia osobę, co jest kryterium najbardziej sprawiedliwym. Nie wyobraża sobie poboru comiesięcznej opłaty w drodze inkasa, a taką możliwość uchwała przewiduje. Najistotniejszą zmianą w ustawie jest egzekucja opłaty w trybie podatków przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta jako organu egzekucyjnego, ponieważ opłata za gospodarowanie śmieciami jest podatkiem wynikającym z ordynacji podatkowej. Wcześniejsze zapisy przewidywały egzekucję przez urzędy skarbowe. Wójt, burmistrz, prezydent miasta mają wszelkie uprawnienia do stosowania wszystkich środków egzekucyjnych, czyli gmina będzie musiała posiadać gminnego komornika, co jest niespotykaną do tej pory sytuacją. Zadał pytanie, po co są w takim razie komornicy skarbowi? Odesłał radnych na PAP Samorząd, gdzie są różne ciekawe artykuły i listy do ministra z prośbami o praktyczną interpretację zapisów nowej ustawy.
Po rozstrzygnięciu przetargu będzie wiadomo, jakie będą koszty wywozu śmieci.
Jeżeli chodzi o rozwiązanie umów z MPO, to najlepiej już teraz wysłać wniosek z datą wypowiedzenia w dn. 30 czerwca. Dotyczy to zarówno instytucji, jak i osób indywidualnych. Jak wygra MPO, to nie będzie robić problemów, ale jak nie wygra, to umowy nadal będą obowiązywać. Prosił o informowanie mieszkańców, żeby wypowiadali już teraz umowy, bo formalnie termin wypowiedzenia wynosi 3 miesiące.
Dyrektor SP w Cierpicach Bogdana Drychta − poinformowała, że zamówiła 2 pojemniki po 240 l i jeden 60 l, potrzebny przy parkingu, bo takie pojemności można było zaznaczyć w deklaracji.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że dyrektor powinna wyliczyć, takie pojemniki, jakie będą jej potrzebne. Każdy będzie miał 4 pojemniki: zielony, brązowy, żółty i biały. Opłata wnoszona jest tak jakby za jeden, zielony pojemnik, ale będzie ich więcej, bo będą też pojemniki do segregacji. W tej chwili w szkole jest pojemnik o pojemności 1100 l i wcale nie jest to za dużo.
Dyrektor SP w Cierpicach Bogdana Drychta – powiedziała, że pojemnik jest wspólny dla szkoły podstawowej i gimnazjum i jest wystarczający, a mniejszy 60 l stoi przy parkingu.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że tak zostanie. Jeżeli będzie potrzeba mniejszych pojemników, to można zmienić, bo nie chodzi o to, żeby wydawać niepotrzebnie pieniądze. To gmina będzie płacić za wywóz i zbierać opłaty za gospodarowanie odpadami. Teraz chodzi o to, żeby system był w miarę bezpieczny. Ze szkołami jest najmniejszy problem, szczegóły zostaną później ustalone. Gorzej będzie z firmami, które produkują sporo odpadów, np. Herring ma 4 pojemniki 1100-litrowe, wywożone co tydzień, bo ma dużo kartonów i folii. Firma wywozowa będzie odbierać tylko to, co jest w pojemniku, a nie obok. Do tematu śmieci Rada jeszcze powróci, kiedy system zacznie działać. Poinformował, że około połowa deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami została już złożona przez mieszkańców. Po inwentaryzacji deklaracji będzie wiadomo, jakie kwoty mieszkańcy zdeklarowali, a po rozstrzygnięciu przetargu, jaki będzie koszt wywozu. Wtedy realnie można będzie porównać te kwoty.
Radny Michał Dąbrowski – zauważył, że w przypadku szkół można indywidulanie ustalić częstotliwość odbioru śmieci w miesiącu, nie musi to być co tydzień, a na przykład co 2 tygodnie, i wtedy duży pojemnik lepiej spełniałby swoją rolę a koszty byłyby mniejsze.
Sołtys Wielkiej Nieszawki Krystyna Eichberger – powiedziała, że jak co roku w lutym sołtysi roznoszą mieszkańcom decyzje o podatkach i z nimi przy tej okazji rozmawiają. Mieszkańcy prosili ją o zadanie pytania, czy byłabym możliwość zamontowania lustra na zakręcie koło pani Gajewskiej. Jest to bardzo ostry zakręt i często dochodzi tam do niebezpiecznych sytuacji z powodu złej widoczności. Druga sprawa – mieszkańcy skarżą się na zachowanie obecnej kierownik Ośrodka Zdrowia w stosunku do pacjentów. Był przypadek zgonu, kiedy doktor przyjechała dopiero po 4-5 godzinach od zgłoszenia, aby wypisać akt zgonu. Jak była pani Włodarczyk, to na życzenie pacjenta wystawiała zaświadczenie o stanie zdrowia, natomiast obecna kierownik odmówiła pacjentowi twierdząc, że go nie zna, a przecież zaświadczenie wystawia się na podstawie badania, a nie znajomości. Ten pan w końcu zmarł, przyjechało pogotowie. Wystawiono zaświadczenie, informując rodzinę, że zakład pogrzebowy może zabrać ciało, a na podstawie zaświadczenia lekarz wystawi akt zgonu. Sytuacja miała miejsce późnym wieczorem, więc ktoś z rodziny zadzwonił do przychodni na Rudaku i otrzymał potwierdzenie, że nie potrzeba ciała, bo przychodnia wystawi akt na podstawie zaświadczenia pogotowia. Aby nie fatygować rodziny, dyspozytor z przychodni zasugerował, aby rodzina zgłosiła się następnego dnia do Gminnego Ośrodka Zdrowia, gdzie wystawią akt zgonu. Pech chciał, że rodzina trafiła na panią kierownik, która odmówiła wypisania aktu zgonu, bo nie widziała ciała. Następnego dnia na Rudaku bez problemu wydano im taki akt.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że gmina ma takiego doktora, na jakiego zasługuje. Nie ma uprawnień, żeby zabierać głos w kwestii służby zdrowia. Każdy ubezpieczony ma prawo złożyć skargę do Narodowego Funduszu Zdrowia i NFZ ją rozpatrzy. Jak ktoś złoży do niego skargę na piśmie, to ją dalej przekaże drogą służbową do NFZ. Sam nie może rozpatrzyć skargi, bo nie jest uprawniony do rozpatrywania tego typu spraw. Gmina odpowiada tylko za gospodarkę finansową Ośrodka, aby nie popadł w tarapaty, i za zatrudnienie. Podobnie sytuacja ma się ze szkołami, w sprawy szkoły może ingerować tylko kurator oświaty.
Jeżeli chodzi o lustro w Wielkiej Nieszawce, to prosił, aby mieszkańcy wystosowali formalny wniosek. Gmina musi się zwrócić w tej sprawie do Zarządu Dróg Wojewódzkich, który jest zarządcą tej drogi. Najpierw odbędzie się wizja lokalna z policją, ustalenie miejsca lokalizacji lustra, po czym ZDW wyda zgodę.
Przewodniczący Rady – przypomniał radnym o składaniu oświadczeń majątkowych do końca kwietnia.
Ad. 10
Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski podziękował zebranym za wzięcie udziału w XXVI sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ewa Wróblewska-Kucharska (-) Ireneusz Śmiechowski