W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XXIV/2012 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 14 grudnia 2012 r.

Protokół nr XXIV/2012
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
14 grudnia 2012 roku
w godz. od 15:00 do 17:40 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XXIII sesji, która odbyła się w dniu 28 listopada 2012 roku.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:


a)
wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stawki tej opłaty oraz stawki opłaty za pojemnik o określonej wielkości, od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 1),
b) ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na obszarze Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 2),

c) określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (druk nr 3),

d) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej (druk nr 4),

e) uchylenia uchwały dotyczącej ustalenia kolejności realizacji inwestycji drogowych na terenie gminy na lata 2011-2015 (druk nr 5),

f) określenia przystanków komunikacyjnych, warunków i zasad korzystania z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem albo zarządzającym jest Gmina Wielka Nieszawka (druk nr 6).

Przerwa

g) zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2012 (druk nr 7),
h) uchwalenia budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2013 (radni otrzymali w dn. 21 listopada 2012 r., druk nr 8),

i) zmiany wieloletniej prognozy finansowej (radni otrzymali w dn. 21 listopada 2012 r., druk nr 9).

4. Stanowisko w sprawie ustalenia kolejności realizacji inwestycji drogowych na terenie gminy na lata 2013-2015 (druk nr 10).

5. Stanowisko w sprawie ustalenia kolejności budowy oświetlenia ulicznego na lata 2012-2013 (druk nr 11).

Przerwa

6. Przyjęcie planów pracy na 2013 rok:
a) Komisji Rewizyjnej (druk nr 12),
b) Komisji Statutowo-Regulaminowej (druk nr 13),
c) Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu (druk nr 14),
d) Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji
(druk nr 15),
e) Rady Gminy (druk nr 16).

7. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
8. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.

9. Interpelacje i wolne wnioski.

10. Zakończenie sesji.

Ad. 1

a) XXIV sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał Pana Wójta, Pana Sekretarza, Panią Skarbnik, Panie i Panów Radnych, zaproszonych gości oraz mieszkańców gminy.
Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 15, co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.
Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie porządku sesji. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania porządek obrad na obecną sesję został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 2

Przewodniczący Rady poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 14-ej nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XXIII sesji, która odbyła się w dniu 28 listopada 2012 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XXIII sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 3
a)
Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 1).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że po raz drugi Rada będzie rozpatrywała projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stawki tej opłaty oraz stawki opłaty za pojemnik o określonej wielkości, od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Wielka Nieszawka. Z pewnością nie ostatni raz Rada pochyla się nad tym projektem, gdyż Senat zgłosił wnioski do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a premier zapowiedział zmiany w tej ustawie. Jeżeli poprawka senacka, według której właściciel nieruchomości nie nabywa pojemnika na odpady, ale dzierżawi go od firmy wywożącej lub od gminy, zostanie przyjęta, nastąpi wzrost kosztów. Z zapisów ustawy wynika, że wszystkie koszty związane z gospodarką odpadami, tj. zbieraniem, transportem i unieszkodliwianiem, muszą opłacić mieszkańcy i podmioty gospodarcze, gdyż nie można dofinansowywać systemu z budżetu gminy. Każda nadwyżka na koniec roku z tytułu rozliczenia gospodarki śmieciowej, przechodzi na następny rok na ten sam cel, ponieważ nie może być przeznaczona na żadne inne zadanie, są to tzw. pieniądze znaczone. Na poprzedniej sesji Rada Gminy przyjęła stawkę opłaty 14,50 zł za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi w sposób selektywny od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość. Obecnie proponuje się stawkę 12,30 zł. Zmieniają się też opłaty za jednorazowy wywóz pojemników do odpadów komunalnych, zbieranych i odbieranych w sposób selektywny, od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, czyli od firm. Zostały one ustalone na podstawie średnich cen jednorazowego wywozu pojemników o różnych pojemnościach, stosowanych przez podmioty wywozowe w czterech województwach. W stosunku do cen z poprzedniej uchwały zmalały stawki wywozu, szczególnie największych pojemników, np. o pojemności 7500 litrów, z których korzystają duże podmioty gospodarcze. Jest to różnica ponad 300 zł (poprzednio 748 zł, obecnie 420 zł). Ceny za wywóz najmniejszych pojemników nie uległy istotnym zmianom. W kalkulacji, którą radni otrzymali, nie zmieniono ilości mieszkańców (5000), natomiast zmieniono prognozę MPO dotyczącą ilości odebranych śmieci w 2012 r. na 1890 ton od gospodarstw domowych, z podmiotami gospodarczymi 2100 ton (w poprzedniej kalkulacji było odpowiednio 2250 t i 2500 t). Obecne wyliczenie oparto na średniorocznym przyroście ilości mieszkańców na terenie gminy, nie sugerując się ilością odebranych przez MPO śmieci, która wyniosła 935 t tylko w I kwartale 2012 r., co stanowi połowę śmieci odebranych w całym 2011 r. W wyniku zmiany prognozy, nastąpiła zmiana kosztów odpłatności wywozu na 12,30 zł.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w sprawie projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja na posiedzeniu w dn. 13 grudnia br. opiniowała wszystkie projekty uchwał związanych z nowymi regulacjami ustawy dot. gospodarki odpadami. Sprawa budzi duże emocje i ożywione dyskusje. Dyskutowano na temat proponowanych stawek. Jest sporo niewiadomych, np. rzeczywista ilość zebranych śmieci. Opłata za śmieci staje się podatkiem i różnie może być z jego ściągalnością, podobnie jak ma to miejsce w przypadku różnych innych podatków. Mając powyższe na uwadze komisja uznała, że zaproponowane stawki powinny być zaakceptowane.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXIV/106/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 14 grudnia 2012 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stawki tej opłaty oraz stawki opłaty za pojemnik o określonej wielkości, od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2013 r.

b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zgłosił 2 autopoprawki: pierwsza autopoprawka dotyczy § 3 uchwały - „Pierwszą deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciele nieruchomości są zobowiązani złożyć w terminie do 31 stycznia 2013r.”, następuje zmiana terminu na „do 28 lutego 2013 r.”, druga autopoprawka dotyczy deklaracji, w części D pkt 18 dodano w nawiasie „drogi, lasy, poligon wojskowy”, w części G pkt III dodano kolumnę „zgodnie z częstotliwością ustalaną indywidualnie”. Zmiany związane są ze śmieciami zbieranymi sezonowo przez Nadleśnictwo i Zarząd Dróg Wojewódzkich. Pojawią się na pewno inne nieuregulowane przypadki, związane z gospodarką odpadami przedsiębiorstw. W różnych latach śmieci będą zbierane sezonowo w różnych ilościach, dlatego w deklaracji dodano rubrykę umożliwiającą zdefiniowane indywidualnej częstotliwości pozwalającej na elastyczny odbiór zebranych śmieci, w zależności od potrzeb. Podatek jest płacony na podstawie złożonej deklaracji. Jest wiele zawiłości, których ustawodawca nie przewidział, z którymi gmina będzie musiała w przyszłości sobie poradzić.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja w dniu wczorajszym zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie. Biorąc pod uwagę, że składanie deklaracji będzie zjawiskiem powszechnym, powinna być ona prosta i przejrzysta, i takie warunki proponowana deklaracja spełnia.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXIV/107/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 14 grudnia 2012 roku w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na obszarze Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 2 wraz z autopoprawkami – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zgłosił poprawkę do projektu uchwały polegającą na wprowadzeniu w §3 ust. 1 punktu nr 5 o treści „niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne z dróg, lasów, poligonu wojskowego – odbierane będą w okresie od 1 marca do 31 grudnia - z częstotliwością ustalaną indywidualnie”. Dotyczy to butelek, papierów, starych opon, mebli, telewizorów i różnych innych odpadów leżących w lasach i przy drogach. Początkowo w zapisie figurował termin do 31 października, ale po konsultacjach z nadleśniczym p. Falkowskim termin został zmieniony na 31 grudnia, ponieważ gdy nie ma śniegu, śmieci są zbierane w listopadzie i na początku grudnia, i potem wywożone. Projekt uchwały zawiera szczegółowe zasady świadczenia usług w zakresie odbierania wszelkiego typu odpadów. W przyszłości okaże się, czy wszystkie typy odpadów zostały umieszczone w spisie, być może pojawią się odpady, które do tej pory nie występowały na terenie gminy. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej treści wraz z autopoprawką.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXIV/108/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 14 grudnia 2012 roku w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w brzmieniu jak na druku nr 3 wraz z autopoprawką – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

d)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej dz. nr 314/13 o pow. 116 m², położonej w Małej Nieszawce u zbiegu ul. Toruńskiej i ul. Dojazdowej. Na prywatnej działce pani Wawrzyniak mieści się stacja wodomierzowa zbudowana na początku lat 90. XX w. Własność terenu wymaga pilnego uregulowania, ponieważ przebudowa sieci przez Toruńskie Wodociągi przewiduje przejście rury przez tą stację. Dwóch biegłych rzeczoznawców wyceniło wartość nieruchomości na 15 tys. zł, biorąc pod uwagę, że gmina przez te wszystkie lata korzystała z terenu.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXIV/109/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 14 grudnia 2012 roku w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

e)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w związku z rozwojem gminy, wchodzącymi w życie nowymi planami miejscowymi, podziałami nieruchomości, prowadzonymi i kończonymi inwestycjami, konieczna staje się korekta ustalenia kolejności sukcesywnej modernizacji dróg gminnych. W następnym punkcie zostanie przedstawiona nowa kolejność inwestycji drogowych prowadzonych na terenie gminy do 2015 r. W związku z tym Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXIV/110/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 14 grudnia 2012 roku w sprawie uchylenia uchwały dotyczącej ustalenia kolejności realizacji inwestycji drogowych na terenie gminy na lata 2011+2015 w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

f)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że do zadań własnych gminy w zakresie publicznego transportu zbiorowego należy m.in. utrzymanie, rozbudowa, przebudowa i wykonywanie remontów przystanków komunikacyjnych, wiat lub innych budynków służących pasażerom, znajdujących się na drogach publicznych, tj. krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych, jak wynika z ustawy o transporcie zbiorowym. W związku z tym przystanek przy CSiR „Olender” nie został uwzględniony w szczegółowym wykazie przystanków w załączniku nr 1, gdyż nie znajduje się przy żadnej z tego typu dróg. Załącznik nr 1 zawiera przystanki, których właścicielem albo zarządzającym jest Gmina Wielka Nieszawka, z ich nazwami i lokalizacją. Załącznik nr 2 określa warunki i zasady korzystania z tychże przystanków. Korzystanie z przystanków komunikacyjnych, określonych w załączniku nr 1, jest nieodpłatne, co przekłada się na cenę biletów, w odróżnieniu np. od Torunia, gdzie pobiera się od przewoźników opłaty. Gmina wybudowała przystanki i je utrzymuje. Podjęcie uchwały jest konieczne, ze względu na to, że do końca roku przewoźnicy muszą otrzymać nowe koncesje na 2013 rok, z uwzględnieniem zapisów znowelizowanej ustawy o transporcie zbiorowym, dotyczących przystanków zarządzanych przez gminy. W związku z tym marszałek województwa zobowiązał samorządy do podjęcia tych uchwał. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie. Zapytał Wójta, czy przystanek autobusowy przy CSiR „Olender” w Wielkiej Nieszawce jest ujęty w porozumieniu zawartym przez gminę z przewoźnikiem obsługującym połączenie, skoro nie ma go w wykazie przystanków określonych w załączniku do projektu uchwały.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że znajduje się na liście przystanków autobusowych obsługiwanych przez przewoźnika, ale nie ma go w wykazie, bo nie jest usytuowany przy żadnej z wymienionych w ustawie kategorii dróg.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała, czy przy przystanku Mała Nieszawka Kościół planowane jest przygotowanie terenu pod zatokę, zarówno po prawej, jak i lewej stronie drogi.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że żadnych tego typu inwestycji w obrębie pasa drogi wojewódzkiej nr 273 nie będzie. Wraz z Zarządem Dróg Wojewódzkich niedawno dyskutował na temat koncepcji przebudowy całej ul. Toruńskiej, obejmującej ścieżkę rowerową i chodniki. Złożył wniosek w tej sprawie do programu dofinansowania inwestycji na lata 2014-2020. Gmina wybudowała chodnik po południowej stronie, a północną zostawiła do dyspozycji ZDW. Część terenów ZDW wykupił w tym roku i w latach poprzednich. W 2013 r. zostanie ustalony stan prawny całego pasa drogowego i przedstawiona koncepcja przebudowy drogi. Skrajnia jedni ma miejscami 4,5 m szerokości, czyli ma wymiar nienormatywny, szczególnie na zakrętach w Wielkiej Nieszawce. Zakrętów się nie zlikwiduje, ale chodzi o to, żeby były szersze. Spotkanie z ZDW dotyczyło m.in. tych zakrętów. Część gruntów z nowo wydzielonych działek w tej okolicy przechodzi na własność ZDW, które za nie zapłaci. Po przebudowie droga ma być bezpieczna, ze ścieżką rowerową przynajmniej do granicy drogi nr 10.

Jeżeli dojdzie do rozbudowy drogi, to przystanek przy Kościele zostanie zlikwidowany, gdyż znajduje się przy skrzyżowaniu. Mimo że został przeniesiony pod ogrodzenie sklepu „U Julka”, to i tak co pewien czas jakiś samochód wpada w tył autobusu. Przystanek po drugiej stronie ulicy w kierunku Torunia znajduje się również na skrzyżowaniu z ul. Topolową. Podobna sytuacja była przy boisku w Małej Nieszawce. Dopiero jak ktoś wjechał w przystanek, ZDW zgodził się na przeniesienie go w inne miejsce, w stronę miasta przy boisku, a po drugiej stronie koło pp. Gackowskich.
Sołtys Brzozy Józef Kumorek – powiedział, że brak jest chodnika przy przejściu na przystanek w Brzozie przy barach. Mieszkańcy przechodzą przez szosę i idą poboczem, co stwarza niebezpieczeństwo potrącenia. Krótki chodnik byłby dużym ułatwieniem dla mieszkańców.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że na Brzozie są 3 przystanki. Ten za barami, o którym mówił sołtys, jest w wykazie i musi być właściwie oznakowany. Gmina wystąpiła do GDDKiA o właściwe oznakowanie umiejscowienia przejścia dla pieszych po śmiertelnym wypadku pana Malinowskiego na tym przejściu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXIV/111/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 14 grudnia 2012 roku w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, warunków i zasad korzystania z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem albo zarządzającym jest Gmina Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 6 – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Przewodniczący ogłosił 15 min. przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

g)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały. Po przekazaniu materiałów radnym wojewoda zmniejszył plan dotacji pomocy społecznej w rozdz. 85213 § 2030 o kwotę 420 zł. Zmiana budżetu na 2012 rok polega na podwyższeniu dochodów poprzez włączenie części oświatowej subwencji ogólnej na zwiększoną składkę rentową oraz dotacji przekazanych decyzjami Wojewody i z PFRON z tytułu rekompensaty utraconych dochodów w podatkach lokalnych od zakładów pracy chronionej. Ponadto proponuje się podwyższyć dochody z tytułu odsetek od lokat bankowych, wpłat ze sprzedaży wody oraz podatków transportowego i od czynności cywilnoprawnych. Natomiast po stronie wydatków włącza się dotacje zgodnie z przeznaczeniem. Z uwagi na brak porozumienia z Wojewódzkim Zarządem Dróg w sprawie wykonania odwodnienia u zbiegu drogi wojewódzkiej ul. Toruńskiej i gminnej ul. Rzemieślniczej proponuje się wycofać środki na powyższy cel zmniejszając jednocześnie niedobór budżetu. Zadanie będzie realizowane w przyszłym roku. W związku z wyższymi wpływami za sprzedaż wody większe są również koszty zakupu wody z Toruńskich Wodociągów i proponuje się zwiększyć środki na powyższy cel oraz na przegląd serwisowy w CSiR. Ponadto zgodnie z wnioskami dyrektorów szkół w dziale Oświata i Wychowanie dokonuje się przesunięć między paragrafami, zwiększa środki na podwyższoną składkę rentową oraz w związku z awarią i nieopłacalną naprawą proponuje się zabezpieczyć środki na zakup kociołków warzelniach. Po dokonaniu powyższych zmian budżet po stronie dochodów będzie wynosił 18.843.100,00 zł, a po stronie wydatków 20.670.100,00 zł, niedobór zmniejszy się do kwoty 1.827.000,00 zł.

Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXIV/112/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 14 grudnia 2012 roku w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2012 w brzmieniu jak na druku nr 7 wraz z autopoprawką – stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

h)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 8, radni otrzymali w dn. 21 listopada br.).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że budżet gminy na rok 2013 jest budżetem zrównoważonym i wynosi zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków 17.400.000 zł. Budżet w swoich założeniach zabezpiecza wszystkie wydatki związane ze sferą edukacji od przedszkola po gimnazjum (łącznie z dowozem uczniów do szkół i dożywianiem), z funkcjonowanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej we wszystkich możliwych wariantach pomocy społecznej potrzebującym mieszkańcom, z funkcjonowaniem gospodarki komunalnej (wodociągi, kanalizacja, drogi, oświetlenie ulic) oraz funkcjonowaniem Urzędu Gminy. Wydatki na inwestycje w 2013 r. stanowią 20,8 % wartości budżetu. Na wodociągi i kanalizację przewidziano 1.100.000 zł, na budowę nowych dróg – 2.160.000 zł, przewidziany jest remont sali gimnastycznej w szkole podstawowej w Cierpicach, na który zabezpieczono 100.000 zł, oraz zabezpieczono 12.000 zł na wykonanie dokumentacji dla przyłącza gazowego kotłowni, obsługującej obie szkoły w Cierpicach, w 2014 r. zostanie ona zmodernizowana poprzez wymianę wszystkich kotłów, liczących już 20 lat, na kotły gazowe. Na wydatki inwestycyjne związane z budową oświetlenia przeznaczono 250.000 zł, na gospodarkę odpadami do 1 lipca 2013 r. – 10.000 zł (wywóz worków do selektywnej zbiórki śmieci przez MPO). W budżecie nie zapisano środków na gospodarkę odpadami po 1 lipca. Dopiero pełna wiedza przed przetargiem pozwoli na wprowadzenie środków do budżetu. Deklaracje od mieszkańców będą spływały do 28 lutego, i w marcu na ich podstawie można będzie obliczyć środki, jakie gmina będzie posiadać na ten cel. Nie ma też w budżecie zarezerwowanych środków na przebudowę wiaduktu w Cierpicach i budowę przystanków szybkiej kolei. Środki na to zadanie będą wprowadzone najprawdopodobniej w IV kwartale 2013 r., bo już w tej chwili są opóźnienia w Toruniu i Bydgoszczy związane z realizacją tego projektu. Do końca tego miesiąca miało być wykonane studium wykonalności, a Bydgoszcz, która prowadzi projekt, nie ogłosiła nawet jeszcze przetargu na jego wykonanie. Gmina nie śpieszy się, aby wydawać pieniędzy, bo może się okazać, że trzeba będzie bardzo długo czekać na refundację poniesionych kosztów. Została wydana zgoda na eksploatację wiaduktu na kolejny rok przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Najlepiej byłoby ogłosić przetarg pod koniec roku 2013 r., tak aby przystąpić do demontażu wiaduktu po Świętach Bożego Narodzenia. Gdyby udało się wcześniej podpisać umowę na dofinansowanie, to można by dokonać demontażu w październiku. Zadanie gminne stanowi niewielki procent w projekcie szybkiej kolei BiT City, ale gmina jest uzależniona w swych działaniach od Bydgoszczy. Nie ma w budżecie środków na inne zadania inwestycyjne, być może w czerwcu uda się podpisać umowę na dofinansowanie ze środków unijnych budowy boiska i parkingu przy Szkole Podstawowej w Małej Nieszawce w wysokości 300.000 zł, po zamianie gruntów. Gmina otrzymała środki na kanalizację osiedla przy ul. Toruńskiej (tereny po panu Dulińskim), która zostanie zrealizowana do końca maja 2013 r. Wczoraj została podpisana umowa z marszałkiem na działania kulturalne w 2013 r..

Budżet jest bezpieczny, jeżeli wpłyną do budżetu przewidziane środki od ministra finansów, to spokojnie będzie można budżet na 2013 r. realizować.

W związku z tym, że projekt budżetu na 2013 r. był tematem posiedzeń wszystkich komisji Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących komisji o opinię w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt budżetu pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja w dn. 12 grudnia zaopiniowała projekt budżetu pozytywnie.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja zaopiniowała projekt budżetu pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt budżetu pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał Wójta, czy rozmawiał z marszałkiem na temat pieniędzy z RPO na budowę filii muzeum etnograficznego w Wielkiej Nieszawce.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że system programowania na lata 2014-2020 jest bardzo skomplikowany, bo będzie działał wyłącznie w oparciu o związki komunalne, a w przypadku gminy jest to związek dwóch miast Torunia i Bydgoszczy. Dwukrotnie odbyły się spotkania z prezydentem Torunia w tej sprawie. Nie wiadomo, jakie będą zasady funkcjonowania związku. W kontrakcie regionalnym są zapisy dotyczące dofinansowania muzeów, i marszałek, któremu podlega Muzeum Etnograficzne w Toruniu, zadba o pozyskanie środków. Wójt złożył do kontraktu wniosek na dofinansowanie budowy ścieżki rowerowej od granicy z Toruniem do parku etnograficznego w Wielkiej Nieszawce. Wszyscy wójtowie powiatu toruńskiego biorący udział w spotkaniu złożyli wniosek o dofinansowanie uzbrojenia w każdej gminie przynajmniej 4 hektarów dla strefy ekonomicznej. Gmina posiada taki teren przy obwodnicy i przy węźle autostradowym. Przedsiębiorca, który wyraziłby chęć zainwestowania w gminie, chciałby zostać zwolniony z podatku dochodowego, na co może liczyć w strefie ekonomicznej. Wójt złożył również wnioski na dofinansowanie solarów na budynkach użyteczności publicznej i budynkach indywidualnych mieszkańców, akcja dofinansowania do solarów była przeprowadzona m.in. w Łubiance i Łysomicach, oraz dofinansowanie budowy elektrowni słonecznej. Bydgoszcz liczy, że Toruń, który jest zadłużony na kwotę ok. 1 mld zł, nie będzie w stanie asymilować środków, a jak Toruń nie będzie wykorzystywał środków, to i gmina ich nie dostanie. Są dwa opracowania profesorów, Sulikowskiego i Kaczmarka, zleconych przez Urząd Marszałkowski, w których rozdzielono Toruń i Bydgoszcz, jeżeli chodzi o dofinansowanie. Kontrakty dotyczą stolic województw, w tym 2 z podwójnymi stolicami: Zielona Góra i Gorzów Wlkp. oraz Toruń i Bydgoszcz. Sytuacja w wojewódzkie kujawsko-pomorskim jest najgorsza, bo nie doszło jeszcze do porozumienia. Do 7 stycznia muszą zostać złożone pierwsze propozycje do ministra, a do 31 stycznia – cały wniosek. Rada metropolitalna bydgosko-toruńska, której Wójt jest członkiem, zbierze się w trzecim tygodniu stycznia, wtedy będzie można sprawdzić, czy propozycje gminy znalazły się we wniosku do kontaktu między rządem a województwem kujawsko-pomorskim. Będą również tzw. projekty wiązkowe, mniejsze projekty, ale jak miasto Toruń nie wejdzie w duży projekt, to nie będzie dla gminy pieniędzy, żeby mogła realizować chociaż te małe projekty. Na wczorajszym spotkaniu wiceminister rozwoju regionalnego, p. Orłowski, poinformował, że został złożony wniosek do Brukseli o sprawdzenie sytuacji województwa.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXIV/113/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 14 grudnia 2012 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2013 w brzmieniu jak na druku nr 8 – stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie. Uchwała wchodzi w życie z dn. 1 stycznia 2013 r. i podlega publikacji w dzienniku Urzędowym Woj. Kujawsko-Pomorskiego oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.

i)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 9, radni otrzymali w dn. 21 listopada br.).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej został sporządzony na lata 2013-2016. Uwzględniono w nim dochody bieżące oraz wydatki bieżące, wydatki na wynagrodzenia, składki od nich naliczane oraz wydatki związane z funkcjonowaniem organów administracji samorządowej. Wykazano dochody majątkowe, w tym dochody ze sprzedaży majątku oraz wydatki majątkowe budżetu jednostki samorządu. Przedstawiono wynik budżetu i pokazano w wydatkach majątkowych (inwestycjach) udział procentowy w budżecie – 20 %. Wykazano, że jednostka samorządowa nie posiada długów i nie planuje zaciągania żadnych zobowiązań.

W związku z tym, że projekt dot. zmiany wieloletniej prognozy finansowej był tematem posiedzeń wszystkich komisji Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących komisji o opinię w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXIV/114/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 14 grudnia 2012 roku w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej w brzmieniu jak na druku nr 9 – stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Ad.4
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 10).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt stanowiska dotyczy ustalenia kolejności inwestycji drogowych na terenie gminy na lata 2013-2015. Z uchylonej uchwały zostało zrealizowanych w całości 8 dróg. Stanowisko uwzględnia różne sytuacje. Wójt poprosił o naniesienie poprawek w projekcie stanowiska poprzez wykreślenie w tabelce słów „ etap I” i „etap II”, ponieważ drogi będą wykonywane w jednym etapie, i poprawienie w poz. 12 ul. Żwirowa „tylko I etap” na „tylko podbudowa”, a w poz. 14 ul. Pogodna „polbruk” na „asfalt”. Jako pierwsza zostanie zrealizowana ul. Ciechocińska w Brzozie, a następnie naprzemiennie drogi w Cierpicach, Małej i Wielkiej Nieszawce. Dogi będą realizowane w jednym etapie. Na ul. Żwirowej w Cierpicach będzie zrobiona tylko podbudowa, w tym roku wycięto tam drzewa, teren jest podzielony na działki, na razie nie ma żadnych zabudowań. Na ul. Pogodnej w Wielkiej Nieszawce zamiast polbruku będzie wylany asfalt. Docelowo będzie to droga w pełnym standardzie z ścieżką rowerową i oświetleniem, która połączy Wielką Nieszawkę z Cierpicami na wysokości ul. Szkolnej. Obecnie będzie realizowany odcinek od skrzyżowania z ul. Toruńską do końca zabudowań, ok. 150-200 m. W dalszej części drogi trzeba ułożyć rury wodociągowe i kanalizacyjne, bo z tyłu powstanie bardzo duże osiedle. Droga będzie przechodzić przez to osiedle i wyjdzie w ul. Szkolną.

W poniedziałek odbędzie się spotkanie z wykonawcą torowiska Toruń-Bydgoszcz, firmą TOR Polska, który wstępnie podał parametry podbudowy z kamienia łamanego od 0 do 35 ziarnistości na 10 km. Aby zrealizować podbudowę na wszystkich drogach ujętych w stanowisku Rady potrzeba 14 400 m³. Jeżeli uda się wynegocjować przekazanie wymienianego, zdjętego z torowiska kamienia, wtedy cała materiał na podbudowę gmina miałaby gratis. Gmina chce pozyskać również od wykonawcy gruz ze skruszonych podkładów, aby wykonać m.in. drogę do leśnictwa Zielonka. W wyniku porozumienia na przekazanie nieodpłatnie materiału, koszty budowy dróg byłby tańsze niż w 2012 ., co pozwoliłoby, biorąc pod uwagę środki zarezerwowane na ten cel w budżecie gminy na 2013 r., na zrealizowanie w przyszłym roku 13 z 33 dróg przewidzianych w stanowisku do realizacji na lata 2013-2015. W przypadku Brzozy etap II ul. Ciechocińskiej ze skrzyżowaniem z ul. Wędkarską (poz. 11 w wykazie) przy takim założeniu byłby realizowany w 2014 r.

Wójt wniósł o przyjęcie stanowiska w przedstawionej formie.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja zaopiniowała projekt stanowiska pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Michał Dąbrowski – zapytał Wójta, czy w przypadku ul. Pogodnej projekt będzie robiony na całą ulicę, czy tylko na realizowany etap.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że tylko na zabudowany odcinek drogi.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, ile dróg zostanie zrealizowanych w przyszłym roku z przedstawionego wykazu.

Radna Halina Dąbrowska – powiedziała, że Wójt podawał w swojej wypowiedzi taką informację.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – doprecyzował, że w pierwszym podejściu zostanie zrobiona dokumentacja na 6 ulic i będą kolejno ogłaszane przetargi. Po pierwszych przetargach będzie wiadomo, ile zostanie środków z 2.160.000 zł przeznaczonych na ten cel w 2013 r. Dokumentacje i przetargi na kolejne z listy ulice będą przygotowywane aż do wyczerpania środków. Jeżeli dokumentacje będą wykonane, to nawet jeżeli nie uda się rozstrzygnąć wszystkich przetargów w 2013 r., zostaną one rozstrzygnięte w 2014 r.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Stanowisko Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 14 grudnia 2012 roku w sprawie ustalenia kolejności realizacji inwestycji drogowych na terenie gminy na lata 2013-2015 w brzmieniu jak na druku nr 10 z poprawkami – stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła stanowisko jednogłośnie.

Ad. 5
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 11).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że uwzględniono wnioski Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji i Komisji Statutowo-Regulaminowej (wniosek p. Dąbrowskiej), i dodano do pierwszej wersji projektu w poz. 5 skrzyżowanie Sosnowa w Cierpicach, na zakręcie koło pana Szymeczki, oraz oświetlenie ul. Leśna Cierpice, ul. Szkolna Cierpice/Wielka Nieszawka, ul. Zielona Wielka Nieszawka (dodane poz. 9-11). Na skrzyżowaniu ul. Sosnowej postawiono lustro, gdyż jest to najbardziej niebezpieczne miejsce. Trzeba rozważyć, ile lamp tam postawić. Z poprzedniego stanowiska dot. oświetlenia na lata 2011-2012 została do zrealizowania ul. Bydgoska przy barze VITA do ul. Wodociągowej i oświetlenie pod wiaduktem w Brzozie. Przetarg został unieważniony, gdyż zaproponowana kwota była wyższa, niż ta, którą gmina dysponowała (28 tys.). Poza tym dopiero po 15 grudnia Energetyka przebuduje przy ul. Bydgoskiej elektryczną linię napowietrzną z linek stalowych na warkocz, i wykonanie oświetlenia byłoby w grudniu niemożliwe. Ponowny przetarg zostanie ogłoszony prawdopodobnie w styczniu 2013 r. Do zainstalowania zostaje również oświetlenie (3 lampy) na Brzeczce. Wymienione, niezrealizowane w 2012 r. inwestycje, będą wykonane w 2013 r. w pierwszej kolejności, a następnie będzie montowane oświetlenie według kolejności określonej w omawianym stanowisku.

Wójt wniósł o przyjęcie stanowiska w przedstawionej formie.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja zaopiniowała projekt stanowiska pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy nie trzeba by zastanowić się nad zmianą kolejności oświetlenia poszczególnych ulic. Ul. Zielona w Wielkiej Nieszawce jest na poz. nr 11, a jest to droga strategiczna, bo wiele osób z niej korzysta. Jego zdaniem powinna ona być oświetlona w pierwszej kolejności, a można by przestawić ul. Pogodną na 11. miejsce.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w pierwszej wersji, którą radni otrzymali, nie było ani ul. Leśnej, ani ul. Szkolnej, ani ul. Zielonej, gdyż założeniem jest postawienie lamp wszędzie tam, gdzie są zabudowania, żeby było bezpiecznie. Dopiero w następnym etapie mają być oświetlone ciągi komunikacyjne, o których radny mówi. Mieszkańcy burzą się, jak są stawiane lampy tam, gdzie nikt nie mieszka. Zgadza się, że wymienionymi ulicami chodzi dużo ludzi, ale mieszkańcom trudno to wytłumaczyć. Jak radni podejmują decyzje, to powinni się tego trzymać, a nie podburzać mieszkańców, jak to miało miejsce w przypadku osiedla, na którym radny mieszka.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał o oświetlenie ul. Przemysłowej, gdzie sytuacja jest analogiczna do ul. Zielonej. Jest to bardzo uczęszczana droga, jeździ dużo samochodów ciężarowych od pana Gotowalskiego, z Herringa i z piekarni. Czy istnieje możliwość oświetlenia tej drogi?

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że ul. Przemysłowa na odcinku, gdzie są zabudowania, jest całkowicie oświetlona. W tym rejonie została w stanowisku zapisana ul. Szafirowa, gdzie mieszkają ludzie. Przyjdzie czas, że również na nieoświetlonym odcinku ul. Przemysłowej zostaną zainstalowane lampy. Na terenie gminy jest ok. 40 komunikacyjnych ulic, gdzie nie ma ani jednej lampy. Wszystkiego nie da się od razu zrobić. W planie do realizacji oświetlenia do końca obecnej kadencji rady znalazły się najbardziej newralgiczne ciągi komunikacyjne, oprócz zamieszkałych ulic. Są jeszcze drogi, które były wykonane w tym roku, gdzie nie ma ani jednej lampy, a mieszkają ludzie i jest niebezpiecznie, np. ul. Zacisze, gdzie rok temu był napad, do 3 mieszkań włamali się w nocy przestępcy i je okradli. Dlatego mieszkańcy bardzo zwracają uwagę na oświetlenie. Gmina stara się zamontować oświetlenie jak najtańszym kosztem i jak to możliwe, zmniejszać koszty jego eksploatacji, ale nie da się wszystkie zrobić od razu, i tak gmina robi bardzo dużo.

Sołtys Józef Kumorek – podziękował radzie za podjęcie uchwały uwzględniającej remont i oświetlenie ul. Ciechocińskiej w Brzozie. Jest to bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Stanowisko Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 14 grudnia 2012 roku w sprawie ustalenia kolejności budowy oświetlenia ulicznego na lata 2013-2014 w brzmieniu jak na druku nr 11 z poprawkami – stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła stanowisko jednogłośnie.


Przewodniczący ogłosił 10 min. przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 6
Przewodniczący Rady Gminy
poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie planów pracy Komisji na 2013 rok:

a)
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria
– poinformowała, że komisja opracowała plan pracy na posiedzeniu w dn. 13 grudnia br., radni otrzymali go na druku nr 12 i mogli się z nim zapoznać. Prosiła o zadawanie pytań w razie wątpliwości.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Plan Pracy Komisji Rewizyjnej na 2013 rok w brzmieniu jak na druku nr 12 – stanowi załącznik nr 14 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła Plan Pracy Komisji Rewizyjnej jednogłośnie.

b)
Przewodnicząca Komisji
Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że plan pracy na 2013 rok komisja opracowała na posiedzeniu w dn. 12 grudnia br. i został on przekazany radnym na druku nr 13.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Michał Dąbrowski – zasugerował, aby Komisja Statutowo-Regulaminowa pochyliła się nad statutem gminy, przedłużając termin powiadomienia o sesji, gdyż czasami jest on za krótki.

Przewodniczący Rady – stwierdził, że 7-dniowy termin jest wystarczający.

Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poprosiła przewodniczącego Rady, żeby przewodniczący komisji nie musieli czekać na jego zgodę na zwołanie posiedzenia komisji, co usprawni organizację ich pracy.

Wójt Gminy Kazimierz Kaczmarek – zauważył, że wszelkie zmiany w Statucie Gminy i Regulaminie Rady Gminy muszą być przyjęte przez Radę uchwałą i opublikowane.

Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że w poprzedniej kadencji komisja wraz z radcą prawnym pochylała się nad zmianami w statucie, ale nie zostały one sfinalizowane w związku z końcem kadencji poprzedniej rady.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Plan Pracy Komisji Statutowo-Regulaminowej na 2013 rok w brzmieniu jak na druku nr 13 – stanowi załącznik nr 15 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła Plan Pracy Komisji Statutowo-Regulaminowej jednogłośnie.

c)
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak –
poinformowała, że komisja przewidziała w każdym kwartale organizację akcji pobierania krwi „Wampiriadę”. Radni otrzymali plan pracy komisji na druku nr 14 i mogli się z nim zapoznać.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zapytał, kto będzie finansował i kto będzie wykonywał badania profilaktyczne w kierunku kończyn dolnych, które komisja wpisała do realizacji w I kwartale przyszłego roku.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – odpowiedziała, że rozmawiała na ten temat z poprzednim kierownikiem Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce, doktorem Jędrzejewskim. W Ośrodku były już prowadzone badania w kierunku jaskry i prostaty. Komisja chce się spotkać z nową kierownik GOZ, aby porozmawiać z nią na temat proponowanych badań profilaktycznych dla mieszkańców.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zapytał, czy badany będzie sam płacił za badanie.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – odpowiedziała, iż wydaje jej się, że badania profilaktyczne mogłyby być opłacane z NFZ.

Radna Elżbieta Tota – wyjaśniła, jak do tej pory odbywały się badania profilaktyczne w GOZ. Za badania w kierunku układy krwionośnego i jaskry (badanie dna oka, dobór okularów) płacił pacjent.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja zaproponowała takie badania, gdyż są na nie chętni.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zauważył, że kontrakty z NFZ są coraz mniejsze, m.in. zmniejszono kontrakt na stomatologię, a koszty funkcjonowania Ośrodka Zdrowia się zwiększyły, gdyż obecny kierownik jest zatrudniony na umowę, zgodnie z przepisami, i ośrodek nie może finansować proponowanych badań.

Radna Elżbieta Tota – powiedziała, że koszty badań profilaktycznych dla pacjentów nie są wielkie, np. za badanie w kierunku prostaty jest to kwota 14 zł.

Radny Michał Dąbrowski – zapytał, czy nie należałoby się zastanowić nad sprywatyzowaniem Ośrodka Zdrowia.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że rząd szuka pieniędzy na in vitro, dlatego kontrakty z NFZ są coraz mniejsze. Radny słusznie zauważył, że lepiej byłoby sprywatyzować Ośrodek, i im szybciej się to zrobi, tym będzie lepiej.

Sołtys Brzozy Józef Kumorek – powiedział, że profilaktyka idzie w dobrym kierunku.

Radna Renata Bukowska – zauważyła, że odpłatność za badania jest niewielka, a co najważniejsze można je wykonać na miejscu, nie jeżdżąc do Torunia.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że przeszkodą może być to, że pacjent jednak będzie za badanie płacić.

Przewodniczący Rady – podkreślił, że trzeba przekazać informację mieszkańcom, że można będzie wykonać badania profilaktyczne, ale za odpłatnością.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Plan Pracy Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu na 2013 rok w brzmieniu jak na druku nr 14 – stanowi załącznik nr 16 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła Plan Pracy Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu jednogłośnie.

d)
Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski
– poinformował, że plan pracy komisji radni otrzymali na druku nr 15 i mogli się z nim zapoznać.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Plan Pracy Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji na 2013 rok w brzmieniu jak na druku nr 15 – stanowi załącznik nr 17 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła Plan Pracy Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji jednogłośnie.

e)
Przewodniczący Rady Gminy
– poinformował, że plan pracy Rady Gminy na rok 2013 radni otrzymali na druku nr 16 i mogli się z nim zapoznać.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała, kto będzie udzielał informacji dotyczącej funkcjonowania Centrum Sportu i Rekreacji Olender w Wielkiej Nieszawce (plan pracy Rady II kwartał, punkt 8). Dobrze by było, gdyby informacji udzielała pani dyrektor CSiR.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że na pytania rady będzie odpowiadała Rada Nadzorcza CSiR, a informacja jest udzielana przez Wójta.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Plan Pracy Rady Gminy Wielka Nieszawka na 2013 rok w brzmieniu jak na druku nr 16 – stanowi załącznik nr 18 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła Plan Pracy Rady Gminy Wielka Nieszawka jednogłośnie.


Ad. 7
Przewodniczący Rady
oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

  1. Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja spotkała się 2-krotnie, na odbytych posiedzeniach opiniowała materiały na sesję, przygotowała plan pracy i oceniła realizację inwestycji na wybranym przykładzie.

  2. Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja spotykała się między sesjami w dn. 12 grudnia br., opiniując materiały na bieżącą sesję i przygotowując plan pracy komisji.

  3. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja spotykała się 2-krotnie, 5 grudnia br. przygotowywała plan pracy, 12 grudnia opiniowała materiały na sesję.

  4. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja spotkała się między sesjami 13 grudnia br. i zajmowała się opiniowaniem materiałów na sesję i przygotowaniem planu pracy.


Ad. 8
Przewodniczący Rady
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XXIII sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 28 listopada 2012 r.

Ad. 9
Radny Krzysztof Czarnecki
– w imieniu mieszkańców Wielkiej Nieszawki poprosił o interwencję w spawie palonych przez firmę Torbruk śmieci, gdyż przez smród nie można oddychać.

Mieszkaniec Wielkiej Nieszawki Pan Gerard Klonek – dodał, że od rana do nocy firma pali worki foliowe.

Przewodniczący Rady – stwierdził, że w takim przypadku mieszkaniec powinien poprosić o interwencję policję.

Mieszkaniec Wielkiej Nieszawki Pan Gerard Klonek – opowiedział, że nikt nie chce się narażać.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że prawdopodobnie problem zniknie 1 lipca 2013 r. Pan Szychulski był już ukarany grzywną 500 zł za kruszenie kamienia na tamtym terenie, i kruszarka znikła. Mieszkańcy muszą sami reagować w przypadku palenia śmieci i wezwać policję.

Radna Halina Dąbrowska – zasugerowała, żeby zawiadomić również Inspekcję Ochrony Środowiska.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że każda metoda jest dobra, ale potrzebna jest natychmiastowa reakcja.

Radny Michał Dąbrowski – powiedział, że nie dziwi się mieszkańcom, bo sam telefon na policję niewiele daje, dodatkowo osoba zgłaszająca musi złożyć zeznanie. Gdyby zadzwonił na policję pracownik gminy, to policja potraktowałaby zgłoszenie z należytą uwagą.

Radna Halina Dąbrowska – zapytała, czy firma Torbruk ma pozwolenie na kruszenie kamienia i spalanie śmieci.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że p. Szychulski wystąpił o pozwolenie na budowę magazynu wraz z biurem w Wielkiej Nieszawce i chce przenieść działalność z Torunia do gminy.

Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że pracownik Urzędu powinien sprawdzić sytuację.

Pan Stanisław Masalski Prezes NSS „Wspólne Gniazdo” – stwierdził, że nikt nikomu nie może wydać zezwolenia na palenie śmieci. Interweniować powinien Urząd Gminy z racji powagi urzędu. Urząd wie najlepiej, gdzie się zwrócić w takim przypadku.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że żeby skutecznie interweniować, trzeba złapać firmę na gorącym uczynku, gdyż instytucje żądają dowodów.

Radny Krzysztof Czarnecki – powiedział, że instytucjami właściwymi w tych kwestiach są WDOŚ i RDOŚ w Bydgoszczy.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zadeklarował, że jeżeli gmina otrzyma od mieszkańców informację, że w danym momencie palone są śmieci, to podejmie natychmiastowe działanie.

Radna Halina Dąbrowska – zauważyła, że działalność firmy Torbruk może być uciążliwa dla mieszkańców.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – wyjaśnił, że firma Torbruk zakupiła teren w Wielkiej Nieszawce od Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej. Przeniesienie działalności z Torunia do gminy przyniesie gminie dochody w postaci płaconych podatków.

Ad. 10

Przewodniczący Rady Gminy złożył wszystkim życzenia z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia i zaprosił radnych na spotkanie wigilijne w dn. 19 grudnia. Następnie podziękował zebranym za wzięcie udziału w XXIV sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.


Protokołowała:                                                                 Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                         (-) Ireneusz Śmiechowski                                               


Powiadom znajomego