W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XXIII/2012 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 28 listopada 2012 r.

Protokół nr XXIII/2012
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
28 listopada 2012 roku
w godz. od 15:00 do 16:45 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XXII sesji, która odbyła się w dniu 29 października 2012 roku.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wielka Nieszawka
(druk nr 1),
b) odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (druk nr 2),
c) wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
stawki tej opłaty oraz stawki opłaty za pojemnik o określonej wielkości, od właścicieli
nieruchomości na terenie Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 3),
d) terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi (druk nr 4).

Przerwa

4. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
5. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
6. Interpelacje i wolne wnioski.
7. Zakończenie sesji.


Ad. 1

a) XXIII sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał Pana Wójta, Pana Sekretarza, Panią Skarbnik, Panie i Panów Radnych, zaproszonych gości oraz mieszkańców gminy.
Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 15, co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.

Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.

Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie porządku sesji. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania porządek obrad na obecną sesję został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 2
Przewodniczący Rady
poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 14-ej nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XXII sesji, która odbyła się w dniu 29 października 2012 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XXII sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 3
a)
Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 1).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – w celu wprowadzenia w temat „śmieciowej rewolucji” przedstawił radnym prezentację multimedialną dotyczącą wdrożenia ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, szczególnie w zakresie odpadów komunalnych. Od 12 grudnia 2010 r. we wszystkich krajach członkowskich UE weszła dyrektywa w sprawie odpadów oraz uchylająca wszystkie dotychczasowe dyrektywy dotyczące gospodarki odpadami. Jednym z elementów wdrożenia dyrektywy jest zmiana ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Przyjęta w Polsce ustawa nakłada nowe obowiązki na gminy w tym zakresie. Zgodnie z jej zapisami gminy zapewniają budowę, utrzymanie i eksploatację własnych lub wspólnych z innymi gminami regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. W myśl tego zapisu Marszałek Województwa był zobowiązany do przygotowania uchwały ws. planu gospodarki odpadami w województwie kujawsko-pomorskim, która została podjęta przez sejmik województwa we wrześniu br. Teren województwa został podzielony na tzw. RIPOK-i (Regionalne Instalacje Przekształcania Odpadów Komunalnych). Gmina Wielka Nieszawka znalazła się w RIPOK-u nr 5, do którego należy składowisko i sortownia odpadów toruńskiego MPO, obsługującego Gminę Wielka Nieszawka.
Zgodnie z kolejnymi zapisami ustawy gminy obejmują wszystkich właścicieli nieruchomości na swoim terenie systemem gospodarowania odpadami komunalnymi i nadzorują system, w tym realizację zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. Z dn. 1 lipca 2013 r. właścicielem śmieci na terenie gminy staje się samorząd gminy, w odróżnieniu od obecnego stanu, gdzie właścicielami śmieci są właściciele nieruchomości, którzy sami byli zobowiązani do zawarcia umowy z firmą na wywóz śmieci.
Ponadto gminy ustanawiają selektywne zbieranie odpadów komunalnych obejmujące co najmniej następujące frakcje odpadów: papier, metal, tworzywa sztucznego, szkło i opakowania wielomateriałowe oraz odpady komunalne ulegające biodegradacji oraz tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, wskazują miejsca, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych.
Jeżeli chodzi o system selektywnej zbiórki odpadów, został on już wdrożony w Małej i Wielkiej Nieszawce. Od 1 listopada obejmie także wieś Cierpice, z której znikną kontenery a mieszkańcy zostaną wyposażeni w worki w celu segregacji śmieci u źródła. Pozostałe odpady takie jak baterie, akumulatory, przeterminowane leki, chemikalia, sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe mieszkańcy będą mogli dostarczać do punktu, który powstanie obok oczyszczalni ścieków. Po stosownym uzgodnieniu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska, punkt będzie wybudowany zgodnie z ustawowymi wymogami, tj. utwardzenie terenu, ogrodzenie, stosowna ilość kontenerów, zadaszenie.
Ustawowo gminy zapewniają osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, poprzez przygotowanie do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, takich jak. resztki żywności, obierki, trawa, oraz prowadzą działania informacyjne i edukacyjne w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie ich selektywnego zbierania. Został położony nacisk na jak największe odzyskiwanie odpadów poprzez ich selekcję.
Rady gminy muszą podjąć uchwały w sprawie: stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zależności od wybranej metody ustalenia opłaty; terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości; szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną opłatę, określają w szczególności: ilość odbieranych odpadów komunalnych, częstotliwość ich odbierania, sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Na obecnej sesji będą podjęte wymagane ustawowo uchwały, oprócz uchwał określających wzór deklaracji oraz szczegółowy sposób i zakres świadczonych usług, które to uchwały są na etapie uzgodnień.
Według ustawowego zapisu poziom recyklingu w poszczególnych latach powinien stale wzrastać, aby osiągnąć w 2020 r. wskaźnik w przypadku papieru, metalu, tworzyw sztucznych i szkła 50 %, w przypadku innych niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe – 70 %. W przypadku składowania odpadów podlegających biodegradacji tendencja powinna być spadkowa, w związku z coraz większym ich odzyskiem, ze wskaźnikiem 35% w 2020 r. Niedotrzymanie parametrów wiąże się z karami nakładanymi na gminy.
Gmina zorganizuje przetarg na odbieranie i zagospodarowanie odpadów oraz zleci ich odbieranie od właścicieli nieruchomości i ich zagospodarowanie. W rozumieniu ustawy właścicielami nieruchomości są: właściciele, współwłaściciele, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne, osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
Nowością jest to, że każdy z właścicieli będzie zobowiązany do wyposażenia swojej nieruchomości w 2 pojemniki – brązowy do zbierania odpadów biodegradowalnych i zielony do odpadów komunalnych. Do tej pory właścicieli zaopatrywały w pojemniki firmy odbierające odpady. Do obowiązków właścicieli należy również uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości.

Wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi po uzgodnieniu z Regionalną Izbą Obrachunkową zostanie przyjęty przez Radę Gminy na następnej sesji. Właściciel nieruchomości będzie składał deklarację w Urzędzie Gminy w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych. Każda zmiana danych (np. liczby osób zamieszkujących) wiąże się z wypełnieniem nowej deklaracji w ciągu 14 dni od zaistniałej sytuacji. Deklaracja będzie jednocześnie nakazem płatniczym, to znaczy, że każdy z mieszkańców będzie sam wyliczał, zgodnie ze stawkami przyjętymi przez Radę, podatek do zapłacenia. Dane zawarte w deklaracji będą podlegać weryfikacji. W przypadku deklaracji niezłożonej lub wątpliwej wysokość opłaty będzie ustalana w drodze decyzji (np. na bazie średniej ilości odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze), w przypadku opłaty nie wniesionej lub za niskiej Wójt wydaje decyzję jak dla zaległości. W sprawach dotyczących płatności stosuje się przepisy ordynacji podatkowej.

Wprowadzenie przepisów nowej ustawy o utrzymaniu porządku i czystości jest jednym z najtrudniejszych zadań samorządu w ostatnich latach i wiąże się z ogromną pracą administracyjną.

Opłata za odbiór śmieci może być naliczana według ilości mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość lub według ilości zużytej wody, powierzchni lokalu mieszkalnego czy od gospodarstwa domowego (pojęcie nie zdefiniowane w żadnej ustawie, w związku z tym opcja nie rozpatrywana). W projekcie uchwały przekazanym radnym proponuje się naliczanie opłaty od ilości mieszkańców, chociaż wyliczono koszty także dla innych opcji. W przypadku terenów niezamieszkałych opłata liczona jest od wielkości pojemnika, w który będzie wyposażony teren zgodnie z obowiązującymi normami ilościowymi wytwarzanych odpadów. Za śmieci niesegregowane będzie obowiązywała podwójna stawka opłaty, gdyż gmina również będzie musiała zapłacić odbiorcy podwójną stawkę za posegregowanie śmieci.

Rada gminy, określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, bierze pod uwagę: liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę; ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych; koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi; wytwarzanie odpadów nieregularnie (np. sezonowo). Wyliczeń dokonano na podstawie danych, jakie można było uzyskać. Dopiero za rok będzie można stwierdzić, jakie są realne koszty. Z tego co już wiadomo, wzrost produkcji odpadów następuje w okresie grudniowo-styczniowym i marcowo-kwietniowym.

Na koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi składają się: koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych; tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych; obsługi administracyjnej tego systemu.

Za wywóz odpadów z punktów selektywnej zbiórki trzeba będzie zapłacić firmie odbierającej odpady. Inne ceny będą za odbiór odpadów niebezpiecznych, typu akumulatory, chemikalia, leki, inne dla odpadów wielkogabarytowych.

W celu obsługi administracyjnej systemu powstaną 2 etaty, jeden pracownik będzie zajmował się poborem opłat, a drugi będzie tworzył bazę danych, monitorował odbiór odpadów i prowadził punt selektywnej zbiórki w określonych dniach i godzinach. Na początku mogą być problemy z segregacją śmieci, dlatego pracownik Urzędu będzie jeździł z pracownikiem firmy, która wygra przetarg, aby nie było takiej sytuacji, że zostaną odebrane zmieszane odpady, za które gmina będzie musiała zapłacić podwójnie.

Znikną zezwolenia wydawane przez Wójta na odbiór odpadów, w ich miejsce powstanie rejestr działalności regulowanej. Poprzednio Wójt mógł nie wydać zezwolenia, tak jak to było w przypadku niemieckich firm, które obsługują Bydgoszcz i okolice Bydgoszczy. Po wejściu rejestru działalności regulowanej nie mógł już odmówić rejestracji. Obecnie w rejestrze gminnym znajduje się dużo zarejestrowanych firm, które są gotowe do startu w przetargu.

Co roku gmina będzie zobowiązana do złożenia sprawozdania różnym instytucjom ochrony środowiska, dotyczącego w szczególności osiągnięcia poziomów odzysku, recyklingu i ograniczenia składowania odpadów ulegających biodegradacji. Za nieosiągnięcie wymaganych poziomów odzysku i recyklingu gmina będzie płaciła kary za każdą tonę brakującą do osiągnięcia wymaganego poziomu. Kary są również przewidziane za nieterminowe przekazanie sprawozdania w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia oraz za nierozstrzygnięcie przetargu, w wysokości od 10 tys. zł do 50 tys. zł. Kary na gminę będą nakładane przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, na podmioty odbierające odpady w przypadku nieskutecznych działań – przez wójta, burmistrza, prezydenta, w drodze decyzji.

Po zakończeniu prezentacji, przechodząc do projektu uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wójt zgłosił autopoprawkę polegającą na zmianie w § 8 ust. 1 pkt 5 zapisu „120 litrów” na „60 litrów”.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w sprawie projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja na posiedzeniu w dn. 27 listopada br., po obszernych wyjaśnieniach Pana Wójta i dyskusji, zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała, czy będzie obniżona stawka dla emerytów i rencistów samotnie zamieszkujących, czy będą proponowane dla nich jakieś ulgi ze względu na ich trudną sytuację finansową.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że systemem objęci są wszyscy mieszkańcy od noworodka po emeryta. Jeżeli ktoś samotnie mieszkający miał podpisaną umowę z MPO na wywóz śmieci to do tej pory płacił więcej, niż będzie płacić po wprowadzeniu nowej stawki w wysokości 14,50 zł od osoby.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy mieszkaniec będzie sam musiał zakupić brązowy i zielony pojemnik, i w jaki sposób można sprawdzić, ile osób jest zameldowanych w danym gospodarstwie, gdyż jest dużo przypadków na terenie gminy, że ludzie mieszkają, a zameldowani są w Toruniu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że mieszkańcy sami będą zakupywać pojemniki. Jeżeli chodzi o mieszkańców, baza będzie tworzona w oparciu o budynki, według adresów i numerów posesji, przy wykorzystaniu danych z ewidencji ludności. Są mieszkańcy, jak np. radny, którzy gdzie indziej są zameldowani, a gdzie indziej mieszkają. Po to będzie zatrudniony pracownik, aby stworzył bazę danych i ją uzupełniał. Nikt nie powiedział, że będzie łatwo i wiadomo, że na 1 lipca 2013 r. baza nie będzie pełna. W grudniu po podjęciu wszystkich uchwał, zostaną one wydrukowane w „Naszych Wieściach” wraz z komentarzem i instrukcją, żeby każdy mieszkaniec mógł się z nimi zapoznać. Jeżeli ktoś ma czyste intencje i mieszka na terenie gminy, bez względu na meldunek złoży deklarację. Zawsze byli i będą tacy, którzy będą się uchylać od obowiązku podatkowego. Toruń, gdzie migracja wynosi 20 tys. osób w skali roku, zastanawia się nad inną metodą obliczania opłaty, ale w przypadku gminy ilość zamieszkujących osób jest do ustalenia. Na pewno w przypadku zmniejszenia liczby mieszkańców w gospodarstwie domowym właściciel złoży korektę deklaracji bardzo szybko, żeby mniej płacić. Dowodem musi być zameldowanie czasowe w nowym miejscu pobytu, np. w przypadku studentów, którzy wyjechali na studia. Problemy pojawią się w związku z przypadkami nieuregulowanego zameldowania, np. osoba jest zameldowana na stałe na terenie gminy, a wyjechała do pracy za granicę. Nie będzie musiała się wymeldowywać, tylko zgłosić ten fakt w Urzędzie Gminy.

Pracownik gminy jeżdżący z pracownikiem firmy odbierającej odpady od domu do domu będzie sprawdzał, czy przy danej posesji jest pojemnik, czy ktoś tam mieszka, czy nie. Jeżeli będzie taka potrzeba, to przy pomocy dzielnicowego będzie ustalany stan faktyczny.

Pojemniki kosztują od 100 do 120 zł, można je kupić w internecie. Jeżeli przetarg wygrałoby toruńskie MPO, to u wszystkich mieszkańców, którzy mają podpisane umowy, zielone pojemniki zostaną, natomiast brązowy pojemnik trzeba będzie dokupić. Oferowane na rynku pojemniki są solidne, z podwójnymi ścianami i będą służyć bardzo długo.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała, kto będzie płatnikiem za odpady komunalne powstałe na cmentarzu, o których jest mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 regulaminu utrzymania porządku i czystości, czy będzie to ksiądz odpowiedzialny za teren, czy może mieszkańcy, których członkowie rodziny są pochowani na cmentarzu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że od 1994 r. za 2 kontenery na cmentarzach opłaty wnosi gmina, mimo że nie ma takiego obowiązku, żeby nie było problemów z Sanepidem. Od 1 lipca będzie płacić parafia. Zapis w regulaminie został uzgodniony z proboszczami. Jeżeli śmieci będzie więcej, (częstotliwość odbioru co dwa tygodnie), to zostanie postawiony dodatkowy kontener, za który gmina obciąży parafię. Na cmentarzu w Cierpicach na Wszystkich Świętych był porządek, bo nowy proboszcz o to dba, ale na cmentarzu w Małej Nieszawce śmieci wysypywały się z kontenera i pod płotem leża ich wysoka sterta. Nie jest wina proboszcza, tylko świadczy to źle o mieszkańcach. Zapis w regulaminie wcześniej uzgodniony z Sanepidem był inny, ale na prośbę proboszczów została zmieniona częstotliwość odbioru z jednego w tygodniu, na co dwa tygodnie. Obecnie kontenery są opróżniane co tydzień i zawsze są pełne. Najwięcej śmieci jest w okresie Wszystkich Świętych, i dlatego Wójt chciał wstawić w okresie od 23 października do 4 listopada kontener o pojemności 3500 l, ale proboszczowie nie wyrazili na taki zapis zgody, bo musieliby więcej zapłacić. Wójt wyraził obawę, że odbiór odpadów z cmentarzy co 2 tygodnie nie wystarczy w okresie od wiosny do jesieni.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała, w jaki sposób można będzie wyegzekwować zapis § 19 ust. 2 mówiący o usytuowaniu hodowli zwierząt gospodarskich w taki sposób, aby nie powodowała zanieczyszczenia powietrza, gleby, wody oraz innych uciążliwości dla ludzi zamieszkujących sąsiednie nieruchomości. Dwa lata temu toczyła się dyskusja na temat hodowli trzody chlewnej w Wielkiej Nieszawce u pp. Żbikowskich w związku z zapachami roznoszącymi się w kierunku zabudowań. Taki zapis dyskwalifikuje możliwość utrzymania jakiegokolwiek gospodarstwa.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – nie zgodził się z radną, stwierdzając, że największe zanieczyszczenie powietrza powoduje palenie w piecach plastykowymi butelkami. Trzeba wyeliminować ten problem, aby powietrze było czyste. Od świńskiego smrodu jeszcze nikt nie umarł.

Radna Halina Dąbrowska – nawiązując do zapisu regulaminu dotyczącego dostarczania do punktu selektywnej zbiórki odpadów niebezpiecznych i wielkogabarytowych, typu lodówki i pralki, zauważyła, że na terenie gminy jest wiele samotnych osób, które będą miały problem z ich transportem, i dodatkowo będzie to dla ich wydatek. Zapytała, czy nie można by co pól roku organizować zbiórki bezpośrednio od mieszkańców i przewieźć zebrane odpady wielkogabarytowe na koszt gminy.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że jeżeli będzie taka wola, to można podnieść stawkę opłaty i zbierać odpady od mieszkańców 2 razy w roku. Zauważył, że w tym roku stały kontenery przy Urzędzie Gminy i nie było problemu z dowozem wielkogabarytowych śmieci. Każdy ma jakichś sąsiadów i transport może się odbywać na zasadzie pomocy sąsiedzkiej. Jeżeli jednak radni zadecydują na sesji o podniesieniu stawki, aby można było odbierać odpady wielkogabarytowe 2 razy w roku od mieszkańców, to nie wnosi żadnych zastrzeżeń.

Radna Halina Dąbrowska – powiedziała, że poparłaby taki wniosek, bo w jej okolicy lasy są zasypywane odpadami wielkogabarytowymi. Zastanawia się tylko, czy podwyżka o 50 gr byłaby wystarczająca. Zapytała, w oparciu o jakie koszty, została ustalona stawka opłaty w wysokości 14,50 zł, czy odbyło się to w oparciu o koszty MPO.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że łączne koszty zostały podzielone przez przybliżoną liczbę mieszkańców czyli 5000 osób, trochę więcej niż jest zameldowanych w gminie, bo są też mieszkający, a nie zameldowani, i w ten sposób uzyskano stawkę opłaty na osobę. Dodatkowe 50 gr przemnożone przez 5000 stanowiłoby kwotę, która pokryłaby koszt odbioru odpadów wielkogabarytowych od mieszkańców 2 razy w roku.

Radna Małgorzata Kopańska-Mizeria – stwierdziła, że ten, kto miał dowieźć odpady wielkogabarytowe do kontenerów, to je dowiózł, a starsze osoby, które nie mogły ich dowieźć, na pewno nie wyrzucają tych śmieci do lasu. Ci, którzy wyrzucają śmieci do lasu, będą je wyrzucali, niezależnie od tego, czy gmina będzie je odbierała od mieszkańców, czy nie.

Radna Halina Dąbrowska – powiedziała, że śmieci do lasu wyrzucają wnuki, które przyjeżdżają raz do roku w odwiedziny. Spotkała się z takimi przypadkami.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, kto będzie ponosił koszty odbioru zebranych śmieci z dzikich wysypisk w lasach i na poboczach dróg.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że koszty będzie ponosić gmina.

Przewodniczący Rady – dodał, że wynika to z zapisu ustawy, według którego za gospodarkę odpadami komunalnymi odpowiada wójt, burmistrz lub prezydent.

Radna Brygida Czapiewska – przekazała pytane zadane przez jedną z mieszkanek, czy w przypadku odpadów biodegradowalnych, typu trawa, obierki, które są kompostowane na terenie nieruchomości, będzie również obowiązywała opłata.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że mieszkańcy będą płacić, niezależnie od tego, ile śmieci wyprodukują, bo gmina będzie musiała je odebrać. Ustawa precyzyjnie określa, jakie dokładnie wymogi muszą spełniać kompostowniki, i są to kryteria bardzo rygorystyczne, dlatego lepiej wrzucać odpady biodegradowalne do brązowych pojemników.

Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że jest to niemożliwe, bo wszyscy mają ogródki z kompostownikami, gdzie składują tego typu odpady.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – nie zgodził się z radną, stwierdzając, że może pokazać miejsce, gdzie cała skoszona trawa jest wyrzucana za płot, na asfalt.

Radna Halina Dąbrowska – potwierdziła, że w jej okolicy też tak jest.

Mieszkanka Małej Nieszawki pani Krystyna Dąbrowicz – powiedziała, że jest rencistką, ma małą posesję, na której znajduje się kompostownik. Zapytała, czy to znaczy, że nie może go mieć.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że może mieć kompostownik.

Pani Krystyna Dąbrowicz – powiedziała, że nie ma co włożyć do pojemnika, a musi za niego i tak płacić. Podobnie jest w przypadku jej samotnie mieszkających sąsiadek.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że dwie sąsiadki emerytki mogą kupić wspólnie jeden pojemnik i wrzucać do niego śmieci. Każda z nich będzie uiszczała opłatę w wysokości 14,50 zł, bo opłata naliczana będzie od osoby, a nie od pojemnika. Zgodnie z ustawą każda nieruchomość powinna zostać wyposażona w pojemniki, ale w uzasadnionych przypadkach można dostosować się do realiów i dzielić pojemnik na dwie nieruchomości.

Przewodniczący Rady – stwierdził, że dla wszystkich zapisy ustawy są nowością, ich wdrażanie jest długim procesem, a praktyka pokaże, jak dane przypadki rozwiązywać.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXII/102/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 28 listopada 2012 roku w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 1 z autopoprawką – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r., z zastrzeżeniem § 4 ust. 1 pkt 6 i 7, ust. 3 oraz 4, § 8 ust. 3 pkt 3, § 12 pkt 1, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2013 r.

b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w projekcie dotyczącym odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, mowa jest o przedsiębiorstwach i instytucjach, od których gmina będzie odbierała odpady. Gmina Wielka Nieszawka bazuje na doświadczeniach 5 gmin, które pilotażowo wprowadziły ten system. Tam, gdzie od razu nie wprowadzono tego systemu, gmina wywoziła śmieci a nikt za wywóz nie płacił. Stąd ten projekt uchwały, aby od razu uregulować tą kwestię. W kolejnym projekcie zostały określone stawki opłaty dla nieruchomości niezamieszkałych w zależności od wielkości pojemnika.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy chodzi również o szkoły.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że szkoły to najmniejszy problem, bo są jednostkami gminnymi. Projekt dotyczy głównie instytucji i przedsiębiorstw, czyli zakładów pracy.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXIII/103/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 28 listopada 2012 roku w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne w brzmieniu jak na druku nr 2 – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie. Uchwała podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko- Pomorskiego i wchodzi w życie z dniem 01 lipca 2013 r.

c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 3 został przedstawiony projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stawki tej opłaty oraz stawki opłaty za pojemnik o określonej wielkości, od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Wielka Nieszawka. W §3 ust. 1 zostały określone stawki opłaty za jednorazowy wywóz pojemników do odpadów komunalnych, zbieranych i odbieranych w sposób selektywny, od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy. W ust. 2 w/w § podano stawki za wywóz odpadów komunalnych zbieranych w sposób nieselektywny. Przy ustalaniu stawek bazowano na tegorocznych cenach obowiązujących w firmach wywożących śmieci. Trzeba mieć nadzieję, że te ceny nie ulegną wzrostowi w wyniku przetargu, a może będą nawet trochę niższe. Po przetargu będą znane wszystkie szczegóły.

Dla nieruchomości zamieszkałych ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi w sposób selektywny w wysokości 14,50 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość, w przypadku zbiórki nieselektywnej – 29 zł od osoby.

Wójt przedstawił radnym tabelę z danymi, zawierającą m.in. ilość odpadów odbieranych w 2011 r. przez MPO, która wyniosła 1982 tony, z czego z gospodarstw domowych odebrano 1746 ton. Średnia roczna ilość odpadów komunalnych w gminie na osobę w 2011 r. to 396 kg. W tym roku od stycznia do kwietnia z terenu gminy MPO odebrało 935 ton odpadów. Przewidywana ogólna ilość odpadów w 2012 r., przyjęta do kalkulacji, wynosi 2500 ton, z czego 2250 ton z gospodarstw domowych, co daje 450 kg na osobę na rok. Przewidywana ilość odpadów w 2012 r.: zmieszanych – 1658 ton, zbieranych selektywnie – 591 ton. Koszt zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych zmieszanych wynosi 370 zł/tona, czyli łącznie 613 802 zł, koszt zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych zbieranych selektywnie wynosi 235 zł/tona, czyli łącznie 138 902 zł. Dodając wszystkie koszty zawarte w tabeli uzyskana suma wynosi 804 305 zł, co daje w przeliczeniu na mieszkańców: 160,86 zł na osobę/ rok, 14,50 zł na osobę/ miesiąc i 29 zł na osobę/miesiąc bez selekcji odpadów. Można mieć wątpliwość, czy te koszty nie są zaniżone, ale są to koszty, które udało się obliczyć i pozyskać różnymi kanałami z MPO, gdyż tego typu dane są objęte tajemnicą handlową. Oparto się również na miesięcznych raportach z selektywnej zbiórki w Małej i Wielkiej Nieszawki. Liczenie było żmudne, ale udało się ustalić opłatę na bazie zebranych danych.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja po dyskusjach zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna Brygida Czapiewska – stwierdziła, że przed chwilą p. Wójt wyjaśnił, to czego nie wiedziała, że 14,50 zł jest wartością uśrednioną. Wracając do sytuacji emeryta i rencisty, wytwarzającego małe ilości śmieci, w porównaniu do innych osób, uważa, że kalkulacja nie jest korzystna dla starszych osób, które będą płacić taką samą stawkę jak pozostali.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że udzielił już wcześniej odpowiedzi na ten temat.

Radny Bogdan Falkowski zapytał, czy w zestawieniu przedstawionym przez p. Wójta znajdują się dane dotyczące śmieci odbieranych od firm.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że łączna ilość śmieci odebranych z terenu gminy w 2011 r. wyniosła 1982 tony, z czego 1746 ton od mieszkańców, czyli różnica ok. 250 ton stanowi ilość śmieci odebranych od firm.

Pani Krystyna Dąbrowicz – powiedziała, że obecnie płaci za pojemnik 43 zł, a po zmianie będzie płaciła mniej, bo tylko 14,50 zł.

Radny Jacek Kapela – zapytał, jaka liczba ludności została przyjęta przy wyliczeniach.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że 5000 osób, czy ok. 150 osób więcej niż jest oficjalnie zameldowanych, których jest 4860. Z wyliczeń wynika, że niezameldowanych mieszkańców jest więcej, ale trudno to oszacować ze względu na migrację.

Radny Jacek Kapela – zauważył, że ilość śmieci generalnie się nie zwiększy, ale liczba ludności objętych systemem na pewno wzrośnie, bo jest bardzo dużo osób niezameldowanych.

Radny Michał Dąbrowski – zapytał, dlaczego założono taki duży przyrost ilości śmieci w 2012 r., który stanowi 25 % ilości śmieci odebranych w 2011 r. Gdyby przyjąć dane z 2011 r, można by zejść z opłatą poniżej 12 zł.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – wyjaśnił, że według danych MPO zawsze na koniec roku ilość odbieranych śmieci jest największa. W 2012 r. tylko do kwietnia, czyli za jeden kwartał, odebrano już 935 ton, a przez cały 2011 r. zebrano 1982 tony. Można oczywiście zmniejszyć stawkę opłaty, ale potem może się okazać, że trzeba będzie dołożyć z budżetu gminy. Tendencja w 2012 r. jest wzrostowa, co widać po ilości odebranych do tej pory odpadów. Nie wiadomo, jakie ilości były odbierane w latach poprzednich, bo obowiązek sprawozdawczości powstał dopiero w 2011 r.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXIII/104/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 28 listopada 2012 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stawki tej opłaty oraz stawki opłaty za pojemnik o określonej wielkości, od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących się nie było, 1 radny był przeciwny. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę większością głosów.

d)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w projekcie uchwały określono, w jakich odstępach czasu mieszkańcy będą wnosić opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i kiedy nastąpi termin pierwszej płatności. Właściciele nieruchomości, położonych na terenie Gminy Wielka Nieszawka zobowiązani będą wnosić opłatę co miesiąc z dołu, w terminie do 15 dnia miesiąca, następującego po miesiącu, którego dotyczy obowiązek ponoszenia opłaty. Termin wniesienia pierwszej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi upływa w dniu 15 sierpnia 2013 r. Rozważano różne wersje, brano pod uwagę opłatę kwartalną, gdyż dla Urzędu Gminy rozliczenie wiąże się z ogromną pracą papierkową, ale z kolei dla mieszkańców jednorazowa wpłata za kwartał mogłaby stanowić za duże obciążenie. Jeżeli ktoś będzie chciał zapłacić z góry za cały rok, to jest taka możliwość, ale w przypadku płatności podatkowych trzeba jednoznacznie określić obowiązujący termin płatności i dlatego w projekcie proponuje się wnoszenie opłaty co miesiąc.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Pani Krystyna Dąbrowicz – zapytała, czy w związku z tym, że dokonała już odpłatności w MPO za pojemnik do końca roku 2012, od stycznia będzie mogła płacić podatek śmieciowy do gminy.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że umowy zawarte przez mieszkańców z MPO tracą moc 30 czerwca 2013 r., a gmina przejmuje gospodarkę odpadami od 1 lipca 2013 r. i dopiero od tej daty mieszkańcy będą wnosić opłaty do gminy. Wójt ustali z MPO, jak będzie wyglądać kwestia rozwiązania umów. Informacje na ten temat będą opublikowane na stronie internetowej gminy i w informatorze gminnym „Nasze Wieści”.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXIII/105/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 28 listopada 2012 roku w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie. Uchwała podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie z dniem 01 lipca 2013 r.

Przewodniczący ogłosił 15 min. przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 4
Przewodniczący Rady
oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

  1. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja nie spotkała się między sesjami.

  2. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 13 listopada 2012 r. przygotowywała „Wampiriadę”, która odbędzie się na terenie Małej Nieszawki 2 grudnia. 

  3. Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja nie spotykała się między sesjami, chociaż ubolewa z tego powodu, gdyż komisja chciała podyskutować na temat materiałów na bieżącą sesję.

  4. Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja spotkała się 2-krotnie, 27 listopada zapoznawała się ze stanem dróg i placów (w tym oświetlenia) oraz sprzętu do ich utrzymania przed okresem zimowym i oceniała efektywności pracy Urzędu Gminy w zakresie utrzymania infrastruktury gminnej w roku 2012 na podstawie własnego rozeznania oraz sygnałów od mieszkańców Gminy Wielka Nieszawka, 26 listopada opiniowała materiały na bieżącą sesję.

Ad. 5
Przewodniczący Rady
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XXII sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 29 października 2012 r.

Ad. 6
Radna Halina Dąbrowska
– z uwagi na liczne prośby mieszkańców nieruchomości osiedla „Stokrotka”, powstałych w wyniku podziału terenów Andrewexu, zwróciła się o umożliwienie spotkania tych mieszkańców z p. Wójtem, aby rozwiązać problem komunikacji i dojazdu do ich nieruchomości. Problem dotyczy szczególnie budynków po pani Brandzelewskiej, czyli pana Przewięźlikowskiego, pana Wyborskiego, państwa Legari, państwa Bednarskich, pani Górak i hotelu. Rozmawiała z p. Wójtem i wstępnie ustalono termin spotkania na 6-7 grudnia, za co jest wdzięczna i zrobi wszystko, żeby mieszkańcy pojawili się na tym spotkaniu. Nowo powstałe w 2000 r. nieruchomości nie mają usankcjonowanego dojazdu. Można pominąć na spotkaniu mieszkańców osiedla „Stokrotka”, ponieważ mają oni dostęp do ul. Sosnowej, natomiast pozostałe budynki nie mają dojazdu. Ustali z prezesem „Stokrotki”, czy to będzie 6 czy 7 grudnia.

Następna sprawa, zgłaszana przez mieszkańców, to problem dojazdu do pp. Szynkowskich i pp. Paszkiewiczów, którzy twierdzą, że zwracali się kilkakrotnie z prośbą o rozwiązanie tego problemu. Wie, że droga została poprawiona i utwardzona, ale pozostaje kwestia własności, gdyż odcinki drogi należą do różnych właścicieli, tj. do pp. Kujawów i Lasów Państwowych. Dotyczy to też drogi przy torze kolejowym w okolicach posesji pp. Szynkowskich.

Kolejny wniosek pochodzi od mieszkańców osiedla Andrewex i dotyczy oznakowania i numeracji istniejących nieruchomości. Błądzą tam odwiedzający goście jak i karetka pogotowia, ponieważ niektóre budynki są osłonięte lasem. Mieszkańcy proszą o dodatkowe oznakowanie, aby było wiadomo, że można przejechać do ich posesji znajdujących się w głębi między budynkami osiedla „Stokrotka”.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – ustosunkowując się do kwestii poruszonych przez radną powiedział, że:
- jeżeli chodzi o osiedle „Stokrotka”, gmina nie ma żadnych zobowiązań prawnych ani materialnych w stosunku do tego osiedla. Jest to teren prywatny. W 2006 r., kiedy był na miejscu z Komisją Zagospodarowania Przestrzennego, Inwestycji i Ochrony Środowiska zadeklarował, że jeśli spółdzielnia wydzieli działkę pod drogę, którą przekaże, to gmina tą drogę urządzi. Do takiego wydzielenia nigdy nie doszło. Mimo że gmina nie miała żadnego interesu prawnego ani materialnego wyszła naprzeciwko w tej sprawie, bo to mieszkańcy gminy zakupili lokale od Adrewexu i powinni mieć zabezpieczone w aktach notarialnych prawo przejścia i przejazdu. Do mieszkańców należy inicjatywa wydzielenia drogi, a gmina na pewno im pomoże, jeżeli do wydzielenia i przekazania terenu gminie dojdzie,

- jeżeli chodzi o dojazd do pp. Szynkowskich, jest przygotowany plan zagospodarowania na ten fragment drogi, działka jest wydzielona i w niedługim czasie dojdzie do realizacji inwestycji. Pozostaje problem pp. Paszkiewiczów, bo oni nigdy innego przejazdu jak wzdłuż torów nie mieli i tak pozostanie. Dojazd zostanie udrożniony poprzez wydzielenie drogi do pp. Szynkowskich i zjazdu z góry na dół. Dopóki przejazd kolejowy był czynny, ruch odbywał się zawsze wzdłuż torów,

- jeżeli chodzi o oznakowanie na osiedlu „Stokrotka”, oznakowanie nieruchomości należy do ich właścicieli, co zostało jednoznacznie zapisane w ustawie.

Radna Halina Dąbrowska – powiedziała, że właściciele mają numery na budynkach. Chodzi o umieszczenie przy ul. Sosnowej dodatkowej informacji ze strzałką o znajdujących się w głębi nieruchomościach.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że gdyby zrealizowano wspólną koncepcję spółdzielni i gminy w 2006 r., to dzisiaj byłaby droga dojazdowa przez całe osiedle i nie byłoby problemu dojazdu. Dzisiaj dochodzi do takich sytuacji, że karetka pogotowia wjeżdżająca w środek osiedla „Stokrotka” nie może trafić do wolno stojących budynku znajdujących się z boku. Nie wiadomo, czy postawienie tabliczki z numerami rozwiąże problem, bo jedynie między garażami można formalnie taki znak z informacją o dojeździe do starych budynków tartaku postawić.

Radna Halina Dąbrowska – odpowiedziała, że jeżeli gmina postawi tabliczkę, to problem zostanie rozwiązany, gdyż chodzi główne o dojazd do pana Przewięźlikowskiego i pani Górak.

Radny Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:
- został uszkodzony daszek nad urządzeniem na placu zabaw w Wielkiej Nieszawce, poprosił o jego naprawę,

- brzozy rosnące u pp. Kokockich na górce przy mleczarni niedługo będą dotykały do linii energetycznej. Stwarza to niebezpieczeństwo porażenia prądem osób przebywających na przystanku autobusowym w czasie deszczu. Poprosił o wystosowanie wniosku do pp. Kokockich o przycięcie gałęzi,

- na jednej z sesji była mowa o kontenerach na odzież, które miały zniknąć z terenu gminy. Miało być wystosowane pismo w tej sprawie, jednak kontenery nadal stoją,

- zapytał, która ulica jako ostatnia została zmodernizowana od podstaw, według wykazu przyjętego uchwałą przez radę gminy.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na kwestie poruszone przez radnego Czarneckiego, odpowiedział, że:
- nie ma przy sobie wykazu i nie pamięta, która była w kolejności ostatnio zrealizowana ulica, ale radny wie, które drogi zostały zrobione i może sam sprawdzić w wykazie. Były to: ul. Sosnowa, ul. Dybowska, ul. Ogrodnicza, ul. Spółdzielcza, ul. Narcyzowa, ul. Polna, ul. Zacisze,

- we wrześniu pan Kujawa odnawiał cały plac zabaw w Wielkiej Nieszawce, bo wszystko było połamane. Dzisiaj radny mówi o połamanym daszku. Brak mu słów, w związku z ciągłą dewastacją,

- tak jak co roku w listopadzie wszystkie linie energetyczne na terenie gminy są przeglądane, a w zimie będą robione przycinki drzew. W przypadku prywatnych osób, muszą one wyrazić na to zgodę. Po zakończeniu przeglądu linii zakład energetyczny przekaże Wójtowi raport.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała, kiedy rozpoczną się prace remontowe na ul. Nieszawskiej.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że otwarto oferty i wygrała firma Strabag, która przedstawiła najniższy kosztorys w wysokości 8,5 mln zł. Reszta jest w rękach prezydenta Torunia. Marszałek województwa przekazał 4 mln na tą inwestycję. Po podpisaniu umowy z wykonawcą roboty powinny się rozpocząć po 1 stycznia 2013 r. od wycinki drzew i zakończyć do końca kwietnia 2014 r. Gmina dopięła swego i w końcu dojdzie do finału. Na ostatnim spotkaniu prezydent podziękował Wójtowi za walkę o pieniądze od marszałka. Budowa będzie wiązała się z utrudnieniami, zostanie na ten czas przygotowana wspólnie z miastem organizacja ruchu, aby uciążliwości dla mieszkańców były jak najmniejsze.

Sołtys Brzozy Józef Kumorek – wyraził nadzieję, że po modernizacji ul. Nieszawskiej prezydent i wójt pomyślą o przedłużeniu jakiejś linii miejskiej do aquaparku, bo z tego co wie, gdyby autobus miejski z pl. Rapackiego dojeżdżał do aquaparku, wiele osób korzystałoby z tej formy wypoczynku.

Podczas zbierania podatków spotyka się z dużym niezadowoleniem mieszkańców Brzozy, którzy skarżą się na stan oświetlenia tunelu pod autostradą, które ciągle nie jest wykonane, i na stan ul. Ciechocińskiej. Zapytał, czy są jakieś szanse, aby odcinek ul. Ciechocińskiej, raptem ok. 1-kilometrowy, od autostrady do zjazdu przy barach został zrobiony. Remont nie ma sensu, bo to tak jakby asfalt wylewało się na trawnik. Trzeba zrobić drogę od podstaw, tak żeby służyła długie lata. Nie znaczy to, że trzeba drogę zrobić od razu, ale należy przygotować jakąś kalkulację, bo prędzej czy później tą inwestycję trzeba będzie w Brzozie zrealizować. Ten odcinek drogi jest w coraz gorszym stanie, na wysokości agroturystyki są takie dziury, że można urwać zawieszenie.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że otwarto już oferty na oświetlenie ul. Bydgoskiej i wiaduktu pod autostradą. Na najbliższej sesji na początku grudnia zostaną przyjęte zmiany budżetu na 2012 r., tak aby zapewnić środki na tą inwestycję i zrealizować ją jeszcze w tym roku. Oprócz tego na następnej sesji będą rozpatrywane uchwały dotyczące gospodarki odpadami oraz oświetlenia i inwestycji drogowych na terenie gminy. W nowym dokumencie dotyczącym dróg zostaną ujęte ulice w Brzozie, Ciechocińska i Wędkarska, których modernizacja będzie przebiegała w dwóch etapach i rozpocznie się w przyszłym roku.

Radna Brygida Czapiewska – zaprosiła radnych i wszystkich chętnych mieszkańców na kolejną akcję honorowego oddawania krwi „Wampiriadę” w dn. 2 grudnia w Małej Nieszawce w barze „U Julka” od godz. 9-ej do 14-ej.

Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski – przypomniał, że radni wraz z dokumentami na sesję otrzymali Zarządzenie Wójta nr 72/2012 w sprawie przyjęcia projektu uchwały budżetowej na 2013 rok i uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, i w związku z tym poprosił radnych, aby nad tym pracować.

Poinformował o ogromnych sukcesach gminy w ostatnim czasie. Gmina Wielka Nieszawka została wyróżniona tytułem „Inwestor na medal”, Pan Wójt osobiście odbierał wyróżnienie w Warszawie, a także zajęła 10 miejsce w Ogólnopolskim Rankingu Zrównoważonego Rozwoju Jednostek Samorządu Terytorialnego. Pogratulował Panu Wójtowi tych osiągnięć.

Ad. 7

Przewodniczący Rady Gminy podziękował wszystkim zebranym za wzięcie udziału w XXIII sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.


Protokołowała:                                                                 Przewodniczący Rady Gminy

(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                                                   (-) Ireneusz Śmiechowski


Powiadom znajomego