W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XXII/2012 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 29 października 2012 r.

Protokół nr XXII/2012
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
29 października 2012 roku
w godz. od 15:00 do 17:30 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XXI sesji, która odbyła się w dniu 18 września 2012 roku.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) darowizny nieruchomości gruntowej (druk nr 1),
b) okręgów wyborczych (druk nr 2),
c) określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości (druk nr 3),
d) obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego
w 2013 r. na obszarze Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 4),
e) określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych (druk nr 5).
4. Stanowisko w sprawie podatku leśnego (druk nr 6).
5. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych na terenie gminy Wielka Nieszawka za rok szkolny 2011/2012 (druk nr 7).
6. Informacja z wyjazdu studyjnego do Finlandii – Dyrektor Bronisława Masłowska.

Przerwa

7. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych za rok 2011:
a) Wojewody Kujawsko-Pomorskiego (dot. Wójta Gminy i Przewodniczącego Rady Gminy),
b) Wójta Gminy (dot. pracowników samorządowych),
c) Przewodniczącego Rady Gminy (dot. radnych).
8. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
9. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
10. Interpelacje i wolne wnioski.
11. Zakończenie sesji.

Ad. 1
a)
XXII sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał Pana Wójta, Pana Sekretarza, Panią Skarbnik, Panie i Panów Radnych, zaproszonych gości oraz mieszkańców gminy.
Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 15, co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.

b)
Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję. Radni nie zgłosili uwag.

Przewodniczący
wniósł o zmianę porządku obrad poprzez wprowadzenie do porządku Stanowiska w sprawie udzielenia poparcia dla uchwały Rady Miejskiej Inowrocławia w sprawie skierowania do Trybunału Konstytucyjnego wniosku o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jako druk nr 7 pod numerem 5 i podał pod głosowanie wprowadzenie Stanowiska do porządku obrad.

Za jego wprowadzeniem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania wprowadzenie Stanowiska do porządku zostało przyjęte przez Radę Gminy jednogłośnie. Przewodniczący poprosił radnych o przenumerowanie porządku obrad i poddał pod głosowanie zmieniony porządek obrad. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania nowy porządek obrad został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 2
Przewodniczący Rady
poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 14-ej nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XXI sesji, która odbyła się w dniu 18 września 2012 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XXI sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 3
a)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 1).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że Państwo Waldemar i Aleksandra Kozakowie wystąpili z wnioskiem, że darują Gminie nieruchomość położoną w Wielkiej Nieszawce, tj. 4 działki o łącznej pow. 1831 m². Działki te stanowią wewnętrzne drogi dojazdowe do działek budowlanych wewnątrz nowego osiedla, od strony ul. Zielonej.
Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 października br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXII/97/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 29 października 2012 roku w sprawie darowizny nieruchomości gruntowej w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zgodnie z art. 419 §2 Kodeksu Wyborczego rada gminy dokonuje, na wniosek wójta gminy podziału na okręgi wyborcze, ustala ich granice, numery i liczbę wybieranych radnych w każdym okręgu. Zgodnie z obowiązującym prawem liczba radnych w Gminie Wielka Nieszawka wynosi 15. Dokonanie podziału na okręgi wyborcze następuje według jednolitej normy przedstawicielstwa obliczonej przez podzielenie liczby mieszkańców gminy przez liczbę radnych wybieranych do rady gminy. W przypadku Gminy Wielka Nieszawka jednolita norma przedstawicielstwa wynosi 308 (tj. liczba mieszkańców gminy wg stanu na dzień 30 września 2012 r - 4622 osoby : 15 radnych = 308). Zgodnie z tym wyliczeniem gmina została podzielona na 15 okręgów. Udało się zachować okręg wyborczy w sołectwie Brzoza, gdzie liczba przedstawicielska jest o wiele mniejsza. Sołectwa Mała i Wielka Nieszawka oraz Cierpice zostały podzielone na 14 okręgów zgodnie z załącznikiem do projektu uchwały.
Zgodnie z zaleceniem Państwowej Komisji Wyborczej projekt podziału na okręgi został przedstawiony Komisarzowi Wyborczemu w Toruniu w trybie konsultacji i w tym kształcie zaakceptowany przez Komisarza.
Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Statutowo-Regulaminowej o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Brygida Czapiewska poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 23 października br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXII/98/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 29 października 2012 roku w sprawie okręgów wyborczych w brzmieniu jak na druku nr 2 – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuletynie Informacji Publicznej oraz zostanie pododana do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i w sołectwach.

c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 3 został przedstawiony projekt uchwały w sprawie podatku od nieruchomości na rok 2013. Wzrost podatku kształtuje się na poziomie 104%, według wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2012r. w stosunku do pierwszego półrocza 2011r., a nie według stopy inflacji, która była dużo wyższa. Proponowane stawki podatku od nieruchomości są niższe niż stawki ustawowe. Podatek od budowli w wysokości 2 % ich wartości pozostaje bez zmian. Maksymalną stawkę zastosowano do nieruchomości zajętych na prowadzenie odpłatnej działalności publicznej o pow. powyżej 200 m² (dotyczy wojska) i zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym (brak takiej działalności na terenie gminy). W przyszłym roku w lipcu ministerstwo finansów obliczy, ile wynosiła ulga podatkowa w stosunku do ustawowych stawek i o tyle zmniejszy subwencje. Stąd też określenie stawek maksymalnych dla nieruchomości niedotyczących mieszkańców, aby ten ubytek był jak najniższy.
Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie.
Ponieważ projekt uchwały był tematem obrad wszystkich komisji, Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących Komisji o opinię w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 października br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 26 października br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 26 października br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 października br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXII/99/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 29 października 2012 roku w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę większością głosów. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013r.

d)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zgodnie z Komunikatem Prezesa GUS z dn. 19 października 2012r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2012r. cena ta wynosi 75,86 zł/1q. W ubiegłym roku cena 1 q została przyjęta przez Radę Gminy Wielka Nieszawka w wysokości 45,20 zł (cena ustawowa 74,18 zł), w tym roku proponuje się przyjąć stawkę 47,20 zł (cena ustawowa 75,86 zł) jako bazową do obliczenia podatku rolnego na 2013r., który będzie wynosił 118,00 zł z 1 ha przeliczeniowego (w 2012 r. – 113,00 zł). Podatek rolny za grunty nie wchodzące w skład gospodarstw rolnych będzie wynosił 236 zł za 1 ha fizyczny (w 2012 r. – 226 zł).
Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie.

Ponieważ projekt uchwały był tematem obrad wszystkich komisji, Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących Komisji o opinię w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 października br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 26 października br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 26 października br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 października br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXII/100/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 29 października 2012 roku w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku rolnego w 2013 r. na obszarze Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

e)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że proponuje się podwyższyć stawki podatku od środków transportowych w 2013r. o 4 % w stosunku do roku 2012r., zgodnie ze wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2012r. w stosunku do pierwszego półrocza 2011r.
Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie.

Ponieważ projekt uchwały był tematem obrad wszystkich komisji, Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących Komisji opinię w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 października br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 26 października br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 26 października br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 października br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XXII/101/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 29 października 2012 roku w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę większością głosów. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013r.

Ad. 4
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 6).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że średnia cena sprzedaży drewna, obliczona wg średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2012r. została ogłoszona w Komunikacie Prezesa GUS z 19 października 2012r. i wynosi 186,42 zł za 1 m². W związku z tym podatek leśny obliczany na tej podstawie będzie wynosił w 2013r. 41,0124 zł za 1 ha lasu. Dla lasów ochronnych stawka podatku leśnego ulega ustawowemu obniżeniu o 50 %. Na terenie gminy znajduje się 12 778 ha lasów ochronnych objętych obniżoną o 50 % stawką podatku, 5 032 ha lasów z drzewostanem do 40 lat zwolnionych z podatku i 696 ha pozostałych lasów.
Wójt wniósł o przyjęcie projektu stanowiska w przedstawionej formie.

W związku z tym, że wszystkie komisje opiniowały stanowisko w sprawie podatku leśnego, Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących Komisji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski poinformował, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 października br. zaopiniowała stanowisko pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 26 października br. zaopiniowała projekt stanowiska pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 26 października br. zaopiniowała stanowisko pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 października br. zaopiniowała projekt stanowiska pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Stanowisko Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 29 października 2012 r. w sprawie podatku leśnego w brzmieniu jak na druku nr 6 – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła stanowisko jednogłośnie.

Ad. 5
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o zapoznanie radnych z projektem stanowiska (druk nr 7).
Wójt Kazimierz Kaczmarek
– wyjaśnił, że projekt stanowiska dotyczy udzielenia poparcia dla uchwały Rady Miejskiej Inowrocławia w sprawie skierowania do Trybunału Konstytucyjnego wniosku o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP dwóch artykułów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Problem nie dotyczy Gminy Wielka Nieszawka, która nie posiada własnej spółki komunalnej wywożącej śmieci, ale Trybunał Konstytucyjny rozpatrując wniosek Inowrocławia będzie brał pod uwagę, ile gmin poparło ten wniosek. W interesie gminy jest sprzeciwienie się zaskarżonym przepisom ustawy śmieciowej, bo gdyby MPO w Toruniu nie wygrało przetargu na odbieranie odpadów komunalnych, to pozostałoby tylko wysypiskiem, które byłoby bardzo drogie w utrzymaniu. MPO w Toruniu jest właściwą dla Gminy Wielka Nieszawka regionalną instalacją przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK nr 5). W sejmie są jeszcze dwa projekty uchwał (złożone przez PiS i SLD), które mogłyby zmienić przyjętą już, niekorzystną dla gmin ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, jednak nie ma większych szans na ich przyjęcie. Kwestionowane przepisy dotyczą zapisów, według których wszystkie spółki komunalne zajmujące się odbiorem śmieci, musiałyby stanąć do przetargu na równi z innymi przedsiębiorstwami. Im więcej będzie gmin, które poprą wniosek Inowrocławia, tym Trybunał Konstytucyjny z większą uwagą podejdzie do rozpatrzenia wniosku.
Wójt wniósł o przyjęcie projektu stanowiska w przedstawionej formie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Stanowisko Rady Gminy Wielka Nieszawka z dn. 29 października 2012 r. w sprawie udzielenia poparcia dla uchwały Rady Miejskiej Inowrocławia w sprawie skierowania do Trybunału Konstytucyjnego wniosku o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w brzmieniu jak na druku nr 7 – stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, jeden radny wstrzymał się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła stanowisko większością głosów.

Ad. 6
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 8).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zgodnie z art. 5a ust. 4 ustawy o systemie oświaty Wójt Gminy jako organ wykonawczy samorządu terytorialnego przedstawia informację z poprzedniego roku szkolnego o wynikach sprawdzianu i egzaminu. Wyniki sprawdzianu w szkołach podstawowych w porównaniu z krajem i województwem w 2012 r. przedstawiają się w punktach następująco: Szkoła Podstawowa w Małej Nieszawce – 27,10, Szkoła Podstawowa w Cierpicach – 21,00, gmina – 24,10, województwo – 22,13, Kraj – 22,75. Szkoła Podstawowa w Małej Nieszawce osiągnęła kolejny raz rekord, co świadczy o wysokim poziomie nauczania. Wyniki egzaminu w Gimnazjum w Cierpicach w porównaniu z województwem przedstawiają się w procentach następująco: część humanistyczna jęz. polski – gimnazjum 70,4 %, województwo – 60,76 %, część humanistyczna Historia i wiedza o społeczeństwie – gimnazjum 65,34 %, województwo 59,59 %, część matematyczno-przyrodnicza matematyka – gimnazjum 51,39 %, województwo 44,10 %, przedmioty przyrodnicze – gimnazjum 47,92 %, województwo 47,37 %, jęz. angielski poziom podstawowy – gimnazjum 56,41 %, województwo 55,49 %, poziom rozszerzony – gimnazjum 37,72 %, województwo 38,32 %. Wyniki Gimnazjum w porównaniu z województwem są bardzo dobre. 46 z 48 absolwentów Gimnazjum w Cierpicach dostało się do szkoły ponadgimnazjalnej pierwszego wyboru, dwoje do szkoły drugiego wyboru. Do liceów ogólnokształcących poszło 44 %, do techników 48 %, do zasadniczych szkół zawodowych 6 %, na praktyczną naukę zawodu 2 %.
Szczegółowe informacje i analizy jeżeli chodzi o wyniki egzaminu i sprawdzianu przygotowane przez wszystkie szkoły radni otrzymali w materiałach na sesję. Na sali obecni są dyrektorzy szkół, który mogą udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania. W przyszłym roku w sprawozdaniu zostaną zawarte informacje o wszystkich osiągnięciach uczniów w różnych konkursach na przestrzeni roku szkolnego.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 24 października br. zapoznała się z Informacją. Tak jak zawsze Szkoła Podstawowa w Małej Nieszawce osiągnęła rewelacyjny wynik. Nawet jeżeli Szkoła Podstawowa w Cierpicach ma gorsze rezultaty, to na koniec gimnazjum jej absolwenci osiągają bardzo dobre wyniki.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna Elżbieta Tota – powiedziała, że bardzo wnikliwie przeczytała dostarczony materiał. Ma sentyment do szkoły w Cierpicach, którą ukończyła sama jak również jej dzieci, ale cyfry mówią same za siebie i to szkoła w Małej Nieszawce osiąga lepsze wyniki. Zapytała, czy uczniowie są nagradzani i motywowani w jakiś sposób do osiągania lepszych wyników, i czy dyrekcja szkoły jest nagradzana, gdyż nic tak nie motywuje, jak jakaś gratyfikacja, typu nagroda czy premia. Przez wiele lat analizowała wyniki sprawdzianów w Szkole Podstawowej w Małej Nieszawce i uważa, że dyrekcji należy się premia. Jeżeli chodzi o sprawdzian, to niepokoi ją, że uczniowie mają problemy z liczeniem czasu. Z pewnością powinni się włączyć rodzice, współpracując ze szkołą i pomagając dzieciom w odrabianiu lekcji.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że gratyfikacje są przyznawane w miarę możliwości. Uczniowie otrzymują na koniec roku szkolnego nagrody Dyrektora i nagrody Wójta, nagrodę Wójta dla najlepszego sportowca, nagrody w postaci zegarków fundowanych przez NSS „Wspólne Gniazdo” dla najlepszych absolwentów. Jeżeli chodzi o wyniki, rocznik rocznikowi nie jest równy, każde dziecko jest inne, na pewno ma też znaczenie praca rodziców z dzieckiem.

Radna Elżbieta Tota – zauważyła, że nauczycieli do nagród typuje dyrektor, a dyrektorów Wójt. Chodziło jej w tym konkretnym przypadku o nagradzanie dyrektorów.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – wyjaśnił, że Wójt dysponuje odpisem w wysokości 2 % od funduszu płac, tj. kwotą 800-1000 zł i kieruje się obowiązującymi przepisami ustaw, które jednoznacznie regulują uprawnienia i sposoby gratyfikacji. Na ile jest to możliwe, premie są podwyższane. Gdyby na terenie gminy było więcej szkół, to kwota odpisów byłaby większa, i nagrody większe.

Radna Brygida Czapiewska – powiedziała, że podczas analizy sprawozdania zwróciła uwagę na kwestię dowożenia uczniów do szkół. Wzrasta problem dowożenia, nie tylko na terenie gminy. Zapytała Wójta, czy zwiększa się liczba dowożonych dzieci i jak wygląda współpraca z rodzicami w tym zakresie.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że wszyscy uczniowie, którzy zgodnie z ustawą mają być dowożeni, mają zapewniony darmowy transport do szkoły. Oczekiwania rodziców są często inne. Zgodnie z Zarządzeniem Wójta rodzice, którzy chcą sami dowozić dzieci mieszkające w odległości większej niż 3 km od szkoły w przypadku szkół podstawowych, podpisują umowę i otrzymują dofinansowanie zgodnie z przedziałem kilometrowym określonym w tym zarządzeniu. W przypadku gimnazjum, do którego darmowy dowóz zapewniony jest dla uczniów mieszkających w odległości powyżej 4 km od szkoły, dowożeni są nieodpłatnie uczniowie z Małej Nieszawki. Są przypadki, kiedy rodzice dzieci mieszkających 600 m od szkoły, zwracają się do Wójta z prośbą o dowóz. Kiedyś wiele osób podobnie jak on sam chodziło do szkoły pieszo lub dojeżdżało rowerem z miejsc bardziej oddalonych od szkoły. Samodzielne udanie się do szkoły pozwala na poznawanie otaczającego świata i naukę samodzielności. Czasy się zmieniły i dzieci są dowożone samochodami, nawet gdy mieszkają niedaleko. Podkreślił, że wszystkie dzieci, które zgodnie z ustawą mają być dowożone, mają zapewniony dowóz.

Radna Agnieszka Bajdak – zapytała, czy jeżeli dziecko powinno chodzić do szkoły w Cierpicach, a rodzic wybiera szkołę w Małej Nieszawce, która jest dalej, to czy liczy się odległość do Małej Nieszawki.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że liczy się odległość do szkoły, do której powinno chodzić według obwodu.

Sołtys Brzozy Józef Kumorek – powiedział, że jako pedagog pracujący 6 lat w Technikum Spożywczym w Toruniu cieszy się, że młodzież się uczy.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Informację o stanie realizacji zadań oświatowych na terenie gminy Wielka Nieszawka za rok szkolny 2011/2012 w brzmieniu jak na druku nr 8 – stanowi załącznik nr 10 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła informację jednogłośnie.

Ad. 7
Przewodniczący Rady poprosił Dyrektor Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce, Panią Bronisławę Masłowską o relację z wyjazdu studyjnego do Finlandii.
Pani Dyrektor Bronisława Masłowska – poinformowała, że uczestniczyła w wyjeździe studyjnym „System fińskiego szkolnictwa przykładem efektywnej edukacji” w dn. 19-26 maja 2012 r., zorganizowanym przez KPCEN w Toruniu oraz Unię Europejskich Federalistów w Łodzi. Celem wyjazdu było poznanie fińskiego systemu edukacji (w badaniach PISA uczniowie fińscy zajmują 1. miejsce, gdy chodzi o wyniki nauczania) oraz możliwość nawiązania ciekawej współpracy i wymiany doświadczeń. Program wizyty przewidywał: zapoznanie z fińskim systemem edukacji: przygotowaniem zawodowym nauczycieli w Finlandii – wizyta na Uniwersytecie w Tampere, prezentację szkół i przedszkola w Tampere i Turku, debatę i dyskusję na temat edukacji w Finlandii i innych krajach, zwiedzanie Helsinek, Tampere i Turku. Pani Dyrektor pokrótce podała kilka ciekawostek i ogólnych informacji dotyczących geografii, ustroju, gospodarki i mieszkańców Finlandii a następnie przeszła do omawiania systemu edukacji.

Wszyscy mali Finowie uczestniczą w pierwszym nieobowiązkowym etapie edukacji przedszkolnej. Grupa 3–4-latków liczy 7 dzieci, grupa 5–6-latków liczy 13 dzieci. Każdą grupą opiekuje się 1 nauczyciela i pielęgniarka z wykształceniem medycznym, nakierowanym na dzieci. Przedszkole jest otwarte od godz. 600 do 1800. Rano dzieci zbierają się razem, a nauczyciele pytają, co chcą robić. Dzieci uczą się planowania, a nauka odbywa się przez zabawę. Opłata za przedszkole zależy od zarobków rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest nauczenie dziecka samodzielności, spokoju i mówienia, bo dziecko umiejące mówić nie stosuje agresji. W wieku 5 lat dzieci przechodzą obowiązkowe badanie i selekcję. Bilans przeprowadzają: logopeda, rehabilitant, pedagog, lekarz psycholog, neurolog. Każdy uczeń z problemami od razu dostaje wsparcie. W przedszkolu nie ma lekcji religii.

Następny etap edukacji, również nieobowiązkowy, dotyczy dzieci w wieku od 6 lat, które w ciągu jednego roku podczas zajęć w przedszkolach lub w ośrodkach przyszkolnych uczą się na zajęciach tj.: język i interakcje, matematyka, etyka i filozofia, nauki przyrodnicze, zdrowie, wychowanie fizyczne, sztuka i kultura. Kładzie się nacisk na samodzielność i odpowiedzialność.
Edukacja obowiązkowa obejmuje dzieci od 7 roku życia i trwa 9 lat + opcjonalnie w 10-tej klasie.
Podczas pierwszych 6 lat (edukacja podstawowa, klasy I-VI0 nauczanie prowadzone jest przez jednego nauczyciela, a podczas ostatnich 3 lat (edukacja przedlicealna, klasy VII-IX) – przez nauczycieli konkretnych przedmiotów. Lekcje trwają 45 minut, a przerwa 15 minut. Dzieci chodzą do szkoły od połowy sierpnia do początku czerwca. Dni wolne od nauki to wakacje letnie, przerwa świąteczna i 1 tydzień przerwy na wiosnę i na jesieni. Obowiązkowe przedmioty to: język ojczysty (fiński lub szwedzki) i literatura, inny język narodowy (skandynawski), języki obce, jęz. ojczysty dla emigrantów (2 godz. tygodniowo), nauki przyrodnicze, wychowanie obywatelskie, religia (lekcje organizowane dla uczniów każdej religii począwszy od 3 wyznawców danej religii) lub etyka, historia, nauki socjalne, matematyka, fizyka, chemia, biologia, geografia, wychowanie fizyczne (zimą dzieci grają na lodowisku w hokeja), muzyka, sztuka, obowiązkowe zajęcia z rzemiosła od 8 roku życia (szycie, stolarstwo, kowalstwo, malarstwo, elektronika, majsterkowanie, gotowanie), ekonomika domu oraz doradztwo szkolne.

Wyniki w nauce omawiane są na bieżąco. Przynajmniej raz w roku przygotowywany jest raport na temat każdego ucznia. Po 9 latach nauki uczeń otrzymuje certyfikat ukończenia szkoły, a dodatkowy certyfikat, gdy kończy również nieobowiązkową, 10 klasę (uczeń może pozostać w szkole na dodatkowy rok, kiedy uważa, że nie jest jeszcze gotowy do następnego etapu edukacji). Pod koniec edukacji w szkole powszechnej (klasa 9 lub 10) uczniowie mają zajęcia ze szkolnym doradcą zawodowym, dzięki temu są bardziej świadomi swoich wrodzonych zdolności i predyspozycji oraz potrafią dokonać właściwego wyboru kariery zawodowej.

W Finlandii przeznacza się 17% budżetu na oświatę. Nauka, książki i materiały do nauki, szkolny transport, posiłki są bezpłatne. Jedynym obowiązkiem rodzica jest zapisanie dziecka do szkoły i zakup tornistra. Nauka odbywa się w szkołach blisko miejsca zamieszkania. Korepetycje nie istnieją – uczeń mający problemy w nauce zostaje objęty nauczaniem wspomagającym. Uczniowie otrzymują certyfikaty zamiast świadectw. Wszystkie dzieci kończą ten etap, wagarowanie czy powtarzanie klas należy do rzadkości. Szkoły posiadają świetną bazę: komputery, rzutniki multimedialne, telewizor, tablice interaktywne. Uczniowie wybierają dodatkowe przedmioty nauczania (2 godz. w tygodniu). W każdy poniedziałek rano odbywa się apel, na którym omawiane są aktualne wydarzenia na świecie i w Finlandii, przedstawiane są prezentacje uczniów, odbywają się spotkania z ciekawymi ludźmi. Ogromny nacisk kładzie się na czytelnictwo, konkursy czytelnicze. Brak pracy domowej nie jest oceniany, ponieważ nie można ocenić pracy, która nie została wykonana. Uczeń zostaje po lekcjach w szkole i uzupełnia braki pod okiem dyżurującego nauczyciela. Widoczna jest dominacja metod aktywizujących i opartych na praktycznej działalności uczniów. Uczenie odbywa się przez działanie, odkrywane i przeżywane. Modna jest metoda projektu i obowiązkowe portfolia.

Szkoły mają otwarte przestrzenie, a centralnym punktem szkoły jest biblioteka. Panuje atmosfera otwartości i partnerstwa wobec uczniów. Na przerwach dzieci zachowują się spokojnie, za to lekcje tętnią działaniem.

Uczeń dokonuje samooceny w skali ocen od 4 do 10, gdzie 5 oznacza wystarczający, a 10 – doskonały. Nagrodą jest satysfakcja dziecka z dobrze wykonanego zadania. Oceny pojawiają się dopiero w klasie piątej. Nauczyciele doskonalą się w szkole, na zasadzie obserwacji i wymiany doświadczeń. System edukacji fińskiej to koncentracja na indywidualnym wsparciu ucznia, samoocenie i dobrym samopoczuciu ucznia w szkole. Nie prowadzi się krajowych badań dotyczących wyników nauczania, rankingów szkół i systemów kontroli. Zawod nauczyciela cieszy się dużym prestiżem. W każdej gminie działa komisja ds. jakości kształcenia, która ocenia postęp w realizacji przyjętej i opracowanej strategii oraz czuwa nad jakością nauczania. Do prac nad strategią włączają się aktywnie rodzice.

W wielu szkołach praca jest oparta na metodzie pedagoga Marii Montessori, kładącej nacisk na swobodny rozwój dziecka, wspieranie spontaniczności i twórczości dzieci. Istota jej koncepcji to „Pomóż mi zrobić to samemu”. Dzieci pracują w grupach nad wybranym zadaniem dydaktycznym, korygując błędy samodzielnie przy wskazówkach nauczyciela. Proces wychowania ma na celu wykształcenie: samodzielności, odpowiedzialności, samodyscypliny, pracowitości, wysokiego poziomu rozwoju społecznego.

Na studia nauczycielskie dostaje się tylko 10% kandydatów, decydują wyniki matury, portfolio i przestudiowanie podanej literatury. Podczas rozmowy kandydat rozwiązuje problem wychowawczy bądź dydaktyczny. Podczas studiów studenci uczą się, jak radzić sobie z problemami. Praktyki stanowią połowę czasu studiów (dla porównania w Polsce 4 tygodnie). Powszechna jest opinia, że słabe wyniki uczniów świadczą o braku umiejętności dydaktycznych nauczyciela.

Wśród czynników wpływających na wysoką jakość nauczania w Finlandii można wymienić m.in.: nieduże stabilne i spokojne państwo z niespełna 2 % ludności napływowej, gdzie liczy się każdy człowiek; niewielkie dysproporcje pomiędzy bogatymi i biednymi (dominuje klasa średnia); rozkwit gospodarczy; powszechność i wysoki poziom usług opiekuńczych; wysokie nakłady państwa na oświatę; ogromny szacunek dla edukacji; prestiż zawodu nauczyciela; powszechnie zagwarantowane prawo do szerokopasmowego Internetu, edukacji i publicznej służby zdrowia; postawienie na autonomię ucznia, rozwój indywidualny, kierowanie własnym życiem, podejmowanie decyzji oraz naukę poprzez umiejętność rozwiązywania problemów; prosta struktura języka „Jak się mówi, tak się pisze”; powszechność czytelnictwa; systematyczne ulepszenie planu polityki edukacyjnej; wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przez asystentów nauczycieli; doradztwo zawodowe.

Na zakończenie prezentacji Pani Dyrektor stwierdziła, że od Finów można się wiele nauczyć. Zmiany w polskim szkolnictwie należałoby rozpocząć od ustalenia priorytetów, wśród których z pewnością znalazłoby się kształcenie nauczycieli. Jest to czynnik, który ma największy wpływ na jakość nauczania w Finlandii.

Przewodniczący ogłosił 15 min. przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 8

  1. Wójt Kazimierz Kaczmarek – przedstawił informację dotyczącą oświadczeń majątkowych za rok 2011 Wójta Gminy Pana Kazimierza Kaczmarka i Przewodniczącego Rady Gminy Pana Ireneusza Śmiechowskiego, złożonych Wojewodzie Kujawsko-Pomorskiemu. Przedmiotowe oświadczenia zostały złożone w terminie. W trakcie przeprowadzonej przez Wojewodę analizy nie stwierdzono nieprawidłowości.

  2. Wójt Kazimierz Kaczmarek – przedstawił informację o oświadczeniach majątkowych za rok 2011 złożonych do Wójta zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dn. 8 marca 1990 r. Oświadczenia majątkowe zostały złożone przez wszystkie zobowiązane do tego osoby (10 osób) w terminie, tj. do 30 kwietnia 2012 r. wg stanu na dn. 31 grudnia 2011 r. W związku z zakończeniem pracy na stanowisku kierownika GOZ przez dr Jędrzejewskiego i objęciem tej funkcji przez Panią Teresę Włodarczyk zostały złożone oświadczenia majątkowe zgodnie z art. 24 h ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym. W wyniku analizy złożonych oświadczeń Naczelnik I Urzędu Skarbowego w Toruniu nie stwierdził nieprawidłowości. Naczelnik II Urzędu w Toruniu wskazał na nieprawidłowość w oświadczeniu majątkowym złożonym przez Panią Teresę Włodarczyk. Zobowiązana złożyła stosowne wyjaśnienia, które zostały przekazane do właściwego Urzędu Skarbowego.

  3. Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski – przedstawił informację dotyczącą oświadczeń majątkowych radnych za rok 2011. Przedmiotowe oświadczenia majątkowe zostały złożone zgodnie z terminem określonym w ustawie o samorządzie gminnym z dn. 8 marca 1990 r. i po analizie danych zostały przesłane Naczelnikowi Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu. W przypadku oświadczeń 12 radnych nie stwierdzono nieprawidłowości. Nieprawidłowości w oświadczeniach majątkowych radnych Pani Renaty Bukowskiej i Pana Franciszka Wójcika zostały wyjaśnione przez radnych w przekazanych na ręce Przewodniczącego Rady korektach, przesłanych następnie przez Przewodniczącego Naczelnikowi Drugiego Urzędu Skarbowego.

Ad. 9

Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

  1. Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 października 2012 r. opiniowała materiały na obecną sesję. 

  2. Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja odbyła 2 posiedzenia. W dn. 23 października br. opiniowała uchwałę ws. okręgów wyborczych, w dn. 26 października br. wspólnie z Komisją Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu opiniowała uchwały ws. podatków n rok 2013.

  3. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja spotkała się 2 razy. W dn. 24 października br. zapoznała się z Informacją na temat realizacji zadań oświatowych, w dn. 26 października br. opiniowała uchwały podatkowe.

  4. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja spotkała się między sesjami 1 raz, na posiedzeniu w dn. 25 października, i opiniowała materiały na obecną sesję.

Ad. 10
Przewodniczący Rady
przedstawił informację z realizacji uchwały podjętej na XXI sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 18 września 2012 r.

Ad. 11
Radna Anna Kamińska-Kumorek
– w związku z kilkoma przypadkami śmiertelnymi na przejściu dla pieszych w Brzozie poprosiła w imieniu mieszkańców o zwrócenie się z wnioskiem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o zamontowanie świateł na tym przejściu. Przechodzi tamtędy wiele osób ze stacji PKP, kierowcy TIR-ów korzystający z okolicznych barów i mieszkańcy Brzozy.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – ustosunkowując się do wypowiedzi radnej odpowiedział, że taki wniosek, wskazujący na potrzebę poprawy bezpieczeństwa w związku licznymi wypadkami śmiertelnymi na przejściu dla pieszych, zostanie złożony w jak najszybszym trybie. Przed sesją rozmawiał z sołtysem Brzozy, który poinformował go o śmiertelnym wypadku na tym przejściu mieszkańca Brzozy, pana Malinowskiego. Rok wcześniej zginęła tam żona p. Malinowskiego.

Radny Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:
- w imieniu mieszkańców ul. Lipowej w Wielkiej Nieszawce zapytał, kiedy zostaną włączone zamontowane tam lampy,
- w jakim terminie w grudniu będą wypłacone alimenty i świadczenia rodzinne, ponieważ uzyskał informację, że wypłata nastąpi 29 grudnia, czyli po Świętach, a pieniądze potrzebne są przed świętami,
- dlaczego pracownicy gminni nie przekazali mu zaproszenia skierowanego do wszystkich członków Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu na pasowanie uczniów klas pierwszych w Szkole Podstawowej w Małej Nieszawce. Dowiedział się o uroczystości od rodziców,
- odczytał pismo, które wpłynęło do niego przed sesją. W piśmie adresowanym do Rady Gminy mieszkańcy ul. Kolejowej i ul. Ogrodowej w Cierpicach domagają się ujęcia w budżecie gminy na rok 2013 r. oświetlenia tych ulic i wybudowanie chodnika wzdłuż tych ulic, w celu poprawienia bezpieczeństwa..

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na kwestie poruszone przez radnego Czarneckiego, stwierdził, że:
- zbieranie podpisów, w momencie kiedy Rada Gminy podjęła decyzję o oświetleniu ul. Kolejowej, jest niepoważne. Przetarg wyłaniający wykonawcę na wykonanie oświetlenia zostanie rozstrzygnięty 9 listopada. Oświetlenie, tak jak i wcześniej położony asfalt, będzie znajdowało się na terenie kolejowym. W związku z przebudową trasy nr 10, część tego terenu zostanie przejęta przez GDDKiA, która przebuduje ul. Kolejową, i dlatego nie można na razie myśleć o wybudowaniu chodnika. Zauważył, że po to mieszkańcy wybrali radnych, aby radni w sposób właściwy informowali mieszkańców o planowanych inwestycjach, jeżeli oni o to pytają, a nie żeby podgrzewali atmosferę,
- jeżeli chodzi o oświetlenie ul. Lipowej, jest to kolejny przykład nadużycia ze strony radnego. Wójt wyraźnie mówił na ostatniej sesji, że wybudowane lampy mogą być włączone dopiero w grudniu i wyjaśniał dlaczego. Złącze już jest, gmina czekaj jeszcze na licznik,
- alimenty są wypłacane zgodnie z datą podaną w decyzji, co wynika bezpośrednio z uwarunkowań ustawowych. Być może uda się wypłacić je wcześniej, ale w dniu dzisiejszym nie może tego zagwarantować.

Radny Krzysztof Czarnecki – powiedział, że zbieranie podpisów nie jest jego wymysłem. Petycja mieszkańców została mu przekazana przed sesją o godz.14:30 i nawet nie zdążył dobrze się z nią zapoznać.

Radna Brygida Czapiewska – poinformowała, że mieszkańcy zadolenia na ul. Rzemieślniczej ponownie pytają o rozwiązanie problemu zbierającej się deszczówki.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że już kilkakrotnie informował radnych na sesjach o krokach poczynionych w kierunku rozwiązania tego problemu. Są już gotowe dokumentacja i pozwolenie na budowę i teraz gmina czeka na decyzję Zarządu Dróg Wojewódzkich. Po Wszystkich Świętych odbędzie się spotkanie u marszałka w tej sprawie. Jeżeli ZDW nie podejmie się wykonania tego zadania, to gmina wykona swój odcinek, co jednak problemu do końca nie rozwiąże, bo woda dalej będzie spływać z nieprzebudowanej ul. Toruńskiej na ul. Rzemieślniczą.
Mówił o planach związanych z odwodnieniem ul. Rzemieślniczej na sesjach od dłuższego czasu, i nie rozumie, dlaczego radni nie informują mieszkańców, na jakim etapie jest ta inwestycja. Dokumentacja całości prac na ul. Toruńską i na ul. Rzemieślniczą została wykonana przez gminę z jej środków, gdyż tak Wójt umówił się z dyrektorem ZDW, który deklarował ze swojej strony, że zrobi wszystko, aby pieniądze na tą inwestycję znalazły się jeszcze w tym roku, ale nie dotrzymał słowa. Stąd spotkanie z marszałkiem, aby móc zrealizować inwestycję w przyszłym roku. Na czas prac trzeba będzie ulicę zamknąć, aby ją wyremontować a następnie przywrócić do stanu przejezdności.

Wójt zwrócił się z prośbą do radnych o przekazywanie mieszkańcom właściwych informacji.

Przewodniczący Rady – dodał, że wiele się mówi wśród mieszkańców o ul. Rzemieślniczej. Sprawa wygląda tak, jak przedstawił to Pan Wójt i on takie informacje przekazuje mieszkańcom. Poprosił radną Czapiewską, aby również przekazywała dokładnie te same informacje mieszkańcom, bo wygląda na to, że jest jakaś rozbieżność w przekazywanych informacjach.

Radna Brygida Czapiewska – przeprosiła za jakieś niedopowiedzenie, ale przekazywała mieszkańcom informacje o wykonaniu dokumentacji i o realizacji inwestycji w terminie jesiennym, bo taki termin Wójt podawał.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – w uzupełnieniu dodał, że do 7-8 października trwały uzgodnienia w Zarządzie Dróg Wojewódzkich, dlatego że rozpatrywany jest wariant przebudowy całej ul. Toruńskiej, polegający na jej poszerzeniu. Rozważano, czy rozwiązanie zaproponowane w projekcie przez gminę spełni oczekiwania w przypadku rozbudowy drogi. Stąd też projekt musiał przejść przez wszystkie komórki ZDW, a to trwało bardzo długo. Wojewoda dopiero tydzień temu wydał pozwolenie na budowę tego fragmentu drogi wojewódzkiej. Wcześniej pozwolenie na budowę i pozwolenie wodno-prawne wydał starosta.

Radna Halina Dąbrowska – poinformowała, że mieszkańcy ul. Kłosowej proszą o jej wyrównanie, ponieważ wytworzyły się koleiny. Była tam wykonywana kanalizacja i wystąpiło wypiętrzenie na luźnym gruncie. Po pierwszych przymrozkach samochody szorowały podwoziami o kolejny. Jest to niedługi osiedlowy odcinek 200-metrowy, ale może być potem problem z jego odśnieżaniem ze względu na nierówności. Poza tym spływa stamtąd woda na ul. Brzozową. Podobny gminny odcinek gruntowy jest z ul. Gniewkowskiej do asfaltu na gliniankę. Teraz, kiedy dużo samochodów przyjeżdżało na grzybobranie, porobiły się tam również koleiny.

Radna Elżbieta Tota – powiedziała, że przekazywała swoim wyborcom informacje odnośnie oświetlenia ul. Kolejowej, ale do oczekiwań mieszkańców dotyczących oświetlenia, doszedł jeszcze wniosek o wybudowanie chodnika i lampy na samym końcu ul. Ogrodowej, gdzie pobudował się pan Brzykcy. Żaden z radnych nie miał w tym udziału.

Radny Krzysztof Czarnecki – poinformował, że pani Anna Ostrzycka pytała go o możliwość ustawienia oświetlenia drogi od pp. Harasimiuk do skrzyżowania, między Cierpicami a Wielką Nieszawką. Zapytał ponownie o zaproszenie na ślubowanie.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie ma możliwości ustawienia oświetlenia, gdyż jest to droga krajowa. Zaproszenie przekazał do Biura Rady.

Przewodniczący Rady – dodał, że zaproszenie przekazał Przewodniczącej Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu, która jest reprezentantką Komisji. Rozumie, że radny chciałby być wszędzie.

Radny Krzysztof Czarnecki – oświadczył, że zaproszenie było wypisane dla całej komisji i życzy sobie, aby było mu przekazywane zgodne ze statutem.

Przewodniczący Rady – odpowiedział, że radny wchodzi w nie swoje kompetencje i zapytał, czy czuje się niedowartościowany. Dystrybutorem informacji jest Przewodniczący Rady, a osobą reprezentującą komisję jest Przewodnicząca Komisji.

Radny Rafał Kujawa − zapytał, w związku z wdrożeniem od przyszłego roku nowego sposobu rozliczania opłat za śmieci, czy znane są koszty podatku śmieciowego, naliczanego przez gminę na 1 osobę.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że na kolejnej sesji w listopadzie Rada Gminy zajmie się sprawami związanymi z nową ustawą. Gminy przyjmują różne kryteria, według ilości zużytej wody, według ilości osób zamieszkujących gospodarstwo czy według powierzchni nieruchomości. Jest to skomplikowany mechanizm, gmina jest w trakcie liczenia kosztów. W pierwszej kolejności Rada Gminy musi przyjąć regulamin gospodarki odpadami i utrzymania czystości, który obecnie będzie uzgadniany z Sanepidem. Gmina wzoruje się na podobnych regulaminach, które zostały przyjęte i opublikowane przez inne gminy. Regulamin przyjęła już Rada Miasta Torunia, który jest obsługiwany przez MPO, tak jak Gmina Wielka Nieszawka. Po analizie obecnych cen w woj. kujawsko-pomorskim stwierdził, ze najniższą cenę za tygodniowy wywóz pojemnika oferuje właśnie MPO w Toruniu.
Nowy system w gminie zostanie wprowadzony w życie z dn. 1 lipca 2013 r. Pojemniki trafią do osób, które ich nie posiadają, i wszyscy będą musieli je posiadać. Mieszkańcy będą wydzierżawiali pojemników od MPO, jak to jest do tej pory. Ustawa przewiduje, że każdy z mieszkańców będzie musiał posiadać dwa pojemniki: brązowy i zielony, natomiast gmina będzie przekazywać worki do selektywnej zbiórki. Ci, którzy nie będą segregować śmieci, będą płacić podwójną stawkę, ponieważ gmina za niesortowane śmieci będzie musiała również płacić podwójną stawkę odbiorcy odpadów. W uchwale, którą Rada Gminy Wielka Nieszawka podejmie, będzie taki zapis.
Na terenie gminy powstanie punkt selektywnego zbierania innych odpadów komunalnych, tj. akumulatory, baterie, leki, odpady wielkogabarytowe, sprzęt AGD. Wymienione odpady będą przyjmowane w określonych godzinach 1-2 razy w tygodniu. Wiąże się to z kosztami, gdyż trzeba będzie utwardzić plac, ogrodzić go i postawić kontenery, jak również zatrudnić pracowników.
Rada będzie dyskutować na te tematy na sesji przy okazji podejmowania uchwał. Podatek śmieciowy nie będzie na pewno niższy, niż obecny abonament MPO za wywóz śmieci.
Sołtys Wielkiej Nieszawki Krystyna Eichberger – zapytała, czy każdy będzie musiał posiadać dwa pojemniki.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że tak: jeden zielony i jeden brązowy, co pozwoli na uporządkowanie gospodarki opadami. Mieszkańcy nie będą wyrzucali skoszonej trawy przez płot, jak to dzieje się np. przy ul. Zielonej, gdzie zasypywany jest rów melioracyjny przez wyrzucaną trawę, ale do brązowego pojemnika na odpady biodegradalne. Nie można będzie wrzucać to takiego pojemnika dowolnych śmieci, np. odpadów budowlanych, bo firma ich nie odbierze. Pracownik zatrudniony przez gminę będzie przez rok regularnie jeździł z pracownikami firmy, żeby to kontrolować, bo inaczej gmina będzie musiała ponosić dodatkowe koszty poza umową.

Sołtys Cierpic Zofia Kochanowicz – powiedziała, że niektórzy nie podpisali umowy z MPO i nie posiadają pojemników na śmieci.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że od 1 lipca 2013 r. wszyscy będą objęci wywozem, bo śmieci staną się własnością gminy. Ci, którzy nie mają pojemników, będą musieli podpisać umowę na dzierżawę z firmą, która wygra przetarg na wywóz odpadów.

Sołtys Cierpic Zofia Kochanowicz – dodała, że MPO nie od wszystkich odbiera śmieci, bo nie we wszystkie boczne drogi jest w stanie wjechać.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że śmieci będą odbierane od wszystkich mieszkańców. Przed sesją radni z Cierpic otrzymali informację o nowo wprowadzonej selektywnej zbiórce workowej odpadów w Cierpicach, która będzie odbywała się w tych samych terminach jak w Małej i Wielkiej Nieszawce. Przy następnym opróżnianiu pojemników przez MPO, wszyscy otrzymają worki do selektywnej zbiórki: białe na szkło i żółte na papier i inne odpady suche.

Radna Halina Dąbrowska – zauważyła, że jest prawdą, jak spostrzegła Pani Sołtys, że tam, gdzie jest słabo nośny grunt, MPO nie wjeżdża.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że na Kąkolu jest taki przypadek. Problemy znikną, ponieważ w przyszłym roku w ramach inwestycji powstanie wiele dróg.

Sołtys Brzozy Józef Kumorek – podkreślił, że bardzo ważna jest edukacja społeczeństwa dotycząca segregacji śmieci.

Radny Bogdan Falkowski – wracając do tematu śmieci i podatku za ich wywożenie, stwierdził, że gdyby powiązać odpłatność za odbiór śmieci z ilością zużytej wody lub powierzchnią mieszkania czy domu, to jest to łatwe do zweryfikowania. Jeśli jednak opłata miałaby być związana z ilością osób w gospodarstwie, to czy jest pomysł, w jaki sposób gmina będzie to weryfikować. Wiadomo, że niektórzy nie są zameldowani.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że radny ma rację. Gmina będzie musiała dobrze się przygotować, poprzez rozstrzygnięcie przetargu na początku przyszłego roku i stworzenie bazy przed wydaniem decyzji. Na 1 lipca zostaną zewidencjonowani wszyscy, którzy są zameldowani. Zatrudniony pracownik będzie musiał ustalić stan faktyczny, bo np. wiadomo, że na ul. Złotej nikt nie jest zameldowany, mimo że mieszkają tam ludzie. Najbardziej sprawiedliwym społecznie systemem wydaje się być system odpłatności w zależności od ilości osób zamieszkujących gospodarstwo, bo to ludzie wytwarzają śmieci. Gmina nie jest tak duża, żeby nie mogła sobie poradzić z ustaleniem ilości osób faktycznie zamieszkujących znajdujące się na jej terenie nieruchomości. Potem będzie już łatwiej, bo do stworzonej bazy będą dopisywani na bieżąco nowi mieszkańcy. Nawet ci, którzy obecnie nie mają meldunku, płacą podatek o nieruchomości, więc są już w bazie. Trzeba będzie tylko ustalić ilość osób z danej nieruchomości.

Radna Brygida Czapiewska – zaprosiła radnych i wszystkich chętnych mieszkańców na kolejną akcję oddawania krwi „Wampiriadę” w dn. 2 grudnia w Małej Nieszawce w barze „U Julka”.

Ad. 12
Przewodniczący Rady Gminy podziękował wszystkim zebranym za wzięcie udziału w XXII sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.


  

Protokołowała:                                                                                                   Przewodniczący Rady Gminy

(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                                                        (-) Ireneusz Śmiechowski 


Powiadom znajomego