Protokół nr XX/2012 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 4 września 2012 r.
Protokół
nr XX/2012
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która
odbyła się w dniu 4 września 2012 roku w godz. od
15:00 do 16:00 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce
Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie
porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu
z XIX sesji, która odbyła się w dniu 27 czerwca 2012 roku.
3. Rozpatrzenie projektu
uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2012
(druk nr 1).
4. Przyjęcie stanowiska
w sprawie zmiany stanowiska ustalenia kolejności budowy oświetlenia
ulicznego na lata 2012-2013 (druk nr 2).
5. Informacja Wójta Gminy
w Wielkiej Nieszawce z przebiegu wykonania budżetu gminy za I
półrocze 2012 roku (radni otrzymali w dn. 10 sierpnia 2012 r.)
Przerwa
6. Informacja z
działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący
Komisji.
7. Informacja
Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
8. Interpelacje i wolne
wnioski.
9. Zakończenie sesji.
Ad.
1
a)
XX sesję Rady
Gminy Wielka Nieszawka
otworzył Przewodniczący
Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski.
Na wstępie powitał pana Wójta, panią Skarbnik, Pana Sekretarza,
Panie Dyrektorki szkół, Panie i Panów Radnych oraz mieszkańców
gminy.
Stwierdził,
że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 14, co
oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał,
stanowisk i opinii.
b) Następnie Przewodniczący Rady poinformował o złożonym przez Pana Wójta wniosku o wykreślenie punktu 4 z porządku i wniósł pod głosowanie wykreślenie tego punktu. Za jego wykreśleniem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania punkt w porządek obrad na obecną sesję został wykreślony i zmieniony porządek został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie. Przewodniczący poprosił radnych o przenumerowanie porządku obrad
Ad. 2
Przewodniczący
Rady poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego
do godz. 14-ej nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do
treści protokołu z XIX sesji, która odbyła się w dniu 27 czerwca
2012 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu
w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych,
głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie
było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół
z XIX sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.
Ad. 3
a)
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 1).
(Doszedł
radny Rafał Kujawa. Obecnych jest 15 radnych.)
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały w
sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2012 wprowadza następujące
zmiany: proponuje się podwyższyć dochody poprzez włączenie
dotacji przekazanej decyzją Wojewody. Ponadto proponuje się
podwyższyć dochody z tytułu odsetek od lokat bankowych oraz wpłaty
od rodziców za kolonie z uwagi na większą ilość uczestników
aniżeli planowano. W związku ze zmianą klasyfikacji koryguje się
zarówno dochody jak i wydatki otrzymane na realizację projektu
realizowanego przez GOPS w ramach POKL. Natomiast po stronie dochodów
włącza się dotacje zgodnie z przeznaczeniem i zabezpieczeniem
udziału własnego gminy. Z uwagi na wzrost planowanego kosztu na
monitoring w szkołach proponuje się zwiększyć środki na powyższy
cel o 10.000 zł. Ponadto zgodnie z wnioskiem Dyrektora Szkoły
Podstawowej w Cierpicach zwiększa się środki na remont dachu na
sali gimnastycznej oraz zakup palnika w kotłowni i na ekspertów za
udział w komisji na stopień awansu zawodowego nauczycieli.
Proponuje się również podwyższyć wydatki na promocję gminy. W
związku z wejściem w życie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie
pieczy zastępczej, która zobowiązuje gminy do współfinansowania
(w pierwszym roku 10%, drugim 30% i kolejnych 50%) pieczy zastępczej
od lipca br. włącza się środki na powyższy cel. Jest pewna
liczba dzieci z terenu gminy w ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych i
w domach dziecka. W związku z tym, że sytuacja w niektórych
rodzinach jest bardzo zła, ta liczba może się zwiększyć.
Po
dokonaniu powyższych zmian budżet po stronie dochodów będzie
wynosił 17.845.505,00 zł a po stronie wydatków 21.151.805,00 zł.
I tak: sumę dochodów w wysokości 17.739.239,00 zł
zastąpiono sumą 17.845.505,00 zł zgodnie z załącznikiem
nr 1 do projektu uchwały, w tym: dochody bieżące 17.365.069,00 zł,
dochody majątkowe 480.436,00 zł, sumę wydatków w wysokości
21.045.539,00 zł zastąpiono sumą 21.151.805,00 zł zgodnie z
załącznikiem nr 2 do projektu uchwały, w tym: wydatki bieżące
14.382.352,00 zł, wydatki majątkowe 6.769.453,00 zł, zmienioną
wysokość nakładów na zadania inwestycyjne w 2012 roku określono
w załączniku nr 3 do projektu uchwały.
Wójt wniósł
o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie.
Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię
komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria –
poinformowała, że
komisja na posiedzeniu
w dn. 29 sierpnia br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce Pani Bronisława Masłowska – zapytała czy wydatki przewidziane w budżecie na wynagrodzenie ekspertów zasiadających w komisji na stopień awansu nauczycieli dotyczą tylko tego roku i ile wynosi takie wynagrodzenie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że wydatki dotyczą tego roku i związane są z dwoma awansami zawodowymi.
Sekretarz Gminy Jacek Mularz – dodał, że wynagrodzenie eksperta za udział w komisji wynosi 100 zł brutto.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr
XX/95/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 4 września 2012
roku w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2012 w
brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do
protokołu.
Za jej
przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
Ad. 4
Przewodniczący
Rady poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (informację z
przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2012 r. radni
otrzymali 10 sierpnia br.).
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na plan dochodów w
wysokości 17.739.239 zł wykonano w I półroczu 10.694.176 zł, na
plan wydatków w wysokości 21.045.539 zł wykonano w I półroczu
6.421.193 zł. Wszystkie wydatki inwestycyjne rozpoczęły się po 1
lipca, stąd też wydatki w I półroczu są niewielkie w stosunku do
planu rocznego. Na posiedzeniach komisji informacja z przebiegu
wykonania budżetu za I półrocze 2012 r. została szczegółowo
omówiona. Budżet nie jest zagrożony, a na ewentualne
nieprzewidziane okoliczności gmina jest również przygotowana.
Następnie
Wójt odczytał Uchwałę Nr 1/2012 Składu Orzekającego Nr 5
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dn. 24.08.2012 roku w
sprawie wyrażenia opinii o przedłożonej przez Wójta Gminy Wielka
Nieszawka informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze
2012 roku (stanowi załącznik nr 4 do protokołu). Skład Orzekający
RIO informację zaopiniował pozytywnie.
W związku z
tym, że wszystkie komisje opiniowały informację z przebiegu
wykonania budżetu gminy za I półrocze 2012 r., Przewodniczący
Rady poprosił przewodniczących Komisji o opinię komisji w tej
sprawie.
Przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria –
poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 29 sierpnia komisja
jednogłośnie przyjęła informację Wójta.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja w dn. 31 sierpnia zapoznała się z informacją i ja przyjęła.
Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała informację.
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja w dn. 30 sierpnia pozytywnie zaopiniowała informację Wójta.
Przewodniczący
Rady otworzył dyskusję.
Żaden z
radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący
Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Informację
Wójta Gminy w Wielkiej Nieszawce z przebiegu wykonania budżetu
gminy za I półrocze 2012 r. w brzmieniu jak na druku nr 3 –
stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Za jej
przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła informację
jednogłośnie.
Przewodniczący
ogłosił 10 min. przerwy w obradach.
Po
przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad. 5
Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja spotkała się między sesjami 3 razy: pierwszy raz w celu oceny przygotowania budynków szkolnych do nowego roku szkolnego pod kątem wykonania remontów i zdiagnozowania takich potrzeb, drugie spotkanie odbyło się z udziałem przedstawiciela zawieszonej spółki wodnej w celu rozeznania możliwości reaktywacji spółki, na trzecim spotkaniu komisja opiniowała materiały na sesję i omawiała wnioski do budżetu na rok 2013.
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja odbyła 1 posiedzenie, na którym zapoznawała się z informacją Wójta z przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2012 r.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja spotkała się 2 razy. W dn. 24 sierpnia wspólnie z Komisją Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji wizytowała szkoły na terenie gminy, w dn. 31 sierpnia omawiała informację z przebiegu wykonania budżetu.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja spotkała się między sesjami 1 raz, na posiedzeniu w dn. 29 sierpnia, i opiniowała materiały na obecną sesję.
Ad. 6
Przewodniczący
Rady przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na
XIX sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 27 czerwca 2012
roku.
Ad. 7
Radna
Halina Dąbrowska – zapytała o:
- remont ul.
Dybowskiej,
- termin
rozpoczęcia budowy wiaduktu w ciągu tej ulicy nad torami, gdyż
było wyznaczonych już kilka terminów, ale inwestycja do tej pory
nie ruszyła,
- szybką
kolej, na którą zarezerwowane są środki z funduszy unijnych i
rozmieszczenie przystanków kolejowych na trasie szybkiej kolei.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – ustosunkowując się do wypowiedzi radnej
odpowiedział, że: wszystkie inwestycje drogowe zaplanowane w planie
finansowym na ten rok, tj. ul. Narcyzowa, Spółdzielcza,
Ogrodniczej, Zakątek Leśny są obecnie realizowane. Zostanie
również wykonany II etap na ulicach, na których w ubiegłym roku
wykonano I etap, ogłoszono już przetargi na wykonanie. Ul. Sosnowa
została zmodernizowana za pieniądze firmy ze Śląska, która
zawarła z gminą umowę na przebudowę ul. Wodociągowej w związku
z modernizacją ujęcia wody. Ponieważ ul. Wodociągowa będzie
rozkopywana w przyszłym roku celem ułożenia kolektora przez Wisłę
do Torunia, nie było zasadne jej remontowanie w tym roku. Za te
pieniądze wyasfaltowano część ul. Sosnowej a druga część, z
kostki, będzie również w tym roku wykonana,
- jeżeli
chodzi o wiadukt nie ma na razie w budżecie środków na ten cel.
Umowa z marszałkiem w ramach projektu BiT City jest przygotowana,
ale musi został podpisana przez wszystkich beneficjentów. tj.
miasto Solec Kujawski, Gmina Wielka Nieszawka i miasto Bydgoszcz. Na
spotkaniu z przedstawicielami Ministerstwa ustalono zasady
współpracy. Po podpisaniu umowy wiadukt i przystanek kolejowy przy
tym wiadukcie będą realizowane w przyszłym roku. Do końca roku
zostanie rozstrzygnięty przetarg na opracowane studium wykonalności.
Ponieważ Miasto Bydgoszcz, które jest beneficjentem wiodącym,
trochę się opóźnia, Wójt i Burmistrz Solca Kuj. naciskają, aby
ten dokument powstał do końca roku, co pozwoli na rozstrzygnięcie
przetargów na budowę i rozpoczęcie inwestycji w przyszłym roku.
Wszystkie przystanki na trasie mają być jednakowe, dlatego
zaprojektuje je jeden projektant wyłoniony w przetargu. Na terenie
gminy znajdzie się jeden przystanek, przy wiadukcie. Planowane są w
przyszłości kolejne, w Cierpicach przy szkole podstawowej i w Małej
Nieszawce przy ul. Rzemieślniczej.
Radny
Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:
- w imieniu
mieszkańców ul. Lipowej prosił o interwencję dot. złego stanu
drogi. Jeden z mieszkańców ulicy, p. Andrzej Smorowski, wystosował
w czerwcu pismo do Wójta z prośbą o wyrównanie i zasypanie dziur,
na które nie otrzymał odpowiedzi. Ze względu na zły stan, droga
jest ciężko przejezdna. Prosił o reagowanie na skargi
mieszkańców,
- p. Dariusz
Łaszewski zwrócił się z wnioskiem do Urzędu o ustawienie znaku
ograniczenia prędkości przy ul. Lipowej, bo kierowcy poruszają się
po niej z dużą prędkością, co stanowi zagrożenie dla
uczestników ruchu, zwłaszcza dla mieszkańców ulicy. Do tej pory
mieszkaniec nie otrzymał odpowiedzi na swoje pismo datowane na 23
maja,
- na drodze
od aquaparku w kierunku do wału wystają pręty zagrażające
bezpieczeństwu, szczególnie jak się nią porusza nocą,
- w czerwcu
Komisja Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu zgłaszała uwago dot.
stanu technicznego „Orlika”. Czy usterki zostały naprawione, a
jeżeli nie, to kiedy to nastąpi?,
- na
tabliczkach, które pojawiły się jako pierwsze na ternie gminy,
nazwy ulic wyblakły i są słabo widoczne,
- prosił o
ustawienie pojemników na odpady plastikowe w okolicach Zakątka
Leśnego w Cierpicach, gdyż mieszkańcy muszą wozić odpady do
pojemników przy szkole,
- regulamin
na placu zabaw w Wielkiej Nieszawce wymaga odnowy, ponieważ został
zniszczony i nie wiadomo, jakie są zasady korzystania z placu, czy
można np. wprowadzać psy, co prowadzi do nieporozumień
sąsiedzkich,
- zapytał,
kto był organizatorem spotkania w aquaparku z olimpijczykiem
Michałem Gołasiem, gdyż on jak i część radnych nie wiedziała o
tym spotkaniu,
- pan
mieszkający przy placu zabaw w Wielkiej Nieszawce skarży się, że
dzieci grają w piłkę i piłka często wpada na jego posesję,
niszcząc trawniki i tynk na domu. Czy byłaby możliwość założenia
siatki czy łapaków?
Przewodniczący Rady – odpowiedział radnemu, że to on był organizatorem spotkania z Michałem Gołasiem i zapraszał gości. Na spotkanie zostali zaproszeni przewodniczący Komisji Rady Gminy.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na pozostałe pytania
radnego Czarneckiego, stwierdził, że:
-
rozwiązanie wszystkich problemów, o jakich mówił radny, wymaga
nakładów finansowych. W budżecie zapisano wszystkie inwestycje, na
jakie przeznaczone są w tym roku pieniądze,
- nie było
konieczności odpowiadania na pismo mieszkańca, jeżeli następnego
dnia po jego wpłynięciu, ul. Lipowa została wyrównana. Następnie,
po tej naprawie, kamień był kilkakrotnie wymywamy przez gwałtowne
deszcze i leży na poboczu. Wkrótce na ul. Lipowej pojawi się firma
budująca oświetlenie. Po zakończeniu budowy droga zostanie
uporządkowana,
- w
przyszłym roku cała gmina zostanie objęta nową organizacją
ruchu, wtedy zostaną uporządkowane wszystkie znaki,
- usuwanie
usterek na „Orliku” należy do obowiązków trenera
środowiskowego zatrudnionego na „Orliku”. Zostały one zgłoszone
i usunięte, zakupiono piłki i siatki, o które trener prosił,
-
rzeczywiście na niektórych tabliczkach nazwy ulic wyblakły, gdyż
zostały wykonane techniką, która nie zdała egzaminu, w nowym
budżecie ich wymiana zostanie uwzględniona,
- nie będzie
nowych kontenerów na odpady w Cierpicach. Najprawdopodobniej od 1
listopada zostanie tam wprowadzona selektywna zbiórka śmieci i
kontenery znikną. W Małej i Wielkiej Nieszawce system segregacji
workowej odpadów u źródła zdał egzamin,
- plac zabaw
w Wielkiej Nieszawce jest najbardziej dewastowanym obiektem w gminie.
Był naprawiany już kilka razy. Nikt nie reaguje, kiedy
gimnazjaliści i starsza młodzież wchodzą na dach zjeżdżalni i
dewastują urządzenia. Radny Czarnecki, który mieszka niedaleko, z
pewnością zauważył takie zniszczenia jak dziury w płocie.
Regulamin wykonany z tworzywa sztucznego został potłuczony, ale
tabliczka o zakazie wprowadzania psów nadal wisi. Najłatwiej jest
przekazać problem Wójtowi, zamiast reagować. Wójt zwrócił się
do wszystkich z apelem, żeby reagować, nie pozostawać obojętnym,
gdyż na pewno ludzie widzą, co się dzieje z mieniem publicznym.
Potem, jak w przypadku kradzieży kratek ściekowych od ul. Wiślanej
do granic gminy, trzeba wydawać publiczne pieniądze. Kilka tygodni
wcześniej od ul. Narcyzowej do Urzędu zginęły pokrywy
kanalizacyjne. Na szczęście nic się nikomu nie stało. Któregoś
dnia może jednak dojść do tragedii. Trzeba reagować, samemu i
prosić o to sąsiadów, bo po pierwsze to od tego zależy
bezpieczeństwo dzieci i mieszkańców, a po drugie wydaje się potem
publiczne pieniądze. Policja, która przyjeżdża na miejsce
zdarzenia, w celu sporządzenia raportu kradzieży, po dwóch
miesiącach umarza sprawę, z braku wykrycia sprawców,
- przetarg
na wykonanie oświetlenia ul. Lipowej został rozstrzygnięty. Lampy
będą, ale nie będą świecić, bo rejon energetyczny ma czas do
końca grudnia na wykonanie przyłączy. Udało się załatwić
krótki termin, bo zwykle trwa to 1,5 roku. Podobna sytuacja będzie
na ul. Bydgoskiej. Trzeba tłumaczyć mieszkańcom, że gmina nie ma
wpływu na termin podłączenia lamp do sieci.
Radna Halina Dąbrowska – prosiła o odpowiedź w sprawie remontu ul. Dybowskiej.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że odcinek od wiaduktu został poprawiony wyrówniarką. Druga część drogi zostanie poprawiona w przyszłym tygodniu.
Radna
Brygida Czapiewska – zapytała, jak zaawansowane są rozmowy
dotyczące odwodnienia ul. Rzemieślniczej.
Wójt Kazimierz
Kaczmarek – poinformował, że w dniu dzisiejszym złożył
wniosek do wojewody i do starosty o pozwolenie na budowę. Gmina
wykonała całą dokumentację dotyczącą ul. Rzemieślniczej i ul.
Toruńskiej, od p. Błaszczyka do Rzemieślniczej, i od szkoły w
Małej Nieszawce do ul. Rzemieślniczej. Dwa miesiące trwało
uzgadnianie projektu w zarządzie Dróg Wojewódzkich. Część
zadania powinien wykonać Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW), gdyż
jest to droga wojewódzka, dlatego być może inwestycja ruszy
dopiero w przyszłym roku. Gdyby ZDW podpisał przedłożoną umowę,
nic nie stoi na przeszkodzie, żeby inwestycję zrealizować w tym
roku.
Radny Krzysztof
Czarnecki – poprosił Przewodniczącego Rady, aby w przyszłości
informował go o takich spotkaniach, jak np. spotkaniu z Michałem
Gołasiem.
Przewodniczący
Rady Gminy – stwierdził, że sam wie, kogo ma
informować. Na spotkanie byli zaproszeni przewodniczący komisji.
Radna Anna Kamińska-Kumorek – zapytała o termin gminnych dożynek.
Wójt
Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że coroczny festyn gminny
odbędzie się na boisku przy Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce dn.
9 września, począwszy od godz. 13-ej.
Przewodniczący Rady – zaprosił na festyn radnych i zaproszonych gości, jak również poinformował o zgłoszeniu pani Sołtys Małej Nieszawki, Krystyny Błach do konkursu „Nasz Sołtys 2012”, organizowanego przez „Gazetę Pomorską”, z prośbą o oddawanie na nią głosów za pomocą wysyłanych SMS-ów.
Ad. 8
Przewodniczący Rady Gminy podziękował wszystkim zebranym za wzięcie udziału w XX sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ewa Wróblewska-Kucharska (-) Ireneusz Śmiechowski