W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XX/2012 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 4 września 2012 r.

Protokół nr XX/2012
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
4 września 2012 roku w godz. od 15:00 do 16:00 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XIX sesji, która odbyła się w dniu 27 czerwca 2012 roku.
3. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2012 (druk nr 1).
4. Przyjęcie stanowiska w sprawie zmiany stanowiska ustalenia kolejności budowy oświetlenia ulicznego na lata 2012-2013 (druk nr 2).
5. Informacja Wójta Gminy w Wielkiej Nieszawce z przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2012 roku (radni otrzymali w dn. 10 sierpnia 2012 r.)

Przerwa

6. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
7. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
8. Interpelacje i wolne wnioski.
9. Zakończenie sesji.


Ad. 1
a)
XX sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał pana Wójta, panią Skarbnik, Pana Sekretarza, Panie Dyrektorki szkół, Panie i Panów Radnych oraz mieszkańców gminy.
Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 14, co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.

b) Następnie Przewodniczący Rady poinformował o złożonym przez Pana Wójta wniosku o wykreślenie punktu 4 z porządku i wniósł pod głosowanie wykreślenie tego punktu. Za jego wykreśleniem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania punkt w porządek obrad na obecną sesję został wykreślony i zmieniony porządek został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie. Przewodniczący poprosił radnych o przenumerowanie porządku obrad

Ad. 2
Przewodniczący Rady
poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 14-ej nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XIX sesji, która odbyła się w dniu 27 czerwca 2012 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XIX sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 3
a)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 1).
(Doszedł radny Rafał Kujawa. Obecnych jest 15 radnych.)
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2012 wprowadza następujące zmiany: proponuje się podwyższyć dochody poprzez włączenie dotacji przekazanej decyzją Wojewody. Ponadto proponuje się podwyższyć dochody z tytułu odsetek od lokat bankowych oraz wpłaty od rodziców za kolonie z uwagi na większą ilość uczestników aniżeli planowano. W związku ze zmianą klasyfikacji koryguje się zarówno dochody jak i wydatki otrzymane na realizację projektu realizowanego przez GOPS w ramach POKL. Natomiast po stronie dochodów włącza się dotacje zgodnie z przeznaczeniem i zabezpieczeniem udziału własnego gminy. Z uwagi na wzrost planowanego kosztu na monitoring w szkołach proponuje się zwiększyć środki na powyższy cel o 10.000 zł. Ponadto zgodnie z wnioskiem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Cierpicach zwiększa się środki na remont dachu na sali gimnastycznej oraz zakup palnika w kotłowni i na ekspertów za udział w komisji na stopień awansu zawodowego nauczycieli. Proponuje się również podwyższyć wydatki na promocję gminy. W związku z wejściem w życie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, która zobowiązuje gminy do współfinansowania (w pierwszym roku 10%, drugim 30% i kolejnych 50%) pieczy zastępczej od lipca br. włącza się środki na powyższy cel. Jest pewna liczba dzieci z terenu gminy w ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych i w domach dziecka. W związku z tym, że sytuacja w niektórych rodzinach jest bardzo zła, ta liczba może się zwiększyć.

Po dokonaniu powyższych zmian budżet po stronie dochodów będzie wynosił 17.845.505,00 zł a po stronie wydatków 21.151.805,00 zł. I tak: sumę dochodów w wysokości 17.739.239,00 zł zastąpiono sumą 17.845.505,00 zł zgodnie z załącznikiem nr 1 do projektu uchwały, w tym: dochody bieżące 17.365.069,00 zł, dochody majątkowe 480.436,00 zł, sumę wydatków w wysokości 21.045.539,00 zł zastąpiono sumą 21.151.805,00 zł zgodnie z załącznikiem nr 2 do projektu uchwały, w tym: wydatki bieżące 14.382.352,00 zł, wydatki majątkowe 6.769.453,00 zł, zmienioną wysokość nakładów na zadania inwestycyjne w 2012 roku określono w załączniku nr 3 do projektu uchwały.
Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 29 sierpnia br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Dyrektor Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce Pani Bronisława Masłowska – zapytała czy wydatki przewidziane w budżecie na wynagrodzenie ekspertów zasiadających w komisji na stopień awansu nauczycieli dotyczą tylko tego roku i ile wynosi takie wynagrodzenie.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że wydatki dotyczą tego roku i związane są z dwoma awansami zawodowymi.

Sekretarz Gminy Jacek Mularz – dodał, że wynagrodzenie eksperta za udział w komisji wynosi 100 zł brutto.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XX/95/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 4 września 2012 roku w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2012 w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.


Ad. 4
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (informację z przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2012 r. radni otrzymali 10 sierpnia br.).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na plan dochodów w wysokości 17.739.239 zł wykonano w I półroczu 10.694.176 zł, na plan wydatków w wysokości 21.045.539 zł wykonano w I półroczu 6.421.193 zł. Wszystkie wydatki inwestycyjne rozpoczęły się po 1 lipca, stąd też wydatki w I półroczu są niewielkie w stosunku do planu rocznego. Na posiedzeniach komisji informacja z przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2012 r. została szczegółowo omówiona. Budżet nie jest zagrożony, a na ewentualne nieprzewidziane okoliczności gmina jest również przygotowana.
Następnie Wójt odczytał Uchwałę Nr 1/2012 Składu Orzekającego Nr 5 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dn. 24.08.2012 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonej przez Wójta Gminy Wielka Nieszawka informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2012 roku (stanowi załącznik nr 4 do protokołu). Skład Orzekający RIO informację zaopiniował pozytywnie.
W związku z tym, że wszystkie komisje opiniowały informację z przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2012 r., Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących Komisji o opinię komisji w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 29 sierpnia komisja jednogłośnie przyjęła informację Wójta.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja w dn. 31 sierpnia zapoznała się z informacją i ja przyjęła.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała informację.

Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska poinformowała, że komisja w dn. 30 sierpnia pozytywnie zaopiniowała informację Wójta.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Żaden z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Informację Wójta Gminy w Wielkiej Nieszawce z przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2012 r. w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła informację jednogłośnie.


Przewodniczący ogłosił 10 min. przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 5

Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

  1. Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja spotkała się między sesjami 3 razy: pierwszy raz w celu oceny przygotowania budynków szkolnych do nowego roku szkolnego pod kątem wykonania remontów i zdiagnozowania takich potrzeb, drugie spotkanie odbyło się z udziałem przedstawiciela zawieszonej spółki wodnej w celu rozeznania możliwości reaktywacji spółki, na trzecim spotkaniu komisja opiniowała materiały na sesję i omawiała wnioski do budżetu na rok 2013. 

  2. Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja odbyła 1 posiedzenie, na którym zapoznawała się z informacją Wójta z przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2012 r.

  3. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja spotkała się 2 razy. W dn. 24 sierpnia wspólnie z Komisją Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji wizytowała szkoły na terenie gminy, w dn. 31 sierpnia omawiała informację z przebiegu wykonania budżetu.

  4. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja spotkała się między sesjami 1 raz, na posiedzeniu w dn. 29 sierpnia, i opiniowała materiały na obecną sesję.

Ad. 6
Przewodniczący Rady
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XIX sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 27 czerwca 2012 roku.

Ad. 7
Radna Halina Dąbrowska
– zapytała o:
- remont ul. Dybowskiej,
- termin rozpoczęcia budowy wiaduktu w ciągu tej ulicy nad torami, gdyż było wyznaczonych już kilka terminów, ale inwestycja do tej pory nie ruszyła,
- szybką kolej, na którą zarezerwowane są środki z funduszy unijnych i rozmieszczenie przystanków kolejowych na trasie szybkiej kolei.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – ustosunkowując się do wypowiedzi radnej odpowiedział, że: wszystkie inwestycje drogowe zaplanowane w planie finansowym na ten rok, tj. ul. Narcyzowa, Spółdzielcza, Ogrodniczej, Zakątek Leśny są obecnie realizowane. Zostanie również wykonany II etap na ulicach, na których w ubiegłym roku wykonano I etap, ogłoszono już przetargi na wykonanie. Ul. Sosnowa została zmodernizowana za pieniądze firmy ze Śląska, która zawarła z gminą umowę na przebudowę ul. Wodociągowej w związku z modernizacją ujęcia wody. Ponieważ ul. Wodociągowa będzie rozkopywana w przyszłym roku celem ułożenia kolektora przez Wisłę do Torunia, nie było zasadne jej remontowanie w tym roku. Za te pieniądze wyasfaltowano część ul. Sosnowej a druga część, z kostki, będzie również w tym roku wykonana,
- jeżeli chodzi o wiadukt nie ma na razie w budżecie środków na ten cel. Umowa z marszałkiem w ramach projektu BiT City jest przygotowana, ale musi został podpisana przez wszystkich beneficjentów. tj. miasto Solec Kujawski, Gmina Wielka Nieszawka i miasto Bydgoszcz. Na spotkaniu z przedstawicielami Ministerstwa ustalono zasady współpracy. Po podpisaniu umowy wiadukt i przystanek kolejowy przy tym wiadukcie będą realizowane w przyszłym roku. Do końca roku zostanie rozstrzygnięty przetarg na opracowane studium wykonalności. Ponieważ Miasto Bydgoszcz, które jest beneficjentem wiodącym, trochę się opóźnia, Wójt i Burmistrz Solca Kuj. naciskają, aby ten dokument powstał do końca roku, co pozwoli na rozstrzygnięcie przetargów na budowę i rozpoczęcie inwestycji w przyszłym roku. Wszystkie przystanki na trasie mają być jednakowe, dlatego zaprojektuje je jeden projektant wyłoniony w przetargu. Na terenie gminy znajdzie się jeden przystanek, przy wiadukcie. Planowane są w przyszłości kolejne, w Cierpicach przy szkole podstawowej i w Małej Nieszawce przy ul. Rzemieślniczej.

Radny Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:
- w imieniu mieszkańców ul. Lipowej prosił o interwencję dot. złego stanu drogi. Jeden z mieszkańców ulicy, p. Andrzej Smorowski, wystosował w czerwcu pismo do Wójta z prośbą o wyrównanie i zasypanie dziur, na które nie otrzymał odpowiedzi. Ze względu na zły stan, droga jest ciężko przejezdna. Prosił o reagowanie na skargi mieszkańców,
- p. Dariusz Łaszewski zwrócił się z wnioskiem do Urzędu o ustawienie znaku ograniczenia prędkości przy ul. Lipowej, bo kierowcy poruszają się po niej z dużą prędkością, co stanowi zagrożenie dla uczestników ruchu, zwłaszcza dla mieszkańców ulicy. Do tej pory mieszkaniec nie otrzymał odpowiedzi na swoje pismo datowane na 23 maja,
- na drodze od aquaparku w kierunku do wału wystają pręty zagrażające bezpieczeństwu, szczególnie jak się nią porusza nocą,
- w czerwcu Komisja Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu zgłaszała uwago dot. stanu technicznego „Orlika”. Czy usterki zostały naprawione, a jeżeli nie, to kiedy to nastąpi?,
- na tabliczkach, które pojawiły się jako pierwsze na ternie gminy, nazwy ulic wyblakły i są słabo widoczne,
- prosił o ustawienie pojemników na odpady plastikowe w okolicach Zakątka Leśnego w Cierpicach, gdyż mieszkańcy muszą wozić odpady do pojemników przy szkole,
- regulamin na placu zabaw w Wielkiej Nieszawce wymaga odnowy, ponieważ został zniszczony i nie wiadomo, jakie są zasady korzystania z placu, czy można np. wprowadzać psy, co prowadzi do nieporozumień sąsiedzkich,
- zapytał, kto był organizatorem spotkania w aquaparku z olimpijczykiem Michałem Gołasiem, gdyż on jak i część radnych nie wiedziała o tym spotkaniu,
- pan mieszkający przy placu zabaw w Wielkiej Nieszawce skarży się, że dzieci grają w piłkę i piłka często wpada na jego posesję, niszcząc trawniki i tynk na domu. Czy byłaby możliwość założenia siatki czy łapaków?

Przewodniczący Rady – odpowiedział radnemu, że to on był organizatorem spotkania z Michałem Gołasiem i zapraszał gości. Na spotkanie zostali zaproszeni przewodniczący Komisji Rady Gminy.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na pozostałe pytania radnego Czarneckiego, stwierdził, że:
- rozwiązanie wszystkich problemów, o jakich mówił radny, wymaga nakładów finansowych. W budżecie zapisano wszystkie inwestycje, na jakie przeznaczone są w tym roku pieniądze,
- nie było konieczności odpowiadania na pismo mieszkańca, jeżeli następnego dnia po jego wpłynięciu, ul. Lipowa została wyrównana. Następnie, po tej naprawie, kamień był kilkakrotnie wymywamy przez gwałtowne deszcze i leży na poboczu. Wkrótce na ul. Lipowej pojawi się firma budująca oświetlenie. Po zakończeniu budowy droga zostanie uporządkowana,
- w przyszłym roku cała gmina zostanie objęta nową organizacją ruchu, wtedy zostaną uporządkowane wszystkie znaki,
- usuwanie usterek na „Orliku” należy do obowiązków trenera środowiskowego zatrudnionego na „Orliku”. Zostały one zgłoszone i usunięte, zakupiono piłki i siatki, o które trener prosił,
- rzeczywiście na niektórych tabliczkach nazwy ulic wyblakły, gdyż zostały wykonane techniką, która nie zdała egzaminu, w nowym budżecie ich wymiana zostanie uwzględniona,
- nie będzie nowych kontenerów na odpady w Cierpicach. Najprawdopodobniej od 1 listopada zostanie tam wprowadzona selektywna zbiórka śmieci i kontenery znikną. W Małej i Wielkiej Nieszawce system segregacji workowej odpadów u źródła zdał egzamin,
- plac zabaw w Wielkiej Nieszawce jest najbardziej dewastowanym obiektem w gminie. Był naprawiany już kilka razy. Nikt nie reaguje, kiedy gimnazjaliści i starsza młodzież wchodzą na dach zjeżdżalni i dewastują urządzenia. Radny Czarnecki, który mieszka niedaleko, z pewnością zauważył takie zniszczenia jak dziury w płocie. Regulamin wykonany z tworzywa sztucznego został potłuczony, ale tabliczka o zakazie wprowadzania psów nadal wisi. Najłatwiej jest przekazać problem Wójtowi, zamiast reagować. Wójt zwrócił się do wszystkich z apelem, żeby reagować, nie pozostawać obojętnym, gdyż na pewno ludzie widzą, co się dzieje z mieniem publicznym. Potem, jak w przypadku kradzieży kratek ściekowych od ul. Wiślanej do granic gminy, trzeba wydawać publiczne pieniądze. Kilka tygodni wcześniej od ul. Narcyzowej do Urzędu zginęły pokrywy kanalizacyjne. Na szczęście nic się nikomu nie stało. Któregoś dnia może jednak dojść do tragedii. Trzeba reagować, samemu i prosić o to sąsiadów, bo po pierwsze to od tego zależy bezpieczeństwo dzieci i mieszkańców, a po drugie wydaje się potem publiczne pieniądze. Policja, która przyjeżdża na miejsce zdarzenia, w celu sporządzenia raportu kradzieży, po dwóch miesiącach umarza sprawę, z braku wykrycia sprawców,
- przetarg na wykonanie oświetlenia ul. Lipowej został rozstrzygnięty. Lampy będą, ale nie będą świecić, bo rejon energetyczny ma czas do końca grudnia na wykonanie przyłączy. Udało się załatwić krótki termin, bo zwykle trwa to 1,5 roku. Podobna sytuacja będzie na ul. Bydgoskiej. Trzeba tłumaczyć mieszkańcom, że gmina nie ma wpływu na termin podłączenia lamp do sieci.

Radna Halina Dąbrowska – prosiła o odpowiedź w sprawie remontu ul. Dybowskiej.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że odcinek od wiaduktu został poprawiony wyrówniarką. Druga część drogi zostanie poprawiona w przyszłym tygodniu.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała, jak zaawansowane są rozmowy dotyczące odwodnienia ul. Rzemieślniczej.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w dniu dzisiejszym złożył wniosek do wojewody i do starosty o pozwolenie na budowę. Gmina wykonała całą dokumentację dotyczącą ul. Rzemieślniczej i ul. Toruńskiej, od p. Błaszczyka do Rzemieślniczej, i od szkoły w Małej Nieszawce do ul. Rzemieślniczej. Dwa miesiące trwało uzgadnianie projektu w zarządzie Dróg Wojewódzkich. Część zadania powinien wykonać Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW), gdyż jest to droga wojewódzka, dlatego być może inwestycja ruszy dopiero w przyszłym roku. Gdyby ZDW podpisał przedłożoną umowę, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby inwestycję zrealizować w tym roku.

Radny Krzysztof Czarnecki – poprosił Przewodniczącego Rady, aby w przyszłości informował go o takich spotkaniach, jak np. spotkaniu z Michałem Gołasiem.

Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, że sam wie, kogo ma informować. Na spotkanie byli zaproszeni przewodniczący komisji.

Radna Anna Kamińska-Kumorek – zapytała o termin gminnych dożynek.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że coroczny festyn gminny odbędzie się na boisku przy Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce dn. 9 września, począwszy od godz. 13-ej.

Przewodniczący Rady – zaprosił na festyn radnych i zaproszonych gości, jak również poinformował o zgłoszeniu pani Sołtys Małej Nieszawki, Krystyny Błach do konkursu „Nasz Sołtys 2012”, organizowanego przez „Gazetę Pomorską”, z prośbą o oddawanie na nią głosów za pomocą wysyłanych SMS-ów.

Ad. 8

Przewodniczący Rady Gminy podziękował wszystkim zebranym za wzięcie udziału w XX sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka i zamknął obrady.


  

Protokołowała:                                        Przewodniczący Rady Gminy


(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                           (-) Ireneusz  Śmiechowski


Powiadom znajomego