W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XIX/2012 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 27 czerwca 2012 r.

Protokół nr XIX/2012
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 27 czerwca 2012 roku
w godz. od 15:00 do 16:30 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.


Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XVIII sesji, która odbyła się w dniu 31 maja 2012 roku.
3. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) zamiany nieruchomości gruntowej (druk nr 1),
b) zmieniająca uchwałę Rady Gminy Wielka Nieszawka w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 2),
c) nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Zdrowia w Wielkiej Nieszawce (druk nr 3),
d) zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2012 (druk nr 4).
4. Informacja dotycząca funkcjonowania Referatu Technicznego w Urzędzie Gminy w Wielkiej
Nieszawce w 2011 r. (druk nr 5).
5. Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wielkiej Nieszawce za rok 2011 (druk nr 6).
6. Informacja dotycząca funkcjonowania Centrum Sportu i Rekreacji OLENDER w Wielkiej Nieszawce (druk nr 7).

Przerwa

7. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
8. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
9. Interpelacje i wolne wnioski.
10. Zakończenie sesji.


Ad. 1

a) XIX sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał pana Wójta, panią Skarbnik, Panią Radcę, Sołtysów, Panią Przewodniczącą Rady Nadzorczej Centrum Sportu i Rekreacji „Olender”, Panią Kierownik Gminnego Ośrodka Zdrowia, Panie i Panów Radnych oraz mieszkańców gminy.
Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 15, co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.

b) Następnie
Przewodniczący
Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.

Radni nie zgłosili uwag.

Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie porządku sesji. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania porządek obrad na obecną sesję został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.


Ad. 2

Przewodniczący Rady poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 14-ej nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XVIII sesji, która odbyła się w dniu 31 maja 2012 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XVIII sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.


Ad. 3

a)

Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 1).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy zamiany nieruchomości gruntowych pomiędzy Gminą Wielka Nieszawka i Nadleśnictwem Cierpiszewo. Drogi proponowane przez Gminę znajdują się w kompleksach leśnych Nadleśnictwa i służą gospodarce leśnej, drogi proponowane przez Nadleśnictwo leżą na obrzeżach kompleksów leśnych i są niezbędne, jako drogi gminne. Ponieważ powierzchnia nieruchomości do wymiany nie jest jednakowa, rzeczoznawca majątkowy sporządził operaty szacunkowe określając ich wartość rynkową na 616 tys. zł. Tak więc nieruchomości do zamiany posiadają taką samą wartość rynkową.

Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja na posiedzeniu w dn. 26 czerwca br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XIX/91/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca 2012 roku w sprawie zamiany nieruchomości gruntowych w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.


b)

Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały zmieniającej uchwałę Rady Gminy Wielka Nieszawka w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wielka Nieszawka przygotowano w związku z wydanym wyrokiem Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, po rozpatrzeniu skargi Prokuratora Prokuratury Rejonowej w Toruniu, stwierdzającym nieważność §1, §12 ust 1 pkt 1, §13 ust 1, §14 ust 1 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wielka Nieszawka przyjętego uchwałą nr XXXIV/157/06 Rada Gminy Wielka Nieszawka w dniu 24 lutego 2006 roku.

Podejmowana uchwała będzie miała krótką żywotność, gdyż pod koniec bieżącego albo na początku przyszłego roku zostanie podjęta nowa uchwała w sprawie utrzymania czystości i porządku w związku z całkowitą zmianą od 1 lipca 2013 r. systemu utrzymania czystości w gminach. Do tej pory śmieci wytwarzane przez mieszkańców były własnością mieszkańców, a od 1 lipca będą własnością gminy i mieszkańcy będą płacić podatek śmieciowy. Zmiany obecnie podejmowanej uchwały były uzgadniane z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym i uzyskał jego pozytywną opinię.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja na posiedzeniu w dn. 26 czerwca br. zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna Brygida Czapiewska – zauważyła, że zmiany zawarte w regulaminie są pozytywne. Do tej pory były skargi na stan sanitarny placów zabaw zanieczyszczonych przez psy i koty. Być może podejmowana uchwała zmieni nastawienie i pomoże utrzymać porządek.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XIX/92/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca 2012 roku zmieniającą uchwałę Rady Gminy Wielka Nieszawka w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 2 – stanowi załącznik nr 4 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.


c)

Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, w związku z wejściem w życie ustawy o działalności leczniczej z dn. 15 kwietnia 2011 r. podmiot tworzący nadaje statut podmiotowi leczniczemu niebędącemu przedsiębiorcą. Podmiotem tworzącym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 6 cytowanej ustawy w przypadku Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce jest podmiot, który utworzył zakład opieki zdrowotnej, tj. gmina Wielka Nieszawka, która działa poprzez swoje organy. To oznacza, że do nadania statutu podmiotowi leczniczemu niebędącemu przedsiębiorcą, uprawniony jest organ stanowiący gminy Wielka Nieszawka. Potrzeba nadania nowego statutu wynika m.in. z przepisów art. 204 ustawy o działalności leczniczej, zgodnie z którym kierownik podmiotu leczniczego nie będącego przedsiębiorcą powinien w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie wyżej wspomnianej ustawy dostosować statut do jej przepisów (do 1 lipca 2012 r.). Ponieważ kierownik jednostki przedstawił propozycję brzmienia nowego statutu jednostki, opracowano projekt uchwały w sprawie nadania statutu Gminnemu Ośrodkowi Zdrowia w Wielkiej Nieszawce. Jeden paragraf w statucie budził wątpliwość, ale jego treść wynika z ustawy.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Statutowo-Regulaminowej o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja w dn. 25 czerwca z zastrzeżeniem do paragrafu 19, o którym Pan Wójt wspominał, zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XIX/93/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca 2012 roku w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Zdrowia w Wielkiej Nieszawce w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.


d)

Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – wniósł autopoprawkę do projektu uchwały zmieniającej budżet. Po przesłaniu materiałów na sesję wpłynęła decyzja Wojewody Kujawsko-Pomorskiego zwiększająca plan dotacji celowej na pomoc finansową o 2.600 zł z przeznaczeniem na wypłatę świadczeń na podstawie rządowego programu wspierania niektórych osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne. Wobec powyższego proponuje się zwiększyć plan budżetu zarówno po stronie dochodów jak i wydatków o wymienioną kwotę. Po dokonaniu powyższych zmian budżet po stronie dochodów będzie wynosił 17.739.239,00 zł a po stronie wydatków 21.045.539,00 zł. Zmiana budżetu po stronie dochodów polega na podwyższeniu poprzez włączenie dotacji przekazanej decyzją Wojewody, z PFRON z tytułu rekompensaty utraconych dochodów w podatkach lokalnych od zakładów pracy chronionej oraz włączenie środków zgodnie z zawartą umową na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Po stronie wydatków dotację włączono zgodnie z jej przeznaczeniem a wydatki na POKL zgodnie z zawartą umową zabezpieczając wkład własny w wysokości 12.800,00 zł. Ponadto proponuje się zwiększyć środki na materiały związane z bieżącym utrzymaniem dróg, chodników i poboczy.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja w dn. 25 czerwca zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Żaden z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XIX/94/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 27 czerwca 2012 roku w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2012 w brzmieniu jak na druku nr 4 z autopoprawką – stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.


Ad. 4

Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że Referat Techniczny w Urzędzie Gminy zatrudnia 8 osób. Pracownicy referatu zajmują się gospodarką komunalną (obsługa oczyszczalni ścieków, gminnej sieci wodno-kanalizacyjnej, utrzymanie dróg gminnych i in.), nadzorem i organizacją pracy osób bezrobotnych odbywających staż, organizacją i obsługą zawodów sportowych i imprez gminnych oraz innymi zadaniami. W przypadku awarii pracownicy referatu pracują po godzinach. Wykonują swoją pracę bardzo dobrze, co mogą ocenić sami radni, którzy na co dzień mogą przyglądać się ich pracy. Dzięki ich pracy udaje się utrzymać wysoką sprawność gminnej sieci wodno-kanalizacyjnej, co wpływa na obniżenie kosztów opłat za wodę i ścieki do minimum. Referat dysponuje dobrym sprzętem technicznym. Szczegółowa informacja na temat funkcjonowania referatu została przekazana radnym w materiałach na sesję.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja na posiedzeniu w dn. 26 czerwca br. zaopiniowała informację pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Informację dot. funkcjonowania Referatu Technicznego w Urzędzie Gminy w Wielkiej Nieszawce w 2011 r. w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła informację jednogłośnie.

Ad. 5

Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 6).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że praca Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest najtrudniejszą dziedziną działania, dlatego zasługuje na szczególne uznanie. Społeczeństwo ubożeje, co powoduje zwiększenie się ilości osób korzystających z pomocy Ośrodka. W związku ze wzrostem liczby mieszkańców, która systematycznie się powiększa, zgodnie z przepisami Ustawy o pomocy społecznej zachodzi konieczność zatrudnienia jeszcze jednego pracownika socjalnego, który zostanie przyjęty do pracy od 1 lipca br. Pełną informację na temat zakresu działania GOPS radni otrzymali w materiałach na sesję. Na wszelkie pytania odpowie obecna na sali Pani Magdalena Żbikowska, Kierownik GOPS.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 25 czerwca br. zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wielkiej Nieszawce za rok 2011 w brzmieniu jak na druku nr 6 – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.


Ad. 6

Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 7).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w dniu wczorajszym przedkładał radnym w postaci prezentacji graficznej cały materiał dot. "Olendra". Pozostałe informacje na temat funkcjonowania aquaparku zostały przekazane radnym w materiałach na sesję. Na wartość towaru oferowanego przez Centrum Sportu i Rekreacji „Olender” składa się basen – wartość udziału w sprzedaży 51 %, hotel – 25 %, restauracja – 19 %, profit (spa, studio fitness, kręgielnia) – 5 %. Podsumowanie dotyczy okresu od 29 sierpnia 2011 r., kiedy CSiR zaczęło działać, do końca maja br. Dynamika sprzedaży jest wzrostowa, w maju nastąpił bardzo duży wzrost. Największa sprzedaż na basenie była notowana w styczniu i w lutym. Liczba osób korzystających miesięcznie z aquaparku oscyluje w granicach 20 tys. Największe obciążenie obiektu występuje w weekendy i dni wolne od szkoły (ferie). Bardzo dużym powodzeniem cieszą się bilety wstępu na basen: rodzinne dorosły i rodzinne dziecko. Obłożenie hotelu rośnie, w maju wyniosło 54 %, co jest bardzo dobrym wynikiem.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała o ilość aktualnie zatrudnionych osób, z uwzględnieniem ratowników wodnych i ich ilość w trakcie jednego dyżuru.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że sprawy personalne i kadrowe nie są tematem rozmów. Liczba ratowników regulowana jest przez prawo i odpowiada za to prezes spółki.

Radna Halina Dąbrowska – powiedziała, że w dniu wczorajszym Pan Wójt poinformował, że działalność spółki jest tajna. Interesuje ją, jaki jest wypracowany do tej pory zysk.

Przewodnicząca Rady Nadzorczej CSiR Grażyna Jasińska – odpowiedziała, że na koniec roku 2011, CSiR osiągnęło stratę w wysokości 151 tys. zł, a obecnie zysk wynosi blisko 145 tys. zł za 4 miesiące działalności w tym roku. Podjęto uchwałę zarządu o pokryciu ubiegłorocznej straty tegorocznym zyskiem. W tej chwili „Olender” wypracowuje wyłącznie zyski, pomimo że są różnego rodzaju koszty, np. planowane zagospodarowanie terenów zielonych, zmiana wystroju, nowe urządzenia w restauracji, kącik malucha.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, kto pokrywa koszty napraw, które odbywają się na obiekcie, np. obecnie rozkopywana jest ziemia wokół aquaparku.

Przewodnicząca Rady Nadzorczej CSiR Grażyna Jasińska – odpowiedziała, że zależy to od umowy i przeważnie są to naprawy pogwarancyjne.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na posiedzeniu z radnymi w dniu wczorajszym szczegółowo wyjaśniał tą kwestię. Wszystkie naprawy na obiekcie są wykonywane przez gwaranta, czyli firmę Alstal lub jej podwykonawców.

Sołtys Brzozy Józef Kumorek – zapytał Wójta, czy w dalszych planach rozważa się budowę pola golfowego na terenie gminy, co przyczyniłoby się do wypełnienia hotelu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że swojego czasu pewna szwedzka firma proponowała wybudowanie pola golfowego na terenie poligonu, ale wówczas nie było możliwości odzyskania poligonu. Obecnie gmina dysponuje 8-hektarowym terenem, ale jest to zbyt mało dla tego typu inwestycji, dodatkowo musi to być teren zróżnicowany. Rozważa się taką propozycję, ale do realizacji w dalszej przyszłości, chyba że wcześniej znajdzie się inwestor, który zakupi ten teren pod pole golfowe. Na razie planuje się w przyszłym roku zagospodarowanie terenu za obiektem i wybudowanie kortów oraz dużego placu zabaw, podobnego do tego w Solcu Kujawskim.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał o zyski z poszczególnych działów aquaparku.

Przewodnicząca Rady Nadzorczej CSiR Grażyna Jasińska – odpowiedziała, że w prezentacji przedstawiono procentowy i finansowy udział w sprzedaży wszystkich form działalności aquaparku.

Radny Michał Dąbrowski – odniósł się do pytania radnego Czarneckiego, zauważając, że na slajdach zostały uwidocznione przychody w poszczególnych działach, a nie zyski. Chodzi natomiast o rentowność poszczególnych sektorów obiektu.

Przewodnicząca Rady Nadzorczej CSiR Grażyna Jasińska – odpowiedziała, że tendencja jest wzrostowa, o czym świadczy zysk w wysokości 145 tys. zł. Może przygotować dla radnych zestawienie z podziałem na poszczególne sektory.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy spółka „Olender” uregulowała wszystkie zobowiązania wobec dostawców towarów i usług.

Przewodnicząca Rady Nadzorczej CSiR Grażyna Jasińska – odpowiedziała, że tak, o czy świadczy zamknięcie finansowe miesiąca. Zobowiązania są regulowane zgodnie z terminem płatności figurującym na fakturach.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała, dlaczego zarobki pracowników są tak niskie, jeżeli zyski są tak znaczne.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zapytał radnych, czy chcą, aby gmina dopłacała do działalności aquaparku. Element ludzki jest bardzo ważny, został wprowadzony system premiowy, którego wcześniej nie było. Od września angaże zostaną zmienione na korzystniejsze. Spółka, która prowadzi działalność w imieniu gminy, nie może sobie pozwolić na nierozważne działania. Ceny usług nie są wysokie, mają służyć przyciąganiu klientów. Trzeba patrzeć dalekowzrocznie, aby zrozumieć, że działania gminy w tym kierunku są prawidłowe.

Przewodnicząca Rady Nadzorczej CSiR Grażyna Jasińska – poinformowała, że w kwietniu została po raz pierwszy wypłacona premia wszystkim pracownikom i 3 nagrody pieniężne. Firma się rozwija i wynagrodzenia rosną.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał Wójta, jakie były przesłanki merytoryczne, aby powołać w skład rady nadzorczej spółki Pana Bronisława Krywionka w miejsce Pani Mecenas Beaty Romanowskiej.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że odpowiada za funkcjonowanie spółki i nadzór nad nią i to on kształtuje skład rady nadzorczej. W związku z tym zmiana w składzie rady jest jego wyłączną decyzją.

Radna Halina Dąbrowska – powiedziała, że jest zbulwersowana wypowiedzią Wójta, bo to nie jest jego prywatny folwark. Obiekt wybudowany jest za podatki mieszkańców. Wójt mógłby wybrać sobie rzeczywiście skład rady z osób, które by się zgłosiły, ale nikt o tej zmianie nie wiedział.

Radca Beata Romanowska – poinformowała, że Pan Wójt ma rację. Kompetencje do powoływania rady nadzorczej należą do zgromadzenia wspólników, a zgromadzeniem wspólników jest Wójt jednoosobowo. Jest mile zaskoczona, że radni wzięli są w swoją obronę, ale zapewniła, że była w radzie nadzorczej tylko dlatego, że nie było nikogo innego z gminy, kto miałby uprawnienia do zasiadania w radzie nadzorczej. Zgłaszając się do rady nadzorczej z góry ustaliła, że w momencie, kiedy Pan Krywionek zda egzamin i nabędzie uprawnienia, ona zrezygnuje z zasiadania w radzie. To była jej wyłączna decyzja.

Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że na terenie gminy były osoby posiadające uprawnienia, aby wejść do rady nadzorczej, tylko nikt nie wiedział o naborze.

Radny Krzysztof Czarnecki – zauważył, że kiedy Pan Krywionek startował w wyborach mieszkańcy nie obdarzyli go zaufaniem, przez co nie dostał się do rady powiatu, a Wójt obdarzył go zaufaniem powołując go w skład rady nadzorczej obiektu.

Przewodniczący Rady Gminy – zamknął dyskusję. Podziękował Przewodniczącej rady nadzorczej i Wójtowi za szczegółowe informacje. Prosił radnych o życiowe podejście do sprawy. Stwierdził, że radny Czarnecki nie ma prawa oceniać w ten sposób ludzi.


Przewodniczący ogłosił 15 min. przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.


Ad. 7

Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

  1. Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja spotkała się między sesjami 2 razy, w dn. 15 czerwca komisja odbyła spotkanie terenowe, podczas którego oceniała sprawność hydrantów, urządzeń melioracji wodnych i wałów przeciwpowodziowych, efektywność działań Urzędu Gminy w zakresie ochrony środowiska oraz stan obiektów przedstawiających wartość historyczną. W dn. 26 czerwca komisja opiniowała materiały na sesję. 

  2. Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja odbyła 2 posiedzenia pomiędzy sesjami. W dn. 25 czerwca opiniowała materiały na sesję, w dn. 26 czerwca zapoznała się z informacją o działalności Centrum Sportu i Rekreacji „Olender’" w Wielkiej Nieszawce.

  3. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja spotkała się 5 razy. W dn. 1 czerwca odbyła posiedzenie z trenerem środowiskowym boiska „Orlik 2012”, w dn. 11 czerwca spotkała się z kierownikiem Gminnego Ośrodka Zdrowia, w dn. 21 czerwca zajęła się organizacją „Wampiriady” w Małej Nieszawce, dn. 25 czerwca opiniowała materiały na sesję, a dn. 26 czerwca zapoznała się z informacją o działalności Centrum Sportu i Rekreacji „Olender" w Wielkiej Nieszawce.

  4. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja spotkała się między sesjami 2 razy, na posiedzeniu w dn. 25 czerwca opiniowała materiały na obecną sesję, w dn. 26 czerwca zapoznała się z informacją o działalności Centrum Sportu i Rekreacji „Olender" w Wielkiej Nieszawce.


Ad. 8

Przewodniczący Rady przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XVIII sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 31 maja 2012 roku.


Ad. 9

Radna Agnieszka Bajdak – poinformowała, że Komisja Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu spotkała się już po raz trzeci z trenerem środowiskowym na "Orliku" Panem Dariuszem Iżko. Przedstawiła wnioski z poszczególnych spotkań. Pierwsze spotkanie odbyło się w poprzedniej kadencji Rady, podczas pierwszego roku funkcjonowania boiska, które dobrze działało, bo było nowe. W zeszłym roku komisja zauważyła pewne braki i usterki, o których informowała, i prosiła o zakupienie 10 piłek, bo było ich zbyt mało. Piłki są bardzo zużyte. Pojawiła się osoba, która chciałaby zakupić nowe piłki. Zapytała, czy jest możliwość wymiany lub dosztukowania podniszczonych łapaków. Siatka przy samej ziemi jest coraz bardziej dziurawa i odchodzi od pionu. Należałoby także usunąć szpecące stare kontenery. Na wszystkich „Orlikach” siatka była montowana przed słupkami, natomiast w przypadku gminnego „Orlika” za słupkami i pod wpływem uderzeń coraz bardziej się odgina. Zapytała, czy istniałaby możliwość zamontowania siatki amortyzującej, aby nie dochodziło do uszkodzeń, i czy trener mógłby samodzielnie wykonać jakieś zabezpieczenie u dołu przebieralni, aby nie wlatywały pod nie piłki.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że pan Iżko jako trener jest odpowiedzialny za wszystkie kwestie związane z funkcjonowaniem „Orlika”, również za jego stan techniczny. Dopiero po spotkaniu z komisją zwrócił się z wnioskiem o zakup piłek. Jeżeli są jakieś usterki, to jest zobowiązany zgłaszać je do Urzędu.

Radna Halina Dąbrowska – poinformowała, że ma dużo zgłoszeń dotyczących przejezdności na ul. Dybowskiej, gdzie po ostatnich deszczach porobiły się dziury i zastoiska wodne, tak że nie można przejechać samochodami osobowymi. Na Kąkolu na wysokości zabudowań przy Pani Stachowiak i przy ul. Dobrej droga wymaga wyrównania i podsypania. Zapytała, kiedy zostaną rozpoczęte inwestycje drogowe, które były przewidziane na czerwiec.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – ustosunkowując się do wypowiedzi radnej odpowiedział, że ulica Dybowska zniszczona przez ulewy zostanie naprawiona. Gmina postara się przejąć ul. Dobrą. Jeżeli chodzi o inwestycje drogowe, jutro nastąpi podpisanie umowy na wykonanie ul. Kanałowej w Małej Nieszawie. Został rozstrzygnięty przetarg na wykonanie w Wielkiej Nieszawie ul. Narcyzowej, ogłoszono przetarg na ul. Spółdzielczą i Ogrodniczą. Został wykupiony grunt na poszerzenie ul. Zakątek i wykonywana jest obecnie dokumentacja. To są 4 drogi, które były przewidziane do wykonania w tym roku. Być może uda się zrealizować inne inwestycje drogowe, ponieważ ceny oferowane przez firmy biorące udział w przetargach wynoszą 1/3 ceny kosztorysowej, co jest zadziwiające. Firmy spełniają jednak wszystkie kryteria. Na ul. Kanałową cena kosztorysowa wynosi 200 tys. zł, a firma, która wygrała przetarg, zaoferowała wykonanie drogi za 74 tys. zł. Inny przykład: cena kosztorysowa na wykonanie sieci wodociągowej wynosiła ponad 200 tys. zł, a firma wyceniła swoją usługę na 28 tys. zł. Inwestycja została już wykonana. W tym roku przeznaczono na inwestycje drogowe 1,1 mln zł, w tym odwodnienie ul. Rzemieślniczej w Małej Nieszawie.

Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – zauważył, że sponsoring jest bardzo ważny w sporcie. Na Brzozie planuje się przerobienie pastwiska na boisko i mieszkańcy Brzozy upoważnili go, żeby po mistrzostwach Euro skontaktował się z 3 sponsorami: KIA, Hyundai i Pepsi-Colą w sprawie sponsoringu tego boiska.

Radny Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:

- poinformował, że otrzymał informację od jednego mieszkańca ul. Parkowej, że ulica jest niewłaściwie wykonana, nie odpowiada standardom i nie jest poszerzona. Prosił o jej uporządkowanie,

- chodnik od Wielkiej Nieszawki w stronę Małej Nieszawki jest nadal dziurawy, brakuje kostek.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że pewne sprawy można przekazywać do Urzędu, nie czekając na publiczne wystąpienie na sesji. Wczoraj na przykład złodziej ukradł wszystkie kratki ściekowe. Czy ten fakt też będzie powodem do wystąpienia na najbliższej sesji. Wystarczy zadzwonić do Wójta, aby go poinformować o takich sprawach. Kostki z chodnika również zostały ukradzione. Podpisano już  umowę na naprawę 700 m chodnika od ul. Wiślanej do granicy z Toruniem.

Radna Halina Dąbrowska – zauważyła, że w przypadku ul. Parkowej prawdopodobnie chodzi o wykup gruntu na jej poszerzenie. Na wysokości działek u p. Rojka i p. Markiewicz nie można skręcić, gdyż droga jest zbyt wąska.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy uzyskano pozwolenie ze Starostwa Powiatowego na budowę oświetlenia przy ul. Lipowej.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że Urząd czeka na wszystkie pozwolenia na budowę oświetlenia na kilku odcinkach na terenie gminy. Oświetlenie można wykonać nawet w listopadzie, bo warunki pogodowe nie są w tym przypadku istotne. Ponieważ gmina podpisała umowę na dostawę energii z Energą Rzeszów, Energa Toruń stwarza teraz różne problemy z uzgodnieniem włączenia się z oświetleniem.

Radny Krzysztof Czarnecki – poprosił o wykoszenie placu zabaw w Wielkiej Nieszawie.

Przewodniczący Rady Gminy – przypomniał radnemu Czarneckiemu, że o braku jednej kostki czy o dziurach można zawiadamiać Urząd Gminy od poniedziałku do piątku w godzinach urzędowania i nie poruszać na sesjach drobnych spraw, które można załatwić telefonicznie z kierownikami referatów.

Radny Krzysztof Czarnecki – stwierdził, że reaguje na informacje mieszkańców.

Radny Rafał Kujawa – odniósł się do krytyki radnego Czarneckiego w stosunku do Pana Bronisława Krywionka. Kryterium świadczącym o zaufaniu mieszkańców powinny być wybory do rady gminy, a nie do rady powiatu. Miał zaszczyt pracować 3 kadencje z Panem Krywionkiem, który jest osobą profesjonalną i bardzo kompetentną. Jeżeli Pan Krywionek startowałby w wyborach do rady gminy, na pewno zostałby wybrany. Większość radnych myśli tak samo jak on.

Sołtys sołectwa Mała Nieszawka Krystyna Błach – odnosząc się do wypowiedzi radnego Czarneckiego, zauważyła, że w Małej Nieszawie przy spółdzielni mieszkaniowej tez jest plac zabaw. Jeśli gmina nie zdąży go wykosić, mieszkańcy nie mają z tym problemu i sami go sprzątają.

Radna Brygida Czapiewska – zaprosiła na honorowe oddawanie krwi - „Wampiriadę” w Małej Nieszawce w niedzielę 1 lipca od godz. 9-ej do 14-ej na terenie sklepu „U Julka”, obok kościoła parafialnego.

Ad. 10

Przewodniczący Rady Gminy podziękował wszystkim zebranym za wzięcie udziału w XIX sesji Rady Gminy, życzył wszystkim udanych wakacji i zamknął obrady.


  

Protokołowała:                                                                            Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                            (-) Ireneusz Śmiechowski


Powiadom znajomego