W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XVIII/2012 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 31 maja 2012r.

Protokół nr XVIII/2012
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
31 maja 2012 roku
w godz. od 15:00 do 17:10 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XVII sesji, która odbyła się w dniu 27 kwietnia 2012 roku.
3. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2011 r. Gminnej Biblioteki Publicznej
(druk nr 1),
b) zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Gminnego Ośrodka
Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2011 rok (druk nr 2),
c) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej (druk nr 3),
d) dzierżawy nieruchomości rolnej (druk nr 4),
e) nadania nazw ulicom na terenie gminy Wielka Nieszawka wieś Mała Nieszawka
(dz. nr 593, 595, 596, 137/1, 156/3) (druk nr 5).
4. Stanowisko w sprawie realizacji inwestycji drogowych na terenie gminy na lata 2011÷2015 (druk nr 6).

Przerwa

5. Absolutorium dla Wójta za 2011 rok:
a) sprawozdanie roczne Wójta Gminy Wielka Nieszawka z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2011 rok (radni otrzymali w dn. 23 marca 2012 roku),
b) sprawozdanie finansowe (radni otrzymali w dn. 20 kwietnia 2012 roku),
c) informacja o stanie mienia (radni otrzymali w dn. 23 marca 2012 roku),
d) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy o przedłożonym przez Wójta Gminy Wielka Nieszawka sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2011 rok wraz z informacją o stanie mienia Gminy (radni otrzymali 14 maja 2012 roku),
e) wystąpienie przewodniczących Komisji Rady Gminy w sprawie opinii o przebiegu wykonania budżetu gminy za 2011 rok,
f) opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu gminy za 2011 rok oraz wniosek o absolutorium dla Wójta Gminy za 2011 rok,
g) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za rok 2011,
h) dyskusja,
i) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania (druk nr 7),
j) podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2011 rok (druk nr 8).

Przerwa

6. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
7. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
8. Interpelacje i wolne wnioski.
9. Zakończenie sesji.

Ad. 1.

a) XVIII sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał pana Wójta, pana Sekretarza, panią Skarbnik, radnych, zaproszonych gości oraz mieszkańców gminy.

Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 14 radnych (nieobecny usprawiedliwiony radny Michał Dąbrowski), co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.

b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji.

Radni nie wnieśli uwag.
Przewodniczący
poddał pod głosowanie przyjęcie porządku sesji. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania porządek obrad na obecną sesję został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 2
Przewodniczący Rady
poinformował, że według jego wiedzy do dnia poprzedzającego sesję nie wpłynęły do biura obsługi Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XVII sesji, która odbyła się w dniu 27 kwietnia 2012 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w przedstawionej treści. Za przyjęciem głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XVII sesji został przyjęty przez Radę Gminy większością głosów.

Ad. 3
a)

Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o zreferowanie projektu uchwały (druk nr 1).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że głównym źródłem przychodów w 2011 r. Gminnej Biblioteki Publicznej w Małej Nieszawce była podmiotowa dotacja z budżetu gminy w wysokości 100.000 zł. Dotacja była przekazywana na rachunek bankowy GBP w terminach zapewniających płynną realizację wydatków związanych z bieżącą działalnością biblioteki. W II półroczu 2011 r. biblioteka pozyskała dotację z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 2.510 zł na zakup nowości w ramach programu „Literatura i czytelnictwo”. Dochodów własnych w 2011 r. biblioteka nie osiągnęła. Stan środków pieniężnych na rachunku bankowym na dzień 31.12.2011 r. wyniósł 5.280,88 zł. Na koniec okresu sprawozdawczego kwota zobowiązań niewymagalnych wynosiła 3.968,48 zł i dotyczyła składek na ZUS oraz zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń za grudzień 2011 r. Na koniec 2011 r. w GBP nie wystąpiły żadne zobowiązania wymagalne. Stan aktywów i pasywów wyniósł 5.280,88 zł, zysk netto 5.280,88 zł. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej treści jak na druku.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.

Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 25 maja br. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XVIII/84/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 maja 2012 roku w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2011 r. Gminnej Biblioteki Publicznej w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że Gminny Ośrodek Zdrowia w Wielkiej Nieszawce jako zakład podstawowej opieki zdrowotnej świadczy usługi na rzecz mieszkańców w oparciu o kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. Plan przychodów na rok 2011 wynosił 992.562,07 zł, wykonano go w kwocie 1.041.778,36 zł. Bilans na 31.12.2011 r. wyniósł po stronie aktywów i pasywów 535.178,16 zł. Rachunek zysków i strat wykazuje zysk netto 70.319,36 zł. Zysk brutto zostanie przeznaczony na wydatki bieżące i inwestycyjne w 2012 r. Dodatkowe środki na realizację zadań poza NFZ wynoszą 495.148,18 zł. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej treści jak na druku.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.

Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 29 maja br. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XVIII/85/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 maja 2012 roku w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2011 rok w brzmieniu jak na druku nr 2 – stanowi załącznik nr 4 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w związku z planowaną przebudową ul. Zakątek w bieżącym roku, wnosi o nabycie od pana Murawskiego przyległej do ulicy działki na skrzyżowaniu z ul. Leśną, o pow. 300 m². Pozwoli to na właściwe przebudowanie skrzyżowania i zabezpieczy teren pod przyszły przystanek autobusowy, który zostanie wybudowany po wymianie gruntów z Lasami Państwowymi. Rzeczoznawca majątkowy wycenił wartość działki na 13.661 zł.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XVIII/86/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 maja 2012 roku w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

d)
Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że dzierżawa dotyczy działki znajdującej się w Wielkiej Nieszawce koło Urzędu Gminy, nr dz. 128/10 o pow. 0,1443 ha. Teren od kilku lat dzierżawi p. Józef Grześkowiak i hoduje tam pszczoły. Zgodę na dalsze dzierżawienie musi wyrazić Rada Gminy, gdyż limit czasowy, na jaki Wójt mógł wydzierżawić grunt, został wyczerpany.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała, jaki jest powód wydzierżawiania gruntu na okres tylko jednego roku.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że dzierżawiony teren przylega do działki nabytej przez gminę z przeznaczeniem pod przyszłą inwestycję. W związku z tym, iż nie wiadomo, kiedy tereny będą potrzebne, związanie się umową na dłuższy okres mogłoby powodować niedogodności.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XVIII/87/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 maja 2012 roku w sprawie dzierżawy nieruchomości rolnej w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

e)
Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że ulice, których dotyczy projekt uchwały, znajdują się za gospodarstwem p. Streicha w Małej Nieszawce i powstały po podziale gruntów p. Maja. Na wniosek mieszkańców, którzy kończą budowy, po konsultacji z Radą Sołecką, postanowiono nadać nazwy ulicom: Majowa, Makowa i Zielna.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XVIII/88/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 maja 2012 roku w sprawie nadania nazw ulicom na terenie gminy Wielka Nieszawka wieś Mała Nieszawka (dz. nr 593, 595, 596, 137/1, 156/3) w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 7 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Ad. 4.
Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zgłosił autopoprawkę w pkt 2, polegającą na dodaniu tekstu „w uzasadnionych przypadkach” przed „podejmuje Wójt Gminy”. Przy inwestycjach drogowych na niektórych drogach należałoby wykonać od razu dwa etapy tam, gdzie jest już pełna zabudowa. Podał przykład ul. Chabrowej, gdzie występują 2 skrzyżowania z ul. Tulipanową i ul. Piękną. Podbudowa znalazłaby się 13 cm poniżej asfaltu na skrzyżowaniach, co spowodowałoby przy realizacji tylko pierwszego etapu konieczność podwyższenia wjazdu na skrzyżowania, a potem jego rozebrania przy kładzeniu kostki w drugim etapie. W przypadku ul. Kanałowej, gdzie grunt jest grząski, po zimie podbudowa zostałaby rozjechana i wymieszana. Na krótkim odcinku ul. Zakątek również zasadne jest wykonanie jednorazowej modernizacji drogi, aby ponownie nie utrudniać mieszkańcom dostępu do posesji. Stąd też stanowisko dotyczące możliwości jednoetapowego realizowania inwestycji drogowych.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu stanowiska.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja uwzględniając autopoprawkę Wójta zaopiniowała projekt pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała o ulice, na których został już wykonany pierwszy etap. Chciała wiedzieć, czy następny będzie realizowany dopiero po 4 latach, kiedy wszystkie planowane drogi zostaną wybudowane.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zaproponował, aby w tym roku nie wracać do tych dróg. Np. ulica Polna nie mogłaby być wyłożona kostką, gdyż tylko w niewielkim stopniu (10-15 %) jest zabudowana.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, kiedy rozpoczną się tegoroczne inwestycje drogowe.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że na pierwszą inwestycję, ul. Kanałową, przetarg został już ogłoszony. Wkrótce zostaną wydane pozostałe pozwolenia na budowę. W drugiej połowie czerwca wszystkie inwestycje zostaną rozpoczęte.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Stanowisko Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 maja 2012 roku w sprawie realizacji inwestycji drogowych na terenie gminy na lata 2011-2015 w brzmieniu jak na druku nr 6 z autopoprawką – stanowi załącznik nr 8 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła stanowisko jednogłośnie.


Przewodniczący ogłosił 10 min. przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 5
a)

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że sprawozdanie roczne Wójta Gminy Wielka Nieszawka z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2011 rok radni otrzymali w dniu 23 marca 2012 roku – stanowi załącznik nr 9 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu omówienia sprawozdania.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że budżet gminy na 2011 rok został uchwalony w dniu 29 grudnia 2010 r. uchwałą Nr III/9/2010 Rady Gminy Wielka Nieszawka w wysokości: plan dochodów 15.000.000 zł; plan wydatków 19.000.000 zł, z niedoborem 4.000.000 zł. W ciągu 2011 r. budżet był zmieniany: uchwałą Nr VI/26/2011 Rady Gminy z dnia 31 marca 2011 r. dokonano zmian poprzez włączenie dotacji na zadania własne i zlecone, subwencji oświatowej oraz zabezpieczono środki n zadania inwestycyjne; uchwałą Nr VIII/34/2011 Rady Gminy z dnia 29 czerwca 2011 r. zabezpieczono środki na organizację wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży, wydatki związane z powołaniem spółki oraz na zadania inwestycyjne dotyczące oświetlenia ulic zwiększając dochody wynikające z dotychczasowego rozliczenia podatku VAT; uchwałą Nr IX/47/2011 Rady Gminy z dnia 25 sierpnia 2011 r. dokonano zmian w zakresie dotacji na zadania własne i zlecone oraz zabezpieczono środki na przekazanie do WFOŚiGW nadwyżki przychodów ubiegłorocznych; uchwałą Nr X/51/2011 Rady Gminy z dnia 6 października 2011 r. zwiększono dochody o należne odsetki na nieterminową realizację budowy chodnika i zwiększono wydatki na budowę dróg oraz naukę pływania dla uczniów; uchwałą Nr XIII/58/2011 Rady Gminy z dnia 08 grudnia 2011 r. dokonano zmian poprzez włączenie zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków dotacji na zadania własne i zlecone, środków z Urzędu Marszałkowskiego na budowę basenów w CSiR oraz dokonano przesunięć między rozdziałami i paragrafami; Zarządzeniami Wójta Gminy Nr 33/VI/2011 z dnia 27 maja 2011 r., Nr 60/VI/2011 z dnia 22 września 2011 r. i Nr 73/VI/2011 z dnia 20 grudnia 2011 r. dokonano zmian dotyczących włączeń dotacji celowych zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków oraz przesunięć między rozdziałami paragrafami.

Po dokonaniu powyższych zmian budżet gminy przedstawiał się następująco: plan dochodów 20.987.644 zł, plan wydatków 39.456.975 zł, deficyt 18.469.331 zł. Na koniec okresu sprawozdawczego kwota należności wyniosła 355.692 zł, kwota zobowiązań niewymagalnych 360.472 zł. Należności dotyczą podatków i opłat lokalnych a zobowiązania niewymagalne naliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego za okres sprawozdawczy i składki do ZUS. Zobowiązań wymagalnych Gmina nie posiada.

W 2011 r. dochody budżetu na plan 20.987.644 zł zostały wykonane w kwocie 24.364.734 zł, tj. 116,09 % planowanej wielkości. W ogólnej kwocie dochodów gminy w 2011 r. poszczególne tytuły wynoszą: uzyskane dochody własne 13.061.452 zł, udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa 2.701.247 zł, dotacje celowe na zadania zlecone i powierzone 1.280.144 zł, dotacja celowa na zadania własne 241.385 zł, dotacje na zadania inwestycyjne 3.490.943 zł, subwencje 3.589.563 zł.

Wydatki na plan 39.456.975 zł zostały wykonane w kwocie 35.427.108 zł, tj. 89,79 % planowanej wielkości. W ogólnej kwocie zrealizowanych wydatków w 2011 r. poszczególne tytuły wynoszą: wydatki inwestycyjne (majątkowe) 22.678.263 zł, wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 4.903.649 zł, wydatki rzeczowe 7.845.196 zł.

Środki na zadania inwestycyjne zostały wykorzystane na: inwestycje w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, oświetlenie uliczne zasilane energią słoneczną i wiatrową, inwestycje drogowe, budowę Centrum Sportu i Rekreacji.

Następnie Wójt przedstawił sprawozdanie z wykonania planu finansowego Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za rok 2011 – stanowi załącznik nr 10 do protokołu. I tak: przychody na plan 992.562,07 zł zostały wykonane w kwocie 1.041.778,36 zł, tj. w 104,96 %; wydatki bieżące na plan 683.707,18 zł wykonano w kwocie 614.157,19 zł, tj. w 89,83 %. Rezerwa wynosi 301.461,83 zł. Podsumowując Wójt określił sytuację finansową GOZ jako bardzo dobrą.

Z kolei Wójt omówił sprawozdanie z wykonania planu finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Małej Nieszawce za 2011 rok – stanowi załącznik nr 11 do protokołu. I tak: przychody na plan 106.593,79 zł wykonano w kwocie 106.607,72 zł, tj. 100,02 % planowanej wielkości. Głównym źródłem przychodów GBP była dotacja podmiotowa z budżetu Gminy. Wydatki na plan 106.593,79 zł wykonano w kwocie 101.326,84 zł, tj. w 95,06 %.

Reasumując Wójt powiedział, że realizacja budżetu za 2011 r. nie była łatwa, ale po stronie dochodów wykonano go ponad plan, a także nie przekroczono planu wydatków.

b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta o omówienie sprawozdania finansowego na dzień 31.12.2011 r., które radni otrzymali dn. 20 kwietnia 2012 r.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – omówił kolejno dokumenty składające się na sprawozdanie – stanowi załącznik nr 11 do protokołu: zestawienie zmian w funduszu jednostki – fundusz jednostki na koniec okresu rozliczeniowego wyniósł 51 661 298,62 zł, a zysk netto 25 022 695,80 zł, w sumie 76 683 994,42 zł; rachunek zysków i strat jednostki zamknął się w kwocie 25 022 695,80 zł zysku; bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego wyniósł po stronie aktywów 11 827 701,89 zł, po stronie pasywów 11 827 701,89 zł; bilans jednostki budżetowej wyniósł po stronie aktywów 77 263 751,60 zł, po stronie pasywów 77 263 751,60 zł. Reasumując Wójt zauważył, że wynik finansowe są bardzo dobre, bez żadnych strat.

c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta o przedstawienie informacji o stanie mienia na 31.12.2011 r., przekazanej radnym wraz ze sprawozdaniem z przebiegu wykonania budżetu w dn. 23 marca 2012 r. – stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że wartość mienia gminy wyniosła: na koniec 2010 r. 52.694.955 zł, na koniec 2011 r. − 74.064.623 zł. W informacji wyszczególnione są wszystkie składniki mienia: tj. budynki i budowle, grunty, środki trwałe.

d)
Przewodniczący Rady
oddał głos Wójtowi w celu odczytania Radzie Uchwały nr 1/2012 Składu Orzekającego Nr 5 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 26 marca 2012 roku w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Wielka Nieszawka sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2011 rok wraz z informacją o stanie mienia Gminy – radni otrzymali uchwałę w dniu 14 maja 2012 r., ksero uchwały stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odczytał uchwałę. Skład Orzekający RIO zaopiniował pozytywnie sprawozdanie z wykonania budżetu za 2011 rok.

e)
Przewodniczący Rady
oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu wyrażenia opinii o sprawozdaniu Wójta z przebiegu wykonania budżetu gminy za 2011 rok, i tak:

  1. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak poinformowała, że komisja na posiedzeniu odbytym w dniu 14 maja 2012 r. wraz z dwoma innymi komisjami pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Wójta z przebiegu wykonania budżetu za 2011 rok.

  2. Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że na posiedzeniu w dn. 14 maja 2012 r. komisja pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu za rok 2011.

  3. Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska poinformowała, że komisja na posiedzeniu odbytym w dn. 14 maja 2012 r. pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie roczne Wójta z wykonania budżetu.

f)
Przewodniczący Rady
oddał głos Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej w celu wyrażenia opinii w sprawie wykonania budżetu gminy za 2011 rok oraz przedstawienia wniosku o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za 2011 rok.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że Komisja powołana przez Radę Gminy w składzie: Małgorzata Kopańska-Mizeria − Przewodnicząca Komisji, Elżbieta Tota − Zastępca Przewodniczącego, Jacek Kapela – Członek, Jolanta Sobiech – Członek na posiedzeniu w dniu 15 maja 2012 r. zapoznała się i rozpatrzyła n/w materiały za 2011 rok: sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o wykonaniu budżetu, informację o stanie mienia komunalnego jednostki. Ponadto przedmiotem analizy były plany finansowe jednostki oraz dokumenty finansowo-księgowe i materiały dotyczące spraw merytorycznych związanych z wyborem ofert na usługi i wykonawstwo. Badając powyższe dokumenty Komisja stwierdza, że: plan dochodów i wydatków wykazany w sprawozdaniu uwzględnia zmiany wynikające z podjętych uchwał i zarządzeń budżetowych gminy; uchwały i zarządzenia zmieniające budżet najczęściej dotyczyły włączenia do budżetu dotacji na zadania zlecone i powierzone, zmian wysokości subwencji oraz przesunięć pomiędzy rozdziałami i paragrafami; ponadto zwiększano środki na zadania inwestycyjne pokrywając niedobór nadwyżkami z lat ubiegłych; Zarządzenia Wójta dotyczące zmian budżetu były podejmowane zgodnie z prawem w ramach upoważnień wydanych przez Radę Gminy; dochody budżetowe ogółem w 2011 r. na plan wynoszący 20.987.644 zł zostały zrealizowane w wysokości 24.364.734 zł, co stanowi 116,09% w stosunku do zaplanowanych wielkości, natomiast wydatki budżetu na plan wynoszący 39.456.975 zł zostały wykonane w wysokości 35.427.108 zł, co w stosunku do planu stanowi 89,79%; budżet gminy na 2011 rok zatwierdzony przez Radę Gminy wynosił po stronie dochodów 15.000.000 zł, po stronie wydatków 19.000.000 zł, z niedoborem 4.000.000 zł, który planowano pokryć nadwyżką z lata ubiegłych. Po dokonanych zmianach w ciągu roku na dzień 31 grudnia budżet przedstawiał się następująco: plan dochodów – 20.987.644 zł, plan wydatków − 39.456.975 zł, z niedoborem w wysokości 18.469.331 zł. Sprawozdania będące przedmiotem rozpatrzenia zostały złożone w ustawowo wymaganych terminach. W wyniku wyższego wykonania planu dochodów i niższego jak planowano wydatków budżet Gminy zamknął się ostatecznie niedoborem w wysokości 11.062.374 zł. Ustalone w budżecie kwoty dochodów są wielkościami realnie zaplanowanymi, mającymi wystarczyć łącznie z nadwyżkami z lat ubiegłych do osiągnięcia planowanej równowagi budżetowej. Planowane przez Radę Gminy kwoty wydatków budżetowych są natomiast wielkościami maksymalnymi nakładów na poszczególne cele i są wiążące dla Wójta Gminy, gdyż może on wydatkować środki pieniężne tylko na cele określone w uchwale i do granic pieniężnych w niej uchwalonych.

Po przeanalizowaniu w/wym. dokumentów Komisja Rewizyjna stwierdziła, że cele założone w budżecie zostały osiągnięte. Nie nastąpiły przekroczenia wydatków budżetowych przez Wójta, które mogłyby być podstawą do wszczęcia postępowania o naruszenie dyscypliny budżetowej. Wykorzystanie środków publicznych otrzymanych w ramach dotacji celowych było zgodne z ich przeznaczeniem. Pozostałe zadania były realizowane zgodnie z przyjętą uchwałą budżetową wraz z jej zmianami.

Ze środków budżetowych łącznie z dotacjami celowymi na realizację zadań inwestycyjnych na plan 25.933.000 zł wydatkowano kwotę w wysokości 22.678.263 zł z przeznaczeniem m.in. na: wykup gruntów, inwestycje w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, tj. gminną sieć wodociągową i kanalizacyjną, zakończenie budowy chodnika przy ul. Długiej w Cierpicach, I etap przebudowy ul. Polnej i Zacisze w Małej Nieszawce oraz budowy ul. Sosnowej w Cierpicach, oświetlenie uliczne zasilane energią słoneczną i wiatrową, budowę Centrum Sportu i Rekreacji w Wielkiej Nieszawce. Zadania inwestycyjne były realizowane zgodnie z zawartymi umowami, a zapłata była dokonywana w ustawowych terminach. Przy zawieraniu umów przestrzegano zasadę wyboru najkorzystniejszej oferty zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych. Zaplanowane zadania inwestycyjne do wykonania w cyklu rocznym zostały zrealizowane.

W okresie sprawozdawczym oddano do użytkowania Centrum Sportu i Rekreacji w Wielkiej Nieszawce a środki zaplanowane na budowę w/wym. zadania nie zostały wykorzystane z uwagi na nieusunięcie w terminie usterek przez Wykonawcę oraz nierozliczenie się z podwykonawcami, o których Gmina miała wiedzę.

Informacja Wójta Gminy o przebiegu wykonania budżetu za 2011 rok została przedłożona do zaopiniowania przez wszystkie Komisje powołane przez Radę Gminy, które nie wniosły zastrzeżeń do realizacji budżetu oraz przedłożonych materiałów.

Biorąc pod uwagę przedstawioną ocenę przedłożonych dokumentów Komisja Rewizyjna postanowiła nie wnosić zarzutów do wykonania budżetu na 2011 rok. Na podstawie art. 18 a, ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 270 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Komisja pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu gminy i złożyła wniosek o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za 2011 rok – stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

g)
Przewodniczący Rady
odczytał uchwałę Nr 7/2012 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej Nr 5 w Bydgoszczy z dnia 21.05.2012 roku w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Wielka Nieszawka za 2011 rok, który został pozytywnie zaopiniowany przez Skład Orzekający – ksero uchwały stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

h)
Przewodniczący Rady
otworzył dyskusję nad punktem 5 lit. od a) do g) porządku obrad, dotyczącą: sprawozdania Wójta Gminy Wielka Nieszawka o przebiegu wykonania budżetu gminy za 2011 rok, sprawozdania finansowego, informacji o stanie mienia oraz wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy za 2011 rok.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji. Przewodniczący zamknął dyskusję.
i)
Przewodniczący Rady
poinformował, że projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania (druk nr 7) radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie odczytał powyższy projekt, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie przyjęła uchwałę Nr XVIII/89/2012 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania – stanowi załącznik nr 16 do protokołu.

j)
Przewodniczący Rady
poinformował, że projekt uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2011 rok (druk nr 8) radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie odczytał powyższy projekt, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za udzieleniem absolutorium dla Wójta głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie udzieliła Wójtowi Gminy Wielka Nieszawka absolutorium za 2011 rok i podjęła uchwałę Nr XVIII/90/2012 – stanowi załącznik nr 17 do protokołu. Następnie pogratulował Wójtowi sukcesów, życząc dalszych.

Przewodniczący ogłosił 15 min. przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 6

Przewodniczący Rady oddał głos Komisjom w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

  1. Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja odbyła dwa posiedzenia między sesjami: 14 maja opiniowała roczne sprawozdanie Wójta z wykonania budżetu za 2011 r., 29 maja opiniowała materiały na obecną sesję.

  2. Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska poinformowała, że komisja odbyła jedno posiedzenie w dn. 14 maja, wspólnie z innymi komisjami, podczas którego omawiała sprawozdanie z wykonania budżetu za 2011 rok.

  3. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja obradowała 3-krotnie: 14 maja opiniowała sprawozdanie Wójta z wykonania budżetu za 2011 r., 25 maja opiniowała sprawozdanie Gminnej Biblioteki Publicznej za 2011 r., 29 maja opiniowała sprawozdanie Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2011 r.

  4. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja spotkała się w dn. 15 maja i zajmowała się opracowaniem stanowiska w sprawie wykonania budżetu gminy za 2011 r.

Ad. 7
Przewodniczący Rady
złożył informację z realizacji uchwał podjętych na XVII sesji, która odbyła się w dniu 27 kwietnia 2012 r.

Ad. 8
Radna Halina Dąbrowska
– poinformowała, że otrzymuje od mieszkańców liczne uwagi na temat funkcjonowania Gminnego Ośrodka Zdrowia, a szczególnie odmowy doraźnej pomocy w nagłych przypadkach. Do wprowadzonej od niedawna rejestracji na godziny być może mieszkańcy się przyzwyczaili, ale odmowa przyjęcia dzieci z rodzicami lub starszych ludzi, kiedy ośrodek jest pusty, jest nieporozumieniem, a takie przypadki miały miejsce. Czekała z podaniem tej informacji od 2,5 miesiąca, ale po ostatniej wizycie u niej starszego człowieka, który cierpi na nadciśnienie, i którego pani doktor nie chciała przyjąć i sugerowała mu wezwanie pogotowia, jak będzie bardzo źle się czuł, nie może nie poruszyć tej sprawy. Wnioskowała o udzielanie pomocy lekarskiej w ośrodku pacjentom w nagłych przypadkach, bez konieczności wcześniejszej rejestracji.

Radna Elżbieta Tota – ze względu na to, że jest pracownikiem ośrodka, a pani kierownik jest nieobecna na sesji, wyjaśniła, że nieprzyjęcie pacjenta wynikło być może z jakiegoś nieporozumienia. Pani kierownik przeznacza na jednego pacjenta 10 minut, jeden pacjent potrzebuje 5 minut, inny 20 min. Jeżeli zgłasza się chory pacjent, który potrzebuje pomocy, jest zapisywany jako kolejna osoba w ciągu tych 10 min. Nie zdarzyło się, żeby komuś odmówiono pomocy, a przynajmniej ona nie zna takiego przypadku.

Radna Halina Dąbrowska – zapytała, czy zdarzają się przypadki złego dawkowania leku, gdyż zgłosił się do niej mieszkaniec, chory na zapalenie płuc, któremu prawdopodobnie została przepisana niewłaściwa dawka. Nie jest specjalistą i nie będzie wypowiadać się na temat leczenia, ale uważa, że nie można odmawiać pomocy potrzebującym.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – wyjaśnił, że pani kierownik jest nieobecna na sesji, gdyż uczestniczy w szkoleniu dla kierowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej zorganizowanym przez NFZ w Bydgoszczy. Nie chciałby wypowiadać się na temat zgłoszonych problemów dotyczących funkcjonowania Ośrodka Zdrowia, gdyż nie jest do tego uprawniony. Pani kierownik stara się, żeby wszystko działało jak najlepiej, ale nowe zasady zawsze rodzą pewne niedomówienia. Czasami starszy człowiek czegoś nie zrozumie lub nie dosłyszy, i potem pojawiają się nieporozumienia. Zaproponował, aby zainteresowane osoby spotkały się z panią kierownik w celu wyjaśnienia spornych kwestii

Radna Małgorzata Kopańska-Mizeria – powiedziała, że trudno ocenić jakość pracy pani kierownik, ponieważ od niedawna pracuje w ośrodku, natomiast sama była świadkiem przyjęcia przez nią 2 osób, matki z dzieckiem i nastolatka, które nie były zarejestrowane i weszły „z marszu”. W związku z tym nie to końca jest tak, że jak ktoś przyjdzie niezarejestrowany, to nie zostaje przyjęty.

Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że sama nie korzysta z Gminnego Ośrodka Zdrowia, ale zgłasza problem na prośbę mieszańców, którzy prosili ją o interwencję.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zaproponował spotkanie z panią Kierownik GOZ 11 czerwca o godz. 15-ej w sali konferencyjnej Urzędu Gminy.

Radna Agnieszka Bajdak – w imieniu swojej komisji pogratulowała Pani Dyrektor Dorocie Masłowskiej wygranego konkursu na dyrektora gimnazjum. Do tej pory współpraca układa się bardzo dobrze i z pewnością będzie tak dalej.

Radny Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:

- mieszkańcy ul. Akacjowej złożyli w ubiegłym roku pismo z prośbą o przejęcie gruntu przez gminę. Zapytał, kiedy droga zostanie przejęta, gdyż jest to droga prywatna i dochodzi do sąsiedzkich sporów o odśnieżanie i utrzymanie drogi w należytym stanie.
- przy przystanku autobusowym w Wielkiej Nieszawce oberwane jest pobocze, powstała dziura. Prosił o naprawę.

- zapytał, czy gmina jest zainteresowana przystąpieniem do funduszu solidarnościowego proponowanego przez Urząd Marszałkowski,

- zapytał o naprawę drogi wojewódzkiej przebiegającej przez gminę,

- chciał wiedzieć, kiedy zostanie zamontowane oświetlenie przy ul. Lipowej w Wielkiej Nieszawce,

- zapytał, czy istnieje możliwość, aby wszystkie dzieci z terenu gminy chodziły na basen w ramach lekcji w-f.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na kwestie poruszone przez radnego, odpowiedział, że:
- technicznie nie ma możliwości, aby wszystkie dzieci uczęszczały na basen w ramach lekcji w-f,
system nauki pływania w ramach w-f dla dzieci z klas 3 szkół podstawowych sprawdził się i dalej takie zajęcia będą kontynuowane,
- na razie ul. Akacjowa nie będzie przejęta, gdyż potrzebne są środki na jej wykup. Podobnych dróg na terenie gminy, które mieszkańcy chcieliby odsprzedać, jest kilkadziesiąt. Nawet jeżeli sprzedawaliby oni grunt za symboliczną złotówkę za m², to gmina ponosi koszty aktu notarialnego. Część dróg została już przejęta na wniosek mieszkańców, na co każdorazowo musi się zgodzić Rada Gminy. Drogi będą przejmowane w miarę możliwości, ale roczny limit środków na wykup dróg został już wykorzystany.
- jest zrobiony projekt na oświetlenie ul. Lipowej, gmina czeka na pozwolenie na budowę,
- gmina nie otrzymała z Urzędu Marszałkowskiego ostatniej wersji projektu dotyczącego funduszu solidarnościowego, a wniosła do niego bardzo dużo uwag. W przypadku gminy Wielka Nieszawka koszty są bardzo wysokie, tak przynajmniej wynikało z przedostatniej wersji projektu.
- jeżeli chodzi o dziury na ul. Toruńskiej, kilkakrotnie spotykał się z kierownikiem rejonu dróg, bez rezultatu. 6 czerwca spotyka się z dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich, ale ani rejon, ani zarząd nie mają środków, co może doprowadzić do degradacji stanu tej drogi i do niebezpiecznych zdarzeń. W niektórych miejscach dziury zostały zasypane, ale poruszające się drogą ciężarówki rozjeżdżają wypełnienie.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała o prace odwodnienia ul. Rzemieślniczej na wysokości posesji pp. Zawół i pp. Piernikowskich, które mają się rozpocząć w czerwcu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że spotkanie z dyrektorem ZDW dotyczyć będzie m.in. odwodnienia ul. Toruńskiej, gdyż odwodnienie samej ul. Rzemieślniczej nie rozwiąże problemu. Woda spływa od ul. Rzemieślniczej ul. Toruńską w kierunku szkoły i od p. Błaszczyka do ul. Rzemieślniczej. Mapy i projekt są już przygotowane, ale inwestycja musi być wspólna, gminy i ZDW, aby kompleksowo rozwiązać problem.

Radna Elżbieta Tota – poprosiła o zainstalowanie progu zwalniającego na ul. Ogrodowej, przez którą kierowcy robią sobie skrót do szkoły i do kościoła, i nie zważając na znaki drogowe, rozwijają prędkość 70-80 km/godz. Mulda zdyscyplinowałaby kierowców i zmusiła ich do wolniejszej jazdy.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zaproponował, aby Komisja Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji oceniła sytuację podczas objazdu przez komisję terenu 15 czerwca. Zainstalowanie muldy też nie rozwiązuje problemu, gdyż jadący kierowcy nie zwracają uwagi na znaki. Kierowca, który w ostatniej chwili zauważy przeszkodę ze względu na dużą ilość drzew na wąskiej ul. Ogrodowej, będzie gwałtownie hamował i może zginąć.

Przewodniczący Rady – zauważył, że kwestia nadmiernej prędkości rozwijanej przez kierowców dotyczy całej gminy. Dodatkowo występuje problem znaków równorzędnych, np. na ul. Rzemieślniczej, co niemal doprowadza do kolizji.

Radna Halina Dąbrowska – zapytała o ul. Dobrą po interwencji p. Chyleńskiego.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że rozmawiał z mieszkańcem, który na razie nie widzi problemu związanego ze służebnością gruntową. Gmina jest na etapie końcowym wymiany terenów z lasami Państwowymi i kwestie służebności zostaną uregulowane.

Radna Brygida Czapiewska – poinformowała, że przy ul. Rzemieślniczej w ubiegłym roku pojawił się bocian, w tym roku są już dwa. Poprosiła, aby jesienią przygotować im bardziej stabilną podbudowę pod gniazdem.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie jest oto proste, gdyż na podwyższenie konstrukcji muszą wyrazić zgodę instytucje ekologiczne, ze względu na to, iż znajduje się ono na linii energetycznej. Po odlocie bocianów zostaną podjęte kroki, aby wspólnie z zakładem energetycznym konstrukcję wzmocnić.

Radna Brygida Czapiewska – zaprosiła na kolejną „Wampiradę” w dn. 1 lipca od godz. 9 do 14 na terenie posesji pp. Dąbrowiczów w Małej Nieszawce. Pomimo deszczowej pogody na ostatniej „Wampiriadze” w Cierpicach była największa frekwencja, zgłosiły się 54 osoby, z których 46 oddało krew.


Ad. 9
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za wzięcie udziału w XVIII sesji Rady Gminy i zamknął obrady.



Protokołowała:                                                                                      Przewodniczący Rady Gminy

(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                                              (-) Ireneusz Śmiechowski


Powiadom znajomego