W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XVI/2012 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dn. 30 marca 2012 r.

Protokół nr XVI/2012
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
30 marca 2012 roku
w godz. od 15:00 do 16:05 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.


Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XV sesji, która odbyła się w dniu 1 marca 2012 roku.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2013 roku (druk nr 1),
b) zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na 2012 rok (druk nr 2),
c) ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków (druk nr 3),
d) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej (druk nr 4),
e) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej (druk nr 5),
f) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej (druk nr 6),
g) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej (druk nr 7),
h) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej (druk nr 8),
i) przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności
zwierząt na terenie Gminy Wielka Nieszawka w 2012 roku (druk nr 9).
4. Przyjęcie stanowiska w sprawie ustalenia kolejności budowy oświetlenia ulicznego na lata 2012-2013 (druk nr 10).

Przerwa

5. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
6. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
7. Interpelacje i wolne wnioski.
8. Zakończenie sesji.


Ad. 1

a) XVI sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał pana Wójta, pana Sekretarza, panią Skarbnik, Panie i Panów Radnych i zaproszonych gości.

Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 14, co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.

b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.

Doszła radna Brygida Czapiewska.

Radni nie zgłosili uwag.

Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie porządku sesji. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania porządek obrad na obecną sesję został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 2
Przewodniczący Rady
poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 14-ej nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XV sesji, która odbyła się w dniu 1 marca 2012 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XV sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 3
a)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 1).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że przed podjęciem decyzji o przedstawieniu radnym projektu uchwały doszło do spotkania sekretarza gminy z sołtysami w dn. 20 marca br., na którym sołtysi wyrazili pozytywną opinię o projekcie uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2013 roku ze względu na realizację potrzeb sołectw przez Gminę w ramach posiadanych środków.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 27 marca zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XVI/67/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 marca 2012 roku w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2013 roku w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 2).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały zmieniającej budżet gminy, który radni otrzymali na druku nr 2, w związku z decyzją Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, z datą wpływu 28 marca, zwiększającą plan w dochodach na 2012 r. o kwotę 200 zł z przeznaczeniem na realizację rządowego programu wspierania niektórych osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne. Wyjaśnił, że niektóre osoby otrzymują te świadczenia z ZUS-u na podstawienie wcześniej wydanych decyzji, a po wejściu w życie nowej ustawy osoby po ukończeniu 75 lat, którym to świadczenie przysługuje, otrzymują je z Urzędu Gminy. Po dokonaniu powyższej zmiany plan dochodów będzie wynosił 16.865.200,00 zł, a plan wydatków 20.740.200,00 zł. Proponuje się również podwyższyć dochody poprzez włączenie dotacji z PFRON-u z tytułu rekompensaty utraconych dochodów w podatkach lokalnych od zakładów pracy chronionej, które funkcjonują na ternie gminy, oraz dochody z tytułu rozliczenia podatku VAT z listopada ubiegłego roku. Natomiast po stronie wydatków włącza się środki na wyceny i wykup gruntów oraz proponuje się podwyższyć plan wydatków na przygotowanie prac związanych ze zmianami w planach zagospodarowania przestrzennego i na opiekę nad zwierzętami. Ponadto proponuje się zabezpieczyć środki na dofinansowanie prac interwencyjnych. Niedobór zostanie pokryty nadwyżkami z lat ubiegłych. Po dokonaniu powyższych zmian budżet po stronie dochodów będzie wynosił 16.865.200,00 a po stronie wydatków 20.740.200,00 zł z niedoborem 3.875.000,00 zł.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 27 marca zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy kwota 200 zł została przyznana na osobę, czy na gminę.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że tyle otrzymała gmina.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XVI/68/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 marca 2012 roku w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2012 w brzmieniu jak na druku nr 2 z uwzględnieniem autopoprawki – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – przypomniał obowiązujące do 31 marca stawki: za wodę – 2,25 zł, za ścieki – 3,40 zł. Analizując dynamikę wzrostu kosztów, którą radni otrzymali jako załącznik do projektu uchwały, wynoszącą w przypadku wody 6,3 %, w przypadku ścieków 5,8 %, ogólnie średnio 6 %, proponuje się podnieść o ten wskaźnik ceny wody i ścieków odprowadzanych do gminnych kolektorów. Proponowana cena za 1 m³ dostarczonej wody to 2,40 zł brutto, proponowana cena za 1 m³ ścieków wprowadzanych do gminnych kolektorów ściekowych i dostarczanych beczkowozami do gminnej oczyszczalni ścieków to 3,60 zł brutto. W Toruniu, jak wynika z informacji prasowych w „Nowościach”, dodatkowo dochodzi opłata za odczyt wodomierza w wysokości 4,97 zł, nad którą gmina również się zastanawiała, ale jej nie wprowadziła. Jak mówią analitycy, w przyszłym roku może nastąpić prawdziwa rewolucja cenowa w związku z wprowadzeniem nowej ustawy, tzw. ustawy „korytarzowej”. Cena wody i ścieków może osiągnąć pułap nawet 40-50 zł za 1 m³. W tym roku gmina podniosła ceny tylko o wskaźnik wzrostu kosztów, bez zakładania jakichkolwiek zysków. Gmina jest o tyle w komfortowej sytuacji, że nie ma kosztów amortyzacji. Jak to zwykle bywa, jest pewna grupa mieszkańców, która nie reguluje należności. Podwyżka ceny do 6 zł za 1 m³ wody i ścieków spowoduje, że ta grupa może się powiększyć.

Ponieważ wszystkie komisje omawiały przedstawiany projekt uchwały Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących Komisji o opinię w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 27 marca przeanalizowała koszty związane z zaopatrzeniem w wodę i odbiorem ścieków i stwierdziła, że ceny muszą być podniesione. Natomiast niepokoi komisję możliwość przyjęcia ustawy korytarzowej, która będzie miała reperkusje na przyszłe lata. Jako wyborcy, wszyscy zgadzają się na zmiany wprowadzane przez rząd, z tym że w pewnym momencie może dojść do powszechnego buntu. Ci, którzy oglądali obrady Sejmu w dniu dzisiejszym, mogli zaobserwować, jaka jest determinacja ludzi. Ludzie nie wytrzymają kumulacji wszelkiego rodzaju podwyżek i sytuacji doprowadzających ich do degradacji psychicznej. Powiedziała, że właśnie wraca z dyżuru na pogotowiu. W przeciągu tygodnia 3 osoby powiesiły się w wyniku utraty pracy. Na te tragedie ludzkie składa się również kwestia podwyżek. Podwyżki cen wody i ścieków w gminie są zasadne, ale jeżeli, o czym wspominał Wójt, wejdzie w życie nowa ustawa, nie wyobraża sobie tego, co nastąpi. Ludzie wrócą do czerpania wody z rowów i ze studni, które trzeba będzie najpierw wykopać. Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, ale należy sobie zadać pytanie, dokąd zmierza nasz kraj. Polacy nie mogą pozostać bez reakcji.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja w dn. 27 marca pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Rafał Kujawa – zapytał Wójta, czy w przypadku wejścia w życie nowej ustawy, gmina musiałaby pokrywać koszty odszkodowań dla właścicieli nieruchomości, przez które przebiegają gminne sieci wodno-kanalizacyjne i czy dużo jest takich sieci.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zna tylko opinie wypowiadających się analityków i ekonomistów. Nieznana jest natomiast treść samej ustawy, która ma być realizacją dyrektywy unijnej i ma doprowadzić do zrównania cen wody i ścieków w Polsce z cenami obowiązującymi w Unii Europejskiej. Trochę sieci gminnych, szczególnie w Cierpicach, znajduje się w korytarzach na nieruchomościach nienależących do gminy.

Tak, jak powiedziała radna Czapiewska, ludzie tracą pracę, nie mają pieniędzy. Rodziny wielodzietne nie mają środków na opłaty za wodę i ścieki, są przeróżne przypadki. Podrożał gaz, energia elektryczna, woda i ścieki. Jak jest praca, to można sobie jeszcze poradzić, jak jej nie ma, sytuacja staje się tragiczna.

Być może nie dojdzie do uchwalenia ustawy, chociaż obserwując politykę i działania rządu np. w sprawie Karty Nauczyciela, która jest dużym obciążeniem dla samorządu, a mimo to nie zostanie zlikwidowana, należy liczyć się z podobnym podejściem.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XVI/69/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 marca 2012 roku w sprawie ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzenie ścieków w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie. Uchwała wchodzi w życie z dn. 1 kwietnia 2012 r.


Punkty 3 d) do 3 h)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta o omówienie projektów uchwał na drukach o numerach od 4 do 8.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekty uchwał na drukach od nr 4 do nr 8 dotyczą różnych działek na terenie, który gmina zakupi pod Park Etnograficzny Menonitów i Olendrów w Wielkiej Nieszawce. Grunty zostaną zakupione od: p. Kochanowicza dwie działki, dz. nr 92/14 o pow. 8254 m² i dz. nr 92/16 o pow. 1187 m², p. Schmita dz. nr 92/12 o pow. 7214 m², p. Czarneckiego dz. nr 93/3 o pow. 13294 m² i p. Małysza dz. nr 94/4 o pow. 5241 m². Łączna kwota kosztów nabycia gruntów o całkowitej powierzchni ponad 3,5 ha wynosi 1.005.720 zł.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja mając na uwadze cel, jakiemu mają służyć nabyte nieruchomości, oraz propozycje uwarunkowań zawartych w notarialnej umowie kupna-sprzedaży, zaopiniowała wszystkie projekty uchwał odnośnie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowych pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XVI/70/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 marca 2012 roku w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Następnie Przewodniczący wniósł pod głosowanie kolejne uchwały: uchwałę Nr XVI/71/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 marca 2012 roku w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 7 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie; uchwałę Nr XVI/72/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 marca 2012 roku w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej w brzmieniu jak na druku nr 6 – stanowi załącznik nr 8 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie; uchwałę Nr XVI/73/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 marca 2012 roku w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej w brzmieniu jak na druku nr 7 – stanowi załącznik nr 9 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie i uchwałę Nr XVI/74/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 marca 2012 roku w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej w brzmieniu jak na druku nr 8 – stanowi załącznik nr 10 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie. Przegłosowane uchwały wchodzą w życie z dniem podjęcia.

i)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 9).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że radni otrzymali nowy załącznik do projektu uchwały, ponieważ program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy był ponownie uzgadniany z powiatowym lekarzem weterynarii. W programie wskazane są wszystkie priorytetowe zadania, które samorząd musi realizować wobec bezdomnych zwierząt na terenie gminy Wielka Nieszawka w 2012 roku, i tak m.in.: bezdomne zwierzęta będą wyłapywane i doprowadzane do schroniska w Toruniu, zwierzęta poszkodowane w wypadkach drogowych znajdą się pod opieką wyznaczonego weterynarza, a bezdomne zwierzęta gospodarskie będą przekazywane do gospodarstwa rolnego p. Streicha, który zapewni im opiekę i właściwe warunki bytowania. Program będzie realizowany ze środków finansowych budżetu gminy. Oprócz bezdomnych psów, na terenie gminy nie pojawią się prawdopodobnie inne bezdomne zwierzęta.

Tych, którzy próbują zbić kapitał na nowej ustawie o ochronie zwierząt, jest bardzo dużo. Do Urzędu Gminy wpływa wiele wniosków o udzielenie informacji publicznej z pytaniami o opiekę nad zwierzętami na terenie gminy. Nie ma ustawy w Sejmie, za którą nie stałaby lobbingująca grupa. W przypadku tej ustawy można dostrzec lobbing producentów karmy, lekarzy weterynarii i właścicieli schronisk. Jeżeli spojrzeć na to przez pryzmat wszystkich gmin w Polsce (ok. 2500), to widać, o jak wielkie pieniądze, w skali kraju, chodzi. Gmina nie ma wyboru, chociaż program w proponowanej formie jest i tak korzystny dzięki wysiłkom Wójta, który nie poddał się presji podmiotów uczestniczących w jego realizacji, chcących zarobić jak najwięcej pieniędzy. To samorząd powinien podejmować decyzje w oparciu o posiadane środki, ale ustawa nie zostawia samorządom wyboru.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, co by się stało, gdyby Rada Gminy nie przyjęła tej uchwały, jakie byłyby tego konsekwencje.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że gmina podlega nadzorowi Wojewody. Dzisiejszy dzień jest ostatnim dniem na przyjęcie tej uchwały, ponieważ ustawodawca zobowiązał rady gminy do określenia w drodze uchwały programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt corocznie w terminie do 31 marca. Stanowi to ogólnopolski problem, gdyż wszystkie samorządy napotykały trudności z uzgodnieniem programów z powiatowymi lekarzami weterynarii i pozyskaniem weterynarzy do obsługi na godziwych warunkach. Na terenie gminy nie ma weterynarza, więc zawarto porozumienie z lekarzem z Lubicza. Żaden lekarz z Torunia nie chciał podjąć się tego zadania ze względu na dużo większe zyski osiągane za opiekę nad psami w swojej przychodni. Udało się ustalić rozsądne ceny za przejazd, za pracę w nocy, w niedzielę i święta, gdyż weterynarz musi być do dyspozycji przez całą dobę. Należy mieć nadzieję, że zdarzeń wymagających interwencji weterynarza będzie jak najmniej lub wcale, wtedy gmina nie będzie ponosiła kosztów. Konsekwencją nieprzyjęcia uchwały byłby nadzór wojewody i wydanie zarządzenia zastępczego. O, tym jak wielką wagę przykłada się do opieki nad bezdomnymi zwierzętami, może świadczyć przeprowadzona przez NIK w ubiegłym roku, trwająca miesiąc kontrola, dotycząca psów na terenie gminy. Wójt poprosił o wypowiedzenie się radcy prawnego w sprawie konsekwencji.

Radca prawny Beata Romanowska – wyjaśniła, że postawiono by radzie gminy zarzut niewykonywania jej ustawowych obowiązków, bo obowiązek podjęcia tej uchwały jest nałożony przez ustawę. Nie można lekceważąco podchodzić do obowiązków ustawowych. Jest taka zasada „Dura lex, sed lex”.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – nadmienił, że gmina będzie szła w takim kierunku, żeby koszty nie były większe niż w latach poprzednich. Oczywiście może się zdarzyć się przypadek, że samochód potrąci psa i będzie on wymagał opieki weterynarza, chociaż do tej pory takich przypadków nie było, gdyż praktycznie zderzenie psa z samochodem oznacza jego śmierć ze względu na różnice w masie.

Sołtys Brzozy Józef Kumorek – zaapelował, żeby radni pochylili się nad problemem bezdomnych zwierząt, a akcja wyłapywania bezpańskich psów była prowadzona roztropnie.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę Nr XVI/75/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 marca 2012 roku w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Wielka Nieszawka w 2012 roku w brzmieniu jak na druku nr 9 – stanowi załącznik nr 11 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę większością głosów.

Ad. 4
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 10).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poprosił o wykreślenie z projektu stanowiska w sprawie ustalenia kolejności budowy oświetlenia ulicznego informacji o 2 lampach solarnych w pozycji Brzoza (Brzeczka). Nie będą to lampy solarne, ale ledowe i nie wiadomo, ile ich będzie, ustali to projektant. W przypadku Małej Nieszawki chodzi o oświetlenie dwóch odcinków, od ul. Leśnej do hurtowni „LOTEK”, do zamknięcia starej drogi nr 10 i od skrzyżowania do ul. Wodociągowej. Drugi odcinek należy do drogi krajowej nr 15. Jeżeli GDDKiA postawi zbyt wysokie wymagania w stosunku do tego oświetlenia, to oświetlenie nie będzie tam wybudowane.

Dodał, że otrzymano zgodę GDDKiA na instalację dwóch lamp na Brzozie pod przejazdem gospodarczym, pod autostradą. Ta lokalizacja nie została ujęta w stanowisku, ale jest zgodna z wnioskiem mieszkańców Brzozy. Trudno prognozować, jak długo lampy będą tam wisieć, bo lampy pod „Krowim Mostkiem” po trzech dniach od instalacji znikają lub są potłuczone. Podobnie jest w przypadku dewastowanych przystanków autobusowych na terenie gminy.

Sołtys Brzozy Józef Kumorek – zobowiązał się, że przypilnuje lamp.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, kiedy lampy będą instalowane.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w tym roku. Podano w projekcie stanowiska lata 2012-2013, gdyż Brzeczkę obsługuje inny zakład energetyczny, z Aleksandrowa Kujawskiego i mogą być inne warunki realizacji. Ogólnie są długie terminy wykonania złącz, na wykonanie których zakłady energetyczne muszą rozpisać przetargi. W Toruniu gmina ma dobry kontakt z Rejonem Energetycznym i udaje się w miarę szybko uzyskać uzgodnienia. Jeżeli z przetargu na budowę oświetlenia uda się zaoszczędzić jakieś środki, to katalog zostanie rozszerzony.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja w dn. 27 marca, po zweryfikowaniu propozycji na posiedzeniu w terenie i przyjęciu poprawki Wójta, zaopiniowała projekt stanowiska pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Stanowisko Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 30 marca 2012 roku w sprawie ustalenia kolejności budowy oświetlenia ulicznego na lata 2012-2013 w brzmieniu jak na druku nr 10 z poprawką – stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła stanowisko jednogłośnie.


Przewodniczący ogłosił 5 min. przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 5
Przewodniczący Rady
oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

  1. Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja spotkała się między sesjami 1 raz w dn. 27 marca. Spotkanie składało się z dwóch części, komisja opiniowała materiały na obecną sesję a następnie udała się w teren w celu sprawdzenia stanu dróg po zimie, potrzeb w zakresie remontu dróg i w zakresie oświetlenia oraz stanu placów zabaw. Prosił Wójta o skorzystanie z protokołu Komisji, gdyż niektóre urządzenia na placach zabaw są w stanie zagrażającym zdrowiu dzieci, które z tych urządzeń będą korzystać.

  2. Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska poinformowała, że komisja spotkała się 1 raz, w dn. 27 marca opiniując materiały na sesję.

  3. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja odbyła dwa posiedzenia: w dn. 8 marca br. spotkała się z kierownictwem Uczniowskiego Klubu Sportowego „Iskra” w związku z rozpoczynającym się sezonem kolarskim, w dn. 27 marca opiniowała materiały na bieżącą sesję.

  4. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja spotkała się między sesjami 1 raz w dn. 27 marca i opiniowała materiały na obecną sesję.


Ad. 6
Przewodniczący Rady
przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XV sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 1 marca 2012 roku.


Ad. 7
Radna Brygida Czapiewska –
zapytała Wójta o kolonie letnie organizowane dla dzieci i młodzieży z terenu gminy.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że kolonie będą zorganizowane w terminie od 10 do 23 lipca w miejscowości Lesko w Bieszczadach z jednodniowym wyjazdem na Węgry do miejscowości Miszkolec oddalonej 70 km od granicy ze Słowacją, gdzie w jaskiniach znajduje się duży aquapark, jedyny tego typu obiekt w Europie. Dzieci pojadą na kolonie autokarami. Koszt wynosi 975 zł, zasady dofinansowania wyjazdu przez gminę zostały określone w wydanym zarządzeniu, przekazanym dyrektorom szkół, którzy w najbliższym czasie zorganizują spotkania informacyjne dla rodziców.

Sołtys Brzozy Józef Kumorek – podziękował Wójtowi za zaplanowaną instalację lamp pod przejazdem w Brzozie, ponieważ kilka osób prosiło go o załatwienie tej sprawy. Postara się przypilnować, żeby lampy nie były porozbijane. W związku z dewastacją przystanków autobusowych na terenie gminy, zapytał, czy nie można by wyznaczyć nagrody za znalezienie sprawcy. Nawet jeżeli go się nie schwyta, to może wiadomość o istnieniu takiej nagrody, zniechęci go do działania.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że poważnie rozważał takie rozwiązanie, aby ufundować nagrodę za wskazanie sprawcy, ale nie wiadomo, czy byłby to skuteczny sposób. Na każdym przystanku autobusowym zostanie umieszczona naklejka ze znaczkiem kamery, wskazująca, że obiekt jest monitorowany, co może odstraszy wandali. Dewastowane są nie tylko przystanki w Małej i Wielkiej Nieszawce i w Cierpicach. W ostatni poniedziałek został zdewastowany szklany przystanek przy autostradzie na Brzozie. Policjanci za każdym razem sporządzają protokoły, ale czas rozpatrzenia wniosku o odszkodowanie przez ubezpieczyciela jest długi. W bieżącym tygodniu zbito 7 szyb, 3 na Małej Nieszawce, 2 w Cierpicach i 2 na Brzozie. Komplet szyb kosztuje ok. 4500 zł.

Radny Krzysztof Czarnecki – zastanawiał się nad możliwością zainstalowania kamer na znajdujących się w pobliżu przystanków słupach oświetleniowych.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że taki wariant jest problematyczny, chociaż też brany jest pod uwagę. Trzeba by zasięgnąć opinii ekspertów w tej materii, którzy wskazaliby rozwiązania dla tego typu instalacji. Przystanki dewastowane są w godzinach nocnych i nie we wszystkich miejscach oświetlenie jest na tyle wystarczające i precyzyjne, żeby można było zidentyfikować sprawcę na podstawie nagrania z kamery. Na pewno będą brane pod uwagę wszystkie rozwiązania, aby uporać się z tym problemem. Niektóre przystanki autobusowe zostały wybudowane kilkanaście lat temu i nie były niszczone przez cały ten czas od momentu ich instalacji. Dopiero w ostatnim roku na terenie gminy pojawiła się jakaś grupa, która postawiła sobie za cel wybijanie szyb na przystankach.

Ad. 8
Przewodniczący Rady Gminy podziękował wszystkim zebranym za wzięcie udziału w XVI sesji Rady Gminy, złożył życzenia w związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi, po czym zamknął obrady.


  

Protokołowała:                                                                                      Przewodniczący Rady Gminy

(-)Ewa Wróblewska-Kucharska                                                            (-) Ireneusz Śmiechowski


Powiadom znajomego