W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XV/2012 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w d. 1 marca 2012 r.

Protokół nr XV/2012
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
1 marca 2012 roku
w godz. od 15:00 do 17:20 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.



Proponowany porządek obrad:


1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XIV sesji, która odbyła się w dniu 31 stycznia 2012 roku.
3. Wręczenie wyróżnień za osiągnięcia sportowe w kolarstwie w 2011 roku oraz promocję gminy.
4. Sprawozdanie z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy Wielka Nieszawka w 2011 roku (druk nr 1).
5. Sprawozdanie z działalności za 2011 rok:
a) Gminnego Centrum Informacji w Małej Nieszawce (druk nr 2),
b) Gminnej Biblioteki Publicznej w Małej Nieszawce (druk nr 3),
c) Ośrodka Kultury (druk nr 4).
6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2012 rok (druk nr 5).


Przerwa


7. Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach
awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez gminę Wielka Nieszawka (druk nr 6).
8. Sprawozdanie z działalności stałych Komisji Rady Gminy za 2011 rok:
a) Komisji Rewizyjnej (druk nr 7),
b) Komisji Statutowo-Regulaminowej (druk nr 8),
c) Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu (druk nr 9),
d) Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji
(druk nr 10).
9. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
10. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
11. Interpelacje i wolne wnioski.
12. Zakończenie sesji.



Ad. 1

a) XV sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał pana Wójta, pana Sekretarza, panią Skarbnik, radnych, Komendanta Komisariatu Toruń-Podgórz nadkom. Adama Szymańskiego, aspiranta Rafała Osielskiego i innych zaproszonych gości oraz mieszkańców gminy przybyłych na sesję.

Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 15, co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.

b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.

Radni nie zgłosili uwag.

Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie porządku sesji. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania porządek obrad na obecną sesję został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.



Ad. 2

Przewodniczący Rady poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 14-ej nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XIV sesji, która odbyła się w dniu 31 stycznia 2012 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XIV sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.


Ad. 3

Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy zabranie głosu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że Gmina Wielka Nieszawka od zawsze kultywowała tradycje kolarskie. Pionierzy kolarstwa obecnie są już w podeszłym wieku, ale nadal poświęcają się swojej młodzieńczej pasji i są trenerami w Uczniowskim Klubie Sportowym „Iskra”. Z tego Klubu wywodzi się obecna czołówka polskiego kolarstwa, tj. Michał Gołaś, Mariusz Wiesiak a wcześniej inni. W ślad za nimi podąża wychowanek UKS p. Adam Balejko, który w 2011 r. na Ogólnopolskiej Olimpiadzie Młodzieży w Siedlcach zajął II miejsce i otrzymał srebrny medal w wyścigu ze startu wspólnego, na Mistrzostwach Polski juniorów młodszych w kolarstwie torowym (XVII Ogólnopolska Olimpiada Młodzieży w sportach letnich Mazowsze 2011) w Pruszkowie zajął również II miejsce w sprincie drużynowym (z dwoma innymi zawodnikami, m.in. z Łukaszem Sacharukiem, również wychowankiem UKS „Iskra”), na Międzynarodowym Wyścigu Kolarskim Juniorów Młodszych po Ziemi Kluczborskiej i Oleskiej zajął IV miejsce w klasyfikacji generalnej i I miejsce w klasyfikacji drużynowej, na Międzynarodowym Wyścigu Kolarskim „Dookoła Mazowsza” zajął I miejsce w klasyfikacji generalnej i I miejsce w klasyfikacji drużynowej, w Pucharze Polski w kolarstwie szosowym w Słubicach zajął I miejsce ze startu wspólnego, na torze o Puchar Polski we Wrocławiu zajął I miejsce drużynowo i I miejsce w sprincie drużynowym. Poza tym, że p. Adam Balejko osiąga dobre wyniki sportowe, jest przykładem dla innych, którzy pójdą w jego ślady, jak również promuje gminę Wielka Nieszawka, za co zostało mu przyznane, już po raz drugi, wyróżnienie, które będzie wręczone na obecnej, uroczystej sesji.

Wójt poprosił p. Adama Balejko o wystąpienie, po czym wraz z Przewodniczącym Rady Gminy wręczył mu dyplom i upominek (cyfrową ramkę do przeglądania zdjęć). Zebrani na sali obrad nagrodzili go oklaskami.

Kontynuując powiedział, że kolarstwo na terenie gminy ma wieloletnie tradycje. Na samym początku był LZS „Mała Nieszawka”, założony w 1953 r. Z czasem potrzeby finansowe były coraz większe i zawodnicy jeździli najpierw w barwach klubu kolarskiego LKK Agromel Toruń, mającego swoją siedzibę na Podgórzu na ul. Parkowej (w dawnym budynku gminy Wielka Nieszawka), a potem (od 1994) w TKK Pacific Toruń. W gminie pozostał jedynie UKS „Iskra”, gdyż kolarstwo jest drogim sportem ze względu na wysokie ceny sprzętu. Trenerem klubu jest p. Józef Dąbrowski, który w latach 50. XX w. sam czynnie uprawiał kolarstwo i był zawodnikiem LZS.

Wójt życzył p. Dąbrowskiemu dużo zdrowia i wielu sukcesów w pracy trenerskiej z młodym pokoleniem, reprezentowanym przez liczną grupę młodych mieszkańców gminy, po czym wraz z Przewodniczącym Rady Gminy wręczył mu dyplom i upominek (aparat cyfrowy). Zebrani na sali obrad nagrodzili p. Dąbrowskiego oklaskami.

Przewodniczący Rady – jeszcze raz pogratulował osiągnięć p. Adamowi Balejko i p. Józefowi Dąbrowskiemu, byłemu radnemu.



Ad. 4

Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 1).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że sprawozdanie z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy Wielka Nieszawka w 2011 roku omówi komendant Komisariatu Toruń-Podgórz. Nadmienił, że współpraca z policją na terenie gminy układa się bardzo dobrze. Policjanci są bardzo widoczni i cały czas obecni, co jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa mieszkańców. W miarę możliwości w budżecie gminy zapisywane są co roku środki na wsparcie działań policji.

Komendant Komisariatu Toruń-Podgórz nadkom. Adam Szymański – podziękował za wsparcie finansowe gminy na rzecz policji. Przekazane pieniądze zostały przeznaczone na zakup paliwa dla radiowozów wykonujących działania na terenie gminy. Następnie wyjaśnił, że jego intencją było przygotowanie sprawozdania bardziej szczegółowego niż to, które radni otrzymali. Jednak było to niemożliwe, gdyż od początku miesiąca lutego pełni obowiązki zarówno komendanta, jak i zastępcy komendanta komisariatu, z uwagi na to, że zastępca, p. Brzozowski odszedł do Komendy Powiatowej w Lipnie do pełnienia służby na stanowisku zastępcy komendanta powiatowego. Również na początku lutego p. Jarosław Kociucki, kolejna osoba z kierownictwa komisariatu, odszedł do pełnienia dalszej służby w Komisariacie Policji Toruń-Śródmieście, co powoduje, że komendant musi dodatkowo dbać o sprawy kryminalne oraz operacyjne i de facto wykonuje obowiązki 3 policjantów.

Następnie przedstawił sprawozdanie. W celu prawidłowej ochrony bezpieczeństwa obywateli i ich mienia w 2011 roku wykorzystywane były siły i środki Komendy Miejskiej Policji (KMP) ze wszystkimi pionami funkcjonującymi w jej strukturze oraz Oddziały Prewencji Policji Komendy Wojewódzkiej w Bydgoszczy. W zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym działania prowadzą funkcjonariusze Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Toruniu. Niezmiennie od kilku lat teren gminy obsługiwany jest przez tego samego dzielnicowego, aspiranta Rafała Osielskiego. Położenie gminy w stosunku do usytuowania siedziby Komisariatu Policji Toruń-Podgórz, a także w stosunku do siedzib instytucji niezbędnych do codziennego funkcjonowania, powoduje pewnego rodzaju utrudnienia w działaniach policji. Niesprzyjające jest sąsiedztwo z innymi powiatami wraz z istniejącymi połączeniami dla ruchu pojazdów i transportu kolejowego. Takie położenie ma niebagatelny wpływ na utrudnienie procesu wykrywczego sprawców przestępstw i wykroczeń, z uwagi na łatwość błyskawicznego oddalenia się sprawców poza rejon działania komisariatu. Sprzyja to również penetracji terenu i dokonywaniu przestępstw przez sprawców przyjezdnych. Rok 2011 był rokiem, w którym pomimo występujących nadal kłopotów kadrowych w pionie prewencji komisariatu, ilość służb patrolowych była przeprowadzona na podobnym poziomie jak w 2010 roku. W pionie prewencji i w referacie patrolowo-interwencyjnym, pełni służbę 20 funkcjonariuszy, z których 2 jeszcze się szkoli na kursie podstawowym, a 4 zostało oddelegowanych przez Komendę Wojewódzką do pełnienia służby na terenie Warszawy w związku z przygotowaniami do mistrzostw w piłce nożnej EURO 2012. W związku z tym obecnie komisariat dysponuje 12 funkcjonariuszami, i dlatego musi wspomagać się dzielnicowymi i policjantami z innych pionów. Funkcjonariusze Komisariatu oraz Oddziałów Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy w 2011 r. w trakcie wykonywania obowiązków służbowych – prewencyjnych, na terenie gminy osiągnęli następujące wyniki: przeprowadzili 270 interwencji policyjnych, zarówno domowych, jak i w miejscach publicznych. W ramach podejmowanych czynności prewencyjnych stwierdzono spadek ujawnionej ilości naruszeń przepisów kodeksu wykroczeń, jak i wniosków kierowanych do Sądu Grodzkiego w celu ukarania. Nastąpił nieznaczny wzrost ilości nałożonych mandatów karnych za popełnione wykroczenia. Zdecydowaną większość ukaranych stanowili sprawcy wykroczeń w ruchu drogowym oraz osoby naruszające przepisy na terenach leśnych. W omawianym okresie dokonano zabezpieczenia 2 imprez – festynów organizowanych przez Wójta Gminy.

Komisariat Policji, zmierzając do wyeliminowania zjawiska prostytucji przydrożnej, występującej przy usytuowanych na terenie gminy drogach, przeprowadzał kontrole miejsc zagrożonych tym procederem. Legitymowano osoby trudniące się powyższym procederem i nałożono 8 mandatów karnych. Wszystkie te osoby były obywatelami państw Unii Europejskiej i przebywały na terenie Polski legalnie.

Policja realizowała również całoroczną akcję o kryptonimie „Prędkość i alkohol zero tolerancji dla osób naruszających przepisy ruchu drogowego”, w czasie której przeprowadzono 752 kontrole pojazdów, zatrzymano 3 nietrzeźwych kierowców, 39 osób zostało ukarane mandatem, zatrzymano 20 dowodów rejestracyjnych i 3 prawa jazdy.

Jeżeli chodzi o przestępczość na terenie gminy: nie zanotowano w 2010 r. i 2011 r. żadnego przypadku bójki czy pobicia, w 2011 r. odnotowano 66 kradzieży, z czego 19 wykrytych. Faktycznie przeprowadzonych zostało 47 postępowań przygotowawczych w sprawach kradzieży. Liczba 66 wykazana w sprawozdaniu to czyny stwierdzone, co oznacza, że w niejednym postępowaniu sprawca usłyszał więcej niż jeden zarzut. Część kradzieży dotykała bezpośrednio mieszkańców i ich mienia (21 postępowań), część (26 postępowań) dotyczyła kradzieży infrastruktury kolejowej, kradzieży na parkingach, budowach (m.in. budowa węzła autostradowego), kradzieży paliwa, dotykającej osoby przejeżdżające przez teren gminy i korzystające z parkingów i noclegów, które rano stwierdzały brak paliwa. Stwierdzono 29 kradzieży z włamaniami z 65 czynami, co oznacza, tak jak w poprzednim przypadku, że sprawcy czasami usłyszeli w postępowaniu kilka zarzutów. 20 postępowań dotyczyło kradzieży mienia mieszkańców gminy a 9 osób przejezdnych oraz terenów budowlanych. W ubiegłym roku odnotowano 1 przestępstwo rozbójnicze na terenie stacji benzynowej „Motopol”, 1 uszkodzenie ciała – sprawca został wykryty, sprawa trafiła do prokuratury, 5 uszkodzeń mienia, z czego udało się wykryć 1 uszkodzenie.

Zauważono spadek przestępstw narkotykowych: w 2010 r. – 12, w 2011 r. – 2. Inne przestępstwa, to kierowanie pojazdem w stanie nietrzeźwości, kierowanie pojazdem pomimo zakazu sądowego na prowadzenie pojazdu, ze względu na wcześniejsze kierowanie pod wpływem alkoholu, oszustwa, wypadki drogowe, groźby karalne, przestępstwa przeciwko rodzinie, pomalowanie pomnika (znieważenie miejsca pochówku). Łączna ilość przestępstw zaistniałych i stwierdzonych: w 2010 r. – 133, z czego wykrytych – 56, w 2011 r. – 209, z czego wykrytych – 106. Łącznie na terenie gminy przeprowadzono w 2011 r. 167 postępowań przygotowawczych, jednak nie wszystkie zostały zakończone umorzeniem, albo skierowaniem wniosku do sądu o wniesienie aktu oskarżenia, ponieważ niektóre ze zdarzeń, w których prowadzono postępowanie, nie do końca były przestępstwami, gdyż nie wykazywały znamion czynów ustawowo zabronionych. Z 209 czynów ze wspomnianych 167 postępowań, wykryto 106.

Główne kierunki działań policji w 2012 r. to: kontynuowanie działań w zakresie prewencji kryminalnej, zwiększenie ilości patroli, organizowanie wsparcia Komisariatu Policji Toruń-Podgórz siłami z KMP w Toruniu i KWP w Bydgoszczy, zwalczanie przestępczości narkotykowej, zwiększenie zaufania społecznego przez solidność i konsekwencję w prowadzonej służbie, kontynuowanie działań skierowanych na eliminowanie prostytucji przydrożnej, prowadzenie rozpoznania ujawnionych przypadków przemocy w rodzinie, prowadzenie dalszych starań u władz samorządowych gminy o wsparcie finansowe na dalszą poprawę bezpieczeństwa publicznego.

Podsumowując sprawozdanie Komendant stwierdził, że ilość kradzieży i kradzieży z włamaniem, uszkodzeń mienia, innych przestępstw i ogólnie przestępstw świadczy o większej wykrywalności.


W związku z tym, że sprawozdanie z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy było tematem obrad wszystkich komisji Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących Komisji o opinię w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie, chociaż miała uwagi, o których poinformuje w toku dyskusji.

Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała omawiane sprawozdanie.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria poinformowała, że komisja zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Bogdan Falkowski – zauważył, że prewencja jest bardzo ważnym działaniem policji. Ze sprawozdania wynika, co potwierdził Komendant podczas jego omawiania, że działania w tym zakresie są niezadawalające. Radni, jako osoby przyjmujące sprawozdania, chcieliby w perspektywie lat móc stwierdzić, że działania były prowadzone w dobrym kierunku, że odpowiednia prewencja przekładała się na poziom przestępczości. Trudno będzie jednak sformułować takie wnioski, ponieważ w sprawozdaniu, w części dotyczącej prewencji, nie ma nic oprócz ogólników i nie będzie można stwierdzić, czy działania mające na celu zmniejszenie przestępczości były prowadzone na odpowiednim poziomie. Przyjmuje tłumaczenie Komendanta, że kształt sprawozdania podyktowany był nawałem pracy, ale trzeba mieć świadomość, że dokument przedstawiany jest osobom na zewnątrz, spoza komisariatu. Poinformował, że na posiedzeniu komisji wyraził swoje zdanie, z którym nie zgodził się Wójt, biorąc Komendanta w obronę, co znaczy, że działania prewencyjne mają miejsce. Jeżeli jednak ktoś będzie chciał np. po 5 lat dokonać analizy, to trudno będzie sięgać do swojej pamięci, żeby przypomnieć sobie, czy patrole stały na ul. Toruńskiej, na ul. Nieszawskiej lub ulicach osiedlowych, i czy dzielnicowy rozmawiał z mieszkańcami i ile razy, czy prowadził w szkole jakieś prelekcje, dlatego tego typu informacje powinny się w raporcie znaleźć.

Komendant Komisariatu Toruń-Podgórz nadkom. Adam Szymański – zgodził się z przedmówcą, że sprawozdanie jest zbyt ogólnikowe, dlatego na początku swojego wystąpienia zaznaczył, że niestety nie zdążył przygotować w tym roku szczegółowego sprawozdania, chociaż jego zamiarem było ujęcie wszystkich działań, które miały miejsce na terenie gminy z dokładnym wskazaniem, jakiego rodzaju spotkania się odbyły, ile było służb, w jakich konkretnie rejonach. Jeżeli będzie mu dane przygotować sprawozdanie w przyszłym roku, to na pewno będzie ono zawierało wszystkie te dane.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy w przyszłości istnieje możliwość zorganizowania posterunku policji w gminie. Zauważył, że w 2011 r. zwiększyła się liczba kradzieży z włamaniem. Być może utworzenie posterunku i zwiększenie ilości policjantów przyczyniłoby się do zmniejszenia ilości tych przestępstw.

Komendant Komisariatu Toruń-Podgórz nadkom. Adam Szymański – odpowiedział, że decyzja o utworzeniu posterunku nie należy do niego, ale jest podejmowana przez Komendanta Miejskiego Policji. Biorąc pod uwagę ubiegły rok, kiedy z terenu Komendy Miejskiej w Toruniu zniknęło 4-5 posterunków, wchłoniętych przez Komisariat Policji w Chełmży i Komisariat Policji w Lubiczu, wyraził obawę, że nie uda mu się przedstawić z pozytywnym skutkiem wniosku o utworzenie posterunku policji na terenie gminy. Wyjaśnił, że znaczący wzrost czynów stwierdzonych wynika z pracy policjantów operacyjnych i dochodzeniowych z podejrzanym. Jeżeli podejrzany jest przyłapany na gorącym uczynku kradzieży kabla, który wykopuje z terenu poligonu czy infrastruktury kolejowej, to w toku przesłuchania przyznaje się do innych popełnionych przestępstw, stąd ta przytłaczająca ilość wykroczeń.

Radny Michał Dąbrowski – zapytał, czy można określić, jak rozkładają się w poszczególnych okresach roku (miesiąc, kwartał) przestępstwa kradzieży i kradzieży z włamaniem dotyczące bezpośrednio mieszkańców gminy, czy następuje nasilenie tych zjawisk np. w okresie wakacyjnym czy zimowym. Taka informacja pozwoliłaby reagować w odpowiedni sposób.

Komendant Komisariatu Toruń-Podgórz nadkom. Adam Szymański – odpowiedział, że na terenie gminy miała miejsce seria 6-7 przestępstw kradzieży mienia z włamaniem do domów mieszkańców, na tzw. „śpiocha”. Kiedy mieszkańcy spali, złodziej wchodził np. przez balkon, podważając zamek ryglowy w drzwiach, i korzystając ze snu domowników dokonywał kradzieży. Postępowania zakończyły się umorzeniem w związku z niewykryciem sprawcy, jednak te zdarzenia w dalszym ciągu pozostają w kręgu zainteresowania funkcjonariuszy operacyjnych i niewykluczone, że zostaną wyjaśnione a sprawcy zatrzymani. Stwierdził, że nie ma reguły dotyczącej okresu nasilenia wykroczeń. Analiza wykonana pod kątem zdarzeń w poszczególnych miesiącach, czy o określonej porze dnia i nocy, nie pozwala na wskazanie jakichkolwiek zależności czasowych. Oczywiście okres wakacyjny sprzyja przestępcom, z racji pozostawiania bez opieki swojego mienia przez wyjeżdżających na wakacje mieszkańców, jednak nie zauważono znaczącego wzrostu ilości zdarzeń w jakimś konkretnym okresie roku.

Radna Brygida Czapiewska – na ręce Komendanta złożyła wyrazy uznania i pochwałę funkcjonariuszy pełniących służbę na terenie gminy, którzy patrolują nie tylko wyasfaltowane ulice, ale i drogi gruntowe i tereny leśne, tereny poza zabudowaniami, np. ul. Rzemieślniczą od strony torów kolejowych. Widać ich wszędzie i o każdej porze dnia i nocy.

Mieszkaniec Wielkiej Nieszawki Jan Boguszewski – poprosił Komendanta, aby na forum odpowiedział, dlaczego w dniu otwarcia aquaparku został potraktowany jak przestępca.

Komendant Komisariatu Toruń-Podgórz nadkom. Adam Szymański – zapytał, na jakiej podstawie mieszkaniec sądzi, że został potraktowany jak przestępca.

Mieszkaniec Wielkiej Nieszawki Jan Boguszewski – odpowiedział, że pracownicy ochrony powiadomili funkcjonariuszy policji, którzy po przybyciu na miejsce wylegitymowali go i kazali mu się odsunąć na bezpieczną odległość dla jego dobra.

Komendant Komisariatu Toruń-Podgórz nadkom. Adam Szymański – poinformował, że po rozmowie telefonicznej przeprowadzonej z mieszkańcem, poczynił pewne kroki, żeby uzyskać informacje od policjantów i osób obecnych na miejscu, na temat przebiegu zaistniałej sytuacji. Ustalił, że p. Boguszewski był osobą, która nie powinna znajdować się na terenie obiektu. Osoby, które interweniowały, czyli pracownicy licencjonowanej firmy świadczącej usługi ochrony osób i mienia na wyraźny wniosek organizatora uroczystości otwarcia aquaparku, czy też osoby, która zawiadywała tą imprezą, wyprowadziły p. Boguszewskiego z obiektu i poprosiły policję o jego wylegitymowanie i odpowiednie pouczenie. Nie prowadzono postępowania w tej sprawie, ale zdaniem Komendanta, na podstawie otrzymanych relacji, zachowanie mieszkańca wyczerpywało znamiona wykroczenia z art. 51, czyli zakłócenia ładu i porządku publicznego.

Mieszkaniec Wielkiej Nieszawki Jan Boguszewski – chciał wiedzieć, kto polecił jego usunięcie i wyprowadzenie, gdyż strażnicy zapytali go w momencie pojawienia się w obiekcie, czy nazywa się Jan Boguszewski. Kiedy potwierdził, zadzwonili po policję.

Komendant Komisariatu Toruń-Podgórz nadkom. Adam Szymański – poinformował, że w tej chwili nie jest w stanie udzielić odpowiedzi, kto personalnie wydał takie polecenie.

Przewodniczący Rady – stwierdził, że Rada nie jest detektywistyczną instytucją i jego zdaniem Komendant udzielił już wystarczającej odpowiedzi.

Mieszkaniec Wielkiej Nieszawki Jan Boguszewski – poprosił Komendanta o podanie winnego.

Komendant Komisariatu Toruń-Podgórz nadkom. Adam Szymański – poprosił mieszkańca o zwrócenie się do niego z wnioskiem, na który udzieli pisemnej odpowiedzi.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy Wielka Nieszawka w 2011 roku w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.


Ad. 5

a)

Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 2).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że od ponad 10 lat mieszkańcy gminy mają do dyspozycji Gminne Centrum Informacji w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce, w którym znajduje się 5 stanowisk komputerowych i system powielaczowo-drukarski. W ubiegłym roku z GCI skorzystało ok. 2500 osób, głównie młodzi ludzie, studenci i uczniowie, którzy nie posiadają w domu internetu i korzystają z założonych przez siebie skrzynek do odbierania i wysyłania poczty. Na miejscu można też skorzystać ze sprzętu powielaczowo-drukarskiego, który jest włączony w system komputerowy. Działanie GCI jest jak najbardziej uzasadnione, gdyż odpowiada ono na potrzeby mieszkańców. W ubiegłym roku działało bez obsady personalnej stażystów, obsługiwane przez pracowników Ośrodka Kultury, którzy jednocześnie sprawowali nad nim nadzór.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie przedłożonego sprawozdania.

Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 27 lutego br. pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie sprawozdanie z działalności Gminnego Centrum Informacji w Małej Nieszawce za 2011 rok w brzmieniu jak na druku nr 2 – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.


b)

Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 3).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że Gminna Biblioteka Publiczna posiada w swoich zbiorach ponad 15 tys. woluminów. W ubiegłym roku wypożyczono na zewnątrz 5980 książek, udzielono wiele informacji, bibliotekę odwiedziły 3052 osoby. Zbiory zostały wzbogacone o 90 pozycji książkowych zakupionych z dotacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zbiory biblioteczne są w bardzo dobrym stanie. Czytelnicy uczestniczą w różnych powiatowych konkursach za sprawą dyrektor biblioteki, która organizuje również spotkania ze znanymi autorami książek dla dzieci. Pozostałe informacje znajdują się w szczegółowym sprawozdaniu, które radni otrzymali. Na wszelkie pytania odpowiedzi udzieli dyrektor biblioteki, obecna na sali.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie przedłożonego sprawozdania.

Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja w dn. 27 lutego br. pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie sprawozdanie z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej w Małej Nieszawce za rok 2011 w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.


c)

Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 4).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w 2011 roku w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce działały: grupa wokalna i grupa taneczna PULS, młodzieżowy zespół wokalny MIXTER oraz zespół seniorów WSPOMNIENIE. Prowadzone są zajęcia plastyczne dla dzieci w wieku 7-10 lat przez p. Bądzielewską. Odbyło się wiele spotkań i imprez, które zostały szczegółowo opisane w sprawozdaniu przekazanym radnym. Od początku nowego roku oferta Ośrodka została rozszerzona o zajęcia teatralne, chóralne i wokalne, które prowadzi nowo zatrudniona osoba, p. Trzpil. Ośrodek jest udostępniony dzieciom i młodzieży uczestniczącym w różnego typu zajęciach od godzin popołudniowych do późnych godzin wieczornych, zgodnie z przyjętymi założeniami jego funkcjonowania.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie przedłożonego sprawozdania.

Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja w dn. 27 lutego br. pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie sprawozdanie z działalności Ośrodka Kultury w Małej Nieszawce za rok 2011 w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.



Ad. 6

Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie (druk nr 5).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że potrzeba dokonania zmian budżetu po stronie wydatków wynikała z tego, że część środków w kwocie 2,9 mln zł nie została wydana w 2011 r. na zapłatę wykonawcy budowy CSiR Olender, tj. firmie Alstal ze względu na to, że nie rozliczył się ze swoimi podwykonawcami i nie usunął wszystkich usterek. W związku z tym te środki należy ponownie wprowadzić, aby wywiązać się z umowy i uregulować fakturę. Ponadto włącza się zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków środki na wykonanie oświetlenia ulic, zwiększając kwotę ze 100 tys. zł do 250 tys. zł. Proponuje się dokonać przesunięć między rozdziałami po naliczeniu dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Po dokonaniu powyższych zmian budżet po stronie dochodów wyniesie 16.252.800,00 zł, po stronie wydatków 19.628.300,00 zł, z niedoborem 3.375.000,00 zł pokrytym nadwyżkami z lat ubiegłych.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.

Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 28 lutego br. pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XV/66/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 1 marca 2012 roku w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2012 w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 7 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.


Przewodniczący ogłosił 15 min. przerwy w obradach.

Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.


Ad. 7

Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 6).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zgodnie z ustawą Karta nauczyciela art. 30a ust. 2 Wójt zobowiązany jest złożyć informację odnośnie wypłaty dodatku uzupełniającego, tzw. czternastej pensji. Radni otrzymali 2 druki sprawozdania, na pierwszym kwoty były wyzerowane, ponieważ dodatki zostały wypłacone nauczycielom w grudniu ub.r. Kwota wynikająca z tej różnicy wynosi 40 tys. zł i na drugim druku została rozpisana w tabelce na poszczególne stopnie awansu zawodowego nauczycieli. Uwidoczniono ilość etatów i średnich uposażeń. Do środków związanych z wypłatą dodatków należy dodać kwotę 320 tys. zł, która według zapisów ustawy związana jest ze świadczeniami socjalnymi (dodatki mieszkaniowe, wiejskie, fundusz socjalny, dodatki na szkolenia i in.). Sytuacja jest o tyle paradoksalna, że tak naprawdę ten dodatek wypłacany w grudniu nie uwzględnia rzetelnej pracy nauczycieli, tych, którzy rzeczywiście na to zasłużyli. Otrzymują go ci, którzy najmniej pracują, a najwięcej dostali ci nauczyciele, którzy przez cały rok nie pracowali, bo byli na urlopach zdrowotnych. Jest to pewnego rodzaju nieporozumienie, fakt nie do przyjęcia. Nauczyciel, który nie przykładał się do pracy, dostaje na koniec roku dodatkowe wynagrodzenie. W przypadku nauczycieli, którzy byli na urlopach zdrowotnych, dodatek wyniósł ok. 2,5 tys. zł. Niestety jest to zgodne z prawem.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie przedłożonego sprawozdania.

Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja w dn. 27 lutego br. pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Dyrektor Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce Bronisława Masłowska – stwierdziła, że sprawozdanie nie powinno być opiniowane przez żadną komisję, ponieważ dodatki, nazywane jednorazowym dodatkiem uzupełniającym, wypływają z przepisów prawa. W Karcie Nauczyciela art. 30 pojawił się zapis, że np. nauczyciel-stażysta dostaje 100 % kwoty bazowej określonej dla nauczycieli co roku w ustawie budżetowej, nauczyciel kontraktowy – 111 %, nauczyciel mianowany – 144 %, nauczyciel dyplomowany – 184 %. Nauczyciele dostali to, czego de facto nie dostali w pensjach. Bardzo bulwersują ją wypowiedzi na łamach „Rzeczypospolitej” i innych gazet o czternastkach dla nauczycieli. To nie jest żadna czternastka, ale jednorazowy dodatek uzupełniający, który wypłacany jest już od 3 lat. Za każdym razem dyrektor przeżywa horror. Wyrównanie należy się wszystkim i co ma zrobić dyrektor, który chce motywować swoich pracowników do pracy i dlatego słabemu nauczycielowi nie przyznaje dodatku motywacyjnego. Abstrahując od sytuacji w szkole w Małej Nieszawce, gdzie grono pedagogiczne jest zgrane i pracowite, dyrektor zabiera np. dodatek motywacyjny słabemu nauczycielowi, co i tak nie motywuje go do lepszej pracy, bo on i tak w grudniu dostanie dodatkowo 1700 zł. Skoro nie dostał dodatku motywacyjnego, to automatycznie jego wynagrodzenie zapisane w Karcie Nauczyciela uległo zmniejszeniu. Z kolei dobry nauczyciel, który otrzymał większy dodatek motywacyjny i nagrodę z okazji Dnia Nauczyciela, nie dostanie dodatku motywacyjnego, bo zawyżył średnią. Od samego początku bulwersuje ją jednorazowy dodatek uzupełniający, ale ani ona, ani Wójt nie są władni, aby cokolwiek w tej sprawie zrobić, gdyż dodatki wynikają z zapisów prawa.

Dyrektor zaapelowała do radnych, w imieniu grona pedagogicznego, żeby zastanowili się, (a nie opiniowali czy sprawozdanie jest dobre, bo wszystko jest dobrze i skrupulatnie naliczone przez księgową zgodnie z pewnymi wylicznikami), jak tego dodatku w 2012 r. uniknąć. Zasugerowała, aby nie zwiększać dodatków socjalnych (mieszkaniowych czy wiejskich), bo one nie wpływają na średnią, natomiast np. zwiększyć dodatek za wychowawstwo. W tej chwili wychowawca otrzymuje 55 zł brutto. Co jakiś czas nauczyciel nie ma wychowawstwa, i ci, którzy w danym roku nie są wychowawcami, chwalą sobie taką sytuację jako komfortową, gdyż za 55 zł wychowawca wykonuje ogromną pracę „papierkową”, spotyka się z rodzicami, którzy są różni. Są tacy, którzy przychodzą i dziękują i tacy, którzy atakują od momentu wejścia do szkoły. Można też zwiększyć dodatek funkcyjny dyrektorom, niezmieniany od lat, który wynosi 500 zł brutto. Można zastanowić się nad zwiększeniem dodatku dla opieka stażu. Nauczyciele awansują, przechodzą stopnie awansu zawodowego. Opiekun stażu, który przez cały miesiąc opiekuje się takim nauczycielem, sprawdza jego scenariusze, konspekty, uczestniczy w jego lekcjach, zaprasza go na swoje, otrzymuje 30 zł dodatku. Można też zwiększyć dodatek motywacyjny. Taki gest pochylenia się nad regulaminem wynagradzania nauczycieli i podniesienia dodatków, o których mówiła, ciepło odbierany w środowisku oświatowym, może wyjść tylko ze strony Rady Gminy, która jako jedyna jest władna to zrobić. Widać, że na terenie gminy Rada myśli o szkołach, które są wspaniałe i odnoszą liczne sukcesy. Podniesienie dodatków choćby o symboliczne 1-3% umożliwi niewypłacanie „bajońskich” sum nauczycielom, którzy najmniej na nie zasłużyli.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zgodził się z wypowiedzą p. Dyrektor, chociaż, jak zauważył, dodatku za wychowawstwo nie dostają tylko dobrzy wychowawcy, ale wszyscy, czyli w poszczególnych stopniach awansu zawodowego podwyżkę dostaną wszyscy, niezależnie czy są dobrzy, czy nie. W jego ocenie jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest, co jest wpisane w regulaminie, podniesienie dodatku motywacyjnego nawet do 30 %. Nie trzeba niczego zmieniać, tylko opierać się na regulaminie. Wstępnie ustalono, że taki eksperyment będzie można przez rok przeprowadzić, żeby stwierdzić, czy na koniec roku rzeczywiście nie trzeba będzie wypłacać dodatku wyrównawczego. Manipulując co kwartał dodatkiem motywacyjnym w poszczególnych grupach awansu zawodowego można by uzyskać ten efekt. To jest najbardziej zasadne rozwiązanie. Gdyby można było przyjąć wariant, ze nie będzie podwyżek, to udałoby się to przeprowadzić. W momencie, kiedy we wrześniu płace zostaną podwyższone, co trudno obecnie przewidzieć, to rozwiązanie zawiedzie, chyba że precyzyjna regulująca dodatkami motywacyjnymi będzie prowadzona po okresie wakacyjnym, po ewentualnych podwyżkach. Zlikwidowane zostaną także podwójne etaty w szkołach, tak, aby nauczyciel nie pracował i w szkole podstawowej i w gimnazjum. Zlikwidowane będą małe części etatów, po to, aby nauczyciel pełnoetatowy miał więcej nadgodzin, co również rzutuje na cały system wynagradzania. Przy organizacji nowego roku szkolnego na pewno te kwestie będą omawiane z dyrektorami szkół. Jest to skomplikowany mechanizm, więc każda, nawet minimalna podwyżka, musi być przeanalizowana, żeby nie osiągnąć fatalnego, odwrotnego od zamierzonego skutku.

Dyrektor Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce Bronisława Masłowska – podziękowała Wójtowi za obietnicę, że zajmie się płacami nauczycieli. Mówiąc o wychowawcach, miała na myśli ich niewspółmierny do otrzymywanych pieniędzy nakład pracy, i dlatego uważa, że można by podnieść trochę dodatek za wychowawstwo.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że przy obecnych uposażeniach, po ubiegłorocznych podwyżkach i przy obowiązujących uregulowaniach i tak trzeba będzie wydać te dodatkowe 40 tys. zł, ale chodzi o to, żeby pieniądze dostali nauczyciele, którzy na to zasłużyli. Nie da się uniknąć sytuacji, że nauczyciele będą brali urlopy zdrowotne, jak to było ubiegłym roku, kiedy 3 nauczycieli w Cierpicach było na zwolnieniach, i trzeba było podwójnie płacić za etaty, bo opłacano zastępujących ich nauczycieli. Klasy nie mogą stać puste w oczekiwaniu na powrót nauczyciela z urlopu. Dyrektorzy wiedzą najlepiej, jak wygląda sytuacja, kiedy nauczyciel przynosi zwolnienie 31 sierpnia i muszą przyjąć to to wiadomości.

Dyrektor Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce Bronisława Masłowska – zwróciła się z zapytaniem do radcy prawnej, Beaty Romanowskiej, czy nie można by przygotować takiej petycji, żeby urlop dla podratowania zdrowia, skoro jest związany ze stanem zdrowia nauczyciela, był płacony przez ZUS. Zapytała, czy Wójtowie poruszają ten temat na forum.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że od 6 lat na kongresach Związku Gmin Wiejskich Wójtowie składają wnioski, aby na urlop zdrowotny kierował orzecznik ZUS-u i płacił za niego ZUS, ale państwo nie chce na to przystać. Wnioski Wójtów są oficjalne, formułowane na kongresach od 6 lat.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i poinformował, że w związku z tym, że obowiązek przedstawienia sprawozdania zbiorczego z realizacji wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez gminę Wielka Nieszawka wynika z zapisów prawa, przyjmuje się go jako informację, niepodlegającą przegłosowaniu.


Ad. 8

Przewodniczący Rady oddał głos Komisjom w celu złożenia sprawozdań z działalności stałych komisji Rady Gminy za 2011 rok. Stwierdził, że wszyscy radni mieli okazję zapoznać się ze sprawozdaniami poszczególnych komisji, gdyż otrzymali je z materiałami na sesję.

a)

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że nie będzie odczytywała sprawozdania, gdyż radni mają je na otrzymanym druku (druk nr 7). Komisja spotkała się w 2011 r. na 10 posiedzeniach, podczas których realizowała założony w planie pracy program i opiniowała materiały na sesję.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał Przewodniczącą, dlaczego sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej nie zawiera elementarnych informacji, tj. porządek obrad, czyli stwierdzenie quorum, przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji, opisanie, jakie konkretnie kwestie były na posiedzeniu omawiane. Informacja „Opiniowanie materiałów na sesję” nic nie wyjaśnia. Osoba, która czyta takie sprawozdanie, nie wie, o co chodzi. Zapytał, jakie kontrole przeprowadziła Komisja Rewizyjna, bo do tego tak naprawdę ta komisja jest powołana.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – odpowiedziała, że sprawozdanie dotyczy ogólnie działalności Komisji Rewizyjnej, natomiast wszystkie informacje, o których radny mówił, są zawarte w protokole. W protokole posiedzenia, na którym było przygotowane sprawozdanie, jest stwierdzenie quorum, lista obecności i zapisane są wszystkie informacje, jak i ta, że sprawozdanie na tym posiedzeniu zostało napisane i jest ono załącznikiem do protokołu. Wszystkie protokoły są do wglądu w Biurze Rady i radny, jeżeli ma taką ochotę, może je spokojnie przejrzeć po datach, gdyż w nich znajdują się informacje, o których radny mówił, natomiast nie muszą znajdować się one w sprawozdaniu z działalności komisji. Jeżeli chodzi o zawartość sprawozdania, jest ono napisane hasłowo, dlatego że wszystkie szczegóły są w protokołach z poszczególnych posiedzeń komisji, i komisja nie widziała potrzeby, żeby wszystko przepisywać. Można przejrzeć protokoły, żeby dowiedzieć się, czym dokładnie komisja się zajmowała. Komisja nie przeprowadziła żadnej kontroli, z tego względu, że nie otrzymała żadnego sygnału o nieprawidłowościach.

Radny Krzysztof Czarnecki – stwierdził, że protokół i sprawozdanie to dwa różne dokumenty i takie elementarne informacje, o których mówił, powinny znaleźć się w sprawozdaniu.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poprosiła o podanie podstawy prawnej, która określa, że w sprawozdaniu muszą znaleźć się wymienione przez radnego informacje. Jeżeli taki zapis prawny istnieje, to zapozna się z nim. O ile jakiś błąd komisja popełniła, przygotowując sprawozdanie, to w przyszłości go naprawi.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej za 2011 rok w brzmieniu jak na druku nr 7 – stanowi załącznik nr 9 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie większością głosów.


b)

Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja działająca w 3-osobowym składzie: Czapiewska Brygida, Dąbrowska Halina i Kopańska-Mizeria Małgorzata odbyła w 2011 roku 9 posiedzeń, w tym 2 posiedzenia wspólne z Komisją Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu. W sprawozdaniu na druku nr 8 widnieją daty wszystkich posiedzeń i poruszane podczas spotkań sprawy. Każdorazowo komisja spotykała się w pełnym składzie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Krzysztof Czarnecki – wrócił się z apelem do przewodniczących wszystkich komisji…

Przewodniczący Rady – przerwał wypowiedź i pouczył radnego, żeby nie wchodził w jego kompetencje, gdyż to on jest osobą uprawnioną do kierowania apeli do radnych i przewodniczących komisji. Radny może natomiast zadawać pytania.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, dlaczego wysyła się radnym materiały, w tym konkretnym przypadku sprawozdania z działalności komisji za 2011 rok, które nie są podpisane przez poszczególnych członków komisji.

Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – odpowiedziała, że na druku sprawozdania komisji nie ma wszystkich podpisów, gdyż sprawozdanie zostało oddane do Biura Rady 28 lutego, dzień po posiedzeniu komisji. Niestety nie mogła na zawołanie zebrać członków komisji, żeby złożyli podpisy. Jeżeli takie jest życzenie radnego, poprosi p. Kopańską-Mizerię i p. Dąbrowską o przejście po sali i podpisanie wszystkich druków.

Radny Krzysztof Czarnecki – odpowiedział, że nie ma takiej potrzeby.

Przewodniczący Rady – stwierdził, że nie trzeba robić zamieszania, pytanie w tej sprawie padło i wszyscy wiedzą, o co chodzi.

Radna Małgorzata Kopańska-Mizeria – zabrała głos w tej sprawie, stwierdzając, że sprawozdanie Komisji Statutowo-Regulaminowej, które wszyscy otrzymali, zostało podpisane przez przewodniczącą komisji, p. Brygidę Czapiewską, która może występować, z tego co jest jej wiadomo, w imieniu komisji i jej podpis powinien być wystarczający.

Radny Krzysztof Czarnecki – powiedział, że skoro tak można to rozwiązać, to nie należy pisać pod sprawozdaniem „Podpisy członków Komisji Statutowo-Regulaminowej”, tylko „Podpis Przewodniczącej Komisji Statutowo-Regulaminowej”.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji Statutowo-Regulaminowej za 2011 rok w brzmieniu jak na druku nr 8 – stanowi załącznik nr 10 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.


c)

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że w sprawozdaniu z działalności komisji nie zostały podane daty posiedzeń. Komisja pracowała zgodnie z planem pracy, opiniowała wyszczególnione materiały na sesję. Dodała informację, która nie znalazła się w sprawozdaniu, że największym sukcesem komisji jest „Wampiriada’, która będzie kontynuowana również w tym roku. Na sprawozdaniu nie ma podpisu p. Czapiewskiej, ale ona również uczestniczyła w jego opracowywaniu.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu za 2011 rok w brzmieniu jak na druku nr 9 – stanowi załącznik nr 11 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.


d)

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że w roku 2011 Komisja spotykała się 18 razy, w tym 11 razy realizując założony plan pracy, 5 razy w celu zaopiniowania materiałów na sesje Rady Gminy i 2 razy podejmując bieżące problemy związane z działalnością samorządu gminnego. Przed Dniem Wszystkich Świętych członkowie Komisji wzięli udział w porządkowaniu terenu przy ewangelickich pochówkach na cmentarzu parafialnym w Małej Nieszawce, zorganizowanym przez Stowarzyszenie Samorządowe „Wspólne Gniazdo”. Na wniosek Komisji Rada Gminy zobowiązała Wójta do wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie udrożnienia jednego z cieków melioracyjnych na terenie wsi Mała Nieszawka.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Żaden z radnych nie zabrał głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji za 2011 rok w brzmieniu jak na druku nr 10 – stanowi załącznik nr 12 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.



Ad. 9

Przewodniczący Rady oddał głos Komisjom w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

  1. Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja spotkała się między sesjami 2-krotnie: przyjmując sprawozdanie z pracy komisji w 2011 roku oraz opiniując materiały na obecną sesję.

  2. Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska poinformowała, że komisja spotkała się 2 razy, wspólnie z Komisją Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu opiniowała materiały na sesję, na drugim posiedzeniu omawiała zmienioną ustawę o ochronie zwierząt. Pojawiły się nowe zapisy, które powinny zostać podane wiadomości mieszkańców i przez nich wprowadzone, np. ustawodawca określił długość łańcucha dla psa pilnującego posesji i czas, na jaki pies powinien być spuszczany z łańcucha i in. Zwróciła się z prośbą do Przewodniczącego Rady, aby ustalenia opracowane z p. Beatą Romanowską na podstawie powyższych zmian zostały przekazane mieszkańcom gminy w formie ulotek, obwieszczeń na tablicach ogłoszeń i w gazetce „Nasze Wieści”.

  3. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja odbyła dwa posiedzenia; 10 lutego br. opracowywała sprawozdanie z działalności za 2011 rok, 27 lutego br. wspólnie z Komisją Statutowo-Regulaminową opracowywała materiały na bieżącą sesję.

  4. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja spotkała się między sesjami 2 razy – 16 lutego br. opracowywała sprawozdanie z działalności komisji za ubiegły rok oraz analizowała realizację uchwał Rady Gminy podjętych w 2011 roku, 28 lutego br. wspólnie z Komisją Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji opiniowała materiały na obecną sesję.


Ad. 10

Przewodniczący Rady przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XIV sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 31 stycznia 2012 roku.


Ad. 11

Radny Krzysztof Czarnecki – pogratulował osiągnięć sportowych młodemu kolarzowi, 17-letniemu chłopakowi, który osiąga rewelacyjne wyniki i trenerowi, który od wielu lat trenuje młodzież z terenu gminy. Przypomniał, że w ubiegłym roku zgłaszał na posiedzeniu Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu wniosek o wynagrodzenie trenera nagrodę pieniężną. Być może w przyszłości taką nagrodę otrzyma. Jest mu niezmiernie miło, że obaj Panowie zostali docenieni. Szkoda tylko, że nie siedzą oni w pierwszej ławie jako zasłużeni goście, tylko z tyłu. Wyraził żal, że tak ciężko było przeforsować wynagrodzenie piłkarzy, którzy zdobyli pierwsze miejsce w piłce nożnej spośród 16 drużyn, bo oni również reprezentowali gminę i poświęcili na to dużo czasu i pieniędzy, aby zdobyć to 1 miejsce.

Poinformował o braku zaproszeń na ostatnie posiedzenie Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu. Nie otrzymał takiego zaproszenia w formie pisemnej z wyprzedzeniem, tylko dopiero w dniu posiedzenia komisji. Zapytał, na jakiej podstawie dyrektor ma go zwolnić z pracy.

W dn. 10 lutego br. komisja odbywała jedno z posiedzeń. Zademonstrował otrzymane zawiadomienie, które pozostawia jego zdaniem wiele do życzenia.

Przewodniczący Rady – zwrócił uwagę radnemu, że obecny punkt obrad sesji dotyczy wolnych wniosków i nie jest to miejsce na wylewanie swoich żalów.

Radny Krzysztof Czarnecki – wytłumaczył, że żali się na pracę Przewodniczącej swojej komisji.

Przewodniczący Rady – stwierdził, że radnemu znana jest podstawa prawna umożliwiająca mu zwolnienie z pracy w celu uczestniczenia w pracach organów gminy i nikt go z pewnością nie zatrzyma w pracy, żeby nie mógł przybyć na posiedzenie komisji. Wystarczy, że radny wejdzie na stronę internetową Urzędu, gdzie zamieszczane są zawiadomienia o posiedzeniach. Znajdują się one również na tablicach ogłoszeń.

Radny Krzysztof Czarnecki – zaznaczył, że pisemne zawiadomienie jest mu potrzebne, żeby dyrektor zwolnił go z pracy.

Następnie zapytał Wójta, czy zostały usunięte usterki w aquaparku, tj. przeciekający dach. Poinformował o fatalnym stanie chodnika na odcinku pomiędzy Urzędem Gminy a kościołem w Małej Nieszawce. Doszło tam ostatnio do wypadku, jadący do kościoła rowerem mieszkaniec przewrócił się. Prosił o wyremontowanie chodnika.

Chciał wiedzieć, czy Wójt podtrzymuje deklarację złożoną na posiedzeniu komisji o rozpoczęciu w czerwcu podbudowy dróg na terenie gminy.

Przewodniczący Rady – poinstruował radnego Czarneckiego, że takie sprawy, jak np. dziura w chodniku i inne drobne sprawy, można zgłaszać kierownikom referatów w Urzędu Gminy od 7-ej do 15-ej, w godzinach pracy Urzędu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiadając na kwestie poruszone przez radnego Czarneckiego stwierdził, że wysiłek kolarzy włożony w treningi jest nieporównywalny do przygotowania piłkarzy do turnieju, którym oczywiście pogratulował zajęcia 1 miejsca. Informacja o ich osiągnięciu została zamieszczona na stronie internetowej Gminy. Kolarze jeżdżą na rowerach codziennie, natomiast dla „Old Boyów” była to zabawa, w której Wójt im pomógł.

Chodnik na ul. Toruńskiej nosi ślady uszkodzenia po zimie, miejscami niektóre kostki się zapadły, ale to nie Wójt jest temu winny. Grunt jest zamarznięty do 1,5 m w głąb, o czym przekonali się pracownicy Referatu Technicznego kopiący dzisiaj na ul. Ogrodowej, i dlatego dopiero jak wiosenna aura będzie korzystna, tj. ziemia odtaje, będzie możliwe poprawienie kostki. Od dzisiaj pracuje 7 stażystów, którzy mają wyznaczony zakres robót i będą przydzielone zdania realizować.

Budowa dróg rozpocznie się wtedy, kiedy gmina otrzyma pozwolenia na budowę. Aktualnie jest przygotowywana koncepcja każdej z dróg, z takimi elementami jak np. odwodnienie. W przygotowaniu są dwie mapy wysokościowe, gdyż wcześniej w warunkach zimowych nie można ich było opracować ze względu na leżący śnieg. Trudno obecnie określić, kiedy dokładnie rozpoczną się prace. Kiedy wszystkie w/w dokumenty będą gotowe, prace się rozpoczną.

Usterki w CSIR są w trakcie usuwania, obiekt jest na gwarancji.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – w odpowiedzi na zarzuty radnego Czarneckiego, poinformowała, że zawiadomienie jest pogniecione, ale nie przez nią. Może tam brakować jest odręcznego podpisu, ale jest pieczątka Rady Gminy. Wyjaśniła, że spotkanie odbywało się po godzinach pracy radnego, dlatego otrzymał zawiadomienie w dniu posiedzenia, a nie wcześniej, gdyż nie było mu ono potrzebne do zwolnienia z pracy.

Prezes UKS „Iskra” Józef Dąbrowski – podziękował Wójtowi, Przewodniczącemu Rady i Radzie Gminy za uhonorowanie jego osoby i osoby kolarza Adama Balejko. Podziękowania złożył również p. Brygidzie Czapiewskiej, która przekazała apteczkę z pełnym wyposażeniem, przydatną na treningach i wyścigach. Poinformował o Wojewódzkim Wyścigu Kolarskim organizowanym w dn. 10 marca br. w Cierpicach. Podziękował p. Stanisławowi Masalskiemu prezesowi NSS „Wspólne Gniazdo” za częściowe sfinansowanie wynagrodzeń dla sędziów. Oszacował, że ok. 150 kolarzy będzie startowało w 7 kategoriach wiekowych.

Radna Brygida Czapiewska – powiedziała, że co prawda Wójt udzielał informacji na posiedzeniu komisji odnośnie zalewającej ul. Rzemieślniczą wody, ale poprosiła, aby przedstawił plan ewentualnych napraw i propozycję wykonania prac do wiadomości wszystkich radnych.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w dniu dzisiejszym zlecono opracowanie koncepcji dla ul. Rzemieślniczej. Rozwiązanie problemu nie jest łatwe, bo ulica znajduje się w dużym zagłębieniu i trzeba tam będzie wybudować przepompownię, wypompowującą wodę do kanałów. Prace zostaną rozpoczęte najszybciej, jak to będzie możliwe. Po otrzymaniu koncepcji, przygotowane zostaną szczegółowe mapy wysokościowe i zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie prac związanych z odwodnieniem ulicy. Urząd Gminy wystąpił z pismem do Zarządu Dróg Wojewódzkich, gdyż odcinek ul. Toruńskiej od p. Błaszczyka do p. Balejki jest również sukcesywnie zalewany. Na razie nie ma odpowiedzi z ZDW, ale gdyby zgodził się na wykonanie prac na ul. Toruńskiej wspólnie z gminą, można będzie ten niebezpieczny odcinek także włączyć do planowanej sieci. Mimo że prowizorycznie wybudowano tam 2 studnie, z których woda wyciągana jest beczkowozem, problem zalewania nadal istnieje.

Radny Krzysztof Czarnecki – zwrócił się do przewodniczącej Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu z uwagą, iż niezależnie, o której godzinie odbywa się posiedzenie, podpisane i ostemplowane materiały powinny być dostarczone w określonym czasie przed posiedzeniem.

Przewodniczący Rady – odpowiedział, że tak będzie.

Radna Halina Dąbrowska – poinformowała, że składa pisemną interpelację dotyczącą opłat podatku rolnego za grunty położone na międzywalu. Jest osobiście zainteresowana tym tematem, gdyż posiada takie grunty. 1 stycznia 2003 r. właściciele gruntów z byli urzędu zwolnieni z opłat z tytułu podatku rolnego. Niestety od tego czasu ona nadal płaci, jak również inni użytkownicy i właściciele gruntów na międzywalu. Nie wie, dlaczego właściciele gruntów z obrębu Cierpice nie zostali zwolnieni z tych opłat przez organ podatkowy, jakim jest gmina. W interpelacji ponowiła prośbę o ustawienie lustra na skrzyżowaniu ulic Sosnowej z Gniewkowską, o co prosiła już chyba 4 razy. Pojazdy wjeżdżające i zjeżdżające ze skrzyżowania mają bardzo słabą widoczność i może tam dojść do wielkiego nieszczęścia. Poinformowała o problemie przejezdności na drogach o nawierzchni gruntowej, tj. na ul. Dybowskiej i częściowo na ul. Sosnowej. Po roztopach były one całkowicie nieprzejezdne a obecnie jest na nich dużo dziur. Zauważyła, że dzisiaj na sali są również osoby, które są właścicielami gruntów na międzywalu. Poinformowała, że zawiozła p. Tadeuszowi Kryszewskiemu deklarację podatkową, gdyż on również jest zainteresowany tą kwestią.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że są zamówione trzy lustra, które zostaną zamontowane w miejsce jednego zbitego i dwa w nowych miejscach. Jeżeli chodzi o zwolnienie z podatku rolnego, to ustawodawca w 2003 r. całkowicie zmienił system naliczenia podatku od nieruchomości i podatku rolnego w oparciu o dokumenty, które przedłożyło gminom Powiatowe Biuro Geodezji i Kartografii. Cały obszar na międzywalu został w drodze ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwolniony z podatku rolnego. W oparciu o ustawę Powiatowe Biuro Geodezji i Wojewódzki Zarząd Melioracji i Gospodarki Wodnej przedłożyły gminom wykazy terenów, które zostały zwolnione z podatku. Na terenie gminy w wykazie znajdują się wszystkie grunty między Wisłą a wałem. Nie obejmuje on obrębu Cierpice. Jeden z użytkowników gruntu odwoływał się w tej sprawie i Samorządowe Kolegium Odwoławcze uznało jego skargę. Nie została ona natomiast uznana przez organ podatkowy, który nalicza podatek zgodnie z wykazem sporządzonym przez Wojewódzki Zarząd Melioracji i Gospodarki Wodnej i Powiatowe Biuro Geodezji i Kartografii. Sytuacja jest absurdalna, bo dotyczy również Brzozy, gdzie wszystkie tereny są przy każdej powodzi zalewane, a właściciele nie są zwolnieni z podatku rolnego. Ustawa zwolniła z opłat tereny międzywala, a tam, gdzie jest on uszkodzony lub go nie ma, a woda zalewa całą wieś, właściciele nie są zwolnieni i muszą ten podatek płacić. P. Dąbrowska złożyła deklarację podatkową i wniosek, do którego Wójt się odniesie i udzieli informacji na piśmie. Jeżeli będą inne wnioski, też się do nich odniesie, bo nie chodzi o to, żeby komuś robić trudności, ale aby problem wyjaśnić. Wystąpił po raz kolejny do Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Gospodarki Wodnej w sprawie gruntów przy wale na Dybowie. Zainteresowani wiedzą, o jakie grunty chodzi. Na zapytanie SKO Wojewódzki Zarząd w ogóle nie odpowiedział. Właścicielom gruntów przysługuje prawo odwołania się za pośrednictwem Wójta do SKO, zgodnie z decyzją o podatku i łącznym zobowiązaniu pieniężnym. Organ podatkowy jest ściśle kontrolowany, a utrata podatku rolnego z tytułu zwolnień z podatku gruntów na międzywalu nie jest refundowana gminom przez państwo. Kiedy został wprowadzony nowy system podatkowy, było bardzo dużo odwołań, gdyż niektórzy musieli np. uiścić podatek od nieistniejącego już od 100 lat lasu. Takie nieaktualne wykazy przedkładały gminom powiatowe biura geodezji i kartografii, mimo że ustawa nakładała na nie obowiązek zweryfikowana do 2002 r. całej ewidencję gruntów, czego nie zrobiły. Dopiero, kiedy gmina zaczęła składać odwołania, zaczęto je weryfikować.

Pojawił się problem i zostanie on rozwiązany. Jeżeli będzie to niemożliwe na szczeblu gminy, to każdy ma prawo złożyć odwołanie do SKO, do którego SKO się odniesie. Tak było w przypadku jednego z rolników z obrębu Cierpice, kiedy to kolegium podjęło decyzję. W przypadku kontroli przez NIK organ podatkowy jest zwolniony z odpowiedzialności, gdyż decyzję o zwolnieniu z podatku podjął organ wyższy od Wójta, mimo że w wykazie tego właśnie fragmentu gruntów nie ma.

Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że wyjaśnienia Wójta są połowiczne. Zasięgała opinii w ewidencji gruntów w biurze geodezji i w zarządzie dróg wodnych, gdzie otrzymała informację, że wykazy w 2003 r. zostały sporządzone na wyraźne życzenie organu podatkowego, Urzędu Gminy. Obie instytucje były zdziwione, że na podstawie ich wykazu dokonywano zwolnień. W zarządzie melioracji otrzymała odpowiedź, że jest on niewładny w tej materii i zasugerował jej zwrócenie się do ODGW-u, który wyjaśni jej pojęcie gruntów na międzywalu. Dotarła do pisma ministerstwa ochrony środowiska z 2003 r., które jednoznacznie określa, jakie tereny zalicza się do międzywala. Na przykładzie jej działki, jak i p. Kryszewskiego jest to oczywiste, że te grunty to międzywale, ponieważ obie działki są położone pomiędzy korytem rzeki Wisły i i dwoma wałami przeciwpowodziowymi. Jej działka znajduje się przy styku dwóch wałów tworzących literką T, tj. wału biegnącego od mostu toruńskiego do "Chrząstu", tzw. obrębu geodezyjnego Cierpice i wału Dybowo przy przepompowni. Zasugerowała, że może kolega radny Jacek Kapela, który skończył studia ochrony środowiska, mógłby powiedzieć, co należy rozumieć przez grunty na międzywalu. Sam prawie mieszka na międzywalu. Teren p. Kapeli zalewany jest przez cofkę z obiegowego kanału przy przepompowni, jak również zalewową wodę z Wisły.

Dolinę Nieszawki chroni długi wał ciągnący się od mostu i ten przed przepompownią. Żaden z urzędników nie zadał sobie trudu przeanalizowania ewidencji gruntów z obrębu geodezyjnego Cierpice. Grunty użytkownika, który został zwolniony z podatku, graniczą z jej gruntami. Użytkuje on grunty leśne a ona jest jedyną osobą graniczącą z gruntami leśnymi w tej części obrębu geodezyjnego . Prosiła o zajęcie się tą sprawą, bo użytkownicy tracą pieniądze, w jej przypadku są to grosze, ale w niektórych przypadkach jak np. p. Kryszewski, są to duże kwoty. Drugi, p. Dariusz Kryszewski miał nawet problem z wypłacalnością i nikt mu nie pomógł rozwiązać tego problemu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zauważył, że radna mówi o dwóch różnych rzeczach. Powiedział, że sprawa p. Kryszewskiego jest zupełnie inna, bo dotyczy terenów leśnych, których jest współwłaścicielem wspólnie z siostrą. Mają oni również grunty rolne. Kłopoty ze spłatą dotyczyły lasu, a nie gruntów rolnych. Interpretacja Okręgowej Dyrekcji Gospodarki Wodnej odnośnie międzywala nie jest precyzyjna, gdyż są 3 różne opinie w tej sprawie, na których bazowało Samorządowe Kolegium Odwoławcze. Na wniosek p. Dąbrowskiej zostały podjęte czynności w celu wyjaśnienia problemu. Nikt nikogo nie próbował i nie zamierzał oszukiwać. W 2003 r. wszyscy mówili o zwolnieniu z podatku terenów na międzywalu, co może potwierdzić p. Boguszewski, który też ma grunty na międzywalu i jest zwolniony z podatku. Jest pewna interpretacja prawna i do tematu trzeba powrócić, bo pojawił się taki wniosek.

Mieszkaniec Wielkiej Nieszawki Jan Boguszewski – poinformował, że jego grunty znajdują się 300 m od gruntów p. Tadeusza Kryszewskiego, p. Dariusza Kryszewskiego i jego siostry Domiceli. Rzeczywiście mają kawałek lasu, ale reszta to są łąki. Zapytał, dlaczego oni muszą płacić podatek. Kiedy sam wystąpił do gminy o zwolnienie i zapytał przy okazji o p. Kryszewskich, urzędniczka powiedziała, że to sprawdzi, dając mu do zrozumienia, żeby nie zabierał głosu w tej sprawie, bo może sam stracić uprawnienia.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – prosił, aby p. Boguszewski nie insynuował i niczego nie domniemał, tylko mówił o faktach. Na sesji ta sprawa nie zostanie rozstrzygnięta, bo jest sprawą administracyjną. Nie rozstrzyga się, czy ktoś ma grunty na całej skarpie czy na pół skarpy. Został złożony wniosek, na który zostanie udzielona odpowiedź, do której można będzie się odnieść. Przypomniał, że na każdej decyzji o zobowiązaniu pieniężnym jest informacja, że przysługuje od niej prawo odwołania. Jeżeli p. Boguszewski uważał, że źle mu wyliczono podatek, miał prawo się odwołać, tak jak każdy inny z mieszkańców. W 2003 r. tych odwołań i wizyt mieszkańców w celu otrzymania wyjaśnień w Urzędzie Gminy było bardzo dużo. Sytuacja, jaką stworzyło gminie Powiatowe Biuro Kartografii i Geodezji, była tragiczna. Jest to jednak już historia. Jeżeli Samorządowe Kolegium Odwoławcze wyda decyzję na wniosek odwołującego się mieszkańca, gmina ją zaakceptuje bez dyskusji.

Mieszkaniec Wielkiej Nieszawki Jan Boguszewski – zapytał, czy jeżeli się okaże, że podatek został niesłusznie pobrany, gmina odda pieniądze za cały okres.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że takie kwestie reguluje prawo i postąpi zgodnie z prawem.

Mieszkaniec Wielkiej Nieszawki Jan Boguszewski – powiedział, że p. Kryszewski dwa lata temu zwrócił z prośbą, gdyż od 3 lat jest współwłaścicielem gruntów po zmarłej matce. Wystąpił do Wójta o umorzenie podatku.

Radca Beata Romanowska – zapytała, jakie p. Boguszewski ma prawo wypowiadania się w imieniu p. Kryszewskiego.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że p. Boguszewski powinien mieć najmniej do powiedzenia w tej sprawie. Współczuje mu, że się pogubił, ale to nie oznacza, że może ludziom ubliżać, poniżać i ich obrażać, bo taką taktykę w tej chwili przyjął. Niech szczerze przyzna, że nie płacił podatku rolnego przez dwa lata i Wójt go umorzył.

Przewodniczący Rady – zwrócił się do p. Boguszewskiego z prośbą, żeby zaprzestał dyskusji. Pani Dąbrowska złożyła wniosek w tej sprawie, na który Wójt odpowie. Na sesji tej sprawy nie można rozwiązać, gdyż tymi sprawami zajmuje się Urząd Gminy.

Mieszkaniec Małej Nieszawki Henryk Balejko – poinformował, że na ul. Nieszawskiej panuje duży ruch samochodów jeżdżących do CSiR „Olender”. Jego zdaniem powinny być wymalowane poziome linie przed ul. Rzemieślniczą, bo radna Czapiewska sama się przekonała, że jest tam niebezpiecznie przy mijankach. 8 razy wjechano mu w płot. Poza ul. Toruńską największy ruch panuje na ul. Rzemieślniczej i przy wjeździe z ul. Łagodnej w ul. Rzemieślniczą powinien stać jakiś znak, bo obecnie jest to skrzyżowanie równorzędne, a pierwszeństwo powinno być dla tych, którzy jadą ul. Rzemieślniczą. Jedni kierowcy się zatrzymują i wpuszczają, a drudzy nie.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zlecono inżynierowi ruchu drogowego, który jest do tego uprawniony, przygotowanie koncepcji ruchu na ul. Rzemieślniczej. Koncepcja musi zostać zatwierdzona przez Starostwo Powiatowe. Nie można samowolnie postawić znaków. Do tej pory panowała na ul. Rzemieślniczej zasada prawej ręki. Zapytał p. Balejkę, czy chodzi o wymalowanie pasów dla pieszych.

Mieszkaniec Małej Nieszawki Henryk Balejko – opowiedział, że przejście dla pieszych jest, ale przed przejściem dla pieszych powinny być poziome linie.

Przewodniczący Rady – przypomniał radnym o składaniu oświadczeń majątkowych za 2011 rok z załączonymi kopiami deklaracji PIT w Biurze Rady Gminy lub w sekretariacie Urzędu Gminy.

Mieszkaniec Wielkiej Nieszawki Jan Boguszewski – poruszył temat bezpieczeństwa rowerzystów poruszających się po drogach gminnych, którzy są niewidoczni dla kierowców. Zaproponował, aby ktoś zakupił dla nich kamizelki odblaskowe i pouczył ich, zarówno dzieci jak i dorosłych, o potrzebie ich noszenia dla własnego bezpieczeństwa.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zadba o to, aby takie kamizelki znalazły się w sklepach na terenie gminy. Koszt wynosi ok. 3 zł, i na pewno każdego, kto jeździ na rowerze, jest na nią stać. Jeżeli chodzi o dzieci i młodzież szkolną, gmina przyłączyła się do programu Wojewódzkiej Komendy Policji. Szczególnie w okresie wiosennym i jesiennym, kiedy dzieci idą do szkoły, powinny nosić kamizelki. Kiedyś były już rozdawane, ale dzieci ich nie nosiły. Na przełomie kwietnia i maja będzie prowadzona akcja informacyjna i gmina zakupi kamizelki. Przyznał p. Boguszewskiemu rację, że rowerzyści często nie są widoczni, szczególnie w pochmurne dni i po zmroku, gdy są ubrani na szaro i nie noszą kamizelek. Zaapelował do radnych, żeby po sąsiedzku zwracali na to uwagę, bo w ludziach trzeba ten nawyk wyrobić i utrwalać.


Ad. 11

Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za wzięcie udziału w XV sesji Rady Gminy i zamknął obrady.




Protokołowała:                                                                                  Przewodniczący Rady Gminy


(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                                              (-) Ireneusz Śmiechowski


Powiadom znajomego