W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XIV/2012 z sesji Rady Gminy, która odbyła się w dn. 31 stycznia 2012 r.

Protokół nr XIV/2012
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 31 stycznia 2012 roku
w godz. od 15:00 do 16:15 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XIII sesji, która odbyła się w dniu 8 grudnia 2011 roku.
3. Sprawozdanie z prac Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie profilaktyki alkoholowej za 2011 rok (druk nr 1).
4. Sprawozdanie z prac Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie przeciwdziałania narkomanii za 2011 rok (druk nr 2).
5. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2012 (druk nr 3).
b) przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2012 rok (druk nr 4),

Przerwa

c) wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości gruntowej (druk nr 5),
d) zamiany nieruchomości gruntowych (druk nr 6),
e) kierunków działań Wójta związanych z powołaniem na terenie gminy Olęderskiego Parku Etnograficznego (druk nr 7).
6. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
7. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
8. Interpelacje i wolne wnioski.
9. Zakończenie sesji.


Ad. 1
a) XIV sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał pana Wójta, pana Sekretarza, panią Skarbnik, radnych, zaproszonych gości oraz mieszkańców gminy.
Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 15, co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję. Radni nie zgłosili uwag.
Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie porządku sesji. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania porządek obrad na obecną sesję został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że według jego wiedzy do dnia bieżącego do godz. 14-ej nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z XIII sesji, która odbyła się w dniu 8 grudnia 2011 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w przedstawionej treści. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XIII sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 3
Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 1).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że radni otrzymali na druku nr 1 sprawozdanie z prac Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie profilaktyki alkoholowej za 2011 rok. Komisja działa w składzie ustalonym we wcześniejszym Rozporządzeniu Wójta: p. Barbara Ślesik – przewodnicząca (nieobecna na sesji z powodu choroby) oraz członkowie: p. Piotr Kwiatkowski i p. Alina Jaworska (nieobecna ze względu na radę pedagogiczną w szkole) – pedagodzy z gminnych szkół, p. Rafał Osielski – dzielnicowy i p. Jacek Mularz – pełnomocnik Wójta. W minionym roku Komisja odbyła 18 posiedzeń, 5 spotkań tematycznych oraz ponad 40 dyżurów. Prowadzone przez nią działania profilaktyczne skierowane były do środowiska dzieci i młodzieży, jak i do osób dorosłych: uzależnionych i ich rodzin. Nadużywających alkoholu trudno jest namówić do podjęcia leczenia. W niektórych przypadkach dana osoba zgłasza się na leczenie, kiedy sama dojrzeje do takiej decyzji.
Prowadzony był punkt konsultacyjny, czynny w czwartki w godz. 15-16 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce. Zainteresowanie spotkaniami z terapeutką było na tyle duże, ze czasami ustawiała się do niej kolejka. Oznacza to, że istnieje grypa osób, które chciałyby wyjść z uzależnienia.
Komisja zapraszała na spotkania i prowadziła rozmowy z osobami zgłoszonymi przez rodziny. Nie zawsze zaproszeni przybywają, gdyż najpierw sami muszą zdać sobie sprawę o uzależnieniu od alkoholu i zmobilizować się do podjęcia decyzji o uwolnieniu się z nałogu. Kuracja odwykowa jest procesem złożonym. Oczekiwanie na miejsce w oddziale Odwykowym w Czerniewicach trwa bardzo długo, nawet do kilku miesięcy. Zgłaszający się na leczenie odwykowe musi być trzeźwy, gdyż inaczej nie zostanie przyjęty do ośrodka. Był taki przypadek, że nie przyjęto przewiezionego przez pracownika Urzędu mieszkańca gminy, gdyż przeprowadzone alkomatem badanie wykazało, że jest nietrzeźwy.
W systemie działań walki z nałogiem, mniej lub bardziej skutecznych, najważniejsza jest profilaktyka. Niepokojący jest fakt, że wiek osób nadużywających alkoholu bardzo się obniżył, co można również zaobserwować na terenie gminy. Pojawia się pytanie, kto ponosi za to odpowiedzialność.
W ubiegłym roku z inicjatywy byłych alkoholików powstał Gminny Klub Anonimowych Alkoholików, skupiający osoby, które dzielą się doświadczeniami i wspierają się nawzajem.
Informacje na temat działań Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych można znaleźć w zakładce Komisji na stronie internetowej www.wielkanieszawka.pl. Wójt poinformował, że na wszelkie pytania odpowiedzi udzielą trzej członkowie Komisji obecni na sali.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie przedłożonego sprawozdania.
Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 27 stycznia br. pozytywnie zaopiniowała przedstawione sprawozdanie. Na posiedzeniu obecna była przewodnicząca Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która udzieliła wyczerpujących odpowiedzi.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Bogdan Falkowski – zapytał, czy wiadomo, ile w gminie jest rodzin, które są dysfunkcyjne z powodu problemu nadużywania alkoholu przez członków rodziny.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że najpełniej na to pytanie odpowiedziałaby p. kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Według szacunku jest to ok. 100 rodzin. Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z prac Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie profilaktyki alkoholowej za 2011 rok w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.

Ad. 4
Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 2).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 2 radni otrzymali sprawozdanie z prac Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie przeciwdziałania narkomanii za 2011 rok. Komisja w podanym wcześniej składzie w minionym roku organizowała przeróżne działania w zakresie przeciwdziałania narkomanii. Zorganizowano cykl szkoleń „ Narkotyki – nowa rzeczywistość” we współpracy z Polskim Związkiem Zapobiegania Narkomanii, których adresatami byli uczniowie gimnazjum i rodzice uczniów. Po przeprowadzeniu warsztatów „Narkotyki – nowa rzeczywistość” przeprowadzona została ankieta wśród 69 uczniów z klas II i III, z której wynika, że uczniowie są zainteresowani przekazywaną wiedzą i oceniają ją jako przydatną. W porozumieniu z dyrektorami szkół Komisja zainicjowała realizację kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł 2011” w zakresie profilaktyki w obszarze szkodliwości spożywania przez dzieci i młodzież napojów energetycznych. W ramach kampanii przekazano uczniom i rodzicom materiały dotyczące szkodliwości tych napojów i promujące spożywanie świeżych soków z warzyw i owoców. Szkoły są zainteresowane udziałem w tej kampanii również w bieżącym roku. Ponadto realizowano programy dla uczniów pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych. Uczniowie byli w Centrum Sztuki Współczesnej i oglądali spektakl w Baju Pomorskim, co umożliwiło im w oderwaniu od trudnej rzeczywistości spędzić miło czas. We współpracy z Pełnomocnikiem Wojewody Kujawsko-Pomorskiego ds. Uzależnień HIV i AIDS Komisja prowadziła akcję informacyjną o możliwości przeprowadzenia bezpłatnych testów na obecność wirusa HIV. Komisja zakupiła i przekazała bibliotekom szkolnym publikacje poruszające problem narkomanii. Kwestia uświadamiania szkodliwości brania narkotyków jest szczególnie ważna, kiedy w obecnej chwili niektórzy parlamentarzyści chcą legalizacji używek, co nie prowadzi do niczego dobrego. Dlatego warto się czasami sięgnąć po fachową książkę, żeby poczytać o zgubnych skutkach zażywania narkotyków.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie przedłożonego sprawozdania.
Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 27 stycznia br. pozytywnie zaopiniowała przedstawione sprawozdanie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Bogdan Falkowski – zapytał, gdzie były kolportowane materiały profilaktyczne „Jak rozmawiać ze swoim dzieckiem, aby ustrzec je przed alkoholizmem i narkomanią”, Narkotyki – Brał? Bierze? Czy weźmie?”, o których mowa w punkcie 8 sprawozdania i co należy rozumieć przez monitorowanie problematyki narkomanii na trenie gminy, o czym jest mowa w punkcie 10 sprawozdania.
Członek Komisji Piotr Kwiatkowski – odpowiedział, że ulotki były kolportowane głównie w szkołach przy okazji zebrań z rodzicami, natomiast monitoring polega przede wszystkim na przeprowadzaniu badania wśród uczniów za pomocą ankiet.
Radna Brygida Czapiewska – zapytała, czy wyjazdy na filmy profilaktyczne były organizowane dla wszystkich dzieci z poszczególnych klas, czy dla wybranych osób.
Członek Komisji Piotr Kwiatkowski – sprostował, że nie były to wyjazdy na filmy profilaktyczne, ale to dwóch ośrodków kultury – na spektakl w Teatrze Baj Pomorski i wystawę w Centrum Sztuki Współczesnej. Uczestniczyły w nich wyznaczone dzieci z rodzin dysfunkcyjnych, żeby uświadomić im, jak można inaczej spędzać czas, w oderwaniu od smutnej rzeczywistości. Wyjazdy odbywały się 3 dni przed Świętami Bożego Narodzenia, tak aby nawiązać do rodzinnej atmosfery towarzyszącej tym świętom. Młodzież z gimnazjum, z którą pojechał pedagog, obejrzała w teatrze przedstawienie „Opowieść wigilijna”.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie Sprawozdanie z prac Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie przeciwdziałania narkomanii za 2011 rok w brzmieniu jak na druku nr 2 – stanowi załącznik nr 4 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.

Ad. 5
a)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 3).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2012, przyjęcia którego dotyczy projekt uchwały, został opracowany w oparciu o ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, która jest kluczowym aktem prawnym. Program podlega szczegółowej analizie przez Pełnomocnika marszałka województwa pod względem zgodności z zapisami wymienionej ustawy. W związku z tym, że każdy z radnych miał okazję zapoznać się z opracowanym programem, nie ma potrzeby jego dokładnego omawiania. Na ewentualne pytania odpowiedzi udzielą twórcy programu, członkowie Komisji obecni na sesji.
Wójt dodał, że wynagrodzenie członków w posiedzeniach Komisji nie uległo zmianie i wynosi jak w poprzednim roku 190 zł brutto.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.
Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 27 stycznia br. pozytywnie zaopiniowała projekt.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Żaden z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XIV/61/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 stycznia 2012 roku w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2012 w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

b)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 4).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na 2012 rok, którego dotyczy projekt uchwały, jest zgodny z ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii i również podlega nadzorowi i kontroli, jak wcześniej omawiany projekt. Sprowadza się on do profilaktyki, gdyż tylko w tym zakresie gmina posiada uprawnienia. Zakłada prowadzenie działań zmierzających do poszerzenia wiedzy dzieci i młodzieży w zakresie profilaktyki, związanej z zażywaniem substancji psychotropowych i uzależniających.
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.
Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy problem narkomanii na terenie gminy narasta czy zmniejsza się, patrząc z perspektywy czasu.
Członek Komisji Rafał Osielski – stwierdził, że niełatwo jest to określić. Z perspektywy jego zawodu, czyli policjanta, może jedynie powiedzieć, że na miejsce zatrzymanej osoby może pojawić się kolejna, czy też dwie. Nie można też statystycznie odpowiedzieć, ile osób na terenie gminy może zażywać narkotyki, gdyż w odróżnieniu od alkoholu, który kupuje się w sklepie, przy przyzwoleniu społecznym na jego spożywanie, posiadanie i zażywanie narkotyków jest karalne. W związku z tym dotarcie do tej grupy jest bardzo trudne.
Radny Bogdan Falkowski – zapytał, jak metodycznie mają wyglądać badania ewaluacyjne nad skutecznością podejmowanych działań w zakresie zapobiegania narkomanii.
Członek Komisji Piotr Kwiatkowski – opowiedział, że metodycznie badanie odbywa się głównie przy pomocy ankiet, podobnie jak po cyklu warsztatów dla uczniów gimnazjum w maju i czerwcu ub.r. Również pod koniec roku przebadano uczniów pod kątem skuteczności podejmowanych działań i wynik był pozytywny, co odnalazło odzwierciedlenie w przedłożonym sprawozdaniu komisji za 2011 rok.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XIV/62/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 stycznia 2012 roku w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii za 2012 rok w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

Przewodniczący ogłosił 15 min. przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

c)
Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 5).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że projekt uchwały dotyczy wyrażenia zgody na nabycie przez Gminę w drodze darowizny od Państwa: Bogusława Dulińskiego, Łucji Kończal, Małgorzaty Ruszkowskiej, Marcina Wolskiego i Magdaleny Kończal-Wolskiej nieruchomości gruntowej, oznaczonej geodezyjnie jako działka nr 190/5 obręb Mała Nieszawka pow. 841 m². Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały. Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja w dn. 30 stycznia pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Żaden z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XIV/63/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 stycznia 2012 roku w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości gruntowej w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 7 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

d)
Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 6).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy zamiany nieruchomości gruntowych położonych w Wielkiej Nieszawce: dz. nr 188/3 stanowiącej własność Gminy i dz. nr 184/13 stanowiącej własność Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej „Odnowa”. Aby uniknąć rozbiórki budynku gospodarczego – stodoły pobudowanej przez RSP „Odnowa” kilkadziesiąt lat temu na gminnej drodze i umożliwić ciągłość komunikacyjną dokonano odpowiednich podziałów nieruchomości umożliwiających zamianę. Gmina otrzyma w zamian działkę, na której znajduje się droga objazdowa wokół wybudowanego obiektu, a RSP część drogi gminnej, na której posadowiona jest stodoła.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały. Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja w dn. 30 stycznia, po wizji lokalnej, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Żaden z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XIV/64/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 stycznia 2012 roku w sprawie zamiany nieruchomości gruntowych w brzmieniu jak na druku nr 6 – stanowi załącznik nr 8 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.

e)
Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 7).
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zgodnie ze stanowiskiem nr 4/2010 Rady Gminy z dn. 28 października 2010 r. w sprawie wyrażenia woli wsparcia działań zmierzających do powołania na terenie gminy Wielka Nieszawka Parku Etnograficznego Kultury Olęderskiej i Menonickiej jako Oddziału Muzeum Etnograficznego im. Marii Znamierowej-Prüfferowej w Toruniu oraz w związku z podpisaniem listu intencyjnego w dn. 5 grudnia 2011 r. pomiędzy Marszałkiem Województwa, Wójtem Gminy i Dyrektorem Muzeum Etnograficznego, w którym strony zadeklarowały podjęcie współpracy w celu urzeczywistnienia tego projektu, Wójt podejmie określone działania niezbędne do realizacji tego przedsięwzięcia. W myśl porozumienia wybudowanie i sfinansowanie Olęderskiego Parku Etnograficznego leży po stronie Muzeum w Toruniu, natomiast wykup gruntów – po stronie gminy. Teren wokół cmentarza menonickiego, zajmującego powierzchnię ok. 35 arów, został zakupiony przez Marszałka w grudniu ub.r. (13 665 m²). Pozostałą część, zgodnie z koncepcją Parku, gmina wykupi od 4 właścicieli gruntów (łącznie 32 658 m²). Powierzchnia całkowita przewidziana pod muzeum to 5 hektarów. W związku z projektem uchwały przygotowano umowę z Muzeum Etnograficznym, która przewiduje m.in. wydzierżawienie Muzeum zakupionych przez gminę gruntów na okres 5 lat, po czym grunty przejdą na własność Muzeum. W przypadku, gdyby Park Etnograficzny przestał istnieć nieruchomości gruntowe wrócą do gminy. W umowie znalazły się też inne zapisy, np. gmina będzie miała wpływ na zatrudnienie, będzie opiniować kandydatów, których będzie chciało zatrudnić Muzeum, tak aby pracę w Parku znaleźli również mieszkańcy gminy oraz na prowadzenie działalności kulturalnej i jarmarcznej.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały. Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja w dn. 30 stycznia, po wysłuchaniu obszernych wyjaśnień Wójta, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Brygida Czapiewska – zapytała, do koto należą grunty przewidziane do nabycia przez Gminę.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w przedłożonej obecnie koncepcji, zaakceptowanej wspólnie z Muzeum, która nie jest jedyną koncepcją w przypadku braku porozumienia z właścicielami gruntów (5 działek), właścicielem dwóch pierwszych działek od strony cmentarza jest p, Kochanowicz, następne należą do p. Szmyta, p. Tadeusza Czarneckiego (działka o największej powierzchni) i p. Aleksandra Małysza.
Radna Halina Dąbrowska – zapytała, w jakim okresie gmina jest zobowiązana do wykupu gruntów.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że tak naprawdę grunty powinny być już wykupione, bo w dniu dzisiejszym został złożony przez Muzeum wniosek na kwotę 10 mln zł i powinno być przedłożone prawo do dysponowania gruntem, ale ustalono z beneficjentem, że dokumenty będą uzupełnione w późniejszym terminie. Muzeum zakupiło grunty dopiero w pod koniec roku, a porozumienie podpisano niewiele wcześniej, tj. 5 grudnia. Gmina podjęła niezwłocznie działania, przygotowana jest opinia biegłych rzeczoznawców. Po podjęciu uchwały zostaną zamówione operaty, a w przyszłym tygodniu odbędą się rozmowy negocjacyjne z właścicielami gruntów.
Radna Halina Dąbrowska – zapytała, jaka jest cena 1 m² terenu, jakie rzędu będzie to obciążenie dla budżety gminy.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że odpowie na to pytanie, kiedy będzie przygotowany projekt uchwały o nabyciu gruntów, gdyż nie chciałby, aby informacja docierała do właścicieli przed podjęciem z nimi rozmów.
Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że nie zależy jej na szczegółowych danych, ale chciałaby wiedzieć, jakiego mniej więcej rzędu będą to kwoty. Radni chcą mieć świadomość, nad czym głosują.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że na razie radni będą głosować nad uchwałę powalającą Wójtowi na podjęcie działań związanych z powołaniem Parku, natomiast nabycie gruntów będzie wywołane oddzielną ustawą. Stwierdził dodatkowo, że gminę stać na wykup terenów.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, co będzie w przypadku, kiedy właściciele działek odmówią sprzedaży.
Przewodniczący Rady – zauważył, że przed chwilą Wójt powiedział, że jest to jedna z kilku koncepcji. Są jeszcze 3 inne warianty.
Radna Halina Dąbrowska – podkreśliła, że nie zadawala ją odpowiedź Wójta, który powiedział, że grunty powinny być już właściwie wykupione. Jeżeli gminy ma je zakupić w najbliższym czasie, to radni chcą wiedzieć, jakiego rzędu kwota obciąży budżet gminy. Nie ma pieniędzy na oświetlenie, na drogi, a nagle mają znaleźć się w budżecie pieniądze na wykup 3,5 hektara. Jeżeli cena będzie wynosić 1-3 zł za m², to gminę będzie stać, jeżeli natomiast cena wykupu będzie tak jak za działki budowlane, to będzie to już znaczne obciążenie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powtórzył, że można będzie mówić o konkretach, kiedy radnym zostanie przedłożony projekt uchwały o nabyciu. Będzie to znaczyło, że doszło do zawarcia porozumienia z właścicielami gruntów. Nie jest żadnym nadużyciem nieujawnianie w dniu dzisiejszym kwoty.
Radna Brygida Czapiewska – zapytała, czy były prowadzone wstępne rozmowy z zainteresowanymi osobami.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że wszyscy zainteresowani wyrazili zgodę. Prosił, aby radni nie wymuszali na nim ujawnienia informacji dotyczących finansów. Gminę stać, aby wykupić grunty. Park Etnograficzny jest ważnym przedsięwzięciem, gdyż pomoże gminie w dalszym jej rozwoju. Obecnie środków w budżecie na ten cel nie ma, ale wpłyną z dofinansowania ubiegłorocznego projektu unijnego od Marszałka i ze zwrotu podatku VAT przez Urząd Skarbowy i na pewno ich wystarczy.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr XIV/65/2012 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 stycznia 2012 roku w sprawie kierunków działań Wójta związanych z powołaniem na terenie gminy Olęderskiego Parku Etnograficznego w brzmieniu jak na druku nr 7 – stanowi załącznik nr 9 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę większością głosów.

Ad. 6
Przewodniczący Rady oddał głos Komisjom w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
a) Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja nie obradowała miedzy sesjami.
b) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja odbyła jedno posiedzenie w dn. 27 stycznia br., podczas którego opiniowała materiały na obecną sesję. Przy okazji podziękowała wszystkim osobom zaproszonym, które przybyły na to spotkanie. Komisja rozmawiała o sprawozdaniach dotyczących przeciwdziałaniu alkoholizmowi i narkomanii. Niestety z zaproszenia skorzystało niewiele osób i jest jej z tego powodu przykro.
c) Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja nie odbyła żadnego posiedzenia między sesjami.
d) Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja spotkała się między sesjami 2-krotnie: w grudniu oceniała pracę Referatu Technicznego Urzędu Gminy, 30 stycznia omawiała materiały na obecną sesję. Przeprosił Przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu za nieobecność na posiedzeniu jej komisji, ale w tym samym czasie odbywało się spotkanie Stowarzyszenia „Wspólne Gniazdo”, na którym omawiano sprawy związane z inwestycjami na terenie gminy.

Ad. 7
Przewodniczący Rady przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XIII sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 8 grudnia 2011 roku.

Ad. 8
Radny Krzysztof Czarnecki – poinformował, że drużyna piłkarska z gminy Wielka Nieszawka zdobyła I miejsce w rozgrywkach piłki nożnej. Kapitanem drużyny jest p. Radosław Masłowski. Startowało w rozgrywkach 16 drużyn. Ponieważ nasza drużyna zdobyła I miejsce i puchar, uważa, że Rada Gminy powinna w jakiś sposób gratyfikować tą drużynę, tym bardziej, że jest to drużyna amatorska. Zawodnicy poświęcają swój czas i swoje pieniądze oraz w jakiś sposób promują naszą gminę. Jego zdaniem można by ich nagrodzić np. darmowym wejściem do aquaparku, lub umożliwić korzystanie z sauny czy siłowni na terenie obiektu.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że jest źle, iż p. radny Czarnecki uzurpuje sobie prawo do tego typu informacji. Wójt wyposażył tą drużynę w stroje zakupione z budżetu gminy. Z nim piłkarze uzgodnili wyjazd i regulaminy. Oczywiście bardzo dobrze, że wygrali, bo tym samym promują gminę. Prosił, żeby radny nie przypisywał sobie rzeczy, które do niego należą.
Radny Krzysztof Czarnecki – odpowiedział, że nie uzurpuje sobie żadnych praw do niczego, tylko mówi tak, jak jest. Uważa, że rada powinna tych ludzi w jakiś sposób gratyfikować. Tak, jak sam Wójt powiedział, reprezentują i promują naszą gminę. Bardzo dobrze, że Wójt zasponsorował im koszulki i spodenki, cały strój piłkarski, ale uważa, że gdyby dostali np. darmowe wejścia na basen, nic by się naprawdę nie stało. Rozumie odpowiedź Wójta i taką odpowiedź przekaże. Następnie zapytał, czy jest wstawiona szyba na przystanku w Wielkiej Nieszawce przy posesji pp. Woźniak. Kiedyś poruszał już tą sprawę i co się stanie z lampami solarnymi, które wadliwie działały, czy zostaną wymienione na zasadzie gwarancji. W imieniu mieszkańców zapytał, czy jest możliwość zniżek na korzystanie przez nich z aquaparku.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – ustosunkowując się do kwestii poruszonych przez radnego odpowiedział, że:
- uszkodzonych przystanków i innych urządzeń na terenie gminy jest dużo więcej. Wnioski o odszkodowanie z tego tytułu rozpatrywane są przez firmę ubezpieczeniową. W ubiegłym roku gmina otrzymała kwotę odszkodowań, przekraczającą sumę wpłaconych składek i forma ubezpieczeniowa nie chce już ich wypłacać. Urządzenia komunalne są dewastowane,
- lampy solarne nie są wadliwe. Od października ub.r. do obecnej chwili występują ponure, zachmurzone dni i jeżeli nie ma słońca, solary nie mogą ładować akumulatorów i oddawać energii. Wszędzie Lampy solarne zachowują się podobnie w takich sytuacjach. Wszyscy, którzy mają panele słoneczne na dachach i grzeją wodę, to wiedzą, że od października one nie działają w związku z mało ilością dni słonecznych,
- bilety na basen są w dostatecznie dobrej cenie, gdyż bilet dla dzieci, młodzieży, studentów, emerytów i rencistów kosztuje 6 zł, dla pozostałych mieszkańców do godz. 14-ej – 9 zł, po godz.14-ej – 11 zł. Dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjum przez ferie będą dowożone na basen i będą korzystać z niego za darmo. Koszty wejściówek na basen w wysokości 4 zł za ucznia zostaną pokryte z budżety gminy. Innych zniżek nie przewiduje się.
Radna Brygida Czapiewska – poinformowała, nie wie, czy to jest prawda, ale młodzież, która korzysta z ustalonej dla grup szkolnych ceny biletu w wysokości 4 zł, skarżyła się, że nie ma możliwości korzystania z jacuzzi i zjeżdżalni, a jedynie z basenu.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że dzieci z klas III szkół podstawowych chodzą na naukę pływania, a nie po to, żeby korzystać z jacuzzi i zjeżdżalni, jednak z pewnością, w ramach rozluźnienia, mają zarezerwowane kilka minut na skorzystanie z tych atrakcji. Zajęcia dla tych dzieci obywają się w ramach lekcji w-f. Podczas ferii dzieci i młodzież będą mogli korzystać ze wszystkich atrakcji.
Przewodniczący Rady – poinformował, że do Rady Gminy wpłynęła skarga z Prokuratury Rejonowej Toruń-Wschód na uchwałę nr XXXIV/157/06, na którą przygotowywana jest odpowiedź. Wyraził nadzieję, że po jej otrzymaniu prokurator odstąpi od skargi. Poprosił panią mecenas o zabranie głosu w tej sprawie.
Radca prawny Beata Romanowska – wyjaśniła, że prokurator ma prawo sprawdzania wszystkich uchwał prawa miejscowego podjętych przez rady gminy. Sprawdzano uchwały dotyczące utrzymania porządku i czystości. U nas uchwała w tej sprawie była podjęta w 2006 r. Prokurator uznał, że nieprawidłowość polega na tym, że Rada Gminy w paragrafie 1 uchwały zdefiniowała, co należy rozumieć przez wyrażenie właściciel, czyli pojęcie to oznacza nie tylko właściciela, ale współwłaściciela, użytkownika wieczystego, posiadacza samoistnego itd. Definicja właściciela jest zawarta w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i nieprawidłowością jest, że Rada Gminy jeszcze raz zdefiniowała to pojęcie w uchwale. Wydaje się to drobiazgiem, szczególnie po 5 latach od podjęcia uchwały, i gmina będzie bronić tej uchwały, tym bardziej, że są orzeczenia sądów administracyjnych, które mówią, że tego typu uchybienie nie kwalifikuje przepisu prawa miejscowego do stwierdzenia jego nieważności. W odpowiedzi na skargę będzie zawarty wniosek o umorzenie postępowania, nieuwzględnianie skargi i niestwierdzanie nieważności uchwały.
Radna Małgorzata Kopańska-Mizeria – zapytała p. radcę, jakie będą konsekwencje, w przypadku, gdy nie uda się umorzyć tego postępowania.
Radca Beata Romanowska – odpowiedziała, że nie będzie żadnych konsekwencji. W najgorszym przypadku sąd administracyjny stwierdzi nieważność zapisu uchwały definiującego właściciela i powielającego zapis ustawy, skieruje wniosek o wykreślenie zapisu.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – podsumował, że widocznie wymiar sprawiedliwości nie ma się czym zajmować, skoro interesuje się sprawą definicji właściciela zawartej w uchwale.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, kiedy radni otrzymają druki oświadczeń majątkowych. Przewodniczący Rady – odpowiedział, że zostało jeszcze trochę czasu do ostatecznego terminu składania oświadczeń majątkowych, ale można już pobrać z Urzędu Gminy PIT i wypełniać oświadczenia majątkowe, żeby nie czekać do ostatniego momentu.

Ad. 9
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za wzięcie udziału w XIV sesji Rady Gminy i zamknął obrady.

Protokołowała:                                                                      Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                                (-) Ireneusz Śmiechowski

Powiadom znajomego