W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół X/2011 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 6 października 2011 r.

Protokół nr X/2011
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu
6 października 2011 roku
w godz. od 15:00 do 17:50 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z IX sesji, która odbyła się w dniu 25 sierpnia 2011 roku.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) wyboru ławnika do Sądu Okręgowego w Toruniu do orzekania w sprawach cywilnych w kadencji 2012-2015 (druk nr 1),
b) wyboru ławnika do Sądu Rejonowego w Toruniu do orzekania w sprawach rodzinnych i nieletnich w kadencji 2012-2015 (druk nr 2),
c) nabycia nieruchomości (druk nr 3),
d) uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Wielka Nieszawka (części wsi Wielka Nieszawka, wzdłuż ulicy Pogodnej) (druk nr 4),
e) zmiany budżetu gminy na 2011 rok (druk nr 5).


Przerwa


4. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych za rok 2010:
a) Wojewody Kujawsko-Pomorskiego (dot. Przewodniczącego Rady Gminy i Wójta Gminy),
b) Wójta Gminy (dot. pracowników samorządowych),
c) Przewodniczącego Rady Gminy (dot. radnych).
5. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
6. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
7. Interpelacje i wolne wnioski.
8. Zakończenie sesji.


Ad. 1.

a) X sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał pana Wójta, pana Sekretarza, panią Skarbnik, radnych, zaproszonych gości oraz mieszkańców gminy.

Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 15, co oznacza, że jest quorum i Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.

b) Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali z materiałami na sesję.
Radni nie zgłosili uwag.


W związku z tym Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie porządku sesji. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania porządek obrad na obecną sesję został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.


Ad. 2

Przewodniczący Rady poinformował, że według jego wiedzy do dnia poprzedzającego sesję do godz. 15-ej nie wpłynęły do biura Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z IX sesji, która odbyła się w dniu 25 sierpnia 2011 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w przedstawionej treści. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z IX sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

Ad. 3
a)
Przewodniczący Rady
poinformował, że projekt uchwały w sprawie wyboru ławnika do Sądu Okręgowego w Toruniu do orzekania w sprawach cywilnych w kadencji 2012-2015 (druk nr 1) – stanowi załącznik nr 3 do protokołu – radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Przewodniczącej Zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników w celu przedstawienia opinii Zespołu.

Przewodnicząca Zespołu Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że Zespół do zaopiniowania zgłoszonych kandydatów na ławników, powołany przez Radę Gminy uchwałą nr IX/44/2011 z dnia 25 sierpnia 2011 r., odbył posiedzenie w dniu 4.10.2011 r. Wybory ławników odbywają się na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 czerwca 2011 roku w sprawie sposobu postępowania z dokumentami złożonymi radom gminy przy zgłaszaniu kandydatów na ławników. Prezes Sądu Okręgowego w Toruniu, p. Elżbieta Makolus pismem z dn. 23 maja 2011 r., skierowanym do przewodniczącego Rady Gminy, poinformowała o ustalonej przez Kolegium Sądu Okręgowego w Toruniu liczbie ławników wybieranych przez Radę Gminy Wielka Nieszawka do poszczególnych sądów, tj. liczba ławników wybieranych do Sądu Okręgowego do orzekania w sprawach cywilnych – 1, liczba ławników wybieranych do Sądu Rejonowego w Toruniu: do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy – 1, do orzekania w sprawach rodzinnych i nieletnich – 1. W terminie do 30 czerwca 2011 r. uprawnione podmioty dokonały zgłoszeń kandydatów, których zgłoszenia spełniały wymagania formalne: do Sądu Okręgowego w Toruniu – do orzekania w sprawach cywilnych – 1 kandydat, do Sądu Rejonowego w Toruniu – do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy – nie zgłoszono żadnego kandydata, do orzekania w sprawach rodzinnych i nieletnich – 1 kandydat. Na posiedzeniu w dn. 4.10.2011 r. Zespół dokonał analizy zgłoszeń kandydatów na ławników pod kątem spełniania przez kandydatów wymogów ustawowych określonych w art. 158 i art. 159 ustawy oraz szczegółowo przeanalizował informację z dn. 26 września 2011 r. Komendanta Wojewódzkiego Policji w Bydgoszczy, odnośnie zgłoszonych kandydatów. Po dokonaniu analizy zgłoszeń, Zespół stwierdził, że p. Bronisław Bronicki, zgłoszony przez Prezesa Sądu Okręgowego w Toruniu spełnia wymogi określone w art. 158 § 1 ustawy. Opinię o zgłoszonych kandydatach Zespół przygotował w oparciu o zgłoszenia kandydatów, informację z dn. 26 września 2011 r. Komendanta Wojewódzkiego Policji w Bydgoszczy oraz rozmowy przeprowadzone z kandydatami. Zespół jednogłośnie stwierdził, że p. Bronisław Bronicki spełnia warunki do pełnienia funkcji ławnika do orzekania w sprawach cywilnych w Sądzie Okręgowym w Toruniu i pozytywnie zaopiniował jego kandydaturę.

Przewodniczący Rady – poinformował, że zgodnie z art. 160 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych – ławników do sądów okręgowych oraz sądów rejonowych wybierają rady gmin, których obszar jest objęty właściwością tych sądów – w głosowaniu tajnym. W związku z powyższym zachodzi konieczność powołania spośród radnych komisji skrutacyjnej, która przeprowadzi wybory ławnika. Przewodniczący zaproponował 3-osobowy skład komisji i poprosił o zgłaszanie kandydatów.

Do komisji skrutacyjnej radni zgłosili następujących kandydatów: panią Elżbietę Totę, pana Rafała Kujawę i pana Michała Dąbrowskiego. Zgłoszeni kandydaci wyrazili zgodę na pracę w komisji.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie powołanie komisji skrutacyjnej w proponowanym składzie. Za powołaniem komisji głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy jednogłóśnie wybrała komisję skrutacyjną do przeprowadzenia wyboru ławnika.

Radna Halina Dąbrowska – zapytała, czy kandydat na ławnika jest obecny.

Przewodniczący Rady – odpowiedział, że pan Bronicki jest nieobecny ze względu na chorobę, o czym go wcześniej zawiadomił.

Radna Halina Dąbrowska – zapytała, w jaki sposób można dokonać wyboru, skoro kandydat jest nieobecny.

Przewodniczący Rady – poinformował, że p. Bronicki został przesłuchany przez Zespół ds. opiniowania kandydatów, który pozytywnie zaopiniował jego kandydaturę.

Członek Zespołu radny Michał Dąbrowski – potwierdził, że Zespół przeprowadził rozmowę z kandydatem i opinia Zespołu jest wiążąca dla Rady Gminy.

Komisja skrutacyjna rozdała opieczętowane karty do głosowania. Następnie w głosowaniu tajnym zostały przeprowadzone wybory ławnika. Po wyborach przewodnicząca komisji skrutacyjnej pani Elżbieta Tota odczytała protokół z głosowania – wraz z 15 kartami do głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu. W głosowaniu wzięło udział 15 radnych, oddano 15 ważnych głosów. Komisja stwierdziła, że kandydat, pan Bronisław Bronicki otrzymał 15 głosów i tym samym został wybrany na ławnika do Sądu Okręgowego w Toruniu.

Przewodniczący Rady stwierdził, że w wyniku przeprowadzonych przez komisję skrutacyjną, w głosowaniu tajnym, wyborów została podjęta uchwała nr X/48/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 6 października 2011 roku w sprawie wyboru ławnika do Sądu Okręgowego w Toruniu do orzekania w sprawach cywilnych w kadencji 2012-2015 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu − i odczytał jej treść.

b)
Przewodniczący Rady
poinformował, że projekt uchwały w sprawie wyboru ławnika do Sądu Rejonowego w Toruniu do orzekania w sprawach rodzinnych i nieletnich w kadencji 2012-2015 (druk nr 2) – stanowi załącznik nr 6 do protokołu – radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Przewodniczącej Zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników w celu przedstawienia opinii Zespołu.

Przewodnicząca Zespołu Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że w przypadku opiniowania kandydatury na ławnika do Sądu Rejonowego w Toruniu procedura była taka sama, jak w przypadku kandydata do Sądu Rejonowego. Prezes Sądu Okręgowego wskazał liczbę ławników w ilości 2, do orzekania w sprawach pracy – 1, do orzekania w sprawach rodzinnych i nieletnich – 1. Z zakresu do orzekania w sprawach pracy nie zgłosił się żaden kandydat. Do orzekania w sprawach rodzinnych i nieletnich Prezes Sądu Rejonowego w Toruniu zgłosił jednego kandydata – panią Ewę Król. Po przeanalizowaniu dokumentów i rozmowie z kandydatką Zespół stwierdził, że pani Ewa Król spełnia wymogi określone w art. 158 § 1 ustawy oraz warunki do pełnienia funkcji ławnika i pozytywnie zaopiniował jej kandydaturę.

Przewodniczący Rady – zapytał, czy radni mają jakieś pytania do kandydatki.

Radni nie mieli pytań do pani Ewy Król.

Sołtys sołectwa Brzoza Józef Kumorek – wyraził zadowolenie, że pan Bronisław Bronicki, którego zna osobiście, został wybrany na ławnika.

Komisja skrutacyjna rozdała opieczętowane karty do głosowania. Następnie w głosowaniu tajnym zostały przeprowadzone wybory ławnika. Po wyborach przewodnicząca komisji skrutacyjnej pani Elżbieta Tota odczytała protokół z głosowania – wraz z 15 kartami do głosowania stanowi załącznik nr 7 do protokołu. W głosowaniu wzięło udział 15 radnych, oddano 15 ważnych głosów. Komisja stwierdziła, że kandydatka, pani Ewa Król otrzymała 14 głosów za i 1 głos przeciw i tym samym została wybrana na ławnika do Sądu Rejonowego w Toruniu.

Przewodniczący Rady stwierdził, że w wyniku przeprowadzonych przez komisję skrutacyjną, w głosowaniu tajnym, wyborów została podjęta uchwała nr X/49/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 6 października 2011 roku w sprawie wyboru ławnika do Sądu Rejonowego w Toruniu do orzekania w sprawach rodzinnych i nieletnich w kadencji 2012-2015 – stanowi załącznik nr 8 do protokołu − i odczytał jej treść.

c)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 3).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości pojawia się na sesji po raz kolejny. Wszyscy radni mieli możliwość obejrzenia budynku, dworku pochodzącego z początku XX w., który był siedzibą nadleśnictwa. Projekt uchwały był radzie przedstawiany 2-krotnie, aby radni mogli świadomie wypowiedzieć się w tej sprawie i wyrazić swoją opinię. Wójt zaznaczył, że budynek wymaga kapitalnego remontu.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja na posiedzeniu w dn. 4 października br. przy jednym głosie wstrzymującym się, negatywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna Halina Dąbrowska – zapytała, na jakich warunkach odbywałoby się przejęcie obiektu przez gminę. Działka, na której znajduje się ten bardzo zdewastowany budynek, jest bardzo okrojona (2868 m²) i nie ma regularnych kształtów. Czy jest pomysł, jaką funkcję miałby spełniać ten obiekt, w jaki sposób miałby być użytkowany? Jeżeli nie ma żadnej koncepcji, to nie warto nabywać tego tak zdewastowanego budynku.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nieruchomość należy do Starosty Toruńskiego – Skarbu Państwa. Grunt byłby przekazany na zasadzie wieczystego użytkowania, natomiast sam budynek, którego wartość zależałaby od wyceny uwzględniającej jego stan techniczny, trzeba by było nabyć. Obok, po lewej stronie, znajduje się teren z byłą remizą strażacką, przez który będzie przechodzić wytyczona droga do „Zakątka Leśnego”. W przypadku zgody Rady na zakup nieruchomości, zostaną przeprowadzone rozmowy w celu przejęcia sąsiedniego terenu. Na podstawie powierzchni i kubatury budynku szacuje się koszty remontu na o.k 4,5 mln zł. Dziesięć lat temu, w przeddzień wejścia Polski do Unii Europejskiej powstał pomysł ulokowania tam centrum wymiany młodzieży, jednak nie można go było zrealizować, gdyż budynek był zamieszkały przez lokatora, który zażądał mieszkania zastępczego w Toruniu. Radni mogli się naocznie przekonać, jaki jest obecny stan posesji. Gdyby zapadła decyzja o zakupie nieruchomości, należałoby znaleźć pieniądze na jej remont. Inne koszty byłby w przypadku zakupu przez osobę fizyczną, która przeprowadzałyby remont w celu odtworzenia pierwotnego stanu budynku metodą gospodarczą, a inne w przypadku gminy, która musiałaby zlecić to zadanie firmie budowlanej. Obiekt posiada wartość historyczną, ale też i sentymentalną, gdyż wiele osób jest z tym budynkiem związanych, niektórzy tam pracowali, kiedy znajdowała się tam siedziba nadleśnictwa, inni mieszkali w jego okolicy, jednak koszt jego remontu jest niewspółmiernie wielki.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości w brzmieniu jak na druku nr 3 - stanowi załącznik nr 9 do protokołu. Za jej przyjęciem nie głosował żaden radny, przeciwko głosowało 13 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy odrzuciła projekt uchwały i uchwała  nie została przyjęta..

d)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu (druk nr 4).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały dotyczy zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy we wsi Wielka Nieszawka wzdłuż ul. Pogodnej, od ul. Toruńskiej w stronę Cierpic, z wylotem przy byłej posesji pana Szymeczko. Część od strony Cierpic została już przejęta od Lasów Państwowych i wycięto tam drzewa. Docelowo powstanie droga o szerokości 10 m, która połączy Wielką Nieszawkę z Cierpicami. Wójt poprosił panią inż. Alicję Kopeć o szczegóły.

Inż. Alicja Kopeć – oświadczyła, że omawiany teren znajduje się na południe od drogi wojewódzkiej i odchodzi od niej przy ostrym, ale dobrze oznakowanym zakręcie. Teren ma charakter rolniczy, występują tam grunty orne i łąki. W południowej części znajdują się napowietrzne linie średniego napięcia, dlatego w planie określono, w jaki sposób należy zagospodarowywać tereny w ich bezpośrednim sąsiedztwie, tworząc strefę bezpieczeństwa o szerokości 6,5 m w obie strony od linii. Na omawianym terenie występują liczne rowy melioracyjne – melioracji podstawowej (kanał boczny B Niziny Nieszawskiej) i melioracji szczegółowej. Na północ poza terenem objętym planem znajdują się 2 budynki mieszkalne. Pierwotny projekt planu, uzgodniony z komisją urbanistyczną, odpowiednimi organami i 17 instytucjami zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zakładał przeznaczenie całości gruntów pod jednorodzinną zabudowę mieszkaniową, z wyłączeniem rowów melioracji podstawowej i szczegółowej. Wszystkie instytucje uzgodniły projekt planu, również Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku i Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Toruniu. W północnej części znajdują się grunty rolne wysokiej, III klasy o powierzchni 5 ha, dlatego potrzebna była zgoda Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na przeznaczenie tych terenów na cele nierolnicze. Sporządzono wniosek ze szczegółowym opracowaniem, który przed przekazaniem do ministra został pozytywnie zaopiniowany przez Izbę Rolniczą w Przysieku i marszałka województwa. Natomiast minister nie wyraził zgody na odrolnienie, argumentując, że tylko w wyjątkowych przypadkach tereny wyższej klasy można przeznaczyć na inne cele niż rolne, a jego zdaniem taka sytuacja nie zachodzi w gminie Wielka Nieszawka, gdyż na jej obszarze grunty o klasach niższych niż III stanowią aż 70 % i to one w pierwszej kolejności powinny być przeznaczane na cele nierolnicze. Wójt odwołał się od decyzji ministra, wysyłając jeszcze bardziej szczegółową informację uzasadniającą wniosek o odrolnienie terenu koniecznością budowy drogi łączącej Wielką Nieszawkę z Cierpicami, od drogi wojewódzkiej na północy, gdzie istnieje już duże zainwestowanie terenu, do drogi krajowej na południu, gdzie znajdują się w przeważającej większości tereny klasy V i VI, które w niedalekiej przyszłości również zostaną zainwestowane. Omawiany teren znajduje się po środku i dlatego argumentowano, że brak zgody na jego odrolnienie spowoduje rozproszenie zabudowy i brak spójności w planie zagospodarowania gminy. Odpowiadając, minister podtrzymał swoją decyzję w mocy. W związku z tym zaszła potrzeba sporządzenia nowego projektu planu, który zakłada, że tereny, na które nie uzyskano zgody ministra pozostają w dotychczasowym, rolniczym użytkowaniu, a pozostałe o niższej klasie przeznacza się pod jednorodzinną wolnostojącą zabudowę mieszkaniową. Drugi projekt planu musiał przejść całą procedurę uzyskiwania odpowiednich uzgodnień i opinii. Został wyłożony do publicznego wglądu od 17 lipca do 25 sierpnia, wyznaczono termin dyskusji publicznej w dn. 9 sierpnia br., na której nikt się nie pojawił, nie wpłynęły żadne uwagi do projektu planu.

Na terenie rolniczym dopuszczalna jest wyłącznie zabudowa zagrodowa wchodząca w skład gospodarstw rolnych, hodowlanych i ogrodniczych. Kanał boczny B Niziny Toruńskiej przebiegający przez tereny rolnicze objęte projektem planu zachowuje swoje przeznaczenie, a linie zabudowy przebiegają od niego w odległości 20 m w obie strony, co umożliwi dostęp do nich w celu prawidłowego utrzymania. Nie ma natomiast możliwości zapisania w planie zakazu grodzenia w/w terenów, a gdyby nawet taki zapis się pojawił, nie byłoby instrumentów prawnych, aby go wyegzekwować, gdyż budowa ogrodzenia wymaga jedynie zgłoszenia, a nie pozwolenia na budowę, poza tym naruszałoby to prawo swobody obywatelskiej i prawo do własności. W części planu przeznaczonego pod zabudowę mieszkaniową znajdują się również urządzenia melioracji szczegółowych, które zachowują swoje przeznaczenie. Parametry dotyczące zabudowy jednorodzinnej zostały zawarte w kartach terenu w omawianym projekcie uchwały. Minimalna powierzchnia działki w części południowej to 780 m, a w części zachodniej 800 m. Na terenach sąsiadujących z rowami melioracji szczegółowej należy umożliwić do nich dostęp w celu utrzymania ich prawidłowego funkcjonowania. Jest to kwestia odpowiedzialności właścicieli działek, ale ten obowiązek został zapisany w planie i można go wyegzekwować. Wejście w życie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego stworzy podstawy prawne do wydawania decyzji administracyjnych.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że w dn. 4 października komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Od pewnego czasu na posiedzeniach komisji poruszany jest temat utrzymania i odnawiania urządzeń i cieków melioracyjnych. Zmienia się charakter Małej i Wielkiej Nieszawki z rolniczego na mieszkaniowy jednorodzinny. Gmina staje się sypialnią Torunia. Argumentacja, jaką przedstawiła inż. Alicja Kopeć, że utrzymanie rowów melioracyjnych w należytym stanie przez właścicieli działek i umożliwienie dostępu do nich narusza swobody obywatelskie i prawo własności i dlatego nie można zapisać tego obowiązku w planie zagospodarowania przestrzennego, szkodzi. Od wielu lat słyszy się o problemach mieszkańców zamieszkujących w Polsce niżej położone tereny, które są podtapiane i zalewane. Może to również dotknąć mieszkańców Małej i Wielkiej Nieszawki, jak również Brzozy i dlatego trzeba przygotować się na taką ewentualność. Jeżeli właściciele działek nie mają świadomości, że utrzymanie rowów jest w tej sytuacji kluczowe, to trzeba ich do tego zobowiązać metodami administracyjnymi, a taką metodą powinny być właśnie zapisy planu zagospodarowania przestrzennego.

Radna Halina Dąbrowska – zgodziła się ze swoim przedmówcą, radnym Bogdanem Falkowskim. Problem dostępu do rowów melioracji podstawowej A, B i C poruszała na posiedzeniu swojej komisji. Przy ul. Zielonej nowy nabywca buduje stałe ogrodzenie tuż na granicy rowu, bez pozostawienia drogi technologicznej w celu umożliwienia dojazdu koparki i odmulenia rowu. Trzeba doprowadzić do tego, aby w trakcie opracowywania planu zagospodarowania przestrzennego wytyczyć takie drogi, i te grunty przeznaczyć do przejęcia przez Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych, który jest właścicielem urządzeń melioracji podstawowej. Jeżeli Zarząd uzgodnił przedstawiony plan, to powinien zabezpieczyć środki na wykup terenów. Aby uchronić działki przed zalewaniem, trzeba wytyczać drogi technologiczne umożliwiające dostęp do rowów podstawowych. Natomiast utrzymanie i konserwacja melioracji szczegółowej należy do właściciela, który w ramach spółki wodnej lub indywidualnie musi przestrzegać tego obowiązku.

Radny Krzysztof Czarnecki – poparł swoich przedmówców. Właściciele działek w Polsce, którzy ucierpieli w czasie ubiegłorocznej powodzi w skutek podtopienia lub zalania, mieli pretensje do zbywców gruntów, że nie wiedzieli, iż są to tereny podmokłe i zalewowe i żądali odszkodowań. Melioracja na takich obszarach, jak łąki, pastwiska, torfowiska jest sprawą niezwykle istotną.

Radny Michał Dąbrowski – nawiązując do tematu rowów, zauważył, że stan ich utrzymania na terenie wsi Mała i Wielka Nieszawka jest krytyczny. Zapytał inż. Alicję Kopeć, czy przy okazji projektowania planu zagospodarowania nie można by wykorzystać linii rowów do wytyczenia przy nich dróg wewnętrznych lub przejazdowych, dzięki czemu granice działek byłyby odsunięte i powstałby chociaż z jednej strony dostęp do rowów.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że wypowiedzi radnych są słuszne, jednak analogicznie jak w przypadku dróg przejmowanych z mocy prawa od właścicieli, tak w przypadku gruntów przy rowach gmina musiałaby ponosić koszty ich wykupu. Po podziale przez właściciela gruntów pod działki budowlane, wyodrębniającym pasy terenu po jednej i drugiej stronie rowu, trzeba by za nie zapłacić.

Radna Brygida Czapiewska – zwróciła uwagę na § 9 pkt 9 projektu uchwały, który stanowi m.in., że teren zmiany planu sąsiaduje z kanałem Bocznym B Niziny Nieszawskiej, który jest urządzeniem melioracji podstawowych, w stosunku do których Marszałek Województwa wykonuje prawa właścicielskie; istniejące urządzenia melioracyjne należy zachować lub przebudować na koszt inwestora w sposób zapewniający prawidłowe ich funkcjonowanie w uzgodnieniu z Gminną Spółką Wodną albo Urzędem Gminy w Wielkiej Nieszawce oraz Kujawsko-Pomorskim Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że jest to inna kwestia, gdyż omawiany przez radnych problem dotyczy przypadku, kiedy granice podziału działek biegną po granicach rowów.

Radna Brygida Czapiewska – stwierdziła, że w takim razie należy wyegzekwować w zapisach planu zagospodarowania obowiązek konserwacji rowów przez ich właścicieli.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że ze względu na prawo własności trudno jest wyegzekwować utrzymanie cieków wodnych, o czym świadczą dwie przegrane w sądzie rozprawy w sprawie melioracji szczegółowych.

Radna Halina Dąbrowska – powiedziała, że w przypadku melioracji podstawowych pasy technologiczne wraz z urządzeniami melioracji powinny przejść do WZMiUW, który jednak obecnie nie ma pieniędzy na ich wykup.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zauważył, że temat melioracji podstawowej jest dobrze znany WZMiUW. Kiedy 25 lat temu na terenie gminy prowadzono jeszcze produkcję rolną, to zarząd melioracji zwracał rolnikom koszty zniszczenia pasa przy rowach podczas ich oczyszczania. Kwestią odpowiedzialności każdego właściciela działki, przez którą przechodzi rów szczegółowy, jest jego utrzymanie. Nawet jeżeli na jednej działce rów będzie dobrze konserwowany, a u sąsiadów, tak jak w przypadku przegranych spraw w sądzie, zasypany, to niczemu to nie służy. Według wyroku sądu urządzenie melioracji, takie jak rów, jest własnością posiadacza działki i może z nim robić, co chce. Jeżeli chodzi o utrzymanie melioracji podstawowych, to na przykładzie wałów przeciwpowodziowych należących do WZMiUW, widać, jak sytuacja wygląda. Po wielu staraniach udało się wyegzekwować wykoszenie wału przeciwpowodziowego we wrześniu, a nie jak wynikało z harmonogramu WZMiUW w listopadzie. Jeżeli uda się znaleźć jakieś rozwiązanie, to na pewno będzie ono wzięte pod uwagę.

Radny Bogdan Falkowski – poinformował, że w punkcie „Interpelacje i wolne wnioski” wróci do tematu melioracji szczegółowych. Zauważył, że Wójt dysponuje narzędziem prawnym, jakim jest decyzja administracyjna.

Inż. Alicja Kopeć – sprecyzowała, że Kanał Boczny „B” Niziny Nieszawskiej znajduje się na terenie określonym na planie jako rolny, więc nie powinno być zagrożenia braku do niego dostępu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odnosząc się do spostrzeżenia radnej Haliny Dąbrowskiej odnośnie grodzenia działki przy ul. Zielonej przy linii rowu, uspokoił, że w przypadku omawianego planu, nie będzie możliwości wydzielenia tak dużej działki, jak ta, która liczy 3 tys. m². Na interwencję Wójta, pojawił się przedstawiciel WZMiUW, który nie podjął żadnych działań, a właściciel działki oznajmił, że może ten teren wzdłuż rowu odsprzedać.

Inż. Alicja Kopeć – kontynuując, powiedziała, że można się spodziewać ewentualnie problemów z melioracją szczegółową na gruntach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową, gdyż nie ma podstawy prawnej, która by nakazywała utrzymanie rowów.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – potwierdził, że w prawie wodnym nie ma szczegółowych zapisów, które umożliwiałyby egzekwowanie tego obowiązku.

Inż. Alicja Kopeć – odpowiadając na zadane wcześniej pytanie radnego Michała Dąbrowskiego, stwierdziła, że gdyby nawet wyznaczyć drogi wzdłuż kanałów, to musiałyby one i tak być czyjąś własnością. Właściciel działki budowlanej nie mógłby sprzedać tej drogi, bo nikt nie byłby zainteresowany utrzymaniem pasa zieleni, który musiałby utrzymywać i kosić, a który by do niczego mu nie służył. Nie ma takiego zapisu prawnego, który nakazywałby wydzielanie pasa, chociażby wzdłuż melioracji podstawowych, i automatyczne przekazywanie go Skarbowi Państwa, czyli właścicielowi tego terenu. Urządzenia melioracji podstawowej, o których mowa w § 9 pkt 9 projektu uchwały są własnością Skarbu Państwa, a nie osób prywatnych, i można je przebudowywać pod warunkiem ich zachowania.

Radny Michał Dąbrowski – uściślając swoją wypowiedź, stwierdził, że zadał pytanie odnośnie wydzielenia dróg wzdłuż rowów, ponieważ przeważnie po pewnym czasie drogi wewnętrzne są przejmowane przez gminę. Z jego obserwacji wynika, że nawet jeżeli pas zieleni znajduje się za płotem przed jezdnią, i nie należy do właściciela działki, to utrzymuje on go w należytym stanie, bo dba o estetykę swojego otoczenia. Wychodząc z takiego założenia należałoby mieć nadzieję, że rów biegnący wzdłuż wytyczonej wewnętrznej drogi byłby utrzymany w lepszym stanie, niż taki obudowany płotami, biegnący na tyłach dwóch posesji, który prawdopodobnie zostałby zasypany.

Inż. Alicja Kopeć – odpowiedziała, że można mieć taką nadzieję, chociaż pewności nie ma. Urbaniści nie mogą zapisać w planie, chociaż by chcieli, że każdy powinien być odpowiedzialny i utrzymywać rowy w czystości, a przecież właśnie chodzi o utrzymanie drożności cieków wodnych. Uzasadniając brak możliwości zakazania w planie budowy ogrodzeń wzdłuż rowów, podała przykłady z Władysławowa, skąd pochodzi, gdzie do sądu trafiały skargi odnośnie zapisów w planie dotyczących kolorystyki czy kubatury budynków, niezgodne z tym, co założył sobie zbywca lub potencjalny nabywca, i gminy te sprawy przegrywały ze względu na prawo własności. W ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, która jest podstawą do zapisów planu, nie ma zapisu, który nakazywałby w uzasadnionych przypadkach ustalenie zakazu budowy ogrodzeń. Jeżeli ustawa na to nie pozwala, to nie można tego zapisać i tylko dzięki dobrej woli urbanistów pojawiają się w planach zapisy dotyczące pewnych ograniczeń. Skarżący w sądach powołują się nie tylko na w/w ustawę, ale też na Konstytucję gwarantującą ochronę własności. Jeżeli istniałoby narzędzie prawne ochrony rowów, to z pewnością taki zapis znalazłby się w omawianym projekcie planu. Z kolei stanowienie takiego zapisu, który nie ma oparcia prawnego, jest zapisem martwym, gdyż nie ma możliwości jego egzekwowania. Zadbanie o stan rowów jest kwestią odpowiedzialności, a nie zapisów w planie.

Radny Bogdan Falkowski – zauważył, że prawo jednej osoby nie może naruszać praw osób trzecich. Prawo powstaje, gdy zachodzi potrzeba jego ustanowienia. W związku z tym, że obecnie nie ma takiego uregulowania prawnego, prosił inż. Alicję Kopeć jako reprezentantkę środowiska, które ma wpływ na kształt uchwały o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, o działania w kierunku zmiany jej kształtu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr X/50/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 6 października 2011 roku w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Wielka Nieszawka (części wsi Wielka Nieszawka, wzdłuż ulicy Pogodnej) w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 10 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych nie było, 5 radnych wstrzymało się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę większością głosów.

e)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie w temat (druk nr 5).

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w związku z nieterminową realizacją zadania inwestycyjnego pn. budowa chodnika przy ul. Długiej w Cierpicach dochody Gminy zostały zwiększone o należne odsetki, które proponuje się przeznaczyć na realizację zadań inwestycyjnych w zakresie budowy dróg, tj. ul. Zacisze i ul. Polnej, na budowę których przetargi zostały już rozstrzygnięte. Ponadto proponuje się zabezpieczyć środki dla uczniów klas III szkół podstawowych na zajęcia nauki pływania, które rozpoczęły się od 1 października br. Sumę dochodów w wysokości 18.731.862,00 zł zastąpiono  sumą 19.175.462,00 zł, sumę wydatków w wysokości 38.711.862,00 zł zastąpiono sumą 39.155.462,00 zł.

Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.

Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 4 października br. pozytywnie zaopiniowała zmiany budżetu.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał Wójta, czy w ramach projektu uchwały zmieniającej budżet na 2011 rok można by włączyć koszty darmowego korzystania z aquaparku przez członków klubu kolarskiego działającego na terenie gminy i prowadzonego przez p. Dąbrowskiego.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że środki na ten cel zostaną zapewnione w przyszłorocznym budżecie, zgodnie z ustaleniami z p. Dąbrowskim. Dwunastu członków klubu zostanie dopisanych do biletu szkolnego.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr X/50/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 6 października 2011 roku w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2011 w brzmieniu jak na druku nr 5 – stanowi załącznik nr 11 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.


Przewodniczący ogłosił 15 min. przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.


Ad. 4

a) Wójt Kazimierz Kaczmarek – przedstawił informację Wojewody Kujawsko-Pomorskiego dotyczącą oświadczeń majątkowych przewodniczącego Rady Gminy i Wójta Gminy za rok 2010, które zostały złożone w terminie;

b) Wójt Kazimierz Kaczmarek – przedstawił informację o oświadczeniach majątkowych złożonych do wójta zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. Oświadczenia zostały złożone przez wszystkie zobowiązane do tego osoby (dziewięć) w terminie, tj. do dnia 30 kwietnia 2011 r. według stanu posiadania na dzień 31 grudnia 2010 r. Po analizie oświadczeń majątkowych Naczelnik I Urzędu Skarbowego wniósł uwagę do oświadczenia majątkowego p. dyrektor Bogdany Drychty, w którym pomylono przychód z dochodem. Osoba składająca została zobowiązana do złożenia korekty.
c) Przewodniczący Rady Gminy – przedstawił informację o oświadczenia majątkowych złożonych przez radnych zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. Oświadczenia zostały złożone w terminie, tj. do dnia 30 kwietnia 2011 r. według stanu posiadania na dzień 31 grudnia 2010 r. Informacje o nieprawidłowościach w oświadczeniach majątkowych wraz z ich opisem i wskazaniem osób, które złożyły nieprawidłowe oświadczenia zostały przesłane odrębnymi pismami. Osoby, u których stwierdzono nieprawidłowości, zostały o tym poinformowane i dokonały korekty.

Ad. 5

Przewodniczący Rady oddał głos Komisjom w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:

a) Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja odbyła dwa posiedzenia między sesjami: 27 września zapoznała się z zaawansowaniem inwestycji gminnych zaplanowanych na rok 2011 i stanem znajdujących się na terenie gminy obiektów o wartości historycznej, które w zależności od ich właściciela wyglądają lepiej lub gorzej. Szczególnymi obiektami są cmentarze: cmentarz jeńców rosyjskich w Małej Nieszawce jest zadbany przez gminę, cmentarz mennonicki w Wielkiej Nieszawce jest w bardzo złym stanie. Niezależnie od tego, jaki to jest cmentarz, jakiego wyznania, powinno się o niego dbać. Radny odwiedził niedawno nadleśnictwo Osusznica, gdzie znajduje się cmentarz leśników pruskich z początków XIX w. Cmentarz jest zadbany, stoją krzyże, napisy na nagrobkach są czytelne. Na cmentarzu w Wielkiej Nieszawce nie ma krzyży, płyt nagrobnych, cegły z grobów są porozrzucane. Zaapelował o jego uporządkowanie. W dn. 4 października br. komisja opiniowała materiały na bieżącą sesję.

b) Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska poinformowała, że komisja odbyła 2 posiedzenia: 28 września br. wizytowała budynek byłego nadleśnictwa w Cierpicach, dn. 5 października opiniowała materiały na obecną sesję.
c) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja obradowała dwukrotnie: 16 września w sprawie organizacji festynu gminnego; 26 września komisja wizytowała budynek byłego nadleśnictwa w Cierpicach.
d) Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja spotkała się dwukrotnie, w dn. 27 września wizytowała budynek po nadleśnictwie w Cierpicach; 4 października opiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2011 rok.

Ad. 6

Przewodniczący Rady złożył informację z realizacji uchwał podjętych na IX sesji, która odbyła się w dniu 25 sierpnia 2011 roku.

Ad. 7

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że wiosną br. Starostwa Toruński ogłosił konkurs na „Najlepszego Sołtysa Powiatu Toruńskiego”. Zgodnie z regulaminem w konkursie mogli uczestniczyć sołtysi, którzy byli sołtysami przynajmniej 2 kadencje. W pracach Kapituły brał udział sekretarz gminy, p. Jacek Mularz. Wyróżnienie i list gratulacyjny otrzymała sołtys sołectwa Mała Nieszawka, p. Krystyna Błach.
Wójt złożył gratulacje i wręczył dyplom pani Sołtys.

Radny Bogdan Falkowski – wracając do tematu melioracji, zauważył na podstawie dyskusji na obecnej sesji, że próby udrażniania rowów są sprawą bardzo trudną. Komisja Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji pochyliła się nad tym problemem. Na podstawie § 35 pkt 6 Regulaminu Rady Gminy Wielka Nieszawka poprosił Przewodniczącego Rady Gminy o poddanie pod głosowanie wniosku komisji o wszczęcie przez Wójta postępowania administracyjnego na podstawie art. 29 ustawy prawo wodne, zmierzającego do udrożnienia rowu melioracyjnego szczegółowego na terenie dz. 565, 556, 557, 280/75, 280/74, 280/78 we wsi Mała Nieszawka.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała, czy chodzi również o działki przechodzące przez łąki.

Radny Bogdan Falkowski – odpowiedział, że chodzi o tereny za piekarnią.

Radna Brygida Czapiewska – w imieniu osób zamieszkujących te tereny chciała wiedzieć, czy przejście komisji przez ich działki odbywało się w porozumieniu z mieszkańcami.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – odpowiedział, że tam, gdzie był dostęp, komisja obejrzała poszczególne odcinki rowu.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała, czy oglądano rów na terenach p. Zduńskiego.

Radny Michał Dąbrowski – odpowiedział, że w tej okolicy, o której jest mowa, p. Zduński nie mieszka, chociaż są tam domy i działki, które są jego własnością, a do których nie ma do nich dostępu. Wytyczono numery działek, przez które ten rów przebiega, gdyż jest podejrzenie niedrożności z powodu dużej ilości wody. Trzeba ustalić, czy występuje tam niedrożność, a jeżeli tak, czy spowodowana jest zaniedbaniem, czy czynnikami naturalnymi. Komisja sama nie może podjąć działań sprawdzających, dlatego zwrócono się z wnioskiem o podjęcie działań administracyjnych przez Wójta.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała radnego, czy oczyszcza rów przechodzący wzdłuż drogi niedaleko jego posesji.

Radny Michał Dąbrowski - odpowiedział, że nie.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że punktów zapalnych tego typu jest bardzo wiele na terenie gminy, ale trzeba od czegoś zacząć. W Małej Nieszawce we wskazanym miejscu problem jest szczególnie nasilony i zdziwiło go stanowisko radnej Brygidy Czapiewskiej.

Radna Brygida Czapiewska – podtrzymała swoje stanowisko w tej sprawie, argumentując, że omawiany rów kończy się przy posesji prawnika w Małej Nieszawki. Należałoby podjąć działania sprawdzające od końca w kierunku źródeł, a nie odwrotnie.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – odpowiedział, że działki, o których mowa znajdują się na dole.

Radna Halina Dąbrowska – zgodziła się, że propozycja komisji jest bardzo trafna, gdyż od czegoś trzeba zacząć. Istnieje prawdopodobieństwo, że odpływ jest zablokowany i dlatego woda stagnuje na tym terenie. Zauważyła, że również rów w Cierpicach przy drodze nr 10, który był niedawno konserwowany, jest zasypywany, dlatego należałoby podjąć podobne działania administracyjne zobowiązujące do konserwacji rowu także wobec mieszkańców Cierpic. Rów biegnie przez tereny byłego nadleśnictwa, tereny leśne, pod torami kolejowymi. Mieszkańcy zasypują go i składują tam śmieci. W razie dużych opadów deszczu pojawią się problemy.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – wyjaśnił, że postępowanie administracyjne nie ma na celu karania, lecz poinformowanie stron, które mogą w toku postępowania złożyć wyjaśnienia.

Radca Beata Romanowska – poinformowała, że postępowanie o niczym nie przesądza, ale organ wszczynający to postępowanie musi powołać się na odpowiedni przepis w danej sprawie i musi wiedzieć, że istotnie na danej działce istnieją przeszkody.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – stwierdził, że są przeszkody, ponieważ woda nie spływa. W przeszłości na kilku z tych działek, rów przestał być rowem, być może z powodu zamulenia i dlatego trzeba to sprawdzić i udrożnić ten ciek melioracyjny

Radca Beata Romanowska – zastanawiała się, czy nie byłoby lepiej, aby wniosek dotyczył podjęcia określonych działań rozpoznawczych, a nie podjęcia przez Wójta postępowania administracyjnego.

Radna Halina Dąbrowska – powiedziała, że sytuacja byłaby prostsza, gdyby istniała spółka wodna, która mogłaby na zlecenie zrobić takie rozpoznanie. Niestety, na terenie gminy takiej spółki nie ma.

Radca Beata Romanowska – stwierdziła, że gdyby w wyniku podjętych działań rozpoznawczych organ stwierdził, że woda stagnuje, byłoby to podstawą do wszczęcia postępowania administracyjnego w celu nakazania właścicielowi działki przywrócenia stanu pierwotnego rowu. Jeżeli radni zobowiążą Wójta do wszczęcia postępowania administracyjnego, to de facto nie będzie on wiedział, czy istnieje niedrożność na danym terenie, ponieważ nie został zobowiązany w pierwszej kolejności do podjęcia czynności sprawdzających.

Radna Brygida Czapiewska – zaapelowała, aby w przypadku przyjęcia wniosku zobowiązującego Wójta do wszczęcia postępowania administracyjnego, objąć nim właścicieli wszystkich działek na terenie gminy, przez które przebiegają rowy.

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – zapytał, czy radna chce storpedować wniosek komisji.

Radna Brygida Czapiewska – odpowiedziała, że wszystkie rowy są w stanie krytycznymi, i dlatego trzeba się zająć nie tylko jakimś wybranym odcinkiem, ale całością, począwszy od granicy Małej Nieszawki z Toruniem idąc aż do Dybowa. Wybiórcze traktowanie jest formą ataku określonych mieszkańców.

Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że jeżeli zacznie się od jakiegoś odcinka, następny sąsiad poczuje się do obowiązku odbudowania lub udrożnienia rowu. Jeżeli pojawi się informacja, że będą nakładane sankcje karne, to sprawa melioracji szczegółowej zostanie opanowana. Gorzej będzie z utrzymaniem w należytym stanie kanałów melioracji podstawowej, ponieważ WZMiUW nie ma pieniędzy w budżecie ani na konserwację wałów przeciwpowodziowych, ani na konserwację kanałów.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że prowadzono już postępowania administracyjne dotyczące omawianego rowu od granicy z Toruniem i w tym przypadku udało się doprowadzić do udrożnienia rowu na tym odcinku, co spowodowało stagnację wody na działkach będących obiektem wniosku. Niezależnie od tego czy wniosek zostanie przegłosowany, czy nie, to zrobił już rozpoznanie, wie, jak wygląda sytuacja i podejmie odpowiednie kroki administracyjne. Zdaje sobie sprawę, że napotka na opór, gdyż już po pierwszym rozpoznaniu właściciele działek wyrażali swoje oburzenie.

Radna Halina Dąbrowska – zauważyła, że problem niedrożności rowów i jej skutki dotyczą wszystkich mieszkańców i dlatego należy podejmować działania.

Prezes NSS „Wspólne Gniazdo” Stanisław Masalski – powiedział, iż zdawał sobie sprawę, że temat melioracji jest tematem drażliwym. Wyraził jednak swoje zaskoczenie brakiem zgody wśród radnych na podjęcie odpowiednich działań. Powinni oni mówić jednym głosem, bo przecież chodzi tylko o sprawdzenia rzeczywistego stanu rowów.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – wyjaśnił, że rowy będą czyścić ich właściciele, a nie Urząd Gminy. W omawianym wcześniej przypadku podstępowania administracyjnego jeden z właścicieli udrożnił rów, a jego sąsiad, chociaż początkowo się sprzeciwiał, musiał zrobić to samo, bo woda zaczęła zalewać jego teren. Może w ten sposób uda się udrożnić kolejne odcinki.

Prezes NSS „Wspólne Gniazdo” Stanisław Masalski – stwierdził, że chyba nie chodzi o czekanie na taką sytuację, żeby najpierw wszystkich zalało, aby społeczność zdała sobie sprawę z konieczności dbania, dla własnego dobra, o cieki wodne na terenie gminy i zmobilizowała się do działania. Jeżeli chociaż mały odcinek nie będzie drożny, to wszelkie starania pozostałych odpowiedzialnych mieszkańców nie będą niczemu służyły.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – nawiązując do wypowiedzi radnej Haliny Dąbrowskiej, zauważył, że spółka wodna przestała istnieć, ponieważ żaden z jej członków nie chciał płacić składek. Wcześniej obowiązujące prawo wodne upoważniało naczelnika gminy do nakładania decyzją administracyjną opłat za utrzymanie rowów w wysokości 50-100 zł od hektara posiadanego gruntu. Po zmianie prawa wodnego wójtom odebrano te uprawnienia, a następnie po kolejnej zmianie przekazano je staroście. Jeżeli nawet rolników z terenu gminy udałoby się skłonić do wnoszenia opłaty od powierzchni posiadanych gruntów, to właścicieli podzielonych działek już nie, gdyż uważają oni, że ten problem ich nie dotyczy. Będą podejmowane postępowania administracyjne. Chociaż nie dają one gwarancji wyegzekwowania jakichkolwiek działań, nie należy się poddawać. Rów przebiegający przez Małą Nieszawkę zasilany jest przez duże ilości wody z Kluczyków i dochodzi do kanału B Niziny Nieszawskiej.

Radna Brygida Czapiewska – przypomniała, że kilka lat temu jej brat Julian Dąbrowicz chodził od domu do domu zbierając składki melioracyjne w wysokości zaledwie 20 zł, ale nie było chętnych do ich opłacenia.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – zauważył, że jeżeli jego działań nie poprą radni, którzy, jak widać mają podzielone zdania, to tak naprawdę będzie sam przeciwko wszystkim, których dotyczy problem melioracji.

Radna Brygida Czapiewska – zaproponowała, żeby we wniosku nie wymieniać numerów działek.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że można określić położenie działek, jako znajdujących się wzdłuż rowu przebiegającego przez ul. Zacisze.

Radny Michał Dąbrowski – wyjaśnił, że we wniosku zostały wymienione konkretne działki, ze względu na to, że w pewnej części rów jest dostępny i można zobaczyć, jak on wygląda, a w części określonej nr działek jest niedostępny, zagrodzony płotami i nie ma fizycznej możliwości jego obejrzenia.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała, dlaczego radnym nie udostępniono planu działek i nie zaproszono na obrady mieszkańców tychże działek.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – wyjaśnił, że zgłoszony wniosek ma być przegłosowany przez Radę i jest w gestii radnych, a nie mieszkańców, a samo postępowanie administracyjne będzie prowadzone przez niego, zgodnie z zapisem wniosku. W takich przypadkach nie zaprasza się na sesję właścicieli nieruchomości.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie przyjęcie wniosku Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o wszczęcie postępowania administracyjnego w celu udrożnienia cieku wodnego na działkach nr 565, 556, 557, 280/75, 280/74, 280/78 we wsi Mała Nieszawka. Za przyjęciem wniosku głosowało 13 radnych, 2 radnych było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy przyjęła wniosek większością głosów.

Radny Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:

- w imieniu mieszkańców poprosił o zrównanie ul. Lipowej w Wielkiej Nieszawce, gdzie są wielkie dziury i wyboje,

- oświetlenie na ul. Narcyzowej, Chabrowej i Tulipanowej nie działa, pomimo tego, że tylko do końca września, zgodnie z podjętą uchwałą, światło miało być wyłączane na bocznych ulicach,

- poinformował o złym stanie ul. Przemysłowej, na który skarżą się przedsiębiorcy i użytkownicy tej drogi,

- zapytał, kiedy zostaną rozpoczęte inwestycje drogowe na terenie gminy, zwłaszcza w miejscowości Wielka Nieszawka,

- zapytał, czy Wójt kontaktował się w sprawie naprawienia spalonego przejścia przez tory kolejowe w Wielkiej Nieszawce, o czym radny informował na poprzedniej sesji,

- zapytał, czy flagi przy aquaparku wiszą w odpowiedniej kolejności, gdyż jako pierwsza wisi flaga narodowa, w środku flaga gminy, a po prawej stronie flaga Unii Europejskiej. Czy nie powinno być tak, że flaga narodowa powinna znajdować się w środku, po lewej stronie flaga gminy, a po prawej Unii Europejskiej?

- stan cmentarza mennonickiego, o czym wspominał radny Bogdan Falkowski, jest bardzo zły. Na terenie gminy ma powstać muzeum związane z historią gminy i jej poprzednimi mieszkańcami, wydana została publikacja, a nie dba się o historyczny cmentarz, który jest elementem kultury gminy. Zaapelował o jego uporządkowanie.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – ustosunkowując się do poruszonych przez radnego kwestii odpowiedział:

- jeżeli chodzi o cmentarz, dwa miesiące temu wszystkie nagrobki, które nadawały się do konserwacji, zostały zabrane, część z nich już wcześniej znalazła się w Muzeum Etnograficznym, które dokona ich renowacji, wszystkie mogiły zostaną odtworzone. Po 15 października dojdzie do podpisania umowy z marszałkiem województwa i z Muzeum Etnograficznym w Toruniu. Cmentarz zostanie odnowiony, przeprowadzone zostaną badania archeologiczne, konserwator zabytków zadecyduje, w jaki sposób oznakować miejsce bezpowrotnie zniszczonych mogił i zamieścić informacje o spoczywających tam osobach. Zgodnie z przedwstępną umową do 2014 r. założenia związane z budową muzeum, w tym z odnowieniem cmentarza, zostaną zrealizowane,

- oświetlenie ulic zgodnie z uchwałą rady gminy, zostało włączone. Być może dyżurny nie przełączył jeszcze wszystkich zegarów, ale z pewnością to zrobi. Na pozostałym obszarze lampy palą się całą noc,

- nie ma środków w budżecie na naprawę ul. Przemysłowej,

- dziury na ul. Lipowej i częściowo ul. Złotej zostały zasypane, inny robót nie przewiduje się,

- PKP po pożarze lokomotywy otrzymała informację o uszkodzeniu przejścia przez tory przy ul. Szkolnej, ale do chwili obecnej nie dokonała naprawy, co leży w jej gestii.

Radna Halina Dąbrowska – zapytała, kiedy zostanie zainstalowana wiata autobusowa przy p. Roguszczaku.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zamówiono wiatę na przystanek w Małej Nieszawce, który został zniszczony w wyniku wypadku. Zniszczona wiata zostanie wyremontowana i zamontowana przy p. Roguszczaku.

Radna Halina Dąbrowska – zapytała o dodatkowe tablice ogłoszeniowe w Cierpicach.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że przed sesją uzgodnił z sołtysami, w którym miejscu potrzebne są nowe tablice. Będą one ustawiane po wyborach w liczbie dziesięciu, w tym na stacji PKP w Cierpicach,  przy sklepie, na skrzyżowaniu ul. Ogrodowej i Leśnej.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała, czy w tym roku zostaną wydrukowane turystyczne mapki gminy.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że mapki zostaną wydrukowane w przyszłym roku. Od czasu, kiedy 2 lata temu drukowane były duże mapy na tablice informacyjne, powstało 17 nowych ulic. Uaktualniona mapka będzie dodatkiem do publikacji ze zdjęciami historycznych obiektów, również takich, które już nie istnieją, z terenu gminy. Zwrócił się z prośbą do radnych o udostępnienie tego typu zdjęć znajdujących się w ich posiadaniu.

Radna Halina Dąbrowska – poruszyła kwestię przewężenia drogi biegnącej z Dybowa przez Wielką Nieszawkę na wysokości pp. Panek i p. Chudyk. Rolnicy mają problem z przejazdem swoim sprzętem w momencie, kiedy zaparkuje się tam jakiś samochód osobowy.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że droga jest wąska, ale przebiega zgodnie z planem. Rolnikiem, który porusza się po niej maszynami rolniczymi, jest p. Boguszewski. Nie ma tam wielkiego ruchu, więc wystarczy trochę dobrej woli.

Prezes NSS „Wspólne Gniazdo” Stanisław Masalski – zauważył, że zbliża się 1 listopad. Radny Bogdan Falkowski wspomniał o dwóch historycznych cmentarzach na terenie gminy, ale jest ich więcej. Radni poprzedniej kadencji podjęli akcję porządkowania tych miejsc, m.in. cmentarza znajdującego się na terenie leśnym między torami a wiaduktem, kilku mogił w Małej Nieszawce i cmentarza pomennonickiego na górce w Brzozie, gdzie należałoby postawić tablice informacyjne. Polecił tą kwestię do rozważenia Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu.

Sołtys sołectwa Wielka Nieszawka Krystyna Eichberger – poinformowała, że również na ul. Wiślanej nie było w nocy światła. Obecnie jest wyłączone od północy do godz. 4-ej rano, o której to godzinie, do godz.5-ej, oświetlenie zaczyna działać.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że pracownik referatu technicznego sprawdzi wszystkie automaty sterujące oświetleniem na terenie gminy pod kątem poprawności zapisanych parametrów na zegarach w szafkach sterujących. Wczoraj otrzymał informację, że uchwała rady gminy została zrealizowana i oświetlenie powinno wszędzie działać. Zostanie to sprawdzone.

Sołtys sołectwa Wielka Nieszawka Krystyna Eichberger – odnosząc się do wypowiedzi radnej Haliny Dąbrowskiej, wyjaśniła, że na ul. Wiślanej na zakręcie został wybudowany nowy dom i nie ma możliwości poszerzenia drogi w tym miejscu. Widziała, że kombajny przejeżdżają. Trzeba po prostu zwolnić. Poinformowała, że na posiedzeniu Rady Sołeckiej przygotowano wnioski do budżetu na 2012 r. Pan Kłuś zasygnalizował, że umknął jego uwadze wniosek o wybudowanie chodnika przy ul. Toruńskiej od przystanku przy mleczarni do ul. Wierzbowej. Na przystanku wysiadają dzieci wracające ze szkoły i idą ulicą.

Radny Krzysztof Czarnecki – poinformował, że rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola w Małej Nieszawce skarżą się na jego przepełnienie.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że przedszkole jest prywatne i przyjmowanych jest tyle dzieci, na ile zezwalają przepisy. Przedszkole w Małej Nieszawce przewidziane jest na przyjęcie 90 dzieci, ale nawet tyle nie jest zapisanych. Są mniejsze i większe grupy. Poza tym nigdy nie ma takiej sytuacji, że jest 100 % frekwencja. Odpowiadając sołtys Wielkiej Nieszawki, stwierdził, że wybudowanie chodnika przy ul. Toruńskiej, tj. przy drodze wojewódzkiej będzie niezmiernie trudne. Udało się wybudować chodnik od granicy gminy do ul. Wiślanej. Obecny Zarząd Dróg Wojewódzkich niechętnie wydaje zezwolenia, co sygnalizowali wójtowie Lubicza i Łysomic, którzy od 3 lat bezskutecznie zabiegają o zezwolenia na budowę chodników.

Ad. 8

Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za wzięcie udziału w X sesji Rady Gminy i zamknął obrady.



Protokołowała:                                                                                                  Przewodniczący Rady Gminy


(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                                                       (-) Ireneusz Śmiechowski


Powiadom znajomego