Protokół nr VI/2011 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się 31 marca 2011 roku
Protokół nr VI/2011
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 31 marca 2011 roku
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 31 marca 2011 roku
w godz. od 15:00 do 16:50 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce
Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
Porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z V sesji, która odbyła się w dniu 3 marca 2011 roku.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012 roku (druk nr 1),
b) oświetlenia ulicznego (druk nr 2),
c) ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków (druk nr 3),
d) ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego (druk nr 4),
e) ustalenia kolejności realizacji inwestycji drogowych na terenie gminy na lata 2011-2015
(druk nr 5),
f) zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2011 (druk nr 6),
g) określenia szczegółowych warunków funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego
(druk nr 7).
Przerwa
4. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
5. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
6. Interpelacje i wolne wnioski.
7. Zakończenie sesji.
Ad. 1.
a)
VI sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka
otworzył Przewodniczący Rady Gminy Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie
powitał radnych, zaproszonych gości oraz mieszkańców przybyłych na sesję.
Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 15 radnych, co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b) Następnie poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji.
Przewodniczący Klubu Radnych „Wspólne Gniazdo” Rafał Kujawa – poprosił o wykreślenie z porządku obrad punktu 3 e, dotyczącego rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie ustalenia kolejności realizacji inwestycji drogowych na terenie gminy na lata 2011-2015, w celu szerszej konsultacji z radami sołeckimi.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wykreślenie z porządku obrad w/w punktu. Za wykreśleniem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada przyjęła wykreślenie powyższego punktu jednogłośnie.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie nowego porządku obrad. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada przyjęła jednogłośnie nowy porządek obrad, który po zmianie wygląda następująco:
1. Otwarcie
posiedzenia:Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 15 radnych, co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
b) Następnie poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji.
Przewodniczący Klubu Radnych „Wspólne Gniazdo” Rafał Kujawa – poprosił o wykreślenie z porządku obrad punktu 3 e, dotyczącego rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie ustalenia kolejności realizacji inwestycji drogowych na terenie gminy na lata 2011-2015, w celu szerszej konsultacji z radami sołeckimi.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wykreślenie z porządku obrad w/w punktu. Za wykreśleniem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada przyjęła wykreślenie powyższego punktu jednogłośnie.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie nowego porządku obrad. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada przyjęła jednogłośnie nowy porządek obrad, który po zmianie wygląda następująco:
a) stwierdzenie quorum,
b) przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z V sesji, która odbyła się w dniu 3 marca 2011 roku.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012 roku,
b) oświetlenia ulicznego,
c) ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków,
d) ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego,
e) zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2011,
f) określenia szczegółowych warunków funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego.
Przerwa
4. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.
5. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
6. Interpelacje i wolne wnioski.
7. Zakończenie sesji.
Ad. 2
Przewodniczący Rady
poinformował, że według jego wiedzy do dnia poprzedzającego sesję nie wpłynęły
do biura obsługi Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z V sesji, która
odbyła się w dniu 3 marca 2011 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w
przedstawionej treści. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych
nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w
wyniku głosowania protokół z V sesji został przyjęty przez Radę Gminy
jednogłośnie.
Ad. 3
a)
Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w związku z wejściem w życie
ustawy z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim rada gminy zobowiązana jest
do podjęcia uchwały o wyodrębnieniu bądź nie wyodrębnieniu funduszu sołeckiego
do 31 marca roku poprzedniego, na który wyodrębniony może być fundusz. Do tej
pory fundusz nie był wyodrębniany.
Po konsultacjach w dn. 22 marca 2011 r. z sołtysami, którzy wyrazili pozytywną opinię w sprawie projektu uchwały o nie wyodrębnianiu funduszu sołeckiego na 2012 r. ze względu na niską kwotę, jaką mogliby dysponować (protokół ze spotkania z sołtysami stanowi załącznik nr 3 do protokołu), przedkłada się Radzie projekt uchwały do przegłosowania.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 28 marca 2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Po konsultacjach w dn. 22 marca 2011 r. z sołtysami, którzy wyrazili pozytywną opinię w sprawie projektu uchwały o nie wyodrębnianiu funduszu sołeckiego na 2012 r. ze względu na niską kwotę, jaką mogliby dysponować (protokół ze spotkania z sołtysami stanowi załącznik nr 3 do protokołu), przedkłada się Radzie projekt uchwały do przegłosowania.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 28 marca 2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Nikt z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr VI/22/2011 Rady Gminy Wielka
Nieszawka z dnia 31 marca 2011 roku w sprawie nie wyrażenia zgody na
wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012 roku w brzmieniu jak na druku nr 1 –
stanowi załącznik nr 4 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych,
głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę
jednogłośnie.
b)
Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – wyjaśnił, że projekt uchwały dotyczy wyłączania oświetlenia ulicznego na terenie gminy, z wyłączeniem ul. Toruńskiej, w okresie od 1 maja do 30 września. Od 1 maja do 15 września oświetlenie będzie wyłączone od godz. 0ºº do rana, a od 16 do 30 września, zgodnie z propozycją Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji, od godz. 0ºº do godz. 4ºº. Wójt poprosił o naniesienie zaproponowanej przez Komisję poprawki. Czasowe wyłączenie oświetlenia podyktowane jest koniecznością zmniejszenia kosztów. Do godz. 24-ej docierają i wyjeżdżają z gminy ostatnie autobusy, dlatego zadecydowano o wyłączeniu oświetlenia w okresie letnim począwszy od tej godziny. Jeden z radnym wyliczył, że dzięki wyłączeniu oświetlenia w proponowanym w projekcie uchwały okresie oszczędności wyniosą ok. 25-30 tys. zł. Oszczędności są potrzebne, gdyż nie jest jeszcze rozstrzygnięta sprawa płatności za oświetlenie na węźle Nieszawka. Dyrektor generalny Dróg Krajowych i Autostrad poinformował w wysłanym kilka dni temu piśmie o odstąpieniu przez GDDKiA od podpisania umowy na przekazanie w użyczenie gminie 82 lamp, o bardzo dużej mocy, oświetlających węzeł autostradowy. Przez 4 dni oświetlenie było tam całkowicie wyłączone, a obecnie GDDKiA podjęła decyzję, że będzie sama płaciła za energię elektryczną, a następnie obciążała gminę jej kosztami. Sprawa prawdopodobnie trafi do sądu, gdyż gminy w woj. kujawsko-pomorskim, na terenie których znajdują się węzły autostradowe, tj. Białe Błota, Sicienko, Wielka Nieszawka, odmówiły pokrywania kosztów oświetlenia dróg, których zarządcą jest GDDKiA, a GDDIKA będzie chciała wyegzekwować te płatności. Parlamentarzyści przyjęli prawo energetyczne, w którym zapisano, że oświetlenie placów i ulic na terenie gminy, należy do zadań gminy, mimo że niektóre drogi znajdują się w oddaleniu od zabudowań i nie służą mieszkańcom, tylko głównie przejezdnym. Od czterech lat oświetlenie na terenie gminy jest wyłączane w okresie letnim. W tym roku zadecydowano o wyłączaniu nie tylko lamp należących do gminy, jak to było do tej pory, ale również lamp znajdujących się na słupach wybudowanych kiedyś przez gminę i przekazanych zakładowi energetycznemu, który wniósł je aportem do Energy, a ta do kolejnej spółki mieszczącej się w Sopocie. Przez 3 miesiące Gmina płaciła za konserwację słupów jeszcze po starych cenach.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – wyjaśnił, że projekt uchwały dotyczy wyłączania oświetlenia ulicznego na terenie gminy, z wyłączeniem ul. Toruńskiej, w okresie od 1 maja do 30 września. Od 1 maja do 15 września oświetlenie będzie wyłączone od godz. 0ºº do rana, a od 16 do 30 września, zgodnie z propozycją Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji, od godz. 0ºº do godz. 4ºº. Wójt poprosił o naniesienie zaproponowanej przez Komisję poprawki. Czasowe wyłączenie oświetlenia podyktowane jest koniecznością zmniejszenia kosztów. Do godz. 24-ej docierają i wyjeżdżają z gminy ostatnie autobusy, dlatego zadecydowano o wyłączeniu oświetlenia w okresie letnim począwszy od tej godziny. Jeden z radnym wyliczył, że dzięki wyłączeniu oświetlenia w proponowanym w projekcie uchwały okresie oszczędności wyniosą ok. 25-30 tys. zł. Oszczędności są potrzebne, gdyż nie jest jeszcze rozstrzygnięta sprawa płatności za oświetlenie na węźle Nieszawka. Dyrektor generalny Dróg Krajowych i Autostrad poinformował w wysłanym kilka dni temu piśmie o odstąpieniu przez GDDKiA od podpisania umowy na przekazanie w użyczenie gminie 82 lamp, o bardzo dużej mocy, oświetlających węzeł autostradowy. Przez 4 dni oświetlenie było tam całkowicie wyłączone, a obecnie GDDKiA podjęła decyzję, że będzie sama płaciła za energię elektryczną, a następnie obciążała gminę jej kosztami. Sprawa prawdopodobnie trafi do sądu, gdyż gminy w woj. kujawsko-pomorskim, na terenie których znajdują się węzły autostradowe, tj. Białe Błota, Sicienko, Wielka Nieszawka, odmówiły pokrywania kosztów oświetlenia dróg, których zarządcą jest GDDKiA, a GDDIKA będzie chciała wyegzekwować te płatności. Parlamentarzyści przyjęli prawo energetyczne, w którym zapisano, że oświetlenie placów i ulic na terenie gminy, należy do zadań gminy, mimo że niektóre drogi znajdują się w oddaleniu od zabudowań i nie służą mieszkańcom, tylko głównie przejezdnym. Od czterech lat oświetlenie na terenie gminy jest wyłączane w okresie letnim. W tym roku zadecydowano o wyłączaniu nie tylko lamp należących do gminy, jak to było do tej pory, ale również lamp znajdujących się na słupach wybudowanych kiedyś przez gminę i przekazanych zakładowi energetycznemu, który wniósł je aportem do Energy, a ta do kolejnej spółki mieszczącej się w Sopocie. Przez 3 miesiące Gmina płaciła za konserwację słupów jeszcze po starych cenach.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Zagospodarowania
Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji
o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że na posiedzeniu w dn. 28 marca b.r., po uwzględnieniu poprawki, o której wspominał Wójt, komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nikt z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr VI/23/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 marca 2011 roku w sprawie oświetlenia ulicznego w brzmieniu jak na druku nr 2 z naniesioną poprawką – stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
c)
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że na posiedzeniu w dn. 28 marca b.r., po uwzględnieniu poprawki, o której wspominał Wójt, komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nikt z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr VI/23/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 marca 2011 roku w sprawie oświetlenia ulicznego w brzmieniu jak na druku nr 2 z naniesioną poprawką – stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o wprowadzenie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w związku ze wzrostem cen
sprzedaży wody przez Toruńskie Wodociągi o 8,3% (do 1,23 zł), które stanowią
zasadniczą cześć kosztów, oraz innymi kosztami (koszty ubezpieczeń, zakupu
materiałów, koszty osobowe) konieczne jest podwyższenie ceny sprzedaży wody z
2,10 zł do 2,25 zł brutto, natomiast ceny opłaty za odprowadzanie ścieków z
3,20 zł do 3,40 zł. Nie przewiduje się żadnego zysku na opłacie za
odprowadzanie ścieków, jest to usługa świadczona dla mieszkańców. Wzrosty cen
są minimalne, a ceny niższe w porównaniu z cenami w Toruniu – woda 3,07 zł,
ścieki 3,95 zł. Ceny w gminie są ustalone według zasady, aby nie zarabiać, ale
też i nie dokładać.
Ponieważ projekt uchwały był tematem obrad wszystkich komisji Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących komisji o opinię w tej sprawie.
Ponieważ projekt uchwały był tematem obrad wszystkich komisji Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących komisji o opinię w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 28 marca
2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 29 marca 2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 29 marca 2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że na
posiedzeniu w dn. 28 marca 2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt
uchwały.
Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że na posiedzeniu w dn. 28 marca 2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nikt z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr VI/24/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 marca 2011 roku w sprawie ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
d)
Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że na posiedzeniu w dn. 28 marca 2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nikt z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr VI/24/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 marca 2011 roku w sprawie ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
d)
Przewodniczący Rady poprosił Wójta o zabranie głosu.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – wyjaśnił, że w ostatniej uchwale rady gminy w
sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego z 2004 r. przyjęto
bardzo niskie stawki, gdyż wtedy nie sądzono, że infrastruktura będzie tak
szybko się rozwijać. Przyjęcie obecnej uchwały pozwoli na większe wpływy do budżetu
gminy. Dochody wynikające z decyzji o zezwoleniu na umieszczenie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury
technicznej są kwotami stałymi i nie podlegają podwyższeniu np. o wskaźnik
inflacji, dlatego trzeba je co jakiś czas aktualizować.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że na posiedzeniu w dn. 28 marca 2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nikt z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr VI/25/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 marca 2011 roku w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 7 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
e)
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że na posiedzeniu w dn. 28 marca 2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nikt z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr VI/25/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 marca 2011 roku w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 7 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
Przewodniczący Rady poprosił Wójta o wprowadzenie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały zmieniającej budżet gminy na rok 2011 w związku informacją Wojewody Kujawsko-Pomorskiego o zwiększeniu dotacji celowej z przeznaczeniem na dofinansowanie stypendiów socjalnych dla uczniów o kwotę 3 970,00 zł, która zostanie włączona po stronie dochodów. Zgodnie z ustawą gmina ze środków własnych dokłada 20 %, czyli łącznie zwiększenie po stronie wydatków wyniesie 4 970,00 zł. Po zmianach suma dochodów wynosi 17 214 970,00 zł, a wydatków 37 194 970,00 zł.
Potrzeba dokonania zmiany budżetu po stronie dochodów wynika ze zmian kwot dotacji na zadania zlecone i własne oraz włączenie I transzy dotacji z GUS na przeprowadzenie narodowego spisu powszechnego, zmiany wysokości subwencji oświatowej i dochodów z wpływu z podatku VAT z poprzedniego roku. Natomiast po stronie wydatków, zgodnie ze zmianą rozporządzenia w sprawie zmiany kwalifikacji, wydatki, które wcześniej były ujmowane w § 4740 i 4750, zostają ujęte w § 4210 „zakup materiałów i wyposażenia”. Wykonując zalecenia NIK zabezpieczono środki na utrzymanie schroniska dla zwierząt. Nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych, która powstała w związku z niezrealizowaniem wszystkich robót w Centrum Sportu i Rekreacji podczas dwóch poprzednich zim 2009 i 2010/2011, zostaje wprowadzona na zadania inwestycyjne związane z budową CSiR.
Po wprowadzeniu wszystkich zmian sumę dochodów w wysokości 15.000.000,00 zł zastępuje się sumą 17.214.970,00 zł, w tym dochody bieżące 15.122.970,00 zł i dochody majątkowe 2.092.000,00 zł. Sumę wydatków w wysokości 19.000.000,00 zł zastępuje się sumą 37.194.970,00 zł, w tym wydatki bieżące 12.557.970,00 zł i wydatki majątkowe 24.637.000,00 zł. Kwotę deficytu w wysokości 4.000.000,00 zł zastępuje się kwotą w wysokości 19.980.000,00 zł. Kwotę przychodów w wysokości 4.000.000,00 zł zastępuje się kwotą w wysokości 19.980.000,00 zł.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 28 marca 2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nikt z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr VI/26/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 marca 2011 roku w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2011 w brzmieniu jak na druku nr 6 z naniesioną autopoprawką – stanowi załącznik nr 8 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały zmieniającej budżet gminy na rok 2011 w związku informacją Wojewody Kujawsko-Pomorskiego o zwiększeniu dotacji celowej z przeznaczeniem na dofinansowanie stypendiów socjalnych dla uczniów o kwotę 3 970,00 zł, która zostanie włączona po stronie dochodów. Zgodnie z ustawą gmina ze środków własnych dokłada 20 %, czyli łącznie zwiększenie po stronie wydatków wyniesie 4 970,00 zł. Po zmianach suma dochodów wynosi 17 214 970,00 zł, a wydatków 37 194 970,00 zł.
Potrzeba dokonania zmiany budżetu po stronie dochodów wynika ze zmian kwot dotacji na zadania zlecone i własne oraz włączenie I transzy dotacji z GUS na przeprowadzenie narodowego spisu powszechnego, zmiany wysokości subwencji oświatowej i dochodów z wpływu z podatku VAT z poprzedniego roku. Natomiast po stronie wydatków, zgodnie ze zmianą rozporządzenia w sprawie zmiany kwalifikacji, wydatki, które wcześniej były ujmowane w § 4740 i 4750, zostają ujęte w § 4210 „zakup materiałów i wyposażenia”. Wykonując zalecenia NIK zabezpieczono środki na utrzymanie schroniska dla zwierząt. Nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych, która powstała w związku z niezrealizowaniem wszystkich robót w Centrum Sportu i Rekreacji podczas dwóch poprzednich zim 2009 i 2010/2011, zostaje wprowadzona na zadania inwestycyjne związane z budową CSiR.
Po wprowadzeniu wszystkich zmian sumę dochodów w wysokości 15.000.000,00 zł zastępuje się sumą 17.214.970,00 zł, w tym dochody bieżące 15.122.970,00 zł i dochody majątkowe 2.092.000,00 zł. Sumę wydatków w wysokości 19.000.000,00 zł zastępuje się sumą 37.194.970,00 zł, w tym wydatki bieżące 12.557.970,00 zł i wydatki majątkowe 24.637.000,00 zł. Kwotę deficytu w wysokości 4.000.000,00 zł zastępuje się kwotą w wysokości 19.980.000,00 zł. Kwotę przychodów w wysokości 4.000.000,00 zł zastępuje się kwotą w wysokości 19.980.000,00 zł.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 28 marca 2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nikt z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr VI/26/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 marca 2011 roku w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2011 w brzmieniu jak na druku nr 6 z naniesioną autopoprawką – stanowi załącznik nr 8 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
f)
Przewodniczący Rady poprosił Wójta o wprowadzenie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że obecnie jest na etapie kompletowania składu osobowego Zespołu Interdyscyplinarnego, który w najbliższych dniach będzie już zespołem kompletnym, gotowym do działania. Projekt uchwały określa szczegółowo miejsce spotkań zespołu, odpowiedzialnych na ich obsługę, skład grup roboczych i in., w załącznikach natomiast znajdują się wzory obowiązujących w pracy zespołu formularzy.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącą Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Sportu o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.
Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 29 marca 2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nikt z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr VI/27/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 marca 2011 roku w sprawie określenia szczegółowych warunków funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego w brzmieniu jak na druku nr 7 – stanowi załącznik nr 9 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
Przewodniczący Rady poprosił Wójta o wprowadzenie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że obecnie jest na etapie kompletowania składu osobowego Zespołu Interdyscyplinarnego, który w najbliższych dniach będzie już zespołem kompletnym, gotowym do działania. Projekt uchwały określa szczegółowo miejsce spotkań zespołu, odpowiedzialnych na ich obsługę, skład grup roboczych i in., w załącznikach natomiast znajdują się wzory obowiązujących w pracy zespołu formularzy.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącą Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Sportu o opinię komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały.
Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 29 marca 2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nikt z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr VI/27/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 31 marca 2011 roku w sprawie określenia szczegółowych warunków funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego w brzmieniu jak na druku nr 7 – stanowi załącznik nr 9 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła uchwałę jednogłośnie.
Przewodniczący Rady ogłosił 15-minutową przerwę w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad. 4
Przewodniczący Rady oddał głos Komisjom w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
a) Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja odbyła jedno posiedzenie w dn. 28 marca 2011 r., podczas którego opiniowała materiały na obecną sesję.
b) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja obradowała 2-krotnie: 11 marca 2011 r., zgodnie z planem pracy spotkała się z prezesem UKS „Iskra” p. Józefem Dąbrowskim w związku z rozpoczęciem sezonu kolarskiego w marcu; 29 marca 2011 r. opiniowała materiały na obecną sesję.
c) Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja odbyła jedno posiedzenie w dn. 28 lutego 2011 r. , podczas którego opiniowała materiały na obecną sesję.
d) Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja odbyła dwa posiedzenia między sesjami: w dn. 24 marca 2011 r. kontrolowała inwestycje gminne realizowane w roku 2010 i place zabaw dla dzieci w zakresie sprawności znajdujących się na nich urządzeń i zagospodarowania terenu; w dn. 28 marca 2011 r. komisja opiniowała materiały na obecną sesję. Poprosił Przewodniczącego Rady Gminy o przegłosowanie wniosków komisji w sprawie harmonogramu remontu dróg oraz delegacji dla komisji do przeprowadzenia konsultacji z Radami Sołeckimi, tj. następujących wniosków:
1. Remonty dróg w sołectwach będą odbywać się w kolejności alfabetycznej sołectw, tzn. według zasady: najpierw jedna droga w pierwszym sołectwie wg alfabetu, następnie po jednej drodze w kolejnych alfabetycznie sołectwach, i rozpoczęcie od początku całego cyklu.
2. W pierwszym etapie realizacji inwestycji drogowych powinny zostać wykonane podbudowy z gruzu betonowego według projektów budowlanych, w związku z różnym stopniem zabudowania obszarów w sąsiedztwie dróg. Tam, gdzie zainwestowanie jest niewielkie, pełna budowa drogi w postaci docelowej, nie miałaby sensu, ponieważ podczas dowożenia materiału budowlanego na działki, droga zostałaby zniszczona.
3. Do dnia 14 kwietnia komisja przeprowadzi konsultacje z Radami Sołeckimi w sprawie propozycji inwestycji drogowych.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Brygida Czapiewska – powiedziała, że pomysł wykonywania remontu dróg według kolejności alfabetycznej poszczególnych sołectw jest bardzo dobry, gdyż mieszkańcy uznają ten sposób za sprawiedliwy.
Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że problem dróg jest ogólnie znany, gdyż infrastruktura jest nierównomiernie rozłożona na terenie gminy. Wyraziła zadowolenie, że w pierwszej kolejności przystępuje się do podbudowy, co umożliwi przejazd drogami, które do tej pory są nieprzejezdne. Na terenie sołectwa Cierpice, gdzie grunty są słabej klasy VI i Rz, w momencie przerwania 12-centymetrowej warstwy płużnej, przejazd jest niemożliwy, gdyż samochody się zakopują, np. na ul. Żwirowej, Dobrej, na odcinkach Dybowskiej i krótkich ulicach osiedlowych, mających duże znaczenie dla mieszkańców. Gdyby od razu przystąpiono do pełnej modernizacji dróg, łącznie z położeniem asfaltowej nawierzchni, ograniczono by w znacznym stopniu przejezdność dróg. Najważniejsze, żeby drogi były przejezdne, dla mieszkańców i karetek pogotowia, natomiast do ich wyasfaltowania można przystąpić w późniejszym terminie, za rok lub 2 lata, kiedy będą pieniądze. Radna podziękowała za oznakowanie ulic, szczególnie na ostrym zakręcie przy połączeniu ul. Sosnowej i Dybowskiej z leśną drogą biegnącą do Gniewkowa, gdzie dochodziło do kolizji. Poprosiła Wójta o oświetlenie niebezpiecznych punktów. W okresie letnim i grzybobrania ruch jest bardzo wzmożony na ul. Sosnowej i Gniewkowskiej, gdzie na ostrych zakrętach doszło już do dwóch wypadków, zakończonych pobytem w szpitalu. Należałoby zainstalować również lustro przy ul. Sosnowej na wysokości zabudowań p. Lenkiewicza i p. Szymeczki.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, kto będzie wykonawcą podbudowy dróg, czy gmina we własnym zakresie, czy może wykonawca zewnętrzny.
Radna Halina Dąbrowska – w związku z remontem ul. Dybowskiej, zapytała czy wystarczy gruzu na uzupełnienie dziur i wybojów. Droga była remontowana 3 lata temu, a już po pół roku nastąpiło jej wybicie i zniszczenie. Należałoby ją wyremontować w taki sposób, aby przez dłuższy czas nie trzeba było wracać i dokonywać poprawek. Tam, gdzie są wyboje i stagnuje woda, trzeba zrobić grubszą podbudowę, nie 10- ale 30-centymetrową, aby nie mieszała się z rodzimym gruntem, a droga wytrzymała do etapu asfaltowania.
Wójt Kazimierz Kaczmarek − odnosząc się do wypowiedzi radnych, poinformował, że ul. Dybowska na odcinku od wiaduktu do Jarek na długości 180 m w miejscach, gdzie występują zapadliska ze stojącą wodą, zostanie uzupełniona kamieniem. Część od wiaduktu do leśniczówki Zielona jest aktualnie robiona, część od drogi nr 10 do wiaduktu została zrobiona, wykonawca musi jeszcze poprawić miejsce przy zjeździe do drogi nr 10. Do 14 kwietnia prace zostaną zakończone. W budżecie gminy na 2011 r. zostało zapisanych 650 tys. zł na inwestycje drogowe, z czego 130 tys. na chodnik. Po wykonaniu dokumentacji technicznej i uzyskaniu pozwolenia na budowę będzie można przystąpić do realizacji podbudów. Wykonawca zostanie wyłoniony w przetargu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie trzy wnioski zgłoszone przez Przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji. Za przyjęciem wniosków głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła wnioski jednogłośnie.
Ad. 5
Przewodniczący Rady złożył informację z realizacji uchwał podjętych na V sesji, która odbyła się w dniu 3 marca 2011 roku.
Ad. 6
Radna Anna Kamińska-Kumorek – poruszyła następujące kwestie:
1. Przychyliła się do wniosku mieszkańców Brzozy, szczególnie państwa Czachorowskich i pani Janiny Karpuszak, mieszkanki ul. Żeglarzy, będącej na skraju wytrzymałości psychicznej, o interwencję. Pani, która prowadzi proceder prostytucji pod jej oknami, zostawia ślady swojej działalności i nie reaguje na prośby o posprzątanie po sobie. P. Karpuszak jest tak zdeterminowana, że zastanawia się nad przedstawieniem sprawy w „Nowościach”. Należałoby wysłać tam od czasu do czasu patrol policyjny, aby zmusić panią do posprzątania albo, gdyby była taka możliwość, postawić znak zakazu wjazdu.
2. Druga prośba p. Karpuszak dotyczy nawiezienia szlaki i wyrównania ul. Żeglarzy oraz kawałka szlaku rowerowego, gdyż ciężki sprzęt poruszający się tamtędy rozjeździł drogę.
3. Trzecia prośba dotyczy postawienia w jak najszybszym czasie lampy, gdyż może przyczynić się to do mniejszego zanieczyszczania tego terenu, w momencie, gdy będzie on oświetlony.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że gmina na co dzień styka się z problemem uprawiania prostytucji. Panienki stoją na całej długości od drogi nr 10 aż CPN-u przy wjeździe do Wielkiej Nieszawki. Po odprawie w Nadleśnictwie Cierpiszewo Wójt rozmawiał z policjantami z komisariatu Toruń-Podgórz, którzy zadeklarowali, że od 1 kwietnia zintensyfikują działania w okolicach dróg nr 10 i 15. Zwrócił uwagę komendantowi, aby również zainteresował się ul. Wiślaną i Żeglarzy w Brzozie. Ul. Wiślana jest przeprawą pontonową przez Wisłę i tam od zawsze wjeżdżały samochody. Wójt jeździ dużo po Polsce w związku z prowadzoną budową aquaparku i nigdzie przy dużych miastach nie widział stojących panienek, a tylko w okolicach Torunia. Dzieci chodzące do szkoły regularnie oglądają takie obrazki, dlatego powinno dołożyć się wszelkich starań, aby ukrócić ten proceder. Wcześniej był ośrodek deportacji we Włocławku, kiedy jeszcze Rumunia i Bułgaria nie należały do Unii Europejskiej, i można było deportować prostytutki. W momencie wejścia tych krajów do Unii ośrodek został zlikwidowany a panie jako obywatelki krajów Unii mogą legalnie przebywać na terenie Polski.
Jeżeli chodzi o ul. Żeglarzy, powinna znaleźć się w katalogu dróg do wykonania podbudowy, a w przyszłości do wykonania pełnej infrastruktury. Na najbliższej sesji, po konsultacjach z Komisją Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji, zostanie przedstawiony radnym projekt uchwały w sprawie postawienia lamp w najbardziej niebezpiecznych miejscach, m.in. przy zjeździe z ul. Wiślanej na ul. Żeglarzy.
Radny Krzysztof Czarnecki – zwrócił uwagę na problem rozmieszczenia tablic ogłoszeniowych na terenie wsi Wielka Nieszawka. Jedna z tablic znajdująca się za budynkiem Urzędu Gminy jest mało widoczna dla mieszkańców i niewielu z nich o niej wie. Zaproponował przeniesienie jej koło przystanku autobusowego, koło drzewa lub przy kontenerach na surowce, i dodatkowo umieszczenie jednej tablicy na osiedlu w okolicy ul. Narcyzowej i Chabrowej.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że tablica znajdująca się na parkingu za budynkiem Urzędu Gminy jest bardzo potrzebna, gdyż parkują się tam mieszkańcy przyjeżdżający do Ośrodka Zdrowia i apteki, a nie wszyscy wchodzą do Urzędu, gdzie znajduje się również tablica ogłoszeniowa. Kilka dodatkowych tablic zostanie rozmieszczonych na trasach komunikacyjnych, po których mieszkańcy dochodzą do przystanków autobusowych czy sklepów, a nie na osiedlach.
Radny Jacek Kapela – poruszył problem dowozu do szkoły dzieci z ul. Dybowskiej, Sosnowej i innych okolicznych. Pod koniec kwietnia kończy się umowa na dowóz dzieci tamtą trasą, w związku z tym zapytał Wójta, czy istnieje możliwość przedłużenia jej do końca roku szkolnego.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w wyniku negocjacji w październiku ub. r. z Veolią, przy udziale zainteresowanych rodziców, zawarto umowę na okres od 1 listopada 2010 r. do 31 marca br. Na prośbę rodziców udało się przedłużyć umowę do końca kwietnia, ale wykupiono tylko 7 biletów. Veolia w maju i czerwcu obsługuje wycieczki szkole, które są bardziej opłacalne niż dowozy. Jeżeli rodzice zadeklarują, ile dzieci będzie jeździć autobusem, będzie można podjąć rozmowy z Veolią. Kiedy zrobi się cieplej, i tak większość dzieci będzie dojeżdżać do szkoły rowerami.
Radny Krzysztof Czarnecki – odczytał prośbę do firmy Veolia Transport w Toruniu, napisaną wspólnie z radną Elżbietą Tota w imieniu mieszkańców gminy, o uruchomienie dodatkowego kursu na trasie Toruń-Cierpice w sobotę o godz. 22:30. Brak możliwości powrotu z Torunia jest szczególnie uciążliwy dla osób pracujących na drugą zmianę i młodzieży wracającej z różnego rodzaju imprez. Na spotkaniu z przedstawicielami Veoli radni otrzymali zapewnienie, że dodatkowy kurs zostanie uruchomiony, prawdopodobnie od 1 maja br., co przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców.
Radna Brygida Czapiewska – przedstawiła następujące kwestie:
- niektórzy mieszkańcy Małej Nieszawki mieszkający wzdłuż ul. Toruńskiej oddali część swoich działek przy pasie drogowym na użytek gminy i w związku z tym proszą o wykaszanie tego terenu przez pracowników referatu technicznego w tym roku, gdyż przez 2 ostatnie lata trawa była wykaszana tylko przy ulicy, a pas przekazany gminie, za który płacą, nie był wykaszany, - aktualnie piekarnia przy swoich zabudowaniach na ul. Rzemieślniczej kładzie kostkę. W związku z tym wszystkie samochody piekarni są wystawione na zewnątrz, za co właściciel piekarni przeprasza mieszkańców,
- w imieniu rodziców zapytała, czy istnieje w tym roku możliwość przyznania nagrody w postaci bezpłatnego wyjazdu na kolonie dla uczniów, którzy otrzymają świadectwo z biało-czerwonym paskiem. W ubiegłym roku zgodnie z Zarządzeniem Wójta byli oni zwolnieni z opłat.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – ustosunkowując się do kwestii poruszonych przez radną, odpowiedział, że:
- nikt nic nie oddaje gminie za damo. Tereny pod budowę chodników zostały od mieszkańców wykupione. Pracownicy Urzędu Gminy zawsze kosili i odśnieżali ul. Toruńską, mimo że nie ma takiego obowiązku, bo zarządcą drogi jest Zarząd Dróg Wojewódzkich,
- szkoda, że pan Gondek, właściciel piekarni, przeprosił mieszkańców dopiero po interwencji Wójta, kiedy stanął przed perspektywą zamknięcia ul. Rzemieślniczej dla jego pojazdów,
- Zarządzenie Wójta odnośnie odpłatności za kolonie w 2011 r. nie przewiduje zwolnienia z opłaty uczniów ze świadectwami z paskiem, natomiast każdy z nich tak jak zawsze otrzyma nagrodę rzeczową. Odpłatność za kolonie, których całkowity koszt obejmujący dojazd, 14-dniowy pobyt i zagraniczną wycieczkę do Lwowa, wynosi 895 zł, kształtuje się następująco w zależności od dochodu na jednego członka rodziny: powyżej 500 zł – 495 zł za dziecko, do 499 zł – 395 zł, poniżej 200 zł – 195 zł. Za każde następne dziecko odpłatność wynosi 75 % kwoty wyliczonej za pobyt pierwszego dziecka. Przy planowaniu dofinansowania kolonii Wójt przyjął określony koszt. Gdyby zwolnić uczniów ze świadectwami z biało-czerwonym paskiem z opłat, potrzebne by były dodatkowe środki w wysokości 30 tys. zł, czyli każdy rodzic opłacający kolonie musiałby dołożyć 100 zł za każde dziecko. Po doświadczeniach z ubiegłego roku Wójt wycofał się ze 100% finansowania kolonii, gdyż np. dziecko, za które według dochodów rodziny odpłatność wynosiła 100 zł, przywoziło na kolonie 800 zł. W tym roku zasady są dla wszystkich jednakowe, tym bardziej, że trzeba zbierać fundusze na zakup od września dodatkowego autobusu. Koszt kolonii nie jest wygórowany, o co Wójt corocznie się stara, sądząc po najtańszych ofertach, jakie można znaleźć w internecie, gdzie koszt 10-dniowego pobytu wynosi min. 1,5 tys.
Radny Krzysztof Czarnecki – poprosił o zamontowanie progu zwalniającego na ul. Pięknej, gdyż mieszkańcy często skarżą się na przekraczanie przez kierowców dozwolonej prędkości, i drugiego przy ul. Zielonej przy zjeździe na ul. Piękną. Rozmawiał już z właścicielem pobliskiej posesji, który przedwstępnie wyraził zgodę na zainstalowanie progu.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie przewiduje w tym roku instalacji żadnego progu zwalniającego.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy wiadomo od kiedy będzie można składać CV do pracy w aquaparku.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zatrudnianie zacznie się po wyborze szefa obiektu, który przygotuje wszystkie uregulowania, określi wymogi, stanowiska i ilość potrzebnych pracowników oraz zajmie się naborem. Obecnie trwa drugi, kolejny już konkurs na szefa obiektu. Informacja o rozpoczęciu naboru będzie podana do publicznej wiadomości.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy wiadomo już na jakich działkach zostanie postawiony skansen w okolicach cmentarza mennonickiego.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że jest to już ustalone, ale Urząd Marszałkowski prowadzi negocjacje z właścicielami działek i dopiero po ich zakupieniu Wójt wskaże, które to działki.
Radna Brygida Czapiewska – poprosiła Wójta o przedstawienie sprawy ul. Nieszawskiej, gdyż posiada on nowe informacje.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że marszałek województwa otrzymał do rozdysponowania 36 mln zł z krajowej rezerwy wykonania i dostosowania technicznego dla regionalnego programu operacyjnego województwa kujawsko-pomorskiego na lata 2007-2013. Zarząd województwa rozdzielił środki, m.in. w kategorii infrastruktura drogowa (drogi regionalne, lokalne). Wójt otrzymał do wiadomości pismo marszałka, skierowane do prezydenta Torunia, z informacją o możliwości ubiegania się o dofinansowanie remontu drogi wojewódzkiej nr 273, tj. ul. Nieszawskiej w trybie konkursowym.
Wraz z wójtem gminy Zławieś Wielka uczestniczył w spotkaniu prezydenta Torunia i prezydenta Bydgoszczy, który jest przeciwnikiem aglomeracji toruńsko-bydgoskiej, i gdyby dowiedział się o podziale tej rezerwy, nie byłby zadowolony.
Radny Krzysztof Czarnecki – przekazał prośbę p. Buze o wykoszenie i utwardzenie drogi od ul. Lipowej w stronę posesji jego schorowanej matki, gdyż w razie potrzeby karetka pogotowia nie będzie mogła do niej dojechać. Zapytał o możliwość wybudowania wiaty przystankowej dla dzieci oczekujących na autobus przy szkole w Cierpicach.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – opowiedział, że autobusy wjeżdżają na utwardzony plac przed szkołą w precyzyjnie określonych godzinach, i dopiero wtedy dzieci wychodzą ze szkoły. Ponadto droga w tamtym miejscu jest za wąska, aby wydzielić zatokę autobusową i postawić wiatę. To dyrektorzy szkół czuwają nad właściwą organizacją, tak aby dzieci nie stały na dworze w oczekiwaniu na autobus. Jeżeli chodzi o prośbę p. Buzego, zostało wykonane odbicie od ul. Zielonej poprzez nowe osiedle p. Szukaja, gdzie drogi są utwardzone. Droga biegnąca od ul. Lipowej od pana Maternego jest gminną drogą wewnętrzną, i nie istnieje potrzeba jej utwardzania, gdyż w przypadku naruszenia jej wystarczająco twardej wierzchniej warstwy, problemy dopiero się zaczną. Obecnie bez względu na pogodę można po niej przejechać.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał o możliwość wytyczenia przejścia dla pieszych w Wielkiej Nieszawce przy wiacie autobusowej naprzeciwko aquaparku, gdzie jest chodnik, gdyż wiele osób korzysta z tego przystanku. Chciał również wiedzieć, co się stało z tablicą, która wcześniej wisiała na Gminnym Ośrodku Kultury i upamiętniała jego budowę w czynie społecznym.
Dyrektor Gimnazjum Dorota Masłowska – wyjaśniła radnemu Czarneckiemu, jak wyglądają dowozy i odwozy dzieci. W okresie chłodów i zimy dyżurujący nauczyciel dzwoni do pana Opyrchała, który z ramienia Urzędu Gminy jest odpowiedzialny za dowozy dzieci, z pytaniem o opóźnienie autobusu. Dzieci czekają w holu w szkole pod opieką nauczyciela, który je eskortuje do autobusu w momencie jego przyjazdu. Wiata nie jest dobrym rozwiązaniem, gdyż dopiero wtedy dzieciom byłoby zimno. Tylko wtedy, kiedy jest ładna pogoda, dzieci stoją pod opieką nauczyciela na zewnątrz budynku.
Sołtys Brzozy Józef Kumorek – wyraził zadowolenie, że uchwalone na obecnej sesji podwyżki opłat za wodę i za odprowadzanie ścieków są niewielkie.
Radny Krzysztof Czarnecki – poprosił Wójta o odpowiedź na zadane pytanie dotyczące pamiątkowej tablicy.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – zapytał, czy radny zapisał się do partii komunistycznej, gdyż ta tablica pochodzi z czasów komunistycznych. Nadal jest na budynku, ale w czasie remontu została przykryta styropianem.
Sołtys Brzozy Józef Kumorek – zapytał, dlaczego tablica jest pod styropianem, czy czeka na zmianę czasów, czy nie lepiej było definitywnie ją usunąć.
Radny Krzysztof Czarnecki – powiedział, że nie zapisał się do partii komunistycznej i nigdy w niej nie będzie. Wyraził żal, że tablica została zasłonięta, ponieważ na sali znajdują się osoby, których rodziny, a i one same, uczestniczyły w budowie ośrodka kultury, co warto by było upamiętnić.
Przewodniczący Rady przypomniał radnym o obowiązku złożenia do 30 kwietnia oświadczeń majątkowych wraz z PIT-ami za 2010 rok.
Sołtys Małej Nieszawki Krystyna Błach – poinformowała o darmowych badaniach mammograficznych dla mieszkanek gminy w wieku 50-69 lat. Badania będą przeprowadzane w mammobusie stojącym przy na parkingu przy Urzędzie Gminy w dn. 4 kwietnia br. Poprosiła o powiadomienie znajomych, które spełniają kryteria wiekowe i nie korzystały z badania od dwóch pełnych lat.
Ad. 7
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za wzięcie udziału w VI sesji Rady Gminy i zamknął obrady.
Przewodniczący Rady oddał głos Komisjom w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
a) Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja odbyła jedno posiedzenie w dn. 28 marca 2011 r., podczas którego opiniowała materiały na obecną sesję.
b) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja obradowała 2-krotnie: 11 marca 2011 r., zgodnie z planem pracy spotkała się z prezesem UKS „Iskra” p. Józefem Dąbrowskim w związku z rozpoczęciem sezonu kolarskiego w marcu; 29 marca 2011 r. opiniowała materiały na obecną sesję.
c) Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja odbyła jedno posiedzenie w dn. 28 lutego 2011 r. , podczas którego opiniowała materiały na obecną sesję.
d) Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja odbyła dwa posiedzenia między sesjami: w dn. 24 marca 2011 r. kontrolowała inwestycje gminne realizowane w roku 2010 i place zabaw dla dzieci w zakresie sprawności znajdujących się na nich urządzeń i zagospodarowania terenu; w dn. 28 marca 2011 r. komisja opiniowała materiały na obecną sesję. Poprosił Przewodniczącego Rady Gminy o przegłosowanie wniosków komisji w sprawie harmonogramu remontu dróg oraz delegacji dla komisji do przeprowadzenia konsultacji z Radami Sołeckimi, tj. następujących wniosków:
1. Remonty dróg w sołectwach będą odbywać się w kolejności alfabetycznej sołectw, tzn. według zasady: najpierw jedna droga w pierwszym sołectwie wg alfabetu, następnie po jednej drodze w kolejnych alfabetycznie sołectwach, i rozpoczęcie od początku całego cyklu.
2. W pierwszym etapie realizacji inwestycji drogowych powinny zostać wykonane podbudowy z gruzu betonowego według projektów budowlanych, w związku z różnym stopniem zabudowania obszarów w sąsiedztwie dróg. Tam, gdzie zainwestowanie jest niewielkie, pełna budowa drogi w postaci docelowej, nie miałaby sensu, ponieważ podczas dowożenia materiału budowlanego na działki, droga zostałaby zniszczona.
3. Do dnia 14 kwietnia komisja przeprowadzi konsultacje z Radami Sołeckimi w sprawie propozycji inwestycji drogowych.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Brygida Czapiewska – powiedziała, że pomysł wykonywania remontu dróg według kolejności alfabetycznej poszczególnych sołectw jest bardzo dobry, gdyż mieszkańcy uznają ten sposób za sprawiedliwy.
Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że problem dróg jest ogólnie znany, gdyż infrastruktura jest nierównomiernie rozłożona na terenie gminy. Wyraziła zadowolenie, że w pierwszej kolejności przystępuje się do podbudowy, co umożliwi przejazd drogami, które do tej pory są nieprzejezdne. Na terenie sołectwa Cierpice, gdzie grunty są słabej klasy VI i Rz, w momencie przerwania 12-centymetrowej warstwy płużnej, przejazd jest niemożliwy, gdyż samochody się zakopują, np. na ul. Żwirowej, Dobrej, na odcinkach Dybowskiej i krótkich ulicach osiedlowych, mających duże znaczenie dla mieszkańców. Gdyby od razu przystąpiono do pełnej modernizacji dróg, łącznie z położeniem asfaltowej nawierzchni, ograniczono by w znacznym stopniu przejezdność dróg. Najważniejsze, żeby drogi były przejezdne, dla mieszkańców i karetek pogotowia, natomiast do ich wyasfaltowania można przystąpić w późniejszym terminie, za rok lub 2 lata, kiedy będą pieniądze. Radna podziękowała za oznakowanie ulic, szczególnie na ostrym zakręcie przy połączeniu ul. Sosnowej i Dybowskiej z leśną drogą biegnącą do Gniewkowa, gdzie dochodziło do kolizji. Poprosiła Wójta o oświetlenie niebezpiecznych punktów. W okresie letnim i grzybobrania ruch jest bardzo wzmożony na ul. Sosnowej i Gniewkowskiej, gdzie na ostrych zakrętach doszło już do dwóch wypadków, zakończonych pobytem w szpitalu. Należałoby zainstalować również lustro przy ul. Sosnowej na wysokości zabudowań p. Lenkiewicza i p. Szymeczki.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, kto będzie wykonawcą podbudowy dróg, czy gmina we własnym zakresie, czy może wykonawca zewnętrzny.
Radna Halina Dąbrowska – w związku z remontem ul. Dybowskiej, zapytała czy wystarczy gruzu na uzupełnienie dziur i wybojów. Droga była remontowana 3 lata temu, a już po pół roku nastąpiło jej wybicie i zniszczenie. Należałoby ją wyremontować w taki sposób, aby przez dłuższy czas nie trzeba było wracać i dokonywać poprawek. Tam, gdzie są wyboje i stagnuje woda, trzeba zrobić grubszą podbudowę, nie 10- ale 30-centymetrową, aby nie mieszała się z rodzimym gruntem, a droga wytrzymała do etapu asfaltowania.
Wójt Kazimierz Kaczmarek − odnosząc się do wypowiedzi radnych, poinformował, że ul. Dybowska na odcinku od wiaduktu do Jarek na długości 180 m w miejscach, gdzie występują zapadliska ze stojącą wodą, zostanie uzupełniona kamieniem. Część od wiaduktu do leśniczówki Zielona jest aktualnie robiona, część od drogi nr 10 do wiaduktu została zrobiona, wykonawca musi jeszcze poprawić miejsce przy zjeździe do drogi nr 10. Do 14 kwietnia prace zostaną zakończone. W budżecie gminy na 2011 r. zostało zapisanych 650 tys. zł na inwestycje drogowe, z czego 130 tys. na chodnik. Po wykonaniu dokumentacji technicznej i uzyskaniu pozwolenia na budowę będzie można przystąpić do realizacji podbudów. Wykonawca zostanie wyłoniony w przetargu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie trzy wnioski zgłoszone przez Przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji. Za przyjęciem wniosków głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła wnioski jednogłośnie.
Ad. 5
Przewodniczący Rady złożył informację z realizacji uchwał podjętych na V sesji, która odbyła się w dniu 3 marca 2011 roku.
Ad. 6
Radna Anna Kamińska-Kumorek – poruszyła następujące kwestie:
1. Przychyliła się do wniosku mieszkańców Brzozy, szczególnie państwa Czachorowskich i pani Janiny Karpuszak, mieszkanki ul. Żeglarzy, będącej na skraju wytrzymałości psychicznej, o interwencję. Pani, która prowadzi proceder prostytucji pod jej oknami, zostawia ślady swojej działalności i nie reaguje na prośby o posprzątanie po sobie. P. Karpuszak jest tak zdeterminowana, że zastanawia się nad przedstawieniem sprawy w „Nowościach”. Należałoby wysłać tam od czasu do czasu patrol policyjny, aby zmusić panią do posprzątania albo, gdyby była taka możliwość, postawić znak zakazu wjazdu.
2. Druga prośba p. Karpuszak dotyczy nawiezienia szlaki i wyrównania ul. Żeglarzy oraz kawałka szlaku rowerowego, gdyż ciężki sprzęt poruszający się tamtędy rozjeździł drogę.
3. Trzecia prośba dotyczy postawienia w jak najszybszym czasie lampy, gdyż może przyczynić się to do mniejszego zanieczyszczania tego terenu, w momencie, gdy będzie on oświetlony.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że gmina na co dzień styka się z problemem uprawiania prostytucji. Panienki stoją na całej długości od drogi nr 10 aż CPN-u przy wjeździe do Wielkiej Nieszawki. Po odprawie w Nadleśnictwie Cierpiszewo Wójt rozmawiał z policjantami z komisariatu Toruń-Podgórz, którzy zadeklarowali, że od 1 kwietnia zintensyfikują działania w okolicach dróg nr 10 i 15. Zwrócił uwagę komendantowi, aby również zainteresował się ul. Wiślaną i Żeglarzy w Brzozie. Ul. Wiślana jest przeprawą pontonową przez Wisłę i tam od zawsze wjeżdżały samochody. Wójt jeździ dużo po Polsce w związku z prowadzoną budową aquaparku i nigdzie przy dużych miastach nie widział stojących panienek, a tylko w okolicach Torunia. Dzieci chodzące do szkoły regularnie oglądają takie obrazki, dlatego powinno dołożyć się wszelkich starań, aby ukrócić ten proceder. Wcześniej był ośrodek deportacji we Włocławku, kiedy jeszcze Rumunia i Bułgaria nie należały do Unii Europejskiej, i można było deportować prostytutki. W momencie wejścia tych krajów do Unii ośrodek został zlikwidowany a panie jako obywatelki krajów Unii mogą legalnie przebywać na terenie Polski.
Jeżeli chodzi o ul. Żeglarzy, powinna znaleźć się w katalogu dróg do wykonania podbudowy, a w przyszłości do wykonania pełnej infrastruktury. Na najbliższej sesji, po konsultacjach z Komisją Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji, zostanie przedstawiony radnym projekt uchwały w sprawie postawienia lamp w najbardziej niebezpiecznych miejscach, m.in. przy zjeździe z ul. Wiślanej na ul. Żeglarzy.
Radny Krzysztof Czarnecki – zwrócił uwagę na problem rozmieszczenia tablic ogłoszeniowych na terenie wsi Wielka Nieszawka. Jedna z tablic znajdująca się za budynkiem Urzędu Gminy jest mało widoczna dla mieszkańców i niewielu z nich o niej wie. Zaproponował przeniesienie jej koło przystanku autobusowego, koło drzewa lub przy kontenerach na surowce, i dodatkowo umieszczenie jednej tablicy na osiedlu w okolicy ul. Narcyzowej i Chabrowej.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że tablica znajdująca się na parkingu za budynkiem Urzędu Gminy jest bardzo potrzebna, gdyż parkują się tam mieszkańcy przyjeżdżający do Ośrodka Zdrowia i apteki, a nie wszyscy wchodzą do Urzędu, gdzie znajduje się również tablica ogłoszeniowa. Kilka dodatkowych tablic zostanie rozmieszczonych na trasach komunikacyjnych, po których mieszkańcy dochodzą do przystanków autobusowych czy sklepów, a nie na osiedlach.
Radny Jacek Kapela – poruszył problem dowozu do szkoły dzieci z ul. Dybowskiej, Sosnowej i innych okolicznych. Pod koniec kwietnia kończy się umowa na dowóz dzieci tamtą trasą, w związku z tym zapytał Wójta, czy istnieje możliwość przedłużenia jej do końca roku szkolnego.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w wyniku negocjacji w październiku ub. r. z Veolią, przy udziale zainteresowanych rodziców, zawarto umowę na okres od 1 listopada 2010 r. do 31 marca br. Na prośbę rodziców udało się przedłużyć umowę do końca kwietnia, ale wykupiono tylko 7 biletów. Veolia w maju i czerwcu obsługuje wycieczki szkole, które są bardziej opłacalne niż dowozy. Jeżeli rodzice zadeklarują, ile dzieci będzie jeździć autobusem, będzie można podjąć rozmowy z Veolią. Kiedy zrobi się cieplej, i tak większość dzieci będzie dojeżdżać do szkoły rowerami.
Radny Krzysztof Czarnecki – odczytał prośbę do firmy Veolia Transport w Toruniu, napisaną wspólnie z radną Elżbietą Tota w imieniu mieszkańców gminy, o uruchomienie dodatkowego kursu na trasie Toruń-Cierpice w sobotę o godz. 22:30. Brak możliwości powrotu z Torunia jest szczególnie uciążliwy dla osób pracujących na drugą zmianę i młodzieży wracającej z różnego rodzaju imprez. Na spotkaniu z przedstawicielami Veoli radni otrzymali zapewnienie, że dodatkowy kurs zostanie uruchomiony, prawdopodobnie od 1 maja br., co przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców.
Radna Brygida Czapiewska – przedstawiła następujące kwestie:
- niektórzy mieszkańcy Małej Nieszawki mieszkający wzdłuż ul. Toruńskiej oddali część swoich działek przy pasie drogowym na użytek gminy i w związku z tym proszą o wykaszanie tego terenu przez pracowników referatu technicznego w tym roku, gdyż przez 2 ostatnie lata trawa była wykaszana tylko przy ulicy, a pas przekazany gminie, za który płacą, nie był wykaszany, - aktualnie piekarnia przy swoich zabudowaniach na ul. Rzemieślniczej kładzie kostkę. W związku z tym wszystkie samochody piekarni są wystawione na zewnątrz, za co właściciel piekarni przeprasza mieszkańców,
- w imieniu rodziców zapytała, czy istnieje w tym roku możliwość przyznania nagrody w postaci bezpłatnego wyjazdu na kolonie dla uczniów, którzy otrzymają świadectwo z biało-czerwonym paskiem. W ubiegłym roku zgodnie z Zarządzeniem Wójta byli oni zwolnieni z opłat.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – ustosunkowując się do kwestii poruszonych przez radną, odpowiedział, że:
- nikt nic nie oddaje gminie za damo. Tereny pod budowę chodników zostały od mieszkańców wykupione. Pracownicy Urzędu Gminy zawsze kosili i odśnieżali ul. Toruńską, mimo że nie ma takiego obowiązku, bo zarządcą drogi jest Zarząd Dróg Wojewódzkich,
- szkoda, że pan Gondek, właściciel piekarni, przeprosił mieszkańców dopiero po interwencji Wójta, kiedy stanął przed perspektywą zamknięcia ul. Rzemieślniczej dla jego pojazdów,
- Zarządzenie Wójta odnośnie odpłatności za kolonie w 2011 r. nie przewiduje zwolnienia z opłaty uczniów ze świadectwami z paskiem, natomiast każdy z nich tak jak zawsze otrzyma nagrodę rzeczową. Odpłatność za kolonie, których całkowity koszt obejmujący dojazd, 14-dniowy pobyt i zagraniczną wycieczkę do Lwowa, wynosi 895 zł, kształtuje się następująco w zależności od dochodu na jednego członka rodziny: powyżej 500 zł – 495 zł za dziecko, do 499 zł – 395 zł, poniżej 200 zł – 195 zł. Za każde następne dziecko odpłatność wynosi 75 % kwoty wyliczonej za pobyt pierwszego dziecka. Przy planowaniu dofinansowania kolonii Wójt przyjął określony koszt. Gdyby zwolnić uczniów ze świadectwami z biało-czerwonym paskiem z opłat, potrzebne by były dodatkowe środki w wysokości 30 tys. zł, czyli każdy rodzic opłacający kolonie musiałby dołożyć 100 zł za każde dziecko. Po doświadczeniach z ubiegłego roku Wójt wycofał się ze 100% finansowania kolonii, gdyż np. dziecko, za które według dochodów rodziny odpłatność wynosiła 100 zł, przywoziło na kolonie 800 zł. W tym roku zasady są dla wszystkich jednakowe, tym bardziej, że trzeba zbierać fundusze na zakup od września dodatkowego autobusu. Koszt kolonii nie jest wygórowany, o co Wójt corocznie się stara, sądząc po najtańszych ofertach, jakie można znaleźć w internecie, gdzie koszt 10-dniowego pobytu wynosi min. 1,5 tys.
Radny Krzysztof Czarnecki – poprosił o zamontowanie progu zwalniającego na ul. Pięknej, gdyż mieszkańcy często skarżą się na przekraczanie przez kierowców dozwolonej prędkości, i drugiego przy ul. Zielonej przy zjeździe na ul. Piękną. Rozmawiał już z właścicielem pobliskiej posesji, który przedwstępnie wyraził zgodę na zainstalowanie progu.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że nie przewiduje w tym roku instalacji żadnego progu zwalniającego.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy wiadomo od kiedy będzie można składać CV do pracy w aquaparku.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że zatrudnianie zacznie się po wyborze szefa obiektu, który przygotuje wszystkie uregulowania, określi wymogi, stanowiska i ilość potrzebnych pracowników oraz zajmie się naborem. Obecnie trwa drugi, kolejny już konkurs na szefa obiektu. Informacja o rozpoczęciu naboru będzie podana do publicznej wiadomości.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, czy wiadomo już na jakich działkach zostanie postawiony skansen w okolicach cmentarza mennonickiego.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że jest to już ustalone, ale Urząd Marszałkowski prowadzi negocjacje z właścicielami działek i dopiero po ich zakupieniu Wójt wskaże, które to działki.
Radna Brygida Czapiewska – poprosiła Wójta o przedstawienie sprawy ul. Nieszawskiej, gdyż posiada on nowe informacje.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że marszałek województwa otrzymał do rozdysponowania 36 mln zł z krajowej rezerwy wykonania i dostosowania technicznego dla regionalnego programu operacyjnego województwa kujawsko-pomorskiego na lata 2007-2013. Zarząd województwa rozdzielił środki, m.in. w kategorii infrastruktura drogowa (drogi regionalne, lokalne). Wójt otrzymał do wiadomości pismo marszałka, skierowane do prezydenta Torunia, z informacją o możliwości ubiegania się o dofinansowanie remontu drogi wojewódzkiej nr 273, tj. ul. Nieszawskiej w trybie konkursowym.
Wraz z wójtem gminy Zławieś Wielka uczestniczył w spotkaniu prezydenta Torunia i prezydenta Bydgoszczy, który jest przeciwnikiem aglomeracji toruńsko-bydgoskiej, i gdyby dowiedział się o podziale tej rezerwy, nie byłby zadowolony.
Radny Krzysztof Czarnecki – przekazał prośbę p. Buze o wykoszenie i utwardzenie drogi od ul. Lipowej w stronę posesji jego schorowanej matki, gdyż w razie potrzeby karetka pogotowia nie będzie mogła do niej dojechać. Zapytał o możliwość wybudowania wiaty przystankowej dla dzieci oczekujących na autobus przy szkole w Cierpicach.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – opowiedział, że autobusy wjeżdżają na utwardzony plac przed szkołą w precyzyjnie określonych godzinach, i dopiero wtedy dzieci wychodzą ze szkoły. Ponadto droga w tamtym miejscu jest za wąska, aby wydzielić zatokę autobusową i postawić wiatę. To dyrektorzy szkół czuwają nad właściwą organizacją, tak aby dzieci nie stały na dworze w oczekiwaniu na autobus. Jeżeli chodzi o prośbę p. Buzego, zostało wykonane odbicie od ul. Zielonej poprzez nowe osiedle p. Szukaja, gdzie drogi są utwardzone. Droga biegnąca od ul. Lipowej od pana Maternego jest gminną drogą wewnętrzną, i nie istnieje potrzeba jej utwardzania, gdyż w przypadku naruszenia jej wystarczająco twardej wierzchniej warstwy, problemy dopiero się zaczną. Obecnie bez względu na pogodę można po niej przejechać.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał o możliwość wytyczenia przejścia dla pieszych w Wielkiej Nieszawce przy wiacie autobusowej naprzeciwko aquaparku, gdzie jest chodnik, gdyż wiele osób korzysta z tego przystanku. Chciał również wiedzieć, co się stało z tablicą, która wcześniej wisiała na Gminnym Ośrodku Kultury i upamiętniała jego budowę w czynie społecznym.
Dyrektor Gimnazjum Dorota Masłowska – wyjaśniła radnemu Czarneckiemu, jak wyglądają dowozy i odwozy dzieci. W okresie chłodów i zimy dyżurujący nauczyciel dzwoni do pana Opyrchała, który z ramienia Urzędu Gminy jest odpowiedzialny za dowozy dzieci, z pytaniem o opóźnienie autobusu. Dzieci czekają w holu w szkole pod opieką nauczyciela, który je eskortuje do autobusu w momencie jego przyjazdu. Wiata nie jest dobrym rozwiązaniem, gdyż dopiero wtedy dzieciom byłoby zimno. Tylko wtedy, kiedy jest ładna pogoda, dzieci stoją pod opieką nauczyciela na zewnątrz budynku.
Sołtys Brzozy Józef Kumorek – wyraził zadowolenie, że uchwalone na obecnej sesji podwyżki opłat za wodę i za odprowadzanie ścieków są niewielkie.
Radny Krzysztof Czarnecki – poprosił Wójta o odpowiedź na zadane pytanie dotyczące pamiątkowej tablicy.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – zapytał, czy radny zapisał się do partii komunistycznej, gdyż ta tablica pochodzi z czasów komunistycznych. Nadal jest na budynku, ale w czasie remontu została przykryta styropianem.
Sołtys Brzozy Józef Kumorek – zapytał, dlaczego tablica jest pod styropianem, czy czeka na zmianę czasów, czy nie lepiej było definitywnie ją usunąć.
Radny Krzysztof Czarnecki – powiedział, że nie zapisał się do partii komunistycznej i nigdy w niej nie będzie. Wyraził żal, że tablica została zasłonięta, ponieważ na sali znajdują się osoby, których rodziny, a i one same, uczestniczyły w budowie ośrodka kultury, co warto by było upamiętnić.
Przewodniczący Rady przypomniał radnym o obowiązku złożenia do 30 kwietnia oświadczeń majątkowych wraz z PIT-ami za 2010 rok.
Sołtys Małej Nieszawki Krystyna Błach – poinformowała o darmowych badaniach mammograficznych dla mieszkanek gminy w wieku 50-69 lat. Badania będą przeprowadzane w mammobusie stojącym przy na parkingu przy Urzędzie Gminy w dn. 4 kwietnia br. Poprosiła o powiadomienie znajomych, które spełniają kryteria wiekowe i nie korzystały z badania od dwóch pełnych lat.
Ad. 7
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za wzięcie udziału w VI sesji Rady Gminy i zamknął obrady.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ewa Wróblewska-Kucharska (-) Ireneusz Śmiechowski