W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr V/2011 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się 3 marca 2011 roku

Protokół nr V/2011
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 3 marca 2011 roku
w godz. 15:00 do 17:30 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce
 
Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
 
Porządek obrad:
 
1.  Otwarcie posiedzenia:
     - stwierdzenie quorum,
     - przyjęcie porządku obrad,
     - prezentacja przedstawiciela spółki Gdańsk Transport Company, koncesjonariusza
       autostrady A1, dotycząca stanu realizacji kolejnych etapów inwestycji.
2.  Przyjęcie protokołu z IV sesji, która odbyła się w dniu 27 stycznia 2011 roku.
3.  Sprawozdanie z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego
      (druk nr 1).
4.  Sprawozdanie z działalności za 2010 rok:
      - Gminnego Centrum Informacji (druk nr 2a),
      - Gminnej Biblioteki Publicznej (druk nr 2b),
      - Ośrodka Kultury (druk nr 2c).
 
Przerwa
 
5.  Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
     a) dalszej dzierżawy nieruchomości rolnej  (druk nr 3),
     b) nadania nazw ulicom na terenie gminy Wielka Nieszawka wieś Cierpice
         (dz. nr 91/3, 91/9, 92/3) (druk nr 4),
     c) określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie
         zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi
         zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni
         zwłok zwierzęcych i ich części na terenie Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 5),
     d) utworzenia przez Gminę Wielka Nieszawka spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
         pod firmą: „Centrum Sportu i Rekreacji Olender spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”
        (druk nr 6).
    
Przerwa
 
 
  6.  Sprawozdanie z działalności stałych Komisji Rady za 2010 rok:
      a) Komisji Rewizyjnej,
      b) Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji,
      c) Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury  i Sportu,
      d) Komisji Statutowo-Regulaminowej.     
  7.  Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji. 
  8.  Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
  9.  Interpelacje i wolne wnioski.
10.  Zakończenie sesji.
 
 
Ad. 1.
V sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał radnych, zaproszonych gości oraz mieszkańców przybyłych na sesję.
Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 15 radnych, co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
Następnie poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji.
Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.
W związku z tym, że na posiedzenie Rady nie przybyli przedstawiciele spółki Gdańsk Transport Company, którzy mieli dokonać prezentacji nt. stanu realizacji kolejnych etapów inwestycji autostrada A1, Przewodniczący Rady Gminy wniósł pod głosowanie wykreślenie z porządku obrad punktu dotyczącego prezentacji. Za wykreśleniem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania radni jednogłośnie przyjęli wykreślenie tego punktu z porządku obrad. Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie nowy porządek obrad. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania radni jednogłośnie przyjęli nowy porządek obrad.
 
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że według jego wiedzy do dnia poprzedzającego sesję nie wpłynęły do biura obsługi Rady Gminy żadne uwagi co do treści protokołu z IV sesji, która odbyła się w dniu 27 stycznia 2011 r. Następnie zapytał radnych, czy chcą wnieść jakieś uwagi do protokołu.
Radni nie wnieśli uwag.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w przedstawionej treści. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z IV sesji został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.
 
Ad. 3
Przewodniczący Rady poprosił Pana Zbigniewa Brzozowskiego, zastępcę Komendanta Komisariatu Policji Toruń-Podgórz o przedstawienie sprawozdania z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy Wielka Nieszawka w 2010 roku (druk nr 1 w materiałach na sesję).   
Zastępca Komendanta Zbigniew Brzozowski – przeprosił za nieobecność na sesji Komendanta, który przebywa na zwolnieniu lekarskim. Poinformował, że Komisariat Policji Toruń-Podgórz obejmuje swoim działaniem lewobrzeżną część Torunia oraz gminę Wielka Nieszawka, której mieszkańcy stanowią ok. 14 % ludności zamieszkałej na obszarze działania Komisariatu. Następnie scharakteryzował teren działania Komisariatu i omówił realizowane programy prewencji kryminalnej prowadzone na terenie gminy, tj.: „Bezpieczna wieś”, „Bezpieczna droga do szkoły”, „Bezpieczny ogród” (zabezpieczenie mienia działkowców przed kradzieżami), „Bezpieczny dom”, „Bezpieczne osiedle” i „Bezpieczny parking”. W celu dotarcia do osób w trudnej sytuacji lub zagrożonych demoralizacją i przemocą w rodzinie oraz zbadania skali zjawisk patologicznych na terenie gminy Komisariat kontynuuje współpracę z pracownikami Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. W roku 2010 odnotowano spadek ilości przypadków przemocy w rodzinie (z 7 do 6 przypadków sporządzenia „niebieskiej karty”), a dzielnicowy Rafał Osielski uczestniczy w pracach Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Policja obejmuje ochroną również grupy ryzyka zawodowego, tj. pracowników stacji paliw „Motopol” i „Dulcet", dla których organizowane są szkolenia nt. zagrożeń i zabezpieczenia się przed nimi. 
W wyniku działań prewencyjnych prowadzonych w 2010 roku przez funkcjonariuszy KP Toruń-Podgórz, Wydziału Interwencyjnego Komendy Miejskiej Policji w Toruniu oraz Oddziałów Prewencji Przestępczej Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy osiągnięto następujące rezultaty: ukarano mandatami karnymi za popełnione wykroczenia 59 osób, przeprowadzono 282 interwencje publiczne i domowe, przeprowadzono 35 postępowań o wykroczenie, skierowano do sądu 16 wniosków o ukaranie. Zdecydowaną większość ukaranych stanowili sprawcy wykroczeń w ruchu drogowym. W związku z trzema zagrożeniami powodziowymi w 2010 roku zaangażowano znaczne siły policyjne z KP Toruń-Podgórz, Komendy Miejskiej Policji oraz Oddziałów Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji celem zabezpieczenia przejazdu służb ratunkowych, ochrony mienia pozostawionego na zalanych terenach i ewentualnej akcji ratunkowej w przypadku przerwania wału przeciwpowodziowego. 
Realizowano również zadania związane z eliminacją zjawiska prostytucji przydrożnej, która sama w sobie nie jest karalna. Panie trudniące się tym procederem są obywatelkami Unii Europejskiej i nie można ich wydalić z kraju, natomiast są one karane mandatami za wszelkie stwierdzone wykroczenia wynikające z wykonywania tej profesji.
Na przestrzeni całego roku policja prowadziła działania o kryptonimie „Prędkość i alkohol zero tolerancji dla osób naruszających przepisy ruchu drogowego”, w wyniku których przeprowadzono 737 kontroli pojazdów, zatrzymano 2 nietrzeźwych kierowców, ukarano mandatem karnym 43 osoby, zatrzymano 17 dowodów rejestracyjnych i 1 prawo jazdy.
W celu przeciwdziałania zagrożeniom pożarami, kłusownictwu i kradzieży w lasach prowadzono w okresie letnim wspólne patrole ze strażnikami Straży Leśnej.
Na terenie gminy Wielka Nieszawka w 2010 r. odnotowano następujące zdarzenia kryminalne: 36 kradzieży, 29 kradzieży z włamaniem do obiektów, z czego w pierwszym przypadku 8, a w drugim przypadku 16 przypadków dotyczy kradzieży paliwa ze zbiorników przejezdnych ciężarówek zaparkowanych przy barze „Na rozdrożu”, 2 przestępstwa rozbójnicze na terenie stacji paliw, 1 uszkodzenie ciała, 11 uszkodzeń mienia, 12 przestępstw narkotykowych i 42 inne przestępstwa.
Główne kierunki działań Policji w roku 2011 to: kontynuowanie działań w zakresie prewencji kryminalnej; zwiększenie ilości patroli; organizowanie wsparcia Komisariatu Policji Toruń-Podgórz siłami z KMP w Toruniu i OPP KWP w Bydgoszczy; zwalczanie przestępczości narkotykowej przy szkołach celem chronienia dzieci i młodzieży; zwiększenie zaufania społecznego przez solidność i konsekwencję w pełnionej służbie; prowadzenie rozpoznania ujawnionych przypadków przemocy w rodzinie; kontynuowanie działań skierowanych na eliminację zjawiska prostytucji przydrożnej. 
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie przedłożonego sprawozdania.
Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – powiedziała, że komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy Wielka Nieszawka w 2010 roku.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Brygida Czapiewska – poinformowała, że w ciągu ubiegłego roku podróżując kilkakrotnie do Piły widziała na trasie do Bydgoszczy 5 tych samych pań uprawiających prostytucję przy drodze. Zapytała, dlaczego to one są karane mandatami, skoro tylko wykonują swoją pracę, a nie panowie, którzy je przywożą. Raz nawet spisała numery samochodu tzw. „alfonsa”, ale doszła do wniosku, że nie jest jej rolą, bo nie należy do organów ścigania, zajmowanie się tymi sprawami, gdyż może takim zachowaniem narazić swój samochód na zniszczenie. Zauważyła ponadto, że na trasie do Bydgoszczy panie stoją bez przerwy, natomiast na odcinku od Bydgoszczy do Piły nigdy żadnej nie widziała, pomimo że droga biegnie również przez tereny leśne. 
Zastępca Komendanta Zbigniew Brzozowski – podkreślił, że samo zjawisko prostytucji jest niekaralne w Polsce. Poza wystawieniem mandatu paniom za złamanie jakiegoś przepisu z kodeksu wykroczeń, czy np. w ruchu drogowym lub związanego z zaśmiecaniem terenu, nie można nic zrobić. Natomiast kuplerstwo czy nakłanianie do nierządu jest przestępstwem karalnym, jednak trudno je udowodnić. Zazwyczaj jest to przestępczość zorganizowana i znajduje się ona w sferze działań służb Komendy Miejskiej Policji, Komendy Wojewódzkiej Policji i Centralnego Biura Śledczego. Panie uprawiające prostytucję to przeważnie Bułgarki i Rumunki, które są obywatelkami Unii Europejskiej i nie ma przepisów, które umożliwiałyby deportowanie ich z kraju. Można ukarać panów dowożących panie do pracy mandatem, jeżeli popełnią jakieś wykroczenie, natomiast nie wyeliminuje to samego zjawiska prostytucji. Panie stoją w różnych miejscach, nie tylko przy drodze do Bydgoszczy, ale na terenie całego województwa w okolicach stacji benzynowych, barów i parkingów, gdzie zatrzymują się kierowcy.
Radny Bogdan Falkowski – zapytał, czy ujęcie tematu eliminacji zjawiska prostytucji przydrożnej w kierunkach działań policji w 2011 roku nie jest wprowadzaniem społeczeństwa w błąd, skoro, jak sam zastępca komendanta powiedział, prostytucja nie jest zjawiskiem karalnym. Sugerowanie, że policja będzie prowadziła działania zmierzające do eliminacji tego zjawiska, może być pewnego rodzaju nadużyciem.
Zastępca Komendanta Zbigniew Brzozowski – odpowiedział, że często radni w poprzednich kadencjach, jak i władze gminy, zadawali pytania dotyczące tego zjawiska, dlatego znalazło się ono w polu zainteresowania policji, która próbuje z nim walczyć. Również w 2011 r. policja będzie kontynuowała dalsze działania skierowane na eliminację prostytucji, dlatego ten punkt został zapisany w sprawozdaniu.
Radny Bogdan Falkowski – zauważył, że policja nie jest w stanie zwalczyć tego zjawiska bezpośrednio, a jedynie może zwalczać zjawiska patologiczne towarzyszące prostytucji, co należałoby sprecyzować w sprawozdaniu. Po analizie sprawozdania, w którym działania policji dzielą się na dwie grupy: prewencję, która dla radnego jest bardzo ważna, jeżeli nie najważniejsza, i interwencję, można stwierdzić, że część dotycząca działań prewencyjnych rozczarowuje, gdyż jest zbyt ogólnikowa. Dobrze by było podać informacje ilościowe, co umożliwiłoby  porównanie sprawozdań z lat ubiegłych i następnych. Radny zapytał, czy 12 przypadków przestępstw narkotykowych dotyczy mieszkańców gminy, czy osób z zewnątrz.
Zastępca Komendanta Zbigniew Brzozowski – odpowiedział, że prewencja w pracy policji jest dziedziną trudną do zmierzenia. Można napisać np., że zorganizowano 300 spotkań, jednak te spotkania różnią się od siebie, gdyż mogą dotyczyć większej grupy, lub jednej osoby czy danej rodziny. Podanie tylko ilości spotkań nie dałoby pełnego obrazu ilościowego grupy, której dotyczyły, dlatego pokazano główne kierunki działania. Jeżeli takie będzie życzenie radnych, w przyszłości Komisariat będzie przygotowywał bardziej szczegółowe sprawozdania. Jeżeli chodzi o przestępstwa narkotykowe, to część z nich została wykryta podczas kontroli drogowych i nie dotyczyła mieszkańców. Zastanawiający jest jednak fakt, że problem narkomanii pojawił się już na terenie gminy i dlatego należy podjąć wszelkie działania prewencyjne we współpracy z pedagogami szkolnymi i nauczycielami, aby edukować młodzież i przeciwdziałać temu zjawisku.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał zastępcę komendanta, czy większa ilość wykroczeń w 2010 roku w porównaniu do 2009 roku jest spowodowana większą ilością mieszkańców.
Zastępca Komendanta Zbigniew Brzozowski – powiedział, że policja nie prowadzi tego typu badań, natomiast z codziennej analizy zdarzeń zgłaszanych przez dyżurnych można wnioskować, że zwiększenie ilości przestępstw może wiązać się zarówno z rozbudową gminy, jak i miasta Torunia. Z drugiej strony zwiększyła się również skuteczność wykrywania przestępstw, co jest m.in. następstwem większej ilości patroli.  
Radny Rafał Kujawa – zapytał o ilość napadów na stacje paliw. Powiedział, że często jeździ na trasie Toruń-Bydgoszcz i przy stacji benzynowej w Solcu Kujawskim często widzi w godz. nocnych między 23-ą a 1-ą patrole policji. Czy istnieje możliwość wysyłania patroli policyjnych np. 2 razy w nocy w okolice dwóch stacji benzynowych na terenie gminy, które prowadzą całodobowe bary, i przy tej okazji patrolowania również terenu gminy?
Zastępca Komendanta Zbigniew Brzozowski – poinformował, że Komisariat Policji Toruń-Podgórz liczy 53 etapy, z czego zespół patrolowy to 22 osoby, w tym 16 policjantów. Komisariat obejmuje swoim działaniem teren o długości 40 km. Częste wystawienie radiowozów we wszystkich miejscach jest niemożliwe. Można natomiast częściej podjeżdżać w różne miejsca.
W sumie na obszarze objętym przez Komisariat znajduje się 6 stacji benzynowych, w tym 2 na terenie gminy. W ubiegłym roku zanotowano jedno zdarzenie na stacji benzynowej, kiedy to grupa osób obezwładniła pracowników i dokonała zaboru mienia, co jest ilością marginalną na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Policja bardzo często kontaktuje się z właścicielami i pracownikami stacji, aby ich edukować i informować o możliwościach technicznych zabezpieczenia obiektów, gdyż tego typu rozboje są najbardziej niebezpieczne dla osób.  
Sołtys Brzozy Józef Kumorek – stwierdził, że z problemem prostytucji przydrożnej spotkał się będąc jeszcze radnym. Jego zdaniem walka z tym zjawiskiem jest tzw. walką z wiatrakami, gdyż nie ma skutecznych narzędzi prawnych.
Radny Krzysztof Czarnecki – podziękował dzielnicowemu Rafałowi Osielskiemu obecnemu na sali za profesjonalną i pełną zrozumienia dal ludzkich problemów pracę.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie przyjęcie sprawozdania z działalności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy Wielka Nieszawka w 2010 roku w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.  Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania radni przyjęli sprawozdanie jednogłośnie.
 
Ad. 4
Przewodniczący Rady poprosił Wójta o przedstawienie sprawozdania z działalności Gminnego Centrum Informacji za 2010 rok.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że Gminne Centrum Informacji działa w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce od 10 lat. Do dyspozycji mieszkańców jest 5 stanowisk komputerowych, wyposażonych w ramach przyznanego przez ministra pracy grantu, i stałe łącze internetowe. Od samego początku założeniem GCI było wprowadzenie bezpłatnej usługi dostępu do Internetu dla mieszkańców. Pracownikami byli zawsze absolwenci uczelni, kierowani do pracy w GCI przez Urząd Pracy w ramach stażu. Od tego roku nie ma stażystów, gdyż Urzędy Pracy dostały 20 % wartości środków potrzebnych na aktywizację bezrobotnych. Oprócz zadań związanych z obsługą sprzętu, stażyści wspomagali różne działania na ternie gminy.  
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie przedłożonego sprawozdania.
Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – powiedziała, że komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nikt z radnych nie zabrał głosu.   
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie przyjęcie sprawozdania z działalności Gminnego Centrum Informacji w Małej Nieszawce za 2010 rok w brzmieniu jak na druku nr 2 a – stanowi załącznik nr 4 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada przyjęła przyjęli sprawozdanie jednogłośnie.
 
Przewodniczący Rady poprosił Wójta o przedstawienie sprawozdania z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej za 2010 rok.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że prowadzenie biblioteki publicznej, która działa jako samodzielna jednostka, jest obowiązkowym zadaniem własnym gminy. Następnie przedstawił sprawozdanie z działalności biblioteki. Dodał, że motorem działania tej placówki jest jej dyrektor, pani Maria Miłoszewicz, która jest obecna na sali i może odpowiedzieć na wszelkie pytania radnych.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nikt z radnych nie zabrał głosu.  
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie przyjęcie sprawozdania z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej w Małej Nieszawce za 2010 rok w brzmieniu jak na druku nr 2 b – stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.
 
Przewodniczący Rady poprosił Wójta o przedstawienie sprawozdania z działalności Ośrodka Kultury za 2010 rok.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że w ramach Ośrodka Kultury w Małej Nieszawce działają trzy grupy: grupa wokalna PULS, najmłodsza grupa taneczna PULS i młodzieżowy zespół wokalny MIXTER oraz zespół seniorów WSPOMIENIE, który obchodził 25-lecie swego istnienia, a także kółko plastyczne. Planuje się założenie kółka teatralnego, prowadzonego przez mieszkankę gminy, która jest aktorem teatru „Baj Pomorski”.
Dzieci i młodzież z zespołów uczestniczą w festiwalach piosenki na szczeblu wojewódzkim, zajmując 1 i 2 miejsca. Dzieci z kółka plastycznego, prowadzonego przez panią po studiach z zakresu sztuk pięknych, przygotowują się do wystawy w Domu Harcerza. Podsumowując, można stwierdzić, że dzieci uczestniczące w zajęciach w Ośrodku Kultury są zdolne i osiągają wiele sukcesów przy wsparciu osób prowadzących zajęcia.   
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu o opinię komisji w sprawie sprawozdań z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej i Ośrodka Kultury za 2010 rok.
Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – powiedziała, że na posiedzeniu w dn. 1 marca 2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała oba sprawozdania.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nikt z radnych nie zabrał głosu.  
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie przyjęcie sprawozdania z działalności Ośrodka Kultury w Małej Nieszawce za 2010 rok w brzmieniu jak na druku nr 2 c – stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.
 
Przewodniczący Rady ogłosił 15-minutową przerwę w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
 
Ad. 5
a)
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 3 radni otrzymali projekt uchwały w sprawie dalszej dzierżawy nieruchomości rolnej, oznaczonej nr działki 128/10 obręb Wielka Nieszawka, p. Józefowi Grześkowiakowi na okres 1 roku. Zgodnie z ustawą nieruchomość może być wydzierżawiona łącznie na okres 3 lat, a po upływie tego okresu Rada Gminy podejmuje decyzję, w formie uchwały, o dalszym jej wydzierżawieniu. W związku z tym, że właśnie upłynął okres 3 lat przedkłada się Radzie projekt uchwały.    
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w sprawie projektu uchwały.
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – powiedział, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nikt z radnych nie zabrał głosu.  
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie przyjęcie uchwały nr V/18/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 3 marca 2011 roku w sprawie dalszej dzierżawy nieruchomości rolnej w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.
b)
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 4 radni otrzymali projekt uchwały w sprawie nadania nazw ulicom na terenie gminy Wielka Nieszawka we wsi Cierpice dz. nr 91/3, 91/9, 92/3. Na wniosek mieszkańców Rada Sołecka proponuje nadanie ulicy, której przebieg został wskazany w załączniku do uchwały, nazwy „Świerkowa”. 
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w sprawie projektu uchwały.
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – powiedział, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nikt z radnych nie zabrał głosu.  
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie przyjęcie uchwały nr V/19/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 3 marca 2011 roku w sprawie nadania nazw ulicom na terenie gminy Wielka Nieszawka wieś Cierpice (dz. nr 91/3, 91/9, 92/3) w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 7 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.
c)
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że obowiązek określenia w formie uchwały wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części na terenie Gminy Wielka Nieszawka wynika z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Kilka lat temu, kiedy tworzone były inne uchwały w sprawie utrzymania porządku i czystości na terenie gminy, taka uchwała nie została podjęta. W zaleceniach pokontrolnych z niedawno przeprowadzonej kontroli NIK wskazał na potrzebę jej podjęcia. Obecnie na terenie gminy nie działa żadne schronisko, ani grzebowisko czy spalarnia. Ponieważ może pojawić się  przedsiębiorca, który będzie zainteresowany prowadzeniem tego typu działalności, trzeba określić niezbędne warunki, jakie powinien spełniać.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o opinię komisji w sprawie projektu uchwały.
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – powiedział, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że określona w załączniku do projektu uchwały w §2 pkt 1 ust. 1 na 150 m minimalna odległość usytuowania schroniska od siedzib ludzkich jest stanowczo za mała, ze względu na uciążliwość dla otoczenia tego typu działalności gospodarczej (hałas i fetor). Na osiedlach mieszkaniowych, gdzie właściciele posesji mają po 2-3 psy, hałas jest czasami nie do zniesienia.     
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o zabranie głosu w tej sprawie.
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja rozmawiała na swoim posiedzeniu na temat minimalnej odległości i doszła do wniosku, że nawet odległość wynosząca kilkaset metrów nie będzie stanowiła dostatecznej izolacji. Oprócz kryterium odległości, przedsiębiorca musi spełnić jeszcze szereg innych wymogów, dlatego komisja doszła do wniosku, że można przyjąć taką odległość, jaka została zapisana w załączniku.   
Radna Halina Dąbrowska – zapytała, jakie są zapisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w tej kwestii, czy jest podany jakiś przedział odległości lub czy to Rada Gminy decyduje o jej określeniu.
Radca prawy Beata Romanowska – wyjaśniła, że to Rada sama określa minimalną odległość.
Radna Halina Dąbrowska – zaproponowała, aby przyjąć odległość przynajmniej 500 m.
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – zauważył, że gmina Wielka Nieszawka jest szczególną gminą, gdyż zabudowa mieszkaniowa powoduje, że nie ma na jej terenie takiego miejsca, które spełniałoby ten warunek.
Radna Halina Dąbrowska – podkreśliła, że może zwiększenie odległości zniechęciłoby przedsiębiorców do podjęcia działalności gospodarczej na terenie gminy, gdyż w przeciwnym razie będzie się to wiązało z wielką uciążliwością dla mieszkańców i sąsiedzkimi konfliktami.
Przewodniczący Rady – zapytał radną Halinę Dąbrowską, czy zgłasza formalny wniosek w sprawie zwiększenia odległości.
Radna Halina Dąbrowska – potwierdziła, że składa wniosek o zwiększenie odległości od zabudowań mieszkalnych z „co najmniej o 150 m” na „co najmniej o 500 m”.
Przewodniczący Rady wniósł pod głosowanie wniosek radnej Haliny Dąbrowskiej o zwiększenie odległości od zabudowań ze 150 m do 500 m. Za przyjęciem wniosku głosowało 8 radnych, przeciwko przyjęciu głosowało 7 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że wniosek radnej przeszedł 8 głosami i w związku z powyższym wnosi się do projektu uchwały przegłosowaną poprawkę.
Radna Brygida Czapiewska – zaproponowała zwiększenie odległości minimalnej powyżej 1 km, ponieważ, jeżeli ktoś zdecyduje się na prowadzenie tego typu działalności, jest w stanie znaleźć na terenie gminy lokalizację znajdującą się w odległości 500 m od zabudowań.
Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu radcę Beatę Romanowską.  
Radca prawny Beata Romanowska – wyjaśniła, że nie można przegłosować wniosku radnej Brygidy Czapiewskiej, gdyż to doprowadziłoby do sytuacji patowej. Jeden wniosek został już przegłosowany, co oznacza, że przyjęto poprawkę odległości na 500 m. Gdyby przegłosowano teraz następny wniosek, oznaczałoby to, że zostały przyjęte dwa wnioski o różnej treści. Gdyby radna Brygida Czapiewska w momencie zgłaszania wniosku przez radną Halinę Dąbrowską, zgłosiła również swój, to wtedy głosowano by nad dwoma wnioskami.   
Wójt Kazimierz Kaczmarek – podkreślił, że jeżeli znajdzie się przedsiębiorca pragnący prowadzić na terenie gminy tego typu działalność gospodarczą, to najpierw zwróci się do Wójta o wskazanie właściwej lokalizacji, zgodnie z wymogami uchwały, a na terenie gminy nie ma takiego terenu. Gdyby nawet zwiększono odległość do 1,5 km, to psy i tak byłoby słychać. W związku z tym zaproponował pozostawienie odległości 500 m.
Radna Brygida Czapiewska – wycofała swój wniosek.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie przyjęcie uchwały nr V/20/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 3 marca 2011 roku w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części na terenie Gminy Wielka Nieszawka w brzmieniu jak na druku nr 5 z naniesioną zmianą odległości ze 150 m na 500 m – stanowi załącznik nr 8 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada przyjęła uchwałę większością głosów.
d)
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zgodnie z uchwałą nr XXXIV/167/2010 Rady Gminy Wielka Nieszawka w sprawie wyboru formy organizacyjnej Centrum Sportu i Rekreacji przedkłada się Radzie projekt uchwały w sprawie utworzenia przez Gminę Wielka Nieszawka spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą: „Centrum Sportu i Rekreacji Olender spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. f i g ustawy o samorządzie gminnym do wyłącznej kompetencji rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, a dotyczących tworzenia i przystępowania do spółek oraz ich rozwiązywania. Uchwała stanowi legitymację dla organu wykonawczego gminy do podjęcia czynności przewidzianych w kodeksie spółek handlowych dla założenia spółki, w tym w pierwszej kolejności zawarcie umowy spółki, w formie aktu notarialnego. Dotyczy to również sytuacji, kiedy spółkę zakłada jedna osoba lub jeden wspólnik, w tym przypadku gmina, która tworzy jednoosobową spółkę z kapitałem zakładowym 500.000,00 zł. Przedmiotem działalności spółki będzie realizacja celu publicznego w zakresie kultury fizycznej, turystyki i rekreacji, z optymalnym wykorzystaniem administrowanych przez spółkę obiektów wybudowanych na działkach nr: 117, 118, 119/1 i 119/2 w Wielkiej Nieszawce, w celu prowadzenia działalności turystycznej, rekreacyjnej, sportowej, edukacyjnej, rozrywkowej, gastronomicznej, handlowej i noclegowej na tych obiektach.
Ponieważ projekt uchwały był tematem obrad wszystkich komisji Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących komisji o opinię w tej sprawie.
Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały z jedną uwagą do §1 ustęp 4, tj. „Wszystkie udziały, o których mowa w ust. 3 zostaną objęte przez Gminę Wielka Nieszawka i pokryte wkładem pieniężnym (lub niepieniężnym)”, natomiast z ustępu 3 wynika, że będzie to wkład pieniężny.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – zaproponował, żeby wykreślić zapis w nawiasie.
Przewodniczący Rady – poprosił radnych o wykresie w ustępie 4 „(lub niepieniężnych)”.
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 1 marca 2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały 2 głosami za i 1 głosem wstrzymującym się. Było bardzo dużo pytań, na niektóre nie uzyskano odpowiedzi, dlatego z pewnością powrócą one na obecnej sesji.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 1 marca 2011 r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały 3 głosami za i 1 głosem przeciw.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 1 marca 2011 r. komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Brygida Czapiewska – zapytała Wójta o nazwisko pracownika, który został zatrudniony jako inżynier obiektu CSiR, gdyż na posiedzeniu nie uzyskała odpowiedzi na to pytanie.  
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że nie pamięta nazwiska pracownika, natomiast ma on na imię Tomasz.
Przewodniczący Rady – odpowiedział, że radna z pewnością otrzyma odpowiedź na postawione pytanie.
Radny Krzysztof Czarnecki – powiedział, że radni chcieliby wiedzieć, jak nazywa się pracownik, a Wójt ani na posiedzeniu, ani na sesji nie potrafi udzielić odpowiedzi.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – podkreślił, że nie ma nic do ukrycia. Po prostu nie pamięta nazwiska, gdyż inżynier pracuje dopiero od 2 dni. Za chwilę po uzyskaniu informacji od Przewodniczącego, Wójt podał nazwisko pracownika: Tomasz Pliszka.
Radna Halina Dąbrowska – chciała uzyskać od Wójta informację, za jaką kwotę będzie dzierżawiony plac pod aquaparkiem i cały obiekt, i na jakich szczegółowych zasadach będzie funkcjonowała spółka. Na posiedzeniu komisji Wójt poinformował radnych, że będzie to jednoosobowy zarząd i 3-osobowa rada nadzorcza, w związku z tym jakie wymogi będą musieli spełniać członkowie rady nadzorczej, oprócz tego, że będą musieli posiadać uprawnienia do zasiadania w radzie. W prasie ukazały się informacje o naborze do pracy, jednak nie podano w artykule, że nabór będzie w gestii przyszłego prezesa. Taka dodatkowa informacja byłaby odpowiedzią na pytania mieszkańców, którzy zastanawiają się, kto będzie zajmował się zatrudnieniem.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że artykuł w „Nowościach” odnosił się do informacji zamieszczonej na stornie internetowej gminy. Dziennikarz wyraźnie napisał, że to wybrany szef obiektu będzie zajmował się zatrudnieniem. W radzie nadzorczej znajdzie się prawnik, osoba ds. finansów i osoba ds. turystyki i takie informacje radni otrzymali od Wójta na posiedzeniach komisji. Wysokość dzierżawy zostanie ustalona po zarejestrowaniu spółki, kiedy będzie podpisywana umowa dzierżawy i wtedy radni będą powiadomieni o jej wysokości. Nie będzie to wielka suma, chodzi przede wszystkim o odzyskanie kilkumilionowego VAT-u z tej inwestycji i o umożliwienie funkcjonowania obiektu. Kiedy zostanie wypracowany zysk, radni zadecydują, czy pieniądze zostaną przeznaczone na dalszy rozwój CSiR, czy wrócą do budżetu gminy.
Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że pamięta, co Wójt powiedział na posiedzeniu komisji, na którym nie informował o szczegółowym składzie rady nadzorczej, gdyż inaczej nie zadałaby tego pytania.   
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał ile wynosi wynagrodzenie inżyniera i kto je ustala.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że wynagrodzenie ustala Wójt zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych. Kwota jest ustalana między pracownikiem a Wójtem.  
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie przyjęcie uchwały nr V/21/2011 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 3 marca 2011 roku w sprawie utworzenia przez Gminę Wielka Nieszawka spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą: „Centrum Sportu i Rekreacji Olender spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” w brzmieniu jak na druku nr 6 po wykreśleniu „(lub niepieniężnym)” – stanowi załącznik nr 9 do protokołu. Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych wstrzymało się od głosu (w tym radny Krzysztof Czarnecki). Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania Rada przyjęła uchwałę większością głosów.
 
Wyszła radna Jolanta Sobiech.
  
Przewodniczący Rady ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
 
Ad. 6
Przewodniczący Rady – oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu złożenie sprawozdania z pracy komisji w grudniu 2010 r., kiedy to komisje zostały powołane.
a)
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – odczytała sprawozdanie z działalności Komisji za grudzień 2010 r. – stanowi załącznik nr 10 do protokołu. 
Radni nie wnieśli uwag do sprawozdania.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania Komisji Rewizyjnej w 2010 roku. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że sprawozdanie zostało przyjęte przez Radę jednogłośnie.
b)
Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – odczytał sprawozdanie z działalności Komisji za grudzień 2010 r. – stanowi załącznik nr 11 do protokołu. 
Radni nie wnieśli uwag do sprawozdania.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w 2010 roku. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że sprawozdanie zostało przyjęte przez Radę jednogłośnie.
c)
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – odczytała sprawozdanie z działalności Komisji za grudzień 2010 r. – stanowi załącznik nr 12 do protokołu. 
Radni nie wnieśli uwag do sprawozdania.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu w 2010 roku. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że sprawozdanie zostało przyjęte przez Radę jednogłośnie.
d)
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – odczytała sprawozdanie z działalności Komisji za grudzień 2010 r. – stanowi załącznik nr 13 do protokołu. 
Radni nie wnieśli uwag do sprawozdania.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania Komisji Statutowo-Regulaminowej w 2010 roku. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że sprawozdanie zostało przyjęte przez Radę jednogłośnie.
 
Ad. 7
Przewodniczący Rady oddał głos Komisjom w celu złożenia informacji z działalności komisji między sesjami, i tak:
a)      Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja odbyła dwa posiedzenia między sesjami: w dn. 3 lutego 2011 r. tematem spotkania było zapoznanie się ze sprawozdaniem z pracy komisji poprzedniej kadencji w roku 2010 i omówienie wstępnego projektu katalogu dróg gminnych do modernizacji, w tym oświetlenia; w dn. 1 marca 2011 r. komisja opiniowała materiały na obecną sesję.
b)     Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja odbyła dwa posiedzenia: 23 lutego 2011 r. analizowała, przy udziale radcy prawnego Beaty Romanowskiej, statuty sołectw oraz statut Rady Gminy; dn. 1 marca 2011 r. opiniowała materiały na obecną sesję i przygotowała sprawozdanie z działalności komisji za 2010 rok.
c)      Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja obradowała 2-krotnie: 8 lutego 2011 r., zgodnie z planem pracy spotkała się z dyrektorem Gminnej Biblioteki Publicznej w celu  zapoznania się z planem pracy biblioteki na 2011 rok; 1 marca 2011 r. opiniowała materiały na obecną sesję i przygotowywała sprawozdanie z działalności komisji za rok 2010.
d)     Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja odbyła jedno posiedzenie w dn. 1 marca 2011 r., podczas którego opiniowała materiały na obecną sesję i przygotowała sprawozdanie z działalności komisji za 2010 rok.
 
Ad. 8
Przewodniczący Rady złożył informację z realizacji uchwał podjętych na IV sesji, która odbyła się w dniu 27 stycznia 2011 roku.
 
 
Ad. 9
Radna Halina Dąbrowska – zaproponowała wypracowanie przez Radę stanowiska ws. opieki nad chorymi w weekendy i w nocy, ponieważ zmiany wprowadzone przez NFZ są nie do przyjęcia, szczególnie dla osób starszych i młodych małżeństwa bez środków lokomocji. Komunikat dotyczący zaprzestania świadczenia usług przez pogotowie ratunkowe został odczytany w parafii w Cierpicach na mszy, po której mieszkańcy prosili radną o zbieranie podpisów pod petycją o przywrócenie poprzedniego systemu opieki medycznej w nocy i w weekendy. Radna złożyła wniosek o wystosowanie do NFZ pisma w tej sprawie lub zbieranie podpisów mieszkańców przed podjęciem działań przez Radę Gminy.
Radna Brygida Czapiewska – ustosunkowując się do problemu poruszonego przez radną Halinę Dąbrowską, poinformowała, że przetarg na świadczenie usług medycznych nocnych i weekendowych został wygrany przez przychodnię „Citomed” oraz przychodnię na Rudaku, więc to one powinny kierować lekarzy do pacjentów. Praktycznie będą jednak oczekiwać, że pacjent zostanie dowieziony do przychodni. Jako pracownik pogotowia posiada informacje, że w czerwcu ma się odbyć kolejny przetarg, w związku z tym wniosek radnej Haliny Dąbrowskiej jest słuszny i godny poparcia, jeżeli mieszkańcy wyrażą wolę powrotu do poprzedniego systemu świadczenia usług. W okresie od marca do końca maja, nowo wprowadzony system będzie pod ścisłym nadzorem i w przypadku, gdy będzie więcej opinii negatywnych niż pozytywnych, popartych faktami, istnieje możliwość powrotu do świadczenia usług przez stację pogotowia ratunkowego. 
Wójt Kazimierz Kaczmarek – potwierdził, że od 1 marca pojawił się duży problem. Nie było konsultacji społecznych w sprawie wprowadzenia zmian, przetarg był utrzymywany w tajemnicy, gdyż część toruńskich przychodni dowiedziała się o nim w ostatniej chwili i w ogóle nie startowała. Obecnie rola pogotowia ratunkowego będzie sprowadza się do dowiezienia pacjenta poszkodowanego w wypadku z miejsca zdarzenia do szpitala, natomiast inne tego typu usługi dla dzielnicy Podgórz i gminy Wielka Nieszawka będzie świadczyć przychodnia na Rudaku doktora Góreckiego. Wójt sprawdzał, czy pod wskazanym numerem dyżuruje w nocy lekarz i rzeczywiście dyżury są pełnione. Nie ma jednak pewności, czy lekarz przyjedzie do pacjenta na terenie gminy, a w przypadku osoby starszej, niedysponującej środkiem lokomocji, która będzie musiała skorzystać z pomocy ambulatoryjnej w przychodni na Rudaku w nocy lub w święto, będzie to stanowiło duże utrudnienie. Można przygotować stanowisko Rady w tej sprawie, musi ono jednak był poparte faktami. Wójt poprosił radnych o ich zbieranie i przekazywanie jemu, gdyż inaczej trudno będzie rozmawiać z NFZ.  Są takie miejsca w Polsce, gdzie pacjenci muszą dojeżdżać kilkadziesiąt kilometrów, aby skorzystać z pomocy ambulatoryjnej, jak np. w przypadku 20-tysięcznej Rabki, gdzie zlikwidowano stację pogotowia ratunkowego i postawiono takie wymogi, że miejscowy szpital nawet nie stanął do konkursu. Po zebraniu konkretnych faktów, będzie można przedyskutować projekt stanowiska Rady na najbliższej sesji pod koniec marca.
Radny Franciszek Wójcik – poruszył dwie kwestie:
- temat eksploatacji dróg lokalnych. Na terenie gminy trwa rozbudowa stacji uzdatniania wody i budowa aquaparku. Ciężarówki dostarczające materiały budowlane poruszają się drogami lokalnymi, np. ul. Wodociągową i ul. Leśną, niszcząc je. Zapytał Wójta, czy po zakończeniu robót firmy budowlane mają obowiązek naprawy tych dróg.
- temat parkowania samochodów przy szkole podstawowej w Małej Nieszawce. Auta osobowe i półciężarowe wjeżdżają na chodnik, co powoduje, że jest mało miejsca, żeby tamtędy przejść z dziećmi i stwarza zagrożenie bezpieczeństwa. Zapytał, czy nie można by przedłużyć na chodniku barierki w kierunku parkingu przy kaplicy, aby auta nie wjeżdżały na chodnik.      
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że temat parkowania przy szkole jest tematem dla policji, bo ani dyrektor szkoły, ani Wójt, nie mają uprawnień, żeby zabronić parkowania na chodniku. Aby zainstalować barierkę, wymagane jest pozwolenie na budowę i zgoda Zarządu Dróg Wojewódzkich, gdyż znajdowałaby się ona w obrębie pasa drogowego drogi wojewódzkiej. Ostatnio policja stoi z radarem albo przy szkole, albo na ul. Krętej, ale nie interesuje się tym, że rodzice przyjeżdżający po dzieci stają nawet na przejściu dla pieszych. Wójt postara się zainteresować tą sprawą policję.             
Jeśli chodzi o dowóz materiałów budowlanych, firma Alstal, która jest wykonawcą aquaparku, nie otrzymała zgody na przemieszczanie się ul. Nieszawską z piaskiem, który jest dostarczany do uzupełnienia terenu, ani z innymi materiałami, w związku z tym jeździ dookoła od drogi nr 10. W przypadku trasy od drogi nr 10 do stacji ujęcia wody, którą przemieszczają się samochody ciężarowe, zawarta została umowa z firmą katowicką, przy kontrasygnacie prezesa Toruńskich Wodociągów, że ul. Wodociągowa po zakończeniu budowy zostanie rozebrana i na nowo wybudowana. W przypadku niewywiązania się z umowy przez firmę katowicką, zrobią to Toruńskie Wodociągi.
Radny Rafał Kujawa – zapytał Wójta, jak wygląda kwestia opłaty za energię elektryczną pobieraną przez lampy oświetlające węzeł autostradowy i czy gmina będzie musiała za nią płacić.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że GDDKiA przesłała gminie porozumienie w sprawie oddania w użyczenie 82 opraw oświetleniowych na węźle drogowym „Nieszawka”. Odsyłając niepodpisane porozumienie, gmina wystosowała do GDDKiA pismo, w którym zaznaczyła, że zgodnie z ustawą o drogach publicznych, późniejszą niż prawo energetyczne, na które powoływał się dyrektor generalny GDDKiA,  koszty związane z utrzymaniem infrastruktury drogowej leżą po stronie zarządcy drogi. Ten problem dotyczy również innych dwóch gmin województwa kujawsko-pomorskiego, Sicienko i Białe Błota, z którymi Urząd Gminy jest w stałym kontakcie, a w całej Polsce 260 gmin, na terenie których znajdują się węzły autostradowe. Chęć przerzucenia kosztów na gminy wynika z szukania 16 mld oszczędności przez ministra finansów. Gmina dobrowolnie nie przejmie oświetlenia autostradowego, tym bardziej, że w przypadku awarii nie poradzi sobie z naprawą lamp, z których część znajduje się poza balustradą wiaduktu. W takim przypadku trzeba by było zamknąć ruch, również pod wiaduktem, i sprowadzić specjalistyczny sprzęt.
Inny problem to koszty konserwacji lam oświetleniowych na słupach energetycznych na terenie gminy. Obecnie tą usługą zajmuje się sopocka firma, spółka córka Energy, z którą gmina zawarła umowę na miesiące styczeń-luty 2011 r. jeszcze na starych zasadach, tj. 9,90 zł netto/za lampę. Gmina wyraziła jedynie zgodę na podniesienie opłat o wzrost wartości wskaźnika usług ogłoszonego przez GUS, natomiast sopocka firma proponuje podwyżkę 50%, tj. z 9,90 zł netto do 14,50 zł netto za oprawę oświetleniową. W Ciechocinku zaproponowano podwyżkę rzędu 700%, w Radziejowie 650%. Powstało „Porozumienie Ciechocińskie”, które chce walczyć o zmianę zapisów ustawy w taki sposób, aby również za oświetlenie dróg wojewódzkich, przebiegających przez tereny gminy, płacił Zarząd Dróg Wojewódzkich, a nie, jak to jest obecnie, gminy. Spotkanie „Porozumienia Ciechocińskiego” z udziałem parlamentarzystów, w którym weźmie udział Wójt, odbędzie się w najbliższy poniedziałek.
Radna Elżbieta Tota – poinformowała, że w związku ze zbliżającym się zakończeniem robót i otwarciem CSiR, mieszkańcy coraz częściej pytają ją o możliwość zatrudnienia. Chciała wiedzieć, jaki wpływ będzie miał Wójt na decyzje ws. zatrudnienia podejmowane przez prezesa CSiR, tak, aby znaleźli w nim zatrudnienie w pierwszej kolejności mieszkańcy gminy z odpowiednimi kwalifikacjami.  
Wójt Kazimierz Kaczmarek – opowiedział, że we właściwym czasie, o czy również wspominał na zebraniach wiejskich, zostaną podane do publicznej wiadomości informacje, ilu hydraulików, elektryków, ratowników, kasjerek i innych pracowników będzie zatrudnionych w CSiR, i na pewno w pierwszej kolejności będą zatrudniani mieszkańcy gminy z odpowiednimi uprawnieniami. Obiekt jest budowany o 2009 r. i można było w tym czasie zdobyć odpowiednie uprawnienia na kursach, np. uprawnienia ratownika. Prezes dostanie wytyczne, aby w pierwszej kolejności zatrudniać mieszkańców gminy. Po złożeniu dokumentów przez kandydatów, odbędzie się wstępna selekcja, a potem zostaną przeprowadzone rozmowy z wybranymi osobami.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał, w imieniu obecnego na sali p. Jana Boguszewskiego, dlaczego dz. 113 i 114 w Wielkiej Nieszawce, które wcześniej dzierżawił, nie zostały nikomu wydzierżawione w 2010 r. 
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że pomimo ogłoszenia o przetargu publicznym na dzierżawę w Internecie i na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy, bo na takich zasadach odbywa się dzierżawa majątku publicznego, o czym p. Boguszewski wie, nikt nie był zainteresowany, mimo że Wójt namawiał do tego kilku rolników, m.in. również p. Boguszewskiego.  
Radny Krzysztof Czarnecki – podziękował Wójtowi za wyjaśnienie. Zapytał, czy w przypadku nieobecności dziecka np. przez 2 tygodnie w przedszkolu z powodu choroby, rodzice mogą pomniejszyć opłatę miesięczną o okres tej nieobecności.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że w przypadku choroby dziecka powyżej 3 dni, odlicza się koszty wyżywienia za okres nieobecności, a nie całość opłaty, której tylko część stanowi opłatę za wyżywienie, a pozostałą część stanowią stałe opłaty za zajęcia (m.in. rytmika, jęz. angielski, przedstawienia teatralne i in.). Taka zasada obowiązuje we wszystkich przedszkolach.
Radny Michał Dąbrowski – sprecyzował, że odliczenie opłaty za wyżywienie następuje za nadwyżkę dni nieobecności powyżej 5 dni.   
 
Ad. 10
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za wzięcie udziału w V sesji Rady Gminy i zamknął obrady.
  
 
 
 
Protokołowała:                                                                Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                          (-) Ireneusz Śmiechowski
 

Powiadom znajomego