W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr III z sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 29 grudnia 2010 roku

Protokół nr III/2010
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 29 grudnia 2010 roku
w godz. 15:00 do 17:25 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce
 
 
Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
 
Porządek obrad:
 
1.  Otwarcie posiedzenia:
     - stwierdzenie quorum,
     - przedstawienie porządku obrad.
2.  Przyjęcie protokołu z II sesji, która odbyła się w dniu 6 grudnia 2010 roku.
3.  Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
     a) zmiany budżetu na rok 2010 (druk nr 1),
     b) utworzenia wydzielonego rachunku dochodów własnych w jednostce budżetowej
         Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 2),
 
Przerwa
 
     c) uchwalenia budżetu Gminy Wielka Nieszawka na rok 2011
         (radni otrzymali na sesji w dniu dn. 6.12.2010 r.),
     d) wieloletniej prognozy finansowej (radni otrzymali  na sesji w dn. 6.12.2010 r.),
     e) wynagrodzenia Wójta Gminy Wielka Nieszawka (druk nr 3),
     f) zmiany uchwały dotyczącej ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków
       (druk nr 4).

Przerwa
 
4. Przyjęcie planów pracy na 2011 rok:
     a) Komisji Rady (druki nr 5a, 5b, 5c, 5d),
     b) Rady Gminy (druk nr 6).
5.  Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji. 
6.  Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
7.  Interpelacje i wolne wnioski.
8.  Zakończenie sesji.
 
Ad. 1.
III sesję Rady Gminy Wielka Nieszawka otworzył Przewodniczący Rady Ireneusz Śmiechowski. Na wstępie powitał radnych, wójta, sekretarza, skarbnika, zaproszonych gości oraz wszystkich przybyłych na III sesję.
Stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 14 radnych (nieobecna Brygida Czapiewska), co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk i opinii.
Następnie poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji.
Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.
 
Ad. 2.
Przewodniczący Rady – poinformował, że według jego wiedzy do dnia poprzedzającego sesję nie wpłynęła do biura Rady Gminy żadna uwaga co do treści protokołu z II sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 6 grudnia 2010 r. W związku z tym poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu w przedstawionej treści. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z II sesji został przyjęty przez Radę  jednogłośnie.
 
Ad. 3
a)
Wójt Gminy Kazimierz Kaczmarek – zgłosił autopoprawkę do przedłożonego projektu uchwały, polegającą na zwiększeniu planu dotacji celowej przyznanej przez Wojewodę w dz. 852 rozdz. 85214 – zasiłki i pomoc w naturze o kwotę 38 zł, z przeznaczeniem na wypłatę zasiłku okresowego.
Następnie Wójt omówił wprowadzone w budżecie na rok 2010 poprawki. Potrzeba dokonania zmian budżetu po stronie dochodów wynika ze zmian kwot dotacji na zadania własne oraz zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej. Gmina otrzymała z Ministerstwa Edukacji środki na doposażenie 4 klas w Szkole Podstawowej w Małej Nieszawce. Ponadto zwiększono plan dochodów z tytułu sprzedaży wody i odprowadzania ścieków. Większe dochody wynikają ze zwiększenia liczby mieszkańców. Natomiast po stronie wydatków zostały włączone dotacje zgodnie z ich przeznaczeniem. Proponuje się ponadto zwiększyć środki na zakup wody z Toruńskich Wodociągów. Dokonuje się również przesunięć między paragrafami (m.in. w pomocy społecznej i w oświacie). Na wniosek Dyrektora Gimnazjum proponuje się zabezpieczyć środki na zakup kotła do stołówki szkolnej (10 tys. zł).
W związku z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi zmniejszył się zakres prac na budowie CSiR (wykonawca nie wystawi faktury za grudzień) i dlatego proponuje się zmniejszyć środki na wyżej wymieniony cel w bieżącym roku i zmniejszyć niedobór budżetu.
Po dokonaniu powyższych zmian budżet po stronie dochodów będzie wynosił 21.836.835,00 zł a po stronie wydatków 34.746.835,00 zł, z niedoborem 12.910.000,00 zł.
Radny Krzysztof Czarnecki – zapytał Wójta o wymianę okien w obiekcie CSiR, gdyż zgodnie z informacją przekazaną na posiedzeniu komisji firma, która miała je wykonać, nie wywiązała się z umowy. Zadał pytanie, kto pokryje koszty ponownego zamówienia okien, i czy te środki będą wydatkowane z budżetu gminy.
(W czasie wystąpienia radnego Czarneckiego przyszła radna Brygida Czapiewska.)
Wójt Gminy Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że Gmina zawarła umowę z generalnym wykonawcą obiektu, natomiast firma dostarczająca okna jest podwykonawcą generalnego wykonawcy, i to dla niego nie wywiązanie się z umowy  przez podwykonawcę stanowi problem.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Żaden z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie uchwałę nr III/7/2010 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 29 grudnia 2010 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2010 z uwzględnieniem zgłoszonej autopoprawki – stanowi załącznik nr 3 do protokołu. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radna wstrzymała się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że Rada przyjęła uchwałę większością głosów.
     
b)
Wójt Gminy Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że utworzenie wydzielonego rachunku dochodów własnych dotyczy Gimnazjum w Cierpicach i zreferował projekt uchwały. Jednostka budżetowa Gminy Wielka Nieszawka prowadząca działalność określoną w ustawie o systemie oświaty, tj. gimnazjum w Cierpicach, od dnia 1 stycznia 2011 r. gromadzi  na wyodrębnionym rachunku, tzw. „rachunku dochodów własnych”, dochody z następujących źródeł: opłaty za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej; świadczenia z pomocy społecznej na rzecz uczniów korzystających z żywienia w stołówce szkolnej; darowizny w postaci pieniężnej na rzecz dożywiania uczniów; odsetki od środków gromadzonych na rachunku bankowym; środki pozyskane od fundacji i stowarzyszeń na dożywianie uczniów. Wyżej wymienione dochody przeznacza się na sfinansowanie wydatków związanych z zakupem surowców użytych do przygotowania posiłków, zakupem gotowych posiłków i wydatki związane z bieżącym uzupełnieniem sprzętu. Następnie Wójt przedstawił sposób i tryb sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych, dokonywania zmian w tym planie oraz ich zatwierdzania. Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia wydzielonego rachunku wynika z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Art. 223 wymienionej ustawy określa, iż samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty gromadzą na wydzielonym rachunku dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego a także, iż organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określi w uchwale jednostki gromadzące dochody, źródła dochodów, ich przeznaczenie oraz sposób sporządzania planu finansowego, dokonywania zmian w planie i ich zatwierdzania. Wójt wniósł o przyjęcie uchwały w przedstawionej formie.   
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o przedstawienie stanowiska komisji w sprawie przedłożonego projektu.
Przewodnicząca Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dn. 28 grudnia 2010 r., po wysłuchaniu wyjaśnień Wójta i Skarbnik Gminy, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Żaden z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr III/8/2010 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 29 grudnia 2010 r. w sprawie utworzenia wydzielonego rachunku dochodów własnych w jednostce budżetowej Gminy Wielka Nieszawka – stanowi załącznik nr 4 do protokołu. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.
 
Przewodniczący Rady ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
 
c)
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt budżetu Gminy na rok 2011 został opracowany zgodnie z wymogami przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Strona dochodowa projektu budżetu zawiera wpływy  z wszystkich możliwych źródeł, wynikających z przepisów prawa, w tym przede wszystkim z ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Wysokość dochodów własnych gminy oszacowano biorąc za podstawę przewidywane wykonanie w 2010 roku oraz przyjęte na rok 2011 stawki podatków i opłat lokalnych, analizę wpływów zarówno w latach poprzednich, jak i w roku bieżącym, z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu w stosunku do 2010 r., zgodnie z zasadami wyznaczania limitów wydatków do opracowania  budżetu państwa na 2011 rok przedłożonymi przez Ministerstwo Finansów. Wysokość dotacji i subwencji przyjęto na podstawie decyzji z Krajowego Biura Wyborczego na prowadzenie i aktualizację stałego   rejestru wyborców, na podstawie decyzji Wojewody Kujawsko-Pomorskiego o wstępnych wielkościach dotacji  celowych  przeznaczonych na realizację zadań zleconych, własnych, powierzonych i na podstawie decyzji Ministra Finansów o wstępnych rocznych kwotach poszczególnych części subwencji i wstępnej planowanej na 2011 rok  kwocie dochodu z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, stanowiących dochód budżetu państwa. Kierunki i wysokości wydatków przyjętych w projekcie budżetu na 2011 rok opracowano na podstawie planów finansowych, opracowanych przez Kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz analizy kosztów w latach ubiegłych i skorygowanych stosownie do możliwości dochodów budżetowych gminy. Natomiast zadania inwestycyjne przyjęto zgodnie z wieloletnim programem inwestycyjnym przyjętym przez Radę Gminy.
Biorąc powyższe pod uwagę ustala się łączną kwotę dochodów budżetu na 2011 rok w wysokości 15.000.000,00 zł, z tego dochody bieżące w kwocie 14.990.000,00 zł i dochody majątkowe w kwocie 10.000,00 zł. Ustala się łączną kwotę wydatków budżetu na 2011 rok w wysokości 19.000.000,00 zł, z tego wydatki bieżące w wysokości 12.230.000,00 zł i wydatki majątkowe w wysokości 6.770.000,00 zł (środki na zadania inwestycyjne). Deficyt budżetu w kwocie 4.000.000,00 zł zostanie sfinansowany przychodami pochodzącymi z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych. Tzw. „sztywne wydatki” zostały zapisane na finansowanie działania placówek oświatowych, przedszkola, opłat referatu technicznego z tyt. zakupu wody i funkcjonowania oczyszczalni ścieków oraz zapłaty za energię elektryczną. Wydatki na zadania inwestycyjne obejmują dokończenie budowy Centrum Sportu i Rekreacji, budowę sieci wodno-kanalizacyjnej w Cierpicach i w Wielkiej Nieszawce (zgodnie z umową z Marszałkiem Województwa na 2011 r.).
Następnie Wójt odczytał Uchwałę nr 3/2010 Składu Orzekającego Nr 5 Regionalnej Izby Obrachunkowej z dn. 25 listopada 2010 r. w sprawie wydania opinii o możliwości sfinansowania deficytu budżetu Gminy Wielka Nieszawka, który pozytywnie zaopiniował możliwość sfinansowania planowanego deficytu przedstawionego w projekcie uchwały budżetowej Gminy na 2011 rok oraz Uchwałę nr 3/2010 Składu Orzekającego Nr 5 Regionalnej Izby Obrachunkowej z dn. 25 listopada 2010 r. w sprawie wydania opinii o projekcie budżetu na 2011 rok Gminy Wielka Nieszawka, który został pozytywnie zaopiniowany. Wójt podkreślił, że budżet na rok 2011 jest budżetem bezpiecznym, na miarę możliwości gminy, pod warunkiem, że nie pojawią się nieoczekiwane sytuacje, jak np. ma to miejsce w przypadku inwestycji drogowych wycofywanych z budżetu państwa. Budżet gminy jest uzależniony od kondycji budżetu państwa. Kiedy pojawią się braki, wojewoda nie będzie na bieżąco przekazywać pieniędzy na zadania zlecone, np. wypłatę różnego rodzaju świadczeń socjalnych, które to zadanie zostało przerzucone z ZUS na ośrodki pomocy społecznej. Brak płynności w przekazywaniu pieniędzy przez wojewodę może spowodować zachwianie budżetu. Taka sytuacja miała miejsce 2 tygodnie przed świętami Bożego Narodzenia, kiedy od wojewody nadeszła informacja, że żadne środki na pomoc społeczną nie będą już przekazywane do końca roku. Gmina sobie poradziła, dokonując przesunięć w budżecie, aby wypłacić wszystkie należne świadczenia, co zostało uwidocznione w podjętej na obecnej sesji uchwale o zmianie budżetu na 2010 rok. Jednak w dużych miastach, jak i w sąsiedniej gminie Obrowo, gdzie kwoty do wypłaty były dużo większe i nie było pod koniec roku takiej rezerwy w budżecie, nie poradzono sobie i mieszkańcy nie otrzymali świadczeń, o czym pisano w prasie. Jeżeli budżet państwa będzie funkcjonował prawidłowo, również budżet gminy nie będzie zagrożony. Szczególnie chodzi o wypłatę należnych świadczeń socjalnych, które kiedyś były w kompetencji ZUS i sądów (alimenty), a która obecnie są zadaniem zleconym gminy. Widać, że budżet państwa nie jest w najlepszej kondycji, o czym świadczy wycofywanie inwestycji drogowych (budowa dróg ekspresowych i obwodnic wokół miast), rzędu kilkudziesięciu miliardów zł. Zdarzały się już sytuacje, kiedy Wojewoda przez pół roku nie przekazał żadnych środków, ale gmina sobie radziła, wypłacając świadczenia ze swoich funduszy. Obecnie, po kontroli RIO, zgodnie z obowiązującymi przepisami istnieje prawdopodobieństwo konieczności wyodrębnienia ze struktury Urzędu Gminy gminnego ośrodka pomocy społecznej, jako samodzielnej jednostki. W takim przypadku GOPS będzie otrzymał dotację w wysokości 1/12 z budżetu gminy, co może wpłynąć na wypłaty świadczeń, na które środki pochodzą z budżetu państwa na zasadzie zadań zleconych.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem prac wszystkich komisji, Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących o przedstawienie stanowiska Komisji w sprawie przedłożonego projektu  budżetu.
Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że w trakcie jednego z posiedzeń komisji, z udziałem Wójta i Skarbnik Gminy, którego przedmiotem było omówienie założeń budżetu na 2011 rok, komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu.
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja na posiedzeniu, którego tematem był projekt budżetu gminy na 2011 rok, zaopiniowała projekt budżetu pozytywnie. Wszelkie kwestie, co do których pojawiły się pytania, zostały wyjaśnione przez Wójta i Skarbnik Gminy.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 14 grudnia, po wyjaśnieniach Wójta i Skarbnik, pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 14 grudnia, po otrzymaniu wszelkich wyjaśnień, komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Żaden z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr III/9/2010 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 29 grudnia 2010 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Wielka Nieszawka na rok 2011 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.

d)
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że uchwalenie wieloletniej prognozy finansowej jest novum, obowiązującym od bieżącego roku. Jak sama nazwa wskazuje, jest to zaprognozowanie środków w analizie budżetów wykonanych i prognozowanych, okresie od 2008 r. do 2014 r. Analiza obejmuje dochody ogółem, dochody bieżące, majątkowe, w tym ze sprzedaży majątku, wydatki bieżące (bez odsetek i prowizji), wynagrodzenia i pochodne, środki związane z funkcjonowaniem organów JST, gwarancje, poręczenia, wydatki objęte limitem. Przy przygotowaniu prognozy posłużono się analizą wykonania budżetów w ostatnim okresie, z uwzględnieniem realiów Gminy i możliwością pozyskania dodatkowych środków. Od tego roku przy każdej zmianie budżetu, trzeba będzie również na nowo definiować wieloletnią prognozę finansową.
Następnie Wójt odczytał Uchwałę nr 3/2010 Składu Orzekającego Nr 5 Regionalnej Izby Obrachunkowej z dn. 25 listopada 2010 r. w sprawie wydania opinii o projekcie wieloletniej prognozy finansowej na lata 2011-2014, który został pozytywnie zaopiniowany.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem prac wszystkich komisji, Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących o przedstawienie stanowiska Komisji w sprawie przedłożonego projektu  wieloletniej prognozy finansowej.
Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że w trakcie jednego z posiedzeń komisji, którego przedmiotem była analiza założeń budżetu na 2011 rok, omawiano również wieloletnią prognozę finansową. Komisja zaopiniowała projekt pozytywnie.
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja zaopiniowała projekt pozytywnie.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 14 grudnia komisja pozytywnie zaopiniowała projekt.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że na posiedzeniu w dn. 14 grudnia komisja pozytywnie zaopiniowała projekt wieloletniej prognozy finansowej.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Żaden z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr III/10/2010 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 29 grudnia 2010 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej – stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.

e)
Przewodniczący Rady Gminy – odczytał projekt uchwały i jej uzasadnienie w sprawie ustalenia wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego oraz dodatku specjalnego przysługujących wójtowi gminy. Ustala się wysokość następujących składników wynagrodzenia przysługujących wójtowi Gminy Wielka Nieszawka: wynagrodzenie zasadnicze w kwocie  5.200 zł, dodatek funkcyjny w kwocie 1.900 zł i dodatek specjalny w wysokości 40% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Krzysztof Czarnecki – chciał się upewnić, czy dodatek specjalny w wysokości 40% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, jest dodatkiem stałym.
Radca Beata Romanowska – potwierdziła, że w momencie jego przyznania, jest dodatkiem stałym.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr III/11/2010 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 29 grudnia 2010 r. w sprawie ustalenia wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego oraz dodatku specjalnego przysługujących wójtowi gminy – stanowi załącznik nr 7 do protokołu. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, dwóch radnych wstrzymało się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że rada przyjęła uchwałę większością głosów.

f)
Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt uchwały przedkłada się w związku z koniecznością dokonania zmiany ceny za dostawę wody i odprowadzanie ścieków o różnicę podatku VAT, ponieważ od 1 stycznia 2011 r. na podstawie ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej  stawka podatku dla w/w usług zmienia się z 7% na 8%. W związku z powyższym cena brutto za 1 m³ wody zmienia się z 2,10 zł na 2,12 zł, natomiast ścieków z 3,20 zł na 3,23 zł.   
Przewodniczący Rady poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o przedstawienie stanowiska komisji w sprawie przedłożonego projektu uchwały. 
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja w pełnym składzie na posiedzeniu 28 grudnia z udziałem Wójta i Skarbnik, biorąc pod uwagę przepisy prawne, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Brygida Czapiewska – zauważyła, jako radna i wiceprzewodnicząca Rady, że projekty uchwał dotyczących zmiany opłat powinny być przedmiotem prac wszystkich komisji.
Przewodniczący Rady – uściślił, że stawki opłat były już uchwalone w odrębnej ustawie, która była przedmiotem prac wszystkich komisji, a w tym przypadku chodzi jedynie do zmianę cen brutto zgodnie z nowo obowiązującymi, niejako z urzędu,  ustalonymi przez prawo, stawkami VAT podniesionymi o 1%. Jego zdaniem nie było potrzeby, aby wszystkie komisje wypowiadały się w tej sprawie.
Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że jeżeli podwyżka opłat została wprowadzona z urzędu, w związku ze zmianą stawki VAT, to żadna komisja nie powinna obradować w tej sprawie. W momencie przyjęcia budżetu na 2011 rok, uwzględniającego wyższe dochody z tytułu opłat za wodę i ścieki, wszystkie komisje automatycznie wyraziły akceptację podwyżki opłat.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że nie będzie uzasadniał prac Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji, a odniesie się jedynie do przepisu, według którego to Rada Gminy w drodze uchwały ustala ceny opłat za wodę i ścieki, a w związku z tym, że nastąpiła zmiana stawki VAT, obowiązkiem Rady jest przyjęcie uchwały uwzględniającej tą zmianę. Zgodził się z radną Haliną Dąbrowską, że w tym przypadku zadziałał pewien automatyzm w projekcie budżetu na 2011 r., gdzie dochody z tytułu opłat za wodę i ścieki uwzględniają już zmianę stawki VAT. Nie jest to jednak podwyżka cen, a jedynie korekta wynikająca z nowej stawki podatku VAT. O podwyżkach cen radni będą decydować w kwietniu 2011 r., kiedy będą znane koszty zakupu wody i koszty funkcjonowania oczyszczalni ścieków za 2010 r.
Radna Halina Dąbrowska – w związku z wyjaśnieniami wójta, poprosiła o uzasadnienie prac Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w sprawie projektu uchwały dot. zmiany cen wody i ścieków.    
Przewodniczący Komisji Bogdan Falkowski – sprecyzował, że powyższy projekt uchwały, nie był jedynym przedmiotem obrad komisji w dn. 28 grudnia.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie uchwałę nr III/12/2010 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 29 grudnia 2010 r. w sprawie zmiany uchwały dotyczącej ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków – stanowi załącznik nr 8 do protokołu. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.
 
Przewodniczący Rady ogłosił 15-minutową przerwę w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
 
Ad. 4
a)
Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie przez przewodniczących komisji planów pracy komisji na 2011 rok.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – przedstawiła plan pracy komisji z podziałem na cztery kwartały: I kwartał – realizacja uchwał Rady Gminy za 2010 rok i sprawozdanie z działalności komisji za 2010 r., II kwartał – ocena sprawozdania z wykonania budżetu za 2010 rok, absolutorium za 2010 rok, III kwartał – realizacja uchwał Rady Gminy za I półrocze 2011 roku, ocena realizacji budżetu na 2011 rok, IV kwartał – opiniowanie projektu budżetu gminy na 2012 rok, opracowanie planu pracy komisji na 2010 rok.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Żaden z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie przyjęcie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2011 rok. Za przyjęciem planu pracy głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że rada przyjęła plan pracy Komisji Rewizyjnej jednogłośnie.
Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – przedstawił plan pracy komisji z podziałem na cztery kwartały. I tak: I kwartał – kontrola inwestycji gminnych realizowanych w 2010 r.; zapoznanie ze sprawozdaniem z pracy komisji za 2010 r.; analiza potrzeb gminy w zakresie oświetlenia placów, ulic i przystanków autobusowych; kontrola placów zabaw dla dzieci w zakresie sprawności znajdujących się na nich urządzeń i zagospodarowania terenu; II kwartał – zaopiniowanie informacji Wójta o wykonaniu budżetu gminy za 2010 r.; sprawozdanie stanu dróg na terenie gminy po okresie zimowym, w tym urządzeń służących do odprowadzania wód odpadowych; kontrola sprawności hydrantów; kontrola urządzeń melioracji wodnych i wałów przeciwpowodziowych; kontrola występowania na terenie gminy materiałów szkodliwych dla ludzi i środowiska; III kwartał – opinia o realizacji budżetu gminy za I półrocze 2011 r.; zapoznanie się z p przygotowaniem placówek oświatowych do nowego roku szkolnego pod kątem remontowo-inwestycyjnym; kontrola zaawansowania realizacji inwestycji gminnych zaplanowanych na 2011 r.; zapoznanie się ze stanem, znajdujących się na terenie gminy, obiektów przedstawiających wartość historyczną; IV kwartał – zapoznanie się ze stanem dróg i sprzętu do ich utrzymania przed okresem zimowym; sprawdzenie efektywności pracy Referatu Technicznego Urzędu Gminy w zakresie utrzymania infrastruktury gminnej; zaopiniowanie planu budżetu na 2012 r.; przyjęcie planu pracy komisji na 2012 r.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Żaden z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie przyjęcie planu pracy Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji na 2011 rok. Za przyjęciem planu pracy głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że rada przyjęła plan pracy Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji jednogłośnie.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że niektóre punkty planu pracy komisji wynikają z planu pracy Rady Gminy, jak np. opiniowanie projektu budżetu czy wysokości stawek podatkowych. Ponieważ w komisji jest wielu nowych członków, plan pracy w niektórych punktach jest zupełnie inny, niż był do tej pory. Następnie przedstawiła plan pracy komisji z podziałem na kwartały. W I kwartale przewidziano spotkanie z dyrektorem Ośrodka Kultury, w celu zapoznania się z jego planem pracy w 2011 roku, i z zarządem UKS „Iskra” w związku z rozpoczęciem w marcu nowego sezonu kolarskiego, w którym członkowie komisji zgodnie z sugestią prezesa Józefa Dąbrowskiego wezmą udział. Przewidziano również spotkanie z Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i cykl badań profilaktycznych dla mieszkańców gminy. Rodzaj badań  i ich koszty będą ustalone z kierownikiem GOZ. Jeszcze w poprzedniej kadencji Rady komisja rozmawiała z kierownikiem GOZ, na temat badań pod kontem wykrywania jaskry i prostaty. W II kwartale przewiduje się spotkanie z dyrektorem DPS w Wielkiej Nieszawce, gdyż niektórzy z mieszkańców DPS chcieliby wystawić stworzone przez siebie prace artystyczne. W skład komisji wchodzi radna, posiadająca uprawnienia w zakresie szkolenia w udzielaniu pierwszej pomocy, która będzie mogła przeszkolić uczniów szkół na terenie gminy. Planowane jest spotkanie z trenerem środowiskowym przy boisku „Orlik 2012” i pomoc przy organizacji festynu majowego. W III kwartale komisja będzie opiniowała realizację budżetu za I półrocze 2011 r. Nowością jest „Wampiriada”, gdyż jedna z osób w komisji jest odpowiedzialna za organizację „Wamipiriady” w Toruniu i mogłaby służyć pomocą. Komisja rezygnuje z wcześniej zapisywanego w planach pracy punktu: przygotowanie placówek oświatowych do rozpoczęcia roku szkolnego, gdyż placówki zawsze są przygotowane, a inwestycjami i remontami w szkołach zajmuje się inna komisja, natomiast wprowadza współpracę z dyrektorami szkół w zakresie kształcenia historycznego. Jeden z radnych mógłby zorganizować pokazy rekonstrukcji różnych wydarzeń historycznych. W III kwartale komisja będzie także analizowała wyniki osiągnięte na egzaminach końcowych przez uczniów klas VI szkół podstawowych i klas III gimnazjum. W IV kwartale komisja będzie opiniowała wysokości stawek podatkowych i projekt budżetu na 2012 rok oraz zajmie się opracowaniem planu pracy na następny rok.   
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Krzysztof Czarnecki – dodał, że przewodnicząca komisji zapomniała dodać w I kwartale informacji o planowanym spotkaniu z dyrektorami poszczególnych szkół z terenu gminy w celu zapoznania, który to punkt był omawiany na posiedzeniu komisji.
Przewodniczący Rady – w odniesieniu do planu pracy komisji w I kwartale poinformował, że nie ma takiego stanowiska jak dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury i zaproponował skreślenie i zmianę punktu na „spotkanie z dyrektorem Gminnej Biblioteki Publicznej”. 
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie przyjęcie planu pracy Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu na 2011 rok z naniesioną poprawką w punkcie 1 I kwartału. Za przyjęciem planu pracy głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że rada przyjęła plan pracy Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu jednogłośnie.
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – przystąpiła do omawiania zadań komisji z podziałem na kwartały. W I kwartale komisja będzie analizowała Statut Gminy Wielka Nieszawka (z dopisaniem do tego punktu informacji „pod względem celowości przyjętych w nim rozwiązań”), opiniowała projekt cen wody i ścieków na 2011 i przygotuje sprawozdanie z działalności komisji za 2010 r. W II kwartale komisja zaopiniuje sprawozdanie wójta z wykonania budżetu za rok 2010, przeanalizuje Statut Gminy Wielka Nieszawka pod względem aktualnych przepisów i Regulaminy Gminy Wielka Nieszawka w toku zmieniających się przepisów. W III kwartale komisja przeanalizuje uchwały w toku zmieniających się przepisów i zaopiniuje informację Wójta z realizacji budżetu gminy za I półrocze 2011 r. W IV kwartale komisja zajmie się: opiniowaniem wysokości stawek podatkowych na rok 2012, wstępną analizą projektu budżetu gminy na 2012 r. i opracowaniem planu pracy komisji na 2012 r.   
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Żaden z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie przyjęcie planu pracy Komisji Statutowo-Regulaminowej na 2011 rok z dopisaniem w punkcie 1, kwartał I planu pracy: „pod względem celowości przyjętych w nim rozwiązań”. Za przyjęciem planu pracy głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że rada przyjęła plan pracy Komisji Statutowo-Regulaminowej jednogłośnie.
b)
Przewodniczący Rady – przedstawił plan pracy Rady Gminy na 2011 rok z podziałem na  kwartały. I tak I kwartał – przyjęcie Programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz programu przeciwdziałania narkomanii; analiza stanu bezpieczeństwa i przestrzegania porządku publicznego na terenie gminy; podsumowanie działalności Gminnego Centrum Informacji za 2010 r.; II kwartał – przyjęcie sprawozdań z wykonania budżetu gminy za 201 r.; opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium dla Wójta Gminy za 2010 r.; absolutorium Rady Gminy dla Wójta za 2010 r.; gospodarka komunalna w gminie; III kwartał – realizacja budżetu gminy za I półrocze 2011 r.; opieka zdrowotna w gminie; działalność Gminnego Ośrodka Kultury; przesunięcia budżetowe; IV kwartał – realizacja zadań oświatowych na terenie gminy za rok szkolny 2010/2011; informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych za 2010 r.; uchwalenie stawek podatkowych na 2012 r.; przesunięcia budżetowe.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Żaden z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie przyjęcie planu pracy Rady Gminy na 2011 rok. Za przyjęciem planu pracy głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że rada przyjęła plan pracy Rady Gminy jednogłośnie.

Ad. 5
Przewodniczący Rady oddał głos Komisjom w celu złożenia informacji z działalności między sesjami i tak:
a)      Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Kopańska-Mizeria – poinformowała, że między sesjami komisja w pełnym składzie odbyła 2 posiedzenia, 14 grudnia opiniowała projekt budżetu na 2011 r. i wieloletnią prognozę finansową, 28 grudnia opiniowała projekty uchwał w sprawie: zmiany budżetu na 2010 r., utworzenia wydzielonego rachunku dochodów własnych w jednostce budżetowej Gminy Wielka Nieszawka i zmiany uchwały dotyczącej ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków.
b)     Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że komisja obradowała 2 razy, 14 grudnia opiniowała projekt budżetu na 2011 r. i wieloletnią prognozę finansową, 17 grudnia opracowywała plan pracy na 2011 r.
c)      Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja odbyła 1 posiedzenie, w dn. 15 grudnia opiniowała projekt budżetu na 2011 r. i wieloletnią prognozę finansową oraz opracowała plan pracy na 2011 r.
d)     Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Bogdan Falkowski – poinformował, że komisja odbyła 3 posiedzenia w pełnym składzie, 14 grudnia opiniowała projekt budżetu na 2011 r. i wieloletnią prognozę finansową, na drugim posiedzeniu w dn. 17 grudnia opracowała plan pracy, na trzecim posiedzeniu w dn. 28 grudnia  opiniowała projekty uchwał w sprawie: zmiany budżetu na 2010 r., utworzenia wydzielonego rachunku dochodów własnych w jednostce budżetowej Gminy Wielka Nieszawka, wynagrodzenia wójta oraz zmiany uchwały dotyczącej ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków.
 
Ad. 6
Przewodniczący Rady złożył informację z realizacji uchwał podjętych na II sesji, która odbyła się w dniu 6 grudnia 2010 roku.

Ad. 7
Radny Krzysztof Czarnecki – poruszył następujące kwestie:
-   przypomniał, że na I sesji pytał o odśnieżanie zatoki autobusowej w Wielkiej Nieszawce. Do tej pory zatoka nie została odśnieżona i autobusy nie mogąc tam wjechać, zatrzymują się na drodze, stwarzając zagrożenie dla pasażerów i uczestników ruchu drogowego,  
-  mieszkańcy skarżą się na słabo odśnieżone drogi na terenie całej gminy, na których powstały kolejny z lodu, utrudniające poruszanie się po tych drogach,
- zapytał, gdzie będzie usytuowana filia Muzeum Etnograficznego, ponieważ w poniedziałkowym wydaniu „Nowości” pojawiła się informacja o powstaniu muzeum w Małej a nie Wielkiej Nieszawce,
-  dotarły do niego sygnały, że parking przy szkole w Cierpicach nie jest odśnieżany przez gminę. Jeśli jest to prawdą, dlaczego tak się dzieje?,
-  zastawiał się, czy stały dodatek specjalny dla wójta w wysokości 40%, o ile reguluje to prawo, nie powinien być uzależniony od wysokości budżetu gminy,
-  zapytał, kiedy gmina wykupi grunty pod budowę boiska przy szkole podstawowej w Małej  Nieszawce.
Radna Halina Dąbrowska – odnosząc się do informacji o lokalizacji muzeum, o czym czytała w dwóch notatkach prasowych: w „Gazecie Pomorskiej” i „Nowościach”, zapytała, gdzie ma przebiegać ścieżka, o której była mowa w prasie, łącząca muzeum z Centrum Sportu i Rekreacji, i czy podjęto rozmowy z właścicielami gruntów w sprawie wykupu terenów pod budowę muzeum, czy zostały już one wycenione i jaki jest ich stan prawny. Poprosiła o potwierdzenie, czy ta inwestycja jest wspólną inwestycją Muzeum Etnograficznego i Gminy. Na stronie internetowej uzyskała informację o trzech źródłach finansowania, stąd pytanie, jakie są koszty partycypacji Gminy w finansowaniu tej inwestycji.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że nie ponosi odpowiedzialności za informacje podawane w prasie. Potwierdza natomiast, że muzeum powstanie w Wielkiej Nieszawce przy cmentarzu mennonickim jako wspólne przedsięwzięcie muzeum w Toruniu i gminy. Została podjęta uchwała Zarządu Województwa odnośnie lokalizacji w Wielkiej Nieszawce (poprzednia Rada zapoznała się z jej treścią), i również Rada Gminy wydała stanowisko w tej sprawie. Po wizytacji wicemarszałka województwa p. Hartwicha i przeprowadzonej dyskusji, ostatecznie zapadła decyzja o lokalizacji w okolicach cmentarza. Grunty, które trzeba pozyskać pod budowę muzeum, są gruntami prywatnymi. Obecnie opracowywana jest koncepcja ich nabycia i przygotowywane porozumienie pomiędzy Wojewodą i Wójtem Gminy, w którym zostaną określone zadania obu stron. Ze wstępnych ustaleń wynika, że zadaniem gminy będzie przekazanie terenu pod parking i zaplecze socjalne, natomiast cały teren wokół cmentarza zostanie wykupiony przez Urząd Marszałkowski, który prowadzi rozmowy z właścicielem gruntów p. Zduńskim. Jeżeli sejmik województwa zatwierdził w dniu wczorajszym budżet na 2011 r., to będą zabezpieczone środki na budowę muzeum. Na łamach prasy dyrektor Muzeum Etnograficznego w Toruniu dr Czachowski przekazał podobne informacje. Kompleks muzeum będzie składał się z kilkudziesięciu oryginalnych budynków drewnianych i murowanych z okresu mennonickiego, częściowo znajdujących się już w posiadaniu Muzeum Etnograficznego, częściowo do zakupienia, łącznie z typowym budynkiem szkoły mennonickiej. W budynku z Wielkiej Nieszawki, który gmina zakupi, powstanie Muzeum Ziemi Nieszawskiej, z eksponatami z tego terenu. Kompleks muzeum etnograficznego będzie całoroczny, wyposażony w szatnie, toalety i parking, i będzie oddawany do użytku w kilku etapach.
Radna Halina Dąbrowska – dodała, że w wywiadzie udzielanym „Gazecie Pomorskiej”, Wójt wspominał o ścieżce spacerowej do kościółka mennonickiego, tj. w kierunku Małej Nieszawki. Może dlatego w „Nowościach” napisano, że muzeum znajdzie się w Małej Nieszawce.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – wyjaśnił, że w wywiadach dla prasy i telewizji wskazywał obiekty mennonickie (m.in. kościół w Małej Nieszawce), które już się znajdują na terenie gminy.
Radna Halina Dąbrowska – podsumowała, iż należy sądzić, że błąd w „Nowościach” był wynikiem nadinterpretacji wypowiedzi wójta przez redaktora tej gazety.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – sprecyzował, że drewniany kościół parafialny w Małej Nieszawce, wpisany do rejestru zabytków, będzie niejako stanowił część zespołu obiektów mennonickich i dzięki temu zyska zabezpieczenie przeciwpożarowe, którego obecnie nie posiada.
Radna Halina Dąbrowska – podziękowała wójtowi za złożone wyjaśnienia.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odnosząc się do poruszonego tematu odśnieżania, wyraził przekonanie, że nie trzeba nikogo przekonywać, że gmina wywiązuje się z tego zadania. Od okresu przedświątecznego nie ma już stażystów, którzy mogliby przy użyciu łopat odśnieżać chodniki. Do odśnieżania wyznaczono dwóch pracowników referatu technicznego, obsługujących pługi, natomiast dwóch pozostałych musi zapewnić prawidłowe funkcjonowanie oczyszczalni. W porównaniu np. z dzielnicą Wrzosy w Toruniu, gdzie nie przejeżdża żaden pług, stan dróg w gminie nie wygląda najgorzej. Trzeba zrozumieć, że w sezonie zimowym, są trudne warunki atmosferyczne i że może pojawić się śnieg i lód.
Radna Brygida Czapiewska – poinformowała, iż kilku mieszkańców skarżyło się, że przed świętami Bożego Narodzenia w ośrodku zdrowia nie można było skorzystać z usług stomatologa, ponieważ małżeństwo stomatologów, tak jak w ubiegłym roku, wzięło urlop w tym samym czasie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że ośrodkiem zdrowia kieruje kierownik ośrodka i może go jedynie pouczyć, aby w przyszłości nie udzielał urlopu stomatologom w tym samym czasie.
Dyrektor Gimnazjum w Cierpicach Dorota Masłowska – odpowiadając na uwagę radnego Czarneckiego wyjaśniła, że żaden z rodziców nie skarżył się na brak odśnieżania na parkingu przy szkole. Jest on regularnie odśnieżany i można swobodnie wjechać i wyjechać. Codziennie parkują się tu samochody, wjeżdża gimbus i dostawcy, co mogą potwierdzić obecni na sali rodzice. Szkoła zaopatrzona jest w odpowiedni sprzęt i sól.
Radny Krzysztof Czarnecki – poprosił Wójta o wyjaśnienie w następujących sprawach:
- w jaki sposób, w którym miejscu, od kogo i za jaką kwotę zostanie pozyskany teren pod boisko przy szkole w Małej Nieszawce,
-  do czyich obowiązków należy odśnieżanie chodnika, jeżeli od ogrodzenia posesji oddzielony jest pasem zieleni.
Radca Beata Romanowska – odpowiedziała, że jeżeli chodnik przylega do posesji prywatnej, to należy to do obowiązków właściciela posesji, jeżeli natomiast oddzielający go od chodnika pas zieleni nie jest jego własnością, to nie ma on takiego obowiązku.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odniósł się do kwestii poruszonych przez radnego Krzysztofa Czarneckiego: teren pod boisko można uzyskać na dwa sposoby, albo kupić od osoby prywatnej, teren przylegający do szkoły, albo wymienić i za tą opcją gmina się opowiada. Gmina czeka na decyzję wojewody w sprawie komunalizacji terenu w Wielkiej Nieszawce, która umożliwi zamianę z właścicielami gruntu przy szkole.
Radna Halina Dąbrowska – zapytała, które drogi są przewidziane do generalnego remontu w 2011 r., a które są przewidziane do inwestycji drogowych. Problem dróg jest niezwykle ważny, i jeżeli jest już opracowany jakiś plan, prosiła o jego przedstawienie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – zaznaczył, że wielokrotnie wypowiadał się na temat inwestycji drogowych. Do 10 stycznia 2011 r. zostanie przygotowany w formie projektu uchwały katalog dróg inwestycyjnych i dróg asfaltowych do niewielkich, doraźnych napraw po zimie, żeby ustalić obowiązujący harmonogram asfaltowania czy modernizacji dróg na trenie gminy. Komisja Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji otrzyma do zaopiniowania listę dróg do remontu i inwestycji.
Radna Halina Dąbrowska – chciała się upewnić, czy będzie mogła przekazać mieszkańcom szczegółowe informacje na temat dróg w I kwartale.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że ostateczne informacje będą przygotowane pod koniec I kwartału, kiedy będzie wiadomo, jakim środkami gmina dysponuje. Obecnie gmina zwróciła się z wnioskiem do marszałka o refundację części środków wydatkowanych na rozbudowę szkoły w Małej Nieszawce, które zostaną po ich przyznaniu przeznaczone na inwestycje drogowe. Po rozliczeniu nadwyżki budżetowej i zabezpieczeniu środków na dokończenie Centrum Sportu i Rekreacji, część pieniędzy zostanie przeznaczona na oświetlenie miejsc najbardziej niebezpiecznych. Proces przygotowania inwestycji drogowych jest czasochłonny, ponieważ najpierw trzeba uzyskać decyzje środowiskowe i pozwolenia na budowę. W związku z tym należy ustalić kolejność inwestycji do realizacji, aby rozpocząć odpowiednie procedury.
Radna Halina Dąbrowska – stwierdziła, że w takim razie będzie czekała na informacje w I kwartale 2011 r.
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce Bronisława Masłowska – zabierając głos, powiedziała, że ma złe konotacje, jeżeli chodzi o słowo „prognoza”, chociaż myśli, że wieloletnia prognoza finansowa gminy jest prognozą rzetelną. Chciała się dowiedzieć, kto przygotowywał tą prognozę i jakie są w niej zapisy dotyczące szkoły, które jako kierownik tej jednostki budżetowej mogłaby przyjąć jako pewnik, czy w prognozie zapisano np. wydatki na wynagrodzenie nauczycieli, czy przy jej opracowaniu rozmawiano, jak uniknąć płacenia dodatku uzupełniającego na koniec roku, czy ujęto w niej wydatki na budowę boiska.
Radca Beata Romanowska – odpowiedziała, że wieloletnia prognoza finansowa jest to pewien plan odzwierciedlający, w jaki sposób gmina planuje przepływ środków, wartość dochodów i wydatków oraz zobowiązań gminy na kolejne lata.
Dyrektor Bronisława Masłowska – poprosiła o podanie, na jakich konkretnie podstawach została oparta prognoza. 
Radca Beata Romanowska – odpowiedziała, że prognoza została opracowana na podstawie danych z lat poprzednich, dotyczących wydatków do poniesienia, środków przeznaczonych na inwestycje.
Dyrektor Bronisława Masłowska – zapytała, czy w prognozie te inwestycje zostały sprecyzowane i nazwane.
Radca Beata Romanowska – wyjaśniła, że budżet na przyszłe lata kształtuje się tak, żeby gminie nie zabrakło pieniędzy na przyszłe wydatki, i że są to ogólne przewidywania. Np. w Toruniu prognoza określa, jakie środki należy w przyszłych latach zabezpieczyć na długoterminową spłatę zaciągniętych kredytów.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – dodał, że dołączona do wieloletniej prognozy finansowej tabela zawiera 3 kolumny, w których uwidoczniony jest planowany budżet do 2014 r., z podziałem na m.in. ogólne prognozowane koszty związane z funkcjonowaniem organów JST, w tym szkoły, dochody majątkowe ze sprzedaży majątku i wydatki na wynagrodzenia i składki, bez rozbicia na poszczególne organy oraz inne zobowiązania, żeby np. nie okazało się w 2014 r., że dochody będą niższe od zaciągniętych zobowiązań, co może doprowadzić do upadku gminy. To nie jest wieloletni plan inwestycyjny, tylko prognoza finansowa opracowana zgodnie z wytycznymi ustawy o finansach publicznych.
Mieszkaniec Wielkiej Nieszawki Piotr Rumiński – zabierając głos, powiedział, że na jego prośbę radny Krzysztof Czarnecki zapytał, do czyich obowiązków należy odśnieżanie chodnika, jeżeli od ogrodzenia posesji oddzielony jest on pasem zieleni. Czy w takim przypadku właściciel posesji nie musi odśnieżać chodnika?
Wójt Kazimierz Kaczmarek – wyjaśnił, że zgodnie z ustawą o drogach, właściciel posesji zapewnia utrzymanie czystości, tj. również odśnieżanie, chodnika i pobocza do połowy jezdni.
Mieszkaniec Piotr Rumiński – podał konkretny przykład. Jego rodzice mieszkają przy ul. Toruńskiej 22, blisko Urzędu Gminy, chodnik wzdłuż ich posesji jest oddzielony od niej pasem zieleni. Kto w tym przypadku powinien odśnieżyć ten kawałek chodnika?
Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że droga wojewódzka (ul. Toruńska), przebiegająca przez teren gminy, jest własnością Zarządu Dróg Wojewódzkich i podlega marszałkowi województwa. Gmina odśnieża tą drogę, bo inaczej nie byłaby ona odśnieżona i nie można by było dojechać do Torunia. Pług Zarządu Dróg Wojewódzkich pojawia się co 3 dni, po interwencjach telefonicznych. Chodniki w miarę możliwości są odśnieżane, ale w tym przypadku właściciel powinien ją odśnieżyć. Ustawa nie rozgranicza dróg wojewódzkich od dróg krajowych, wprowadza tylko podział na drogi ekspresowe i autostrady.
Mieszkaniec Piotr Rumiński – jeszcze raz zapytał, kto konkretnie ma odśnieżać chodnik.  
Radca Beata Romanowska – odpowiedziała, że Zarząd Dróg Wojewódzkich.
Mieszkaniec Piotr Rumiński – chciał wiedzieć, czy w razie urazu spowodowanego upadkiem na nieodśnieżonej drodze to Zarząd Dróg Wojewódzkich wypłaca odszkodowanie.
Wójt Kazimierz Kaczmarek – stwierdził, że trudno określić, gdzie dokładnie przebiega granica. Uważa, że każdy na terenie zabudowanym powinien odśnieżać chodnik wzdłuż swojej posesji. Gmina stara się odśnieżać chodnik na otwartej przestrzeni pomiędzy Wielką i Małą Nieszawką, od Adrewexu do kościoła, w Cierpicach przy szkole. Dla własnego bezpieczeństwa każdy powinien odśnieżyć chodnik w swojej okolicy. Aby dokładnie ustalić, gdzie przebiega granica działki, trzeba by było przeprowadzić badania geodezyjne. Np. w Małej Nieszawce chodnik oddzielony jest od płotu pasem zieleni, ale granica posesji biegnie granicą chodnika. 

Ad. 8
Przewodniczący Rady złożył wszystkim życzenia noworoczne, podziękował zebranym za wzięcie udziału w sesji i zamknął obrady.
 
 
Protokołowała:                                                              Przewodniczący Rady Gminy
(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                        (-) Ireneusz Śmiechowski
 

Powiadom znajomego