W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XXXVI/2010 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 29 marca 2010 roku

Protokół nr XXXVI/2010
 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 29 marca 2010 r.
w godz. 15:00 do 17:30 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce.  

Obecni wg list obecności stanowiących zał. nr 1 i nr 2 do protokołu. 


Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia:
  • stwierdzenie quorum,
  • przedstawienie porządku obrad.

2. Przyjęcie protokołu z XXXV sesji, która odbyła się w dniu 26 lutego 2010 roku.
 
3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
 
a) ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków,

b) nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2011 roku ,

c) nabycia nieruchomości gruntowych,

d) darowizny nieruchomości gruntowej,
 
e) darowizny nieruchomości gruntowej,
 
f) oświetlenia ulicznego.
 
4. Stanowisko w sprawie zasad uczestnictwa w koloniach organizowanych przez gminę Wielka Nieszawka.
 
5. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.

6. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał – referuje Przewodniczący Rady.

7. Interpelacje i wolne wnioski.

8. Zakończenie sesji.      




Ad. 1.

XXXVI sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy Bronisław Krywionek, który na wstępie powitał zebranych. Szczególnie serdecznie powitał wśród zaproszonych gości p. Marię Rumińską, uczestniczącą w sesji jeszcze jako pracownik samorządowy, która po 41 latach pracy na rzecz samorządu, w tym 15 latach prowadzenia biura Rady Gminy, przechodzi na emeryturę. W imieniu własnym i radnych z obecnej kadencji, jak radnych i przewodniczących rad poprzednich kadencji podziękował jej za pracę, życzliwość, opiekę i wskazówki, których udzielała wszystkim początkującym radnym. Wyraził nadzieję, że jako mieszkanka gminy, a być może i radna, będzie jeszcze w sesjach uczestniczyła. Wspólnie z wiceprzewodniczącą Rady, p. Brygidą Czapiewską wręczył jej upominek i kwiaty. P. Rumińska podziękowała za wspólną pracę.

Przewodniczący Rady przeszedł do porządku obrad i stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 12 (nieobecni usprawiedliwieni: Agnieszka Bajdak, Bernard Brzeziński, Waldemar Król), co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania decyzji i uchwał.

Następnie poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji.

Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.  

Ad. 2.

W związku z tym, że do dnia poprzedzającego sesję nie wpłynęły do biura Rady żadne uwagi co do treści protokołu z XXXV sesji, która obyła się 26 lutego 2010 r., Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie jego przyjęcie w brzmieniu, w jakim został przedstawiony do wglądu.
 
Za przyjęciem głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było.

Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XXXV sesji, ostatni protokół, którego autorem jest p. Rumińska, został przyjęty przez Radę jednogłośnie.  

Ad. 3.

a)

Wójt Kazimierz Kaczmarek – podał aktualne ceny: wody 2,04 zł brutto i ścieków 3,06 zł brutto. Od 1 kwietnia ceny brutto za 1 m³ będą wynosić odpowiednio – za wodę 2,10 zł brutto i za ścieki odprowadzane do gminnych kolektorów 3,20 zł brutto. Poinformował, że Toruńskie Wodociągi podniosły Gminie opłatę za sprzedaż wody o 9,02 %, natomiast Gmina podnosi cenę sprzedaży o 2,9 %, tak, aby wszyscy odbiorcy mogli za nią płacić. Mimo osiedlania się na terenie gminy coraz większej ilości mieszkańców, zużycie wody systematycznie spada, co świadczy o jej oszczędzaniu. Koszty stałe związane z zaopatrzeniem w wodę systematycznie idą w górę. Koszty ścieków są uzależnione od wzrostu kosztów energii elektrycznej, które systematycznie wzrastają. Gmina kontroluje te wydatki, dlatego koszt ścieków został podniesiony w nieznacznym stopniu o 4,2 %. Przy założeniu, że średnio mieszkaniec zużywa 15 m³ wody miesięcznie, można wyliczyć, o ile wzrosną jego wydatki w ciągu roku. Nie jest to wysoki wzrost, ale podwyżki cen są konieczne. Powstaje pytanie, czy uda się zbilansować zakup wody przy pomocy dochodów za odbiór ścieków. Przepompownie i inne urządzenia na terenie gminy pracują w większości od 1995 r. i ulegają zużyciu. Co więcej, rozdrabniacze niektórych przepompowni są regularnie niszczone przez różnego rodzaju śmieci m.in. kapsle od piwa, co powoduje przepalenie silników. Ich wymiana jest bardzo kosztowna. Problem śmieci, które nie powinny trafiać do kanalizacji, jest szczególnie zauważalny na odcinku Cierpice-Wielka Nieszawka. Przepompownia na ul. Ogrodowej musiała być zaopatrzona w sito, gdyż tak duża jest tam ilość śmieci. Mimo to była już dwukrotnie czyszczona w ciągu roku. Naprawy i remonty zwiększają koszt, co może sprawić, że gmina nie zmieści się w założonej cenie i trzeba będzie pokryć deficyt z budżetu. Jest to spowodowane również dość znacznym wzrostem ceny energii elektrycznej. System obsługujący pompy jest energooszczędny. Obsługiwanych jest przez niego 256 przepompowni, a mimo to cena wody jest o połowę tańsza niż w Toruniu, a ścieki o 63 %. Przy tej ilości przepompowni, przy małym wykorzystaniu systemu grawitacyjnego, co jest uwarunkowane ukształtowaniem terenu, ceny są mimo to niskie. Jest to zasługa pracowników obsługujących system, którzy postępują zgodnie z przyjętymi założeniami. Niektóre przepompownie wymagają remontów, a co za tym idzie, nakładów finansowych. Podwyżka cen jest niewielka, głównie uwzględniająca inflację. W związku z tym nie powinno być dużych zaległości z regulowaniem opłat, mimo że dzisiaj też występują.

Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w sprawie ustalenia opłaty za wodę i za odprowadzanie ścieków.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem prac wszystkich komisji i poprosił Komisje o stanowisko.

Przewodniczący Komisji Edukacji, Oświaty, Kultury i Sportu Ireneusz Śmiechowski – poinformował, że na posiedzeniu, które odbyło się 26 marca, komisja rozpatrywała propozycję uchwały i zaopiniowała ją pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Regulaminowo-Statutowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rafał Kujawa – poinformował, że komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały.

p. Krystyna Eichberger z Komisji Zagospodarowania – poinformowała, że komisja nie wniosła uwag.

Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję i poprosił o zabieranie głosu.

Radny Franciszek Wójcik – odniósł się do wypowiedzi Wójta, zgadzając się, że podwyżka cen jest minimalna. Dla porównania podał ceny obowiązujące w Toruniu od 1 kwietnia - za wodę 2,85 zł i za ścieki 3,68 zł. Dodatkowo jest pobierana opłata za odczyt wodomierza – 4,60 zl/miesiąc. Zadał pytanie Wójtowi, czy przy tak niewielkich podwyżkach, za jakiś czas nie trzeba będzie wprowadzić podwyżek 2-cyfrowych, co będzie bardziej dotkliwe.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – odpowiedział, że większe podwyżki wprowadzone będą dopiero w 2015 r., kiedy to gminy nie będą mogły zarządzać siecią wodno-kanalizacyjną, chyba że zmienią się przepisy Unii Europejskiej w tym zakresie. Zarząd przejmie spółka lub inny podmiot gospodarczy, który będzie miał określone koszty. Będą też potrzebne środki na odtworzenie majątku i pełną amortyzację istniejącej sieci, oczyszczalni i przepompowni. Wtedy podwyżki będą sięgać 20 %, 50 % lub nawet 100 %. Przy wzrastającym bezrobociu, likwidacji firm czy redukcji zatrudnienia, w niektórych firmach na terenie gminy nawet do połowy osób zatrudnionych przy jednoczesnym wzroście produkcji, nadmierny wzrost cen wody i ścieków jest niezasadny i spowodowałby pobór wody przy braku regulowania należności, na co gminę nie stać. Jeżeli w 2015 r. przepisy unijne wymuszą zmianę sposobu zarządzania systemem wodno-kanalizacyjnym, to większe podwyżki staną się koniecznością. Na Zachodzie koszt wody i ścieków to w chwili obecnej 12 Euro, tj. ok. 48 zł. Jest to stawka, do której będziemy się zbliżać, szczególnie po wejściu Polski do strefy Euro. Duże miasta jak Poznań, Wrocław, czy Śląsk wprowadziły już ceny europejskie w związku z amortyzacją wybudowanych sieci. Toruń amortyzuje instalacje, wybudowane w ramach ISP-y stopniowo, dlatego m³ ścieków, którego koszt został w ubiegłym roku wyliczony na 13 zł, tyle nie kosztuje. Nie ma obowiązku liczenia amortyzacji, więc Gmina nie bierze jej pod uwagę przy ustalaniu opłat za wodę i ścieki. Nie ma potrzeby obciążania mieszkańców dodatkowymi kosztami, gdyż z ich podatków sieć jest budowana.

Przewodniczący Rady – zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie uchwałę nr XXXVI/170/2010 z dn. 29 marca 2010 r. w sprawie ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków - w brzmieniu jak na druku nr 1 – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.

b)
Wójt Kazimierz Kaczmarek – powiedział, że zgodnie z obowiązującym prawem o funduszu sołeckim, które weszło w życie w 2009 r., ustawodawca zobowiązuje organ uchwałodawczy do podjęcia uchwały o wyodrębnieniu lub nie wyodrębnieniu funduszu sołeckiego do 31 marca każdego roku budżetowego. Zaproponował nie wyodrębnianie funduszu, gdyż w gminie nie ma takich tradycji. Kiedy jeszcze nie było funduszu sołeckiego, podejmowano próby wyodrębniania tzw. funduszu społecznego, ale żadne sołectwo z tych środków nie korzystało. Fundusz sołecki wyliczany według określonego wzoru jest tak niewielki, że nie można by go wykorzystać w odpowiedni sposób.
W związku z tym Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały zgodnie z propozycją.

Przewodniczący Rady – poprosił Przewodniczącą Komisji Statutowo-Regulaminowej o stanowisko w sprawie przedstawionego projektu.

Przewodnicząca Komisji Brygida Czapiewska – poinformowała, że komisja po konsultacji z sołtysami, stwierdziła, że sołectwa odstępują od tego funduszu i w związku z tym pozytywnie zaopiniowała projekt.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Nikt z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie projekt uchwały nr XXXVI/171/2010 z dn. 29 marca 2010 r. w sprawie o nie wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2011 roku – w brzmieniu jak na druku nr 2 – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.

c)
Wójt Kazimierz Kaczmarek
– poinformował, że projekty trzech kolejnych uchwał dotyczą jednej sprawy, ale taki podział jest spowodowany koniecznością spisania 3 aktów notarialnych. Wójt przedstawił sytuację: droga gmina przebiega przez podwórze p. Maternego. Na drodze znajdują się garaże, na budowę których p. Materny otrzymał pozwolenie wydane przez naczelnika gminy za czasów PRL. Sytuacja jest kuriozalna, gdyż droga biegnąca od szosy do bramy posesji nie jest własnością Gminy, dopiero ta przecinająca podwórze jest jej własnością. Powstała też ul. Lipowa wydzielona za nieruchomością p. Maternego. Gmina i p. Materny wymieniają pomiędzy sobą działki. Gmina nabywa od p. Maternego działkę nr 210/28 o pow. 843 m² w cenie 843 zł (1zł/m²). Do rozliczenia w drodze darowizny są dwie inne działki, których dotyczą dwa kolejne projekty uchwał. Koszty rzeczoznawcy, w celu ustalenia wartości działek do wymiany, byłyby zbyt duże, dlatego wybrano formę nieodpłatnej wymiany. Gmina ponosi koszt sporządzenia aktu notarialnego i koszty wydzielenia geodezyjnego odcinka przebiegającego przez podwórze pana Maternego z drogi gminnej, tak aby stał się osobną działką. Gmina otrzymuje od p. Maternego działkę o większej powierzchni, niż ta przekazana w drodze wymiany, gdyż poniosła koszty geodety.

Przewodniączy Rady – poprosił przedstawicielkę Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o zabranie głosu w tej sprawie.

p. Krystyna Eichberger z Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji– poinformowała, że komisja jest za uregulowaniem tej sprawy i przychyla się do projektu uchwały w sprawie nabycia działki.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
 
Nikt z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady – zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie projekt uchwały nr XXXVI/172/2010 z dn. 29 marca 2010 r. w sprawie nabycia nieruchomości gruntowej – w brzmieniu jak na druku nr 3 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.

d)
Wójt Kazimierz Kaczmarek
– wyjaśnił, że chodzi o działkę nr 210/27 (ul. Lipowa) o powierzchni 1170 m² , którą państwo Materny darują gminie.

Przewodniączy Rady poprosił Komisję Zagospodarowania Przestrzennego o stanowisko w tej sprawie.

p. Krystyna Eichberger z Komisji – poinformowała, że komisja nie wnosi uwag i jest za przyjęciem projektu uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Nikt z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady – wniósł pod głosowanie projekt uchwały nr XXXVI/173/2010 z dn. 29 marca 2010 r. w sprawie darowizny nieruchomości gruntowej – w brzmieniu jak na druku nr 4 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.

e)
Wójt Kazimierz Kaczmarek
– podał, że chodzi o działkę nr 212/1 o powierzchni 518 m², którą Gmina daruje pp. Materny. W ten sposób, dzięki wymianie działek, zostaje rozwiązany problem ul. Lipowej za gospodarstwem p. Maternego. Pozwoli to na wykonanie połączenia do ul. Osiedlowej. Będą 2 wyjazdy z ul. Lipowej – ul. Osiedlową i do ul. Toruńskiej. Działka, położona za nieruchomością p. Nadolnego, nie jest jeszcze przejezdna, gdyż nie ma księgi wieczystej i pozwolenia wojewody. (W trakcie wystąpienia Wójta przybył radny Waldemar Król.) Uruchomienie tego w przyszłości odcinka pozwoli na usprawnienie systemu komunikacyjnego.

Przewodniczący Rady – poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania o stanowisko w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Waldemar Król – poinformował, że komisja jest za regulowaniem spraw związanych z drogami na terenie gminy i przychyla się do projektu uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Nikt z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady – zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie projekt uchwały nr XXXVI/174/2010 z dn. 29 marca 2010 r. w sprawie darowizny nieruchomości gruntowej – w brzmieniu jak na druku nr 5.

Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących się nie było. Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.

f)
Przewodniczący Rady
poprosił Wójta o zreferowanie projektu uchwały.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poprosił o naniesienie poprawki w projekcie uchwały, dotyczącej godzin wyłączenia oświetlenia, tj. od godz. 23-ej, zamiast od 23-ej do 4-ej. Uchwała jest podobna do uchwały w tej sprawie z ubiegłego roku, z tym że zostaje zmieniony okres wyłączenia oświetlenia w godzinach nocnych, tj. od 15 kwietnia do 15 października, a nie jak było poprzednio od 1 maja do 30 października, gdyż w połowie października jest coraz ciemniej. Poprosił także o poprawkę dotyczącą zmiany nazwy ul. Zakątek na Zakątek Leśny. Wymienił ulice objęte projektem uchwały o wyłączaniu oświetlenia: Wielka Nieszawka – ul. Piękna, Szkolna, Zielona; Mała Nieszawka – ul. Leśna, Topolowa, Widok; Brzoza – ul. Ciechocińska. Główne trakty komunikacyjne pozostaną oświetlone, dlatego też oświetlenie na ul. Toruńskiej nie będzie wyłączane. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w brzmieniu z naniesionymi poprawkami.

Przewodniczący Rady – poprosił przewodniczącego Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji o stanowisko w sprawie przedłożonego projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Waldemar Król – poinformował, że sprawa była omówiona przez 3 komisje, które wspólnie obradowały. Padła propozycja zmiany na godz. 24:00, ale ostatecznie komisja przychyliła się do godzin i okresu proponowanych w projekcie uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Józef Dąbrowski – nawiązał do spotkania z przedstawicielami powiatu w Gminnym Ośrodku Kultury, podczas którego dyskutowano o oświetleniu skrzyżowania ul. Bydgoskiej w kierunku na Gniewkowo, Inowrocław, Poznań. W tym miejscu dochodzi do częstych wypadków, również śmiertelnych. Przedstawił również ten problem przewodniczącemu Komisji Zagospodarowania, gdyż uważa, że będzie tam dochodziło do dalszych wypadków. Powiedział, że w związku z trwającą budową aquaparku ul. Leśną przejeżdża bardzo dużo pojazdów i wyłączanie oświetlenia na tej ulicy będzie zagrażać bezpieczeństwu. Zaobserwował, że wbrew inicjatywie o oszczędnościach, np. w okolicy jego miejsca zamieszkania na ul. Leśnej, lampy palą się o 7-ej rano. Poruszył sprawę lamp należących do zakładu energetycznego i zapytał, czy również te lampy nie powinny był wyłączane w ramach oszczędności.

Radna Brygida Czapiewska – również poruszyła sprawę oświetlenia na ul. Leśnej, po której porusza się dużo dzieci w godzinach wieczornych. Zaproponowała, że pozostawić co drugą lampę zapaloną. Wiele samochodów, aby uniknąć dziur na ul. Nieszawskiej, przejeżdża ul. Leśną w kierunku Wielkiej Nieszawki.

Przewodniczący Rady – przypomniał, że zgodnie z projektem uchwały oświetlenie będzie wyłączane w nocy od godz. 23-ej, kiedy to dzieci nie powinny już chodzić i nie ma ruchu związanego z budową aqukarku.

Radny Waldemar Król – zgodził się z zasadnością kwestii poruszonych przez p. Dąbrowskiego, jednak stwierdził, że nie dotyczą one tej uchwały i będą przedyskutowane w przyszłości.

Przewodniczący Rady – zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie projekt uchwały nr XXXVI/175/2010 z dn. 29 marca 2010 r. w sprawie oświetlenia ulicznego – w brzmieniu jak na druku nr 5a z uwzględnieniem poprawki, że oświetlenie będzie wyłączone od godz. 23-ej.

Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Rada przyjęła uchwałę większością głosów.


Przewodniczący Rady ogłosił 15-minutową przerwę w obradach.

Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.  

Ad. 4

Wójt Kazimierz Kaczmarek
– poinformował, że wprowadzono istotne zmiany w stosunku to stanowiska z ubiegłego roku. Dotyczą one zameldowania na pobyt stały na terenie Gminy rodziców, opiekunów prawnych dzieci i uczniów, którzy będą uczestnikami kolonii (punkt 1 stanowiska), ponieważ tylko dochody z PIT-u i CIT-u osób zameldowanych na pobyt stały zasilają budżet Gminy, z którego kolonie są finansowane. Uczniowie z pobytem czasowym mogą być uczestnikami kolonii w przypadku wolnych miejsc i pod warunkiem uiszczenia pełnej odpłatności. Kryterium dochodowości zostało określone w wydanym i przekazanym dyrektorom szkół Zarządzeniu Wójta. Szkoły są w trakcie organizowania spotkań informacyjnych z rodzicami na ten temat.

Całkowity koszt kolonii wynosi 800 zł, w tym 795 zł dla organizatora i 5 zł na leki i inne materiały pomocnicze. Według kryterium dochodowości odpłatność wynosi dla dochodów na członka rodziny:
- powyżej 500 zł – połowę, czyli 400 zł,
- 499 zł-350 zł – 300 zł,
- 349 zł-200 zł – 200 zł, 
- poniżej 200 zł – 100 zł.
Pozostała kwota jest pokrywana z budżetu Gminy. Ponadto przyjęto dodatkowe ulgi w przypadku uczestnictwa w koloniach więcej niż jednego dziecka z rodziny. Od podanego według dochodowości kosztu na jedno dziecko, na drugie dziecko przysługuje zniżka w wysokości 50 % i na każde kolejne 25 % od kwoty uiszczanej za drugie dziecko. Przykładowo, w przypadku wysłania trójki dzieci z rodziny o dochodowości poniżej 200 zł na osobę, całkowita odpłatność wyniesie 175 zł. Dofinansowanie będzie następować na podstawie pisemnego wniosku, złożonego wraz z zaświadczeniami o dochodach z miesiąca marca, do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, który kwalifikował wszystkie wnioski. Dla uczniów z klas IV-VI szkoły podstawowej i uczniów gimnazjum, którzy osiągną na koniec roku co najmniej średnią 4,75 i bardzo dobrą ocenę z zachowania, udział w koloniach jest nieodpłatny, co stanowić będzie formę nagrody za wyniki w nauce. Jest to nowość, służąca zdopingowaniu uczniów do osiągania coraz lepszych wyników i docenieniu tych uczniów, i ich rodziców, którzy takie dobre wyniki osiągają. Zgodnie z regulaminem, który obowiązywał już w ubiegłym roku, będzie można korzystać z telefonów komórkowych od godz. 19-ej do 22-ej. Maksymalna kwota kieszonkowego to 300 zł. Rodzice lub opiekunowie dziecka zobowiązani są do zapoznania się i podpisania regulaminu kolonii, przekazanego wraz z kartą uczestnictwa. Zadaniem dyrektorów szkół jest weryfikacja kart uczestnictwa pod względem stanu zdrowia dziecka i zameldowania na pobyt stały, które, po przedłożeniu list, będzie sprawdzane przez p. Błach. Wiadomo, że do szkół na terenie Gminy, chodzą dzieci, których rodzice nie są zameldowani na pobyt stały i nie będą one mogły korzystać z dofinansowania.

Za naganne zachowanie może nastąpić wydalenie uczestnika z kolonii na koszt własny, bez zwrotu kosztów za niewykorzystany czas pobytu. Traci ważność stanowisko w sprawie kolonii z ubiegłego roku. W Zarządzeniu Wójta określone są terminy złożenia do GOPS-u wniosku o dofinansowanie i dokonania płatności na konto Gminy. Kolonie będą odbywać się w dwóch miejscowościach koło Zakopanego, w Małym Cichym, gdzie baza wynosi 50 miejsc i gdzie pojedzie gimnazjum, i Murzasichle, gdzie jest 100 miejsc dla uczniów szkół podstawowych. Z Małego Cichego do Murzasichle jest 15 min. drogi. Program jest taki sam dla obu grup, m.in. wyjazd do Popradu na Słowację, połączony ze zwiedzaniem miasta i pobytem od godz. 17 (ze względu na niższą cenę – 7 Euro od osoby) w wodnym obiekcie sportowo-rekreacyjnym. Przewidziany jest wyjazd do term zakopiańskich i, gdyby ze względu na złe warunki pogodowe nie była możliwa wycieczka do Morskiego Oka, wyjazd do parku wodnego w Szaflarach. Program kolonii jest bardzo bogaty w zwiedzanie i wycieczki w Zakopanym i w jego okolicach. Grupom będzie towarzyszyło w wycieczkach górskich dwóch przewodników tatrzańskich. Jednym z nich jest właściciel pensjonatu w Małym Cichym a drugi, p. Robert, który jest kierownikiem kursów językowych w Poroninie, będzie do dyspozycji w razie potrzeby. Na miejscu będą 2 autokary. Gdyby się okazało, że liczba chętnych uczniów ze szkół podstawowych na wyjazd do Murzasichle, wynosi powyżej 100, w oddaleniu 60 m od głównego obiektu (bardzo wysoki standard, pokoje posiadają łazienki), jest inny obiekt u bacy z 26 miejscami i łazienkami na korytarzach. Natomiast wszystkie posiłki będą wydawane w głównym obiekcie. W Małym Cichym 90 % pokoi ma łazienki, dla pozostałych pokoi są łazienki na korytarzach, osobno dla każdego z pokoi. W Murzasichle, gdzie 6 lat temu były już organizowane kolonie, wokół pensjonatu jest bardzo duży teren, gdzie można pograć w piłkę i zorganizować ognisko. W Małym Cichym, bardzo urokliwej miejscowości, jest również boisko. Wójt prosił dyrektorów szkół o przedstawienie rodzicom programu kolonii jak najbardziej szczegółowo, aby zapewnić frekwencję. Wyjazd odbędzie się w nocy z 4 na 5 lipca, powrót nastąpi w nocy z 17 na 18 lipca. Ponieważ nie jest jeszcze znany rozkład jazdy pociągów po 15 czerwca, Wójt i p. dyrektor Masłowska zajmą się rezerwacją i wykupem biletów na przejazd, za które zapłaci organizator. Zdarzały się już sytuacje, że PKP odmówiło zarezerwowanych miejsc i nie zwróciło wpłaconych pieniędzy. Pociąg dalekobieżny będzie jechał z Gdańska i trzeba będzie wykupić bilety od początku trasy do Zakopanego, aby zapewnić rezerwację wagonów. Z Zakopanego do ośrodków dzieci zostaną przewiezione autokarami, do Murzasichle (6 km) dwoma kursami, do Małego Cichego (7,5 km) jednym kursem.
Wójt wniósł o przyjęcie stanowiska w przedłożonym brzmieniu.

Przewodniczący Rady – poprosił przewodniczącego Komisji Edukacji, Oświaty i Sportu o opinię w sprawie przedłożonego projektu stanowiska.

Przewodniczący Komisji Ireneusz Śmiechowski – poinformował, że komisja 26 marca pozytywnie zaopiniowała stanowisko.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radna Brygida Czapiewska – powiedziała, że pomysł nagrodzenia zdolnym uczniów, jest świetny, gdyż niektórych rodziców nie było stać na wysłanie dziecka na kolonie. Z pewnością ta inicjatywa zostanie doceniona.

Przewodniczący Rady – zamknął dyskusję i wniósł pod głosowanie projekt stanowiska z dn. 29 marca 2010 r. w sprawie zasad uczestnictwa w koloniach organizowanych przez Gminę Wielka Nieszawka – w brzmieniu jak na druku nr 6.

Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Rada przyjęła stanowisko jednogłośnie.  

Ad. 5

Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności między sesjami i tak: 

a) Przewodniczący Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Ireneusz Śmiechowski – poinformował, że między sesjami komisja odbyła 1 posiedzenie, w czasie którego opiniowała materiały na dzisiejszą sesję.

b) Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja spotkała się 1 raz 25 marca i opiniowała materiały na dzisiejszą sesję.

c) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rafał Kujawa – poinformował, że Komisja odbyła 1 posiedzenie 21 marca, w czasie którego opiniowała materiały na dzisiejszą sesję.

d) Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Waldemar Król – poinformował, że Komisja odbyła 2 posiedzenia, 24 marca, na którym omówiono realizację i zaawansowanie ubiego- i tegorocznych inwestycji, i 25 marca wspólnie z Komisjami Oświaty i Statutowo-Regulaminową omawiała materiały na sesję. Nawiązując do pierwszego posiedzenia przewodniczący wymienił inwestycje zrealizowane w ubiegłym roku: inwestycja wodno-ściekową na ul. Kanałowej w Małej Nieszawce i ul. Radosnej w Wielkiej Nieszawce za 234 000 zł; oświetlenie (po 4 lampy) na ul. Widok w Małej Nieszawce i ul. Zakątek Leśny w Cierpicach za 32 000 zł; budowa parkingu i boiska w Cierpicach, o które komisja zabiegała od paru lat, za kwotę ok. 700 000 zł, która została wypłacona z budżetu Gminy w oczekiwaniu na wypłatę przyznanego dofinansowania 400 000 zł z Urzędu Marszałkowskiego; rozbudowa przedszkola za 578 000 zł. Inwestycje wieloletnie: 2-letnia rozbudowa szkoły podstawowej w Małej Nieszawce, która była wizytowana przez komisję. Każda z sal lekcyjnych ma zaplecze dydaktyczne. System wentylacji jest bardzo nowoczesny, centralnie sterowany. Powstało opóźnienie. ok. 1 miesiąca, ale firma zobowiązała się do ukończenia prac w terminie, do 31 lipca. Komisja wizytowana również budowę aquaparku. Pobudowane jest podbasenie, niecka basenowa, ścianki działowe strzelnicy, kręgielni, sauny do poziomu gruntu. Zaproponował, aby po polepszeniu pogody Rada wybrała się na obejrzenie obiektu. Poinformował, że na ukończeniu są odwierty do pomp ciepła, w sumie ok. 140 odwiertów po ok. 70 m każdy, na łączną głębokość 10 km. Opóźnienie prac wynosi ok. 1 miesiąca, ale kierownik budowy zakłada, że na koniec lutego 2011 r., jak to jest przewidziane, obiekt będzie ukończony. Inspektorzy zatrudnieni przez Gminę kontrolują poszczególne transporty, gdyż są problemy z jakością dostarczanych materiałów budowlanych. Złe jakościowo trzeba odsyłać i zamawiać nowe. Inwestycja zaskakuje swoim rozmachem i solidnością, gdyż ściany działowe wykonane są z bloczków betonowych kładzionych na płasko. Przewodniczący wyraził zadowolenie ze stanu realizacji inwestycji na trenie Gminy i docenił pracę p. Wójta, który bezpośrednio nadzoruje te inwestycje.  

Ad. 6

Przewodniczący Rady złożył informację z realizacji uchwały nr XXXV/169/2010 w sprawie zmiany budżetu Gminy na rok 2010 podjętej na ostatniej sesji. Uchwała weszła w życie z dniem podjęcia i nie została zakwestionowana przez organ nadzoru.  

Ad. 7

Przewodniczący Rady – przypomniał o obowiązku złożenia przez Radnych do końca kwietnia oświadczeń majątkowych (otrzymali wraz z materiałami na sesję po 2 egz. oświadczenia) według stanu na dn. 31 grudnia 2009 r. Radni otrzymali również wzór pisma do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z prośbą o przesłanie informacji na temat daty złożenia poprzedniego oświadczenia lustracyjnego, do wykorzystania przez tych radnych, którzy będą chcieli startować w wyborach. Takie oświadczenie trzeba będzie dołączyć do zaświadczenia o zgłoszeniu kandydatury. Dzisiaj dotarło również pismo z informacją o ogólnopolskiej pielgrzymce samorządu terytorialnego do Częstochowy, organizowanej dn. 23 maja, na którą zapraszają wszystkich radnych Przewodniczący Ligi Krajowej Tadeusz Wrona i Przeor Jasnej Góry ojciec Roman Majewski. Przewodniczący przedstawił program pielgrzymki i zaproponował powrócić do tematu na najbliższej sesji absolutoryjnej. Poprosił radnych o zabieranie głosu.

Radna Anna Kamińska-Kumorek – zgłosiła wniosek o częstsze monitorowanie wsi Brzoza przez pana dzielnicowego ze względu na coraz liczniejsze incydenty, a w szczególności kradzieże, które mają miejsce nawet w ciągu dnia.

Przewodniczący Rady – wyraził przekonanie, że Wójt przekaże te informacje dzielnicowemu.

Radny Ireneusz Śmiechowski – poinformował o dwóch wydarzeniach: imprezie sportowej i szkoleniu, które odbyły się na terenie Gminy. Wyścig kolarski na stałe został przeniesiony z Małej Nieszawki do Cierpic. Podziękował Wójtowi i prezesowi za jego organizację. We współudziale z Wójtem Szkoła Podoficerska Wojsk Lądowych przeprowadziła szkolenie dla uczniów szkół podstawowych w Małej Nieszawce i Cierpicach i gimnazjum w Cierpicach na temat postępowania z niewybuchami i materiałami niebezpiecznymi. Informacja o ty wydarzeniu została zamieszczona na stronach internetowych MON.

Radny Franciszek Wójcik – zaproponował, aby również boczne ulice były monitorowane przez patrole policji, m.in. ulice w kierunku wałów, ul. Topolowa, ul. Kęta. Zauważył, że mimo obiektów typu Orlik, siłownia i niedługo aquapark, które są do dyspozycji, młodzież nie zawsze potrafi i chce z nich korzystać. Są problemy z jej złym zachowaniem Poruszył sprawę oświetlenia na ul. Toruńskiej, gdzie nie wszystkie lampy się świecą a niektóre migają, co denerwuje właścicieli posesji znajdujących się na przeciwko. Zapytał Wójta, czy są jakieś informacje na temat powstania nowej drogi, równoległej do ul. Topolowej w kierunku wału, i czy jest ona ujęta w budżecie Gminy. Ta droga od wielu lat istniej na mapie. Poprosił p. sołtys Małej Nieszawki o zamieszczanie ogłoszeń na temat organizowanych imprez na tablicy znajdującej się przy ul. Topolowej. Osiedle liczy ok. 100 mieszkańców, którzy chcieliby wiedzieć, co dziej się w Gminie.

Wójt Kazimierz Kaczmarek - ustosunkował się do kwestii poruszonych przez radnych. Powiedział, że będzie rozmawiał na temat patroli policyjnych z komendantem. Oświetlenie na ul. Toruńskiej należy do zakładu energetycznego i pracownicy Gminy nie mogą dokonywać napraw, gdyż nie mają dostępu do skrzynek elektrycznych. Wkrótce przewidziany jest przegląd urządzeń, stanowiących własność zakładu, i wtedy wszystkie usterki zostaną usunięte, a przepalone żarówki wymienione. Droga, o której wspominał radny Wójcik, jest własnością Gminy. Została zaorana przez spółkę Agro-Nieszawka. Wójt rozmawiał w tej sprawie z p. Jóźwickim, prezesem firmy Marwit, która jest obecnie właścicielem spółki i dzierżawcą gruntu. Odbył również spotkanie z zastępcą dyrektora ANR, występując o odtworzenie kamieni i przywrócenie drogi, zgodnie z istniejącymi mapami. Spółka Agro-Nieszawka pwinna tą drogę odtworzyć.

Radny p. Wójcik – powiedział, że był dzisiaj u prokurenta spółki w tej sprawie i dowiedział się, że droga jest odtwarzana. Zapytał, czy w przyszłości spółka nie zwróci się do Gminy o utwardzenie, ponieważ jest to droga polna. Zauważył, że obecnie zbierana jest wierzchnia warstwa gleby i prawdopodobnie droga będzie utwardzana. Prawdopodobnie będą jeździły tamtędy pojazdy w kierunku wałów do gospodarstwa śp. p. Grendy.

Wójt – powiedział, że spółka musi odtworzyć drogę, która jest drogą gminną. Jeżeli przy okazji ją utwardzą gruzem lub kamieniami, nie trzeba im w tym przeszkadzać. Na razie Gminie nie jest ona potrzebna. Wszystkie grunty, które kupił p. Krakowski po p. Grendzie, przejmowane są przez spółkę, która zadba o utworzenie do nich dojazdu.

Radny Wójcik – zaznaczył, że droga będzie przebiegała przez działki byłych pracowników byłego zakładu.

Wójt – powiedział, że droga jest drogą publiczną, geodezyjnie wytyczoną, zaznaczoną na mapie i nie można zabronić spółce jest odtworzenia. Marwit, który został właścicielem spółki, jest poważną firmą. Uregulował zaległe wypłaty byłym pracownikom p. Kotowskiego. Wójt Gminy Zławieś Wielka wydał firmie dobrą opinię. Droga, którą wybudują, będzie służyła wszystkim, mimo że będą tamtędy przejeżdżać przyczepy po marchew. Powstała koncepcja wybudowania osiedla na działkach, więc tym bardziej droga ta powinna zostać odtworzona i gmina nie będzie w tym przeszkadzać. W przyszłości zakłada się zmianę planu zagospodarowania przestrzennego, co umożliwi powstanie osiedla o zabudowie szeregowej.

Radna Brygida Czapiewska – poruszyła sprawę nie opróżnianych, wypełnionych po brzegi śmietników. Przy ul. Rzemieślniczej śmieci leżą przy pojemnikach i są rozwiewane przez wiatr na treny okolicznych posesji.

Wójt – zwrócił się do radnej p. Czapiewskiej, która mieszka na tej ulicy, aby porozmawiała z mieszkańcami, żeby nie zapełniali pojemników śmieciami, które nie powinny być tam wrzucane, tj. np. ustępy. Urzędnicy Gminy nie są zobowiązani do zbierania śmieci i mieszkańcy powinni sami dbać o porządek i reagować. Prawdopodobnie od 1 maja wszystkie duże pojemniki znikną z terenu Gminy. Obecnie MPO opróżnia pojemniki nieodpłatnie, ale od 1 maja będą wprowadzone opłaty, które trzeba będzie pokryć z budżetu. Odpady wrzucane do pojemników nie nadają się do przerobienia. Do kontenerów na szkło, makulaturę, butelki PET, żelazo wrzucane są wszystkie inne śmieci.

Radny Śmiechowski – powiedział, że niektórzy mieszkańcy przywożą telewizory, muszle, sedesy, a sąsiad zwrócił mu uwagę, że wrzuca do pełnego pojemnika na to przeznaczonego plastikowe butelki. Być można trzeba będzie znaleźć miejsce, aby te pojemniki gdzieś postawić.

Wójt – powtórzył, że obecnie za pojemniki Gmina nie płaci.. Dzięki kamerom udało się ustalić osobę, która przywoziła śmieci do pojemników przy GOK-u. Policja na podstawie nagrania ustaliła numer rejestracyjny samochodu i tożsamość właściciela. Od tego czasu problem przywożenia śmieci tam już nie istnieje. Rozwiązaniem byłoby przygotowanie na terenie Gminy ogrodzonego wysokim płotem placu i postawienie w tym miejscu wszystkich kontenerów. W ciągu dnia dyżurowałby na placu bezrobotny, który przyjmowałby śmieci od mieszkańców. Wiąże się to jednak z kosztami. Taki system działa na Zachodzie, np. w Niemczech i rzeczywiście w pojemnikach śmieci są posegregowane. Każdy z mieszkańców powinien wykazać się obywatelską postawą. Wójt spotkał się sam z sytuacją, kiedy właściciel sklepu po p. Syniku rzucał koło kosza nie złożone kartony. Jeden z mieszkańców ul. Pogodnej zwrócił mu uwagę. Właściciel porozrywał kartony i wrzucił je do śmietnika. Nie ma pewności, czy przed świętami MPO opróżni pojemniki, ponieważ robi to bezpłatnie i dlatego bardzo rzadko. Gmina zobowiązuje się posprzątać śmieci koło pojemników. Na ul. Wiślanej regularnie do pojemników wrzucane są opony, do kontenera przy Urzędzie Gminy ktoś przyniósł walizkę. Wójt jeszcze raz zaapelował do radnych, żeby reagowali w takich przypadkach. Na święta przyjadą goście i porozrzucane śmieci, pełne pojemniki będą źle świadczyć o wszystkich mieszkańcach Gminy. W 1994 r. została podpisana umowa, która obliguje MPO do odbierania odpadów, ale te z terenu Gminy nie nadają się do sortowania, bo w pojemnikach można znaleźć dosłownie wszystko. Rozważa się utworzenie ogrodzonego placu z pojemnikami, ale zastanawia się, czy mieszkańcy przywoziliby tam śmieci.

Radny Waldemar Król – poruszył sprawę oświetlenia na drodze z Podgórza od strony wiaduktu, gdzie nie palą się lampy. Na następnym odcinku do ul. Leśnej również nie ma oświetlenia i trudno zmieścić się w zakręt przy obowiązującej prędkości 70 km/godz. Doszło tam do wypadku śmiertelnego. Zwrócił się z zapytaniem do Wójta, czy nie można przedstawić tej sprawy Zarządowi Dróg i poprosić o zainstalowanie oświetlenia w tym niebezpiecznym miejscu. Być może ul. Leśną będą jeździć do aquaparku mieszkańcy Inowrocławia.

Radny Dąbrowski – poinformował, że wyścig kolarski odbył się 20 marca. Wystartowało w nim 116 zawodników. W każdej kategorii według regulaminu były przewidziane trzy nagrody, ale wręczono po 8 nagród w każdej kategorii. Gdyby wiedział, że na wyścigu będzie obecna telewizja, przygotowałby napisy „Start” i „Meta”. Telewizja przeprowadziła wywiad z p. Marianem Krychem. Radny poprosił o przyznanie nagrody p. Śmiechowskiemu, który uczestniczył w wytyczaniu trasy i razem z nim sprzątał teren po zakończeniu wyścigu, gdyż taki był warunek, postawiony przez p. nadleśniczego Wrzoska, który zgodził się na organizację wyścigu o randze wojewódzkiej. Powiedział, że Jutro przyjedzie telewizja. Kolarze wystąpią w koszulkach z napisem „Gmina Wielka Nieszawka”. P. Dąbrowski postara się o przybycie mistrza Polski z 2009 r., Adama Urbańczyka i 3 zawodników, którzy poszli do szkoły mistrzostwa sportowego do Torunia (Balejko, Fąk, Urbańczyk) oraz zawodników, którzy pochodzą z terenu Gminy.

Przewodniczący Rady zapytał, czy jeszcze któryś radnych chce zabrać głos.

Radni nie zabrali głosu.

Przewodniczący Rady poinformował, że następna sesja będzie sesją absolutoryjną. Radni otrzymali już sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2009. Po świętach wszystkie komisje, oprócz rewizyjnej, na posiedzeniach będą opiniować wykonanie budżetu. Komisja rewizyjna powinna zebrać się ok12-13 kwietnia, aby dokonać podsumowania i zaopiniować wykonanie budżetu za 2009 r. Następnie przed wakacjami odbędzie się jeszcze jedna sesja. Przewodniczący złożył wszystkim życzenia z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych.  

Ad. 8

Przewodniczący podziękował zebranym za wzięcie udziału w sesji i zamknął obrady.  


Protokołowała:                                                                 Przewodniczący Rady Gminy

(-) Ewa Wróblewska-Kucharska                                           (-) Bronisław Krywionek

Powiadom znajomego