W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół nr XXIX z sesji Rady Gminy w dniu 28 lipca 2009 roku.

Protokół nr XXIX /2009

z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 28 lipca 2009 roku w godz. 15:00 do 17:10 w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce.

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Porządek posiedzenia :

1. Otwarcie posiedzenia:

  • stwierdzenie quorum

  • przedstawienie porządku obrad.

2. Przyjęcie protokołu z XXVIII sesji, która odbyła się w dniu 3 czerwca 2009 roku.

3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:

a) zatwierdzenia sprawozdania finansowego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2008 rok - ( druk nr 1),

b) nabycia nieruchomości gruntowej - ( druk nr 2),

c) zaciągnięcia zobowiązań w zakresie inwestycji gminnej pn. “ Centrum Sportu i Rekreacji w Wielkiej Nieszawce” - ( druk nr 3),

d) zaciągnięcia zobowiązań w zakresie inwestycji gminnej pn. “ Rozbudowa Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce przy ul. Toruńskiej” - ( druk nr 4),

Przerwa

e) zmiany budżetu gminy za 2009 rok - (druk nr 5),

4. Informacja z działalności Komisji między sesjami – referują przewodniczący Komisji.

5. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał – referuje Przewodniczący Rady.

6. Interpelacje i wolne wnioski.

7. Zakończenie sesji.

Ad. 1.

XXIX sesję otworzył przewodniczący Rady Gminy Bronisław Krywionek, który na wstępie powitał zebranych. Następnie stwierdził, że na stan 15 radnych w momencie otwarcia obrad obecnych jest 13 (nieobecni usprawiedliwieni: Brygida Czapiewska, Bernard Brzeziński).

Następnie poprosił o uwagi do porządku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji.

Radni nie wnieśli uwag.

Ad. 2.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXVIII sesji, która odbyła się w dniu 3 czerwca 2009 roku. Za przyjęciem protokołu głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy stwierdził, że protokół z XXVIII sesji został przyjęty przez Radę.

Ad. 3.

a) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2008 rok ( druk nr 1)- stanowi załącznik nr 3 do protokołu - radni otrzymali w materia łach na sesję. Następnie oddał głos wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, roczne sprawozdanie finansowe jednostki podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający, którym w przypadku sprawozdań finansowych Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce jest Rada Gminy Wielka Nieszawka. W projekcie uchwały proponuje się zatwierdzenie sprawozdania finansowego za 2008 r. Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej pn. Gminny Ośrodek Zdrowia , obejmujący bilans sporządzony na dzień 31.12.2008 r. o sumie bilansowej 283.164,06 zł ; rachunek zysków za okres od 01.01.2008 r. do 31.12.2008 r. o zysku netto 61.395,55 zł.. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.

Przewodnicząca Komisji Agnieszka Bajdak – poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Waldemar Król – zapytał skąd tak duży zysk oraz czy wszystkie planowane inwestycje zostały zrealizowane.

Kierownik Gminnego Ośrodka Zdrowia Dariusz Jędrzejewski – poinformował, że zysk powstał m.in. ze zwiększonej w ciągu roku stawki kapitacyjnej. Wszystkie planowane inwestycje zostały wykonane jak również nie oszczędzano na zlecaniu badań.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy stwierdził, że została podjęta uchwała Nr XXIX/140/2009 – stanowi zał. nr 4 do protokołu.

b) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości gruntowej ( druk nr 2) - stanowi załącznik nr 5 do protokołu - radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt – poinformował, że państwo Agnieszka i Dariusz Szychulski , Arleta i Mariusz Mrózek, Beata i Mariusz Czerwonka, Jacek Bajdak wystąpili z wnioskiem o wykupienie gruntu w Małej Nieszawce, oznaczonej geodezyjnie nr 191/26 o pow. 0,1293 ha za cenę 1293 zł. Projekt dotyczy wyrażenia zgody przez Radę na nabycie nieruchomości . Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.

Przewodniczący Komisji Waldemar Król – poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy stwierdził, że została podjęta uchwała Nr XXIX/141/2009 – stanowi zał. nr 6 do protokołu.

c) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązań w zakresie inwestycji gminnej pn. “ Centrum Sportu i Rekreacji w Wielkiej Nieszawce” ( druk nr 3) - stanowi załącznik nr 7 do protokołu - radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt – poinformował, że na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit.e ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) do wyłącznych kompetencji rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych dotyczących zobowiązań w zakresie podejmowana inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy (w budżecie gminy na dany rok). Natomiast z art. 58 w/w ustawy wynika, że uchwały rady dotyczące zobowiązań finansowych muszą wskazywać źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte. Uchwały dotyczące zobowiązań finansowych muszą być podjęte bezwzględną większością (tj. 50 % + głosów oddanych w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady. W przypadku rady gminy Wielka Nieszawka ustawowy skład to 15 radnych, czyli uchwała powinna być głosowana w obecności co najmniej 8 radnych. Liczba głosów za podjęciem uchwały musi przekraczać połowę głosów oddanych (np. gdyby głosowało 8 radnych uchwała zostałaby podjęta, gdyby głosowało za podjęciem co najmniej 5 radnych). Przedłożona uchwała stanowi w istocie zmianę uchwały nr XI/35/2007 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 16 lipca 2007 r., mocą której Rada Gminy postanowiła o zaciągnięciu zobowiązań finansowych z realizacją Centrum Sportu i Rekreacji w Wielkiej Nieszawce do kwoty 28 mln zł. Realizując tę uchwałę, podjęto w szczególności następujące działania: zamówiono dokumentację projektową i uzyskano pozwolenie na budowę, przebudowano linię energetyczną znajdującą się na nieruchomości, kolidującą z inwestycją, a przede wszystkim wszczęto postępowanie na wyłonienie wykonawcy inwestycji. Nadmienić należy, że do dnia 30.06 br. na koszty związane z realizacją przedmiotowej inwestycji wydatkowano kwotę 996 788 zł. Największą pozycję wśród wydatków stanowi koszt  dokumentacji projektowej i przebudowy linii energetycznej. W postępowaniu tym złożono 9 ofert. Ceny wynikające z ofert oscylują od kwoty 34 965 566 zł (złożona przez konsorcjum z udziałem Alstal sp. z o.o.) do kwoty 44 103 000 zł. Każda z ofert zawiera pewne błędy. Wykonawcy zostali wezwani do ich poprawienia. Zakładając, że firma Alstal sp. z o.o. usunie błędy zawarte w ofercie, mogłaby być ona wybrana jako najkorzystniejsza, gdyby Rada podjęła zaproponowaną uchwałę. Obecnie Gmina dysponuje następującymi środkami na przedmiotową inwestycję:

1. 24 000 000 zł – nadwyżka z lat ubiegłych,

2. 700 000 zł – dotacja z Ministerstwa Sportu,

3. 700 000 zł – dotacja z Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego,

4. 2 100 000 zł – dotacja z tzw. Funduszu Norweskiego.

Oceniając możliwości finansowe Gminy zaznaczyć należy, iż jak wynika z informacji uzyskanej z Izby Skarbowej w Bydgoszczy wynika, iż Gmina będzie mogła otrzymać zwrot podatku VAT zapłaconego wykonawcy inwestycji. W związku z powyższym faktyczny koszt poniesiony przez Gminę, związany z zapłatą wynagrodzenia wykonawcy wyniesie 28 660 300 zł. Ponadto, biorąc pod uwagę aktualne realia, można uznać, że corocznie z budżetu Gminy jesteśmy w stanie przeznaczyć na inwestycje około 2 mln zł. Wskazać także trzeba na trwające postępowanie zmierzające do sprzedaży działki nr 282/5 w Brzozie, za którą spodziewamy się uzyskać cenę nie niższą niż 7 mln zł + VAT, tj. 8 540 000 zł. Nadmienić należy, że postępowaniem przetargowym nie było objęte, a zatem pozostaje do rozstrzygnięcia (przez zakup lub budowę):

1. wyposażenie hotelu i restauracji (koszt wg kosztorysu inwestorskiego ok. 2 593 00 zł),

2. strzelnica (koszt ok. 592 000 zł),

3. kręgielnia (koszt ok. 381 000 zł),

4. skrzyżowanie (koszt 810 000 zł).

Razem: ok. 4 374 000 zł.

Analizując obecne przetargi, w wyniku rozstrzygnięć przetargów może to być kwota mniejsza. Ponadto konieczne będzie zabezpieczenie środków finansowych na nadzór inwestorski (ok. 400 000 zł). Zostaną podjęte starania, aby restaurację, strzelnicę i kręgielnię (a może i hotel) wydzierżawić z obowiązkiem dzierżawcy wyposażenia pomieszczeń (pkt. 1-3) w niezbędne meble i urządzenia. Być może uda się uzyskać dalsze środki z budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego - wnioskowaliśmy o 3 730 000 zł, z czego zgodnie z uchwałą nr 12/126/09 Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 12.02.2009 r., a także z innych źródeł 1 000 000 zł. Otrzymaliśmy w roku 2009 – 700 000 zł, co potwierdzone jest umową z Zarządem Województwa. Pozostała kwota jest do pozyskania w następujących transzach: rok 2010 – 1 300 000 zł  rok 2011 – 1 730 000 zł Jeżeli zostanie podjęta uchwała o zaciągnięciu zobowiązania to: z budżetu na 2009 r. nie będą realizowane inwestycje, które są ujęte w budżecie tj. w dziale 600&6050 (inwestycje drogowe – asfaltowanie dróg, chodniki, wiadukt) na kwotę 1 710 000 zł. Ponadto mamy do dyspozycji 130 000 zł po rozstrzygnięciu przetargu na rozbudowę przedszkola oraz 590 000 zł zapisane na budowę Centrum Sportu i Rekreacji. W wydatkach inwestycyjnych zapisane są również środki na budowę parkingu i boiska przy szkole podstawowej w Cierpicach w wysokości 700 000 zł, obiekt ten będzie realizowany tylko w przypadku, kiedy Urząd Marszałkowski przyzna nam środki na ten cel. Reasumując, środki, którymi dysponujemy, ostatecznie przedstawiają się następująco:

1.     24 000 000 zł – nadwyżka z lat ubiegłych,

2.     700 000 zł – dotacje z Ministerstwa Sportu,

3.     700 000 zł – dotacje z Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego,

4.      2 100 000 zł – dotacje z mechanizmu Norweskiego,

5.      1 710 000 zł – wycofane środki z inwestycji drogowych,

6.      544 670 zł – zapisane na rozbudowę CSiR ,

7.      500 000 zł – środki po rozliczeniu parkingu i boiska

Razem: 30 171 662 zł

Uwzględniając fakt, że Gmina otrzyma zwrot podatku VAT, to kwota zapłaty dla wykonawcy bez elementów nie objętych przetargiem wyniesie 28 660 300 zł, Gmina zaś dysponuje środkami w 2009 r. w wysokości 30 171 662 zł. Trzeba mieć świadomość, że podjęcie przedmiotowej inwestycji będzie skutkowało odłożeniem, przynajmniej do 2012 r. inwestycji innych niż jednorazowe, przewidziane w budżecie na 2009 r. Zawieszone będą zatem: budowa wiaduktu w Cierpicach (koszt  3 400 000 zł), dalsza rozbudowa sieci wodnej i kanalizacyjnej, budowa i remont dróg (ulepszenie nawierzchni), budowa oświetlenia (ul. Ciechocińska w Brzozie, ul. Poznańska w Cierpicach, itd.).

Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały był opiniowany przez wszystkie Komisje Rady. Następnie oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji , która w imieniu wszystkich Komisji wyraziła opinie o projekcie uchwały.

Przewodniczący Komisji Waldemar Król – poinformował, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za  przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy stwierdził, że została podjęta uchwała Nr XXIX/142/2009 – stanowi zał. nr 8 do protokołu.

d) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązań w zakresie inwestycji gminnej pn. “ Rozbudowa Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce przy ul. Toruńskiej”- ( druk nr 4) - stanowi załącznik nr 9 do protokołu radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt – poinformował, że zmiana uchwały Rady Gminy w sprawie realizacji inwestycji gminnej pn. “Rozbudowa Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce” jest niezbędna w celu  zawarcia umowy na wykonanie robót budowlanych. Koszt realizacji Rozbudowy Szkoły wynikający z kosztorysu inwestorskiego wyniósł brutto 3 140 923,85zł. Złożone oferty w postępowaniu przetargowym opiewają na kwoty brutto od 2 041 948,70 zł do 2 593 526,09 zł. Ze względu na koszt realizacji wynikający ze złożonych ofert w prowadzonym postępowaniu przetargowym uzasadnione jest rozłożenie inwestycji na okres dwuletni. Pozwoli to realizować roboty w sposób jak najmniej uciążliwy dla pracy szkoły. Zakończenie robót do 31 lipca 2010r. pozwoli wyposażyć szkołę i rozpocząć zajęcia szkolne od 1 września 2010 r. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały. Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały był opiniowany przez wszystkie Komisje Rady. Następnie oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji , która w imieniu wszystkich Komisji wyraziła opinie o projekcie uchwały.

Przewodniczący Komisji Waldemar Król – poinformował, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy stwierdził, że została podjęta uchwała Nr XXIX/143/2009 – stanowi zał. nr 10 do protokołu.

Przewodniczacy Rady ogłosił 15. min. przerwę w obradach.

Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

e) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Wielka Nieszawka za rok 2009 ( druk nr 5) - stanowi załącznik nr 11 do protokołu - radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt – na wstępie zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały, który radni otrzymali w materiałach na sesję. Poinformował, że w związku z jednogłośnym pozytywnym zaopiniowaniem przez wszystkie komisje Rady Gminy projektów uchwał w sprawie zaciągnięcia zobowiązań w zakresie inwestycji gminnych pn. “Centrum Sportu i Rekreacji w Wielkiej Nieszawce” oraz “Rozbudowa Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce zachodzi potrzeba zmiany załącznika dot. wieloletniego programu inwestycyjnego. Należy również podkreślić że po przyjęciu inwestycji pn. rozbudowa obiektu gminnego na cele przedszkola w przyszłym roku wzrośnie dotacja przekazywana dla przedszkola niepublicznego, która jest  liczona na każde dziecko. Po rozbudowie SP w Małej Nieszawce w przyszłym roku trzeba będzie przeznaczyć środki na wyposażanie oraz zwiększyć nakłady na bieżące utrzymanie. Centrum Sportu i Rekreacji, które po wybudowaniu ma pozostać w strukturach urzędu jako referat co wymagało będzie zwiększenia kosztów utrzymania i administrowania – pod koniec budowy trzeba będzie zatrudnić już niektórych pracowników do obsługi , co również wejdzie w koszty gminy pokrywane z bieżących wpływów ( podatków i opłat lokalnych). Należy podkreślić, że zmniejszają się dochody z PIT i CIT, a po wydaniu całej nadwyżki zmniejszą się dochody z odsetek z rachunku bankowego. Zwiększają się również koszty utrzymania bieżącego sieci wodno-kanalizacyjnej i oświetlenia ulic z uwagi na wzrost cen energii elektrycznej. Wobec powyższego możliwości inwestycyjne na najbliższy okres zostaną zmniejszone, a do realizacji pozostaną jedynie zadania przyjęte przez Radę. Ponadto potrzeba dokonania zmian budżetu po stronie dochodów wynika ze: zmian kwot dotacji na zadania własne; podpisania umowy na dotacje z przeznaczeniem dofinansowania zadania inwestycyjnego pn. “Budowa Centrum Sportu i Rekreacji”; rozliczenia podatku VAT z lat ubiegłych; rekompensaty utraconych dochodów w zakładach pracy chronionej PFRON; zmniejszenia wpłat za udział w koloniach letnich z uwagi na mniejszą niż planowano ilość uczestników. Po stronie wydatków proponuje się: włączenie dotacji zgodnie z ich przeznaczeniem; zmniejszenie środków na organizację kolonii; zwiększenie środków na eksploatację sieci kanalizacyjnej oraz na energię elektryczna na boisku “Orlik 2012”:, wykonanie tablic informacyjnych gminy i map związanych z planem zagospodarowania przestrzennego gminy; w celu zwiększenia środków na budowę CSiR proponuje się zrezygnować z zadań inwestycyjnych w zakresie dróg gminnych. Po dokonaniu powyższych zmian budżet po stronie dochodów będzie wynosił 13.668.728,00 zł , po stronie wydatków 15.522.728,00 zł, a niedobór wyniesie 1.854.000,00 zł.

Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały był opiniowany przez wszystkie Komisje Rady. Następnie oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji , która w imieniu wszystkich Komisji wyraziła opinie o projekcie uchwały.

Przewodniczący Komisji Waldemar Król – poinformował, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy stwierdził, że została podjęta uchwała Nr XXIX/144/2009 – stanowi zał. nr 12 do protokołu.

Ad. 4.

Przewodniczacy Rady oddał głos Komisjom w celu złożenia informacji z działalności między sesjami i tak:

a) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Agnieszka Bajdak – poinformowała, że między sesjami Komisja odbyła 2 posiedzenia. W dniu 24 czerwca 2009 r. pozytywnie zaopiniowała uchwałę Nr XLVII/702/09 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 27 maja 2009 roku w sprawie projektu uchwały o przekształceniu Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wielospecjalistycznego Szpitala Miejskiego im dr E. Warmińskiego w Bydgoszczy polegającego na likwidacji komórki działalności podstawowej. W dniu 24.lipca 2009 r. opiniowała materiały na dzisiejszą sesję.

b) Przewodniczacy Komisji Rewizyjnej Rafał Kujawa – poinformował, że między sesjami Komisja odbyła 1 posiedzenie - w dniu 24 lipca 2009 r. - w czasie którego opiniowała materiały na dzisiejszą sesję,

c) Przewodniczacy Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Waldemar Król - poinformował, że Komisja między sesjami odbyła 2 posiedzenia. W dniu 26 czerwca 2009 roku Komisja opiniowała zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego gminy. W dniu 24 lipca opiniowała materiały na sesję.

Radni nie zgłosili uwag do informacji.

Ad. 5.

Przewodniczacy Rady złożył informację z realizacji uchwał podjętych na XXVIII sesji, która odbyła się w dniu 3 czerwca 2009 roku.

Radni nie wnieśli uwag do informacji.

Ad. 6.

Radna Anna Kumorek – poruszyła następujące sprawy:

a) w imieniu mieszkańców Brzozy zapytała o zjazd z drogi A-1 na nową autostradę ,

b) zapytała czy już wiadomo jak będzie wyglądał węzeł A-1,

c) zapytała o wjazdy i zjazdy na A-1.

Wójt – odniósł się do zapytań przedmówczyni:

a) poinformował, że trasa nr 1 i trasa nr 10 nie będzie miała połączenia z węzłem autostradowym Węzeł zostaje w wersji zaprojektowanej,

b) poinformował, że wyjazd na trasę nr 1 będzie możliwy.

Radny Józef Dąbrowski – poruszył następujące sprawy:

a) zapytał o dokończenie remontu ul. Rzemieślniczej w Małej Nieszawce,

b) zapytał czy załącznik nr 2 do projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2009 dotyczy również odstąpienia od budowy oświetlenia na ul. Bydgoskiej w Małej Nieszawce,

c) poinformował, że w odległości ok. 100 m od toru kolejowego na ul. Leśnej w Małej Nieszawce są ubytki w nawierzchni, które należałoby uzupełnić.

Wójt – ustosunkował się do wypowiedzi przedmówcy:

a) poinformował, że ul. Rzemieślnicza została wyremontowana. Odcinek, który pozostał jest własnością PKP, które nie wyraziło zgody na remont,

b) oświetlenie ul. Bydgoskiej nigdy nie było ujmowane w budżecie gminy,

c) dziury w nawierzchni dróg gminnych będą sukcesywnie łatane.

Radna Krystyna Eichberger – poinformowała, że na drodze od Nieszawki do Cierpic jest dziura, którą należałoby zabezpieczyć.

Wójt – wyjaśnił, że wyrwa w szosie została już naprawiona przez gminę pomimo tego, że jest to droga wojewódzka.

Radny Waldemar Król – poruszył następujące sprawy:

a) zapytał czy na ul. Toruńskiej w okolicy posesji p. Ziacha oraz w Małej Nieszawce w okolicy ul. Wałowej brak odwodnienia , gdyż w czasie opadów tworzą się ogromne kałuże,

b) jako szef Klubu Radnych “Wspólne gniazdo” zobowiązał Komisję Zdrowia. Oświaty, Kultury i Sportu do zajęcia się tematem służby zdrowia na terenie gminy. Kierownik Ośrodka p. Jędrzejewski złożył wypowiedzenie i może zaistnieć sytuacja iż od października pojawi się problem w opiece medycznej mieszkańców gminy. Dlatego zdaniem rozmówcy zachodzi potrzeba podjęcia wspólnie z wójtem radykalnych działań , które pozwolą uniknąć sytuacji zamknięcia Ośrodka , a co za tym idzie uniemożliwienia dostępu do lekarza . W odczuciu ww. prywatyzacja Ośrodka jest nieuchronna tylko należy zaciągnąć opinii NFZ jak należy to przeprowadzić i w jakim stopniu gmina będzie mogła sprawować nadzór.

Wójt – wyjaśnił, że na terenie gminy drogi nie są odwodnione. ( nie ma kanalizacji deszczowej). Są studnie chłonne, które nie są w stanie przyjąć dużych ilości wody w czasie ulewy. Wtedy to nadmiar jest wywożona beczkowozami.

Radny Józef Dąbrowski – poinformował, że p. Krajewski zbierał podpisy pod pismem dotyczącym zainstalowania muldy na ul. Leśnej w Małej Nieszawce. Poprosił on rozmówcę aby zorientował się w temacie.

Wójt – poinformował, że p. Krajewski w piśmie do wójta zdeklarował się zakupić muldę i ją zainstalować na co wójt wyraził zgodę. . Gmina wskaże natomiast , w którym miejscu będzie można ją zainstalować.

Radny Rafał Kujawa – poprosił o wycięcie gałęzi na przejeździe przy zabudowaniach p. Piórek w Małej Nieszawce, bo z braku widoczności jest tam bardzo niebezpiecznie..

Wójt – poinformował, że sprawdzi w czyim pasie drzewa rosną . Jeśli okaże się, że w pasie kolejowym zostanie wysłane pismo do PKP o usunięcie tych gałęzi .

Pani Elżbieta Wiśniewska sołtys Brzozy- zapytała o koszenie poboczy dróg w Brzozie.

Wójt – zapewnił, że w najbliższym czasie pobocza wzdłuż sołectwa zostaną wykoszone.

Radna Agnieszka Bajdak – zapytała o tablice z nazwami ulic.

Wójt – wyjaśnił, że będzie zrobionych 5 tablic – 4 na słupkach i 1 , która zostanie umieszczona na Urzędzie Gminy. Wójt poprosił o wskazanie czterech miejsc na ustawienie tablic – na gruntach gminnych – bo przeciwnie trzeba będzie płacić za ustawienie tablic właścicielom gruntów, na których zostaną ustawione.

Radny Ireneusz Śmiechowski – zapytał o stan zaawansowania gazyfikacji gminy. Ponadto stwierdził, że pracownikom referatu technicznego należy się uznanie za trud włożony w usuwanie awarii kanalizacyjnych.

Wójt – poinformował, że w dniu dzisiejszym nie odpowie gdzie będzie budowany gazociąg. Niemniej poprosi dyrektora Gazowni p. Żywickiego o przekazanie informacji o realizacji budowy gazociągu w br.

Radny Waldemar Król- zapytał, kiedy rozpoczną się prace przy budowie Centrum Sportu i Rekreacji w Wielkiej Nieszawce.

Wójt – poinformował, że w dniu jutrzejszym ukaże się ogłoszenie o rozstrzygnięciu przetargu. Zdaniem wójta przy braku protestów budowa rozpocznie się pod koniec sierpnia br.

Przewodniczacy Rady Gminy – zwrócił uwagę, że sprawą Gminnego Ośrodka Zdrowia w pierwszej kolejności zajmuje się wójt i Rada Społeczna GOZ, a następnie można włączyć w temat KZOKiS i Radę Gminy.

Wójt – oświadczył, że jest przeciwny prywatyzacji Gminnego Ośrodka Zdrowia.

Przewodniczacy Rady Gminy – zaproponował, aby zorganizowano spotkanie Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu, Rady Społecznej GOZ oraz zaproszono wójtów z sąsiednich gmin w celu przedyskutowania problemu opieki zdrowotnej i obrania kierunku działania w momencie braku kierownika GOZ

Ad. 7.

Przewodniczący podziękował zebranym za wzięcie udziału w sesji i zamknął obrady.

      Protokołowała                                                                                    Przewodniczący Rady Gminy

(-) Maria Rumińska                                                                                    (-) Bronisław Krywionek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powiadom znajomego