W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół Nr XXV/05 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła sie w dniu 25 kwietnia 2005 roku.

 

 

Protokół Nr XXV/05

z sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 25 kwietnia w godz. 15ºº do 17³º w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce.

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 protokołu.

Porządek posiedzenia :

1. Otwarcie posiedzenia:

     - stwierdzenie quorum.

2. Przyjęcie protokołu z XXIV sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 21.03.2005 r.

3. Absolutorium dla Wójta Gminy za 2004 rok:

a) sprawozdanie roczne Wójta Gminy Wielka Nieszawka z wykonania budżetu gminy za 2004 rok ( radni otrzymali na sesji w dniu 21 marca 2005 roku),

b) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu,

c) wystąpienie przewodniczących Komisji Rady w sprawie wykonania budżetu gminy za 2004 rok,

d) opinia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Wielka Nieszawka w sprawie wykonania budżetu gminy za 2004 r. oraz wniosek w sprawie absolutorium ( druk nr 1),

e) opinia Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej,

f) dyskusja,

g) podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2004 rok ( druk nr 2).

Przerwa

4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2004 rok ( druk nr 3).

5. Działalność Komisji Rady między sesjami – referują Przewodniczący Komisji.

6. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między sesjami – referuje Wójt.

7. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał – referuje Przewodniczący Rady.

8. Interpelacje i wolne wnioski.

9. Zakończenie sesji.

Ad. 1.

XXV sesję otworzył Przewodniczacy Rady Gminy Bronisław Krywionek, który na wstępie powitał zebranych. Następnie stwierdził, że na stan 15 radnych w momencie otwarcia obrad obecnych jest 15 co oznacz, że Rada Gminy jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk, decyzji. Przewodniczacy poprosił o zgłaszanie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji.

Radni nie zgłosili uwag.

Ad. 2.

Przewodniczacy Rady poprosił o wnoszenie uwag do treści protokołu z XXIV sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 21 marca 2005 roku.

Radni nie zgłosili uwag.

W zwiazku z powyższym Przewodniczacy poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXIV sesji. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, 1 radny był przeciwny (Romuald Wiśniewski), głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XXIV sesji został przyjęty przez Radę.

Ad. 3.

a) Przewodniczacy Rady poinformował, że sprawozdanie roczne Wójta Gminy Wielka Nieszawka z wykonania budżetu gminy za 2004 rok – stanowi załącznik nr 3 do protokołu - radni otrzymali w dniu 21 marca 2005 roku. Następnie oddał Wójtowi w celu omówienia przedstawionego sprawozdania.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że budżet gminy na 2004 rok został uchwalony w dniu 22 marca 2004 r. uchwałą Nr XIII/68/04 w wysokości : plan dochodów 6.698.000 zł i plan wydatków 6.698.000 zł. W 2004 roku był on kilkakrotnie zmieniany. Po dokonaniu wspomnianych zmian budżet gminy przedstawiał się następująco: plan dochodów 7.721.812 zł i plan wydatków 7.721.812 zł. W 2004 r. realizacja dochodów w stosunku do wielkości planowanej wyniosła 103,37 % natomiast wydatków 92,46 %. W ogólnej kwocie dochodów gminy w 2004 roku. poszczególne tytuły wyniosły: uzyskane dochody własne – 4.207.411 zł; udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – 737.237 zł; dotacje celowe na zadania zlecone - 737.454 zł; subwencje – 2.299.962 zł. Natomiast zrealizowanych wydatków poszczególne tytuły wyniosły: wydatki inwestycyjne –1.767.617 zł; wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń – 2.884.318 zł; wydatki rzeczowe – 2.487.653 zł. W strukturze dochodów stosunkowo duży udział miały subwencje z budżetu państwa, które łącznie stanowiły 29,8% planowanych dochodów ogółem po zmianach oraz dochody własne, stanowiące 59,1% planowanych dochodów. Dotacje celowe w planie dochodów stanowiły 11,1%. Realizacja dochodów za 2004 rok w stosunku do wielkości planu rocznego wyniosła 103,4% i wg wpływu przedstawiała się następująco: dochody własne – 60,6%, subwencja ogólna 28,8%; dotacje celowe – 10,6%. Dochody własne zostały zrealizowane w kwocie 4.835.777 zł w tym do najwyżej wykonanych należą: podatek od nieruchomości – 111,5% planu; udział w podatku dochodowym od osób fizycznych – 97,7% planu; dochody z majątku – 107,5% planu; podatek od środków transportowych 101,1% planu; podatek rolny i leśny – 115,2% planu. Wójt poinformował, że wszystkie zaplanowane na 2004 rok inwestycje zostały zrealizowane, za wyjątkiem rozbudowy oczyszczalni ścieków oraz inwestycji wodociągowych i kanalizacyjnych , które planowano współfinansować ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a których nie otrzymaliśmy. Wszystkie zaplanowane zakupy inwestycyjne również zostały zrealizowane zgodnie z planem. Wójt podziękował wszystkim , którzy w jakikolwiek sposób pomogli mu w prawidłowy sposób zrealizować budżet.

b) Przewodniczacy Rady oddał głos Wójtowi w celu przedstawienia opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Wielka Nieszawka za 2004 rok.

Wójt – odczytał uchwałę Nr 16/2005 Składu Orzekającego Nr 5 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie pozytywnej opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Wielka Nieszawka wraz z odrębnymi sprawozdaniami z wykonania planów finansowych za 2004 rok – kserokopia uchwały stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

c) Przewodniczacy Rady oddał głos przewodniczącym Komisji w celu wyrażenia opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2004 rok:

1) Przewodniczacy Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu za 2004 rok,

2) Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja po wysłuchaniu wyjaśnień Wójta pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2004 rok,

3) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Ewa Król – poinformowała, że Komisja po wyjaśnieniach Wójta Gminy i Skarbnika pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2004 rok.

d) Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Rewizyjnej w celu wyrażenia opinii dotyczącej wykonania budżetu gminy za 2004 rok oraz wniosku w sprawie absolutorium ( druk nr 1) – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Przewodniczacy Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że na posiedzeniu w dniu 13 kwietnia 2005 roku Komisja zapoznała się z materiałami dotyczącymi wykonania budżetu za 2004 r. Przedmiotem analizy były sprawozdania Wójta Gminy, dokumenty finansowo-księgowe oraz materiały dotyczące spraw merytorycznych związanych z wyborem ofert na usługi i wykonawstwo. Po przeanalizowaniu dokumentów Komisja stwierdziła, że: cele założone w budżecie zostały osiągnięte; nie nastąpiły przekroczenia wydatków budżetowych przez Wójta, które mogłyby być podstawą do wszczęcia postępowania o naruszenie dyscypliny budżetowej; wykorzystanie środków publicznych otrzymanych w ramach dotacji celowych było zgodne z przeznaczeniem; pozostałe zadania były realizowane zgodnie z przyjętą uchwałą budżetową wraz z jej zmianami; zadania inwestycyjne były realizowane zgodnie z zawartymi umowami, a zapłata była dokonywana w ustawowych terminach. Były również kontynuowane zadania związane z ochroną środowiska , które były finansowane ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska. Środki na te zadania były przekazywane zgodnie z załącznikiem do uchwały budżetowej Rady Gminy w sprawie zestawienia przychodów i wydatków GFOŚ w okresach i kwotach umożliwiających terminowe regulowanie zobowiązań. Przy zawieraniu umów przestrzegano zasadę wyboru najkorzystniejszej oferty zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych. Informację Wójta o przebiegu wykonania budżetu za 2004 rok pozytywnie zaopiniowały wszystkie Komisje powołane przez Radę Gminy. Biorąc powyższe pod uwagę Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu za 2004 rok i złożyła wniosek o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za 2004 rok.

e) Przewodniczacy Rady odczytał uchwałę Nr 16a/2005 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej Nr 5 w Bydgoszczy z dnia 18.04.2005 r. w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Wielka Nieszawka za 2004 r. - kserokopia stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

f) Przewodniczacy Rady otworzył dyskusję nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2004 rok. Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

g) Przewodniczacy Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2004 rok ( druk nr 2 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi załącznik nr 7 do protokołu. Następnie odczytał powyższy projekt , którego przyjęcie – w głosowaniu jawnym – poddał pod głosowanie. Za udzieleniem Wójtowi Gminy absolutorium głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy stwierdził, że ustawową większością głosów Rada Gminy udzieliła Wójtowi Gminy absolutorium za wykonanie budżetu gminy za 2004 rok – podjęła uchwałę Nr XXV/128/05 – stanowi zał. nr 8 do protokołu.

Przewodniczacy Rady ogłosił 10 min. przerwę w obradach.

Po przerwie Przewodniczacy wznowił obrady.

Ad. 4.

Przewodniczacy Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2004 rok ( druk nr 3) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 9 do protokołu. Następnie oddał głos Kierownikowi Gminnego Ośrodka Zdrowia w celu omówienia sprawozdania.

Kierownik GOZ Pani Zyta Stankiewicz - omówiła sprawozdanie finansowe Gminnego Ośrodka Zdrowia w Wielkiej Nieszawce za 2004 rok. Bilans sporządzony na dzień 31.12.2004 r. przedstawia się następująco: razem aktywa – 97.142,01 zł w tym aktywa trwałe - 18.688,78 zł oraz aktywa obrotowe - 78.453,23 zł; razem pasywa – 97.142,01 zł w tym kapitał własny – 84.366,46 zł oraz zobowiązania i rezerwy na zobowiązania –12.775,55 zł. Zysk netto na dzień 31.12.2004 r. wyniósł 418,85 zł.

Na 2004 rok zaplanowano przychody w kwocie 358.493,12 zł , które zostały wykonane w kwocie 367.671,71 zł. Plan wydatków na 2004 r. zaplanowano na kwotę 332.212,83 zł, z czego wydatkowano 322.084,28 zł.

Wójt – w uzupełnieniu poinformował, że stan środków pieniężnych na koniec 2004 r. wynosił 52.583,35 zł. Zysk w kwocie 418,85 zł wynika z różnicy przychodów i kosztów w 2004 r. Można zauważyć , że zysk w stosunku do roku ubiegłego jest bardzo mały. Można również zauważyć, że w kosztach Ośrodka największą pozycję stanowią wynagrodzenia osobowe i bezosobowe + świadczenia na rzecz pracowników , co daje razem kwotę 153.137,70 zł tj. ponad 50% planu finansowego GOZ gdzie na usługi obce (z czego składają się m.in. usługi medyczne obce, usługi laboratoryjne, usługi transportu sanitarnego, usługi protetyczne, pocztowe, prenumerata itp.) wydatkowano 115.975,10 zł czy materiały ( tj. leki mat. medyczne itp.) , na które wydatkowano – 17.870,90 zł. Zdaniem Wójta w 2005 roku należałoby dokonać elementarnych zmiany na tym odcinku, aby zdecydowanie obniżyć koszty pracownicze co należałoby to wziąć pod rozwagę. Rzeczowy majątek Ośrodka na początku roku wynosił 35.656,24 zł , na koniec roku wzrósł do kwoty 51.584,24 zł. W ciągu roku Ośrodek nabył autoklaw oraz kserokopiarkę za łączną kwotę 15.928,00 zł. Na 2005 rok na wydatki inwestycyjne Ośrodek zaplanował środki w kwocie 27.000,00 zł na zakup aparatu EKG oraz defibrylatora.

Przewodniczacy Rady oddał głos Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu w celu wyrażenia opinii o sprawozdaniu.

Przewodnicząca Komisji Ewa Król – poinformowała, że Komisja na posiedzeniu w dniu 22 kwietnia br. - po zapoznaniu się z materiałami - pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie finansowe GOZ za 2004 r.

Przewodniczacy Rady otworzył dyskusję.

Radny Zdzisław Wiśniewski – zapytał z jakich środków zostaną zakupione 2 urządzenia dla Ośrodka, o których mówił Wójt ( z budżetu Ośrodka, dotacji czy budżetu Gminy).

Wójt – poinformował, że urządzenia zostaną zakupione ze środków znajdujących się na rachunku Ośrodka ( 52.583,35 zł ).

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczacy Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, 3 radnych wstrzymało się od głosowania ( Zdzisław Wiśniewski, Romuald Wiśniewski, Józef Przewięźlikowski). Przewodniczacy stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XXV/129/05 – stanowi zał. nr 10 do protokołu.

Ad. 5.

Przewodniczacy Rady oddał głos Komisjom w celu przedstawienia informacji z działalności między sesjami:

a) Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja odbyła między sesjami 1 posiedzenie, tematem którego było opiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2004 rok. Ponadto Komisja zapoznała się z treścią pism w sprawie modernizacji dróg gminnych – ul. Krętej i ul. Wałowej w Małej Nieszawce. Komisja nie zgadza się z opinią wnioskodawców ww. ulic, dotyczącą braku dbałości o drogi przez gminę. Proponuje natomiast, aby powyższe ulice dalej na bieżąco rekultywować. Ponadto Komisja proponuje sukcesywne korytowanie ul Wałowej i wykonywanie podbudowy gruzem. Komisja wnioskuje o przygotowanie uchwały w sprawie zasad zimowego utrzymania dróg (chodzi o zmniejszenie ilości zużywanej soli na drogi ślepe i o małym ruchu oraz ustalenie kolejności odśnieżania dróg).

Przewodniczacy Rady, aby zakończyć temat związany z wnioskami dotyczącymi remontu ul. Krętej i ul. Wałowej w Małej Nieszawce poinformował, że złożone na ubiegłej sesji wnioski - zgodnie z kompetencjami - przekazał Wójtowi oraz Komisji Zagospodarowania Przestrzennego , Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wypracowania stanowiska w tej sprawie. Wójt udzielił pisemną odpowiedź na złożone wnioski , którą również do wiadomości przekazał Przewodniczącemu Rady Gminy. Następnie Przewodniczacy Rady odczytał pisma, które zostały wysłane przez Wójta - po wypracowaniu stanowiska wspólnie z Komisja Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji - do wnioskodawców w sprawie modernizacji dróg gminnych - ul. Krętej i ul. Wałowej w Małej Nieszawce i tak:

a) P. Jolanta Sobiech. P. Mirosław Zduński oraz P. Wanda Latowska otrzymali odpowiedź następującej treści “ W odpowiedzi na Pani/Pana wniosek złożony w dniu 21.03.2005 r. do Rady Gminy Wielka Nieszawka uprzejmie informuję, że prace związane z ulepszeniem stanu dróg gminnych po sezonie zimowym rozpoczną się w dniu 25.04.2005 r. i będą sukcesywnie wykonywane. Informuję również, że nawierzchnia ul. Krętej będzie wyprofilowana za pomocą równiarki oraz zostanie wykonane wałowanie i uzupełnienie ubytków",

b) P. Genowefa Wdowczyk oraz P. Bronisław Siemieniecki otrzymali następującą odpowiedź “ W odpowiedzi na wniosek złożony w dniu 21.03.2005 r. do Rady Gminy Wielka Nieszawka uprzejmie informuję, że prace związane z ulepszeniem stanu dróg gminnych po sezonie zimowym rozpoczną się w dniu 25.04.2005 r. i będą sukcesywnie wykonywane. Informuję również, że na pierwszym odcinku ul. Wałowej zostanie wykonana podbudowa z gruzu betonowego, a następnie utwardzona. Jednocześnie powiadamiam, że w ramach posiadanych środków finansowych corocznie będą prowadzone prace w zakresie korytowania i utwardzania kolejnych odcinków ul. Wałowej”.

b) Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja między sesjami odbyła dwa posiedzenia. W dniu 31 marca wspólnie z Komisją Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu zajmowała się tematyką ustalenie liczby punktów i zasad sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Gminy Wielka Nieszawka. Komisje po zapoznaniu się z obowiązujacymi dokumentami wypracowały następujące wnioski: 1. Ustaliły, że na terenie gminy może być usytuowanych: a) 15 punktów sprzedaży napojów alkoholowych od 4,5% do 18% / z wyjątkiem piwa/ przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, b) 15 punktów sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 18% alkoholu przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. Komisje proponują nie ograniczać ilości punktów gastronomicznych i spożywania w nich napojów alkoholowych bez ograniczeń dotyczących zawartości procentowej alkoholu a) punkty gastronomiczne zdaniem Komisji powinny być oddalone od miejsc (obiektów) kultu religijnego oraz wejść do szkół w odległości nie mniejszej niż 100 m. 3. Komisje proponują również kiedy może być odebrana koncesja i tak: a) w przypadku nieprzestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, b) na pisemny wniosek co najmniej 20 mieszkańców gminy, c) po stwierdzeniu sprzedaży alkoholu poza godzinami potwierdzającymi otwarcie sklepu. 4. Komisje proponują, aby informacje o godzinach otwarcia sklepu były wywieszone w widocznym z zewnątrz miejscu. Kolejne posiedzenie Komisji Statutowo- Regulaminowej odbyło się w dniu 12 kwietnia, na którym opiniowano sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2004 rok.

Przewodniczacy Rady – oświadczył, że do spraw omawianych na posiedzeniu w dniu 31.03.2005 r. wróci w pkt 8 porządku posiedzenia dzisiejszej sesji.

c) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Ewa Król – poinformowała, że Komisja między sesjami odbyła trzy posiedzenia. W dniu 31 .03.br. wspólnie z Komisją Statutowo- Regulaminową zajmowała się tematyką dot. ustalenia liczby punktów i zasad sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Gminy Wielka Nieszawka; w dniu 11.04.br. opiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2004 rok; w dniu 22.04.br. opiniowała materiały na sesję,

d) Przewodniczacy Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował,że między sesjami Komisja odbyła jedno posiedzenie, na którym analizowała sprawozdanie z wykonania budżetu oraz wypracowała wniosek w sprawie absolutorium dla Wójta za 2004 rok.

Ad. 6.

Przewodniczacy Rady oddał głos Wójtowi w celu przedstawienia informacji z działalności między sesjami.

Wójt - przedstawił informację ze swojej działalności między sesjami - stanowi zał. nr 11 do protokołu.

Wójt będąc przy głosie poinformował również o problemach związanych z wydaniem przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, warunków technicznych dla projektowanego chodnika przy drodze wojewódzkiej nr 273 w miejscowościach Mała i Wielka Nieszawka, o co wystąpił z pismem w dniu 23.03. br. Na powyższe ZWD udzielił odpowiedzi pismem z dnia 19.04.br., w którym informuje iż dopuszcza realizację powyższych inwestycji na następujących warunkach: chodniki zostaną usytuowane w odległości ok. 70 cm od krawędzi jezdni drogi wojewódzkiej w zależności od warunków lokalnych; na całej długości projektowanego chodnika powierzchnię pomiędzy krawędzią jezdni, a krawężnikiem chodnika należy utwardzić kostką betonowa o grubości 8 cm na podbudowie betonowej; wody opadowe należy odprowadzić przez odpowiednie spadki podłużne i poprzeczne z uwzględnieniem elementów kanalizacji; zgodnie z rozp. Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie szerokość chodnika powinna wynosić 2 m; należy ustalić z ZDW w Bydgoszczy lokalizację przystanku autobusowego wraz z zatoką; gmina zobowiązana jest do uregulowania praw własności do gruntów w obszarze , na którym realizowana będzie budowa chodnika. Spełniając warunki postawione przez ZDW w Bydgoszczy gmina nie jest w stanie wybudować tych chodników. W związku z taką odpowiedzią Wójt zaprosił na spotkanie Kierownika Rejonu Dróg Wojewódzkich w Toruniu, które odbyło się w dniu 20.04.br. Spotkanie było bardzo burzliwe – bo jeszcze nie została załatwiona sprawa odwodnienia odcinka ul. Toruńskiej w Małej Nieszawce na odcinku od posesji PP Simińskich do posesji PP Branickich – i jakby Zarząd się z niektórych warunków wycofał. W czasie spotkania została spisana notatka służbowa, a na odpowiedź Wójt wyznaczył termin 25.04.br godz. 15ºº. W dniu dzisiejszym przyszedł fax w którym RDW informuje, że: elementy prefabrykowane tj. kostka betonowa i korytka ściekowe zostaną dostarczone w m-cu lipcu po rozstrzygnięciu ogłoszonego przetargu i podpisaniu stosownego porozumienia, którego treść zostanie przedstawiona do akceptacji w maju br; chodnik przy drodze wojewódzkiej w Małej i Wielkiej Nieszawce należy zaprojektować zgodnie z wymaganiami zawartymi w Rozp. Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie z uwzględnieniem zapewnienia właściwego odprowadzania wód opadowych poza korpus drogi; rozwiązania projektowe podlegają uzgodnieniu z ZDW w Bydgoszczy. Na dzień dzisiejszy nie wiadomo jak potoczy się sprawa budowy chodników, ale Wójt uważał iż powinien poinformować o sytuacji radnych z uwagi na podjętą uchwałę w sprawie inwestycji drogowych, która przez warunki postawione przez ZDW – na odcinku budowy chodników - może być niezrealizowana. Zdaniem Wójta nierealnym jest wykup gruntów pod budowę chodników , bo jest to długa procedura, a ponadto z uwagi na wysokie koszty nie jesteśmy w stanie sprostać temu warunkowi. Aby jednak zrealizować budowę przedmiotowych chodników Wójt poinformował ZDW iż oczekuje pozytywnej odpowiedzi od w/w do dnia dzisiejszego do godz. 15ºº. W przeciwnym wypadku zwoła konferencję prasową i upubliczni w jaki sposób ZDW utrudnia gminie działania zmierzające do poprawienia bezpieczeństwa na drodze wojewódzkiej, co powinno być zabezpieczone przez ww.

Ad. 7.

Przewodniczacy Rady przedstawił informację z realizacji uchwał Rady podjętych na XXIV sesji, która odbyła się w dniu 21 marca 2005 roku. Radni nie zgłosili uwag.

Ad. 8.

Przewodniczący Rady wrócił do wspólnego posiedzenia Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu oraz Komisji Statutowo-Regulaminowej dotyczącego punktów prowadzących sprzedaż alkoholu. Na wstępie zapytał Komisje o nowe propozycje w stosunku do obowiązującej uchwały .

Radna Brygida Czapiewska – poinformowała, że z proponowane są nastepujace zmiany:

a) przywrócenie 100 m odległości usytuowania punktów gastronomicznych od miejsc kultu religijnego oraz wejść do szkoły,

b) określenia sytuacji, kiedy może być odebrana koncesja na sprzedaż alkoholu, a więc : w przypadku nie przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi; na pisemny wniosek co najmniej 20 mieszkańców gminy; po stwierdzeniu sprzedaży alkoholu poza godzinami potwierdzającymi otwarcie sklepu. Informacja o godzinach otwarcia sklepu powinna być wywieszona w widocznym z zewnątrz miejscu.

Radny Romuald Wiśniewski – poinformował, że art. 14 ustawy alkoholowej daje Radzie Gminy możliwość wprowadzenia czasowego lub stałego zakazu sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych. Zdaniem rozmówcy nad tym Rada powinna się zastanowić i z taką prośbą ww. zwrócił się do Przewodniczącego. Na posiedzeniu Komisji (z braku czasu oraz braku wzorca – bo zdaniem rozmówcy obowiązująca uchwał nie może być wzorcem) wypracowano wstępną propozycję dotyczącą ustalenia liczby punktów i zasad sprzedaży napojów alkoholowych.

Radny Zdzisław Wiśniewski – wrócił do wniosków z posiedzenia Komisji Zdrowia, Oświaty Kultury i Sportu oraz Statutowo – Regulaminowej. Stwierdził, że w uchwale Nr XXXI/28/93 z dnia 28 czerwca 1993 roku w sprawie zasad usytuowania na terenie gminy punktów sprzedaży napojów alkoholowych § 1b mówił, że punkty sprzedaży nie powinny być usytuowane bliżej niż 100 m od wejścia do szkoły lub obiektu kultu religijnego. Zapis ten zniesiono uchwałą Nr XII/13/95 z dnia 27 kwietnia 1995 roku, co uzasadniano iż poprzedni zapis był niezgodny z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W związku z tym poprosił radcę prawnego o wyrażenie opinii czy Rada może podjąć uchwałę określająca odległość punktów sprzedaży alkoholu od szkół i obiektów kultu religijnego i czy to będzie zgodne z prawem. Zdaniem rozmówcy znalezienie 20 mieszkańców , którzy musieliby podpisać się pod wnioskiem o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu będzie trudne i dlatego uważa iż ta liczba musiałaby być mniejsza np. 10 mieszkańców.

Radca prawny Beata Romanowska – uważa, że nie należy na gorąco podejmować decyzji dotyczącej usytuowania punktów podawania alkoholu i na dzień dzisiejszy trudno jej powiedzieć dlaczego tak się stało, że uchwała została zmieniona. Rada Gminy ma prawo określić zasady usytuowania , ale tu może być problem jak tą odległość mierzyć – czy od granic czy od wejścia. Zdaniem ww. należałoby rozważyć w jaki sposób obowiązująca sytuacja zakłóca porządek. Trzeba również wziąć pod uwagę sytuację, że w momencie podjęcia uchwały określającej proponowaną odległość może dojść do sytuacji, że sklep nie spełniający tego warunku będzie musiał mieć cofnięte zezwolenie.

Wójt – stwierdził, że ustawa wyraźnie określa kiedy można cofnąć zezwolenie na sprzedaż alkoholu i nie cofa go Wójt , a Rada Gminy. Dlatego nie może być tak, aby o tym decydowało 20 mieszkańców, bo w momencie kiedy będzie komuś zależało, zrobi on wszystko, aby wymaganą ilość podpisów uzyskać.

Przewodniczacy Rady – stwierdził, że z toczącej się dyskusji wynika potrzeba opracowania projektu nowej uchwały regulującej sprawy punktów sprzedaży alkoholu oraz zasad ich usytuowania. Dlatego zwrócił się do Wójta o przygotowanie szkieletu takiej uchwały przy współudziale Komisji.

Wójt – ostrzegł przed wielkimi zmianami na odcinku usytuowania punktów sprzedaży alkoholu. Nigdzie nie jest powiedziane, że odległość musi wynosić 100 m – może być ona mniejsza.Jego zdaniem nie zawsze rygorem można osiągnąć efekt, a na tym odcinku wszystko zależy od osób, które prowadzą sprzedaż alkoholu. W chwili obecnej można zauważyć, że w niektórych sklepach prowadzona jest sprzedaż alkoholu i nie ma z nimi żadnych problemów, a w niektórych można kupić alkohol do późnych godzin wieczornych i na tzw. “krechę”, również w zamian za art. spożywcze, które niektórzy otrzymują w formie zlecenia z GOPS. Dobrze się stało, że temat został wywołany, bo problem alkoholizmu na terenie gminy istnieje i w większości dotyczy on osób młodych w przedziale wiekowym 20 do 30 lat.

Radna Maria Demko – uważa, że osoby otrzymujące zasiłki z opieki społecznej na żywność powinny dokonywać zakupów w wyznaczonych na terenie gminy sklepach. W ten sposób możnaby uniknąć wydawania otrzymanych środków na alkohol.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczacy Rady postawił wniosek w sprawie przygotowania przez organ wykonawczy i przedłożenia Radzie Gminy do dnia 31.08.br. projektu nowej uchwały w sprawie zasad usytuowania punktów sprzedaży alkohol. Następnie przyjęcie wniosku poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, 1 radny był przeciwny ( Regina Filar), głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy stwierdził, że Rada przyjęła wniosek.

Radny Józef Dąbrowski – poruszył nastepujace sprawy:

a) poinformował, że na trasie ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Leśnej do ul. Prostej ( od posesji P. Nornickiego do posesji P. Szymańskiego) bardzo często atakują psy, co zagraża bezpieczeństwu użytkownikom tych ścieżek. W związku z taką sytuacją poprosił o rozwiązanie istniejącego problemu,

b) poprosił o interwencję policji – choćby jeden raz w tygodniu - na ul. Leśnej w Małej Nieszawce z uwagi na to, że nagminnie kierowcy przekraczają obowiązującą prędkość oraz nie respektują obowiązku zatrzymania przed znakiem “stop” przed przejazdem kolejowym,

c) poinformował, że nie dołoży się do składki zorganizowanej przez radnych, a przeznaczonej na ufundowanie nagród na biegi o Puchar Przewodniczącego Rady Gminy. Z uwagi na to iż rozmówca nie otrzymuje funduszy za pracę w UKS – o co niejednokrotnie prosił Radę – wspomniane środki przeznaczy na zakup paliwa przy okazji obsługi zawodów kolarskich ligi UKS.

Wójt – wyjaśnił, że temat wałęsających się na terenie gminy psów jest bardzo skomplikowany, niemniej jednak zwróci uwagę policji na ten problem. Rozmówca poinformował również , że negocjuje z policją umowę , która dotyczyłaby wprowadzenia na teren gminy patroli w dni wolne od pracy (z piątku na sobotę oraz z soboty na niedzielę) – odpłatnie. Zdaniem rozmówcy można zaobserwować, że już teraz zwiększyły się kontrole radarowe i nigdy nie wiadomo na jakiej drodze jest zainstalowany fotoradar – już wiele osób zostało ukaranych mandatami.

Radna Brygida Czapiewska – poruszyła następujące sprawy:

a) poinformowała, że Szkoła Podstawowa w Małej Nieszawce - jako jedyna z rejonu Torunia i okolic – uzyskała tytuł “ Szkoły z klasą”. Informacja ta została opublikowana w Gazecie Wyborczej w dniu 21.04.br. W związku z powyższym pogratulowała Pani Dyrektor Bronisławie Masłowskiej tego sukcesu,

b) zasygnalizowała, że na ul. Rzemieślniczej w Małej Nieszawce znajduje się zdewastowany - grożący zawaleniem - obiekt po firmie IBIS. Na dzień dzisiejszy nie wiadomo kto jest jego właścicielem. W związku z tym, że stwarza on wielkie niebezpieczeństwo i może doprowadzić do tragedii – bo często bawią się tam dzieci ( nawet kilkuletnie) okoliczni mieszkańcy prosili rozmówczynię o interwencję u Wójta o zabezpieczenia tego obiektu przez właściciela względnie policję. Zdaniem ww. z uwagi na grożące niebezpieczeństwo należałoby wyciągnąć wniosek ze zgłoszonej przez nią interpelacji.

Wójt – stwierdził, że w żadnym wypadku w tym obiekcie nie powinny przebywać dzieci – tym bardziej kilkuletnie. Za ich bezpieczeństwo odpowiadają rodzice i to oni powinni zabezpieczyć im opiekę. Z uwagi na to iż obiekt stanowi własność prywatną Wójt w tej sprawie nie ma nic do powiedzenia. Należy powiedzieć wyraźnie , że obiekt do takiego stanu został doprowadzony przez mieszkańców – powyrywane okna, rozkradzione konstrukcje metalowe, ukradziony wodomierz, gdzie gmina musiała interweniować, bo lała się woda i trzeba było to zabezpieczyć. Wójt zainteresował problemem policję, która ma ustalić właściciela tego obiektu.

Radna Brygida Czapiewska – uważa, że z uwagi na to iż obiekt znajduje się na terenie gminy, gdyby coś się stało rodzice winili by gminę za brak reakcji na tą sytuację. Rodzice tych dzieci niejednokrotnie pracują do wieczora, a dzieci nie maja żadnej opieki.

Wójt – wyjaśnił, ze dziecko do 18 roku życia musi mieć stałą opiekę rodziców. Jeśli rodzice pracują to muszą zabezpieczyć opiekę w inny sposób.

Radny Józef Dąbrowski – zapytał jak długo jeszcze będzie trwała sprawa rozbiórki budynku obok Ośrodka Kultury. Jego stan również zagraża bezpieczeństwu mieszkańców.

Wójt – wyjaśnił, że sprawa tego budynku (należy on do kilku właścicieli) ciągnie się od kilku lat w nadzorze budowlanym. Regularnie co dwa miesiące gmina ponagla wniosek, aby budynek został rozebrany.

Radny Józef Kumorek – poruszył następujące sprawy:

a) podziękował Wójtowi - w imieniu mieszkańców Brzozy - za załatwienie kilku spraw, które wypłynęły na zebraniu sołeckim,

b) stwierdził, że na wysokości posesji PP. Simińskich w Małej Nieszawce jest w drodze dziura, która powoduje gromadzenie się wody w czasie opadów lub roztopów. Z rozmowy z nimi wynikało iż są chętni, aby tą dziurę zasypać lecz obawiają się konsekwencji ze strony drogowców.

Wójt – poinformował, że PP. Simińscy mogą tą dziurę zasypać ( ale nie popiołem) i z tego tytułu nie będzie żadnych konsekwencji. Zarząd Dróg do sierpnia ubr. był zobowiązany naprawić w tym miejscu drogę z czego się nie wywiązał. W br. ma być to miejsce naprawione.

Radny Zdzisław Wiśniewski – poruszył nastepujace sprawy:

a) wrócił do sprawy z ubr. kiedy to zgłaszał Przewodniczącemu Rady sprawę usprawnienia zjazdu z ul. Leśnej na ul. Szkolną w Cierpicach ( przy poczcie). Rozmówca otrzymał odpowiedź, że w tym roku zastanowimy się jak ten problem rozwiązać. W związku z powyższym wnioskuje o załatwienie tego problemu,

b) ze sprawozdania z działalności Wójt wynika, że kierownikowi USC oraz jego zastępcy przyznano ekwiwalent pieniężny na pokrycie kosztów związanych z zakupem reprezentacyjnego ubioru służbowego. Rozmówca zapytał czy Wójtowi również przysługuje taki ubiór.

Wójt – ustosunkował się do wypowiedzi przedmówcy:

a) stwierdził, że usprawnienie zjazdu nie jest takie proste, bo wymaga to uzgodnienia z Lasami, a ponadto zlokalizowana jest tam studzienka telekomunikacyjna. Rozmówca już wstępnie rozmawiał z Nadleśniczym, który zasugerował spotkanie w celu podjęcia tematu. b) wyjaśnił, że Wójtowi nie przysługuje ubiór służbowy.

Radny Romuald Wiśniewski :

a) stwierdził, że słyszał o orzeczeniu sądu, które stwierdza, że pobieranie przez gminę opłat jako udział w budowie kanalizacji jest niezgodne z prawem tzn. gmina ma obowiązek przyłączenia kanalizacji do licznika wody. Zapytał zatem czy coś na ten temat wiadomo,

b) zapytał ile osób w 2004 r. przekształciło użytkowanie gruntów z wieczystego na własność, czy przeprowadza się to na podstawie przepisów ustawy o gospodarce gruntami, czy w tym zakresie obowiązuje uchwała Rady Gminy,

c) czy odbyły się już zebrania sołeckie we wszystkich sołectwach, aby Komisja Statutowo- Regulaminowa mogła przystąpić do spraw statutów sołectw.

Wójt – ustosunkował się do wypowiedzi przedmówcy:

a) wyjaśnił, że takie orzeczenie jest, ale dotyczy ono zupełnie innej sprawy, która dotyczyła - w którejś z gmin - wpłacenia przez mieszkańców określonej kwoty, z której miał być budowany wodociąg . W ustawie o dostarczaniu wody jest zapis, który mówi, że właściciel pokrywa koszty związane z doprowadzeniem przyłącza wodociągowego, czy kanalizacyjnego, od płotu do budynku. W tym momencie koszt będzie o wiele wyższy niż 1800 zł jakie w naszej gminie obowiązuje. Dlatego zdaniem Wójta nie należy niszczyć tego co do tej pory – przez lata - zostało wypracowane, a co się sprawdziło i dobrze funkcjonuje. Radny Romuald Wiśniewski – stwierdził, że to orzeczenie go przeraziło bo obawiał się, iż wpłacone przez mieszkańców środki będą podlegały zwrotowi,

b) przekształcenie użytkowania wieczystego na własność odbywa się w oparciu o ustawę o gospodarce gruntami tj. poprzedzone wyceną wartości gruntu – łącznie z uzbrojeniem, następnie spłata należności rozkładana jest na 10 lat – po odliczeniu dokonanej wpłaty. Nie stosowane są żadne ulgi. W naszej gminie nie jest to nagminne – pozostało już tylko kilka działek do przekształcenia, a kilka jest w trakcie spłacania 10 letnich rat.

c) zebrania sołeckie odbyły się w 2 sołectwach – w Cierpicach i w Brzozie. Wójt uważa , że w najbliższym czasie odbędą się one również w pozostałych sołectwach.

Pani Bronisława Masłowska dyrektor Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce – poinformowała, że została zaskoczona pytaniem jednego z mieszkańców i prosi o wyjaśnienie czy z wyjazdu na kolonie mogą skorzystać tylko uczniowie szkół gminnych czy również uczniowie mieszkający na terenie gminy, a uczący się w szkołach poza gminą.

Wójt – wyjaśnił, że kolonie są organizowane dla dzieci mieszkający na terenie gminy – niezależnie od tego do jakich szkół uczęszczają – oraz dzieci pracowników instytucji gminnych. Również dzieci pracowników Nadleśnictwa Cierpiszewo – z którym została spisana umowa i które pokrywa 100% kosztów pobytu. W br. kolonie są organizowane w Beskidach – w Lesku w okresie od 18 lipca do 31 lipca – zorganizowano I turnus dla 160 dzieci. Uczestnicy kolonii mieszkać będą w internacie Zespołu Szkół Drzewnych. Koszt jednego uczestnika wynosi 660 zł.

Radny Zdzisław Wiśniewski – zapytał ilu jest dłużników, którzy zalęgają z opłatami za wodę i ścieki. Temat ten był poruszany na sesjach i mówiło się wtedy, że będą oni mieli odcinany dopływ wody. W związku z tym zapytał rozmówca zapytał na jakim gmina jest, etapie w celu rozwiązania tego problemu.

Wójt – poinformował, że z opłatami, o których mówił przedmówca zalega kilkadziesiąt osób. Do odcięcia wody będzie można przystąpić od 1 maja (zgodnie z ustawą). Na powyższe zostały już podpisane stosowne dokumenty.

Ad. 9.

Przewodniczacy Rady podziękował zebranym za wzięcie udziału w sesji i zamknął obrady.

       Protokołowała                                                                       Przewodniczący Rady Gminy

/-/ Maria Rumińska                                                                        /-/ Bronisław Krywionek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powiadom znajomego