W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół Nr XXIV/05 z sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 21 marca 2005 roku

PROTOKÓŁ Nr XXIV/05

z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 21 marca 2005 roku w godz. 15ºº do 18ºº w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce.

Obecni wg. list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Porządek posiedzenia :

1. Otwarcie posiedzenia:

-   stwierdzenie quorum.

2. Przyjęcie protokołu z XXIII sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 15.02.2005 r.

3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:

a) przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok - ( druk nr 1),

b) przyjęcia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkujących na terenie Gminy Wielka Nieszawka - ( druk nr 2),

c) ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków - ( druk nr 3),

d) ustalenia źródeł dochodów własnych, ich przeznaczenia oraz określenia jednostek budżetowych tworzących rachunek dochodów własnych - ( druk nr 4),

e) zaopiniowania projektu planu Aglomeracji Wielka Nieszawka – ( druk nr 5).

Przerwa

4. Stanowisko Rady Gminy w sprawie umorzenia części odsetek przypadających od Rejonowego Zarządu Infrastruktury w Bydgoszczy - ( druk nr6).

5. Działalność Komisji Rady między sesjami – referują Przewodniczący Komisji.

6. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między sesjami – referuje Wójt.

7. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał – referuje Przewodniczący Rady.

8. Interpelacje i wolne wnioski.

9. Zakończenie sesji.

Ad. 1.

XXIV sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy Bronisław Krywionek , który na wstępie powitał zebranych. Następnie stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 15 - co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk, decyzji. Przewodniczący poprosił o wnoszenie uwag do porzadku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji. Radni nie zgłosili uwag.

Ad. 2.

Przewodniczący Rady poprosił o wnoszenie uwag do treści protokołu z XXIII sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 15 lutego 2005 roku.

Radni nie zgłosili uwag.

Przewodniczący poddał pod głosowanie jego przyjęcie w przedłożonej formie i treści. Za przyjęciem głosowało 15 radych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że protokół został przyjęty przez Radę.

Ad. 3.

a) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok (druk nr 1)- stanowi zał nr 3 do protokołu - radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt Gminy Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że na druku nr 1 radni otrzymali projekt Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok., którego założeniem jest realizacja działań zmierzających do poprawy sytuacji osób i rodzin, w których występuje problem alkoholizmu oraz prowadzenie działań o charakterze profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych. Program składa się z kilku elementów - m.in. diagnozy, profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych, ograniczenia dostępności do alkoholu, zadań w ramach realizacji gminnego programu profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych itp. Można zauważyć, że spożywanie alkoholu przekłada się na określoną biedę w poszczególnych rodzinach, która to bieda przekłada się na budżet gminy w części opieka społeczna. O ilości sprzedanego alkoholu na terenie naszej gminy lepiej powiedzą środki pieniężne pozostawione w sklepach na terenie gminy. Wynik ten jest szokujący, bo w 2004 r. mieszkańcy spożyli alkoholu za kwotę 2.050.814 zł (jest to ok. ¼ budżetu gminy) w tym: alkoholu do 4,5% za kwotę zł; alkoholu od 4,5% do 18% za kwotę 329.607 zł i alkoholu powyżej 18% za kwotę 511.664 zł. Wynika z tego, że statystyczny mieszkaniec gminy (od niemowlęcia do starca) wydał w 2004 roku na alkohol 590 zł. Należy stwierdzić, że jest to ważny problem wymagający wdrożenia systemu przeciwdziałania alkoholizmowi w szczególności prowadzający do zmniejszenia spożycia alkoholu przez młodzież. W rozdz. 5 § 8 Programu jest zapis dotyczący zasad wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Pozostało dotychczasowe wynagrodzenie w kwocie 62 zł brutto za każde posiedzenie Komisji pomimo tego, że wpłynął wniosek od Przewodniczącej Komisji o jego podwyższenie. Wójt poinformował, że po dokonanych przeliczeniach nie ma możliwości na dzień dzisiejszy podwyższyć wynagrodzenie z uwagi na brak środków w budżecie. Przy najbliższej zmianie budżetu wniosek Przewodniczącej zostanie rozpatrzony i zmieniony zostanie zapis § 8 Programu. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i treści.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu w celu zaopiniowania projektu uchwały.

Przewodnicząca Komisji Ewa Król – poinformowała, że Komisja analizowała Program Profilaktyki i Przeciwdziałania Alkoholizmowi ogólnie nie wnosząc większych uwag. Zwróciła jednak uwagę na zapis cyt. “ Jak do tej pory na terenie naszej gminy nie występuje zjawisko narkomanii i miejmy nadzieję, że nie będziemy musieli się z nim zmagać”. Zdaniem Komisji takie zjawisko jednak występuje skoro zatrzymano dealerów na terenie gminy, którzy rozprowadzali narkotyki wśród mieszkańców. Zdaniem Komisji również należałoby rozwiązać problem punktu konsultacyjnego , gdzie osoby uzależnione lub członkowie ich rodzin mogliby się zgłaszać po poradę ( na taki punkt możnaby np. w szkole czy DPS udostępnić pomieszczenie na 2 godz. i problem by się rozwiązał). Komisja jest zaskoczona wnioskiem Przewodniczącej Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dotyczącym podwyższenia wynagrodzenia .Kiedy były podwyższane diety radnym Przewodnicząca była przeciwna podwyżce, a teraz występuje z wnioskiem o podwyższenie wynagrodzenia. Niemniej jednak Komisja Zdrowia (...) nie jest przeciwna podwyższeniu wynagrodzenia.

Wójt – wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy na terenie gminy nie ma zjawiska narkomanii. Był przypadek zatrzymania osób podejrzanych o dealerstwo, ale na razie tego nie udowodniono. Z tego co wiadomo narkotyki rozprowadzano w SP nr 15, a nie na terenie naszej gminy pomimo tego, że rozprowadzali je mieszkańcy gminy. Jeśli chodzi o punkt konsultacyjny, to można powiedzieć, że taki w jakimś stopniu istnieje. W Urzędzie przyjmuje dzielnicowy i zainteresowani w miarę potrzeb się do niego zgłaszają z problemami. Dzielnicowy ściśle współpracuje również z GOPS w sprawach dotyczących alkoholizmu. Może nie zastąpi to klubów AA, ale w jakimś stopniu rozwiązuje problemy.

Radna Ewa Król – oświadczyła, że Komisja podtrzymuje stanowisko w sprawie utworzenia na terenie gminy punktu konsultacyjnego.

Radna Brygida Czapiewska przewodnicząca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - wyjaśniła, że pomimo braku punktu konsultacyjnego na terenie gminy, osoby które chcą skorzystać z takiego punktu są kierowani do punktów AA w Toruniu – odbywa się to jednak dobrowolnie. Tworząc taki punkt należałoby dodatkowo zatrudnić osoby, które by tam pracowały. Taki punkt w przeszłości działał w Ośrodku Zdrowia, z którego nikt nie korzystał , a zatrudniona tam osoba musiała być opłaca.

Wójt – uważa, że w małych miejscowościach prowadzenie takich punktów nie zdaje egzaminu. Wszyscy się tu znają i jest to dla zainteresowanych osób krępujące. Zazwyczaj w momencie wystąpienia problemu zachodzi potrzeba jego natychmiastowego rozwiązania. Dlatego też Gmina podpisała umowę z Izbą Wytrzeźwień w Toruniu oraz umowę z Urzędem Marszałkowskim na korzystanie z “ Niebieskiej linii”. Zdaniem Wójta takie działania dają większy efekt gdyż tak naprawdę to nikł nie chce swoich “brudów prać” na terenie gminy.

Radny Zdzisław Wiśniewski – członek GKRPA – potwierdził, że korzystanie z punktu konsultacyjnego w Ośrodku Zdrowia było zerowe. Komisja jednak nie poprzestała na rozwiązywaniu problemów alkoholowych i prowadzi rozmowy nie tylko z samymi zainteresowanymi, ale również z członkami ich rodzin. Były przypadki, że kierowano również małżeństwa do psychologa. Dlatego w przypadkach, gdzie osoby uzależnione wyrażają wolę leczenia są kierowane do punku poza teren gminy. Należy podkreślić, że Komisja współpracuje z osobami uzależnionymi- ale nic nie odbywa się na siłę – bo nie przyniosłoby to żadnego efektu.

Radna Brygida Czapiewska – w uzupełnieniu poinformowała, że rozwiązywanie problemów alkoholowych, którymi zajmuje się Komisja polega nie tylko na współpracy z osobami uzależnionymi, ale także z członkami ich rodzin. Również prowadzona jest dość szeroka profilaktyka wśród dzieci i młodzieży – może na naszym terenie tego nie widać, bo nie jest to tak nagłaśniane jak np. w Toruniu.

Pani Bronisława Masłowska – poinformowała, że w szkołach jest realizowany szeroki program profilaktyki, w którym szkoły głównie koncentrują się na czynnikach chroniących młodzież od uzależnień. Ww. jest członkiem GKRWPA , a więc jednym z autorów Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Dlatego też, aby przerwać dyskusję dotyczącą punktu konsultacyjnego na terenie gminy zaproponowała wykreślenie z Programu zdania “ Problemem jest brak na terenie gminy punktu konsultacyjnego, gdzie osoby uzależnione lub członkowie ich rodzin mogliby się zgłaszać po poradę”.

Przewodniczący Rady postawił wniosek o wykreślenie z rozdziału 1 Profilaktyka – zdania w brzmieniu “ Problemem jest brak na terenie gminy punktu konsultacyjnego, gdzie osoby uzależnione lub członkowie ich rodzin mogliby się zgłaszać po poradę”. Za przyjęciem wniosku głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych nie było, 4 radnych ( Romuald Wiśniewski, Zdzisław Wiśniewski, Józef Dąbrowski, Ewa Król) wstrzymało się od głosowania. Przewodniczacy stwierdził, że wniosek został przyjęty przez Radę i poprosił o wykreślenie tego zdania z Programu.

Radny Romuald Wiśniewski – stwierdził, że w rozdziale 2 Rozwiązywanie Problemów Alkoholowych w wersecie 2 razi go zapis “ Rekordzista “ przebywał w Izbie 9 razy w 2004 roku. Zapytał zatem czy taki zapis powinien być w Programie, bo jego zdaniem jest on niechlubnym dla gminy.

Wójt – wyjaśnił, że taki zapis jest pokazaniem skali problemu alkoholizmu na terenie gminy – za który płacą wszyscy podatnicy. Za pobyt w Izbie Wytrzeźwień gmina płaci 100 zł za osobę, co w stosunku rocznym daje dość pokaźną kwotę płaconą z budżetu. Dlatego zdaniem Wójta należy to pokazać.

Radny Romuald Wiśniewski – zapytał czy w br. przewiduje się zmniejszenie ilości punktów sprzedaży alkoholu na terenie gminy.

Wójt – oświadczył, że osobiście jest za zmniejszeniem, ale w tej sprawie decyzja należy do Rady Gminy.

Radny Romuald Wiśniewski – stwierdził, że Rada dawno nie zajmowała się ustalaniem ilości punktów sprzedaży alkoholu.

Wójt – wyjaśnił, że w tej sprawie jest obowiązująca uchwała z 1995 r., ale można ja przedyskutować. Przy okazji ureguluje się sprawę zapisu ustawowego godzin otwarcia sklepów co również jest bardzo istotne. W ten sposób da się Wójtowi oraz podległym służbom możliwość wyegzekwowania zapisów prawa miejscowego.

Radny Romuald Wiśniewski- stwierdził, że najlepiej by było, żeby Przewodniczacy przegłosował ten temat., aby na następnej sesji przyjąć go do porzadku posiedzenia.

Przewodniczący Rady postawił wniosek, aby Rada zobowiązała Komisję Zdrowia, Oświaty , Kultury i Sportu oraz Komisję Statutowo-Regulaminową do odbycia wspólnego posiedzenia, na którym przeanalizowana zostanie dotychczasowa uchwała dotycząca punktów alkoholowych i na najbliższej sesji przedstawi swoje wnioski. Następnie powyższy wniosek poddał pod głosowanie. Za przyjęciem wniosku głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że wniosek został przyjęty przez Radę.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały - uwzględniając wykreślenia zapisu w rozdziale 1 Profilaktyka - którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XXIV/123/05 – stanowi zał nr 4 do protokołu.

a) Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkujących na terenie Gminy Wielka Nieszawka ( druk nr 2) – stanowi zał nr 5 do protokołu – radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt – poinformował , że przed chwilą radni otrzymali nowy projekt uchwały, który różni się od druku nr 2 zapisem § 2 co spowodowane jest niemożliwością wypłacania stypendiów uczniom przez cały rok. W dniu dzisiejszym otrzymaliśmy z Ministerstwa informację, że dla Gminy Wielka Nieszawka przyznano środki na stypendia socjalne na cały rok szkolny w kwocie 7.480 zł. Po przeliczeniu wyszło, że aby wypłacić wszystkim, którzy zakwalifikowali się do otrzymywania stypendium kwotę 45 zł 1 raz w roku gmina musi jeszcze dołożyć 2.000 zł z własnych środków i tak to planuje się przeprowadzić. W związku z powyższym na dzień dzisiejszy również zapis § 8 regulaminu jest nierealny do stosowania. Załącznikiem do uchwały jest wniosek , który powinien być złożony do Wójta przez zainteresowane osoby, a na podstawie wniosku Wójt wyda stosowna decyzję. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w przedstawionej formie i treści.

Pani Bronisława Masłowska dyrektor Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce – zapytała czy projekt dotyczy tylko stypendiów socjalnych bo oprócz nich miały również funkcjonować stypendia naukowe.

Wójt – wyjaśnił, że projekt dotyczy tylko stypendiów socjalnych natomiast stypendia naukowe oraz stypendia za osiągnięcia sportowe gmina może wypłacać tylko z własnych środków.

Przewodniczacy Rady oddał głos Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.

Przewodnicząca Komisji Ewa Król – poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczacy Rady otworzył dyskusję.

Radny Romuald Wiśniewski – zapytał czy Gmina może się odwołać do Ministra o wysokość dotacji.

Wójt – stwierdził, że gmina zawsze może się odwołać, ale zapewne nie przyniesie to skutku.

Pani Bronisława Masłowska – uważa, że w związku z tak niską dotacja na stypendia socjalne zapewne zostaną one wypłacone bezpośrednio rodzicom. Zdaniem ww. wypacza to sens zapisu art. 90d ustawy, który wyraźnie mówi, że stypendia miały być przeznaczone na całkowite lub częściowe pokrycie zajęć (edukacyjnych, wyrównawczych) wykraczających poza zajęcia odbywające się w szkole.

Wójt – uważa, że zapewne nie wszystkie stypendia – z różnych powodów – zostaną wypłacone gotówką .Na dzień dzisiejszy nie odpowie jak to zostanie rozstrzygnięte jednak będzie to kwota 45 zł wypłacona jeden raz w roku.

Radna Brygida Czapiewska – uważa, że należałoby się odwołać od wysokości dotacji na stypendia, uzasadniając to brakiem własnych środków.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XXIV/124/05 – stanowi zał. nr 6 do protokołu.

b) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków ( druk nr 3) – stanowi zał. nr 7 do protokołu – radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt – poinformował , że od 1 kwietnia 2005 r. proponuje ustalić opłatę : za pobraną wodę z wodociągu gminnego oraz opłatę za ścieki wprowadzane z nieruchomości do gminnych kolektorów ściekowych w wysokości 3,28 zł za 1 m³ łącznie z podatkiem VAT Dla porównania zapoznał radnych z opłatami obowiązujacymi w ościennych gminach, z czego wynika ,że są one wyższe od proponowanych przez ww. Wójt wniósł o przyjęcie przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczacy Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.

Przewodniczacy Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja na posiedzeniu w dniu 18.03.br. pozytywnie zaopiniowała o podniesienie średnio o 5% opłat za pobraną wodę i odprowadzone ścieki.

Przewodniczacy Rady otworzył dyskusję.

Radny Romuald Wiśniewski – poinformował, że po przeanalizowaniu uzasadnienia kosztów planu na 2004 r (dotyczy wody). w stosunku do jego wykonania za 2004 r. gdzie w poszczególnych pozycjach następuje %wzrost lub spadek , a plan na 2005 r. utrzymuje się na poziomie planu 2004 r. skąd się wziął wzrost kosztu jednostkowego wody.

Wójt – wyjaśnił, że w uzasadnieniu przedstawiono szacunkowe koszty dotyczące gospodarki komunalnej. Można było przyjąć wyższe koszty utrzymania samochodu i ciągnika ( nawet o ok. 60%), bo za ich pomocą są wykonywane również inne prace jak dowóz obiadów do Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce, utrzymanie dróg itp., ale w całej sprawie przecież nie o to chodziło, a należało szukać wyjścia do określenia ceny wody i ścieków.

Radny Romuald Wiśniewski – uważa, że udział powinien być rozbity proporcjonalnie w stosunku do wykonywanych prac.

Wójt – stwierdził, że jest to niemożliwe z uwagi na to iż nie prowadzi się szczegółowej ewidencji kosztów. Aby się do tego zastosować należałoby powołać zakład komunalny, a wiązałoby się to z dodatkowymi kosztami, za co musieliby wszyscy zapłacić. Na dzień dzisiejszy można powiedzieć, że cena wody i opłata za ścieki w naszej gminie jest najniższą w powiecie, a może i w województwie.

Radny Romuald Wiśniewski - zapytał czy drogi są też proporcjonalnie obciążane kosztami przez referat techniczny.

Wójt – wyjaśnił, że referat techniczny jest w strukturach organizacyjnych Urzędu i nie ma wzajemnych obciążeń. Dlatego 20 % koszty wchodzą w koszty Urzędu . Wójt podkreślił, że pomimo wzrastającego zakresu prac – bo przecież będzie rozbudowywana oczyszczalnia ścieków, a co za tym idzie trzeba będzie zwiększyć zatrudnienie – utrzymanie referatu technicznego będzie bardziej opłacalne niż utworzenie zakładu komunalnego.

Radny Romuald Wiśniewski - stwierdził, że zdaje sobie sprawę z tego iż zakład komunalny musiałby wypracować zysk i zapewne cena wody i ścieków zapewne byłaby wyższa. Rozmówcy w całej sprawie chodziło o przedstawienie przeprowadzonej analizy dotyczącej opłaty za wodę i opłaty za ścieki.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący Rady poprosił o dopisanie w § 5 projektu uchwały daty 1 kwietnia 2005 r. tj. daty wejścia uchwały w życie, a następnie odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, 1 radny ( Romuald Wiśniewski) głosował przeciwnie, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XXIV/125/05 – stanowi zał. nr 8 do protokołu.

c) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie ustalenia źródeł dochodów własnych, ich przeznaczenia oraz określenia jednostek budżetowych tworzących rachunek dochodów własnych ( druk nr 4) – stanowi zał nr 9 do protokołu – radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt – poinformował, że od 1 stycznia 2005 r. nastąpiła likwidacja środka specjalnego jako jedna z form tzw. gospodarki pozabudżetowej. W miejsce środków specjalnych wprowadzono nowe regulacje, które umożliwiają m.in. wyodrębnienie rachunku dochodów własnych. W zwiazku z tym ww. przedkłada Radzie projekt uchwały, który określa jakie gminne jednostki mogą gromadzić na wydzielonym rachunku dochody własne – są to Szkoła Podstawowa w Małej Nieszawce i Gimnazjum w Cierpicach. § 2 projektu określa jakie dochody mogą być gromadzone na rachunku, a więc: wpłaty od osób fizycznych i prawnych; zapisy, darowizny na rzecz szkoły; wpłaty za wyżywienie, odsetki z rachunku bankowego. Środki z rachunku własnego mogą być przeznaczane na: cele wskazane przez darczyńcę; pokrycie kosztów wyżywienia; wydatki związane z bieżącym uzupełnieniem sprzętu, organizację imprez i zajęć pozalekcyjnych oraz na inne wydatki rzeczowe związane z działalnością statutową szkoły. Podstawą gospodarki finansowej rachunków dochodów własnych jest roczny plan obejmujący przychody i wydatki, sporządzone przez kierownika jednostki posiadającego rachunek dochodów własnych. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Przewodniczacy Rady oddał głos Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i sportu w celu wyrażenia opinii o projekcie.

Przewodnicząca Komisji Ewa Król – poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczacy otworzył dyskusje nad projektem.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

W zwiazku z powyższym Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XXIV/126/05 – stanowi zał. nr 10

do protokołu.

d) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu planu Aglomeracji Wielka Nieszawka ( druk nr 5) – stanowi zał. nr 11 do protokołu – radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt – poinformował, że w oparciu o z rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie sposobu wyznaczania obszaru i granic aglomeracji, nasza gmina została zarejestrowana w krajowym rejestrze oczyszczania ścieków. Jest to ważny element, który jest brany pod uwagę przy przyznawaniu środków unijnych. Następnym etapem wynikającym z rozporządzenia jest plan aglomeracji , który nakłada na gminę określone obowiązki. Należy powiedzieć, że nasza gmina znajduje się w dobrej sytuacji, gdyż jest praktycznie skanalizowana, teraz tylko będzie sukcesywnie rozbudowywana kanalizacja na powstających osiedlach. Obszar i granice aglomeracji wyznacza Wojewoda , który występuje z wnioskiem do gmin o przedstawienie w wyznaczonym terenie propozycji planu aglomeracji gminy. Nasza gmina taką propozycję planu przedstawiła Wojewodzie, które pozytywnie ją zweryfikował. Następnie zweryfikowana przez Wojewodę propozycja planu przedkładana jest Radzie Gminy do zaopiniowania łącznie z częścią graficzną ( mapą), która stanowi załącznik do projektu uchwały. Wójt wniósł o przyjęcie przedstawionego projektu.

Przewodniczacy Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu zaopiniowania przedstawianego projektu.

Przewodniczacy Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczacy otworzył dyskusje nad przedstawionym projektem.

Radna Brygida Czapiewska – stwierdziła, że przedstawiona jako załącznik do projektu mapa jest nieaktualna. Tego samego zdania był radny Romuald Wiśniewski, który uważa, że geodezja nie powinna sprzedawać gminie tak nieaktualnych map , na których widnieją nieistniejące miejscowości (m.in. Kozibór, Kąkol itp.). Ponadto poprosił o wyjaśnienie definicji “ równoważna liczba mieszkańców”.

Wójt – wyjaśnił, że do przedstawienia graficznej części propozycji planu aglomeracji wykorzystano mapę topograficzną ( wojskową ) co dopuszcza rozporządzenie. Intencją było przedstawienie obszarów i granic aglomeracji gdzie jest oraz gdzie się planuje system kanalizacji. Równoważna liczba mieszkańców to umowny parametr określający wielkość urządzeń do oczyszczania ścieków. Jest on oparty na założeniu, że każda osoba produkuje określoną ilość ścieków na dobę – w przypadku budownictwa mieszkaniowego odpowiada ona ilości mieszkańców.

Radna Danuta Gierad – zapytała dlaczego mówi się tylko o sołectwach Wielka Nieszawka, Mała Nieszawka i Cierpice, a pomija się Brzozę , która również należy do gminy.

Wójt – wyjaśnił, że przedstawiony projekt nie dotyczy Brzozy. Rozporządzenie mówi, że przy wyznaczaniu obszaru aglomeracji bierze się pod uwagę , że realizacja sieci kanalizacyjnej na obszarze aglomeracji powinna być uzasadniona finansowo i technicznie, przy czym wskaźnik długości sieci nie może być mniejszy od 120 mieszkańców na 1 km sieci ( Brzoza ma długość 7 km, a mieszkańców jest 107).

Więcej głosów w dyskusji nie było.

W związku z powyższym Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały , którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XXIV/127/05 – stanowi zał. nr 12 do protokołu.

Ad. 4.

Przewodniczący Rady poinformował, że projekt stanowiska Rady Gminy w sprawie umorzenia części odsetek przypadających od Rejonowego Zarządu Infrastruktury w Bydgoszczy ( druk nr 6) r- stanowi zał. nr 13 do protokołu – radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia przedstawionego stanowiska.

Wójt – stwierdził , że na dzień dzisiejszy stanowisko jest bezprzedmiotowe niemniej jednak wnosi o jego przyjęcie , a to dlatego, aby udowodnić w przyszłości wojsku , że gmina chciała wykazać dobrą wolę . Wójt poinformował, że po wszystkich wyrokach Gmina przystąpiła w dniu 25 listopada ubr. do egzekucji - poprzez komornika - należnych jej środków z tytułu podatku od nieruchomości za 2000 r., który w przeciwnym wypadku uległby przedawnieniu – pomimo tego, że wojsko wystąpiło do NSA o kasację wyroku. Pierwsze środki od wojska wpłynęły w dniu 7 lutego br. i wtedy Wójt zawiesił postępowanie komornicze. Na dzień dzisiejszy wojsko przekazało podatek należny łącznie z odsetkami w kwocie 5.589.612,39 zł i pozostało do zapłacenia jeszcze 2.791.701,40 zł. Z tej kwoty Wójt planował umorzenie odsetek w kwocie 1.000.000 zł pod warunkiem wycofania przez Rejonowy Zarząd Infrastruktury skargi kasacyjnej złożonej do NSA. W piątek RZI przesłało faxem pismo w którym mówi, że nie otrzymało aprobaty zwierzchników o wycofanie skargi kasacyjnej z NSA. W związku z tym do końca marca wojsko musi uregulować całą zaległość za 2000 r. Ogółem kwota do spłacenia przez wojsko wynosi 22 mln zł.

Następnie oddał głos Komisji Rewizyjnej w celu zaopiniowania projektu stanowiska.

Przewodniczacy Komisji Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt stanowiska.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady odczytał projekt stanowiska, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radna ( Brygida Czapiewska ) wstrzymała się od głosowania. Przewodniczący stwierdził, że stanowisko zostało przyjęte przez Radę – stanowi zał. nr 14 do protokołu.

Ad. 5.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisjom w celu przedstawienia informacji z działalności między sesjami:

a) Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja między sesjami odbyła jedno posiedzenie w dniu 18 marca br., na którym opiniowała materiały na dzisiejsza sesję.

b) Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja między sesjami odbyła jedno posiedzenie, na którym opiniowała materiały na dzisiejsza sesje,

c) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Ewa Król – poinformowała, że Komisja między sesjami odbyła jedno posiedzenie, na którym opiniowała materiały na dzisiejszą sesję,

d) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja odbyła jedno posiedzenie w dniu 17 marca, na którym opiniowała materiały na dzisiejszą sesję oraz zgodnie z planem pracy zajmowała się realizacją uchwał Rady Gminy za 2004 rok – do czego nie wniosła uwag jak również skontrolowała realizacje inwestycji gminnych za 2004 stwierdzając, że były one realizowane prawidłowo.

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionych informacji.

Ad. 6.

Przewodniczący Rady oddał głos Wójtowi Gminy w celu przedstawienia informacji ze swojej działalności między sesjami.

Informacja, którą przedstawił Wójt stanowi zał. nr 15 do protokołu.

Ponadto Wójt poinformował, że w piątek otrzymaliśmy pismo, w którym powiadomiono Gminę, że Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska złożył apelację od wyroku I instancji , gdzie gmina wygrała sprawę o zapłatę na rzecz WFOŚ 4.000.000 zł . Należy mieć nadzieję, że i tam wygramy tę sprawę.

Pani Radczyni przygotowuje również wystąpienie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na Naczelny Sąd Administracyjny w Gdańsku z uwagi na to, że przetrzymał podatek od wojska za 1998, przez co Gmina poniosła straty. Zgodnie z ustawą z września ubiegłego roku Gmina ma prawo zaskarżyć poczynanie sądu i odzyskać należne jej środki.

Radni nie zgłosili uwag do informacji Wójta.

Ad. 7.

Przewodniczący Rady przedstawił informację z realizacji podjętych na XXIII sesji uchwał, która odbyła się w dniu 15 lutego 2005 roku.

Radni nie wnieśli uwag do informacji przedstawionej przez Przewodniczącego Rady.

Ad. 8.

Przewodniczący Rady poinformował , że w tym punkcie przybyli na sesję mieszkańcy chcieliby złożyć wnioski dotyczące remontu dróg . Następnie oddał im głos w kolejności złożonych wniosków.

Pani Genowefa Wdowczyk – odczytała wniosek dotyczący kapitalnego remontu ul. Wałowej w Małej Nieszawce – ksero wniosku stanowi zał. nr 16 do protokołu.

Pan Bronisław Siemieniecki – również złożył wniosek dotyczący kapitalnego remontu tej ulicy – ksero wniosku stanowi zał. nr 17 do protokołu.

Przewodniczacy Rady - oświadczył, że przyjął złożone przez mieszkańców wnioski i przekaże je do rozpatrzenia Wójtowi oraz Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji. Na dzień dzisiejszy trudno jest udzielić jakiejkolwiek odpowiedzi w tej sprawie , ale zainteresowani zostaną pisemnie powiadomieni o stanowisku, które wypracuje Komisja dla Rady Gminy.

Wójt – stwierdził, że temat drogi jest znany, ale na dzień dzisiejszy nie można niczego obiecywać. W tym wypadku , aby podjąć jakąś decyzję należałoby w pierwszej kolejności przeanalizować środki budżetowe – tj. trzeba z jakiegoś zadania zabrać, aby przeznaczyć na modernizację drogi – a koszt ponad kilometra drogi wcale nie byłby mały. Wójt poinformował, że powyższy teren objęty jest planem zagospodarowania przestrzennego, który obecnie jest złożony u Wojewody w celu uzyskania uzgodnień.

Przewodniczacy Rady – poinformował, że do wniosku wróci się po przeprowadzonych analizach.

Radna Brygida Czapiewska –oświadczyła, że popiera wnioski mieszkańców dotyczące remontu ul. Wałowej, ale taka sytuacja jest również na ul. Krętej – dojazd do PP. Sobiech i Zduńskich – i tutaj jest również prośba o remont tej drogi.

Przewodniczacy Rady – poinformował, że mieszkańcy ul. Krętej również złożyli na ręce ww wniosek do Rady o remont tej ulicy. Procedura rozpatrzenia tego wniosku będzie taka sama jak pozostałych. Wiosną - kiedy obeschną drogi – zostanie dokonany ich przegląd dróg i ewentualne zakwalifikowanie do rekultywacji.

Wójt – uważa, że użytkownicy dróg powinni mieć trochę wyobraźni i nie wjeżdżać na nie ciężkim sprzętem - szczególnie kiedy są roztopy czy ulewne deszcze. Stan dróg – ul. Wałowej czy Krętej wynika właśnie z tej lekkomyślności.

Radny Józef Dąbrowski – poruszył nastepujace sprawy:

a) poinformował, że w dniu wczorajszym na trenie gminy odbyła się impreza województwa kujawsko-pomorskiego w kolarstwie przełajowym, w której udział wzięło ok. 100 zawodników. Rozmówca podziękował Wójtowi za ufundowanie nagrody – roweru – dla najlepszego zawodnika Marcina Gołasia,

b) zaproponował podjęcie uchwały , która pozwoliłaby na odcięcie wody mieszkańcom nie płacącym w terminie rachunków za zużycie wody oraz odprowadzanie ścieków.

Wójt – wyjaśnił, ze Rada nie może podjąć takiej uchwał, gdyż powyższe reguluje ustawa o dostawie wody i odprowadzaniu ścieków. Przy odcięciu wody muszą być spełnione pewne warunki. Są przypadki, że korzystający z wody wpłacą pewną kwotę zaległości i na tym na pewien czas poprzestają. Została przygotowana jednak lista dłużników i odcięcie wody może nastąpić po 1.04.br.

Radny Romuald Wiśniewski – poruszył nastepujace sprawy:

a) zapytał czy przeprowadzono do 15.03.br. szczegółową analizę kosztów utrzymania stołówki, kosztów dowozu obiadów do Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce oraz kosztów wydawania obiadów,

b) jaki na dzień dzisiejszy jest wynik rozmów z POLKOMTEL w sprawie przejścia przez gminę do Torunia ze światłowodem i za jaką kwotę -początkowo Wójt mówił o 200 tyś. zł,

c) czy doszło do nabycia budynku od VIKO – jeżeli tak to za jaka kwotę,

d) jaki jest wynik rozmów z MPO z dnia 7 marca br. dotyczących przyjmowania odpadów na wysypisko śmieci w Toruniu.

Ponadto poparł wnioski dotyczące doprowadzenia do przejezdności ulic: Wałowej i Krętej jak i pozostałych dróg gruntowych. Poprosił również o spowodowanie załatania dziur przez KIRCHNER-a na odcinku od osiedla STOKROTKA do drogi nr 10 w Cierpicach.

Wójt – odniósł się do wypowiedzi przedmówcy:

a) poinformował, że zostały przeanalizowane koszty związane z utrzymaniem stołówki, dowozem obiadów do Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce oraz wydawaniem obiadów, gdzie wyceniono koszt obiadu na kwotę 5,16 zł. Uczniowie nadal płacą jednak za obiad 2 zł tj. tzw. wkład do kotła. Skorzystano na ten cel ze środków od Wojewody, który przekazał 50.600 zł przy czym gmina również musiała z budżetu wyasygnować taka kwotę. Na powyższe została zawarta stosowna umowa,

b) na dzień dzisiejszy rozmowy z POLKOMTEL stanęły w miejscu. Strony wyraziły swoje stanowiska i na razie nie ma dalszych negocjacji,

c) poinformował, że w budżecie nie było środków na kupno budynku od VIKO. Została podjęta uchwała dotycząca nabycia, która pozwoliła wycenić ten budynek. O środkach będziemy wiedzieli dopiero po rozpatrzeniu wniosku przez Wojewodę o środki unijne na uporządkowanie gospodarki wodno ściekowej. W momencie pozytywnego rozpatrzenia będzie można zabezpieczone w budżecie środki przeznaczyć na wykup budynku, w przeciwnym wypadku środki budżetowe trzeba będzie wykorzystać na rozbudowę oczyszczalni ścieków,

d) jeśli chodzi o MPO to gmina jest na etapie przygotowywania uchwały w sprawie przystąpienia do tego przedsięwzięcia. Dopiero potem będą dalsze rozmowy o składaniu odpadów na wysypisku miejskim. W pierwszej kolejności Rady Gmin powinny wyrazić wolę, a następnie będą prowadzone indywidualne rozmowy co do wysokości ceny za składowanie śmieci. Wójt uważa, że na tym odcinku sytuacja może się zmienić w momencie wejścia nowej ustawy, która nałoży na gminę obowiązek odbierania odpadów,

e) wyjaśnił, że dróg gruntowy na terenie gminy jest niewiele – są to jedynie drogi do wału. Pozostałe to drogi powstałe w wyniku podziałów na nowych osiedlach, które regularnie po przeprowadzeniu wodociągu i kanalizacji będą modernizowane, Ponadto poinformował, że w tym tygodniu odbędą się rozmowy z KIRCHNER-em w sprawie naprawy odcinka od osiedla do drogi nr 10. Przygotowywane są również wyliczenia dotyczące naprawy dróg asfaltowych, które zostały zniszczone w okresie zimowym – za wyjątkiem skrzyżowania z drogą nr 10 , które będzie przebudowywane.

Ad. 9.

Przewodniczący Rady przekazał zebranym oraz ich rodzinom życzenia z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych . Następnie podziękował zebranym za wzięcie udziału w posiedzeniu i zamknął obrady.

         Protokołowała                                                                   Przewodniczacy Rady Gminy

/-/ Maria Rumińska                                                                       /-/ Bronisław Krywionek

 

Powiadom znajomego