W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół Nr XX/04 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 5 listopada 2004 roku.

 

Protokół Nr XX/04

z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 5 listopada 2004 roku w godz. 15ºº do 17³º w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce.

Obecni wg. list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Porządek posiedzenia :

1. Otwarcie posiedzenia:

- stwierdzenie quorum.

2. Przyjęcie protokołu z XIX sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 29 września 2004 roku.

3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:

a)  nabycia nieruchomości gruntowej - ( druk nr 1 ),

b)  regulaminu określającego zasady przyznawania nauczycielom zatrudnionym w szkołach prowadzonych przez Gminę Wielka Nieszawka – dodatków do wynagrodzenia i nagród - ( druk nr 2),

4. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych za 2003 r. - ( druki nr 3a, 3b, 3c):

a) Wojewody Kujawsko-Pomorskiego ( dotyczy oświadczeń złożonych przez Wójta Gminy i Przewodniczącego Rady Gminy),

b) Wójta Gminy ( dotyczy oświadczeń pracowników samorządowych),

c) Przewodniczącego Rady Gminy ( dotyczy radnych).

5. Podsumowanie działalności Gminnego Centrum Informacji za III kwartały 2004 roku - ( druk nr 4).

Przerwa

6. Rozpatrzenie wniosku Starosty Toruńskiego dotyczącego zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radną Reginą Filar – dyrektorem Domu Pomocy Społecznej w Wielkiej Nieszawce – ( druk nr 5).

7. Działalność Komisji Rady między Sesjami – referują przewodniczący Komisji.

8. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między sesjami.

9. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.

10. Interpelacje i wolne wnioski.

11. Zakończenie Sesji.

Ad. 1.

XX sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy Bronisław Krywionek, który na wstępie powitał zebranych. Następnie stwierdził, ze na stan 15 radnych w momencie otwarcia obrad obecnych jest 14 ( nieobecny Zdzisław Wiśniewski ) co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk, decyzji.

Przewodniczący poprosił o wnoszenie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji.

Radni nie zgłosili uwag.

Ad. 2.

Przewodniczący poprosił o wnoszenie uwag do protokołu z XIX sesji Rady, która odbyła się w dniu 29 października 2004 r.

Radni nie zgłosili uwag.

Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że protokół z XIX sesji został przyjęty przez Radę w przedstawionej treści.

Przyszedł radny Zdzisław Wiśniewski – obecnych jest 15 radnych.

Ad. 3.

a) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości gruntowych ( druk nr 1) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 3 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia przedstawionego projektu.

Wójt Gminy Kazimierz Kaczmarek - poinformował, że projekt uchwały dotyczy nabycia działek nr 268/37 i 268/38 o łącznej pow. 793 m² położonych w Małej Nieszawce za cenę 1 zł za m² – jest to ul. Przyjazna, która stanowi drogę dojazdową do sześciu działek. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.

Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący otworzył dyskusję nad projektem.

Radny Romuald Wiśniewski – stwierdził, że na dzisiejszej sesji przedstawiono projekt uchwały dot. wykupu jednej drogi wewnętrzny. Zapytał zatem co wykupem pozostałych dróg np. ul. Środkowej.

Wójt – wyjaśnił, że ul. Środkowa została w części wykupiona, natomiast pozostała część nie zostanie przejęta do momentu jej wydzielenia na warunkach postawionych przez Gminę tj. aby ta ulica była w całości przejezdna.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący Rady odczyta projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Romuald Wiśniewski) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XX/103/04 – stanowi zał. nr 4 do protokołu,

b) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego zasady przyznawania nauczycielom zatrudnionym w szkołach prowadzonych przez Gminę Wielka Nieszawka – dodatków do wynagrodzenia i nagród w roku 2005 radni otrzymali w materiałach na sesję ( druk nr 2). – stanowi zał. nr 5 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia przedstawionego projektu.

Wójt – poinformował , że w związku z nowelizacją Karty Nauczyciela organ prowadzący szkoły będący jednostką samorządu terytorialnego określa corocznie dla nauczycieli regulamin – dodatków do wynagrodzenia i nagród. Przedstawiony projekt dotyczy okresu od dnia 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2005 roku. Regulamin wymagał uzgodnienia ze związkami zawodowymi i został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Zakładową NSZZ “ Solidarność” oraz Związek Nauczycielstwa Polskiego. Istotne zmiany w regulaminie dotyczą zwiększenia odpłatności za wychowawstwo oraz zwiększenia dodatku dla wychowawców oddziałów przedszkolnych. Ponadto pojawiły się nowe zapisy, które się w tym regulaminie znalazły, ale nie są one tak znaczące . Natomiast znaczącą pozycją jest fundusz socjalny w oświacie, który jest bardzo wysoki – poprzednio był on liczony od funduszu płac, a obecnie będzie liczony od zaszeregowania. Wójt poprosił o pytania do regulaminu.

Przewodniczący oddał głos Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.

Przewodnicząca Komisji Ewa Król – poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Radny Romuald Wiśniewski – zapytał:

a) o skutki związane z ustaleniem przedstawionego regulaminu w stosunku do regulaminu dotychczas obowiązującego,

b) jak będą funkcjonowały nagrody Wójta.

Wójt – wyjaśnił, że:

a) skutki , o które pytał przedmówca są niewielkie i dotyczą wychowawstwa jest to kwota ok. 5.000 zł,

b) jeśli wpłyną wnioski o przyznanie nagrody, zostaną one rozpatrzone . O ilości przyznanych nagród oraz ich wysokości decyduje Wójt – który do dyspozycji ma ok. 2.000 zł.

Radna Brygida Czapiewska – poruszyła sprawę zasad wynagradzania za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw – zapisane w dz. V, pkt 3, ppkt 1,2,3 regulaminu. Odnosząc się do tego zapisu zapytała czy związki zawodowe wypowiedziały się w kwestii wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe faktycznie nieprzepracowane. Zdaniem rozmówczyni za te godziny nauczyciele nie powinni otrzymać wynagrodzenia.

Wójt – oświadczył, że nie skomentuje wypowiedzi przedmówczyni. Zgodnie z dz. V, pkt 3, ppkt 1, 2, 3 nauczycielowi wynagrodzenie się należy, gdyż sytuacja nie wyniknęła z jego winy i jest on gotowy świadczyć pracę.

Radny Zdzisław Wiśniewski – stwierdził, że przyjęcie regulaminu powoduje problem związany ze skutkami finansowymi. Do tej pory cały ciężar spadał na dyrektora szkoły, który w ramach kompetencji i możliwości regulował sprawy godzin ponadwymiarowych. W chwili obecnej skutki związane z godzinami ponadwymiarowymi będzie ponosiła gmina na co środki należy zabezpieczyć w budżecie na 2005 rok. Rozmówca chciałby dowiedzieć się również czego dotyczą warunki uciążliwe, o których mówi się w regulaminie. Zdaniem ww. podnoszenie kwalifikacji przez nauczycieli będzie także skutkowało w wydatkach budżetowych na oświatę.

Wójt – wyjaśnił, że wzrostem kosztów będą obowiązkowe zastępstwa ( na dzień dzisiejszy bardzo trudno przewidzieć o jaką kwotę chodzi, bo nie wiadomo ilu nauczycieli będzie chorowało). Dodatek uciążliwy dotyczy łączenia grup – w przypadku szkół na terenie gminy taki dodatek nie występuje.

Przewodniczący Rady – wyjaśnił, że większość spraw poruszanych w tym punkcie wynika z Kodeksu Pracy. Pracowników obowiązuje zgodnie z Kodeksem 40 godzinny tydzień pracy natomiast nauczyciela 18 godzinny ( jest to pensum nauczyciela). W związku z powyższym za godziny przepracowane ponad określone należy się wynagrodzenie.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XX/104/04 – stanowi zał nr 6 do protokołu.

Ad. 4.

Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym wszystkie podmioty, które przyjmują oświadczenia od radnych i pracowników samorządowych do dnia 31 października są zobowiązane przekazać informację Radzie o złożonych oświadczeniach. W związku z powyższym w materiałach na sesję radni otrzymali pisemną informację ( druki nr 3a, 3b, 3c) – stanowią odpowiednio załączniki nr 7, nr 8 i nr 9 do protokołu.

a) Przewodniczący Rady odczytał informację Wojewody Kujawsko-Pomorskiego o złożonych przez Wójta Gminy oraz Przewodniczącego Rady Gminy oświadczeniach majątkowych za 2003 rok,

b) Wójt Gminy złożył informację o oświadczeniach majątkowych za 2003 rok złożonych przez pracowników samorządowych,

c) Przewodniczący Rady przedstawił informację o oświadczeniach majątkowych złożonych za 2003 rok, złożonych przez radnych. Jednocześnie stwierdził, że można zauważyć iż Urząd Skarbowy coraz uważniej sprawdza złożone oświadczenia, dlatego poprosił, aby przy składaniu oświadczeń za 2004 rok zwrócić szczególną uwagę na ich wypełnianie.

Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w powyższej sprawie .

Radny Romuald Wiśniewski – stwierdził na własnym przykładzie – że Urząd Skarbowy przy każdej zmianie areału względnie wartości budynku, wzywa do złożenia wyjaśnień. Zdaniem rozmówcy zatem najlepiej co roku wykazywać te same dane.

Radny Zdzisław Wiśniewski - nie rozumie dlaczego musiał składać wyjaśnienie do Urzędu Skarbowego w sprawie różnicy w wartości budynku mieszkalnego jaka wynikła między rokiem 2002 i 2003. Zrozumiałym przecież jest, że wartość może wzrosnąć chociażby w wyniku przeprowadzonego remontu ( np. wymiany okien). Dlatego zdaniem rozmówcy wykazane uwagi wynikają z nadgorliwości pracowników Urzędu Skarbowego i są niezasadne.

Radny Romuald Wiśniewski – zapytał, czy złożone wyjaśnienia do oświadczeń majątkowych zostały przyjęte przez Urząd Skarbowy.

Wójt – poinformował, że wyjaśnienia do oświadczeń zostały przekazane do Urzędu Skarbowego, a czy zostaną przez Urząd uwzględnione nie wiemy bo nie ma odpowiedzi.

Więcej głosów w dyskusji nie było. .

Ad. 5.

Przewodniczący Rady oddał głos Wójtowi w celu przedstawienia informacji podsumowującej działalność Gminnego Centrum Informacji za III kwartały 2004 r. ( druk nr 4) – stanowi zał. nr 10 do protokołu.

Wójt - poinformował, że Gminne Centrum Informacji uruchomione zostało z dniem 1 stycznia 2004 roku - w wyniku wygrania konkursu ogłoszonego przez Wojewódzki Urząd Pracy i otrzymania grantu w wysokości 100 tyś. zł na zakup sprzętu. Do powyższej kwoty Gmina jednak dokłada środki – chociażby na ponoszenie kosztów związanych z funkcjonowaniem tj. m. in. opłaty za energię, stałe łącze internetowe itp. W GCI pracują głównie absolwenci, którzy otrzymują wynagrodzenie z Powiatowego Urzędu Pracy. Jest ono czynne od poniedziałku do piątku w godz. 7ººdo 21ºº. Zgodnie z umową , obowiązek utrzymania GCI przez Gminę mija z dniem 31 grudnia 2004 roku. Planuje się jego utrzymanie do końca czerwca 2005 r. i po tym okresie trzeba będzie się zastanowić czy dalej powinno funkcjonować. Należy stwierdzić, że działalność GCI została pozytywnie przyjęta przez mieszkańców. Od początku br. z usług GCI skorzystało 1,5 tyś. ludzi w różnym wieku ( prowadzona jest ewidencja). W dniu dzisiejszy odbywa się we Włocławku podsumowanie działalności GCI i nasza Gmina znalazła się w czołówce. Ponadto w Ośrodku Kultury działa zespół Centrum Wspierania Przedsiębiorczości ( w tym samym pomieszczeniu co GCI ), które utworzone zostało w marcu br. w ramach Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich. Realizuje ono usługi skierowane do osób prowadzących działalność gospodarczą lub zamierzających ją utworzyć poprzez zorganizowanie bezpłatnych szkoleń i porad dla osób zainteresowanych - w tym również rolników ( pracownicy są w stanie pomagać rolnikom w przygotowaniu wniosków o środki unijne). Wójt poprosił o pytania do informacji.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Zdzisław Wiśniewski - zapytał czy oprócz absolwentów w GCI mogą się podszkolić również mieszkańcy w starszym wieku.

Wójt – wyjaśnił, że z usług GCI mogą korzystać wszyscy mieszkańcy – niezależnie od wieku – jednak pracownikami są głównie absolwenci, którym wynagrodzenie płaci Powiatowy Urząd Pracy.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący ogłosił 15 min. przerwę w obradach.

Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 6.

Przewodniczący Rady poinformował, że wniosek który wpłynął od Starosty Powiatu w sprawie wyrażenia zgody przez Radę na rozwiązanie stosunku pracy z radną Reginą Filar – dyrektorem Domu Pomocy Społecznej w Wielkiej Nieszawce ( druk nr 5) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 11 do protokołu. Powyższy wniosek Przewodniczący skierował do Komisji Statutowo-Regulaminowej w celu wypracowania w tej sprawie stanowiska – wspólnie z Komisją Rewizyjną. Również taką informację przekazał Przewodniczącemu Klubu Radnych “ Wspólne Gniazdo”, którego radna Regina Filar jest członkiem. Następnie poprosił Przewodniczącą Komisji Statutowo-Regulaminowej o przedstawienie stanowiska .

Przewodnicząca Komisji Brygida Czapiewska – poinformowała, że w dniu 4.11.br. odbyło się - wspólne z Komisją Rewizyjną - posiedzenie, którego tematem było wypracowanie stanowiska dotyczącego wyrażenia zgody na odwołanie Pani Reginy Filar ze stanowiska dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Wielkiej Nieszawce, co byłoby równoznaczne z rozwiązaniem z w/w stosunku pracy. Na powyższym posiedzeniu Komisje w wyniku głosowania jednogłośnie nie wyraziły zgody na odwołanie radnej Reginy Filar ze stanowiska dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Wielkiej Nieszawce.

Przewodniczący Klubu Radnych “ Wspólne Gniazdo” radny Jan Dąbrowski – poinformował, że Klub Radnych “ Wspólne Gniazdo” stoi na stanowisku, aby Rada nie wyraziła zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radną Reginą Filar.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Jan Dąbrowski – uważa, że likwidacja DPS będzie punktem znaczącym dla naszej Gminy z uwagi na to, że wszystkie decyzje dotyczące DPS w Wielkiej Nieszawce będą zapadały w Dobrzejewicach. Dlatego zdaniem rozmówcy nie wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z dyrektorem pozwoli wydłużyć czas związany z połączeniem tych dwóch DPS.

Radny Zdzisław Wiśniewskiuważa , że wyrażenie zgody na połączenie DPS w Wielkiej Nieszawce z DPS w Dobrzejewicach byłoby stratą dla Gminy. Zastanawia się również dlaczego Starosta planuje oddać pod zarząd DPS o wysokim standardzie, położony w pobliżu Torunia - a więc w pobliżu siedziby Starosty - DPS w Dobrzejewicach, które są oddalone od Torunia. Zdaniem rozmówcy decyzja Starosty jest krzywdząca dla Gminy i Rada powinna się przed nią bronić. Stwierdził natomiast, że na dzień dzisiejszy radni nie znają opinii w tej sprawie dyrektora DPS w Wielkiej Nieszawce Pani Reginy Filar. Może Starosta zaproponował w/w lepsze niż dotychczas stanowisko i w momencie nie wyrażenia przez Radę zgody na rozwiązanie z nią stosunku pracy by jej przeszkodziło.

Przewodniczący Radystwierdził, że nic mu nie wiadomo, żeby Starosta zaproponował lepsze stanowisko Pani Reginie Filar. W tej sprawie rozmawiał z zainteresowaną, która oświadczyła że chciałaby dalej pracować na dotychczasowym stanowisku. Przewodniczący poinformował,że odbyła się sesja Powiatu, na której miały zapaść decyzje o połączeniu DPS w Wielkiej Nieszawce i DPS w Dobrzejewicach. Punkt ten jednak został zdjęty z obrad więc Przewodniczący Rady Gminy spodziewał się pisma od Starosty w sprawie wycofania wniosku. Z uwagi na to, że pismo nie wpłynęło można domniemywać iż sprawa połączenia DPS-ów została zawieszona natomiast sprawa wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z Panią Reginą Filar pozostała.

Radna Brygida Czapiewska – uważa, że nie można się zgodzić, aby DPS o lepszym prestiżu – a takim jest DPS w Wielkiej Nieszawce - był podporządkowany DPS w Dobrzejewicach o gorszym standardzie. Również należy wziąć pod uwagę to, że w momencie połączenia, część mieszkańców Gminy może stracić pracę.

Radna Regina Filarw uzupełnieniu poinformowała iż najważniejszą rzeczą w tej sprawie jest to, że po zmianie ustawy od 1 stycznia br. pensjonariuszom przyjętym przed nowelizacją ustawy należność dofinansowuje Wojewoda natomiast nowo przyjętym musi dofinansować rodzina, a gdy nie ma takiej możliwości to gmina. Również o pensjonariuszy musi zabiegać DPS. Pomimo tych zasad DPS w Wielkiej Nieszawce nie ma problemów w pozyskiwaniu pensjonariuszy o czym nie można powiedzieć o DPS w Dobrzejewicach. Również w DPS w Wielkiej Nieszawce koszt pobytu jest niższy i wynosi 1.455 zł miesięcznie natomiast w Dobrzejewicach wynosi on 1.800 zł. W związku z taką sytuacją Pani dyrektor zastanawia się dlaczego cała sprawa związana z połączeniem tych dwóch DPS ma się odbyć kosztem DPS w Wielkiej Nieszawce.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący Rady stwierdził, że w związku z tym iż był tylko jeden wniosek – aby nie wyrazić zgody na rozwiązanie stosunku pracy z Panią Reginą Filar - poprosił o poprawne zapisanie treści w § 1 projektu uchwały. Następnie Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było.

Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XX/105/04 – stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Ad. 7.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisjom w celu przedstawienia informacji z działalności między sesjami:

a) Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja odbyła jedno posiedzenie – w dniu 4 listopada br.- na którym opiniowała materiały na dzisiejszą sesję,

b) Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja odbyła jedno posiedzenie – w dniu 4.11.br. – na którym opiniowała wniosek Starosty Toruńskiego dotyczący zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radna Reginą Filar – dyrektorem Domu Pomocy Społecznej w Wielkiej Nieszawce,

c) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Ewa Król – poinformowała, że Komisja odbył jedno posiedzenie – w dniu 4.11.br. – na którym opiniowała materiały na dzisiejsza sesję,

d) Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja uczestniczyła we wspólnym posiedzeniu z Komisją Statutowo-Regulaminową – w dniu 4.11.br.- na którym opiniowała wniosek Starosty Toruńskiego dotyczący zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radna Reginą Filar – dyrektorem Domu Pomocy Społecznej w Wielkiej Nieszawce,

Radni nie zgłosili uwag do informacji.

Ad. 8.

Przewodniczący Rady oddał głos Wójtowi w celu przedstawienia informacji z działalności między sesjami.

Wójt – przedstawił informację z działalności między sesjami – stanowi zał. nr 13 do protokołu.

Będąc przy głosie Wójt poinformował, że zgodnie z uchwał Rady Gminy w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu zobowiązany jest poinformować Radę o ustalonych przedsięwzięciach, które będą finansowane z budżetu gminy w przyszłorocznym budżecie. Na wstępie poinformował, że otrzymaliśmy od Marszałka odpowiedź o odmowie przyznania środków strukturalnych, o które występowała Gmina na uporządkowanie gospodarki wodno ściekowej. Marszałek poinformował, że Wójt może wnioskować o pozwolenie na wgląd w ocenę ekspertów, którzy oceniali wioski. Zdaniem Wójta występowanie z wnioskiem o wgląd w ocenę jest zbędne, skoro po przejściu przez trzy etapy oceny znajdowaliśmy się na 5 miejscu na liście, a w efekcie Marszałek Województwa przyznał środki gminom, które na liście były na odległych miejscach. Kiedy będzie następny termin rozpatrywania wniosków trudno przewidzieć bo Marszałek oświadczył, że na lata 2004-2006 zostało rozdysponowane 75% środków. Jeśli natomiast pojawi się program taki, to w przyszłym roku będziemy się ubiegać o fundusze na budowę wodociągu i kanalizacji.

Następnie przedstawił jakie przedsięwzięcia zostały zapisane w budżecie na 2005 rok:

1)  pierwszym przedsięwzięciem na 2005 r. będzie rozbudowa oczyszczalni ścieków. Zgodnie z umową z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska do 30 września 2005 r. musi być rozbudowana oczyszczalnia, bo inaczej Gmina zapłaci kilkumilionowe grzywny z uwagi na przekroczenia - prawie o 100% - zrzutu ścieków do Wisły co określa z pozwolenie wodno-prawne. Wójt poinformował, że na tę inwestycję będziemy się ubiegać o środki – w formie dotacji z NFOZ – czy je otrzymamy nie wiadomo,

2) następne przedsięwzięcie to budowa dróg, chodników i placów – m.in. chodzi o teren przy Urzędzie jak również zadań przyjętych z wcześniejszych koncepcji,

3) również remonty dachów na Szkołach Podstawowych w Cierpicach i Małej Nieszawce ,

4) planuje się również zakupy inwestycyjne tj. zakup gruntów i obiektów i tak:

a) została uzgodniona – na warunkach Gminy - wymiana gruntów z Panem Zduńskim ( grunty Gminy o obszarze 4,68 ha na , grunty pana Zduńskiego o obszarze 9,12 ha),

b) zakup budynku przy Ośrodku Kultury - została złożona oferta przez właściciela na kwotę 100 tyś. zł + VAT,

c) jest oferta PP Dębiaków – bardzo zbliżona do propozycji Gminy tj. na 600 tyś zł za 2 ha gruntu oraz 2 kurniki położone przy szosie bydgoskiej w Małej Nieszawce,

d) została również złożona oferta przez Pana Prokopka o kupno przez Gminę 3 ha gruntów położonych na poligonie ( tj. przy wjeździe od ul. Łódzkiej w ul. Stawki Północ. Oferent warunkuje jednak sprzedaż tym, że Rada Gmina wyrazi zgodę na wybudowanie marketu, hotelu oraz stacji paliw na przyległym terenie będącym własnością Pana Prokopka,

e) Agencja Mienia Wojskowego jest skłonna sprzedać Gminie 7,7 ha gruntów za cenę wywoławczą 95 tyś. zł – położonych przy budowanej obwodnicy.

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionej informacji.

Ad. 9.

Przewodniczący Rady przedstawił informacje z realizacji uchwał podjętych na XIX sesji Rady Gminy w dniu 29 września 2004 roku.

Radni nie wnieśli uwag do informacji.

Ad. 10.

Radna Brygida Czapiewska – zapytała czy Urzędowi powiadomiony został o planie dot. przeprowadzenia światłowodu w Małej Nieszawce w kierunku Wisły. Pyta dlatego, gdyż inwestor prowadził już wstępne romowy z właścicielami gruntów, przez które ma ten światłowód przebiegać.

Wójt – poinformował, że jest projekt ( na etapie uzgodnień ) dotyczący przeprowadzenia dwóch światłowodów przez ERĘ – z czego jeden ma przebiegać przez Małą Nieszawkę. Ma być on prowadzony od Zakładów Drobiarskich, przez ul. Wodociągową , przez grunty Pana Małkiewicza, drogę gminną do wału dalej za wałem i na drugą stronę Wisły. Wójt oświadczył, że wykonawca nic z Urzędem Gminy nie uzgodnił. W dniu wczorajszym odbyło się spotkanie, które zakończyło się fiaskiem z uwagi na nie przyjęcie naszych propozycji. Opłata roczna za zajęcie pasa drogowego wynosiłaby rocznie 18.500 zł. Wójt zaproponował – i jest to nasz warunek - aby odpłatność ustalona była w formie umowy cywilno-prawnej 10 letniej ( co dziesięć lat). W związku z tym, że ERA nie przystała na nasz warunek – na spotkanie przybył niekompetentny przedstawiciel – nie doszło do ustaleń.

Radny Józef Dąbrowski – zapytał kiedy zostanie przesunięta tablica – w kierunku Bydgoszczy – z napisem Mała Nieszawka ( żeby zaznaczyć mieszkańcom, którym zmieniono adresy gdzie przebiegają granice sołectwa).

Wójt – wyjaśnił,że tablica o nazwie miejscowości dotyczy danej ilości obiektów przy drodze. Budynki, o których mówił przedmówca są zlokalizowane kilkadziesiąt metrów od szosy, za ściana lasu, więc takich oznakowań przy trasie Nr 10 nie będzie się stawiało. Ponadto o stawianiu znaków przy drodze Nr 10 decyduje generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad.

Radny Zdzisław Wiśniewski:

a) oświadczył, że przesunięcie terenów Cierpic do Małej Nieszawki jego zdaniem jest niefortunne. Rozmówca nie rozumie z jakiego powodu podjęto taką decyzję. Z tego co pamięta, to te grunty należały do Gminy Gniewkowo i bodajże w 1955 r. przeszły do Cierpic. Dlatego nie zgadza się z tym, że budynki starego Nadleśnictwa położone przy szosie należą do Cierpic, a te które znajdują się z tyłu do Małej Nieszawki. Przecież z powodzeniem można by te budynki przyporządkować do ul. Leśnej w Cierpicach.

b) uważa, że niezwłocznie należy ustalić z wykonawcą budowy obwodnicy zasady dotyczące użytkowania dróg gminnych. Zdaniem rozmówcy należy wprowadzić natychmiastowy zakaz poruszania się ciężkich samochodów , które niszczą nawierzchnię ul. Sosnowej w Cierpicach - łącznie z wybudowanymi tam chodnikami. W momencie nie wprowadzenia tych zasad gmina będzie musiała remontować zniszczone drogi.

Wójt – ustosunkował się do wypowiedzi przedmówcy:

a) poinformował, że sprawa granic Mała Nieszawka - Cierpice wynika z dokumentacji geodezyjnej, a nie z przekrentów. Tereny za dawną siedzibą Nadleśnictwa Cierpiszewo - jadąc od kościoła po lewej stronie – należą do wsi Mała Nieszawka, aż do ul. Leśnej i tak jest od zawsze w dokumentacji geodezyjnej. Wcześniej nie zwracano na to uwagi i mówiło się, że te zabudowania należą do Cierpic. Również przy nadawaniu nazw ulicom w 1998 r. teren ten został przypisany do Cierpic. Sprawa granic wyszła w momencie sprzedaży przez Nadleśnictwo położonych tam budynków, kiedy Notariusz otrzymała wypisy z rejestru gruntów. Akty notarialne zostały sporządzone na grunty położone w Małej Nieszawce natomiast adresy nabywców figurują na Cierpice. W związku z taką sytuacją obowiązkiem gminy było sprostowanie nieprawidłowości , co uregulowano Zarządzeniem Wójta Gminy.

b) oświadczył, że uwagi kierowane do niego w sprawie niszczenia ul Sosnowej przez ciężkie samochody wykorzystywane do budowy obwodnicy są niezasadne. Nie on budował wytwórnię mas jak również nie wyrażał zgody na jej wybudowanie. Umowa do Firmy KIRSCHNER o obowiązku naprawy dróg, z których korzystają w związku z budową obwodnicy została wysłana, ale Firma nie chce jej podpisać. Ograniczenie wprowadzone przez Wójta zakazujące z korzystania z dróg jest nielegalne, gdyż prawo do stawiania znaków ma Starosta Powiatu i zapewne takiego ograniczenia nie wprowadzi. Pomimo tego Gmina próbuje podejmować inne działania. Wójt poinformował, że drogi gminne są ubezpieczone i w momencie ich uszkodzenia Gmina ma możliwość wystąpienia o odszkodowanie.

Radny Józef Przewięźlikowski – zapytał o oświetlenie ul. Sosnowej oraz postawienie wiaty przystankowej.

Wójt – wyjaśnił,że zakres przenoszenia środków w tegorocznym budżecie jest ograniczony. Są pewne założenia priorytetowe , które zostaną radnym przedstawione. Założenie oświetlenia w chwili obecnej wymaga wysokich nakładów finansowych i pewnych kosztów nie udałoby się uniknąć. Musi być wykonana dokumentacja z uzgodnieniami i pozwolenie na budowę - niezależnie od ilości planowanych lamp. Niemniej jednak spróbuje się pociągnięcie kabla pod drogą od istniejących świateł pulsujących - przy okazji przebudowy drogi Nr 10. Wtedy ustawiłoby się lampę na skrzyżowaniu, która by je oświetlała na 3 strony. Natomiast wiatę przystankową może uda się zakupić jeszcze w tym roku.

Radny Romuald Wiśniewski – poruszył następujące sprawy:

a) przypomniał, że w 2003 roku planowano ustawienie tablic ogłoszeniowych m.in. w Kąkolu i do dnia dzisiejszego nie ma realizacji,

b) poprosił o ustawienie koszy na śmieci na przystankach autobusowych w Kąkolu,

c) zaproponował przysypanie piaskiem białego kamienia wysypanego przy wiacie przystankowej w Kąkolu. Zdaniem rozmówcy w ten sposób można uchronić przystanek przed ewentualnym wybiciem szyb w momencie ruszania autobusów.

Wójt – ustosunkował się do wypowiedzi przedmówcy:

a) wyjaśnił, że kosze były ustawione na wszystkich przystankach, ale część została skradziona. Z braku środków nie będzie nowych zakupów, ale może się uda wybrać kosze wcześniej zdemontowane,

b) poinformował, że z uwagi na niemały koszt tablicy ogłoszeniowej nie udało się zakupić wszystkich wcześniej planowanych tablic ogłoszeniowych. Część tablic ogłoszeniowych została już zakupiona i ustawiona w najbardziej potrzebnych punktach m.in. w Brzozie. W przyszłorocznym budżecie zaplanuje się środki na zakup kolejnych tablic m.in. dla Kąkola,

c) stwierdził, że przysypanie piaskiem białego kamienia na przystankach, zdaniem Wójta nie zda egzaminu bo i tak kamień będzie wyrywany przez pojazdy.

Wójt w tym miejscu poinformował, że policja otrzymała polecenie dotyczące legitymowała młodzieży przesiadującej na przystankach autobusowych. Kontrole będą bardzo intensywne, a ich celem jest wyeliminowanie dewastacji przystanków.

Radna Brygida Czapiewska – poruszyła następujące sprawy:

a) zapytała czy cmentarz, który znajduje się w Wielkiej Nieszawce ( figuruje jako zabytek) jest objęty opieką przez młodzież szkolną,

Przewodniczący Rady - wyjaśnił, że tym cmentarzem nikt się nie opiekuje i z tego co wie cmentarz jest prawie w całości zdewastowany.

b) zapytała o możliwość zabezpieczenia w budżecie gminy na przyszły rok środków na budowę chodnika na cmentarzy w Małej Nieszawce. Ze względu na piaszczyste podłoże poruszanie się pod górę – szczególnie latem - jest bardzo uciążliwe. Zdaniem rozmówczyni parafianie pomogliby w wykonaniu tego chodnika.

Wójt – wyjaśnił, że zgodnie z obowiązującymi przepisami Gminie nie wolno dotować parafii. Zostały poczynione pewne ustalenia, o których na dzisiejszej sesji w/w nie chciałby mówić.

Przewodniczący Rady – potwierdził, że Gmina zgodnie z obowiązującymi przepisami nie może dotować parafii. Ma natomiast możliwość partycypowania w kosztach utrzymania cmentarzy komunalnych.

Radny Józef Przewięźlikowski – poprosił, aby policja przy okazji kontroli przystanków autobusowych zwróciła również uwagę na teren przy wjeździe do Kąkola od strony BAX-POL-u w lesie.

Ad. 11.

Przewodniczący Rady podziękował zebranym za wzięcie udziału w sesji i zamknął obrady.

    Protokołowała:                                                                                            Przewodniczący Rady Gminy

/-/ Maria Rumińska                                                                                               /-/ Bronisław Krywionek

 

 

 

Powiadom znajomego