W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół Nr XVI/04 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 1 lipca 2004 roku.

Protokół Nr XVI/04

z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się 1 lipca 2004 roku w godz. 15¹º do 17ºº                                   w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce.

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia:

     - stwierdzenie quorum.

2. Przyjęcie protokołu z XV sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu                                      4 czerwca 2004 roku.

3. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:

a) zmiany uchwały dotyczącej przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka ( część wsi Brzoza) - ( druk nr 1),

b) zmiany uchwały dotyczącej przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka ( wsie: Mała Nieszawka, Wielka Nieszawka, Cierpice) - ( druk nr 2 ),

c) zmiany uchwały dotyczącej przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka ( tereny ANR) – ( druk nr 3),

Przerwa

d) powołania Komitetu Sterującego Programem Ochrony Środowiska Gminy Wielka Nieszawka ( druk nr 4).

4. Działalność Komisji Rady między Sesjami – referują przewodniczący Komisji.

5. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między sesjami.

6. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.

7. Interpelacje i wolne wnioski.

8. Zakończenie sesji.

Ad. 1.

XVI sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy Wielka Nieszawka Pan Bronisław Krywionek, który na wstępie powitał zebranych. Następnie stwierdził, że na stan 15 radnych w momencie otwarcia obrad obecnych jest 15 co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk, decyzji.

Przewodniczący poprosił o wnoszenie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji.

Radni nie zgłosili uwag.

Ad. 2.

Przewodniczący Rady poprosił o wnoszenie uwag do treści protokołu z XV sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 4 czerwca 2004 roku.

Radni nie zgłosili uwag.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że Rada przyjęła protokół z XV sesji w przedstawionej formie.

Ad. 3.

a) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały dotyczącej przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka ( część wsi Brzoza )- ( druk nr 1) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 3 do protokołu. Następnie oddał głos zastępcy wójta w celu uzasadnienia projektu.

Zastępca Wójta Jacek Mularz – poinformował, że procedura sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zapoczątkowana uchwałą Nr VIII/43/03 Rady Gminy Wielka Nieszawka w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Wielka Nieszawka ( część wsi Brzoza), jest obecnie na etapie przed uzgodnieniami. Jednym z kolejnych etapów procedury planistycznej jest uzyskanie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne. Sposób postępowania w celu uzyskania takiej zgody określa art. 7 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych, który mówi, że dla gruntów leśnych, stanowiących własność Skarbu Państwa, o zgodę na zmianę występuje się do ministra ( po uzyskaniu opinii wojewody) co trwa ok. 3 miesięcy ; dla pozostałych gruntów leśnych o zgodę na zmianę przeznaczenia występuje się do wojewody i trwa to ok.1 miesiąca .W celu przyspieszenia uchwalenia planu zagospodarowania dla pozostałych gruntów wymagających zgody wojewody na zmianę ich przeznaczenia proponuje się podzielenie obszaru objętego planem na 2 części. Część pierwsza (zdecydowana większość obszaru objętego planem) nie zawiera gruntów leśnych wymagających odlesienia, część druga ( mniejszy teren położony w północnej części wsi Brzoza) obejmuje grunty leśne stanowiące własność Skarbu Państwa. Na takie rozwiązanie wyraził zgodę Wydział Rozwoju Regionalnego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy, który w imieniu wojewody sprawuje nadzór nad planowaniem przestrzennym w gminach. Zastępca Wójta poprosił planistę – Pana Marka Porczyka o przedstawienie na mapie o jakie tereny chodzi, a Radę o przyjęcie przedstawianego projektu.

Pan Marek Porczyk - przedstawił Radzie o jakie tereny chodzi oraz przedstawił położenie przedmiotowych terenów na mapie.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.

Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady – wyjaśnił, że rozdzielenie terenów przedstawionych w projekcie ma na celu skrócenie o kilka miesięcy terminu uchwalenia planu, czego domagali się mieszkańcy.

Radny Romuald Wiśniewski – zapytał o jaką kwotę wzrosną koszty związane z uchwaleniem planu.

Zastępca Wójta – wyjaśnił, że rozdzielenie proponowane w projekcie uchwały nie rodzi skutków finansowych ( w grę wejdzie jedynie opłata administracyjna w wys. ok. 200 zł)

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny (Romuald Wiśniewski) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XVI/90/04 - stanowi zał. nr 4 do protokołu.

b) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały dotyczącej przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka ( wsie: Mała Nieszawka, Wielka Nieszawka, Cierpice ) - ( druk nr 2) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr.5 do protokołu. Następnie oddał głos zastępcy wójta w celu uzasadnienia projektu.

Zastępca Wójta Jacek Mularz – poinformował, że procedura sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zapoczątkowana uchwałą Nr VIII/42/03 Rady Gminy Wielka Nieszawka w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka ( wsie: Mała Nieszawka, Wielka Nieszawka , Cierpice) jest obecnie na etapie po uzgodnieniach. Kolejnym etapem procedury planistycznej jest uzyskanie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze oraz gruntów leśnych na cele nieleśne . Dla gruntów rolnych pochodzenia organicznego klas IV-VI - o zgodę na zmianę przeznaczenia występuje się do wojewody ( po uzyskaniu opinii izby rolniczej); dla gruntów rolnych klas I-III o zgodę na zmianę przeznaczenia występuje się do ministra rolnictwa ( po uzyskaniu opinii izby rolniczej i wojewody); dla gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa o zgodę na zmianę przeznaczenia występuje się do ministra właściwego do spraw środowiska (po uzyskaniu opinii wojewody). W obszarze objętym niniejszym planem występują grunty rolne i leśne wymagające zgód na zmianę ich przeznaczenia (wystąpiono już o stosowną opinię do izby rolniczej). Z uwagi na to, że uzyskanie zgody wojewody trwać będzie ok. jednego miesiąca, natomiast uzyskanie zgody na zmianę obu ministerstw trwać może ok. trzech miesięcy ( może być nawet decyzja odmowna) zasadnym jest podjęcie poniższych działań: podzielenie obszaru objętego niniejszym planem na 3 części. Część pierwsza ( zdecydowana większość obszaru objętego planem) obejmowałaby grunty rolne klas IV-VI, część druga ( mniejszy teren położony w północnej części wsi Mała Nieszawka i przyległy do Wisły) obejmowałby grunty rolne klas I-III natomiast część trzecia ( niewielki teren położony przy drodze krajowej nr 10 w Cierpiszewie) obejmowałby grunty leśne stanowiące własność Skarbu Państwa oraz prowadzenie dalszej procedury planistycznej oddzielnie dla każdej z części. Takie działania pozwolą, że uchwalenie i wejście w życie planu miejscowego dla części pierwszej może być przyspieszone przynajmniej o dwa miesiące. Na takie rozwiązanie wyraził zgodę Wydział Rozwoju Regionalnego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy. Zastępca Wójta wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Pan Marek Porczyk planista – przedstawił Radzie o jakie tereny chodzi oraz przedstawił położenie terenów na mapie.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.

Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusje nad projektem uchwały.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Romuald Wiśniewski) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XVI/91/04 - stanowi zał. nr 6 do protokołu.

c) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały dotyczącej przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka ( tereny ANR ) - ( druk nr 3) radni otrzymali w materiałach na sesję stanowi zał. nr 7 do protokołu. Następnie oddał głos zastępcy wójta w celu uzasadnienia projektu.

Zastępca Wójta Jacek Mularz - poinformował, że procedura sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zapoczątkowana uchwałą Nr VIII/41/04 Rady Gminy Wielka Nieszawka w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka ( tereny Agencji Nieruchomości Rolnych) jest obecnie na etapie przed uzgodnieniami. Jednym z kolejnych etapów w procedurze planistycznej jest uzyskanie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze : dla gruntów rolnych klas IV-VI wojewody ( po uzyskaniu opinii izby rolniczej i dla gruntów rolnych klas I-III ministra rolnictwa (po uzyskaniu opinii izby rolniczej i wojewody). W obszarze objętym planem występują grunty rolne wymagające zgód. W celu przyspieszenia terminu uchwalenia i wejścia w życie planu miejscowego - przynajmniej o 3 miesiące dla gruntów rolnych klas IV-IV - proponuje się podzielenie obszaru objętego planem na dwie części – jak w poprzednim projekcie uchwały - na co wyraził zgodę Wydział Rozwoju Regionalnego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy. Zastępca Wójta wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Pan Marek Porczyk planista – przedstawił Radzie o jakie tereny chodzi oraz przedstawił położenie terenów na mapie

Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.

Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny (Romuald Wiśniewski) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XVI/92/04 - stanowi zał. nr 8 do protokołu.

Przewodniczący Rady ogłosił 10 min. przerwę w obradach.

Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

d) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie powołania Komitetu Sterującego Programem Ochrony Środowiska Gminy Wielka Nieszawka ( druk nr 4) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 9 do protokołu. Następnie oddał głos Zastępcy Wójta w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Zastępca Wójta – poinformował, że powołanie Komitetu Sterującego wynika z Programu Ochrony Środowiska. Jego zadaniem będzie : organizacja i zarządzanie Programem; czuwanie nad prawidłową jego realizacją; opracowywaniem wniosków do instytucji finansowych o środki na realizację zadań ujętych w programie; zapewnienie korelacji z programem wojewódzkim, powiatowym i sąsiednich gmin; dostosowanie programu do nowych regulacji prawnych oraz jego promocja i popularyzacja. Skład Komitetu Sterującego winien być złożony z różnych czynników społecznych. Do składu Komitetu Wójt zaproponował : Pana Stanisława Masalskiego jako przewodniczącego oraz na członków : Jacka Kapelę, Roberta Bugajskiego , radnych - Jana Dąbrowskiego i Waldemara Gołasia. Wójt z kandydatami prowadził rozmowy i wyrazili oni akces do pracy w Komitecie. Zastępca Wójta wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.

Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem.

Radny Romuald Wiśniewski – zapytał, kto merytorycznie będzie przygotowywał materiały dla Komitetu Sterującego.

Zastępca Wójta – wyjaśnił, że powyższymi sprawami będzie zajmował się pracownik Urzędu – stanowisko ds. ochrony środowiska.

Radny Zdzisław Wiśniewski – zapytał na jaki okres powoływany jest Komitet Sterujący.

Zastępca Wójta – wyjaśnił, że na czas ważności Programu Ochrony Środowiska tj. do 2020 roku.

Radny Józef Dąbrowski – zapytał który z pracowników Urzędu jest merytorycznie odpowiedzialny za ochronę środowiska oraz czy radni mogą jeszcze podać - poza zaproponowanymi kandydatami do Komitetu Sterującego – innych kandydatów.

Zastępca Wójta – poinformował, że sprawami ochrony środowiska w Urzędzie zajmuje się Pani Dorota Balejko.

Przewodniczący Rady – wyśnił, że radni mogą zgłaszać kandydatów do Komitetu Sterującego.

Radna Brygida Czapiewska – uważa, że w skład Komitetu Sterującego powinien wejść ktoś kompetentny, któremu sprawy ochrony środowiska są znane.

Przewodniczący Rady – stwierdził, że Komitet powinien mieć spojrzenie społeczne na sprawy ochrony środowiska, a nie merytoryczne. Do składu Komitetu proponuje się Pana Jacka Kapelę, który jest leśnikiem i który studiuje na kierunku ochrona środowiska.

Pan Stanisław Masalski – zaproponował, aby Rada powołała Komitet Sterujący, który sam się ukonstytuuje.

Przewodniczący Rady – poinformował, że w Programie Ochrony Środowiska nie ma zapisu , że Rada ma wybierać przewodniczącego. Niemniej jednak wniosek o nie wybieranie przewodniczącego Komitetu Sterującego przez Radę powinien być złożony przez radnego.

Radny Zdzisław Wiśniewski – złożył wniosek, aby Rada Gminy powołała Komitet Sterujący bez wskazywania przewodniczącego.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek radnego Zdzisława Wiśniewskiego. Za przyjęciem wniosku głosowało 12 radnych, 2 radnych było przeciwnych ( Brygida Czapiewska, Jan Dąbrowski), 1 radny wstrzymał się od głosowania ( Romuald Wiśniewski).

Przewodniczący stwierdził, że wniosek został przyjęty przez Radę.

Następnie odczytał projekt uchwały - prosząc o wpisanie w § 1 kandydatów alfabetycznie: Robert Bugajski, Jan Dąbrowski, Waldemar Gołaś, Jacek Kapela, Stanisław Masalski – którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało12 radnych, 1 radny był przeciwny ( Romuald Wiśniewski), 2 radnych wstrzymało się od głosowania ( Józef Dąbrowski, Józef Kumorek). Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XVI/93/04 – stanowi zał. nr 10 do protokołu.

Przewodniczący Rady ogłosił 5 min. przerwę w obradach w celu ukonstytuowania się Komitetu Sterującego.

Radny Jan Dąbrowski, członek Komitetu - poinformował, że przewodniczącym Komitetu Sterującego Programem Ochrony Środowiska Gminy Wielka Nieszawka został Pan Stanisław Masalski.

Ad. 4.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisjom w celu poinformowania o swojej działalności między sesjami:

Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja odbyła posiedzenie w dniu 29 czerwca, na którym opiniowała projekty uchwał na sesję Rady Gminy,

Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja między sesjami nie odbyła posiedzenia.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Ewa Król – poinformowała, że Komisja między sesjami nie odbyła posiedzenia.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja nie odbyła posiedzenia między sesjami.

Ad. 5.

Przewodniczący Rady oddał głos Zastępcy Wójta w celu przedstawieni informacji z działalności Wójta między sesjami.

Zastępca Wójta przedstawił powyższą informację – stanowi zał. nr 11 do protokołu.

Radni nie zgłosili uwag do informacji.

Ad. 6.

Przewodniczący Rady przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na XV sesji, która odbyła się w dniu 4 czerwca 2004 roku.

Radni nie zgłosili uwag do informacji.

Ad. 7.

Przewodniczący Rady - poinformował, że w związku z presją mieszkańców dotyczącą uchwalenia planu zagospodarowania przestrzennego gminy najprawdopodobniej w I-szej dekadzie sierpnia odbędzie się sesja , na której zostanie uchwalony powyższy plan.

Radny Józef Dąbrowski – poruszył następujące sprawy:

a/ zgłosił uwagi do czyszczonego kanału. Zdaniem rozmówcy kanał - zamiast czyszczenia jest zanieczyszczany , bo płyną nim skoszone chwasty , które mogą spowodować zatory, a co za tym idzie do zalania upraw. Zapytał kto jest odpowiedzialny za wykonanie tych prac i kto je nadzoruje,

b/ poinformował, że obok nieruchomości Pana Gołasia - na ul. Leśnej w Małej Nieszawce -przez cały czas pali się światło.

Zastępca Wójta – ustosunkował się do wypowiedzi przedmówcy:

a/ wyjaśnił, że koszenie prowadzą pracownicy interwencyjni, których jakość pracy można różnie ocenić. Niemożliwym jest, aby tych pracowników przez cały dzień pilnować, kiedy prowadzone są inne prace. Niemniej jednak poinformował, że w tej sprawie zwróci uwagę kierownikowi Referatu Technicznego,

b/ poinformował, że usterka dotyczącą oświetlenia ul. Leśnej zostanie zgłoszona Zakładowi Energetycznemu.

Radny Waldemar Gołaś – stwierdził, że koszenie kanału odbywa się z łódki, więc nie ma możliwości wyciągnięcia chwastów. Zdaniem ww. chwasty te z czasem spłyną.

Radny Józef Przewięźlikowski – poinformował, że na osiedlu Spółdzielni Mieszkaniowej “Stokrotka” w Cierpicach brak jest aktualnych ogłoszeń na tablicach np. o organizacji półkolonii gdzie termin zgłoszenia mija 05.07.br.

Radny Romuald Wiśniewski – również zauważył, że brakuje ogłoszeń gminnych na tablicy w Kąkolu – są natomiast wieszane ogłoszenia przez inne podmioty. Zapytał, czy na wywieszenie takich ogłoszeń jest zgoda Urzędu, czy są one wieszane bez uzgodnień.

Pani Zofia Kochanowicz, sołtys sołectwa Cierpice – oświadczyła, że każde ogłoszenie, które otrzymuje z Gminy, osobiście wiesza na tablicach ogłoszeń zlokalizowanych w sołectwie. Nie jest natomiast w stanie upilnować, aby ogłoszenia nie były zrywane.

Zastępca Wójta – poinformował, że oprócz sołtysów ogłoszenia wywieszane są przez Urząd. Ww. osobiście wysyła kierowców, którzy wywieszają materiały. Ogłoszenia są jednak zrywane, bo nie ma zabezpieczenia. Jeśli chodzi o zgodę na wywieszanie ogłoszeń przez inne podmioty nie mamy na to wpływu, gdyż tablice są ogólnodostępne i nic nie możemy zrobić.

Radny Zdzisław Wiśniewski – poruszył następujące sprawy:

a/ poinformował, że na ul. Szkolnej w Cierpicach na wysokości zabudowań Pana Pawłowskiego, należałoby zaznaczyć środek jezdni. Jest to bardzo niebezpieczne miejsce, które należałoby oznakować,

b/ zapytał na jakim etapie jest rozbudowa oczyszczalni ścieków,

c/ zapytał czy oświadczenia majątkowe radnych zostały przyjęte bez uwag.

Zastępca Wójta – ustosunkował się do wypowiedzi przedmówcy:

a/ wyjaśnił, że sprawa oznaczenia środka jezdni ul. Szkolnej zostanie przekazana do Referatu Technicznego,

b/ poinformował, że jutro mija termin złożenia wniosku do Urzędu Marszałkowskiego o środki strukturalne m.in. na rozbudowę oczyszczalni. Posiadamy kompletny zestaw wymaganej dokumentacji i taki wniosek zostanie złożony.

c/ Przewodniczący Rady wyjaśnił, że oświadczenia majątkowe zostały złożone przez wszystkich radnych w ustawowym terminie. Drugie egzemplarze oświadczeń majątkowych wraz z PIT zostały przekazane do Urzędu Skarbowego. Informacja o złożonych oświadczeniach zostanie przekazana Radzie w stosownym terminie.

Radny Józef Dąbrowski – poinformował Radę o wynikach w lidze kolarskiej UKS , które odbyły się w Lidzbarku Warmińskim.

Radna Brygida Czapiewska - wróciła do informacji z poprzedniej sesji dotyczącej zaległości w opłatach za wodę i ścieki oraz w partycypacji w kosztach budowy wodociągu i kanalizacji. Zapytała czy wpływają należności od zalegających.

Zastępca Wójta – poinformował , że zaległości są egzekwowane z różnym skutkiem. Gro osób złożyło deklaracje dotyczące spłaty zaległości w ratach i je realizuje. Są również przypadki, że brak jest reakcji na wcześniej złożone deklaracje dotyczące uregulowania zadłużenia. W związku z taką postawą już w jednym przypadku - w Brzozie - został odcięty dopływ wody, gdzie zaległość sięga ok. 4.000 zł. Dopływ wody nie zostanie wznowiony do momentu uregulowania zaległości.

Radny Romuald Wiśniewski – zapytał czy coś już wiadomo w sprawie rozbudowy wodociągu.

Zastępca Wójta – poinformował, że wniosek dotyczący pozyskania środków strukturalnych na wodociągowanie wchodzi w skład kompleksowego wniosku dotyczącego uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej na terenie gminy i jutro zostanie złożony do Urzędu Marszałkowskiego. Wniosek ten obejmuje pozyskanie środków strukturalnych na budowę oczyszczalni ścieków, rozbudowę sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej.

Radna Maria Demko – zapytała czy będzie dalej działało Gminne Centrum Informacji.

Zastępca Wójta – poinformował, że w chwili obecnej są trudności kadrowe, ale Gminne Centrum Informacji jest cały czas czynne. Pani Maria Miłoszewicz jest do dyspozycji zainteresowanych, a kiedy zajdzie potrzeba może również zostać oddelegowany pracownik Urzędu . Powiatowy Urząd Pracy obiecał 2 stażystów – ostatni raz bez obowiązku zatrudnienia ( w obecnej chwili PUP wymaga, aby 30% stażystów po odbyciu stażu zostało zatrudnionionych na okres nie krótszy niż okres trwania stażu).

Radny Zdzisław Wiśniewski – wrócił do sprawy związanej z zaopatrzeniem mieszkańców w wodę w razie odcięcia jej dopływu. Zdaniem rozmówcy skoro Gmina jest zobowiązana do dostarczania wody powinny być wyznaczone punkty jej czerpania- w każdym sołectwie - w razie odcięcia wody za nieuregulowane należności za zużycie wody.

Zastępca Wójta – poinformował, że w momencie decyzji o odcięciu dopływu wody zainteresowani zostaną poinformowani gdzie mogą korzystać z poboru wody.

Radny Zdzisław Wiśniewski – złożył wniosek, aby na przyszłej sesji poinformować Radę o wyznaczonych miejscach czerpania wody - w każdym sołectwie- w momencie jej odcięcia.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie złożonego wniosku. Za przyjęciem głosowało 10 radnych, 1 radny był przeciwny ( Waldemar Gołaś), 4 radnych wstrzymało się od głosowania ( Brygida Czapiewska, Jan Dąbrowski, Maria Demko, Regina Filar). Przewodniczący stwierdził, że wniosek został przyjęty przez Radę.

Radna Brygida Czapiewska - stwierdziła, że w momencie wskazania takich punktów mogą z nich korzystać inni mieszkańcy.

Radny Józef Przewięźlikowski – zapytał o budowę chodnika na ul. Sosnowej oraz budowę 5 przystanków autobusowych.

Zastępca Wójta – wyjaśnił, że chodniki oraz przystanki są zapisane w projekcie budowy dróg rowerowych.

Radna Ewa Król – poruszyła sprawę spotkania, które odbyło się w Domu Pomocy Społecznej z przedstawicielem Starostwa P. Graczykiem. Poinformował on, że w chwili obecnej DPS-y są w trudnej sytuacji, bo gminy nie chcą kierować do nich pensjonariuszy. Zmieniła się sytuacja związana z odpłatnością za pobyt - pensjonariusz będzie płacił 100% należności. Jeśli dochód pensjonariusza jest niższy, różnicę pokrywa rodzina, a kiedy jest to niemożliwe obowiązek spada na gminę. Ponadto P. Graczyk poinformował, że Gminy otrzymują niemałe fundusze z przeznaczeniem na ten cel , a radni mają wpływ nad dysponowaniem tymi środkami. Rozmówczyni zapytała zatem czy tak rzeczywiście jest i czy przedstawiciel Starostwa mówił prawdę.

Skarbnik Gminy Pani Mirosława Mierzwińska - poinformowała, że gdyby Starostwo przekazało dotację z przeznaczeniem na DPS musiałaby być ona na ten cel przekazana. W przeciwnym wypadku dotacja podlegałaby zwrotowi.

Przewodniczący Rady – uważa, że jeśli przedstawiciel Starostwa mówił o środkach, które są przeznaczane na zasiłki, aby przeznaczyć je na DPS to Rada może podjąć takie stanowisko. W ten sposób mieszkańcy zostaną pozbawieni zasiłków. Poprzez zmianę odpłatności za pobyt w DPS nie wiadomo co się stanie z tymi Domami. Może dojść do prywatyzacji i wtedy w przypadku naszej gminy może powstać problem z Gminnym Ośrodkiem Zdrowia, który mieści się w DPS.

Radny Zdzisław Wiśniewski – uważa, że zmiana odpłatności za pobyt w DPS nie dotyczy pensjonariuszy, którzy już w takich Domach przebywają, a tych którzy zostaną dopiero przyjęci.

Ad. 8.

Przewodniczący Rady podziękował zebranym za wzięcie udziału w posiedzeniu i zamknął obrady.

        Protokołowała:                                                           Przewodniczący Rady Gminy

    /-/ Maria Rumińska                                                          /-/ Bronisław Krywionek

Powiadom znajomego