W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół Nr XIV/04 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka w dniu 20 kwietnia 2004 r.

Protokół Nr XIV/04

z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 20 kwietnia 2004 roku w godz. 15ºº do 17³º w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce.

Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.

Porządek posiedzenia :

1. Otwarcie posiedzenia:

     - stwierdzenie quorum.

2. Przyjęcie protokołów z XIII Sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 22 marca 2004 roku.

3.  Absolutorium dla Wójta Gminy za 2003 rok: 

 a/ sprawozdanie roczne Wójta Gminy Wielka Nieszawka z wykonania budżetu gminy za 2003 rok ( radni otrzymali na posiedzeniach Komisji w dniach: 15. 03.br .- KZPOŚiI, 16.03.br.- KR, 17.03.br.- KZOKiS, 18.03.br. - KR),

b/ opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu,

 c/ wystąpienia Przewodniczących Komisji Rady w sprawie wykonania budżetu gminy za 2003 r.,

d/ opinia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Wielka Nieszawka w sprawie wykonania budżetu gminy za 2003 r. oraz wniosek w sprawie absolutorium ( druk nr 1),

e/ opinia Składu Orzekajacego Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej,

f/ dyskusja,

g/ podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2003 rok ( druk nr 2).

Przerwa

4. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:

a/ utworzenia obwodu głosowania w Domu Pomocy Społecznej w Wielkiej Nieszawce ( druk nr 3),

b/ uchwalenia Programu Ochrony Środowiska Gminy Wielka Nieszawka na lata 2004 -2010 z perspektywą na lata 2011- 2020 ( druk nr 4 – opracowanie do wglądu w Urzędzie Gminy ),

c/ uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Wielka Nieszawka na lata 2004 – 2020 ( druk nr 5 – opracowanie do wglądu w Urzędzie Gminy ),

d/ wprowadzenia w punktach skupu złomu metali na terenie Gminy Wielka Nieszawka obowiązku ustalania tożsamości osób dostarczających złom, rejestracji jego rodzaju, ilości i źródeł pochodzenia ( druk nr 6),

e/ ustalenia kolejności realizacji inwestycji drogowych na terenie gminy ( druk nr 7),

f/ określenia wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania ( druk nr 8).

5. Działalność Komisji Rady między Sesjami – referują przewodniczący Komisji.

6. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między sesjami.

7. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.

8. Interpelacje i wolne wnioski.

9. Zakończenie Sesji.

 

Ad. 1.

XIV sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy Bronisław Krywionek, który na wstępie powitał zebranych. Następnie stwierdził, że na stan 15 radnych w momencie otwarcia obrad obecnych jest 14 ( nieobecny: radny Józef Kumorek – nieusprawiedliwiony) co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk, postanowień. Przewodniczący poprosił o wnoszenie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji.

Radni nie wnieśli uwag do porządku posiedzenia.

Ad.2.

Przewodniczący Rady poprosił o wnoszenie uwag do protokołu z XIII sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 22 marca 2004 roku.

Radni nie wnieśli uwag.

Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu w przedłożonej treści . Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Romuald Wiśniewski ) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół z XIII sesji został przyjęty przez Radę.

Przybył radny Józef Kumorek – obecnych jest 15 radnych.

Ad 3.

a/ Przewodniczący Rady poinformował, że sprawozdanie roczne Wójta Gminy Wielka Nieszawka z wykonania budżetu gminy za 2003 rok ( radni otrzymali na posiedzeniach Komisji w dniach: 15. 03.br. – Komisja Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji; 16.03.br.- Komisja Rewizyjna, 17.03.br.- Komisja Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu; 18.03.br. – Komisja Statutowo-Regulaminowa)- stanowi zał. nr 3 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi celem omówienia powyższego sprawozdania.

Wójt – poinformował, że budżet gminy na 2003 rok został uchwalony w dniu 21 lutego 2003 roku w wysokości : plan dochodów – 5.458.000 zł ; plan wydatków – 6.458.000 zł z planowanym deficytem budżetowym wynoszącym 1.000.000 zł, pokrytym nadwyżkami z lat ubiegłych. W 2003 roku budżet był zmieniany pięć razy i na dzień 31.12. 2003 r wyniósł: po stronie dochodów 6.226.849 zł; po stronie wydatków 6.820.349 zł; planowany deficyt budżetowy 593.500 zł, który zamierzano sfinansować ze środków pochodzących z nadwyżki z lat ubiegłych. Realizacja dochodu za 2003 r. w stosunku do wielkości planowanej wyniosła 105,7% i wg źródeł wpływu przedstawiała się następująco: dochody własne 109,4%, subwencja ogólna 100% i dotacje celowe 99,7%. Realizacja wydatków ogółem za 2003 r. wyniosła 94,5%. Wydatki inwestycyjne ogółem w 2003 roku zostały zrealizowane w kwocie 1.723.496 zł .W wyniku zrealizowanych dochodów i wydatków za 2003 rok budżet Gminy zamknął się nadwyżką w wysokości 137.733 zł, przy zakładanym deficycie w kwocie 593.500 zł. Wójt stwierdził, że realizacja budżetu jest bardzo trudna . Środki finansowe wpływają w określonych czasokresach, więc przy realizacji planowanych przedsięwzięć oraz utrzymaniu oświaty i pozostałych zadań trzeba mieć na uwadze nie utracenie płynności finansowej . Gmina nie posiada zobowiązań zaliczanych do długu publicznego , a jest to zasługa Skarbnika oraz pozostałych pracowników Urzędu , którym w tym miejscu Wójt podziękował – sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Gminy za 2003 rok stanowi zał. nr 3 do protokołu..

b/ Przewodniczący Rady oddał głos Wójtowi w celu przedstawienia opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Wielka Nieszawka za 2003 rok.

Wójt – odczytał uchwałę Nr 84/2004 Składu Orzekającego Nr 4 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 7 kwietnia 2004 roku w sprawie pozytywnej opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Wielka Nieszawka wraz z odrębnymi sprawozdaniami z wykonania planów finansowych za 2003 rok – kserokopia uchwały stanowi zał. nr 4 do protokołu..

c/ Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu wyrażenia opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2003 rok:

1. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Ewa Król - poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2003 rok,

2.Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu,

3. Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu za 2003 rok.

d/ Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Rewizyjnej w celu wyrażenia opinii dotyczącej wykonania budżety gminy za 2003 rok oraz wniosku w sprawie absolutorium ( druk nr 1) – stanowi zał. nr 5 do protokołu.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że na posiedzeniu w dniu 6 kwietnia 2004 r. Komisja zapoznała się z materiałami dotyczącymi wykonania budżetu za 2003 rok. Przedmiotem analizy były sprawozdania Wójta Gminy, dokumenty finansowo-księgowe oraz materiały dotyczące spraw merytorycznych związanych z wyborem ofert na usługi i wykonawstwo. Po przeanalizowaniu dokumentów Komisja stwierdziła, że : cele założone w budżecie zostały osiągnięte; nie nastąpiły przekroczenia wydatków budżetowych , które mogłyby być podstawą do wszczęcia postępowania o naruszenie dyscypliny budżetowej; wykorzystanie środków publicznych otrzymanych w formie dotacji celowych odbyło się zgodnie z przeznaczeniem; pozostałe zadania były realizowane zgodnie z przyjętą uchwałą budżetową wraz z jej zmianami. Zadania inwestycyjne były realizowane zgodnie z zawartymi umowami, a zapłata była dokonywana w ustawowych terminach. Były również kontynuowane zadania związane z ochroną środowiska, które były finansowane ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska. Środki na te zadania były przekazywane zgodnie z załącznikiem do uchwały budżetowej w okresach i kwotach umożliwiających terminowe regulowanie zobowiązań. Przy zawieraniu umów przestrzegano zasadę wyboru najkorzystniejszej oferty zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2003 rok pozytywnie zaopiniowały wszystkie Komisje Rady Gminy. Biorąc powyższe pod uwagę Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu za 2003 rok i złożyła wniosek o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za 2003 rok.

e/ Przewodniczący Rady odczytał uchwałę Nr 84a/2004 Składu Orzekajacego Nr 6 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 13 kwietnia 2004 roku w sprawie pozytywnej opinii wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Wielka Nieszawka za 2003 rok – kserokopia stanowi zał. nr 6 do protokołu.

f/ Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2003 rok. Radni nie zabrali głosu w dyskusji w związku z czym Przewodniczący zamknął dyskusję.

g/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2003 rok ( druk nr 2) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 7 do protokołu. Następnie odczytał przedstawiony projekt, którego przyjęcie – w głosowaniu jawnym - poddał pod głosowanie. Za udzieleniem absolutorium głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Romuald Wiśniewski ) wstrzymał się od głosowania, Przewodniczący Rady stwierdził, że ustawową większością głosów Rada Gminy udzieliła Wójtowi Gminy absolutorium za wykonanie budżetu gminy za 2003 rok – podjęta uchwała Nr XIV/79/04 - stanowi zał. nr 8 do protokołu.

Ad. 4.

a/ Przewodnizacy Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie utworzenia obwodu głosowania w Domu Pomocy Społecznej w Wielkiej Nieszawce ( druk nr 3) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał nr 9 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt – wyjaśnił, że na terenie Gminy mieści się Dom Pomocy Społecznej, w którym w dzień wyborów do PE przebywać będzie ponad 50 wyborców. Zgodnie z ustawą z dnia 23.01.2004 r. - Ordynacja wyborcza do PE oraz art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 12.04.2001 r.- Ordynacja wyborcza do Sejmu RP i do Senatu RP należy utworzyć obwód głosowania, ustalając jego numer, granice oraz siedzibę obwodowych komisji wyborczych. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XIV/80/04 - stanowi zał. nr 10 do protokołu.

b/ Przewodniczący Rady poinformowała, że projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska Gminy Wielka Nieszawka na lata 2004-2010 z perspektywą na lata 2011-2020 ( druk nr 4) – zał. nr 11 do protokołu - radni otrzymali w materiałach na sesję. Opracowanie do projektu było do wglądu w Urzędzie Gminy. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt – poinformował, że zgodnie z ustawą z dnia 27.04.2001 r.- Prawo ochrony środowiska Gmina sporządziła Program Ochrony Środowiska na lata 2004-2010 z perspektywą na lata 2011-2020, który określa: cele ekologiczne, priorytety ekologiczne, rodzaj i harmonogram przedsięwzięć ekologicznych, środki niezbędne do osiągnięcia celów, w tym mechanizmy prawno-ekonomiczne i środki finansowe. Składa się on z II części. I-sza stanowi analizę istniejącego w gminie stanu ochrony środowiska, II-ga określa rozwiązania jakie należy wprowadzić w latach 2004 – 2020. Integralną częścią Programu jest Plan Gospodarki Odpadami dla gminy na lata 2004-2020, opracowany dla osiągnięcia celów założonych w polityce ekologicznej państwa oraz realizacji zasad gospodarowania odpadami, a także stworzenia na terenie gminy zintegrowanej i wystarczającej sieci instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów. Plan określa: aktualny stan gospodarki odpadami, prognozowanie zmiany w zakresie gospodarki odpadami, działania zmierzające do poprawy sytuacji w zakresie gospodarowania odpadami, instrumenty finansowe służące realizacji zamierzonych celów, system monitoringu i oceny realizacji zamierzonych celów. Program Ochrony Środowiska i Plan Gospodarki Odpadami zgodnie z ustawą wymagał zaopiniowania przez Starostwo Powiatowe oraz Zarząd Województwa – Gmina dysponuje pozytywnymi opiniami tych organów. Opracowania Programu i Planu zostały sporządzone przez NOT. Nie są one ostatecznymi rozwiązaniami, gdyż każda zmiana ustawy o ochronie środowiska będzie powodowała zmianę Programu i Planu. Wójt wniósł o uchwalenie przez Radę Programu Ochrony Środowiska Gminy Wielka Nieszawka na lata 2004-2010 z perspektywą na lata 2011-2020 ( druk nr 4) oraz Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Wielka Nieszawka na lata 2004- 2020 ( druk nr 5).

Przewodniczący oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenie opinii o projektach uchwał w sprawie: uchwalenia Programu Ochrony Środowiska oraz o Planie Gospodarki Odpadami dla Gminy na lata 2004-2020.

Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja po zapoznaniu się z opracowaniami : Programu Ochrony Środowiska Gminy Wielka Nieszawka na lata 2004-2010 z perspektywą na lata 2011-2020 oraz Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Wielka Nieszawka na lata 2004 – 2020 pozytywnie je zaopiniowała.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektami uchwał.

Radny Józef Dąbrowski – uważa, że należałoby się zainteresować osobami, które wywożą śmieci do lasu - w strefie ujęcia wody w Małej Nieszawce.

Radny Zdzisław Wiśniewski – zapytał czy gmina będzie dotować w jakimś stopniu mieszkańców zmieniających pokrycia dachowe ( eternitowe).

Wójt – wyjaśnił, że gmina nie będzie uczestniczyć w partycypacjach związanych z wymianą dachów eternitowych. Do kończ ubiegłego roku dla osób indywidualnych realizował to PFOŚ. Dofinansowanie wynosiło ok. 600 zł przy kosztach ogółem 3.000 zł.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję. Następnie odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radna ( Brygida Czapiewska) wstrzymała się od głosowania . Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XIV/81/04 – stanowi zał. nr 12 do protokołu.

c/ W związku z tym, że Plan Gospodarki Odpadami dla Gminy Wielka Nieszawka na lata ( druk nr 5) – stanowiący zał. nr 13 do protokołu - został omówiony w pkt 3c. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały , którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych (Romuald Wiśniewski, Brygida Czapiewska) wstrzymało się od głosowania. Przewodniczący Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała NrXIV/82/04 – stanowi zał. nr 14 do protokołu.

d/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie wprowadzenia w punktach skupu złomu metali na terenie Gminy Wielka Nieszawka obowiązku ustalania tożsamości osób dostarczających złom, rejestracji jego rodzaju, ilości i źródeł pochodzenia ( druk nr 6) – stanowi zał. nr 15 do protokołu – radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu.

Wójt – poinformował, że w ostatnim czasie nasiliły się kradzieże kratek ściekowych, pokryw włazów kanalizacyjnych, elementów sieci energetycznej i telekomunikacyjnej - co powoduje oprócz szkód materialnych również narażanie zdrowia i życia nieokreślonej liczby osób. Dlatego podjęcie stosownej uchwały o ewidencjonowaniu dostawców złomu może w jakimś stopniu zwiększy bezpieczeństwo publiczne i poprawi wykrywalność przestępstw przeciwko mieniu. Na terenie gminy skup i sprzedaż złomu ( w tym metali kolorowych) prowadzi 2 przedsiębiorców. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.

Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Zdaniem Komisji Wójt mógłby za rok przedstawić sprawozdanie o celowości podjęcia powyższej uchwały.

Przewodniczący otworzył dyskusję nad projektem.

Radny Romuald Wiśniewski – uważa, że uchwała jest konieczna, bo w chwili obecnej złodzieje nie zastanawiają się nad tym co kradną i jaki to może przynieść skutek. Jednocześnie zapytał, kto będzie podpisywał się w rejestrze skupu złomu – przedstawionym jako zał. nr 2 do uchwały.

Wójt – wyjaśnił, że podpis będzie składał dostarczający.

Radny Józef Dąbrowski – uważa, że jeśli zlikwidowało by się małe punkty skupu złomu zmniejszyłyby się kradzieże.

Wójt – wyjaśnił, że koncesje na powadzenie skupu złomu wydają Starostwa - po uprzednim wyrażeniu opinii przez Wójta, która ostatecznie nie jest jednak wiążąca.

Radny Romuald Wiśniewski - zapytał czy sąsiednie gminy oraz Miasto Toruń również podjęły takie uchwały.

Wójt – wyjaśnił, że jesteśmy drugą gminą , która podejmuje uchwałę – po Chełmży i uważamy że może w jakimś stopniu ona zaowocuje.

Radna Maria Demko – zapytała, czy prowadzono jakieś rozmowy z policją przed przygotowaniem projektu uchwały.

Wójt – wyjaśnił, że to właśnie na wniosek policji o usankcjonowanie skupu złomu na terenie gminy przygotowano projekt uchwały.

Radny Zdzisław Wiśniewski – uważa, że winą ustawodawcy stało się iż wzrasta kradzież złomu. Powodem tego są rosnące ceny złomu , co w chwili obecnej bardzo się opłaca, a niekiedy staje się – dla niektórych - jedynym źródłem dochodu.

Przewodniczący Rady – stwierdził, że ceny złomu dyktuje rynek. Jak długo będzie zapotrzebowanie tak długo będą kradzieże.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję. Następnie odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Józef Dąbrowski) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XIV/83/04 – stanowi zał. nr 16 do protokołu.

e/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie ustalenia kolejności realizacji inwestycji drogowych na terenie gminy ( druk nr 7) – stanowi zał. nr 17 do protokołu – radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt – na wstępie poinformował, że projekt nie obejmuje inwestycji, które planuje się realizować przy budowie autostrady. W projekcie uwzględniono na 2004 rok następujące inwestycje drogowe: asfaltowanie ul. Tulipanowej w Wielkiej Nieszawce – 240 m; budowę chodników przy ul. Toruńskiej w Małej Nieszawce na odcinku od istniejącego chodnika przy ul. Widok do ul.Topolowej obok przystanku autobusowego ( część materiałów przekaże WZD) i przy ul. Sosnowej w Cierpicach na odcinku od drogi krajowej nr 10 do osiedla “Stokrotka”; budowę zatoki autobusowej w Małej Nieszawce przy skrzyżowaniu ul. Toruńskiej i ul. Leśnej – należy wykupić grunt od osoby prywatnej; budowę podjazdów z polbruku od ul. Toruńskiej do budynku starej szkoły w Małej Nieszawce – ok. 110 m² oraz od ul. Kolejowej do budynku Gimnazjum w Cierpicach – ok. 230 m². Planowane inwestycje wynikają z budżetu. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.

Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Romuald Wiśniewski – stwierdził, że w budżecie na 2004 r. na drogi zaplanowano środki w wysokości 350.000 zł. W przedstawionym projekcie uchwały z inwestycji drogowych wyszczególniono tylko 1 drogę - ul. Tulipanową . W związku z tym zapytał czy wydatki związane z budową chodników również mieszczą się w tej kwocie. Wcześniej była mowa o remoncie dróg asfaltowych – m.in. ul. Długiej w Cierpicach – dlatego zapytał z jakich środków będzie to finansowane ( inwestycyjnych, czy bieżącego utrzymania dróg).

Wójt - wyjaśnił, że w kwocie 350.000 zł są środki na asfaltowanie ul. Tulipanowej oraz budowę chodników wymienionych w projekcie uchwały ( ścieżki rowerowe będą budowane jednocześnie z chodnikami) – żadne środki już nie zostaną. 260.000 zł zabezpieczono na SAPARD. Jeśli Gmina nie otrzyma tych środków to wtedy zaproponuje się wydatkowanie tych środków na drogi. Bieżące utrzymanie dróg jest oddzielną pozycją w budżecie. W pierwszej kolejności będą łapane dziury i równane drogi , a w drugim etapie będzie spryskiwanie asfaltem.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję. Następnie odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Józef Dąbrowski ) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XIV/84/04 – stanowi zał. nr 18 do protokołu.

f/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie określenia wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania ( druk nr 8) – stanowi zał. nr 19 do protokołu – radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt – poinformował, że projekt dotyczy zobowiązań, które nie dotyczą inwestycji i remontów, a są płatne w następnych latach budżetowych tj. umów w sprawie zakupu oleju opałowego, nadzoru informatycznego, ogrzewania pomieszczeń urzędu itp. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Rewizyjnej w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.

Przewodniczący Komisji Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było. Głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XIV/85/04 – stanowi zał. nr 20 do protokołu.

Ad. 5.

Przewodniczący Rady oddał głos przewodniczącym Komisji w celu przedstawienia informacji z działalności między sesjami:

a/ Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja między sesjami odbyła dwa posiedzenia: 2 kwietnia br. uczestniczyła w posiedzeniu wyjazdowym do Chojnic, gdzie zapoznała się z kosztami, rozwiązaniami technicznymi i eksploatacją basenu przed planowaną budową basenu na terenie gminy oraz w dniu 19 kwietnia , na którym opiniowała projekty uchwał na sesję,

b/ Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja odbyła jedno posiedzenie, na którym analizowała sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2003 rok,

c/ Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Ewa Król – poinformowała, że Komisja odbyła dwa posiedzenia: tematem pierwszego było opiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2003 rok, drugie to posiedzenie wyjazdowe do Chojnic- w czasiektórego zapoznała się z kosztami, rozwiązaniem technicznym oraz eksploatacją basenu, d/ Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja odbyła dwa posiedzenia. W dniu 6 kwietnia opiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2003 rok oraz wypracowała wniosek w sprawie absolutorium dla Wójta. W dniu 19 kwietnia br. opiniowała projekt uchwały w sprawie określenia wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania.

Radni nie wnieśli uwag do informacji Komisji.

Ad. 6.

Przewodniczący Rady oddał głos Wójtowi w celu przedstawienia informacji z działalności między sesjami – informacja stanowi zał. nr 21 do protokołu.

Ponadto Wójt poinformowała o spotkaniu w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska dotyczącym rozbieżności w sposobie naliczania nadwyżki, którą gmina powinna zwrócić WFOŚ ( sprawa trwa od 2002 r. i dot. kwoty ok. 4.000.000 zł). Również poinformował o organizacji kolonii dla uczniów ze szkół z terenu gminy. W br. kolonie odbędą się w miejscowości Murzasichle k. Zakopanego. Koszt pobytu dziecka wyniesie 610 zł ( 4 posiłki). Planuje się zorganizować 2 turnusy: w dniach 14-27.VII. dla dzieci szkół podstawowych, w dniach 28.VII. – 11.VIII. dla gimnazjum. Do 10.05. trwają zgłoszenia uczestników. Odpłatność uczestników będzie zróżnicowana. Dofinansowanie zależeć będzie od dochodowości rodziny.

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionej informacji.

Ad. 7.

Przewodniczący Rady złożył informację z realizacji uchwał podjętych na XIII sesji Rady Gminy w dniu 22 marca 2004 roku.

Radni nie wnieśli uwag do informacji.

Ad. 8.

Radny Romuald Wiśniewski – poprosił o wyjaśnienie Zarządzenia Wójta w sprawie powołania Komisji do przeprowadzenia odbioru końcowego kanalizacji sanitarnej do budynków mieszkalnych przy ul. Sosnowej w Cierpicach, o czym Wójt mówił w przedstawionym sprawozdaniu ze swojej działalności.

Wójt – wyjaśnił,że sprawa dotyczy odbioru kanalizacji wykonywanej przez gminę na osiedlu mieszkaniowym spółdzielni “Stokrotka” w Cierpicach. Kanalizacja została włączona w ubiegłym roku natomiast odbiór nastąpił w br. – stąd konieczność powołania Komisji do odbioru.

Radny Józef Przewięźlikowski - zapytał co należy zrobić z szambami, do których były odprowadzane nieczystości płynne z mieszkań Spółdzielni Mieszkaniowej “Stokrotka” w Cierpicach przed doprowadzeniem kanalizacji, a które są nieczynne i stwarzają niebezpieczeństwo..

Wójt – wyjaśnił, że Spółdzielnia która jest właścicielem szamb po ich opróżnieniu z nieczystości powinna je zlikwidować- zasypać.

Radny Romuald Wiśniewski – poruszył następujące sprawy:

a/ zasygnalizował, że od 1.09. br. ma być zlikwidowana poczta w Cierpicach – pozostanie tylko Agencja, która będzie czynna w określonych godzinach i będzie działała na innych zasadach - przesyłki awizowane będzie trzeba odbierać na Poczcie nr 4 w Podgórzu. Rozmówca zwrócił się do Wójta, aby pilotował tę sprawę,

b/ uważa, że należałoby wystąpić z pismem do ANDREWEKX-u, aby pouczyli przewoźników o zakazie wożenia drewna samochodami przez wiadukt w Kąkolu z uwagi na możliwość jego uszkodzenia,

c/ przypomniał, że zgodnie z planem pracy na 2004 rok - w I kwartale 2004 roku Rada miała zapoznać się z informacją o skargach i wnioskach, które wpłynęły do Urzędu w 2003 roku,

d/ podziękował Wójtowi za zrealizowanie spraw, które poruszał na poprzedniej sesji. Jednocześnie zapytał czy na wszystkich tablicach z nazwami ulic będzie widniał herb gminy.

Wójt- ustosunkował się do wypowiedzi przedmówcy:

a/ poinformował, że w dniu dzisiejszym rozmawiał z zastępcą dyrektora Urzędu Rejonowego Poczty Panem Wasilewskim, który nic nie mówił o likwidacji Poczty w Cierpicach – sygnalizował natomiast o problemie remontu z uwagi na brak środków. Wspominał on natomiast o utworzenie Agencji Poczty w Wielkiej Nieszawce, gdzie czynią starania w pozyskaniu lokalu

b/ zdaniem Wójta prowadzenie rozmów z przewoźnikami nie przyniesie skutku dlatego uważa, że tym problemem powinna zainteresować się policja.

c/ Wójt poinformował, że na tablicach z nawami ulic będzie widniał herb gminy, gdyż jego zdaniem należy go upowszechniać – można to spotkać w wielu miejscowościach.

Przewodniczący Rady – wyjaśnił, że informacja o skargach i wnioskach za 2003 rok będzie jednym z tematów przyszłej sesji.

Radna Ewa Król – zapytała kiedy będzie remontowana ul. Wodociągowa w Małej Nieszawce.

Wójt – wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy nie będzie udzielał w tej sprawie informacji. Remont ul. Wodociągowej i ul. Dybowskiej oraz zakup autobusu był uzgadniany z Generalna Dyrekcją Dróg. Wójt próbuje załatwić coś dla Gminy od Firmy Niemieckiej, która buduje obwodnicę i która potrzebuje żwir do budowy.

Radny Zdzisław Wiśniewski – poruszył następujące sprawy:

a/ w sprawozdaniu Wójta z działalności między sesjami - przedstawionym na poprzedniej sesji – w pkt. 2 pokazano, że firma AMBIT otrzymuje wynagrodzenie 100 zł.za każdy projekt decyzji.Rozmówca zapytał ile projektów decyzji będzie opracowanych w 2004 roku przez Firmę,

Wójt – wyjaśnił, że zlecenie dotyczy projektów decyzji o warunkach zabudowy oraz projektów decyzji o lokalizacji celu publicznego, które muszą być przygotowane przez uprawnionego architekta. Zgodnie z mową wynagrodzenie zostało ustalone na 100 zł brutto za każdy projekt decyzji – w 2004 r. korzystaliśmy z usług Firmy 1 raz.

b/ poprosił o przygotowanie na przyszłą sesję informacji dotyczącej zaległości z tytułu opłaty za zużycie wody i odprowadzanie ścieków oraz partycypacji w kosztach budowy kanalizacji i wodociągu ( ilość i kwota) Jak również o podjętych działaniach mających na w celu wyegzekwowanie tych zaległości,

c/ otrzymał wyjaśnienie dotyczące pojęcia “ budynki pozostałe”, ale chodziło mu w tej sprawie o pisemne wystąpienie do Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego o zrównanie stawek ustawowych podatku od nieruchomości dla budynków , które służą temu samemu celowi w gospodarstwach wiejskich.

Przewodniczący Rady – stwierdził, że radni otrzymali wykładnię pojęcia “ budynku pozostałego”. Marszałek Województwa nie jest kompetentny w rozwiązywaniu tego problemu.

Radca Prawny Pani Beata Romanowska – wyjaśniła, że ustawodawca podzielił budynki na grupy. Rada Gminy może podzielić na podgrupy- pod warunkiem, że nie przekroczy górnej stawki podatkowej.

Wójt – stwierdził, że Rada w uchwale podzieliła już stawkę podatkową za pozostałe budynki na podgrupy w zależności od powierzchni.

Przewodniczący Rady - poprosił Radnego Zdzisława Wiśniewskiego o sprecyzowanie wniosku, którego przyjęcie i skierowanie do dalszej obróbki prawnej w celu przygotowania stanowiska Rady Gminy - które będzie materiałem do dyskusji przy podejmowaniu uchwały podatkowej na przyszły rok - podda pod głosowanie.

Radny Zdzisław Wiśniewski – sprecyzował wniosek na piśmie – kserokopia stanowi zał. nr 22 do protokołu.

Przewodniczący Rady odczytał wniosek, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że Rada przyjęła wniosek radnego Zdzisława Wiśniewskiego do dalszej obróbki prawnej.

Przewodniczący Rady – przypomniał o terminie złożenia do 30.04.2004 r. oświadczeń majątkowych za 2003 rok przez radnych.

Ad. 9.

Przewodniczący Rady podziękował zebranym za wzięcie udziału w sesji i zamknął obrady.

 

Protokołowała:                                                                  Przewodniczacy Rady Gminy

Maria Rumińska                                                                   /-/ Bronisław Krywionek

Powiadom znajomego