Protokół Nr XII/04 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka w dniu 17.02.2004 r.
Protokół Nr XII/04
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 17 lutego 2004 roku w godz. 15ºº do 19ºº w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce.
Obecni wg list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia:
- stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie protokołów z X Sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 8 grudnia 2003 roku oraz XI Sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 18 grudnia 2003 r.
- Sprawozdanie z działalności Komisariatu Policji III w Toruniu w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Wielka Nieszawka w 2003 roku ( druk nr 1).
Przerwa
- Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a/ nabycia gruntu na mienie gminy ( druk nr 2),
b/ nabycia gruntu na mienie gminy ( druk nr 3),
c/ nabycie gruntu na mienie gminy ( druk nr 4),
d/ nadania nazw ulicom na terenie gminy Wielka Nieszawka wieś Brzoza
( druk nr 5 ),
e/ przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok ( druk nr 6),
f/ ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków ( druk nr 7),
g/ zaciągnięcia zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji ( druk nr 8).
- Działalność Komisji Rady między Sesjami – referują przewodniczący Komisji.
- Sprawozdanie Wójta Gminu z działalności między sesjami.
- Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
- Interpelacje i wolne wnioski.
- Zakończenie sesji.
Ad. 1.
XII sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy Bronisław Krywionek, który na wstępie powitał zebranych. Następnie stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 15 co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk, decyzji. Przewodniczący poprosił o wnoszenie uwag do porządku sesji, który radni otrzymali w zawiadomieniu.
Radni nie zgłosili uwag.
Ad. 2.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie uwag do protokołów z X i XI sesji.
Radny Romuald Wiśniewski – wniósł uwagę, że na stronie 9 protokołu z 8 grudnia 2003 roku są opisane tematy, które omawiał ww., ale brakuje jeszcze dwóch spraw. Pierwsza dotyczyła zniszczonego pierwszego odcinka ul. Sosnowej - na co Wójt odpowiedział, że zostanie naprawiony oraz druga sprawa dotycząca konserwacji wiaduktu w Kąkolu – Wójt wyjaśnił, że zostanie ona uwzględniona w przyszłym roku.
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że przyczyną pominięcia było nie nagranie powyższego na taśmę niemniej uważa iż poruszone sprawy zostały przyjęte i nie umkną uwadze.
Innych uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie równocześnie protokołów z X i XI sesji w przedłożonym brzmieniu. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Romuald Wiśniewski) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokoły z X i XI sesji Rady Gminy zostały przyjęte przez Radę.
Ad. 3.
Przewodniczący Rady oddał głos Komendantowi Komisariatu Policji Toruń Podgórz Podinspektorowi Wojciechowi Bejgerowi w celu przedstawienia sprawozdania z działalności Komisariatu III Policji w Toruniu w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy Wielka Nieszawka w 2003 roku ( druk nr 1) – stanowi zał. nr 3 do protokołu.
Komendant Wojciech Bejger – poinformował, że od dnia 1 stycznia 2004 r. z uwagi na reorganizację Komendy Miejskiej Policji w Toruniu została zmieniona nazwa dotychczasowego Komisariatu Policji III w Toruniu na Komisariat Policji Toruń-Podgórz.
Następnie odczytał sprawozdanie za 2003 r., które obejmuje 3 kategorie tj.: realizację programów prewencji kryminalnych; działania prewencyjne na terenie gminy; zdarzenia przestępcze zaistniałe na terenie gminy. Program prewencji kryminalnych obejmuje następujące zagadnienia: bezpieczna wieś; bezpieczna droga do szkoły, bezpieczny ogród, działalność profilaktyczną, inicjatywy na rzecz poprawy bezpieczeństwa, współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dzieci, młodzieży i rodziny; ochronę grup ryzyka zawodowego. Również kierunki działania policji w 2004 r. Komendant poprosił o pytania do przedstawionego sprawozdania.
Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i sportu w celu wyrażenia opinii o przedstawionym sprawozdaniu.
Przewodnicząca Komisji Ewa Król – stwierdziła iż pocieszającym jest fakt przyznania się policji do nieskuteczności w swoich działaniach. Poprosiła również o wyjaśnienie realizacji wdrażania programu “ sąsiedzkiej pomocy przy przeciwdziałaniu przestępczości” oraz zapytała o działania policji dotyczące nielegalnej dystrybucji alkoholu na terenie gminy. Komisja zwróciła się również z wnioskami do policji: o kontynuowanie organizowanie akcji tzw.“ Cytryna” dot. nie przestrzegania przez kierowców zachowania wymaganej prędkości- szczególnie na ul. Toruńskiej w Małej i Wielkiej Nieszawce i ul. Zielonej, którą uczęszczają uczniowie do szkoły; o zwrócenie uwagi na sklepy prowadzące sprzedaż alkoholu pod kątem przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości.
Komendant - ustosunkował się do powyższych spraw: a/ poinformował , że były spotkania oraz rozmowy ze społeczeństwem ( wynika to z dokumentów) w ramach programu “ sąsiedzkiej pomocy”. Wójt w uzupełnieniu wyjaśnił, że dzielnicowy odwiedzał mieszkańców gminy prowadząc z nimi rozmowy – może jednak do wszystkich z różnych powodów nie udało mu się dotrzeć, b/ poinformował, że 1 x w tygodniu – przez cały rok – będzie prowadzona kontrola ruchu drogowego na terenie naszej gminy, c/ dzielnicowy otrzyma zadanie, aby zwrócić uwagę na sklepy sprzedające alkohol, d/ w kierunku likwidacji nielegalnej sprzedaży alkoholu zostaną podjęte w najbliższym okresie działania ( informację dotyczącą tego problemu policja otrzymała na piśmie ).
Radny Józef Dąbrowski – poruszył następujące sprawy:
a/ złożył wniosek, aby ul. Leśną patrolował policjant – ubrany po cywilnemu – gdyż zdaniem rozmówcy w ten sposób uda mu się wyłapać piratów drogowych przejeżdżających przejazd kolejowy,
b/ poinformował Komendanta i Wójta , że na ul. Rzemieślniczej w Małej Nieszawce budynek po P.Wilmanowiczu został zdewastowany i w dużym stopniu rozkradziony , więc prosi o interwencję.
Wójt – wyjaśnił, że budynek, o którym mówił radny Dąbrowski jest pod nadzorem prokuratorskim z uwagi na aresztowania prezesów Spółki IBIS, która była jego właścicielem Gmina jedynie zabezpieczyła gminny majątek związany z dostarczaniem wody).
Komendant – wyjaśnił, że nie może postawić na ul. Leśnej policjanta w cywilu – co zapewne byłoby skuteczne. Zarządzenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, wyraźnie określa ,że kontrolę drogową może przeprowadzać policjant umundurowany. Natomiast pojazd musi być widoczny i oznakowany.
Radny Zdzisław Wiśniewski - odniósł się do działalności prewencyjnej policji, przedstawionej w sprawozdaniu. Pokazano w nim, że zostało nałożonych 7 mandatów karnych za wjazd do lasu oraz że skontrolowano 8 pojazdów. Zdaniem rozmówcy jest to za mało. Nie wykazano w sprawozdaniu w ogóle kar nałożonych za wjazd ciężkimi samochodami na drogi gminne- które nie są do tego przystosowane. Praktycznie również już od mostu - poprzez ul. Toruńską przez całą gminę - aż do ul. Bydgoskiej jak również na zjeździe z drogi nr 10 w ul. Sosnową w kierunku ANDREWEXSU takie pojazdy nie powinny się poruszać. Właśnie na tym odcinku powinna być zwiększona kontrola, bo w przeciwnym wypadku drogi zostaną zupełnie zniszczone, a gminy nie stać na ich naprawę.
Komendant – oświadczył, że w tej sprawie będzie rozmawiał z Naczelnikiem Ruchu Drogowego. Jeśli chodzi o mandaty poruszone przez przedmówcę, to dotyczyły one działań dotyczących eliminacji zjawiska prostytucji przydrożnej – działań niezbędnych do doprowadzenia do deportacji cudzoziemek. Jeśli chodzi o karanie mandatami za wjazd ciężkimi samochodami na drogi gminne, to takie były, ale o ilości nie jest w stanie powiedzieć.
Radny Józef Kumorek – uważa, że słabe wyniki działalności policji są spowodowane brakiem podejścia profesjonalnego policjantów do spraw.
Komendant – przyznał, że to zjawisko występuje, a spowodowane jest dużą rotacją kadry.Dobrzy, doświadczeni policjanci awansują, a przychodzą młodzi niedoświadczeni, których należy dopiero uczyć.
Wójt – poinformował, że jest w posiadaniu raportu ze sprawozdania o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Powiatu Toruńskiego. W raporcie pokazano m.in. tabelę o stanie bezpieczeństwa na drogach, z której wynika iż na terenie naszej gminy w wypadkach drogowych zginęło najwięcej osób – w stosunku do 2002 rok nastąpił wzrost o 300%. Były to zdarzenia głównie na drogach nr 1, nr 10 i nr 15 co pokazuje, że kontrole ruchu drogowego powinny być wzmocnione. Ustalono więc, że raz w tygodniu takie kontrole będą prowadzone na terenie naszej gminy. Szczególnym miejscem jest droga nr 10 w Cierpicach w okolicy kościoła, gdzie było już kilka wypadków. W celu poprawienia bezpieczeństwa w tym rejonie Wójt wystąpił z wnioskiem do Generalnej Dyrekcji Dróg o zainstalowanie sygnalizacji świetlnej – takiej jak przy SP w Małej Nieszawce – i chyba ten wniosek zostanie pozytywnie załatwiony. Wójt wyczulił Komendanta, że niebawem rozpocznie się budowa obwodnicy dla Miasta Torunia – baza ma się mieścić przy drodze nr 10 w Cierpiszu – co spowoduje dodatkowe niebezpieczeństwo przy dużej ilości samochodów wielkogabarytowych. Zdaniem Wójta już teraz należałoby ustalić pewne działania, aby stworzyć bezpieczeństwo użytkownikom tej drogi. Ze strony Gminy Wójt może zadeklarować - może w IV kwartale – pomoc finansową na zakup paliwa. Następnie rozmówca poruszył sprawę uczęszczania ciężkich samochodów drogą biegnącą przez gminę. Już przy zjeździe z mostu drogowego w kierunku Nieszawki stoi znak drogowy mówiący, że tą drogą mogą poruszać się pojazdy nie przekraczające 15 ton i tutaj policja powinna na to reagować. Zwrócił się z prośbą do Komendanta, aby wyczulił Naczelnika Ruchu Drogowego na ten problem.
Przewodniczący Rady - podziękował Komendantowi za złożenie sprawozdania, życzył sukcesów w pracy policji i poinformował, że gmina w miarę możliwości i złożonej deklaracji przez Wójta będzie się starała pomóc finansowo w zakupie paliwa.
Przewodniczący Rady ogłosił 10 min. przerwę w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
W tej części uczestniczyli uczniowie SP w Małej Nieszawce wraz z opiekunem. Szkoła realizuje program o samorządzie w związku z czym uczniowie chcą zapoznać się z przebiegiem obrad Rady Gminy, aby poszerzyć wiedzę w tym zakresie.
Ad. 4.
a/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości gruntowej ( druk nr 2) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał nr. 4 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia przedstawionego projektu.
Wójt – poinformował, że PP Kozak wystąpili z wnioskiem o wykupienie gruntu przeznaczonego pod drogę ( ul. Złota) w Wielkiej Nieszawce, której są właścicielami. Grunt oznaczony geodezyjnie nr działki 350/17 o pow. 2326 m² stanowi drogę dojazdową do kilkunastu działek budowlanych, a następnie wniósł o przyjęcie przedstawionego projektu uchwały.
Przewodniczący - oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.
Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja nie wnosi uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
Radny Romuald Wiśniewski – zapytał, czy jest uchwała Rady określająca cenę 1 m² gruntu przy wykupie pod drogi – bo wtedy nie powinniśmy rozpatrywać projektów uchwał przedstawionych na dzisiejszą sesję, a dotyczących wykupu dróg -czy też ceny są negocjowane.
Wójt – wyjaśnił, że nie ma uchwały, która w sposób jednoznaczny reguluje wysokość odszkodowania za przejęte drogo. Drogi wynikające z planu zagospodarowania przestrzennego wykupowane są w cenie 4 – 4,1 zł za 1 m² gruntu. W przypadku tej uchwały – dotyczy cz. ul. Zielonej, która jest drogą główną proponuje się cenę 4 zł za 1m²natomiast cz. ul. Złotej – która jest ulicą boczną proponuje się 1 zł za 1m² gruntu. Obie ulice stanowią jedną działkę. Następnie Wójt odniósł się do drogi Pana Krzysztofa Olszewskiego( druk nr 3 ), która wynika z planu zagospodarowania przestrzennego i proponuje się mu cenę 1,65 zł za 1 m² gruntu oraz do drogi Państwa Dąbrowiczów ( druk nr 4), która została wydzielona w planie szczegółowym z 1994 r. – tutaj proponuje się 2 zł za 1 m² gruntu. Wójt wyjaśnił, że te trzy projekty zamykają sprawę regulacji dróg wewnętrznych negocjowanych. Na następnej sesji przedstawiony zostanie projekt uchwały z intencją przejmowania dróg wewnętrznych w cenie 1 zł za 1 m² gruntu natomiast dróg wynikających z planów wg ceny biegłego.
Więcej głosów w dyskusji nie było.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Romuald Wiśniewski ) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący stwierdził, ze w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XII/61/04 – stanowi zał. nr 5 do protokołu.
b/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości gruntowych ( druk nr 3) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 6 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.
Wójt – poinformował, że PP Dąbrowiczowie wystąpili z wnioskiem o wykupienie gruntu przeznaczonego pod drogę ( ul. Polna) w Małej Nieszawce, której są właścicielami. Grunt oznaczony geodezyjnie nr działki 193/8 o pow. 4010 m² stanowi drogę dojazdową do 18 działek budowlanych. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.
Przewodniczący oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.
Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Romuald Wiśniewski) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący stwierdził, ze w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XII/62/04 – stanowi zał. nr 7 do protokołu.
c/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości gruntowych ( druk nr 4 ) – stanowi zał. nr 8 do protokołu radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia przedstawionego projektu.
Wójt – poinformował, że Pan Krzysztof Olszewski wystąpił z wnioskiem o wykupienie gruntów stanowiących drogi dojazdowe do działek budowlanych w Małej Nieszawce oznaczone geodezyjnie numerami działek 197/4 i 198/8 o ogólnej powierzchni 1699 m². Wójt wniósł o przyjęcie przedstawionego projektu.
Przewodniczący oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.
Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Romuald Wiśniewski wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XII/63/04 – stanowi zał. nr 9 do protokołu.
d/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie nadania nazw ulicom na terenie gminy Wielka Nieszawka wieś Brzoza ( druk nr 5 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 10 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.
Wójt – poinformował, że w 2000 roku w wyniku podziału działek nr 237 i 239 w Brzozie wydzielona została ulica i przyległe do niej działki. Część działek znalazła już nowych właścicieli, w związku z czym zachodzi konieczność nadania jej nazwy i numeracji posesji. W powyższej sprawie wpłynął wniosek od nowych właścicieli z propozycją nazwy ulicy “Żeglarzy”, który uprzednio został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Sołecką. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.
Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie.
Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji. Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XII/64/04 – stanowi zał. nr 11 do protokołu,
e/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok ( druk nr 6) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 12 do protokołu.
Następnie oddał głos Przewodniczącej Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w celu uzasadnienia projektu uchwały.
Przewodnicząca Gminnej Komisji Brygida Czapiewska – poinformowała, że zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi gminny program uchwalany jest corocznie przez Radę Gminy. Program na 2004 rok praktycznie nie różni się od ubiegłorocznego. Ww. poprosiła o pytania do projektu programu, gdyż każdy z radnych powyższy otrzymał.
Przewodniczący Rady – zapytał, czy w programie na 2004 rok zostały uwzględnione ubiegłoroczne uwagi pełnomocnika wojewody Kujawsko-Pomorskiego ds. Uzależnień.
Przewodnicząca Gminnej Komisji – poinformowała, że z wypowiedzi pełnomocnika Wójta wynikało iż projekt programu był opiniowany przez radcę prawnego Urzędu, więc może w tej kwestii on się wypowie.
Radca prawny Beata Romanowska - wyjaśniła iż do jej kompetencji należy część prawna projektu uchwały. Część merytoryczna należy do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz pełnomocnika Wójta, którego zadaniem jest czuwanie nad realizacją gminnego programu oraz koordynacji realizacji poszczególnych zadań i projektów. Pełnomocnik Wójta zapewniała jednak, że uwagi Pełnomocnika Wojewody zostały uwzględnione w Programie na 2004 rok.
Wójt – stwierdził, że za Program jest on bezpośrednio odpowiedzialny. W momencie wniesienia uwag do Gminnego Programu przez Pełnomocnika Wojewody można wprowadzić zmiany.
Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu w celu wyrażenia opinii o Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok.
Przewodnicząca Komisji Ewa Król – poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt Gminnego Programu. Niemniej jednak uważa, że zadania ujęte w gminnym programie powinny być realizowane przy współudziale policji oraz Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad Gminnym Programem.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, ze w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XII/65/04 – stanowi zał. nr 13 do protokołu.
f/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za wodę i opłaty za odprowadzanie ścieków radni otrzymali w materiałach na sesję ( druk nr 7) – stanowi zał. nr 14 do protokołu . Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.
Wójt – wyjaśnił, że w załącznikach do uchwały przedstawiono uzasadnienie planowanych kosztów zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków na 2004 r. Proponowana cena wody daje w stosunku do roku ubiegłego dynamikę 104%. Proponuje się podwyższenie ceny wody z 1,32 zł do 1,37 za 1 m ³ łącznie z VAT ( wzrost brutto o 5 gr.). Wójt poinformował przy okazji, że miniony rok jest katastrofalny pod względem płatności przez mieszkańców za zużycie wody. Pomimo wysyłanych ponagleń, część z nich w ogóle nie reaguje. Nie można pozwolić, aby płacący użytkownicy finansowali tych niepłacących. Dlatego też postanowiono, że wiosną odcięty zostanie dla nich dopływ wody, na co pozwalają przepisy . W związku z tym, że Gmina jest zobowiązana dostarczyć wodę mieszkańcom zamontowane zostaną krany – po 1 w sołectwie ( w Małej Nieszawce przy Ośrodku Kultury, w Wielkiej Nieszawce przy Urzędzie i w Cierpicach przy szkole), aby nie pozbawić ich zupełnie dostępu do wody. Na 2004 rok planuje się podwyższyć również cenę za odprowadzanie 1 m³ ścieków z 1,69 zł na 1,75 zł z VAT tj. o 6 groszy. Dynamika wzrostu w stosunku do roku ubiegłego wynosi 112,5%. Obserwując inne gminy w powiecie możemy zauważyć, że w naszej i tak cena wody i ścieków jest najniższa . W przyszłości jednak – po rozbudowie oczyszczalni ścieków – cena ścieków może wzrosnąć. Proponuje się także opłatę za ścieki dostarczane do gminnej oczyszczalni w wysokości 2,50 zł za 1 m³ z VAT przez podmioty posiadające na to zezwolenie. Proponowane ceny mają obowiązywać od 1 marca 2004 roku. Wójt wniósł o przyjęcie przedstawionego projektu uchwały.
Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie.
Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała propozycję cen za zużycie wody oraz odprowadzanie ścieków , które nie obejmują planowanych inwestycji.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
Wójt – w uzupełnieniu wyjaśnił, że występuje różnica w stosunku zużycia wody do odprowadzonych ścieków( ok.51.000 m³ ). Spowodowane jest to tym, iż pobrana woda w całości nie trafiła do ścieków – dotyczy to rolników względnie osób podlewających ogródki ( w tych przypadkach musieli oni zainstalować odrębne wodomierze).Nie został również uwzględniony kapitał na odtworzenie majątku. W chwili obecnej gmina jest w trakcie negocjacji z Toruńskimi Wodociągami ( pozostało spisanie stosownej umowy ) dotyczącej rezygnacji z zysku za sprzedaż wody dla Inowrocławia kosztem obniżenia ceny wody dla gminy od 1.04.2004 r. ( 0,90 zł za 1 m³), co nie zmieni ceny wody dla mieszkańców. Ze zgromadzonych w ten sposób środków będzie można odtworzyć majątek. Po wejściu do UE gminy nie będą mogły prowadzić oczyszczalni ścieków, wodociągów i kanalizacji gdyż nie pozwala na to prawo unijne . Dlatego pod koniec roku może powstanie spółka prawa handlowego, która zajmie się tymi zagadnieniami.
Radny Zdzisław Wiśniewski - uważa, że warunki przedstawione przez Wójta dotyczące spisania umowy z toruńskimi Wodociągami w sprawie ceny wody dla gminy są korzystne, niemniej jednak powinniśmy w jakiś sposób obwarować zapis o zysku ze sprzedaży wody dla Inowrocławia ( z aktu notarialnego było to 30%), tak aby np. za rok Toruńskie Wodociągi nie powiedziały, że jest on już nieaktualny i ich nie dotyczy.
Więcej głosów w dyskusji nie było.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, 1 radny ( Romuald Wiśniewski) był przeciwny, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XII/66/04 – stanowi zał. nr 15 do protokołu.
g/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniego planu inwestycyjnego ( druk nr 7 ) – stanowi zał. nr 16 do protokołu, radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia tego projektu.
Wójt – omówił kolejno planowane inwestycje. Pierwsze trzy zadania wynikają z programu porządkowania gospodarki wodno ściekowej w Gminie Wielka Nieszawka, który został złożony u Marszałka Województwa:
1/ rozbudowa oczyszczalni ścieków – jesteśmy na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę w Starostwie, które jest warunkiem w staraniu się o pozyskanie środków strukturalnych. Powyższą inwestycję planuje się w 75% zrealizować ze strukturalnych środków unijnych oraz w 25% z pożyczki z Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wniosek do Funduszu został przygotowany, złożony i jest akcept na jego pozyskanie ( kwota 500.000 zł). Po zrealizowaniu inwestycji jest możliwość umorzenia w 30% kredytu, który jest nisko oprocentowany. Szacunkowy koszt zadania planuje się na kwotę 1.600.000 zł.,
2/ rozbudowa gminnej sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami – dotyczy działek powstałych po podziałach, mających nowych właścicieli, którzy uzyskali pozwolenia na budowę. Zadanie również planuje zrealizować się ze strukturalnych środków unijnych w 75% oraz pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ( złożono wniosek na 300.000 zł). Wartość zobowiązania szacuje się na kwotę 1.129.800 zł.,
3/ rozbudowa gminnej sieci wodociągowej wraz z przyłączami również dotyczy działek powstałych po podziałach, posiadające nowych właścicieli, którzy uzyskali pozwolenia na budowę. Inwestycję planowano w 75% ze strukturalnych środków unijnych oraz w 25% z pożyczki z Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Fundusz jednak odrzucił nasz wniosek uzasadniając tym, że nie finansuje nowych inwestycji. W związku z taką sytuacją trzeba będzie te środki wygospodarować z budżetu gminy. Szacunkowy koszt inwestycji wynosi 320.000 zł.,
4/ budowa wodociągu w Cierpicach ul. Bydgoska do Zakładów Drobiarskich. Tą inwestycję planuje się zrealizować ze środków budżetu gminy w 100%. Wodociąg jest już doprowadzony do posesji P. Huppentala, a dalej ma być prowadzony pod ziemią pod dnem lasu( układane będą 2 rury – wodociągowa i kanalizacyjna. Roboty zostaną zlecone Firmie MELBUD),
5/ na rozbudowę i wyposażenie sieci dróg rowerowych na terenie Gminy Wielka Nieszawka został złożony wniosek do programu SAPARD. Na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie – nieoficjalnie jednak wiadomo, że na uzyskanie 10 możliwych punktów, uwzględniono nam jedynie 2 , a wpływ na to ma niski % bezrobocia, wysoki dochód na mieszkańca oraz nie posiadanie co najmniej 5 zabytków na terenie gminy. W momencie pozyskania planowanych środków zamierza się rozbudowę dróg rowerowych – połączenie ul. Leśnej z ul. Prostą oraz zakup 5 wiat autobusowych,
6/ na rozbudowę Szkoły Podstawowej w Cierpicach jest 100% zabezpieczone w budżecie gminy, 7 –9/ dotyczy wymiany okien i drzwi w budynku Urzędu Gminy, budynku USC oraz Ośrodku Kultury. To zadanie planuje się pokryć w 100% z budżetu gminy, 10 – 13/ dotyczy budowy podjazdów dla niepełnosprawnych w budynkach Urzędu Gminy, USC oraz Ośrodku Kultury. Jest to podstawowy wymóg po wejściu do Unii Europejskiej. Zadanie planuje się w 100% zrealizować ze środków budżetu gminy. 14/ remont mostu na kanale ( k. P. Streicha), który planuje się w 100% z budżetu gminy. Po realizacji tego zadania pozostanie do remontu 1 most drewniany w Wielkiej Nieszawce na ul. Jaśminowej – pozostałe mosty są już betonowe. Zadanie będzie finansowane ze środków budżetu gminy, 15/ oświetlenie ul. Zielonej w Wielkiej Nieszawce – mieszkańcy sfinansowali dokumentację, jest na to zadanie pozwolenie na budowę, uzgodniono ilość lamp ( będzie to oświetlenie takie same jak na ul. Leśnej w Małej Nieszawce). 16/ budowa progów ograniczających szybkość w Gminie Wielka Nieszawka. Planuje się zainstalować 3 progi jednak ich lokalizacja jeszcze zostanie przedyskutowana z Komisją Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji.17/ na budowę dróg i chodników w Gminie Wielka Nieszawka zabezpieczono środki w projekcie budżetu. Planuje się budowę chodników od ul. Widok w Małej Nieszawce w kierunku kościoła z kładką przez kanał. Spodziewana jest pomoc ze strony GDDP i A, 18/ pod nazwą zadania – “budowa Centrum Opieki Zdrowotnej oraz Centrum Sportowo Rekreacyjnego” – kryje się budowa pływalni z boiskiem połączona z budynkiem Ośrodka Zdrowia. Funkcjonowanie OZ w dotychczasowych warunkach lokalowych nie ma w przyszłości możliwości rozwoju. Są ciągłe uwagi ze strony SANEPID-u. Ośrodek wygospodarował środki , za które planuje się zakupić aparat USG, ale są problemy z jego ustawieniem ze względu na brak pomieszczenia. Centrum to powstałoby na gruntach położonych w Wielkiej Nieszawce - na wprost byłej mleczarni. W kierunku kanału na dole byłoby boisko do piłki nożnej + kryta pływalnia z częścią odnowy biologicznej i z zapleczem kawiarnianym. Jest to bardzo poważne przedsięwzięcie, więc przed podjęciem decyzji Rada powinna się zastanowić. Należy również przewidzieć w przyszłości utrzymanie tego obiektu w granicy ok. 1.000.000 zł. Dzisiejsza uchwała da Wójtowi przyzwolenie na zlecenie dokumentacji technicznej niezbędnej przy ubieganiu się o strukturalne środki Unii. Na dzień dzisiejszy zdaniem Wójta uda nam się pozyskać takie fundusze na to zadanie. Przewiduje się na to zadanie wydatkować 4.000.000 zł, z czego 75% pokryć z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 25% z budżetu gminy. Ostateczny koszt wyjdzie z dokumentacji, 19/ budowa Centrum Wymiany Młodzieży i Przedsiębiorczości. – wstępne rozmowy w tej sprawie odbyły się już z Lasami Państwowymi. Chodzi o przejęcie od Nadleśnictwa Cierpiszewo budynku po byłej siedzibie i utworzenie na tej bazie Centrum Młodzieży i Inkubatora Przedsiębiorczości. Wspomniany budynek jest w bardzo złym stanie i wymaga kapitalnego remontu. Byłaby w nim sala konferencyjna , restauracja i część hotelowa. Ponadto planuje się w tym budynku 3-4 pomieszczenia dla osób, które rozpoczną działalność gospodarczą. Przez rok nieodpłatnie mogliby oni korzystać z pomieszczeń – które będą wyposażone m.in. w internet – a po roku musieliby je opuścić dla następnych. W ten sposób stwarzałoby się ludziom – szczególnie młodym – możliwość rozwoju działalności. Centrum również służyłoby wymianie mieszkańców z innymi krajami UE w wyniku czego byśmy szukali kontaktów do współpracy z tymi krajami. Przy realizacji tego zadania udałoby się uratować pięknie położony budynek, który służyłby mieszkańcom naszej gminy. W tym przedsięwzięciu jest jednak problem, gdyż w tym budynku mieszka lokator, który stawia różne warunki, a Nadleśnictwo nie ma innego lokalu, aby tego lokatora przenieść. Gmina również nie dysponuje lokalem.
Przewodniczący Rady – oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o przedstawionym projekcie.
Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Zdaniem Komisji stagnacja w działaniu jest najgorsza. Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały. Na wstępie poinformował, że część środków na przedstawione przez Wójta zadania są zabezpieczone w projekcie budżetu na 2004 rok. Najdroższe inwestycje - nawet jeśli zostaną przyjęte do realizacji - będą realizowane dopiero po uzyskaniu środków pozabudżetowych.
Wójt – w uzupełnieniu poinformował, że jest jeszcze czas, aby radni mogli wyjechać i obejrzeć takie obiekty zanim podejmą decyzję. Podjęta uchwała upoważnia ww. do zlecenia wykonania dokumentacji, która musi być przedstawiona przy wniosku o dofinansowanie.
Radna Brygida Czapiewska – zapytała czy analizowano możliwość utrzymania planowanych obiektów w momencie kiedy gmina zobowiązana jest utrzymywać jednostki oświatowe oraz prowadzić np. modernizację dróg.
Wójt – uważa, że stagnacji być nie może. Należy założyć, że będą się rozwijały firmy, przez co poprzez podatek od osób fizycznych i prawnych będzie wzrastał dochód gminy.
Radny Romuald Wiśniewski – w swojej dyskusji zadał Wójtowi kilka pytań dotyczących planowanych inwestycji:
a/ zapytał jak będzie wyglądała rozbudowa oczyszczalni i czy planowany termin nie jest za krótki.
Wójt – wyjaśnił, że oczyszczalnia zostanie rozbudowana o 1 blok ( 3 x 120m³), co będzie wystarczające na 7 000 mieszkańców. Można zbudować większy obiekt, ale to spowoduje podwyższenie ceny za ścieki z uwagi na jego utrzymanie. Jeśli chodzi o termin, to taki jest warunek, aby pozyskać środki.
b/ zapytał, czy na budowę podjazdów nie można pozyskać środków z PFRON.
Wójt – wyjaśnił, że od 2 lat samorządy nie otrzymują środków na ten cel. Są tylko środki dla osób indywidualnych.
c/ zdaniem rozmówcy zadanie związane z budową i wyposażeniem dróg rowerowych planuje się z wyprzedzeniem.
Wójt – wyjaśnił, że przy tym przedsięwzięciu SAPARD określił górna granicę finansowania. My chcemy z tego skorzystać i wystąpiliśmy z takim wnioskiem ( zamierzamy za te fundusze zakupić 5 wiat autobusowych oraz wybudować kawałek ścieżki rowerowej ). Na dzień dzisiejszy wiemy, że wniosek nasz został pozytywnie zaopiniowany, a dopiero Komisja zadecyduje, czy nasza gmina otrzyma dofinansowanie.
d/ zapytał, czy przy wymianie okien w Urzędzie, Wójt uwzględnił również elewację budynku.
Wójt – wyjaśnił, że elewacja nie została uwzględniona.
e/ oświadczył, że nie jest przeciwny oświetleniu ul. Zielonej, ale na poprzedniej sesji radna Demko poruszała temat oświetlenia ul. Topolowej na co otrzymała odpowiedź, że nie ma funduszy.
Wójt – poinformował, że niektóre zadania będą realizowane ze środków na utrzymanie dróg. Wracając do ul. Topolowej stwierdził, że jest przeciwnikiem przejmowania majątku państwowego w takim stanie jakim jest. Jeśli chcemy budować oświetlenie to powinno być energooszczędne jak na ul. Leśnej. Jeśli Rada zadecyduje, że budować należy oświetlenie na ul. Topolowej to będzie to realizowane.
f/ rozmówca zastanawia się, czy zaplanowano w wystarczającej ilości środki na remont mostku.
Wójt – wyjaśnił, że przy remoncie dotychczasowa konstrukcja pozostanie. Potrzebne są tylko pręty zbrojeniowe, blacha oraz beton na remont nawierzchni. Dlatego zdaniem ww. zaplanowana kwota powinna wystarczyć.
g/ rozmówca wrócił do dyskusji prowadzonej przy uchwałach o przystąpieniu do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego wsi Mała Nieszawka. Wtedy Wójt mówił o planowanym przejęciu od AWRSP gruntów, które zdaniem ww. ze względu na obszar nadawałyby się pod budowę Centrum.
Wójt – wyjaśnił, że działki w Wielkiej Nieszawce są położone w centrum gminy, a ich obszar jest wystarczający. Powtórzył również, że w obecnych warunkach Ośrodek Zdrowia nie ma możliwości dalszego rozwoju. W momencie jego prywatyzacji – co również jest rozważane – może się okazać, że nie będzie on w stanie udźwignąć kosztów dzierżawy jakie będzie musiał płacić DPS. W związku z tym należy stworzyć takie warunki, aby Ośrodek Zdrowia działał na terenie gminy. Na dzień dzisiejszy diagnostyka jest rzeczą podstawową, a my nie dysponujemy lokalami. W tym budynku również znalazłaby się apteka, a pomieszczenia po niej wykorzystałby Urząd który również boryka się z podobnymi trudnościami.
Przewodniczący Rady – uważa, że inwestycje wymienione w pkt 1-17 są mniej ryzykowne i znajdą się w budżecie. Zaproponował więc, aby radni bardziej skupili się nad pkt 18 i 19. Następnie zapytał Wójta o szacunkowy koszt dokumentacji na planowane inwestycje.
Wójt – uważa, że koszt dokumentacji - łącznie z uzgodnieniami - należy szacować na ok. 100.000 zł.
Radna Maria Demko – uważa, że ryzyko poniesione na wykonanie dokumentacji jest niewielkie ponieważ wykonane projekty pozostaną do ewentualnego wykorzystania w późniejszym terminie.
Radny Zdzisław Wiśniewski:
a/ uważa, że Rada przed podjęciem decyzji dotyczącej pkt 18 powinna się zapoznać z istniejącymi już obiektami Centrum, aby zorientować się w problemie i mieć pole do dyskusji,
b/ złożył wniosek do protokołu, aby przejąć od Lasów Państwowych budynek po byłym Nadleśnictwie na budowę Centrum Wymiany Młodzieży i Przedsiębiorczości pod warunkiem, że nie będzie w nim lokatora.
Radny Józef Dąbrowski – poinformował, że już wcześniej wnioskował o budowę basenu na wolnym powietrzu. Dlatego też popiera inicjatywę budowy Centrum sportowo-rekreacyjnego, bo będzie to z pożytkiem służyło mieszkańcom gminy.
Przewodniczący Rady – zapytał, czy w 1.000.000 zł na utrzymanie obiektów są uwzględnione ewentualne dochody wynikające z korzystania z tych obiektów.
Wójt – wyjaśnił, że ewentualne dochody nie są uwzględnione w tej kwocie.
Radny Jan Dąbrowski - oświadczył, że popiera wniosek radnego Wiśniewskiego, niemniej jednak należy prowadzić rozmowy z Nadleśnictwem i nie zamykać w tym temacie drogi.
Wójt – poinformował, że przed przejęciem od Nadleśnictwa budynku Rada będzie musiała podjąć uchwałę i będzie wiadomo czy z lokatorem czy bez lokatora.
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję nad projektem uchwały.
Przed przystąpieniem do głosowania poprosił o poprawienie w pkt 3 – “źródła dochodów gminy, z których zobowiązania te zostaną pokryte” poprawić pkt 2 tj. zamiast “Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 25% - pożyczka” zapisać “ środki z budżetu Gminy – 25%”. Następnie odczytał projekt uchwały po poprawce, który poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Romuald Wiśniewski ) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr XII/67/04 – stanowi zał. nr 17 do protokołu.
Przewodniczący Rady ogłosił 10 min. przerwę w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad. 5.
Przewodniczący Rady oddał głos Komisjom w celu przedstawienia informacji z ich działalności między sesjami.
a/ Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja odbyła posiedzenie w dniu 14 stycznia br., na którym zapoznała się z projektem budżetu gminy na 2004 rok,
b/ Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Ewa Król – poinformowała, że Komisja odbyła posiedzenie w dniu 13.02.br., na którym opiniowała materiały na dzisiejszą sesję.
c/ Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja na posiedzeniu w dniu 15.01.br zapoznała się z projektem budżetu na 2004 rok,
d/ Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że komisja odbyła trzy posiedzenia: 13.01.br. zapoznała się z projektem budżetu gminy na 2004 r.; w dniu 19.01.br. analizowała programy ochrony środowiska; w dniu 13.02 br. opiniowała projekty uchwał na dzisiejszą sesję.
Ad. 6.
Przewodniczący Rady oddał głos Wójtowi w celu przedstawienia informacji z działalności między sesjami.
Wójt – przedstawił informację ze swojej działalności między sesjami – informacja stanowi zał. nr 18 do protokołu.
Wójt poinformował, że od dnia 1 maja br. gminy będą prowadziły wypłaty świadczeń, które do tej pory wypłacało ZUS. W związku z tym, że czeka Urząd ogrom dodatkowej pracy zajdzie potrzeba zatrudnienia 3 pracowników – 2 merytorycznych i 1 kasjerki.
Ad. 7.
Przewodniczący Rady przedstawił informację z realizacji podjętych uchwał na sesji w dniu 8 grudnia 2003 roku.
Przewodniczący poinformował , że w m-cu styczniu br. wpłynęło do Rady pismo od PP Trela w sprawie ponownego rozpatrzenia sprawy związanej z nadaniem nazwy ulicy w Wielkiej Nieszawce zgodnie z ich propozycją. Przewodniczący na powyższe pismo udzielił odpowiedzi , w którym uzasadnił czym kierowała się Rada nadając nazwę “ Złota” przedmiotowej ulicy. Nie wpłynęły już żadne pisma od ww.
Ad. 8.
Radny Józef Dąbrowski – a/ poinformował, że po uzgodnieniu z Wójtem w dniu 13.03.br. w godz. 8ºº do 15ºº na terenie naszej gminy zostanie otwarty sezon kolarski w województwie Kujawsko-Pomorskim. W tej imprezie udział weźmie ok. 100 osób + 10 osób z UKS ISKRA Mała Nieszawka. Wyścig odbędzie się na ul. Leśnej , w którym będzie startowało 6 kategorii wiekowych w tym 2 kat. dziewcząt. Wręczanie nagród oraz zakończenie odbędzie się w Ośrodku Kultury. Rozmówca zwrócił się do radnych o wsparcie finansowe na ufundowanie ok. 20 nagród ( wartość 1 nagrody ok. 10zł). W tym dniu odbędzie się również podsumowanie Ligi UKS – nasi zawodniczy w klasyfikacji drużynowej w 2003 roku zajęli III miejsce w województwie Zdaniem ww. jest dla gminy zaszczytem, że impreza wojewódzka odbywa się na naszym terenie. b/ poprosił w imieniu mieszkańców o przedłużenie oświetlenia - o 5 lamp - na ul. Leśnej w Małej Nieszawce,
Wójt - wyjaśnił, że przed wyścigiem należy opracować i dostarczyć do Urzędu jego regulamin. Natomiast dyskusję na temat oświetlenia będzie można prowadzić przy budżecie na br.
Radna Maria Demko – zapytała, czy jest możliwość uzyskania pomocy finansowej od Gminy w sytuacji likwidacji pokryć dachowych z eternitu.
Wójt – wyjaśnił, że powyższe leży w kompetencji Starostwa- Funduszu Ochrony Środowiska i tam należy się zgłaszać. Utylizacją eternitu zajmują się wyspecjalizowane firmy, a koszt jest wysoki. Gmina nie dysponuje funduszami na zmianę pokryć dachowych.
Radna Brygida Czapiewska – poinformowała, że przy prowadzeniu kanalizacji na ul. Rzemieślniczej w Małej Nieszawce zostało uszkodzone ogrodzenie u P. Palińskiej, które do dnia dzisiejszego nie zostało naprawione.
Wójt - wyjaśnił, że uczestniczył w uzgodnieniach dotyczących przeprowadzenia kanalizacji z Panią Palińską. Zainteresowana osobiście zdemontowała ogrodzenie i dopiero pozwoliła przejść z kanalizacją po nieruchomości. Gmina więc nie będzie ponosiła żadnych kosztów związanych z ogrodzeniem działki P. Palińskiej.
Radny Zdzisław Wiśniewski – poruszył nw. sprawy:
a/ zapytał w jaki sposób gmina ma zabezpieczyć zakwaterowanie Jednostce Wojskowej, o czym wspominał Wójt w swoim sprawozdaniu z działalności,
b/ zapytał czy radny Józef Dąbrowski dalej jest zatrudniony do prowadzenia zajęć sportowych przy Ośrodku Kultury,
c/ zapytał czy wał przeciwpowodziowy jest sprawdzany i jaki jest jego stan,
d/ poruszył sprawę wjazdu z ul. Szkolnej na ul. Leśną w Cierpicach przy Poczcie. Istniejący tam zakręt uniemożliwia bezpieczne poruszanie się pojazdami i zdaniem zainteresowanego należałoby ten problem rozwiązać.
Wójt – ustosunkował się do wypowiedzi przedmówcy:
a/ poinformował, że w razie potrzeby Jednostka Wojskowa zakwaterowana zostanie w sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej w Cierpicach,
b/ wyjaśnił, że nie może z radnym zawrzeć umowy cywilno-prawnej, gdyż nie zezwala na to ustawa o samorządzie gminnym,
c/ wał przeciwpowodziowy jest przeglądany 2x w roku oraz w momencie zagrożenia powodziowego. Dziury wykopane przez lisy – na wysokości Zakładu Rolnego - zostały zasypane.
d/ wjazd z ul. Szkolnej na ul. Leśną jest rzeczywiście utrudniony, ale ze względu na skorupę podziemną z węzłem telekomunikacyjnym oraz zlokalizowaną przepompownię nie jesteśmy w stanie nic zrobić.
Radny Józef Dąbrowski – uważa, że nieprawdą jest iż nie ma sposobu, aby mógł on otrzymywać choćby zwrot kosztów za paliwo, które zużywa w czasie prowadzenia treningów z młodzieżą. Zdaniem rozmówcy Rada Gminy może podjąć stosowną decyzję w tej sprawie.
Przewodniczący Rady – wyjaśnił, że Rada nie może zmieniać zapisu ustawy o samorządzie gminnym , która wyraźnie zabrania podpisywanie umowy o pracę z radnym.
Radna Ewa Król :
a/ zapytała czy w br. będzie kontynuowana akcja dotycząca profilaktyki raka piersi dla kobiet jak to było w roku ubiegłym,
Wójt – wyjaśnił, że akcja będzie kontynuowana, a pierwszy wyjazd do Centrum Onkologii w Bydgoszczy planowany jest w m-cu kwietniu,
b/ poinformowała, że uczestniczyła w spotkaniu komitetu społecznego wychowanków długoletniej, nieżyjącej nauczycielki szkoły w Cierpicach - Pani Ostrowicz. W całej sprawie chodzi o ufundowanie tablicy pamiątkowej, którą planuje się odsłonić we wrześniu w Szkole Podstawowej w Cierpicach - w momencie oddania do użytku rozbudowywanych pomieszczeń szkoły.
c/ poinformowała, że w dniu 7.03.br. o godz. 16ºº odbędzie się w Ośrodku Kultury uroczystość z okazji Dnia Kobiet, na którą zaprosiła wszystkie panie.
Przewodniczący Rady – poinformował, że w czasie wczorajszego pobytu w SP w Małej Nieszawce dowiedział się od P. Dyrektor o zorganizowanym przez szkołę cyklu szkoleń komputerowych dla mieszkańców gminy. Na to przedsięwzięcie szkoła pozyskała środki z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Biznesplan opiewał na 19 tyś.zł, z czego Agencja przydzieliła 15 tyś. zł. Do biznesplanu brakuje 4 tyś., o które P. Dyrektor wystąpiła z wnioskiem do gminy. Przewodniczący przyznał, że organizowane szkolenia cieszą się dużym zainteresowaniem. Uczestniczą w ich mieszkańcy naszej gminy – szczególnie bezrobotni. Szkolenia są bezpłatne, odbywają się w grupach 10 osobowych ( niebawem rozpocznie je już 4 grupa ), trwają 37,5 godz. i są prowadzone przez nauczycielkę tej szkoły. Uczestnicy mają okazję poznać podstawy obsługi komputera, obsługę podstawowych programów oraz internetu. Przewodniczący podziękował P. Dyrektor za cenną inicjatywę i życzył, aby rozwijała się ona z pożytkiem dla mieszkańców..
Pani Bronisława Masłowska dyrektor SP w Małej Nieszawce – wyjaśniła, że w 2002 r. złożyła wniosek do ARiMR, który spełniał wszystkie wymogi formalne, ale nie został pozytywnie rozpatrzony z uwagi na brak środków. We wrześniu 2003 r. ww. ponowiła wniosek ( przy przeprowadzeniu całej procedury od nowa ) i w dniu 21.12.2003 r. otrzymała telefon, że środki w wysokości 12 tyś. zł zostały przekazane na konto szkoły. Za tą kwotę szkoła zakupiła 4 komputery i drukarkę laserową i od stycznia br. rozpoczęła szkolenia mieszkańców. Teraz szkoła musi przedstawić Agencji rozliczenie – włączając do niego również brakujące 4.000 zł ( dlatego zwróciła się z wnioskiem o pomoc finansową do gminy) aby otrzymać z ARiMR pozostałe 3.000 zł.
Wójt – stwierdził, że zapotrzebowanie na takie szkolenia jest bardzo duże. Robi się więc wszystko, aby pozyskać jak najwięcej środków pozabudżetowych, które będą z pożytkiem służyć mieszkańcom gminy. Gmina przystąpiła do konkursu IKONKA i mamy w ten sposób szansę otrzymania 3 komputerów dla biblioteki. Zainteresowani będą mieli okazję nie tylko przeglądać nasze zbiory, ale również drogą internetową skorzystać z interesujących ich zbiorów.
Ponadto poinformował, że w ubiegłym tygodniu uczestniczył w podpisaniu umowy na budowę południowej obwodnicy dla Miasta Torunia. Marszałek Województwa w swoim wystąpieniu chwalił Gminę i Wójta za przygotowanie całego procesu przygotowania tej inwestycji. Od samego początku gmina uczestniczyła w całej procedurze przygotowania – od planu zagospodarowania przestrzennego, poprzez decyzje geodezyjne, decyzje o warunkach zabudowy, uzgodnienia, do podpisania umowy. W czasie wystąpień nasza gmina została podana jako przykład samorządu, który potrafił sobie poradzić z tym zadaniem , czego nie zrobił pod adresem Torunia.. W odczuciu Wójta taka ocena jest dużą satysfakcją dla gminy.
Ad. 9.
Przewodniczący Rady podziękował zebranym za wzięcie udziału w posiedzeniu i zamknął obrady.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy
Maria Rumińska /-/ Bronisław Krywionek