W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce 

ul. Toruńska 12
87-165 Cierpice

tel. (+48) 56 678 10 93
tel./fax (+48) 56 678 12 12
e-mail: sekretariat@wielkanieszawka.pl

NIP 956-18-57-702
REGON 000545030

Protokół Nr IX/03 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 29.10.2003 roku.

P r o t o k ó ł Nr IX/03

z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 29.10.2003 r. w godz. 15° ° do 18° ° w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce.

 

Obecni na sesji wg list obecności, stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia:

  • stwierdzenie quorum.

2.  Przyjęcie protokołu z VIII Sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 11 września 2003 roku.

3. Opieka zdrowotna w Gminie ( druk nr 1).

4. Działalność Ośrodka Kultury ( druk nr 2).

5. Wybór ławnika do Sądu Rejonowego w Toruniu ( druk nr 3).

Przerwa

6. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych:

   a/ Wojewody Kujawsko-Pomorskiego,

   b/ Wójta Gminy,

   c/ Przewodniczącego Rady Gminy.

7. Informacja o głównych kierunkach do budżetu gminy na 2004 rok.

8. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:

   a/ upoważnienia do zaciągnięcia zobowiązań dotyczących finansowania inwestycji ( druk nr 4),

   b/ upoważnienie do zaciągnięcia zobowiązań ( druk nr 5),

   c/ nabycia gruntu na mienie gminy ( druk nr 6),

   d/ przyznania dodatku specjalnego Wójtowi ( druk nr 7),

   e/ zmiany budżetu gminy na 2003 rok ( druk nr 8).

9. Działalność Komisji Rady między sesjami – referują Przewodniczący Komisji.

10. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między sesjami.

11. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.

12. Interpelacje i wolne wnioski.

13. Zakończenie Sesji.

Ad. 1.

IX sesję otworzył Przewodniczący Rady Bronisław Krywionek, który na wstępie powitał zebranych. Następnie stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych obecnych jest 13 ( nieobecni: Romuald Wiśniewski – nieusprawiedliwiony, Brygida Czapiewska – nieusprawiedliwiona ) co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk, decyzji.

Przewodniczący Rady poprosił o wnoszenie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji.

Radni nie wnieśli uwag do porządku posiedzenia.

Przewodniczący Rady wniósł o skreślenie z porządku posiedzenia pkt 8c – rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nabycia gruntu na mienie gminy ( o pow. 186 m2 ) od Pana Ignacego Warchołka w celu uregulowania stanu prawnego faktycznego przebiegu ul. Leśnej w Cierpicach . W związku z nie przeprowadzeniem przez zainteresowanego postępowania spadkowego po zmarłej żonie proponuje się odstąpić od podjęcia uchwały. Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie wniosku. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada przyjęła wniosek o skreślenie z porządku posiedzenia pkt 8c.

Przybyła radna Brygida Czapiewska – obecnych jest 14 radnych.

Ad. 2.

Przewodniczący Rady poprosił o wnoszenie uwag do protokołu z VIII sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 11 września 2003 roku.

Radny Zdzisław Wiśniewski – stwierdził, że jego zdaniem jest zły zapis w protokole na str. 10 w części dot. odpowiedzi Wójta na pytanie ww. o % bezrobocia w naszej Gminie ( zapisano 3,9%, a z przeliczeń rozmówcy ten procent jest o wiele wyższy).

Wójt – stwierdził, że zapis w protokole jest właściwy i wyjaśnił zasadę obliczania stopy bezrobocia.

Po wyjaśnieniu Wójta Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z VIII sesji.

Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania protokół został przyjęty przez Radę.

Ad. 3.

Przewodniczący Rady oddał głos Kierownikowi Gminnego Ośrodka Zdrowia w celu omówienia opieki zdrowotnej w Gminie – druk nr 1 obejmujący powyższe zagadnienia radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 3 do protokołu.

Kierownik Gminnego Ośrodka Zdrowia Zyta Stankiewicz – poinformowała, że Ośrodek Zdrowia działa na podstawie aneksu do kontraktu z Kasą Chorych. Na przełomie listopada-grudnia będzie podpisywany kontrakt na 2004 rok z Narodowym Funduszem Zdrowia. W chwili obecnej w Ośrodku zarejestrowanych jest 2500 pacjentów. Sprawozdanie z działalności Ośrodka Zdrowia za okres od stycznia do września radni otrzymali w materiałach. Ośrodek świadczy usługi z podstawowej opieki zdrowotnej, stomatologii, stomatologii w ramach usług ponadstandardowych oraz opieki szkolnej.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Na wstępie oddał głos Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu w celu wyrażenia opinii o materiałach przedstawionych przez Gminny Ośrodek Zdrowia.

Przewodnicząca Komisji Ewa Król - poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z działalności GOZ. Zwróciła jednak uwagę, że stosunkowo mało pacjentów skorzystało z badań profilaktycznych płuc. Dlatego należałoby rozpropagować tą akcję wśród mieszkańców, a Ośrodek mógłby kierować pacjentów zgłaszających się do lekarza dodatkowo na badanie płuc.

Kierownik Ośrodka – poinformowała, że kieruje pacjentów na badanie płuc, ale z tego co się orientuje nie wszyscy z tego korzystają na co nie ma wpływu.

Wójt – poinformował, że informacja o badaniach profilaktycznych płuc oraz onkologicznych została umieszczona w informatorze “Nasze wieści”, więc trafi do mieszkańców. Ponadto bezpłatne badanie mammograficzne piersi kobiety w wieku 50-59 lat mogą wykonać w Specjalistycznym Szpitalu Miejskim im. M. Kopernika w Toruniu. W związku z tym Wójt zwrócił się do pracowników Ośrodka Zdrowie o kierowanie pacjentów na badania profilaktyczne oraz zaapelował do radnych, aby w miarę możliwości propagowali wymienione wyżej badania. Zwrócił również uwagę na sytuację finansową Ośrodka stwierdzając, że jest ona w stosunku do gmin ościennych dobra – zysk wynosi ok. 11.000 zł. Należałoby jednak zwrócić uwagę przy zawieraniu kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia na przyszły rok, aby pozyskać środki na dodatkowe badania – takie jak prowadzi Przychodnia na ul. Szubińskiej – aby powstrzymać pacjentów w naszym Ośrodku. Również należałoby zrobić wszystko, aby uzyskać większy kontrakt dla stomatologii, bo po ilości pacjentów widać iż jest taka potrzeba.

Radny Zdzisław Wiśniewski - stwierdził, że sprawozdanie z działalności Ośrodka jest w miarę pełne. Niemniej jednak rozmówcę niepokoi fakt zmniejszających się ilości pacjentów w Ośrodku Zdrowia ( było 2700, jest 2500 ) gdzie wcześniej była mowa o ich pozyskiwaniu. Ww. stwierdził, że niepokoi go również konkurencja – Przychodnia na.ul. Szubińskiej – więc trzeba robić wszystko, aby pacjenci naszego Ośrodka tam nie odchodzili.

Kierownik Ośrodka – stwierdziła, że powodem zmniejszenia ilości pacjentów był okres kiedy w Ośrodku nie było przez pewien czas lekarza, jak również likwidacja Branżowej Kasy Chorych.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Ad. 4.

Przewodniczący Rady oddał głos Wójtowi w celu omówienia działalności Ośrodka Kultury – ( druk nr 2) radni otrzymali w materiałach na sesję – sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Wójt – poinformował, że w Ośrodku Kultury prowadzona jest różnorodna działalność – sprawozdanie radni otrzymali w materiałach – wszystkim chodzi o to, aby młodzież nie przesiadywała na przystankach, a korzystała z zajęć prowadzonych w Ośrodku Kultury. Prowadzący zajęcia zatrudnieni są na cząstkach etatów. Oprócz wymienionych zajęć, z budżetu finansowany jest również instruktor drużyny piłkarskiej. Dużym zainteresowaniem cieszy się siłownia, z której korzystają osoby w różnym wieku. Z biblioteki korzystają w szczególności dzieci i młodzież szkolna.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Józef Dąbrowski - zwrócił uwagę, że w informatorze “ Nasze wieści”, które dzisiaj otrzymał powinno się również umieścić informację o osiągnięciach kolarzy – będących mieszkańcami naszej Gminy ( m.in. Mariusza Wiesiaka, który uzyskuje wysokie wyniki w zawodach międzynarodowych ), gdyż są to istotne sprawy.

Wójt – wyjaśnił, że w informatorze zamieszczone są informacje finansowane i organizowane przez Gminę - Mariusz Wiesiak otrzymał również otrzymał rower, który ufundowała Rada Gminy.

Ad. 5.

Przewodniczący Rady – wyjaśnił, że zgodnie z ustawą – Prawo o ustroju sądów powszechnych do kompetencji Rady Gminy należy - w głosowaniu tajnym - wybór 1 ławnika do orzekania w Sądzie Rejonowym w sprawach rodzinnych i karnych. Na poprzedniej sesji Rada Gminy powołała Zespół, którego zadaniem było przedstawienie Radzie opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników. Następnie oddał głos przewodniczącej Zespołu Pani Brygidzie Czapiewskiej w celu przedstawienia powyższych opinii.

Pani Brygida Czapiewska - poinformowała, że w dniu 30.09.br, ( od godz. 13-tej, co 15 min.) Zespół odbył spotkanie, w czasie którego prowadził indywidualne rozmowy z kandydatami na ławników – nie wszyscy kandydaci zgłosili się na rozmowy. Następnie poprosiła o uważne wysłuchanie protokołu z posiedzenia Zespołu – kserokopia stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Dopowiedziała jednak, iż w toku rozmów z poszczególnymi kandydatami zdaniem Zespołu najbardziej odpowiednimi na ławnika są Pani Ewa Ratajczak i Pani Lucyna Słabęcka gdyż są przygotowane pod względem znajomości prawa. Do Rady jednak należy decyzja o wyborze ławnika.

Przewodniczący Rady zwrócił się do kandydatów na ławnika z pytaniem czy nie chcą uzupełnić swoich wypowiedzi po spotkaniu z Zespołem.

Kandydaci nie zadali pytań.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w powyższej sprawie.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady poprosił o zgłoszenie się 3 radnych do Komisji Skrutacyjnej, której zadaniem będzie przeprowadzenie tajnego głosowania w sprawie wyboru ławnika do Sądu Rejonowego w Toruniu.

Do składu Komisji zgłosili się radna Maria Demko, radna Ewa Król, radny Rafał Kujawa.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie składu Komisji Skrutacyjnej. Za proponowanym składem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący Rady stwierdził, że skład został zaakceptowany przez Radę.

Przewodniczący Rady przedstawił sposób głosowania.

Komisja Skrutacyjna przeprowadziła głosowanie, z którego przewodniczący Komisji Rafał Kujawa odczytał protokół – protokół Komisji Skrutacyjnej wraz z 14 kartami do głosowania stanowi zał. nr 6 do protokołu z sesji. W wyniku głosowania największą ilość głosów otrzymała Pani Danuta Gierad.

Radna Brygida Czapiewska – oświadczyła, że radni zdaniem rozmówczyni niedokładnie wysłuchali protokołu z posiedzenia Zespołu, który sugerował kandydatów na ławnika . Ww. oświadczyła, że nie ma nic przeciwko wyborowi ławnika dokonanego przez Radę, ale chodziło jej o to, żeby wybrana została osoba bardziej przygotowana merytorycznie . Jako przewodnicząca Zespołu nie może zatem zgodzić się z wyborem.

Radna Maria Demko – poinformowała, że z orientacji wie iż ławnik w sądzie nie musi się znać na prawie w związku z tym znajomość prawa nie musi być warunkiem wyboru ławnika. Wybory odbyły się w głosowaniu tajnym, każdy w nim wyraził swoją wolę, więc wynik wyboru powinien zostać bez komentarza.

Przewodniczący Rady – stwierdził, że procedura wyboru była na tyle przejrzysta, że każdy z radnych mógł otrzymać każdą interesującą go informację przed głosowaniem Każdy z radnych głosował zgodnie ze swoją wolą więc nie powinno się komentować wyniku wyboru. Następnie odczytał uchwałę Nr IX/49/03 w sprawie wyboru ławnika do Sądu Rejonowego w Toruniu do orzekania w sprawach rodzinnych i karnych w kadencji 2004-2007 - uchwała stanowi zał. nr 6a do protokołu..

Przewodniczący Rady ogłosił 15 min. przerwę w obradach.

Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

Ad. 6.

a/ Przewodniczący Rady odczytał informację Wojewody Kujawsko –Pomorskiego o złożonych - zgodnie z art. 24h ust 3 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - oświadczeniach majątkowych przez Wójta Gminy i Przewodniczącego Rady Gminy.

b/ Wójt Gminy zgodnie z art. 24 h ust. 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym złożył informację o złożonych oświadczeniach majątkowych przez pracowników samorządowych. Nie stwierdzono nieprawidłowości w oświadczeniach majątkowych złożonych w ustawowym terminie.

c/ Przewodniczący Rady zgodnie z art. 24 h ut. 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym złożył informację o oświadczeniach majątkowych złożonych przez radnych. Oświadczenia zostały złożone w terminie ustawowym i nie stwierdzono ich nieprawidłowości.

Nie było pytań do informacji złożonych przez Wójta i Przewodniczącego Rady Gminy.

Ad. 7.

Przewodniczący Rady oddał głos Wójtowi w celu przedstawienia informacji o głównych kierunkach do budżetu gminy na 2004 rok.

Wójt – na wstępie poinformował , zgodnie z komunikatem Ministerstwa Finansów termin złożenia projektu budżetu na 2004 r. został przesunięty z 15 listopada na 15 grudnia 2003 r. a planów finansowych jednostek organizacyjnych samorządów przesunięto z 22 grudnia na 31grudnia. Nowymi zadaniami gminy będzie pokrywanie w 100% dodatków mieszkaniowych, oświetlenia dróg publicznych. Liczymy , że otrzymamy subwencję na klasy “0”. Po przeprowadzeniu wstępnej symulacji wyliczono około 5.500.000 zł dochodów budżetowych. Na podstawie tego można powiedzieć, że w 2004 roku nie będzie środków na inwestycje. Nie należy jednak na tym poprzestać więc trzeba będzie pozyskiwać fundusze. Warunkiem korzystania z Funduszy jest jednak dołożenie środków własnych. Zdaniem Wójta Gmina musi inwestować, bo w przeciwnym wypadku będzie się cofać. Dobrą wiadomością jest to, że w rankingu gmin wiejskich nasza Gmina znajduje się na 73 miejscu na 1800 gmin. Wracając do kierunków do budżetu na 2004 rok to: zakończenie kanalizacji oraz zakończenie rozbudowa szkoły w Cierpicach. Z nowych inwestycji – rozbudowa oczyszczalni ścieków, rozbudowa odcinków wodociągu i kanalizacji na powstających osiedlach, budowa chodników, budowa 2 przystanków autobusowych ( k. Ośrodka Kultury i na ul. Wiślanej), budowa nawierzchni bitumicznych, likwidacja barier architektonicznych, gazyfikacja. Aby realizować te inwestycje należy szukać rezerw na każdym odcinku.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w powyższym temacie.

Na wstępie oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o kierunkach do budżetu.

Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja po wysłuchaniu informacji Wójta i po dyskusji przychyla się do przedstawionych kierunków do budżetu.

Ad. 8.

a/ Przewodniczący Rady Bronisław Krywionek poinformował, że projekt uchwały w sprawie upoważnienia do zaciągnięcia zobowiązań dotyczących finansowania inwestycji wraz z uzasadnieniem ( druk nr 4 ) – stanowi zał. nr 7 do protokołu radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia przedstawionego projektu.

Wójt Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że projekt dotyczy wykonania projektu rozbudowy oczyszczalni co jest w chwili obecnej konieczne ze względu na zwiększającą się ilość dopływających ścieków z uwagi na rozbudowę kanalizacji sanitarnej w Cierpicach. Wójt Wniósł do Rady o przyjęcie projektu uchwały.

Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii w powyższej sprawie.

Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr IX/50/03 w sprawie zaciągnięcia zobowiązań dotyczących finansowania inwestycji – stanowi zał. nr 8 do protokołu.

b/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie upoważnienia do zaciągnięcia zobowiązań ( druk nr 5) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 9 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.

Wójt – poinformował, że projekt dotyczy opracowania projektu planu zagospodarowania przestrzennego gminy dla obszarów nie objętych planem uchwalonym po roku 1994. Wiąże się to jednak z kosztami, które zostały przedstawione w projekcie uchwały. Wójt wniósł o przyjęcie przedstawionego projektu.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały. Na wstępie poprosił o wyrażenie opinii Komisje Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji.

Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, ze Komisja nie wnosi uwag do projektu uchwały.

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie . Za przyjęciem głosowało 14 radnych. Głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr IX/51/03 – stanowi zał. nr 10 do protokołu.

c/ skreślono z porządku posiedzenia.

d/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie przyznania dodatku specjalnego Wójtowi ( druk nr 7 ) radni otrzymali w materiałach na sesję - stanowi zał. nr 11 do protokołu. Zgodnie z § 7 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnianych w urzędach gmin wójtowi przysługuje dodatek specjalny w kwocie wynoszącej co najmniej 20% - obligatoryjnie - i nie przekraczającej 40% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Dodatek przyznaje Rada Gminy. Przepisy rozporządzenia nie przewidują czasowego ograniczenia przyznania dodatku specjalnego dla wójta. Przyznanie dodatku dla wójta związane jest z zakresem zadań związanych z zarządzaniem gminą - obecnie Wójt posiada kompetencje należące wcześniej do zarządu gminy. W obecnej kadencji wójt miał przyznany dodatek specjalny w wysokości 25% na okres 1 roku tj. do dnia 18 listopada 2003 r. w związku z powyższym przedłożono projekt uchwały pod obrady. Przewodniczący Rady złożył wniosek o przyznanie Wójtowi dodatku specjalnego w wysokości 30% na okres do dnia 31 grudnia 2004 roku. Propozycję zwiększenia dodatku specjalnego o 5% uzasadnił tym, że zwiększył się zakres jego obowiązków z uwagi na likwidację stanowiska sekretarza. Proponowany okres przyznania również będzie właściwy do naliczenia wynagrodzenia ( bez zwoływania sesji).

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Jan Dąbrowski – uważa, że propozycja Przewodniczącego Rady w sprawie wysokości i jest właściwa. Wójta czeka trudny do realizacji 2004 rok.

Radny Zdzisław Wiśniewski - oświadczył, że nie neguje działań Wójta jak również propozycji Przewodniczącego Rady w sprawie wysokości dodatku służbowego niemniej jednak patrzy na to inaczej. Zdaniem rozmówcy w tak trudnej obecnie sytuacji finansowej wszyscy powinni oszczędzać wydatki budżetowe, a podwyższenie dodatku musi być szczególnie uzasadnione.

Radna Brygida Czapiewska - z uwagi na trudną sytuację finansową uważa, że dodatek służbowy Wójtowi powinno się przyznać w dotychczasowej wysokości tj. 25%. Rozmówczyni nie ma uwag dotyczących osiągnięć Wójta , ale jej zdaniem jeśli się nie zacznie ograniczać wydatków na własnym podwórku, to nie można tego żądać od innych.

Z uwagi na to, że podły dwa wnioski dotyczące wysokości dodatku specjalnego, jako pierwszy był głosowany wniosek Przewodniczącego Rady jako dalej idący.

Za przyjęciem wniosku głosowało 9 radnych, 1 radny był przeciwny ( Brygida Czapiewska), 4 radnych wstrzymało się od głosowania ( Zdzisław Wiśniewski, Józef Przewięźlikowski, Maria Demko, Józef Dąbrowski ). Przewodniczący stwierdził, że wniosek został przyjęty przez Radę. W wyniku przyjęcia przez Radę pierwszego wniosku odstąpiono od głosowania przyjęcia drugiego wniosku.

Następnie Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych nie było, 3 radnych ( Józef Przewięźlikowski, Zdzisław Wiśniewski, Brygida Czapiewska). Przewodniczący rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr IX/52/03 – stanowi zał. nr 12 do protokołu.

e/ Przewodniczący Rady oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2003 rok ( druk nr 8 ) – stanowi zał. nr 13 do protokołu.

Wójt – na wstępie zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały. Po przesłaniu materiałów radnym, wpłynęła decyzja z Kujawsko- Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy w sprawie zmniejszenia kwot dotacji na zadania zlecone w 2003 r. w dziale Opieka Społeczna ( rozdz. 85314 - Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne jak również rozdz. 85316 - zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze ) o kwotę 18.780 zł. Powyższe zmniejszenie dotacji zostało dokonane na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej oraz ustawy o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych. Po uwzględnieniu autopoprawki budżet gminy zmniejszy się zarówno po stronie dochodów jak i wydatków o kwotę 18.780,00 zł. Ponadto potrzeba dokonania zmian budżetu po stronie dochodów wynika ze zmiany kwoty dotacji na zadania własne i zlecone oraz włączeniu subwencji rekompensującej. Korekty dokonano na podstawie decyzji Wojewody Kujawsko -Pomorskiego oraz informacji z Ministerstwa Finansów. Poza tym proponuje się podwyższenie dochodów własnych - wpływy z podatku transportowego oraz z podatku od czynności cywilnoprawnych i opłaty za zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Po dokonaniu wymienionych zmian budżet gminy po stronie dochodów zwiększy się o kwotę 199.987,00 zł. Po stronie wydatków zostały włączone kwoty dotacji zgodnie z ich przeznaczeniem. Proponuje się również podwyższyć wydatki na zakup wody i zużycie energii elektrycznej związanej z eksploatacją gminnej oczyszczalni ścieków i przepompowni w związku ze zwiększonym zużyciem wody i ścieków. W związku z zatrudnieniem pracownika interwencyjnego w stołówce szkolnej zwiększa się wydatki na wynagrodzenia z uwagi na to , że refundacja z Biura Pracy następuje z dużym opóźnieniem. Wydatki po stronie dochodów zostały zwiększone o 75.987 zł. Po dokonaniu zmian budżetu jego niedobór wyniesie 846 zł i zmniejszy się o kwotę 124.000 zł. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad zmianą budżetu. Na wstępie oddał głos Komisji Rewizyjnej w celu wyrażenia opinii o przedstawionym projekcie.

Przewodniczący Komisji Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja po zapoznaniu się z informacją o potrzebie zmian pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr IX/53/03 – stanowi zał. nr 14 do protokołu.

Ad. 9.

Przewodniczący Rady oddał głos przewodniczącym Komisji w celu złożenia informacji z działalności Komisji między sesjami:

a/ Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski - poinformował, że Komisja odbyła posiedzenie w dniu 25.10.br. , na którym opiniowała projekty uchwał będące tematem dzisiejszej sesji oraz dyskutowała nad inwestycjami na 2004 rok,

b/ Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja nie odbyła posiedzeń między sesjami,

c/ Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Ewa Król – poinformowała, że Komisja odbyła posiedzenia w dniach 20.09.br. oraz 23.10.br., w czasie których opiniowała materiały na dzisiejszą sesję, spotkała się z dyrektorem Gimnazjum w Cierpicach w celu współpracy tej placówki z Komisją,

d/ Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja odbyła posiedzenie w dniu 27.10. br., na którym opiniowała projekt zmiany budżetu gminy na 2003 rok.

Radni nie wnieśli uwag do informacji z działalności Komisji między sesjami.

Ad. 10.

Przewodniczący Rady oddał głos Wójtowi w celu złożenia sprawozdanie z działalności między sesjami – sprawozdanie stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.

Ad. 11.

Przewodniczący Rady złożył informację z realizacji podjętych uchwał na VIII sesji , która odbyła się w dniu 11 września 2003 roku. Radni nie wnieśli uwag do informacji.

Ad. 12.

Radny Zdzisław Wiśniewski – w imieniu swoim i mieszkańców podziękował Wójtowi, wykonawcy oraz wszystkim tym, którzy przyczynili się do modernizacji ul. Ogrodowej w Cierpicach. Zapytał również czy podejmowano działania dotyczące remontu wjazdu z drogi nr 10 na ul. Sosnową w Cierpicach. Zapytał ponadto o kurs autobusowy A-linii kursujący ul. Ogrodową.

Wójt – wyjaśnił, że w sprawie remontu zjazdu na ul. Sosnową jest umówiony z ZDK w Bydgoszczy po 1 listopada br. Autobus A-linii jeżdżący ul. Ogrodową jest autobusem kursowym – jeździł do ul. Wiślanej w Wielkiej Nieszawce , a teraz została ta linia wydłużona przez co dzieci mogą dojeżdżać do szkoły w Cierpicach.

Radny Józef Dąbrowski – zapytał czy jest możliwość pozyskania mapki z wytyczonymi ścieżkami rowerowymi, która byłaby jemu przydatna do planowania treningów, które prowadzi z dziećmi i młodzieżą. Poruszył również sprawę załatania dziur w ul. Wodociągowej ( objazd od ul. Bydgoskiej ).

Wójt – wyjaśnił, że zostaną opracowane mapki z wytyczonymi ścieżkami rowerowymi (może jeszcze do końca br. i posiadamy na to środki ), ale zgodnie z wymogami należy uzgodnić jeszcze trasy z Policją oraz Zarządem Dróg. Wójt poprosił o cierpliwość z remontem ul. Wodociągowej do czasu budowy obwodnicy, która zdaniem ww. ruszy w I kw. 2004r. gdyż przetarg jest już przeprowadzony, a z uzgodnień z inwestorem wynika modernizacja ul. Wodociągowej.

Radny Józef Przewięźlikowski - podziękował w imieniu Rady Parafialnej w Cierpicach Wójtowi, radnym. Stowarzyszeniu “Wspólne Gniazdo” oraz wszystkim, którzy przyczynili się do wybudowania parkingu. Poinformował jednocześnie, że w dniu 11.11.br.zostanie odprawiona msza św. w intencji wszystkich sponsorów.

Radna Maria Demko - poruszyła sprawę osób bezdomnych z terenu Gminy, pytając czy nie można by zatrudnić ich choćby do prac porządkowych.

Wójt – wyjaśnił, że na terenie Gminy były 3 osoby bezdomne , z których 2 znalazło schronienie przy rodzinie natomiast 1 bezdomny (po eksmisji) został umieszczony na razie w DPS. Rozmówca poinformował również, że nie można zatrudnić tych ludzi do prac porządkowych, bo nie pozwala na to prawo

Ad. 13.

Przewodniczący Rady podziękował zebranym za wzięcie udziału w sesji i zamknął obrady.

 

    Protokołowała :                                                                                               Przewodniczący Rady Gminy

/-/ Maria Rumińska                                                                                               /-/ Bronisław Krywionek

Powiadom znajomego