Prorokół Nr VIII/03 Rady Gminy Wielka Nieszawka z dnia 11 września 2003 roku.
P r o t o k ó ł Nr VIII/03
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 11 września 2003 r. w godz. 15º
º do 17³º w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce.Obecni wg. list obecności stanowiących załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
Porządek posiedzenia :
1. Otwarcie posiedzenia:
- stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie protokołu z VII Sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 26 maja 2003 roku.
3. Informacja dotycząca przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego – referuje Wójt.
4. Omówienie informacji o wykonaniu budżetu gminy za I półrocze 2003 roku – radni otrzymali w dniu 13 sierpnia 2003 r.- referuje Wójt.
Przerwa
5. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
- przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka – tereny przemysłowe i tereny działalności gospodarczej - ( druk nr 1),
- przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka – tereny ANR - ( druk nr 2 ),
- przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka – wsie Mała Nieszawka, Wielka Nieszawka, Cierpice - ( druk nr 3 ),
- przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka – część wsi Brzoza - (druk nr 4),
- przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka – tereny leśne do zalesienia – (druk nr 5 ),
- przyjęcia projektu sieci dróg rowerowych w Gminie Wielka Nieszawka (druk nr 6).
- upoważnienia Wójta do zaciągnięcia zobowiązań - ( druk nr 7),
- zmiany budżetu gminy na 2003 rok - ( druk nr 8),
- powołania Zespołu, który przedstawi Radzie Gminy opinię o zgłoszonych kandydatach na ławników - ( druk nr 9).
6. Działalność Komisji Rady między Sesjami – referują przewodniczący Komisji.
7. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między sesjami.
8. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
9. Interpelacje i wolne wnioski.
10. Zakończenie Sesji.
Ad. 1.
VIII sesję Rady Gminy otworzył Przewodniczący Rady Bronisław Krywionek, który na wstępie powitał zebranych. Następnie stwierdził, że w momencie otwarcia obrad na stan 15 radnych, obecnych jest 12 (nieobecni: Romuald Wiśniewski - usprawiedliwiony, Ryszard Proch - nieusprawiedliwiony, Józef Kumorek - nieusprawiedliwiony) co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk, decyzji. Przewodniczący Rady poprosił o wnoszenie uwag do porządku posiedzenia, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji. Radni nie wnieśli uwag.
Ad. 2.
Przewodniczący Rady poprosił o wnoszenie uwag do protokołu z VII sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 26.05.2003 r.
Radni nie zgłosili uwag.
Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu. Za przyjęciem głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. W wyniku głosowania protokół z VII sesji został przyjęty przez Radę.
Ad. 3.
Przewodniczący Rady oddał głos Wójtowi w celu złożenia informacji dotyczącej przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.
Wójt Gminy Kazimierz Kaczmarek - poinformował, że na terenie Gminy funkcjonują 3 szkoły – Szkoła Podstawowa w Małej Nieszawce, Szkoła Podstawowa w Cierpicach i Gimnazjum w Cierpicach. Wszystkie placówki oświatowe właściwie zostały przygotowane do nowego roku szkolnego. W okresie wakacji został wykonany remont dachu na starej części Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce oraz dach na szatni, który pierwotnie nie był planowany do zmiany, ale taka potrzeba wynikła w czasie wykonywania prac remontowych. W tej placówce wykonane zostały przez pracowników szkoły – niekiedy wspomaganych przez pracowników interwencyjnych - wszystkie niezbędne prace związane z przygotowaniem placówki do rozpoczęcia zajęć. Szkoła – ze środka specjalnego -zakupiła meble do kilku klas. W Szkole Podstawowej w Cierpicach – trwa rozbudowa pawilonu szkolnego, przez co utrudnione jest dojście do placówki oraz dojazd do stołówki Gimnazjum. Koniec budowy pawilonu planowany jest na 31.07.2004r. , przez miesiąc sierpień pomieszczenia zostaną wyposażone i od 1.09.2004 r. rozpocznie się w nim nauka. Wszystkie niezbędne prace w Szkole Podstawowej w Cierpicach zostały wykonane i placówka właściwie została przygotowana do nowego roku szkolnego. W szkołach podstawowych jest pełna obsada nauczycieli ( nie ma wakatów). W czasie wakacji w Gimnazjum w Cierpicach – wykonane zostało ogrodzenie boiska do piłki nożnej. Również ta placówka właściwie została przygotowana do nowego roku szkolnego. Pani Dyrektor od połowy wakacji wróciła do pracy (po chorobie) więc i w tej placówce jest pełna obsada nauczycieli. Ogółem w szkołach jest 21 oddziałów, w których uczy się 461 uczniów.
Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji, która sprawdzała przygotowanie placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.
Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja w dniu 9.09.br. odwiedziła wszystkie szkoły i zapoznała się z wykonawstwem inwestycji szkolnych. Drobne uwagi przekazano dyrektorom, a część Wójtowi . Dotyczą one: zbudowania muldy na ul. Szkolnej w Cierpicach; remontu dachów na obu szkołach podstawowych, niesprawnej sygnalizacji świetlnej na przejściu przy ul. Toruńskiej w Małej Nieszawce. Komisja stwierdziła, że szkoły zostały przygotowane do nowego roku szkolnego.
Przybył radny Józef Kumorek – obecnych jest 13 radnych
.Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w powyższej sprawie.
Wójt – wyjaśnił, że kwestia remontu dachów na szkołach może być wnioskiem do przyszłorocznego budżetu gminy.
Więcej głosów w dyskusji nie było.
Ad. 4.
Przewodniczący Rady poinformował, że informację Wójta Gminy o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2003 roku radni otrzymali w dniu 13 sierpnia 2003 roku. Następnie oddał głos Wójtowi w celu omówienia informacji.
Wójt – poinformował, że budżet gminy na 2003 rok został uchwalony w dniu 21.02.2003 r. w wysokości: plan dochodów – 5.458.000 zł, plan wydatków – 6.458.000 zł. W I półroczu budżet był zmieniany jeden raz.- zmiana polegała na: włączeniu dotacji na zadania własne i zlecone, zmianie załącznika dot. zadań inwestycyjnych, włączeniu środków na organizację wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży oraz dokonaniu przesunięć między paragrafami. Po dokonaniu powyższych zmian budżet gminy przedstawiał się następująco: plan dochodów 5.595.480 zł, plan wydatków 6.595.480 zł, deficyt budżetowy wyniósł 1.000.000 zł. W I półroczu 2003 r. realizacja budżetu przedstawiała się następująco: dochody na plan 5.595.480 zł wykonano 3.310.197 zł, co stanowi 59,16% wielkości planowanej ( wpływ na powyższe miała ściągalność zaległości podatkowych nawet przez zajmowanie hipotek) oraz wydatki na plan 6.595.480 zł wykonano 3.158.125 zł tj. 47,88% wielkości planowanej ( wpływ na to ma zapłata za inwestycje w większości dopiero w II półroczu br.) . Wójt stwierdził, że w II półroczu 2 pozycje budżetu mogą być zagrożone tj. pokrycie wydatków w pomocy społecznej ( z uwagi na stale zwiększającą się liczbę wniosków jak również z dożywianiem uczniów ) oraz podwyżka cen oleju opałowego planowana od 1.11.br. - ostatnio dość głośno się mówi o 10- krotnym wzroście akcyza na paliwo. Wszystkie budynki gminne ogrzewane są olejem opałowym i w razie podwyżki ceny może spowodować zagrożenie realizacji niektórych inwestycji.
Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowani Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o przedstawionej informacji.
Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja nie wnosi uwag do informacji o wykonaniu budżetu gminy za I półrocze 2003 roku.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady ogłosił 10 min. przerwę w obradach.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Ad. 5.
a) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka – tereny przemysłowe i tereny działalności gospodarczej ( druk nr 1 ) - stanowi zał. nr 4 do protokołu - radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.
Wójt - poinformował, że w powyższej sprawie Rada podjęła uchwałę w kwietniu br. W związku z wejściem w życie nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nastąpiła konieczność jej anulowania i ponownego rozpoczęcia procedury. Zostało to poprzedzone analizą zgodności z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy – przedstawiony projekt dotyczy terenów przemysłowych i terenów działalności gospodarczej ANDREWEX w Cierpicach. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.
Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projektach uchwał w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka – druki nr 1, nr 2, nr 3, nr 4 i nr 5.
Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja po wysłuchaniu wyjaśnień nie wnosi uwag do przedstawionych projektów uchwał.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektami uchwał.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr VIII/40/03 – stanowi zał. nr 5 do protokołu.
b) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka – tereny Agencji Nieruchomości Rolnych ( druk nr 2 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 6 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnieni projektu uchwały.
Wójt – poinformował, że projekt uchwały dotyczy terenów Agencji Nieruchomości Rolnych w Małej Nieszawce , a przedłożony został z takiego samego powodu jak druk nr 1. Wrót wniósł o przyjęcie projektu uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr VIII/41/03 – stanowi zał. nr 7 do protokołu.
c) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka – wsie Mała Nieszawka, Wielka Nieszawka, Cierpice ( druk nr 3) – stanowi zał. nr 8 do protokołu - radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.
Wójt – poinformował, że projekt uchwały dotyczy wsi: Mała Nieszawka, Wielka Nieszawka, Cierpice. Wójt wniósł o przyjęcie przedstawionego projektu.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr VIII/42/03 – stanowi zał. nr 9 do protokołu.
d) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka – część wsi Brzoza ( druk nr 4 ) – stanowi zał. nr 10 do protokołu – radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu.
Wójt – poinformował, że projekt uchwały dotyczy części wsi Brzoza, a przedłożony został z uwagi na zmianę ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym . Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr VIII/43/03 – stanowi zał. nr 11 do protokołu.
e) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Nieszawka – tereny leśne, do zalesienia ( druk nr 5 ) – stanowi zał. nr 12 do protokołu – radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.
Wójt – poinformował, że projekt uchwały dotyczy terenów leśnych , do zalesienia - a został przedłożony z uwagi na wejście w życie nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wójt wniósł o przyjęcie przedłożonego projektu.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr VIII/44/03 – stanowi zał. nr 13 do protokołu.
f) Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt uchwały w sprawie przyjęcia projektu sieci dróg rowerowych w Gminie Wielka Nieszawka ( druk nr 6 ) – stanowi zał. nr 14 do protokołu - radni otrzymali w materiałach na sesję- na dzisiejszej sesji uzupełniono o opis do projektu dróg rowerowych. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.
Wójt – poinformował, że projekt sieci dróg rowerowych w gminie Wielka Nieszawka został opracowany przez Miejską Pracownię Urbanistyczną w Toruniu w m-cu czerwcu br. Rozmówca oddał głos projektantowi w celu omówienia opracowanego projektu. Jednocześnie zaznaczył, że w przyszłym roku zaprojektowane ścieżki zostaną ponumerowane oraz zostanie wydana mapa z ich przebiegiem.
Projektant Marek Porczyk - poinformował, że projekt pokazuje całościowy układ ścieżek i szlaków rowerowych na obszarze Gminy: przeznaczonych do codziennego użytku przez jej mieszkańców oraz dla celów turystyczno-rekreacyjnych wraz z systemem oznakowań i wskazaniami dla niezbędnych robót drogowych na nieutwardzonych odcinkach dróg gruntowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami wydzielone z jezdni ścieżki rowerowe należy realizować w obszarach zabudowanych + połączenia między tymi obszarami wraz z budową dróg. W Gminie będą to drogi nr 10, 15 i 273. Ścieżki rowerowe powinny mieć: nawierzchnię utwardzoną; szerokość 1,6 m; oznakowanie na początku ewentualnie w rejonie skrzyżowań. Wyznaczanie turystycznych szlaków rowerowych powinno się odbywać we współdziałaniu z PTTK, gdyż szlaki takie będą miały rekomendację PTTK i będą potem przez nich utrzymywanie. W granicach Gminy zaplanowano ciągi pieszo – rowerowe o nawierzchni utwardzonej o łącznej długości 26.7 km oraz szlaki rowerowe o łącznej długości 73,9 km w tym 6,2 km wymagające robót drogowych. Na terenie Gminy wyznaczono 5 tras rowerowych, które zostały opisane: podano ich długość oraz opis ciekawych obiektów.
Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.
Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
Radny Zdzisław Wiśniewski – zwrócił się do projektanta z pytaniem czy proponowane trasy ścieżek rowerowych zostały określone stopniami trudności oraz czy przebiegi tras były uzgadniane z właścicielami gruntu.
Projektant– wyjaśnił, że w opinii do projektu został zawarty opis poszczególnych tras rowerowych, więc potencjalny użytkownik będzie miał dane o wytyczonych 5 trasach , w których podano ich długości. Rozmówca poinformował, że przebieg tras został uzgodniony z Nadleśnictwami Cierpiszewo i Gniewkowo oraz właścicielami gruntów prywatnych.
Więcej głosów w dyskusji nie było. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr VIII/45/03 – stanowi zał. nr 15 do protokołu.
g) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie upoważnienia do zaciągania zobowiązań ( druk nr 7) – stanowi zał. nr 16 do protokołu – radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia przedłożonego projektu.
Wójt – w związku z tym, że ustawa o zamówieniach publicznych nie pozwala Wójtowi na zaciąganie zobowiązań na rok przyszły - zachodzi potrzeba podjęcia uchwały w tej sprawie. Powyższe wiąże się z koniecznością rozbudowy gminnej oczyszczalni ścieków z uwagi na zwiększającą się ilością dopływających ścieków, spowodowaną rozbudową kanalizacji sanitarnej w Cierpicach. Obecnie oczyszczalnia jest zdolna przyjąć 360 m3 ścieków na dobę, a dalsza rozbudowa sieci oraz zaawansowanie budów domów m.in. w Cierpicach-Kąkolu oraz w Małej i Wielkiej Nieszawce wymusza konieczność jej rozbudowy o następny etap - do 600 m3 /dobę. Taka przepustowość pozwoli na przyjęcie ścieków z budynków już istniejących oraz będących w trakcie budowy na nowo powstałych osiedlach. Ze względu na powyższe Gmina powinna niezwłocznie przystąpić do opracowania projektu budowlanego rozbudowy o łącznej wartości tych zobowiązań nie przekraczającej kwoty 45.000 zł, płatnych do 31.03.2004 roku. Następna sprawa dotycząca upoważnienia ma związek z opracowaniem projektu zmiany planu zagospodarowania przestrzennego gminy. Spowodowane to jest utratą ważności m.p.z.p., uchwalonego przed 1995 rokiem dla obszarów nie objętych planami uchwalonymi po 1994 roku. Stosowne uchwały w powyższej sprawie Rada Gminy podjęła w kwietniu br. jednak z uwagi na wejście w życie nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zachodzi konieczność ich anulowania i ponownego rozpoczęcia procedury. Zostało to poprzedzone analizą zgodności proponowanych projektów uchwał z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Na pokrycie kosztów niezbędnych elementów dla opracowania, uchwalenia i opublikowania m.p.z.p.g. zgodnie z ustawą potrzeba kwotę 30.000 zł – płatność do 31.03.2004 r. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.
Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Rewizyjnej w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.
Przewodniczący Komisji Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja nie wnosi uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr VIII/46/03 – stanowi zał. nr 17 do protokołu.
h) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2003 rok ( druk nr 8) – stanowi zał. nr 18 do protokołu – radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały
Wójt - poinformował, że potrzeba dokonania zmian budżetu po stronie dochodów wynika ze zmiany kwot dotacji na zadania własne i zlecone oraz włączenia subwencji rekompensującej. Korekty dokonano na podstawie decyzji Wojewody Kujawsko-Pomorskiego oraz informacji z Ministerstwa Finansów. zwiększono dochody o 64.000 zł zgodnie z umową zawartą pomiędzy Marszałkiem Województwa Kujawsko- Pomorskiego na dofinansowanie projektu na tworzenie Gminnego Centrum Informacji realizowanego w ramach Programu Aktywizacji Zawodowej Absolwentów “Pierwsza Praca”. Poza tym proponuje się podwyższyć dochody, które pozyskano na organizację wypoczynku letniego dla dzieci z terenu gminy z tytułu wpłat przez ich uczestników. Po dokonaniu wymienionych zmian budżet gminy po stronie dochodów zwiększył się o kwotę 139.002 zł. Po stronie wydatków zostały włączone kwoty dotacji zgodnie z ich przeznaczeniem. Realizacja programu “Pierwsza Praca” zgodnie z umową wymaga włączenia środków własnych w wysokości 28.000 zł. W rozdziale – drogi publiczne gminne - dokonano przesunięć między paragrafami w związku z przedłużeniem zatrudnienia pracowników interwencyjnych i publicznych zgodnie z zawartą umową z Urzędem Pracy ( 3 osoby zatrudnione do 10.10.br.). W związku ze zmianą kwalifikacji budżetowej dokonano zmian w rozdziale – referenda gminne zarówno po stronie dochodów jak i wydatków. Proponuje się również przesunąć środki w opiece społecznej z rozdziału “dodatki mieszkaniowe”, których wypłaty w związku ze zmianą przepisów się zmniejszyły, na zasiłki celowe i dożywianie uczniów, gdzie potrzeby znacznie się zwiększają. Wydatki budżetu po stronie dochodów zostały zwiększone o 109.002 zł. Po dokonaniu powyższych zmian niedobór budżetu wynosi 970.000zł i zmniejszył się o kwotę w wysokości 30.000 zł. Dokonano również zmiany załącznika dotyczącego środków specjalnych w Małej Nieszawce zgodnie z wnioskiem Dyrektora Szkoły.Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Rewizyjnej w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.
Przewodniczący Komisji Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały. Radni nie zabrali głosu w dyskusji. Przewodniczący odczytał projekt, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Brygida Czapiewska ) wstrzymała się od głosowania. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr VIII/47/03 – stanowi zał. nr 19 do protokołu
.
i) Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie powołania Zespołu, który przedstawi Radzie Gminy opinię o zgłoszonych kandydatach na ławników ( druk nr 9 ) – stanowi zał. nr 20 do protokołu – radni otrzymali w materiałach na sesję. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia przedstawionego projektu.
Wójt - poinformował, że na podstawie at. 163 § 2 ustawy z dnia 27lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych Rada Gminy jest zobowiązana do powołania Zespołu, który rozpatrzy zgłoszone kandydatury na ławników do Sądu Rejonowego . Z terenu Gminy Wielka Nieszawka wybrany zostanie 1 ławnik do orzekania w sprawach rodzinnych i karnych. W wymaganym terminie tj. do 31.07.2003r. przez uprawnione podmioty zgłoszonych zostało 10 kandydatów. Zadaniem Zespołu, którego 8 osobowy skład proponuje się w projekcie uchwały – 4 radnych, których imiennie zaproponuje Komisja Statutowo-Regulaminowa i 4 sołtysów - będzie przedstawienie Radzie Gminy opinii o poszczególnych kandydatach. Wybór ławnika odbędzie się na następnej sesji.
Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Statutowo-Regulaminowej celem zaproponowania uzupełnienia składu Zespołu.
Przewodnicząca Komisji Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja na posiedzeniu w dniu 10.09.br opiniowała projekt uchwały. Do składu Zespołu spośród radnych proponuje: Ryszarda Procha, Józefa Przewięźlikowskiego, Brygidę Czapiewską i Ewę Król.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie innych kandydatur.
Radni nie zgłosili kandydatur do składu Zespołu.
Przewodniczący Rady zgłosił wniosek , aby przewodniczącą Zespołu została radna Brygida Czapiewska. Poddał pod głosowanie przyjęcie zgłoszonego wniosku. Za przyjęciem głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Brygida Czapiewska ) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący stwierdził, że wniosek został przyjęty przez Radę. Następnie Przewodniczący odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr VIII/48/03 - stanowi zał. nr 20 do protokołu.
Ad. 6.
Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu przedstawienia informacji z prac komisji między sesjami:
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja odbyła posiedzenie w dniu 9.09.br. , w czasie którego opiniowała projekty uchwał w sprawie: zmiany budżetu gminy na 2003 rok i upoważnienia Wójta do zaciągania zobowiązań, będące m.in. tematami obrad oraz kontrolowała realizację uchwał Rady za I półrocze 2003 r. Komisja stwierdziła, że realizacja uchwał przebiega prawidłowo ( zostały one zrealizowane lub są w trakcie realizacji – za wyjątkiem jednej uchwały w sprawie nabycia gruntu na mienie gminy- podjętej na ostatniej sesji – nie wykonanie jest związane z wpisem obciążenia w hipotece Pana Zdzisława Wiśniewskiego).
Wójt – wyjaśnił, że uchwała dotyczy wykupu na mienie gminy drogi od Pani Górskiej Wandy i Pana Zdzisława Wiśniewskiego. W czasie kompletowania dokumentów niezbędnych do notariusza okazało się, że na przedmiotowym gruncie Pana Wiśniewskiego jest wpis hipoteczny w złocie ( u Pani Górskiej nie ma ) więc sprawa się skomplikowała. Gmina nie może wziąć na siebie takiego zobowiązania i odłożono sprawę do wyjaśnienia. Jeśli sprawa się rozwiąże gmina stanie do aktu notarialnego.
Przyszedł radny Ryszard Proch – obecnych jest 14 radnych.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu Ewa Król – poinformowała, że w dniu 6.06. br. Komisja odbyła wspólne posiedzenie z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, na którym ustalane były formy współpracy w celu polepszenia wyników na odcinku profilaktyki i problemów alkoholowych. Spotkała się również z Dyrektorami szkół ( nieobecna była Dyrektor Bronisława Masłowska) w celu wypracowania formy współpracy Komisji ze szkołami. W dniu 26.06.br. w Szkole Podstawowej w Cierpicach odbyło się spotkanie z opiekunem i przedstawicielami Studenckiego Koła Naukowego Pedagogów, które chce współpracować ze szkołami. W chwili obecnej Koło włączyło się w organizację festynu szkolnego, który odbędzie się w dniu 20.09.br. w Szkole Podstawowej w Cierpicach. Wstępnie omówiono z Panią dyrektor Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce organizację takiego festynu na wiosnę w tej szkole. Przewodnicząca Komisji poinformowała, że w dniu 2.08.br. odwiedziła kolonie letnie, których organizatorem była Gmina. W dniu 25.08. br. odbyło się spotkanie w Szkole Podstawowej w Cierpicach w sprawie organizacji festynu szkolnego w dniu 20.09.br.
Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska -poinformowała, że Komisja odbyła posiedzenie w dniu 10.09.br., na którym opiniowała projekt uchwały w sprawie powołania zespołu, który przedstawi radzie gminy opinię o zgłoszonych kandydatach na ławników , który był m.in. przedmiotem sesji.
Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja odbyła całodniowe posiedzenie w dniu 9.09.br., którego tematem było zapoznanie się z realizacją inwestycji – rozbudowa Szkoły Podstawowej w Cierpicach, ogrodzenie boiska przy Gimnazjum w Cierpicach, modernizacja ul. Prostej w Małej Nieszawce oraz remont dachu na Szkole Podstawowej w Małej Nieszawce. Ponadto Komisja zapoznała się ze stanem technicznym budynków szkolnych i otoczenia – powstało kilka uwag , które trzeba będzie jeszcze przedyskutować ( m.in. dotyczących pękających ścian w salach gimnastycznych ). Komisja stwierdza, że nie widać policji ani przy szkołach, ani też wieczorami , a były w tym temacie wcześniejsze zapewnienia policji, że będzie ona obecna w tych miejscach i w tym czasie. Komisja na posiedzeniu opiniowała również materiały na dzisiejszą sesję.
Radni nie wnieśli uwag do działalności Komisji.
Ad. 7.
Przewodniczący Rady oddał głos Wójtowi celem przedstawienia informacji z działalności między sesjami – informacja Wójta stanowi zał. nr 22 do protokołu.
Radni nie wnieśli uwag do informacji Wójta.
Ad. 8.
Przewodniczący Rady złożył informację z realizacji uchwał podjętych na VII sesji, która odbyła się w dniu 26 maja 2003 roku.
Radni nie wnieśli uwag do informacji.
Ad. 9.
Radny Józef Dąbrowski – podziękował Wójtowi - w imieniu mieszkańców ul. Leśnej w Małej Nieszawce - za rozwiązanie problemu dotyczącego ogrodzenia studzienki należącej do MZWiK w Toruniu. Poinformował również o złożonym w dniu dzisiejszym na ręce Wójta piśmie od mieszkańców ul. Leśnej o interwencję policji w sprawie kontroli ciężkich pojazdów i nie przestrzeganie znaków drogowych na przejeździe kolejowym. Poprosił o ustawienie tablicy informacyjnej na ul. Bydgoskiej w Małej Nieszawce. Podziękował Wójtowi za przyznane UKS ISKRA 1.000 zł , za które został zakupiony najpotrzebniejszy sprzęt do rowerów będących w posiadaniu zawodników, a które UKS otrzymał 6 lat temu. Poinformował, że w zajęciach UKS bierze udział 14 uczestników- będą się odbywały w szkole w Małej Nieszawce we wtorki i piątki w godz. 16-ta do 18-tej, w/w planuje uzgodnić z Wójtem umożliwienie ćwiczeń na atlasie w siłowni z grupą, którą będzie trenowała. Poinformował Radę, że pod koniec września odbędzie się wyścig kolarski o “Puchar Wójta Gminy” , w którym wezmą udział uczniowie szkół z terenu Gminy.
Wójt – poinformował, że prowadził dzisiaj rozmowę z Komendantem Policji w sprawie ciężkich pojazdów na ul. Leśnej, ale zdaniem Wójta powinni wszyscy mieszkańcy reagować na tą sytuację. Poinformował, że 3 tablice informacyjne zostały zamówienie i ustawione będą : na ul. Bydgoskiej i Topolowej w Małej Nieszawce oraz w Brzozie. Kolejne będą sukcesywnie uzupełniane.
Radny Zdzisław Wiśniewski – podziękował za zabezpieczenie przejścia na ul. Szkolnej. Zapytał ile jest bezrobotnych na terenie gminy. Zapytał, czy drogi gminne są ubezpieczone – chodzi o ul. Gniewkowską. Poruszył sprawę dotyczącą zjazdu z drogi nr 10 na ul. Sosnową ( jest tam dziura która stwarza niebezpieczeństwo użytkownikom tej drogi ) . Należałoby ten problem zgłosić Zarządowi Dróg, który powinien zadecydować jak tą sprawę rozwiązać. Zapytał jaka firma wygrała przetarg na budowę chodników w Wielkiej Nieszawce.
Wójt – poinformował, że w miesiącu sierpniu na 3800 mieszkańców zarejestrowanych było 339 osób bezrobotnych tj. 3,9%. Drogi gminne są ubezpieczone. Droga do Gniewkowa w części jest drogą gminną, a w części Nadleśnictwa. Została przygotowana dokumentacja na wymianę dróg z Nadleśnictwem – brakuje jeszcze dokumentacji na ul. Ogrodową, która ma być również uwzględniona. Wójt poinformował, że zostanie wysłane pismo do Zarządu Dróg Krajowych w Bydgoszczy i zobaczymy jaka będzie reakcja z ich strony, ale generalne trudno jest z nimi coś załatwić. Przetarg na budowę chodników wygrała firma DROKOL.
Pani Bronisława Masłowska Dyrektor Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce – zgłosiła uwagę, że zbyt często psuje się sygnalizacja świetlna przy przejściu dla pieszych koło szkoły – może wymaga gruntownej naprawy czy przebudowy.
Wójt – poinformował, że w dniu dzisiejszym sygnalizacja została naprawiona – w przycisk uruchamiający sygnalizator był wbity kij.
Przewodniczący Rady Gminy - poinformował sołtysów i rady sołeckie, że kiedy w ciągu roku budżetowego zwracają się w sprawach inwestycyjnych do Gminy, to nie powinni kierować wniosków do Rady Gminy, a do Wójta. Zgodnie z obowiązującym prawemu w trakcie realizacji budżetu poprawki proponować może tylko Wójt – Rada może je akceptować, albo nie akceptować, ale nie może wnosić. Czas kiedy Rada może wprowadzać do budżetu propozycje to okres od 15 listopada do dnia uchwalenia budżetu. Później jego realizacja należy do Wójta.
Radny Józef Przewięźlikowski - zapytał czy płaci się podatek od ogrodzenia.
Wójt - wyjaśnił, że w chwili obecnej podatek od budowli ( ogrodzenie jest budowlą ) płacą podatnicy prowadzący działalność gospodarczą. Osoby fizyczne nie płacą podatku od ogrodzeń. W momencie wprowadzenia katastratu wszyscy będą płacić podatek od wartości ogrodzenia.
Ad. 10.
Przewodniczący Rady podziękował zebranym za wzięcie udziału w sesji i zamknął obrady.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy
Maria Rumińska /-/ Bronisław Krywionek