Protokół Nr VII/03 z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 26 maja 2003 roku
P R O T O K Ó Ł Nr VII/03
z sesji Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 26 maja 2003 roku w godz. 15º
º do 17ºº w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce.Obecni wg listy obecności stanowiącej załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.Porządek posiedzenia:- Otwarcie posiedzenia :
– stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie protokołu z VI Sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 25 kwietnia 2003 roku.
- Informacja dotycząca funkcjonowania Referatu Technicznego w Urzędzie Gminy w Wielkiej Nieszawce w 2002 roku - ( druk nr 1).
- Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a/ nabycia gruntów na mienie gminy - ( druk nr 2 ),
b/ zamiany gruntów - ( druk nr 3),
c/ powołania doraźnej Komisji Inwentaryzacyjnej - ( druk nr 4),
Przerwa
d/ nadania nazw ulicom na terenie gminy Wielka Nieszawka wieś Mała Nieszawka
– ( druk nr 6).
- Działalność Komisji Rady między Sesjami – referują przewodniczący Komisji.
- Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między sesjami.
- Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
- Interpelacje i wolne wnioski.
- Zakończenie sesji.
Ad. 1.VII Sesję otworzył Przewodniczacy Rady Gminy Bronisław Krywionek, który na wstępie powitał zebranych. Następnie stwierdził, że w momencie otwarcia sesji na stan 15 radnych obecnych jest 14 ( nieobecny Rafał Kujawa – nieusprawiedliwiony) co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania uchwał, decyzji, stanowisk.
Przewodniczacy Rady poprosił o wnoszenie uwag do porządku obrad, który radni otrzymali w zawiadomieniu o sesji.
Radni nie zgłosili uwag.
Ad. 2.
Przewodniczacy Rady poprosił o wnoszenie uwag do protokołu z VI Sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 25 kwietnia 2003 roku.
Radni nie wnieśli uwag do protokołu.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy stwierdził, że protokół z VI Sesji został przyjęty przez Radę.
Ad. 3.
Przybył Pan Rafał Kujawa – obecnych jest 15 radnych.
Przewodniczący Rady poinformował, że informację dotyczącą funkcjonowania Referatu Technicznego ( druk nr 1 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 3 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu omówienia powyższej informacji.
Wójt Gminy Kazimierz Kaczmarek – poinformował, że przedstawiona informacja zawiera tylko główne zadania prowadzone przez Referat Techniczny ( nie zostały ujęte drobne elementy, gdyż nie było to możliwe). Referat Techniczny został utworzony w celu zmniejszenia kosztów obsługi mienia komunalnego przy jednoczesnym zachowaniu jak najniższych opłat komunalnych przez mieszkańców. Efektem tego jest cena wody i ścieków, na
leżąca do najniższych w kraju. Dużym obciążeniem Referatu jest obsługa szkół. Wójt rozważa, aby od września w każdej szkole zatrudnić na ½ etatu konserwatora. W momencie tworzenia Referatu do obsługi była oczyszczalnia ścieków oraz kanalizacja w Wielkiej Nieszawce. Od tego czasu przybyło do konserwacji ok. 100 km sieci kanalizacyjnej oraz 160 przepompowni. Zła konserwacja urządzeń przyspiesza ich zużycie co jednocześnie zwiększa koszty utrzymania kanalizacji. Oprócz stałej obsługi i konserwacji urządzeń komunalnych, Referat prowadzi w okresie zimowym odśnieżanie dróg - należy podkreślić, że jesteśmy jedną z nielicznych gmin, która odśnieża drogi i dba o bezpieczeństwo poprzez posypywanie ich nawierzchni piaskiem. Z pytaniami dotyczącymi działalności Referatu, Wójt poprosił się zwracać do Kierownika obecnego na sesji.Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o przedstawionym sprawozdaniu z funkcjonowania Referatu Technicznego.
Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja na posiedzeniu w dniu 22.05.br. zapoznała się z informacją i po uzyskaniu wyjaśnień Wójta, pozytywnie je zaopiniowała.
Przewodniczacy Rady otworzył dyskusje nad sprawozdaniem.
Radny Zdzisław Wiśniewski – stwierdził, że przeanalizował ubiegłoroczne sprawozdanie Referatu i z porównania z tegorocznym sprawozdaniem zakres robót się zwiększył – można powiedzieć, że pracownicy są uniwersalni, gdyż wykonują różnorodne prace ( budowlane, drogowe, remontowe itp. ). Niemniej jednak pilnym zadaniem do wykonania pozostała konserwacja i przegląd zasuw na sieci wodociągu oraz hydrantów. Te prace zdaniem rozmówcy powinny być sukcesywnie wykonywane.
Radny Romuald Wiśniewski – zapytał, czy zatrudnienie w Referacie jest takie jak wymieniono w sprawozdaniu.
Wójt – wyjaśnił, że zatrudnienie w Referacie jest takie jak zapisano w sprawozdaniu. W pomieszczeniu Referatu urzęduje Pani Wąsikowska, która zgodnie z regulaminem organizacyjnym Urzędu jest pracownikiem księgowości i podlega skarbnikowi. Prowadzi ona sprawy związane z poborem należności za wodę i ścieki, a jednocześnie wykonuje część robót zleconych przez Kierownika Referatu Technicznego.
Więcej głosów w dyskusji nie było.
Przewodniczący Rady zamknął ten punkt posiedzenia.
Ad. 4.
a/ Przewodniczacy Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie nabycia gruntów na mienie gminy ( druk nr 2) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 4 do protokołu . Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu.
Wójt – poinformował, że projekt dotyczy wykupienia od dwóch właścicieli gruntu położonego w Cierpicach oznaczonego geodez. nr 144/8 i 144/10 - stanowiącego
drogę - o pow. 200m². Po ustaleniu granic przez geodetę określono przebieg drogi. Za 1 m² gruntu proponuje się cenę 4,00 zł ( łącznie 800 zł).Po przeprowadzeniu powyższego uregulowany zostanie dojazd do pozostałych budynków. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.Przewodniczacy Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o przedstawionym projekcie.
Przewodniczacy Komisji Jan Dąbrowski - poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczacy Rady otworzył dyskusję. Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczacy Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych ( Romuald Wiśniewski, Zdzisław Wiśniewski ) wstrzymało się od głosowania. Przewodniczacy Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr VII/35/03 – stanowi zał. nr 5 do protokołu.
b/ Przewodniczacy Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie zamiany gruntów ( druk nr 3) radni otrzymali w materiałach na sesję.- stanowi zał. nr 6 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.
Wójt – poinformował, że w celu uregulowania stanu prawnego nieruchomości położonej w Małej Nieszawce – przy Ośrodku Kultury – zgodnie z ich faktycznym użytkowaniem , przystąpiono do wydzielenia działek w celu zamiany gruntów prywatnych z gruntami stanowiącymi własność gminy. W wyniku podziału wydzielono m.in. działkę 246/22 stanowiącą własność gminy oraz działki nr 247/4 i 247/5 stanowiące własność Pana Pawła Koziołockiego i Pana Wiesława Wilczyńskiego , które będą przedmiotem zamiany. Koszty podziału ponieśli zainteresowani, koszt aktu notarialnego poniesie Gmina. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.
Przewodniczacy Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.
Przewodniczacy Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczacy Rady otworzył dyskusje nad projektem uchwały.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Romuald Wiśniewski ) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczący Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr VII/36/03 – stanowi
zał. nr 7 do protokołu.c/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji Inwentaryzacyjnej ( druk nr 4) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 8 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.
Wójt – poinformował, że w związku z koniecznością uregulowania spraw związanych z własnością gruntów położonych na terenie Gminy Wielka Nieszawka, a w szczególności gruntów pod drogami zarządzanymi przez gminę należy przystąpić do komunalizacji. Wydawało się, że komunalizacja został już zakończona, ale okazało się, że AWRSP ma wpisane grunty Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce do Księgi Wieczystej. Grunty te były skomunalizowane, ale Gmina nie posiada dokumentów ,więc trudno jest udowodnić ten fakt. W związku z taką sytuacją trzeba będzie przystąpić do komunalizacji gruntów szkoły. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji Inwentaryzacyjnej , której zadaniem będzie weryfikacja przygotowanych spisów i kart inwentaryzacyjnych.
Przewodniczacy Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.
Przewodniczacy Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczacy Rady otworzył dyskusję.
Radna Brygida Czapiewska – zapytała jak to się stało, że dopiero po takim czasie wyszła sprawa nieskomunalizowania gruntów szkoły. Zdaniem rozmówczyni jest to karygodne.
Wójt – komunalizacja gruntów prowadzona była w latach 1990 do 1992 i wszyscy byli przekonani, że grunty szkolne również zostały skomunalizowane – tym bardziej, że w 1993 roku Gmina przejmowała oświatę i prowadzone były na tych gruntach inwestycje ( nie było problemów z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Teraz okazało się, że grunty stanowią własność Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, gdyż widnieją w ich księdze wieczystej. Zdaniem rozmówcy źle zostały w tamtych latach przygotowane dokumenty do komunalizacji przez geodetów. W związku z tym należy powyższą sprawę jak najszybciej uregulować, stąd potrzeba powołania doraźnej Komisji Inwentaryzacyjnej o co wnioskował Wójt przedkładając stosowny projekt uchwały.
Radny Romuald Wiśniewski - poprosił o wyjaśnienie sprzeczności zapisu § 2 projektu uchwały z uzasadnieniem do uchwały – z którego wynika, że Komisja przygotowuje spisy i karty inwentaryzacyjne.
Wójt – wyjaśnił, że merytoryczną stronę inwentaryzacji przygotowuje Urząd Gminy natomiast Komisja zatwierdza spisy i karty inwentaryzacyjne - podpisuje.
Przewodniczacy Rady zamknął dyskusję . Następnie odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, 3 radnych ( Romuald Wiśniewski, Zdzisław Wiśniewski, Brygida Czapiewska ) wstrzymało się od głosowania. Przewodniczacy stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr VII/37/03 – stanowi zał. nr 9 do protokołu.
Przerwa
d/ Przewodniczacy Rady stwierdził, że projekt uchwały w sprawie nadania nazw ulicom na terenie gminy Wielka Nieszawka wieś Mała Nieszawka radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 10 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.
Wójt – poinformował, że w związku z uchwalonym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w Małej Nieszawce - okolice ul. Leśnej, powstały przewidziane tym planem nowe wymagające nazwania ulice. Początkowo była propozycja nadania nazwy jednej ulicy “ Olszynowej”, ale przy okazji zaproponowano uregulowanie nazewnictwa jeszcze dwóch ulic. Dołączony do projektu uchwały szkic przedstawia ich położenie. Ul. Olszynowa obejmuje działki o nr 230/6, 231/11, 231/10, 235/8; ul. Bukowa – obejmuje działki o nr 235/16, 235/22 oraz części działek o nr 381/1, 381/3, 236/3, 235/24; ul. Czeremchowa – obejmuje części działek o nr 235/2. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.
Przewodniczacy Rady oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.
Przewodniczacy Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczacy Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczacy Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny ( Brygida Czapiewska ) wstrzymał się od głosowania. Przewodniczacy stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr VII/38/03 – stanowi zał. nr 11 do protokołu.
e/ Przewodniczacy Rady stwierdził, że projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2003 rok radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 12 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu.
Wójt - na wstępie zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2003 rok , którą radni otrzymali na dzisiejszej sesji- stanowi zał. nr 13 do protokołu. Po przesłaniu radnym materiałów, wpłynęły decyzje z Kujawsko- Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy w sprawie zmian kwot dotacji na zadania zlecone: dotacja celowa zwiększająca w kwocie 1.641 zł w dziale “Oświata i wychowanie” z przeznaczeniem na sfinansowanie części wyprawki szkolnej, przeznaczonej jako zasiłek losowy w formie rzeczowej; dotacja celowa w kwocie 2.498 zł w dziale “ Opieka społeczna” z przeznaczeniem na zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne. Zmniejszona została natomiast o kwotę 2481 zł dotacja przeznaczona na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające zasiłki w tym dziale. Krajowe Biuro Wyborcze przesłało informację w sprawie uruchomienia przez Ministra Finansów środków z rezerwy celowej na zlecone zadania referendalne w kwocie 10.707 zł. Dlatego też proponuje się włączyć otrzymane środki do
projektu uchwały zmieniającej budżet zgodnie z ich przeznaczeniem. Wracając do projektu uchwały, który radni otrzymali w materiałach na sesję potrzeba wynika z ze zmian kwoty dotacji na zadania własne i zlecone. Dokonano korekt na podstawie decyzji Wojewody Kujawsko – Pomorskiego. Ponadto proponuje się podwyższenie dochodów ze sprzedaży napojów alkoholowych - w ostatnim okresie wydano nowe decyzje oraz przedłużono już istniejące i stąd wpływy będą wyższe niż zakładano. Do dochodów proponuje się włączyć również środki planowane z tytułu wpłat za uczestnictwo w koloniach letnich. Po stronie wydatków proponuje się włączenie kwoty dotacji zgodnie z ich przeznaczeniem – oprócz środków na dodatki mieszkaniowe, których wypłata jest zadaniem własnym gminy. W rozdziale “drogi publiczne” proponuje się przesunięcia między paragrafami w związku z zatrudnieniem pracowników interwencyjnych i publicznych do budowy parkingu i chodników. Proponuje się również włączyć środki na prace związane ze zmianami w planie zagospodarowania przestrzennego gminy oraz zwiększyć środki w dziale “gospodarka Komunalna” z przeznaczeniem na wyposażenie magazynu przeciwpowodziowego zgodnie z obowiązującymi przepisami. Proponuje się także uwzględnić w wydatkach fundusze na organizację wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży z programem socjoterapeutycznym ze środków pozyskanych za zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Zachodzi również potrzeba zmiany załącznika dotycząca zadań inwestycyjnych drogowych, gdyż zgodnie z pismem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jednostki korzystające z programu SPARD zobowiązane są do uwzględnienia w budżecie gminy kwoty inwestycji po przetargu. Po dokonaniu zmian budżet zarówno po stronie dochodów jak i wydatków zwiększy się o 12 365 zł. i będzie wynosił : dochody – 5.595.480 zł; wydatki – 6.595.480 zł. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.Następnie Przewodniczacy Rady oddał głos Komisjom w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały:
- Przewodniczacy Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś – poinformował, że Komisja na posiedzeniu dniu 22 maja br. po wyjaśnieniach pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały,
- Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi Ewa Król – poinformowała, że Komisja na posiedzeniu w dniu 22.05.br. zajęła się szczególnie budżetem w części dotyczącej organizacji wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży szkolnej. Planowana 50% dopłata do uczestnika kolonii oraz możliwość wyjazdu 150 dzieci zdaniem Komisji jest zadawalające. Komisja nie wnosi uwag do projektu uchwały.
- Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
Radna Brygida Czapiewska - zapytała czy uległa zmiana wysokości środków ( ze środków alkoholowych) – przeznaczonych na kolonie ( pierwotnie zakładano przeznaczyć 35.000 zł).
Wójt – poinformował, że na kolonie została włączona większa kwota jak pierwotnie zakładano ze środków alkoholowych. Można było sobie na to pozwolić , gdyż zwiększyła się kwota z tytułu wpłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Nie było więc potrzeby przeznaczania na ten cel innych środków budżetowych - pozyskana kwota za zaświadczenia pozwoli na finansowanie kolonii oraz w pełni pokryje planowane działania Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Gmina każdemu dziecku sfinansuje 50% pobytu, a rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej mogą wystąpić z wnioskiem do GOPS o dofinansowanie (od 50 – 100 zł w zależności od sytuacji finansowej). Zdaniem Wójta jest to bardzo duża pomoc i nie można szantażować Gminy – jak to było w latach minionych – że dziecko nie pojedzie na kolonii, bo rodziców na to nie stać. Środki z Rady Gminy, o których mówiono przy przyjmowaniu budżetu, jeśli pozostaną będą przeznaczone na wodociągowanie , bo na tym odcinku są bardzo duże potrzeby.
Radny Zdzisław Wiśniewski – uważa, że pytanie Pani Brygidy Czapiewskiej jest uzasadnione, gdyż Gminna Komisja ustaliła wstępny plan wydatków , które ostatecznie zatwierdza Wójt. Niemniej jednak pełnomocnik Wójta powinien poinformować Komisję o zaistniałych zmianach i nie byłoby pytań w tym temacie.
Wójt - wyjaśnił , że otrzymał od Komisji plan rozdziału środków , ale nie poinformował jeszcze pełnomocnika o swojej decyzji. Ponadto Wójt poinformował, że termin płatności za kolonie ustalony został na 25.09.br. Wójt zaznaczył również, że Komisja będzie działała zgodnie z planem, gdyż wystarczy na to środków.
Radny Romuald Wiśniewski – zapytał czy na opłacenie pracowników interwencyjnych i wykonujących roboty publiczne trzeba było wygospodarować fundusze z dróg, a nie z innych środków.
Wójt – wyjaśnił, że środki na powyższych pracowników były już założone w budżecie na inwestycjach drogowych, a teraz je tylko wyodrębniono. Bez obaw zatem zaplanowane inwestycje drogowe ( budowa parkingu i chodników w Cierpicach oraz budowa chodników w Wielkiej Nieszawce ) na br. zostaną zrealizowane. W chwili obecnej trwa budowa parkingu w Cierpicach i zostanie ona zrealizowana w ramach robót publicznych i pracowników interwencyjnych. Z myślą łagodzenia skutków bezrobocia w gminie stworzono brygadę , która miała budować parking i chodniki. Z tymi ludźmi są jednak same kłopoty i nie docierają do nich żadne argumenty. Termin prac przy budowie parkingu i chodników się wydłuża , ale do 15.07. prace te będą ukończone natomiast budowa chodników w Wielkiej Nieszawce zostanie zlecona wybranej Firmie, aby skończyć inwestycję w br.
Więcej głosów w dyskusji nie było.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie autopoprawki do uchwały zmieniającej budżet na 2003 r., zgłoszonej przez Wójta. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący Rady stwierdził, że autopoprawka została przyjęta przez Radę.
Następnie Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy za 2003 rok, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr VII/39/03 – stanowi zał. nr 14 do protokołu.
Ad. 5.
Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym Komisji w celu przedstawienia informacji z działalności Komisji między sesjami.
1) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś - poinformował, że Komisja odbyła 1 posiedzenie – w dniu 22.05.br., na którym opiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2003 rok,
2) Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi Ewa Król – poinformowała, że Komisja odbyła posiedzenie w dniu 22.05.br. na którym opiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2003 r. Ponadto Komisja w dniu 5.05.br zorganizowała. pokaz profilaktyki zdrowotnej dla kobiet – samokontrola piersi ; nawiązała również współpracę z Kołem Naukowym UMK w Toruniu w sprawie realizacji programu aktywizacja wsi,
3) Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska – poinformowała, że Komisja nie miała posiedzeń między sesjami,
4) Przewodniczacy Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja odbyła posiedzenie w dniu 22.05.br., na którym opiniowała materiały na dzisiejszą sesję.
Radni nie wnieśli uwag do informacji Komisji.
Ad. 6.
Wójt przedstawił sprawozdanie ze swojej działalności między sesjami – sprawozdanie stanowi załącznik nr 15 do protokołu.
Radni nie wniesli uwag do sprawozdania.
Ad. 7.
Przewodniczący Rady przedstawił informację z realizacji uchwał podjętych na VI sesji Rady Gminy.
Radni nie wniesli uwag do informacji.
Ad. 8.
Radny Jan Dąbrowski – poprosił o informację dotyczącą wiosennej rekultywacji dróg gminnych.
Wójt – poinformował, że wszystkie drogi gruntowe zostały zrekultywowane – w wyboje nawieziono kamienie i szlakę. Pozostała jeszcze do wywiezienia darń zerwana ze skarpy na ul Wierzbowej wzdłuż toru. Rozwiązany został problem odpływu wód na ul. Wałowej w Małej Nieszawce. Dróg przewidzianych do asfaltowania nie rekultywowano za wyjątkiem ul. Wodociągowej . Jest nadzieja, że w IV kwartale modernizowana będzie ul. Dybowska i Wodociągowa. Na ul. Wodociągowej na odcinku od ul. Bydgoskiej do toru kolejowego będzie położony asfalt, a od toru do istniejącego asfaltu bruk na macie. Pozostały jeszcze remonty mostów na kanale: do P. Maja należy uzupełnić drewnianą nawierzchnię natomiast na ul. Topolowej zostanie położona betonowa nawierzchnia. Na przyszły rok pozostanie do zrobienia położenie betonowej nawierzchni na mostku naprzeciw ul. Zielonej w Wielkiej Nieszawce.
Radny Zdzisław Wiśniewski – poruszył sprawę rekultywacji ul. Ogrodowej w Cierpicach na odcinku od działek pracowniczych do ul. Toruńskiej. Zapytał również ile gmina straciła na umowach dot. wodociągowania - zawartych z mieszkańcami ul. Zielonej w Wielkiej Nieszawce i ul. Wiśniowej w Cierpicach ( odstąpienie od partycypacji).
Wójt- wyjaśnił, że ul. Ogrodowa na odcinku od działek do ul. Toruńskiej nie była rekultywowana gdyż nie jest ona własnością gminy , a LP.
Wójt uważa, że wspólne przedsięwzięcia są dla dobra ogółu i nie przeliczał inwestycji wodociągowej. Jego zdaniem Gmina nic nie straciła na inwestycji ( bo jeśli mówić o stratach , to straciłby MELBUD, który wykonuje wodociąg na ul. Wiśniowej za 6.500 zł – z czego same materiały kosztowały ok. 5.000 zł ). Na ul. Zielonej wodociąg finansują mieszkańcy – wykonuje Firma przez nich wynajęta – Gmina dokonuje odbioru i zostaje on przekazany przez mieszkańców Gminie.
Radny Zdzisław Wiśniewski – zapytał czy wynikły jakieś nowe okoliczności związane z gospodarką odpadami.
Wójt – wyjaśnił, że nigdy nie spieszył się z wydawaniem pieniędzy. List intencyjny do MPO został popisany i przekazany – który nie niesie żadnych skutków i na razie będziemy czekać jak potoczą się sprawy. Odbieranie nieczystości z terenu gminy przez MPO reguluje podpisana z Prezydentem Miasta Torunia umowa, która cały czas obowiązuje.
Radny Józef Kumorek – podziękował za zlokalizowanie w Brzozie lokalu, w którym odbędzie się referendum.
Radna Ewa Król – poprosiła o informację w sprawie uruchomienia w Ośrodku Kultury siłowni.
Wójt - poinformował, że od poniedziałku do soboty w godz. 17ºº do 21ºº mieszkańcy gminy będą mogli nieodpłatnie korzystać z siłowni zlokalizowanej w Ośrodku Kultury w Małej Nieszawce pod opieką 2 instruktorek. Obowiązuje strój sportowy.
Radna Brygida Czapiewska - uważa, że pracownicy Ośrodka Kultury w momencie uruchomienia siłowni będą musieli pracować praktycznie przez cały tydzień do późnych godzin wieczornych.
Wójt – wyjaśnił, że celem uruchomienia siłowni było zajęcie młodzieży (szczególnie w soboty ), aby nie przesiadywali na przystankach i ich nie niszczyli. Jeśli okaże się, że nie będzie chętnych w soboty wtedy będzie zmiana planu otwarcia. Za pracowników Ośrodka Kultury odpowiada Wójt i nie należy się o nich martwić. Ustalono, że pracownicy będą pełnili dyżury, a z instruktorkami została spisana umowa na prowadzenie zajęć od poniedziałku do soboty w godz. 17ºº do 21ºº.
Ad. 9.
Przewodniczący Rady podziękował zebranym za wzięcie udziału w posiedzeniu i zamknął obrady.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy
Maria Rumińska /-/ Bronisław Krywionek