Protokół Nr V/03 Rady Gminy Wielka Nieszawka, która odbyła się w dniu 4 kwietnia 2003 roku
Obecni wg listy obecności stanowiącej załączniki nr 1 i nr 2 do protokołu.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia:
- stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie protokołu z IV Sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 4 kwietnia 2003 roku.
- Analiza stanu bezpieczeństwa i przestrzegania porzadku publicznego na terenie Gminy ( druk nr 1 ).
- Opieka społeczna w Gminie ( druk nr 2).
Przerwa
- Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a/ ustalenia kolejności asfaltowania i modernizacji dróg na terenie gminy w roku 2003 ( druk nr 3),
b/ budowy parkingu i chodników na terenie gminy w roku 2003 ( druk nr 4),
c/ rozbudowy wodociągu gminnego w 2003 r. ( druk nr 5 ),
d/ rozwiązania stosunku pracy z radnym Romualdem Wiśniewskim ( druk nr 6) .
-
Działalność Komisji Rady między Sesjami – referują przewodniczący Komisji.
7. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między sesjami.
8. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z realizacji podjętych uchwał.
9. Interpelacje i wolne wnioski.
10. Zakończenie sesji.
Ad. 1.
Sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy Bronisław Krywionek, który na wstępie powitał zebranych: radnych Wójta Gminy, zaproszonych gości. Następnie stwierdził, że w momencie otwarcia sesji na stan 15 radnych obecnych jest 15 – co oznacza, że Rada jest władna do podejmowania uchwał, stanowisk, decyzji.
Przewodniczacy Rady poprosił o wnoszenie uwag do porządku sesji, który radni otrzymali w zawiadomieniu.
Radni nie wniesli uwag do porzadku posiedzenia.
Ad. 2.
Przewodniczący Rady poprosił o wnoszenie uwag do protokołu z IV sesji, która odbyła się w dniu 21 lutego 2003 roku.
Radni nie wniesli uwag.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu.Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujacych nie było. Przewodniczacy Rady stwierdził, że protokół z IV sesji został przyjęty przez Radę.
Ad. 3.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że sprawozdanie z działalności Komisariatu Policji III w Toruniu w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Wielka Nieszawka za 2002 r. ( druk nr 1 ) radni otrzymali w materiałach na sesję - stanowi zał nr 3 do protokołu. Następnie oddał głos Komendantowi Komisariatu Policji III w Toruniu, w celu omówienia przedmiotowego sprawozdania.
Komendant Mirosław Borkowicz – poinformował, że mieszkańcy Gminy Wielka Nieszawka stanowią ok. 10% ludności zamieszkałej na obszarze działania Komisariatu III. Duża rozległość terenu ( ok. 30 km ) oraz luźna zabudowa utrudnia działania prewencyjne policji. W związku z taką sytuacją Komendant niejednokrotnie zwracał się o wsparcie sił do Komendy Miejskiej Policji w Toruniu oraz Komendy Wojewódzkiej Policji. Na terenie działania istnieją dwa punkty przyjęć mieszkańców przez dzielnicowych: pierwszy mieści się w Urzędzie Gminy i jest obsługiwany przez szt. sierż. Przemko Chudykowskiego ( obejmuje wsie Mała Nieszawka, Wielka Nieszawka i Cierpice) , natomiast drugi mieścił się w Szkole Podstawowej w Czerniewicach , a od lutego 2003 r. został przeniesiony do budynku Zarządu Toruńskiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Społecznego ul Solankowa 38 i obsługiwany jest przez sierż. szt. Sławomira Marciniaka ( obejmuje sołectwo Brzoza ). Znacznym utrudnieniem w działaniach Komisariatu jest peryferyjne położenie gminy w stosunku do siedzib i instytucji niezbędnych do codziennego funkcjonowania, sąsiedztwo z innymi powiatami wraz z istniejącymi połączeniami krajowymi dla ruchu pojazdów i transportu kolejowego. Ma ono niebagatelny wpływ na utrudnienie procesu wykrywczego, z uwagi na łatwość w błyskawicznym oddalaniu się sprawców poza rejon działania Komisariatu, sprzyja również penetracji terenu i dokonywaniu przestępstw przez sprawców przyjezdnych. Komendant poinformował, że policja realizuje program “ Mój dzielnicowy”, w związku z którym dzielnicowy musi dotrzeć do każdego mieszkania w Gminie. Zapewne na terenie gminy był już u większości mieszkańców, a gdzie jeszcze nie dotarł to zapewne uczyni to w najbliższym czasie. Komendant zaznaczył, że policjant musi przyjąć od mieszkańca każde zgłoszenie i zadecydować jak z nim postąpić. Komisariat III w ramach programu “Bezpieczna Wieś” współpracuje ze szkołami w ramach zadań edukacyjnych w szczególności z młodzieżą gimnazjalną . Dużym problemem na terenie gminy jest działalność cudzoziemek podejrzanych o uprawianie nierządu przy trasach wylotowych z Torunia. Oprócz karania mandatami za zakłócanie ruchu drogowego, zaśmiecanie terenów leśnych – policja wykonała czynności deportacyjne wobec 24 cudzoziemek. Z tej liczby wszczęto postępowanie przygotowawcze 12 kobietom-cudzoziemkom za posługiwanie się sfałszowanymi dokumentami. W tej sytuacji jest problem, bo te kobiety muszą pozostać w Polsce do wyjaśnienia sprawy, więc wracają w poprzednie miejsca. Analizując ilość zdarzeń na terenie Gminy w 2002 r. można stwierdzić, że w porównaniu z rokiem 2001 zmniejszyła się o 23,6%. Niepokojącym jednak jest wzrost kradzieży pojazdów odnotowany na terenie gminy, - chociaż nie dotyczy to mieszkańców oraz 2 rozboje, z których 1 został wykryty . Ogólnie można powiedzieć, że wykrywalność przestępstw była niższa jak w 2001 r.Na 2003 r. Komisariat III wytyczył sobie główne kierunki działania: kontynuowanie działania z zakresu prewencji kryminalnej prowadzone zgodnie z kierunkami wytyczonymi przez KG Policji oraz podejmowanie nowych inicjatyw; zwiększenie ilości patroli na terenie gminy; organizowanie wsparcia Komisariatu siłami KMP w Toruniu i KWP w Bydgoszczy; zapewnienie bezpieczeństwa na drogach; zwalczanie przestępczości narkotykowej, eliminowanie zjawiska prostytucji przydrożnej; zwiększenie zaufania społecznego przez solidarność i konsekwencję w pełnionej służbie na każdym stanowisku policyjnym ; prowadzenie dalszych starań u władz samorządowych o wsparcie finansowe na dalszą poprawę bezpieczeństwa publicznego m.in. rozpoczęcie monitoringu miejsc szczególnie zagrożonych. Komendant poinformował, że udało się nawiązać poprawną współpracę ze Strażą Graniczną, co jest szczególnie pomocne w deportacji cudzoziemek. Od 1 kwietnia Komisariat III uruchomił patrole szkolne, które w godz. 6ºº - 14ºº powinny być przy szkołach oraz na terenie szkół.
Przewodniczacy Rady otworzył dyskusję nad sprawozdaniem. Na wstępie oddał głos Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi, która opiniowała przedmiotowe sprawozdanie.
Przewodnicząca Komisji Ewa Król – poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z działalności Komisariaty Policji III w Toruniu, który obsługuje teren naszej Gminy. Pocieszającym jest to, że dzielnicowy odwiedza wszystkich mieszkańców Gminy jak również to , że uruchomione zostaną patrole policji przy szkołach.
Radny Romuald Wiśniewski – zasugerował Komendantowi zorganizowanie patroli w godzinach wieczornych przy kościele w Cierpicach.
Radny Józef Dąbrowski - poprosił również o częstsze patrolowanie ul. Leśnej w Małej Nieszawce z uwagi na zaśmiecanie terenu leśnego przez cudzoziemki ( można ukarać mandatem ) jak również zagrożenie użytkowników tej drogi przez TIR-y, dla których jest zakaz wjazdu. Kierowcy nie reagują na znak stop przy torze kolejowym.
Radny Zdzisław Wiśniewski – poruszył następujące sprawy:
a/ stwierdził, że współpraca z dzielnicowym tak w środowisku jak i w szkołach układa się poprawnie. Uważa jednak, że należałoby młodzieży gimnazjalnej zorganizować pokaz alkomatem na trzeźwość,
b/ poprosił o częstsze kontrole ( w soboty lub wieczorem ) przy sklepach prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych,
c/ stwierdził, że jest zaniepokojony wykrywalnością kradzieży mienia ( na 24, wykryto tylko 4 ). Dlatego uważa, że na tym odcinku należy wzmożyć działania policji,
d/ uważa również, że należy podjąć skuteczniejsze działania dotyczącą problemu cudzoziemek,
e/ uważa , że pomimo dobrej współpracy ze strażą leśną zaśmiecanie lasów jest plagą i należałoby w br. wzmożyć kontrole,
f/ uważa, że niepokojącą sprawą są kradzieże samochodów, a jeszcze większą wykrywalność na tym odcinku.
Radny Jan Dąbrowski - zwrócił uwagę na nie przestrzeganie sygnalizacji świetlnej przy przejściu dla pieszych przez kierowców.
Pani Bogdana Drychta Dyrektor Szkoły Podstawowej w Cierpicach - poprosiła o wieczorne patrole przy szkole ponieważ obawia się ekscesów starszej młodzieży.
Komendant - ustosunkował się do wypowiedzi przedmówców. Przyznał, że w ostatnim czasie było mniej patroli wieczornych. Niemniej jednak jeśli wynikną jakieś zakłócenia można zgłaszać je bezpośrednio do niego. Oświadczył, że będzie czynił starania dotyczące częstszych patroli - ze zwróceniem uwagi na poruszające się ul. Leśną TIR-y. Poinformował również, że pokazu badania alkomatem w Gimnazjum nie może przeprowadzić, a jedynie może wyjaśnić. Kontrole przy sklepach sprzedających alkohole będą się odbywały. Uwagi dotyczące wykrywalności zdarzeń zdaniem komendanta są słuszne.
Wójt – stwierdził, że udział samorządu Gminy Wielka Nieszawka w ostatnich 8 latach był bardzo duży, m.in. Gmina partycypowała w 50% w zakupie radiowozu. Jednak od dłuższego czasu nie widać tego samochodu na terenie Gminy, a zdaniem Wójta Komendant powinien przypomnieć ten fakt Komendantowi Miejskiemu Policji i upomnieć się o radiowóz. Ww uważa, że policja na terenie Gminy prowadzi działania, ale są one nieskuteczne . Ul. Leśną jeżdżą TIR-y – pomimo postawionych znaków zakazu i niszczą jej nawierzchnię. Dlatego zaapelował do Komendanta o zwiększenie patroli i wyeliminowanie tranzytu z terenu Gminy o co przez wiele lat Gmina się ubiegała. Monitoring Gminy był programem wyborczym i będzie on kontynuowany -jednak w pierwszej kolejności obejmie on szkoły i obiekty publiczne. Wójt podziękował za współpracę i jeszcze raz poprosił o zwiększenie patroli na terenie gminy w godzinach popołudniowych. W II półroczu zastanowi się nad pomocą dla Komisariatu III – dofinansowaniu paliwa.
Przewodniczący Rady podziękował również Komendantowi za współpracę w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy.
Ad. 4.
Przewodniczący Rady oddał głos Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w celu omówienia działalności GOPS w 2002 roku. Sprawozdanie ( druk nr 2 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał nr 4 do protokołu.
Pani Jadwiga Grenda Kierownik GOPS – odczytała sprawozdanie z działalności GOPS za 2002 rok .
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad sprawozdaniem. Na wstępie oddał głos Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi w celu wyrażenia opinii o sprawozdaniu.
Przewodnicząca Komisji Ewa Król – poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie GOPS. Jednocześnie zapytał czy GOPS prowadzi dodatkowe akcje np. Festyny charytatywne, zbiór odzieży, zabawek itp. z przeznaczeniem środków dla rodzin potrzebujących.
Pani Kierownik – wyjaśniła, że GOPS nie prowadzi takich akcji. Robione są dla dzieci paczki świąteczne, ale ze środków własnych Gminy.
Radny Jan Dąbrowski – zapytał jaki procent rodzin korzysta z pomocy społecznej.
Wójt – poinformował, że z pomocy społecznej na terenie Gminy korzysta ok. 12% rodzin. Następnie wyjaśnił, że GOPS wykonuje zadania powierzone i własne gminy w zakresie opieki społecznej i nie może prowadzić działalności charytatywnej – taką działalność może prowadzić stowarzyszenie lub ośrodek pozarządowy.
Radna Brygida Czapiewska – stwierdziła, że jej zdaniem paczki świąteczne przygotowywane przez GOPS są bardzo bogate, a można by było kupić te same artykuły za niższe ceny.
Kierownik GOPS – wyjaśniła, że paczki kupowane są w hurtowniach, dlatego ceny są niższe jak w sklepach, a dodatkowo są promocje na towary.
Radna Maria Demko – jest innego zdania. Osoby korzystające z pomocy społecznej i tak czują się upokorzone, a w momencie kiedy otrzymają ubogie paczki jeszcze bardziej ich to dotknie.
Radny Zdzisław Wiśniewski – poparł dyskusję radnej Marii Demko. Uważa, że raz w roku należy tych ludzi wyróżnić. Zapytał natomiast czy liczba rodzin objętych pomocą społeczną wzrasta, czy maleje.
Wójt – wyjaśnił, że wpływa coraz więcej wniosków dotyczących udzielenia pomocy społecznej. Wracając do paczek świątecznych poinformował, że koszt jednej paczki wyniósł 45 zł.
Radny Józef Przewięźlikowski – uważa, że niektórym pomoc się należy, ale zdaniem ww. w zamian te osoby powinny choć 2 godz. odpracować to na rzecz Gminy.
Wójt – wyjaśnił, że ustawa o pomocy społecznej wyraźnie reguluje iż otrzymana pomoc nie może być odpracowana.
Radna Brygida Czapiewska – zgłosiła uwagę, że nie ma nadzoru w czasie obiadu w stołówce w Cierpicach. Zdaniem rozmówczyni jedzenie powinno być szanowane - jeśli dziecko czegoś nie lubi nie powinno mu się go nakładać na siłę. W to miejsce mogłoby zjeść inne dziecko ( a takich dzieci jest dużo ).
Wójt – wyjaśnił, że bardzo dużo uczniów jest objętych bezpłatnym dożywaniem. Praktycznie nie ma dzieci, które jeśli się kwalifikują nie otrzymują obiadów. W listopadzie Gmina otrzymała środki na dożywianie i były trudności, aby je wykorzystać – należało jednak złożyć wniosek do GOPS o dofinansowanie.
Pani Bogdana Drychta – poinformowała, że na zebraniach z rodzicami w szkole akcja dożywiania bezpłatnego dożywiania była rozpropagowana.
Więcej głosów w dyskusji nie było.
Przewodniczacy Rady ogłosił 20 min. przerwę w obradach.
Po przerwie Przewodniczacy Rady wznowił obrady.
Ad. 5.
a/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie ustalenia kolejności asfaltowania i modernizacji dróg na terenie gminy w roku 2003 ( druk nr 3) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał nr 5 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.
Wójt Gminy Kazimierz Kaczmarek - – poinformował, że w 2003 r. planuje się asfaltowanie i modernizację dróg w następującej kolejności: ul. Prosta w Małej Nieszawce na odcinku 1000 m współfinansowana ze środków Unii Europejskiej SAPARD w 50%. Z przetargu wynika, że koszt modernizacji ul. Prostej wyniesie ok. 388 tyś zł – ostateczny termin otrzymania środków unijnych określony został do 10.08.br. Następna jest ul. Ogrodowa w Cierpicach na odcinku 360 m ( od skrzyżowania obok PP Borzęckich do posesji P. Górskiej ) oraz ul. Widok w Małej Nieszawce na odcinku 170 m. Te dwie drogi planuje się zmodernizować do 30.11.br. po otrzymaniu środków z SAPARD. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały. Na wstępie oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.
Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja na posiedzeniu w dniu 1.04.br. pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Radny Zdzisław Wiśniewski – stwierdził,że modernizacja ul. Ogrodowej jest zasadna, gdyż jest ona drogą komunikacyjną z sołectwem Wielka Nieszawka bez wyjeżdżania na drogę nr 10. Na razie planuje się wykonanie odcinka tej ulicy, w miarę posiadanych środków, ale trzeba będzie ją wyrównać na całym odcinku.
Radny Romuald Wiśniewski – zapytał o koszt projektu pozostałego odcinka ul. Ogrodowej ( do posesji P. Roszak) – może by wykonać dokumentację na ten odcinek.
Wójt – poinformował, że wykonanie dokumentacji na pozostały odcinek ul. Ogrodowej kosztowałoby ok. 6.000 zł + VAT. Jednocześnie wyjaśnił, że ustawa o zamówieniach publicznych określa, że nie można dzielić zadania, więc zrobienie dokumentacji jest bezzasadne .Rada może wydłużyć realizację inwestycji np. na 3 lata .
Radny Romuald Wiśniewski – zapytał, czy w budżecie są zabezpieczone środki tylko na wykonanie dróg wymienionych w uchwale.
Wójt – wyjaśnił, że wszystkie wolne środki , które pozostaną z modernizacji dróg, jak również ze ścieżek rowerowych zostaną przeznaczone na rozbudowę wodociągu gminnego, bo takie są na dzień dzisiejszy potrzeby ( realizacja będzie jesienią, kiedy będzie płynność finansowa) .
Przewodniczący Rady – poinformował, że pozostały odcinek ul. Ogrodowej należy do Lasów Państwowych, więc najpierw trzeba mieć od nich zgodę, a następnie planować asfaltowanie.
Wójt – poinformował, że pozostały odcinek ul. Ogrodowej wynosi ok. 500 m. Prowadzono już z Nadleśniczym wstępne uzgodnienia dotyczące wymiany dróg. z Lasami. Gmina ma jednak zlecić wytyczenia dróg.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujacych nie było. Przewodniczacy Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr V/23/03 – stanowi zał. nr 6 do protokołu.
b/ Przewodniczacy Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie budowy parkingu i chodników na terenie gminy w roku 2003 ( druk nr 4 ) radni otrzymali w materiałach na sesję- stanowi zał. nr 7 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia projektu uchwały.
Wójt – poinformował , że projekt uchwały zakłada wybudowanie parkingu na ok. 60 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych przy cmentarzu w Cierpicach oraz chodników przy ul. Toruńskiej w Wielkiej Nieszawce na odcinku od istniejącego chodnika przy zatoce autobusowej do ul. Osiedlowej – ok. 240 m. Jednocześnie Wójt uważa, że parking powinien być oświetlony. W tej sprawie szuka sponsorów. Prowadził już wstępne rozmowy z Przedsiębiorstwem ANDREWEX ( wstępnie zadeklarował 4 lampy ), Nadleśnictwo Cierpiszewo ( zadeklarowało 1 lampę), ok. 200m kabla zadeklarował się sfinansować P. Jerzy Jankowski “ Zakątek Leśny”. Wójt wniósł o przyjęcie projektu uchwały.
Przewodniczacy Rady otworzył dyskusję. Na wstępie oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wyrażenia opinii o projekcie uchwały.
Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że na posiedzeniu w dniu 1.04.br. Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Wójt – pokrótce przedstawił projekt parkingu przy cmentarzu na prośbę radnego Waldemara Gołasia.
Radny Zdzisław Wiśniewski – stwierdził, że jego zdaniem rozwiązanie projektu cmentarza jest kompromisowe i bezpieczne. Rozmówca uważa, że na części pozostającej na powiększenie cmentarza należałoby wytyczyć aleje - w przyszłości może być na tą część wejście z parkingu.
Więcej głosów w dyskusji nie było.
Przewodniczacy Rady odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczący stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr V/24/03 – stanowi zał. nr 8 do protokołu,
c/ Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie rozbudowy wodociągu gminnego w 2003 r. ( druk nr 5 ) radni otrzymali w materiałach na sesję – stanowi zał. nr 9 do protokołu. Następnie oddał głos Wójtowi w celu uzasadnienia przedstawionego projektu.
Wójt – poinformował, że w związku z wnioskami zainteresowanych , którzy planują w br. zamieszkać na terenie gminy zachodzi uzasadniona potrzeba doprowadzenia wody na ul. Lipową - odcinek ok. 342 mb ( z potrzebą opracowania dokumentacji ) oraz ul Toruńską - odcinek 77 mb w Wielkiej Nieszawce ( dokumentacja techniczna jest opracowana ) na ul. Wiśniową – odcinek ok. 240 mb oraz ul. Dybowską i ul. Sosnową – odcinek ok. 778 mb w Cierpicach ( z opracowaniem dokumentacji ). Ze względu na postępujące prace przy budowach i deklaracje zamieszkania w najbliższym czasie istnieje potrzeba realizacji wodociągu w ulicach Polnej, Brązowej i Leśnej w Małej Nieszawce oraz ul. Zielonej w Wielkiej Nieszawce. Proponuje się budowę wodociągu w tych ulicach w 2004 roku. Wójt wniósł o przyjęcie przedstawionego projektu uchwały.
Przewodniczacy Rady otworzył dyskusję w powyższej sprawie. Na wstępie oddał głos Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji w celu wydania opinii o projekcie uchwały.
Przewodniczący Komisji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczacy Rady otworzył dyskusję w powyższej sprawie .
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczacy odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych nie było, głosów wstrzymujących nie było. Przewodniczacy Rady stwierdził, że została podjęta uchwała Nr V/25/03 – stanowi zał nr 10 do protokołu.
d/ Przewodniczacy Rady poinformował, że w materiałach na sesję radni otrzymali projekt uchwały w sprawie rozwiązania stosunku pracy z radnym Romualdem Wiśniewskim ( druk nr 6) -stanowi zał nr 11 do protokołu. Następnie wprowadził radnych w temat, którym będą się zajmowali. Poinformował, że w dniu 7.03.2003 r. wpłynęło do Rady Gminy pismo z Nadleśnictwa Cierpiszewo w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym Romualdem Wiśniewskim dniem z 30.09.br. - który na ½ etatu jest zatrudniony w Nadleśnictwie Cierpiszewo. W uzasadnieniu Nadleśniczy podaje prowadzenie restrukturyzacji Nadleśnictwa m.in. poprzez redukcję zatrudnienia. W pierwszej kolejności mają być zwalniani emeryci i renciści, a Pan Wiśniewski jest rencistą, pracującym w księgowości. W dniu 1.04.br. Komisja Statutowo- Regulaminowa wspólnie z Komisją Rewizyjną analizowały powyższą sprawę, a Nadleśniczy przysłał pismo uzupełniające, w którym informuje, że w księgowości planowana jest redukcja 1 etatu. W dniu dzisiejszym Nadleśniczy złożył kolejne uzupełnienie do pisma, a Komisje : Statutowo –Regulaminowa oraz Rewizyjna odbyły w dniu dzisiejszym w przerwie w obradach kolejne posiedzenie w powyższej sprawie.
Przewodniczacy Rady oddał głos Przewodniczącej Komisji Statutowo- Regulaminowej w celu wyrażenia opinii w sprawie wniosku złożonego przez Nadleśnictwo Cierpiszewo.
Przewodnicząca Komisji Brygida Czapiewska – poinformowała, że na dodatkowo wynikłe okoliczności polegające na zawarciu porozumienia co do terminu rozwiązania stosunku pracy z radnym Romualdem Wiśniewskim z końcem 2003 r. Komisje wnoszą o wyrażenie przez Radę Gminy zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym Romualdem Wiśniewskim.
Więcej głosów w dyskusji nie było.
Przewodniczacy odczytał projekt uchwały, którego przyjęcie poddał pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 11 radnych, 1 radny był przeciwny ( Józef Dąbrowski ), 3 radnych wstrzymało się od głosowania ( Zdzisław Wiśniewski, Romuald Wiśniewski, Józef Kumorek ). Przewodniczacy Rady stwierdził, że w wyniku głosowania została podjęta uchwała Nr V/26/03 – stanowi zał. nr 12 do protokołu.
Ad. 6.
Przewodniczacy Rady oddał głos przewodniczącym Komisji w celu przedstawienia informacji z działalności Komisji między sesjami:
a/ Przewodniczacy Komisji Rewizyjnej Waldemar Gołaś - poinformował, że między sesjami Komisja odbyła dwa posiedzenia : 24 kwietnia br. Komisja uczestniczyła w spotkaniu organizowanym przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Bydgoszczy nt. “ rola i zadania komisji rewizyjnej w polskim systemie samorządu terytorialnego”, w dniu 28.03.br wspólnie z Komisją Statutowo – Regulaminową opiniowała projekt uchwały w sprawie rozwiązania stosunku pracy z radnym Romualdem Wiśniewskim,
b/ Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury oraz Przeciwdziałania Alkoholizmowi Ewa Król – poinformowała, że Komisja w dniu 8 marca br. spotkała się z kobietami z okazji Dnia Kobiet, na którym powstała grupa tworząca Klub Kobiet na terenie Gminy. Ponadto wspólnie z Kierownikiem Gminnego Ośrodka Zdrowia rozważała tematy dotyczące planów badań profilaktycznych. W dniu 2.04.br. Komisja opiniowała sprawozdanie z działalności Komisariatu Policji III w Toruniu w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Wielka Nieszawka w 2002 roku oraz sprawozdanie z działalności GOPS za 2002 rok, będące m.in. na dzisiejszej sesji,
c/ Przewodnicząca Komisji Statutowo-Regulaminowej Brygida Czapiewska poinformowała, że Komisja odbyła jedno posiedzenie wspólnie z Komisją Rewizyjną , którego tematem było opiniowanie projektu uchwały w sprawie rozwiązania stosunku pracy z radnym Romualdem Wiśniewskim, co było m.in. tematem dzisiejszej sesji.
d/ Przewodniczący Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska i Inwestycji Jan Dąbrowski – poinformował, że Komisja odbyła posiedzenie w dniu 2.04.br. , na którym opiniowała projekty uchwał w sprawie: ustalenia kolejności asfaltowania i modernizacji dróg na terenie gminy w roku 2003; budowy parkingu i chodników na terenie gminy w roku 2003 ; rozbudowy wodociągu gminnego w 2003 r. Ponadto Komisja dyskutowała nt. komunikacji autobusowej na terenie gminy jak również stanu ul. Zielonej w Wielkiej Nieszawce.
Ad. 7.
Przewodniczący Rady oddał głos Wójtowi Gminy w celu przekazania informacji z jego działalności między sesjami.
Informacja Wójta stanowi zał nr 13 do protokołu.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.
Ad. 8.
Przewodniczacy Rady złożył informację z realizacji podjętych uchwał na IV Sesji Rady, która odbyła się w dniu 21 lutego 2003 roku.
Radni nie wniesli uwag do informacji.
Ad. 9.
Radny Zdzisław Wiśniewski:
a/ ponowił sprawę dotyczącą naprawy ul. Sosnowej w Cierpicach przy zjeździe z drogi nr 10,
b/ ponowił sprawę dotyczącą wyrównania parkingu przy szkole w Cierpicach,
c/ poprosił o wyjaśnienie jakie autobusy będą kursowały po Gminie – są stawiane nowe przystanki,
d/ zapytał, kiedy będzie podwyższone ogrodzenie boiska przy Gimnazjum,
e/ zapytał o rozliczenie inwestycji wodociągowej w Brzozie,
f/ zapytał kiedy przystąpi się do wymiany dachu na szkole w Małej Nieszawce.
Wójt – ustosunkował się do dyskusji przedmówcy :
a/ wyjaśnił, że w sprawie naprawy wjazdu na ul. Sosnową z drogi nr 10 będzie rozmawiał z Generalna Dyrekcją Dróg Publicznych, która jest właścielem tej drogi,
b/ parking przy szkole zostanie wyrównany na wiosnę,
c/ przystanki, o których mówił przedmówca, zostały postawione w całej gminie przez Toruńską Korporację Autobusową, która w najbliższym czasie zacznie również przewozić pasażerów naszej gminy. W dniu dzisiejszym Marszałek ma podpisać na powyższe zgodę . Sprawa się przeciąga z uwagi na to, że Marszałek i Wojewoda na korzyść PKS utrudniali załatwienie sprawy. Wójt poinformował, że na terenie gminy będą kursowały 3 autobusy, z tego 2 kierowców jest mieszkańcami Gminy. Będzie można wykupić na te kursy bilety miesięczne – również szkolne – i z tego co wiadomo ww. bilety będą tańsze od biletów PKS. Dworzec będzie się mieścił przy dworcu kolejowym Toruń Miasto.
d/ na podwyższenie ogrodzenia posiadamy projekt techniczny i pozwolenie na budowę, a wykonanie nastąpi w wakacje, kiedy nie będzie uczniów w szkole.
e/ nie nastąpiło jeszcze rozliczenie wodociągu w Brzozie z Panem E. Kępskim - Wykonawcą . W chwili obecnej Pan Kępski oddał sprawę do sądu żądając od Gminy zapłaty w kwocie ok. 34.000 zł za roboty, których nie wykonał, a które były ujęte w dokumentacji- chodzi o niewykonany odcinek wodociągu do Pana Bogdana Kroeninga.
f/ dach na szkole w Małej Nieszawce będzie robiony w wakacje, kiedy nie będzie uczniów.
Radny Romuald Wiśniewski – poruszył następujące sprawy:
a/ poprosił o wyjaśnienie tematu dotyczącego ścieżek rowerowych – czy będą one oznakowane,
b/ podziękował za spowodowanie ustawienia pojemników w Kąkolu, a jednocześnie poprosił o ustawienie pojemnika na szkło,
c/ przypomniał o ustawieniu wiat autobusowych w Kąkolu, o których mówiono na wcześniejszej sesji i zebraniu sołeckim w Cierpicach,
d/ poruszył sprawę postawienia tablic.
Wójt – ustosunkował się do powyższych spraw:
a/ sprawa ścieżek rowerowych będzie jednym z tematów następnej sesji. Będą one naniesione na mapę i oznakowane. Gdzie zajdzie potrzeba będą utwardzane.
b/ będzie rozmawiał w MPO o ustawienie pojemnika na szkło,
c/ wiaty przystankowe zostaną ustawione po Wielkanocy. Były jednak uzgodnienia z mieszkańcami, że wskazane zostanie miejsce ich ustawienia.
d/ tablice są zamówione i będą ustawione do końca kwietnia.
Radny Józef Dąbrowski :
a/ ponowił sprawę remontu ul. Kolorowej w Małej Nieszawce,
b/ ponowił sprawę studzienki będącej własnością Wodociągów Toruńskich na ul Leśnej w Małej Nieszawce.
Wójt – wyjaśnił, że:
a/ naprawy bieżące dróg – uzupełnianie, wyrównywanie – będą dokonywane w kwietniu ( jest to zależne od pogody ),
b/ w sprawie naprawy studzienki na ul. Leśnej ww. rozmawiał w dniu dzisiejszym z Panem Polcynem – Przedstawicielem Wodociągów Toruńskich – który zobowiązał się osobiście rozpoznać temat na miejscu i podjąć działania.
Przewodniczący Rady Gminy:
a/ przypomniał radnym o obowiązku złożenia do 30.04.2003 r. oświadczeń majątkowych za 2002 rok w 2 egz. oraz kopią PIT-u. Poprosił o poważne potraktowanie sprawy z uwagi na to, że zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym zobowiązany jest przekazać oświadczenie do Urzędu Skarbowego,
b/ zaapelował, aby do 14 kwietnia br. Komisje odbyły posiedzenia w sprawie zaopiniowania sprawozdania z wykonania budżetu za 2002 rok, z uwagi na to iż Komisja Rewizyjna musi wypracować wniosek w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2002 rok, który musi być przekazany do Regionalnej Izby Rozrachunkowej w celu wydania przez nią opinii w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej przed sesją. Pozostało zatem niewiele czasu bo sesja absolutoryjna planowana jest na dzień 25 kwietnia br.
Ad. 10.
Przewodniczący Rady podziękował zebranym za wzięcie udziału w posiedzeniu i zamknął obrady.
Protokołowała Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Maria Rumińska /-/ Bronisław Krywionek